abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 april 2013 @ 18:50:59 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998084

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 18:52:29 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124998142
Uit een editje nog: ook op Den Haag - Leeuwarden verdwijnt een omloopje VIRM. Dat gaat ICMm worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124998226
Komt vooral uit SpitsIC Enkhuizen - Amsterdam, IC Heerlen - Schiphol en waarschijnlijk hier en daar wat treinlengte schuiven, van 10 naar 8 etc..
  zondag 7 april 2013 @ 18:54:21 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998235
Zet dan lekker het VIRM in de Sprinters waar nu mijn DDZ heen gaat :{w
Nu kan ik alleen nog maar met de Sprinters, de Excuus-Benelux en de IC Den Haag-Venlo indien ICR/ICM weg. ;(

Amsterdam-Enkhuizen was met IRM ook prima, maar waarom ineens DDZ ..
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 18:58:11 #5
Maffe Fries
pi_124998403
omdat het kan *)
pi_124998464
Drie VIRMen voor je topic :')

zondag 7 april 2013 @ 18:59:47 #7
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124998476
quote:
13s.gif Op zondag 7 april 2013 18:54 schreef greavy het volgende:
Nu kan ik alleen nog maar met de Sprinters, de Excuus-Benelux en de IC Den Haag-Venlo indien ICR/ICM weg. ;(

Amsterdam-Enkhuizen was met IRM ook prima, maar waarom ineens DDZ ..
Stomme NIMBY! In de achtertuin van iemand anders graag!
  zondag 7 april 2013 @ 19:00:53 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998520
Hmm, wordt leuk als ik naar Amsterdam moet, bijvoorbeeld :o
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam via Gouda-Woerden
* Dordrecht - Den Haag met IC/SPR en dan - Leiden - Amsterdam sprinteren
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam met Fyra
* Via Haarlem met allemaal Sprinters
* Via Utrecht met de ICE
* Via Amersfoort met IC-Berlijn
Hmm, genoeg opties over maar geen rechtstreekse en snelle meer(op Fyra na).
  zondag 7 april 2013 @ 19:04:26 #9
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124998670
Of je geeft VIRM een tweede kans!

quote:
13s.gif Op zondag 7 april 2013 18:54 schreef greavy het volgende:
Nee, VIRM is hét paradepaardje voor het IC-park van NS, dat hoort niet in Sprinterdiensten thuis ;)
  zondag 7 april 2013 @ 19:05:33 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998707
En DDZ ook niet, want dat was voor IC-diensten.
  zondag 7 april 2013 @ 19:06:18 #11
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124998744
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:05 schreef greavy het volgende:
En DDZ ook niet, want dat was voor IC-diensten.
Klopt, maar dat beeld ligt helaas al aan diggelen, bovendien is VIRM een landelijk bekend beeld en DDZ (nog) niet.
  zondag 7 april 2013 @ 19:07:34 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998795
Maar het comfort van de reizigers in deze IC's gaat ineens sterk achteruit. Kan je ze toch niet aandoen? :'(
pi_124998816
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:04 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Nee, VIRM is hét paradepaardje voor het IC-park van NS, dat hoort niet in Sprinterdiensten thuis ;)
Paradepaardje mwoah. Het is meer dat 55% van alle IC-zitplaatsen zich in IRM bevinden dus tjah, je ontkomt er niet aan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124998848
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 18:59 schreef GlenSpey het volgende:
Drie VIRMen voor je topic :')

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog wel met sluitseinen ook! :P

Wat vind je trouwens zo geweldig aan SGMm? Het zitcomfort daarin als passagier is namelijk om te huilen.
  zondag 7 april 2013 @ 19:09:22 #15
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_124998864
Gaan de DDZ'en ooit wel IC diensten rijden als alles omgebouwd is? Mij bevalt het wel als stoptrein Zwolle - Utrecht. Wat mij betreft houden ze dat de komende decennia zo!
  zondag 7 april 2013 @ 19:09:48 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998883
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 19:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wat vind je trouwens zo geweldig aan SGMm? Het zitcomfort daarin als passagier is namelijk om te huilen.
Tenzij het alternatief een VIRM is. Dan is SGMm het beste.
pi_124999063
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:04 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

VIRM vindt je niet in sprinterdiensten door de belabberde versnelling van die dingen..
  zondag 7 april 2013 @ 19:15:51 #18
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124999143
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:09 schreef Anno1982 het volgende:
Gaan de DDZ'en ooit wel IC diensten rijden als alles omgebouwd is? Mij bevalt het wel als stoptrein Zwolle - Utrecht. Wat mij betreft houden ze dat de komende decennia zo!
Ja ze zijn bedoeld voor IC-diensten (niet voor niets gepromoot als Nieuwe Intercity Dubbeldekker), maar door het tekort aan Sprintermaterieel zul je ze voorlopig ook wel in Sprinterdiensten zien.
pi_124999165
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:00 schreef greavy het volgende:
Hmm, wordt leuk als ik naar Amsterdam moet, bijvoorbeeld :o
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam via Gouda-Woerden
* Dordrecht - Den Haag met IC/SPR en dan - Leiden - Amsterdam sprinteren
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam met Fyra
* Via Haarlem met allemaal Sprinters
* Via Utrecht met de ICE
* Via Amersfoort met IC-Berlijn
Hmm, genoeg opties over maar geen rechtstreekse en snelle meer(op Fyra na).
Je kiest er zelf voor hoor.. Hier huilen heeft echt geen nut want iedereen lacht je gewoon uit.. :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 19:20:14 #20
Maffe Fries
pi_124999356
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja ze zijn bedoeld voor IC-diensten, maar door het tekort aan Sprintermaterieel zul je ze voorlopig ook wel in Sprinterdiensten zien.
Precies en dan met name op Zwolle - Utrecht. Alleen SLeT en DDZ/mDDM+DD-AR/DD-AR +1700 is snel genoeg om de rijtijden van die stopper op een fatsoenlijke manier te halen
pi_124999429
DDZ is overigens wel iets rapper dan een MDDM, omdat ze slanker zijn geworden bij de verbouwing.
pi_124999483
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:09 schreef greavy het volgende:

[..]

