quote:Vorige delen:
NWS / Rookverbod nieuwtjes
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien II
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien III
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien IV
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien V
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien VI
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien - Deel 7
NWS / Het rookverbod (mensch, durf te leven) - deel 8
NWS / Het rookverbod - Deel 9 - Mensch, durf te stoppen
NWS / Het rookverbod - Deel 10 - Stervende koeien.
NWS / Rookverbod #11 - Boete voor roken joint in eigen coffeshop
NWS / Rookverbod #12 - Minister Klink draait verbod terug...
NWS / Rookverbod #13 - Rookverbod opgeheven in gemeente Landerd
NWS / Rookverbod #14 - met livestream van het debat
NWS / Rookverbod #15 Waar anti-rokers wegblijven uit de horeca
NWS / Rookverbod #16 - waar de boetestroom op gang komt...
NWS / Rookverbod #17 Waar de echte CDA weer boven komt
NWS / Rookverbod #18: Schadelijkheid van mee-roken is niet bewezen
NWS / Rookverbod #19 - De razzia's zijn op komst!
NWS / Rookverbod #20 - Horecabezoek met 1% gedaald
NWS / Rookverbod #21 - Waar cijfers niet stroken met uitlatingen
NWS / Rookverbod #22 - Waar de boetes en gemoederen hoog oplopen
NWS / Rookverbod #23 - Meeroken is een keuze
NWS / Rookverbod #25 - Steeds meer café's bouwen een rookruimte
NWS / Rookverbod #24 - Hou vol, minister Klink!
NWS / Rookverbod deel 26 - Op naar een algeheel rookverbod
NWS / Rookverbod deel 27 - Waar rokers geen argumenten leveren
NWS / Rookverbod deel 28 - Waar het verbod langzaam instort
NWS / Rookverbod deel 29 - De burgerlijke ongehoorzaamheid groeit.
NWS / Rookverbod deel 30 - De anti rokers worden bozer.
NWS / Rookverbod deel 31 - Waar de vergelijkingen gekker worden
NWS / Rookverbod #32 Gezahahahag
NWS / Rookverbod #33
NWS / Rookverbod #34 - Waar cafe's de handdoek in de ring gooien
NWS / Rookverbod #35 - Wederom met dezelfde argumenten
NWS / Rookverbod #36 - In Beieren snappen ze het wel
NWS / Rookverbod #37 - De eerste kroeg staat voor het hekje
NWS / Rookverbod deel 38 - De discussie blijft voortduren
NWS / Rookverbod #39 - Nu met bodemprocedures!
NWS / Rookverbod #40 - Waar nieuwe users met oude koeien komen.
NWS / Rookverbod #41 - Waar geloof niet voor wetenschap kan doorgaan
NWS / Rookverbod #42 - het einde is nabij
NWS / Rookverbod #43 - mijn longen zijn voor, mijn hersens tegen
NWS / Rookverbod #44 - Deurtje open, deurtje dicht!
NWS / Rookverbod #45 - De Toren Van Pisa
NWS / Rookverbod #46 - Adviescommissies hebben geen eigen mening
NWS / Rookverbod #47 - Ab "Nico" Klink, voor al uw wet-reparaties
NWS / Rookverbod #48 - Waar De Kachel mag blijven roken
NWS / Rookverbod #49 - Met aggressieve meppende rokers
NWS / Rookverbod #50 : Waar onderzoeken betwijfeld worden
NWS / Rookverbod #51: Onderzoeken wijzen niets uit, AG gaat los
NWS / Rookverbod #52: Waar er nog steeds geen bewijs is gepost.
NWS / Rookverbod #52 - Toch een rookverbod eenmanszaak
NWS / Rookverbod #53 - Waar het blauw staat van de 'gezelligheid'
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)algeheel-rookverbod/quote:Kamer stemt in met algeheel rookverbod
De Tweede Kamer heeft met een krappe meerderheid ingestemd met een algeheel rookverbod in de horeca, meldt persbureau Novum. De Kamer stemde vandaag over de motie die de ChristenUnie in december indiende. Steun was er behalve van de ChristenUnie van PvdA, CDA, D66, GroenLinks, SGP en de Partij voor de Dieren. Samen zijn deze partijen goed voor 77 zetels.
De VVD, SP, PVV en 50Plus stemden tegen, omdat ze vinden dat eigenaren van eenmanszaken zelf kunnen bepalen of er gerookt mag worden en hun personeel niet beschermd hoeft te worden tegen meeroken, schrijft NU.nl.
Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) zei eerder vanmiddag niet gelukkig te zijn met de motie over een algeheel rookverbod in de horeca, schrijft persbureau Novum. Een woordvoerder van Van Rijn: De Kamer gaat natuurlijk over zijn eigen agenda, maar er wordt nu over een heel specifiek punt gestemd, terwijl de staatssecretaris binnenkort met een brede richtlijn komt. Later deze maand vindt een debat plaats over het rookbeleid, waarin Van Rijn een pakket aan voorstellen presenteert.
ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber diende de motie in december in bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Volksgezondheid. Zij wil dat ook in kleine kroegen de asbak verdwijnt.
ROOKVERBOD GOLD AL SINDS 2008
Het rookverbod gold sinds 2008 in alle cafés, restaurants en discotheken. Dat verbod kwam er omdat horecapersoneel volgens de overheid in een rookvrije ruimte moet kunnen werken. In kantoren gold al een rookverbod, om medewerkers tegen meeroken te beschermen.
VERSOEPELING ROOKVERBOD VOOR KLEINE CAFÉS IN 2010
In 2010 bepaalde de Hoge Raad dat kroegeigenaren met een klein café zonder personeel zelf mogen beslissen of er mag worden gerookt. Aanleiding was aanhoudend protest van kleine caféhouders, die een bankroet vreesden omdat ze klanten zagen vertrekken naar grote cafés met rookruimte. In kleine cafés, tot 75 vierkante meter vloeroppervlak, is nauwelijks ruimte voor een aparte rookplek.
Dat is denkbaar, maar als de wetgever zijn werk nu beter doet, gaan de argumenten van de kleine horeca niet meer op. Je krijgt een nieuwe situatie, omdat het nieuwe verbod niet meer uitgaat van de bescherming van werknemers als basis.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:00 schreef nikk het volgende:
Maar goed. Ezels stoten zich kennelijk meerdere keren aan dezelfde steen. De handhaving zal toch weer tekort schieten, en de protesten zullen weer komen. Het hele circus opnieuw.
Daar is een compleet nieuwe wet voor nodig. Die is er niet op korte termijn. En dan nog, dit is het land van gedogen en halfzacht beleid.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is denkbaar, maar als de wetgever zijn werk nu beter doet, gaan de argumenten van de kleine horeca niet meer op. Je krijgt een nieuwe situatie, omdat het nieuwe verbod niet meer uitgaat van de bescherming van werknemers als basis.
Juist daarom is de principiële uitspraak die de Tweede Kamer vandaag deed, belangrijk. Want de staatssecretaris wordt feitelijk opgedragen om te komen met beleid waarbij roken in de horeca volledig wordt verboden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:15 schreef nikk het volgende:
Daar is een compleet nieuwe wet voor nodig. Die is er niet op korte termijn. En dan nog, dit is het land van gedogen en halfzacht beleid.
Er is een minimale meerderheid. Dit soort plannen kunnen zo weer sneuvelen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Juist daarom is de principiële uitspraak die de Tweede Kamer vandaag deed, belangrijk. Want de staatssecretaris wordt feitelijk opgedragen om te komen met beleid waarbij roken in de horeca volledig wordt verboden.
Dat het enige tijd zal duren voordat de wetgeving klaar is, neem ik voor lief. Het vooruitzicht is in elk geval prima.
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Er is een minimale meerderheid. Dit soort plannen kunnen zo weer sneuvelen.
De afspiegeling staat los van een meerderheid. Als bv 50+ groot wordt na de volgende verkiezingen en het rookverbod niet werkt zoals men voor ogen had, is de kans groot dat het wordt teruggedraaid.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?
Een meerderheid is een meerderheid. Naar verwachting is de meerderheid in de Senaat nog veel ruimer.
50PLUSquote:Op woensdag 13 februari 2013 10:17 schreef Masyl het volgende:
[..]
De afspiegeling staat los van een meerderheid. Als bv 50+ groot wordt na de volgende verkiezingen en het rookverbod niet werkt zoals men voor ogen had, is de kans groot dat het wordt teruggedraaid.
En die meerderheid is al aardig afgeslankt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstquote:Op woensdag 13 februari 2013 10:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
50PLUSDie partij is nog populistischer dan de PVV en is momenteel bezig om nog harder door de mand te vallen dan de PVV.
Natuurlijk kunnen meerderheden altijd weer veranderen, maar je doet er goed aan om te beseffen dat er destijds een meerderheid voor een rookverbod in de horeca heeft gestemd. En dat verbod - ook al staan overal de asbakken doodleuk weer op tafel - is voor veruit de meeste kroegen nog gewoon van kracht. De stemming van gisteren is meer een bekrachtiging van wat eerder allang is beslist.
Inderdaad logisch. Vervolgens hebben kroegen massaal de wet genegeerd. Vandaar nu de uitspraak van de Tweede Kamer om roken in kroegen gewoon sowieso te verbieden. En zélfs daar is een meerderheid voor.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:35 schreef Masyl het volgende:
[..]
En die meerderheid is al aardig afgeslankt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst![]()
Tevens was de vorige stemming voor het beschermen van het personeel, logisch dat daar een grotere meederheid voor was.
Omdat het personeel daar waarschijnlijk geen problemen mee heeft, prima wat mij betreft. Eigen keus van de uitbater.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad logisch. Vervolgens hebben kroegen massaal de wet genegeerd.
Ik snap niet waarom anti-rokers meteen alles willen verbieden. Als iemand graag een sigaar met een biertje wil drinken in een rookcafé moet dat gewoon kunnen vind ik. Ik hou ook niet van roken maar een totaalverbod is het laatste wat ik zou willen en ik vind het erg egoistisch. Van 'samen komen we er wel uit' naar 'geen discussie mogelijk'. Stel bv in quotum in van max 10-20% rookgelegenheden per plaats, de rest rookvrij met strenge controles. Voor ieder wat wils.quote:Ik snap eigenlijk niet waar rokers nog over zeiken, wat het aspect van politiek betreft. Het is zo duidelijk als wat.
Het zal wederom een illusie blijken. En het is ook niet alsof de NVWA ineens meer controleurs krijgt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?
Een meerderheid is een meerderheid. Naar verwachting is de meerderheid in de Senaat nog veel ruimer.
Het uitgangspunt is dat we ons in dit land aan wetten houden. Als je het niet eens bent met een wet, probeer je langs democratische weg tot verandering van wetgeving te komen. Het is niet zo dat je even kennis neemt van wetgeving en dan vervolgens gaat bepalen of je er wel of niet aan gehoorzaamt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:56 schreef Masyl het volgende:
Omdat het personeel daar waarschijnlijk geen problemen mee heeft, prima wat mij betreft. Eigen keus van de uitbater.
