greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 09:13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
dennistd | zondag 21 augustus 2016 @ 09:24 |
Nog iemand behoefte aan gratis koffie of thee trouwens? Even uitprinten en inleveren bij de Kiosk:![]() | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 09:25 |
De maand september brengt op stoomgebied: - Wereldhavendagen 3/4 september; Pendelritten met SSN. Vanwege ERTMS moet er een 6400 voorop de trein geplaatst worden. Ritten Rotterdam - Maasvlakte vv. Zie: Transharbour Express voor de dagtocht en Midnight Express voor de avondrit - Terug naar Toen 3/4 September; Interactieve dienstregeling met veel stoomlocomotieven bij de VSM/ Zie De website van de VSM - 10 en evt 11 september: BelcrumSpoort; Opening station Breda met pendelritten met de SSN tussen Breda en Roosendaal (geen in- en uitstapmogelijkheden). Zie BN de Stem voor kaartjes en info - 17 September; Zuiderzee Express; SSN rit naar Hoorn. Zie De website van de SSN - 17/18 september; Dagje uit met Thomas bij de ZLSM. Zie ZLSM website - 17/18 September; Stadskanaal onder Stoom. Zie Website STAR En als bonus nog 2 in oktober: - 1 oktober; 100 jaar Furie: Pendelritten Maassluis - Rotterdam vv. Zie de website van de Furieade. - 8/9 oktober; SSN Stoomtreindagen; Opendagen op het SSN depot. Zie website SSN [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-08-2016 09:46:31 ] | |
Salatrel | zondag 21 augustus 2016 @ 10:46 |
geen last van gehad ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 11:35 |
De update bij de SLT-IV schijnt grotendeels mislukt te zijn, waardoor nu een groot deel van dat materieel defect is en dan moeten de zesjes ook nog ![]() | |
Adrie072 | zondag 21 augustus 2016 @ 12:01 |
Hoezo dat? | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 12:09 |
Op Somda is er een melding over in het opvallende dingen topic en in de materieelinzet op ovtijden zie ik veel inzet van SLT-6 en ook ander materieel in de sprinterseries. Er rijden vandaag maar weinig SLT-4 rond, terwijl het plan was om vandaag SLT-6 aan te pakken. | |
Adrie072 | zondag 21 augustus 2016 @ 12:17 |
Aha, ga ik zo even meegluren daar. Maar is er een software update/anders soort iets mislukt of iets aan het materieel afgekeurd? | |
Peter | zondag 21 augustus 2016 @ 12:21 |
Wie bedenkt het om zo'n risicovolle update uit te rollen in het weekend voor het einde van de zomervakantie? ![]() | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 12:21 |
De projectmanager bij NedTrain? | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 12:23 |
Je zal hem een keer moeten uitvoeren.. Dit weekend is wel echt een weekend waarin het goed kan, de hoeveelheid materieel dat sowieso al aan de kant staat is vrij fors. | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 12:23 |
De update is mislukt in de zin dat heel veel stellen nu met defecten aan de kant staan.. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2016 @ 12:58 |
Dit soort problemen hoor je gewoon tegen te komen tijdens het QA-proces. | |
_serial_ | zondag 21 augustus 2016 @ 13:00 |
En daarbij je gaat niet door met de update als je ziet als er grote uitval is. | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 13:07 |
Oh zeker, daar zeg ik ook niets over.. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2016 @ 13:15 |
Je voert hem dus niet uit of je draait het zelfs terug (dat kan niet altijd maar in ieder geval stoppen met meer updates uitrollen). Je post was een soort verexcusering voor het toch doen. | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 13:18 |
Mijn post was een 'onderbouwing' voor het feit dat ze het dit weekend doen, niet of het wel of niet kan doordat de software verneukt is. Dat ben ik absoluut met je eens, ben benieuwd wanneer ze er achter kwamen en hoe er toen gereageerd is. Maar dat zullen we nooit weten tenzij ze het niet hebben opgelost voor morgenochtend.. | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2016 @ 13:33 |
Dat is ook een prima stad voor een weekendje ![]() | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 13:36 |
Aldus een Machinist op SomdaVia | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 14:31 |
53 van de 67 SLT viertjes defect hoorde ik net. ![]() | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 14:32 |
Dat zijn alle stellen die niet in de proef zaten.. | |
_serial_ | zondag 21 augustus 2016 @ 14:50 |
Daar moet toch wel iets gruwelijks mis gegaan zijn, dat je ze alle 53 sloopt.... ![]() | |
James1988 | zondag 21 augustus 2016 @ 14:53 |
Hoe kan zoiets zo ontzettend fout gaan? | |
_serial_ | zondag 21 augustus 2016 @ 14:56 |
Geen idee hoe die stellen geupdate moeten worden, iets zegt mij dat het fysiek moet gebeuren door een monteur. Ik hoop niet dat het OTA (over the air) gebeurd, en dat iemand op kantoor op de knop "update all" geklikt heeft. | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 14:58 |
Gebeurt fysiek, er liepen allemaal lui van Bombardier in de werkplaatsen dit weekend begreep ik | |
James1988 | zondag 21 augustus 2016 @ 14:58 |
Maar: op 14 stellen werkt de software wel, en op de resterende 53 niet? Misschien een voorbereidende update niet uitgevoerd die die 14 wel hebben gehad? | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 15:00 |
Die 14 hebben proef gereden al maand of 2 geloof ik tussen Den Haag en Breda/Roosendaal | |
James1988 | zondag 21 augustus 2016 @ 15:03 |
Ja, dat bedoel ik. 2 maanden terug is er misschien iets gedaan wat nu bij de resterende 53 niet is gedaan, en daardoor zijn er nu dingen stuk? | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 15:05 |
Geen idee je zou zeggen dat er dus iets wezenlijks anders in die 14 is dat is niet is meegekomen in deze patchronde oid, een wijziging die 'even tussendoor' gedaan is maar niet verder gedocumenteerd bijvoorbeeld | |
Adrie072 | zondag 21 augustus 2016 @ 15:10 |
Lekker driedubbeledikverdiende overuurtjes schrijven zo! | |
Dalenbart | zondag 21 augustus 2016 @ 15:29 |
En er staat weer een ic direct stil voor Schiphol.. zitten in de Thalys erachter te wachten nu.. | |
Adrie072 | zondag 21 augustus 2016 @ 15:30 |
Heeft het te hard geregend vandaag? | |
HaverMoutKoekje | zondag 21 augustus 2016 @ 15:32 |
dit laatste denk ik ![]() En de knakker die het betreffende vinkje heeft gevonden en aangezet op de 14 goede zit nog op strand van Benidorm of zo | |
Dalenbart | zondag 21 augustus 2016 @ 15:33 |
Lijkt wel of het geregend heeft hier dus misschien ja.. staat ie dan weer vast bij de spanningsboog waarschijnlijk? Kom net uit Parijs dus heb zelf geen idee nu. | |
b2py | zondag 21 augustus 2016 @ 15:35 |
Dat scheelt, ben je er al bijna ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 15:36 |
De uitrol van SW31 wordt op dit moment zoveel mogelijk teruggedraaid, zodat de meeste stellen hopelijk morgen weer rijdend zijn. Geen idee wanneer ze weer een nieuwe poging gaan wagen | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2016 @ 15:39 |
of alle stellen die WEL in de proef zitten? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2016 @ 15:40 |
Wilde gok, elk treinstel heeft een eigen karaktertje? ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 15:44 |
neuh. Het is meer dat er volgens Somda ook wijzigingen in de bedrading nodig waren voor de nieuwe softwareronde. Dat moet ook teruggedraaid worden. Dat lukt mogelijk niet bij alle treinstellen op tijd. Het is niet zoals in Italië waar het ene draadje links zit en bij een ander treinstel rechts of helemaal ontbreekt ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2016 @ 15:49 |
Hebben ze daar weleens van testen gehoord eigenlijk? | |