Tenzij het alternatief een VIRM is. Dan is SGMm het beste.
Ben ik niet met je eens. Een eenmalige ervaring met Amsterdam Zuid-Eindhoven in SGMm vond ik een ramp. :r
pi_124999672
Hoe kom ik erachter welk nummer een trein heeft? De sprinter van 18:21 van Zwolle naar Utrecht bijvoorbeeld?
pi_124999873
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoe kom ik erachter welk nummer een trein heeft? De sprinter van 18:21 van Zwolle naar Utrecht bijvoorbeeld?
NS App geeft die nummers wel. Plan bijvoorbeeld een rit van Zwolle naar Wezep om die tijd. Details bekijken en dan staat het bovenaan ergens.
pi_124999896
pi_124999931
Heuh ik dacht dat die nummers afgeschaft waren, bedankt!
  zondag 7 april 2013 @ 19:56:21 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125000989
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kiest er zelf voor hoor.. Hier huilen heeft echt geen nut want iedereen lacht je gewoon uit.. :P
Dat. En terecht!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125001100
Waar komt die haat tegen VIRMs eigenlijk vandaan?
pi_125001308
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar komt die haat tegen VIRMs eigenlijk vandaan?
Het is in spoorwegkringen in binnen- en buitenland gebruikelijk om het treinmaterieel dat heel veel voorkomt te haten, en het treinmaterieel dat vroeger heel veel voorkwam op te hemelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2013 20:02:46 ]
pi_125001883
Oh dat principe. Ik pendel al 12 jaar heen en weer op de schrootlijn, een benaming die sommigen wel maar sommigen niet meer zullen kennen. De schrootlijn is dus Zwolle-Roosendaal. De treinserie 3600 is lange tijd het afvoerputje van NS geweest. Dan ben je opeens blij als je fijn VIRM krijgt op een hete zomerdag.
pi_125001978
Tuurlijk ken ik de schrootlijn. Ben in Deventer opgegroeid. Altijd Plan E, in de jaren 80.
In de jaren 90 ouwe rammelkasten uit België...

quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:23 schreef greavy het volgende:

[..]

Huh? Gister ben ik daar 2 keer langsgekomen zonder problemen met de IC.
Ik was pas na middernacht in Hilversum, toen reed het al niet meer. Vandaag overdag nog steeds niet.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:20:33 #32
Maffe Fries
pi_125002229
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh dat principe. Ik pendel al 12 jaar heen en weer op de schrootlijn, een benaming die sommigen wel maar sommigen niet meer zullen kennen. De schrootlijn is dus Zwolle-Roosendaal. De treinserie 3600 is lange tijd het afvoerputje van NS geweest. Dan ben je opeens blij als je fijn VIRM krijgt op een hete zomerdag.
Heb er idd wel eens met Mat'54, mat'64 en een IRM-drietje gereisd in de jaren '90.

Is nu nog wel een klein beetje schrootlijn, omdat dit een van de twee lijnen is waar het oudste IC-mat nog rijdt, al zal dat de gewone man nauwelijks opvallen
  zondag 7 april 2013 @ 20:21:16 #33
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125002269
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Zolang er nog mensen happen op een vermelding van deze bijzondere manier van reizen, heef het zin om te klagen.
  zondag 7 april 2013 @ 20:21:50 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002304
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is in spoorwegkringen in binnen- en buitenland gebruikelijk om het treinmaterieel dat heel veel voorkomt te haten, en het treinmaterieel dat vroeger heel veel voorkwam op te hemelen.
VIRM is gewoon bagger. Niet omdat het veel rondrijdt.
  zondag 7 april 2013 @ 20:23:06 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002377
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Zolang er nog mensen happen op een vermelding van deze bijzondere manier van reizen, heef het zin om te klagen.
En ik ben echt niet de enige VIRM-mijder in Nederland :)
pi_125002422
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat zeggen al die treinenfreaks. :O

Wedden dat je over 20 jaar de VIRM ophemelt en haat wat er dan rijdt?
pi_125002466
Zal ik de VIRM-haters dan nog maar eens verblijden met twee foto's waar geen VIRM op te zien is?

DDZ:

Mat '64!

Ok, grapje. Vooruit, toch nog VIRM :P

[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 07-04-2013 20:31:47 ]
  zondag 7 april 2013 @ 20:27:13 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002603
Veul beter als het IRM:

NSR DDAR by theknittur, on Flickr
pi_125002605
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Tegenwoordig valt dat gelukkig wel mee :)

Ik snap die VIRM-haat van mensen ook niet eigenlijk; het is ruim, comfortabel, snel, stil, etc.
  zondag 7 april 2013 @ 20:29:09 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002742
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef greavy het volgende:
Veul beter als het IRM:
[ link | afbeelding ]
NSR DDAR
Doet ut niet.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:29:57 #42
Maffe Fries
pi_125002782
quote:
nog nooit mee gereisd :7
pi_125002926
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja maar waarom dan?
pi_125003017
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef greavy het volgende:
Veul beter als het IRM:
[ link | afbeelding ]
NSR DDAR by theknittur, on Flickr
Beter? Wth? Je zit met je knieën gezellig tegen de overbuurman aan, het is ongelofelijk lawaaiig met die tering vents waar lucht door komt en het rijdt alleen op plekken waar ik niet wil komen.

Van VIRM vind ik de stoelen vervelend maar dat is het wel zo'n beetje.
pi_125003302
Als je in een rustige DD-AR beneden zit (niet die roosters), zit je dan wel erg goed, ik had er minder van verwacht eigenlijk. Geen internet is wel jammer eigenlijk.
pi_125003380
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Tegenwoordig valt dat gelukkig wel mee :)

Ik snap die VIRM-haat van mensen ook niet eigenlijk; het is ruim, comfortabel, snel, stil, etc.
Mwah nee. Ruim is het niet, nergens plek voor bagage, beenruimte alleen in coach opstelling. Het is het minst comfortabele IC materiaal wat er rondrijdt en stil is ook een kwestie van in de juiste bak zitten, anders luister je urenlang naar de meest irritante pieptoon die er bestaat.

Oh en de tafeltjes begeven het al onder het gewicht van een gemiddeld studieboek, laat staan dat ik m'n notebook er veilig op kan zetten.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:41:04 #47
Maffe Fries
pi_125003483
In VIRM ga ik dan ook nooit in een kopbak zitten, alleen maar vanwege het geluid. Voor de rest is het een prima trein
pi_125003506
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mwah nee. Ruim is het niet, nergens plek voor bagage, beenruimte alleen in coach opstelling. Het is het minst comfortabele IC materiaal wat er rondrijdt en stil is ook een kwestie van in de juiste bak zitten, anders luister je urenlang naar de meest irritante pieptoon die er bestaat.

