quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik snap dat hij vanuit de belangen van de projectontwikkelaars praat, maar:
-"achterblijvende kredietverschaffing"? Hoezo dat? Moeten banken MEER uitlenen aan mensen die een hypotheek willen? De bouwers laten over het algemeen de kopers deels vooraf betalen, dus waarom zouden ze dan meer krediet nodig hebben?
-"garantiesysteem verruimen"? De NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is pas enorm verruimd.
"kredieten aan woningcorporaties om te bouwen"? De woningcorporaties hebben bij elkaar 25 miljard in kas (lees: beleggingen)! Ruim voldoende om zeker een kwart miljoen huizen te bouwen. Waarom zouden ze krediet nodig hebben? Laat ze het geld dat ze hebben benutten, verbiedt ze (vanuit de overheid, tenslotte hebben woningcorporaties een speciale status) om zoveel reserves aan te houden, in een markt waar ze door woningnood nooit tekorten zullen hebben.
-"overdrachtsbelasting": die is alleen zo hoog geworden door de hoge huizenprijzen
-"verkoop van gemeentegrond": het blijft inderdaad raar dat "nieuwkomers" in de gemeente zich grofweg met een ton moeten inkopen, zodat de rest van de inwoners met 800 euro gemeentebelasting per jaar af kan
-"Brinkman vindt dat er een signaal moet worden afgegeven". Ik blijf er bij: de (rijks)overheid zou binnen een jaar een half miljoen kavels a 10.000 euro aan particulieren moeten verkopen, uiteraard met bouwvergunning, en met de eis dat er binnen 10 jaar een huis op staat. Zo niet, vervalt het kavel weer aan de Staat. Voordelen: 5 miljard meevaller voor de Staat, en een enorme opleving voor de bouwwereld, waarna ze openlijk kunnen gaan concurreren.
-"“Eenderde van de Nederlanse woningen stamt uit de tijd van de wederopbouw. Die woningen zijn niet meer van deze tijd en moeten echt vervangen worden of grootschalig gerenoveerd.” Onzin, die woningen hoeven helemaal niet "vervangen" te worden, er moeten woningen BIJ komen. En als er ooit voldoende woningen staan, dalen de woningen die echt niet meer van deze tijd zijn vanzelf enorm in prijs. Zie Duitsland, waar net over de grens hiervandaan oude huizen voor 30.000 euro verkocht worden. Dan is kopen + renoveren of slopen en nieuwbouw opeens een hele betaalbare optie! Niet als het huidige huis nog 200.000 euro opbrengt en nieuwbouw hetzelfde kost...
Tnx.quote:
Die gedachte had ik ookquote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx.
Voor de volledigheid: Dit slaat op een interview met Eelco Brinkman, belangenbehartiger van de bouwwereld.
Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:13 schreef Bruno25 het volgende:
Ik ga D66 stemmen er moet fors meer gebouwd worden tegen fors lagere prijzen
Klopt, ik kon even snel niets anders vinden.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
Ik denk dat de plannen van D66 iets realistischer zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
En dan de uitgewoonde afdankertjes van de BB'ers overnemen voor een klein prijsjequote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
I stand corrected, ik bedoelde inderdaad nieuwbouwwoningen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te makenquote:Op zaterdag 5 juni 2010 16:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
VVD´ers zijn hoog opgeleiden, logisch dus dat ze voor de HRA zijn
Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 19:52 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te maken
We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouwquote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.
Wie heeft de meeste zielen, denk je?
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruisquote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:48 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouw
Heb je nova vrijdagavond gezien?
Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
Nee, hun leningsubsidie inleverenquote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
ik zie anders dan jij geen probleem hoor. Prijzen stijgen, prijzen dalen. Hebben ze altijd gedaan, en zullen ze altijd doen. Hooguit zie ik het probleem dat mensen strontverwend zijn, en verwachten dat de gouden kippen hun mond invliegen, maar daarvoor niet de handen uit de mouwen willen steken. Ga een stukje reizen door de wereld, verbreed je perspectief tot voorbij je eigen straat. Dan leer je een hoop dingen waarderen die we in Nederland als vanzelfsprekend vinden.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?
waarom leg je dan een link tussen VVD en miljonairs en HRA? En wat had ik moeten denken als ik de uitzending van NOVA gezien had (die ik dus niet gezien heb)? Vertel, licht ons de staar!quote:
vvd = partij voor de rijken != liberaalquote:Op zondag 6 juni 2010 07:45 schreef NV2009 het volgende:
Dat de VVD (en PVV) voor een HRA is vind ik persoonlijk zieltergend. Ik ben liberaal en zie de overheidsbemoeienis het liefst zo beperkt mogelijk en HRA past bij mij niet in dat plaatje. Ik zie ook werkelijk het probleem niet om de overheidsbemoeienis over een periode van 10 jaar terug te brengen, waarbij dan de volgende maatregelen worden genomen:
- overdrachtsbelasting jaaarlijks met 10% naar beneden
- de hoogte van het hypotheekbedrag waarover HRA wordt gegeven in 10 jaar naar 0
- huursubisdie in 10 jaar tijd met 10 per jaar afbouwen
- flankerend beleid waarbij de inkomsten/loonbelasting in 10 jaar verlaagd wordt zodat het besteedbaar inkomen van mensen gelijk blijft.
Dat had ik dus graag in een programma van een politieke partij tegengekomen. Maar goed het wordt mss tijd om zelf maar een liberale politieke partij op te richten.
Afschaffen HRA is met PVV en VVD wel een meerderheid voor te krijgen maar voor punt 2, gelijke belastingverlaging nooit. De linkse partijen gaan dat extra belastinggeld nooit zomaar teruggeven aan de werkenden maar lekker uitdelen aan de "zwakkeren"/ "uitkeringstrekkers" / "het milieu"/ "luiwammessen" / "buitenlanders"1quote:Op zondag 6 juni 2010 07:45 schreef NV2009 het volgende:
(1)Dat de VVD (en PVV) voor een HRA is vind ik persoonlijk zieltergend.
(2) - flankerend beleid waarbij de inkomsten/loonbelasting in 10 jaar verlaagd wordt zodat het besteedbaar inkomen van mensen gelijk blijft.
Daar naast gaan ze dus ook de bosbelasting weer afschaffen zodat jongeren de hele AOW hap moeten gaan betalen voor de ouderen (en dat worden er steeds meer)quote:Op zondag 6 juni 2010 07:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
vvd = partij voor de rijken != liberaal
De Nederlandse overheid is tegen sparen en voor lenenquote:Op zondag 6 juni 2010 07:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als ik gokje mag doen, wat iets minder dan een gokje is, vermoed ik dat het volgende gaat gebeuren:
- max. aan hypotheek (1 mln)
- aftrekbaar tegen max. derde schijf (42%)
evt. later gecombineerd met een annuitaire afbouw van aftrek over dertig jaar.
Allemaal erg onschuldig knibbelen. Over een jaar of acht zien we dan wel weer verder.
Ik zou daarentegen liever een systeem van bouwsparen zoals ze dat bijv. in Duitsland hebben zien. Wat mensen stimuleert om niet direct alles te willen en eerst een financiele buffer op te bouwen.
ik vermoed wat andersquote:Op zondag 6 juni 2010 10:47 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid is tegen sparen en voor lenen
Daarnaast vermoed ik dat alle partijen het wapen van het huurwaardeforfait in het achterhoofd hebben, ook de VVD
ik adviseer ze vooral zelf na te denken ipv als een mak schaap achter allerlei dogmatische one-liners aan te lopenquote:Op zondag 6 juni 2010 10:44 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Daar naast gaan ze dus ook de bosbelasting weer afschaffen zodat jongeren de hele AOW hap moeten gaan betalen voor de ouderen (en dat worden er steeds meer)
Ik adviseer jongeren die VVD wilden stemmen, nu op D66 te stemmen
Nee de VVD wil het HWF voor woningen > 1.000.000 verlagen met 1% naar 1,35% , dat geld zal dus van de woningen komen < 1.000.000 dat gaat van 0,55% naar 1,35%quote:Op zondag 6 juni 2010 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik vermoed wat anders
Wel mooie holle rethoriek, dat wel.
Juist daarom heb ik zo'n grote moeite met de prijsexplosie van de koopwoningen.Juist een grote groep mensen ziet hierdoor de gouden kippen hun mond invliegen, goed voorbeeld doet volgen en voor je het weet zit je met een gigantische pyramidespel. Nu we in de eindfase zitten bid iedereen voor een zachte landing, en daar mogen ook de mensen aan mee gaan betalen die niet deel hebben genomen aan het rad van fortuin. Ondanks dat prijs ik mij gelukkig dat ik geen molensteen om mijn nek heb hangen, ik kan altijd nog mijn koffers pakken om mijn horizon te verbredenquote:Op zondag 6 juni 2010 07:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik zie anders dan jij geen probleem hoor. Prijzen stijgen, prijzen dalen. Hebben ze altijd gedaan, en zullen ze altijd doen. Hooguit zie ik het probleem dat mensen strontverwend zijn, en verwachten dat de gouden kippen hun mond invliegen, maar daarvoor niet de handen uit de mouwen willen steken. Ga een stukje reizen door de wereld, verbreed je perspectief tot voorbij je eigen straat. Dan leer je een hoop dingen waarderen die we in Nederland als vanzelfsprekend vinden.
