James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:49 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:51 |
Volgens mij was dat hier niet geïnstalleerd omdat dat bij een baanvaksnelheid t/m 100 km/u niet verplicht is. En als ik het zo lees waren ze van plan om de veiligheidstechiek te vernieuwen maar waren ze daar nog niet aan toegekomen. | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:51 |
Dat als je een trein 'meeneemt' waar nog een remslof tegen de wielen aanhangt (en neem als voorbeeld een 186/189, met ongelooflijk veel trekkracht dat je het niet voelt), dan kan het metaal zo warm worden dat er pikkeltjes metaal op je wielen terecht komen. Dit vergroot de kans op ontsporing en je wielen zijn minder egaal waardoor ze eerder kapot gaan, en het maakt een teringherrie. Die nieuwe zijn van hout geloof ik. Zal eens na vragen op het werk van de week. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:52 |
Een achtergelaten remschoen op in dienst zijnd spoor aantreffen lijkt me ook geen pretje, gelukkig lette de machinist goed op. Zie dit IVW-rapport ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 22:58 |
Wat moet je dan nog doen? Betonnen stoepbanden? ![]() KIJK gewoon of je wielen vrij zijn voordat je weg rijdt ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 23:07 |
Typisch, de trein ![]() | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 23:09 |
Geluk bij een ongeluk dat die trein vlak daarvoor tot stilstand is gekomen. ![]() Ik sprak eerder vandaag iemand die net als ik de eerste V250-rit met reizigers (29 juli 2012) had meegemaakt. We hebben er maar een beetje om staan lachen, ook al is het hele verhaal eigenlijk één grote tragedie. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 23:10 |
![]() ![]() | |
Poepdoos | maandag 11 november 2013 @ 23:46 |
Neehoor, alles kan over DVS https://ndovloket.nl/helpdesk/kb/31/ V.w.b. die kosten, quote uit de NS-api mailinglijst:
| |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 23:50 |
Hoezo, "zon in de rug houden"? ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 23:54 |
zeker mooi. De omstandigheden waren vanochtend perfect voor een dergelijke plaat. In dit geval werkt de zon die er doorheen probeert te komen in het voordeel ![]() | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 23:56 |
Meh, GTW.... | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 23:56 |
Ja het was heerlijk koud winters weer eigenlijk. Veel mist, en ik was per ongeluk op Ruurlo uitgestapt. Realiseerde me pas later dat mijn collega me vandaag niet zou komen ophalen en dat ik dus door moest rijden via Winterswijk naar Varsseveld. Zo maar even de tijd volgemaakt ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 12 november 2013 @ 00:01 |
Voor Beter OV vroeg begin april aan de ACM te kijken naar de exploitatie van vastgoed op stations. De Kamer nam dat eind april bij motie over. ACM heeft nu een ei gelegd. http://www.voorbeterov.nl/130403.php | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 00:06 |
mag jij alweer voor mijn lens verschijnen ja? ![]() | |
AIex | dinsdag 12 november 2013 @ 01:10 |
En precies door aan dit soort zaken aandacht te geven toon je naar mijn mening aan dat mvbov naast reizigersbelangen-, ook heel graag en wellicht wel vooral een alternatieve-vervoerdersbelangenbehartiger is. Dit heeft weer eens niks te maken met reizigersbelangen, die zijn tenslotte zeer positief over het aanbod op de stations. | |
WhiteJoker | dinsdag 12 november 2013 @ 01:15 |
Veel keuze heeft de reiziger niet hè? Oók op stations waar NS niet komt, die wat kleiner zijn bijvoorbeeld en daardoor minder faciliteiten zijn, mogen andere vervoerders geen eigen initiatieven ontwikkelen. Die kunnen best beter zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 01:19 |
Restauratie Winterswijk: Dicht. Was er geen vraag naar dan? Ja heus wel. Maar NS heeft zijn eigen belangen en de rest kan de tering krijgen. | |
AIex | dinsdag 12 november 2013 @ 01:28 |
Volgens mij kunnen partijen die iets willen exploiteren op een station via www.hurenopstations.nl al een aantal objecten bekijken of contact opnemen met de vastgoedboys. | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 08:26 |
Ik geloof dat we blij mogen zijn dat jij geen treinen meer rijdt...? | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 08:28 |
Heb jij eigenlijk nog iets geschreven over het uitvallen van de spits-sprinters tussen Rotterdam en Gouda? | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 08:51 |
6 en een halve maand voor een quick scan, in 30 seconden al 2 spellingsfouten gezien ![]() | |
Fiorano | dinsdag 12 november 2013 @ 09:23 |
Kijk eens naar het vernieuwde station Barneveld Noord. Is een Connexxion station. Koffie/thee/koeken worden er verkocht de Ruiter Actief. Een bedrijf dat dagbesteding verzorgd voor de minder bedeelde medemens. Alles keurig netjes in samenwerking met ProRail. | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 09:25 |
Is de NS aan een feel good campagne bezig? Werd vanmorgen in de sprinter Amersfoort > Hoofddorp het volgende gemeld door de conducteur: "Uit ons onderzoek is gebleken dat veel reizigers op dit traject last hebben van volle treinen en te korte treinen. Wij bieden hiervoor onze excuses aan en zullen nogmaals bij de NS vragen of er langere treinen ingezet kunnen worden" | |
De_Hertog | dinsdag 12 november 2013 @ 09:45 |
Klinkt eerder als een conducteur die zelf ook genoeg heeft van die situatie en/of alle reizigers die bij hem komen klagen. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 10:02 |
uhuh en zo zijn er wel meer treintjes die structureel te kort zijn en waar niets aan gedaan wordt. Noem als voorbeeld het VIRM zesje dat op zaterdagochtend om 8.45 uur uit Groningen vertrekt. Eigenlijk altijd veel staanplaatsen na Zwolle | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 10:04 |
Die malle aap van de SP laat ook weer eens van zich horen: Bashir: concurrentiewaakhond beslist niet over het spoor ![]() Klok, klepel... | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 10:05 |
Het klonk ook meer als een actie op eigen initiatief dan dat het vanuit de NS kwam inderdaad. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 10:09 |
kan hij wel lezen? En bovendien is het meer macht geven aan het ACM wel degelijk nodig. De organisatie is op dit moment minder machtig dan haar voorgangers, iets wat ik een kwalijke zaak vind. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 11:05 |
Het schijnt wel dat NS-vastgoed verschrikkelijk dure huurprijzen heeft. Onze kantine zit bijvoorbeeld ook niet op het station maar d'r vlak naast. NS-vastgoed wilde de hoofdprijs hebben. Tuurlijk, het is aan A-locatie (zo noemt men dat toch in retail jargon?), maar met zulke prijzen zit je dus vast aan enkel ketens die daar waren kunnen verkopen (Kiosk, AH, Bruna, Burger King, Smullers etc.) Ik zie liever een eigen ondernemer (Ede-Wageningen) waar je gewoon een facking lekkere gehaktbal helemaal nat van de jus op een broodje met saté kan krijgen voor anderhalve euro. Dat soort zaakjes krijgen van mij altijd geld als ik op zo'n station ben. Al moet ik een pakje peuken halen, dan haal ik d'r altijd wel iets bij. Die ondernemers gun ik het ook gewoon. Heb ook niet veel met de ketens die op de grotere stations zitten. Een kipburger voor 2 euro bij de Smullers is wel handig als je ff snel wat wilt eten in je pauze, toegegeven. Een Bruna is ook handig voor de Quest of een goed boek. Maar als het echt om eten gaat heb ik liever gewoon een ondernemer met passie voor zijn toko ![]() | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 11:07 |
Plan U was veel mooier inderdaad. | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 11:08 |
Forens jij tegenwoordig iedere dag tussen Klarenbeek en Ruurlo of wat? ![]() | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 11:11 |
