abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 26 april 2010 @ 11:24:37 #1
155227 crew  Guppy
dus
pi_80721874

Welkom in alweer deel #224 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas door Nederland(Deel 1) - Greavy
Eerste klas richting het Noorden(Deel 2) - Greavy
Eerste klas door Nederland: Kriskras(Deel 3) - Greavy
Harlingen (- Haven) - Greavy
Eerste klas door Nederland: Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Leer(d) - Greavy
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2007) )
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2003) )
======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!


Oude OP:

Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator maandag 26 april 2010 @ 11:25:19 #2
155227 crew  Guppy
dus
pi_80721896
+1 voor het topicnummer natuurlijk
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 11:25:47 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80721913
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:25 schreef Guppyfriend het volgende:
+1 voor het topicnummer natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator maandag 26 april 2010 @ 11:26:25 #4
155227 crew  Guppy
dus
pi_80721937
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 26 april 2010 @ 11:28:42 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80722018
Ah, een zoals het hoort OP, zo je kan natuurlijk ook met de fiets naar je werk

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 26 april 2010 @ 11:30:20 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80722075
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:28 schreef bork het volgende:
Ah, een zoals het hoort OP, zo je kan natuurlijk ook met de fiets naar je werk

[ afbeelding ]
Ik kende wel een machinist die z'n fiets altijd aan een paaltje bond ergens bij spoor 18 (voordat de boel verlengd en zo was)...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80722081
Die staan er wel vaker.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  maandag 26 april 2010 @ 11:48:38 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_80722748
quote:
Op maandag 26 april 2010 10:39 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom zit er eigenlijk geen bovenleiding op dit bruggen? Is dit te duur? Wegen de kosten niet op tegen het iets hogere snelheidsbehoudt?
Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_80722798

Bij gebrek aan een mooi plaatje.
  maandag 26 april 2010 @ 12:17:36 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80723561
Dag lieve treinenvriendjes


Blijft mooi
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 12:21:05 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80723646
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.

[ afbeelding ]
Mja, bij Grou-Jirnsum moet de mcn de tractie wel tijdelijk uitschakelen, dus volgens mij hangt daar geen bovenleiding.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 april 2010 @ 12:22:33 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80723688
Gupps

Thx voor de nieuwe topiek jeweetz
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 12:29:33 #13
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_80723846
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, bij Grou-Jirnsum moet de mcn de tractie wel tijdelijk uitschakelen, dus volgens mij hangt daar geen bovenleiding.
Ik heb het over de laatste brug vóór Leeuwarden.

Trouwens, ik meende te hebben gehoord dat bij het meeste mat de stroomafnemer automagisch zakt als er dertig seconden geen spanning meer is. Niet dat dat van toepassing is in het brugverhaal overigens.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator maandag 26 april 2010 @ 12:30:15 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_80723868
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Gupps

Thx voor de nieuwe topiek jeweetz
You're welcome Flessie
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:28 schreef bork het volgende:
Ah, een zoals het hoort OP, zo je kan natuurlijk ook met de fiets naar je werk

[ afbeelding ]
Die zie ik ook wel eens staan
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80723911
Morgen lekker met DB naar München.
Ook even kijken of ik naast de Beierse alpen mooie foto's van treinen kan maken
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 12:35:01 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80723995
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik heb het over de laatste brug vóór Leeuwarden.
Die wel ja. Daar is het ook wel handig, omdat je anders wel erg veel tijd verliest, want de treinen naar Heerenveen maken net op dat stuk snelheid.
quote:
Trouwens, ik meende te hebben gehoord dat bij het meeste mat de stroomafnemer automagisch zakt als er dertig seconden geen spanning meer is. Niet dat dat van toepassing is in het brugverhaal overigens.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80724031
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:31 schreef Ascendancy het volgende:
Morgen lekker met DB naar München.
Cool, hele reis met ICE? En hoe ziet het reisschema er verder uit?
  maandag 26 april 2010 @ 12:45:21 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_80724278


Gare Montparnasse 1 op 22 April j.l om 7.00.
TGV 325 staat klaar om te vertrekken naar La Rochelle naast een zooitje schrale paupershit.
pi_80724594
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:36 schreef Socios het volgende:

[..]

Cool, hele reis met ICE? En hoe ziet het reisschema er verder uit?
Gorinchem-Geldermalsen-Utrecht-dusseldorf-München-Garmisch-partenkirchen.
Utrecht-München is met de ICE.
Goede 10.5 uur onderweg morgen

Ik ga vanuit Garmisch minimaal een week backpacken. En aangezien ik een dag overheb op mijn 3 daagse interrail, ga ik waarschijnlijk daarna nog een dag of 2 naar Berlijn.
En daarna wordt ik in Düsseldorf opgehaald.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 26 april 2010 @ 14:02:59 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80726709
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Trouwens, ik meende te hebben gehoord dat bij het meeste mat de stroomafnemer automagisch zakt als er dertig seconden geen spanning meer is. Niet dat dat van toepassing is in het brugverhaal overigens.
Ja, bij veel modern materieel is dat het geval voor zover ik weet... (I.i.g. bij de E-GTW).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80731312
quote:
Op maandag 26 april 2010 14:02 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, bij veel modern materieel is dat het geval voor zover ik weet... (I.i.g. bij de E-GTW).
Bij sommig materieel lijkt de stroomafnemer ook (in stilstand) autonoom omhoog en omlaag te gaan. Wat is daar het praktisch nut eigenlijk van?
  maandag 26 april 2010 @ 17:11:32 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80733189


Eindelijk weer eens. Grotendeels met de auto gedaan, dus verder niet echt een fotoverslagje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 17:27:13 #23
164283 Luco
Buongiorno!
pi_80733716
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Overigens zijn er wel spoorbruggen waarop de bovenleiding doorloopt. De brug over het van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum is er een voorbeeld van.

[ afbeelding ]
De brug over de Vecht in Weesp ook:

Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_80735318
Station Duivendrecht. Met 3 metrolijnen van de GVB die in de spits elk minstens 6x per uur per richting rijden, spreken we al gauw van ruim 30 metrobewegingen per uur. Omdat ook het reguliere spoorvervoer tussen Utrecht en Amsterdam langs Duivendrecht komt, is er veel te zien.

In de late namiddag kan je op het puntje perron kijkend richting Utrecht aardig foto's schieten, maar met de vele metro's gaat dat soms wel eens fout.



Een andere keer gaat het wel goed
  maandag 26 april 2010 @ 18:46:20 #25
164283 Luco
Buongiorno!
pi_80736157
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Station Duivendrecht. Met 3 metrolijnen van de GVB die in de spits elk minstens 6x per uur per richting rijden, spreken we al gauw van ruim 30 metrobewegingen per uur. Omdat ook het reguliere spoorvervoer tussen Utrecht en Amsterdam langs Duivendrecht komt, is er veel te zien.

In de late namiddag kan je op het puntje perron kijkend richting Utrecht aardig foto's schieten, maar met de vele metro's gaat dat soms wel eens fout.

[ afbeelding ]

[...]
Zonde van die trein op de achtergrond
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  maandag 26 april 2010 @ 20:04:50 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80739444
guppy, je hebt 2x een op, de oude en nieuwe..
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:20 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Bij sommig materieel lijkt de stroomafnemer ook (in stilstand) autonoom omhoog en omlaag te gaan. Wat is daar het praktisch nut eigenlijk van?
heeft volgens mij te maken met het stroom afnemen voor langere duur niet goed is, en het daarom wisselt.
Op stations gaat er ook vaak een 2e panto omhoog, tenminste bij getrokken mat.
  Moderator maandag 26 april 2010 @ 20:16:32 #27
155227 crew  Guppy
dus
pi_80739931
quote:
Op maandag 26 april 2010 20:04 schreef greavy het volgende:
guppy, je hebt 2x een op, de oude en nieuwe..

huh? nu je t zegt! maar die staan allebei in de wiki

nou ja, hoe meer OP hoe meer vreugd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 26 april 2010 @ 20:35:41 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80740760
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:46 schreef Luco het volgende:

[..]

Zonde van die trein op de achtergrond
Anaalplaat van de metro.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 20:47:40 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80741232
De RSG'tjes van de RET zijn veel toffer dan die CAF-bakjes van het GVB. Zelfs Type T is nog toffer dan de meuk waar het GVB mee rondrijdt... vooral die Zilvermeeuwen
pi_80741470
Nog even over die gekoppelde Thalys uit het vorige topic. Zijn er eigenlijk meer van dit soort maatregelen genomen? Hebben er ook gekoppelde ICE's gereden? Of zijn er extra ritten gereden van internationale treinen?
  maandag 26 april 2010 @ 21:22:56 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80742758
quote:
Op maandag 26 april 2010 20:47 schreef James1988 het volgende:
De RSG'tjes van de RET zijn veel toffer dan die CAF-bakjes van het GVB. Zelfs Type T is nog toffer dan de meuk waar het GVB mee rondrijdt... vooral die Zilvermeeuwen
Krijgen we dat gezeik weer. Donder toch eens op naar het metro-en-tram-geneuzel-topic of zo

Treinen gaat het hier over. Echte treinen. Niet zomaar alles op rails.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 21:25:50 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80742895
Ok, jij je zin. Tijd voor de A-train. Mooie treintjes


Class 395 Javelin Hitachi A-Train door Jamie Barras (Flickr)

brochure (let op, PDF van 11,6 MB!)
pi_80742936
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Treinen gaat het hier over. Echte treinen. Niet zomaar alles op rails.
GTW, SLT en ander lightrail zijn ook geen echte treinen imo.
  maandag 26 april 2010 @ 21:30:36 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80743114
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:26 schreef Socios het volgende:

[..]

GTW, SLT en ander lightrail zijn ook geen echte treinen imo.
Tuurlijk wel. De A32 en zelfs de Castellumtremmetjes deden mee. Het is hier heus niet het "zesassige elocs met minimaal 10 rijtuigentopic" of zo. Maar troep die alleen maar door stadsvervoerders gereden wordt, hoort hier niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 21:31:46 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80743172
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:25 schreef James1988 het volgende:
Ok, jij je zin. Tijd voor de A-train. Mooie treintjes

[ afbeelding ]
Class 395 Javelin Hitachi A-Train door Jamie Barras (Flickr)

brochure (let op, PDF van 11,6 MB!)
Dit ziet er best netjes uit ja Zou me niet eens vebazen als ze gewoon 200 km/h rijden EN op diesel. Zo zijn ze wel, die Britten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 21:36:20 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80743367
Die A-train ("Javelin" gedoopt) rijdt op High Speed 1, dus op 25 kV met TVM-430 erop. Daarnaast kan het ding ook nog omgaan met 750 volt (third rail) en de Britse beveiligingssystemen.

Overigens rijden ze - naar mijn weten - 225 km/h
pi_80743491
Hoezo gaat de reis Lelystad - Zwolle over de Hanzelijn een half uur duren? Zo´n 50 kilometer. We gaan er toch 200 km/u rijden?
  maandag 26 april 2010 @ 21:39:14 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80743514
Met ATB? Denk je echt?

Dat kan alleen als ze er ATB-NG aanleggen en dat is iets wat bijna geen enkele NS-intercity heeft. ERTMS is optie B (en more likely), maar ook dat heeft nog geen enkele NS-trein m.u.v. de Hispeed-Traxxjes.
  maandag 26 april 2010 @ 21:39:20 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80743523
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:36 schreef James1988 het volgende:
Die A-train ("Javelin" gedoopt) rijdt op High Speed 1, dus op 25 kV met TVM-430 erop. Daarnaast kan het ding ook nog omgaan met 750 volt (third rail) en de Britse beveiligingssystemen.

Overigens rijden ze - naar mijn weten - 225 km/h
Staat vast allemaal ongetwijfeld in die mooie brochure die ik niet open krijg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 21:41:06 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80743607
Dat staat er inderdaad in. En watbetreft die brochure: rechtermuisknop, Opslaan als?
  maandag 26 april 2010 @ 21:46:58 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80743904
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:39 schreef James1988 het volgende:
Met ATB? Denk je echt?

Dat kan alleen als ze er ATB-NG aanleggen en dat is iets wat bijna geen enkele NS-intercity heeft. ERTMS is optie B (en more likely), maar ook dat heeft nog geen enkele NS-trein m.u.v. de Hispeed-Traxxjes.
Hanzelijn wordt dual-signalling: ATB-EG en ERTMS. Net als Asd - Ut over enige tijd (de bakens verschijnen al).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 21:49:36 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80744037
Ik denk dat de ERTMS-implementatie op de Hanzelijn door Bombardier wordt gedaan? Zij hebben ook Asd - Ut gedaan... al zou dat al in gebruik moeten zijn. Maar soit, we weten dat dingen niet altijd even snel gaan...

Is er al bekend welke treinen met ERTMS zullen worden uitgerust? Mijn gok is VIRM omdat dat het meeste op dat traject rijdt?
  maandag 26 april 2010 @ 21:50:57 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80744105
en VIRM is in ieder geval al voorbereid voor de inbouw...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 april 2010 @ 21:52:04 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80744159
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:49 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de ERTMS-implementatie op de Hanzelijn door Bombardier wordt gedaan? Zij hebben ook Asd - Ut gedaan... al zou dat al in gebruik moeten zijn. Maar soit, we weten dat dingen niet altijd even snel gaan...
Weet ik niet, check de aanbestedingssite op ProRail?
quote:
Is er al bekend welke treinen met ERTMS zullen worden uitgerust? Mijn gok is VIRM omdat dat het meeste op dat traject rijdt?
Geen idee. Ik weet ook niet welk mat er gaat rijden. Ik denk ICMm als verlegging van de Noord-Oost, of ICRm met E1700? VIRM lijkt me wat overdone. Maar je weet het niet, VIRM is echt zo'n hoertje dat overal op kan duiken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 21:52:04 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80744160
Voor de inbouw van 25 kV-apparatuur wel voor zover ik weet. Over ERTMS weet ik dat niet.. al zou het niet verstandig zijn als dat niet zo zou zijn natuurlijk.

Dat je in een 1700 geen ERTMS kan stoppen kan ik begrijpen. Maar VIRM en SLT hopelijk wel. En hopelijk de GTW's die her en der rijden ook.
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef Duvel het volgende:

Geen idee. Ik weet ook niet welk mat er gaat rijden. Ik denk ICMm als verlegging van de Noord-Oost, of ICRm met E1700? VIRM lijkt me wat overdone. Maar je weet het niet, VIRM is echt zo'n hoertje dat overal op kan duiken.
Op Asd - Ut rijdt volgens mij voornamelijk VIRM, zeker tijdens de spitsen. Op de Hanzelijn zal het wel ICMm zijn ja.
  maandag 26 april 2010 @ 21:53:00 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80744204
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef James1988 het volgende:
Voor de inbouw van 25 kV-apparatuur wel voor zover ik weet. Over ERTMS weet ik dat niet.. al zou het niet verstandig zijn als dat niet zo zou zijn natuurlijk.
ATB-EG kast er uit meppen, ERTMS met ATB-EG module er in.
quote:
Dat je in een 1700 geen ERTMS kan stoppen kan ik begrijpen. Maar VIRM en SLT hopelijk wel. En hopelijk de GTW's die her en der rijden ook.
Waarom zou het in een 1700 niet kunnen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 21:56:21 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80744365
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

ATB-EG kast er uit meppen, ERTMS met ATB-EG module er in.
En de halve trein ombouwen i.v.m. de ontvangers? De bakens liggen in het midden
quote:
Waarom zou het in een 1700 niet kunnen?
Waarschijnlijk vanwege de levensduur. ICRm is het enige getrokken materieel waar NS nog mee rondrijdt, het zou me niet verbazen als over pak 'm beet 15 jaar ook ICRm van het spoor is verdwenen. De enkele getrokken trein die dan nog rondrijdt zal dan waarschijnlijk ook wel met een Traxx of EuroSprinter rijden.
  maandag 26 april 2010 @ 22:17:21 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80745448
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

En de halve trein ombouwen i.v.m. de ontvangers? De bakens liggen in het midden
[..]
Je bent overduidelijk geen techneut.
quote:
Waarschijnlijk vanwege de levensduur. ICRm is het enige getrokken materieel waar NS nog mee rondrijdt, het zou me niet verbazen als over pak 'm beet 15 jaar ook ICRm van het spoor is verdwenen. De enkele getrokken trein die dan nog rondrijdt zal dan waarschijnlijk ook wel met een Traxx of EuroSprinter rijden.
Kunnen gaat over de praktische mogelijkheid. Jij haalt economie erbij, de vijand van de techneut.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80746040
Waarom moet de GTW uberhaupt ERTMS leren?
Ze rijden op de afvallijntjes. Het zou toch totaal niet rendabel zijn die te upgraden?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 26 april 2010 @ 22:48:39 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80747219
!!! Dienstregeling

Zoals waarschijnlijk al bekend was, rijdt de Stoomstichting Nederland een trein naar Bebra, voor Bebra unter Volldampf. De volgende tijden zijn zojuist bekend geworden:

D=Door, V=Vertrek, A=Aankomst
Heenrijs

DATUM : DONDERDAG 29 APRIL 2010
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------
(Rtng V 06:49 - Rtd A 06:58)

Rtng V 06:49
Rtngw D 06:50
Rtd A 06:58
--------------------------------<
(Rtd V 07:43 - Em A 11:12)

Rtd V 07:43
Wspl D 07:45
Hlba D 07:47
Rtngw D 07:49
Nwk D 07:55
Nwki D 07:56
Mdo D 07:58
Gd D 08:02
Gdg D 08:05
Odw D 08:09
Wdo D 08:13
Wd D 08:15
Hmla V 08:27
Vtn D 08:32
Utlr D 08:35
Utwaw D 08:37
Ut D 08:39
Utge A 08:40
V 08:55
Lak D 08:58
Mrg A 09:11
Mrg V 09:35
Har D 09:43
Klp D 09:48
Ed A 09:55
Ahwa D 10:34
Ahb D 10:35
Ah V 10:43
Va D 10:45
Zv D 10:56
Zvbtwa D 10:58
Zvg D 11:01
El D 11:03
Em A 11:12
--------------------------------<


Oberhausen Osterfeld a. 12.04
Brilon Wald a. 15.15
Bebra a. 19.25


Terugreis

DATUM : ZONDAG 2 MEI 2010
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------

Bebra v. 09.30
Brilon Wald a. 11.59
Köln Nippes a. 17.01
Viersen a. 18.07

(Vl V 20:08 - Rtd A 23:08)

Vl V 20:08
Br D 20:11
Dn D 20:32
Hm D 20:39
Tgra D 20:47
Ehv D 20:50
Beto D 21:00
Lpe D 21:03
Vga D 21:16
Ht D 21:19
Htda D 21:21
Mbtwaz D 21:38
Mbtwan D 21:40
Gdm D 21:42
Gdma D 21:44
Ln D 22:00
Ut A 22:05
Utwaw D 22:22
Utlr D 22:24
Vtn D 22:27
Hmlva D 22:28
Hmla D 22:30
Wd D 22:33
Wdo D 22:34
Odw D 22:39
Gdg D 22:43
Gd D 22:45
Mdo D 22:49
Nwki D 22:52
Nwk D 22:54
Rtngw D 23:01
Hlba D 23:03
Rtd A 23:08

Voor betekenissen van afkortingen verwijs ik je naar Deze link
Staat tevens door mij ook op Somda.

[ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 26-04-2010 23:38:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')