Je vergeet de nodige empathie op te brengen voor een grote groep mensen die o.a. door de gevolgen van de HRA buiten spel zijn gezet, die mochten altijd een hogere belastingdruk genieten en konden niet meedoen aan het spel waarbij je 'flitskapitaal' kon opbouwen. Uiteraard behoor jij niet tot die groep, dat spreekt voor zichquote:Ik vind het prima als de hyptoheekrente aftrek gefaseerd wordt afgeschaft hoor, boeie, ik ga er persoonlijk van uit dat ik en alleen ik (en geen overheid, en ook niet iemand anders) verantwoordelijk is voor mijn eigen welzijn/welvaart. Ik schep er alleen geen genoegen in om de zaak te forceren, en zoveel mogelijk mensen in doffe ellende te laten storten. Sommige posters in deze topicreeks schijnen daar wel heel blij van te worden. Sorry, heb ik niet. Integendeel. Er is bovendien een heel verschil aan meewerken aan het oplossen van het probleem, of het probleem dumpen bij een beperkte groep (waar je natuurlijk zelf niet bijhoort, dat spreekt voor zich)![]()
Je vergeet de verantwoordelijkheid van de BB'ers, die hebben grote winsten gemaakt op kosten van hun opvolgende generaties, dat is toch ook een gebrek aan moraal? Veel mensen die wat bereikt hebben in hun leven hebben ook vaak genoeg de wind mee gehad, net als mensen die zich hun hele leven kapot werken en berooid achterblijven. Rijkdom of armoede kan een keuze zijn, maar de meeste mensen hebben gewoon geluk of pech, als je wat van de wereld gezien hebt dan zou je dat kunnen beamen.[/quote]quote:Maar het echte probleem los je daarmee imho niet op. Gebrek aan ambitie, wijzen naar iedereen, geen zelfreflectie, en geen relativerings- of incasseringsvermogen. Geen doorzettingsvermogen. Geen verantwoordelijkheid. Dat geldt zowel voor mensen die op hun vroeg twintigst vonden dat ze recht op dat droomhuis hadden, en zich tot hun nek in de schulden gestoken hebben zonder te willen nadenken laat staan accepteren van de consequenties (slaaf voor de rest van hun leven), maar ook voor degenen die vinden dat degenen die iets bereikt hebben vanzelfsprekend ook maar de rekening moeten oppikken voor een ander.
Op dit moment zit ik ook niet te wachten op een koopwoning, ik heb geen idee hoe de komende 10 jaar mijn leven zich zal ontwikkelen. Ondertussen spaar ik lekker door, niks mis me lijkt mijquote:En de meeste huizen worden vanzelf goedkoper hoor. Laat de demografie haar werk maar doen. Moet je nog wel 10+ jaren geduld hebben. En niet te kieskeurig zijn, want gewilde locaties zullen altijd schaars en <i>relatief</i> duur blijven.
wijs jij even aan waar dat staat in het verkiezingsprogramma van de VVD? Daar staat namelijk enkel "De VVD wil de recente verhoging van het eigenwoningforfait terugdraaien", en de rest komt uit jouw dikke duim. Nogal een domme duim, aangezien je denkt 1% lager huurwaardeforfait voor 0.5% (!) van het NL woningbezit te compenseren met 0,8% hoger huurwaardeforfait over de overige 99,5%quote:Op zondag 6 juni 2010 12:25 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Nee de VVD wil het HWF voor woningen > 1.000.000 verlagen met 1% naar 1,35% , dat geld zal dus van de woningen komen < 1.000.000 dat gaat van 0,55% naar 1,35%
Je kan beter door een kat gebeten worden, die heeft aanzienlijk kleinere tandenquote:Op zondag 6 juni 2010 12:43 schreef sommeltje het volgende:
Of je nou door de hond of de kat wordt gebeten....