Dalenbart | zondag 21 augustus 2016 @ 15:50 |
En we komen nog dichterbij ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 15:52 |
eh. Er was een proef met 14 stellen tussen Den Haag en Roosendaal/Breda. Dat ging goed, vandaar dat tot volledige uitrol besloten is. | |
MTL | zondag 21 augustus 2016 @ 16:05 |
Oeps ![]() Als ik het zo lees ben ik geloof ik blij dat ik heerlijk nog een paar weekjes vakantie heb ![]() Ik heb ook geen problemen ondervonden met de SW31-SLT-s; waarom het zo vreselijk mis is gegaan weet ik ook niet. | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2016 @ 16:12 |
Volledige uitrol van iets anders blijkbaar ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 21 augustus 2016 @ 16:26 |
Godverdomme zeg, hebben we het over seizoensbier of over techniek? ![]() | |
Prins_Pils | zondag 21 augustus 2016 @ 16:39 |
Seizoensbier is lekker ![]() Maareh, wat zijn dat dan voor softwareupdates? Waardoor de boel nu dus blijkbaar helemaal naar de tieveritus geholpen is? | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2016 @ 17:06 |
Een update doet vermoeden dat het om een verbetering gaat... Lijkt me hier niet het geval ![]() | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 17:07 |
Schipper die Duitse spoorbrug doorboorde gaat vrijuit Donderdag 18 augustus 2016, 08:39 De Russische kapitein en de Duitse loods van het schip dat eind vorig jaar de spoorbrug over de Eems bij het Duitse Weener ramde, worden niet vervolgd. Dat meldt de Duitse zender NDR. Het ongeluk is volgens de rechtbank in Leer vooral het gevolg van onduidelijke communicatie. Zowel de kapitein als de loods heeft een fout gemaakt, maar van grof plichtsverzuim is geen sprake. Bron: NOS.nl | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 19:10 |
NS hoopt vannacht rond 4u minstens 50% van de SLT4tjes die niet rijdend zijn weer ergens in de omloop te hebben, maar er wordt gewerkt aan meer. Men hoopt het resterende deel uiterst rond 12u beschikbaar te krijgen. | |
boriq | zondag 21 augustus 2016 @ 21:34 |
Gisteravond om 22:45 hingen ze er nog niet (al waren ze wel druk met pallets en een steekwagentje aan het slepen en lag het glas tussen de poortjes er uit), maar zijn in de tussentijd wel opgehangen; CTA's op de perrons in Enschede. ![]() via
| |
dennistd | zondag 21 augustus 2016 @ 21:36 |
Vanmorgen even na 10u hingen er ze in elk geval al, bij alle sporen ![]() Wel beter zo, want de CTA's die bij de poortjes hangen zijn vanaf de perrons niet zichtbaar. | |
boriq | zondag 21 augustus 2016 @ 21:37 |
Dan zijn ze vannacht dus druk geweest ![]() | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:05 |
Wat is een sw31? | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 22:10 |
een softwareversie | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:11 |
ik zat al te googelen wat voor treinstel dat nou weer was. | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 22:14 |
SW31 had dit weekend in al het SLT geïnstalleerd moeten worden, maar dat mislukte nogal. | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:15 |
ik zit nu in de 7503, geen idee van software | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 22:16 |
Dat is bij dat spul veel minder van belang, omdat dat spul uit begin jaren '90 komt | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:17 |
de software bedoel je nu? | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:17 |
Want deze trein is dacht ik nog helemaal niet zo oud. | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 22:19 |
Je zit in een DDZ/NID. Dat is een dubbeldekker die enkele jaren geleden helemaal gereviseerd is. Daarom lijkt het allemaal zo nieuw. Toch is het casco al ruim 20 jaar oud | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:21 |
de stoel zit iig lekker, maar het is hier ijskoud. Komt dat ook doordat deze zo oud is? | |
Peterselieman | zondag 21 augustus 2016 @ 22:25 |
Dat ligt m aan de instellingen van de airco die ze bij de revisie geïnstalleerd hebben | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 22:26 |
ik heb liever de arko terug. | |
James1988 | zondag 21 augustus 2016 @ 23:32 |
Arko ![]() | |
drakin | zondag 21 augustus 2016 @ 23:36 |
jawel,die heb ik ook in huis. | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 06:53 |
Heb straks een viertje, ben benieuwd | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 07:44 |
De jaardienst 2017 is verdeeld: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)oor-3863241-a1517319 | |
Fred | maandag 22 augustus 2016 @ 07:56 |
Volgende keer wachten tot er een SGMm voor komt rijden. | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 10:04 |
Binnen een paar dagen een synoniem voor faal, fiasco, mislukking, echec, debakel en zo. En een paar dagen later wordt de term verwijderd uit alle communicatie wegens te negatief beladen. | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 10:05 |
Voor gewone reizigers ook bekend als HBT. | |
bork | maandag 22 augustus 2016 @ 10:24 |
Hotsen Botsen Trein? | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 10:35 |
HoekBankTrein, zie mouseover. Helaas ziet niemand het meer als de AFK tag gebruikt wordt ![]() | |
drakin | maandag 22 augustus 2016 @ 11:31 |
een wat? Ik ben gewoon treinreiziger, geen idee wat dit voor iets is. En zo laat op de avond verdween mijn trein ineens, ik zat liever in de stoptrein naar Zwolle dan op een station met onduidelijkheid te blijven staan in de kou. vroegah reed daar tenminste nog een trein waar de ramen open konden, ik kon niet weten dat het ook in de trein zo koud zou zijn. | |
drakin | maandag 22 augustus 2016 @ 11:31 |
Die woorden zijn tenminste duidelijker, dank flash ![]() | |
Duvel | maandag 22 augustus 2016 @ 11:55 |
Nee omdat de airco in die kuttreinen faalt. | |
boriq | maandag 22 augustus 2016 @ 11:58 |
Als je het koud hebt in de DDZ/HBT moet je in de motorwagen gaan zitten (waar alleen een bovenverdieping zit), standaard een paar graad warmer daar. | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2016 @ 12:00 |
Ze hebben zo te zien nog niet al het SLT aan de praat gekregen vanochtend | |
ReisT | maandag 22 augustus 2016 @ 12:00 |
Ja, maar dan heb je geen hoekbank... | |
boriq | maandag 22 augustus 2016 @ 12:04 |
Ik hoef de hoekbank ook niet, die zit (naar mijn mening) toch niet zo comfortabel als de gewone stoelen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 12:05 |
Klopt ja, het is net een oostbloktrein. Het is OF een vrieskist OF een bakoven. Normaal doen is er niet bij voor die dingen ![]() | |
drakin | maandag 22 augustus 2016 @ 12:09 |
Ja dat was duidelijk, maar die andere dubbeldekkers faalt die ook. | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 12:28 |
Bij Amsterdam RAI geldt nu een tijdelijke snelheidsbeperking vanwege een perronkap in het PVR. De reden is nogal om te huilen:http://www.somda.nl/forum/18487/Snelheidsbeperking+Amsterdam+RAI/ | |
greavy | maandag 22 augustus 2016 @ 12:29 |
er blijven 2 'achter' om uit te zoeken waar het mis ging | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 12:30 |
Wauw, lekker nagedacht wel dan ![]() ![]() | |
HaverMoutKoekje | maandag 22 augustus 2016 @ 12:32 |
geldt dan alleen voor oude deel dat nu voor de richting Schiphol gebruikt wordt? | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 12:44 |
Ja ![]() | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 12:46 |
De oplossing (als die er komt) zal trouwens wel het afbreken van de overkapping zijn en het vervangen daarvan door eenzelfde als op het nieuwe perron... | |
James1988 | maandag 22 augustus 2016 @ 12:47 |
Wauw, dat is echt wel falen op episch hoog niveau ![]() Gaat dat nog worden opgelost, of is dit zo'n Duitse TSB die over een jaar permanent is? | |
HaverMoutKoekje | maandag 22 augustus 2016 @ 12:48 |
wel jammer, die overkapping scheelt enorm als het waait en regent | |
MTL | maandag 22 augustus 2016 @ 13:01 |
Oh een tsb van een jaartje maar? Volgens mij hebben die dingen op de Hoekse lijn er een jaar of 10 ingezeten, en nu de lijn over gaat naar de RET heeft ProRail een half jaartje geleden besloten dat de tsb echt niet nog een jaartje er in kon blijven zitten, en hebben ze er permanente snelheidsbeperkingen van gemaakt. Zelfde geintje met het overpad direct na het station vam Hoek van Holland Haven: altijd een onbewaakt overpad geweest, en nu een jaar voordat het naar de RET gaat, gooien ze er een overweg in ![]() | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2016 @ 13:04 |
ah, en daarna zullen ze SW31 wel gefaseerd invoeren neem ik aan, waarbij viertjes en zesjes door elkaar aangepakt worden om te zorgen dat er iig gekoppeld gereden kan worden? | |
DeaDLocK2K | maandag 22 augustus 2016 @ 13:05 |
TIJD OM EEN STICKERVEL UIT DE KAST TE HALEN! | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2016 @ 13:06 |
Jij snapt het | |
Duvel | maandag 22 augustus 2016 @ 13:14 |
Kneuzenkermis. | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 13:50 |
Realer Irrsin ![]() | |
Duvel | maandag 22 augustus 2016 @ 13:54 |
Wat nou Champions League? Dit is de Supercup. | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 14:19 |
Kan je je smiley niet meer vinden Duuf? ![]() | |
greavy | maandag 22 augustus 2016 @ 14:20 |
dat weten ze nog niet. Eerst eens uitzoeken wat er gruwelijk misgegaan is. Er is iets niet gedocumenteerd wat wel bij die 15 eerdere SLT4en gedaan was. Waarschijnlijk wordt het nu weer zoveel mogelijk in een weekend, maar dan vaker tussendoor controles en testen. Nu zijn ze als kippen zonder koppen gaan updaten, en toen ze vrij ver gevorderd waren bleek dat er meer gesloopt was dan verbeterd. | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 14:21 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 14:24 |
hijsfijn ![]() | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 15:01 |
Lekker handig weer met die overkapping.. | |
Salatrel | maandag 22 augustus 2016 @ 15:19 |
wat een gezeur over dat die TSB ook in de ATB zit ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 15:23 |
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Het is toch juist extra veiligheid dat ze hem ook in de ATB gezet hebben? | |
James1988 | maandag 22 augustus 2016 @ 15:34 |
Langzaam Aan, Ellende! | |
bork | maandag 22 augustus 2016 @ 15:48 |
Vaartsche Rijn is vandaag op gegaan, kan er helaas niet heen wel straks er doorheen. http://www.ad.nl/utrecht/(...)station-af~a1cf6d67/ http://www.rtvutrecht.nl/(...)rtsche-rijn-aan.html https://www.duic.nl/algem(...)ijn-gebruik-genomen/ | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 15:52 |
Eigenlijk zou je dat ene spoor waar dat probleem speelt gewoon uit dienst moeten nemen. En de sporen ernaast ook! ![]() | |
Salatrel | maandag 22 augustus 2016 @ 15:53 |
je merkt er toch geen klote aan omdat normaliter toch al terug ging naar 80 voor amsterdam zuid ![]() wat ik ook wel apart vond is dat je vanaf amsterdam zuid richting schiphol over het binnenste spoor bij riekerpolder terug moet naar 80 direct achter het wissel mag je weer 130. ik ga er maar vanuit dat het vanwege het knikje is ofzo maar het is zonde van de snelheid ![]() | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 16:54 |
Boog is niet geschikt, later gaat die 1:34,7 er nog uit las ik Somda. Ook vreemd, want zo'n exemplaar mag je in rechtdoor en afbuigend 140 berijden. | |
MTL | maandag 22 augustus 2016 @ 17:16 |
Het gaat om de boog er achter. Ik begreep van iemand die daar aan de slag is dat het hogesnelheidswissel een goede verkanting onmogelijk maakt. Dus het wissel moet er uit, waardoor er een vloeiendere boog kan ontstaan (als ik het goed begrepen heb). | |
Darkwing_Duck | maandag 22 augustus 2016 @ 18:41 |
Vandaag zijn de werkzaamheden aan de RER A afgegrond.... en ik zit een filmpje te bekijken... Dat is toch niet gezond op 2.02 hoe die rails heen en weer gaat ![]() | |
Duvel | maandag 22 augustus 2016 @ 18:57 |
Helemaal niet aan gedacht eigenlijk... | |
Fred | maandag 22 augustus 2016 @ 19:39 |
Zo'n ding: ![]() | |
ReisT | maandag 22 augustus 2016 @ 19:56 |
Vanmiddag even rondgekeken op het vandaag geopende station:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 22 augustus 2016 @ 19:59 |
Ik dacht dat ze dat model schermen alleen onder perronkappen ophingen, blijkbaar niet dus? ![]() | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2016 @ 20:00 |
nee. Zeker niet. In Groningen hangt bijvoorbeeld een kleinere variant van dit model op alle perrons, dus ook in bijvoorbeeld Kropswolde of Uithuizermeeden. | |
#ANONIEM | maandag 22 augustus 2016 @ 20:02 |
O ja, dat is waar ook, dat heb ik zelf ook al wel eens gezien. ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 22 augustus 2016 @ 20:03 |
U-OV als de tram rijdt? | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2016 @ 20:21 |
Gisteren is buiten het zicht van de camera's een nieuwe Arriva-FLIRT naar Amersfoort gesleept, waardoor de teller op 4 staat van de 15 die dit jaar komen. | |
drakin | maandag 22 augustus 2016 @ 20:22 |
Ja die zijn beter met hun arko ![]() | |
boriq | maandag 22 augustus 2016 @ 20:47 |
Nou, ik kan je vertellen dat DM90 (dieseltreintjes van NS) met alleen arko zeker geen feestje zijn bij +25C ![]() | |
drakin | maandag 22 augustus 2016 @ 21:03 |
Als ze stilstaan is dat idd niet fijn, maar zolang er gereden wordt ![]() | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 22:15 |
Is gewoon normaal | |
b2py | maandag 22 augustus 2016 @ 22:16 |
Even tweetje naar NS, misschien hangen er volgende week dan andere | |
Prins_Pils | maandag 22 augustus 2016 @ 22:45 |
Het is ook allemaal zo makkelijk he ![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2016 @ 22:48 |
Dat bordje heb ik echt al anderhalf jaar of zo ![]() | |
Prins_Pils | maandag 22 augustus 2016 @ 22:53 |
Ja zelfs ik heb hem ![]() | |
boriq | dinsdag 23 augustus 2016 @ 03:05 |
Dat werk aan de spoorbrug over de A1 bij Muiderberg ziet er 's nachts, onder de bouwlampen, toch wel groots uit. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2016 @ 07:48 |
Mwoah. Als iemand die temperaturen onder de 20 graden over het algemeen slecht kan verdragen en hitte heel goed kan ik niet achter deze uitspraak staan eigenlijk. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:02 |
Ik hoorde vanochtend over de omroep dat de IC vanuit ENschede naar Schiphol door rijdt naar Leiden en Den Haag Centraal ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:09 |
Vanwege de werkzaamheden bij Almere zitten die gekoppeld | |
Duvel | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:48 |
Veel plezier de komende dagen. Ik hoop op DDZ vanmiddag. | |
desbarts | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:09 |
Ik blijf het appart vinden dat bij werkzaamheden bij almere de sprinters naar oostvaarders opeens op z'n engels gaan rijden aan de verkeerde kant. Wat is daar dan weer het voordeel van? | |
Fred | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:30 |
Ook leuk, spoorloze treinen in Rotterdam:![]() | |
ReisT | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:42 |
Het kan best handig zijn bij een pendeltrein, heen en weer rijden over hetzelfde spoor. Minder kruisende bewegingen. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:57 |
Dat is de duidelijkste manier die ze hebben om aan te geven dat ze stiekem verbust zijn. Denk ik ![]() | |
Salatrel | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:00 |
ziet de machinist het baanvak ook eens van de andere kant | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:22 |
Ik had bijna gezegd dat ze op de Franse tour gaan, en de boel pas 20 minuten van te voren aankondigen...tot dat ik de tijd zag ![]() | |
Duvel | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:23 |
Hopelijk hebben ze wel de speciale linkerspoorwegbekendheid. | |
_JdM_ | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:25 |
Er rijdt inderdaad een pendel Oostvaarders-Lelystad (lange kering in Lelystad) steeds over het ene spoor en een pendel Zwolle-Oostvaarders over het andere spoor. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:34 |
Want oeh jee, kruisende bewegingen ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:36 |
Voor iedere scheet een flyover bouwen je weet toch! | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:46 |
Fles, ik wil volgende week een remake maken van deze Heb je nog tips? Wensen? | |
ReisT | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:56 |
Ik heb het niet over veiligheidsgeneuzel. Ik hou gewoon niet van moeten wachten op de tegentrein. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:43 |
Wensen? Ik? Maak er maar een leuk filmpje van gewoon ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:45 |
Want in welke richting is deze? ik moet m nu andersom doen anders heb ik weer zon... | |
Prins_Pils | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:03 |
Dit is van Vohwinkel in richting Oberbarmen, oostelijke richting. Vooruit maken kan trouwens ook he ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:13 |
Ik kan toch niet bij t personeel op schoot? | |
#ANONIEM | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:15 |
Hoeft ook niet, aan de voorkant kun je gewoon door glas meekijken. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:17 |
Ja ok, maar ik heb nu tape bij me om een oud mobieltje tegen het glas aan te plakken, en die achterruit is gewoon recht, bij de oude modellen tenminste... | |
Prins_Pils | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:20 |
De nieuwe lopen inderdaad wat schuin af geloof ik (wel zijstoeltjes achterin voor het uitzicht met een ruit van boven tot onder) maar die zijn nog niet in reizigersdienst. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:28 |
Goed om te weten, sta ik iig niet wortel te schieten.... ![]() | |
JDude | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:30 |
Laat een baard staan en schreeuw er wat onverstaanbaars bij. Kejjelache. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:31 |
Bedankt voor de tip, ik hou m wel in mn hand dan... ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:08 |
Geldt die beperking van die NMBS Logistics 7800 diesels dat ze met de korte huif naar voren moeten rijden niet voor die bakken van railinfrapool slash strukton? Komt er net een door Hengelooo met een sleep lege autowagens erachter. | |
ReisT | dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:32 |
Dat ligt eraan waar de machinist zit. Als die rechts zit zal hij dwergseinen wel moeten kunnen zien. Dan is er geen beperking. | |
_JdM_ | dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:56 |
Nee, omdat de machinist in de G1206'en en 6400 aan de goede kant zitten. Die NMBSdingen zitten ze aan de "verkeerde" kant, waardoor ze de seinen niet zien. Overigens dacht ik dat dezelfde beperking ook geldt voor de 6400'den in Belgie (waar ze ingezet worden van en naar Zeeuws Vlaanderen ) | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:05 |
sjonge wat weer een gemoeilijkdoe om niks. Hoe de zon staat zie je daar wel, en als je filmpje uit de achterruit vandaan achterstevoren afspeelt lijkt het net alsof je vooruit gaat. | |
dennistd | dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:25 |
Jeremy Corbyn (de leider van de Britse Labour-partij) wou in een filmpje laten zien hou zielig hij was dat hij op de grond moest zitten tijdens zijn treinreis, en dat nationalisatie van de spoorwegen dat allemaal op zou lossen. Helaas had hij buiten de camera's van Virgin gerekend, die haarfijn tonen dat hij na het maken van zijn zielige filmpje gewoon op een vrije zitplaats gaat zitten..... http://www.telegraph.co.u(...)t&utm_medium=twitter | |
#ANONIEM | dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:28 |
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-37167700 Het BBC-artikel is wat genuanceerder. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:02 |
En incorrect. Die woordvoerder van Team Corbyn doet alsof Jeremy geen plek kon vinden totdat een gezin naar de eerste klas werd geüpgrade, maar zowel rijtuig F als rijtuig H zijn Standard (tweede klas) en daar liep hij gewoon langs. Daarnaast kun je je afvragen wat een hernationalisatie nou echt oplevert, behalve heel veel onduidelijkheid, onzekerheid en heel veel consultancykosten ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:05 |
Tsja, dat ligt er een beetje aan van welk politiek perspectief je het bekijkt. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2016 20:06:00 ] | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:29 |
Ik ben niet echt overtuigd door dat artikel.In de jaren '80 en in het begin van de jaren '90 - dus nog onder British Rail - is er veel nieuw materieel ingestroomd. Dat materieel wordt nog altijd gebruikt, want het is nog gewoon goed. Een trein heeft een levensduur van meer dan 30 jaar, dus dat de gemiddelde leeftijd mee omhoog gaat naarmate de vloot ouder wordt is helemaal niet zo vreemd. En het klopt ook niet. Er is in de afgelopen 20 jaar juist flink geïnvesteerd in nieuw materieel, door de leasemaatschappijen. Denk aan de Class 185, de Pendolino's, de Electrostars (375 t/m 379, 387) die je veel rond Londen ziet, het Desiro-materieel van SWT, de nieuwe vloot van CAF voor Transpennine Express, de AT300's (Class 802) voor GWR en Hull Trains, enzovoorts. Daar is geen cent belastinggeld bij komen kijken. Er zijn twee materieelsoorten waar de Britse overheid zich wel actief mee heeft bemoeid: de nieuwe Thameslink-treinen (700) en de opvolger van de HST, de IEP. Beide treintypes liggen onder vuur, omdat de overheid de bestelling onhandig heeft aangepakt. Als gevolg zijn de treinen veel duurder dan wanneer de industrie dit zelf zou hebben geregeld. De bijnaam van de IEP is niet voor niets 'Incredibly Expensive Procurement' ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:31 |
Interessant! Ik zou me er verder in moeten verdiepen moet ik eerlijk bekennen. Maar toen ik even snel keek viel er wel wat voor beide te zeggen. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:42 |
De Britse spoorsector is niet zo eenvoudig als ze soms lijkt te zijn. De vervoerders zijn weliswaar privaat, maar ze zijn met handen en voeten gebonden aan het contract dat ze hebben met het Department for Transport. Daarin staat bijvoorbeeld beschreven welke diensten ze moeten aanbieden, maar het DfT bemoeit zich ook actief met de toewijzing van rollend materieel. Gemiddeld houden de vervoerders per pond aan inkomsten 3 pence over. Dat betekent dat 97% van de inkomsten op gaat aan personeelskosten, materieel, de winstafdracht aan het DfT, verplichtingen aan stationsonderhoud, investeringen die zijn toegezegd (zoals uitrol van Wi-Fi op stations), enzovoorts. Een winstpercentage van 3% is echt niet veel. | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:18 |
Straks rollen in Groningen of Leeuwarden 2 GTW 2/8 binnen die voor de zomervakantie nog 2/6 waren. In Polen is er een bak tussen gezet. Aldus de spots op Somda | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:24 |
