Bitlord | maandag 31 december 2012 @ 09:37 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
ziggyziggyziggy | maandag 31 december 2012 @ 09:43 |
Nee, er is vannacht geen treinverkeer voor zover ik weet. Het is verreweg de saaiste dienst van het jaar. Maar ja, er moet altijd iemand zitten en als vannacht bijvoorbeeld een overweginstallatie wordt gesloopt, moet die morgenochtend wel weer functioneren... | |
Bitlord | maandag 31 december 2012 @ 09:50 |
Net wat meer dan 11.000 kilometer met de trein gereisd dit jaar, mijn treinreis nu naar Eindhoven meegerekend. Tenzij ik nog eens spoorforens word is dit denk ik voorlopig mijn max qua kilometers per jaar. | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 10:03 |
Ik ga vandaag nog 1 tripje maken, een enkele reis amsterdam Sloterdijk :-) Ook succes aan mijn collega's in de storingsdienst, die de gesloopte ahob van ziggy moeten repareren. | |
DriekOplopers | maandag 31 december 2012 @ 10:27 |
Poll: stem op de hoogte- en dieptepunten in het OV van 2012: http://www.voorbeterov.nl/121231.php | |
MTL | maandag 31 december 2012 @ 10:32 |
Er staat achter een paar punten LINK, maar die werken niet. Bekend issue? ![]() | |
JDude | maandag 31 december 2012 @ 10:35 |
Voor mij was het denk ik het jaar met de minste spoorkilometers sinds ik m'n OV-studentenkaart in ontvangst mocht nemen. Als m'n geheugen me niet te veel in de steek laat bleef het dit jaar bij: - een retourtje Breda-Den Bosch - een retourtje Breda-Utrecht - een rondje Breda-Utrecht-Den Haag-Breda - een rondje Breda-Utrecht-Amsterdam-Diemen-Schiphol-Breda | |
DriekOplopers | maandag 31 december 2012 @ 10:40 |
Gefikst. Thanks. ![]() | |
JDude | maandag 31 december 2012 @ 10:44 |
Oh, bijna het enkeltje Essen-Antwerpen Centraal vergeten. Stopdetijd. | |
Darkwing_Duck | maandag 31 december 2012 @ 10:47 |
Mijn duit in het zakje voor de stationsnaambordjes stand van Fles vannacht om 12 uur, ik gok zo een 5987 bordjes ![]() | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 10:48 |
Jij weet het exact ![]() | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 10:49 |
Je hebt mijn stemmen binnen :-) | |
Darkwing_Duck | maandag 31 december 2012 @ 10:50 |
Das niet waar... de rit van gisteren bijvoorbeeld, dat zat zo tegen, dat ik de tel ben kwijt geraakt.. | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 10:51 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 31 december 2012 @ 11:02 |
Bij mij stopt de teller dit jaar op 35.344 km. Kon beter, maar mijn armbreuk kostte een km of vijfduizend ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 31 december 2012 @ 11:02 |
Mijn voorspelling voor 2013: In 2013 wordt de NS en Fyra overgenomen door de Hekurudha Shqiptare. Hierdoor wordt de service en dienstverlening gelijk aan dat van Albanie, ergo de stiptheid, snelheid en dienstverlening van zowel NS als Fyra verbeteren dus aanzienlijk. ![]() | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 11:08 |
Ik verwacht weinig veranderingen voor 2013. Fyra zal worden geoptimaliseerd en in voor de dienstregeling gaat weer het een en ander op de schop. Wel wordt als het goed is bekend wie het nieuwe sprintermaterieel gaat maken. België is veel interessanter om naar te kijken volgend jaar, daar wordt vanaf DRGL 2014 een compleet nieuw systeem verwacht, wat meer lijkt op dat van ons. Veel meer vaste verbindingen en veel minder P-Treinen. Verder hoop ik nog op 20CM sneeuw en een vries periode van 10 dagen, maar dat is vooral zodat ik een toertocht kan maken ![]() | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 11:10 |
Foto Jaap de Groot: Een railfiets! [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 31-12-2012 11:23:41 ] | |
Darkwing_Duck | maandag 31 december 2012 @ 11:13 |
Een plaatje van Gisteren: Een BiBi Citadis ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 31 december 2012 @ 11:20 |
Zal Jaap de Groot leuk vinden ![]() | |
Salatrel | maandag 31 december 2012 @ 11:20 |
rond ongeveer 20:00 vertrekken de laatste treinen en vanaf 02:00 start nachtnet weer | |
Dr_Flash | maandag 31 december 2012 @ 11:23 |
Nachtnet start rond 01:00 al. | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 11:24 |
Ja, je hebt gelijk. Foutje, bedankt. Dacht ff aan de "andere" Jaap. | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 11:27 |
![]() Op een uiteindelijk zonovergoten zondag 23 december wordt vanuit de London Eye deze foto gemaakt. We kijken hier richting het westen en zien op de voorgrond 2 Londense treinstations. Het grote kopstation is het London Waterloo station. Hier vertrekken de treinen richting het zuid-oosten van Groot-Britannië. Links is het station London Waterloo East te zien. Hier halteren de treinen vanuit London Charing Cross naar het zuid-westen van het land. Op de achtergrond is de bouw te zien van 'The Shard'. Deze 309 meter hoge toren zal in 2013 afgebouwd worden, voor meer informatie over deze kolos in de britse skyline: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Shard. | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 11:53 |
Er blijken 4 van de 5 doordeweekse nachten planmatig goederentreinen (1 per richting, indien gewenst zie spoiler voor de tijden) over de lijn Zutphen-Hengelo vv te rijden... :-) Emmen AKZO-DSM Lutterade: Emmen AKZO-Mariënberg-Almelo-Hengelo-Zutphen-Nijmegen-Venlo-Roermond-Sittard-DSM Lutterade en omgekeerd... Nu zijn er klachten in de buurt ontstaan. "In de nacht hoort er geen trein te rijden, ook al hebben wij er geen last van" ![]()
| |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 11:55 |
NIABY's.... ![]() | |
Litpho | maandag 31 december 2012 @ 12:00 |
Not in any back yard? ![]() | |
Litpho | maandag 31 december 2012 @ 12:03 |
Ik neem aan dat de nieuwe dienstregeling de shortlist voor dieptepunten nét niet heeft gehaald? | |
b2py | maandag 31 december 2012 @ 12:03 |
Zeer correct! ![]() | |
lyolyrc | maandag 31 december 2012 @ 12:04 |
En dan zeker gaan klagen dat de wegen overvol zitten als alles over de weg vervoerd moet worden, of als er weer eens een vrachtwagen op zijn kant valt en de boel geblokkeerd is. Treinen zijn een stuk veiliger en hebben daarom ook mijn voorkeur bij het vervoer van chemische stoffen. | |
ziggyziggyziggy | maandag 31 december 2012 @ 12:12 |
Niet in Groningen. Bij ons rijdt om half zeven de eerste trein weer, gok ik. | |
Ajaxfan | maandag 31 december 2012 @ 12:54 |
Even een praktische vraag. Hoe heeft de NS het in gedachte om de maand en jaarabbonemenenten op de OV chipkaart te gebruiken? Als de poortjes ooit helemaal dichtgaan en je hebt zoals ik een Maandtrajectabbonement Diemen <> A'dam Sloterdijk bv. Nu is het zo dat ik maandelijks een ouderwets papieren abbo koop. Wanneer dit op de OV chipkaart zou staan heb je een uitdaging denk ik? De lezer moet dan weten wanneer je je op het traject van je abbo bevind en dan alleen dat stuk van je abbogeld afschrijven. Alleen hoe doen ze dit dan wanneer je buiten het traject reist? Word het product van dat traject dan afgeschermd op je OV kaart? | |
Duvel | maandag 31 december 2012 @ 12:55 |
Bij het eerste hoogtepunt moet je nog wel aantekenen dat NS de materieelinzet gedurende een lange periode sterk verminderde, terwijl dat niet aansloot op de vakantiespreiding in het land. Zo heeft NS toch op sommige plaatsen nog een bende weten te maken van wat een mooi voornemen was. | |
DriekOplopers | maandag 31 december 2012 @ 12:57 |
Net niet. We wilden per categorie maximaal een keer het zelfde bedrijf, en dat lukraak uitsnijden vonden we erger. | |
ReisT | maandag 31 december 2012 @ 14:25 |
Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Als je in- én uitcheckstation allebei binnen je trajectabonnement vallen betaal je niets (lees: krijg je als het goed is de volledige borg terug), reis je daar buiten betaal je alleen voor het deel wat er buiten valt. | |
Ajaxfan | maandag 31 december 2012 @ 14:28 |
Ah dank natuurlijk logisch. Ik zat het ingewikkelder te maken dan het is... | |
dennistd | maandag 31 december 2012 @ 16:39 |
Vanmiddag in Utrecht ook weer een ongeluk met een geduwde goederentrein, is vrij hard gegaan zo te zien: http://www.rtvutrecht.nl/(...)d&utm_medium=twitter De rangeerder van dat ongeluk in Rotterdam afgelopen week heeft trouwens een gebroken elleboog en een gebroken knie volgens rolandrail: http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?p=128121#p128121 | |
James1988 | maandag 31 december 2012 @ 16:54 |
Wedden dat de veiligheidsmaffia nu aankomt met een verbod op het duwen van goederentreinen? | |
dennistd | maandag 31 december 2012 @ 16:59 |
Dat gaat leuk worden dan, want een heleboel bedrijven kunnen alleen geduwd bediend worden... | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 17:00 |
Sterkte Mono! | |
Hugo__Boss | maandag 31 december 2012 @ 17:11 |
Iemand die iets weet van het Arriva tarievenstelsel? Op het stukje Zwolle - Emmen zoals bekend nu Arriva, laatst met de OV Chipkaart gereisd en daar geldt 86 cent opstaptarief en 15 cent per km. Geen NS structuur dus, in de meeste gevallen net iets goedkoper dan het was bij NS. Heb ook nog 40% korting via Voordeelurenkaart. - Geldt echter niet hetzelfde als bij de bus / metro / tram dat je kan overstappen binnen 35 minuten zonder dat je opnieuw het opstaptarief hoeft te betalen? Ik reisde met voordeelurenkaart, maar hiermee gebeurde dat niet. Ik moest even van Emmen Zuid naar Emmen en weer terug binnen 35 min, echter toch 2x hetzelfde tarief. - Hoe lang kun je uitchecken na inchecken? Bij NS is dit 6 uur, maar is dit bij Arriva ook zo? En hoe lang kun je iemand "uitzwaaien"? Bij NS is dit 1 uur, na 1 uur weer uitchecken op zelfde station zorgt ervoor dat je je borg kwijt bent. Hoe gaat Arriva hier mee om? | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 17:21 |
Bij de trein geldt de 35-minuten-geen-instaptarief niet.Geldt bij treinen niet, ook niet regionale vervoerders. Gewoon continu. Bij NS verloopt je checkin ook niet na 6 uur, maar dat is ergens een vaag regeltje in de voorwaarden. | |
James1988 | maandag 31 december 2012 @ 17:34 |
Even in de herhaling:![]() ![]() Na het succes van het Nieuwjaarsrondje 2012 is het tijd om bezig te gaan met het plannen van het Nieuwjaarsrondje 2013! ![]() Het programma is op dit moment nog niet bekend, hou er rekening mee dat een Nieuwjaarsrondje in principe de hele dag duurt. Later aanhaken / eerder afhaken is mogelijk, afhankelijk van waar de deelnemers zich op dat moment bevinden. Omdat we hier met een bonte kliek aanwezig zijn, waarvan velen studeren en/of een baan hebben, is het doordeweeks vrijwel onmogelijk om een rondje te plannen. En omdat sommige treindiensten op zondag beperkt zijn, lijkt mij een zaterdag de meest geschikte dag voor een rondje. ![]() De kosten hangen af van het rondje dat gemaakt wordt. Reken op 50-75 euro p.p., exclusief bier, bratwürst, wafels of andere versnaperingen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs! Kosten die gemaakt worden voor groepstickets* worden gedeeld door alle deelnemers die ervan gebruikmaken. Deze kosten dienen op de dag zelf te worden voldaan aan degene die het ticket heeft betaald. *denk hierbij aan een Schönes-Wochenende-Ticket in Duitsland of een Go Pass in België ![]() Alles is onder voorbehoud. De data in onderstaande meetingplanner zijn slechts indicatief, de datum (of data) met de meeste stemmen is niet automatisch de datum waarop het rondje zal plaatsvinden. De eindbeslissing ligt bij de organisatie. De organisatie wijst elke verantwoordelijkheid voor fysieke of emotionele schade, diefstal en verlies van eigendommen van de hand. Ook wordt er geen enkele garantie gegeven met betrekking tot het halen van de dienstregeling, en voor Geld-terug-bij-Vertraging mag je aankloppen bij de vervoerder in kwestie. ![]() Leuk! Geef dan zo snel mogelijk op onderstaande pagina aan welke dagen voor jou het meest geschikt zijn. Geef bij het aanmelden je nickname op die je op FOK! gebruikt. ![]() Op dit moment hebben de volgende forumleden aangegeven dat ze mee willen: ![]() ![]() Die zijn altijd welkom! Laat een reply achter in het Treinentopic. ![]() | |
Extrawelt | maandag 31 december 2012 @ 17:42 |
Wat is het idee achter "Breng" op dezelfde lijn als Arriva die daar een nog langer stuk rijdt? Kan me niet voorstellen dat dat nou op ook maar een manier handiger is voor wie dan ook. | |
Peterselieman | maandag 31 december 2012 @ 17:50 |
klopt, maar zo wilde men het in Gelderland. De lijn Arnhem - Winterswijk is in handen van de provincie, terwijl Arnhem - Doetinchem in handen is van de stadsregio Arnhem - Nijmegen. Hierdoor vallen de lijnen onder andere concessies en rijden er derhalve twee vervoerders | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 31 december 2012 @ 17:52 |
Belangrijke eis van (in elk geval 1 van) de concessies was wel dat ze dezelfde chipkaart-paaltjes zouden gebruiken. Het maakt dus niet uit of je met Breng of met Arriva naar Doetinchem wilt rijden voor hoe je in checkt. (Gelukkig maar!) | |
Peterselieman | maandag 31 december 2012 @ 17:53 |
en de andere belangrijke eis was dat in geval van problemen de ene vervoerder de trein van de andere vervoerder weg moest kunnen slepen. | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 17:55 |
En ze willen er nu van maken dat wanneer Arriva uitvalt Breng door gaat rijden... Tsja..... | |
Peterselieman | maandag 31 december 2012 @ 17:57 |
gewoon het treinvervoer weer in één hand geven. zorgt voor een stabielere dienstregeling | |
James1988 | maandag 31 december 2012 @ 18:21 |
Welnee. | |
ReisT | maandag 31 december 2012 @ 19:18 |
Wat is dat nu weer voor iets stoms, het is toch gewoon precies hetzelfde tariefsysteem als de bus? Bij overstap tussen regiotrein en bus zou het wel moeten werken zeggen ze. | |
Peter | maandag 31 december 2012 @ 19:29 |
Kijk op wikipedia maar eens naar de tarieven van de OV-chipkaart. Véél verschillende tarieven. Veel onduidelijker dan de strippenkaart. | |
greavy | maandag 31 december 2012 @ 19:30 |
Oja, ik haal dingen doorelkaar. Mijn excuses | |
Peterselieman | maandag 31 december 2012 @ 19:34 |
bij mijn weten nog niet, al is het wel beloofd ![]() | |
ReisT | maandag 31 december 2012 @ 20:15 |
Ik had het dan over de spoorlijnen waar het BTM-tariefsysteem wordt gebruikt, en dat zijn bijna alle lijnen van regionale vervoerders. Op de Noordelijke lijnen gebruikt Arriva het NS-systeem dus daardoor is het daar een beetje lastiger op de bus aan te sluiten.Het gaat bij de overstapkwestie niet om de km-tarieven (die mogen best verschillen) maar het systeem erachter. Stap je over tussen twee lijnen die allebei het BTM-systeem gebruiken (vast basistarief maar variabel km-tarief) dan betaal je als het goed is geen dubbel basistarief. | |
James1988 | dinsdag 1 januari 2013 @ 00:36 |
Gelukkig nieuwjaar iedereen, dat er nog maar vele kilometers mogen volgen. | |
dennistd | dinsdag 1 januari 2013 @ 00:38 |
Geluk in 'n tuk! | |
bork | dinsdag 1 januari 2013 @ 00:57 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:06 |
Nice! ![]() Vanuit Deventer ook alle beste wensen! ![]() | |
Duvel | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:12 |
Idem vanuit hier! | |
Pinnenmutske | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:22 |
Idem maar dan vanuit m'n bed in België ![]() Dat 2013 een jaar mag worden zonder al teveel vertragingen | |
JDude | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:26 |
Gelukkig nieuwjaar! Ik zag gisteren trouwens een V250 stilstaan op station Noorderkempen. Is dat normaal of was er weer een kapot? ![]() | |
James1988 | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:27 |
Beterschap Er is gisteren (oudjaarsdag) een V250 stuk gegaan, deze kon niet verder dan Noorderkempen. Aldaar mochten reizigers overstappen op de volgende Fyra (ja, die van 2 uur later) die daardoor ook een flinke vertraging aan z'n broek kreeg. Naar ik weet gaat het om ETCS-problemen met het treinstel in kwestie, details heb ik niet. ![]() | |
Bitlord | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:40 |
Vanuit Praag de beste wensen! | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:41 |
Ik als lurker wens jullie ook het beste voor 2013 en veel spoorkilometers. ![]() | |
JDude | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:49 |
Mooi punt om stil te vallen wel, het Lage Zwaluwe van België. | |
James1988 | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:49 |
Erger, de bereikbaarheid van Noorderkempen is nog slechter dan die van Lage Zwaluwe ![]() | |
JDude | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:54 |
Nou ja, de nieuwe afrit Brecht aan de E19 is bijna af, dan staan ze gelijk. Van het busvervoer moet je het naar Lage Zwaluwe ook niet hebben ![]() | |
JDude | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:58 |
Ondertussen pak je op het al even hopeloos gelegen Péronne lachend een TGV naar Parijs, dat dan weer wel. | |
JDude | dinsdag 1 januari 2013 @ 01:59 |
Leuken naam ook voor ons Nederlandersch. | |
dennistd | dinsdag 1 januari 2013 @ 11:12 |
De ILenT heeft na bijna anderhalf jaar het rapport over de overwegbotsing in Maarhezen (op 22 juli 2010) vrijgegeven. Daar is een VIRM op een vrachtwagen met stalen balken gebotst destijds. http://www.ilent.nl/Image(...)ze_tcm334-336874.pdf | |
Pino112 | dinsdag 1 januari 2013 @ 11:31 |
Dit ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 1 januari 2013 @ 12:14 |
Beste wensen Fok spoorvrienden. Van uit het altijd pittoreske Fockinghausen het alleste voor 2013 ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | dinsdag 1 januari 2013 @ 12:19 |
Dekuje vam. ![]() Ken je http://jizdnirady.idnes.cz al? Alle treinen en bussen in Tsjechie en buurlanden. Of www.idos.cz | |
KnightSolaire | dinsdag 1 januari 2013 @ 12:44 |
Gelukkig nieuwjaar iedereen! ![]() | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 12:58 |
Een gelukkig nieuwjaar PTA vriendjes! | |
Dr_Flash | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:17 |
Jä beste wensen allemaal ![]() | |
Extrawelt | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:40 |
Ik zit in de trein Sittard - Schiphol en moet naar Amstel. Ik moet er op Bijlmer even uit en ga daarna met de stoptrein door naar Amstel. Volgens de conducteur mag dit niet en had ik een via-ticket moeten kopen, maar Bijlmer ligt toch gewoon op het traject? Als ik de overstap in Utrecht neem gaat die toch gewoon via Bijlmer naar Amstel, hoewel hij daar niet stopt? Weet iemand of dit klopt? | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:45 |
Reis je op saldo? | |
lyolyrc | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:46 |
Bijlmer ligt gewoon op het traject. Gewoon overstappen dus en geen via-kaartje. En allemaal een goed 2013 gewenst! | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:50 |
Misschien moet je die conducteur eens vragen nog eens goed na te denken over op welke volgorde Bijlmer en Amstel eigenlijk liggen, want jij hebt gewoon gelijk (of verwijs 'm naar de reisplanner, die zal je dat advies neem ik aan gegeven hebben. Zou die dan onzin adviezen geven?) | |
Extrawelt | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:53 |
Nope. E-ticket. Heb ik gedaan, maar moest volgens hem toch. Als ik op de reisplanner kijk is "Via" dus wel gewoon twee euro duurder... | |
lyolyrc | dinsdag 1 januari 2013 @ 13:57 |
Via-kaartjes zijn duurder omdat die de prijs van 2 enkeltjes hebben. | |
dennistd | dinsdag 1 januari 2013 @ 14:02 |
Artikel 6.9 uit de Algemene Voorwaarden voor Reizigers:
| |
Extrawelt | dinsdag 1 januari 2013 @ 14:05 |
Ah duidelijk. Technisch gezien zit ik op de kortste route als ik op Bijlmer uitstap, dus heb ik gewoon gelijk. | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:04 |
De eerste 50 kilometer van het jaar gaan zo ook weer beginnen ![]() @hierboven, niet beter cross platform kunnen overstappen in utrecht op ic naar a'dam c? | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:19 |
Jezus, rij net parallel van a'dam centraal naar Sloterdijk naast NID 7540, wat is dat ding smerig zeg.. | |
Fiorano | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:33 |
De beste wensen namens deze topic lurker. Overigens vanuit m'n hotel kamer recht tegenover een OBB station. 's avonds mooie vonkenregens ![]() | |
Bas242 | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:37 |
Is het voor niet- actieve forumleden ( alleen meelezen) ook toegestaan zich in te schrijven voor het nieuwjaarsritje? :-) | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:54 |
uiteraard. Zelf zal ik dit keer niet mee gaan | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:54 |
gelukkig nieuwjaar allemaal ![]() en thanks voor het SMS'je, Fles ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:08 |
De beste wensen allen! Hopen op veel veilige spoorkilometers. | |
Dr_Flash | dinsdag 1 januari 2013 @ 18:33 |
De eerste 56 km zitten er alweer in ![]() | |
elby1988 | dinsdag 1 januari 2013 @ 18:58 |
Beste wensen van deze Topic watcher ;-) Zo, tarieven zijn ook meteen gestegen merkte ik ![]() | |
greavy | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:05 |
De beste wensen hier voor iedereen! :-) | |
Peter | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:28 |
Iedereen de beste wensen! | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:37 |
Toch wel leuk wat zo'n topic kan doen, zoveel hegemonie tussen de actieve gebruikers! ![]() | |
greavy | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:46 |
Jaaroverzicht 2012 Januari 2012 Door de vele werkzaamheden bij Emmerich ivm ombouw van het Stellwerk was de Brabantroute erg druk. Een uitgelezen kans om de lijn tussen Venlo en Kaldenkirchen te bezoeken. Per trein naar Venlo en OV-fiets naar Breyell. Erg dik aangekleed, want het vroor zelfs overdag. Een dagje de kou weerstaan met een leuk resultaat. Geen kwartier verveelt hier. ![]() RTB V156 + graantrein uit Oss Februari 2012 De welbekende Skitreinen reden weer via Venlo naar verdere oorden in Oostenrijk. Zo ook deze dag, dat er een prachtige Kastenlok naar het Venloose kwam. Normaal een BR110, maar vandaag eindelijk een 115 ![]() ![]() DB 115 114-1 + Alpen Expres Maart 2012 Een dag die voorlopig nog helder op mijn netvlies gekerfd zal staan was 24 maart, de allereerste ontmoeting met de TSP voor een Afscheidsexcursie van de NMBS HLE26. Wat zij daar voorelkaar krijgen wordt in Nederland heel lastig... ![]() B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627 April 2012 Misschien heeft deze foto mijn leven wel gered. Ik was van plan om met de Sprinter naar Uitgeest te gaan, en aldaar de kalktrein naar Beverwijk vast te leggen. Ik ben maar niet op Muiderpoort ingestapt, en ben voor EETC gegaan... Even later hoor je overal sirenes en wordt er omgeroepen dat er "een stremming" is tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Al snel werd duidelijk dat "mijn" geplande SLT tegen een VIRM geknald was... ![]() EETC 1254+EuroNight+NSR 1730 Mei 2012 In Mei lag Emmerich er weer een paar dagen uit, dus de Brabantroute werd opnieuw bezocht. Echter was er nog een speciaal onderwerp, en dat waren de Spoorwensdagen. De Spoorwensdagexpress reed met een gloednieuwe DDZ. Mijn foto gaat voor Mei naar de Heuvellandlijn (Chrevremont) en DDZ, want dat is toch de meest speciale foto van de maand ![]() ![]() DDZ 7536 als Spoorwensdag Express 2012 Juni 2012 In Juni was het weer een bijzondere maand. Afscheid van de NMBS HLE23 en CentralBahn E42 naar Venlo én afscheid van de NMBS HLE12. De foto van deze maand gaat uit naar de afscheidsrit van de HLE23'en op het magnifieke station van Binche... ![]() NMBS 2364+2365+PFTTSP K1A's Juli 2012 Juli stond in het teken van een trip richting München. Doordat ik veel bijzonders gezien heb, was de keuze moeilijk. De foto van deze maand gaat uiteindelijk uit naar Tußling, een locatie met Formsignale en veel goederenverkeer. Ja, over een jaar of 1-2 is daar niks van terug te vinden... ![]() DBS 294 904-8 en ECR 247 057 ontmoeten elkaar Augustus 2012 Augustus ben ik opnieuw door België gaan reizen, en wel op meerdere dagen. De meest bijzondere dag was 10 augustus, toen de SSN overgebracht werd van Rotterdam naar Spontin... Hier ben ik zeer diep België ingedoken, want zat al vlakbij Ciney, namelijk Natoye. En alles per trein ![]() ![]() CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm+2xB-Holding L-rijtuigen+ 2x K1+2x Resto September 2012 In September heb ik mij gedeisd gehouden. Net nieuw werk, opleiding enz. De Havenspoorlijn met de SSN (voorspan diesel) vond ik niet al te bijzonder. Ook ben ik naar Cloppenburg (D) geweest voor Formsignale, en uiteindelijk hiervoor gekozen. Nieuw versus oud. ![]() NWB VT648 083+648 xxx+648 082 te Cloppenburg (D) Oktober 2012 In Oktober was het opnieuw een rustige maand, maar toch een paar leuke foto's. PFTTSP met een ontdekkingsreis en bijgevolg een overnachting Brussel, afscheid van de Emmerlijn en de SSN opendag. Mijn foto gaat uit naar de ontdekkingsreis van de TSP, waar ik zelf niet mee was, maar wel even ging platen. ![]() PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077 en een NMBS Break November 2012 In November afscheid van de Syntus-lijnen in de Achterhoek en Ludmilla-geweld van- en naar Emden. De Ludmilla's vind ik het meest bijzonder, dus daar is mijn foto van deze maand heengegaan. Een lastige keuze was het wel, want een Ludmilla met goederentrein of de Lokzug op Leschede met 3x232 én Formsignale? Uiteindelijk de Lokzug! ![]() DB 232 209+635+901 als Lokzug 74820 December 2012 De meest opvallende foto van December mag met recht de NMBS HLE 1182 met Benelux op Brussel genoemd worden... ![]() Adieu Benelux met de NMBS HLE11.8 1182 voorop Zo, dat was hem wel weer ![]() | |
James1988 | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:01 |
Leuke selectie! ![]() | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:03 |
Leuke foto's Greavy, die nachtelijke blijven supergaaf! | |
greavy | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:04 |
Nachtfoto's maken is ook een uitdaging. Vind ik bijna nog leuker als de dagfoto's. | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:06 |
Het valt bijna niet op, maar de toren linksachter heeft met dat felgroene licht een prachtig effect op de foto. | |
greavy | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:07 |
Ha, het valt jou op ![]() Die toren verandert diverse keren van kleur. Groen, paars, blauw en rood. | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:09 |
mooie selectie, greavy | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:20 |
weet iemand of er later deze maand weer een dagkaart bij bijvoorbeeld de AH of Jumbo in de aanbieding komt? | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:25 |
Het zit wel weer in de lijn der verwachting, het is alweer een maandje stil rondom de dagkaarten. Ik heb het gevoel alsof de acties van de verschillende aanbieders jaarlijks repeteren dus wellicht even terugkijken naar januari 2012. ![]() | |
Duvel | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:34 |
Mooie foto's! | |
Salatrel | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:39 |
van 7 januari t/m 20 januari te koop bij Blokker voor 17 euro en kan gebruikt worden van 7 januari t/m 17 maart op maandag t/m vrijdag vanaf 9 uur en in het weekend de hele dag. ook geldig in treinen van andere vervoerders en met toeslag geldig in fyra en ice op binnenlandse trajecten | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:41 |
Toeslag Fyra Amsterdam-Schiphol exit, vaste toeslag op rest traject dinsdag 1 januari 2013 Vanaf 1 januari 2013 zijn er wijzigingen aan het toeslagsysteem van de hogesnelheidstrein Fyra. Zo is de toeslag op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol, waarover sinds de start van de dienst al werd geklaagd, aangezien de trein nagenoeg net zo snel is als anderen op dat traject, verdwenen. Reizigers tussen de twee plaatsen kunnen 'blind' in zes of zeven treinen per uur stappen (vier reguliere en twee of drie Fyra's), in plaats van de vier reguliere treinen de afgelopen tijd. Dat zal direct zorgen voor een veel betere verdeling van het aantal reizigers in de treinen. In 2012 was het vaak het geval dat de Fyra enkele minuten eerder vertrok dan de reguliere trein, waarna de laatste vervolgens veel voller was. Schiphol - Rotterdam - Breda Op het verdere deel van het Fyra-traject in Nederland geldt vanaf 1 januari een vaste toeslag, ongeacht of er van bijvoorbeeld Schiphol naar Rotterdam of Breda wordt gereisd. Deze toeslag is 2,30 euro voor de tweede klasse en 3,- euro voor een rit in de eerste klasse. Bron Reeds bekend maar toch voor herhaling vatbaar. | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:48 |
thanks. | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:47 |
EK schaatsen Thialf Heerenveen dinsdag 1 januari 2013 Het EK langebaanschaatsen vindt in 2013 van 11 tot en met 13 januari plaats in ijshal Thialf in Heerenveen. De NS laat treinen rondom het evenement extra stoppen bij evenementenhalte Heerenveen IJsstation. Het station ligt op een paar minuten lopen vanaf het station. De extra stoppende intercity's zijn de treinen van de volgende lijnen en het betreffen alle IC's van het traject Zwolle-Leeuwarden: Intercity Den Haag Centraal - Schiphol - Lelystad - Zwolle - Leeuwarden; Intercity Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal - Zwolle - Leeuwarden. Bron Wel een mobiele paal deze keer hopelijk.. | |
the-it | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:09 |
Afgelopen zaterdag een trip gemaakt vanuit Hoorn naar Nijmegen, via de valeijlijn. Puur om een Plan V te krijgen ![]() Bij Amersfoort kwam ik een mooi rangeer terrein tegen met een mat'54 en meerdere plan u's Weet iemand of je daar ook mag rondlopen(om het oude materieel te bezichtigen?) | |
Bitlord | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:11 |
Gebruik de Android-app Pubtran icm mobiel internet. Werkt geweldig op een smartphone! | |
dennistd | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:14 |
Normaal gesproken niet, maar elk jaar met open monumentendag wel (dit jaar 14 en 15 september). Het is de voormalige wagenloods (nu een evenementenlocatie), waarbij de rijtuigen van Herik Rail staan (dat was eerder ook eigenaar van de wagenloods). Ook de Stichting Historisch Dieselmaterieel staat daar met twee 2200-locs en Plan E-rijtuigen. En de stichting mat'54 is daar bezig met de revisie van de 766. | |
Peterselieman | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:23 |
vraag het de NS ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:48 |
De directeur NoordOost van NS volgt ons twitter-account. Hij kent het probleem nu. ![]() | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:53 |
Wat ik allemaal wel niet teweeg breng! ![]() | |
b2py | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:54 |
Trouwens Driek, als je googelt op mvbov krijg je een FOK! topic en niks over jullie website. Misschien even aanpassen in jullie website of iets met Google? | |
DriekOplopers | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:55 |
Vrachtwagen is uitzonderlijk breed en de in dat gevakl vereiste begeleiding ontbreekt. Toch zegt ILenT "Geen ovetreding of tekortkoming". Schiet mij maar lek. | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 00:03 |
mja, het is een terechte vraag | |
Sandrvich | woensdag 2 januari 2013 @ 00:33 |
Bij deze: Het was volledig in orde met een Campuskaart vanaf Essen, grenskaartje+OV kaart. De Fyra dan ook maar direct uitgezeten van Amsterdam tot Bruxelles en ik moet zeggen dat het dan wel aardig is, 't is dat ik er ¤4,- voor bij heb moeten lappen want anders zou ik het nooit hebben gedaan. De reizigers zijn ook wel typerend; toeristen & deftig geklede mensen. Pendelaars, drugstoeristen & complete weirdo's die je altijd op de Beneluxtrein zag lijken compleet afwezig te zijn... | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 00:56 |
Die zitten allemaal in de stoptrein Antwerpen - Roosendaal of in de auto (of Veolia-bus vanaf Breda). | |
Flodder450 | woensdag 2 januari 2013 @ 02:00 |
Een laat, gelukkig nieuwjaar iedereen ![]() | |
Xetran | woensdag 2 januari 2013 @ 03:10 |
Is treinen op korte afstanden in hongarije een beetje te doen? of krijg je daar ook typische oostblok taferelen? | |
dennistd | woensdag 2 januari 2013 @ 10:25 |
Even een quote van somda:
| |
ZwartmetSuiker | woensdag 2 januari 2013 @ 10:29 |
Dat is slordig. Hoe kan zoiets voorkomen? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 10:35 |
Kan een vergissing van de machinist zijn. Kan natuurlijk ook een technische oorzaak hebben. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 10:39 |
Volgens mij vind je dat hooguit nog op het platteland van Roemenië ofzo. De voorstadstreinen van Boedapest (naar Vác/Szob, Pusztaszabolcs etc. etc.) zijn i.i.g. moderne stoptreinen die niks onderdoen voor onze treinen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 10:44:26 ] | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 10:54 |
Gebeurt wel vaker helaas. Heb het meerdere malen met VIRM meegemaakt. Beetje overdreven actie en laten we hopen dat het snel gefixed wordt. | |
Ireyon | woensdag 2 januari 2013 @ 11:05 |
Ook echt gewoon de trein uitstappen als je ziet dat er geen perron ligt ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 11:08 |
Het ging om een visueel gehandicapte. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 12:37 |
Vrouw ontkomt aan dood bij val van perron Uitgeest woensdag 2 januari 2013 Consternatie rondom station Uitgeest woensdagmorgen rond tien uur. Een vrouw viel van het perron, juist toen er een trein aankwam. Deze maakte een noodstop, maar reed nog over haar heen. Echter werd de vrouw niet geraakt, doordat ze tussen de sporen, onder de trein, was gaan liggen. Ze kon door omstanders weer onder de trein vandaan geholpen worden. De vrouw heeft geen verwondingen en is opgevangen door de hulpdiensten. Het treinverkeer rondom Uitgeest was door het incident een kwartier gestremd. Bron Hup mevrouw! | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 12:41 |
Wouw, wat een geluk dat er niemand gewond is geraakt. Wat een schrik voor iedereen zeg. | |
HaverMoutKoekje | woensdag 2 januari 2013 @ 12:44 |
Amateur ![]() | |
dennistd | woensdag 2 januari 2013 @ 12:46 |
Zijn er ook professionele voor-de-trein-springers dan? ![]() | |
HaverMoutKoekje | woensdag 2 januari 2013 @ 12:55 |
ja maar die zijn allemaal al dood | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 13:11 |
Ik blijf het apart vinden hoe je van een perron kan vallen. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 13:11 |
Volgens Teletekst was ze verward en wilde ze zelfmoord plegen. | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 13:15 |
Hmm, dan is ze idd een amateur als ik deze zin dan lees: "Echter werd de vrouw niet geraakt, doordat ze tussen de sporen, onder de trein, was gaan liggen." | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 13:15 |
Jezelf bedenken mag niet? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 13:16 |
We hebben voorlopig een volledige 100% record aan storingen in het treinverkeer door 1x aanrijding met persoon en 1 keer bijna aanrijding met persoon. | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 13:25 |
gaat lekker met dan materieel ![]() lekkende airco's, niet werkende airco's, deurproblemen, losrakende bakken ... | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 13:31 |
Als dit een menselijke fout is er niks aan de hand, dus ik denk dat we even moeten afwachten.. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 13:37 |
Een machinist heeft de groene lamp "deuren dicht" knop. Deze kan hij naar rechts draaien of naar links, om het vergrendelmechanisme te deactiveren. Het kan zo zijn dat de machinist de kant heeft gekozen waar het perron niet zit. Die fout kan je niet herstellen. De HC zou dan de deuren met zijn driehoeksleutel moeten vergrendelen. TENZIJ de DDZ een knop heeft voor eenmansbediening mbt het deurmechanisme. Ik ben nog niet in de cabine van een DDZ geweest omdat te zien. Iemand die dat weet toevallig ? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 13:52 |
Een lamp draaien? ![]() Maar goed, principe duidelijk. Neigt voor mij heel erg naar een menselijke fout en is deze actie volledig overtrokken. Door de meester te vragen wat er is gebeurt had al deze onzin voorkomen kunnen worden. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 13:55 |
Nabrandertje trouwens. Mijn zusje (geen pics) had dinsdagochtend de eerste trein vanuit Amsterdam richting Alkmaar. Ze wist me te vertellen dat er vele mensen moesten staan en de trein geen toilet had. ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 13:55 |
DDZ volgens mij niet, maar heb er pas 2 keer ingezeten dus kan me vergissen ![]() Trouwens best stom dat ze die DDZ niet een mooie nieuwe cabine hebben gegeven, wat past bij het nieuwe interieur | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 13:55 |
Knop ![]() Knop heet : "Groene lamp deuren dicht" ![]() De middelste schakelaar bovenin. Dit is uit de cabine van een DM'90. De lamp zit er in dit geval onder die aangeeft dat de deuren in de vergrendeling zitten. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 13:58:50 ] | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 14:04 |
![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:07 |
https://twitter.com/LiesM(...)347314950145/photo/1 | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 14:08 |
een rokende schommelboot | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 14:08 |
Treinbrand is heftig als machinist. Op dat stuk tunnels of niet ? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:10 |
Alleen de 'tunnel' bij Abcoud, maar dat is nog een kilometer of vijf verder richting Amsterdam. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 14:11 |
Die valt voor reizigersmat reuze mee. Ik heb daar eens met een kolentrein gereden met glad spoor. Dan is ie wel spannend ![]() De regels voor tunnels en brand zijn wat gecompliceerder dan op normaal spoor | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:13 |
![]() | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 14:13 |
Fikt aardig:![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:16 |
Ik stel alvast voor dat we al het VIRM preventief aan de kant halen..![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 14:23 |
Vuurke stook in het toilet zo te zien? | |
HaverMoutKoekje | woensdag 2 januari 2013 @ 14:24 |
ik vind het wel lekkere treinen ![]() Heeft niet een of andere randdebiel een fikkie zitten stoken? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:26 |
In dat rijtuig zit geen toilet, het is het rijtuig met motoraandrijving. Serious business dus. Voor de kenners, gaat om de mBv7. | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 14:29 |
Zonde. Mogen ze er straks weer een afschrijven dus. | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 14:33 |
ik vrees het ook, tenzij ze m oplappen ... | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 14:34 |
Dat ziet er niet al te best uit. Kortsluiting in de tractie-installatie? (Voor mij zien al die bakken er hetzelfde uit trouwens ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:38 |
Dat zit er dik in, alhoewel ik mijn statement over de mBv7 terug moet nemen. Kan ook een aBv6 zijn en dat is het rijtuig met de stroomafnemer. Maar ik kan dat niet zien op de huidige foto's. (Even vergeten dat trein ook 'andersom' kan rijden ![]() http://www.hulpverlenings(...)sg1110614#msg1110614 Via @GeenStijl, gaat hard ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:42 |
Ik zat trouwens even op de ILenT website te zoeken, maar is er nooit een rapport uitgebracht over de bovenleiding problemen in de Schipholtunnel in de zomer van 2010. Zijn ze daar nog mee bezig of? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:44 |
Woordvoerder NSR meldt via nu.nl dat "De brand is uitgebroken in het derde rijtuig, op het balkon of het toilet" | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:46 |
![]() Toch het toilet? | |
Sounddragon | woensdag 2 januari 2013 @ 14:46 |
Ja, en ze zitten hier ook te lurken; Of ben jij dat zelf? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:46 |
Nee dat ben ik niet | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 14:52 |
Iedereen in ieder geval de trein uit op tijd ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:54 |
| |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 14:55 |
Dat heb ik gedaan. Maar is dus alweer out-of-date ![]() Tevens:
| |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 14:55 |
Kom maar op met die schouderklopjes ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 14:56 |
Ik zou zweren dat daar geen toilet zat ![]() Als je twee rijtuigen neemt, zit daar in het midden het toilet, het is zo'n onlogische locatie ![]() Maar je had gelijk inderdaad. Ben ook al half uur op zoek naar goed plaatje voor vergelijk maar kan er geen vinden.. | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 14:56 |
Stoer weer. Hoop dat ze die gasten voor de kosten op laten draaien. Dat ze hun leven lang maar in de schulden mogen zitten ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:01 |
Iemand? | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:02 |
Stukje uit het handboek voor de geïnteresseerden omtrent (vermoeden) brand : U meldt een brand in de trein aan de treindienstleider. Stoppen bij brand Bij ontdekking van brand of rookontwikkeling in de trein moet u overwegen de trein tot stilstand te brengen. In elk geval moet u stoppen bij gevaar voor: - Personeel of, - ernstige uitbreiding van de brand of, - ontsporing U brengt de trein niet tot stilstand in tunnels en op lange bruggen. (regels voor tunnels zijn een stuk gecompliceerder). | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:04 |
Moet er wel bij vermelden dat dit handboek voor iedereen geldt, maar dat ze daar bij kunnen voegen dat je bij gevaar voor reizigersletsel de trein ook stil zet zodat je kan evacueren. | |
WhiteJoker | woensdag 2 januari 2013 @ 15:05 |
Volgens mij proberen machinisten toch ook door te gaan tot een volgend station? Hoewel dat met een uitslaande brand niet handig is. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:07 |
In sommige situaties zou dat kunnen. Je wilt als machinist je trein op een zo gunstig mogelijke plek neer zetten. Als daar de hulpverlening en evacuatie beter op gang kan komen, en je kan veilig door rijden, is dat veel beter dan stoppen naast een weiland waar de brandweer niet bij kan ![]() Dat is uiteraard dus per situatie verschillend. | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:07 |
Doet me eraan denken: hoeveel kost een VIRM eigenlijk? Over de V250 heb ik e.e.a. voorbij zien komen wat betreft aanschafprijs, maar van het NS-materieel heb ik er geen idee van. | |
WhiteJoker | woensdag 2 januari 2013 @ 15:12 |
Dat bedoelde ik inderdaad. Ooit eens in een VIRM met sterke rookontwikkeling gezeten. Bij de machinist aangeklopt en gemeld, omdat we ook tractie waren verloren probeerde hij door te rollen naar Zutphen. We zaten op dat moment al op het emplacement, dus het is uiteindelijk gelukt. | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 15:12 |
Geen idee. Vroeg toevallig laatst tijdens stage hetzelfde maar niemand die het wist ![]() Kan nog wel eens bij mijn opleider informeren. Die is toen nauw betrokken geweest bij de invoer van die dingen ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:15 |
Heb even zitten googelen en ietwat onverwacht iets gevonden in een oud artikel over het destijds nieuwe materieel in Volkskrant: 'Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM).' Dat geeft enige indicatie, maar ja, wel nog omrekenen naar euro's en dan inflatie erbij ![]() http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtml | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:16 |
In 2006 was het 500 miljoen euro voor 200 VIRM-bakken. http://www.rtl.nl/(/actue(...)NS_treinen_nieuw.xml [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 15:16:45 ] | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 15:16 |
die nieuwe VIRM-4 serie heeft 433 miljoen euro gekost. Delen door 205 rijtuigen levert een prijs van 2,1 miljoen euro per bak op http://www.trouw.nl/tr/nl(...)yrijtuigen-aan.dhtml | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:17 |
Dat was een doorbestelling dus totaal geen engineering of wat dan ook. Gewoon domweg doorbouwen op oude casco's. Is helaas niet te vergelijken maar wel leuk inderdaad. | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 15:17 |
het was goedkoper ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 15:20 |
Zo, ik vraag me af wat het dan gaat kosten om zo'n trein te fixen. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:21 |
Voor de nummertjes, trein 3142 (Utrecht v. 13:28) met stel 8744. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:21 |
Ik denk dat de schroot meer oplevert. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:22 |
Moest de constructie niet worden aangepast om de bredere trappen ipv. de catering-liftjes mogelijk te maken? Hoe dan ook, 1,3 miljard gulden voor 80 treinstellen destijds komt neer op 7,3 miljoen euro per treinstel (met drie of vier bakken destijds, toch?) plus inflatie. Dan zit dus grofweg ook op iets van 2 à 2,5 miljoen per bak. | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:22 |
Of misschien vervanging van de beschadigde bak(ken) door bakken van terzijde staand VIRM? Gebeurt dat ook niet wel eens? | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 15:22 |
stevig wat, want aan een foto op dumpert te zien is het hele gedeelte waar het toilet en balkon was stevig uitgefikt | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:23 |
Dat is waar, maar lijkt me niet enorm ingewikkeld. Hooguit een weekje om dat aan te passen ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 15:25 |
Ik ben laatst bij Nedtrain geweest, en als je ziet wat voor een complexe operaties ze daar uitvoeren en hoelang het soms duurt voor een beschadigde trein weer op de baan staat ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:27 |
Ik ga voortaan toch meer om heen kijken als ik weer naar school ga. Meer dat VIRM analyseren tijdens de saaie reizen.. ![]() | |
Brembo | woensdag 2 januari 2013 @ 15:29 |
En daarom zit er nog een noodrem in de trein ![]() Ik denk niet dat de trein gesloopt wordt vanwege een brandje, dit zal wel te herstellen zijn en andere gaan ze hem gebruiken voor andere stellen die mogelijk in de toekomst schade krijgen ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:31 |
Kan de foto hier niet plakken maar boven dit artikel van De Telegraaf. http://www.telegraaf.nl/b(...)rein_in_brand__.html | |
DaMart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:31 |
Zal deels toch ook wel afhangen van wat de verzekering vergoedt en wat eventueel te verhalen is op daders, mocht blijken dat sprake is van brandstichting? En wellicht kunnen ze er nog een viertje van maken, eventueel met reservebakken of zo? | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:34 |
Er staan nog wat bakken van die botsing bij Amsterdam, wellicht gebruiken ze daar wat van i.c.m. bakken van deze VIRM om snel weer een zesje te hebben. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:34 |
De onbeschadigde bakken van de treinbotsing te Amsterdam zijn alweer op de baan. ![]() | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:35 |
Ah, dat was me even ontgaan. Zo nauwgezet volg ik VIRM nou ook weer niet ![]() Die botsing was trouwens in Amsterdam, niet Haarlem ![]() | |
DaMart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:35 |
Treinbotsing te Haarlem? Wanneer was dat dan? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:37 |
Ik dacht sneller dan ik typte. De onbeschadigde VIRM bakken van de treinbotsing te Amsterdam van 21 april j.l. zijn in Haarlem weer tot een stam gevormd met eerder beschadigde bakken. | |
Boterbartje | woensdag 2 januari 2013 @ 15:38 |
Niveau'tje telegraaf. Nee tuurlijk waren het geen passagiers! Ze stonden in dat weiland en hebben een langs rijdende trein in de fik gestoken. Tuurlijk man! | |
zoem | woensdag 2 januari 2013 @ 15:39 |
Dat rijtuig is aardig toegetakeld zeg, minimaal éénderde van de bak is zwaar beschadigd. De schade aan de linkse bak lijkt nog mee te vallen. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:40 |
Maare nog even terugkomend, als je zo naar die deur kijkt he. En de ruimte links. Daar past toch helemaal geen toilet? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 15:41 |
zo'n kleintje wel | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:41 |
Ik heb kleinere WC's gezien in de trein ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 15:42 |
Ik zie volgens mij ook een strontpijp daar linksonderin, dus dan zat er wel een toilet ![]() | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:43 |
Een Dixi wel hoor ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:43 |
Volgens mij wel, bij de rijtuigen waar twee vierzitsformaties op het balkon staan zijn de ramen geloof ik breder. E: Wat overigens niet betekent dat bij alle "kleine" raampjes een toilet zit, maar van de foto's die ik tot dusver heb gezien, lijkt dat toch echt wel de locatie van het toilet te zijn. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:44 |
![]() Zo een? ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:44 |
Overtuigd.. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:47 |
Goeiedag, dit wordt wel flink wat werk.. | |
DaMart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:48 |
Ik vermoedde al zoiets ![]() | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:49 |
![]() Via Antoin Peeters. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 15:50 |
Als ze die opknappen, kunnen ze er gelijk WiFi in knallen ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:51 |
En een nieuwe airco, deze kan gelijk de prullenbak in ![]() | |
Flodder450 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:52 |
Wat mij opvalt, is dat de bestemmingsborden op bepaalde VIRMs anders zijn, komt zeker omdat sommige ouder zijn ? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:52 |
Laatste generatie VIRM's heeft een ander display ja, die zijn een stuk beter te lezen. | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:53 |
Geef 'm dan gewoon een gehele revisie ![]() | |
Flodder450 | woensdag 2 januari 2013 @ 15:53 |
die eerdere generatie borden lijkt net op een rekenmachine display ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 15:54 |
Afstandsfoto via Nu.nl (foto Esther Veenstra):![]() Volgens mij zit daar toch niet het toilet, ik geloof dat er twee toiletten per treinstel zijn en die zitten in de voorlaatste coupés aan beide kanten. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 15:55 |
http://media.rtvutrecht.nl/media/audio/1/a/1a43e2aa09.mp3 Audiofragment van naar verluidt een opgepakte dader.. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 16:00 |
Oh wacht, op het laatst zei die dat hij gefouilleerd was. oké [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 16:01:02 ] | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:00 |
http://www.rtvutrecht.nl/(...)and-loenersloot.html | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 16:01 |
Gaat ook weer lekker met de Fyra: 9228 (10:41) is met +30 vertrokken vanaf Amsterdam vanwege deurproblemen, die deden zich te Schiphol opnieuw voor. Is uiteindelijk met +78 aangekomen in Brussel Noord (!). 9236 (Amsterdam vertrek 12:41) kreeg +30 door een infrastoring op de HSL. | |
KnightSolaire | woensdag 2 januari 2013 @ 16:03 |
Dit terwijl er gisteren juist een punctualiteitsrecord werd gevestigd. Van de 18 treinen (i.v.m. Nieuwjaarsdag twee minder dan normaal) had er één vertraging. Punctualiteit: 94.44%. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:06 |
China to invest $US 92.25bn in rail in 2013 BETWEEN Yuan 600bn ($US 92.52bn) and Yuan 650bn will be invested in China's national railway in 2013, while Yuan 1.8 trillion will be spent on railway construction during the 2013-2015 period. These figures are included in report on railway development by China's National Development and Reform Commission (NDRC). Mr Zhang Jiangyu, a transport specialist with NDRC, says 24,000km of new railway will be constructed during the next three years. Zhang predicts that work will start on the construction of 4500km of high-speed lines during the period. Almost 4000km of new railway has opened this year, of which 2932km are high-speed lines. This culminated with the opening on December 26 of the 681km Beijing – Zhengzhou high-speed line, which is the final section of China's longest high-speed railway linking Beijing and Guangzhou, a total distance of 2297km. China now has 9300km of high-speed railway. A further 3000km of high-speed lines are due to open in 2013 along with 3300km of conventional railway. Bron | |
Pino112 | woensdag 2 januari 2013 @ 16:10 |
De dieselloc is er:![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:12 |
Brandendetreinwegsleeploc! ![]() | |
Duvel | woensdag 2 januari 2013 @ 16:14 |
Als de tractie-installatie was ontploft, waren die luiken rechts wel zwart, dus ik denk dat de oorzaak daar niet ligt. | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 16:15 |
Tsssssk, een bovenleidingportaal midden voor de loc. ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:31 |
Is er al een idee waar we naar toe gaan met het nieuwjaarsrondje? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 januari 2013 @ 16:36 |
Zo, ik ben net thuis. Kan me hielen niet ff een weekje lichten of de hele hoerezooi staat weer in de fik godver. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 16:37 |
Loenersloot? | |
James1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 16:44 |
Nog niet. Suggesties zijn welkom! Misschien kunnen we een Fyra meepakken om te genieten van het uitzicht terwijl we midden in een weiland stilstaan? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 januari 2013 @ 16:46 |
Jaa! ![]() Brandende schommelboten spotten vanuit een stakende knoflookworst ![]() Ik bedoel: WIE WIL DAT NOU NIET?!? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 16:46 |
![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:48 |
http://www.geenstijl.nl/m(...)ekt_vrijwillige.html Wie biedt? ![]() nieuwjaarsrondje? | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 16:49 |
Ik denk dat er meer mensen bereidt zijn te betalen om het juist niet te doen. Een naakte Kim Holland kijk je niet voor je plezier ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 januari 2013 @ 16:50 |
Ik snap niet waarom er voor betaald moet worden? ZIJ wil dat toch graag? ![]() Ze kan beter een fotograaf met schappelijke tarieven zoeken. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:51 |
ONZ / Morgen voor het eerst alleen in de trein! Wat Fok! allemaal teweeg kan brengen.. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 16:58 |
eh nee. Ze is nogal uitgewoond ... | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 16:59 |
![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 16:59 |
Ik ben er wel uit trouwens, het is de mBv7 maar kan nergens vinden wat de inhoudt van dat ding is behalve dat er een tractieinstallatie zit. En ik ben er nu ook achter dat er bij het rolstoeltoegankelijke gedeelte van de mBv7 een toilet zit. Eindelijk.. | |
Salatrel | woensdag 2 januari 2013 @ 17:06 |
Nog even over de ddz in Rotterdam. Het is niet dat de bekeerde kant ontgrendeld werd maar beide kanten waren ontgrendeld. De geleidehond van de vrouw reageerde nog maar de vrouw begreep de waarschuwing van de hond waarschijnlijk niet | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:14 |
Hoe was het in het buitenland? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 17:20 |
dat is niet mooi ... | |
elby1988 | woensdag 2 januari 2013 @ 17:22 |
Jammer ook dat niemand om haar heen heeft kunnen ingrijpen.. | |
Flodder450 | woensdag 2 januari 2013 @ 17:33 |
hoe is het eigenlijk afgelopen met die vrouw? | |
bork | woensdag 2 januari 2013 @ 17:34 |
Hoe zit dat met automatische detectie van spoorweg overgang(-en) ik sta met Bram dik 5 minuten wachten op het keren van het nsm mat. richting maliebaan, ding staat onder de A27 dat is best een stukje van de overgang vandaan, alle palen omlaag en het hele kerstmisspektakel, 2 spoorwegovergangen verder staat er op 20-30 een VRIM uit richting Hilversum stil voor een overgang waar niks aan het toeteren en bellen is, stroomstoring?![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 17:36 |
Beide kanten? Dan was de mcn wel erg enthousiast ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 17:36 |
Kan ook door de treindienstleider zo zijn ingesteld ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:37 |
Waarschijnlijk een detectiestoring.. | |
Darkwing_Duck | woensdag 2 januari 2013 @ 17:37 |
Godnondeju, sta je dan op goverwelle... | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 17:38 |
Als de trein wacht voor een rood sein, blijft de overweg open. Pas als hij het sein veilig krijgt (groen of geelvariant) zullen de overwegen dicht zijn. Pas dan komt het sein uit de stand stop. Ik ken de overweg of situatie niet, maar pas vanaf uit de stand stop komen van het sein gaat de overweg dicht. | |
bork | woensdag 2 januari 2013 @ 17:39 |
waar zit die gast, ik sta bij Blauwkapel waarom zou hij dat doen? | |
Darkwing_Duck | woensdag 2 januari 2013 @ 17:39 |
Oh wacht... Woerden ![]() | |
bork | woensdag 2 januari 2013 @ 17:40 |
ok, dat is plausibel want er staat inderdaad een sein, echt plezierig vond ik het trouwens niet. Het was hier. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:40 |
Maar zo dicht op een overweg ook? Als die trein maar vijf meter door het sein schiet staat hij al op de overweg.. | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 17:41 |
Daarom is het ook uit den boze als ie daar doorheen schiet ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 januari 2013 @ 17:42 |
sein zal volgens mij vrijwel nooit groen tonen, maar altijd geel of rood. Dit ivm de wissels die bij Blauwkapel liggen en het station Utrecht Overvecht dat er direct na ligt | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 17:43 |
Overigens zie je deze situatie op stations ook vaak. Trein staat langs het perron terwijl de overweg 10 meter verderop nog open is. De treindienstleider (of bij sommige stations de machinist zelf) moet dan eerst de overweg dichtgooien en dan pas gaat het sein op groen... | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:43 |
Daarvoor hebben we anno 2013 toch een stop-door schakeling? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:44 |
Petershotnews was ter plaatse en heeft een filmpje van vanmiddag.. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 17:45 |
Zijn momenteel wel aandachtspunten bij Prorail meen ik. Er worden op diverse plekken wel stopdoorschakelingen geplaatst, alleen is het wegverkeer hier niet zo blij mee. Verder worden op sommige plekken ATB-VV aangelegd ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 17:46 |
Dat is volgens mij nog niet overal zo. | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:49 |
Een still uit het filmpje van Peters Hotnews. Deze drie worden uitvoerig gefouilleerd.. ![]() Edit: En jahoor, even later een shot dat deze drie geboeid worden afgevoerd.. Als dit overigens niet mag, moet je dat maar even zeggen. - Gast edit voor de zekerheid even weg gehaald - [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 18:16:00 ] | |
Maxbet | woensdag 2 januari 2013 @ 17:50 |
Weet iemand hier waarvoor die stok is die de brandweer aan de bovenleiding hangt? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:50 |
aarding, zodat ze niet geëlektrocuteerd worden ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 2 januari 2013 @ 17:52 |
Duurt volgens mij ook flink lang voordat de bovenleiding uit is geschakeld? Zal wel niet een kwestie van een knop omzetten zijn? | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 17:53 |
Moet er wel iemand naar die knop toe ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 17:54 |
Brandweer mag ook pas blussen als de stroomafnemers naar beneden zijn en het treindeel los staat van de hoogspanning. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 17:55 |
Bij een rood P-sein gaat die overweg trouwens wel gewoon dicht, meen ik. | |
WhiteJoker | woensdag 2 januari 2013 @ 17:56 |
Tsja ik verwachtte dat dit centraal via een computersysteem geregeld zou zijn bij de TRDL post. Edit: Ja dus, gewoon via een computersysteem, zie spoiler...
Klinkt logisch! [ Bericht 12% gewijzigd door WhiteJoker op 02-01-2013 18:01:29 ] | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 17:56 |
Dat gebeurt tegenwoordig niet meer ter plaatse, hoor. Gewoon bij het SMC. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 17:56 |
Zou er dan niet een paddenstoel bij moeten staan? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 17:57 |
Een paddestoel betekent een sleutelkastje, toch? Die heb je zonder perron niet zo veel. | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 17:59 |
Dat klopt. Mij leek het juist dat je dan een manier hebt om de overweg alsnog te activiren. Gezien je met detectie zit en dat de overweg anders vrij gemakkelijk in de storing schiet. Maar nogmaals: ik weet niet hoe dit precies zit. Misschien dat iemand hier uitsluitsel over kan geven ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 18:03 |
Moet nog steeds iets indrukken of een handeling verrichten ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 januari 2013 @ 18:08 |
Trein naar verderop nemen ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 18:19 |
Flinke stijging gebruik OV-chipkaart (Novum) - Het gebruik van de OV-chipkaart is afgelopen jaar flink toegenomen. Het aantal transacties, zoals in- en uitchecken en saldo opladen, is met bijna 37 procent gestegen tot 1,8 miljard. Dat meldt Trans Link Systems (TLS) woensdag. In 2010 bleef het aantal transacties nog steken op 1,3 miljard. Sinds het invoeren van het OV-chipkaartsysteem in 2005 zijn er in totaal 4,4 miljard transacties afgehandeld door TLS. In Nederland zijn zestien miljoen OV-chipkaarten in omloop, waarvan 12,6 actief zijn. Per week worden er gemiddeld 2,8 miljoen kaarten gebruikt, waarmee 41 miljoen transacties worden gedaan. Bron | |
Travel. | woensdag 2 januari 2013 @ 18:23 |
Wat nou als iemand op de noodrem drukt? Dan staat die toch stil in een tunnel/brug? | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 18:24 |
Machinist kan (en mag in sommige situaties) de noodremming overbruggen. Op het moment dat er iemand aan de noodrem trekt, dan slaat die een gat in de treinleiding, waardoor de remmen aanslaan. De machinist ziet dat op een diagnosescherm, en hij zet een snelremming in, en zet de remkraan direct weer op rijstand. De trein remt flink af, maar komt niet tot stilstand. De trein kan dan op een zo gunstig mogelijke plek tot stilstand worden gebracht, afhankelijk van de situatie ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 18:25 |
In sommig materieel kan de noodrem overbrugd worden. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 januari 2013 @ 18:26 |
Klopt. Bij een stilstaande trein op de vrije baan heb je meestal ook een overweg in de storing. Daarom mag er ook pas verder worden gereden na toestemming van de trdl. | |
Travel. | woensdag 2 januari 2013 @ 18:26 |
Kunnen de deuren wel open dan? | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 18:28 |
Nee. Tenminste: De deuren werken niet met de normale noodrem. Je hebt wel een noodbediening voor de deuren. De machinist moet zelf de deuren ontgrendelen, of de reiziger zelf bij de knop die bij elke deur is aangebracht. | |
Travel. | woensdag 2 januari 2013 @ 18:32 |
Ja dat laatste bedoel ik. Stel je moet er echt uit, drukt de noodrem maar vervolgens rijdt hij toch nog iets verder, kan je dan wel de deur openen? | |
Dr_Flash | woensdag 2 januari 2013 @ 18:34 |
Nou, wat een verrassing. Het gebruik van de Beneluxtrein is zeker spectaculair gedaald? ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 18:36 |
Moet je niet in mat 64' zitten ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 18:47 |
Dat spul hoort al een eeuw niet meer te rijden ![]()
| |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 2 januari 2013 @ 18:47 |
![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 18:51 |
Tis dat die spoiler erbij staat, anders was je de titel machinist niet waardig ![]() | |
b2py | woensdag 2 januari 2013 @ 18:52 |
Ze hadden dat brandje gewoon in een Mat' 64 moeten doen.. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 2 januari 2013 @ 18:53 |
Dat kan dus niet, want er zit niks brandbaars in zo'n ding... | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 18:54 |
![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 2 januari 2013 @ 18:54 |
Haters ![]() |