abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121071718
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:42 schreef b2py het volgende:
Ik zat trouwens even op de ILenT website te zoeken, maar is er nooit een rapport uitgebracht over de bovenleiding problemen in de Schipholtunnel in de zomer van 2010. Zijn ze daar nog mee bezig of?
Iemand?
pi_121071753
Stukje uit het handboek voor de geïnteresseerden omtrent (vermoeden) brand :

U meldt een brand in de trein aan de treindienstleider.
Stoppen bij brand
Bij ontdekking van brand of rookontwikkeling in de trein moet u overwegen de trein tot stilstand te brengen. In elk geval moet u stoppen bij gevaar voor:
- Personeel of,
- ernstige uitbreiding van de brand of,
- ontsporing

U brengt de trein niet tot stilstand in tunnels en op lange bruggen.
(regels voor tunnels zijn een stuk gecompliceerder).
pi_121071804
Moet er wel bij vermelden dat dit handboek voor iedereen geldt, maar dat ze daar bij kunnen voegen dat je bij gevaar voor reizigersletsel de trein ook stil zet zodat je kan evacueren.
pi_121071833
Volgens mij proberen machinisten toch ook door te gaan tot een volgend station? Hoewel dat met een uitslaande brand niet handig is.
pi_121071898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:05 schreef WhiteJoker het volgende:
Volgens mij proberen machinisten toch ook door te gaan tot een volgend station? Hoewel dat met een uitslaande brand niet handig is.
In sommige situaties zou dat kunnen. Je wilt als machinist je trein op een zo gunstig mogelijke plek neer zetten. Als daar de hulpverlening en evacuatie beter op gang kan komen, en je kan veilig door rijden, is dat veel beter dan stoppen naast een weiland waar de brandweer niet bij kan :Y

Dat is uiteraard dus per situatie verschillend.
pi_121071910
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:56 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Stoer weer. Hoop dat ze die gasten voor de kosten op laten draaien. Dat ze hun leven lang maar in de schulden mogen zitten :W
Doet me eraan denken: hoeveel kost een VIRM eigenlijk? Over de V250 heb ik e.e.a. voorbij zien komen wat betreft aanschafprijs, maar van het NS-materieel heb ik er geen idee van.
pi_121072091
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

In sommige situaties zou dat kunnen. Je wilt als machinist je trein op een zo gunstig mogelijke plek neer zetten. Als daar de hulpverlening en evacuatie beter op gang kan komen, en je kan veilig door rijden, is dat veel beter dan stoppen naast een weiland waar de brandweer niet bij kan :Y

Dat is uiteraard dus per situatie verschillend.
Dat bedoelde ik inderdaad. Ooit eens in een VIRM met sterke rookontwikkeling gezeten. Bij de machinist aangeklopt en gemeld, omdat we ook tractie waren verloren probeerde hij door te rollen naar Zutphen. We zaten op dat moment al op het emplacement, dus het is uiteindelijk gelukt.
pi_121072126
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Doet me eraan denken: hoeveel kost een VIRM eigenlijk? Over de V250 heb ik e.e.a. voorbij zien komen wat betreft aanschafprijs, maar van het NS-materieel heb ik er geen idee van.
Geen idee. Vroeg toevallig laatst tijdens stage hetzelfde maar niemand die het wist :N
Kan nog wel eens bij mijn opleider informeren. Die is toen nauw betrokken geweest bij de invoer van die dingen :)
pi_121072256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:12 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Geen idee. Vroeg toevallig laatst tijdens stage hetzelfde maar niemand die het wist :N
Heb even zitten googelen en ietwat onverwacht iets gevonden in een oud artikel over het destijds nieuwe materieel in Volkskrant:
'Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM).'
Dat geeft enige indicatie, maar ja, wel nog omrekenen naar euro's en dan inflatie erbij :P.

http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtml
pi_121072283
In 2006 was het 500 miljoen euro voor 200 VIRM-bakken.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)NS_treinen_nieuw.xml

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 15:16:45 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 15:16:57 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121072319
die nieuwe VIRM-4 serie heeft 433 miljoen euro gekost. Delen door 205 rijtuigen levert een prijs van 2,1 miljoen euro per bak op

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)yrijtuigen-aan.dhtml
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121072324
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:16 schreef Igen het volgende:
In 2006 was het 500 miljoen euro voor 200 VIRM-bakken.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/cookieless/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/12_december/27/binnenland/1227_1400_NS_treinen_nieuw.xml
Dat was een doorbestelling dus totaal geen engineering of wat dan ook. Gewoon domweg doorbouwen op oude casco's. Is helaas niet te vergelijken maar wel leuk inderdaad.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 15:17:42 #188
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121072354
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:16 schreef Igen het volgende:
In 2006 was het 500 miljoen euro voor 200 VIRM-bakken.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)NS_treinen_nieuw.xml
het was goedkoper :6
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121072440
Zo, ik vraag me af wat het dan gaat kosten om zo'n trein te fixen.
pi_121072478
Voor de nummertjes, trein 3142 (Utrecht v. 13:28) met stel 8744.
pi_121072483
Ik denk dat de schroot meer oplevert.
pi_121072499
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:17 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat was een doorbestelling dus totaal geen engineering of wat dan ook. Gewoon domweg doorbouwen op oude casco's. Is helaas niet te vergelijken maar wel leuk inderdaad.
Moest de constructie niet worden aangepast om de bredere trappen ipv. de catering-liftjes mogelijk te maken?

Hoe dan ook, 1,3 miljard gulden voor 80 treinstellen destijds komt neer op 7,3 miljoen euro per treinstel (met drie of vier bakken destijds, toch?) plus inflatie. Dan zit dus grofweg ook op iets van 2 à 2,5 miljoen per bak.
pi_121072501
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:21 schreef Monopoly het volgende:
Ik denk dat de schroot meer oplevert.
Of misschien vervanging van de beschadigde bak(ken) door bakken van terzijde staand VIRM? Gebeurt dat ook niet wel eens?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 15:22:14 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121072504
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:20 schreef GlenSpey het volgende:
Zo, ik vraag me af wat het dan gaat kosten om zo'n trein te fixen.
stevig wat, want aan een foto op dumpert te zien is het hele gedeelte waar het toilet en balkon was stevig uitgefikt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121072524
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Moest de constructie niet worden aangepast om de bredere trappen ipv. de catering-liftjes mogelijk te maken?

Hoe dan ook, 1,3 miljard gulden voor 80 treinstellen destijds komt neer op 7,3 miljoen euro per treinstel (met drie of vier bakken destijds, toch?) plus inflatie. Dan zit dus grofweg ook op iets van 2 à 2,5 miljoen per bak.
Dat is waar, maar lijkt me niet enorm ingewikkeld. Hooguit een weekje om dat aan te passen :P
pi_121072613
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

stevig wat, want aan een foto op dumpert te zien is het hele gedeelte waar het toilet en balkon was stevig uitgefikt
Ik ben laatst bij Nedtrain geweest, en als je ziet wat voor een complexe operaties ze daar uitvoeren en hoelang het soms duurt voor een beschadigde trein weer op de baan staat :X dat wordt een astronomisch hoog bedrag
pi_121072747
Ik ga voortaan toch meer om heen kijken als ik weer naar school ga. Meer dat VIRM analyseren tijdens de saaie reizen.. :')
pi_121072825
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:07 schreef Monopoly het volgende:
In sommige situaties zou dat kunnen. Je wilt als machinist je trein op een zo gunstig mogelijke plek neer zetten. Als daar de hulpverlening en evacuatie beter op gang kan komen, en je kan veilig door rijden, is dat veel beter dan stoppen naast een weiland waar de brandweer niet bij kan :Y
En daarom zit er nog een noodrem in de trein :'). Gewoon een alarmknop met camera, zodat de machinist gelijk de situatie kan inschatten.

Ik denk niet dat de trein gesloopt wordt vanwege een brandje, dit zal wel te herstellen zijn en andere gaan ze hem gebruiken voor andere stellen die mogelijk in de toekomst schade krijgen ;).
pi_121072916
Kan de foto hier niet plakken maar boven dit artikel van De Telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rein_in_brand__.html
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 15:31:50 #200
42184 crew  DaMart
pi_121072919
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:29 schreef Brembo het volgende:

Ik denk niet dat de trein gesloopt wordt vanwege een brandje, dit zal wel te herstellen zijn en andere gaan ze hem gebruiken voor andere stellen die mogelijk in de toekomst schade krijgen ;).
Zal deels toch ook wel afhangen van wat de verzekering vergoedt en wat eventueel te verhalen is op daders, mocht blijken dat sprake is van brandstichting?

En wellicht kunnen ze er nog een viertje van maken, eventueel met reservebakken of zo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')