Hierbij alweer Deel #4 van mijn reisjes door Nederland.Deze reis heeft plaatsgevonden op 17 April 2010. Voor Deel 3 of eerder, verwijs ik je naar
Deze paginaZaterdag 17 April 2010, een reis van 758,80 kilometer in nederland(niet Nieuweschans-Leer meegerekend).16 April heb ik al een kleine wijziging aangebracht, om niet direct uit Groningen naar Rotterdam te gaan, maar via Den Haag Centraal. Daar nog wat eten, en door met de stoptrein naar Zwijndrecht. Deze planning uitgewerkt, en zou ik ook gaan doen.
Zaterdag ochtend, 17 april. Ik word vroeg wakker, en kan niet meer slapen. Er dan maar af.. Maar wat kan ik nou eens doen. Ja, ik weet het. Eerder vertrekken. Mijn planning was, om de trein 6u 50 naar Dordrecht te nemen, wat uiteindelijk niet doorging. Om 6.05 stond ik al op het station, en ben ik rechtstreeks met de stoptrein naar Rotterdam vertrokken. Dit was trein 5112, welke door Plan V 864 gereden werd.
![]()
Plan V 864 komt Zwijndrecht binnen
Aangekomen in Rotterdam Centraal was het dan 6.28. Geen zin om in de vroege ochtend een uur te wachten in Rotterdam, dus dan blijft er één keuze over: Een uur eerder naar Groningen vertrekken. Zo gezegd, zo gedaan. De trein 6.35 naar Rotterdam gepakt, welke door Solo-ICMm 4087 gereden werd. Me planning was om in Gouda naar het Groninger deel te gaan, maar dit heb ik laten schieten. Ik ben doorgegaan naar Utrecht. Dit heb ik gedaan, om nog tijd te hebben voor een Breaker en thee te halen bij de AH To Go. Hierna terug de trein in, die net aangekoppeld werd. en dan door naar Groningen. Deze werd gereden door 4069v (uit Den Haag).
Aangekomen in Amersfoort zag ik nog een Plan U staan, en had gelukkig me camera op tijd, wat dit resultaat gaf:
![]()
Plan U te Amersfoort.
Verder door naar Groningen. Het zou nog best een mooie dag kunnen worden, want het zonnetje ging volop schijnen, en geen wolkje te bekennen. Mooi, dat is nog eens een leuke dag. Daar hou ik van. Aangekomen in Groningen, een uur eerder dan gepland. Het was immers nog maar 9.14, en ik zou om 10.14 aankomen. Omdat de trein naar Leer pas om 10.19 vertrok, ben ik een rondje over de perrons gelopen, en een babbeltje met een NS-medewerker gemaakt.
![]()
ICMm 4062v, 4079m en 4069a staan nog te genieten in Groningen van de rust. Ze hoeven pas om 9.46 weer te vertrekken als trein 534, naar Den Haag Centraal. Eerstgenoemde 2 stellen zijn in Groningen bijgeplaatst.
![]()
ICMm 4084 staat te niksen in Groningen.
![]()
Arriva D-GTW 234 staat te wachten op vertrek naar Delfzijl als trein 37723.
![]()
Arriva D-GTW 314 staat gereed om te vertrekken als Sneltrein naar Leeuwarden, onder nummer 37336
![]()
Arriva D-GTW 326 word gerangeerd op het opstelterrein.
Ja, het werd dan tijd om mijn trein op te zoeken naar Leer. Deze werd gereden door 2x D-GTW, waarbij het voorste stel doorgaat naar Leer, Duitsland. Deze moest ik hebben, dus stap ik gelijk in het voorste stel in. Dit betrof stel 229 van Arriva.
![]()
Onderweg stonden 2 goederenlocs van DB aan de kant, met wagons erachter.
![]()
Te Leer stond deze trein ook al klaar, om richting Hannover te vertrekken.
Een opvallend iets vond ik wel dat de E-locs van de DB die hier de reizigerstreinen rijden/reden, op de loc ook een koersdisplay hebben. Handig is dat zeker.
