Zaterdag, 13 Maart 2010. Een reis van 876 kilometer staat op het schema.Nadat ik me bijna verslapen heb

, ruim op tijd op station Zwijndrecht.
En daar begint de reis.
Station Zwijndrecht; 6.15 in de ochtend, nog géén 1 trein te bekennen.En dan komt de trein. Een Plan V 944, solo. Dit was geen overbodige luxe, want ik was de enige in de trein.
Aangekomen in Dordrecht was het wachten op de juiste trein, naar Venlo. Ik moest er in Eindhoven al uit. Deze werd gereden door VIRM 8732.
In Eindhoven een directe overstap op de trein naar Maastricht. Hierin reden VIRM 9563 (achter) en 8642 (voor). Ik ging tot Sittard in de 9563 zitten. Hier zaten nog een paar reizigers, waaronder iemand met een laptop.
Tot zijn grote ergernis werkten de stopcontacten niet, en vond hij het een kut-service. Extra betalen, en dan iets krijgen wat niet eens werkt. Hij ging toen maar verder werken, zonder lader.
Aangekomen in Sittard werden we gesplitst. Ik liep toen door naar het voorste stel, om naar Maastricht te kunnen. Het achterste stel reed weliswaar ķķk via Maastricht, maar zou niet stoppen te Maastricht. Hij maakte alleen kop, en je kon niet uitstappen.
Eindelijk in Maastricht. Het is nu 8.37 in de ochtend. We hadden een kleine vertraging, namelijk +3.
Plan V 937 staat klaar om te vertrekken als Stoptrein naar Roermond.
Plan V 450 staat op een kopspoortje te niksenVanaf hier overgestapt op de Stoptrein naar Maastricht Randwyck, gereden door Veolia. Deze werd gereden voor Velios 503.
Velios 503 staat te wachten tot hij weer mag vertrekken als Stoptrein naar Kerkrade-Centrum onder nummer 32027
Voorbij station Maastricht Randwyck is er géén ATB meer aanwezig, als je dit bord mag geloven.
Plan V 855 staat te Maastricht Randwyck klaar om te vertrekken naar Maastricht.Ik laat deze gaan, en stap even later weer terug in de Velios 503 van Veolia. Deze gaat samen met mij door naar Kerkrade Centrum. Voor vertrek nog gesproken met de machinist, en hij vond het een bijzondere rit, zoveel kilometer, zolang weg en zoveel verschillende trajecten.
![]()
![]()
![]()
Een aantal foto's van het heuvellandAangekomen in Kerkrade Centrum maakt de machinist kop, en ik neem hier profijt van, om even op het perron te kijken.
Perron/Station Kerkrade CentrumKerkrade Centrum stelt niet veel voor, kon je wel zien. We vertrekken om 10.00 weer richting Heerlen.
Aangekomen in Heerlen stap ik uit, en zie ik 2 Duitse treinen gekoppeld staan. Foto's gemaakt, maar zijn helaas mislukt.
Ik ga hier naar de omgeleide InterCity, die om 10.27 vertrekt, richting Sittard en Roermond.
Deze word gereden door VIRM 9596.
Aangekomen bij Sittard staat Strukton-loc 08-475-45 en een dieselloc CB 1001 te niksen.Na 12 minuten vertraging opgelopen te hebben, zijn we eindelijk vertrokken uit Sittard. In Sittard werd omgeroepen "dat het spoor voor ons bezet was", maar even later keek ik naar buiten, via de deur, en zie een ambulance staan. Iemand bleek onwel te zijn geworden. Hierna konden we eindelijk vertrekken.
Ik had in Roermond 8 minuten overstap om de Veolia trein van 11.36 naar Nijmegen te kunnen nemen. Helaas heb ik deze gemist door de vertraging. Hierdoor bij Cuijk ook de afspraak met hc Nm misgelopen, om de OHIH kalender in ontvangst te nemen.
Om 12.06 vertrekt Velios 357 vanaf Roermond, en ik vertrek met deze naar Nijmegen. Helaas is deze foto mislukt.
Hierbij trof ik net na Reuver me eerste controle van de hele dag.
Vanaf Nijmegen was me planning om naar Arnhem te gaan, om vanaf Arnhem met Syntus naar Tiel, en vanaf Tiel naar Utrecht te gaan.
Wegens de opgelopen vertraging ben ik vanaf Nijmegen rechtstreeks naar Utrecht gereisd, met de IC van 13.27 die gereden werd door VIRM 8705
Net nadat we Ede-Wageningen gehalteerd hadden, kwam de tweede controle.
Plan V 900 staat klaar om de Museumpendel naar het Spoorwegmuseum te verzorgen, om 14.32.Vanaf Utrecht ben ik in de Sprinter naar Rhenen gestapt. Omdat ik eerder dan gepland in Utrecht was, dacht ik er aan om 14.45 naar Rhenen te vertrekken. Dit heb ik niet gedaan, omdat deze door een DD-AR stam werd gereden. Om 15.15 reed er wél 2x Plan V.
Hierbij werd ik net voor Maarn gecontroleerd, de 3e van de hele reis.
Aangekomen in Rhenen een kering van 18 minuten, dus tijd genoeg om een rondje te doen. Vertrek 16.08
Plan V 446v en 476a staan klaar in Rhenen om terug te gaan naar Utrecht.
Een overzicht van het perron in Rhenen
Vlak voor vertrek in RhenenVanaf Rhenen weer met de Sprinter terug gegaan naar Utrecht, om daar over te stappen op de Sprinter naar Baarn. Inmiddels is het alweer 17:00 uur, en de Sprinter naar Baarn vertrekt om 17:05. In Utrecht werd Plan V 455 er voorop bijgeplaatst, en zat Plan V 463 achterop.
Toen we Utrecht Overvecht uit waren, kwam de HC. Me 4e controle van deze dag.
DD-AR stam 7808 en 7871 staan naast elkaar. De 7871 zal vertrekken naar Almere Centrum.Hierbij bedank ik de machinist van de Stoptrein naar Zwolle nog even, omdat hij even iets langer wachtte met vertrekken, zodat ik beide stammen naast elkaar had.
Plan V 463 komt vanuit Baarn aan in Utrecht, en zal even later weer vertrekken naar Baarn.
Plan V 455 werd erbij gekoppeld, om samen met de 463 naar Baarn te gaanDe trein vertrok netjes op tijd, alles liep zoals het hoorde, en aangekomen in Soest passeert Plan V 949 ons.
Plan V 949 te SoestWij rijden door naar Baarn, en daar verplaats ik mij naar Sp. 3.
Inmiddels is het alweer 17:40. Vanaf spoor 3 zou de trein naar Amersfoort vertrekken. Deze werd gereden door DD-AR stem 7430 met een onbekende loc.
In Amersfoort zoek ik het juiste perron, om de Protos naar Ede-Wageningen te nemen. Deze kwam mooi optijd aan, en ik neem dus alvast plaats.
Protos 5035 staat te Amersfoort klaar om te vertrekken naar Ede-WageningenOm eerlijk te zijn, zijn het rottreinen. Ik vond de stoelen voor geen meter zitten - zelf niet in de eerste klas. Die grote tafel bij de 4zits is dan wel weer handig, maar die poot in het midden is niet meer of minder dan irritant.
Vanaf Ede-Wageningen ben ik met de intercity, die gereden werd door VIRM 8721, naar Schiphol gegaan. Vlak na Ede-Wageningen kreeg ik me vijfde, en tevens laatste controle van deze dag.
Hier even een frietje gehaald, en weer terug naar het perron.
Inmiddels is het alweer 20.22. Maar ik heb nog 2 en een half uur te gaan, voor ik eindelijk thuis ben.
Vanaf Schiphol ben ik met de Sneltrein naar Leiden vertrokken, en daar uitgestapt. Deze werd gereden door VIRM 9552.
Vanaf Leiden ben ik vertrokken naar Utrecht, met de Intercity. Deze werd gereden door VIRM 9450.
Eenmaal in Leiden, heb ik tevergeefs moeite gedaan om een foto te maken, door de duisternis waren ze allemaal mislukt. Het was namelijk ook alweer 20.40.
Vanaf sp. 18/19 ben ik naar sp. 7 gegaan, om daar de intercity naar Rotterdam te nemen. Deze werd gereden door een ICM 4248.
In Rotterdam heb ik de stoptrein naar Zwijndrecht opgezocht. Deze vertrok om 22.35
Deze stoptrein werd gereden door 2x Plan V, namelijk de 466 v en de 884a.
De HC had een super humeur, want de ene grap na de andere kwam voorbij, samen met zijn collega.
Wanneer we op Rotterdam Zuid komen, roept de machinist om "Station Rotterdam Zuid, Rotterdam Zuid."
Hierop loopt de HC naar de cabine van de 884, aan de voorkant, en roept het volgende om:
"Dames en heren, jongens en meisjes, het volgende station is Rotterdam Zuid. Indien u naar Rotterdam Zuid wilt, of een kaartje tot hier hebt, verzoek ik U om uit te stappen. Deze trein zal namelijk niet opnieuw terugkeren te Rotterdam Zuid. Wij wensen U nog een fijne dag hier toe."
Daarop loopt hij naar de deur, en bij stilstand opent hij deze.
Hierop zegt hij tegen de reizigers die mee willen:
"Welkom dames en heren, stap lekker in als U met deze trein mee wilt. Deze trein rijdt door richting Dordrecht en Roosendaal, en stopt op tussengelegen stations. Stap in, en heb een plezierige rit."
We vertrekken weer, en bij Rotterdam Lombardijen roept de machinist om:
"Dames en heren, jongens en meisjes, het volgende station is Rotterdam Lombardijen. Reizigers voor hier kunnen uitstappen."
Waarop de HC wéér naar de cabine loopt, en zegt: "Voor de reizigers die verder dan Lombardijen willen, kunnen blijven zitten. Deze trein zal nog verder rijden. We zullen stoppen te Barendrecht, Zwijndrecht, Dordrecht, Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Roosendaal. Natuurlijk kan U in dordrecht ook overstappen, maar dit roep ik in Dordrecht wel om."
De HC loopt weer naar de deur, begroet de reizigers vriendelijk, en begint weer iets te roepen. Wat precies, kan ik me niet goed herinneren.
We komen in Barendrecht, en daar roept de machinist om: "Barendrecht, station Barendrecht."
Dit keer blijft het stil bij de HC, maar eenmaal bij vertrek komt hij:
"Dames en heren, jongens en meisjes, U bevind zich in de stoptrein naar Zwijndrecht, Dordrecht, Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Roosendaal. Wij zullen niet stoppen op achterliggende stations."
Bij Zwijndrecht bleef het stil, op de machinist na, met Zwijndrecht, station Zwijndrecht. Verder weet ik het niet, want dit was me eindpunt van de reis.
De aankomst was 22.54, een +2.
Klik hier voor alle foto's van deze rit.