Let maar op wat er bij de belastingdienst staat op 01/01/2011quote:Op zondag 6 juni 2010 12:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wijs jij even aan waar dat staat in het verkiezingsprogramma van de VVD? Daar staat namelijk enkel "De VVD wil de recente verhoging van het eigenwoningforfait terugdraaien", en de rest komt uit jouw dikke duim. Nogal een domme duim, aangezien je denkt 1% lager huurwaardeforfait voor 0.5% (!) van het NL woningbezit te compenseren met 0,8% hoger huurwaardeforfait over de overige 99,5%
Feiten houden ipv deze stemmingmakerij?
same herequote:Op zondag 6 juni 2010 12:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Juist daarom heb ik zo'n grote moeite met de prijsexplosie van de koopwoningen.Juist een grote groep mensen ziet hierdoor de gouden kippen hun mond invliegen, goed voorbeeld doet volgen en voor je het weet zit je met een gigantische pyramidespel. Nu we in de eindfase zitten bid iedereen voor een zachte landing, en daar mogen ook de mensen aan mee gaan betalen die niet deel hebben genomen aan het rad van fortuin. Ondanks dat prijs ik mij gelukkig dat ik geen molensteen om mijn nek heb hangen, ik kan altijd nog mijn koffers pakken om mijn horizon te verbreden![]()
Helemaal mis. Ik heb aanzienlijk meer aan belasting betaald op huizen dan ik ook zal terugontvangen van de schatkist. Maakt me niet zielig, hoor. Shit happens. Maar er zijn wel heel wat meer grijstinten dan je doet voorkomen.quote:Je vergeet de nodige empathie op te brengen voor een grote groep mensen die o.a. door de gevolgen van de HRA buiten spel zijn gezet, die mochten altijd een hogere belastingdruk genieten en konden niet meedoen aan het spel waarbij je 'flitskapitaal' kon opbouwen. Uiteraard behoor jij niet tot die groep, dat spreekt voor zich![]()
Helemaal eens. Iedereen in Nederland mag hondsgelukkig zijn dat ze toevallig daar zijn geboren. Je kan het toeval een handje helpen, of althans alles eraan doen om het kwartje (toen we dat nog hadden) de goede kant te laten vallen, maar geen garanties. Maar er is ook niemand die het voor je doet.quote:Je vergeet de verantwoordelijkheid van de BB'ers, die hebben grote winsten gemaakt op kosten van hun opvolgende generaties, dat is toch ook een gebrek aan moraal? Veel mensen die wat bereikt hebben in hun leven hebben ook vaak genoeg de wind mee gehad, net als mensen die zich hun hele leven kapot werken en berooid achterblijven. Rijkdom of armoede kan een keuze zijn, maar de meeste mensen hebben gewoon geluk of pech, als je wat van de wereld gezien hebt dan zou je dat kunnen beamen.
integendeelquote:Op dit moment zit ik ook niet te wachten op een koopwoning, ik heb geen idee hoe de komende 10 jaar mijn leven zich zal ontwikkelen. Ondertussen spaar ik lekker door, niks mis me lijkt mij
doe maarquote:Op zondag 6 juni 2010 12:53 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Let maar op wat er bij de belastingdienst staat op 01/01/2011
ik zal dit agenderen
Dat je er evt. bij zet is wel opmerkelijk. Als particulieren daar lucht van krijgen dan gaan ze denk ik geen dure hypotheek voor 30 jaar afsluiten. M.a.w. een vooruitgestippeld plan aankondigen gaat net zo goed een enorm effect op korte termijn teweeg brengen.quote:Op zondag 6 juni 2010 07:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
evt. later gecombineerd met een annuitaire afbouw van aftrek over dertig jaar.
De prijzen zijn te hoog. Actief ingrijpen en verlaging veroorzaken is politiek bij de vvd misschien niet haalbaar, maar dalen zullen de prijzen.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:25 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat je er evt. bij zet is wel opmerkelijk. Als particulieren daar lucht van krijgen dan gaan ze denk ik geen dure hypotheek voor 30 jaar afsluiten. M.a.w. een vooruitgestippeld plan aankondigen gaat net zo goed een enorm effect op korte termijn teweeg brengen.
Zo onschuldig gaat dat knibbelen niet worden denk ik eerlijk gezegd. Zelfs de VVD weet dat de HRA er aan moet geloven en IMO creeeren ze nu een tijdbuffer op basis van valse beloften voor de eigen achterban om snel hun huizen te kunnen slijten tegen overgewaarde prijzen.
Maar katten kunnen wel heel hard krabben...quote:Je kan beter door een kat gebeten worden, die heeft aanzienlijk kleinere tanden
ach en dat geeft ook niks, komt wel weer goed.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De prijzen zijn te hoog. Actief ingrijpen en verlaging veroorzaken is politiek bij de vvd misschien niet haalbaar, maar dalen zullen de prijzen.
Dat is waar, gelukkig kan ik goed overweg met katten, de meesten zijn nl. net zo eigenwijs als ikquote:Op zondag 6 juni 2010 14:23 schreef sommeltje het volgende:
Maar katten kunnen wel heel hard krabben...
de HRA hoeft er helemaal niet aan te geloven hoor. Als een democratische meerderheid (van huiseigenaaren bijvoorbeeldquote:Op zondag 6 juni 2010 13:25 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat je er evt. bij zet is wel opmerkelijk. Als particulieren daar lucht van krijgen dan gaan ze denk ik geen dure hypotheek voor 30 jaar afsluiten. M.a.w. een vooruitgestippeld plan aankondigen gaat net zo goed een enorm effect op korte termijn teweeg brengen.
Zo onschuldig gaat dat knibbelen niet worden denk ik eerlijk gezegd. Zelfs de VVD weet dat de HRA er aan moet geloven en IMO creeeren ze nu een tijdbuffer op basis van valse beloften voor de eigen achterban om snel hun huizen te kunnen slijten tegen overgewaarde prijzen.
Je denkt dat je er op lange termijn voordeel mee houdt. Dit is incorrect.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de HRA hoeft er helemaal niet aan te geloven hoor. Als een democratische meerderheid (van huiseigenaaren bijvoorbeeld) ervoor kiest om het geheel of deels in stand te houden, dan kan dat gewoon. Ook al willen 'jullie' dat liever niet. Dan maar een stel ambtenaren minder. Of ergens anders korten. Genoeg mogeljkheden.
Het zal inderdaad een complot zijn. Die hadden we hier nog niet gehad
Komop, een beetje flexibel in jullie denken. Dat helpt echt enorm.
Er gebeuren een hoop dingen in de wereld die per saldo niet voordelig zijn, en ook die niet juist zijn. En die toch blijven bestaan. Raar he.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je denkt dat je er op lange termijn voordeel mee houdt. Dit is incorrect.
Ik zal je een korte voorspelling doen; komende jaar ietwat rust. Daarna gaat iedereen de crisis voelen omdat deze betaald gaat worden. De zwaar vastzittende huizenmarkt corrigeert. De overheid drukt geld bij. Inflatie. Impopulaire maatregelen lijken nu geoorloofd. Hypotheekrenteaftrek is binnen europa lastig en wordt daarom ook afgeschaft binnen een termijn van 10 jaar. Einde.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Er gebeuren een hoop dingen in de wereld die per saldo niet voordelig zijn, en ook die niet juist zijn. En die toch blijven bestaan. Raar he.
Uiteraard een volstrekt achterhaald subsidie-syteem en iedereen snapt, dat dit nu net een beloven, maar niet doen onderwerp is .quote:Op zondag 6 juni 2010 15:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..] Hypotheekrenteaftrek is binnen europa lastig en wordt daarom ook afgeschaft binnen een termijn van 10 jaar. Einde.
Ik zal je ook een korte voorspelling doen. Over vijf jaar heeft de rest van Europa ook hypotheekrente aftrek, voorzover ze dat nu al niet hebbenquote:Op zondag 6 juni 2010 15:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ik zal je een korte voorspelling doen; komende jaar ietwat rust. Daarna gaat iedereen de crisis voelen omdat deze betaald gaat worden. De zwaar vastzittende huizenmarkt corrigeert. De overheid drukt geld bij. Inflatie. Impopulaire maatregelen lijken nu geoorloofd. Hypotheekrenteaftrek is binnen europa lastig en wordt daarom ook afgeschaft binnen een termijn van 10 jaar. Einde.
erg grappig, maar niet reėelquote:Op zondag 6 juni 2010 15:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zal je ook een korte voorspelling doen. Over vijf jaar heeft de rest van Europa ook hypotheekrente aftrek, voorzover ze dat nu al niet hebbenZou dat niet grappig zijn
in India hebben ze het ingevoerdquote:Op zondag 6 juni 2010 15:51 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
erg grappig, maar niet reėel
Die hebben het net afgeschaft.
Daar heeft het ook nut, dan hebben ze behoefte aan mensen die inkomsten opgeven aan de belasting en dan mogen ze ook wel een aftrekpost hebbenquote:
De oplossing is echter niet structureel. Uiteindelijk moet er gewoon een significant bedrag in het laatje komen en hoe je het wendt of keert, het afschaffen of inperken van de HRA is de meest voor de hand liggende optie om dat te verwezenlijken.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
de HRA hoeft er helemaal niet aan te geloven hoor. Als een democratische meerderheid (van huiseigenaaren bijvoorbeeld) ervoor kiest om het geheel of deels in stand te houden, dan kan dat gewoon. Ook al willen 'jullie' dat liever niet. Dan maar een stel ambtenaren minder. Of ergens anders korten. Genoeg mogeljkheden.
Noem het een complot, ik noem het polderen. Als een politieke partij concessies gaat doen of mogelijkerwijs op termijn breekpunten laat vallen dan is dat gewoon kiezersbedrog. Dit soort dingen zijn gewoon aan de orde van de dag.quote:Het zal inderdaad een complot zijn. Die hadden we hier nog niet gehad
ik weet dat je India danig onderschatquote:Op zondag 6 juni 2010 15:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Daar heeft het ook nut, dan hebben ze behoefte aan mensen die inkomsten opgeven aan de belasting en dan mogen ze ook wel een aftrekpost hebben
90% van de Indiėrs weet niet wat belasting precies is
Waarom is dat de meest voor de hand liggende optie.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:57 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De oplossing is echter niet structureel. Uiteindelijk moet er gewoon een significant bedrag in het laatje komen en hoe je het wendt of keert, het afschaffen of inperken van de HRA is de meest voor de hand liggende optie om dat te verwezenlijken.
verwacht jij wat anders van de politiek dan?quote:Noem het een complot, ik noem het polderen. Als een politieke partij concessies gaat doen of mogelijkerwijs op termijn breekpunten laat vallen dan is dat gewoon kiezersbedrog. Dit soort dingen zijn gewoon aan de orde van de dag.
Als je in 6 keer het HWF verhoogd met 0,8 % per jaar, dan merkt niemand daar iets van.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom is dat de meest voor de hand liggende optie.
Dat is het namelijk zeker niet op dit moment. Een beetje dalende huizenmarkt is niet echt erg, maar een crashende huizenmarkt op dit moment gaat je aan inverdieneffecten nog veel meer aan belastingderving kosten.
Schaf je nu de hypotheekrente aftrek af, kost je dat meer dan de bezuiniging.
Volgens mij heeft Halcon in een vorig topic daar een goed verhaal over geschreven. En hij is in goed gezelschap, want meerdere economen hebben dat volgens mij ook al aangegeven. Zoiets moet over hele lange termijn, en daar heb je dus nu niets acuut aan.
Dat is geen reden om geen stappen te ondernemen, maar niet de drastische maatregelen die vaak in deze topic reeks terugkomen. Als er 1 verkeerd moment is, is het wel nu.
Weet je wat de meest voor de hand liggende structurele oplossing is imho? Dat waanzinnige disfunctionele ambtenaren apparaat slopen.
[..]
verwacht jij wat anders van de politiek dan?
Waarom zou je iemand die netjes gespaard heeft, en met die centen een huis voor eigen gebruik heeft gekocht willen verneuken?quote:Op zondag 6 juni 2010 16:32 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Als je in 6 keer het HWF verhoogd met 0,8 % per jaar, dan merkt niemand daar iets van.
Hypotheekrenteaftrek kan gewoon blijven dan
Als hij dat kan zonder leningsubsidie is dat prima hoor.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom zou je iemand die netjes gespaard heeft, en met die centen een huis voor eigen gebruik heeft gekocht willen verneuken?
Op een gegeven moment is de rek er uit. Just wait and you'll see.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in India hebben ze het ingevoerd
En denk je niet dat als de huizenmarkt inzakt dat regeringen alles uit de kast zullen trekken om die markt te steunenNiet verstandig? Hey, lange termijn is voor waarzeggers.
Je vergeet dat de EU heel graag van onze HRA af wil. Je weet wel, die club waar de overheid zo graag bij wil, ondanks dat de burgers het niet willen. En diezelfde overheid heeft het vetorecht ingeleverd met de invoering van de (hernoemde) EU Grondwet, ondanks dat de burgers daar uitdrukkelijk tegen waren. En straks komt er een moment dat de EU ingrijpt in onze woningmarkt, want het mag na tientallen jaren duidelijk zijn dat de overheid hier het niet gaat verbeteren.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de crux zit 'm in de timing van 'gegeven moment'. Niet iedereen heeft zin en/of de mogelijkheid om te wachten tot een gegeven moment. Ik ken mensen die al meer dan 10 jaar ongemakkelijk wachten tot gegeven moment, knel tussen ratio en emotie.quote:Op zondag 6 juni 2010 17:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment is de rek er uit. Just wait and you'll see.
goh, in een vorige gedaante dacht je anders over de wet Hillenquote:Op zondag 6 juni 2010 16:51 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Als hij dat kan zonder leningsubsidie is dat prima hoor.