![]()
De trein naar Hannover vanaf de andere kant.
![]()
Opvallend voor de Nederlanders is dat ze in Duitsland erg lage perrons hebben.
![]()
Een Spitzke-trein door Leer.
Even verderop buiten het station stonden rijtuigen van Euro Express, wat mijn aandacht trok. Zodoende ben ik daar heengelopen. De tijd liet het wel toe.
![]()
E-loc 185 631-9 van HGK staat klaar met rijtuigen van Euro Express
Rijtuigen:
D-EURO 5680 11-80 019-6 Am
D-EURO 5680 11-80 022-0 Am
D-EURO 5680 11-80 024-6 Am
D-EURO 5680 89-40 107-5 WGmkh
D-EURO 5680 22-80 036-7 Bm
D-EURO 5680 22-80 035-9 Bm
Weer terug gelopen richting het station, kwam ik bij de overweg een 2tal treinen tegen die elkaar passeerden.
![]()
Een Dubbeldeks-trein van DB Regio die richting Emden Hbf gaat.\
En even later kwam de Arriva D-GTW 229 weer terug, die in Leer weggerangeerd word.
![]()
De trein liep ter hoogte van Groningen Europapark een vertraging op van 5 minuten, door een rood sein. Hierdoor was de overstap voor een aantal richting Delzijl niet te halen. Dit had ik dan ook al niet in mijn planning gezet, maar het bleef wel een optie. Dus weer een rondje over het station van Groningen.
![]()
Een opvallend iets wat ik tegenkwam was dat ICMm 4071 met een blauwe vuilniszak over de koppeling gereed stond. Aan de andere kant stond ICMm 4013.
Toen maar naar Delfzijl, met trein 37741. Deze werd gereden door Arriva D-GTW 234.
Het betrof dezelfde Machinist als op de trein naar Leer, en in Delfzijl bood meneer mij aan om in de cabine wat foto's te maken.
![]()
Cabine van D-GTW van Arriva
![]()
De linkerkant van de cabine.
![]()
De rechterkant.
![]()
Door de cabineruit bij Delfzijl.
Aangekomen in Bedum bood de machinist mij aan om even een foto te maken van de tegemoetkomende trein die we tegenkwamen, en dat gaf het volgende resultaat:
![]()
Binnenkomst van een D-GTW die naar Delfzijl gaat; Te Bedum.
Na de haltering zijn we weer verder gegaan richting Sauwerd.
Hier ben ik de trein gaan verlaten, en gewacht op de trein naar Roodeschool, welke enkele minuten later aankwam.
![]()
Station Roodeschool
![]()
Arriva D-GTW 237 te Roodeschool.
Te Groningen ben ik vertrokken met de trein naar Schiphol, waar ik er in Amersfoort uit ging, om naar Utrecht te gaan. Onderweg las ik dat de koninklijke trein in aantocht was, dus snel wat eten gehaald in Utrecht, en als de wiedeweerga terug naar Amersfoort. Hij ging namelijk niet via Utrecht.
![]()
Een VIRM die halteert te Amersfoort.
![]()
En daar komt de koninklijke trein met rijtuig SR10, met voorop loc 1736, en achterop loc 1754. Achter de SR10 hangt nog een begeleidingsrijtuig.
![]()
![]()
![]()
Vanaf hier weer terug naar Rotterdam Centraal gegaan. Planning was via Den Haag, maar dit heb ik nu overgeslagen.
Voor een compleet overzicht van gemaakte foto's verwijs ik je naar mijn foto-album:
Klik hier voor mijn foto-albumFilmpjesKoninklijke trein passeert Amersfoort om 20:06Goederentrein passeert Zwijndrecht omstreeks 6:05Filmpje door cabinedeur: Vertrek uit Leer richting GroningenSpitzketrein door Leer, DuitslandFilmpje door cabinedeur: Tussen Nieuweschans en Weener2 Reizigerstreinen passeren elkaar te Leer, DuitslandStraks meer filmpjes.
Have Fun!
[ Bericht 5% gewijzigd door greavy op 20-04-2010 10:49:27 ]