Dan heb je het echt moeilijk (als eigen ondernemer), La Porte (Driebergen-Zeist) heeft het om precies de reden die jij noemt niet gered. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 11:19 |
Niet vergeten dat de grondprijzen rondom stations vaak torenhoog zijn. Ze liggen vaak centraal in de stad waar de grondprijs al hoog is, zoals in Rotterdam of Amsterdam. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 11:21 |
Klopt. Dat vind ik erg jammer altijd. Het is ook wel logisch dat je meer betaald op zo'n locatie. Zo werkt de 'markt' nu eenmaal. Maar op sommige stations heb je niets en kan het wel een prima aanvulling zijn. Ik noem een station Groningen Europapark. Kan prima een ondernemer zitten half voor het tunneltje met een koffie take-away ofzo. Stappen genoeg reizigers in en uit om rendabel te kunnen ondernemen. Deventer, Elst, zou prima kunnen. Ik noem maar wat. | |
GlenSpey | dinsdag 12 november 2013 @ 11:28 |
Ja klopt, voor de kleine ondernemer is geen plaats, dat vind ik ook wel eens jammer. Op ieder station zit tegenwoordig hetzelfde. Wéér de Kiosk, wéér de Broodzaak, wéér de Starbucks, wéér de Julia's. De diversiteit is helaas ver te zoeken ![]() | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 11:36 |
Op Utrecht Overvecht zit een Coffeemania, die heb je niet overal ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 11:43 |
Is dat in andere landen anders? In Engeland zie je ook op zowat elk station een Costa. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 11:43 |
En daarom rijdt de spitssprinter tussen Rotterdam Centraal en Gouda Groverwelle niet | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 11:45 |
Fucking vingerververs in het kwadraat. | |
GlenSpey | dinsdag 12 november 2013 @ 11:51 |
Ik heb geen idee, weet alleen dat ik het hier erg jammer vindt ![]() | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 11:52 |
Uniek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 11:53 |
Da's vast Berlin Hbf! | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 11:54 |
Ja Duvel ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 12:08 |
Gisteravond natuurlijk ff in het café gezetten omdat ik een paar dagen vrij ben. Lag vannacht lekker in bed tegen het vrouwtje aan, en ik was zo realistisch aan het dromen dat ik door de rode heen vloog. Zat rechtop in bed. Waardeloze dromen zijn dat ![]() | |
JDude | dinsdag 12 november 2013 @ 12:09 |
De oude wachtruimte/kiosk/loket in Elst. Daar ging ik als klein JD'tje snoep halen en dan met m'n fietsje bij de overweg of zittend op een perronbankje treintjes kijken ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 12:10 |
Iemand die weet wat ze op station Diemen aan het doen zijn? Vanmorgen een heel leger werkers met van die meetapparaten en graafwerkzaamheden. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 12:14 |
aan welke zijde van het station? | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 12:39 |
Diemen krijgt volgens mij een tunnel. | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 12:49 |
Nee, dat is op Hannover Hbf. | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 12:56 |
Perron richting Muiderpoort waar nu nog dat lullige goederenspoortje naast ligt richting Watergraafsmeer. Ah na jaren gezeur toch die ondergrondse doorgang voor fietsers / voetgangers bij de spoorwegovergang? Dat heeft even geduurd dan. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 13:07 |
dat spoortje gaat verdwijnen is dat er al door dan? | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 12 november 2013 @ 13:08 |
![]() een echte schipper vaart ook door de rode zee. | |
_serial_ | dinsdag 12 november 2013 @ 13:10 |
Thanks voor deze verduidelijking ! | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 13:11 |
En ik maar denken dat ze dat machinaal groeven. Petje af voor deze aannemer! | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 13:13 |
Dacht van wel maar kan ook de engineering zijn. | |
ReisT | dinsdag 12 november 2013 @ 13:18 |
De tunnel in Diemen wordt meegenomen in "OV SAAL middellange termijn" dat is dus na 2016 pas. | |
bleiblei | dinsdag 12 november 2013 @ 13:27 |
in eindhoven hebben ze met lomp geweld de laatste eigen ondernemer eruit gegooid. Paste niet in het concept volgens de NS. | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 13:35 |
M.a.w. leverde betaalbare producten van goede kwaliteit. | |
MPG | dinsdag 12 november 2013 @ 13:37 |
![]() De bloemist zit er afaik nog, en gare du sud toch ook nog ![]() | |
Panthera. | dinsdag 12 november 2013 @ 13:48 |
Probleem is dat alle grote ondernemers (BK, Ah to Go, Bruna, Broodzaak etc) franchise zijn van NS, dus NS heeft er alle belang bij om onafhankelijke ondernemers weg te werken. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 13:50 |
Deventer en Ruurlo. Klarenbeek ben ik al een tijdje niet meer geweest. Hoezo? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 14:03 |
Binnenkort Deventer - Varsseveld trouwens. Hopelijk niet voor lang want dat is wel een pleurislang eind. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 12 november 2013 @ 14:10 |
Dat kun je beter met de auto doen... Maar dan nog een kut-weg met veelsteveel rotondes enzo... ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 14:13 |
Tsja. Moet ik eerst een auto hebben he ![]() | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 14:16 |
![]() ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 12 november 2013 @ 14:36 |
Het huurcontract van La Gare du Sud is opgezegd. Zie dit artikel in het Eindhovens Dagblad. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 14:40 |
hmm, interessant. Arriva zal volgens een bericht op Somda drie tweetjes naar Zwitserland sturen om te laten verlengen tot drietjes. Eerder deed Veolia al zoiets voor de Maaslijn http://somda.nl/forum/1015/p475508/Arriva/ | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 15:36 |
Voor welke concessie? | |
dennistd | dinsdag 12 november 2013 @ 15:37 |
Aannemelijk het noorden: de persoon die het post komt uit Groningen | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 15:39 |
klopt. het zal wel bedoeld zijn om in een aantal ochtendspitstreinen wat meer lucht te genereren | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 15:48 |
Oh dat vroeg ik me nog af eigenlijk. Is dat Arriva-eiland in het noorden qua materieel volstrekt geïsoleerd van het Arriva-eiland in het oosten eigenlijk? (Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Arnhem) Of komt er ook weleens wat noordelijk materieel bij ons terecht? ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 15:50 |
Daar linkte ik het niet direct aan. Het meten gebeurde zowel aan de linker als rechterkant van het spoor (Diemen centrum en Diemen Noord dus). Voorbereiding op dat tunnelgedoe lijkt mij dan erg vroeg. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 15:51 |
het zijn allemaal geïsoleerde concessies, al denk ik dat voor Almelo-Mariënberg een uitzondering gemaakt wordt als er een Lintje niet inzetbaar is. Dan zal wel een Achterhoeks stel op komen draven, of Arriva moet afspraken met Syntus gemaakt hebben over reservestellen | |
bleiblei | dinsdag 12 november 2013 @ 16:03 |
Bloemist? ![]() Maareh, idd. Gare du Sud. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 16:18 |
Maar het is toch niet zo dat die stellen per concessie afwijken? Of is er bij de ene concessie wel een toilet aan boord geëist en bij de andere niet of zo? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 16:19 |
dat laatste is zeker zo en bij de stellen verschilt ook de software die gebruikt wordt. Daardoor zijn ze veel minder makkelijk uitwisselbaar | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 16:27 |
Maffe Fries? Leeuwarden volgens mij ![]() | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 16:39 |
Kan ook gewoon iets van een aannemer zijn die het asfalt rondom de overweg gaat vernieuwen. Je weet het maar nooit. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 16:42 |
ging niet om mij, maar diegene die het zegt komt uit Groningen | |
ReisT | dinsdag 12 november 2013 @ 16:44 |
Volgens de gemeente gaan ze de verkeersveiligheid bij de overweg verbeteren. Er staat niks over een tunnel. | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 16:47 |
Het is verder ook niet heel belangrijk. Weet wel dat er zo'n eikel zo nodig met zo'n kreng op een standaard midden op het krapste deel van het perron moest gaan staan. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 16:57 |
Zie eerder in het topic, SAAL MiLa. | |
Straatcommando. | dinsdag 12 november 2013 @ 17:03 |
In Elst zit nog een klein gevalletje, ben er nog nooit geweest maar vriendinlief woont er dus zie 't regelmatig. In Velp heeft de uitbater het ook niet gered. Jammer wel, want van die Albert Heijn to go's, Julia's en smullers word ik een beetje murw. Da's dan weer 't nadeel van het oost'n, het is allemaal wat kleinschaliger ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 17:11 |
In Heerhugomeer zit vgs mij zoeen friettent die ook onafhankelijk is. Zit er al best lang trouwens ![]() | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 17:15 |
FTFY http://www.ouwestation.nl/ | |
Peter | dinsdag 12 november 2013 @ 17:17 |
Raalte heeft er ook nog 1 ![]() http://www.foodandgo.nl/ | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 17:22 |
In Breda zit schuin tegenover het station de Nieuwe Bredanaar, die bakken ook wel goed spul i.m.o.. | |
dennistd | dinsdag 12 november 2013 @ 17:23 |
Almelo de Riet ook, net als Enschede Drienerlo. Borne zat een pizzeria dacht ik, maar die is sinds een tijdje weg waardoor de bussen weer bij het station kunnen komen (regelmatig stonden de klanten ervan geparkeerd in de draailus van de bus...). Oldenzaal heeft een stationsrestauratie gerund door gehandicapten. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 17:27 |
Is dat waar vroegah 't Valken zat? Godver die hadden lekkere broodjes bal ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 17:28 |
Geen idee. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 17:31 |
't Valken zit er nog steeds zo te zien ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 17:37 |
Ahja, inderdaad. De Bredanaar zit aan de andere kant (de noordkant) van het station. Dat is in de toekomst de hoofdingang ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 12 november 2013 @ 17:38 |
Ja, en die is ook verrekte goed. Mijn pa werkt in Raalte en volgens hem is die tent legendarisch in Raalte. Heb er een paar keer wat gehaald als er wat met de trein mankeerde en het is prima eten daar. Vaak genoeg gehad dat de trein vanuit Zwolle niet doorreed naar Nijverdal en alle studenten daar maar binnen gingen eten. Schitterend gezicht, uit alle hoeken en gaatjes worden stoelen en tafels aangesleept. | |
GekkeHaan | dinsdag 12 november 2013 @ 17:38 |
Zekers! Ik meende mij het zo te herinneren geleerd te hebben. Gaf mijn fout ook gewoon toe. Maar laat je niet even aan je voorbij gaan dat ik al een hele tijd niets meer met de regelgeving rond het spoor te maken heb gehad. Het ul begint al aardig te verwateren. Iets wat niet gebeurd als je alle dagen op de bok van een trein zou zitten. Maargoed.... het is goed recht om dit te vinden hoor! | |
Frozen-assassin | dinsdag 12 november 2013 @ 17:50 |
Heb je geen ambitie meer om treinen te gaan rijden bij een andere vervoerder of? | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 17:51 |
Aanbieding rapport van feitelijke bevindingen bij voortgangsrapportage 33 HSL-Zuid Rapport zit in de bijlage. rijksoverheid.nl (Weinig interessant overigens kom ik bij lezen achter.) | |
GekkeHaan | dinsdag 12 november 2013 @ 17:52 |
Met twee STS-passages op mijn naam denk ik dat er weinig vervoerders om mij staan te springen. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 17:57 |
Denk dat er genoeg meesters zijn met meer STS'en.. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 18:00 |
God god je wordt wel meteen als een crimineel neergezet dan dus ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 18:01 |
Als ik een avondje rail simulator doe word ik toch wel een flink aantal keer met de noodrem tot correctie geroepen. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 18:03 |
Ja maar gewoon. Dat je nergens meer aan de bak komt omdat je toevallig 2 STS-passages gemaakt hebt. Da's best droevig ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 18:07 |
Nou, dat vind ik niet eigenlijk. Zeker gezien de korte tijd waarin ze plaatsvonden... Lullig misschien omdat het om de persoon van GH gaat, maar zo zie ik het. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 18:09 |
Tsja, het blijft nou eenmaal mensenwerk. Maar goed ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 18:09 |
Zie ook de PI. | |
GekkeHaan | dinsdag 12 november 2013 @ 18:16 |
Huh? | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 18:19 |
Posticon. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 18:36 |
NS zit tegenwoordig ook in dinosaurussen. http://sleutelstad.nl/nie(...)ca-tyrannosaurus-rex | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 18:58 |
Wat heeft NS ermee te maken? ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 19:03 |
Leuk voor Breda. | |
_serial_ | dinsdag 12 november 2013 @ 19:04 |
Nu maar hopen dat ze de verbindingen voor Dordrecht niet definitief omzeep helpen. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 19:05 |
Dordrecht - Roosendaal zal gewoon blijven rijden. De IC Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven gaat er wel aan. ![]() | |
_serial_ | dinsdag 12 november 2013 @ 19:07 |
Laat dat nou net de snelste IC zijn (die dus niet stopt op Blaak, Schiedam, etc)... ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 19:09 |
Tsja, ik zei al eens eerder dat ik niet bepaald enthousiast werd van het NS-plan. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 19:19 |
Moest de kamer niet half november laten weten aan NS wat ze gingen doen? Dit begint er op te lijken dat ze in zee gaan met NS. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 19:21 |
De kamer is helemaal nergens toe verplicht, maar is onder druk gezet door NS 'omdat de locomotieven die NS wil kopen anders duurder worden'. Locomotieven die NS wil aanschaffen zonder zich aan de daarvoor geldende regels te houden (aanbesteding) vanwege een 'dringende noodzaak' die door NS zelf is gecreëerd... | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 19:22 |
had je anders verwacht dan? Het NS-plan kan stukken beter, maar Mansveld durft uit angst voor Dijsselbloem niet te gaan voor de oplossing waarin de reiziger het beste af is | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 19:22 |
Nee, en ik vind het ook absoluut niet erg ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 19:24 |
Absoluut! Hier is wat gekrabbel over hoe het beter zou kunnen. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 19:32 |
De SNCF gaat het on-board catering van de TGV opnieuw inrichten. http://www.railjournal.co(...)ing.html?channel=542 | |
DriekOplopers | dinsdag 12 november 2013 @ 19:34 |
Die loopt mee in een rijtje incidenten van korte en langere duur, zoals Haarlem - Zandvoort, waar ook nog steeds tekst en uitleg over moet komen. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 19:50 |
Een rondje! ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 19:55 |
Gelukkig heb je in België geen NMBS-Stervex. Veel stations hebben een Panos (met veel betere broodjes als de Stervex-Broodzaak), maar op diverse stations zitten ook veel andere eigen ondernemers. Je ziet bijna alleen maar de Panos op veel stations terug, en de andere stations zijn op zich qua winkeltjes al bijna uniek. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 19:57 |
