dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 14:48 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar Belgi mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor Belgi (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door Belgi, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Vis - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreilndereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 14:49 |
precies. Daar passen op dat kopspoor max 4 bakken langs het perron ![]() | |
GlenSpey | woensdag 22 mei 2013 @ 14:50 |
Hl misschien kan ik morgen een tukkie rijden tijdens mijn stage bij de NS. Spannend, want het gaat mn eerste keer worden ![]() | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 14:51 |
Een tukkie rijden? Een stukkie rijden of een tukkie doen kan wel ![]() | |
GlenSpey | woensdag 22 mei 2013 @ 14:54 |
Soms verval ik in mijn dialect ![]() Of zou het luiheid zijn geweest ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 15:00 |
We kwamen gewoon op 7 binnen ![]() | |
Fiorano | woensdag 22 mei 2013 @ 15:06 |
Ik kom nu ook Zwolle binnen gerold, vanuit Leeuwarden dan :-P | |
lyolyrc | woensdag 22 mei 2013 @ 15:12 |
Het viel mij vanochtend op hoe lelijk de uitsparingen waarin vroeger bij ICRm de deurgrepen zaten zijn dichtgemaakt. Er is een passend stukje metaal ingewerkt dat dan is afwerkt met folie (?). Het mocht blijkbaar weer niets kosten aan geld en tijd. | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 15:16 |
Gespot, dieselloc van ACTS bij Apeldoorn. | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 15:27 |
Staat die oranje LOCON 1800 er ook nog? | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 15:31 |
Die doet dagelijks een tripje Apeldoorn - Hoogeveen en terug met de VAM afvaltrein | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 15:33 |
maak er maar Wijster van ![]() we zijn een beetje allergisch voor Hoogeveen hier ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 15:34 |
Aaahhh. Kiek an. Weer wat geleerd. En doet 'ie dat met kopmaken in Deventerror of in Amersfoort? | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 15:38 |
volgens mij kopmaken in Deventer en Zwolle | |
MPG | woensdag 22 mei 2013 @ 15:43 |
Slapen op de bok ![]() Is dat wel verstandig ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 15:43 |
Dieseltractie bij ACTS bestaat toch niet meer? | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 15:43 |
Nummertje 9904. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 15:45 |
![]() ![]()
![]() | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 15:50 |
Tuurlijk wel. Even een stickertje plakken en dan broez'n | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 15:51 |
Na 12 jaar hier werken waarvan ik 9 jaar uitgekeken heb over het emplacement mag ik dat zeggen ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 22 mei 2013 @ 16:02 |
Code oranje. Sluit ramen en deuren en blijf morgen vooral thuis ![]() | |
Zyron | woensdag 22 mei 2013 @ 16:14 |
Vanochtend te Nieuw-Amsterdam als gevolg van een stroomstoring een sein- en wisselstoring. Prima, was met een uur opgelost. Wat onze vrienden van Arriva vervolgens niet melden is dat het wisselstoringgedeelte niet geheel opgelost is; te Nieuw-Amsterdam is maar 1 spoor beschikbaar terwijl daar normaal de stoptrein ri. Emmen en de stoptrein ri. Zwolle kruisen. Gevolg is dat de stoptrein ri. Emmen in Coevorden 20-25 minuten kan wachten op de stoptrein naar Zwolle. Vanaf daar wordt er verder gereden; de volgende sneltrein zit er dan al pal achter. Dat gaat zo ongeveer de hele middag al. Maar enige melding? Non. KutArriva. ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 16:26 |
Eind mei, mensen staan nog steeds tegen de warmtezuilen aan. Zucht. | |
DriekOplopers | woensdag 22 mei 2013 @ 16:28 |
Ktt! Ik mot morgen naar Den Haag... | |
GlenSpey | woensdag 22 mei 2013 @ 16:45 |
Ach daar kom ik hoe dan ook niet. Als ik al mag rijden dan zal dat in een rangeerdienst zijn... | |
Maegrim | woensdag 22 mei 2013 @ 16:46 |
enig idee waar wel? ah, ok ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Maegrim op 22-05-2013 17:29:40 (dm) ] | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 16:47 |
De stopcontacten in OuiGo tgvs gaan tot 100 watt, zojuist getest ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 22 mei 2013 @ 16:49 |
Toen vloog de zekering eruit en stond de trein stil? ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 16:52 |
Grmbl. Ik stuur de NS een suggestie via email dat ze hun Wifi net als bij de DSB moeten inrichten zodat je een useraccount aanmaakt en niet iedere keer weer die voorwaarden hoeft te accepteren en dat dat makkelijk met een RADIUS-servertje is op te lossen en dat het misschien in samenwerking met SURFdiensten of SLBdiensten leuk zou zijn om eduroam in de trein aan te bieden. Krijg ik een mailtje terug met deze inhoud: "U vraagt of het mogelijk is om een samenwerking op dit gebied met ons bedrijf aan te gaan. Hiervoor wil u verwijzen naar de volgende website: http://www.nsprocurement.nl/" Krijg ff lekker het heen en weer. Begrijpend lezen is een kunst. | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 16:56 |
Er zitten daar waarschijnlijk mensen waar ze subsidie voor krijgen, wat had je dan verwacht? | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 17:09 |
Nee, coupezekering eruit. Gelukkig zag niemand dat ik met een campingstrijkijzer in de weer was. Ik ben nog meer gekkigheid aan het uithalen. Ik draai op mijn blackberry een wifi hotspot die ik OuiGo Gratuit noem, maar door express een configuratiefout in te stellen kan er niemand op. Al 2 passagiers hebben een servicemedewerker aangesproken, en die loopt bij hoog en laag te beweren dat de trein geen wifi heeft. Toen liet die passagier zn scherm zien. Je had die kop moeten zien van die medewerker ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 17:10 |
![]() ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 17:12 |
Hahaha held! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 17:13 |
Goed bezig Darkwing ![]() | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 17:19 |
![]() ![]() ![]() | |
Frenk3nstein | woensdag 22 mei 2013 @ 17:32 |
Je moet er maar op komen, held! Ik zou zo graag willen weten wat die conducteur dan denkt. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 17:43 |
