
Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.
Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.
Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).
De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.
NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
Ik kende wel een machinist die z'n fiets altijd aan een paaltje bond ergens bij spoor 18 (voordat de boel verlengd en zo was)...quote:Op maandag 26 april 2010 11:28 schreef bork het volgende:
Ah, een zoals het hoort OP, zo je kan natuurlijk ook met de fiets naar je werk
[ afbeelding ]
Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.quote:Op maandag 26 april 2010 10:39 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom zit er eigenlijk geen bovenleiding op dit bruggen? Is dit te duur? Wegen de kosten niet op tegen het iets hogere snelheidsbehoudt?
Mja, bij Grou-Jirnsum moet de mcn de tractie wel tijdelijk uitschakelen, dus volgens mij hangt daar geen bovenleiding.quote:Op maandag 26 april 2010 11:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.
[ afbeelding ]
Ik heb het over de laatste brug vóór Leeuwarden.quote:Op maandag 26 april 2010 12:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Mja, bij Grou-Jirnsum moet de mcn de tractie wel tijdelijk uitschakelen, dus volgens mij hangt daar geen bovenleiding.
You're welcome Flessiequote:Op maandag 26 april 2010 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Gupps![]()
Thx voor de nieuwe topiek jeweetz
Die zie ik ook wel eens staanquote:Op maandag 26 april 2010 11:28 schreef bork het volgende:
Ah, een zoals het hoort OP, zo je kan natuurlijk ook met de fiets naar je werk
[ afbeelding ]
Die wel ja. Daar is het ook wel handig, omdat je anders wel erg veel tijd verliest, want de treinen naar Heerenveen maken net op dat stuk snelheid.quote:Op maandag 26 april 2010 12:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb het over de laatste brug vóór Leeuwarden.
quote:Trouwens, ik meende te hebben gehoord dat bij het meeste mat de stroomafnemer automagisch zakt als er dertig seconden geen spanning meer is. Niet dat dat van toepassing is in het brugverhaal overigens.
Cool, hele reis met ICE? En hoe ziet het reisschema er verder uit?quote:Op maandag 26 april 2010 12:31 schreef Ascendancy het volgende:
Morgen lekker met DB naar München.
Gorinchem-Geldermalsen-Utrecht-dusseldorf-München-Garmisch-partenkirchen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:36 schreef Socios het volgende:
[..]
Cool, hele reis met ICE? En hoe ziet het reisschema er verder uit?
Ja, bij veel modern materieel is dat het geval voor zover ik weet... (I.i.g. bij de E-GTW).quote:Op maandag 26 april 2010 12:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Trouwens, ik meende te hebben gehoord dat bij het meeste mat de stroomafnemer automagisch zakt als er dertig seconden geen spanning meer is. Niet dat dat van toepassing is in het brugverhaal overigens.
Bij sommig materieel lijkt de stroomafnemer ook (in stilstand) autonoom omhoog en omlaag te gaan. Wat is daar het praktisch nut eigenlijk van?quote:Op maandag 26 april 2010 14:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, bij veel modern materieel is dat het geval voor zover ik weet... (I.i.g. bij de E-GTW).
De brug over de Vecht in Weesp ook:quote:Op maandag 26 april 2010 11:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.
[ afbeelding ]
Zonde van die trein op de achtergrondquote:Op maandag 26 april 2010 18:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Station Duivendrecht. Met 3 metrolijnen van de GVB die in de spits elk minstens 6x per uur per richting rijden, spreken we al gauw van ruim 30 metrobewegingen per uur. Omdat ook het reguliere spoorvervoer tussen Utrecht en Amsterdam langs Duivendrecht komt, is er veel te zien.
In de late namiddag kan je op het puntje perron kijkend richting Utrecht aardig foto's schieten, maar met de vele metro's gaat dat soms wel eens fout.
[ afbeelding ]
[...]
heeft volgens mij te maken met het stroom afnemen voor langere duur niet goed is, en het daarom wisselt.quote:Op maandag 26 april 2010 16:20 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Bij sommig materieel lijkt de stroomafnemer ook (in stilstand) autonoom omhoog en omlaag te gaan. Wat is daar het praktisch nut eigenlijk van?
huh? nu je t zegt! maar die staan allebei in de wikiquote:Op maandag 26 april 2010 20:04 schreef greavy het volgende:
guppy, je hebt 2x een op, de oude en nieuwe..
Krijgen we dat gezeik weer. Donder toch eens op naar het metro-en-tram-geneuzel-topic of zoquote:Op maandag 26 april 2010 20:47 schreef James1988 het volgende:
De RSG'tjes van de RET zijn veel toffer dan die CAF-bakjes van het GVB. Zelfs Type T is nog toffer dan de meuk waar het GVB mee rondrijdt... vooral die Zilvermeeuwen
GTW, SLT en ander lightrail zijn ook geen echte treinen imo.quote:Op maandag 26 april 2010 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Treinen gaat het hier over. Echte treinen. Niet zomaar alles op rails.
Tuurlijk wel. De A32 en zelfs de Castellumtremmetjes deden mee. Het is hier heus niet het "zesassige elocs met minimaal 10 rijtuigentopic" of zo. Maar troep die alleen maar door stadsvervoerders gereden wordt, hoort hier niet.quote:Op maandag 26 april 2010 21:26 schreef Socios het volgende:
[..]
GTW, SLT en ander lightrail zijn ook geen echte treinen imo.
Dit ziet er best netjes uit jaquote:Op maandag 26 april 2010 21:25 schreef James1988 het volgende:
Ok, jij je zin. Tijd voor de A-train. Mooie treintjes
[ afbeelding ]
Class 395 Javelin Hitachi A-Train door Jamie Barras (Flickr)
brochure (let op, PDF van 11,6 MB!)
Staat vast allemaal ongetwijfeld in die mooie brochure die ik niet open krijgquote:Op maandag 26 april 2010 21:36 schreef James1988 het volgende:
Die A-train ("Javelin" gedoopt) rijdt op High Speed 1, dus op 25 kV met TVM-430 erop. Daarnaast kan het ding ook nog omgaan met 750 volt (third rail) en de Britse beveiligingssystemen.
Overigens rijden ze - naar mijn weten - 225 km/h
Hanzelijn wordt dual-signalling: ATB-EG en ERTMS. Net als Asd - Ut over enige tijd (de bakens verschijnen al).quote:Op maandag 26 april 2010 21:39 schreef James1988 het volgende:
Met ATB? Denk je echt?
Dat kan alleen als ze er ATB-NG aanleggen en dat is iets wat bijna geen enkele NS-intercity heeft. ERTMS is optie B (en more likely), maar ook dat heeft nog geen enkele NS-trein m.u.v. de Hispeed-Traxxjes.
Weet ik niet, check de aanbestedingssite op ProRail?quote:Op maandag 26 april 2010 21:49 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de ERTMS-implementatie op de Hanzelijn door Bombardier wordt gedaan? Zij hebben ook Asd - Ut gedaan... al zou dat al in gebruik moeten zijn. Maar soit, we weten dat dingen niet altijd even snel gaan...
Geen idee. Ik weet ook niet welk mat er gaat rijden. Ik denk ICMm als verlegging van de Noord-Oost, of ICRm met E1700? VIRM lijkt me wat overdone. Maar je weet het niet, VIRM is echt zo'n hoertje dat overal op kan duiken.quote:Is er al bekend welke treinen met ERTMS zullen worden uitgerust? Mijn gok is VIRM omdat dat het meeste op dat traject rijdt?
Op Asd - Ut rijdt volgens mij voornamelijk VIRM, zeker tijdens de spitsen. Op de Hanzelijn zal het wel ICMm zijn ja.quote:Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef Duvel het volgende:
Geen idee. Ik weet ook niet welk mat er gaat rijden. Ik denk ICMm als verlegging van de Noord-Oost, of ICRm met E1700? VIRM lijkt me wat overdone. Maar je weet het niet, VIRM is echt zo'n hoertje dat overal op kan duiken.
ATB-EG kast er uit meppen, ERTMS met ATB-EG module er in.quote:Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef James1988 het volgende:
Voor de inbouw van 25 kV-apparatuur wel voor zover ik weet. Over ERTMS weet ik dat niet.. al zou het niet verstandig zijn als dat niet zo zou zijn natuurlijk.
Waarom zou het in een 1700 niet kunnen?quote:Dat je in een 1700 geen ERTMS kan stoppen kan ik begrijpen. Maar VIRM en SLT hopelijk wel. En hopelijk de GTW's die her en der rijden ook.
En de halve trein ombouwen i.v.m. de ontvangers? De bakens liggen in het middenquote:Op maandag 26 april 2010 21:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
ATB-EG kast er uit meppen, ERTMS met ATB-EG module er in.
Waarschijnlijk vanwege de levensduur. ICRm is het enige getrokken materieel waar NS nog mee rondrijdt, het zou me niet verbazen als over pak 'm beet 15 jaar ook ICRm van het spoor is verdwenen. De enkele getrokken trein die dan nog rondrijdt zal dan waarschijnlijk ook wel met een Traxx of EuroSprinter rijden.quote:Waarom zou het in een 1700 niet kunnen?
Je bent overduidelijk geen techneut.quote:Op maandag 26 april 2010 21:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En de halve trein ombouwen i.v.m. de ontvangers? De bakens liggen in het midden
[..]
Kunnen gaat over de praktische mogelijkheid. Jij haalt economie erbij, de vijand van de techneut.quote:Waarschijnlijk vanwege de levensduur. ICRm is het enige getrokken materieel waar NS nog mee rondrijdt, het zou me niet verbazen als over pak 'm beet 15 jaar ook ICRm van het spoor is verdwenen. De enkele getrokken trein die dan nog rondrijdt zal dan waarschijnlijk ook wel met een Traxx of EuroSprinter rijden.
Ik ben een IT'er met wat kennis van treinen ja. Ik ben geen deskundige bij NedTrainquote:
Tsja, dat is waar. Het zal best wel kunnen ja.quote:Kunnen gaat over de praktische mogelijkheid. Jij haalt economie erbij, de vijand van de techneut.
Ooit is het rendabeler om overal ERTMS te hebben liggen. Het onderhouden van 2 of 3 systemen is vele malen duurder, want je zit ook met zaken als kennisoverdracht.quote:Op maandag 26 april 2010 22:28 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom moet de GTW uberhaupt ERTMS leren?
Ze rijden op de afvallijntjes. Het zou toch totaal niet rendabel zijn die te upgraden?
Je spreekt je zelf tegen, Castellumtremmetjes deed HTM (Specials)quote:Op maandag 26 april 2010 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. De A32 en zelfs de Castellumtremmetjes deden mee. Het is hier heus niet het "zesassige elocs met minimaal 10 rijtuigentopic" of zo. Maar troep die alleen maar door stadsvervoerders gereden wordt, hoort hier niet.
En er was 15 minuten beloofd ...quote:Op maandag 26 april 2010 23:31 schreef dennistd het volgende:
Over het Hanzelijn-verhaal: Groningen-Schiphol wordt zo'n 7 minuten sneller dan via de Veluwelijn (althans, dat werd afgelopen zondag verteld bij de NVBS over het SAAL-project)
dat zijn wel echte treinen. Het enige mat dat er in Nederland niet aan voldeed waren de A32-trams en dat trammetje naar Castellum. Overigens durf ik het trein zijn van de Lint te betwijfelen. Die dingen komen dichter in de buurt van een bus dan een trein.quote:Op maandag 26 april 2010 21:26 schreef Socios het volgende:
[..]
GTW, SLT en ander lightrail zijn ook geen echte treinen imo.
Deze trein word binnengenomen te Rotterdam op sp 13. Hiervoor komen ter plekke (Rotterdam C.) een aantal spoorwijzigingen rond dat tijdstip.quote:Op maandag 26 april 2010 22:48 schreef greavy het volgende:
!!! Dienstregeling
Zoals waarschijnlijk al bekend was, rijdt de Stoomstichting Nederland een trein naar Bebra, voor Bebra unter Volldampf. De volgende tijden zijn zojuist bekend geworden:
[knipknip]
A32 ook. Beide SAMEN MET NSquote:Op maandag 26 april 2010 23:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Je spreekt je zelf tegen, Castellumtremmetjes deed HTM (Specials)
Inhaling bij Hmla, anders zit ie een paar ic's ernstig in de weg.quote:Gd D 08:02
Gdg D 08:05
Odw D 08:09
Wdo D 08:13
Wd D 08:15
Hmla V 08:27
Vtn D 08:32
Utlr D 08:35
Utwaw D 08:37
Ut D 08:39
Cursussen staan altijd goed op je CV. Vandaar.quote:Op maandag 26 april 2010 22:28 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom moet de GTW uberhaupt ERTMS leren?
Wel een aparte plek trouwens, oudewater is een wat meer gebruikte plek volgens mijquote:Op dinsdag 27 april 2010 07:58 schreef Duvel het volgende:
[..]
Inhaling bij Hmla, anders zit ie een paar ic's ernstig in de weg.
"Dames en heren, wij rijden momenteel achter een stoomtrein en lopen daardoor enige minuten vertraging op."
Hmla kan ie op volle snelheid naderen en vervolgens op een eigen spoor afremmen voor rood sein, voor Odw moet je eerst terug naar 80 om krom door het wissel te kunnen en dan, met de staart nog op de hoofdbaan, afremmen voor rood sein. En Odw ligt blijkbaar niet handig in de tijdtafel.quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Wel een aparte plek trouwens, oudewater is een wat meer gebruikte plek volgens mij
quote:Op 115 stations waar nu nog geen wc's zijn, komen toiletten. Minister Eurlings schrijft dat aan de Tweede Kamer. De uitbreiding kost tussen de 10 en 15 miljoen euro.
De Kamer wilde eerst in elke Sprinter een toilet. Maar volgens Eurlings is dat onnodig duur en neemt het veel ruimte in. Bovendien is de gemiddelde reistijd in de Sprinter maar 17 minuten.
In de nieuwe regels komt te staan dat in stoptreinen waar meer dan een derde van de mensen langer dan een half uur reist, een toilet aanwezig moet zijn. Ook in elke Intercity is een toilet verplicht.
Welke zijn die 115 stations?quote:
Jup, mn laatste werkdag vanavond..quote:Op dinsdag 27 april 2010 10:14 schreef Guppyfriend het volgende:
Vandaag gaat de AH to go op Utrecht Centraal dicht... Die aan de Jaarbeurszijde dan. En 3 mei volgt ook de Jaarbeurs Fietsenstalling![]()
Nu moet ik naar die grote, drukke AH to go, en naar de stalling die bij die tunnel is. En ik weet niet eens hoe die heet
Vanavond krijgen we als Fokkers dus korting?quote:Op dinsdag 27 april 2010 10:36 schreef Crientj het volgende:
[..]
Jup, mn laatste werkdag vanavond..
Daarna afwachten voor mijn rooster bij Utr 1.
Kan ik niet vinden, wel hoe men aan die stations gekomen is:quote:
Hier staan meer documentenquote:Op basis van alle beschikbare informatie zal ik de volgende maatregelen treffen:
Ik zal mede op basis van de suggesties van ProRail in de loop van dit jaar met NS en ProRail afspraken maken over het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen op stations (o.a. toiletten op een aantal stations waar nu nog geen toiletten zijn). Ik stel voor om de exacte keuze van stations waar toiletten komen te baseren op de volgende criteria:
1. Op elk groot station (conform de definitie in de vervoerconcessie) moeten sanitaire voorzieningen zijn. Dit is nu al het geval.
2. Op elk overstapstation trein-trein moeten sanitaire voorzieningen zijn.
3. Op elk calamiteiten-station (de stations die een belangrijke rol spelen in de afhandelingsscenario‟s van de spoorsector voor ernstige verstoringen van de treindienst) moeten sanitaire voorzieningen zijn.
4. De minimale norm voor het plaatsen van een toilet op een station gaat van 7.500 in- en uitstappers omlaag:
4a naar 5000.
4b naar 2000.
5. Op stoptreinroutes is er binnen de reistijd van 30 minuten een station met een toilet.
Hierbij wordt gekeken naar stations die het meest effectief zijn om een toilet te plaatsen.
De aard en omvang van de extra sanitaire voorzieningen op een station is
afhankelijk van het aantal in- en uitstappers en daarmee van het belang van het
station in de OV-keten.
Bij de bovenstaande stappen horen de volgende cijfers:
Stap Aantal extra stations met toilet(ten)
1 0
2 24
3 3
4a 10
4b 78
5 Nog te bezien
Totaal 115 + PM
Gelet op deze cijfers kies ik voor stap 1 t/m 4b. Hiermee worden op 115 stations waar nu nog geen toiletten zijn, één of meer toiletten aangebracht. Ik zal u vóór de zomer de volledige lijst doen toekomen van de stations die voorzien zullen worden van toiletten, met daarbij een planning van de realisatie. Volgens een eerste indicatieve schatting op basis van gegevens van ProRail bedragen de extra investeringskosten indicatief ¤ 10 à ¤ 15 mln.
NS, ProRail en VenW hebben een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid voor adequate sanitaire voorzieningen, ongeacht of die het slimst en het efficiëntst gerealiseerd kunnen worden in de trein of op het station. Het kan niet zo zijn dat één partij zijn verantwoordelijkheid simpelweg kan ontlopen door ervoor te pleiten dat een andere partij voor de oplossing zorgt. Gelukkig erkennen partijen hun gezamenlijke verantwoordelijkheid in dezen. Daarom zal mijn inzet zijn om over de financiering van deze uitbreiding met ProRail en NS op korte termijn afspraken te maken.
Ik zal in de nieuwe vervoerconcessie opnemen dat in elke Intercity een toilet aanwezig moet zijn. Ik zal in de nieuwe vervoerconcessie opnemen dat in stoptreinen waarin meer dan eenderde van de reizigers langer dan 30 minuten reist, een toilet aanwezig moet zijn. En dat voor de reizigers vóór vertrek (dus thuis) helder moet zijn of ze een toilet in de trein mogen verwachten.
(Voor gedecentraliseerde treindiensten is het aan de decentrale concessieverleners of ze in hun concessies iets willen opnemen over toiletten in de trein.)
Ik zal er bij alle spoorvervoerders op aandringen om:
- bij nieuwe materieel-bestellingen zorgvuldig rekening te houden met de toiletbehoefte en de maatschappelijke baten van toiletten in het OV zoals die uit het onderzoek naar voren komen;
-pas als er een alternatieve voorziening binnen de OV-keten is en na overleg met de consumentenorganisaties in het Locov treinen zonder toilet te bestellen.
Ghehe.quote:Op dinsdag 27 april 2010 10:41 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Vanavond krijgen we als Fokkers dus korting?
Volgens mij gaat ie om 17:00 uur of zo al dicht. Dat red ik niet eensquote:Op dinsdag 27 april 2010 10:41 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Vanavond krijgen we als Fokkers dus korting?
19:00 sluiten we, daarna gaan we met z'n allen de hele winkel leeghalen.. ;{quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:21 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Volgens mij gaat ie om 17:00 uur of zo al dicht. Dat red ik niet eens
Het gaat helemaal weg, daarom waren ze eronder ook aan het graven.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Crien weet jij wat er in die ruimte komt die dan vrijkomt?
Oh zeker voor dat CU2030 project dan of zo. Nou, we gaan het zienquote:Op dinsdag 27 april 2010 11:29 schreef Crientj het volgende:
Het gaat helemaal weg, daarom waren ze eronder ook aan het graven.
Jep. http://cu2030.nl/homequote:Op dinsdag 27 april 2010 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh zeker voor dat CU2030 project dan of zo. Nou, we gaan het zien
Er was ook 200km/h beloofd... de tijdswinst zat 'm dus voor een groot deel in de hogere snelheid die er voorlopig niet gereden gaat worden.quote:Op maandag 26 april 2010 23:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En er was 15 minuten beloofd ...
Blijkbaar laten ze die ic's te vaak stoppen... Almere, Almere Buiten, Lelijkstad, Dronten, Zwolle?? I.p.v. Amsterdam..zoefzoef...Zwolle.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:58 schreef ReisT het volgende:
[..]
Er was ook 200km/h beloofd... de tijdswinst zat 'm dus voor een groot deel in de hogere snelheid die er voorlopig niet gereden gaat worden.
Ik weet het, ik heb ook al een folder gekregen. En een bon voor koffie/theequote:Op dinsdag 27 april 2010 11:36 schreef Crientj het volgende:
@Guppy,
http://cu2030.nl/nsfietse(...)uit_vanaf_3_mei_2010
Er gaat volgens mij alleen gestopt worden in Almere.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Blijkbaar laten ze die ic's te vaak stoppen... Almere, Almere Buiten, Lelijkstad, Dronten, Zwolle?? I.p.v. Amsterdam..zoefzoef...Zwolle.
Maar die Servexpas isquote:
60 % korting op een godsvermogen voor (ik noem maar wat) een bak koffie of een croissant is nog steeds overpriced. Als je nou echt de wil hebt om marktwerking in het OV in te voeren, begin dan eens met de catering op de stations. Een reiziger kan helemaal niet kiezen tussen verschillende vervoerders als hij van A naar B moetquote:Op dinsdag 27 april 2010 13:09 schreef KapiteinT het volgende:
Maar die Servexpas is.60% korting op alles!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
Weet er nog eentje. Enschede - Glanerbrugquote:Op dinsdag 27 april 2010 13:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dank je PSM
En Mt - Mt Randwyck ook nog. Dan zijn we er wel zo'n beetjeAls Groningen Europapark en Barneveld Noord nou aangesloten worden op de hoofdlijnen, wordt het al een STUK interessanter
![]()
Die is helemaal de baas jaquote:Op dinsdag 27 april 2010 14:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Weet er nog eentje. Enschede - Glanerbrug
Almere en Lelystad (en Zwolle uiteraard). Door de vele Almeerse stations zitten de stoppers de IC's aardig in de weg trouwens.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Blijkbaar laten ze die ic's te vaak stoppen... Almere, Almere Buiten, Lelijkstad, Dronten, Zwolle?? I.p.v. Amsterdam..zoefzoef...Zwolle.
Gauw foto's maken!quote:Op dinsdag 27 april 2010 14:29 schreef Crientj het volgende:
wauw... kliep net de winkel binnen.. het is op een aantal dingen na leeg! Dag winkeltje
Ze hebben er ook veel te veel stations, laat ze maar een metro aanleggen of busbaan in plaats van voor miljarden spoor verdubbelen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 14:23 schreef dennistd het volgende:
[..]
Almere en Lelystad (en Zwolle uiteraard). Door de vele Almeerse stations zitten de stoppers de IC's aardig in de weg trouwens.
Ja precies, om van het ene station naar het andere per bus te gaan moet je heel Almere door slingeren. Dus krijg je allemaal volk in de trein en die allemaal niet betalen (pakkans is bijna 0% in die 3-4 minuten).quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:12 schreef Mathijz het volgende:
Busbanen zat in Almere, alleen allemaal routes vanaf de stations.
Ja, want Gn-Gerp kun je echt niet te voet doen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dank je PSM
En Mt - Mt Randwyck ook nog. Dan zijn we er wel zo'n beetjeAls Groningen Europapark en Barneveld Noord nou aangesloten worden op de hoofdlijnen, wordt het al een STUK interessanter
![]()
Ik zag het jaquote:Op dinsdag 27 april 2010 16:22 schreef Crientj het volgende:
@fles, op mn twitter staat een foto. tis echt vreselijk rustig.Wel lekker aan het babbelen
Niet lullen maar vullen!quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:22 schreef Crientj het volgende:
@fles, op mn twitter staat een foto. tis echt vreselijk rustig.Wel lekker aan het babbelen
Volgens mij heb ik ooit ergens op de site van het Locov gelezen dat er vanaf een 'sneltrein' van Lelystad naar Amsterdam zou rijden (of deze door rijdt naar Zwolle weet ik niet meer) en dat de doorgaande intercity's naar Groningen Lelystad over zouden slaan.quote:Op dinsdag 27 april 2010 14:23 schreef dennistd het volgende:
[..]
Almere en Lelystad (en Zwolle uiteraard). Door de vele Almeerse stations zitten de stoppers de IC's aardig in de weg trouwens.
Op de Rails gelezen?quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
mij ontgaat het nut van dat stootjuk daar een beetje
Dat zeg ik. Prorail heeft geenenkel oog voor praktisch nut. Alleen voor knaken. Het lijkt wel een bordeel.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:29 schreef Duvel het volgende:
Koningsgezinden vonden het een schande dat de koninklijke wachtkamer van Baarn niet meer per spoor bereikbaar was na de verbouwing van Baarn in 2008, en ProRail heeft hiernaar geluisterd door het spoortje terug te brengen.
o, ja kruidvatkaartje met gratis overgangskaartje 2 -> eerste klasse is wel fijn op zo'n dagquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:33 schreef bork het volgende:
pfff, beetje moe, in Den Helder en Vlissingen geweest en nog wat tussendoor,
Vanmorgen in Hilversum deze:
[ afbeelding ]
Vanavond uit de Vrijheidstrein gestapt te Overvecht:
[ afbeelding ]
nu een voetbadje
Dat mag nietquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:36 schreef bork het volgende:
[..]
o, ja kruidvatkaartje met gratis overgangskaartje 2 -> eerste klasse is wel fijn op zo'n dag
nee, meer gewoon geen verf meer...quote:
Ah. Jammer dat ze het spoor niet ook aan de Amersfoortse kant aan hebben aangesloten, zodat het ook een inhaalspoortje zou kunnen worden.quote:
Dat was toch vanwege de film die met het stel opgenomen was? Dit moesten kogelinslagen voorstellen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:39 schreef dennistd het volgende:
[..]
nee, meer gewoon geen verf meer...
[ afbeelding ]
Oh? 5 x gecontroleerd en 0 x commentaar, leg uitquote:
Nee, je ziet namelijk ook nog een stukje van de groene verf die het stel had voordat het geel geschilderd werd. Het grijze is gewoon het plaatwerk.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was toch vanwege de film die met het stel opgenomen was? Dit moesten kogelinslagen voorstellen.
Het mag bij mijn weten gewoon, ik heb er al 3x mee gereisd en nooit problemen gehad. En dan ging het om ritten met meer dan 700 kilometer, door Nederland, en meerdere controles.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:41 schreef bork het volgende:
[..]
Oh? 5 x gecontroleerd en 0 x commentaar, leg uitIk dacht dat het wel mocht vandaar ook gedaan.
Die van de sneeuwactie van de NS niet.. Niet als je de voorwaarde leest in ieder geval. Dan staat er dat je een NS jaar abonnement moet hebben.quote:Op woensdag 28 april 2010 07:49 schreef Ireyon het volgende:
Een 2->1 Overgangskaartje is gewoon geldig met elk 2de Klas kaartje in wat voor vorm dan ook.. Losse kaartjes, kruidvatkaartjes, Studentenchipkaart, etc.
Die werden uitgedeeld aan abonnementshouders, dus dat lijkt me vrij logisch.quote:Op woensdag 28 april 2010 08:56 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Die van de sneeuwactie van de NS niet.. Niet als je de voorwaarde leest in ieder geval. Dan staat er dat je een NS jaar abonnement moet hebben.
Kan, maar er mag een bepaald aantal bevestigingen los zitten voordat het spoor wordt afgekeurd.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:07 schreef zquing het volgende:
ik zag vandaag dat een paar moeren die 't spoor aan die houten stukken vastmaken los zaten. Moet ik daarvoor prorail mailen?
De 766 wordt binnenkort weer groen geschilderd.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:45 schreef Duvel het volgende:
Man, wat ziet dat stel er dramatisch uit...
Toch pas na een grondige bakrevisie?quote:Op woensdag 28 april 2010 11:12 schreef Socios het volgende:
[..]
De 766 wordt binnenkort weer groen geschilderd.
Geen idee of ze dat daarvoor of daarna doen.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:29 schreef Duvel het volgende:
Toch pas na een grondige bakrevisie?
Ik dacht altijd dat je die niet mocht combineren, dat dat op dat aangehechte strookje stondquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:41 schreef bork het volgende:
[..]
Oh? 5 x gecontroleerd en 0 x commentaar, leg uitIk dacht dat het wel mocht vandaar ook gedaan.
De OV-chip virm heb ik nog niet eens gezien. Wil hem toch echt effe treffen hoor..quote:Op woensdag 28 april 2010 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vanochtend heb ik in Utrecht die OPVchip Virm gezienWat een lelijkheid
Ik niet. Ik wil geen pijn aan mijn ogen hebben.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:36 schreef greavy het volgende:
[..]
De OV-chip virm heb ik nog niet eens gezien. Wil hem toch echt effe treffen hoor..
Zekerquote:Op woensdag 28 april 2010 13:47 schreef Socios het volgende:
Hey Peterselieman, nog met Mat ´54 gewees afgelopen weekendt?
De stoptreinen die station Gouda aandoen worden anders voor meer dan 75% door SLT verzorgd, echt doodsaai. Hoe meer dat spul het land in gaat, hoe beter, weg ermee.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:35 schreef ReisT het volgende:
Je bedoelt, dat het de planning is dat er SLT gaat rijden. Een paar weken terug werd nog gezegd dat dat vanaf 12 april zou zijn. Niks van terecht gekomen. Als SLT ergens niet goed in is dan is het wel in alle diensten rijden waar het planmatig zou moeten rijden.
Er is meer SLT gepland dan er is, vervolgens wordt dit in een gewijzigd plan vervangen door o.a. mat'64, en dan komt er langzamerhand meer SLT, maar dat wordt niet in dat plan gezet waardoor het werkloos aan de kant staat. En er zijn natuurlijk nog een heel aantal machinisten niet opgeleid.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:35 schreef ReisT het volgende:
Je bedoelt, dat het de planning is dat er SLT gaat rijden. Een paar weken terug werd nog gezegd dat dat vanaf 12 april zou zijn. Niks van terecht gekomen. Als SLT ergens niet goed in is dan is het wel in alle diensten rijden waar het planmatig zou moeten rijden.
Volgens mij mag het wel, ik heb een NS-kortingskaart overigens.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:35 schreef greavy het volgende:
Op het Kruidvat-kaartje staat niet vermeld dat het niet mag. En daarnaast checken de meeste HC's de aangehechte strook niet.
Bij het Boekenweekgeschenk is géén overgangsbewijs geldig.
Bij het Kruidvat- & Blokker kaartje is wel een overgangsbewijs geldig.
Bij de winterweer actie is er een combinatie weer niet mogelijk.
Verhip het was een blokkerkaartjequote:Op woensdag 28 april 2010 15:29 schreef greavy het volgende:
Onder de winterweer actie zie ik in dit geval de "dagkaarten" die "abonnementhouders" hebben aangeboden gekregen, en niet de "Overgangsbewijzen" die de "VDU kaarthouders" kregen.
Bij de 2e klas dagkaart van de winterweeractie is het niet geldig, heb ik gelezen.
En nog goed kunnen reizen met t blokkerkaartje die je daar heb? Ik had der zelf 8![]()
quote:Op woensdag 28 april 2010 15:35 schreef bork het volgende:
[..]
Verhip het was een blokkerkaartje
Ik lees:
Wat zijn de voorwaarden van het aanbod voor de overgangsbewijzen?
Aanbod voor klanten met Voordeelurenabonnementen 60-, 60+ zonder keuzedagen en 2e klas keuzedag;
Gratis 1e klas overgangsbewijs;
Reisperiode: 1 oktober t/m 30 november 2010.
Door de week na 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen de gehele dag geldig;
NIET geldig op binnenlands traject Fyra, ICE, Thalys en bij de treinvervoerders Connexxion, Syntus, Arriva en Veolia.
Dus een Gratis 1e klas overgangsbewijs, geen dagkaart zoals de jaarkaarthouders.
Iets anders:
Brabantse nachttrein afgeslankt verder
quote:
Wat wordt er nu ingezet?quote:Naast het schrappen van treinritten zet de NS in de toekomst ook goedkoper materieel in.
Nachtnet was voorheen ICM...quote:Op woensdag 28 april 2010 16:50 schreef dennistd het volgende:
Wordt er nu geen VIRM ingezet? Mat'64, SLT of SGM lijkt me een stuk goedkoper
Mja, ik ben nu aan het werk. We rijden nu al met +25, en nu trekt in Zuidhorn iemand aan de noodrem van de sneltrein.quote:
Pleur 'm er uit bij Visvliet en hij zal het nooit meer doen.quote:Op woensdag 28 april 2010 18:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Mja, ik ben nu aan het werk. We rijden nu al met +25, en nu trekt in Zuidhorn iemand aan de noodrem van de sneltrein.
Denk het ook niet neequote:Op woensdag 28 april 2010 19:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Pleur 'm er uit bij Visvliet en hij zal het nooit meer doen.
quote:Op woensdag 28 april 2010 19:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Pleur 'm er uit bij Visvliet en hij zal het nooit meer doen.
Houdt dit in dat de ICE zeer binnenkort wat sneller gaat rijden, of ben ik weer te dromerig?quote:Op woensdag 28 april 2010 21:29 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
Per 21/3 is de ERTMS Level 2 tussen Asd en Ut actief, aldus een NS'er op OHIH.
Er kan nu 200 gereden worden daar toch? Of waar wachten we nu weer op verder?quote:Op woensdag 28 april 2010 21:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Houdt dit in dat de ICE zeer binnenkort wat sneller gaat rijden, of ben ik weer te dromerig?
'k Vroeg me dus af of de ICE daar 200km/h gaat rijden of al rijdt? Volgens de reisplanner is hij wel 4 minuten sneller in Utrecht dan de normale Intercity maar dat ligt dan dus aan die snelheidsverhoging?quote:Op woensdag 28 april 2010 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Er kan nu 200 gereden worden daar toch? Of waar wachten we nu weer op verder?
Mijn idee. Gaan we eindelijk nogeens nut beleven van al die miljoenen die er ooit in het Rien Nouwen Aquaduct gestoken zijn...quote:
Nee, dat komt omdat dat ding minder stopt.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:43 schreef Ireyon het volgende:
[..]
'k Vroeg me dus af of de ICE daar 200km/h gaat rijden of al rijdt? Volgens de reisplanner is hij wel 4 minuten sneller in Utrecht dan de normale Intercity maar dat ligt dan dus aan die snelheidsverhoging?
Dat ligt aan de stop op Amsterdam Amstel.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:43 schreef Ireyon het volgende:
[..]
'k Vroeg me dus af of de ICE daar 200km/h gaat rijden of al rijdt? Volgens de reisplanner is hij wel 4 minuten sneller in Utrecht dan de normale Intercity maar dat ligt dan dus aan die snelheidsverhoging?
Dat is al jaren zo. Komt grotendeels gewoon doordat de ICE niet stopt te Amsterdam Amstel.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:43 schreef Ireyon het volgende:
Volgens de reisplanner is hij wel 4 minuten sneller in Utrecht dan de normale Intercity maar dat ligt dan dus aan die snelheidsverhoging?
De ICE-3M's zijn vorig jaar van ERTMS voorzien om op de HSL Aken-Luik te mogen rijden.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:43 schreef James1988 het volgende:
Waar we op wachten is 25 kV (op 1500 v mag je afaik maximaal 140/160), en de ICE's moeten ook van ERTMS voorzien zijn, ik weet niet of dat het geval is? De ICE-3M's zijn volgens mij al ouder dan de ERTMS-standaard.
Als ik Maarssen denk, denk ik vier sporen waarvan twee niet langs een perron liggen. Dus IVW heeft helemaal niks niet leuk te vinden.quote:Daarnaast zit je nog met het feit dat het IVW het niet leuk vindt als je aan 200 km/h een perron langsrijdt (denk Maarssen).
Krijgen we die discussie weer.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:43 schreef James1988 het volgende:
Waar we op wachten is 25 kV (op 1500 v mag je afaik maximaal 140/160),
Wasdat nou weer voor onzinquote:Op woensdag 28 april 2010 22:16 schreef Duvel het volgende:
helaas is de grond wat aan de slappe kant.
Asd - Ut is voor zover mij bekend jaren geleden al voorbereid op 200 km/h. Volgens mij is ook de bovenleiding (of iig de portalen) al voorbereid op 25 kV.quote:Op woensdag 28 april 2010 22:16 schreef Duvel het volgende:
Als de snelheidsborden niet veranderd zijn, blijft de baanvaksnelheid 140km/u. Qua bovenleiding is 160 mogelijk, helaas is de grond wat aan de slappe kant.
De bovenleiding is met een geringe inspanning om te bouwen naar 25kV, je moet dan nog wel 25kV onderstations, AT-stations en spanningssluizen bouwen. Overigens wordt ook Utrecht Woerden 25kV-voorbereid gebouwd, evenals de Hanzelijn.quote:Op woensdag 28 april 2010 22:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
Asd - Ut is voor zover mij bekend jaren geleden al voorbereid op 200 km/h. Volgens mij is ook de bovenleiding (of iig de portalen) al voorbereid op 25 kV.
Voorbereid op 25kV is niet perse hetzelfde als voorbereid op 200. Het is al een jaar of 10 gebruikelijk om bij spoorverdubbelingen meteen 25kV-geschikte bovenleiding op te hangen. Maar dan alleen voor snelheden van 140km/h (of misschien 160). Bij hogere snelheden worden andere eisen gesteld aan de bovenleiding.quote:Op donderdag 29 april 2010 08:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
Overigens wordt ook Utrecht Woerden 25kV-voorbereid gebouwd, evenals de Hanzelijn.
Dat beweer ik ook nergens.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:20 schreef ReisT het volgende:
[..]
Voorbereid op 25kV is niet perse hetzelfde als voorbereid op 200. Het is al een jaar of 10 gebruikelijk om bij spoorverdubbelingen meteen 25kV-geschikte bovenleiding op te hangen. Maar dan alleen voor snelheden van 140km/h (of misschien 160). Bij hogere snelheden worden andere eisen gesteld aan de bovenleiding.
Tof, hebben ze de bovenleiding meeverhuisd?quote:Op donderdag 29 april 2010 09:30 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zit nu een enquête van Arriva over de Noordelijke Nevenlijnen in te vullen. Kennelijk zijn er twee stations verplaatst en in het noorden heropend: Arkel en Beesd
Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Ik moet eerst uitvinden waar ze de stations opgebouwd hebbenquote:Op donderdag 29 april 2010 09:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Tof, hebben ze de bovenleiding meeverhuisd?
Ik ga denk ik proberen 'm onderweg mooi op de plaat te zetten, ergens na Maassluis. Hopelijk staat 't niet overal vol met mensen met hetzelfde ideequote:Op woensdag 28 april 2010 22:42 schreef greavy het volgende:
Zijn er hier nog mensen die vrijdag in Vlaardingen bij de stoomtrein van de VSM te zien zijn, die daar pendelt richting Hoek van Holland? Ik ben er vanaf ergens rond 10:00, tot de trein weer weg is, met uiterst ergens rond 19:00.
't Is niet alleen enorm mooi om te zien, maar het ruikt ook zo lekker vind ikquote:Heb ik zo vandaag een discussie op school met een stel klasgenoten, vinden ze dat stoomtreinen lelijk zijn. Welke gladiool vind stoomtreinen nou lelijk? Dat is (vind ik) het machtigste spul wat er maar te krijgen is. Geef mij die liever maar als de SLeT of de VIRM of ICMm of ICRm etc etc etc..
Wat moet er worden kopgemaakt? Ik begrijp namelijk uit de samenstelling dat ze met twee locs rijden, dus ik neem aan dat er eentje aan de ene kant staat, met de neus richting Hld, en eentje aan de andere kant, met de neus richting Vdg. Of kunnen ze de locs keren op Hld? Bij Rtd kunnen ze natuurlijk 'driehoeken', maar bij Hld toch niet?quote:Tussen de ritten in zal de stoomtrein doorrijden van Vdg naar Rtd en aldaar kopmaken op spoor 1B voor de volgende rit.
Ik gok dat ze hier "kopmaken" bedoelen in de zin "rijrichting keren", zoals die term bij stroomlijnmat wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot omlopen of driehoeken dus.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:56 schreef V2 het volgende:
Edit: trouwens, hoe moet ik dit zien:
[..]
Wat moet er worden kopgemaakt? Ik begrijp namelijk uit de samenstelling dat ze met twee locs rijden, dus ik neem aan dat er eentje aan de ene kant staat, met de neus richting Hld, en eentje aan de andere kant, met de neus richting Vdg. Of kunnen ze de locs keren op Hld? Bij Rtd kunnen ze natuurlijk 'driehoeken', maar bij Hld toch niet?
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?quote:Op woensdag 28 april 2010 23:36 schreef Igen het volgende:
Geef mij maar een mooie elektrische trein. Want die zijn krachtig, stil en schoon.
Hm ja, logisch. Dan zullen ze 't wel op Rotterdam doen omdat de boel op Vlaardingen natuurlijk nogal in de weg staatquote:Op donderdag 29 april 2010 10:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik gok dat ze hier "kopmaken" bedoelen in de zin "rijrichting keren", zoals die term bij stroomlijnmat wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot omlopen of driehoeken dus.
Arriva?quote:Op donderdag 29 april 2010 09:30 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zit nu een enquête van Arriva over de Noordelijke Nevenlijnen in te vullen. Kennelijk zijn er twee stations verplaatst en in het noorden heropend: Arkel en Beesd
Op Asd-Ut en langs de Hanzelijn is/wordt het B4 systeem geplaatst, wat geschikt is voor snelheden t/m 200kmh, maar alleen onder 25kV (anders 180). Deze lijnen kunnen dat dus wel degelijk aan. De Flevolijn en Den Haag-Schiphol hebben het B3 systeem en kunnen maar tot 180km/h (vanwege beperking tot 1,5kV). Daarnaast was er bij Asd-Ut nog het puntje dat het spoor eerst goed moest inklinken voordat men 160-200 wou gaan rijden, maar we zijn inmiddels wat jaartjes verder en het spoor ligt er nu een stuk steviger in.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:20 schreef ReisT het volgende:
[..]
Voorbereid op 25kV is niet perse hetzelfde als voorbereid op 200. Het is al een jaar of 10 gebruikelijk om bij spoorverdubbelingen meteen 25kV-geschikte bovenleiding op te hangen. Maar dan alleen voor snelheden van 140km/h (of misschien 160). Bij hogere snelheden worden andere eisen gesteld aan de bovenleiding.
In 2020 moet al het stroomverbruik op het spoor (van NS alleen al 4,4 terawattuur/jaar) 'groen' zijn, nu is dat nog 5-10% (het is groeiende momenteel). Dus het heeft wel degelijk zin om elektrische treinstellen in te zetten met oog op de toekomst. Bovendien zijn diesel-elektrische stellen nogal luidruchtig als je dicht bij de generator zit en geeft diesel veel meer lokale luchtvervuiling. En grijze elektriciteitscentrales hebben wel een hoger rendement in omzetting van fossiele brandstoffen in elektriciteit dan het generatortje in de dieselstellen, dus de volledig elektrische stellen zijn wel zo'n 10-25% zuiniger, er van uitgaande dat de elektrische motoren in elektrische en dieselstellen gewoon hetzelfde rendement hebben.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?
Ik denk dat er qua netto uitstoot (inclusief de electriciteitscentrale) niet zo gek veel verschil is tussen electrisch en diesel.
quote:Op donderdag 29 april 2010 12:07 schreef Zug-Chef het volgende:
3 maanden zeg je zelf. Dan kan het pas op 18 mei
Nihil, want volgens mij zijn dat allemaal aanbestede lijnen. Het exploiteren van een baanvak met bovenleiding is duurder, vooral door de aanlegkosten (er worden weer allemaal nieuwe lokale sporen gepland zoals in de 3 Noordelijke provincies) en de materieelvervanging (dan moet je dus eerst de huidige GTW's e.d. tot end-of-life doorrijden).quote:Op donderdag 29 april 2010 12:44 schreef Socios het volgende:
Hoe groot is de kans dat er waslijnen gehangen worden boven de huidige dieselbaanvakken?
Met 'schoon' bedoelde ik 'schoon', niet 'milieuvriendelijk'.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?
Ik denk dat er qua netto uitstoot (inclusief de electriciteitscentrale) niet zo gek veel verschil is tussen electrisch en diesel.
Dankje. Nee helaas. Het weer is mij iets te wisselvallig voor morgen dus ik blijf lekker thuis (letterlijk) in Ljouwert.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:11 schreef Socios het volgende:
Hey Zug-Chef, wederom mooie foto´s![]()
Heb je voor morgen weer een buitenlandse trip gepland?Ben benieuwd!
Heel goed.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje. Nee helaas. Het weer is mij iets te wisselvallig voor morgen dus ik blijf lekker thuis (letterlijk) in Ljouwert.
Het leuke van die GTW's is nou juist dat ze modulair zijn opgebouwd, je hoeft dus niet de hele trein te vervangen alleen een paar modules. Gewoon het dieselmotortje eruit slopen en een pantograafje op het dak schroeven.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:51 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Het exploiteren van een baanvak met bovenleiding is duurder, vooral door de aanlegkosten (er worden weer allemaal nieuwe lokale sporen gepland zoals in de 3 Noordelijke provincies) en de materieelvervanging (dan moet je dus eerst de huidige GTW's e.d. tot end-of-life doorrijden).
Is niet helemaal waar, want je moet er ook nog voor zorgen dat de pantograaf te bedienen valt. Dus sowieso moet je her en der nog wat aan de bekabeling doen.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Het leuke van die GTW's is nou juist dat ze modulair zijn opgebouwd, je hoeft dus niet de hele trein te vervangen alleen een paar modules. Gewoon het dieselmotortje eruit slopen en een pantograafje op het dak schroeven.
Ook dieselGTW's hebben de bedieningsmogelijkheden voor de pantograaf ingebouwd, omdat de dieselversie met de elektrische versie gecombineerd kan rijden.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar, want je moet er ook nog voor zorgen dat de pantograaf te bedienen valt. Dus sowieso moet je her en der nog wat aan de bekabeling doen.
Die foto van boven ziet er wat vreemd uit, maar zo valt het best mee:quote:Op donderdag 29 april 2010 13:02 schreef James1988 het volgende:
Pics van de nieuwe Velaro:
[ afbeelding ]
Meer op http://www.lok-report.de/
't is even wennen.
Dat is een ICM-IV.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:56 schreef Unreal88 het volgende:
ik zit nu in een oranje koploper, vorige week ook al. Volgens mij de minst praktische trein kwa zitplaatsen.
Ik gok op 21 mei.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Hmmm ohja, kan ik dan op de 18e ook mijn terugticket boeken?
De trein was volledig vol, je mocht tot zwolle eersteklas gaan zitten. ik bedoelde mot oranje trein dat hij nog niet gemoderniseerd is. ICMm heeft door het missen van 1 toilet toch iets meer zitplaatsen?quote:Op donderdag 29 april 2010 18:18 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat is een ICM-IV.
Die hebben evenveel zitplaatsen als de andere ICM-IV.
De ICMm-III hebben daarentegen weer minder zitplaatsen, omdat ze 1 bak korter zijn.
En VIRM vs ICM(m) maakt ook niet zoveel uit qua verschil..
Bij ICM moet je alleen met meer gekoppeld gaan rijden, wat bij VIRM dan weer niet hoeft.
En je hebt mensen die als hordedieren dienen, ze lopen niet door naar een andere kant van de trein, waar waarschijnlijk meer plek is
Die ouwe oranje stoelen zijn nostalgischerwijs natuurlijk wel de bom. Maar de gerenoveerden zijn idd comfortabeler. Betere klaptafeltjes ook voor je sudoku's.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:31 schreef Unreal88 het volgende:
[..]
De trein was volledig vol, je mocht tot zwolle eersteklas gaan zitten. ik bedoelde mot oranje trein dat hij nog niet gemoderniseerd is. ICMm heeft door het missen van 1 toilet toch iets meer zitplaatsen?
Zowel de lijn Schiphol - Leiden als de lijn Schiphol - Rotterdam (HSL) ligt plat. Erg handig.quote:Geen treinverkeer mogelijk tussen Schiphol-Leiden C/Rotterdam C
Oorzaak
Tussen Hoofddorp en Schiphol rijden geen treinen door een sein- en wisselstoring.
Verwachting
De verstoring is naar verwachting rond 23:30 uur verholpen.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
Reisadvies
Reizigers tussen Schiphol en Leiden C reizen via Sloterdijk en Amsterdam C.
Rijden helemaal geen treinen tussen Leiden - Schiphol - Sloterdijk en alles wat er tussen ligt. Alle seinen staan op rood, computerstoring. Lekker, wil je ook één keer 's avonds reizen...quote:Op donderdag 29 april 2010 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zowel de lijn Schiphol - Leiden als de lijn Schiphol - Rotterdam (HSL) ligt plat. Erg handig.
Eh, wtf? Als je dus naar het westen wilt, moet je naar het oosten en als je naar het oosten wilt, moet je naar het westen?quote:Door een defect aan het spoor rijden er
van en naar Gilze-Rijen minder treinen.
Er worden bussen ingezet van en naar
Gilze-Rijen. Vertraging: 15-30 minuten.
Reisadvies:
* Reizigers van Gilze-Rijen naar Breda
kunnen omreizen via Tilburg.
* Reizigers van Tilburg naar
Gilze-Rijen kunnen omreizen via
Breda.
Dat ja.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Die ouwe oranje stoelen zijn nostalgischerwijs natuurlijk wel de bom.
Comfortabeler?quote:Maar de gerenoveerden zijn idd comfortabeler. Betere klaptafeltjes ook voor je sudoku's.
Oh ja, klinkt plausibel! Ik dacht dat Gz drie perronsporen had, maar niet dus.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:11 schreef dennistd het volgende:
Als het defect in spoor 933 zit, dan moet men richting Breda over het perronloos spoor 932 rijden. Ans men alles over 934 wil sturen heb je van Breda tot Tilburg maar één spoor, en dat nadeel zal wel te groot zijn
Maar wel meer stoelen in coachopstelling.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:30 schreef Peterselieman het volgende:
Loszittende zittingen, prullenbakjes die in de weg zitten, krappere zitruimte in het algemeen, te weinig toiletten, snel smerig wordende stoelen.
Ik denk dat je nu al een redelijk rijtje hebt.
Meer coachopstelling is altijd beter. 2x vis-a-vis is meer dan genoeg.quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:34 schreef ReisT het volgende:
Te veel coachopstelling dus, dat is ook een nadeel. De oude opstelling was juist perfect met ongeveer de helft in coachopstelling.
Het probleem zat hem inderdaad in spoor 933, en ik zie nu hoe de wissels daar liggen. Dan is het inderdaad verklaard.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:11 schreef dennistd het volgende:
Als het defect in spoor 933 zit, dan moet men richting Breda over het perronloos spoor 932 rijden. Ans men alles over 934 wil sturen heb je van Breda tot Tilburg maar één spoor, en dat nadeel zal wel te groot zijn
quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef KapiteinT het volgende:
De rest is al in gebruik. Er rijdt nu een trein Amsterdam - Rotterdam en de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Tussen Schiphol en Rotterdam ligt de maximale snelheid nog maar op 160, ivm het beveiligingssysteem van de Amsterdam - Rotterdam trein. Op Rotterdam - Antwerpen wordt al wel 300 gereden. Als het goed is gaat binnenkort de snelheid tussen Schiphol en Rotterdam binnenkort ook naar 300 en komt er een trein Amsterdam - Breda.
Al heel lang.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:48 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Sinds wanneer stopt de internationale trein naar Berlijn in Osnabrück ?![]()
16:33 +20 min. Berlin Ostbahnhof 2 Hengelo, Osnabrueck, Hannover Intercity
goedzoquote:Op vrijdag 30 april 2010 17:06 schreef Peterselieman het volgende:
spoorlopers zijn doodlopers
quote:Op vrijdag 30 april 2010 17:06 schreef Unreal88 het volgende:
en nou is er gvd ook nog 10 euro van mijn ov chip afgeschreven omdat ik er 2u over deed om van castricum naar castricum te gaan. En de klantenservice kost 10 cent per minuut en is gesloten. Wat een faal bedrijf
Wat hebben die mensen trouwens te zoeken in Chickentown North?quote:Op vrijdag 30 april 2010 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
"er willen TE veel mensen naar Amsterdam. Deze trein rijdt dus maar tot Utrecht"
Volgens mij moeten ze ipv bovenleiding rondom amsterdam maar overal een derde spanningsrail neerleggen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:37 schreef Jeroen_L het volgende:
Wat zijn sommige mensen toch achterlijk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
2001 was een hele ergequote:Op vrijdag 30 april 2010 18:03 schreef Ofyles2 het volgende:
* Ofyles2 net uit bed gekropen is...
Besluit ik op Koninginnedag thuis te blijven, heb ik weer een hoop gemist...![]()
Ik vraag me af in welk jaar de NS de treinenloop rond Amsterdam in het 100 zag lopen (2010 telt niet mee).
Of deze idioten financieel aansprakelijk stellen voor het ontregelen van het treinverkeer.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
voortaan de noodremmen op een dag als vandaag maar uitschakelen. Het mag dan wel niet, maar het kan een deel van zulke toestanden wel voorkomen.
Legertje ME, of het leger paraat volgende keer. De hele boel als vee opdrijven en dan één voor een proces-verbaal opmaken, schuldig of niet, stond-erbij-en-keek-er-naar is medeschuldig.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:44 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of deze idioten financieel aansprakelijk stellen voor het ontregelen van het treinverkeer.
En dan de hele trein terugsturen?quote:Op vrijdag 30 april 2010 21:39 schreef Fixers het volgende:
[..]
Legertje ME, of het leger paraat volgende keer. De hele boel als vee opdrijven en dan één voor een proces-verbaal opmaken, schuldig of niet, stond-erbij-en-keek-er-naar is medeschuldig.
Alle 4 de ritten leek mij wat veel, ik heb het bij 1 retourtje gehouden. Plus nog wat plaatjes geschoten langs de lijn, zoalsquote:Op vrijdag 30 april 2010 22:03 schreef greavy het volgende:
Tevens heb ik alle 4 de ritten van de stoomtrein Vlaardingen - Hoek van Holland - Vlaardingen gedaan, best tof.
Dat inderdaad. Op een zijspoor van A'dam CS staat ook een trein met een ingegooid raam.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
voortaan de noodremmen op een dag als vandaag maar uitschakelen. Het mag dan wel niet, maar het kan een deel van zulke toestanden wel voorkomen.
Hopelijk zegt de verzekeraar tegen die stumper: 'Sorry, we vergoeden die vinger niet. Eigen risico.'quote:Op zaterdag 1 mei 2010 09:04 schreef Fixers het volgende:
Eentje heeft toch mooi de deksel op zijn neus gekregen. Is een vinger kwijt geraakt toen een ring bleef hangen achter een hek waar 'ie overheen aan het klimmen was. (Net op Nos radionieuws)
Belachelijk eigenlijk...quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:03 schreef Igen het volgende:
@Guppyfriend: die servicemensen mogen niks. Soms zet men controleteams bij een uitgang neer, maar op miraculeuze wijze zijn er dan ineens geen zwartrijders meer die bij dat station willen uitstappen. Zitten mekaar zeker allemaal per SMS in te lichten...
Echt belachelijk ja, maar je moet het maar langs je heen laten gaan als dagelijks reiziger om niet aan een hartinfarct te sterven.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:08 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Belachelijk eigenlijk...
Een beetje net als voor de ogen van de cassiere een paar chocoladerepen in je tas stoppen. En dat zij je dan vervolgens vriendelijk toelacht en je een fijne dag wenst
Als ze dat soort tuig nou eens harder aanpakken, zou dat ook het respect van de wel-betalende reiziger oogsten. Je voelt jezelf namelijk nogal in je hemd staan, als je incheckt en er rent een kudde zwartrijders achter je aan. Onder de ogen van het GVB personeel nota bene.
Magoed, het zal wel normaal zijn... Ik kan daar gewoon heel slecht tegen...
uuh waarom?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Mensen die met Koninginnedag naar Amsterdam gaan sowieso
Het waren drie van die kleerkastenquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:31 schreef Igen het volgende:
Hmmm... dat speelt natuurlijk ook mee hè. Want veel zwartrijders zijn agressief (dat is immers een van de hoofdredenen waarom men minder zwartrijders in de metro wil!) en tegen een groep agressieve zwartrijders kan één servicemedewerker toch niks uitrichten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verrassend leuk vondquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Mensen die met Koninginnedag naar Amsterdam gaan sowieso
Omdat het zo fucking kansloos druk is dat je geen millimeter voor- of achteruit kunt lopen misschien?quote:
Uuh nou je kon er wel lekker los gaan enzoquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Omdat het zo fucking kansloos druk is dat je geen millimeter voor- of achteruit kunt lopen misschien?
Ik had het drukker verwacht dan dat het wasquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Omdat het zo fucking kansloos druk is dat je geen millimeter voor- of achteruit kunt lopen misschien?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |