Watchmen (Zack Snyder, 2009)
6![]()
Wat een drukke, ongestructureerde film. De beelden, geluiden en hippe nummers vliegen je om de oren, afgewisseld met een stuk rustigere uitleggerige dialogen en monologen. Eigenlijk vind ik het moeilijk om wat te schrijven over deze film. Allereerst passeren alle Watchmen de revue, waar Snyder meer dan een uur voor uittrekt. Ondertussen komt de plot langzaam op gang, maar helaas is die plot niet denderend. Het verhaal wordt nooit interessant, omdat het te veel van de hak op de tak springt. Een gemiste kans.
Dan de karakters, waarvan pakweg de helft best interessant is, met Rorschach en Dr. Manhattan op afstand voorop. Nite Owl II en The Comedian hebben potentie, maar lijken in deze film niet echt goed uit de verf te komen. Silk Spectre II is als vrouw die nog geen uur alleen kan zijn enkel visueel aantrekkelijk, terwijl haar moeder te veel lijkt op een jonge vrouw die oud geschminkt is - wat ze in feite ook is. Als laatste is er Ozymandias, die absoluut niet overtuigt als 'de slimste man op aarde', om over zijn huisdier maar niet te spreken.
Als laatste nog wat kritiek op kleinere dingen. De te duidelijke verwijzing naar Apocalypse Now was te makkelijk. Leonard Cohen, Phillip Glass, Wagner en Mozart hadden ze veel beter met rust kunnen laten. Daar is het materiaal niet naar, het was nogal grotesk en soms zelfs ongepast. Om nog maar te zwijgen over de verneukte versie van Dylan's Desolation Row. En die neus van Nixon kon echt niet, Watchmen is geen 300.
Hoe kom ik dan nog aan een zes? Eerlijk gezegd heb ik me ondanks de duur redelijk vermaakt. Naast de fouten zaten er ook leuke ideeën in die wél goed waren uitgewerkt, zoals de frisse omgang met 'superhelden', het gave masker van Rorschach en het negeren van conventies in z'n geheel. Als laatste wil ik ook best geloven dat ik het een en ander gemist heb omdat ik de comic nooit gelezen heb. Hoewel een film natuurlijk wel op zichzelf moet kunnen staan.
[ Bericht 0% gewijzigd door Gillingham op 12-03-2009 14:06:07 ]