En wat schiet de doodnormale reiziger er mee op t.o.v. de doorgewinterde treinfantast? | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 19:57 |
bijna elk half groot station in België heeft ook een barretje, waar wat locals de dienst uitmaken en wat andere locals zo'n beetje wonen. Goeie plekken zijn dat altijd. Heb er o.a. in Gembloux en Libramont al eens een lange overstap mee overbrugd (hoewel Gembloux tegenwoordig waarschijnlijk totaal gemoderniseerd is, de verbouwing was al bezig toen ik er in 2009 was. Zal wel een soort ziekenhuis zoals La Louvière Sud geworden zijn ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 19:58 |
Normale prijzen betalen voor normale producten misschien? ![]() | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:00 |
De keuze is reuze sinds Servex de toko heeft overgenomen. Broodjes? Check. Noodles? Check. Hamburger? Dubbelcheck. Supermarkt? Check. Pasta? Check. En zo kan ik nog wel even doorgaan. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:00 |
Normale prijzen betalen (niet opgelicht worden), fatsoenlijk voedsel en drinken kunnen kopen. Meer keuze in mogelijkheden enz. Ik koop zelden iets op het station in NL, stelletje oplichters | |
ReisT | dinsdag 12 november 2013 @ 20:02 |
NS-Stervex is wel actief op Belgische stations. Met C'est du Pain broodjeswinkels, in St-Niklaas zit er zo een. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:02 |
Broodjes van de Broodzaak? Laat me niet lachen. Pure oplichting. Hamburgers van de Smullers? Niet te vreten, net als de friet enzo niet Pasta van de YamYamJammer? Nee, dankje. Wordt ter plekke opgewarmd in de magnetron. Supermarkt, de AHToGo? Dáár wordt je echt opgelicht. Waar je één half litertje Cola koopt, kan je in de supermarkt 3 liter halen. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:03 |
Fastfood is altijd duur, en over het algemeen is eten duur in Nederland buiten de supermarkt. What else is new? | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:03 |
Achja, ik ben wel tevreden met wat me geboden wordt. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 20:07 |
"normale prijzen" kon je niet lezen? | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:08 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 20:10 |
je hebt simpelweg geen keus, dus je koopt het. Wil niet zeggen dat je er blij van hoeft te worden natuurlijk. Ga nou niet doen alsof we blij moeten zijn dat er servex is (of weet ik hoe die ballentent tegenwoordig heet) "want anders was er niks". Want anders is er ruimte voor een ondernemer met oog voor zijn klanten in plaats van zijn portemonnee. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:11 |
De vrije ondernemer in Heerhugobijlmer is duurder dan de Kiosk aan de overkant.. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:12 |
Nou, Stervex overdrijft gewoon in Nederland. Alles extra duur maken is nergens voor nodig. En de Broodzaak, de Smullers of de YamYamJammer zijn echt niet zo goed als jij probeert te laten geloven. En dan de Julia's maakt het ook niet veel beter. Of Döner Toko. En bij de Hema op de stations betaal je ook 2x zoveel als bij de normale Hema. De LaPlace op Rotterdam betaal ik nog wel eens ¤2,75 (ook dankzij Stervex stervend duur) voor een saucijzenbroodje. Dáár proef je tenminste wat een echt saucijzenbroodje is. Bij de Kiosk, Broodtoko of de AppieToGo is het niet eens in de buurt van "kwalitatief", en wel de hoofdprijs vragen. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 20:13 |
Maar hij bestaat nog, dus zijn producten zijn kwadratisch veel beter blijkbaar ![]() | |
Regenjas | dinsdag 12 november 2013 @ 20:13 |
Klopt wel. Was er toevallig een paar dagen nadat het geopend was in 2011. Het is wel een mooi gebouw van buiten maar het heeft totaal geen sfeer, het is een grote badkamer met twee roltrappen naar de loopbrug, een peperdure Panos en een loket. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:14 |
Maar dat is niet vreemd, want die heeft wel kwaliteit. Dus de mensen komen terug. En dankzij die Stervex-laaielichters moet hij de prijs hoger houden. Nee, ik koop echt zelden iets op het station. Zoek wel een echte frietzaak waar je kwaliteit krijgt, of ga langs de supermarkt/Subway voor mijn broodje. Subway is duurder als die Broodzaak, maar kwalitatief veel beter | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:16 |
Wat wel meevalt is de cappuccino van AH To Go: ¤ 1,50 per bak. En met een volle spaarkaart (5 zegels) krijg je de zesde bak gratis, dan komt het neer op ¤ 1,20. Nog geen Duitse prijzen (daar heb je het soms voor een euro) maar voor koffie op het station vind ik het meevallen. Pasta van Julia's vind ik erg lekker, maar de verhouding hoeveelheid-prijs is helemaal zoek als je het mij vraagt. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:16 |
Gembloux zijn inmiddels bijna alle perrons verbouwd. Een modern station geworden, met in de grote hal een roltrap naar boven of beneden, en vanaf de perrons en achterzijde alleen een roltrap omhoog. En Panos is niet echt peperduur, want als jij hetzelfde broodje koopt bij de Broodzaak (ALS ze die hadden) had je ¤15,80 kwijt geweest. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:17 |
Moet je idd voor naar de ToGo. Kiosk, Broodzaak enzo zijn ¤2 of meer. Starbucks maar niet aan bod laten komen -.- | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:19 |
Ik verwacht het eigenlijk niet, maar eigenlijk hoort Charlie Chiu's terug te komen op de traverse naar Hoog Catherijne (of hoe heette dat ding) in Utrecht. Dát was goed eten tegen een betaalbare prijs. Sinds Charlie Chiu's daar weg moest (ivm de verbouwing) gaan mensen van ellende maar naar de Julia's. Die heeft het veel drukker gekregen sinds Charlie Chiu's weg is. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:20 |
Zo lekker vind ik koffie van Starbucks ook niet. Die van de Brooodzaak of Kiosk vind ik lekkerder. Bij die van Kiosk vraag ik me wel vaak af hoe ze het voor elkaar krijgen dat dat spul 20 minuten na aanschaf nog steeds bloedheet is... | |
remcoP | dinsdag 12 november 2013 @ 20:22 |
Tevens heeft de AH altijd wel een koffiedeal waarmee je voor 50 cent extra een gevulde koek ofzo erbij krijgt. Waar kan je die spaarkaart trouwens halen? Koop daar best vaak koffie namelijk. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:25 |
Die staan in een kartonnen bakje bovenop de koffie-automaat. De zegeltjes moet je altijd bij de kassa fixen. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:25 |
Er staat een bakje bij de kassa, anders hebben ze waarschijnlijk wel een stapeltje ergens achter de kassa liggen. | |
remcoP | dinsdag 12 november 2013 @ 20:25 |
Ah, daar kijk ik nooit dus vandaar. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 20:26 |
En vast ook wel bij de kassa ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 12 november 2013 @ 20:28 |
Sinds ik meer aan het sporten ben dan aan het spotten let ik dus ook flink meer op mijn eetgedrag. Broodzaak, DònerCompany en Smullers sla ik sindsdien dus ook over. Meestal als ik een lange dag werken in Dordrecht heb gehad haal ik op kosten van de baas een maaltijdsalade bij de AH voor 5 euro ofzo. Beter dan al die smerige vette meuk op het station. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:29 |
Friet van Smullers vind ik op zich best nog wel te doen. Niet te vaak uiteraard ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 20:41 |
De patat van Bram Ladage op Utrecht C gaat ook wel. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:42 |
Het is friet. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 20:43 |
Is er een Bram Ladage op Utrecht Centraal ja? Ik dacht dat dat een Rotterdams iets was ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 20:46 |
is ook Rotterdams, maar ze hebben ook op Hoogkatherijne een vestiging. Daar waar de passage richting CS begint | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 20:50 |
Nope. | |
DriekOplopers | dinsdag 12 november 2013 @ 20:52 |
Vandaag is een inktzwarte dag voor de treinreiziger. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:52 |
Maar zij hebben het fout. | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 20:53 |
OK, dank je. Ik ben benieuwd. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 20:54 |
Die is best goed ja, met mayo uiteraard! ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 20:54 |
Jouw stoel wordt vanaf nu gelanceerd als je 't Hollands Diep oversteekt. Gewoon preventief. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:55 |
Ik had niks anders verwacht. Die hoofdletter R waar Schultz ooit mee schermde staat voor Regering. De strijd is nog niet helemaal gestreden (ACM, EC, AnsaldoBreda) maar het is wel iets om moedeloos van te worden. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:56 |
Dan ben ik sneller thuis ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 20:57 |
Duvel je bent gek. het is friet. | |
Duvel | dinsdag 12 november 2013 @ 20:57 |
Meestal zuidwestenwind. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 20:58 |
Ik wil niet naar Roosendaal ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 20:58 |
wil je zwemmen ofzo? bij jou komt er bij het zwemmen nog een haai achteraan ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 21:00 |
Ik heb nooit geweten dat Smullers gelieerd was aan de NS franchise. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 21:02 |
al die schoftig dure vreetformules zijn van NS. Allemaal. AH to go ook. Broodzaak, Julia's, Kiosk, ALLES. Hoor je me? Alles ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 12 november 2013 @ 21:03 |
En ik nog wel denken dat die prijzen zo bizar hoog waren omdat ze op een 'high profile' locatie zitten. | |
Sandrvich | dinsdag 12 november 2013 @ 21:06 |
De beste stationsrestauratie's zitten wat mij betreft op Belgrado (zelfs met eigen bierbrouwerij; spoorbier, want in handen van de spoorwegen ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 21:10 |
Waar genot om op Hannover rond te lopen idd ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 21:18 |
de provincie Groningen wil de treinen tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans sneller laten rijden. Nu is de Vmax nog 100 km/h, maar voor 17,5 miljoen euro zou dat 140 km/h kunnen worden http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=126817 | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 21:19 |
Ik mis de aanpassing 'seinplaatsing', vaak de grootste heuvel voor een snelheidsverhoging. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 21:22 |
wordt in het begeleidend geluidsfragment wel genoemd | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 21:28 |
Interessant: ProRail trekt de aanbesteding van PGO Onderhoud Twente en Den Haag terug. https://www.tenderned.nl/(...)dfa4e4768/cid/323540 ProRail's nieuwe VL post in Utrecht: 14,56 miljoen | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 21:35 |
![]() Via: https://twitter.com/vicky_ak/status/399918278061334528 | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 21:38 |
wilt? | |
MTL | dinsdag 12 november 2013 @ 21:44 |
Wordt in bepaalde streken gebruikt ![]() | |
Bitlord | dinsdag 12 november 2013 @ 21:53 |
Interessante informatie van het Bestuur Regio Utrecht over de concessie openbaar vervoer regio Utrecht van Qbuzz per 8 december 2013. Mijns inziens een mooi product voor de regio!Ik neem aan dat met de ringen de auto(snel)wegen bedoeld worden, waardoor je dus voor iets meer dan ¤1,50 per dag met bus en trein kan reizen binnen de ring met spoortrajecten (ik neem aan) - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Lunetten - Utrecht Centraal - Leidsche Rijn - Utrecht Centraal - Zuilen - Utrecht Centraal - Overvecht en voor ¤2,50 in alle bussen en treinen tussen (ik neem aan) - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Lunetten - Houten - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Bunnik - Driebergen - Utrecht Centraal - Overvecht - Bilthoven - Den Dolder (-Amersfoort?) - Utrecht Centraal - Overvecht - Hollandsche Rading (-Hilversum?) - Utrecht Centraal - Zuilen - Maarssen (-Breukelen?) - Utrecht Centraal - Leidsche Rijn - Vleuten Integratie van trein en bustarieven ![]() | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 21:55 |
Ik had het er laatst met Klaasje al over. Je zou eigenlijk een aparte concessie randstadspoor moeten integreren in het stedelijk bestuur. Denken aan: Tiel/Geldermalsen - Woerden Rhenen - Breukelen Utrecht - Baarn/Amersfoort Daarbij de trams en bussen voegen en je hebt een pracht van een concessie. | |
DriekOplopers | dinsdag 12 november 2013 @ 21:56 |
Prima. Nu hetzelfde nog organiseren qua reizen op saldo/dagkaart. | |
Bitlord | dinsdag 12 november 2013 @ 21:58 |
Waarbij je dus er op doelt dat er slechts eenmaal een opstaptarief geldt en/of dat de Randstadspoor-trein per kilometer rekent? | |
Anno1982 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:01 |
Mwah, als de remwegen en bogen passen is het een kwestie van een hele berg ATB-NG pluggen en wat overwegaankondigingen verplaatsen. Zo klaar... | |
DriekOplopers | dinsdag 12 november 2013 @ 22:04 |
Yep. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 22:05 |
de reiziger WIL. Beter leert meneer/mevrouw de spitsvondige publicist(e) zijn/haar eigen taal beheersen. | |
Ireyon | dinsdag 12 november 2013 @ 22:06 |
Zeg wat friet betreft staat er aan de zuidkant van Eindhoven een geweldige kraam. Ook de friettent op Schiphol Plaza naast de souvernirshop is dik prima. | |
Frozen-assassin | dinsdag 12 november 2013 @ 22:08 |
Mhmm ja, dat kan ik me voorstellen. Maar zoals b2py al zegt zullen er vast meesters zijn die ook meerdere STS-passages op hun naam hebben, dat is inherent aan de spoorwereld. Maar dat is natuurlijk je eigen keuze om er toch voor te gaan of niet. Wat doe je dan nu als je niet meer op de bok zit? | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:17 |
Ik heb eens informatie ingewonnen over het vervoer op station Noorderkempen. Via-via kwam ik aan deze cijfers voor de ochtendspits (Noorderkempen -> Antwerpen Centraal): Noorderkempen v. 6:08 = ~ 30-40% gevuld, 7:08 v. = ~ 70-90% gevuld, 8:08 v. = ~ 70-90% gevuld, 9:08 v. = 50% gevuld De ritten Antwerpen -> Noorderkempen zijn veelal leeg op een enkele reiziger na. In de middag is het allemaal omgekeerd, is Antwerpen -> Noorderkempen veelal leeg. Terugreis: Antwerpen v. 15:35 = ~ 60-70% gevuld, v. 16:35 = ~ 70-90% gevuld, v. 17:35 = ~ 60-80% gevuld, 18:35 = ~ 40-60% gevuld. Veelal zijn het forensen die van- en naar Antwerpen moeten, en veelal rond het grote fileleed van Antwerpen moeten reizen. Veelal zijn het reizigers met vaste tijden. Door deze drukte rijden er tegenwoordig 2 Desiro-stellen gekoppeld, en daarop is het percentage gebaseerd. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:17 |
Vlaams, dan mag het. Ik had een wat minder sierlijk/priegelig lettertype fijn gevonden, het leest nogal kut. Noorderkempen ligt niet bepaald in het toeristisch hart van Vlaanderen en voor veel mensen uit Nederland is het niet duidelijk dat je vanaf Noorderkempen in ~25 minuten (inclusief roltrappen) op de Keyserlei staat terwijl het parkeren gratis is. Voeg daar het beperkte aanbod van 12 treinen heen/terug per dag (waarbij de laatste om 20:35 uit Antwerpen vertrekt) aan toe en je hebt een idee waarom het zo'n rustig station is. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:22 |
Je zou bijna halfuursdiensten gaan aanbieden als vervoerder in de spits. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:24 |
Klopt. Maar voor de forens is het een ideaal station, als die elke dag de 7:08 heen en 16:35 terug kan nemen. Maar voor dagjesmensen of iemand die nog een eind verder moet met de trein, dan moet je niet op Noorderkempen zijn. Erg jammer, want voor mij zou dat een ideale uitwijkbasis zijn bij file op de E19. Nu mag ik een pokke-eind omrijden om in Essen te komen, terwijl je nog op Noorderkempen kan komen voor de files. Maar als je dan verplicht wordt om voor 20:35 weer op Antwerpen te zijn, maakt het erg oninteressant. Er rijden ook buslijnen, maar er gaat maar 1x/uur een bus van Antwerpen naar Noorderkempen, en 's avonds na 8 uur zelfs geen één bus meer. Dan mag je de laatste 1,3km gaan lopen. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:24 |
Een P-trein tussen Antwerpen en Noorderkempen zou wel inpasbaar moeten zijn, ook qua perroncapaciteit. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:26 |
Makkelijk. Desnoods omhalen via Groenhoek, zoals de Benelux in het weekend een aantal keer doet (doet de BNL alleen als er een 2-uursdienst is, bij de extra ritten die nu rijden wel omhalen). Daar is genoeg capaciteit, en heb je niet lang een perron bezet. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:28 |
NMBS heeft om deze reden wel 2 TBG's op de trein zitten: Met één TBG zouden de reizigers in het stel waar de TBG zich niet bevind, makkelijk zwart kunnen reizen. Nu zou elke TBG in één stel moeten zijn, en iedereen moeten controleren. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 12 november 2013 @ 22:28 |
Nou.. van 100 km/h naar 130 km/h is bij ATB-NG qua seinplaatsing volledig gratis. Bij ATB-EG meestal ook maar niet altijd. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 22:29 |
in Noorwegen staan gewoon stickers op de treinstellen waar wel en waar niet gecontroleerd wordt. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:29 |
Mwa, die perroncapaciteit is volgens mij niet echt noodzakelijk. Zo heel veel doorrijdende treinen kent Antwerpen niet: de schaamlapexpresse, de IC Essen - Charleroi en de stoptrein Roosendaal - Puurs. Plek zat voor een aan het perron kerende treinserie als je het mij vraagt. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:32 |
IR Antwerpen - Brussel keert ook op spoor 21. En in de spits heb je dan 2 of 3 P-treinen doorrijdend vanaf Noorderfokken en de 2 treintjes uit de Antwerpse havens. Spoor 22+23 zouden theoretisch geen treinen mogen keren, dat mag op 21+24 wel. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:36 |
De Noorderkempenshuttle keert op één van die buitenste sporen, daar zou in theorie een half uur later best nog een trein kunnen keren. Een alternatief is omrijden via het ringspoor (naar -1 of +1), afhankelijk van spoorbezetting. Nog beter zou het zijn als de Noorderkempenshuttle onderdeel zou zijn van een wat grotere verbinding, zoals Eindhoven - Antwerpen, maar dat is iets waar je met NMBS en NS niet op hoeft te rekenen. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:39 |
Of koppelen aan de IR Antwerpen - Brussel (dan IR Noorderkempen - Antwerpen - Brussel). Kunnen reizigers vanuit Noorderkempen rechtstreeks naar Brussel. Maakt de trein nog interessanter. Maar idd, doorrijden van- en naar Nederland is nog beter. Zelfs al is het van- en naar Breda. | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 22:42 |
in het belang van de reiziger zou dat wel de beste oplossing zijn, helaas zal het er niet van komen ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 12 november 2013 @ 22:43 |
Haal jij ergens broodjes in de buurt van de stationsomgeving voor een lagere prijs/betere kwaliteit? Ik niet hoor. Niets mis mee in mijn ogen. Daarnaast gaat een deel van het bedrag weer terug naar NS, kunnen ze er nog wat nuttigs mee doen, heb ik liever dan dat het als winst in e.e.a. willekeurig commercieel bedrijf eindigt. | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 22:44 |
Grenzen wegdenken en meer Eurocity's laten rijden. Köln Hbf - Mönchengladbach Hbf - Venlo - Eindhoven - Tilburg - Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal - Mechelen - Bruxelles Nord - Bruxelles Midi. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:44 |
Nog meer treinen naar Brussel? ![]() Noorderkempen krijgt straks wel een rechtstreekse verbinding met Amsterdam. Je doet dan slechts 2,5 uur over een enkele reis. Whoop-tee-fucking-doo. ![]() | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:44 |
Zolang er geen ERTMS ligt buiten de HSL, zal NMBS er niet eens mee beginnen. Dat is wat ik echt zeker weet. En dan moeten de Desiro's 1,5kV krijgen, want nou een heel eind op half vermogen gaan rijden .... | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:45 |
Een paar I6/I10-rijtuigen met een Traxx zou een mogelijkheid zijn. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:45 |
Nee, want die IR-trein rijdt al. Die eindigen en beginnen nu in Antwerpen-Centraal of Brussel-Zuid. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:45 |
Tilburg mag je wel overslaan hoor.. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:46 |
Helaas wordt er zo niet gedacht, en dat zie ik ook niet veranderen het komende jaar. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 12 november 2013 @ 22:46 |
210K inwoners overslaan. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:47 |
Gewoon overstappen in Breda of Eindhoven. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:47 |
Ohja, klopt. Gekke Belgen met die gekke treinen van ze. Tilburg is een goede stop vanwege het uitgebreide achterland. Een stop kost misschien 2 minuten t.o.v. doorrijden maar vergroot het potentieel van de trein wel enorm. | |
KnightSolaire | dinsdag 12 november 2013 @ 22:47 |
Ach vanuit Tilburg kunnen ze in de toekomst naar Den Haag zonder stop in Dordrecht dus we verwennen ze al genoeg ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:48 |
Niet mee eens, Tilburg + achterland is groot genoeg. Ook voor reizigers die uit Den Bosch komen.
![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 12 november 2013 @ 22:49 |
En dat zonder toeslag hè! | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:49 |
En dat übertrage ding stopt ook in Mortsel-Oude-God. Enzovoorts. De IC Antwerpen - Charleroi stopt door de weeks niet in Vilvoorde, maar in het weekend weer wel. Ook zoiets aparts. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 12 november 2013 @ 22:49 |
Ik zou een moord doen voor een kop koffie van De Kiosk. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:49 |
Diezelfde trein uit Den Bosch stopt ook in Breda. Solved. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:51 |
Mortsel-Oude-God, brrr. Kutstation. Net als de IC Essen - Charleroi in het weekend beperkt is tot Antwerpen. Maar waarom zou je Tilburg over moeten slaan volgens jou? | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 22:51 |
Haha, twijfelde serieus over die stop daar! Want de ICE International Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda - Eindhoven - Maastricht - Liège Guillemins - Luxembourg Gare laat ik er ook niet stoppen. Maar ja, dat is een ICE en geen EC... | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:52 |
Dat is alleen interessant als je de snelheid op een groot deel van de route verhoogt naar minstens 200 km/h. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 12 november 2013 @ 22:52 |
Tilburg is de vijfde stad van Nederland. Die kan je niet overslaan. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:53 |
capaciteit probleem Tilburg Aansluiting - Breda. | |
KnightSolaire | dinsdag 12 november 2013 @ 22:53 |
Is Tilburg serieus zo groot? Dat had ik niet gedacht. Overigens vind ik het station in Tilburg altijd nogal koud en kil overkomen, maar ik vind het gehele stationsgebied eigenlijk weinig aantrekkelijk... | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:53 |
Sowieso. 4 Stations in Mortsel, allemaal op steenworp afstand. Dáár moet NMBS ook eens iets aan gaan doen. Dat die IC ingekort is, dat is wel opmerkelijk, want ik verwacht daar genoeg reizigers. Maar ik denk dat tellingen het tegendeel hebben bewezen. Keren op Antwerpen scheelt wel weer 2 of 3 omlopen. Je hebt natuurlijk doordeweeks ook een IC Antwerpen - Charleroi (dus een halfuursdienst tussen Antwerpen en Charleroi, die 1x/uur doorgaat van- en naar Essen). | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:54 |
Dan fix je dat probleem i.p.v. de (potentiele) reiziger klant op te zadelen met extra overstappen. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:55 |
Spoorverbinding Tilburg is sowieso wel een aparte. En station is veel te klein voor een knap knooppunt. Daar wordt aan gewerkt trouwens, spoorzone 013. | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 22:56 |
Na Luik wordt het wel wat 'hobbelen', ja. Maar er zijn meer ICE-routes waar dat het geval is. Tussen Ehv en Mt 'boekt 'ie 'm' sowieso wel voor Nederlandse begrippen. Verder eens dat veel trajecten Ausbaustrecken voor 200 km/u moeten worden. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 22:56 |
Dive-under alleen aanleggen voor een EC? Nee bedankt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 12 november 2013 @ 22:58 |
Er zijn een aantal trajecten waar dat met kleine aanpassingen al kan. Boxtel-Eindhoven moet niet zo'n probleem zijn bijvoorbeeld. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 22:58 |
En James, als ik even alles ga uitzoeken, is het niet dat de IC-N Essen - Antwerpen - Charleroi in het weekend is ingekort van- en naar Antwerpen, die IC-serie is volledig opgeheven. In het weekend rijdt alleen de IC-I serie Antwerpen - Charleroi. Die rijdt door de weeks ook. Dus "Heel officieel" rijdt die al nooit van- en naar Essen. | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 22:59 |
De IC Essen - Charleroi stopt best vaak tussen Essen en Antwerpen, ten opzichte van de L-trein slaat hij alleen Wildert, Kijkuit, Sint-Mariaburg, Antwerpen-Noorderdokken en -Luchtbal over. Ik zou het eerder een IR noemen dan een IC. Fly-over dan? ![]() Ik snap je punt wel, maar Tilburg overslaan is vanuit economisch perspectief niet slim. Tilburg is één van de grotere steden van het land en - onder andere dankzij de Universiteit van Tilburg - een best wel interessante bestemming. Te belangrijk om over te slaan 'omdat het niet op de infra past'... Aha! Juist... ik moet eerlijk bekennen dat ik de Belgische lijnvoering niet tot in detail ken ![]() | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 23:01 |
Ik ken het nog niet helemaal in detail, maar het scheelt niet veel ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 23:01 |
Niks mis mee, België is leuk ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 november 2013 @ 23:01 |
in het uiteindelijke beeld zoals mij dat voor ogen staat is dat een prima oplossing ![]() | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 23:03 |
Ik heb inmiddels een aantal keer de IC Essen -> Antwerpen-Brussel-Charleroi gehad van Essen v. 7:12 en 8:12, en met drie gekoppelde Desiro's is deze goed afgeladen(zeker 80% per stel) naar Antwerpen. Daar gaat een heel pak reizigers de trein uit, maar ook dan vult die trein zich weer enorm goed, en ga je goed gevuld verder richting Brussel en Charleroi. | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 23:04 |
Zeker. Kom er graag. Moet nog iets van 7 spoorlijnen, en dan is België ook af. | |
b2py | dinsdag 12 november 2013 @ 23:04 |
En dan heb ik het doortrekken van de sprinter Tilburg Universiteit - Breda nog niet meegenomen. Voor een Internationale reis zal niet gekeken worden op een overstap meer of minder. De Tilburger die een reis naar België met de trein maakt moet nu ook al overstappen. Hetzelfde heb ik met Dordrecht, waarom stopt daar in hemelsnaam de Benelux. We slaan ook een stad als Leiden over met de benelux. (Vroeger en in de toekomst ook. Die stad is vele malen interessanter dan Tilburg.) | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 23:05 |
De Benny moet in Dordrecht blijven stoppen ja. Stappen altijd nog wel een pak reizigers in- en uit ... | |
#ANONIEM | dinsdag 12 november 2013 @ 23:05 |
Maar op de schermpjes van de Desiro staat ook doordeweeks dat ze stoppen in Vilvoorde en het wordt ook omgeroepen voor het station, maar ondertussen racen ze lekker voorbij. Schijnbaar kunnen ze dat niet aanpassen of zo. Ze zouden Mortsel-Oude-God beter opheffen en dat rechte stuk spoor (spoorlijn 25)tussen Antwerpen-Berchem en Mechelen geschikt maken voor 200, het is toch al viersporig. Laat stoptreinen en ander traag materieel maar lekker over spoorlijn 27 hobbelen. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2013 23:08:57 ] | |
greavy | dinsdag 12 november 2013 @ 23:07 |
Nu rij je op dat viersporige stuk met de Desiro's al geregeld 160km/h. DRGL is gepland voor 140km/h, maar bij vertraging rijden ze even door, en is je vertraging zo weg ![]() Maar die schermen kloppen helaas niet ![]() | |
James1988 | dinsdag 12 november 2013 @ 23:10 |
Op zich logisch: de dorpjes ten noorden van Antwerpen zullen meer op Antwerpen gericht zijn, Antwerpenaren meer op Brussel en alles wat tussen Antwerpen en Brussel ligt veeg je mee op. Dat zie je ook in Nederland gebeuren, de Fyra uit Breda stroomt leeg in Rotterdam en wordt dan weer gevuld. Ook weer logisch als je je bedenkt dat niet veel mensen bereid zijn om meer dan 60 tot 70 minuten per dag kwijt te zijn aan hun reis, omdat ze ook nog een leven daarbuiten hebben. Uitzonderingen zijn o.a. studenten (wonen bij mama, studeren in Antwerpen/Brussel) en consultants (regelmatig wisselende locatie)
![]() Zo ver ben ik nog lang niet. Je zou die trein ook als sprinter kunnen laten rijden (overal stoppen) i.p.v. als extra trein. Leiden is óók interessant, een stop van de Benelux zou te rechtvaardigen zijn. Zolang het ding via Roosendaal rijdt is een stop in Dordrecht inderdaad niet te vermijden, de regio Drechtsteden bestrijkt best wel veel inwoners. Worden misschien dezelfde treinnummers gebruikt terwijl er in het weekend afwijkende stoppatronen zijn? | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 23:13 |
En hoever ben je met Duitsland? In België heb ik relatief weinig spoor afgelegd eigenlijk. | |
Socios | dinsdag 12 november 2013 @ 23:15 |
Een stop te Dordrecht vind ik ook de 'grootste onzin ooit' (en dat geldt niet alleen voor de BeNe(Lux)) | |
lyolyrc | dinsdag 12 november 2013 @ 23:16 |
De zesde. Eindhoven is de vijfde stad van Nederland. | |
GlenSpey | dinsdag 12 november 2013 @ 23:27 |
Dit. Laat mooi zien hoe hypocriet het meerendeel eigenlijk is ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 november 2013 @ 23:39 |
Ja en hoe kortzichtig jij en je collega's ![]() | |
bork | dinsdag 12 november 2013 @ 23:48 |
Het blijft een feest hoe Greavy zijn info deelt, ik vraag het keer op keer bronnen aub, mannetjes heb ik niks aan die heb ik ook, psst wist je dat vanaf 15-12-2014 de Museumpendel nog maar 10 minuten duurt d.m.v. een aan te leggen boog/bocht bij Blauwkapel ![]() ProRail gaat de kruising daar saneren om het NSM beter bereikbaar te maken n.a.v. overleg met SC van Mansveld. | |
bork | woensdag 13 november 2013 @ 00:01 |
Nu weer actueel met bronvermelding/link! Na 3 jaar bouwen is tunnel bij station Lunetten geopend ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 13 november 2013 @ 00:43 |
Zo, weer eens een stukje Groningen gebouwd in TS. De A-kant ligt nu ook. Nog even en ik kan gaan rangeren. ![]() | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 00:51 |
Dan zet je er toch een Wad(s)loper op? ![]() | |
GlenSpey | woensdag 13 november 2013 @ 01:26 |
Achja, het is nou eenmaal onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Want wat gunstig is voor persoon A is ongunstig voor persoon B. Een ieder zal het vanuit zijn eigen standpunt bekijken en als zodanig beoordelen/veroordelen. Kortzichtig? Ja, misschien wel. Maar dat geldt dan voor de mensheid als geheel ![]() | |
dennistd | woensdag 13 november 2013 @ 04:59 |