Oh en de tafeltjes begeven het al onder het gewicht van een gemiddeld studieboek, laat staan dat ik m'n notebook er veilig op kan zetten.
Die piep is al verleden tijd en mijn laptop blijft prima staan op het tafeltje hoor.. (vis à vis tafeltje)
pi_125003521
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 20:41 schreef Peterselieman het volgende:
In VIRM ga ik dan ook nooit in een kopbak zitten, alleen maar vanwege het geluid. Voor de rest is het een prima trein
Ah klopt! Maar als je dus aan het eind van de bak gaat zitten heb je er al bijna geen last meer van!
pi_125003629
Piepjes hoor je al tijden vrijwel niet meer. De laatste keer dat ik ze hoorde was toevallig twee weken geleden toen ik net een van de weinige treinstellen trof die nog niet was voorzien van OBIS (bij inbouw OBIS zijn ook direct de tractiemotoren vervangen, begreep ik, waarmee de piep verleden tijd is). De keer dat ik ze daarvoor hoorde, eh, geen idee. Moet al meer dan een half jaar geleden zijn geweest of zoiets.
pi_125004040
Het vis à vis tafeltje is überhaupt niet groot genoeg om m'n notebook op te kunnen zetten. De coach uitklaptafeltjes klappen dubbel of staan zo schuin dat alles zo op schoot glijdt. Prima dat de piep van tractie is weggewerkt, nu die van de platen in de bakovergangen nog.

Verder is het natuurlijk een kwestie van wat men gewend is. Binnen Nederland zal VIRM in het algemeen vast wel prima worden gevonden. Maar stap in DDZ of in België in een M6 rijtuig en opeens stelt Virm toch echt geen drol meer voor.

Hetzelfde met ICRm, de enige mogelijk reden dat dat zo wordt opgehemeld, is omdat men niet beter is gewend.
pi_125004152
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:51 schreef Ireyon het volgende:
Het vis à vis tafeltje is überhaupt niet groot genoeg om m'n notebook op te kunnen zetten. De coach uitklaptafeltjes klappen dubbel of staan zo schuin dat alles zo op schoot glijdt. Prima dat de piep van tractie is weggewerkt, nu die van de platen in de bakovergangen nog.

Verder is het natuurlijk een kwestie van wat men gewend is. Binnen Nederland zal VIRM in het algemeen vast wel prima worden gevonden. Maar stap in DDZ of in België in een M6 rijtuig en opeens stelt Virm toch echt geen drol meer voor.
Ik DDZ werkelijk zo fijn ja? Ik heb ze al verscheidene malen gezien, maar nog nooit rijdend. :P
pi_125004374
quote:

Hetzelfde met ICRm, de enige mogelijk reden dat dat zo wordt opgehemeld, is omdat men niet beter is gewend.
Ik heb echt niets met ICR. Ja, toen de raampjes nog open konden en er oranje bankjes inzaten met een handgreep in de deur.
pi_125004404
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:52 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Ik DDZ werkelijk zo fijn ja? Ik heb ze al verscheidene malen gezien, maar nog nooit rijdend. :P
De coach is verbazingwekkend ruim. Al had ik vrijdag er eentje waarvan de verwarming niet aan stond. Was echt een vrieskist.
pi_125004921
quote:
DDZ ken ik nog niet, maar M6 wel en echt bijzonder vind ik het niet.

De Belgische I11-rijtuigen zijn mooi, comfortabeler dan wat dan ook in Nederland, maar die dingen zijn enkeldeks dus dat is niet eerlijk.
  zondag 7 april 2013 @ 21:06:24 #56
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125004945
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Precies en dan met name op Zwolle - Utrecht. Alleen SLeT en DDZ/mDDM+DD-AR/DD-AR +1700 is snel genoeg om de rijtijden van die stopper op een fatsoenlijke manier te halen
Toch stopte 2 weken geleden een VIRM als stoptrein naar Zwolle op Overvecht
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 21:12:16 #57
Maffe Fries
pi_125005257
quote:
11s.gif Op zondag 7 april 2013 21:06 schreef bork het volgende:

[..]

Toch stopte 2 weken geleden een VIRM als stoptrein naar Zwolle op Overvecht
oh ja, vervangend mat gebeurt regelmatig, maar VIRM heeft veel meer moeite om de rijtijden te halen, met name in de spitsuren is het lastig. vandaar ook dat het niet planmatig is.

Op de stopper Zwolle - Utrecht moet je sowieso nog meer doorrijden dan vroeger, omdat deze drie minuten later uit Zwolle vertrekt dan voor december het geval was.
  zondag 7 april 2013 @ 21:20:49 #58
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125005779
Hij moet gewoon weer als sneltrein gaan rijden tussen Amersfoort en Utrecht, dat waren nog eens tijden...
  zondag 7 april 2013 @ 21:31:11 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125006488
Dan dit maar gewoon weer terug :+

SSN Dordt in Stoom Express
pi_125007318
Die is vet!

Voor de shinkansofielen, Shinkansen-eetstokjes :') : http://www.japantrendshop(...)3%A4bchen-p-937.html
pi_125007342
Baas!
  zondag 7 april 2013 @ 21:49:21 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125007745
Soms komt een bootje gewoon precies op het goede moment O-)

SSN Dordt in Stoom Express
  zondag 7 april 2013 @ 21:49:49 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125007771
Waarom heeft de RER-A eigenlijk nog een dienstregeling als die toch nooit gehaald en/of gereden kan worden? De RATP loopt toch heel de dag maar wat raak te kloten op die lijn. Maak dan geen beloftes als je ze niet waar kan maken. Boefjes zijn het! :(

En waarom? nou omdat bij de machinistenwissel op Torcy (3 stations voor het eindpunt, wie verzint zoiets 8)7 ) Machinist Jean-Marc-Luc zolang Machinist Jean-Louis-Michel niet had gezien, dat er best wel 4 minuten bijgepraat kon worden, tel daar een tijdelijke snemheidsbeperking bij op en.....

En weer de achterlichten van mn bus gezien! -O-

Iedereen die voor de RATP werkt, Schavuiten zijn het, allemaal, geen uitzondering :r
  Redactie Sport zondag 7 april 2013 @ 22:03:06 #64
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125008734
En een gtbv-regeling zullen ze ook wel niet kennen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_125008876
Fransen zijn sowieso werkschuw tuig en ze betalen ook bijzonder slecht.
  zondag 7 april 2013 @ 22:10:06 #66
200192 Darkwing_Duck
pi_125009222
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:03 schreef dennistd het volgende:
En een gtbv-regeling zullen ze ook wel niet kennen?
Nee, dat zou het einde van de RER A betekenen...
pi_125009347
quote:
6s.gif Op zondag 7 april 2013 22:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nee, dat zou het einde van de RER A betekenen...
ETMET/spoorboekloos rijden zou voor de RER A wel handig zijn. Dan weet je nooit of de trein van x:03 er op tijd is.. het kan ook die van x:53 zijn, boeit toch niet :+.
dag
pi_125009356
Hieronder de dienstregeling van RER A.

http://www.ratp.fr/inform(...)hiver/h_a_jo_mlv.pdf

Daar hebben ze ook ETMET onder Parijs.
Elke Twee Minuten Een Trein
pi_125009395
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:11 schreef Peter het volgende:

[..]

ETMET/spoorboekloos rijden zou voor de RER A wel handig zijn. Dan weet je nooit of de trein van x:03 er op tijd is.. het kan ook die van x:53 zijn, boeit toch niet :+.
Wij dachten hetzelfde..
  zondag 7 april 2013 @ 22:17:31 #70
200192 Darkwing_Duck
pi_125009769
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:11 schreef Bitlord het volgende:
Hieronder de dienstregeling van RER A.

http://www.ratp.fr/inform(...)hiver/h_a_jo_mlv.pdf

Daar hebben ze ook ETMET onder Parijs.
Elke Twee Minuten Een Trein
Die dienstregeling is al 5 jaar hetzelfde, althans, op de hele lijn hangt de dienstregeling van 2008. En alles starte op La Defense ipv het oorspronkelijke eindpunt vandaag ivm werkzaamheden, dus dat was al een Machinistenwissel minder.

Maar die machinistenwissel plus bijbehorende geleuter deed hem de das om.

En dan schrijf je op het forum van de Bus PEP's of ze de overstap niet zo strak willen maken omdat de RATP toch nooit op tijd is, en dan zegt de PEP's dat we naar de RATP moeten gaan zodatie die de Dienstregeling ruimer moet opstellen.

Hallo Kastje, welkom bij de muur! :W
pi_125009989
Die RER C die vlak langs de Eiffeltoren rijdt parallel aan de Seine, rijdt die daar nog steeds zo achterlijk langzaam? Ik weet niet anders dan dat ie daar een beetje sukkelt ondanks geen conflicten en een volledig vrije baan.
  zondag 7 april 2013 @ 22:22:15 #72
200192 Darkwing_Duck
pi_125010123
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:20 schreef Bitlord het volgende:
Die RER C die vlak langs de Eiffeltoren rijdt parallel aan de Seine, rijdt die daar nog steeds zo achterlijk langzaam? Ik weet niet anders dan dat ie daar een beetje sukkelt ondanks geen conflicten en een volledig vrije baan.
Ja max 40, iedere zomer ligt ie er 2 maanden uit om dat op te waarderen, naar 60 ofzo, dat scheelt dan over de hele linie 7 minuten en over 4 jaar is dat klaar. :')

Projectnaam CASTOR. Ik heb ergens wat meer details gelezen, zou even voor je op zoek moeten...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 22:28:43 #73
Maffe Fries
pi_125010600
duurt wel lang ja. Hadden ze het gelijk naar 100+ op kunnen waarderen. Schiet anders niet op zo, namelijk. Zelfs een slak is anders sneller. :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 22:30:30 #74
Maffe Fries
pi_125010731
Bij de Arriva-stellen van de Achterhoek en het Noorden zit qua motoren een enorm verschil. Die Deutz-krachtbronnen waarmee in de Achterhoek gereden wordt doet me een beetje denken aan de Wadloper.

Verder schudden de stellen in de Achterhoek lichtjes als de motoren stationair draaien. Is in het Noorden niet het geval.
pi_125011279
Mogen de treinen van de Achterhoek en de Noordelijke Nevenlijnen eigenlijk uitgewisseld worden, in het geval van materieeltekort in een beider regio's? Gezien leeftijd en uitstoot kan ik me voorstellen dat de stellen uit de Achterhoek wel in het noorden mogen rijden, maar andersom niet?
  zondag 7 april 2013 @ 22:40:08 #76
200192 Darkwing_Duck
pi_125011403
Ik moet mezelf corrigeren over de RER C.

Al vanaf 1997 word iedere zomer 5 weken lang het verkeer stilgezet op het centrale deel van de RER C, dit om de snelheid op te waarderen van 40 naar 60 km per uur: een tijdwinst van 25 seconden de ene kant en 45 seconden de andere kant op 8)7

Bron http://www.leparisien.fr/(...)-10-2010-1095456.php
pi_125011566
Net de Amsterdamse metro
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 22:43:01 #78
Maffe Fries
pi_125011570
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:38 schreef Bitlord het volgende:
Mogen de treinen van de Achterhoek en de Noordelijke Nevenlijnen eigenlijk uitgewisseld worden, in het geval van materieeltekort in een beider regio's? Gezien leeftijd en uitstoot kan ik me voorstellen dat de stellen uit de Achterhoek wel in het noorden mogen rijden, maar andersom niet?
Arriva wil dat niet volgens mij.

Verder is het mogelijk dat gekoppeld rijden niet echt mogelijk is vanwege andere softwareversies.
  zondag 7 april 2013 @ 22:44:54 #79
200192 Darkwing_Duck
pi_125011678
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:43 schreef b2py het volgende:
Net de Amsterdamse metro
Hardstikke leuk die oneliners, maar welke post slaat dit? :P
  zondag 7 april 2013 @ 22:45:43 #80
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125011728
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:43 schreef b2py het volgende:
Net de Amsterdamse metro
Als je kijkt naar zomers lang platgooien, ja, als je kijkt naar de rijsnelheid, nee.
  zondag 7 april 2013 @ 22:49:48 #81
200192 Darkwing_Duck
pi_125011955
Krijg nou wat, er word vanaf acht uur vanavond gestaakt op de RER A omdat "Treinen systematisch vertraagd zijn en de dienstregeling niet meer is aangepast waar nodig"

Hier een flyer die de staking aankondigt voor vanavond

Vraag blijft, was mijn vertraagde trein een gevolg van de staking, of juist zo een "systematisch vertraagde trein" waarvoor gestaakt gaat worden :')

Bron: www.blogencommun.fr/tag/greve-rer-7-avril/
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 22:52:43 #82
Maffe Fries
pi_125012163
bewust vertraagd om de staking te ondersteunen?
pi_125012213
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 19:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Eens. Moet er zelf ook niet aan denken om dagelijks te moeten pendelen met SGM als passagier, al speelt het bij mij ook een rol dat ze zoveel stoelen in de coachopstelling hebben want daar hou ik niet van.
Echter als ik voorin zit dan vind ik het geweldig. Waarom? Omdat het oud is en er geen computers aanwezig zijn om je op allerlei manieren te begrenzen en je werk in te korten (al ben ik wel iets minder enthousiast over de automatische omroep).