Jullie kunnen hetzelfde geintje natuurlijk uithalen in de bar van de pimpel ofzo. Dan noem je je netwerkje "Wifi Bahn - coupons bij bar verfugbar" ofzo. Ach, ik heb wel meer van dat soort grappen in dezelfde categorie, maar misschien niet handig om hier neer te zetten :p | |
Crientj | woensdag 22 mei 2013 @ 17:56 |
Een campingstrijkijzer in de trein? Waarom? ![]() Oh en vrouwen in strakke pakjes in dit filmpje; | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 18:01 |
Ik zie een uitdaging voor James in zn Fyra ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 18:02 |
Jezus. Wat een filmpje ![]() | |
James1988 | woensdag 22 mei 2013 @ 18:18 |
Je kunt veel leuke geintjes uithalen ![]() | |
Frenk3nstein | woensdag 22 mei 2013 @ 18:19 |
Ik kwam niet veel verder dan op fluitjes blazen en mensen zien rennen, maar dat staat ook al op youtube ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 22 mei 2013 @ 18:41 |
Om de stopcontacten te testen natuurlijk! ![]() | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 18:59 |
Vast deze: Is een plukloc van EETC | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:01 |
Ja die ja! Die andere dieselloc van ACTS zag ik trouwens in Amersfoort maar ik dacht, die laat ik nu even achterwege ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 19:24 |
![]() ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:34 |
| |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 19:34 |
Mooi, een stuk plastic van 80 km lang. | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 19:36 |
Dat er nu niet gekeerd wordt in Den Bosch kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen: er zijn maar drie sporen beschikbaar door de werkzaamheden. | |
#ANONIEM | woensdag 22 mei 2013 @ 19:37 |
![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:42 |
Dat dat een uur moet duren... | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 19:44 |
Tja, er zal toch eerst een ladder of bordeswagen moeten komen.. | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:44 |
Stormmobiel mag ook! | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 19:46 |
Een paar stoomlocs bij elkaar in n trein: http://www.wimp.com/locomotiveparade/ | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:48 |
Daar gingen de CO2 normen van Europa.. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 19:49 |
ze mogen nog wel even oefenen op het fluitconcert ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 19:51 |
Bestaat dus kennelijk nog, dat stoom-eilandje in Wolsztyn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 19:54 |
Rail Away NL 2 NU | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:55 |
Waar gaat het NU over? | |
De_Hertog | woensdag 22 mei 2013 @ 19:56 |
Treinen enzo. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 19:56 |
*zap* | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 19:57 |
Corsica zo te zien | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 19:58 |
Wel verrassend dat per shot het aantal wagons toeneemt van de trein.. Vertrok 1 met, inmiddels al 3. | |
Duvel | woensdag 22 mei 2013 @ 20:06 |
Kolere! | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 20:22 |
Zag er goed uit, wil ik ook weleens heen ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 21:01 |
Train Grande Vibration! | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 21:07 |
Welstandscommissie legt vervanging overkapping Amsterdam CS stil AMSTERDAM Ze zijn met stomheid geslagen. De bouwers die al weken bezig zijn de glazen overkapping van het Amsterdamse Centraal Station te vervangen, moeten stoppen met hun werkzaamheden. De welstandscommissie in Amsterdam heeft de renovatie stilgelegd omdat de nieuwe glazen platen niet passend zouden zijn. Spoorbeheerder Prorail heeft de NS opdracht gegeven om met de vervanging van de 6000 m2 veiligheidsglas te beginnen. Een woordvoerder van de NS zegt dat in overleg met monumentenzorg vast begonnen is met het werk voordat alle vergunningen rond waren. Nu blijkt dat de Commissie voor Welstand en Monumenten Amsterdam niet eens was met de keuze van het type veiligheidsglas en er op stond dat de vervanging werd stilgelegd. De NS zegt dat er wordt onderzocht of er een alternatief is. De bouwer vreest dat als er een alternatief moet komen, dat dat tonnen kan gaan kosten. Bron | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 21:08 |
En niet eens even vertalen he. De gemiddelde Chateau Migraine drinkende EO-kijker zal wel Frans spreken ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 21:08 |
Tilburg is aanbesteed, het station krijgt een reizigerstunnel met een breedte van 42 meter. De tering. | |
Ireyon | woensdag 22 mei 2013 @ 21:30 |
Fuck de breedte van de tunnel, maak de toegangstrappen eens breder dan een meter aub | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 21:33 |
Tilburg, ook zoeen plek waar ik nooit meer kom eigenlijk. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 21:36 |
![]() | |
Fiorano | woensdag 22 mei 2013 @ 21:47 |
Hoeveel Fyra toeslag betaal ik met mijn studenten OV? Of betaal ik dan gewoon niets extra's? Ga misschien Amsterdam - Oostende (B) treinen, maar zit ff naar de kosten te kijken. | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 21:48 |
2,30 euro toeslag voor een enkele reis | |
Ireyon | woensdag 22 mei 2013 @ 21:52 |
Maar wat heb je nou aan Fyra als je naar Belgi gaat.. | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 21:54 |
meeglippen met de testrit die af en toe rijdt ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 21:57 |
Met een grensoverschrijdend ticket naar Belgi, mag je gratis met de Fyra tussen Rotterdam C en Schiphol. | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 21:59 |
En net als je er echt wat aan hebt, moet je betalen. EN rijdtie eigenlijk niet. Mooie bizniz man ![]() | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 22:01 |
Om somda lees ik dat zaterdag een rit gereden wordt voor de donateurs van het spoorwegmuseum. De rit wordt gereden met de Mat'24 (blokkendoos) en vertrekt om 12.22u uit Utrecht naar Sittard. Vanaf daar wordt met een 6400-loc naar Born gereden. edit: hij is al weer weg van somda | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 22:05 |
Ga eens vragen? ![]() | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 22:23 |
Doe het lekker zelf ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 22:24 |
Sukkels daar. | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 22:28 |
