quote:Vorige delen:
NWS / Rookverbod nieuwtjes
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien II
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien III
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien IV
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien V
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien VI
NWS / Het rookverbod , nieuws, oud nieuws en oude koeien - Deel 7
NWS / Het rookverbod (mensch, durf te leven) - deel 8
NWS / Het rookverbod - Deel 9 - Mensch, durf te stoppen
NWS / Het rookverbod - Deel 10 - Stervende koeien.
NWS / Rookverbod #11 - Boete voor roken joint in eigen coffeshop
NWS / Rookverbod #12 - Minister Klink draait verbod terug...
NWS / Rookverbod #13 - Rookverbod opgeheven in gemeente Landerd
NWS / Rookverbod #14 - met livestream van het debat
NWS / Rookverbod #15 Waar anti-rokers wegblijven uit de horeca
NWS / Rookverbod #16 - waar de boetestroom op gang komt...
NWS / Rookverbod #17 Waar de echte CDA weer boven komt
NWS / Rookverbod #18: Schadelijkheid van mee-roken is niet bewezen
NWS / Rookverbod #19 - De razzia's zijn op komst!
NWS / Rookverbod #20 - Horecabezoek met 1% gedaald
NWS / Rookverbod #21 - Waar cijfers niet stroken met uitlatingen
NWS / Rookverbod #22 - Waar de boetes en gemoederen hoog oplopen
NWS / Rookverbod #23 - Meeroken is een keuze
NWS / Rookverbod #25 - Steeds meer café's bouwen een rookruimte
NWS / Rookverbod #24 - Hou vol, minister Klink!
NWS / Rookverbod deel 26 - Op naar een algeheel rookverbod
NWS / Rookverbod deel 27 - Waar rokers geen argumenten leveren
NWS / Rookverbod deel 28 - Waar het verbod langzaam instort
NWS / Rookverbod deel 29 - De burgerlijke ongehoorzaamheid groeit.
NWS / Rookverbod deel 30 - De anti rokers worden bozer.
NWS / Rookverbod deel 31 - Waar de vergelijkingen gekker worden
NWS / Rookverbod #32 Gezahahahag
NWS / Rookverbod #33
NWS / Rookverbod #34 - Waar cafe's de handdoek in de ring gooien
NWS / Rookverbod #35 - Wederom met dezelfde argumenten
NWS / Rookverbod #36 - In Beieren snappen ze het wel
NWS / Rookverbod #37 - De eerste kroeg staat voor het hekje
NWS / Rookverbod deel 38 - De discussie blijft voortduren
NWS / Rookverbod #39 - Nu met bodemprocedures!
NWS / Rookverbod #40 - Waar nieuwe users met oude koeien komen.
NWS / Rookverbod #41 - Waar geloof niet voor wetenschap kan doorgaan
NWS / Rookverbod #42 - het einde is nabij
NWS / Rookverbod #43 - mijn longen zijn voor, mijn hersens tegen
NWS / Rookverbod #44 - Deurtje open, deurtje dicht!
NWS / Rookverbod #45 - De Toren Van Pisa
NWS / Rookverbod #46 - Adviescommissies hebben geen eigen mening
NWS / Rookverbod #47 - Ab "Nico" Klink, voor al uw wet-reparaties
NWS / Rookverbod #48 - Waar De Kachel mag blijven roken
NWS / Rookverbod #49 - Met aggressieve meppende rokers
NWS / Rookverbod #50 : Waar onderzoeken betwijfeld worden
NWS / Rookverbod #51: Onderzoeken wijzen niets uit, AG gaat los
NWS / Rookverbod #52: Waar er nog steeds geen bewijs is gepost.
NWS / Rookverbod #52 - Toch een rookverbod eenmanszaak
NWS / Rookverbod #53 - Waar het blauw staat van de 'gezelligheid'
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)algeheel-rookverbod/quote:Kamer stemt in met algeheel rookverbod
De Tweede Kamer heeft met een krappe meerderheid ingestemd met een algeheel rookverbod in de horeca, meldt persbureau Novum. De Kamer stemde vandaag over de motie die de ChristenUnie in december indiende. Steun was er behalve van de ChristenUnie van PvdA, CDA, D66, GroenLinks, SGP en de Partij voor de Dieren. Samen zijn deze partijen goed voor 77 zetels.
De VVD, SP, PVV en 50Plus stemden tegen, omdat ze vinden dat eigenaren van eenmanszaken zelf kunnen bepalen of er gerookt mag worden en hun personeel niet beschermd hoeft te worden tegen meeroken, schrijft NU.nl.
Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) zei eerder vanmiddag niet gelukkig te zijn met de motie over een algeheel rookverbod in de horeca, schrijft persbureau Novum. Een woordvoerder van Van Rijn: De Kamer gaat natuurlijk over zijn eigen agenda, maar er wordt nu over een heel specifiek punt gestemd, terwijl de staatssecretaris binnenkort met een brede richtlijn komt. Later deze maand vindt een debat plaats over het rookbeleid, waarin Van Rijn een pakket aan voorstellen presenteert.
ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber diende de motie in december in bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Volksgezondheid. Zij wil dat ook in kleine kroegen de asbak verdwijnt.
ROOKVERBOD GOLD AL SINDS 2008
Het rookverbod gold sinds 2008 in alle cafés, restaurants en discotheken. Dat verbod kwam er omdat horecapersoneel volgens de overheid in een rookvrije ruimte moet kunnen werken. In kantoren gold al een rookverbod, om medewerkers tegen meeroken te beschermen.
VERSOEPELING ROOKVERBOD VOOR KLEINE CAFÉS IN 2010
In 2010 bepaalde de Hoge Raad dat kroegeigenaren met een klein café zonder personeel zelf mogen beslissen of er mag worden gerookt. Aanleiding was aanhoudend protest van kleine caféhouders, die een bankroet vreesden omdat ze klanten zagen vertrekken naar grote cafés met rookruimte. In kleine cafés, tot 75 vierkante meter vloeroppervlak, is nauwelijks ruimte voor een aparte rookplek.
Dat is denkbaar, maar als de wetgever zijn werk nu beter doet, gaan de argumenten van de kleine horeca niet meer op. Je krijgt een nieuwe situatie, omdat het nieuwe verbod niet meer uitgaat van de bescherming van werknemers als basis.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:00 schreef nikk het volgende:
Maar goed. Ezels stoten zich kennelijk meerdere keren aan dezelfde steen. De handhaving zal toch weer tekort schieten, en de protesten zullen weer komen. Het hele circus opnieuw.
Daar is een compleet nieuwe wet voor nodig. Die is er niet op korte termijn. En dan nog, dit is het land van gedogen en halfzacht beleid.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is denkbaar, maar als de wetgever zijn werk nu beter doet, gaan de argumenten van de kleine horeca niet meer op. Je krijgt een nieuwe situatie, omdat het nieuwe verbod niet meer uitgaat van de bescherming van werknemers als basis.
Juist daarom is de principiële uitspraak die de Tweede Kamer vandaag deed, belangrijk. Want de staatssecretaris wordt feitelijk opgedragen om te komen met beleid waarbij roken in de horeca volledig wordt verboden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:15 schreef nikk het volgende:
Daar is een compleet nieuwe wet voor nodig. Die is er niet op korte termijn. En dan nog, dit is het land van gedogen en halfzacht beleid.
Er is een minimale meerderheid. Dit soort plannen kunnen zo weer sneuvelen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Juist daarom is de principiële uitspraak die de Tweede Kamer vandaag deed, belangrijk. Want de staatssecretaris wordt feitelijk opgedragen om te komen met beleid waarbij roken in de horeca volledig wordt verboden.
Dat het enige tijd zal duren voordat de wetgeving klaar is, neem ik voor lief. Het vooruitzicht is in elk geval prima.
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Er is een minimale meerderheid. Dit soort plannen kunnen zo weer sneuvelen.
De afspiegeling staat los van een meerderheid. Als bv 50+ groot wordt na de volgende verkiezingen en het rookverbod niet werkt zoals men voor ogen had, is de kans groot dat het wordt teruggedraaid.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?
Een meerderheid is een meerderheid. Naar verwachting is de meerderheid in de Senaat nog veel ruimer.
50PLUSquote:Op woensdag 13 februari 2013 10:17 schreef Masyl het volgende:
[..]
De afspiegeling staat los van een meerderheid. Als bv 50+ groot wordt na de volgende verkiezingen en het rookverbod niet werkt zoals men voor ogen had, is de kans groot dat het wordt teruggedraaid.
En die meerderheid is al aardig afgeslankt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstquote:Op woensdag 13 februari 2013 10:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
50PLUSDie partij is nog populistischer dan de PVV en is momenteel bezig om nog harder door de mand te vallen dan de PVV.
Natuurlijk kunnen meerderheden altijd weer veranderen, maar je doet er goed aan om te beseffen dat er destijds een meerderheid voor een rookverbod in de horeca heeft gestemd. En dat verbod - ook al staan overal de asbakken doodleuk weer op tafel - is voor veruit de meeste kroegen nog gewoon van kracht. De stemming van gisteren is meer een bekrachtiging van wat eerder allang is beslist.
Inderdaad logisch. Vervolgens hebben kroegen massaal de wet genegeerd. Vandaar nu de uitspraak van de Tweede Kamer om roken in kroegen gewoon sowieso te verbieden. En zélfs daar is een meerderheid voor.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:35 schreef Masyl het volgende:
[..]
En die meerderheid is al aardig afgeslankt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst![]()
Tevens was de vorige stemming voor het beschermen van het personeel, logisch dat daar een grotere meederheid voor was.
Omdat het personeel daar waarschijnlijk geen problemen mee heeft, prima wat mij betreft. Eigen keus van de uitbater.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad logisch. Vervolgens hebben kroegen massaal de wet genegeerd.
Ik snap niet waarom anti-rokers meteen alles willen verbieden. Als iemand graag een sigaar met een biertje wil drinken in een rookcafé moet dat gewoon kunnen vind ik. Ik hou ook niet van roken maar een totaalverbod is het laatste wat ik zou willen en ik vind het erg egoistisch. Van 'samen komen we er wel uit' naar 'geen discussie mogelijk'. Stel bv in quotum in van max 10-20% rookgelegenheden per plaats, de rest rookvrij met strenge controles. Voor ieder wat wils.quote:Ik snap eigenlijk niet waar rokers nog over zeiken, wat het aspect van politiek betreft. Het is zo duidelijk als wat.
Het zal wederom een illusie blijken. En het is ook niet alsof de NVWA ineens meer controleurs krijgt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Grappig. Toen de Tweede Kamer een paar jaar geleden met overweldigende meerderheid (119-31) voor het rookverbod in de horeca stemde, was er één en al gemekker van rokers over dat de TK geen afspiegeling vormde van het volk enzovoort. Nu er een krappe meerderheid is, is dat ineens een issue?
Een meerderheid is een meerderheid. Naar verwachting is de meerderheid in de Senaat nog veel ruimer.
Het uitgangspunt is dat we ons in dit land aan wetten houden. Als je het niet eens bent met een wet, probeer je langs democratische weg tot verandering van wetgeving te komen. Het is niet zo dat je even kennis neemt van wetgeving en dan vervolgens gaat bepalen of je er wel of niet aan gehoorzaamt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:56 schreef Masyl het volgende:
Omdat het personeel daar waarschijnlijk geen problemen mee heeft, prima wat mij betreft. Eigen keus van de uitbater.
Een groot deel van de bevolking én een democratische meerderheid in de Tweede Kamer denkt daar anders over. "Samen lossen we het wel op" was de flop van de eeuw. Dat kwam gewoon neer op onverstoord doorroken. Er is pas verandering gekomen toen er concrete wetgeving kwam. Die was nodig omdat "Samen lossen we het wel op" dankzij rokers-egoïsme was geflopt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:56 schreef Masyl het volgende:
Ik snap niet waarom anti-rokers meteen alles willen verbieden. Als iemand graag een sigaar met een biertje wil drinken in een rookcafé moet dat gewoon kunnen vind ik. Ik hou ook niet van roken maar een totaalverbod is het laatste wat ik zou willen en ik vind het erg egoistisch. Van 'samen komen we er wel uit' naar 'geen discussie mogelijk'. Stel bv in quotum in van max 10-20% rookgelegenheden per plaats, de rest rookvrij met strenge controles. Voor ieder wat wils.
En gaat de regering dan ook de kleine middenstanders financieel tegemoet komen die alleen maar rokers als stamgasten hadden? Daar hoor ik niemand over. En de cijfers liegen er niet om.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het uitgangspunt is dat we ons in dit land aan wetten houden. Als je het niet eens bent met een wet, probeer je langs democratische weg tot verandering van wetgeving te komen. Het is niet zo dat je even kennis neemt van wetgeving en dan vervolgens gaat bepalen of je er wel of niet aan gehoorzaamt.
Het zou wat worden. Is er een wet die seks met minderjarigen verbiedt, komt er een 25-jarige knul die zegt: "Ach, ik zie er zo jong uit voor mijn leeftijd, voor mij geldt die wet niet."
[..]
Een groot deel van de bevolking én een democratische meerderheid in de Tweede Kamer denkt daar anders over. "Samen lossen we het wel op" was de flop van de eeuw. Dat kwam gewoon neer op onverstoord doorroken. Er is pas verandering gekomen toen er concrete wetgeving kwam. Die was nodig omdat "Samen lossen we het wel op" dankzij rokers-egoïsme was geflopt.
Je voorstel voor quota leidt tot concurrentievervalsing en ongelijke uitgangsposities voor kroegen. Het knopje zal uiteindelijk gewoon om moeten: de gedachte dat roken in de normaal is (of moet mogen), zal plaats moeten maken voor de gedachte: zoiets doe je niet.
En die kant zal het ook zeker opgaan. Over pakweg 30-40 jaar lezen mensen deze discussies terug en kunnen ze zich niet voorstellen dat het ooit heeft gemogen; dat mensen ooit zo dom zijn geweest om dit toe te staan en zichzelf die gezondheidsschade en stank aan te doen.
De vorige wet is effectief onderuit geschoffeld en was daarom niet meer effectief. De VWA is op een bepaald moment zelfs helemaal gestopt met controleren.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Het zal wederom een illusie blijken. En het is ook niet alsof de NVWA ineens meer controleurs krijgt.
Er zijn kroegen zat zeg je? Volgens mij zijn er het afgelopen jaar honderden gesloten. Door dit gezever gaat het juist de verkeerde kant op. Gewoon rookcafetjes en niet rookcafetjes, dat is er nu al in mijn stad althans, werkt prima en de sfeer in de rookcafes is vele malen gezelliger dan in de niet rook trouwens (mij interesseert het geen fuck hoor of ze roken)quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De vorige wet is effectief onderuit geschoffeld en was daarom niet meer effectief. De VWA is op een bepaald moment zelfs helemaal gestopt met controleren.
Als het goed gaat, dan is de nieuwe wet wezenlijk anders: roken in de kroeg wordt dan gewoon verboden; punt uit. De VWA kan dan gaan handhaven op basis van een progressief boetesysteem. Dat moet ook wel, want kroegbazen doen aan kansberekening, op een manier die vergelijkbaar is met wat criminelen doen: pakkans x risico
Als je de pakkans niet kunt verhogen, door gebrek aan capaciteit, zul je het risico (dus de consequenties) moeten verhogen. Voorbeeld: eerste keer: 300 euro boete, tweede keer: 1.000 euro boete, derde keer: 5.000 euro boete. En dat kun je natuurlijk ook nog verder verscherpen, bijvoorbeeld door tijdelijke of permanente intrekking van de horecavergunning? Kun jij je als kroeg niet aan de regels houden? Prima, dan ga je maar een paar weken dicht. Luister je dan nog niet? Permanent sluiten, die handel. Er zijn kroegen zat. Andere kroegen zien de extra klandizie graag komen.
Natuurlijk niet. Die kleine middenstanders hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden op de veranderende situatie. De regering komt toch ook geen autorijders financieel tegemoet die anno 2013 nog steeds rondrijden in een slurpbak die 1 op 8 rijdt?quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:17 schreef MolFan het volgende:
[..]
En gaat de regering dan ook de kleine middenstanders financieel tegemoet komen die alleen maar rokers als stamgasten hadden? Daar hoor ik niemand over. En de cijfers liegen er niet om.
Regering is sowieso tering hypocriet. ALS je zo graag wil dat je bevolking NIET rookt verbied dan verkoop van sigaretten etc? Oh wait verdienen we geld aan natuurlijk, wat een lariekoek.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:22 schreef pokkerdepok het volgende:
we zijn gegaan van rokers die niet-rokers terroriseren, naar precies andersom.
laat ze maar belachelijk veel betalen, en gooi ze uit het uitgaansleven, want het is toch een minderheid, die rokers. zelfs wat eigen kroegen wordt de roker niet gegund, gewoon doorpushen totdat er nergens meer gerookt mag worden.
kutland.
Je vergelijking slaat de plank mis maar goed. De ondernemers wisten dit ja maar de regering had ook in overleg met de cafe eigenaren kunnen beslissen niet rokerscafetjes aan te leggen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Die kleine middenstanders hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden op de veranderende situatie. De regering komt toch ook geen autorijders financieel tegemoet die anno 2013 nog steeds rondrijden in een slurpbak die 1 op 8 rijdt?
Ondernemen is onder meer dat je tijdig inspeelt op veranderende wet- en regelgeving, die altijd tijdig wordt aangekondigd. Dat was met het rookverbod ook zo. Was zeker anderhalf jaar van tevoren bekend, dat het er zou komen. Als je dan nergens op inspeelt, de boel op z'n beloop laat, de wet negeert, de asbakken stiekem op tafel zet, enzovoort, dan is dat een risico dat je zélf neemt en dat je bewust neemt.
Serieus... het verbaast me hoe veel kortzichtigheid en kortetermijndenken er in dit topic is te zien.
verbieden, dat werkt ook zo goed met drugs...quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:23 schreef MolFan het volgende:
[..]
Regering is sowieso tering hypocriet. ALS je zo graag wil dat je bevolking NIET rookt verbied dan verkoop van sigaretten etc? Oh wait verdienen we geld aan natuurlijk, wat een lariekoek.
Ik weet ook wel dat het niet werkt maar hou als regering dan je bek met je; Wij willen dat mensen stoppen met roken want dat willen ze NIET.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
verbieden, dat werkt ook zo goed met drugs...
dit is een grote wraakoefening van verbitterde anti-rook extremisten. dat repressief beleid nog nooit heeft gewerkt om genotsmiddelen uit te bannen, dat doet er kennelijk niet toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |