Ik ga denk ik proberen 'm onderweg mooi op de plaat te zetten, ergens na Maassluis. Hopelijk staat 't niet overal vol met mensen met hetzelfde ideequote:Op woensdag 28 april 2010 22:42 schreef greavy het volgende:
Zijn er hier nog mensen die vrijdag in Vlaardingen bij de stoomtrein van de VSM te zien zijn, die daar pendelt richting Hoek van Holland? Ik ben er vanaf ergens rond 10:00, tot de trein weer weg is, met uiterst ergens rond 19:00.
't Is niet alleen enorm mooi om te zien, maar het ruikt ook zo lekker vind ikquote:Heb ik zo vandaag een discussie op school met een stel klasgenoten, vinden ze dat stoomtreinen lelijk zijn. Welke gladiool vind stoomtreinen nou lelijk? Dat is (vind ik) het machtigste spul wat er maar te krijgen is. Geef mij die liever maar als de SLeT of de VIRM of ICMm of ICRm etc etc etc..
Wat moet er worden kopgemaakt? Ik begrijp namelijk uit de samenstelling dat ze met twee locs rijden, dus ik neem aan dat er eentje aan de ene kant staat, met de neus richting Hld, en eentje aan de andere kant, met de neus richting Vdg. Of kunnen ze de locs keren op Hld? Bij Rtd kunnen ze natuurlijk 'driehoeken', maar bij Hld toch niet?quote:Tussen de ritten in zal de stoomtrein doorrijden van Vdg naar Rtd en aldaar kopmaken op spoor 1B voor de volgende rit.
Ik gok dat ze hier "kopmaken" bedoelen in de zin "rijrichting keren", zoals die term bij stroomlijnmat wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot omlopen of driehoeken dus.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:56 schreef V2 het volgende:
Edit: trouwens, hoe moet ik dit zien:
[..]
Wat moet er worden kopgemaakt? Ik begrijp namelijk uit de samenstelling dat ze met twee locs rijden, dus ik neem aan dat er eentje aan de ene kant staat, met de neus richting Hld, en eentje aan de andere kant, met de neus richting Vdg. Of kunnen ze de locs keren op Hld? Bij Rtd kunnen ze natuurlijk 'driehoeken', maar bij Hld toch niet?
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?quote:Op woensdag 28 april 2010 23:36 schreef Igen het volgende:
Geef mij maar een mooie elektrische trein. Want die zijn krachtig, stil en schoon.
Hm ja, logisch. Dan zullen ze 't wel op Rotterdam doen omdat de boel op Vlaardingen natuurlijk nogal in de weg staatquote:Op donderdag 29 april 2010 10:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik gok dat ze hier "kopmaken" bedoelen in de zin "rijrichting keren", zoals die term bij stroomlijnmat wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot omlopen of driehoeken dus.
Arriva?quote:Op donderdag 29 april 2010 09:30 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zit nu een enquête van Arriva over de Noordelijke Nevenlijnen in te vullen. Kennelijk zijn er twee stations verplaatst en in het noorden heropend: Arkel en Beesd
Op Asd-Ut en langs de Hanzelijn is/wordt het B4 systeem geplaatst, wat geschikt is voor snelheden t/m 200kmh, maar alleen onder 25kV (anders 180). Deze lijnen kunnen dat dus wel degelijk aan. De Flevolijn en Den Haag-Schiphol hebben het B3 systeem en kunnen maar tot 180km/h (vanwege beperking tot 1,5kV). Daarnaast was er bij Asd-Ut nog het puntje dat het spoor eerst goed moest inklinken voordat men 160-200 wou gaan rijden, maar we zijn inmiddels wat jaartjes verder en het spoor ligt er nu een stuk steviger in.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:20 schreef ReisT het volgende:
[..]
Voorbereid op 25kV is niet perse hetzelfde als voorbereid op 200. Het is al een jaar of 10 gebruikelijk om bij spoorverdubbelingen meteen 25kV-geschikte bovenleiding op te hangen. Maar dan alleen voor snelheden van 140km/h (of misschien 160). Bij hogere snelheden worden andere eisen gesteld aan de bovenleiding.
In 2020 moet al het stroomverbruik op het spoor (van NS alleen al 4,4 terawattuur/jaar) 'groen' zijn, nu is dat nog 5-10% (het is groeiende momenteel). Dus het heeft wel degelijk zin om elektrische treinstellen in te zetten met oog op de toekomst. Bovendien zijn diesel-elektrische stellen nogal luidruchtig als je dicht bij de generator zit en geeft diesel veel meer lokale luchtvervuiling. En grijze elektriciteitscentrales hebben wel een hoger rendement in omzetting van fossiele brandstoffen in elektriciteit dan het generatortje in de dieselstellen, dus de volledig elektrische stellen zijn wel zo'n 10-25% zuiniger, er van uitgaande dat de elektrische motoren in elektrische en dieselstellen gewoon hetzelfde rendement hebben.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?
Ik denk dat er qua netto uitstoot (inclusief de electriciteitscentrale) niet zo gek veel verschil is tussen electrisch en diesel.
quote:Op donderdag 29 april 2010 12:07 schreef Zug-Chef het volgende:
3 maanden zeg je zelf. Dan kan het pas op 18 mei
Nihil, want volgens mij zijn dat allemaal aanbestede lijnen. Het exploiteren van een baanvak met bovenleiding is duurder, vooral door de aanlegkosten (er worden weer allemaal nieuwe lokale sporen gepland zoals in de 3 Noordelijke provincies) en de materieelvervanging (dan moet je dus eerst de huidige GTW's e.d. tot end-of-life doorrijden).quote:Op donderdag 29 april 2010 12:44 schreef Socios het volgende:
Hoe groot is de kans dat er waslijnen gehangen worden boven de huidige dieselbaanvakken?
Met 'schoon' bedoelde ik 'schoon', niet 'milieuvriendelijk'.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat schoon is natuurlijk ook maar relatief. Hoeveel stroom denk je dat een electrische trein trekt als hij vanuit stilstand optrekt? En hoe denk je dat die stroom moet worden opgewekt?
Ik denk dat er qua netto uitstoot (inclusief de electriciteitscentrale) niet zo gek veel verschil is tussen electrisch en diesel.
Dankje. Nee helaas. Het weer is mij iets te wisselvallig voor morgen dus ik blijf lekker thuis (letterlijk) in Ljouwert.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:11 schreef Socios het volgende:
Hey Zug-Chef, wederom mooie foto´s![]()
Heb je voor morgen weer een buitenlandse trip gepland?Ben benieuwd!
Heel goed.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje. Nee helaas. Het weer is mij iets te wisselvallig voor morgen dus ik blijf lekker thuis (letterlijk) in Ljouwert.
Het leuke van die GTW's is nou juist dat ze modulair zijn opgebouwd, je hoeft dus niet de hele trein te vervangen alleen een paar modules. Gewoon het dieselmotortje eruit slopen en een pantograafje op het dak schroeven.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:51 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Het exploiteren van een baanvak met bovenleiding is duurder, vooral door de aanlegkosten (er worden weer allemaal nieuwe lokale sporen gepland zoals in de 3 Noordelijke provincies) en de materieelvervanging (dan moet je dus eerst de huidige GTW's e.d. tot end-of-life doorrijden).
Is niet helemaal waar, want je moet er ook nog voor zorgen dat de pantograaf te bedienen valt. Dus sowieso moet je her en der nog wat aan de bekabeling doen.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Het leuke van die GTW's is nou juist dat ze modulair zijn opgebouwd, je hoeft dus niet de hele trein te vervangen alleen een paar modules. Gewoon het dieselmotortje eruit slopen en een pantograafje op het dak schroeven.
Ook dieselGTW's hebben de bedieningsmogelijkheden voor de pantograaf ingebouwd, omdat de dieselversie met de elektrische versie gecombineerd kan rijden.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar, want je moet er ook nog voor zorgen dat de pantograaf te bedienen valt. Dus sowieso moet je her en der nog wat aan de bekabeling doen.
Die foto van boven ziet er wat vreemd uit, maar zo valt het best mee:quote:Op donderdag 29 april 2010 13:02 schreef James1988 het volgende:
Pics van de nieuwe Velaro:
[ afbeelding ]
Meer op http://www.lok-report.de/
't is even wennen.
Dat is een ICM-IV.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:56 schreef Unreal88 het volgende:
ik zit nu in een oranje koploper, vorige week ook al. Volgens mij de minst praktische trein kwa zitplaatsen.
Ik gok op 21 mei.quote:Op donderdag 29 april 2010 12:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Hmmm ohja, kan ik dan op de 18e ook mijn terugticket boeken?
De trein was volledig vol, je mocht tot zwolle eersteklas gaan zitten. ik bedoelde mot oranje trein dat hij nog niet gemoderniseerd is. ICMm heeft door het missen van 1 toilet toch iets meer zitplaatsen?quote:Op donderdag 29 april 2010 18:18 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat is een ICM-IV.
Die hebben evenveel zitplaatsen als de andere ICM-IV.
De ICMm-III hebben daarentegen weer minder zitplaatsen, omdat ze 1 bak korter zijn.
En VIRM vs ICM(m) maakt ook niet zoveel uit qua verschil..
Bij ICM moet je alleen met meer gekoppeld gaan rijden, wat bij VIRM dan weer niet hoeft.
En je hebt mensen die als hordedieren dienen, ze lopen niet door naar een andere kant van de trein, waar waarschijnlijk meer plek is
Die ouwe oranje stoelen zijn nostalgischerwijs natuurlijk wel de bom. Maar de gerenoveerden zijn idd comfortabeler. Betere klaptafeltjes ook voor je sudoku's.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:31 schreef Unreal88 het volgende:
[..]
De trein was volledig vol, je mocht tot zwolle eersteklas gaan zitten. ik bedoelde mot oranje trein dat hij nog niet gemoderniseerd is. ICMm heeft door het missen van 1 toilet toch iets meer zitplaatsen?
Zowel de lijn Schiphol - Leiden als de lijn Schiphol - Rotterdam (HSL) ligt plat. Erg handig.quote:Geen treinverkeer mogelijk tussen Schiphol-Leiden C/Rotterdam C
Oorzaak
Tussen Hoofddorp en Schiphol rijden geen treinen door een sein- en wisselstoring.
Verwachting
De verstoring is naar verwachting rond 23:30 uur verholpen.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
Reisadvies
Reizigers tussen Schiphol en Leiden C reizen via Sloterdijk en Amsterdam C.
Rijden helemaal geen treinen tussen Leiden - Schiphol - Sloterdijk en alles wat er tussen ligt. Alle seinen staan op rood, computerstoring. Lekker, wil je ook één keer 's avonds reizen...quote:Op donderdag 29 april 2010 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zowel de lijn Schiphol - Leiden als de lijn Schiphol - Rotterdam (HSL) ligt plat. Erg handig.
Eh, wtf? Als je dus naar het westen wilt, moet je naar het oosten en als je naar het oosten wilt, moet je naar het westen?quote:Door een defect aan het spoor rijden er
van en naar Gilze-Rijen minder treinen.
Er worden bussen ingezet van en naar
Gilze-Rijen. Vertraging: 15-30 minuten.
Reisadvies:
* Reizigers van Gilze-Rijen naar Breda
kunnen omreizen via Tilburg.
* Reizigers van Tilburg naar
Gilze-Rijen kunnen omreizen via
Breda.
Dat ja.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Die ouwe oranje stoelen zijn nostalgischerwijs natuurlijk wel de bom.
Comfortabeler?quote:Maar de gerenoveerden zijn idd comfortabeler. Betere klaptafeltjes ook voor je sudoku's.
Oh ja, klinkt plausibel! Ik dacht dat Gz drie perronsporen had, maar niet dus.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:11 schreef dennistd het volgende:
Als het defect in spoor 933 zit, dan moet men richting Breda over het perronloos spoor 932 rijden. Ans men alles over 934 wil sturen heb je van Breda tot Tilburg maar één spoor, en dat nadeel zal wel te groot zijn
Maar wel meer stoelen in coachopstelling.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:30 schreef Peterselieman het volgende:
Loszittende zittingen, prullenbakjes die in de weg zitten, krappere zitruimte in het algemeen, te weinig toiletten, snel smerig wordende stoelen.
Ik denk dat je nu al een redelijk rijtje hebt.
Meer coachopstelling is altijd beter. 2x vis-a-vis is meer dan genoeg.quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:34 schreef ReisT het volgende:
Te veel coachopstelling dus, dat is ook een nadeel. De oude opstelling was juist perfect met ongeveer de helft in coachopstelling.
Het probleem zat hem inderdaad in spoor 933, en ik zie nu hoe de wissels daar liggen. Dan is het inderdaad verklaard.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:11 schreef dennistd het volgende:
Als het defect in spoor 933 zit, dan moet men richting Breda over het perronloos spoor 932 rijden. Ans men alles over 934 wil sturen heb je van Breda tot Tilburg maar één spoor, en dat nadeel zal wel te groot zijn
quote:Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef KapiteinT het volgende:
De rest is al in gebruik. Er rijdt nu een trein Amsterdam - Rotterdam en de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Tussen Schiphol en Rotterdam ligt de maximale snelheid nog maar op 160, ivm het beveiligingssysteem van de Amsterdam - Rotterdam trein. Op Rotterdam - Antwerpen wordt al wel 300 gereden. Als het goed is gaat binnenkort de snelheid tussen Schiphol en Rotterdam binnenkort ook naar 300 en komt er een trein Amsterdam - Breda.
Al heel lang.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:48 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Sinds wanneer stopt de internationale trein naar Berlijn in Osnabrück ?![]()
16:33 +20 min. Berlin Ostbahnhof 2 Hengelo, Osnabrueck, Hannover Intercity
goedzoquote:Op vrijdag 30 april 2010 17:06 schreef Peterselieman het volgende:
spoorlopers zijn doodlopers
quote:Op vrijdag 30 april 2010 17:06 schreef Unreal88 het volgende:
en nou is er gvd ook nog 10 euro van mijn ov chip afgeschreven omdat ik er 2u over deed om van castricum naar castricum te gaan. En de klantenservice kost 10 cent per minuut en is gesloten. Wat een faal bedrijf
Wat hebben die mensen trouwens te zoeken in Chickentown North?quote:Op vrijdag 30 april 2010 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
"er willen TE veel mensen naar Amsterdam. Deze trein rijdt dus maar tot Utrecht"
Volgens mij moeten ze ipv bovenleiding rondom amsterdam maar overal een derde spanningsrail neerleggen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 15:37 schreef Jeroen_L het volgende:
Wat zijn sommige mensen toch achterlijk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
2001 was een hele ergequote:Op vrijdag 30 april 2010 18:03 schreef Ofyles2 het volgende:
* Ofyles2 net uit bed gekropen is...
Besluit ik op Koninginnedag thuis te blijven, heb ik weer een hoop gemist...![]()
Ik vraag me af in welk jaar de NS de treinenloop rond Amsterdam in het 100 zag lopen (2010 telt niet mee).
Of deze idioten financieel aansprakelijk stellen voor het ontregelen van het treinverkeer.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
voortaan de noodremmen op een dag als vandaag maar uitschakelen. Het mag dan wel niet, maar het kan een deel van zulke toestanden wel voorkomen.
Legertje ME, of het leger paraat volgende keer. De hele boel als vee opdrijven en dan één voor een proces-verbaal opmaken, schuldig of niet, stond-erbij-en-keek-er-naar is medeschuldig.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:44 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of deze idioten financieel aansprakelijk stellen voor het ontregelen van het treinverkeer.
En dan de hele trein terugsturen?quote:Op vrijdag 30 april 2010 21:39 schreef Fixers het volgende:
[..]
Legertje ME, of het leger paraat volgende keer. De hele boel als vee opdrijven en dan één voor een proces-verbaal opmaken, schuldig of niet, stond-erbij-en-keek-er-naar is medeschuldig.
Alle 4 de ritten leek mij wat veel, ik heb het bij 1 retourtje gehouden. Plus nog wat plaatjes geschoten langs de lijn, zoalsquote:Op vrijdag 30 april 2010 22:03 schreef greavy het volgende:
Tevens heb ik alle 4 de ritten van de stoomtrein Vlaardingen - Hoek van Holland - Vlaardingen gedaan, best tof.
Dat inderdaad. Op een zijspoor van A'dam CS staat ook een trein met een ingegooid raam.quote:Op vrijdag 30 april 2010 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
voortaan de noodremmen op een dag als vandaag maar uitschakelen. Het mag dan wel niet, maar het kan een deel van zulke toestanden wel voorkomen.
Hopelijk zegt de verzekeraar tegen die stumper: 'Sorry, we vergoeden die vinger niet. Eigen risico.'quote:Op zaterdag 1 mei 2010 09:04 schreef Fixers het volgende:
Eentje heeft toch mooi de deksel op zijn neus gekregen. Is een vinger kwijt geraakt toen een ring bleef hangen achter een hek waar 'ie overheen aan het klimmen was. (Net op Nos radionieuws)
Belachelijk eigenlijk...quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:03 schreef Igen het volgende:
@Guppyfriend: die servicemensen mogen niks. Soms zet men controleteams bij een uitgang neer, maar op miraculeuze wijze zijn er dan ineens geen zwartrijders meer die bij dat station willen uitstappen. Zitten mekaar zeker allemaal per SMS in te lichten...
Echt belachelijk ja, maar je moet het maar langs je heen laten gaan als dagelijks reiziger om niet aan een hartinfarct te sterven.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:08 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Belachelijk eigenlijk...
Een beetje net als voor de ogen van de cassiere een paar chocoladerepen in je tas stoppen. En dat zij je dan vervolgens vriendelijk toelacht en je een fijne dag wenst
Als ze dat soort tuig nou eens harder aanpakken, zou dat ook het respect van de wel-betalende reiziger oogsten. Je voelt jezelf namelijk nogal in je hemd staan, als je incheckt en er rent een kudde zwartrijders achter je aan. Onder de ogen van het GVB personeel nota bene.
Magoed, het zal wel normaal zijn... Ik kan daar gewoon heel slecht tegen...
uuh waarom?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Mensen die met Koninginnedag naar Amsterdam gaan sowieso
Het waren drie van die kleerkastenquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:31 schreef Igen het volgende:
Hmmm... dat speelt natuurlijk ook mee hè. Want veel zwartrijders zijn agressief (dat is immers een van de hoofdredenen waarom men minder zwartrijders in de metro wil!) en tegen een groep agressieve zwartrijders kan één servicemedewerker toch niks uitrichten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verrassend leuk vondquote:Op zaterdag 1 mei 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Mensen die met Koninginnedag naar Amsterdam gaan sowieso
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |