James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:24 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:24 |
Blauw!![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 21:25 |
Van de Tsjechische spoorwegen? | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:26 |
![]() | |
Beardslasher | vrijdag 13 september 2013 @ 21:27 |
Huh sinds wanneer controleert de NS in burger op vervoersbewijzen? | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 21:30 |
Doen ze wel vaker. Ik hoop dat ze definitief de conducteurs de deur wijzen en dan overgaan op steekproeven. | |
mc3347 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:34 |
Want? | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 21:35 |
ja en van die omhooggevallen bavianen die als parkeerwacht overtollig zijn daarvoor inzetten. Met je geweldige ideeën ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 21:39 |
Versnelt de vertrekprocedure, is goedkoper. Kunnen de treinkaartjes ook goedkoper en wordt de capaciteit op het spoor flink vergroot. (Ik schat meer dan 10%) | |
bork | vrijdag 13 september 2013 @ 21:39 |
blauw ![]() | |
mc3347 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:55 |
Versnelt de vertrekprocedure.........als ik dat zelf moet gaan doen wordt het er echt niet sneller op hoor, vooral met SLT. De gebruikersvergoeding wordt echt niet minder als we alle HC's eruit schoppen, het aantal zwartrijders wordt waarschijnlijk wel hoger -->hogere kostenpost -->duurdere treinkaartjes Capaciteit op het spoor wordt vergroot...okee, dus als we alle HC's wegwerken, kunnen er op miraculeuze wijze meer treinen op het NL spoor rijden? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 september 2013 @ 21:56 |
En dan gezellig met twaalf bakken over op eenmansbediening? Daar wordt het een stuk veiliger op... ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 21:59 |
Hogere capaciteit is vooral het gevolg van de kortere vertrekprocedure. Gewoon vanuit de cabine deuren sluiten net als de regionale vervoerders doen. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 21:59 |
Zie boven, de regionalo's kunnen en mogen het ook. | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 22:00 |
Dat probleem is allang opgelost hoor. Lekker vol stomen door de regen. Is het ook wat rustiger langs de lijn en niet/nauwelijks last van lastgevingen ![]() | |
mc3347 | vrijdag 13 september 2013 @ 22:01 |
De regionalo's rijden niet met 12 bakken VIRM op bochtige perrons. Ik heb ooit in de spits met 7 bakken ICM in Gouda mogen vertrekken zonder HC, heeft behoorlijk lang geduurd voor ik kon zien of de deuren dicht konden. Goeie ideeën heb je ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 22:02 |
Daar zou ik niet zomaar van uit gaan, zie onderstaand plaatje: ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 22:03 |
Als je door de verhoging van de capaciteit meer treinen kan laten rijden zonder miljard kostende infrastructuurprojecten te hoeven lanceren is je winstmaximalisatie een stuk groter. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:05 |
Ja, zo kan ik er ook wel van alles bij halen. De neerslagcijfers van april tot en met juli hebben ongeveer NUL invloed op de grondwaterstand en de droogte NU. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 september 2013 @ 22:05 |
Uh-huh. En hoe precies zie jij de vertrekprocedure versnellen door minder personeel? Of roep je eigenlijk gewoon maar wat? Want daar lijkt het wel op namelijk. | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 22:08 |
Het moest niet meer regenen om die bermbrandjes te voorkomen, kwam niet alleen door de droogte. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 22:12 |
Momenteel worden de deuren pas gesloten als iedereen er in zit, moet de conducteur de deuren sluiten, controleren of alles dicht is en vervolgens zijn eigen deur nog sluiten. Al met al een tijdrovende procedure waarbij ik ongetwijfeld nog wel enkele acties ben vergeten. Als je net zoals de regionalen als machinist de deur dichtzet kan dit zo per stop een seconde of 20 schelen. Dan heb je vanaf Oostvaarders tot aan Poort toch al gauw een minuut te pakken. En minuten zijn in de spoorwereld nou eenmaal enorm dure zaken die je liever kan winnen door relatief simpele en goedkope oplossingen dan enorm dure zoals viersporigheid of fly-overs. | |
Ajaxfan | vrijdag 13 september 2013 @ 22:25 |
Hoort de conducteur die controle + afsluiten van deuren eigenlijk pas exact bij vertrektijd te doen of moet dit vlak voor de vertrektijd in worden gezet? Vooral in de spits duurt dat soms echt een eeuwigheid. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:26 |
Beginnen ze soms rustig 20-30 sec voor vertrek mee, idd om op tijd weg te kunnen rijden | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 22:29 |
Regelgeving zegt: sleutelen op moment dat er op vertrektijd vertrokken kan worden. Mocht de trein om 12:30:00 moeten vertrekken, de procedure 20 seconden gaat duren dan zal de HC dus om 12:29:40 moeten beginnen met sleutelen. | |
KnightSolaire | vrijdag 13 september 2013 @ 22:30 |
Inderdaad, wat niet alle reizigers begrijpen en dan klagen dat de trein te vroeg is vertrokken. Wat niet zo is. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 22:30 |
Het is in weze ook een beetje banaal. Als alle HC's om 12:30:00 beginnen met de procedure zou het theoretisch niet uit mogen maken. | |
dennistd | vrijdag 13 september 2013 @ 22:32 |
Goede service voor de liefhebber (tevens blauw bord waarop een blauwe loc aangekondigd wordt):![]() https://www.facebook.com/(...)24518&type=1&theater | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:33 |
kan weleens -.30 worden in bijv Zutphen waar je als HC heel ver het perron op moet lopen om te zien of alles vrij is. bochten zijn niet het toppunt van handigheid wat dat betreft | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:34 |
![]() In NL raakt 98 % van de reizigers acuut van de leg als je ook maar een treinnummer NOEMT ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:36 |
Dannog, dat je op de schermen kunt aangeven welke loc ervoor zit ![]() Op Schiphol slagen ze er nog niet eens in om 5 seconden van tevoren het vertrekspoor correct te voorspellen ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 13 september 2013 @ 22:38 |
Ja maar dat komt door de wisselkabouters las ik laatst ergens, dus dat weten we ook pas de laatste vijf seconden. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:38 |
Dat zei ik ja. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 22:45 |
Net een stukje over station Eygelshoven Markt in Kanniewaarzijn. OV-chip? Nooit van gehoord. Nederlandse kaartautomaat? Staat er pas anderhalf jaar, etc ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:49 |
Tsja. Is het in Glanerbrug of de Eschmarke veel anders? Hebben die stations nog mazzel dat ze een verbinding met een binnenlands knooppunt hebben. In Frankrijk liggen minstens 2 stations die alleen vanuit het buitenland bediend worden EN waar de Franse spoorwegen zelf totaal niet komen. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 22:52 |
Al die stations hebben net als Eijsden geen paaltje | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 22:58 |
Nou, tiswat. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 22:59 |
ach ja, sommigen zijn verknocht aan het plastic kaartje | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:02 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:03 |
zijn in Duitsland zo veel haltes zonder automaat of whatever. In Zwitserland wordt de reiziger op bepaalde stations vriendelijk verzocht om bij zijn eindbestemming alsnog een kaartje te kopen. Maar in dit kinderachtige kloteland vol tokkies die doodvallen over een dubbeltje heb je nou eenmaal geen andere keus dan iemand eerst voor 35 euro aan te slaan als zwartrijder (want de meesten zijn dat ook gewoon) en dan later maar eens kijken of het wel terecht was. Tsja, daar tref je dan ook een paar onschuldigen mee. Met dank aan de overgrote meerderheid bewuste zwartrijders. Overigens van harte in de hand gewerkt door vervoerders die vinden dat een conducteur op een trein ook maar een functieloos symbool is. Gewoon lekker verder bezuinigen en de gevolgen daarvan zelf de schuld geven. Way to go Johnny. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 23:06 |
Succes op station Eygelshoven Markt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:07 |
Flikker op gek daar komen 500 man per jaar of zo. Nobody cares. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 23:11 |
de mensen die met het onzingeval willen reizen wel ![]() Maar goed, het belangrijkste onderwerp over Eygelshoven Markt was eigenlijk dat sluiting al weer dreigt voor het in 2007 geopende station omdat er een IC Eindhoven - Aken moet komen. De bouw van het station heeft toch even 1,5 miljoen euro gekost | |
Adrie072 | vrijdag 13 september 2013 @ 23:11 |
Momenteel worden de deuren pas gesloten als iedereen er in zit, moet de conducteur de deuren sluiten, controleren of alles dicht is en vervolgens zijn eigen deur nog sluiten. Al met al een tijdrovende procedure waarbij ik ongetwijfeld nog wel enkele acties ben vergeten. Als je net zoals de regionalen als machinist de deur dichtzet kan dit zo per stop een seconde of 20 schelen. Dan heb je vanaf Oostvaarders tot aan Poort toch al gauw een minuut te pakken. En minuten zijn in de spoorwereld nou eenmaal enorm dure zaken die je liever kan winnen door relatief simpele en goedkope oplossingen dan enorm dure zoals viersporigheid of fly-overs. Meer reizigers hierdoor aantrekken is moeilijk aannemelijk te maken. En dat het eventueel voor het goederenvervoer winst kan opleveren, is een mogelijkheid, maar daarin zijn grotere en betere efficiencyslagen te maken. Die los staan van het sluiten van de deuren. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:13 |
Langer open geweest dan Ter Apel Rijksgrens. En ik heb het bordje al. Dus wat mij betreft: Kruis erover. | |
Alexxxxx | vrijdag 13 september 2013 @ 23:13 |
In Heilbronn rijdt de trein door de straat. ![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:15 |
ProRail heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de productie, levering en ondersteuning bij instandhouding van voorgemonteerde wissels inclusief wisselbediening van 1:29 en 1:18 wissels. Een 1:29 wissel gaat er dus definitief komen. Zelfde snelheden als 1:34,7, alleen geen beweegbaar puntstuk. Dus goedkoper en minder storingsgevoelig. https://www.tenderned.nl/(...)5d29830ed51/cid/3299 | |
Alexxxxx | vrijdag 13 september 2013 @ 23:15 |
ggewoon in Übach-Palenberg uitstappen en de bus pakken, stelletje Limburgers ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:15 |
Precies. En wandelwagens in tweeën knippen met je SLT-deuren is natuurlijk een meegenomen bonus. Want reizigers zijn helemaal niet waar het om gaat, die zijn maar lastig. SECONDEN is waar het om gaat. IJZER schuiven voor de winst ![]() En wie weet krijg je de badslipperlobby dan ook wel mee, altijd leuk ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:18 |
Als jij op een verbinding Eindhoven - Amsterdam zo 3-4 minuten kan pakken is dat zeker wel een aantrekkelijker product. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:19 |
Als jij op de verbinding Assen - Amsterdam NIET 12 minuten stilstaat in Zwolle is dat een op zn minst 3 keer zo aantrekkelijk product. Maar ja, "het past niet" volgens Mr klaasje. Zijn we toch weer aan het ijzer schuiven ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:20 |
Dat doe je ook niet, doet alleen de Leeuwarder tak als die naar Rotterdam gaat en v.v. Hihi ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 23:21 |
ik moet er nog heen. Is een van de weinige stukjes Nederlands spoor die ik nog moet | |
#ANONIEM | vrijdag 13 september 2013 @ 23:22 |
"SECONDEN"? Bij een traject zoals pakweg de stoptrein Rotterdam - Woerden - Breukelen - Amsterdam kan het volgens mij minuten schelen als je de vertrekprocedure kan inkorten. En je beeld van "wandelwagens in tweeën knippen" is natuurlijk onzin. Moeten we ook alle spoorwegovergangen weer bemannen om te voorkomen dat de slagbomen auto's in tweeën hakken? Elke lift weer van een liftboy voorzien? Enz. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2013 23:22:51 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:23 |
Yeah whatever. Die ene. Hoerig hoerend lang stilstaan uit omlooptechnische redenen dat doe je maar met een City Nicht lijn of zo. Totale debilisering van je eigen clientèle door te denken dat dat overdag elk uur ook wel met een InterCity kan ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:25 |
Het heeft met opvolging te maken, absoluut niks met omlooptechnische zaken. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:26 |
Hoezo is opvolging geen omlooptechnische zaak dan | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 23:32 |
De Fyra is ook zo'n leuke trein: staat in beide richtingen 5 minuten stil op Rotterdam centraal. De schaamlapexpresse staat richting Den Haag zelfs iets van 13 minuten te bivakkeren in Roosendaal. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:34 |
Perronopvolging, 3 minuten regel enzo. Daar is weinig omlooptechnisch aan. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:38 |
Stel je voor dat het een aantrekkelijke optie wordt. Dat kan natuurlijk niet ![]() | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 23:45 |
De 1900 (Den Haag - Venlo) staat op de grote stations (buiten de spits) ook wel een paar minuten te niksen. Komt in Breda binnen om :36, vertrekt om :40. :56 in Dordrecht, vertrek :58. Om :11 in Rotterdam om er vervolgens om :14 te vertrekken. Lalala, lekker doorrijden, om :33 in Den Haag HS en daar om :36 weer vertrekken om om :38 in Den Haag Centraal aan te komen. Tijdens de spits zijn die lange stationnementen wel nodig: de smalle trage deuren en gangen in het ICRm zijn niet bevorderlijk voor het in- en uitstappen. Buiten de spits zijn die lange hanteringen gewoon bezopen, je kunt zo 10 minuten winnen op het hele traject door die stationnementen te verkorten. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:48 |
"De reiziger is gebaat bij eenduiding, dus geen wisselende tijden in spits en dal." | |
KnightSolaire | vrijdag 13 september 2013 @ 23:48 |
Ach, er zijn zoveel treinen die geregeld een aantal minuten stilstaan op een station, maar die marges zijn er niet voor niks. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:52 |
Nja, en daar is ook nog best wat voor te zeggen ook. Al laten de regionalo's zich daaraan niks gelegen liggen. In vliegende ochtendspits wordt de overstap Deventer - Zutphen - Winterswijk gewoon geknipt van 8 naar 4 minuten omdat dat ze kennelijk beter uitkomt. buiten de spits heb je 8 minuten, wat wel zo relaxt is. In de spits is het tik tak boem power play en anders doeieloei en een onclaimbaar half uur aan je broek. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 23:53 |
ja, 2,3,4 okee. En in Apeldoorn wil het weleens 8 worden omdat eoa MONGOOL bedacht heeft dat het sprintertje naar Klarenfuckingbeek voorlangs moet kruisen ![]() Dat is dus ook al debiel. Maar TWAALF minuten? Denk eens na of zo. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:55 |
Zolang je regionaal bent kan je alles flikken. Zodra je NS heet is het fout. De spoorwegen hebben sinds de splitsing geleden aan imagoschade, zowel intern als extern. Hoofdstuk 1 en 2 geven hier wel enig inzicht in: http://www.infrasite.nl/i(...)0282255/80446240.pdf | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 23:57 |
Je kan je ook afvragen wat een kortere stop oplevert. Het gros van de reizigers zal in Zwolle, uit beide richtingen, uit- of overstappen en niet naar Amersfoort gaan. Ik denk dat het percentage reizigers dat vanuit de richting Leeuwarden verder gaat naar Amersfoort minder is dan 2%. Diezelfde situatie geldt ook in de viçe versa richting. | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 00:00 |
Ik denk dat je daar verschil moet maken tussen spits en dal. In de dalperiodes zijn er relatief gezien veel meer doorgaande reizigers dan in de spitsen. | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 00:02 |
Dan ga je hetzelfde verhaal als hierboven krijgen. In het dal lange stilstanden omdat je gelijkheid gedurende de dag wilt, en in de spits lange stops om de reizigers de tijd te gunnen in te stappen. Overigens is een lang stationnement in het dal ook niet onwenselijk, al die dagjesmensen zijn onwennig in de trein en hebben meer tijd nodig om zich over een station te verplaatsen. Wat zeker wel belangrijk is bij een knoop als Zwolle. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 00:02 |
Als dat een overweging is ![]() Ga dan gewoon alleen Leeuwarden - Zwolle en Groningen - Zwolle rijden, en laat "die paar katten en een kraai" overstappen. Veel robuuster, en waarschijnlijk voor iedereen sneler ![]() Dus nee. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 00:05 |
ja leuk, maar 5 minuten is echt wel ZAT hoor. 12 is niet DAARVOOR nodig, en zorgt er later bijvoorbeeld wel voor dat mensen hun aansluiting richting Noordelijke Nevenlijnen missen. Maar hey dat zijn andere vervoerders DUS is niet claimbaar DUS val maar lekker dood ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 00:05 |
ietsje inkorten mag wel. Als je er voor de Leeuwarder vier minuten af kunt halen kom je al op een veel acceptabeler niveau | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 00:15 |
En op dit moment komt de omloop wel ter sprake, want sommige treinen krijg je niet keerbaar in twee minuten. Plus ik spreek nergens uit dat de treinen losgetrokken van elkaar moeten worden hè ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 00:18 |
Je moet in dat geval er ook voor zorgen dat je verderop in de dienstregeling niet alsnog voor de rode loopt. Als je richting Amersfoort te dicht achter de sprinter komt zal je gepland voor de rode komen en dat is verboden. Sprinter versnellen is lastig, hooguit door schrappen station of sneller materieel. Lastige puzzel hoor. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 00:19 |
Nee maar wel dat er geen markt voor doorrijden is ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 00:26 |
Ook niet. De hoeveelheid reizigers die doorreist is zo klein dat de investering eigenlijk veel te groot is voor de winst die je ermee behaald. | |
bork | zaterdag 14 september 2013 @ 00:32 |
![]() ![]() Nou ja trein, deze komt uit Karlsruhe daar hebben ze het min- of meer uitgevonden (trein/tram), zou ook prachtig zijn voor Utrecht denk ik weleens maar ja. In Zwickau hebben ze ook het Karlsruhe Model. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 00:35 |
de puzzel is zo lastig als je m zelf maakt. Aan de noordzijde van Zwolle zijn de minuten te winnen. Aan de westzijde creëer je wat extra rijtijdmarge | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 01:08 |
![]() Ik ga over 4 weken wer naar Wwa ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 01:58 |
Ik was er begin juli als even per ongeluk. Maar deze keer gaat het WEL goed. | |
bork | zaterdag 14 september 2013 @ 02:04 |
Oe nice, wij de 20e oktober om afscheid te nemen van Jan ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 02:09 |
Ik heb nu contact met een oud-huisgenote van iemand waar ik helaas geen contact meer mee heb. Het wordt steentje springen om tenminste 1 directe link in leven te houden ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 02:10 |
Baaso di tutti basi zou natuurlijk zijn dat ik bork min of meer toevallig ergens in PL tegenkom ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 02:12 |
Dr Bork I presume? Ja daar heb je gelijk in kerel, maar je moet nu even aan de kant voor een Zugdurchfahrt op Czestochowa Stradom. Okee. | |
bork | zaterdag 14 september 2013 @ 03:24 |
Dat zou bizar zijn, jr en ik hebben the missus gemist afgelopen zomer toen wij van Ulm naar Nürnberg gingen en zij van Utrecht naar München, we hadden 3 minuten, helaas verkeerde kant opgelopen, zij had ons nog gezien wij niet, pijnlijk ![]() | |
bork | zaterdag 14 september 2013 @ 03:25 |
![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 14 september 2013 @ 04:59 |
In het weekend is die excuus-benelux (Schaamlapexpresse) helemaal een ramp. Vanuit Antwerpen kan je met -13 in Roosendaal arriveren, en dat terwijl je daar al 10 minuten planmatig staat te bivakkeren. En de andere richting wordt je ook niet blij van, 10 minuten stof happen, en dan vanaf Ekeren kruipend verder, want je zit achter de L-trein. Als ze de IC om .33 ipv .40 laten vertrekken, kan je de L-trein net zoals door de weeks inhalen. | |
dennistd | zaterdag 14 september 2013 @ 05:59 |
Post T in Ekeren zal in het weekend wel niet bemand zijn zodat er niet ingehaald kan worden ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 09:59 |
Extra rijtijdmarge op een stop van 6 minuten? | |
#ANONIEM | zaterdag 14 september 2013 @ 12:55 |
Gisteren een motor op de overweg gevonden. Motorrijder lag in de berm. Verhaal staat op 112groningen.nl Ik zit mobiel (nog geen internet op kamer, vandaar de grote afwezigheid). En kan de url niet kopiëren. Zelf niet geraakt gelukkig, 2 uur bij de overweg gestaan met blauwe lampjes overal. | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 12:57 |
Deze? http://112groningen.nl/Gr(...)govergang-video.html | |
Litpho | zaterdag 14 september 2013 @ 12:57 |
Sterkte. Gelukkig van jou uit alleen materiële schade ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 14:36 |
DB stapt uit Thalys en wordt een zelfstandig spoorbedrijf: http://www.latribune.fr/e(...)a-deutsche-bahn.html en De Franse overheid geeft Alstom 5 jaar de tijd om een nieuwe TGV te ontwikkelen. http://www.lefigaro.fr/so(...)-le-tgv-du-futur.php | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 14:57 |
Er gingen er al zoveel. | |
Ajaxfan | zaterdag 14 september 2013 @ 14:57 |
Voor de afwisseling maar weer een wisselstoring bij Schiphol. | |
James1988 | zaterdag 14 september 2013 @ 16:07 |
| |
mschol | zaterdag 14 september 2013 @ 16:12 |
laat me raden, ze gaan zeggen dat NS niet goed is omgegaan met de treinen en dat ze nog meer rechtzaken aanspannen? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 14 september 2013 @ 16:30 |
Jep. Kleine krasjes op de assen. | |
KnightSolaire | zaterdag 14 september 2013 @ 16:37 |
Ben toch benieuwd wat het "many news" inhoudt. Wat valt er nog te vertellen? | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:05 |
valt mee dus | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:05 |
AGV niet goed genoeg? | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:06 |
joepie ![]() Het is om te huilen zo belabberd is het daar momenteel | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:06 |
Eigenlijk zou onze reporter er heen moeten, maar die heeft nu een baan ![]() | |
Frozen-assassin | zaterdag 14 september 2013 @ 17:10 |
Fles? | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 17:11 |
Zo goed is mijn Frans niet ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 17:12 |
Flessie is bierie aan het doen man ![]() | |
James1988 | zaterdag 14 september 2013 @ 17:27 |
Nee, ze willen een dubbeldekker die lichter is en minder energie verbruikt dan de huidige TGVs. Kan misschien met een AGV Duplex, maar die is er (nog) niet. | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:40 |
dan wordt het erg interessant ![]() Maar ze hebben ook enkeldekkers nodig neem ik aan? | |
James1988 | zaterdag 14 september 2013 @ 17:46 |
De laatste bestellingen TGV's zijn allemaal dubbeldekkers geweest, ik verwacht niet dat dat in de toekomst zal veranderen. Er is steeds meer vraag naar de trein, door nu te zorgen voor een grote vloot dubbeldekkers is men voorbereid op de groeiende vraag. Als men toch enkeldeks treinen wil kunnen ze altijd een paar AGV's bestellen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 17:54 |
de randomkaboutertjes staken? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 17:58 |
de wisselomlegkabouters | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 18:04 |
vieze kleine hufters ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 14 september 2013 @ 18:07 |
even een leuke quote over Manfellotto: Steven Vandeput: "Manfellotto is even onbetrouwbaar als zijn treinen" bron: http://www.deredactie.be/(...)130618_fyra_vandeput oud artikel, maar de quote is leuk ![]() | |
_JdM_ | zaterdag 14 september 2013 @ 18:18 |
Feit blijft dat je op Apeldoorn-Zutphen in symmetrie wil blijven rijden, dus een vertrek om .05 in Apeldoorn en Zutphen. Dat wil je, ivm de overstappen in Zutphen. Zou je de Pimpel in Apeldoorn sneller in willen leggen (dan ben je van die 8 minutenstop af), dan sta je ook 8 minuten eerder in Deventer, waar je weinig anders heen kan dan spoor 2. Dat kan, maar dan moet je die twee treinen die in de spits rijden (de 242 en de 149) ergens anders kwijt kunnen, omdat daar een IC uit/naar Enkhuizen staat te keren. Dan is die Berlijner ook eerder uit Deventer, maar dan kun je alsnog geen kant op, omdat je in Hengelo strak achter de sprinter Apeldoorn-Enschede rijdt, Of je staat in Bad Bentheim of all places uit je neus te eten. Daarnaast heb je op Hilversum-Weesp ook weinig plek om de pimpel daar door heen te fietsen en dan ben je ook nog tenminste twee van de zeven treinen die per dag vertraging hebben, dus extra marge voor zo'n druk traject (zodat je daar op tijd bent) is ook heel fijn. | |
Maegrim | zaterdag 14 september 2013 @ 18:21 |
mijn collega's zijn zeer blij met die koffiepauze ![]() | |
_JdM_ | zaterdag 14 september 2013 @ 18:22 |
De laatste keer dat ik in Eijsden ben geweest, en dat is volgens mij 2 jaar geleden, kon ik keurig uitchecken... | |
dennistd | zaterdag 14 september 2013 @ 18:45 |
Het is alleen jammer dat de kiosk zo ver van de loc af staat zeker? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 14 september 2013 @ 19:07 |
In de bus misschien, tot 11 december 2011 reed de Maastricht-Brussel express en vervangend stoptreintje Eijsden gewoon voorbij ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2013 19:08:20 ] | |
_JdM_ | zaterdag 14 september 2013 @ 19:09 |
Dan zal het net in december geweest zijn dan. 1.75 jaar geleden, afgerond 2 jaar... | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 19:10 |
Nog niet, maar dat is wel een vrij goed plan op zich ja ![]() | |
b2py | zaterdag 14 september 2013 @ 19:36 |
Je ging toch naar Dalfsen? | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 19:36 |
Niet in m'n eentje hoor ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 19:55 |
dat scheelt dan weer, maar dan hou je alsnog 3 stations over die buitenbeentjes zijn | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 19:56 |
en Heerlen de Kissel? | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2013 @ 20:02 |
daar stopt Veolia nog, dus daar zijn nog paaltjes. Idem geldt voor Landgraaf | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2013 @ 20:02 |
oh ja. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 september 2013 @ 21:53 |
Uit ijzerschuifoogpunt wil je de haltering zoveel mogelijk verkorten. Vanuit reizigersstandpunt wil je een overstapknoop bieden. Het liefst zowel robuust als met zo min mogelijk stilstand. Dat loopt echter tegen technische beperkingen aan vanuit veiligheidsregels. Stilstand kan dus het indirecte gevolg van een keuze voor de reiziger zijn. | |
_JdM_ | zaterdag 14 september 2013 @ 22:00 |
Tijdens het oefenen van een bepaald computerrekenprogramma voor de studie (het programma Matlab) en op ovnl de vraag ontstond welke formule achter de prijskaartjes zit, heb ik met behulp van de tabel op de site van NS, tarieven 2013 bij de volgende grafiek kunnen maken (zie spoiler)En kan daaraan de volgende formules gefit worden, waarbij y=prijs van het treinkaartje en x het aantal tariefkilometers: Een tweedegraadsvergelijking, geldig voor grotere waarden dan 8 voor x (x>8) • y=-0.00037714 x2 + 0.19048x + 0.30056 Een derdegraadsvergelijking, geldig voor grotere waarden dan 8 voor x (x>8) • y=1.2952*10^-7 x3 - 0.00042727x2 + 0.1958x + 0.1705 Grootste afwijking is overigens ¤ 0,39, met het gemiddelde verschil van - ¤ 0.04. Reden is dat voor de tariefkilometers 0 tot en met 7 de prijs gelijk is aan ¤2,10, ongeacht of er nu 0 of 7 (of 8) tariefkilometers gereisd wordt. Zo, en dan nu bier. | |
Ireyon | zaterdag 14 september 2013 @ 22:38 |
Welke studie? Hier op de TU/e zijn de eerstejaars er ook volop mee bezig ![]() | |
_JdM_ | zaterdag 14 september 2013 @ 22:56 |
Civiele techniek, op de UT ![]() | |
bork | zondag 15 september 2013 @ 00:18 |
Blauw!![]() | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 00:56 |
Ga ik volgend jaar een master beginnen! | |
Dr_Flash | zondag 15 september 2013 @ 01:20 |
Wacht wat? De pimpel Amsterdam - Berlijn moet zich maar schikken naar een boemeltje wat per se geen seconde mag verliezen op een kruising in Klarenbeek? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 15 september 2013 @ 01:20 |
Gaaf ![]() | |
bork | zondag 15 september 2013 @ 01:22 |
Weet je ook waar? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 15 september 2013 @ 01:27 |
De combinatie gelijkvloerse en ongelijkvloerse kruising doet denken aan Blauwkapel. De 1100 met Silberlinge doet dan weer denken aan meer richting het Rotterdam van de jaren '80 (buurlandtrein Den Haag - Köln) | |
bork | zondag 15 september 2013 @ 01:41 |
Niet slecht het was hier | |
James1988 | zondag 15 september 2013 @ 02:12 |
![]() ![]() | |
greavy | zondag 15 september 2013 @ 09:41 |
Gister op de terugreis van Bochum-Dahlhausen met de SSN 01 1075 + 7 rijtuigen, kregen rood sein bij Arnhem Velperpoort. Waren 17 minuten te vroeg, dus de TRDL vond dat wij de vertrektijd in Arnhem moesten afwachten, maar het gekozen spoor was nog bezet door de CityNightLine. Wel goed, tijdens de 6 minuten stop daar kwam er ineens een alarmoproep ... De machinist van de CityNightLine zag "veel rook" en dacht aan een hevige brand thv Velperpoort, op het spoor ... Gelukkig was het treinverkeer amper verstoord want gelukkig was de TRDL van onze stomer op de hoogte, want vlak daarna kwam de CNL ons voorbij, en mochten wij weer door. Verder gister geen problemen gehad, waren zelfs een halfuur eerder terug op het depot terug, na een vliegensvlugge actie om de loc om te lopen in Rotterdam. | |
_JdM_ | zondag 15 september 2013 @ 09:58 |
Lees de rest ook eens. Bij gebrek aan een ander pad op de rest van het traject. Ja, er waren plannen om de stoptrein Apeldoorn-Enschede in Almelo of in Rijssen te laten inhalen. Maar dan krijg je een langzamere dienstregeling daardoor, terwijl dat slechts 1x in de twee uur nodig is, en 3 treinen onnodige tijd verspillen. Daarnaast rijden ca 2 van de 7 treinen vol in de vertraging, waardoor ze hun pad kwijt zijn en de stoptrein wederom onnodig staat te wachten voor inhaling. | |
MTL | zondag 15 september 2013 @ 10:50 |
Hehehe, in ieder geval wel een oplettende mcn ![]() Ik zag 'm gisterenochtend ook nog voorbij komen toen ik in de trein naar Nijmegen zat. Mensen die in de coupé zaten en de trein niet hadden gezien vroegen zich af waar die brandlucht vandaan kwam en één begon al te vertellen dat hij wel eens in een trein had gezeten die in de fik had gestaan, etc. De verhalen werden steeds sterker, tot ze zichzelf ervan overtuigd hadden dat de trein in de fik stond. ![]() De reactie op hun gezichten toen ik ze toen maar vertelde over de stoomtrein... ![]() ![]() | |
Anne | zondag 15 september 2013 @ 10:51 |
![]() | |
Peterselieman | zondag 15 september 2013 @ 11:56 |
hij is goed ![]() | |
greavy | zondag 15 september 2013 @ 12:34 |
Haha! Jammer dat we gisterochtend alleen "onder" de kap stonden in Utrecht. Toen wou je daar op het andere perron naast ons niet staan onder de traverse. Toen we vertrokken nog ff knoerthard op de fluit, lekker de reizigers schrikken laten ![]() Altijd leuk om overal die gezichten te zien als ze de stoomtrein zien en horen voorbij komen. Sommigen staan echt even zeer verbaasd te kijken, de ander probeert vliegensvlug zijn telefoon te pakken voor een mogelijke foto / film enzo. | |
MTL | zondag 15 september 2013 @ 13:02 |
Wat is dat toch telkens tussen Zutphen en Arnhem/Apeldoorn? De afgelopen week al drie keer een "wisselstoring", vandaag is het opnieuw raak. Gaat er iets mis met de IJsselbrug of zo (tenminste, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende veroorzaker gezien de historie van dat ding)? | |
MTL | zondag 15 september 2013 @ 13:02 |
Edit: Tweemaal posten is iets overdreven ![]() | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 13:19 |
Ben even benieuwd, op wat voor manier zou een brug voor een wisselstoring kunnen zorgen? | |
_JdM_ | zondag 15 september 2013 @ 13:22 |
Volgens Somda:
| |
Dr_Flash | zondag 15 september 2013 @ 13:25 |
en waar komt het woord "brug" voor in die "verklaring"? | |
_JdM_ | zondag 15 september 2013 @ 13:26 |
Brug. Over de Ijssel. Rivier. Water. Vochtige grond. ![]() | |
MTL | zondag 15 september 2013 @ 13:27 |
Waarom denk je dat ik "wisselstoring" tussen aanhalingstekens heb gezet? Ik meen mij van vorig jaar (of nog eerder) te herinneren dat er toen ook wisselstoring werd geroepen, terwijl het toen de brug was die net niet helemaal meer goed aansloot bij het dicht gaan en dus de seinen niet uit de stand stop gebracht konden worden. Vandaar ook mijn vraag ![]() Ah, duidelijk, thanks! | |
Dr_Flash | zondag 15 september 2013 @ 13:31 |
ik heb vorig jaar ook eens op de pimpel staan wachten in Deventer, bleek dat er in Apeldoorn door het voorlangs kruisende boemeltje een wissel opengereden was. Het is gewoon geen goed huwelijk, die twee ![]() | |
_JdM_ | zondag 15 september 2013 @ 13:34 |
Ze komen anders behoorlijk dicht bij elkaar tussen Apeldoorn en Apeldoorn Aansluiting ![]() | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 13:50 |
Duidelijk ![]() | |
greavy | zondag 15 september 2013 @ 19:59 |
Vandaag in opdracht van NS Reizigers 2,5 uur op station Zwijndrecht gestaan om steekproefsgewijs een enquete af te nemen onder reizigers die moesten omreizen met de bus in verband met de geplande werkzaamheden. Gister is dit bij deze werkzaamheden ook 2,5 uur lang gedaan. Ook elders in het land zijn deze enquetes dit weekend uitgevoerd. Was erg leuk, en hopelijk heeft NSR hier wat aan. Gaat de komende tijd vaker gebeuren, deze steekproeven dmv een enquete. Mijn ervaring was dat de reizigers het erg goed geregeld vonden, de bussen reden af en aan. Volgens een NS-medewerker die op locatie was ter assistentie voor reizigers, zijn de regels: Ongeveer binnen 10 minuten na aankomst van de trein moeten die reizigers uit die trein in een bus zitten en vertrokken zijn. Tijdens mijn werk daar was dat veelal ook het geval. Grootste opmerkingen die je kreeg was dat de wachttijden op het station op aansluitende trein soms lang was. Helaas kan hier niet beter op ingespeeld worden. Een bus kan eenmaal niet harder, een trein kan eenmaal niet wachten. Sinds 1 juli 2013 is officieel Traffic Control de uitvoerder in opdracht van NSR op de stations bij geplande werkzaamheden de afhandeling van bussen goed te laten verlopen. Traffic Control zorgt dat de bus efficiënt ingezet wordt, niet te lang en onnodig blijft staan, en assisteert reizigers om de juiste bus te vinden indien er meerdere bestemmingen zijn. Voor juli 2013 deed Traffic Control dit ook al, maar was het nog proefmatig. Nu wordt in principe altijd Traffic Control ingezet. Uit steekproeven van de afgelopen 2 maanden blijkt dat de afhandeling onder Traffic Control, en niet meer door NSR zelf, sterk is verbeterd. Traffic Control wordt ook ingehuurd om bij evenementen pendelbussen af te handelen, en heeft hierdoor al een grote ervaring in dit werk. Sinds een maandje is NSR steekproefsgewijs met enquetes bezig tijdens zulke werkzaamheden, om de ervaringen, meningen en verbeterpunten vanuit de reiziger te horen. NSR probeert de service tijdens werkzaamheden meer te verbeteren met deze resultaten, in samenwerking met Traffic Control en ProRail. | |
Tochjo | zondag 15 september 2013 @ 20:23 |
Dat lijkt mij ook wel aardig werk voor een of twee dagen. Kun je je daarvoor opgeven? | |
greavy | zondag 15 september 2013 @ 20:36 |
Personeel wordt ingehuurd via een studenten uitzendbureau. Ik heb het voor een keer gedaan via een kennis die bij NS werkt. Ik zal even informeren welk studenten uitzendbureau zij hiervoor inhuren. | |
Basekid_NZ | zondag 15 september 2013 @ 20:38 |
Ik vind het in Maastricht en Sittard/Weert ook altijd erg goed geregeld als er bussen inplaats van treinen gaan. | |
Peterselieman | zondag 15 september 2013 @ 20:43 |
daar zijn ze het dan ook wel gewend dat er een verstoring is of werkzaamheden zijn ![]() | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 21:00 |
Lekker handig weer, solo VIRM-IV in de avonduren tussen Utrecht en Amsterdam.. | |
Frozen-assassin | zondag 15 september 2013 @ 21:20 |
Maar beste b2py, wat wilt u dan... Een rangeerder laten komen om een andere VIRM te laten bijplaatsen en zodoende zijn we dan gedwongen om de kaartjes met nog eens 0,1 procent duurder te laten worden. Want ja, we moeten wel 50 miljoen teruggeven aan onze suikeroompje Jeroen... Dus nou je bek houwe en lekker lichaamssappen uitwisselen in een knusse warme VIRM.. Groetjes de NS | |
KnightSolaire | zondag 15 september 2013 @ 21:31 |
Vervelend als je je beseft dat er aardig wat VIRM <25% gevuld heen en weer kachelt tussen 's-Hertogenbosch en Hoensbroek.. | |
Duvel | zondag 15 september 2013 @ 21:44 |
Amf vandaag.![]() Quiz: van welk materieel is dit het interieur? ![]() Dit is Plan U. ![]() NS/NS Cargo/NSR 1637/1637/1837 ![]() 766 ![]() Schroot-Bvk 270 7041 ![]() Quiz: het NS-nummer van deze loc? | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 21:52 |
Een zesje had niet misstaan. | |
Duvel | zondag 15 september 2013 @ 21:53 |
Zesjescultuur. Dit land gaat naar de haaien. | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 21:54 |
Laaste; ex NS 2275 en ex NMBS 7608. | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 21:54 |
![]() | |
Peterselieman | zondag 15 september 2013 @ 21:58 |
daar heb je alleen de politici in Den Haag voor nodig om dat te bewerkstelligen | |
Mr_Klaasje | zondag 15 september 2013 @ 22:11 |
Het idee dat alles gemeten moet worden en je daarom een idiote administratie nodig hebt die van het werkelijke werk afleidt is misschien wel een veel groter probleem dan een zesjescultuur. | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 22:17 |
Diploma's moeten ze gewoon uitdelen! | |
Ener-G | zondag 15 september 2013 @ 22:48 |
Dat is al bijna een hele week zo tussen Alkmaar en Amsterdam, de hele dag, dus ook in de spits. Mensen in Castricum passen er soms niet eens meer in. Iets met defect materieel ofzo ![]() | |
b2py | zondag 15 september 2013 @ 22:50 |
Dat is niet waar, dat valt reuze mee in de spits. | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 06:33 |
NS wil Fyra's weghebben NS wil dat de fabrikant van de Fyra zo snel mogelijk 16 V250's komt ophalen die in de weg staan op een opstel- en werkterrein van NS in de Watergraafsmeer. Een woordvoerder van NS zegt maandag dat er vrijdag een brief met die eis aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd. NS zegt dat de Fyra's in de weg staan en dat het terrein nodig is voor andere treinen. De spoorwegen zegden eind augustus het contract voor de Fyra V250 op in verband met technische problemen. ''We hebben toen gezegd: deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Wat ons betreft brengt AnsaldoBreda ze terug naar de fabriek in Pistoia. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.'' Bron en meer, nu.nl | |
Dr_Flash | maandag 16 september 2013 @ 06:53 |
Dat Beneluxding in Leuven ziet er beter uit ![]() | |
dcm360 | maandag 16 september 2013 @ 07:29 |
'Waarom zei ik afgelopen zaterdag nu weer iets over het uitlopen van werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe', alsdus een dcm360 welke maar weer met de Fyra gaat zometeen. | |
#ANONIEM | maandag 16 september 2013 @ 08:04 |
16 V250's? Dan hebben die Italianen er toch een aantal bijgetoverd... | |
greavy | maandag 16 september 2013 @ 08:08 |
Ja, problemen op de Moerdijkbrug waar dit gehele weekend aan is gesleuteld. | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 08:28 |
Want? | |
Duvel | maandag 16 september 2013 @ 08:30 |
Dat Beneluxding in Leuven ziet er beter uit ![]() [/quote] Ja, maar het verschil is dat deze bak met ingang van deze week de tent in gaat om serieus aangepakt te gaan worden. | |
Ener-G | maandag 16 september 2013 @ 09:06 |
Dan had je mazzel denk ik. Als ze er op Alkmaar geen extra trein aan koppelen is het feest. Afgelopen week bijna elke dag dat ik reisde wel raak. Vanmorgen was het gelukkig gefixed. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 09:34 |
En terecht dat die stuk of twaalf die in Nederland staan weggehaald moeten worden. Staan maar in de weg en het is onderdeel van de strategie om geld terug te krijgen | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 09:36 |
Er wordt niet meer planmatig in Alkmaar gecombineerd in de ochtendspits richting Amsterdam. Alle dubbele stellen komen uit Den Helder. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 09:37 |
Dat Beneluxding in Leuven ziet er beter uit ![]() [/quote] mja, de 766 is in revisie en bak voor bak wordt deze aangepakt. De B-bak ziet er al een heel stuk beter uit en is nu weer mooi groen ![]() | |
Duvel | maandag 16 september 2013 @ 09:41 |
mja, de 766 is in revisie en bak voor bak wordt deze aangepakt. De B-bak ziet er al een heel stuk beter uit en is nu weer mooi groen ![]() [/quote] Daar had ik dan weer net geen foto van... Waarom worden quotes telkens verneukt? | |
WhiteJoker | maandag 16 september 2013 @ 09:45 |
Omdat er een extra [/ quote] in staat. Fok! kent slechts 1-laag diepe quotes. | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 09:50 |
Nou, wat een succes vanochtend ![]() Ik kwam om 8:15 in Breda op het station: "Geen treinen Lage Zwaluwe - Dordrecht ivm uitloop werkzaamheden, neem Fyra"... vooruit dan. De Fyra van 8:28 stond al langs het perron en zat stampvol mensen: overal zaten of stonden mensen, zowel in de rijtuigen als op de balkons. Het treinpersoneel kon er amper bij. De loc werd er op het perron aan vastgeplakt, waarschijnlijk hebben de reizigers het vertrekproces gehinderd. Uiteindelijk vertrok de die trein rond 8.40. Ik heb gewacht op de volgende Fyra (die van 8:58), iedereen stapte al in terwijl die trein eerst zou moeten uitwijken naar de bundel (zo werd het omgeroepen). Ik ben ook maar ingestapt (dan had ik tenminste een zitplek ![]() Uiteindelijk was ik om 9:20 weer in Breda op het perron en heb ik het maar opgegeven. ![]() | |
Hinder | maandag 16 september 2013 @ 09:56 |
Sta al bijna drie kwartier op station Zwijndrecht, en er is nog geen enkele sprinter in de richting Den Haag Centraal gestopt ![]() | |
Duvel | maandag 16 september 2013 @ 10:12 |
Dus die staat daar propvol niks te doen? | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 10:16 |
Dat ding van 8:28 is inmiddels onderweg met +45, die van 8:58 met +30, die van 9:28 met +20 en die van 9:58 rijdt niet. | |
KomtTijd... | maandag 16 september 2013 @ 10:18 |
dat belooft wat, hier in delft ook al een kwartier geen trein te bekennen. Geen storingen though. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 10:19 |
er moet eerst met ijzer geschoven worden voordat er reizigers vervoerd kunnen worden ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 16 september 2013 @ 10:52 |
ben op vakantie geweest in Italie, 47 minuten rijden vanaf Pistoi (fabriek van AnsaldoBreda). helemaal niet aan gedacht ![]() | |
Litpho | maandag 16 september 2013 @ 11:08 |
Maar dan van ijzer. | |
#ANONIEM | maandag 16 september 2013 @ 11:09 |
Want er zijn er pas 9 geleverd? | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 11:13 |
De rest staat ook al op de Meer maar is niet afgenomen door NS. | |
Ener-G | maandag 16 september 2013 @ 11:17 |
En toch stapte ik vanmorgen in een lege gereedstaande VIRM, waarna het gedeelte wat uit Den Helder kwam werd aangekoppeld. | |
bork | maandag 16 september 2013 @ 11:17 |
Meer zo ![]() ![]() | |
GlenSpey | maandag 16 september 2013 @ 11:18 |
SM90 ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 september 2013 @ 11:30 |
Ik ben behoorlijk pissed-off over de gebeurtenissen van vanmorgen in het zuiden. ProRail uitgelopen en NSH logistieke puinzooi. Op onze site: OV-bedrijven zijn van mening dat het reizen in de pits moet worden ontmoedigd. Op een dag als vandaag is de flauwe grap snel gemaakt: Doordat de werkzaamheden van ProRail zijn uitgelopen en NS HiSpeed de gebruikelijke logistieke problemen had, reden er geen treinen tussen Breda/Roosendaal en Dordrecht. Geen gewone treinen en geen Fyra’s op deze slagader van het treinsysteem. Een zondermeer beschamende vertoning. Er is ook een meer serieuze manier om naar het spitsmijden te kijken: http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
Litpho | maandag 16 september 2013 @ 11:44 |
OV-bedrijven willen de reiziger graag spreiden over de dag, maar de voorgestelde tariefdifferentiaties zijn gegeven de huidige realiteit alleen maar zakkenvullen ten koste van een forens die zijn tijden over het algemeen niet kan aanpassen. Als (en dat is een grote als) de werkgevers meer ruimte gaan bieden om gespreider over de dag werkzaamheden uit te voeren, dan is het wellicht tijd om dat te stimuleren met tariefdifferentiatie. Nu is het zoals met de ProRail heffing van 2015: voor de muziek uitlopen en alvast geld innen (met een sausje van "we maken de maatschappij beter/we zorgen ervoor dat de verhoging minder groot lijkt"). | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 11:49 |
In de pits mag je maximaal 80 rijden, of 60. Ja dan schiet het niet op natuurlijk. ![]() Strekking duidelijk iig. | |
DriekOplopers | maandag 16 september 2013 @ 11:50 |
Daarom zeg ik dus dat eerst de samenleving moet worden aangepast. Pas daarna is spitsmijden haalbaar, eerlijk en zinvol. Eensch. | |
Maegrim | maandag 16 september 2013 @ 11:59 |
er stond/staat wel een goederentrein gestrand in dordrecht nu ![]() iets met een brug... | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 12:02 |
doet me denken aan Den Bosch waar cargo's regelmatig stranden op de fly-over richting Oss, omdat ze geen doorgaand pad hadden | |
Doc__Zenith | maandag 16 september 2013 @ 12:58 |
Is die kop al weggeroest? Waar is dat ding tegenwoordig, nog in Blerick? | |
ReisT | maandag 16 september 2013 @ 13:17 |
Als (en dat is ook een grote als) de werknemers massaal zin hebben om vroeger op te staan of later thuis te komen. Een ander puntje: wat merkt de forens met een door de baas betaalde trajectkaart eigenlijk van tariefdifferentiatie? En denken de vervoerbedrijven er ook aan de materieelinzet af te stemmen op dalreizigers? Zolang NS de gewoonte heeft buiten de spitsuren de treinen drastisch in de korten reis ik liever in de spits. Doorgaans is het in de spits (op mijn vaste traject althans) veel rustiger in de trein dan in de daluren. | |
Litpho | maandag 16 september 2013 @ 13:41 |
Als de regering toch weer plannen doorzet om dat als loon in natura te belasten? Gegarandeerd dat trajectkaart geldig in spits (dus niet alleen dal) met tariefdifferentiatie een hoger belastingplaatje op gaat leveren. | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 13:52 |
Klopt.... ![]() Even wat anders.... Om 14 uur (bijna dus) begint de persconferentie van de Fyra. Is er een live-stream opgezet? Weet iemand dat? Ik ben wel benieuwd naar de V250m. Hebben ze nu eindelijk ingezien dat die Lidl-tape om die kabels geen goede oplossing is, door er nu maar officiële ducttape voor te gebruiken? ![]() Dus: Livesteam? | |
V2 | maandag 16 september 2013 @ 13:57 |
Ben ook heel benieuwd ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 14:01 |
mogelijk is hier wat te lezen. Is van twee journalisten die nu in Pistoia zijn: https://twitter.com/OlandeseRoma https://twitter.com/ITALIANSWEEP | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 14:11 |
https://twitter.com/ITALIANSWEEP/statuses/379577610378170368 Ze tonen een Frecciarossa? We gaan toch niet menen dat ze deze dan maar als vervanger willen gaan inzetten? Zou op zich wel gaaf zijn, gezien het geen totaalpakket is van Ansaldobreda, gezien Bombardier ook eraan heeft meegewerkt. ![]() ![]() ![]() | |
V2 | maandag 16 september 2013 @ 14:15 |
Behoorlijke facelift ![]() | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 14:17 |
Dat kan niet de nieuwe Fyra zijn, maar als de Italianen na al dat gezeik van de afgelopen jaren iets goed willen doen, dan zien we graag over een jaar de Frecciarossa op het spoor. | |
KomtTijd... | maandag 16 september 2013 @ 14:29 |
...Maar is het dan ook daadwerkelijk een andere trein? Of is het gewoon een V250 met een andere neus. ...En een neerslagsensor die 'm begrenst op 100km/h zodra het regent of sneeuwt. | |
Bitlord | maandag 16 september 2013 @ 14:30 |
Die trein op het scherm van de presentatie is een totaal andere trein. | |
Ener-G | maandag 16 september 2013 @ 14:32 |
De Frecciarosa is een V300, nog een modelletje hoger dan die lelijke V250. Ruil maar in hoor ![]() | |
Bitlord | maandag 16 september 2013 @ 14:35 |
Pfft, er ligt alweer iemand op het spoor tussen Bilthoven en Den Dolder. | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 14:39 |
Echt nergens is er een fatsoenllijke liveblog over de nieuwe V250. | |
ReisT | maandag 16 september 2013 @ 14:39 |
Tonen ze daar al wat dan? Ik zie alleen een hippe bureaubladachtergrond. ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 14:40 |
het is dan ook niet belangrijk nieuws ![]() | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 14:42 |
Costa Concordia is blijkbaar interessanter.... Laat die plek dan liever innemen voor de V250. | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 15:16 |
Het is op Twitter oorverdovend stil over die persco van AB ![]() | |
Bitlord | maandag 16 september 2013 @ 15:19 |
Ze gaan er eentje bekijken https://twitter.com/ITALI(...)973685252096/photo/1 | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 15:45 |
Kijk, en met deze nieuwe V250 geeft AB toe dat ze rotzooi aan de NS hebben geleverd, waarmee de NS sterker staat in de juridische strijd. Goed werk AB, het graf ligt al open, nu nog er in liggen waarna deze gedolven mag worden. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 15:47 |
was het maar zo eenvoudig ... | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 15:52 |
Ik denk dat dit mogelijk in AB's nadeel zou kunnen werken. Maar goed, we wachten af. | |
KomtTijd... | maandag 16 september 2013 @ 16:14 |
Niet dat het in de praktijk uitmaakt, als de NS op papier haar geld "terug krijgt", is dat het faillissement van AB en kunnen ze alsnog naar de centen fluiten. | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 16:19 |
A.s. zondag een reportage over Werkspoor bij Geschiedenis24 ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 16:44 |
Italianen: 'Neem onze trein nou gewoon' Door Pieter van den Akker, 16 september 2013 04:32 PM De Italianen zijn nog steeds woedend op ons, maar willen toch weer dat we hun treinen gaan gebruiken. AnsaldoBreda presenteerde vanmiddag dé oplossing voor de kapotte Fyra-treinen. De Italianen hopen zo de NS toch nog te overtuigen dat de Italiaanse trein best nog wel een optie is. Want als de Italianen en de NS moeten wachten tot alles bij de rechter is uitgevochten, kan het nog wel even duren voordat er eindelijk een hogesnelheidstrein rijdt. Sneeuwschuivers Correspondent Maarten Veeger was bij de persconferentie: "Ze kwamen met een Fyra-trein aanrijden hier op het terrein van AnsaldoBreda. Die heeft als nieuwigheidje extra sneeuwschuivers onder de trein. Dat stond niet in de officiële specificaties en het is volgens de veiligheidseisen van AnsaldoBreda ook niet echt nodig. Maar als je dan toch heel hard wil rijden in de sneeuw, zeggen ze, kom je met die schuivers een stuk verder." 'Neem onze trein gewoon' Het is de vraag of het genoeg is om de NS te overtuigen. Veeger: "De bestuursvoorzitter van AnsaldoBreda zei: "Waar wachten ze eigenlijk nog op? Wij hebben hier nu al vijf treinen die deze herfst kunnen gaan rijden. Als jullie bij een nieuwe partij een trein gaan kopen, dan zijn jullie een paar jaar verder. Dit kost niets extra's, de trein is verder gewoon goed. De 2000 problemen waarover de NS en de Belgen het hebben gehad, zijn helemaal geen 2000 problemen, maar controlemomenten. Het probleem met de sneeuw hebben we opgelost, neem die trein nou gewoon." Bron: BNR.nl Serieus, what the fuck... een sneeuwschuiver? ![]() | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 16:46 |
De 186 heeft dat ook hoor ![]() Hoppa 2e probleem opgelost, nog iets van 1000 te gaan. Dus dan zouden we over 4000 maanden ofzo wel een betrouwbare trein hebben. Dus 300 jaar ![]() ![]() ![]() | |
Peter | maandag 16 september 2013 @ 16:50 |
Hup! Dit: ![]() Onder je trein klikken en alle problemen zijn opgelost! | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 16:52 |
Maar nou snap ik wel waarom er dit keer geen livestream was, dit is toch te beschamend voor woorden? ![]() | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 16:55 |
Ik denk dat het meer effect heeft dan wij denken eigenlijk. Zit hier geen locomotief ontwerper ofzo? | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 16:56 |
De sneeuwschuiver op zich zal best wel effect hebben, maar zo te horen doet AnsaldoBreda of alle andere genoemde problemen (brakke deurbevestiging, accubranden, inferieure afwerking) niet bestaan. | |
ziggyziggyziggy | maandag 16 september 2013 @ 16:57 |
Als het graf openligt, is het al gedolven, he. ![]() | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 17:02 |
We kennen alleen de gebeurtenis, niet de oorzaak. Voor hetzelfde geld heeft er personeel zitten blunderen en niet de handleiding gevolgd. Ik wil het overigens niet goed praten... | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 17:05 |
NS-/NMBS-personeel kan heel weinig doen aan gebrekkige afwerking, of aan een accu die in brand vliegt als de door AB geleverde apparatuur en instructies gewoon gevolgd worden. Datzelfde geldt voor die brakke deur en loslatende tredes. Treinen worden gebouwd om 30 jaar mee te gaan, dat moet wel hufterproof zijn. Als je bijvoorbeeld ziet hoe vaak mensen deuren van een trein openhouden zonder dat ze ontwricht raken, dan kan het niet zo zijn dat die deur is losgeraakt door "verkeerd gebruik". | |
KomtTijd... | maandag 16 september 2013 @ 17:12 |
In die handleiding staat ook dat de machinist vóór iedere rit even de assen moet oliën om roestvorming tegen te gaan? ![]() | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 17:12 |
Cruciale opeenstapeling van aannames.. | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 17:15 |
Neuh, gewoon gezond boerenverstand. Als het normaal was dat een spiksplinternieuwe trein kampt met deuren die eraf vallen, accu's die spontaan ontbranden, bodemplaten die erafvallen en allerlei montagefouten dan had er geen trein meer gereden. Mott McDonald's conclusie was zeer duidelijk: "The manufacturing quality of the trains is poor." | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 17:26 |
True. Anyways, wel leuk projectje voor ons aller Flessie. Die kan behalve afvallende deuren en bodemplaten nu ook gaan sneeuwschuiven ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 17:28 |
Zoiets ja ![]() Echt, een kind van 3 was nog met een beter verhaal op de proppen gekomen ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 17:30 |
gewoon een paar emmertjes uitgooien om te remmen. Werkte bij Ter Land, ter zee en in de lucht prima ![]() | |
KomtTijd... | maandag 16 september 2013 @ 17:37 |
Misschien moeten ze maar gaan tobbedansen met die V250's, daar kijkt er ook niemand van op als er wat bodemplaten van de voertuigen afvallen. | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 17:42 |
Ach ja, dichtgegooid dan.... | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 17:45 |
Correct, een paar dagen later ofzo... Die sneeuwperikelen die de kast hadden beschadigd was dan niet gebeurd, en was de loshangende deur al het eindpunt van de V250. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 september 2013 @ 18:01 |
Eigenlijk zou je die voor de gein eens in ijzer moeten uitbrengen ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 september 2013 @ 18:07 |
Hahaha, da's geen sneeuwschuiver, maar een koeienvanger. Al zullen ze bij AnsaldoBlabla het verschil wel niet kennen. ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 18:09 |
"Ja maar sneeuw is toch ook grotendeels wit??" | |
KnightSolaire | maandag 16 september 2013 @ 18:29 |
Pics or it didn't happen ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 18:46 |
Joepie, ook in dienstregeling 2014 blijft de Excuus-Expresse nodeloos lang in Roosendaal bivakkeren. De stop in Rotterdam wordt wel wat verkort. En om de feestvreugde compleet te maken rijdt dat ding in het weekend volgens een iets andere dienstregeling dan doordeweeks. | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 18:55 |
In het weekend wel 8! minuten minder dan nu.. ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 19:06 |
Dat wordt gecompenseerd in Antwerpen en Rotterdam. ![]() | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 19:09 |
Daar is tenminste nog wat te beleven ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 19:11 |
Dat wel. | |
b2py | maandag 16 september 2013 @ 19:15 |
Mooie Luikse wafel scoren bij die uberdure vent op de 0'de verdieping ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2013 @ 19:16 |
![]() Of een broodje Martino van de Panos ![]() | |
greavy | maandag 16 september 2013 @ 19:59 |
Vond ik persoonlijk de oude DRGL toch iets fijner. Dit is niet echt een verbetering. Edit: Ik zie nu pas dat het voornamelijk een uursdienst is ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door greavy op 16-09-2013 20:04:56 ] | |
Regenjas | maandag 16 september 2013 @ 21:47 |
Overigens kan ik van trein 1201 nog wel begrijpen dat deze niet rijdt, tot vorig jaar kwam de eerste (in Nederland behoorlijk lege) trein uit Amsterdam een paar minuten voor negen aan in Brussel, dan nu een trein hebben die iets na achten aankomt lijkt mij dan niet heel erg nodig. En bovendien zou die trein niet eens met goed fatsoen te halen zijn vanuit andere plaatsen dan Rotterdam, alleen met de laatste nachttrein misschien. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 22:23 |
AnsaldoTilburg wil de al bezorgde V250's niet naar Italië terugslepen. Had ook niet anders verwacht, omdat dit de volgende stap in het juridisch steekspel is | |
Dr_Flash | maandag 16 september 2013 @ 22:46 |
Gewoon een paardekop in zijn bed leggen, dan begrijpt ie het wel | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 22:49 |
de Italianen begrijpen het heus wel, alleen ze doen vanwege het juridisch proces anders voorkomen | |
KnightSolaire | maandag 16 september 2013 @ 23:03 |
We hebben beelden van de nieuwe Fyra! ... maar de verschillen komen niet in beeld. Bron Ach, sowieso wel bijzonder om weer eens een rijdende V250 te zien. ![]() | |
GSMboy | maandag 16 september 2013 @ 23:15 |
Ik zie toch echt iets onder de neus wat op een sneeuwruimer lijkt? Niet dus, andere hebben dit ook... Het is trouwens de 4816, de laatste Fyra..... [ Bericht 25% gewijzigd door GSMboy op 16-09-2013 23:23:02 ] | |
Peterselieman | maandag 16 september 2013 @ 23:23 |
toch mooi dat er geen vragen mochten worden gesteld ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 00:14 |
Wat was dat nou weer vandaag met AnsaldoKnakhoer? ![]() Ze presenteerden een nieuwe Fyra die iedereen nog kende van toen hij met zijn wieletjes omhoog lag te spartelen, en niemand mocht vragen stellen, maar het was allemaal iedereen z'n schuld en Ansaldo alles wat daarop rijmt is geweldig, zoiets? ![]() | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 00:15 |
Daar komt het wel op neer, ja. ![]() Een nagesynchroniseerde, audio-only versie, van de persconferentie is hier te vinden: www.ansaldobreda.it/Portals/0/videos/Inglese.MP3 | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 00:21 |
begint best wel een tragisch verhaal te worden voor m'n vriend Maussie M he. Nog steeds blijven denken dat iemand hem gelooft. Misschien moet ie eens zoeen jas aan met van die hele lange mouwen. | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 00:26 |
Ja, eens. Het is een heel treurig verhaal aan het worden en dat die directeur vandaag wederom liet weten niet te begrijpen waarom de Nederlanders en de Belgen de V250 niet meer willen is toch echt wel een dieptepunt. We leven inmiddels 3,5 maand na de vernietigende presentatie van Berend Brulboei, het moet nu zo onderhand toch wel gelukt zijn om een tolk te vinden die Vlaams kan vertalen naar Italiaans? | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 00:29 |
zolang ze geen inzage krijgen in die "onafhankelijke rapporten" zullen ze enige uitkomsten daarvan nooit accepteren natuurlijk. Maar serieus, waarom duurt dit tranendal nu al ZO LANG? Heeft NSH zich dan zo in de luren laten leggen dat ze zelfs tegen dit gefaal juridisch maar weinig kunnen beginnen of kloppen er dingen zwaar niet aan de beeldvorming? ![]() | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 00:36 |
AnsaldoBreda probeert via de rechter af te dwingen dat ze toegang krijgen in de opgestelde rapporten (wat in mijn ogen terecht is, wat is gepubliceerd uit de rapporten van Mott McDonald, Concept Risk en NedTrain liegt er niet om) en dat er een onafhankelijke second (of moet ik zeggen third?) opinion uitgevoerd gaat worden. Dat NSH/NSR/NS Groep deze dingen zo lang op hun beloop laat kan onderdeel zijn van een juridische strategie om AnsaldoBreda hun eigen positie te laten verzwakken. Door het contract met AB pas eind augustus op te zeggen kan NS aanvoeren dat AB tot die tijd niet aan hun contractuele verplichtingen heeft gedaan (bijvoorbeeld verplichting tot levering). De vraag van NS aan AB om de treinen af te voeren werd met een "Nee!" beantwoord, ook dat kan NS weer in hun eigen voordeel uitleggen. De afgelopen tijd is AB een aantal keer in de media gekomen, bijvoorbeeld met de persconferentie in Napels, optredens bij de rechter, en vandaag wederom een persconferentie waar een 'vernieuwde' trein werd gepresenteerd. Omdat AB vandaag wederom alleen maar inging op de winterproblemen en de andere problemen bagatelliseerde kan NS bij de rechter aanvoeren dat AnsaldoBreda niet serieus luistert naar kritiek van klanten. De tragikomedie die je nu ziet gebeuren is een juridisch steekspel, en het zou me niet verbazen als NS dat beter weet te spelen dan AnsaldoBreda. | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 00:42 |
True, vind ik ook billijk. Hoezo kan NS dat in hun voordeel uitleggen? Hoe dan ook spelen ze sowieso met vuur door überhaupt dingen zo lang op hun beloop te laten. Je kan moeilijk later zeggen "ja we hebben ze echt ALLE kans willen geven, maar helaas" als je zelf totaal niet daadkrachtig optreedt. En wat dat betreft is NS(H) toch echt wel het kwijlende schoothondje van NMBS, ook al gingen ze er voor 7 keer zoveel ijzer in ![]() Nee dat moet een poppenkast geweest zijn idd ![]() | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 00:50 |
Ik denk niet dat NS en NMBS het op z'n beloop hebben gelaten, er zijn veel reizen naar Italië geweest om de vinger aan de pols te houden. Ook is er regelmatig overleg geweest tussen NS, NMBS, AnsaldoBreda, Lloyd's, BelgoRail en vele anderen. Van al die gesprekken, reizen en overleggen zijn logboeken en verslagen gemaakt die overlegd kunnen worden aan een rechter zodat NS kan aantonen dat zij niet de lakse partij zijn geweest. Wat ik niet goed snap is waarom het bijna 2 maanden heeft moeten duren voordat NS het contract met AnsaldoBreda annuleerde, terwijl NMBS dit meteen deed. Misschien heeft dit te maken met de andere verhouding (NSH leaset van NSFSC, NSFSC koopt bij AB) en heeft NSFSC eerst zelf moeten besluiten of ze de V250 nog zouden willen afnemen. Ierse wetgeving is nogal strikt over het bestuur van een bedrijf in Ierland, NSFSC opereert redelijk autonoom t.o.v. de rest van NS. Dat kan betekenen dat de beslissing van NSH om te stoppen met de V250 eerst intern is onderzocht door NSFSC. Maar dat is speculatief, ik weet niet hoe die zaken er intern bij NS aan toegaan. | |
louter_genieten | dinsdag 17 september 2013 @ 01:14 |
iemand hier enig idee waar ik foto's van het interieur van de etoil du nord kan vinden? Ookwel inox rijtuigen genoemd geloof ik.. dank ![]() zoals deze bijv http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/TEE/Inox/InoxPBA_WR_i.jpg | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2013 @ 10:40 |
Ik denk dat het best wel eens onderdeel van de strategie van de NS kan zijn geweest. Door verwarring te zaaien en doodleuk te melden dat het contract nog niet opgezegd is hoopten ze de Italianen te verleiden tot het nemen van rare sprongen. Het presenteren van de verbeterde V250 kan dan ook koren op de molen van de NS zijn en de juridische positie van de NS verstevigen, maar goed, dat is koffiedik kijken | |
bork | dinsdag 17 september 2013 @ 12:32 |
Niet blauw maar toch een fraai plaatje![]() Waar is deze te zien? | |
GekkePoes | dinsdag 17 september 2013 @ 15:06 |
Leuk filmpje gespot. (Vooral het geluid is erg goed) | |
Mexicanobakker | dinsdag 17 september 2013 @ 15:11 |
Is er een reden dat de 800 naar Mt vaak vertraging heeft op Ehv tegenwoordig? Afgelopen 2 weken maar 1x zonder vertraging aangekomen/vertrokken ![]() | |
Pino112 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:15 |
Somda is een deurtje verderop. | |
Mexicanobakker | dinsdag 17 september 2013 @ 15:16 |
Fijn dat je een inhoudelijk en rullevant antwoord hebt op mijn vraag. Wat is somda trouwens? | |
Pino112 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:18 |
Treinenforum waar men wél in afkortingen praat. Hier dus niet. Dus dat was wel een rullevant antwoord. | |
Mexicanobakker | dinsdag 17 september 2013 @ 15:19 |
Uh, oké. Dan nu voor jou: Weet je waarom de intercity van station alkmaar naar station maastricht, die om .02 en .32 op Eindhoven stopt tegenwoordig standaard 5 minuten vertraging heeft? | |
Pino112 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:21 |
Kusje. Geen idee, heb je @ns_online al gevraagd? | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:22 |
Ligt allemaal aan de reizigers. Als die er niet zouden zijn zou die trein prima op tijd rijden. Nee euh, ik heb het vermoeden dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt, waardoor er tijdelijk maar één spoor richting Eindhoven beschikbaar is en er dus meer treinen over hetzelfde spoor moeten. | |
Mexicanobakker | dinsdag 17 september 2013 @ 15:22 |
Ik heb geen twitter, dat is voor mensen die per se hun leven met de wereld moeten delen en dat ben ik niet. | |
Pino112 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:23 |
Heb je hem verwijderd? | |
Mexicanobakker | dinsdag 17 september 2013 @ 15:23 |
Bedankt. Klinkt logisch, ook omdat de treinen steeds achter elkaar binnen komen. En omdat de IC naar Den Haag steeds later vertrekt. Hoe lang zijn ze daarmee vermoedelijk bezig? | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2013 @ 15:24 |
Denk dat dit idd de verklaring is. Hierdoor moest er wat met de dienstregeling geschoven worden | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2013 @ 15:25 |
tot en met 4 oktober, aldus ProRail | |
wolfrolf | dinsdag 17 september 2013 @ 15:30 |
jij hebt wel twittor | |
wolfrolf | dinsdag 17 september 2013 @ 15:31 |
het is geel en als je het in je oog krijgt ben je morsdood
| |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 15:42 |
Waarom? ![]() | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:45 |
Het was een proef om te kijken of het geluidsdempend zou werken. Het werkte deels: het omgevingsgeluid werd minder, maar het geluid in de trein blijkt harder te zijn geworden. | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2013 @ 15:46 |
En die werkzaamheden verlopen nogal geluidloos, vanzelfsprekend? ![]() | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:47 |
Uiteraard, maar de werklui hebben dit als achtergrondmuziek: | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2013 @ 15:48 |
was toch ook verzakking van de baan ofzo en dat het afwijkende deel niet goed aansloot op de rest van de baan, waardoor er een snelheidsbeperking op dat spoor gold? | |
James1988 | dinsdag 17 september 2013 @ 15:50 |
Zoiets ja. ![]() In ieder geval, het wordt eruitgehaald. ProRail is in de buurt ook bezig: met een zaag (sic) halen ze een stuk van het perron van Best af om het op 76 cm hoogte te brengen. | |
ReisT | dinsdag 17 september 2013 @ 16:04 |
Natuurlijk met een zaag, dat is toch de makkelijkste manier om de perronrand een kopje kleiner te maken. | |
b2py | dinsdag 17 september 2013 @ 16:48 |
En de TSB in de spoortunnel te Best vanwege openslaande nooddeuren als de treinen met 140 km/h door de bak razen. En dat voor een tunnel die ontworpen is voor 200 km/h... (Bron reden TSB: Somda) Geen asfalt, maar ingegoten spoorstaven in een betonbaan. Onderhoud bleek achteraf vele malen duurder te zijn door complexe vervangingen. Wordt nu weer normale ballastspoor. | |
b2py | dinsdag 17 september 2013 @ 16:54 |
![]() | |
Ireyon | dinsdag 17 september 2013 @ 16:57 |
Ik had altijd het idee dat het veel soepeler reed, maar qua geluid traden er inderdaad HSL-taferelen op. |