Een groot deel van de bevolking én een democratische meerderheid in de Tweede Kamer denkt daar anders over. "Samen lossen we het wel op" was de flop van de eeuw. Dat kwam gewoon neer op onverstoord doorroken. Er is pas verandering gekomen toen er concrete wetgeving kwam. Die was nodig omdat "Samen lossen we het wel op" dankzij rokers-egoïsme was geflopt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:56 schreef Masyl het volgende:
Ik snap niet waarom anti-rokers meteen alles willen verbieden. Als iemand graag een sigaar met een biertje wil drinken in een rookcafé moet dat gewoon kunnen vind ik. Ik hou ook niet van roken maar een totaalverbod is het laatste wat ik zou willen en ik vind het erg egoistisch. Van 'samen komen we er wel uit' naar 'geen discussie mogelijk'. Stel bv in quotum in van max 10-20% rookgelegenheden per plaats, de rest rookvrij met strenge controles. Voor ieder wat wils.
En gaat de regering dan ook de kleine middenstanders financieel tegemoet komen die alleen maar rokers als stamgasten hadden? Daar hoor ik niemand over. En de cijfers liegen er niet om.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het uitgangspunt is dat we ons in dit land aan wetten houden. Als je het niet eens bent met een wet, probeer je langs democratische weg tot verandering van wetgeving te komen. Het is niet zo dat je even kennis neemt van wetgeving en dan vervolgens gaat bepalen of je er wel of niet aan gehoorzaamt.
Het zou wat worden. Is er een wet die seks met minderjarigen verbiedt, komt er een 25-jarige knul die zegt: "Ach, ik zie er zo jong uit voor mijn leeftijd, voor mij geldt die wet niet."
[..]
Een groot deel van de bevolking én een democratische meerderheid in de Tweede Kamer denkt daar anders over. "Samen lossen we het wel op" was de flop van de eeuw. Dat kwam gewoon neer op onverstoord doorroken. Er is pas verandering gekomen toen er concrete wetgeving kwam. Die was nodig omdat "Samen lossen we het wel op" dankzij rokers-egoïsme was geflopt.
Je voorstel voor quota leidt tot concurrentievervalsing en ongelijke uitgangsposities voor kroegen. Het knopje zal uiteindelijk gewoon om moeten: de gedachte dat roken in de normaal is (of moet mogen), zal plaats moeten maken voor de gedachte: zoiets doe je niet.
En die kant zal het ook zeker opgaan. Over pakweg 30-40 jaar lezen mensen deze discussies terug en kunnen ze zich niet voorstellen dat het ooit heeft gemogen; dat mensen ooit zo dom zijn geweest om dit toe te staan en zichzelf die gezondheidsschade en stank aan te doen.
De vorige wet is effectief onderuit geschoffeld en was daarom niet meer effectief. De VWA is op een bepaald moment zelfs helemaal gestopt met controleren.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Het zal wederom een illusie blijken. En het is ook niet alsof de NVWA ineens meer controleurs krijgt.
Er zijn kroegen zat zeg je? Volgens mij zijn er het afgelopen jaar honderden gesloten. Door dit gezever gaat het juist de verkeerde kant op. Gewoon rookcafetjes en niet rookcafetjes, dat is er nu al in mijn stad althans, werkt prima en de sfeer in de rookcafes is vele malen gezelliger dan in de niet rook trouwens (mij interesseert het geen fuck hoor of ze roken)quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De vorige wet is effectief onderuit geschoffeld en was daarom niet meer effectief. De VWA is op een bepaald moment zelfs helemaal gestopt met controleren.
Als het goed gaat, dan is de nieuwe wet wezenlijk anders: roken in de kroeg wordt dan gewoon verboden; punt uit. De VWA kan dan gaan handhaven op basis van een progressief boetesysteem. Dat moet ook wel, want kroegbazen doen aan kansberekening, op een manier die vergelijkbaar is met wat criminelen doen: pakkans x risico
Als je de pakkans niet kunt verhogen, door gebrek aan capaciteit, zul je het risico (dus de consequenties) moeten verhogen. Voorbeeld: eerste keer: 300 euro boete, tweede keer: 1.000 euro boete, derde keer: 5.000 euro boete. En dat kun je natuurlijk ook nog verder verscherpen, bijvoorbeeld door tijdelijke of permanente intrekking van de horecavergunning? Kun jij je als kroeg niet aan de regels houden? Prima, dan ga je maar een paar weken dicht. Luister je dan nog niet? Permanent sluiten, die handel. Er zijn kroegen zat. Andere kroegen zien de extra klandizie graag komen.
Natuurlijk niet. Die kleine middenstanders hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden op de veranderende situatie. De regering komt toch ook geen autorijders financieel tegemoet die anno 2013 nog steeds rondrijden in een slurpbak die 1 op 8 rijdt?quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:17 schreef MolFan het volgende:
[..]
En gaat de regering dan ook de kleine middenstanders financieel tegemoet komen die alleen maar rokers als stamgasten hadden? Daar hoor ik niemand over. En de cijfers liegen er niet om.
Regering is sowieso tering hypocriet. ALS je zo graag wil dat je bevolking NIET rookt verbied dan verkoop van sigaretten etc? Oh wait verdienen we geld aan natuurlijk, wat een lariekoek.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:22 schreef pokkerdepok het volgende:
we zijn gegaan van rokers die niet-rokers terroriseren, naar precies andersom.
laat ze maar belachelijk veel betalen, en gooi ze uit het uitgaansleven, want het is toch een minderheid, die rokers. zelfs wat eigen kroegen wordt de roker niet gegund, gewoon doorpushen totdat er nergens meer gerookt mag worden.
kutland.
Je vergelijking slaat de plank mis maar goed. De ondernemers wisten dit ja maar de regering had ook in overleg met de cafe eigenaren kunnen beslissen niet rokerscafetjes aan te leggen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Die kleine middenstanders hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden op de veranderende situatie. De regering komt toch ook geen autorijders financieel tegemoet die anno 2013 nog steeds rondrijden in een slurpbak die 1 op 8 rijdt?
Ondernemen is onder meer dat je tijdig inspeelt op veranderende wet- en regelgeving, die altijd tijdig wordt aangekondigd. Dat was met het rookverbod ook zo. Was zeker anderhalf jaar van tevoren bekend, dat het er zou komen. Als je dan nergens op inspeelt, de boel op z'n beloop laat, de wet negeert, de asbakken stiekem op tafel zet, enzovoort, dan is dat een risico dat je zélf neemt en dat je bewust neemt.
Serieus... het verbaast me hoe veel kortzichtigheid en kortetermijndenken er in dit topic is te zien.
verbieden, dat werkt ook zo goed met drugs...quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef MolFan het volgende:
[..]
Regering is sowieso tering hypocriet. ALS je zo graag wil dat je bevolking NIET rookt verbied dan verkoop van sigaretten etc? Oh wait verdienen we geld aan natuurlijk, wat een lariekoek.
Ik weet ook wel dat het niet werkt maar hou als regering dan je bek met je; Wij willen dat mensen stoppen met roken want dat willen ze NIET.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
verbieden, dat werkt ook zo goed met drugs...
dit is een grote wraakoefening van verbitterde anti-rook extremisten. dat repressief beleid nog nooit heeft gewerkt om genotsmiddelen uit te bannen, dat doet er kennelijk niet toe.
De volgende stap is dat je ook vóór de kroegen niet meer mag roken, want er zóu maar een niet-roker langs kunnen lopen die er last van zou kúnnen krijgen. Gezellig ook, zo'n kroeg waar de helft van de gasten de helft van de tijd buiten staat.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:22 schreef pokkerdepok het volgende:
we zijn gegaan van rokers die niet-rokers terroriseren, naar precies andersom.
laat ze maar belachelijk veel betalen, en gooi ze uit het uitgaansleven, want het is toch een minderheid, die rokers. zelfs wat eigen kroegen wordt de roker niet gegund, gewoon doorpushen totdat er nergens meer gerookt mag worden.
kutland.
Dit idd. Heb het aan de lijve ondervonden; Niet rokerscafes zijn veel en veel minder gezellig. Deze wet gaat ook geen stand houdenquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:30 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De volgende stap is dat je ook vóór de kroegen niet meer mag roken, want er zóu maar een niet-roker langs kunnen lopen die er last van zou kúnnen krijgen. Gezellig ook, zo'n kroeg waar de helft van de gasten de helft van de tijd buiten staat.
inderdaad, verslaafden uitkleden, puur omdat het kan, ze stoppen toch niet en als je klaagt, zeg je gewoon dat je dan maar moet stoppen want het is ongezond.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:30 schreef MolFan het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat het niet werkt maar hou als regering dan je bek met je; Wij willen dat mensen stoppen met roken want dat willen ze NIET.
de volgende stap is waarchijnlijk dat het hele uitgaansgebied rookvrij moet worden. dat je nog blij mag zijn als je thuis mag roken. als je huisbaas of woningcorporatie dat niet ook verbiedt, tenminste., of de brnadweer....quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:30 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De volgende stap is dat je ook vóór de kroegen niet meer mag roken, want er zóu maar een niet-roker langs kunnen lopen die er last van zou kúnnen krijgen. Gezellig ook, zo'n kroeg waar de helft van de gasten de helft van de tijd buiten staat.
Hehe zou wel kicken zijn. Weet zeker dat we dan een soort 3e WW krijgen hierzoquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de volgende stap is waarchijnlijk dat het hele uitgaansgebied rookvrij moet worden. dat je nog blij mag zijn als je thuis mag roken. als je huisbaas of woningcorporatie dat niet ook verbiedt, tenminste., of de brnadweer....
jup dat gebeurt al,quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:30 schreef Ferdo het volgende:
[..]
rokers vs niet rokers...quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef MolFan het volgende:
[..]
Hehe zou wel kicken zijn. Weet zeker dat we dan een soort 3e WW krijgen hierzo
Houd toch ook geen stand deze onzin. Komop zeg, men doet net alsof roken hetzelfde is als openbaar coke gebruiken etc, dat het iets crimineels is. Ik had die gast trouwens zn voortanden bewerkt maar dat terzijde.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:37 schreef theguyver het volgende:
[..]
jup dat gebeurt al,
ben zelf roker en stond dus voor de deur 2 a 3 meter er naast te paffen met barman en stel vrienden.
nou wouden er mensen naar binnen door het rook geordijn.
kreeg ik een opmerking of we niet ergens anders wouden gaan roken.
sorry maar dan ben ik bot ik : nou mijnheer het is simpel de regering besloot dat ik maar buiten moest paffen dus.. doe ik dat! ga me niet vertellen dat dat nu ook al niet meer mag.
stapt die gast naar binnen en 2 minuten later komt hij weer naar buiten wat is het cafe rustig...
ja vind je het gek ... iedereen staat buiten ook zijn vrienden die nog sigaret aan oproken waren..
gaat ie tussen de rokers staan... WTF???
het grappige was gast ging elke keer weer naar buiten om tussen de rokers te staan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:38 schreef MolFan het volgende:
[..]