Gewoon vragen wat de dienstregeling van de rit naar Medemblik is ![]() gaan vast een aantal m flippen, omdat de trein de andere kant op rijdt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 22:28 |
Wacht. Naar Sittard EN naar Medemblik? Da's mijlen trappen. | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 22:32 |
je kunt het de Somda'ers laten geloven ![]() | |
dennistd | woensdag 22 mei 2013 @ 22:34 |
Ik begrijp nu trouwens ook waarom de ATB voor de rit uitgeschakeld is: naar verluidt wordt er met 160km/h gereden ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 22:43 |
Welstandscommissies bestaan uit zure oude mensen. Onvrijwillige euthanasie een optie? | |
_serial_ | woensdag 22 mei 2013 @ 22:53 |
Lijkt me sterk dat er niet even gepolst is bij de gemeente of de vergunning wel ging komen. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat er geen ander of beter alternatief is, met alle extra kosten die er door de vertraging bijkomen tot gevolg. | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 22:54 |
en liften? Kunnen die er ook af? | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 22:54 |
Gelukkig dan hou ik de beste kroeg ter wereld lekker voor mezelf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 22 mei 2013 @ 22:55 |
Nou, uhm, veel plezier dan maar daar in de kroeg! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 22:56 |
Met Mat24? | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 22:56 |
Zo vaak kom er ook niet meer, moet ik speciaal plannen maar dat doe ik graag ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 23:01 |
Over welke kroeg gaat dit eigenlijk bork? | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 23:05 |
Turbo jonguh | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:06 |
Kafee Buitenbeentje uiteraard! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 23:07 |
![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 23:08 |
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 23:08 |
Hee dat lijkt me vlakbij Tribunaal waar ik lang geleden nog weleens met Eftelingcollega's woest uit de bocht gevlogen ben ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 23:09 |
Ongetwijfeld. | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 23:10 |
klinkt goed. Ook gewoon La Trappe Quadrupel op de lijst hebben staan ![]() | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:10 |
PFM, ik zag 2e Pinksterdag een stoeptegel met jouw initialen er in gehouwen naast de publieke toilet op het Janskerkhof (Utrecht), de foto is op bizarre wijze niet op mijn telefoon gebleven. Kun je het e.a. even uitleggen? | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:11 |
Klopt! ![]() | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:11 |
Ik wil jullie best een keer mee op sleeptouw nemen hoor ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 22 mei 2013 @ 23:11 |
laatmaar | |
chufi | woensdag 22 mei 2013 @ 23:12 |
ff wat plains op NED2 | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 23:12 |
ik ben er berucht ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 mei 2013 @ 23:13 |
Iets gewoons? Vlaktes? | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 23:13 |
hehehe. Iig kun je per dag niet te veel van die La Trappes drinken ![]() | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:15 |
Da's zeker, Duvels (no offence ![]() ![]() ![]() | |
bork | woensdag 22 mei 2013 @ 23:15 |
Waar kijken we naar Chufi? edit: bizar lang geleden dat ik live televisie heb gekeken ![]() | |
chufi | woensdag 22 mei 2013 @ 23:16 |
Laat maar Bork . ![]() | |
b2py | woensdag 22 mei 2013 @ 23:18 |
De Koninck Triple d'Anvers op De Grote Markt in Antwerpen in een middagzonnetje is ook killing. ![]() | |
James1988 | woensdag 22 mei 2013 @ 23:25 |
Hoe beviel de rit met de JaGa je, Donkergevleugelde_Eend?Fyra naar Breda, vanaf daar met buslijn 19 naar Antwerpen en vanuit Antwerpen met een Go Pass (1?) verder naar Oostende? Zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan een normaal grensoverschrijdend ticket ook. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 22 mei 2013 @ 23:28 |
ik heb minder moeite met de Duvels | |
Fiorano | woensdag 22 mei 2013 @ 23:37 |
En wat voor pass? Enkeltje antwerpen - oostende was online 17 | |
Dr_Flash | woensdag 22 mei 2013 @ 23:41 |
Rail Pass waarschijnlijk. Of ben je 26-? | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 00:00 |
Uit z'n profiel maak ik op dat hij 26- is. Via de webshop op www.nmbs.be kun je de Go Pass 1 aanschaffen, waarmee je een enkele reis binnen Belgi kunt maken voor 6,50. Als je vaker in Belgi komt is een Go Pass 10 interessant, voor 50 kun je dan 10 enkele reizen maken binnen Belgi. Overigens... nu ik het me bedenk... NMBS verkoopt sinds kort ook de "Go Pass 1 Roosendaal". Daarmee kun je een enkele reis van/naar Roosendaal naar elk Belgisch station maken voor 7,30 | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 00:02 |
Dan is een Go Pass beter ja ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 01:14 |
Ik ga zaterdag even naar bremen. Vooral om de spoorkilometers die deze maand WEER niet over houden. En ook wel om wat bordjes. Ik moet de bordjes van afgelopen weekend nog uitzoeken trouwens. | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 05:36 |
Waarschijnlijk heb je daar over een paar jaar weer een 'nieuw' lijntje om te doen:
| |
greavy | donderdag 23 mei 2013 @ 08:36 |
Aanstaande zaterdag de afscheidsrit DD-AR van het Spoorforum, wie gaan er allemaal mee? Ik weet pas morgen of ik mee kan, want ik moet waarschijnlijk werken ![]() | |
Facepalm | donderdag 23 mei 2013 @ 08:58 |
Ik heb hier een ticket van DB die ik niet ga gebruiken en ook niet kan omwisselen (Sparnight). Zijn die nog ergens te verkopen op internet zodat ik er toch nog iets voor krijg? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 09:33 |
Misschien aan iemand met dezelfde kortingkaart? | |
Facepalm | donderdag 23 mei 2013 @ 09:37 |
Er zit geen Bahncardkorting op, is zo'n goedkoop ticket die je niet kan annuleren enzo. Probeerde net eBay.de maar die begon te zeiken dat ik pas internationaal mag verkopen als ik 10 keer eerder iets heb verkocht. ![]() Als er hier liefhebbers zijn toevallig, het gaat om EN 476 van Budapest naar Berlijn op 1 juni. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 09:37 |
Ik denk die go-pass Roosendaal goedkoper is, grenskaartje moet er ook nog bij. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 09:43 |
Hier het subforum V&A al geprobeerd? | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 10:38 |
Overheidsdocument over het 4e spoorwegpakket Jaarverslag 2012 Bron: rijksoverheid.nl | |
Deezertje | donderdag 23 mei 2013 @ 10:57 |
Kan je in 3 minuten van spoor 5 naar spoor 3 op Utrecht Centraal? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 10:58 |
Mwoa of de hal door idd. Maar moet wel lukken, tenzij je een dikke negerin met vier sleepkoffers voor je hebt staan op de roltrap. Maar die mogen ook bestaan heb ik gehoord ![]() | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 11:09 |
Daarom moet je ook de tunnel nemen en niet via de stationshal gaan (hoewel ik niet zeker weet of spoor 3 vanuit de middentunnel ook bereikbaar is) | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:10 |
middentunnel wel. De noordertunnel juist dan weer niet | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:16 |
Huh? | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:17 |
De middeltunnel heeft n opgang voor 1,2,3,4. Noordertunnel separaat voor 1, 2-3, 5 etc. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:19 |
ja sorry, ben wat aan het knoeien ![]() je kunt via beide tunnels | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 11:21 |
Dat lijkt me dan weer heel sterk. Dan is het nog altijd 1-2, 3-4 en 5-7. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 mei 2013 @ 11:27 |
Nee, spoor 1 t/m 4 zijn kopsporen, ze houden op voor de middentunnel, dus het perron komt voor al deze sporen samen daar waar je vanuit de tunnel op het perron uitkomt. En trap, 4 bereikbare perronsporen. --edit-- o wacht, je reageert op de tweede helft van Duvel's zin, ja, dan heb je denk ik wel gelijk ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 11:28 |
Krijg toch de schurft kut windows ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:33 |
Helemaal waar, ik was ff in de war door de puinhoop rond spoor 1 momenteel. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:37 |
spoor 1 komt binnenkort weer in dienst. Dan gaat spoor 2 er uit. In de toekomst wordt spoor 4 definitief bij de buurtsporen getrokken en is deze niet meer bereikbaar vanuit Arnhem/Den Bosch | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 11:39 |
Pinnacle Studio ![]() | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:40 |
Dat is ook wel duidelijk aan de breedte van het nieuwe perron, ik neem aan dat spoor 2 wat opschruift zodat spoor 3 ook kan opschuiven en zo het perron tussen 2 en 3 wat breder wordt? Dit wist ik nog niet en het lijkt me uitermate suf. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 11:43 |
Is wel de bedoeling. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 11:43 |
Heel het concept "buursporen" kan ook wel bij het rijtje 19e eeuwse relicten trouwens. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:43 |
het perron tussen 3 en 4 wordt ook wat breder ja door spoor 2 iets meer richting stadskant te verplaatsen. het zou wel in de filosofie van een doorstroomstation met weinig wissels passen. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:46 |
aan die tekening uit 2011 te zien mag je blij zijn met Opstelterrein Zuid. Anders hadden er mogelijk nog minder wissels gelegen. | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:48 |
Haha, de versie van 2011 is inmiddels toch al 56 keer herzien?! | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 11:49 |
Staart men zich simpelweg blind op het aantal weggesaneerde wissels? | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 11:50 |
Waarschijnlijk, maar is wel een vrij accuraat beeld van wat er komt. | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:50 |
Tuurlijk, vijf punten per weggesaneerd wissel, degene met de meeste punten wint een weekendje weg. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 11:51 |
lijkt me wel. Het gaat zo te zien ook al uit van de volledige viersporigheid tussen Utrecht en Woerden, maar er ontbreekt nog een stukje ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 11:52 |
Die viersporigheid is pas nodig in 2020, de huidige opzet is ook met de huidige dienstregeling uit te voeren. | |
Duvel | donderdag 23 mei 2013 @ 11:54 |
Best gek, blijkbaar kunnen ze het missen. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 11:56 |
Of er is in het verleden gewoon onnodig veel aangelegd. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 12:02 |
het is iig behoorlijk op het randje. Veel aftrappen en bijplaatsen zal er iig niet meer bij zijn. Cartesiusweg is alleen voor IC Leiden, sprinters van/naar Geldermalsen en Woerden en de IC's in zuidelijke richting , Daalsedijk lijkt voornamelijk voor de Noord-Oost te zijn en opstelterrein zuid voor de Noord-Oost, de sprinters richting Bunnik/Amsterdam en bijplaatsen voor de richting Schiphol. Landstraat blijft voor de buurtsporen | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 12:05 |
wil je vanaf Cartesiusweg een IC richting Amsterdam versterken dan moet deze via opstelterrein zuid en de Landstraat in positie worden gebracht ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 12:05 |
Tsja, wel heel veel moeite. Doen we niet. Rangeerbewegingen door het station heen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 12:07 |
je ontkomt er niet aan om het enkele malen per dag te doen, omdat Cartesiusweg nu eenmaal het grootste opstelterrein is. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 12:11 |
Nja, misschien planmatig, maar niet ad hoc voor een versterkertje ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 12:12 |
ach ja, dan maar een paar te korte treintjes he ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 12:12 |
Precies ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 12:15 |
Overigens op station MLV doet de Franse Tuffie netjes omroepen "De Ouigo 6250 van 4 uur komt binnen op spoor 1" Op ieder ander station hoor je "De TGV-Speciaal 6250 van 5 uur komt binnen op spoor 1", waarbij ik me dan al voorstel dat er een TGV met een enorme kwak Mayo en Curry in het station komt rijden de uitjes glibberend langs de ruiten naar benee. ![]() Of ben ik de enige die zich dat voorstelt bij het horen van TGV-Speciaal ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 12:16 |
Ja. Bami speciaal is namelijk met gebakken ei. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 12:55 |
Er wordt niet versterkt in Utrecht, hooguit de IC's die daar starten of eindigen. En er starten een aantal treinen vanuit Utrecht naar het zuiden, zeer weinig naar het noorden. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 13:18 |
je vergeet nog de uien ![]() dan wordt het een echte tranentrekker ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 13:29 |
Ik zei ook "de uitjes glibberend langs de ruiten naar benee. " Goed BonusFilmpje ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 13:31 |
Ja, video stond priv, moet het nu doen , Fix... | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 13:32 |
Lees vandaag dingen maar half geloof ik ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 13:36 |
Zelfs het spoelwater in de plee in company colours ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 13:42 |
Jij bij de NS hoeven ze dat niet geel te maken want dat is al reeds.... ach laat ook maar ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 13:44 |
Pisbedrijf. | |
Litpho | donderdag 23 mei 2013 @ 13:44 |
Hopelijk niet met de trein... | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 13:45 |
Dan komen ze waarschijnlijk niet ver ![]() | |
Litpho | donderdag 23 mei 2013 @ 13:46 |
Een weekendje wachten voordat je eindelijk aan de beurt bent voor die ene wissel die er nog wel ligt? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 13:59 |
veertien keer terugsteken via de Cartesiusweg. Alleen tijdens de daluren natuurlijk ![]() | |
ReisT | donderdag 23 mei 2013 @ 14:20 |
Het maakt voor dit plaatje helemaal niets uit of dat nu vier- of tweesporig is. Die viersporigheid is al nodig vanaf 10 juni 2013. Het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn kan nu geen kwartierdienst krijgen doordat de lijn nog niet geheel viersporig is. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 14:22 |
Stellen we de opening toch gewoon uit ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 14:41 |
Heeft het station voorlopig ook nog niet nodig, vandaar de keuze. In 2020 zou de brug er moeten liggen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 15:20 |
Geografieprijsvraag van de SNCF, je kan een weekendje weg winnen https://geochallenge.milky of http://www.smartadserver.(...)B_RELANCE_1908482866 ![]() Edit: Best tof spelletje Ik denk dat fles hier heel veel plezier aan kan hebben... | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 15:25 |
Kul. Die hele viersporigheid die er nu wel ligt is compleet nutteloos doordat de brug er niet ligt. Zo hadden ze beter Utrecht-Utrecht Leidse Rijn viersporig kunnen maken dan dat hele eind naar Woerden. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 15:30 |
Nee. Facebook is kut ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 15:34 |
Je kan het toch ook zonder spelen? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 15:37 |
nee kan niet. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 15:41 |
uhuh. Veel inhalingen vinden er op dat stukje van/naar Woerden op dit moment niet plaats. | |
ReisT | donderdag 23 mei 2013 @ 15:42 |
De keuze om daar maar 2x/uur te stoppen heeft helemaal niets te maken met wat het station nodig heeft. Er gaat nu doordeweeks speciaal een extra treinserie rijden omdat er anders helemaal geen trein zou kunnen stoppen op dat extra stationnetje. Lekker efficint enzo. Die extra trein sluit door een ongelukkige tijdsligging ook nog eens helemaal nergens op aan in Woerden. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 15:47 |
Achteraf roepen is altijd zo makkelijk. Ik vergelijk het ook met de huidige situatie die nu geldt. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 15:50 |
Dit snap ik niet ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 15:51 |
Wat ook niet waar is overigens. Als al die cargos nou gewoon over de Betuweroute zouden gaan was het allemaal veel makkelijker. | |
ReisT | donderdag 23 mei 2013 @ 16:03 |
Er kan weinig met de tijden van de stoptrein Utrecht-Den Haag geschoven worden doordat die ingeklemd zit tussen Intercity's. Je moet uit Utrecht weg vlak na de ene IC is vertrokken en in Goverwelle aankomen vlak voor de volgende IC daar voorbij komt. Dat is blijkbaar te krap om er nog een tussenstopje bij te doen. Volgens de planningsnormen dan tenminste. Ik snap dan weer niet wat dat met cargo's te maken heeft? | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 16:08 |
Er is nog wel wat ruimte tussen Utrecht C en Gouda maar die wordt in gebruik genomen door cargo's. Als die cargo's nou eens fijn de BR nemen ben je daar ook van af. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 16:08 |
Een onbekende VIRM-VI passeert hier de zonnige brug over het Noordhollands Kanaal in hartje Alkmaar. Terwijl #koud trending was op Twitter was in de kop van Noord-Holland het vrij goed vertoeven met zeer veel zonnige momenten. Ondergetekende was vlak hiervoor uit deze trein gestapt om een bezoekje te brengen aan een winkel in de buurt. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 16:11 |
Was er niet iets met idiote infraheffingen waardoor vervoerders zo veel mogelijk het normale net kiezen? ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 16:11 |
Nee dat valt hartstikke mee. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 16:13 |
Oh, had ik eens iets over gelezen. | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 16:14 |
Klopt, is een discussie die hier toen gevoerd is. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 16:15 |
het is meer de hoge investeringen in de locs bij mijn weten die ervoor zorgen dat er nog veel over het gewone net gaat. | |
DeaDLocK2K | donderdag 23 mei 2013 @ 16:17 |
En in RailMagazine wordt regelmatig geklaagd over 'veelvuldige storingen' alhoewel die volgens de RailMap van IenM sinds de zomer van 2012 niet meer voorkomen. | |
ReisT | donderdag 23 mei 2013 @ 16:23 |
Het probleem is hier dat er twee reizigerstreinen (IC en Sprinter) het liefst tegelijkertijd over dezelfde brug willen. Hoe zou het opheffen van een cargopad dat probleem op kunnen lossen? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 16:26 |
een tweede pad voor 1 van de reizigerstreinen opleveren? | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 17:39 |
Ja, dat is dus gewoon een brug ernaast. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 17:41 |
Waar eigenlijk? Amsterdam - Rijnkanaal? | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 17:48 |
Volgens Broek53 op Somda gaat de olympische schommelboot 9525 ontstickerd worden. Zonde dat er weer meer eenheidsworst komt http://somda.nl/forum/5909/p451015/Ontwikkelingen+bij+VIRM/ | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 17:51 |
Waarom zou je daar geld aan uit gaan geven? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 17:55 |
NS sponsort NOC*NSF niet meer, dus ik kan me voorstellen dat ze daarom het stel weer blauw/geel willen hebben | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 18:01 |
Vanmiddag nog in Alkmaar kunnen zien staan! [ Bericht 23% gewijzigd door b2py op 23-05-2013 18:29:24 ] | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 18:02 |
Hmm. Goed punt wel. Stonden wel lekkere wijven op trouwens ![]() | |
Irritatie100 | donderdag 23 mei 2013 @ 18:21 |
Ik moet morgennacht van Amsterdam naar Rotterdam, als ik de nachttrein van 3.45 neem is mijn week-SOV toch gewoon geldig, ondanks dat ik na 4.00 aankom? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 18:22 |
Ja. moment van inchecken telt. | |
Irritatie100 | donderdag 23 mei 2013 @ 18:25 |
Top! | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 18:34 |
Groeten uit de TGV Lyria richting Zurich, alwaar de stopcontacten 150 watt aankunnen en de 1e klas reizigers die de grens over gaan wl koude kip krijgen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 18:39 |
er zal eens niet wat te klagen zijn ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 18:42 |
Ja, mijn probleem is dat ik 25 minuten overstap heb op Mulhouse, en dat er nu al 20 minuten aangekloot word, vooral met de remmen. Als ik dat nachtding mis, wat dan? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 18:45 |
naar de treinmanager gaan en het zijjn probleem maken ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 18:47 |
Kan dat denk je? ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 23 mei 2013 @ 18:49 |
Volgens mij zijn daar wel Europese regeltjes voor. Eigenlijk moet je die altijd bij de hand hebben voor situaties als deze ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 18:55 |
Wat dacht je van PROBEREN? ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 19:04 |
De barman zegt dat ze met zn allen in het andere treindeel zitten... ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 19:17 |
Nou dan horen we vanzelf wel hoe het afgelopen is ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 19:22 |
Tja 25 minuten overstap op een nachttrein is niet echt slim. Dat ik zelf 3 uur van te voren al aanwezig wil zijn is dan weer het andere uiterste maarja ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 19:30 |
En de bonnen diez ik van James gekregen heb, gewonnen heeft zijn niet geldig in deze trein , want, hou je vast, het bedrag moet dan ook in zwitserse franken vermeld staan. ![]() | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 19:34 |
Hou je rekening met de vervaldatum? Dat ze niet geldig zijn in TGV Lyria stond er als het goed is op? Over reizigersrechten: de EU heeft apps laten ontwikkelen waar alles in staat, voor Android, BlackBerry, iOS en Windows Phone. http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/nl/mobile.html | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 19:40 |
2 uur zou ik nemen ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 19:43 |
Treinkopper kost normaal gesproken zeker 2 uur maar laatste tijd heb ik het idee dat dat langer begint te worden... Gelukkig reis ik niet meer met nachttreinen. Kost te veel en duurt te lang. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 19:46 |
echt ![]() Moeten ze dat maar op de bonnen zetten hoor | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 19:49 |
Jij gaat vliegen? | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 19:51 |
Das allemaal leuk. Maar die loket sloerie heeft dat aangeboden ipv de directe trein die toen nog niet zou gaan rijden in verband met werkzaamheden ( en uiteindelijk wel gaat ). Toen heb ik nog gevraagd of dat niet een beetje krap was, nee alles goed, het was ook een officiele overstap. De 2 treinen staan gelukkig ook op 1 kaartje afgedrukt, kunnen ze zien dat ik niet zelf heb lopen hobbyen. ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 19:52 |
Maar moet je naar Nice ofzo? Want ik zag dat er gewoon een rechtstreekse NZ is van Austerlitz naar Nice Ville... | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 19:53 |
Hij zit nou bij Mulhouse te kutten | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 19:54 |
Ja dat had ik al gezien, maar ik vroeg me af waarom je Paris - Nice via Mulhouse doet. | |
greavy | donderdag 23 mei 2013 @ 19:54 |
NL-traject gratis is 1,30 voor jongeren, dus 6,30 voor GoPass + Grenskaartje. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 19:54 |
Goeie vraag. Duck? | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 19:57 |
Peterselie wilde het laatst iets over een bepaald type wissel weten, eentje waarbij de hoofdrichting doorgaande spoorstaven heeft. Zie hier op tijdstip 0:01:40 | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 19:57 |
Mits hij een Go Pass 10 koopt ( 50), dat is niet interessant als je verder nooit in Belgi komt. | |
greavy | donderdag 23 mei 2013 @ 19:59 |
Ja, ok, dat dan weer wel. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 mei 2013 @ 20:01 |
![]() ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 20:03 |
Nee dat is die 'nieuwe' techniek waar laatst een artikel over stond in Railjournal. De Japanners hebben het al jaren. | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 20:05 |
Je kunt het goed zien aan de linker tongbeweging. Die heeft zo'n vorm dat die over de linker spoorstaaf heen valt om daarmee de trein "over de spoorstaaf" heen te tillen. | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 20:06 |
Maar dan is de Go Pass Roosendaal weer een voordelig alternatief ( 7,30) ![]() | |
greavy | donderdag 23 mei 2013 @ 20:10 |
Idd. Voordeel van de Go- en Railpass is wel dat je meerdere mensen op 1 pas mee mag nemen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 20:14 |
is gewoon handig als je niet al te veel treinen hebt die over het wissel heen moeten ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:17 |
Ja, nu dus wel. Maar toen ik exact 90 dagen op voorhand mn tickets ging boeken aan het loket stond ie er nog niet in. Mijn beklag is hier al een paak keer voorbij gekomen dat het iedere keer raak is met die NZ. Die doen ze een maand voor vertrekdatum pas open, daar heb ik niks aan. | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 20:19 |
Maar als je dat weet waarom boek je dan niet gewoon een maand voor vertrek die rechtstreekse NZ? Want ja nu zal het treinpersoneel denken, waarom reis je van Paris naar Nice via Mulhouse. Dat doet toch niemand, dus hup we vertrekken op plantijd. Hoop t niet voor je maarja... Het blijven toch die rare Belgen Fransen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:20 |
En deze route is dus door een SNCF medewerker uitgekiend | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 20:21 |
zonde van zo'n brug ... http://www.kwtx.com/home/(...)71.html#.UZ5d0JxgIlQ | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:22 |
nouja, hij stopt ook in Dijon tussendoor, voor hun is dit wel -de- route die daar opstappen. Dus wat dat betreft | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:24 |
We staan nu in Dijon, als ie zo vertrekt dan loop ik nog wel een keer naar die knakkers toe. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 20:26 |
Moet je maar niet in zo'n achterlijk kutland vol achterlijke sukkels gaan wonen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 20:27 |
Dan ben je een overstap in Mulhouse dus al lang voorbij? ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:45 |
Nee, hij doet parijs, Dijon, Mulhouse, Basel, Zurich. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 20:49 |
Mooi kutomweggetje | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 20:52 |
Ja, wat kan ik er aan doen? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 mei 2013 @ 20:52 |
Heel hard bier gaan zuipen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 20:52 |
volgende keer je niet zo in de luren laten leggen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 20:54 |
Moet je hem eens 2 Shandy voeren dan staatie al met een pauweveer in zn reet rondjes om de conducteur te rennen op het perron ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 20:59 |
Geen Kanonvoer dus ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 21:02 |
Not really no ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 21:18 |
Kan iemand mij vertellen of spoor 5 en 6 op mulhouse crossplatform is... | |
remcoP | donderdag 23 mei 2013 @ 21:23 |
Als het in Frankrijk ook zo is dat spoor 1 aan de stadskant ligt en als ik goed sporen op Google Maps kan tellen, moet ik je helaas teleurstellen. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 21:25 |
neen. Je zult ff via de loopbrug moeten | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 21:37 |
Downplayen mislukt! Voor Beter OV is verbaasd over het besluit van de Inspectie Leefomgeving en Transport om geen onderzoek in te stellen naar een incident op het station van Ruurlo, waar een trein door rood reed en tot stilstand kwam op een overweg waarvan de spoorbomen niet gesloten waren. De stelling dat “uit het onderzoek van Arriva en ProRail blijkt dat ATB-NG naar behoren heeft gewerkt” is, gezien het door rood rijden van een trein, en daardoor op een overweg met de spoorbomen omhoog tot stilstand komen van die trein, zeer discutabel. Arrvia doet dit in zijn communicatie af als een “inschattingsfout”, maar Voor Beter OV spreekt van een opeenstapeling van missers en overtredingen van de spoorwetgeving. http://www.voorbeterov.nl/130523.php | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 21:43 |
Voor komende dinsdag staan weer twee leuke treinen gepland zie ik:
| |
greavy | donderdag 23 mei 2013 @ 21:44 |
Bron is Op de Rails via Facebook, neem ik aan? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 21:48 |
Open the door, open the door, move move move! Rennen! | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 21:51 |
Nog geen bericht van Darkwing en die NZ is al 23 minuten geleden vetrokken.. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 21:55 |
Ik ben echt benieuwd wat er nu gebeurt ![]() | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 21:56 |
Achterlichtjes kijken? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 21:57 |
Dit is wel zeer ernstig ... Ik hoop dat het ILT deze situatie aan een grondig onderzoek gaat onderwerpen, want 3 cruciale fouten achter elkaar is wel te veel van het verkeerde ... | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 21:59 |
Helemaal juist ![]() Lid worden van de NVBS? http://nvbs.com/images/Lid_Worden_1.pdf | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 22:01 |
greavy is allang lid toch? IK ben zelfs lid. | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:05 |
Doorstroomstation Utrecht | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 22:08 |
Tering. Nog meer leeswerk. Nog meer werk aan de winkel. *zachtjes huilt* | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 mei 2013 @ 22:08 |
ik lig erin hoor ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:09 |
Er is niemand die de rijdende trein kan stoppen en eens denkt aan de wensen van de reizigers en de goederenvervoerders? | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 22:12 |
Mijn wekker gaat om 05:15 ja, nu wordt het een latertje! | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:15 |
Want een betrouwbare treindienst, en goederentreinen die minder hoeven af te remmen bij Utrecht, is tegen de belangen van reizigers en goederenvervoerders? | |
Zug-Chef | donderdag 23 mei 2013 @ 22:17 |
Goederenvervoerders zouden eigenlijk altijd voorrang moeten krijgen. Immers het landsbelang (economie) hangt er van af. ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:19 |
Betrouwbare treindienst.. Bepaalde aspecten worden betrouwbaarder, andere juist minder betrouwbaar. Goederentreinen minder remmen: Altijd een goed idee maar er zijn altijd consequenties. Logistiek vervoerder: A no go... Toekomstig totaal ander dienstregelingsmodel dan drgl 2013 of PHS: Onmogelijk. Zet de plussen en minnen even op een rij zou ik zeggen.. | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:19 |
Als er iets grote onzin is, dan is dat het wel als je de volumes van goederenvervoer per spoor vergelijkt met de binnenvaart en de weg. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:21 |
Eindeloos flexibiliteit lijkt me nergens voor nodig. Is leuk voor op de modeltreintafel als je een heleboel geld hebt. Maar ik heb liever dat ze zich erop concentreren om de diensten die men nu heeft en die men in de toekomst daadwerkelijk denkt te hebben, zo goed mogelijk te laten verlopen. Wat nu dus ook gedaan wordt. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:24 |
mja, die betrouwbaarheid kun je ook met meer flexibiliteit krijgen. Je moet alleen wel willen investeren en genoeg aan onderhoud willen doen. Dat geldt niet alleen voor ProRail, maar zeker ook voor de vervoerders. Het is bijvoorbeeld opvallend om te zien hoe vaak nog een trein van de NS ergens stuk staat te zijn en hoeveel treinen met vervangend materieel worden gereden. Als je wel van PHS uit gaat en alle wisselsaneringen die ook onder het mom van dit project uitgevoerd worden dan kun je n ding niet gebruiken en dat is dat een trein onderweg stuk gaat, want dan heeft de gehele corridor er last van. | |
James1988 | donderdag 23 mei 2013 @ 22:25 |
Iedere paar jaar je infra gaan verbouwen omdat er andere eisen/wensen zijn qua vervoersbehoefte is anders ook niet wenselijk. Wat helemaal hemeltergend is, is dat bijsturingsmogelijkheden zeer beperkt worden zonder dat hiervoor een goed argument wordt gegeven. Vooral als er straks open access-vervoerders komen te rijden, kan het wel eens zijn dat het huidige ontwerp totaal niet voldoet. | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 22:27 |
Maar vast niet alle mensen hier zullen lid zijn ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:28 |
nee ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:30 |
Eindeloos flexibiliteit is nergens voor nodig nee. Dat klopt. Maar er wordt hier een rare uitruil gemaakt. Van heel veel flexibiliteit naar vrijwel geen flexibiliteit. Zelfs te weinig flexibliteit om IC's uit Amsterdam goed te kunnen keren bij een aanrijding op een overweg in Bunnik. Dat gaat wel erg ver vind ik. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:31 |
Dat lijkt me lastig. Als je drie keer zo veel wissels hebt, dan heb je in principe drie keer de onderhoudskosten n drie keer zo veel kans op storingen. Dubbel nadeel dus. Dat is beter dan dat je een olievlek door het hele net krijgt. Hoe zit dat eigenlijk als een trein bij Amsterdam Amstel stuk gaat? Wordt dan de dienst niet gewoon op Amsterdam CS en Utrecht CS afgekapt zodat de rest van de corridor geen last heeft? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 22:31 |
RTV Noord | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:31 |
dat moet je op de sprintersporen en de sporen van de Noord-Oost gaan doen ... | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:33 |
Hmm dat is wel een probleem ja. | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:34 |
Je maakt een denkfout.. Je slaat het bruggetje oorzaak=gevolg. Storing=overlast. Nu kan je echter vaak op een ander perronspoor terecht met weinig overlast of om een defect wissel heen rijden. Daarmee zorgt een storing voor overlast. Maar als dat niet meer kan zorgt een storing voor veel meer overlast. Minder storingen betekent lang niet dat het netto gevolg voor de reiziger minder is. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:34 |
Iets minder flexibiliteit kan prima, maar je moet niet alles rcksichtslos weg gaan halen. Dat van die extra kosten valt wel mee, mits je op tijd onderhoud pleegt. Met de flexibiliteit kun je juist weer wat terugwinnen doordat je bij verstoringen makkelijker onderweg kunt keren bijvoorbeeld. en dat wordt dus lastig in de plannen ... | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:37 |
Men vergeet ook een beetje dat het huidige probleem van Utrecht ook helemaal niet is dat de treinen door elkaar heen zouden rijden, dat doen ze namelijk niet omdat ze over vrij routes rijden in de standaarddienstregeling. De reden dat Utrecht zo vaak helemaal plat gaat is dat er veel personeelsoverstappen zijn, die lastig te managen zijn als er meerdere corridors uit komen te liggen. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:38 |
Tsja, dat doen ze toch echt zelf. Daarom vind ik wel dat er bij vertragingen/problemen daardoor komen, de NS wel daar voor mag betalen/op de vingers worden getikt. | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 22:39 |
Voor Beter OV komt met een reactie. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:39 |
Wat is 'vaak'? Straks verdwijnt 2/3 van alle wissels. Grofweg neemt de kans op storingen, bij gelijkblijvende betrouwbaarheid, alleen al daarom met 2/3 af. Maar in principe heb je straks ook 3 keer zo veel geld per wissel voor onderhoud beschikbaar, zodat de kans op storingen nog verder zou moeten afnemen. Dan is dus de vraag: hoe verhoudt dat zich met de flexibiliteit? Stel dat de kans op storingen straks met een factor 4 of 5 afneemt, wordt dat in de huidige situatie dan gecompenseerd door een factor 4 of 5 meer mogelijkheden om een wisselstoring te omzeilen via flexibiliteit? | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 22:41 |
Dit dus. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:43 |
De gevolgen van verstoringen worden straks veel groter. | |
dennistd | donderdag 23 mei 2013 @ 22:44 |
* Ding Dong * Dames en Heren. Vanwege een aanrijding bij Bunnik rijden de treinen van 17 en 47 over het uur naar Amersfoort niet. U kunt gebruik maken van de sprinter en overige intercity's. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 22:44 |
Ze proberen je gewoon een rad voor ogen te draaien door het uitkotsen van zo veel mogelijk informatie, of zo je wilt wanformatie. Zo veel mogelijk woorden, zinnen, letters. Het begint trekjes te vertonen van Frivolous Litigation
| |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:45 |
het zou zomaar kunnen ja ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 22:45 |
Nou ja, niet het sein veilig schieten en door rood vertrekken komt natuurlijk in de praktijk grofweg op hetzelfde neer. Het is vooral jammer dat de ATB-NG de trein daar blijkbaar niet vr een gevaarpunt kan stilzetten. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:47 |
Nu ligt soms heel Utrecht eruit, dat kun je moeilijk overtreffen. ![]() Wel wordt de kans groter dat een storing grote(re) gevolgen heeft, maar daar staat dan weer tegenover dat de kans kleiner wordt dat berhaupt storingen optreden. Wat is dan het netto effect? Dat blijft koffiedik kijken. Volgens het antwoord op de kamervragen is er wel een risicoanalyse uitgevoerd. |