Overigen als het huurwaardeforfait boven de HRA uitkomt, dan is er gelukkig de Wet Hillen voor hen, zodat op 3% Huurwaardeforfait, de zware gevallen toch aftrek houden.
En de overheid 5 miljard op kan strijken en de hypotheekrente aftrek in stand blijft zoals beloofd
Ik ontken ook niet dat het accute afschaffen rampzalige gevolgen zal hebben maar het stapsgewijze verminderen zal IMO ook niet tot de gewenste effecten leiden. Simpelweg vanwege het feit dat burgers goed in staat zijn om te calculeren en daarom nu geen hypotheken zullen afsluiten als ze 30 jaar later op de blaren zullen zitten. In plaats van dat je het geleidelijk gaat doen kun je net zo goed nu 10 miljard bezuinigen op de 45 miljard HRA zodat de markt zichzelf kan reguleren tot een nieuw evenwicht zonder dat het te gortig wordt. Er gaan altijd mensen de dupe worden dus is het aan de politiek om te kiezen of dat voor iedereen moet gelden of alleen voor rijkeren. Na 12 jaar herhaal je dit grapje met nog eens 5 miljard bezuiniging bijvoorbeeld. Een positief gevolg zou kunnen zijn dat mensen de HRA dan niet meer willen omdat ze betere beleggingsmogelijkheden hebben gevonden in plaats van de cyclische huizenmarkt. Zo'n situatie is het meest wenselijke denk ik.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zoiets moet over hele lange termijn, en daar heb je dus nu niets acuut aan.
Dat is geen reden om geen stappen te ondernemen, maar niet de drastische maatregelen die vaak in deze topic reeks terugkomen. Als er 1 verkeerd moment is, is het wel nu.
Sowieso. De bureaucratische rompslomp kan veel effectiever. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel daar op bezuinigd kan worden. Wat dat betreft zie ik daar weinig van terug in het programma van D66 en de VVD.quote:Weet je wat de meest voor de hand liggende structurele oplossing is imho? Dat waanzinnige disfunctionele ambtenaren apparaat slopen.
niemand kijkt 30 jaar vooruit.quote:Op zondag 6 juni 2010 18:08 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik ontken ook niet dat het accute afschaffen rampzalige gevolgen zal hebben maar het stapsgewijze verminderen zal IMO ook niet tot de gewenste effecten leiden. Simpelweg vanwege het feit dat burgers goed in staat zijn om te calculeren en daarom nu geen hypotheken zullen afsluiten als ze 30 jaar later op de blaren zullen zitten. In plaats van dat je het geleidelijk gaat doen kun je net zo goed nu 10 miljard bezuinigen op de 45 miljard HRA zodat de markt zichzelf kan reguleren tot een nieuw evenwicht zonder dat het te gortig wordt. Er gaan altijd mensen de dupe worden dus is het aan de politiek om te kiezen of dat voor iedereen moet gelden of alleen voor rijkeren. Na 12 jaar herhaal je dit grapje met nog eens 5 miljard bezuiniging bijvoorbeeld. Een positief gevolg zou kunnen zijn dat mensen de HRA dan niet meer willen omdat ze betere beleggingsmogelijkheden hebben gevonden in plaats van de cyclische huizenmarkt. Zo'n situatie is het meest wenselijke denk ik.
[..]
Sowieso. De bureaucratische rompslomp kan veel effectiever. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel daar op bezuinigd kan worden. Wat dat betreft zie ik daar weinig van terug in het programma van D66 en de VVD.
Typisch roept de overheid dat er minder overheid moet komen, en komt er in de praktijk meer overheid...quote:Op zondag 6 juni 2010 18:08 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Sowieso. De bureaucratische rompslomp kan veel effectiever. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel daar op bezuinigd kan worden. Wat dat betreft zie ik daar weinig van terug in het programma van D66 en de VVD.
Ik meende dat het zoveel was. En anders wordt het wel zo veel als de hypotheekrenten met 1 or 2 procentpunt stijgen. Die lage rente gaan we ook niet eeuwig volhouden.quote:Op zondag 6 juni 2010 18:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
waar komt trouwens 45 mrd HRA vandaan?
zoiets hangt mij ook bijquote:Op zondag 6 juni 2010 18:32 schreef RemcoDelft het volgende:
HRA is grofweg 15 miljard euro per jaar meen ik.
Dat komt niet door de HRA maar door de overdrachtsbelasting die "terugverdient" moet worden.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:16 schreef Lubbert het volgende:
De huizenmarkt wordt kunstmatig hoog gehouden door de hypotheekrenteaftrek. Alles wat je nieuw koopt verliest z'n waaarde maar een 2e hands huis is altijd duurder dan de nieuwwaarde. Ik heb dat nooit begrepen.
Nou dan kan de VVD weer wat grond verkopen aan de bouwers, dat zou goed voor de economie zijn ,het totale MKB zou juichenquote:Op zondag 6 juni 2010 19:10 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat komt niet door de HRA maar door de overdrachtsbelasting die "terugverdient" moet worden.
De HRA is niet de oorzaak van de huidige huizenprijzen. Dat is de overdrachtsbelasting icm schaarste.
Dat "terugverdienen" slaat nergens op. Dat het lang mogelijk was, omdat kopers er voor wilden betalen, zegt niet dat het ZONDER die overdrachtsbelasting niet OOK zo duur zou zijn. De verkoper zou dan alleen 6% meer winst maken.quote:Op zondag 6 juni 2010 19:10 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat komt niet door de HRA maar door de overdrachtsbelasting die "terugverdient" moet worden.
De HRA is niet de oorzaak van de huidige huizenprijzen. Dat is de overdrachtsbelasting icm schaarste.
Hopelijk gaan de gemeenten het goed voelen in de portemonneequote:Huizenzoekers huren massaal
door Natasja de Groot
Het aantal tijdelijke huurders stijgt de laatste weken explosief. Door de verkiezingsdebatten waarin de discussie over afschaffing van de hypotheekrenteaftrek welig tiert en door de aangekondigde bezuinigingen kiezen huizenzoekers nu liever voor een huurhuis dan dat zij zich storten op de wankele koophuizenmarkt. Dat signaleert Stichting Tijdelijk Twee Woningen, die namens banken in betalingsnood verkerende tweehuizenbezitters helpt bij het tijdelijk verhuren van de oude woning en het vinden van een betrouwbare huurder. Bij de stichting melden zich de laatste weken dagelijks tientallen potentiėle huurders. Tegelijkertijd klopt een snel stijgend aantal huiseigenaren bij de stichting aan. Sinds de start van dit initiatief een paar maanden geleden hebben zich via de banken al 150 ’dubbeleigenaren’ zich gemeld. Op dit moment zijn de tijdelijke woningen gemiddeld al binnen twee weken verhuurd. Volgens woordvoerder Luke Liplijn van de stichting gaan er momenteel nauwelijks nog koopwoningen van de hand. „De politiek geeft met de discussie over de hypotheekrenteaftrek de woningmarkt een harde schop. Veel mensen zijn bezorgd over de gevolgen van de afschaffing, het economisch klimaat en de aanstaande bezuinigingen. Zij vrezen stijgende hypotheeklasten en moeilijkere verkoopbaarheid van hun woning en nemen daarom een afwachtende houding aan.” Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) waarschuwde onlangs ook al voor de gevolgen van de uitvoering van de verkiezingsprogramma’s voor de woningmarkt. Afhankelijk van de variant waarvoor wordt gekozen bij de afschaffing, gaat de bouwproductie tussen de 10 tot 30 procent naar beneden, met alle gevolgen van dien voor de woningprijzen en de maandlasten, maar ook voor de portemonnee van bijvoorbeeld gemeenten en bouwbedrijven. VVD-Kamerlid Brigitte van der Burg wijst ook op de gevaren van onrust op de woningmarkt. „Veel woningbezitters wachten af. Het morrelen aan de hypotheekrenteaftrek zal desastreuze gevolgen hebben. Daarom handen af van de renteaftrek.”
Bron: Telegraaf
Men bedoelt ook geen PRODUCTIE men doelt op financieel gewin.quote:Op maandag 7 juni 2010 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Typisch dat ze zo hard hameren op de afname van de bouwproductie, terwijl juist de jaren met 15% prijsstijging per jaar lieten zien dat stijgende prijzen OOK geen grotere bouwproductie opleveren.
Het was geen argument maar een conclusiequote:Op maandag 7 juni 2010 12:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mr Troll, als je geen argumenten hebt, ga dan naar ONZ!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |