James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:48 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:48 |
Jij bent laatste best wel aggresief op NSH & Fyra he? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 21:50 |
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:53 |
Stations Zuidbroek, Winschoten en Hoogezand-Sappemeer krijgen facelift ZUIDBROEK – Vier grote stations langs de spoorlijn Groningen – Bad Nieuweschans krijgen een facelift. Het gaat om de stations van Winschoten, Zuidbroek, Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer. Dit zijn stations waar dagelijks meer dan 1.000 reizigers in- en uitstappen. Facelift Noordelijke Stations De provincie heeft voor de stations integrale plannen opgesteld voor de komende vijf jaar samen met ProRail, NS Stations, Arriva en de gemeenten. De basis voor de plannen is het project Facelift Noordelijke Stations. Dit project bestaat uit het uitbreiden van het aantal fietsenstallingen, de uitbreiding en verbetering P+R-voorzieningen, het aanbrengen van dynamische en actuele reisinformatie, en het vervangen en verbeteren van bankjes en schuilruimtes op alle regionale stations in de provincie Groningen. Betere waardering Door de verbetering van de voorzieningen moeten meer mensen in de provincie gebruik gaan maken van de trein en de huidige reizigers de stations beter gaan waarderen. De facelift van de noordelijke stations wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Zuidbroek Voor het station van Zuidbroek bestaan plannen om een verbinding aan te brengen tussen het vernieuwde Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum (NNTTM) en de rest van het stationsgebied. Hierdoor komt het gebouw beter tot zijn recht en versterken het museum, het station, de bussen en het P+R-terrein elkaar. Ook het gebied met de bussen krijgt een verbeterde inrichting en de P+R-voorzieningen worden uitgebreid. Hoogezand-Sappemeer Op station Hoogezand-Sappemeer wordt het stationsgebouw mogelijk vervangen door een nieuwe wachtruimte. De bedrijfsruimte verdwijnt. Nu staat het gebouw nog leeg. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om de achterkant van het garagebedrijf in te richten als schuilruimte. Mogelijk wordt het pand ook helemaal gesloopt. Door het pand te slopen komt er meer parkeerruimte voor fietsen en auto’s. Winschoten In Winschoten onderzoeken de NS en ProRail hoe het karakteristieke stationsgebouw beter benut kan worden. Inmiddels maakt al een ondernemer gebruik van het gebouw. Een ander gedeelte van het gebouw kan weer in gebruik worden genomen als wachtruimte. Ook komt er in de toekomst een nieuw busstation. Het gebouw dat er nu staat is sterk verouderd en moet worden gesloopt. Op dit moment worden plannen gemaakt voor een nieuw busstation. Het gebied rondom het station krijgt mogelijk een nieuwe inrichting. Onderzocht wordt of de weg voor het station een 30 kilometerzone kan worden. De tunnel onder het spoor wordt ook nog verder opgeknapt. Het afgelopen jaar is er al geïnvesteerd in betere verlichting en het beter schoonhouden van de tunnel. Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt. Het fietspad in de tunnel wordt minder steil gemaakt. Martenshoek Op station Martenshoek wordt onder meer onderzocht hoe er een betere aansluiting van de bussen op de trein kan komen. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:53 |
| |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:54 |
Ik ben dit geblunder meer dan zat. Het is al meer dan 3 jaar schering en inslag: vertraging, uitval, slecht onderhoud, niet voldoen aan eisen in de concessie. En nu, 3 dagen na de start van Fyra Brussel ("wij zijn er helemaal klaar voor!") is er amper een trein op tijd op z'n bestemming aangekomen. Het is genoeg geweest. In Engeland, een land waar ze wél oog hebben voor de reiziger, had dit bedrijf allang de concessie (eigenlijk de franchise) moeten inleveren en was men opnieuw gaan aanbesteden. NSH even laten doorrijden totdat er een vervoerder is die het wel kan. Alstom en Stadler kunnen snel leveren, een aanbestedingsronde is lang niet altijd nodig. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:54 |
Nou en? NSH ook niet | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:55 |
Staat nog wat materieel op de dijksgracht vast te roesten ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 21:56 |
dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:56 |
Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar? | |
Anno1982 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:57 |
Nog meer glas in de tunnel? Die ligt elke keer al vol glas als de overkapping weer eens vernield is. Volgens mij wordt de laatste tijd ook geen nieuw glas meer geplaatst bij de overkapping. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 21:57 |
Ik heb wellicht een stomme vraag voor (aspirant) machinisten hiero met reizigerstreinen. Merk je aan het rijgedrag of een trein vol of leeg is, qua optrekken afremmen, of qua vermorgen verbruik ofzo? | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:57 |
Wij hebben toch ook dat TBL1+ geaccepteerd, zij moeten gewoon niet zo zeiken. Kut belgen. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 21:57 |
NSH rijdt tenminste nog met iets, maar een wanprestatie kun je het zeker noemen | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 22:04 |
Er zitten ontbindende voorwaarden in de concessie voor wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd. Voorwaarden hebben betrekking op onder andere prestaties en rittijden. In de concessie is eveneens opgenomen dat het rollend materieel beschikbaar gesteld dient te worden aan een volgende exploitant. Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC. De nieuwprijs van 19 V250's is trouwens 380 miljoen euro. Iedereen kan een treindienst opzetten mits hij de juiste papieren heeft. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 22:06 |
Oh ja tuurlijk, als je niet WIL is er altijd wel een smoes ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:08 |
Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte? Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven.. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:10 |
Mijn vraag inderdaad, is de concessie openbaar? Edit : Ik bedoel, kunnen we de papieren ergens lezen... | |
WhiteJoker | dinsdag 11 december 2012 @ 22:11 |
Van de HSL of de Engelse lijnen? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:12 |
de Fyra ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:15 |
Best leuke site trouwens, als je wil kan je nog ICK huren ![]() http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199 en http://www.nsfinancialser(...)ICK_new_21799518.pdf | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:21 |
VIRM rijdt volgens NSFS onder: Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie.. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:23 |
Dat is dan niet van NSFS, maar wellicht van een andere verhuurbeunhaas? ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:23 |
Nee, VIRM is van NSFS. ICK is trouwens 200 geschikt, ik zeg rammen over die HSL en Hanzelijn! | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:25 |
Ik vond ICK echt niet verkeerd spul hoor was tenminste nog een echte trein ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 11 december 2012 @ 22:25 |
DM90 is ook niet allemaal van NSFS. De 3427-3453 zijn van NSFS, de overige van NSR. (Niet geheel toevallig dat Syntus ineens de 3422 huurde, via NSR ging dat makkelijker/sneller dan het logge NSFS) | |
Peter | dinsdag 11 december 2012 @ 22:25 |
Kapitaalverlies op de 250's.. Hoeveel zijn die dingen nu waard denk je? Dagwaarde? 2 kwartjes per rijtuig aan oud ijzer? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:26 |
Dat ICK, wat in Nederland reed, is toch praktisch dezelfde meuk als het algemene intercity materieel van de SNCF, en ik ben het laatst ook nog in Zwitserland tegengekomen,.. heeft het geen algemene naam? | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:26 |
Nooit mee gereisd, kan me althans niet herinneren. Kan me nog wel getrokken rijtuigen herinneren met een DDM rijtuig er ineens tussen. Vond dat altijd maar stom staan toen ik nog klein was! ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 22:28 |
Jaren terug zijn er heel veel rijtuigen gebouwd die werden gefinancierd door het Zwitserse bedrijf Eurofima. Die rijtuigen hebben als bijnaam daarom ook Eurofima-rijtuigen, de Belgische variant is I6/I10. ICK is Bm235, volgens mij geen Eurofima-afgeleide. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:29 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/UIC-X-Rijtuigen_van_de_DB Alles over de ICK en ICL ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:30 |
Als ik een beetje doorklik vanaf ICK op wikipedia kom ik op dit redelijk uitgebreide artikel met landoverzicht ![]() http://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_UIC-X | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 22:32 |
mooi he, die IC's Haarlem - Heerlen'/Maastricht ![]() | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 22:33 |
Hoe heten die treinen die op den haag>Venlo reden? Dat waren pas bazen treinen | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:34 |
ICK dus ![]() | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 22:36 |
Dat is inderdaad een bazentrein. Coupes zijn baas. | |
Alopex | dinsdag 11 december 2012 @ 22:36 |
ICK was fijn, maar hoe is men nou op deze discussie gekomen? Is erover gesproken weer wat terug te halen of gewoon nostalgie? | |
WhiteJoker | dinsdag 11 december 2012 @ 22:37 |
Wie had het vandaag over die laatste trein Amsterdam-Brussel?De andere kant op is (nog) op tijd... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 22:39 |
Het ging erover als de V250 zou gaan stoppen met rijden dat het dan een stop was voor NS Financial Services. Toen ging ik dus kijken op de site van NSFS en ik zag dus nog dat ze ICK verhuurden als je dat wil http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199 | |
Alopex | dinsdag 11 december 2012 @ 22:45 |
Haha, oke dan! Zou voor mij leuk sentiment zijn, dat waren de eerste treinen waarmee ik langer dan een kwartier zou reizen. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:45 |
ik, maar maat zit op Brussel -> amsterdam helaas.. | |
WhiteJoker | dinsdag 11 december 2012 @ 22:47 |
Haha helaas zeg je er ook bij ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:47 |
ja, had laatst icr naar Schagen toe. Dat was ook echt heerlijk. Gaat trouwens echt keihard de laatste paar topics...:D | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:48 |
Hij gaat straks jantje positief uithangen tegen mij, en discussie voeren met hem is niet zijn sterkste punt :p | |
Bitlord | dinsdag 11 december 2012 @ 22:52 |
Zoals het er nu naar uitziet heeft de BeneluxFyra het vandaag errug goed gedaan! De punctualiteit is in 1 dag verdubbeld van 10 naar 20 procent: 4 van de 20 treinen reed op tijd! Maar 10% van de ritten viel uit. [ Bericht 8% gewijzigd door Bitlord op 11-12-2012 22:57:51 ] | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 22:54 |
Taart! | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 23:02 |
![]() | |
Bitlord | dinsdag 11 december 2012 @ 23:04 |
Het is trouwens interessant dat de Fyra 8 minuten vertraging in kan lopen tussen Antwerpen en Brussel Centraal. Toont aan hoe veel sneller het kan. Nu vooral nodig om tijd in te halen. | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 23:07 |
Is dat ding niet het hele traject ingelegd op 160 km/h? Rotterdam-Schiphol sowieso in elk geval, om daar een mooie kwartiersdienst met de Fyra naar Breda te vormen.. | |
bork | dinsdag 11 december 2012 @ 23:08 |
ICE 123 +18 vandaag in Keulen met stop Emmerik ICE 104 +2 Utrecht met stop Oberhausen-Holten!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Flirt 2 gezien! ben bang de foto niet zo goed is gelukt | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 23:18 |
Nou Fles, vanaf volgende week heb je ook zo'n overrated en dure koffiezaak in Deventer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155038 | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 23:22 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 23:23 |
Ja. En nog steeds geen geldautomaat ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 23:25 |
prioriteiten he ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 23:27 |
Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting. De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar. Treindiensten In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden: Binnenlands • 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v. • 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v. Internationaal • 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v. • 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v. • 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag Zitplaatsen In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie: • Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen • Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen • Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt. Punctualiteit In artikel 6.3 staat gespecificeerd: • 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA. • De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten. • Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer. Toegankelijkheid HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen. Klanttevredenheid Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats. (Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt) Handhaving Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken. Ingroeiperiode • Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen • De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar • Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux) In de praktijk: - Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking. - De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen - De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed. Intrekking van de concessie Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste: • Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA • Stakingen, oorlogen, rellen, enz • Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid • Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS Ook van belang: • De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval: - HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt; - de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet; - HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt; - HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie Continuïteit Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant Heel lang verhaal kort De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk. De belangrijkste punten op een rijtje: • 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd • Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen • Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages) • Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden • Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet? | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 23:30 |
Even vergelijken: De Beneluxtrein had een nominale reistijd van 2:56. Maar hij viel regelmatig uit en wie weet had 'ie dan ook nog een beetje vertraging, laat ik zeggen een minuut of vijf, dus met een beetje pech zat je op een reistijd van 4:01. De Fyra heeft een nominale reistijd van 2:01. Maar een vertraging van +120 komt blijkbaar regelmatig voor (laatste trein zondag, laatste trein vandaag). Maakt in totaal 4:01. Conclusie: Met de Fyra reis je misschien sneller tussen Brussel en Amsterdam dan eerst, maar misschien ook wel niet. | |
PowerLoungen | dinsdag 11 december 2012 @ 23:34 |
Als je in Dordrecht of Roosendaal woont ben je al helemaal slecht uit met het gedrocht van Hispeed | |
bloodysunday | dinsdag 11 december 2012 @ 23:37 |
De Fyra is gewoon een faalproject. Dat zag men 2 jaar terug mist niet langer geleden behalve de NS al. | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 23:44 |
Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 23:44 |
Klinkt als iets dat een hbo afstudeerproject had kunnen zijn | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 23:46 |
Ik had een beetje tijd te veel, I know ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 23:48 |
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 23:49 |
Driek leest mee hoop ik? Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord ![]() | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 23:55 |
Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet. | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 00:00 |
Als ik het zo lees mag de minister vanalles, maar hoeft er helemaal niks. Het vervelende is natuurlijk ook dat NS Hispeed destijds veel te veel geld voor de concessie heeft geboden. En dat verlies komt linksom of rechtsom bij de overheid terecht, want bij opnieuw aanbesteden zal blijken dat de biedingen tegenvallen t.o.v. de huidige concessie-opbrengsten, maar het andere alternatief is dat NS Hispeed gered moet worden door NS, wat in overheidshanden is, waardoor de winst en dus de dividend voor de overheid zal tegenvallen. Vandaar dus dat is besloten om vanaf 2015 de HSL-concessie te integreren met het hoofdrailnet. Dan zou de HSL beter benut moeten kunnen worden waardoor het verlies voor de overheid minder zou zijn dan bij opnieuw aanbesteden. Dan moet NS natuurlijk wel de HSL beter gaan benutten dan een ander bedrijf na opnieuw aanbesteden van de losse HSL zou kunnen doen. Ik vraag me af: kunnen ze dat en hebben ze hier de ambitie toe? | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 00:01 |
Het betreft een publiekrechtelijke concessie. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 00:04 |
het is wel een interessante casus trouwens, want HSA levert niet wat het belooft heeft. HSA had destijds bij de aanbesteding concurrentie van andere bedrijven, welke mogelijk wel waar voor het geld hadden kunnen bieden. Nu kun je idd de overheid niet dwingen om de concessie in te trekken, maar ik vraag me wel af of je de rechter hierover tot een uitspraak kunt dwingen | |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 00:11 |
opzich ben ik, op fiscaal recht en bestuursrecht na niet thuis in publiekrecht | |
Ireyon | woensdag 12 december 2012 @ 00:52 |
Roosendaal was anders een vrij logisch kruispunt aangezien de lijnen uit Zeeland en Brabant er samenkomen.. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 07:14 |
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken. Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf. En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn? Je pagina staat gebookmarked, ik denk dat ik dat morgen nog even ga doorlezen. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 07:43 |
Graag gedaan ![]() De keuze voor een reserveringsplicht ligt inderdaad bij de Nederlandse overheid, NS Hispeed presenteert het (samen met NMBS) echter als een eigen keuze en dan is het ook hun eigen verantwoordelijkheid voor de kritiek die erop komt. Die 98% geldt voor reizigers in "economy", ofwel tweede klas. Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten. De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig. | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 09:07 |
Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers... | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 09:17 |
Ik gok op het laatste. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 09:25 |
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html ![]() | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 09:51 |
Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in... | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 09:57 |
Nu al? ![]() En dat word ook niet meer aangevuld ofzo? ![]() ![]() | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 09:58 |
Neem aan dat deze nog afgebouwd wordt, daar zou NS toch nooi5 akkoord mee gaan, een half stel? | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:01 |
Het is dan ook niet de Maatschappij voor Betere Nieuwsbrieven ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:02 |
Want stuurtafels slijten bij bosjes... van het stilstaan ![]() | |
lyolyrc | woensdag 12 december 2012 @ 10:02 |
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! ![]() | |
V2 | woensdag 12 december 2012 @ 10:03 |
Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ![]() | |
remlof | woensdag 12 december 2012 @ 10:04 |
Hah, ik zat in een Mat'64 die werd ingezet als intercity tussen Zwolle en Roosendaal. Ouderwets vertrouwd gevoel was dat. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:05 |
Ja, want waarom zou je universele onderdelen gebruiken? Gewoon lekker unieke op maat gemaakte nooit meer na te bestellen stuurtafels joh leuk ![]() ![]() Oh wacht, toch niet zo ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 10:05 |
leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 10:06 |
En als ze dus 1 van die 19 treinen in elkaar rossen zoals laatst een met een VIRM bij Amsterdam gebeurt is, dan gaat je strategisch reserve, nee, NS Highspeed gaat een Protosje doen ![]() | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:08 |
Het was een goede aanbesteding dus. Prachtig. Echt, wie verzint zoiets? ![]() | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:08 |
Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie. | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 10:09 |
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens. | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 10:09 |
Nee, maar er is ook geen overweg voor nodig is afgelopen jaar gebleken ... | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:13 |
Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 10:15 |
Er is nog een risico, achterlijke gladiolen zoals deze | |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 10:16 |
BredaVandaag-verslaggever waagt ook een Fyra-poging.
Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 december 2012 @ 10:18 |
T moet ontzettend frustrerend zijn voor machinisten en conducteurs servicemedewerkers om gereedschap mee te krijgen van je baas waar je geen hol aan hebt... | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 10:18 |
Dat betekent dat er ook geen mensen meer zouden mogen staan. Daardoor passen er minder mensen in de trein en dus worden kaartjes duurder. En ik denk dat niemand 25% meer zou willen betalen voor zijn kaartje omdat er dan bij die weinige keren dat er een ongeluk gebeurt een paar mensen extra het te laten overleven. | |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 10:23 |
| |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 10:23 |
Dat wordt weer busjes inzetten. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 10:25 |
De score so far: Fyra 9216 (07:41 Amsterdam - 09:42 Brussel-Zuid) - opgeheven te Rotterdam ivm een veiligheidsstoring met de deuren, reizigers stappen over op 9220 Fyra 9220 (08:41 Amsterdam - 10:42 Brussel-Zuid) - onderweg defect gegaan. Wijkt uit naar Breda, reizigers worden met een bus verder vervoerd | |
Mr_Klaasje | woensdag 12 december 2012 @ 10:25 |
Sowieso is dat het hele probleem van alles wat de OVV zegt. Ruimer plannen... Extra infrastructuur? Vertraagde trein conflict-vrij bijsturen... Maar met de grote hand van de modelbaan af halen? Het enige punt wat nog enigszins staat is het zoveel mogelijk voorkomen dat menselijk falen tot een ongeluk leidt. => ATB-vv/ETCS maar ook dat is niet gratis. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 10:32 |
dan zou je ARI ook uit moeten breiden. Niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt, maar ook kijken naar de treinenloop verderop om zo te kijken welke trein het beste eerst over een bepaald stukje spoor kan. | |
lyolyrc | woensdag 12 december 2012 @ 10:36 |
Over een paar jaar komt er vast een parlementaire enquête om vast te stellen wat er toch zo mis is gegaan bij NS Hispeed. Een van de discussies is dan vast dat het goedkoper was geweest om een ICE van de plank te kopen in plaats van in zee te gaan met die Italiaanse faalhazen, die ook al rommel aan de Denen hadden geleverd. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:38 |
![]() En? Lukt het een beetje? ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 10:42 |
Fyra 9209 (Brussel 08:16 - Amsterdam 10:17) heeft +55 gekregen tussen Antwerpen en Rotterdam door een defect, en heeft ook binnenlands treinverkeer op de HSL gehinderd. | |
remlof | woensdag 12 december 2012 @ 10:43 |
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft? | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 10:45 |
omdat per se het wiel opnieuw uitgevonden moest worden | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:45 |
en omdat iemand met goddelijke blonde lokken dacht dat het goedkoper was. | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 10:47 |
Ze haden inderdaad beter een ICE kunnen kopen en die overspuiten in NS kleuren, had een stuk minder rotzooi gegeven ![]() | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:47 |
Omdat je het bouwen van treinen niet moet overlaten aan Italianen. | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:48 |
Prima toch? Gewoon alle problemen doodzwijgen en doen alsof alles perfect gaat. ![]() | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 10:48 |
The Italian Job, what they DON'T want you to know | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 10:48 |
9228 (10:41 Amsterdam - 12:42 Brussel-Zuid) krijgt +60 bij vertrek. ![]() | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 10:48 |
Hard reset nodig zeker? | |
remlof | woensdag 12 december 2012 @ 10:48 |
Waarom gaat de NS dan niet gewoon met de ICE 3M naar Antwerpen en Brussel rijden? | |
V2 | woensdag 12 december 2012 @ 10:49 |
Dat is geen uniek herkenbaar ontwerp, want dat is belangrijk voor een spoorbedrijf! Voordeel is wel dat je ze nu van verre ziet aankomen en makkelijk kunt vermijden. | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 10:49 |
Met de Velaro D gaat het ook niet al te best hoor, ding is ook nog steeds niet toegelaten.. | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:50 |
Heeft er vandaag al eentje redelijk op tijd (< 30 min vertraging) gereden? | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 10:51 |
Als ik me niet vergis zou het materieel van de 9209 later gebruikt worden voor de 9228. Aangezien er nu al 2 V250's defect zijn gegaan zijn er reservetreinen ingezet. Er zijn 7 V250's van NSH/NMBS: daarvan zijn er 3 in rijdende dienst, 2 reserve, en 2 in onderhoud. De treinen die in onderhoud zijn zijn niet beschikbaar, dus om de boel rijdende te houden zijn er 5 treinen. Daarvan zijn er 2 stuk en het is de vraag hoe lang herstel duurt. | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 10:52 |
Maak anders weer een nieuwe serie hondekoppen dan, die zagen er tenminste niet uit of ze een tumor van hebikjoudaar op de neus hadden | |
KomtTijd... | woensdag 12 december 2012 @ 10:52 |
fixed that for you | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 10:53 |
volgens mij heeft er eentje slechts +8 gehad, dus het kan wel | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:53 |
Nee vind je t gek? Al die ambtenaren worden opgehouden door de toelating van de railhummer. Die PER STUK door de molen moeten omdat ze "allemaal een eigen karakter hebben" ![]() | |
MPG | woensdag 12 december 2012 @ 10:54 |
Omdat ze per se een unieke trein wilden hebben. En de offerte van die spaghettivreters een stuk later was dan die van de Duitse degelijkheid van Siemens... Ze vergeten alleen dat ze nu bakken met poen kwijt zijn aan het laten rijden van die spaghettiboemels. | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 10:54 |
Die neus <3![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 10:58 |
Ook best een uniek ontwerp trouwens. Van een Nederlandse huisvrouw aan een keukentafel die eens aandachtig naar een ei zat te kijken. Het KAN heus wel ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 12-12-2012 11:05:11 ] | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 10:59 |
Die houden we er in. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 11:04 |
Jouw sig is ook wel lekker bijdetijds Q ![]() | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 11:09 |
| |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 11:14 |
Bijzonder toepasselijk op NS Hispeed. ![]() | |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 11:27 |
Ik zie alweer een fyra met +60 op amsterdam cs staan.. toch knap dat je al zoveel vertraging hebt voordat de trein uberhaupt begint te rijden.. | |
KomtTijd... | woensdag 12 december 2012 @ 11:30 |
Ja normaliter zou je dan een trein ertussenuit halen, dan rijdt alles weer op tijd. Maarja, da's een beetje lullig als je eerst mensen verplicht hebt om te reserveren voor die trein heh. ![]() | |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 11:37 |
En stroomstoring ten zuiden/oosten van utrecht ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 11:37 |
Komt doordat de trein die voor het materieel moet zorgen (9209) 55 minuten heeft stilgestaan in Nederland. Geen defect, maar een aanrijding: Je zou zeggen "Maar er is toch reserve?" wat op zich klopt, maar die reserve is al onderweg omdat er eerder een trein defect is gegaan. Tevens: ![]() | |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 11:39 |
ik had die foto's van de cockpit toch wel eens gepost. Blijkt wel wat voor oude teringbende het is. | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 11:41 |
Tja, dat krijg je zonder boegdeuren.... ![]() | |
Kapitein_Schavuit | woensdag 12 december 2012 @ 11:42 |
Buizerd op de koppeling. Gelukkig zit deze mooi afgeschermd achter een luik. Ooh de ironie. ![]() | |
lyolyrc | woensdag 12 december 2012 @ 11:48 |
Net alsof ze die koppeling gebruiken. Gewoon karren met die hap, al is dat ook vast makkelijker gezegd dan gedaan. ![]() | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 11:48 |
Dat is lekker, zit je in Brussel, wil je naar huis, valt je Fyra uit, zitten alle volgende Fyra's vol en mag je niet mee. ![]() Hoe is dat eigenlijk geregeld bij uitval? | |
bork | woensdag 12 december 2012 @ 11:55 |
Die zijn niet te krijgen als je die nu besteld krijg je ze in 2020 denk ik zo. | |
Reya | woensdag 12 december 2012 @ 11:55 |
Veel slechter dan de standaard NMBS-dienstverlening is het alvast niet. | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 11:56 |
Is een koppeling niet verplicht in het Europese hogesnelheidsverkeer om een defecte trein te kunnen wegslepen? Edit: ja. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 11:58:27 ] | |
ReisT | woensdag 12 december 2012 @ 11:58 |
Daarvoor zit er aan de andere kant van de trein toch altijd nog een tweede koppeling? | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 12:04 |
Tja, ik kan me sowieso voorstellen dat ze niet willen dat de Fyra met bloed en vleesresten op de koppeling een station binnenrijdt. Op de Veluwelijn zat ik ook een keer in een trein die op een dier reed, dat leverde ook de nodige vertraging op. Geen 55 minuten, maar toch. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 12:04:53 ] | |
Aether | woensdag 12 december 2012 @ 12:08 |
Het weekend naar Antwerpen. Denk dat ik maar extra proviand meeneem ![]() | |
Gitarist | woensdag 12 december 2012 @ 12:14 |
Iemand? ![]()
| |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 12:16 |
wat een helse baan moet dat zijn | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 12:16 |
![]() | |
lyolyrc | woensdag 12 december 2012 @ 12:20 |
![]() Heeft hij al een andere baan, of heeft die ook de doodstraf gekregen? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 december 2012 @ 12:22 |
Eerst komt, eerst maalt is maar gedeeltelijk waar natuurlijk... | |
bork | woensdag 12 december 2012 @ 12:26 |
Wat info uit Bahn-Jahrbuch 2013. Een niet zo vrolijk verhaal over de HKX Voor spoorliefhebbers een niet vrolijk bericht uit Zwitserland. Daar bereiken 175 van de 300 regionale lijnen niet eens een kostendekkingspercentage van 50 procent, reden om de maatregel Umstellung van Bahn auf Bus weer nieuw leven in te blazen. Het spoor van Pritzwalk - Putlitz is weer gered t/m 2014 rijden er treinen daarna onduidelijk. Flirt 2 wordt succesvol ingezet. Er is een nieuwe (oude) verbinding tussen Frankrijk en Duitsland, 7 keer per dag rijdt er een trein tussen Mulhouse en Müllheim. Parijs - München wordt met duplex-TGV gereden. Bombardier Aachen wordt misschien in 2014 gesloten. 26 Oktober is er een nieuw spoorwegmuseum geopend in Wittenberge. De Northlander (Canada) is er in september mee gestopt. Magdeburg-Berlin Express is opgeheven en nog veel meer. | |
Yreal | woensdag 12 december 2012 @ 12:28 |
Hij gaf zichzelf aan, maar werd niet gezocht ![]() | |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 12:34 |
Nog één Fyragrapje dan, al is't eigenlijk om te huilen ![]()
| |
Banzaiaap | woensdag 12 december 2012 @ 12:36 |
http://www.powned.tv/nieu(...)lheidstrein_van.html | |
zoem | woensdag 12 december 2012 @ 12:38 |
De titel ![]() | |
lyolyrc | woensdag 12 december 2012 @ 12:55 |
Vooral een bar slechte vergelijking, want er komen vaak zat producten van de Aldi als beste uit de test. | |
Sj0rSz | woensdag 12 december 2012 @ 12:56 |
Das vreemd, volgens Omroep Brabant viel hij stil bij de Moerdijkbrug en is op laag tempo naar Breda gereden. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 13:03 |
De 9216 (vertrokken uit Amsterdam om 07:41) kon niet verder rijden dan Rotterdam vanwege een veiligheidsstoring. De 9220 (vertrokken uit Amsterdam om 8:41) viel stil bij de Moerdijkbrug en is uiteindelijk naar Breda gereden. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:08 |
Je zou zeggen "Daarvan kom je niet tot stilstand". | |
Surveillance-Fiets | woensdag 12 december 2012 @ 13:10 |
En dan ook echt 55 minuten... WAAR WACHT JE DAN OP ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:11 |
Interessant, ik ben daar in Neuenburg in 2010 eens wezen kijken, gare boel toen... | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:12 |
De Dierenambulance? ![]() kkfaalzooi ![]() | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 13:13 |
BeneluxFyra 1 van vandaag reed met slechts kleine vertraging naar Belgie, treinen 2 en 3 vielen uit en trein 4 had een uur vertraging. Zo was er 6 uur lang geen BeneluxFyra naar België. | |
KomtTijd... | woensdag 12 december 2012 @ 13:20 |
er rijden toch al 100 jaar treinen met die koppeling? Heeft die rood-witte fyra dan zo'n grote aantrekkingskracht op buizerds dat het binnen 3 dagen mis gaat? ![]() | |
ReisT | woensdag 12 december 2012 @ 13:27 |
De Fyra heeft natuurlijk een grote zuigkracht! ![]() Waar iedereen dacht het een gewone stofzuiger was blijkt het nu dus een alleszuiger te zijn. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:28 |
Geeft weer een nieuwe dimensie aan het woord "Buizerd" ook. Immers: Wie buist wie? ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 12 december 2012 @ 13:30 |
![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 12 december 2012 @ 13:31 |
Maar waarom duurt het zo lang na het aanrijden van een vogel ![]() | |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 13:32 |
Men was op zoek naar de resetknop van de buizerd denk ik. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 13:33 |
bij jou misschien, maar maar bij Houten gaat het bijvoorbeeld vaak mis, doordat ze de IC weer eens achter de stopper gooien | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:33 |
Tests hebben uitgewezen dat het optrommelen van een reserve buizerd sneller gaat. Die is bovendien eerder in Brussel ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:34 |
Moet je zien, is tof. | |
Flodder450 | woensdag 12 december 2012 @ 13:34 |
Driewerf is toch scheepsrecht? | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 13:35 |
precies. Zou je eerder een C1000 ofzo verwachten. Een supermarkt die net niks is en dan ook gaat verdwijnen ![]() | |
JDude | woensdag 12 december 2012 @ 13:35 |
Moeten die er wel zijn. Er schijnt zelfs een buizerd met gedemonteerde vleugels op de Watergraafsmeer te liggen. | |
KomtTijd... | woensdag 12 december 2012 @ 13:35 |
Misschien botste het karakter van de buizerd met het karakter van de betreffende V250, en moesten ze eerst de ruzie bijleggen. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 13:36 |
9229 (Brussel 13:18 - Amsterdam 15:19) rijdt niet op Brussel-Zuid en Brussel-Centraal, maar begint in Brussel-Noord. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 december 2012 @ 13:37 |
Dat wordt dan bewust door de trdl gedaan, niet door ARI. | |
Mr_Klaasje | woensdag 12 december 2012 @ 13:37 |
Ze zouden toch moeten weten dat dat voor onnodig veel gevaarlijke rode seinen zorgt... | |
MPG | woensdag 12 december 2012 @ 13:40 |
'Fyra is Aldi-hogesnelheidstrein' | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:40 |
Kijk, en dat verklaart de term "plukstel". Zo leer je nogeens wat op een dag ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 13:40 |
Ga heen spuit elf, met je planmatige vertragingen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 13:41 |
mja, dat hangt van de situatie af. Stel de stopper richting Geldermalsen is vertraagd dan zit de IC richting Den Bosch deze al bij Houten op de hielen. Deze moet dan tot Geldermalsen wachten voordat de inhaling kan geschieden. De andere kant op moet de stopper nog halteren bij Lunetten, waardoor een IC de + ingaat als deze achter de stopper blijft zitten. | |
MPG | woensdag 12 december 2012 @ 13:42 |
+61 is toch niet zo heel ongebruikelijk voor die spaghettiboemel ![]() | |
Korreltje-zout | woensdag 12 december 2012 @ 13:55 |
Zat net in de ic van zwolle naar lelystad en Den Haag met vertrek vanuit zwolle om 13:15 maar komen we opeens op de oude Veluwelijn terecht in plaats van op de hanzelijn. De verkeersleider vergat een wissel om te zetten ![]() ![]() | |
bork | woensdag 12 december 2012 @ 13:56 |
Ik ben er van overtuigd dat de woorden "Fyra" en "storing" binnenkort niet meer in een zin voorkomen - aldus een woordvoerder van de NS vanmorgen in de Volkskrant, vandaar die vacature? | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 13:58 |
geen idee, maar FYRA en opgeheven/afgeschaft zullen nog wel even aan elkaar gekoppeld blijven ![]() | |
LWD-Godius | woensdag 12 december 2012 @ 14:11 |
Hier het interview op een Vlaams medium. ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:15 |
De onbetrouwbaarheid van de V250 komt niet uit de lucht vallen. Langs alle kanten wordt er al jaren voor gewaarschuwd. Onder andere door Phil Pacey, één van de topmannen van Virgin Trains - volgens hem (en zijn engineers) is de V250 zeer onbetrouwbaar. Wat blijkt. | |
Mr_Klaasje | woensdag 12 december 2012 @ 14:16 |
Je moet wel uitkijken wie, wat zegt met welke achtergrond. Phil Pacey vind ik bepaald geen betrouwbare bron omdat hij baat heeft bij een slecht imago van de HSA. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:18 |
Uiteraard. Maar het lijkt erop dat hij wel gelijk heeft. ![]() | |
Q. | woensdag 12 december 2012 @ 14:18 |
Hoe kan hij dat weten? Het is geen standaard-model. | |
Mr_Klaasje | woensdag 12 december 2012 @ 14:19 |
Niet. Behalve dat er eerder slechte ervaringen zijn geweest met Ansaldo. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:22 |
Ervaringen met Ansaldo bij de Denen en hun eigen ervaringen met de Pendolino-vloot. Je kunt daar wat vergelijkingen gaan maken, en zeker als je connecties hebt met bijvoorbeeld Deense monteurs (ik noem zomaar wat hoor, weet niet of het zo is) | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 14:27 |
Waarom blijven ze doorgaan met deze flauwekul? Er is allang niemand meer die er nog in trapt hoor ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 14:28 |
Het klinkt misschien retorisch, maar is er ooit een succesvol product daarvandaan gekomen? Daar hoor je nooit wat over namelijk ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:28 |
Dit zegt veel:
| |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 14:33 |
de metro van Kopenhagen die na wat vertraging nu prima rijdt? | |
louter_genieten | woensdag 12 december 2012 @ 14:40 |
is dat Fyra gezeur nog van invloed op de dienstregeling van de Thalys? Reis morgen naar Parijs namelijk (: | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:42 |
Als jouw Thalys tot stilstand komt achter een defecte Fyra heb jij er ook last van, ja. Dan krijg je ofwel vertraging totdat die Fyra weg is, of volgt een omleiding. Bij een omleiding kan je vertraging oplopen tot +60. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 14:54 |
Benieuwd of die onverantwoordelijke debiel ook met zo'n insteek zijn hypotheek afsluit. Als het om zijn EIGEN geld gaat. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:55 |
Ach welnee, die man werkt pas sinds 2007 bij de NMBS. De echte schuldigen zijn allang gevlogen. De mensen die er nu zitten moeten het ook maar doen met de poep die ze in hun schoot geworpen hebben gekregen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 14:57 |
Wat moet ik nu zeggen? "Gelukkig maar"? ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 14:58 |
Neuh, dat niet. Iedereen weet dat de V250 onbetrouwbaar is en dat de kans dat het ooit nog goed komt met Fyra bijzonder klein is. Maar dat zul je mensen als Jadot nooit horen zeggen omdat ze dan per direct hun bureau kunnen gaan leegruimen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 15:36 |
sinds vandaag zijn er geen wadlopers meer in Nederland. De 3115 en 3215 zijn op dit moment onderweg naar Polen http://somda.nl/forum/127(...)+dingen+12+december/ Is het Wadloperverhaal dan helemaal uit? Misschien niet, want mogelijk wordt een deel van het spul dat naar Argentinië is vervoerd teruggehaald omdat er niet voor betaald is. Mogelijk worden die stellen ook aan Polen gesleten | |
ZwartmetSuiker | woensdag 12 december 2012 @ 15:45 |
Nooit in gereden helaas. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 16:18 |
Ook wel een goed idee. Tenminste geen gezeik meer met die spanningssluis ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 12 december 2012 @ 16:19 |
ik heel vaak. ![]() ![]() | |
jpajs | woensdag 12 december 2012 @ 16:40 |
| |
Surveillance-Fiets | woensdag 12 december 2012 @ 16:43 |
Foutje ![]() | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 16:52 |
Gelukkig dat die transatlantische boten gratis varen. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 16:53 |
Ik had de trein van 15:26 uit amersfoort, ben net zaandam uit... Was precies om 16:14 op Sloterdijk. Daar uitgestapt, en gewacht op ic naar Den Helder. Op tijd, +5, +10 en ding komt met +12 aanzetten. Las op Facebook iets over drukte, ik zag ding binnenkomen en ben maar naar de overzijde gelopen. Komt er een irm vier voorrijden waar 8 gepland is. Zit nu in Ic schagen op blokafstand van de sprinter die achter ic aanging op Zaandam. Schade tot nu toe, +23. | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 16:55 |
Nog 7 minuten erbij sparen en je hebt weer een GtbV'tje erbij ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 16:56 |
Het was een visie dat die vrouw me er 2 gaf maandag :p | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:03 |
net op het nieuws. De Hoekse lijn wordt over vijf jaar een metrolijn | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:06 |
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken met de goederen dan! Wel tof, grote ombouw ![]() | |
Facepalm | woensdag 12 december 2012 @ 17:06 |
Je kan nu je zitplaats uitkiezen bij DB ![]()
| |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 17:10 |
Netjes ![]() | |
dennistd | woensdag 12 december 2012 @ 17:10 |
Maar voor een reis Berlijn-Amsterdam is ie niet verfügbar.. | |
Litpho | woensdag 12 december 2012 @ 17:13 |
Dat kan met de Fyra ook. Als je op tijd bent is er meestal wel een bankje op het station te claimen. | |
Korreltje-zout | woensdag 12 december 2012 @ 17:13 |
Zat ik ook in, zie vorige pagina ![]() Sinds afgelopen zondag rijden er op mijn 'thuistraject', baarn-utrecht v.v., weer een aantal plan v's. Deze komen, aan de tekst op de trein te zien, van de lijn emmen-zwolle. Weet iemand waar voor de rest nog de plan v's rijden in Nederland, vind het namelijk heerlijke bakken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:13 |
waarschijnlijk een soort van strengelspoor, waardoor goederentreinen iets verder van het perron komen te rijden | |
Facepalm | woensdag 12 december 2012 @ 17:15 |
Volgens mij kan je alleen voor de ICE een plaats uitkiezen. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:20 |
Dat lijkt me uitermate onwaarschijnlijk. Ook komen de goederentreinen daardoor niet "verder van het perron te rijden." Of wou je de linker metrorail laten dubbelen als rechter goederenrail? Creatief, net weer niet hetzelfde als strengelspoor, erg gevoelig voor differentiële slijtage, en dus duur in onderhoud. lijkt mij hoor ![]() | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 17:25 |
De eerste scheurtjes in wat een mooi huwelijk had moeten worden? NMBS-baas wil uitleg over Fyra-problemen - De Standaard | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:26 |
Strengelspoor komt als term het dichtst in de buurt imo. Wat ik bedoel is dat de metro's dichterbij de perrons komen te rijden dan de huidige treinen. Dan gaan goederentreinen niet passen. Daarom kan ik me voorstellen dat ze bij de stations een voorziening maken dat een klein stukje naast de metrorails nog twee rails komen te lopen waar goederentreinen over komen te rijden. Na het station gaat het weer verder als één spoor. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:27 |
Die descheemaker moet HEEL rap zwijgen want zij moeten nog altijd één extra treinstel bestellen. EN nu is de productielijn inmiddels afgebroken. Dus als hij zegt: Dan liegt ie dat ie barst. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 12 december 2012 @ 17:27 |
Bestaat dat überhaupt in Nederland? | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:28 |
Oh zo. Leuk. Lekker veel wissels bouwen ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:28 |
niet in deze vorm. Strengelspoor hebben we wel in Nederland. Voorbeeld zijn de trams in Amsterdam die in sommige straten er gebruik van maken | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 17:30 |
Zoek eens bij Google Afbeeldingen op Lossetalbahn. Of bekijk dit filmpje vanaf 3:30 [ Bericht 6% gewijzigd door Bitlord op 12-12-2012 17:38:10 ] | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:35 |
Vanaf hier: | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 17:38 |
Hihi | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:38 |
uiteindelijk met +26 aangekomen.. | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 17:40 |
Zo veel wissels ![]() Met winterweer hoeven die hopelijk toch niet gebruikt te worden... Alhoewel, afgelopen zaterdag, toen de aangepaste dienstregeling gold, besloot iemand ook dat de stoptrein Zwolle-Amersfoort waar ik in zat eens moest gaan roestrijden over een spoor dat in de gewone dienstregeling überhaupt niet gebruikt wordt. Onnodige wissels bij winterweer niet bedienen is blijkbaar geen richtlijn bij ProRail? [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 17:40:50 ] | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:41 |
ik was eerder ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:43 |
Zeker wel. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:47 |
Outletcenter Bleizo komt er niet Toegevoegd: woensdag 12 dec 2012, 14:12 Update: woensdag 12 dec 2012, 14:18 Winkelcentrum Factory Outlet Center Bleizo, dat gebouwd zou worden langs de A12 bij Zoetermeer, komt er niet. Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben het bouwplan afgekeurd. Het outletcentrum had plaats moeten bieden aan 20.000 vierkante meter winkelruimte. Investeerders wilden Bleizo in 2015 openen, en verwachtten 3,6 miljoen bezoekers per jaar te trekken. 'Economische ramp' Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gaven vorige maand nog groen licht voor het project voor de omstreden plannen. Winkeliers uit de regio noemden Bleizo "een economische ramp". Burgemeester Aptroot van Zoetermeer zei in het project juist kansen te zien. Zowel voor- als tegenstanders probeerden tot vlak voor de vergadering de partijen over te halen. De ChristenUnie besloot uiteindelijk de bouwplannen af te wijzen, en daarmee was een meerderheid in Provinciale Staten tegen. Bron Zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de bouw van mogelijk treinstation BleiZo wat daar bij had moeten komen.. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:48 |
Ben benieuwd. Zal wel een speciaal contract zijn waarbij een ingenieursbureau samen met een aannemer iets gaat ontwerpen en bouwen. Lijkt me wel tof! | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:50 |
dat station was er waarschijnlijk sowieso niet gekomen. Zonder spoorverdubbeling past het nauwelijks in de dienstregeling | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:52 |
Krijg je dit dus.![]() Is toch helemaal niet handig man ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:53 |
Ah, ik was onze vriend al kwijt ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:54 |
toch zal het zoiets gaan worden ja | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:54 |
Zoetermeer Oost zou gesloopt gaan worden daarvoor. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:54 |
die man is een wandelende ramp. helaas zitten er daar meer van in de VVD | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 17:54 |
Bron trouwens van de ombouw, heb het nog nergens teruggevonden.. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 17:57 |
onder meer hier: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)etroverbinding.dhtml | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 17:59 |
Zeker weer eoa leeghoofd op een ingenieursbureau wat met zoiets komt. Overal wissels gaan saneren omdat het zo onderhoudsgevoelig is, en hier, volstrekt onnodig, er 4 per station BIJ gaan bouwen ![]() Nou iedereen ziet aankomen wat er gaat gebeuren, die gaan natuurlijk kapot, waardoor de metro over het goederenspoor moet, mensen in dat gat tussen perron en trein terecht komen etc etc. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:05 |
Wel geinig, van het een recreatieplasje naar de andere recreatieplas in één metrostel ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:05 |
Pssst. Die hebben ze al ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 18:06 |
geld moet rollen | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:11 |
Ik denk dat ze daarmee metrohalte Beurs en Blaak bedoelen ![]() Niet zo respectloos over ingenieurs he.. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:14 |
Respect moet je verdienen ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:15 |
Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht, Hanzelijn, HSL-Zuid, allemaal prachtig geëngineerd. Dat de uitvoering wat minder is kan een ingenieur niks aan doen.. Aanpassing Utrecht Zuid, Harmelen Aansluiting - Utrecht.. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:17 |
Leuk. Maar wie 4 extra wissels per station gaat bouwen "omdat dat hip is", is een mongool. Ingenieur of niet. | |
greavy | woensdag 12 december 2012 @ 18:18 |
Ze weten in Duitsland nu al dat er een trein gaat ontsporen op één of ander kopstation. Foto stond op Drehscheibe, maar zonder stationsnaam erbij...![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 18:19 |
![]() | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 18:23 |
Hamburg Altona | |
greavy | woensdag 12 december 2012 @ 18:24 |
Oké. *googlet op ontsporing op Hamburg Altona* *vind nog niks* | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:25 |
Hoe bedoel je en waar bedoel je dat? Wellicht eis vanuit het Programma van Eisen? | |
DriekOplopers | woensdag 12 december 2012 @ 18:26 |
Tarieven FalendeFyra moeten fors omlaag, vindt Voor Beter OV. Brief aan NS-baas Meerstadt: http://www.voorbeterov.nl/120909.php | |
Bitlord | woensdag 12 december 2012 @ 18:28 |
Zou deze oplossing op de Hoekselijn wel zo uitvoeren dat de goederentrein 1x per dag een knikje moet.maken en niet elke tien minuten een metro. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:31 |
Dat lijkt slim. Totdat de wissels inderdaad kapot gaan en de goederentrein een stukje langs de betonnen perronrand schraapt. En een 45 kuub ketelwagen met methanol openhaalt of zo ![]() Kajjelachejonge ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:37 |
Iemand die dat bedacht heeft, wie het ook is, is niet slim. Klaar ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:38 |
Zegtie dan niet gewoon "NSH is ander cluppie, je moet niet bij mij wezen"? ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:39 |
Ik vroeg ook een locatie. Onderbouw je mening eens, waar zijn die 4 extra wissels dan en waarom zouden ze volgens jou weg kunnen? | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:39 |
Meerstadt is baas van NS, waaronder NSR, NedTrain en ook NSH valt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:41 |
in dat plaatje wat ik schetste en waarvan PSM zei dat het zo gaat worden. Of wou je dat zonder wissels gaan oplossen? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:42 |
Oh okee ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:42 |
OOOOHHHH die, maar die heb jij geëngineerd ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:45 |
Recordaantal klachten nieuwe dienstregeling NS Nog nooit werd er zoveel geklaagd over een nieuwe dienstregeling van NS als nu. Al meer dan 2000 reizigers klagen over overvolle treinen en vertragingen. Sinds zondag rijden de treinen volgens een nieuw spoorboekje. Het nieuwe spoorboekje is volgens de NS de ingrijpendste verandering van de afgelopen vijf jaar. Niet iedereen is daar blij mee. Op twitter regent het klachten, en ook reizigersorganisaties krijgen veel commentaar. Zij ontvingen al meer dan 2000 klachten. "De NS leert onvoldoende van zijn fouten. Het lijkt wel alsof het ieder jaar slechter gaat met de nieuwe dienstregeling", zegt Riekus Spithorst van de Maatschappij voor beter OV. De NS belooft de klachten in de gaten te zullen houden, en waar nodig de dienstregeling te verbeteren. "Aan het eind van deze week zullen we kijken wat we kunnen veranderen", aldus woordvoerder Eric Trinthamer tegen RTL Nieuws. België roept NS op matje De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. De top is ontboden om tekst en uitleg te geven over de technische problemen waarmee de verbinding tussen Brussel en Amsterdam kampt. De NMBS maakt zich grote zorgen. De Fyra kreeg inmiddels al de bijnaam Aldi-trein, omdat voor het goedkoopste materieel werd gekozen. De klachten zijn. 1. Vervallen IC-stop Almere Buiten 2. Apeldoorn en Deventer: minder rechtstreekse treinen naar Utrecht 3. Vervallen snelle overstappen in Deventer 4. Langere reistijd Amsterdam - Den Haag door wegvallen Beneluxtrein 5. De treinen uit Haarlem richting het zuiden zijn te druk 6. Veluwestoptrein heeft slechte overstappen in Amersfoort 7. Emmen-Zwolle: Arriva maakt er een zooitje van 8. Overstap Veolia > NS in Heerlen is te kort 9. Alle stations in Zeeland worden nu door de IC aangedaan 10. De treinen tussen Amersfoort en Utrecht zijn te druk. Bron | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 18:47 |
7 vind ik niet echt terecht. Zo beroerd doet Arriva het niet op dat traject. Sterker nog, de treinen op Zwolle - Emmen rijden volgens mij redelijk op tijd nu. Ik ken wel een traject waar het minder gaat ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 18:48 |
zou kunnen ja. Als ze slim zijn dan hoeven ze maar één spoor om te bouwen, omdat die cargo bijvoorbeeld alleen maar 's nachts rijdt | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 18:49 |
10 is terecht, rijden nu i.p.v. gecombineerde ic's Den Haag - Rotterdam alleen nog treinen naar Den Haag òf Rotterdam, en allebei op halve lengte. Volkomen getikt. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:52 |
PaintMaster Fles jwz ![]() | |
zoem | woensdag 12 december 2012 @ 18:54 |
Hey, mijn klacht staat er ook tussen ![]() Maar dat was natuurlijk op aandringen van de provincie Zeeland. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:55 |
Dat is toch onbegrijpelijk? Is dat nou waarvoor iedereen maar zijn persoonlijke data afstaat aan die Synovate niksnutten? ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 18:57 |
NSR heeft daarvoor een programma, 'Aurora', wat de mat inzet berekend. Blijkbaar is er onjuiste of onvoldoende informatie op Amersfoort - Utrecht.. ![]() | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 18:58 |
Ja, weggooien die zooi. Voorheen ieder kwartier het equivalent van zes bakken VIRM als IC, nu zes bakken ICMm. | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 18:59 |
berekenT. Wel knap trouwens. Het is nou niet direct alsof NS nog geen honderd jaar op dat traject rijdt ![]() | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 19:01 |
Het biedt overigens wel perspectieven voor een integrale viersporigheid Rotterdam - Rijswijk. De twee treinsporen te Schiedam voor naar Hoek van Holland zullen wel werkloos worden. Ligt helaas alleen een brug onderweg waar weer een hoop geld naar toe moet dan.. | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 19:01 |
Welke brug? | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 19:02 |
Dat ding over de Poldervaart? Dat valt wel mee qua duur. | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 19:03 |
op Amersfoort - Utrecht reed in de spitsen wel meer dan dat. Tot een bak of 22 per half uur. Nu doen ze het met een stuk minder | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 19:04 |
IRM? Niet zoveel hoor ![]() | |
Panthera. | woensdag 12 december 2012 @ 19:04 |
De treinen naar Rotterdam vanuit Amersfoort zijn juist weer langer geworden. Afgelopen twee jaar maximaal zes, nu vaak weer 10. Totaal onnodig overigens van Utrecht naar Rotterdam, ook in de spits, het is de afgelopen paar jaar veel rustiger geworden heb ik het idee, maar goed, daar klaag ik niet over. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 19:05 |
Denk het wel, dit lelijke ding: http://goo.gl/maps/U6gXG Tsja, een kunstwerk is nou eenmaal stuk duurder dan een gewone zandgrond ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 19:06 |
In de spits? Oh jawel hoor ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 december 2012 @ 19:06 |
IRM en/of ICM Wat te denken van 561, 2861 en 12561 die opgeteld er wel in de buurt kwamen | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 19:07 |
Max 14 irm in de NO naar Zwolle en 6 naar Deventer, ik tel 20 hoor ![]() | |
Ireyon | woensdag 12 december 2012 @ 19:07 |
Amsterdam - Eindhoven hetzelfde verhaal. Eerst had je 12 bakken naar Maastricht/Heerlen. Nu rijdt-ie in z'n geheel door naar Maastricht dus is 6 bakken genoeg. Simpele NS logica. | |
b2py | woensdag 12 december 2012 @ 19:07 |
Ai, voortreinen vergeten ![]() | |
Anno1982 | woensdag 12 december 2012 @ 19:08 |
Sorry, ik hap toch even... Met de ingenieurs is niets mis, die doen allemaal hun best om iets fatsoenlijks te engineeren. Boven de ingenieurs zit echter nog een commerciële laag die (niet gehinderd door enige kennis of ervaring) bepaalt wat de ingenieurs moeten maken. | |
MaxMark | woensdag 12 december 2012 @ 19:13 |
Ik kom er een paar keer per maand, had het niet eens herkend ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 december 2012 @ 19:17 |
Jazeker wel. Ik weet alleen niet of dat zaterdag ook gold. Wordt door het OCCR aangegeven. | |
Mr_Klaasje | woensdag 12 december 2012 @ 19:19 |
Zaterdag was het zulk goed weer dat het in de loop van de dag echt wel kon. | |
greavy | woensdag 12 december 2012 @ 19:22 |
Fyra-punctualiteit de afgelopen dagen: Zondag 9-12-12 Van de 20 treinen waren er 7 treinen vertraagd. Er vielen 0 treinen uit. De gemiddelde vertraging was 10,2 minuten. De hoogst gemeten vertraging bedroeg 117 minuten, in verband met een defecte trein. De totale punctualiteit bedroeg 73%. Maandag 10-12-12 Van de 20 treinen was er geen één trein op tijd. Er vielen 0 treinen uit. De gemiddelde vertraging was 20,4 Minuten. De hoogst gemeten vertraging bedroeg 61 minuten, in verband met een defecte trein. De punctualiteit bedroeg 0%. Dinsdag 11-12-12 Van de 20 treinen waren er twee treinen op tijd. Er vielen 2 treinen uit. De gemiddelde vertraging was 15,44 Minuten. De hoogst gemeten vertraging bedroeg 63 minuten, in verband met een defecte trein. De punctualiteit bedroeg 10%. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 12-12-2012 19:31:56 ] | |
Dr_Flash | woensdag 12 december 2012 @ 19:24 |
Nou dat lijkt me niet te kloppen. sowieso is dit nog maar ten opzichte van het streven om 8 ritten te rijden. Bij lange na niet wat de concessie voorschrijft. Er vallen dus elke dag sowieso 10 treinen extra uit die ze niet eens PROBEREN te rijden ![]() | |
greavy | woensdag 12 december 2012 @ 19:30 |
Volgens de huidige DRGL en de bekende uitvallen moet dat kloppen. Vandaag staan we al op 4 uitgevallen treinen en maar één trein op tijd. | |
James1988 | woensdag 12 december 2012 @ 19:31 |
Als slechts 2 van de 20 treinen op tijd was is de punctualiteit echt geen 90% hoor. | |
greavy | woensdag 12 december 2012 @ 19:31 |
Oeps. Moet 10% zijn natuurlijk ![]() | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 19:31 |
Dat kan, maar op het volgende kwartier rijdt die trein pas vanuit Utrecht. Mensen die van Amersfoort naar Rotterdam willen, stappen dan niet in Utrecht over maar in Gouda, waardoor tussen Utrecht en Gouda de capaciteit niet echt van hoera is. | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 19:32 |
Ach ja, detail. | |
Duvel | woensdag 12 december 2012 @ 19:32 |
Boem. |