Houd toch ook geen stand deze onzin. Komop zeg, men doet net alsof roken hetzelfde is als openbaar coke gebruiken etc, dat het iets crimineels is. Ik had die gast trouwens zn voortanden bewerkt maar dat terzijde.
Succes. Alsof het allemaal dit keer anders zal lopen. Je vergeet dat de rechter al eerder heeft geoordeeld dat:quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De vorige wet is effectief onderuit geschoffeld en was daarom niet meer effectief. De VWA is op een bepaald moment zelfs helemaal gestopt met controleren.
Als het goed gaat, dan is de nieuwe wet wezenlijk anders: roken in de kroeg wordt dan gewoon verboden; punt uit. De VWA kan dan gaan handhaven op basis van een progressief boetesysteem. Dat moet ook wel, want kroegbazen doen aan kansberekening, op een manier die vergelijkbaar is met wat criminelen doen: pakkans x risico
Als je de pakkans niet kunt verhogen, door gebrek aan capaciteit, zul je het risico (dus de consequenties) moeten verhogen. Voorbeeld: eerste keer: 300 euro boete, tweede keer: 1.000 euro boete, derde keer: 5.000 euro boete. En dat kun je natuurlijk ook nog verder verscherpen, bijvoorbeeld door tijdelijke of permanente intrekking van de horecavergunning? Kun jij je als kroeg niet aan de regels houden? Prima, dan ga je maar een paar weken dicht. Luister je dan nog niet? Permanent sluiten, die handel. Er zijn kroegen zat. Andere kroegen zien de extra klandizie graag komen.
Zou er nieteens op reagereen kk lekker op gozahquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:43 schreef theguyver het volgende:
[..]
het grappige was gast ging elke keer weer naar buiten om tussen de rokers te staan.
overdreven kuchen vragen of iemand de andere kant op wil blazen etc..
denk wat de fuck je hebt je zin ... ok er is niemand meer in het cafe omdat iedereen buiten staat.
maar ga er dan verdikkie dan niet tussen staan.
Dit heeft niets met kortzichtigheid te maken. Maar je geeft weer aan dat je er werkelijk niets van snapt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Die kleine middenstanders hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden op de veranderende situatie. De regering komt toch ook geen autorijders financieel tegemoet die anno 2013 nog steeds rondrijden in een slurpbak die 1 op 8 rijdt?
Ondernemen is onder meer dat je tijdig inspeelt op veranderende wet- en regelgeving, die altijd tijdig wordt aangekondigd. Dat was met het rookverbod ook zo. Was zeker anderhalf jaar van tevoren bekend, dat het er zou komen. Als je dan nergens op inspeelt, de boel op z'n beloop laat, de wet negeert, de asbakken stiekem op tafel zet, enzovoort, dan is dat een risico dat je zélf neemt en dat je bewust neemt.
Serieus... het verbaast me hoe veel kortzichtigheid en kortetermijndenken er in dit topic is te zien.
Had gekund ja. Maar was nooit concreet de bedoeling. Het voornemen is steeds geweest om te komen tot een (algeheel) rookverbod in de horeca. Dan kun je als ondernemer afwachten of gokken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, of je speelt in op de ontwikkelingen en trends.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:25 schreef MolFan het volgende:
[..]
Je vergelijking slaat de plank mis maar goed. De ondernemers wisten dit ja maar de regering had ook in overleg met de cafe eigenaren kunnen beslissen niet rokerscafetjes aan te leggen bijvoorbeeld.
Roken wordt niet verboden. Stop alsjeblieft eens om te doen alsof.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
verbieden, dat werkt ook zo goed met drugs...
dit is een grote wraakoefening van verbitterde anti-rook extremisten. dat repressief beleid nog nooit heeft gewerkt om genotsmiddelen uit te bannen, dat doet er kennelijk niet toe.
Welke plekken mag je nog roken dan? Alleen buiten hoor verder nergens meer.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Roken wordt niet verboden. Stop alsjeblieft eens om te doen alsof.![]()
Op allerlei plekken mag je roken; alleen niet binnen de muren van een horeca-gelegenheid.
Ja laten we een verbod leggen op in de natuur een peukje oproken donder op zeg. De natuur is van iedereen en de regering kan daar niets over zeggen of willen ze ook nog bepalen wanneer de zon op moet komen? Dat soort dingen moet je laten zoals ze zijn.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:46 schreef Sicstus het volgende:
Ik ben fanatiek anti-roker, maar ik vind dit besluit van de TK echt onzin. Niet-rokers hebben toch helemaal geen last van de rokers in eenmans-rookcafeetje, want daar komen ze toch niet.
Persoonlijk heb ik veel meer last van mensen die zomaar op straat roken. Een verbod daarop zou ik veel zinniger vinden en toejuichen.
Thuis.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:47 schreef MolFan het volgende:
[..]
Welke plekken mag je nog roken dan? Alleen buiten hoor verder nergens meer.
Wat een onzinquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:48 schreef MolFan het volgende:
[..]
Ja laten we een verbod leggen op in de natuur een peukje oproken donder op zeg. De natuur is van iedereen en de regering kan daar niets over zeggen of willen ze ook nog bepalen wanneer de zon op moet komen? Dat soort dingen moet je laten zoals ze zijn.
op station 2 meter van een rokerspaal.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:49 schreef MolFan het volgende:
[..]
En wat nog meer? Hij zegt allerlei plekken...
Dat zeg ik ook niet maar rook waait weg lijkt mij. Lijkt mij dat je er in een cafe veel meer last van hebt dan op straat.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:50 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Wat een onzinJe mag heel veel dingen niet in 'de natuur'. Doe nou niet alsof het een vrijplaats is.
Wederom fout. Het voornemen, sinds Hoogervorst onderhandelde met KHN hierover, ging altijd over zaken met personeel. Logisch gelet op het gegeven dat de Tabakswet die kort daarvoor was ingevoerd ook die groep beschermde.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Had gekund ja. Maar was nooit concreet de bedoeling. Het voornemen is steeds geweest om te komen tot een (algeheel) rookverbod in de horeca. Dan kun je als ondernemer afwachten of gokken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, of je speelt in op de ontwikkelingen en trends.
Was het maar 2 meterquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:50 schreef theguyver het volgende:
[..]
op station 2 meter van een rokerspaal.
je eigen auto,
ehm
Ook zo ergelijk, mensen die ruim buiten die rookzone staan te paffen, terwijl het NS-personeel het ziet en er niks van zegt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:50 schreef theguyver het volgende:
[..]
op station 2 meter van een rokerspaal.
nou je peukje weg gooien in de natuur, vind ik dat er iets tegen gedaan mag worden, van mij part mag er wel een boete op staan. als die er nog niet isquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:50 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Wat een onzinJe mag heel veel dingen niet in 'de natuur'. Doe nou niet alsof het een vrijplaats is.
denk je dat het hier gaat ophouden? ik denk van niet.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Roken wordt niet verboden. Stop alsjeblieft eens om te doen alsof.![]()
Op allerlei plekken mag je roken; alleen niet binnen de muren van een horeca-gelegenheid.
Ergelijk is het NS personeel wat werkelijk overal rooktquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:51 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ook zo ergelijk, mensen die ruim buiten die rookzone staan te paffen, terwijl het NS-personeel het ziet en er niks van zegt.
Zelfs daar kan ik allemaal mee leven. Maar roken verbieden in de (fucking) kroeg past maar één reactie bij:quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
denk je dat het hier gaat ophouden? ik denk van niet.
en je mag nergens meer binnen roken, ook niet op je werk, in openbare gebouwen, in winkelcentra, bioscopen, vliegtuigen, noem maar op.
steden als new york geven het repressieve voorbeeld, daar mag je nu op straat ook niet meer roken geloof ik, en ze proberen het zelfs auit je eigen huis te bannen nu, vanwege de 'brandveiligheid'.
Sterker nog, wás er niet al een burgemeester die vond dat je ook in je eigen huis (quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de volgende stap is waarchijnlijk dat het hele uitgaansgebied rookvrij moet worden. dat je nog blij mag zijn als je thuis mag roken. als je huisbaas of woningcorporatie dat niet ook verbiedt, tenminste., of de brnadweer....
En nu mag je voor (een) paal staan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:53 schreef MolFan het volgende:
Vroeger had je nog rookcoupes in de trein, mooie tijden
Weerzinwekkend was dat, die rook dreef altijd door naar de niet-rokerscoupe's.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:53 schreef MolFan het volgende:
Vroeger had je nog rookcoupes in de trein, mooie tijden
Ja vond je vrouw ook altijd mooi als ze weer voor mn paal stondquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:54 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En nu mag je voor (een) paal staan.
De volledige buitenlucht van deze planeet is ook zo'n klein gebied.... ik snap wel dat rokers zich een hoekje gedrukt voelen. En dan mag het thuis ook nog eens. Verder zijn op allerlei plekken nog weer speciale voorzieningen voor rokers getroffen, zoals het rookhok op het werk en in sommige gevallen speciale rookruimtes in cafés...quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:47 schreef MolFan het volgende:
[..]
Welke plekken mag je nog roken dan? Alleen buiten hoor verder nergens meer.
Mag het thuis? Even tussen 2 haakjes dat huis betaal IK en is MIJN eigendom dus who the fuck wil mij verbieden in mijn steentjes niet te mogen paffenquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De volledige buitenlucht van deze planeet is ook zo'n klein gebied.... ik snap wel dat rokers zich een hoekje gedrukt voelen. En dan mag het thuis ook nog eens. Verder zijn op allerlei plekken nog weer speciale voorzieningen voor rokers getroffen, zoals het rookhok op het werk en in sommige gevallen speciale rookruimtes in cafés...
Tenzij je een huurhuis hebt. Wee de verhuurder die jarenlang een rokende huurder in z'n huis heeft zitten, die krijgt een hoop kosten om de stank en aanslag weg te krijgen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:59 schreef MolFan het volgende:
[..]
Mag het thuis? Even tussen 2 haakjes dat huis betaal IK en is MIJN eigendom dus who the fuck wil mij verbieden in mijn steentjes niet te mogen paffen
Dan nog valt dat heeeeeel erg mee. Uit ervaring; Bij de Action verkopen ze een soort spray 2 euro en je ruikt er niets meer van. Veel autogarages gebruiken dit spul ook (naam kwijt). Dus kosten zal wel meevallen. Muren die opnieuw geverfd moeten worden? Gebeurd standaard bij nieuwe huurders.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:01 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Tenzij je een huurhuis hebt. Wee de verhuurder die jarenlang een rokende huurder in z'n huis heeft zitten, die krijgt een hoop kosten om de stank en aanslag weg te krijgen.
wat mij irriteert is gewoon simpel in veel cafe's zijn die hokjes dus 3/4 cafe staat op gepropt in hokje er zitten nog een paar verder in cafe maja die vinden het saai dus gaan bij in het hokje staan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De volledige buitenlucht van deze planeet is ook zo'n klein gebied.... ik snap wel dat rokers zich een hoekje gedrukt voelen. En dan mag het thuis ook nog eens. Verder zijn op allerlei plekken nog weer speciale voorzieningen voor rokers getroffen, zoals het rookhok op het werk en in sommige gevallen speciale rookruimtes in cafés...
In een parenclub staan ze meestal ook op een vierkante meter zowat in mekaarquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:03 schreef theguyver het volgende:
[..]
wat mij irriteert is gewoon simpel in veel cafe's zijn die hokjes dus 3/4 cafe staat op gepropt in hokje er zitten nog een paar verder in cafe maja die vinden het saai dus gaan bij in het hokje staan.
wat gebeurt er achter de bar staat de barman, de rest van cafe bevind zich in een hokje van 3 bij 4 en in het overige cafe bevind zich nauwelijks meer iemand
das toch... gewoon hilarisch
Och, als fanatiek roker vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als nietroker vind ik dat het anti rookbeleid veel te ver is doorgeschoten. Qua extremisme kunnen de Taliban er veel van leren.
Shag is nu al 75 cent omhoog gegaan vdweek trouwensquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Och, als fanatiek roker vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Niet roken bij Vervoer (openbaar vervoer is het al lang niet meer), niet roken in horeca en in publieke ruimten is ergens vrij logisch. Hetgeen mij alleen altijd mateloos ergerde was de halfbakken wet en regelgeving omtrent roken.
Zolang ik nog gewoon thuis en in de auto mag roken is er voor mij weinig aan de hand. De horeca heeft zijn charme allang verloren met achterlijk hoge prijzen (als je tegenwoordig 5 bier en een wijntje besteld verwacht je half en half een VIP pas voor de Champagne Kamer).
Maar als veel rokers nu al klagen, wacht maar tot 1 januari 2014. Dan komt er standaard ¤5 op elk pakje als extra accijns. (lang leve grensgebied).
Bijna elk huurcontract spreekt van het feit dat je het huis bij verlaten moet achterlaten zoals je het bij aankomst gekregen hebt. Daar kan via een kleine clausule rookaanslag ook onder vallen (als dat er niet al standaard onder valt. En zoals MolFan zegt: kost je ¤10 en is je kapitale villa compleet rook en aanslagvrij.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:01 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Tenzij je een huurhuis hebt. Wee de verhuurder die jarenlang een rokende huurder in z'n huis heeft zitten, die krijgt een hoop kosten om de stank en aanslag weg te krijgen.
op deze manier trekken de rokers NL uit de crisisquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:04 schreef MolFan het volgende:
[..]
Shag is nu al 75 cent omhoog gegaan vdweek trouwens
Het zal inderdaad af en toe best lachwekkende situaties opleveren. Maar sommigen hier - en jij bent kennelijk geen uitzondering - praten alleen over nu en nooit over de toekomst. Wie een beetje reëel is, ziet het aantal rokers steeds verder afnemen, ziet de acceptatie van rookoverlast (en -stank) afnemen. Het knopje moet gewoon een keer om en daar is het zo onderhand tijd voor.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:03 schreef theguyver het volgende:
[..]
wat mij irriteert is gewoon simpel in veel cafe's zijn die hokjes dus 3/4 cafe staat op gepropt in hokje er zitten nog een paar verder in cafe maja die vinden het saai dus gaan bij in het hokje staan.
wat gebeurt er achter de bar staat de barman, de rest van cafe bevind zich in een hokje van 3 bij 4 en in het overige cafe bevind zich nauwelijks meer iemand
das toch... gewoon hilarisch
De lange termijn verteld ons en dat is inmiddels al bewezen en te zien aan het groot aantal uitschrijvingen bij de KvK dat veel cafe's echte historische cafe's dus keihard kapot gaan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zal inderdaad af en toe best lachwekkende situaties opleveren. Maar sommigen hier - en jij bent kennelijk geen uitzondering - praten alleen over nu en nooit over de toekomst. Wie een beetje reëel is, ziet het aantal rokers steeds verder afnemen, ziet de acceptatie van rookoverlast (en -stank) afnemen. Het knopje moet gewoon een keer om en daar is het zo onderhand tijd voor.
Ja, dat zal soms rare situaties geven in kroegen. Ja, dat is even wennen. Ja, dat is vervelend voor verstokte rokers die hun gedrag moeten aanpassen. Ja, de horeca zal daar tijdelijk last van hebben. Maar kunnen we het eindelijk eens over de lange termijn gaan hebben?
De horeca zal hier een klap van krijgen die de geschiedenisboeken in gaat. Maar die klap was toch wel gekomen ivm de asociale prijzen. Dat ziet iedereen (en in dit soort discussies vaak de roker) over het hoofd (700% winst op elk drankje). Maar thuis drinken is toch gezelliger zeg ik altijd maarquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zal inderdaad af en toe best lachwekkende situaties opleveren. Maar sommigen hier - en jij bent kennelijk geen uitzondering - praten alleen over nu en nooit over de toekomst. Wie een beetje reëel is, ziet het aantal rokers steeds verder afnemen, ziet de acceptatie van rookoverlast (en -stank) afnemen. Het knopje moet gewoon een keer om en daar is het zo onderhand tijd voor.
Ja, dat zal soms rare situaties geven in kroegen. Ja, dat is even wennen. Ja, dat is vervelend voor verstokte rokers die hun gedrag moeten aanpassen. Ja, de horeca zal daar tijdelijk last van hebben. Maar kunnen we het eindelijk eens over de lange termijn gaan hebben?
Op de lange termijn zullen veel van dit soort kleine kroegen niet meer bestaan door dit beleid. In plaats van telkens die oogkleppen op te zetten kan je je ook afvragen waarom er onder de eigenaren van dit soort kroegen zoveel protest is en was. En waarom dat protest uitbleef bij de grotere (en andere) type horeca.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat komende van iemand die varkensdarmen op zijn oksels spuit om lekker te ruiken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:11 schreef Sicstus het volgende:
Sowieso, mensen die giftige rook van gedroogde planten hun longen in moeten zuigen om het gezellig te kunnen hebben in de kroeg![]()
![]()
Echt, waarom nu nog zo afdwingen? Je geeft zelf al aan, het aantal rokers wordt steeds minder. Er zijn ondertussen genoeg rookvrije kroegen, waarom moet je de laatste rokers dat peukie in hun oude kroeg nu ook nog afnemen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat lot is elk bedrijf dat niet met z'n tijd meegaat, beschoren. Verder is er een economische crisis, die bijzonder veel invloed heeft (veel meer dan het rookverbod) omdat horecabezoek nu eenmaal een luxe-product is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:08 schreef MolFan het volgende:
[..]
De lange termijn verteld ons en dat is inmiddels al bewezen en te zien aan het groot aantal uitschrijvingen bij de KvK dat veel cafe's echte historische cafe's dus keihard kapot gaan.
nou ik rook al jaartje of 10, klinkt gek maar heb een goeie conditie en ik leef gezond voor de rest ik rook 10 tot 15 sigaretten per dag, ik ben overgestapt op klik systeem omdat het goedkoper is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit. Negentig procent van de horeca is inmiddels rookvrij. Maar de voorstanders van een geheel verbod tonen hun ware aard. Het zijn nazis.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef Casos het volgende:
[..]
Echt, waarom nu nog zo afdwingen? Je geeft zelf al aan, het aantal rokers wordt steeds minder. Er zijn ondertussen genoeg rookvrije kroegen, waarom moet je de laatste rokers dat peukie in hun oude kroeg nu ook nog afnemen?
Ach, dat is alleen maar wat ze voor de bühne zeggen. Er zijn rokers die het niet meer gezellig willlen vinden als ze niet mogen roken. Tja, dan ga je het ook niet gezellig meer vinden. Een self-fulfilling prophecy...quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:11 schreef Sicstus het volgende:
Sowieso, mensen die giftige rook van gedroogde planten hun longen in moeten zuigen om het gezellig te kunnen hebben in de kroeg![]()
![]()
Anders ga je er even letterlijk op in joh. Het is BEWEZEN dat sinds dat geouwehoer met die rookwet de horeca volledig op zn plaat gaat en alelen de hele grote uitbaters blijven open dus discotheken en grote dancezalen etc. De kleine leuke cafes waar de carnavalvierders bijv altijd komen gaan allemaal dicht, willen we dat?quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat lot is elk bedrijf dat niet met z'n tijd meegaat, beschoren. Verder is er een economische crisis, die bijzonder veel invloed heeft (veel meer dan het rookverbod) omdat horecabezoek nu eenmaal een luxe-product is.
In andere landen, waar het verbod succesvol is ingevoerd, was er een kleine dip en heeft de situatie zich daarna hersteld.
Het protest komt voort uit angst voor verandering en het ter wille willen zijn van een groep klanten die de knop niet heeft omgezet en hun gedrag niet wil aanpassen. Er hoeft in principe geen kroeg te sneuvelen. Het zijn de klanten (rokers en niet-rokers) die bepalen hoe veel last hun stamkroeg heeft van het rookverbod. Ga je verongelijkt doen en voortaan wegblijven? Dan dupeer je je stamkroeg. Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie en juist je kroeg er doorheen slepen. Het hoeft allemaal echt niet zo'n drama te zijn. Dat is alleen wél wat een bepaalde groep mensen ervan probeert te maken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Op de lange termijn zullen veel van dit soort kleine kroegen niet meer bestaan door dit beleid. In plaats van telkens die oogkleppen op te zetten kan je je ook afvragen waarom er onder de eigenaren van dit soort kroegen zoveel protest is en was. En waarom dat protest uitbleef bij de grotere (en andere) type horeca.
daarom gaan de drank prijzen in de kroeg ook zo hard omhoog.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:17 schreef MolFan het volgende:
[..]
Anders ga je er even letterlijk op in joh. Het is BEWEZEN dat sinds dat geouwehoer met die rookwet de horeca volledig op zn plaat gaat en alelen de hele grote uitbaters blijven open dus discotheken en grote dancezalen etc. De kleine leuke cafes waar de carnavalvierders bijv altijd komen gaan allemaal dicht, willen we dat?
Neem als voorbeeld; Bergen op Zoom een van de meest bourgondische steden van Nederland met veel cafetjes en lekkere restaurantjes. Van de laten we zeggen 30 cafetjes blijven er dalijk 2 over, dat kan toch niet?
Dat is helemaal niet bewezen; ook niet als je BEWEZEN met hoofdletters schrijft. De moeilijke tijden die de horeca doormaken, zijn voor het overgrote deel aan de economische crisis te wijten. Verder verwijs naar mijn post hierboven.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:17 schreef MolFan het volgende:
[..]