Kan zijn dat die net uit Deventer vertrokken, ik zag zoiets staan ![]() | |
b2py | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:47 |
Je hebt het over tienduizenden mensen die jarenlang collega's waren en toen plots ineens elkaars concurrenten, opdrachtgevers of klanten. Het kost jaren om zo'n situatie te veranderen en te accepteren. Die effecten zie je ook nog in Nederland | |
Duvel | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:51 |
En dus? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:41 |
Gaan er nog mensen het hele weekend treinfappen in NRW? NRW ticket is aankomend weekend 2 dagen geldig wegens 70 jaars feest oid. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:02 |
Het uitvoerend personeel ziet elkaar gewoon als collega's hoor. Of concullega's, omdat er een ander logootje op de stropdas staat. Als ik met consultants van een ander bedrijf in één kamer zit zijn het ook gewoon collega's. De strijd zit op het sales-niveau, en daar wil ik niks mee te maken hebben ![]() | |
Prins_Pils | dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:51 |
Zie je ook bij buschauffeurs. Altijd zwaaien naar elkaar, ook al is het een andere maatschappij. Je zit toch in dezelfde tak van sport ![]() Dus dat ![]() | |
dennistd | woensdag 24 augustus 2016 @ 01:02 |
Tja, ik maak regelmatig een praatje met de concullega's. Als personeel ben je geen concurrent van elkaar in het OV, je behoort immers tot een bepaalde concessie en gaat gewoon mee naar een nieuwe werkgever als die de aanbesteding wint. | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 01:57 |
Ik weet nog dat Syntus de concessie Midden-Overijssel won, in die tijd reisde ik nog heel veel met de bus hier. Het was heel lang een Connexxion-imperium. De oudere chauffeurs mopperen tot en met, 'ik ga echt niet in zo'n Syntus-pakkie lopen!' Als je ernaast staat tijdens het gezamenlijk-nog-een-sjekkie-roken-voor-de-laatste-rit hoor je alle bedrijfsinterne info wel voorbij komen ![]() [ Bericht 31% gewijzigd door Prins_Pils op 24-08-2016 02:05:11 ] | |
MTL | woensdag 24 augustus 2016 @ 07:55 |
Wij groeten elkaar als machinist gewoon altijd. En als er een keer een bus voor de overweg staat groet ik meestal ook wel even (en zij eigenlijk ook altijd wel). Je bent gewoon collega's. Mij boeit het niet zo of er nou NS, Arriva, DB of welk ander logo er nou op zo'n trein (of bus) staan. En als collega's van een ander bedrijf problemen hebben, dan kijk je toch ook even of je kan helpen? | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 08:26 |
Het gaat ook niet om uitvoerend personeel, het gaat dan ineens om contractsturing, afstand nemen als beheerder, onafhankelijkheid etc. Dat kan lastig zijn | |
Salatrel | woensdag 24 augustus 2016 @ 08:47 |
ik zwaai niet naar metrobestuurders hoor ![]() | |
MTL | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:08 |
Tss. En ze zijn 's avonds altijd zo vriendelijk met hun schijnwerpers tussen Riekerpolder aansluiting en Transformatorweg ![]() Die lui hebben werkelijk geen idee waar het dimknopje zit. Ik herinner ze er soms dan maar weer eens aan dat ze wel degelijk een dimknopje hebben met de schijnwerpers van de Traxx. Gelukkig heeft dat ding vier standen (dimmen, normaal, halve schijnwerper/groot licht, hele schijnwerper), dus daar kan je mooi mee seinen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:28 |
Eenkennige xenofobe haatbaard dat je bent ![]() ![]() | |
Salatrel | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:29 |
daar hebben de meeste goederenmachinisten ook last van ![]() | |
Salatrel | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:30 |
totdat je de SLT van de dimstand afhaalt dan weten ze hem opeens wel te vinden | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:31 |
Gebruik je die schijnwerper wel eens? In tunnels oid? | |
dennistd | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:32 |
Ik zwaai ook niet naar vrachtwagenchauffeurs hoor ![]() Naar touringcarchauffeurs dan wel weer ![]() | |
MTL | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:45 |
Persoonlijk zelden. Enige echte reden om dat spul te gebruiken is eigenlijk in landen als Duitsland of de Scandinavische landen om bij de lange stukken verder te kunnen kijken om bijvoorbeeld dieren op tijd van het spoor te kunnen jagen. In Nederland is er eigenlijk geen reden toe, behalve als je bijvoorbeeld een schouwopdracht krijgt van de treindienstleider. | |
_serial_ | woensdag 24 augustus 2016 @ 09:50 |
Over SLT gesproken, weet iemand de laatste status ? | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 10:10 |
Ze zijn nog steeds krap ja | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 10:46 |
Er is heel veel voor beide te zeggen, rechts blijft toeteren dat concurrentie voordeel oplevert, terwijl dat niet duidelijk is, links blijft roepen dat het genationaliseerd moet worden omdat het nuts is, dat is natuurlijk een flutargument. OV is niet zomaar een product, het is een dienst waarmee ook de achterlijke gebieden van het land ontsloten moeten worden (of je moet er voor kiezen om Groningen, Zeeland, Drenthe, Friesland en nog een paar andere gedeeltes van het land te ontruimen en iedereen in kernen te flikkeren), rechts vindt dan vaak dat er winst gemaakt moet worden, terwijl links graag een kwartierdienst wil naar iedere kern in de fucking omgeving en een intercity naar een loze stad in Duitsland waar eigenlijk ook niemand heen wil. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Concurrentie zoals die er nu is is stiekem eigenlijk geen concurrentie, het zijn vooral staatsbedrijven die tegen elkaar concurreren op de decentrale meuk en vooralsnog zijn échte concurrerende alternatieven niet bijster succesvol gebleken omdat het nogal kut is dat je een kaartje koopt en dan niet meer kan instappen in welke trein je dan ook wil. Tenzij je weer 100%-controle en verkoop in de trein tegen normaal tarief gaat invoeren maar dat kost weer zoveel personeel dat dat weer niet rendabel is. Ach jah. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 10:58 |
Het grijze gebied is eigenlijk de 'service' die je levert door verlieslatende lijnen ook te exploiteren. Je ziet nu veel regionale initiatieven komen zoals de Hugohopper maar ook dit kent zijn voor- en nadelen. | |
#ANONIEM | woensdag 24 augustus 2016 @ 11:03 |
OV heeft ook verschillende rollen. - Het kan een kostendekkend product zijn - Het kan een dienst zijn die verkeerscongestie op de weg vermindert zodat zakenmensen, monteurs en vrachtauto's op tijd aankomen - Het kan een dienst zijn die de aantrekkelijkheid van een plaats als vestigingslocatie vergroot enkel door het gevoel van bereikbaarheid - Het kan een minimumvoorziening zijn voor mensen die geen auto kunnen rijden of niet kunnen fietsen - Het kan een dienst zijn die mensen uit de auto moet halen voor het behalen van CO2-doelstellingen - ... En privatisering kan ook verschillende doelen hebben. - Minder overheidsuitgaven - Meer nut van dezelfde overheidsuitgaven - Stimulering van het bedrijfsleven - Decentralisatie - ... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2016 11:04:05 ] | |
Darkwing_Duck | woensdag 24 augustus 2016 @ 11:17 |
Ja maar dan Hang je linkerspoor... | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 14:55 |
Interessante ontwikkelingen bij Arriva/Connexxion. Tijdspad op Somda wordt niet geschetst helaas. De E-GTW van de Valleilijn gaat naar de Vechtdallijnen en wordt op de Valleilijn in 2018 vervangen door 2 tweebaks FLIRTs. Dat was al bekend, maar niet dat de Breng GTW's die nu nog op de Maaslijn rijden gaan ruilen met de 2 LINTjes die nu nog tussen Almelo en Mariënberg/Hardenberg rijden. Dit vanwege de hogere Vmax van de GTW. 120 km/h voor de Lint om 140 km/h voor de GTW http://www.somda.nl/forum/1015/p588696/Ontwikkelingen+Arriva/ | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2016 @ 16:05 |
Tweebaks Flirt lijkt me te klein voor de Valleilijn. Breng-GTW is te groot voor Almelo-Marienberg (zeker nu Geerdijk Centraal wordt overgeslagen). Kortom, we missen nog wat in dit verhaal. Tijdspad begint natuurlijk in december als Veolia er mee stopt. | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 16:10 |
klopt. Er missen nog de nodige puzzelstukjes. Met name het tijdspad. Toch denk ik dat Cxx voor de tweebaks FLIRT gaat, omdat ze dan gekoppeld kunnen rijden en je nog steeds voldoet aan de perronlengte op de Kippenlijn. Ik dacht dat je maximaal net iets boven de 100 meter per trein kunt zitten. Dat een GTW 2/8 te groot is voor Almelo - Hardenberg klopt. Het kan ook een ruil worden met de Achterhoek die twee GTW 2/6 kwijtraakt en er twee GTW 2/8 voor terugkrijgt. | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2016 @ 16:20 |
Als ze de perronlengte maximaal willen benutten kunnen ze beter een zesdelige Flirt kopen in plaats van twee korte. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 16:20 |
Ze verwachten groei ivm doortrekken naar Hardenberg en die LINT'en waren schaars dus waarschijnlijk erg duur in onderhoud bijv. | |
hemarookworst | woensdag 24 augustus 2016 @ 17:13 |
Is de trein een beetje te doen met deze temperaturen? Morgen zit ik wat langer in de trein en het is tig jaar geleden dat ik met deze temperaturen in de trein had gezeten. Materieel waar ik verwacht in te zitten is SLT, VIRM en ICMm | |
ziggyziggyziggy | woensdag 24 augustus 2016 @ 17:30 |
Ligt er helemaal aan. Niet alle airco's kunnen deze temperaturen goed aan. Als het te warm is, helpt verhuizen naar een andere bak of coupé vaak wel. | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 17:47 |
true, maar dan heb je het grootste deel van de dag luchtvervoer. Daarom wordt vaker voor twee kleinere units gekozen | |
greavy | woensdag 24 augustus 2016 @ 18:48 |
De schermen in de Belgische Desiro kunnen realtime informatie tonen. Maar niet zomaar. Je moet met speciale codes de gegevens invoeren. Door enkel het treinnummer (bijvoorbeeld 3463 voor een IC Antwerpen-Binche) in te voeren krijg je geen realtime informatie. Nee, daar moet nog het één en ander bij, en soms - als er geen GPRS-verbinding is - werkt die code niet, en kan de treinbegeleider ervoor kiezen niks in te vullen of enkel de "geplande data" en dit later aanpassen (wat meestal niet gebeurt) Dit is om het makkelijk te houden ![]() | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:43 |
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Lijkt wel op een vergelijkbaar geval als onze ov-chipkaart | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:50 |
OBIS ![]() | |
James1988 | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:50 |
En met één stel van zes bakken heb je geen backup voor wanneer er wat stuk gaat. Met twee stellen kun je tenminste nog een trein laten rijden als er eentje stuk gaat. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:51 |
Wat is daar grijs gebied aan? Dat is juist geen grijs gebied volgens mij? Rechts wil daar een minimale dienst, links een kwartierdienst. | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:52 |
Dat ook nog een keer ja. | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:55 |
Laatste nieuws over Almelo-Hardenberg komt van een Arriva-medewerker. De GTW's op die lijn lijken in ieder geval in het weekend standaard te worden om de LINTen onderhoud te kunnen geven. Beide stellen blijken redelijk wat onderhoud nodig te hebben. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:36 |
Dan is de middenweg toch grijs? Alsin, geen duidelijke voor de hand liggende oplossing | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:51 |
Grijs gebied heeft te maken met regels, het is niet duidelijk of de regels A of B zijn en je kan daardoor onder bepaalde dingen uitkomen. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:53 |
besluiteloosheid <> onduidelijkheid | |
derLudolf | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:57 |
Is de lijn doorgetrokken? Oef, fijn, zulks onderhoudsvriendelijk materieel. Staan er nergens betere Lintjes stil? Of DM90. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:58 |
Snelle conclusie, misschien is het onderhoud wel gewoon onder par geweest. Is tenslotte NSFS. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:02 |
Not So Fast Services? ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:04 |
Nederlandse Spoorwegen Fuckdiedomme SchapenbelastingbetalersinNederland | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:06 |
Ja. Daarom is Geerdijk Centraal helaas gesneuveld De LINTjes die nu stilstaan zijn van NSFS en hebben revisie nodig voordat ze weer mogen rijden. Reserveonderdelen voor die stellen zijn schaars. DM'90 is ook geen optie, want de stellen die terzijde staan zijn gestript om het huidige park tegen geringere kosten rijdend te houden. | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:11 |
Hoezo schaars, in Doitsjland rijden duizenden van die dingen. En zo oud zijn ze niet. Amper 15 jaar en nu al aan de kant ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:12 |
Sorry wat? Er zijn er meer dan 700 van gebouwd maar onderdelen ho maar? Ja, en ik ben de Paashaas ![]() Zoveelste rad voor ogen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:16 |
Volgens mij worden die reserveonderdelen nog gewoon nieuw gemaakt zelfs. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:20 |
Ja, maar niet voor de prijs die NSFS wil betalen. Dus dan wordt er gedaan alsof ze "niet verkrijgbaar" zijn. Ja, zo kan ik het ook ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:27 |
Dan moet je gewoon zeggen; we gaan ermee stoppen, wil je ze kopen, prima, ik wil 10 euro. Zoiets. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:29 |
We zijn het eensch ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:30 |
Gelukkig nieuwjaar dan maar! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:31 |
Oh ja het nieuwjaarsrondje, goed dat je t zegt. Hee gingen we nou inderdaad dit jaar een oudejaarsrondje doen ivm het definitieve overlijden van nachttreinen uit Nederland? ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:34 |
Geen idee. Hangt er ook vanaf wanneer het is. Moet naar Oostenrijk aan het begin van het jaar en ik zit er hard over te denken om met O&N en Kerst het land te verlaten. Sydney was vorig jaar met O&N maar 500 retour maar toen had ik niet nog een week vakantie na nieuwjaar en terugvliegen wordt best wel lang en vervelend ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:40 |
Dat doe ik eigenlijk elk jaar wel. Soms lukt het, maar vaker niet. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:26 |
Ik lees altijd in eerste instantie NS Flight Simulator. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:37 |
Nitro Soft Flight Simulator? ![]() | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:39 |
Ik zit op yt wat treins te kijken in Lissabon en stuitte op deze waar je ook een hoop omroepberichten in hoort. Wat klinkt dat Portugees raar ![]() Ze klinkt wel zwoel ![]() | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:40 |
Non Sausaged Flying Spaghetti? | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:41 |
Pools klinkt heel anders hoor. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:41 |
Ik vind het altijd Spaans op zijn Russisch uitgesproken. Het is een vrij makkelijke taal. | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:42 |
Vooral al die slissende s-klanken vallen me op. Het is nog wel vrij aardig te verstaan ![]() Ja daarom dus ook mijn opmerking over Pools. Of Russisch. Die kant op ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:50 |
Klopt maar dat is volgens mij meer omdat het het verschil is tussen zoiets als West Vlaams en Nederlands. Geschreven kunnen ze het lezen van elkaar. | |
#ANONIEM | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:54 |
Sim ![]() Die omroepberichten zijn goed te verstaan. Ik denk ook voor een Braziliaan wel. En Braziliaans Portugees is in principe ook prima te verstaan. Kenmerk van 'normaal' Europees Portugees is dat veel woorden half worden ingeslikt. Percebes? ('Begrijp je?') -> Psebsj? P.S. Portugees ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2016 22:58:44 ] | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:55 |
Ik zat ooit eens met een stel Poolse vrienden in een trein in het uiterste zuidoosthoekje van Polen (Sanok en verder), zaten we samen opschriften te ontcijferen in een Oekraïens rijtuig. Taaltechnisch lijken Pools en Oekraïens best veel op elkaar. Alleen die Polen weigerden gewoon categorisch om Cyrillisch schrift te leren lezen. Maar ik had daar niet zo'n probleem mee. Dus ik las gewoon het Cyrillisch schrift op, geen idee hebbende wat ik zei, en de Polen hoorden dat aan en hadden iets van "oooh staat er DAT!" en vertaalden het naar Engels ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:58 |
![]() | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:58 |
![]() | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:02 |
Het is nog niet eens zo moeilijk ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:23 |
Gesproken blijft toch moeilijk. Dit kan ik ervan maken: Zelfs met een beetje Google'n krijg ik het niet helemaal compleet. | |
James1988 | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:28 |
Grappig, NMBS eist dat je Belg bent als je daar wil solliciteren naar de functie van treinbegeleider. Eisen dat je de talen spreekt lijkt me logisch, maar is "Je bent Belg." geen vorm van discriminatie? | |
GlenSpey | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:31 |
In de VS moet je Amerikaan zijn om president te mogen worden ![]() | |
James1988 | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:33 |
Dat zou ook nog wel een leuke rechtszaak op kunnen leveren als bijvoorbeeld Carlos Slim zich verkiesbaar zou stellen. ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:33 |
Nee. Eén van je ouders moet Amerikaan zijn én jij moet door birthright Amerikaan zijn. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:33 |
President. Hmm hmm. Treinbegeleider. Hmm. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:33 |
Ik denk dat, als je dit aanvecht bij het Europese Hof, dat je het wint. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:34 |
Waarom heeft niemand het over de emailservers van DonaldT? | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:35 |
ja vrijheid van arbeid en zo. Kwalificerend diploma okee. Nationaliteit is een irrelevant criterium. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:36 |
Precies. Er zijn uitzonderingen mogelijk maar die liggen volgens mij vooral in het taal spreken gedeelte, of als het om minderheden of minderbedeelden gaat. Maar dit lijkt me niet voldoende. | |
James1988 | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:37 |
Dat lijkt mij dus ook. Vooropleiding, talenkennis en medische geschiktheid lijken mij belangrijker criteria dan waar je bent geboren. Niet dat ik het zou halen hoor, ik faal altijd hard met het spotten van die nummers in kleurencirkels. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:42 |
Ah, een lotgenoot. ![]() Afijn, onderscheid op grond van woonland is volgens mij vaak nog wel toegestaan binnen de EU-regels maar discriminatie op grond van nationaliteit gaat in principe altijd tegen het discriminatieverbod uit de burgerschapsrichtlijn in. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:42 |
Enchroma's al geprobeerd? | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:45 |
Klinkt als 'continuar' of hoe je dat dan schrijft. Er wordt dan gezegd dat de trein uit Roma-Areeiro komt en doorrijdt naar Coina, stoppend op alle tussengelegen stations waarvan Sete Rios de eerste is. Kan niet anders, gezien de lijnvoering ook ![]() | |
GlenSpey | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:46 |
Oefenen, ik heb die shit ook dagelijks opgezocht vanaf een maand voor mijn kleurentest. Het helpt echt als je oefent want je leert hoe je zo effectief mogelijk naar die cirkels kan kijken, ofzo ![]() Of je moet écht kleurenblind zijn natuurlijk... | |
Prins_Pils | woensdag 24 augustus 2016 @ 23:50 |
Ik had tijdens mijn keuring één strikvraag ertussen zitten, ik begon me al zorgen te maken dat ik niks zag maar dat was dus juist de bedoeling ![]() | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:02 |
Ik zie kleuren gewoon prima, tenminste... dat denk ik. Als ik op de weg rijd kan ik het verschil prima zien tussen groen, geel en rood. En ook toen ik een keertje voorin zat kon ik bij ieder sein gewoon de kleur goed onderscheiden. Het zijn juist die gekke kleurencirkels waarin ik bij veel cijfers net iets anders zie. Of gewoon niets. ![]() Ja, dat lijkt me ook. Discriminatie op basis van woonland is te verdedigen. Als een bedrijf uit Lille een vacature heeft openstaan heeft dat bedrijf weinig aan een kandidaat uit Rotterdam daar vooral in Rotterdam wil blijven wonen. De afstand is gewoon te groot om dat praktisch te laten zijn. Maar voor iemand die in Noord-Brabant woont is een standplaats zoals Essen, Antwerpen of Turnhout net zo goed te bereiken als Eindhoven, Den Bosch of Roosendaal. En zo ongebruikelijk is een Frans-sprekende Nederlander nou ook weer niet (i.t.t. een Nederlands-sprekende Waal ![]() Ik heb ervan gehoord en ik heb wat filmpjes gezien op YouTube. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, want ik heb dus het idee dat ik kleuren gewoon prima zie. ![]() Misschien moet ik zo'n EnChroma maar eens een keer proberen. Zou dat eigenlijk een toegestaan hulpmiddel zijn, als je daarmee wél zo'n test kunt halen? Een bril is toegestaan (mits je een reservebril bij je hebt), dus waarom zou dat met een EnChroma niet zo zijn? Ik zie bij deze test dus echt andere cijfers dan wat het zou moeten zijn. In dit plaatje zie ik bijvoorbeeld een 3, terwijl het een 8 moet voorstellen. ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:04 |
Ik zie een 8, al is de linkerhelft meer rood-oranje en de rechterhelft meer rozig. | |
GlenSpey | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:05 |
Focus je ogen eens, bijna tot op het punt waarop je scheel gaat kijken. Zie je de donkerdere tint aan de linkerkant nu beter dan voorheen? Ik vind ze zelf ook moeilijk, maar door mezelf te trainen ben ik tot nog toe wel 2 keer probleemloos door die test heengefietst... | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:09 |
Ik ben niet kleurenblind en heb nul fouten op die test maar sommige zijn ook voor mij wel lastig! Door je oogharen kijken wil wel eens helpen want dan zie je niet alleen maar al die rondjes. | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:14 |
Over die Enchroma's: Ik heb een vriend van me er aan geholpen in Vegas, gewoon afspraak gemaakt bij opticien die ze op voorraad heeft met een smoes en toen ging hij het proberen. Hij kon wel janken. Maar het werkt dus niet bij iedereen. Ik zie een hele duidelijke acht inderdaad. | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:16 |
Dat helpt wel een beetje, ja. Ik zie de outline van de 8 dan beter ![]() Eigenlijk een fluttest dus. ![]() Als ik Train Simulator zit te spelen twijfel ik wel eens of het aankomende sein nou geel of groen is, maar dat is dan meer omdat de groentint richting geel gaat i.p.v. een realistische groentint. Het omgekeerde ("Hey, hij is groen" en vervolgens van de PZB om je oren krijgen) is me dan weer nooit overkomen, dus die kleurenblindheid is fail-safe ![]() Oostenrijkse seinen zijn trouwens chill, want die gebruiken niet alleen kleuren maar de lichten zijn ook in een patroon gerangschikt ![]() | |
GlenSpey | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:18 |
Ik kijk nog wel eens youtube video's van treintrajecten, zelfs dan zie ik vaak de verschillen tussen groen en geel niet op afstand. Hell zelfs geel en rood kost soms moeite ![]() Als ik zelf rij zie ik ze namelijk prima. | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:26 |
Dat klinkt herkenbaar. Dat zal wel komen doordat het is opgenomen, gecomprimeerd, gedecomprimeerd en vervolgens weer door je videokaart en monitor wordt gejaagd voordat het bij je ogen terechtkomt... Weet je zo een bepaald traject waar je dat eens hebt gezien? Geel aanzien voor rood heb ik nog niet gehad. | |
GlenSpey | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:30 |
Nee geen idee. Moet wel zeggen dat het vaak alleen op afstand is hoor, als ie dan dichtbij is gereden zie ik het weer prima ![]() Zie in die video's ook nog wel eens seinen die afvallen ![]() | |
GlenSpey | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:30 |
edit: foutje | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:39 |
Snapte ik ![]() Same. Die kleur rood is dan ook wel erg duidelijk. Bij LED-seinen is de kans groot dat je dat ziet, dat heeft inderdaad te maken met de frequentie waarop de camera filmt en de verversingsfrequentie van de LEDs. | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:45 |
Ja dat. Mijn issues zitten meer in de gehoor-hoek. Maar als ik voor professionele gehoorbescherming ga kijken heb ik ongeveer 3 misschien wel 4 setjes nodig, eentje voor snurkende maat op vakantie, eentje voor concerten, eentje voor trekkertrek ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:54 |
Zelfde waarom je LED-lijnfilms bij daglicht nooit goed op de foto krijgt. Dat rangschikken in patroon, waarom zou dat zijn? Ik kan toch aannemen dat dat niet voor kleurenblinden is gedaan? Daar mag je in Nederland nog wel mee uitkijken want er zijn nog steeds vierlamperige seinen dus je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan het bovenste lampje een groene is ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:05 |
Hee wat was die explosie bj jou in de buurt like 10 minuten geleden? | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:05 |
Explosie? ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:07 |
Niks te zien. Zal wel vuurwerk zijn geweest? | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:07 |
Ja de rook is inmiddels weg. En totaal geen followup qua sirenes of zo, dus zo spannend zal het wel niet geweest zijn ook.. | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:08 |
ja vuurwerk ![]() ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:08 |
Gebeurt vaak zat hoor ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:09 |
ja, en flitsen. Maar het kwam wel erg vlot na elkaar, denk dat het zowat op de Beestenmarkt was | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:10 |
We zien het morgen wel in de krant, ik zie echt niks out of the ordinary ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:11 |
Of zou ik dan tóch kleurendoof zijn ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:15 |
Be benieuwd. Het wordt ook eens slaaptijd inderdaad ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:16 |
Jep ![]() | |
dennistd | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:19 |
![]() Late dienst meldt zich ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 01:23 |
Mooi, kun jij het fort bewaken ![]() In de krant een klein artikeltje dat 'de kleurstelling van station Deventer in ere wordt hersteld'. Klinkt groter dan het is, de kozijnen en lijsten worden overgeschilderd van wit naar de oorspronkelijke kleuren van de oplevering ![]() Interessanter vind ik de foto die erbij staat, het afgeknotte torentje aan de westzijde was vroeger écht een torentje ![]() http://www.destentor.nl/r(...)de-kleuren-1.6291051 | |
boriq | donderdag 25 augustus 2016 @ 04:54 |
Wat nu nachtploeg? Het is hier gewoon 19:54 ![]() Opvallend hier, in LA, is ook wel dat de locomotieven voor de Metrolink treinen (GE Dash 944-CW's) niet worden gehinderd door enige geluidsisolatie ![]() | |
b2py | donderdag 25 augustus 2016 @ 06:56 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:45 |
Dan ben je dus kleuren-slechtziend net als ik. En ik kan ook de kleur van een sein wel herkennen maar waarom zouden de spoorwegen niet verder zoeken naar iemand die gewoon helemaal niet kleurenblind is? | |
Salatrel | donderdag 25 augustus 2016 @ 09:52 |
dit dus ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 augustus 2016 @ 10:52 |
Of roetfilters. | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 11:38 |
Foto's van de VIRMm (miniaturen niet klikbaar, screenshot van fb). Let vooral even op het ![]() ![]()
| |
Adrie072 | donderdag 25 augustus 2016 @ 12:21 |
30 augustus staat ie op R`dam Centraal voor de pers, dacht ik. | |
dennistd | donderdag 25 augustus 2016 @ 12:41 |
In de VIRMm zit ook een urinoir: http://www.telegraaf.nl/b(...)_trein-toilet__.html | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 augustus 2016 @ 12:48 |
Plastuiten dispenser ophangen voor de dames, gewone toilet eruit slopen.... en dan is er weer ruimte voor 1 klapstoeltje | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 augustus 2016 @ 12:59 |
Ik vind dit een goede ontwikkeling. | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2016 @ 13:48 |
Maar er vallen er ook heel veel af ![]() In België schijnt de uitval trouwens nog erger te zijn. | |
Salatrel | donderdag 25 augustus 2016 @ 14:12 |
klopt. als er 5 vacatures zijn en 1000 kandidaten zul je op het minste of geringste afvallen zoals op tijd aanwezig zijn in plaats van +5 minuten dan ben je niet geschikt ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 augustus 2016 @ 14:15 |
Juist wel, dan pas toon je je solidair met het bedrijf! ![]() | |
Salatrel | donderdag 25 augustus 2016 @ 14:24 |
lees het nog eens een keer ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 augustus 2016 @ 14:33 |
Ja, je hebt een punt ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 25 augustus 2016 @ 14:33 |
Daar moet je ook aantonen dat je tijdens een staking op de rails durft te staan. Veel mensen haken dan af of leggen het loodje uiteraard. | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 16:57 |
Bereidheid tot staken in de arbeidsvoorwaarden ja? ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:10 |
Realer Irrsin in Bad Bentheim ![]() ![]() http://www.ardmediathek.d(...)&documentId=37332274 | |
Peterselieman | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:22 |
wahahaha. Duitsland wordt zo het nieuwe België ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:23 |
Geweldig ![]() ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:26 |
![]() | |
tripel7 | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:53 |
Oh, die VIRMm foto's, hier kan je ze in het "groot" vinden ![]() http://imgur.com/a/Z63pA | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 augustus 2016 @ 18:00 |
Het is dat ik op zoek was naar een urinoir, anders dacht ik dat het een wasbak was... |