abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 september 2013 @ 21:24:23 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131143367
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  vrijdag 13 september 2013 @ 21:24:34 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131143378
Blauw!

pi_131143407
Van de Tsjechische spoorwegen?
  vrijdag 13 september 2013 @ 21:26:34 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131143464
:Y
pi_131143508
Huh sinds wanneer controleert de NS in burger op vervoersbewijzen?
pi_131143666
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:27 schreef Beardslasher het volgende:
Huh sinds wanneer controleert de NS in burger op vervoersbewijzen?
Doen ze wel vaker. Ik hoop dat ze definitief de conducteurs de deur wijzen en dan overgaan op steekproeven.
pi_131143872
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Doen ze wel vaker. Ik hoop dat ze definitief de conducteurs de deur wijzen en dan overgaan op steekproeven.
Want?
pi_131143943
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Doen ze wel vaker. Ik hoop dat ze definitief de conducteurs de deur wijzen en dan overgaan op steekproeven.
ja en van die omhooggevallen bavianen die als parkeerwacht overtollig zijn daarvoor inzetten. Met je geweldige ideeën 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131144141
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:34 schreef mc3347 het volgende:

[..]

Want?
Versnelt de vertrekprocedure, is goedkoper. Kunnen de treinkaartjes ook goedkoper en wordt de capaciteit op het spoor flink vergroot. (Ik schat meer dan 10%)
  vrijdag 13 september 2013 @ 21:39:24 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131144142
blauw
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131145015
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Versnelt de vertrekprocedure, is goedkoper. Kunnen de treinkaartjes ook goedkoper en wordt de capaciteit op het spoor flink vergroot. (Ik schat meer dan 10%)
Versnelt de vertrekprocedure.........als ik dat zelf moet gaan doen wordt het er echt niet sneller op hoor, vooral met SLT.

De gebruikersvergoeding wordt echt niet minder als we alle HC's eruit schoppen, het aantal zwartrijders wordt waarschijnlijk wel hoger -->hogere kostenpost -->duurdere treinkaartjes

Capaciteit op het spoor wordt vergroot...okee, dus als we alle HC's wegwerken, kunnen er op miraculeuze wijze meer treinen op het NL spoor rijden?
  vrijdag 13 september 2013 @ 21:56:53 #12
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131145064
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Versnelt de vertrekprocedure, is goedkoper. Kunnen de treinkaartjes ook goedkoper en wordt de capaciteit op het spoor flink vergroot. (Ik schat meer dan 10%)
En dan gezellig met twaalf bakken over op eenmansbediening? Daar wordt het een stuk veiliger op... :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_131145216
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:55 schreef mc3347 het volgende:

[..]

Versnelt de vertrekprocedure.........als ik dat zelf moet gaan doen wordt het er echt niet sneller op hoor, vooral met SLT.

De gebruikersvergoeding wordt echt niet minder als we alle HC's eruit schoppen, het aantal zwartrijders wordt waarschijnlijk wel hoger -->hogere kostenpost -->duurdere treinkaartjes

Capaciteit op het spoor wordt vergroot...okee, dus als we alle HC's wegwerken, kunnen er op miraculeuze wijze meer treinen op het NL spoor rijden?
Hogere capaciteit is vooral het gevolg van de kortere vertrekprocedure. Gewoon vanuit de cabine deuren sluiten net als de regionale vervoerders doen.
pi_131145229
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En dan gezellig met twaalf bakken over op eenmansbediening? Daar wordt het een stuk veiliger op... :')
Zie boven, de regionalo's kunnen en mogen het ook.
  vrijdag 13 september 2013 @ 22:00:21 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131145279
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 20:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Laten we hopen dat het voldoende heeft geregend om de bermbrandjes tegen te gaan..
Dat probleem is allang opgelost hoor. Lekker vol stomen door de regen. Is het ook wat rustiger langs de lijn en niet/nauwelijks last van lastgevingen :)
pi_131145375
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:59 schreef b2py het volgende:

[..]

Hogere capaciteit is vooral het gevolg van de kortere vertrekprocedure. Gewoon vanuit de cabine deuren sluiten net als de regionale vervoerders doen.
De regionalo's rijden niet met 12 bakken VIRM op bochtige perrons.
Ik heb ooit in de spits met 7 bakken ICM in Gouda mogen vertrekken zonder HC, heeft behoorlijk lang geduurd voor ik kon zien of de deuren dicht konden.

Goeie ideeën heb je :')
pi_131145465
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:00 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat probleem is allang opgelost hoor. Lekker vol stomen door de regen. Is het ook wat rustiger langs de lijn en niet/nauwelijks last van lastgevingen :)
Daar zou ik niet zomaar van uit gaan, zie onderstaand plaatje:
pi_131145525
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:01 schreef mc3347 het volgende:

[..]

De regionalo's rijden niet met 12 bakken VIRM op bochtige perrons.
Ik heb ooit in de spits met 7 bakken ICM in Gouda mogen vertrekken zonder HC, heeft behoorlijk lang geduurd voor ik kon zien of de deuren dicht konden.

Goeie ideeën heb je :')
Als je door de verhoging van de capaciteit meer treinen kan laten rijden zonder miljard kostende infrastructuurprojecten te hoeven lanceren is je winstmaximalisatie een stuk groter.
pi_131145589
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Daar zou ik niet zomaar van uit gaan, zie onderstaand plaatje:
[ afbeelding ]
Ja, zo kan ik er ook wel van alles bij halen. De neerslagcijfers van april tot en met juli hebben ongeveer NUL invloed op de grondwaterstand en de droogte NU.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 13 september 2013 @ 22:05:45 #20
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131145626
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 21:59 schreef b2py het volgende:

[..]

Zie boven, de regionalo's kunnen en mogen het ook.
Uh-huh. En hoe precies zie jij de vertrekprocedure versnellen door minder personeel? Of roep je eigenlijk gewoon maar wat? Want daar lijkt het wel op namelijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 13 september 2013 @ 22:08:19 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131145750
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Daar zou ik niet zomaar van uit gaan, zie onderstaand plaatje:
[ afbeelding ]
Het moest niet meer regenen om die bermbrandjes te voorkomen, kwam niet alleen door de droogte.
pi_131145953
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Uh-huh. En hoe precies zie jij de vertrekprocedure versnellen door minder personeel? Of roep je eigenlijk gewoon maar wat? Want daar lijkt het wel op namelijk.
Momenteel worden de deuren pas gesloten als iedereen er in zit, moet de conducteur de deuren sluiten, controleren of alles dicht is en vervolgens zijn eigen deur nog sluiten. Al met al een tijdrovende procedure waarbij ik ongetwijfeld nog wel enkele acties ben vergeten.
Als je net zoals de regionalen als machinist de deur dichtzet kan dit zo per stop een seconde of 20 schelen. Dan heb je vanaf Oostvaarders tot aan Poort toch al gauw een minuut te pakken. En minuten zijn in de spoorwereld nou eenmaal enorm dure zaken die je liever kan winnen door relatief simpele en goedkope oplossingen dan enorm dure zoals viersporigheid of fly-overs.
  vrijdag 13 september 2013 @ 22:25:47 #23
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_131146535
Hoort de conducteur die controle + afsluiten van deuren eigenlijk pas exact bij vertrektijd te doen of moet dit vlak voor de vertrektijd in worden gezet? Vooral in de spits duurt dat soms echt een eeuwigheid.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_131146574
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:25 schreef Ajaxfan het volgende:
Hoort de conducteur die controle + afsluiten van deuren eigenlijk pas exact bij vertrektijd te doen of moet dit vlak voor de vertrektijd in worden gezet? Vooral in de spits duurt dat soms echt een eeuwigheid.
Beginnen ze soms rustig 20-30 sec voor vertrek mee, idd om op tijd weg te kunnen rijden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131146680
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:25 schreef Ajaxfan het volgende:
Hoort de conducteur die controle + afsluiten van deuren eigenlijk pas exact bij vertrektijd te doen of moet dit vlak voor de vertrektijd in worden gezet? Vooral in de spits duurt dat soms echt een eeuwigheid.
Regelgeving zegt: sleutelen op moment dat er op vertrektijd vertrokken kan worden. Mocht de trein om 12:30:00 moeten vertrekken, de procedure 20 seconden gaat duren dan zal de HC dus om 12:29:40 moeten beginnen met sleutelen.
pi_131146707
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Regelgeving zegt: sleutelen op moment dat er op vertrektijd vertrokken kan worden. Mocht de trein om 12:30:00 moeten vertrekken, de procedure 20 seconden gaat duren dan zal de HC dus om 12:29:40 moeten beginnen met sleutelen.
Inderdaad, wat niet alle reizigers begrijpen en dan klagen dat de trein te vroeg is vertrokken. Wat niet zo is.
pi_131146736
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:30 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Inderdaad, wat niet alle reizigers begrijpen en dan klagen dat de trein te vroeg is vertrokken. Wat niet zo is.
Het is in weze ook een beetje banaal. Als alle HC's om 12:30:00 beginnen met de procedure zou het theoretisch niet uit mogen maken.
  Redactie Sport vrijdag 13 september 2013 @ 22:32:52 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_131146813
Goede service voor de liefhebber (tevens blauw bord waarop een blauwe loc aangekondigd wordt):

https://www.facebook.com/(...)24518&type=1&theater
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_131146841
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Regelgeving zegt: sleutelen op moment dat er op vertrektijd vertrokken kan worden. Mocht de trein om 12:30:00 moeten vertrekken, de procedure 20 seconden gaat duren dan zal de HC dus om 12:29:40 moeten beginnen met sleutelen.
kan weleens -.30 worden in bijv Zutphen waar je als HC heel ver het perron op moet lopen om te zien of alles vrij is. bochten zijn niet het toppunt van handigheid wat dat betreft
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131146871
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:32 schreef dennistd het volgende:
Goede service voor de liefhebber (tevens blauw bord waarop een blauwe loc aangekondigd wordt):

https://www.facebook.com/(...)24518&type=1&theater
:D geil.

In NL raakt 98 % van de reizigers acuut van de leg als je ook maar een treinnummer NOEMT 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131146933
Dannog, dat je op de schermen kunt aangeven welke loc ervoor zit _O_

Op Schiphol slagen ze er nog niet eens in om 5 seconden van tevoren het vertrekspoor correct te voorspellen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')