Zoiets hebben we hier ook met de sprinter Utrecht-Den Haag: die stopt doordeweeks overdag ook niet op Leidsche Rijn, maar 's avonds later en in het weekend wel. | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 06:33 |
IC die Heiloo voorbij rijdt, en avond/zondag niet. | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 06:48 |
Wormerveer ook! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 november 2013 @ 07:27 |
Precies. Maar in dat verhaal wordt "de reiziger die A wil" en "de reiziger die B wil" gemakshalve even bij elkaar onder 1 hoedje gegeneraliseerd, en dan zeggen ze "Kijk, reizigers willen A EN B. Dat kan natuurlijk niet ![]() ![]() Totaal niet reëel natuurlijk ![]() | |
Fiorano | woensdag 13 november 2013 @ 08:10 |
Aanrijding persoon tussen Baarn en Hilversum. Geen treinen tussen Amersfoort en Amsterdam/Schiphol. | |
greavy | woensdag 13 november 2013 @ 08:40 |
Duitsland heb ik bijna heel NRW af, en Niedersachsen redelijk. | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 09:04 |
De Russiche spoorwegen hebben wat interieurfoto's online gezet van de BLS Mutz (Stadler KISS): https://www.facebook.com/(...)1790322288958&type=1 Ziet eruit als een typische Duitse voorstadtrein i.m.o., niet heel speciaal. | |
#ANONIEM | woensdag 13 november 2013 @ 09:13 |
160? In Nederland zijn treinen op normale spoorlijnen toch begrensd op 140, is dat in België niet zo? | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 09:15 |
De beperking in Nederland zit in het beveiligingssysteem (ATB), de stap 'groen' betekent 'maximale materieelsnelheid', maar is vastgelegd op 140 km/h. In België is dat anders. | |
Mr_Klaasje | woensdag 13 november 2013 @ 09:54 |
Eigenlijk is dat niet eens vastgelegd op 140 km/h maar is in de loop der tijd ontstaan dat het 140 km/h is geworden. Het was ooit bedoeld voor 160 km/h. | |
Fiorano | woensdag 13 november 2013 @ 10:23 |
Lekker duidelijk wat er nou uitvalt en niet... | |
Ajaxfan | woensdag 13 november 2013 @ 10:23 |
NS online @NS_online 3m Van en naar Schiphol: ivm technisch onderzoek rijden er vanaf 10.45 uur veel minder treinen van/naar Schiphol Technisch onderzoek naar wat? Lijkt de kant richting Amsterdam Zuid te zijn aan de uitval van de treinen te zien. | |
Fiorano | woensdag 13 november 2013 @ 10:35 |
Ghehe, precies tegelijk geplaatst ![]() | |
Ajaxfan | woensdag 13 november 2013 @ 11:10 |
Op de radio word het vermeld als technisch onderzoek aan de bovenleiding. Zal dat zijn vanwege de vele storingen tussen Schiphol <> A'dam Zuid van de laatste maanden? | |
Fiorano | woensdag 13 november 2013 @ 11:18 |
De vraag is, waarom moet dat nu? Kan dat niet 's nachts? | |
Peterselieman | woensdag 13 november 2013 @ 11:22 |
Een trein van Groningen richting Den Haag CS heeft nabij de Schipholtunnel vanochtend de pantograaf beschadigd. Ze willen zeker weten dat de bovenleiding geen schade opgelopen heeft. Controleren ze dat niet en er is wel schade dan kan een volgende trein de heleboel naar beneden halen met alle gevolgen van dien | |
Fiorano | woensdag 13 november 2013 @ 11:24 |
Kijk dat is tenminste duidelijke informatie.Snap niet dat NS Online niet iets vermeld als ivm een onderzoek naar een wellicht beschadigde bovenleiding etc. | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 12:24 |
De naam Intercity Direct, ter vervanging van Fyra, is inmiddels bevestigd. | |
Peterselieman | woensdag 13 november 2013 @ 12:27 |
is een nietszeggende naam. Beetje het grijze muis idee | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 12:29 |
Een naam die vraagt om flauwe grapjes ![]() | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 12:32 |
MTR, het OV-bedrijf van de regio Hong Kong, heeft bij Stadler een order geplaatst voor de levering van 6 nieuwe treinen van het type FLIRT. De inzet is niet bedoeld voor in Hong Kong, maar voor een open access-dienst in Zweden.![]() Meer bij Railway Gazette. | |
Peterselieman | woensdag 13 november 2013 @ 12:34 |
Intercity Reject ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 13 november 2013 @ 12:35 |
Dus een Chinese maatschappij gaat met Duitse treinen op het Zweedse spoor rijden? Geniaal. Wel mooie treinen. | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 12:35 |
South Park-grapje: Intershitty Direct ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 november 2013 @ 12:36 |
fixed | |
KomtTijd... | woensdag 13 november 2013 @ 12:39 |
Past wel een stuk beter bij de dienst die ze nu aanbieden. Het is niets meer dan een gewone intercity, die alleen over een moeilijk duur stuk spoor rijdt. Laat ze maar weer met een diepzinnige naam komen als ze een dienst kunnen bieden die dat ook echt waard is. Lees: met sint juttemis. | |
#ANONIEM | woensdag 13 november 2013 @ 12:42 |
Las ik hier niet ook dat MTR ook in de race is voor de S-Bahn Berlijn ringlijn-concessie? | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 12:46 |
Klopt. Volgens mij is RATP grootaandeelhouder. | |
WhiteJoker | woensdag 13 november 2013 @ 12:54 |
Ik had hem toch IC+ genoemd. Dit is niet echt een handige naam, die zoals hierboven en in vorige delen al aangetoond is, om veel grappige variaties vraagt. | |
ReisT | woensdag 13 november 2013 @ 13:17 |
Dat wordt dan meteen IC+30 als er weer eens een rit uitvalt. | |
Peterselieman | woensdag 13 november 2013 @ 13:18 |
Moet je hopen dat het bij die ene rit blijft ![]() | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 13:35 |
538 nieuws, Fyra heet vanaf 15 december Intercity Breda. Ook lekker ![]() | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 13:37 |
Nope ![]() Faaaaaaal. ![]()
![]() | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 14:08 |
Aha, zie waar het mis gaat. RATP doet de tram diensten in Hong Kong. | |
Sandrvich | woensdag 13 november 2013 @ 14:23 |
Om nog maar even verder te gaan over dat IC Direct gedoe:Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ty-direct-heten.html Ik ben benieuwd naar die veranderingen... EDIT: Oh en deze slaat ook als een tang op een varken: ...wat? | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 14:31 |
Verwacht er niet veel van: de Fyra-logo's verdwijnen, maar daar zal het voor zover mij bekend bij blijven. | |
ReisT | woensdag 13 november 2013 @ 14:33 |
Als je alle Fyra-bestickering er af haalt hou je de oude geel/blauwe kleurstelling over. Misschien worden die locs ook geel? | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 14:35 |
Op Twitter beweert iemand dat de Traxxen worden opgevoerd naar 200 km/h. Heb je weinig aan zonder ook ICRm op te voeren. | |
_serial_ | woensdag 13 november 2013 @ 14:36 |
Traxx was toch al opgevoerd naar 160 ? lijkt me sterk dat ze nog verder kunnen opvoeren. | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 14:37 |
Ik heb ooit eens opgevangen dat dat te maken heeft met de ophanging van de tractiemotoren, maar ik weet er te weinig vanaf om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 13 november 2013 @ 14:39 |
Ja, klopt. Bij dit type ophanging van de tractiemotoren is het niet gebruikelijk dat er harder dan 140 km/h gereden wordt. Bij 200 km/h-locs wordt er gebruik gemaakt van een ander type ophanging. | |
#ANONIEM | woensdag 13 november 2013 @ 14:42 |
Misschien hebben die nieuweTRAXX'en dan een andere ophanging? | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 14:50 |
Zou kunnen, maar die zijn niet 1-2-3 geleverd (bestelling moet nog worden geplaatst) en IL&T kennende wordt het dan ook een nieuwe toelating. Daarnaast zijn er volgens mij nog helemaal geen Traxx'en die 200 kunnen... (Wel 250, maar dat is in een HST) | |
De_Hertog | woensdag 13 november 2013 @ 14:50 |
Het NOS-bericht over de naamswijziging van de Fyra voegt op de valreep nog wat extra verwarring aan de naam Fyra toe door het over 'Fyra-lijn' te hebben. | |
b2py | woensdag 13 november 2013 @ 15:05 |
Link naar tweet? | |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 15:06 |
| |
James1988 | woensdag 13 november 2013 @ 15:07 |
En vol. |