Ik vind al het oude mat geweldig. Mat '64, BDS (ICR), ICM, SGM en uiteraard de 1700. Nieuwkomers als VIRM en met name SLT en GTW met al hun computerschermen en systemen heb ik niks mee. Al is het natuurlijk lang niet zo erg als bij onze kritische VIRM-hater greavy :P Ik moet ook wel, want op mijn standplaats zijn er veel VIRM-only diensten en ook voor de dagelijkse rit naar school als passagier (anderhalf uur enkele reis) krijg ik alleen maar VIRM voor de kiezen.
pi_125012258
quote:
6s.gif Op zondag 7 april 2013 22:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hardstikke leuk die oneliners, maar welke post slaat dit? :P
Op die erboven, zoals altijd bij een quoteloze post.
  zondag 7 april 2013 @ 22:54:31 #85
200192 Darkwing_Duck
pi_125012297
Ik wist niet dat je kwaad werd
pi_125012392
Ik ben niet kwaad hoor, lijkt dat zo? Excusez moi :)
  zondag 7 april 2013 @ 22:56:18 #87
200192 Darkwing_Duck
pi_125012428
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 22:55 schreef b2py het volgende:
Ik ben niet kwaad hoor, lijkt dat zo? Excusez moi :)
Maar je kan nooit weten of er er rechtstreeks onder komt, iemand anders kan net een fractie eerder zijn, mijn waarde :P
pi_125012580
quote:
6s.gif Op zondag 7 april 2013 22:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar je kan nooit weten of er er rechtstreeks onder komt, iemand anders kan net een fractie eerder zijn, mijn waarde :P
live life on the edge en beetje yolo :D
  zondag 7 april 2013 @ 22:58:59 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125012639
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik heb echt niets met ICR. Ja, toen de raampjes nog open konden en er oranje bankjes inzaten met een handgreep in de deur.
Toen je op Amsterdam instapte op 2b, de intercity naar Maastricht, een sleep ICR en Plan W van 12 rijtuigen. Fluit, deuren sloten (de klap van Plan W!), en vervolgens de 1200 voorop die sleep rijtuigen in beweging zette en je zo heel langzaam accelererend het station uit reed. Dat was mooi.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125012640
quote:
6s.gif Op zondag 7 april 2013 22:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

In dat geval pas ik mn post aan en plaats ik het gequote stuk tekst alsnog.
pi_125012834
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2013 22:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Toen je op Amsterdam instapte op 2b, de intercity naar Maastricht, een sleep ICR en Plan W van 12 rijtuigen. Fluit, deuren sloten (de klap van Plan W!), en vervolgens de 1200 voorop die sleep rijtuigen in beweging zette en je zo heel langzaam accelererend het station uit reed. Dat was mooi.
Mooi inderdaad maar verdomde onpraktisch. Alleen al het oplaten van de stroomafnemer van een 1200 kon een minuut duren als 'ie een dag had stilgestaan.
  zondag 7 april 2013 @ 23:02:01 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125012887
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Mooi inderdaad maar verdomde onpraktisch. Alleen al het oplaten van de stroomafnemer van een 1200 kon een minuut duren als 'ie een dag had stilgestaan.
Gelukkig was die ic dan al begonnen in Zandvoort en was dat geen probleem meer op Amsterdam CS.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 7 april 2013 @ 23:02:44 #93
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_125012935
quote:
Mwoah, die klaptafeltjes zijn soms inderdaad schuin, maar de meesten zijn in mijn ervaring recht en prima bruikbaar voor je laptop/boek/whatever. En de piep van de platen in de bakovergang hoor ik eigenlijk ook maar zelden.

De vis-à-vistafeltjes vind ik nooit handig om op te werken, zitten daarvoor ook te hoog, in iedere trein volgens mij wel. Die vind ik puur handig om een flesje drinken en een zakje boterhammetjes op te stallen o.i.d. :')
  zondag 7 april 2013 @ 23:02:44 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125012936
Sowieso met een sleep van 12 rijtuigen stoppen in Overveen. :')
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125013425
Hoeveel van jullie kennen dit nog?

Ik had alle rijtuigen in schaal H0. Deze trein reed twee slagen per dag van Den Haag naar het zuiden vv en je kon dus een vergaderruimte boeken aan boord enzo en er was een kinderhoek met disneyfilms en een stilteplek om te werken.
pi_125013441
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:02 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Mwoah, die klaptafeltjes zijn soms inderdaad schuin, maar de meesten zijn in mijn ervaring recht en prima bruikbaar voor je laptop/boek/whatever. En de piep van de platen in de bakovergang hoor ik eigenlijk ook maar zelden.

De vis-à-vistafeltjes vind ik nooit handig om op te werken, zitten daarvoor ook te hoog, in iedere trein volgens mij wel. Die vind ik puur handig om een flesje drinken en een zakje boterhammetjes op te stallen o.i.d. :')
Maar ik vind de vis-a-vis opstelling juist met vrienden wel weer leuk. Het zorgt als je met groepen bent dat je lekker kunt ouwehoeren :P. Maar de treinfetisjist stoort zich hier aan, begrijpelijk :D.
  zondag 7 april 2013 @ 23:11:24 #97
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_125013489
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:10 schreef Brembo het volgende:

[..]

Maar ik vind de vis-a-vis opstelling juist met vrienden wel weer leuk. Het zorgt als je met groepen bent dat je lekker kunt ouwehoeren :P. Maar de treinfetisjist stoort zich hier aan, begrijpelijk :D.
Nee hoor, als je samen reist zijn de vis-à-vistjes uiteraard ideaal, daar zijn ze ook voor. Maar ik ben ook geen treinfetisjist :P. Gezien ik meestal alleen reis (en dat geldt volgens mij voor het merendeel van de reizigers), vind ik wel dat de coach-opstelling meer toepast moet worden dan in de oude VIRMs het geval is - en gelukkig doet NS dat nu ook :)
  zondag 7 april 2013 @ 23:16:24 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125013746
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoeveel van jullie kennen dit nog?

Ik had alle rijtuigen in schaal H0. Deze trein reed twee slagen per dag van Den Haag naar het zuiden vv en je kon dus een vergaderruimte boeken aan boord enzo en er was een kinderhoek met disneyfilms en een stilteplek om te werken.
Ja, toffe treinen, eerst Den Haag - Heerlen, later Amsterdam - Maastricht. Koptelefoonaansluiting in de stoelleunining, mogelijkheid tot reserveren, lichtkrant met reisinformatie. Grote tafels tussen de vis-à-vis opstellingen (vergelijk o.a. UK), erg leuk. Maar helaas niet doorgezet. Sowieso: de reservering werd niet gebruikt, de muziek bestond uit overslaande cd's, de tafeltjes werden gemold en de lichtkrant bracht ook weinig zinnigs.

Maar de Märklin-rijtuigen heb ik nog steeds. :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125014423
Mijn trein wordt ondertussen aardig misbruikt om wat roest weg te rijden. Kan overigens ook prima op dit tijdstip :P

:D Conducteur vindt het ook mooi geweest; "u kunt hier ook verstappen."

[ Bericht 15% gewijzigd door Viezze op 07-04-2013 23:42:34 ]
pi_125017515
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 23:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, toffe treinen, eerst Den Haag - Heerlen, later Amsterdam - Maastricht. Koptelefoonaansluiting in de stoelleunining, mogelijkheid tot reserveren, lichtkrant met reisinformatie. Grote tafels tussen de vis-à-vis opstellingen (vergelijk o.a. UK), erg leuk. Maar helaas niet doorgezet. Sowieso: de reservering werd niet gebruikt, de muziek bestond uit overslaande cd's, de tafeltjes werden gemold en de lichtkrant bracht ook weinig zinnigs.

Maar de Märklin-rijtuigen heb ik nog steeds. :)
Ik heb hem volgens mij nooit rijdend gezien. Trein stond wel opgesteld tijdens een grote open dag in 1996 bij Rotterdam Stadion en Rotterdam Centraal. De toen gloednieuwe Thalys, een Eurostartrein, een Hondekop waren er toen ook. IEmand foto's?

EDIT:

pi_125018059
Dat was weer een prettige thuisreis. De sprinter van 23.28 uit Hilversum Noord is om 23.26 al vertrokken terwijl ik naar de deur toe rende.

Dus niet meer klagen dat de NS altijd maar vertraging heeft, ze maken het graag goed door af en toe gewoon een stuk te vroeg te vertrekken.
pi_125018765
Bel een taxi en declareer het. Of was het niet de laatste trein van de dag.
  maandag 8 april 2013 @ 08:48:51 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125020268
Godsamme greavy, ben je weer bezig? :')
pi_125020547
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 02:11 schreef Bitlord het volgende:
Dat mag je dus niet op eigen initiatief doen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 8 april 2013 @ 09:15:53 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125020695
quote:
13s.gif Op maandag 8 april 2013 08:48 schreef James1988 het volgende:
Godsamme greavy, ben je weer bezig? :')
Waar gaat dit over?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 8 april 2013 @ 09:49:14 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125021355
quote:
5s.gif Op maandag 8 april 2013 09:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waar gaat dit over?
De TT en dat geneuzel over waar nu allemaal VIRM rijdt. :s)
pi_125021764
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 02:11 schreef Bitlord het volgende:
Nee hoor, er reed een kwartier later weer een trein.
pi_125022076
Die haat tegen VIRM vind ik zelf ook een beetje overdreven, maar echt prettige treinen zijn het niet. Ze hebben bij lange na niet het comfort van de meeste buitenlandse en van de andere Nederlandse intercitytreinen.

De inrichting is hier naar mijn idee voor een groot deel debet aan. De wanden zijn allemaal bekleed met beige-achtige kunststof platen en de stoelen zijn van hard plastic in een ook al week kleurtje. De bagagerekjes zijn ook al hard plastic. Het lijkt wel of je in een tupperware bak zit. Alles klinkt ook hol en hard.

Dat ziet er toch in de NID (DDZ) heel anders uit. Dat is wel een interieur dat prettig aanvoelt.

Verder voelt alles toch wat schommelig aan in VIRM. Boven lopen de wanden nogal naar elkaar toe, en beneden zijn de lampen in een slingerpatroon aangebracht waar je terstond wagenziek van wordt. De oudere VIRMs hebben daarbij ook nog eens smalle trappetjes waar iedereen zich doorheen moet dringen en een rare fluittoon (die nu verholpen schijnt te zijn). Al met al geen trein waarin je graag een paar uur zit.

Nu zal ik nooit VIRM mijden, hoor. Ik neem gewoon die trein die komt. En DDAR met groene bankjes en Plan T met de nieuwe hoge stoelen, dat waren pas echt rottreinen. Maar ik begrijp wel dat VIRM niet echt geliefd is.

De ideale dubbeldekker is wat mij betreft de Zwitserse IC2000. Maar deze past vast niet in het Nederlandse omgrenzingsprofiel?
pi_125022226
De VIRM met blauwe bekleding (VIRM-4?) vind ik anders best een fijne trein. Stoelen zitten goed er de indeling van de stoelen is ook beter :)
pi_125022254
Ik verwacht een grote vooruitgang als de midlife revisie van die dingen gedaan zal worden. Ben benieuwd!
pi_125022322
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 10:32 schreef b2py het volgende:
Ik verwacht een grote vooruitgang als de midlife revisie van die dingen gedaan zal worden. Ben benieuwd!
Wanneer gaat die beginnen eigenlijk ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_125022340
2016-2017.
pi_125022433
VIRM-4 is een hele verbetering t.o.v. de vorige generaties, maar ik hoop dat ze allemaal een facelift à la NID gaan krijgen.
  Redactie Sport maandag 8 april 2013 @ 10:51:25 #114
274204 crew  Mexicanobakker
pi_125022676
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 10:24 schreef eti het volgende:
Die haat tegen VIRM vind ik zelf ook een beetje overdreven, maar echt prettige treinen zijn het niet. Ze hebben bij lange na niet het comfort van de meeste buitenlandse en van de andere Nederlandse intercitytreinen.

De inrichting is hier naar mijn idee voor een groot deel debet aan. De wanden zijn allemaal bekleed met beige-achtige kunststof platen en de stoelen zijn van hard plastic in een ook al week kleurtje. De bagagerekjes zijn ook al hard plastic. Het lijkt wel of je in een tupperware bak zit. Alles klinkt ook hol en hard.

Dat ziet er toch in de NID (DDZ) heel anders uit. Dat is wel een interieur dat prettig aanvoelt.

Verder voelt alles toch wat schommelig aan in VIRM. Boven lopen de wanden nogal naar elkaar toe, en beneden zijn de lampen in een slingerpatroon aangebracht waar je terstond wagenziek van wordt. De oudere VIRMs hebben daarbij ook nog eens smalle trappetjes waar iedereen zich doorheen moet dringen en een rare fluittoon (die nu verholpen schijnt te zijn). Al met al geen trein waarin je graag een paar uur zit.

Nu zal ik nooit VIRM mijden, hoor. Ik neem gewoon die trein die komt. En DDAR met groene bankjes en Plan T met de nieuwe hoge stoelen, dat waren pas echt rottreinen. Maar ik begrijp wel dat VIRM niet echt geliefd is.

De ideale dubbeldekker is wat mij betreft de Zwitserse IC2000. Maar deze past vast niet in het Nederlandse omgrenzingsprofiel?
Goede post. D-DAR met groene banken overwoog ik wel serieus te mijden, maar die zie ik nooit meer. Ben ik niet rouwig om, ik hoop snel op meer DDZ..
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_125023134
Wel leuk geluid die groene bankjes trein :) En niks mis mee als je een 4zit voor jezelf hebt dan toch...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 11:09:05 #116
Maffe Fries
pi_125023148
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 01:23 schreef eti het volgende:
Dat was weer een prettige thuisreis. De sprinter van 23.28 uit Hilversum Noord is om 23.26 al vertrokken terwijl ik naar de deur toe rende.

Dus niet meer klagen dat de NS altijd maar vertraging heeft, ze maken het graag goed door af en toe gewoon een stuk te vroeg te vertrekken.
Zaterdag zelf ook meegemaakt dat een machinist iets te vroeg vertrok bij een station. Ik vond het wel prima. Als het aan de mcn had gelegen had mijn trein zaterdagmiddag met ongeveer -6 (!) Leeuwarden binnen kunnen rollen, zo reed ie door. Uiteindelijk werd het slechts -2, omdat in Heerenveen de officiële vertrektijd afgewacht werd.
pi_125023171
quote:
11s.gif Op maandag 8 april 2013 10:51 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Goede post. D-DAR met groene banken overwoog ik wel serieus te mijden, maar die zie ik nooit meer. Ben ik niet rouwig om, ik hoop snel op meer DDZ..
De laatste rondrijdende stellen DD-AR gaan waarschijnlijk deze zomer nog aan de kant.
  Redactie Sport maandag 8 april 2013 @ 11:17:02 #118
274204 crew  Mexicanobakker
pi_125023370
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 11:08 schreef arkkey het volgende:
Wel leuk geluid die groene bankjes trein :) En niks mis mee als je een 4zit voor jezelf hebt dan toch...
Plaktreinen. Met dit weer zijn ze wel te doen, en de voorste bak zit wel op een fijne hoogte. Tot zover al het positieve.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 8 april 2013 @ 11:32:21 #119
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_125023830
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2013 11:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De laatste rondrijdende stellen DD-AR gaan waarschijnlijk deze zomer nog aan de kant.
En Plan V verdwijnt voor het einde van het jaar ook uit de omloop.

maandag 8 april 2013 @ 11:42:43 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125024167
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 09:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

De TT en dat geneuzel over waar nu allemaal VIRM rijdt. :s)
Oh dat. Ik sta in de stand "negeer".
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 12:14:34 #121
Maffe Fries
pi_125025175
Nooit geweten dat er in 2002 een Lintje van Syntus heeft gereden op het traject Hoorn - Medemblik

http://www.flickr.com/photos/zandman48/sets/72157633167276973/
  maandag 8 april 2013 @ 12:59:49 #122
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_125026502
Zelfs een keer bij de STAR in Stadskanaal
pi_125027825
Volgens Metro heeft de Bert Meerstadt bevestigd dat het ombouwen van VIRM voor 25 kV en inbouwen van ERTMS als alternatieve optie voor de Fyra wordt gezien:

quote:
NS overweegt reguliere intercity’s om te bouwen om de Fyra te vervangen als snelle treindienst naar Brussel. De zogenaamde VIRM-dubbeldekker moet hiervoor onder meer worden uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS en het hogere voltage op de HSL aankunnen. NS-topman Bert Meerstadt bevestigde vrijdag aan Metro dat dit ombouwwerk niet al te ingewikkeld is. Hij wilde niet nader ingaan op de vraag of het bedrijf hier al mee is begonnen, omdat de problemen met de Fyra nog altijd niet zijn opgelost.
http://www.metronieuws.nl(...)rZmdg!38ouiwie1dOL2/

Nu kan ik zelf die conclusie van Metro niet trekken aan de hand van wat ik daar lees, maar misschien ligt dat aan mij. Volgens mij zegt dhr. Meerstadt enkel dat het ombouwen relatief weinig werk zou vergen, niet dat het als serieuze optie wordt gezien.
pi_125027882
Hoe hard gaan die dingen dan? Mn gevoel zegt dat je dan nog steeds aan de 160km zit toch?
pi_125027940
Jep, 160 km/h is max. Daar komt ook nog eens bij dat ik ooit begrepen meen te hebben dat die dingen op de HSL buiten profiel zijn, maar een echte bron kan ik daar niet zo 1,2,3 van vinden.
pi_125028010
De HSL, betuweroute en Hanzelijn zijn allemaal gebouwd naar het nieuwste maximumprofiel.
pi_125028267
quote:
10s.gif Op maandag 8 april 2013 12:14 schreef Peterselieman het volgende:
Nooit geweten dat er in 2002 een Lintje van Syntus heeft gereden op het traject Hoorn - Medemblik

http://www.flickr.com/photos/zandman48/sets/72157633167276973/
Ik heb wel eens een foto voorbij zien komen van een Veolia D-GTW op de Miljoenenlijn/ZLSM. :D
  maandag 8 april 2013 @ 13:56:49 #128
141482 Q.
JurassiQ
pi_125028591
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:37 schreef MTL het volgende:
Volgens Metro heeft de Bert Meerstadt bevestigd dat het ombouwen van VIRM voor 25 kV en inbouwen van ERTMS als alternatieve optie voor de Fyra wordt gezien:

[..]

http://www.metronieuws.nl(...)rZmdg!38ouiwie1dOL2/

Nu kan ik zelf die conclusie van Metro niet trekken aan de hand van wat ik daar lees, maar misschien ligt dat aan mij. Volgens mij zegt dhr. Meerstadt enkel dat het ombouwen relatief weinig werk zou vergen, niet dat het als serieuze optie wordt gezien.
Dan zou je wel makkelijk een mooie integratie met de rest van het spoorwegnetwerk kunnen krijgen. ^O^
For great justice!
  maandag 8 april 2013 @ 13:57:58 #129
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125028650
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De HSL, betuweroute en Hanzelijn zijn allemaal gebouwd naar het nieuwste maximumprofiel.
Daar heb je dus alleen wat aan als je met die VIRM binnen Nederland blijft. De grens over naar Brussel is een ander verhaal.

Meer voor de hand liggend is dat omgebouwde VIRM's de huidige Fyra Amsterdam-Breda vervangen, om met de Traxx'en die ze daarmee uitsparen naar Brussel te kunnen rijden. Moeten ze alleen wel even die Fyra-Traxx toegelaten krijgen in België.
pi_125028671
Zullen ze dan zo slim zijn om VIRM-I te gebruiken en deze meteen de midlife revisie te geven?
  maandag 8 april 2013 @ 13:59:10 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125028701
Nieuw van NS, de hogesnelheidsschommelboot. Nu nóg sneller zeeziek worden _O-
pi_125028758
quote:
5s.gif Op maandag 8 april 2013 13:58 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Zullen ze dan zo slim zijn om VIRM-I te gebruiken en deze meteen de midlife revisie te geven?
Dat zou een stuk gecompliceerder zijn aangezien die niet voorbereid zijn op 25KV.
pi_125028922
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 14:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat zou een stuk gecompliceerder zijn aangezien die niet voorbereid zijn op 25KV.
Alleen VIRM-IV is erop voorbereid? Dacht eigenlijk alle series.
pi_125029054
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2013 14:03 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]

Hmm ik dacht alleen I niet en de rest wel. Nu twijfel ik toch.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 14:06:44 #135
Maffe Fries
pi_125029080
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:
Zelfs een keer bij de STAR in Stadskanaal
jup. Geloof dat ze toen de lijn zo ver als ze konden gereden hebben, dus tot de brug bij Musselkanaal. De normale dienst van de STAR stopt enkele honderden meters eerder
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 14:09:32 #136
Maffe Fries
pi_125029215
quote:

[..]

alle series bij mijn weten. Komt door de introductie van de ABv6 waarin er rekening met een ombouw gehouden is.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 14:10:10 #137
Maffe Fries
pi_125029233
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2013 13:49 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een foto voorbij zien komen van een Veolia D-GTW op de Miljoenenlijn/ZLSM. :D
Nice.

Ben zelf eens mee geweest met een Arriva-ritje naar de STAR in Stadskanaal :)
  maandag 8 april 2013 @ 14:10:38 #138
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125029249
quote:
14s.gif Op maandag 8 april 2013 14:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

alle series bij mijn weten. Komt door de introductie van de ABv6 waarin er rekening met een ombouw gehouden is.
Jup. De verstevigde middenbak met de stroomafnemers op het dak.
pi_125029787
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2013 13:49 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]

Gevonden, via.

Redactie Sport maandag 8 april 2013 @ 15:08:14 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125031451
Gisteren op Rotterdam Centraal stond ik even wat foto's te maken, komt er ineens een ambulance een paar perrons verderop het station oprijden vanuit de diensttunnel:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 8 april 2013 @ 16:17:45 #141
200192 Darkwing_Duck
pi_125034417
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 15:08 schreef dennistd het volgende:
Gisteren op Rotterdam Centraal stond ik even wat foto's te maken, komt er ineens een ambulance een paar perrons verderop het station oprijden vanuit de diensttunnel:

Rotterdam Roosendaal is best ver voor een ambulance, als je weet dat academisch ziekenhuis dijkzicht om de hoek is. :P
  maandag 8 april 2013 @ 17:39:58 #142
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_125037667
2x Plan V als intercity naar Den Haag CS. En dat in de spits _O- Je zult er maar inzitten!
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_125037715
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:40 schreef MTL het volgende:
Jep, 160 km/h is max. Daar komt ook nog eens bij dat ik ooit begrepen meen te hebben dat die dingen op de HSL buiten profiel zijn, maar een echte bron kan ik daar niet zo 1,2,3 van vinden.
Profiel HSL is groter dan profiel 'conventioneel' spoor. Kan dus geen probleem zijn ;)
pi_125037758
quote:

[..]

Alleen de laatste generatie VIRM is voorbereid op 25KV inbouw, met de blauwe stoelen.
pi_125038153
Op de Rails meldt dat er een hele sleep ICK's van Nijmegen naar Roosendaal vervoert gaat worden vanavond. Vertrek aanvankelijk 17h30, maar de prognose is bijgesteld naar 18h00.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 april 2013 @ 17:57:48 #146
Maffe Fries
pi_125038274
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Alleen de laatste generatie VIRM is voorbereid op 25KV inbouw, met de blauwe stoelen.
eerdere generaties ook, maar VIRM-4 is wel meer geschikt voor de HSL, doordat een aantal verbeteringen doorgevoerd zijn. Zo is de vering bijvoorbeeld stugger, wat de trein meer rijcomfort heeft en verder hoeven ze de toiletten niet aan te passen, omdat het al een gesloten systeem is.
pi_125038362
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:39 schreef Sj0rSz het volgende:
2x Plan V als intercity naar Den Haag CS. En dat in de spits _O- Je zult er maar inzitten!
Ooit is een stel Plan V gehad als intercity op de schrootlijn in de spits, toch wel het dieptepunt voor mij wat betreft openbaar vervoer.
pi_125039088
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ooit is een stel Plan V gehad als intercity op de schrootlijn in de spits, toch wel het dieptepunt voor mij wat betreft openbaar vervoer.
In Luik heb ik al een paar keer twee klassiekjes gekoppeld als IC naar Quiévrain zien rijden, als je daar 2 uur en 40 minuten in moet zitten kom je meer dood dan levend aan volgens mij.
pi_125039520
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Waarschijnlijk was het alternatief 'geen trein' op dat tijdstip... Had je dat liever gehad?
pi_125040459
Wisselinspectie in de Schipholtunnel.
  maandag 8 april 2013 @ 19:10:16 #151
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_125040998
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 15:08 schreef dennistd het volgende:

Staat'ie daar nou om te voorkomen dat'ie dat bord aan barrels rijdt, of moest'ie echt precies daar zijn?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')