abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 april 2013 @ 18:50:59 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998084

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 18:52:29 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124998142
Uit een editje nog: ook op Den Haag - Leeuwarden verdwijnt een omloopje VIRM. Dat gaat ICMm worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124998226
Komt vooral uit SpitsIC Enkhuizen - Amsterdam, IC Heerlen - Schiphol en waarschijnlijk hier en daar wat treinlengte schuiven, van 10 naar 8 etc..
  zondag 7 april 2013 @ 18:54:21 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998235
Zet dan lekker het VIRM in de Sprinters waar nu mijn DDZ heen gaat :{w
Nu kan ik alleen nog maar met de Sprinters, de Excuus-Benelux en de IC Den Haag-Venlo indien ICR/ICM weg. ;(

Amsterdam-Enkhuizen was met IRM ook prima, maar waarom ineens DDZ ..
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 18:58:11 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124998403
omdat het kan *)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124998464
Drie VIRMen voor je topic :')



  zondag 7 april 2013 @ 18:59:47 #7
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124998476
quote:
13s.gif Op zondag 7 april 2013 18:54 schreef greavy het volgende:
Zet dan lekker het VIRM in de Sprinters waar nu mijn DDZ heen gaat :{w
Nu kan ik alleen nog maar met de Sprinters, de Excuus-Benelux en de IC Den Haag-Venlo indien ICR/ICM weg. ;(

Amsterdam-Enkhuizen was met IRM ook prima, maar waarom ineens DDZ ..
Stomme NIMBY! In de achtertuin van iemand anders graag!
  zondag 7 april 2013 @ 19:00:53 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998520
Hmm, wordt leuk als ik naar Amsterdam moet, bijvoorbeeld :o
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam via Gouda-Woerden
* Dordrecht - Den Haag met IC/SPR en dan - Leiden - Amsterdam sprinteren
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam met Fyra
* Via Haarlem met allemaal Sprinters
* Via Utrecht met de ICE
* Via Amersfoort met IC-Berlijn
Hmm, genoeg opties over maar geen rechtstreekse en snelle meer(op Fyra na).
  zondag 7 april 2013 @ 19:04:26 #9
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124998670
Of je geeft VIRM een tweede kans!

quote:
13s.gif Op zondag 7 april 2013 18:54 schreef greavy het volgende:
Zet dan lekker het VIRM in de Sprinters waar nu mijn DDZ heen gaat :{w
Nee, VIRM is hét paradepaardje voor het IC-park van NS, dat hoort niet in Sprinterdiensten thuis ;)
  zondag 7 april 2013 @ 19:05:33 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998707
En DDZ ook niet, want dat was voor IC-diensten.
  zondag 7 april 2013 @ 19:06:18 #11
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124998744
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:05 schreef greavy het volgende:
En DDZ ook niet, want dat was voor IC-diensten.
Klopt, maar dat beeld ligt helaas al aan diggelen, bovendien is VIRM een landelijk bekend beeld en DDZ (nog) niet.
  zondag 7 april 2013 @ 19:07:34 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998795
Maar het comfort van de reizigers in deze IC's gaat ineens sterk achteruit. Kan je ze toch niet aandoen? :'(
pi_124998816
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:04 schreef KnightSolaire het volgende:
Of je geeft VIRM een tweede kans!

[..]

Nee, VIRM is hét paradepaardje voor het IC-park van NS, dat hoort niet in Sprinterdiensten thuis ;)
Paradepaardje mwoah. Het is meer dat 55% van alle IC-zitplaatsen zich in IRM bevinden dus tjah, je ontkomt er niet aan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124998848
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 18:59 schreef GlenSpey het volgende:
Drie VIRMen voor je topic :')

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog wel met sluitseinen ook! :P

Wat vind je trouwens zo geweldig aan SGMm? Het zitcomfort daarin als passagier is namelijk om te huilen.
  zondag 7 april 2013 @ 19:09:22 #15
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_124998864
Gaan de DDZ'en ooit wel IC diensten rijden als alles omgebouwd is? Mij bevalt het wel als stoptrein Zwolle - Utrecht. Wat mij betreft houden ze dat de komende decennia zo!
  zondag 7 april 2013 @ 19:09:48 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124998883
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 19:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Nog wel met sluitseinen ook! :P

Wat vind je trouwens zo geweldig aan SGMm? Het zitcomfort daarin als passagier is namelijk om te huilen.
Tenzij het alternatief een VIRM is. Dan is SGMm het beste.
pi_124999063
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:04 schreef KnightSolaire het volgende:
Of je geeft VIRM een tweede kans!

[..]

Nee, VIRM is hét paradepaardje voor het IC-park van NS, dat hoort niet in Sprinterdiensten thuis ;)
VIRM vindt je niet in sprinterdiensten door de belabberde versnelling van die dingen..
  zondag 7 april 2013 @ 19:15:51 #18
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124999143
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 19:09 schreef Anno1982 het volgende:
Gaan de DDZ'en ooit wel IC diensten rijden als alles omgebouwd is? Mij bevalt het wel als stoptrein Zwolle - Utrecht. Wat mij betreft houden ze dat de komende decennia zo!
Ja ze zijn bedoeld voor IC-diensten (niet voor niets gepromoot als Nieuwe Intercity Dubbeldekker), maar door het tekort aan Sprintermaterieel zul je ze voorlopig ook wel in Sprinterdiensten zien.
pi_124999165
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:00 schreef greavy het volgende:
Hmm, wordt leuk als ik naar Amsterdam moet, bijvoorbeeld :o
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam via Gouda-Woerden
* Dordrecht - Den Haag met IC/SPR en dan - Leiden - Amsterdam sprinteren
* Dordrecht - Rotterdam - Amsterdam met Fyra
* Via Haarlem met allemaal Sprinters
* Via Utrecht met de ICE
* Via Amersfoort met IC-Berlijn
Hmm, genoeg opties over maar geen rechtstreekse en snelle meer(op Fyra na).
Je kiest er zelf voor hoor.. Hier huilen heeft echt geen nut want iedereen lacht je gewoon uit.. :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 19:20:14 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124999356
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja ze zijn bedoeld voor IC-diensten, maar door het tekort aan Sprintermaterieel zul je ze voorlopig ook wel in Sprinterdiensten zien.
Precies en dan met name op Zwolle - Utrecht. Alleen SLeT en DDZ/mDDM+DD-AR/DD-AR +1700 is snel genoeg om de rijtijden van die stopper op een fatsoenlijke manier te halen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124999429
DDZ is overigens wel iets rapper dan een MDDM, omdat ze slanker zijn geworden bij de verbouwing.
pi_124999483
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:09 schreef greavy het volgende:

[..]

Tenzij het alternatief een VIRM is. Dan is SGMm het beste.
Ben ik niet met je eens. Een eenmalige ervaring met Amsterdam Zuid-Eindhoven in SGMm vond ik een ramp. :r
pi_124999672
Hoe kom ik erachter welk nummer een trein heeft? De sprinter van 18:21 van Zwolle naar Utrecht bijvoorbeeld?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124999873
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoe kom ik erachter welk nummer een trein heeft? De sprinter van 18:21 van Zwolle naar Utrecht bijvoorbeeld?
NS App geeft die nummers wel. Plan bijvoorbeeld een rit van Zwolle naar Wezep om die tijd. Details bekijken en dan staat het bovenaan ergens.
pi_124999896
pi_124999931
Heuh ik dacht dat die nummers afgeschaft waren, bedankt!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 7 april 2013 @ 19:56:21 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125000989
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kiest er zelf voor hoor.. Hier huilen heeft echt geen nut want iedereen lacht je gewoon uit.. :P
Dat. En terecht!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125001100
Waar komt die haat tegen VIRMs eigenlijk vandaan?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125001308
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar komt die haat tegen VIRMs eigenlijk vandaan?
Het is in spoorwegkringen in binnen- en buitenland gebruikelijk om het treinmaterieel dat heel veel voorkomt te haten, en het treinmaterieel dat vroeger heel veel voorkwam op te hemelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2013 20:02:46 ]
pi_125001883
Oh dat principe. Ik pendel al 12 jaar heen en weer op de schrootlijn, een benaming die sommigen wel maar sommigen niet meer zullen kennen. De schrootlijn is dus Zwolle-Roosendaal. De treinserie 3600 is lange tijd het afvoerputje van NS geweest. Dan ben je opeens blij als je fijn VIRM krijgt op een hete zomerdag.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125001978
Tuurlijk ken ik de schrootlijn. Ben in Deventer opgegroeid. Altijd Plan E, in de jaren 80.
In de jaren 90 ouwe rammelkasten uit België...

quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:23 schreef greavy het volgende:

[..]

Huh? Gister ben ik daar 2 keer langsgekomen zonder problemen met de IC.
Ik was pas na middernacht in Hilversum, toen reed het al niet meer. Vandaag overdag nog steeds niet.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:20:33 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125002229
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh dat principe. Ik pendel al 12 jaar heen en weer op de schrootlijn, een benaming die sommigen wel maar sommigen niet meer zullen kennen. De schrootlijn is dus Zwolle-Roosendaal. De treinserie 3600 is lange tijd het afvoerputje van NS geweest. Dan ben je opeens blij als je fijn VIRM krijgt op een hete zomerdag.
Heb er idd wel eens met Mat'54, mat'64 en een IRM-drietje gereisd in de jaren '90.

Is nu nog wel een klein beetje schrootlijn, omdat dit een van de twee lijnen is waar het oudste IC-mat nog rijdt, al zal dat de gewone man nauwelijks opvallen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 7 april 2013 @ 20:21:16 #33
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125002269
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 19:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kiest er zelf voor hoor.. Hier huilen heeft echt geen nut want iedereen lacht je gewoon uit.. :P
Ben ik het niet mee eens. Zolang er nog mensen happen op een vermelding van deze bijzondere manier van reizen, heef het zin om te klagen.
  zondag 7 april 2013 @ 20:21:50 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002304
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is in spoorwegkringen in binnen- en buitenland gebruikelijk om het treinmaterieel dat heel veel voorkomt te haten, en het treinmaterieel dat vroeger heel veel voorkwam op te hemelen.
VIRM is gewoon bagger. Niet omdat het veel rondrijdt.
  zondag 7 april 2013 @ 20:23:06 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002377
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Zolang er nog mensen happen op een vermelding van deze bijzondere manier van reizen, heef het zin om te klagen.
En ik ben echt niet de enige VIRM-mijder in Nederland :)
pi_125002422
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM is gewoon bagger. Niet omdat het veel rondrijdt.
Dat zeggen al die treinenfreaks. :O

Wedden dat je over 20 jaar de VIRM ophemelt en haat wat er dan rijdt?
pi_125002466
Zal ik de VIRM-haters dan nog maar eens verblijden met twee foto's waar geen VIRM op te zien is?

DDZ:


Mat '64!


Ok, grapje. Vooruit, toch nog VIRM :P


[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 07-04-2013 20:31:47 ]
  zondag 7 april 2013 @ 20:27:13 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002603
Veul beter als het IRM:

NSR DDAR by theknittur, on Flickr
pi_125002605
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh dat principe. Ik pendel al 12 jaar heen en weer op de schrootlijn, een benaming die sommigen wel maar sommigen niet meer zullen kennen. De schrootlijn is dus Zwolle-Roosendaal. De treinserie 3600 is lange tijd het afvoerputje van NS geweest. Dan ben je opeens blij als je fijn VIRM krijgt op een hete zomerdag.
Tegenwoordig valt dat gelukkig wel mee :)

Ik snap die VIRM-haat van mensen ook niet eigenlijk; het is ruim, comfortabel, snel, stil, etc.
  zondag 7 april 2013 @ 20:29:09 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125002742
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef greavy het volgende:
Veul beter als het IRM:
[ link | afbeelding ]
NSR DDAR
Doet ut niet.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:29:57 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125002782
quote:
nog nooit mee gereisd :7
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125002926
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:21 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM is gewoon bagger. Niet omdat het veel rondrijdt.
Ja maar waarom dan?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125003017
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef greavy het volgende:
Veul beter als het IRM:
[ link | afbeelding ]
NSR DDAR by theknittur, on Flickr
Beter? Wth? Je zit met je knieën gezellig tegen de overbuurman aan, het is ongelofelijk lawaaiig met die tering vents waar lucht door komt en het rijdt alleen op plekken waar ik niet wil komen.

Van VIRM vind ik de stoelen vervelend maar dat is het wel zo'n beetje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125003302
Als je in een rustige DD-AR beneden zit (niet die roosters), zit je dan wel erg goed, ik had er minder van verwacht eigenlijk. Geen internet is wel jammer eigenlijk.
pi_125003380
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:27 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Tegenwoordig valt dat gelukkig wel mee :)

Ik snap die VIRM-haat van mensen ook niet eigenlijk; het is ruim, comfortabel, snel, stil, etc.
Mwah nee. Ruim is het niet, nergens plek voor bagage, beenruimte alleen in coach opstelling. Het is het minst comfortabele IC materiaal wat er rondrijdt en stil is ook een kwestie van in de juiste bak zitten, anders luister je urenlang naar de meest irritante pieptoon die er bestaat.

Oh en de tafeltjes begeven het al onder het gewicht van een gemiddeld studieboek, laat staan dat ik m'n notebook er veilig op kan zetten.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 april 2013 @ 20:41:04 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125003483
In VIRM ga ik dan ook nooit in een kopbak zitten, alleen maar vanwege het geluid. Voor de rest is het een prima trein
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125003506
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mwah nee. Ruim is het niet, nergens plek voor bagage, beenruimte alleen in coach opstelling. Het is het minst comfortabele IC materiaal wat er rondrijdt en stil is ook een kwestie van in de juiste bak zitten, anders luister je urenlang naar de meest irritante pieptoon die er bestaat.

Oh en de tafeltjes begeven het al onder het gewicht van een gemiddeld studieboek, laat staan dat ik m'n notebook er veilig op kan zetten.
Die piep is al verleden tijd en mijn laptop blijft prima staan op het tafeltje hoor.. (vis à vis tafeltje)
pi_125003521
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 20:41 schreef Peterselieman het volgende:
In VIRM ga ik dan ook nooit in een kopbak zitten, alleen maar vanwege het geluid. Voor de rest is het een prima trein
Ah klopt! Maar als je dus aan het eind van de bak gaat zitten heb je er al bijna geen last meer van!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125003629
Piepjes hoor je al tijden vrijwel niet meer. De laatste keer dat ik ze hoorde was toevallig twee weken geleden toen ik net een van de weinige treinstellen trof die nog niet was voorzien van OBIS (bij inbouw OBIS zijn ook direct de tractiemotoren vervangen, begreep ik, waarmee de piep verleden tijd is). De keer dat ik ze daarvoor hoorde, eh, geen idee. Moet al meer dan een half jaar geleden zijn geweest of zoiets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')