Anders ga je er even letterlijk op in joh. Het is BEWEZEN dat sinds dat geouwehoer met die rookwet de horeca volledig op zn plaat gaat en alelen de hele grote uitbaters blijven open dus discotheken en grote dancezalen etc. De kleine leuke cafes waar de carnavalvierders bijv altijd komen gaan allemaal dicht, willen we dat?
Neem als voorbeeld; Bergen op Zoom een van de meest bourgondische steden van Nederland met veel cafetjes en lekkere restaurantjes. Van de laten we zeggen 30 cafetjes blijven er dalijk 2 over, dat kan toch niet?
Buiten de rest van wat je zegt, dat relatief waar is, is dit gedeelte rasechte onzin. Je stamkroeg is je thuisbasis. Je weet wel, waar je lekker je biertje kan doen als in een thuis situatie. Als je thuis rookt, en dit spontaan niet mag in je kroeg is het niet meer drinken in een thuissituatie en is het ook je stamkroeg niet meer.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het protest komt voort uit angst voor verandering en het ter wille willen zijn van een groep klanten die de knop niet heeft omgezet en hun gedrag niet wil aanpassen. Er hoeft in principe geen kroeg te sneuvelen. Het zijn de klanten (rokers en niet-rokers) die bepalen hoe veel last hun stamkroeg heeft van het rookverbod. Ga je verongelijkt doen en voortaan wegblijven? Dan dupeer je je stamkroeg. Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie en juist je kroeg er doorheen slepen. Het hoeft allemaal echt niet zo'n drama te zijn. Dat is alleen wél wat een bepaalde groep mensen ervan probeert te maken.
En een mooie markt voor het illegale circuit is geboren.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:04 schreef TheThirdMark het volgende:
Maar als veel rokers nu al klagen, wacht maar tot 1 januari 2014. Dan komt er standaard ¤5 op elk pakje als extra accijns. (lang leve grensgebied).
Dit is je al eens vaker verteld maar blijkbaar vind je het een lastig gegeven in je discussie, in elk land met een rookverbod in de horeca word dit verbod overtreden of zijn er uitzonderingen. Het zou je sieren dat eens te erkennen ipv keer op keer hetzelfde riedeltje af te draaien dat het alleen geen succes is in Nederlandquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef Elfletterig het volgende:
In andere landen, waar het verbod succesvol is ingevoerd, was er een kleine dip en heeft de situatie zich daarna hersteld.
Ik snap je redeneringen. Maar ik probeer aan je aan te geven dat je kennelijk geen idee hebt van wat de kroeg (of stamkroeg zoals iemand boven mij dat noemt) is. Die draai je de nek om. Het vorige rookverbod heeft dat ook reeds aangetoond. Jij noemt het angst voor het onzekere van de kroegeigenaren, dat het angst was klopt, maar het betrof voor angst voor lijfsbehoud. En die angst bleek in veel gevallen terecht.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het protest komt voort uit angst voor verandering en het ter wille willen zijn van een groep klanten die de knop niet heeft omgezet en hun gedrag niet wil aanpassen. Er hoeft in principe geen kroeg te sneuvelen. Het zijn de klanten (rokers en niet-rokers) die bepalen hoe veel last hun stamkroeg heeft van het rookverbod. Ga je verongelijkt doen en voortaan wegblijven? Dan dupeer je je stamkroeg. Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie en juist je kroeg er doorheen slepen. Het hoeft allemaal echt niet zo'n drama te zijn. Dat is alleen wél wat een bepaalde groep mensen ervan probeert te maken.
En misschien - maar dit is ook slechts een voorzichtig doorkijkje naar de toekomst - gaat de aard van kroegen ook wel wat veranderen; de tijd staat niet stil. Mensen doen hun boodschappen ook niet meer bij de kruidenier om de hoek, maar gaan naar de supermarkt, die stukken groter is. Het zou best eens kunnen dat kroegen in de toekomst een stukje groter moeten zijn om te kunnen overleven. (Het goede nieuws: hoe meer vloeroppervlak, des te meer kans is er dat er ook een rookruimte wordt gerealiseerd).
Wil ik de kleine kroegjes de nek omdraaien? Nee, zeker niet. Moeten kleine kroegjes met hun tijd meegaan en desnoods aan schaalvergroting doen om te overleven? Ja!
ik kon ff niks vinden over nederlandse cijfers wel van belgiequote:Op woensdag 13 februari 2013 12:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik snap je redeneringen. Maar ik probeer aan je aan te geven dat je kennelijk geen idee hebt van wat de kroeg (of stamkroeg zoals iemand boven mij dat noemt) is. Die draai je de nek om. Het vorige rookverbod heeft dat ook reeds aangetoond. Jij noemt het angst voor het onzekere van de kroegeigenaren, dat het angst was klopt, maar het betrof voor angst voor lijfsbehoud. En die angst bleek in veel gevallen terecht.
Dat zijn nietszeggende cijfers. In hoeverre was die 13% uit zichzelf naar de klote gegaan dat jaar.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:39 schreef theguyver het volgende:
[..]
ik kon ff niks vinden over nederlandse cijfers wel van belgie
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-na-rookverbod.dhtml
Ik zou zeggen: vraag het aan de kroegeigenaren zelf! Je weet wel, de doelgroep waarvan iedereen pretendeert wel te weten hoe het zit.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat zijn nietszeggende cijfers. In hoeverre was die 13% uit zichzelf naar de klote gegaan dat jaar.
Het rookverbod heeft het zeker niet makkelijk gemaakt maar we zitten nog altijd in een recessie waarbij de mensen nu redelijk aan het nadenken zijn waar ze hun geld aan uitgeven. 4 biertjes in de kroeg heb je een krat bier thuis etc.
Kroegeigenaren zijn zelden eerlijk m.b.t. hun financiële overzicht. Mijn eigen kroegbaas is er wel eerlijk over. Met de recessie is hij 30% omzet verloren. Relatief laag cijfer aangezien hij overdag zijn cafe verhuurt als lunchroom voor zakelijke lunches.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:46 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: vraag het aan de kroegeigenaren zelf! Je weet wel, de doelgroep waarvan iedereen pretendeert wel te weten hoe het zit.
Mijn ervaring met kroegbazen is anders. Jouw eigen ervaring idem dito.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:51 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Kroegeigenaren zijn zelden eerlijk m.b.t. hun financiële overzicht.
Noem eens 3 kroegen dan die hun financieel rapport afstaan aan klanten.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:07 schreef nikk het volgende:
[..]
Mijn ervaring met kroegbazen is anders. Jouw eigen ervaring idem dito.
Waar heb jij het over? Kroegbazen zijn vrij eerlijk als het gaat om pacht of huurprijzen, of de prijs van inkoop van producten. Maar ook over de stand van zaken economisch: en de oorzaken daarvoor. De oorzaak kan ook liggen aan het feit dat het dartteam ermee gestopt is bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:09 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Noem eens 3 kroegen dan die hun financieel rapport afstaan aan klanten.
Of was dat de recessie?quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Waar heb jij het over? Kroegbazen zijn vrij eerlijk als het gaat om pacht of huurprijzen, of de prijs van inkoop van producten. Maar ook over de stand van zaken economisch: en de oorzaken daarvoor.
Daarbij heb ik als fervent kroegganger bij diverse kroegen zelf de enorme achteruitgang gezien sinds de invoering van het rookverbod.
Als die recessie exact begon op de dag dat het rookverbod werd ingevoerd heb je een punt. Daar is de klap sinds de invoering immers te groot voor. Sterker nog, veel kroegen hadden de eerste maanden na de invoering meer dan helft minder klanten.quote:
mijn stamkroeg heeft idd ook er onder te lijden gehad, maar ze hebben ook naar een oplossing gezocht ( rokershol gemaakt) en zo zijn er van mijn stadje ik meen 8 studenten verenigingen aangetrokken die om de zoveel tijd dan een bijeenkomst hebben.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Als die recessie exact begon op de dag dat het rookverbod werd ingevoerd heb je een punt. Daar is de klap sinds de invoering immers te groot voor. Sterker nog, veel kroegen hadden de eerste maanden na de invoering meer dan helft minder klanten.
Maar nogmaals, vraag het aan de eigenaren zelf. Waarom zouden zij liegen hierover?
Dan zouden de kroegen met studentenverenigingen in de weer moeten, maar 9 vd 10 zitten niet op dit volk te wachten wat ansich logisch isquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
mijn stamkroeg heeft idd ook er onder te lijden gehad, maar ze hebben ook naar een oplossing gezocht ( rokershol gemaakt) en zo zijn er van mijn stadje ik meen 8 studenten verenigingen aangetrokken die om de zoveel tijd dan een bijeenkomst hebben.
want de kroegen waar ze eerst zaten gingen op de kop ( hoe wat waarom weet ik niet)
student zuipt veel.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:36 schreef MolFan het volgende:
[..]
Dan zouden de kroegen met studentenverenigingen in de weer moeten, maar 9 vd 10 zitten niet op dit volk te wachten wat ansich logisch is
Het standaard riedeltje over concurrentievervalsing, verder komt het niet. Dat zegt eigenlijk al genoeg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:37 schreef pokkerdepok het volgende:
wel grappig dat de anti-rook mensen nooit reageren op het simpele en logische idee om zowel rook- als niet rook kroegen te hebben. zodat iedereen kan doen wat ie wil. sticker op de deur als je kroeg geen rook wil, wat is het probleem dan?
dat je dan in grote clubs in een rookhok moet, daar kan ik dan mee leven.
complete onzin natuurlijk, want er zijn meer niet- rokers dan rokers.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:44 schreef Masyl het volgende:
[..]
Het standaard riedeltje over concurrentievervalsing, verder komt het niet. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Ze pleiten waarschijnlijk ook voor overal hetzelfde bier aan de tap, want anders is het concurrentievervalsing
Meeste bedrijven hebben een ''spaarpot'' voor momenten dat het slechter gaat. Als die spaarpot op is en het rookverbod begint lijkt de schuld te liggen bij het rookverbod.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Als die recessie exact begon op de dag dat het rookverbod werd ingevoerd heb je een punt. Daar is de klap sinds de invoering immers te groot voor. Sterker nog, veel kroegen hadden de eerste maanden na de invoering meer dan helft minder klanten.
Maar nogmaals, vraag het aan de eigenaren zelf. Waarom zouden zij liegen hierover?
of ze berekenen hoge prijzen omdat ze anders niet rond kunnen komen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Meeste bedrijven hebben een ''spaarpot'' voor momenten dat het slechter gaat. Als die spaarpot op is en het rookverbod begint lijkt de schuld te liggen bij het rookverbod.
En juist eigenaren liegen hierover. Ze leggen liever de schuld bij een rookverbod dan de aandacht te leggen op de extreem hoge prijzen die zij hun slachtoffers berekenen. De een is immers de schuld van een ander, de ander de schuld van henzelf.
Dit idd + torenhoge huurkosten en belastingverhoging etc etcquote:Op woensdag 13 februari 2013 14:21 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of ze berekenen hoge prijzen omdat ze anders niet rond kunnen komen?
Je gaf al aan nauwelijks meer in de horeca te komen. Dat blijkt ook uit het bovenstaande. Je weet het beter dan de eigenaren, en vragen doen we niet want de eigenaren liegen toch.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Meeste bedrijven hebben een ''spaarpot'' voor momenten dat het slechter gaat. Als die spaarpot op is en het rookverbod begint lijkt de schuld te liggen bij het rookverbod.
En juist eigenaren liegen hierover. Ze leggen liever de schuld bij een rookverbod dan de aandacht te leggen op de extreem hoge prijzen die zij hun slachtoffers berekenen. De een is immers de schuld van een ander, de ander de schuld van henzelf.
Geldt misschien voor .05% van de locaties.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:21 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of ze berekenen hoge prijzen omdat ze anders niet rond kunnen komen?
okee maar een beetje disco of club moet ook djs boeken, portiers, barpersoneel, top geluidsaparatuur... en je bent maar een halve week open. plus hele lijsten regelgeving navolgen tegenwoordig.quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:54 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Geldt misschien voor .05% van de locaties.
Een drankvergunning voor een jaar is maximaal ¤1050 (en dat is inclusief terrasrechten).
Er zijn echter maar 2 gemeenten die die maximale prijs handhaven. De een is Texel, de ander Duiven.
In Amsterdam liggen die kosten, op top locatie, op ¤450.
De huur is een ander verhaal, dat klopt. Maar een gemiddelde discotheek draait met gemak een ton omzet op een Donderdag/Zaterdag. Dus moet die huur wel heel apart hoog zijn moet je daarvoor de prijzen zo achterlijk hoog laten.
En voor nikk: tot nu toe is er nog geen een kroegeigenaar geweest die de schuldvraag van faillissementen bij zichzelf neerlegt. Ze wijzen stuk voor stuk, met als hoofdpunt hun branche, naar de antirook wetgeving.
Maar aan jouw strakke ''ze pesten mij''-mentaliteit te lezen ben jij een zoon van een kroegeigenaar of hebt zelf een kroeg verloren door je mis management.
Crisis crisis zal allemaal wel HEEL erg meevallen. Met de Carnaval vandeweek waren er MEER mensen in de cafetjes te vinden dan voorgaande jaren terwijl de prijzen belachelijk hoog zijn. 2 a 3 euro voor een vies pilsje is peanuts, tja dan komt er geen hond meer... Waarom niet gewoon 1,50 voor een pils zoals altijd? De inkoop is namelijk niet duurder geworden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee maar een beetje disco of club moet ook djs boeken, portiers, barpersoneel, top geluidsaparatuur... en je bent maar een halve week open. plus hele lijsten regelgeving navolgen tegenwoordig.
maar goed, velen zullen heus wel lekker verdienen. ik zie alleen meer clubs en kroegen verdwijnen dan komen, en als je zat geld hebt ga je niet falliet.
het komt natuurlijk door de crisis en vaak door gewoon niet aanslaan of slecht beleid, maar het rookverbod slaat ook zeker een gat. ik bijvoorbeeld, heb helemaal geen zin meer om naar clubs te gaan waar je in een aquarium moet gaan staan paffen. ga ik liever naar een kraakfeestje of ander semi- professioneel feest, en die zijn er tegenwoordig zat. mag je lekker doen wat je wil.
hetzelfde geldt toch voor kroegen? mensen gaan echt nog wel uit maar taaien waarchijnlijk veel eerder af, lekker bij iemand thuis zonder gezeik. en indrinken van tevoren natuurlijk, ook niet bij de horeca.
het trieste is dat, zonder al die rokers, er dus eigenlijk meer plek zou moeten zijn voor al die niet-rokers die dit verbod zo graag willen, maar dan blijkt dus dat de omzet daalt. dat zijn kennelijk saaie mensen die helemaal niet zo vaak uitgaan....
jullie snappen toch wel dat dit hele kutverbod wordt aangestuurd door fanatieke anti rook organisaties, asma en kankerstichtingen, en niet door niet rokers die graag uit willen?
tja, alles wordt duurder, met of zonder crisis.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:28 schreef MolFan het volgende:
[..]
Crisis crisis zal allemaal wel HEEL erg meevallen. Met de Carnaval vandeweek waren er MEER mensen in de cafetjes te vinden dan voorgaande jaren terwijl de prijzen belachelijk hoog zijn. 2 a 3 euro voor een vies pilsje is peanuts, tja dan komt er geen hond meer... Waarom niet gewoon 1,50 voor een pils zoals altijd? De inkoop is namelijk niet duurder geworden.
Ik rook ook hequote:Op woensdag 13 februari 2013 17:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik zou bijna zeggen; terecht. ik niet meer mogen roken, jij duur pilsje betalen.
Nope. Geen van beiden. Fervent kroegganger, meer niet. Ik ken om die reden de branche goed en ook vele eigenaren. Zit aardig in het wereldje. Van sommige kroegen ook de boeken gezien vanwege mijn achtergrond. Maar speculeer er rustig op los, de onkunde is bij elke post zichtbaar. De fout die veel mensen maken is dat ze denken dat deze unieke bedrijven hetzelfde werken als elk ander bedrijf.quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:54 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Geldt misschien voor .05% van de locaties.
Een drankvergunning voor een jaar is maximaal ¤1050 (en dat is inclusief terrasrechten).
Er zijn echter maar 2 gemeenten die die maximale prijs handhaven. De een is Texel, de ander Duiven.
In Amsterdam liggen die kosten, op top locatie, op ¤450.
De huur is een ander verhaal, dat klopt. Maar een gemiddelde discotheek draait met gemak een ton omzet op een Donderdag/Zaterdag. Dus moet die huur wel heel apart hoog zijn moet je daarvoor de prijzen zo achterlijk hoog laten.
En voor nikk: tot nu toe is er nog geen een kroegeigenaar geweest die de schuldvraag van faillissementen bij zichzelf neerlegt. Ze wijzen stuk voor stuk, met als hoofdpunt hun branche, naar de antirook wetgeving.
Maar aan jouw strakke ''ze pesten mij''-mentaliteit te lezen ben jij een zoon van een kroegeigenaar of hebt zelf een kroeg verloren door je mis management.
Dat dachten de horeca ondernemers ook, het is hun onderneming, hun eigendom, hun beleid, dus who the fuck ... Vergis je niet in de bemoeizieke overheid, van de gristen unie en dat soort irrationele partijtjes kan je dit verwachten, D66 valt me vies tegen in deze.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:59 schreef MolFan het volgende:
[..]
Mag het thuis? Even tussen 2 haakjes dat huis betaal IK en is MIJN eigendom dus who the fuck wil mij verbieden in mijn steentjes niet te mogen paffen
Ondernemen betekent inspelen op de behoefte van de markt. Anti-rokers hebben hier gefaald doordat ze incapabel bleken om succesvol rookvrije horeca te exploiteren.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dan per se rookvrije horeca wilt stimuleren gebruik dan de inkomsten uit tabaksaccijns om rookvrije horeca te subsidiëren zodat die wel kunnen 'renderen'. Of zet de tabaksaccijns in als subsidie voor investeringen in hoogwaardige apparatuur voor luchtverversing. Het is zo en zo al walgelijk dat de tabaksaccijns in de algemene middelen verdwijnt. Verbieden zoals nu gebeurt is typisch voor een volkomen gebrek aan creativiteit, wil en geen respect voor democratie, schandalig.
Onder meer, ja. Het betekent ook dat je je houdt aan de omlijstende wet- en regelgeving. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:49 schreef highender het volgende:
Ondernemen betekent inspelen op de behoefte van de markt.
Ik ben zelf een fanatiek roker he, niet vergeten. Maar wordt een beetje moe van de anti rokers/ fanatici onder de rokers die de teloorgang van de horeca bij een anti rookwet neerleggen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee maar een beetje disco of club moet ook djs boeken, portiers, barpersoneel, top geluidsaparatuur... en je bent maar een halve week open. plus hele lijsten regelgeving navolgen tegenwoordig.
maar goed, velen zullen heus wel lekker verdienen. ik zie alleen meer clubs en kroegen verdwijnen dan komen, en als je zat geld hebt ga je niet falliet.
het komt natuurlijk door de crisis en vaak door gewoon niet aanslaan of slecht beleid, maar het rookverbod slaat ook zeker een gat. ik bijvoorbeeld, heb helemaal geen zin meer om naar clubs te gaan waar je in een aquarium moet gaan staan paffen. ga ik liever naar een kraakfeestje of ander semi- professioneel feest, en die zijn er tegenwoordig zat. mag je lekker doen wat je wil.
hetzelfde geldt toch voor kroegen? mensen gaan echt nog wel uit maar taaien waarchijnlijk veel eerder af, lekker bij iemand thuis zonder gezeik. en indrinken van tevoren natuurlijk, ook niet bij de horeca.
het trieste is dat, zonder al die rokers, er dus eigenlijk meer plek zou moeten zijn voor al die niet-rokers die dit verbod zo graag willen, maar dan blijkt dus dat de omzet daalt. dat zijn kennelijk saaie mensen die helemaal niet zo vaak uitgaan....
jullie snappen toch wel dat dit hele kutverbod wordt aangestuurd door fanatieke anti rook organisaties, asma en kankerstichtingen, en niet door niet rokers die graag uit willen?
die vrouw is alleen maar een aanleiding, de anti- rook lobby is al veel langer bezig.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ik ben zelf een fanatiek roker he, niet vergeten. Maar wordt een beetje moe van de anti rokers/ fanatici onder de rokers die de teloorgang van de horeca bij een anti rookwet neerleggen.
En dit kutverbod wordt niet aangestuurd door antirookorganisaties of kanker/astma stichtingen.
Dit hele ''drama'' is nog altijd veroorzaakt door een of andere kankerhoer bij de PTT die zo graag rookvrij wilde werken.
Als je het probleem wil oplossen: maak dat kreng van kant.
Als ondernemer (en de meeste anderen ook neem ik aan...) wil je vrijheid, zo min mogelijk 'verstikkende' wet- en regelgeving, ik snap niet wat daar nu zo moeilijk aan is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Onder meer, ja. Het betekent ook dat je je houdt aan de omlijstende wet- en regelgeving. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
De wet zegt rookvrije werkplek. Snap niet helemaal wat jij daar nu zo moeilijk aan vind.quote:Op donderdag 14 februari 2013 00:24 schreef highender het volgende:
[..]
Als ondernemer (en de meeste anderen ook neem ik aan...) wil je vrijheid, zo min mogelijk 'verstikkende' wet- en regelgeving, ik snap niet wat daar nu zo moeilijk aan is.
Zal best, maar het wensenpakket van ondernemers is niet het enige criterium op basis waarvan we een land inrichten.quote:Op donderdag 14 februari 2013 00:24 schreef highender het volgende:
[..]
Als ondernemer (en de meeste anderen ook neem ik aan...) wil je vrijheid, zo min mogelijk 'verstikkende' wet- en regelgeving, ik snap niet wat daar nu zo moeilijk aan is.
ja als je dat laatste zou doortrekken mag er geheel niet meer buiten gerookt worden natuurlijk... dus nahquote:Op donderdag 14 februari 2013 00:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De wet zegt rookvrije werkplek. Snap niet helemaal wat jij daar nu zo moeilijk aan vind.
Maar van mij mogen ze dit gewoon doortrekken voor alle beroepen.
Storingsmonteurs, wegwerkers etc etc.
Als de overheid zo graag de wet strikt wil hebben zullen ze het ook strikt moeten houden.
Dus geen geschoffel meer langs de weg, geen nieuwe wegenbouw etc etc. Rookvrij = rookvrij.
Wetgeving zegt: rookvrije werkplek.quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:53 schreef Re het volgende:
[..]
ja als je dat laatste zou doortrekken mag er geheel niet meer buiten gerookt worden natuurlijk... dus nah
quote:'Roken is in Groot-Brittannië verheven tot een misdaad tegen de volksgezondheid'
Bij het maken van een documentaire over de socialistische premier Harold Wilson (1916 - 1995), stuitte de BBC op een groot probleem: hij rookte pijp... Dat schrijft Engeland-correspondent Patrick van IJzendoorn.
Zelden was de Britse premier Harold Wilson zonder pijp in het openbaar te zien. In privé stak hij het liefst een sigaar op, maar als er journalisten in de buurt waren, hanteerde hij de pijp. De rituelen die gepaard gaan bij het roken van de pijp boden hem kostbare tijd om antwoorden te bedenken. Bovendien droeg het bij tot zijn imago als vaderfiguur en gaf het de impressie van geleerdheid. Dat laatste werkte in de jaren zestig en zeventig nog in het voordeel van een politicus.
Voor de BBC bleek de pijp een lastig object te zijn. Het opsteken van sigaretten, sigaren en pijpen is in het puriteinse Groot-Brittannië inmiddels verheven tot een bijzonder ernstige vorm van politieke-incorrectheid, een misdaad tegen de volksgezondheid. Onlangs nog spraken de Britse media er schande van dat de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un een sigaret opstak in een leeg ziekenhuis. Daarmee overschreed hij op schaamteloze wijze een morele grens.
De BBC heeft nu gepoogd om de pijp zoveel mogelijk weg te snijden uit een vijf uur durende documentairereeks over Wilson, die vanavond begint. Geen eenvoudige opdracht. In ieder geval zullen er geen beelden te zien zijn van de uitreiking van de Pipe Smoker of the Year Award, die de socialist in 1965 in ontvangst mocht nemen. De 80-jarige Lord Donoughue, een voormalige assistent van Wilson, noemde het rookvrije voornemen van de BBC een 'stalinistische vorm' van geschiedsherschrijving.
Het past evenwel in een trend. Drie jaar geleden besloot een Londens museum een sigaar uit de mond van Winston Churchill te fotoshoppen op een poster. De beroemde ingenieur Isambard Kingdom Brunel was hetzelfde overkomen in schoolboeken. Scholen waren bang dat sommige leerlingen 'gekwetst' zouden raken bij het zien van een sigarenrokende man.
serieus?... zijn rookgedrag is wat er erg is aan deze meneer?!quote:Onlangs nog spraken de Britse media er schande van dat de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un een sigaret opstak in een leeg ziekenhuis. Daarmee overschreed hij op schaamteloze wijze een morele grens.
Wetgeving slaat nergens op zolang je het wel blijft verkopen aan de mensen. Als je iets wil verbieden zorg er dan voor dat niemand het kan kopen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:02 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Wetgeving zegt: rookvrije werkplek.
Dit trekken ze nu compleet dicht.
Dan moeten ze het ook radicaal doen. Overheid zegt zelf immers geen uitzonderingen te willen maken en dan moeten ze de lijn doortrekken. Heel simpel.
Dat is ook gelul. Jij kan rustig open turbo's voor op je motor kopen, turbo's die verboden zijn op de openbare weg. Maar rustig gebruikt mogen worden op een circuit. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:24 schreef MolFan het volgende:
[..]
Wetgeving slaat nergens op zolang je het wel blijft verkopen aan de mensen. Als je iets wil verbieden zorg er dan voor dat niemand het kan kopen.
Iets voor je gezondheid vind ik wat anders dan turbo's eerlijk gezegd. Daarnaast toont het aan hoe hypocriet de regering is.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:03 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat is ook gelul. Jij kan rustig open turbo's voor op je motor kopen, turbo's die verboden zijn op de openbare weg. Maar rustig gebruikt mogen worden op een circuit. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Als je 2 keer turbo zegt, vlieg je in brandquote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:06 schreef MolFan het volgende:
[..]
Iets voor je gezondheid vind ik wat anders dan turbo's eerlijk gezegd. Daarnaast toont het aan hoe hypocriet de regering is.
Och motoren die totaal niet te controleren zijn buiten het circuit vind ik ook nogal slecht voor de gezondheid van anderen. Vandaar wetgeving.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:06 schreef MolFan het volgende:
[..]
Iets voor je gezondheid vind ik wat anders dan turbo's eerlijk gezegd. Daarnaast toont het aan hoe hypocriet de regering is.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:02 schreef TheThirdMark het volgende:
Overheid zegt zelf immers geen uitzonderingen te willen maken en dan moeten ze de lijn doortrekken. Heel simpel.
Tijden veranderen.quote:Bovendien droeg het bij tot zijn imago als vaderfiguur en gaf het de impressie van geleerdheid. Dat laatste werkte in de jaren zestig en zeventig nog in het voordeel van een politicus.
De grap van dit specifieke verbod is dat er geen werknemers in het spel zijn. Het wordt nog grappiger wanneer je bedenkt dat aanvankelijk onder de regels van het rookverbod zoals bedacht door het ministerie dit soort kroegen ook niet onder de werking zouden vallen, maar dat uit het oogpunt van concurrentievervalsing met horeca met personeel (in overleg met KHN) is besloten dat ook deze kleinere kroegen het rookverbod opgelegd kregen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ik ben zelf een fanatiek roker he, niet vergeten. Maar wordt een beetje moe van de anti rokers/ fanatici onder de rokers die de teloorgang van de horeca bij een anti rookwet neerleggen.
En dit kutverbod wordt niet aangestuurd door antirookorganisaties of kanker/astma stichtingen.
Dit hele ''drama'' is nog altijd veroorzaakt door een of andere kankerhoer bij de PTT die zo graag rookvrij wilde werken.
Als je het probleem wil oplossen: maak dat kreng van kant.
Nee, uit het oogpunt van concurrentievervalsing is met KHN overlegd, die vertegenwoordigt vooral de grote horecabedrijven.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 10:56 schreef nikk het volgende:
[..]
De grap van dit specifieke verbod is dat er geen werknemers in het spel zijn. Het wordt nog grappiger wanneer je bedenkt dat aanvankelijk onder de regels van het rookverbod zoals bedacht door het ministerie dit soort kroegen ook niet onder de werking zouden vallen, maar dat uit het oogpunt van concurrentievervalsing met horeca met personeel (in overleg met KHN) is besloten dat ook deze kleinere kroegen het rookverbod opgelegd kregen.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. De kleinere zaken voelden zich bedonderd door KHN.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, uit het oogpunt van concurrentievervalsing is met KHN overlegd, die vertegenwoordigt vooral de grote horecabedrijven.
fixedquote:Op vrijdag 15 februari 2013 12:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. De kleinere zaken voelden zich zijn bedonderd door KHN.
bronquote:De uitzondering in het rookverbod voor kleine cafés is door het gerechtshof in Den Haag ongeldig verklaard.
Dat meldt het Gerechtshof dinsdag.
Het hof stelt dat de uitzondering in strijd is met de Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik.
Het rookverbod uit 2008 gold in eerste instantie ook voor horecaondernemers zonder personeel. In 2011 werd echter een uitzondering gemaakt voor kleine cafés, met een vloeroppervlak kleiner dan 70 vierkante meter en zonder personeel.
De Nederlandse Nietrokersvereniging CAN (Club Actieve Nietrokers) is hiertegen in beroep gegaan en is door het hof in het gelijk gesteld.
Goede zaak.quote:
Waarom vinden eigenlijk al die anti-rokers het zo belangrijk dat roken ook word uitgebannen in gelegenheden waar ze toch niet heengaan? En waarom zou dit eigenlijk een politiek issue moeten zijn en kom aub niet aanzetten met die dooddoener volksgezondheid er is geen volksgezondheid er is alleen je eigen gezondheid en wat je daarmee doet moet iedereen zelf weten.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 12:27 schreef Boldface het volgende:
[..]
Goede zaak.![]()
Zowel politiek als juridisch is de zaak daarmee beklonken. En nu graag beter handhaven dan de vorige keer.
OK, dus zo'n door de industrie gefinancierd clubje van leugenaars bepaalt dat Nederlandse volwassenen niet meer hun eigen luchtkwaliteit mogen kiezen? Dat is toch een geruststellende gedachte voor de bedilzuchtigen.quote:De eenmanszaken zijn nu wettelijk uitgezonderd van het rookverbod, maar volgens de rechter is dat in strijd met de afspraken van de wereldgezondheidsorganisatie over de bestrijding van tabaksgebruik.
Ik ben een niet-roker, geen anti-roker. Als mensen willen roken, moeten ze dat vooral doen. Maar dan wel op plekken waar anderen er niet de hinder van ondervinden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 12:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom vinden eigenlijk al die anti-rokers het zo belangrijk dat roken ook word uitgebannen in gelegenheden waar ze toch niet heengaan? En waarom zou dit eigenlijk een politiek issue moeten zijn en kom aub niet aanzetten met die dooddoener volksgezondheid er is geen volksgezondheid er is alleen je eigen gezondheid en wat je daarmee doet moet iedereen zelf weten.
Ik als ex-roker kom tegenwoordig ook liever in rookvrije gelegenheden maar het is bespottelijk om anderen ook te dwingen om rookvrij te zijn.
Duuuuuuusssssssssssss.......quote:Scholen waren bang dat sommige leerlingen 'gekwetst' zouden raken bij het zien van een sigarenrokende man.
er is geen plek waar iemand hinder ondervind van iemand die rookt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 13:26 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik ben een niet-roker, geen anti-roker. Als mensen willen roken, moeten ze dat vooral doen. Maar dan wel op plekken waar anderen er niet de hinder van ondervinden.
Natuurlijk is er wel volksgezondheid. We hebben zelfs een ministerie dat zo heet en dat ook beleid voert ter bevordering van de volksgezondheid.
Precies. En de planeet waarop we leven heet Pluto.quote:Op maandag 15 april 2013 02:01 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
er is geen plek waar iemand hinder ondervind van iemand die rookt.
Circus Maximus. Protesten, dat betekent rokers en cafe eigennaren (duizenden) in strijd brengen. Al die revolutonaire veranderingen heeft men nodig (epd, superprovincie, rookverbod etc) almaar meer en meer macht in handen proberen krijgen. De reden is duidelijk, heersschappij.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:00 schreef nikk het volgende:
Maar goed. Ezels stoten zich kennelijk meerdere keren aan dezelfde steen. De handhaving zal toch weer tekort schieten, en de protesten zullen weer komen. Het hele circus opnieuw.
quote:Ook eenmanszaken in de horeca rookvrij in 2014
Over een jaar moet de hele horeca rookvrij zijn. De uitzonderingspositie voor eenmanszaken vervalt. Rookcabines in cafés, restaurants en discotheken kunnen wel blijven bestaan. Staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA) van Volksgezondheid heeft een wetsvoorstel hierover voor advies naar de Raad van State gestuurd. Hij hoopt dat het algemene rookverbod op 1 juli volgend jaar van kracht is.
Het wetsvoorstel volgt op een motie van Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Haar voorstel werd gesteund door PvdA, CDA, D66, SGP, de Partij voor de Dieren en de CU zelf. Opmerkelijk genoeg stemde de VVD tegen het voorstel, net zoals de PVV, SP en 50Plus.
Vijf jaar geleden werd het eerste rookverbod in de horeca ingevoerd. Door slechte juridische onderbouwing sneuvelde het deels bij de rechter. Het verbod zou niet gelden voor kleine cafés waar de uitbater zelf rookt. Het beroep tegen die uitspraak van de rechter liep nog toen Edith Schippers in 2010 meteen bij haar aantreden als minister de uitzondering voor eenmanszaken formeel regelde. Ook daartegen lopen nu nog rechtzaken. Het gerechtshof in Den Haag bepaalde in maart dat de uitzondering voor eenmanszaken niet rechtsgeldig is. Staatssecretaris Van Rijn, die nu verantwoordelijk is voor het rookbeleid, is tegen die uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad.
Van Rijn wil een poging wagen het rookverbod nu juridisch waterdicht te regelen voor de hele horeca. Zoals afgesproken in de Europese Unie wordt de gezondheidsschade van het meeroken het uitgangspunt voor de nieuwe wet. 'Daarmee worden de gezondheidsbelangen van zowel de horecawerknemers als -bezoekers gewaarborgd', aldus het ministerie.
De overheid voert een actief ontmoedigingsbeleid voor roken. Roken is al verboden in alle openbare ruimtes, zoals overheidsgebouwen en ziekenhuizen, en in de sport- en cultuursector. Op het werk is roken alleen toegestaan in speciale afgeschermde rookruimtes. Rookwaar mag niet verkocht worden aan jongeren onder de 16. Het kabinet wil deze leeftijdsgrens verhogen naar 18 jaar. De accijnzen op tabak, sigaren en sigaretten zijn dit jaar fors verhoogd. Tegelijk heeft het kabinet echter de hulp bij het stoppen met roken geschrapt uit de basisverzekering tegen ziektekosten.
ben zelf roker maar als ik dat zie loop ik er heen spreek ze er om aan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:25 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik zag laatst nog naast de supermarkt twee meisjes rond de 12-13 zitten en die begonnen te roken, heb er nog om moeten lachen omdat het zo'n achterlijk gezicht was, mooi toch dat dat vlees zichzelf om zeep helpt, scheelt straks moeite tussen autos heen te wurmen op weg naar de grens.
Het is een mensenrecht. Jij vind het ook geen probleem dat negers achterin de bus moeten zitten ?quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:24 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ik snap niet waarom sommige mensen zo'n groot probleem maken van het rook'verbod'. Je kan toch buiten roken.
Maar roken is niet verboden. Je wordt niet als roker geboren. Er zijn over de hele wereld meer plekken waar je wél mag roken, dan waar je níet mag roken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:40 schreef arjan1212 het volgende:
Het is een mensenrecht. Jij vind het ook geen probleem dat negers achterin de bus moeten zitten ?
Er is zoveel verboden en dat is allemaal gewoon binnen de mensenrechten. Jij bent als verslaafde gewoon niet meer in staat een objectief oordeel te vellen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:48 schreef arjan1212 het volgende:
Niet binnen mogen roken is een ernstige beperking van mijn vrijheid.
Het rookverbod is illegaal.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:54 schreef arjan1212 het volgende:
Als je als ambtenaar / politie agent / bankmedewerker op je werkplek niet om de 5 minuten een sigaret mag opsteken, dan woon je in een dictatuur.
Maak je maar klaar dan voor de 'k' kannonade die ze van hun kansenvriendjes hebben geleerd.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:02 schreef theguyver het volgende:
[..]
ben zelf roker maar als ik dat zie loop ik er heen spreek ze er om aan.
probeer ze altijd over te halen om uit te drukken.
mja..
nicotine is ook een dictatuurquote:Op woensdag 24 juli 2013 09:54 schreef arjan1212 het volgende:
Als je als ambtenaar / politie agent / bankmedewerker op je werkplek niet om de 5 minuten een sigaret mag opsteken, dan woon je in een dictatuur.
jup, die staan er vaak bij, bemoei je er niet mee flikker op bladieblah..quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Maak je maar klaar dan voor de 'k' kannonade die ze van hun kansenvriendjes hebben geleerd.
(wel ironisch voor ze trouwens)
Gewoon 5 sigaren opsteken en naast ze gaan zitten en ze tussen hun benen voelen dan rotten ze wel op zeg ik altijd maar.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
jup, die staan er vaak bij, bemoei je er niet mee flikker op bladieblah..
mja... i don't care..
ik waarschuw... mja..vaak laat ik ze nog ff mijn heerlijke tabakmuillucht ff inademen
quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:54 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Gewoon 5 sigaren opsteken en naast ze gaan zitten en ze tussen hun benen voelen dan rotten ze wel op zeg ik altijd maar.
Dat vind ik altijd zo grappig om te zien in Italie. Zitten die agenten gewoon lekker gezellig samen in hun dienstauto te paffen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:54 schreef arjan1212 het volgende:
Film dat volgende keer even aub, mooien comedie.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:57 schreef theguyver het volgende:
[..]![]()
agh ja, vind altijd wel grappig als ik in de bus zit met zo'n mafkees die denkt dat de bus van hem is en zijn muziek uit zijn telefoon laat galmen.
Ik pak een paar kleinen boxjes uit mijn tas, zet K3 op mijn telefoon aan, en houd de boxjes tegen zijn oren.
vraag op normale toon aan de persoon, vind je dit vervelend?
nou wij de mede pasagiers vinden jou vervelend. dus.... zetten we je telefooon dus uit dan doe ik dat ook.
en koop oordopjes
als mijn mobiel dat kan multitasken doe ik dat.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Film dat volgende keer even aub, mooien comedie.
Sowieso met deze benauwdheid kun je beter niet in de bus/trein gaan zitten xDquote:Op woensdag 24 juli 2013 14:39 schreef theguyver het volgende:
[..]
als mijn mobiel dat kan multitasken doe ik dat.
maar IVM OV-kaart vertik ik het openbaar vervoer te nemen tegenwoordig.
vaak zitten ze op de fiets met die pokke muziek.. en mobiel + boxjes vasthouden en er achteraanfietsen + nog eens filmen .... damn.. dat overleef ik nietquote:Op woensdag 24 juli 2013 14:43 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Sowieso met deze benauwdheid kun je beter niet in de bus/trein gaan zitten xD
Ik durf mn huis atm amper uit omdat ik last heb met ademhalen, klink net alsof ik 100 hoestsnoepjes op heb door die warme lucht.
Balkonzitten gaat nog net.
Maar je kunt altijd in de stad mensen zoeken die zo zitten met van die ellendige dupstep of commerciele rap of niki minay op oid en het daar bij doen.
Neem zo'n helm met camera er op.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:46 schreef theguyver het volgende:
[..]
vaak zitten ze op de fiets met die pokke muziek.. en mobiel + boxjes vasthouden en er achteraanfietsen + nog eens filmen .... damn.. dat overleef ik niet
ik wacht wel tot jij in de buurt bent ... dan mag jij wel ff filmenquote:Op woensdag 24 juli 2013 14:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Neem zo'n helm met camera er op.
Maar arjan1212, waarom moeten per se die 3 beroepsgroepen die jij noemt, te pas en te onpas kunnen roken tijdens het werk?quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:54 schreef arjan1212 het volgende:
er is geen vuur en geen as geen stank, je ademt waterdamp uitquote:Op woensdag 25 december 2013 03:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
^^ Wat wil je nou met die foto's zeggen? Roken op gewone vluchten gaat nooit mogen. Of het nou schadelijk is of niet. In vliegtuigen gaat het veel meer om de brandveiligheid en luchtkwaliteit.
bronquote:Meerderheid Kamer stemt voor rookverbod in kleine kroeg
Roken wordt nu echt verboden in de gehele horeca, ook in kleine kroegen. Een nipte meerderheid in de Tweede Kamer heeft zich daar dinsdag in een hoofdelijke stemming voor uitgesproken.
Meerderheid Kamer stemt voor rookverbod in kleine kroeg Foto: Hollandse Hoogte
Er stemden 76 Kamerleden voor en 70 tegen. Daarmee vervalt de uitzondering voor de kleine kroegen die tot nu toe werd gemaakt.
Omdat er geen personeel beschermd hoeft te worden tegen de schadelijke gevolgen van meeroken, kon in de eenmanszaakjes nog gewoon worden gerookt terwijl dat in andere horecagelegenheden al niet meer mocht.
Onder meer VVD, SP en PVV willen dat zo houden. Zij vinden de aanpassing overbodig en betuttelend en menen dat de eigenaren van de kleine cafés zelf wel kunnen beslissen of in hun zaak gerookt mag worden.
Duidelijker
Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) en de voorstanders van een algeheel rookverbod in de horeca (PvdA, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, SGP, Partij voor de Dieren) vinden dat het er alleen maar duidelijker door wordt als er in de hele horeca niet meer mag worden gerookt.
Jongeren krijgen de duidelijke boodschap dat roken niet 'gewoon' is en de handhaving wordt eenvoudiger, menen zij.
VVD-Kamerlid Arno Rutte liet vorige week al aan NU.nl weten dat hij zich tegen het voorstel van de staatssecretaris zou keren, omdat het volgens hem een niet-bestaand probleem zou oplossen.
"Juist sinds de uitzondering voor de kleine horeca is de naleving van het rookverbod in cafés sterk verbeterd. Het is daarom onnodig de kleine ondernemer die het roken toestaat de duimschroeven aan te draaien", aldus Rutte.
Controleren
Door de uitbreiding van het rookverbod moet de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) tweeduizend cafés meer controleren. Maar dat hoeft volgens Van Rijn niet ten koste te gaan van de controle op de verkoop van tabak aan jongeren.
Om roken onder jongeren te ontmoedigen, is in januari de leeftijd voor het verkopen van tabak verhoogd van 16 naar 18 jaar. De controle daarop kan vaak worden gecombineerd met die op de naleving van het rookverbod. Met die gecombineerde controles zijn volgens Van Rijn hoopvolle resultaten geboekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |