abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:18:57 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120213010
Nou Fles, vanaf volgende week heb je ook zo'n overrated en dure koffiezaak in Deventer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155038
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120213248
quote:
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120213267
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:18 schreef dennistd het volgende:
Nou Fles, vanaf volgende week heb je ook zo'n overrated en dure koffiezaak in Deventer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155038
Ja. En nog steeds geen geldautomaat 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:25:53 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120213425
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. En nog steeds geen geldautomaat 8)7
prioriteiten he :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:27:09 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120213483
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte?
Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven..
Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting.

De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar.

Treindiensten
In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden:

Binnenlands
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v.
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v.

Internationaal
• 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v.
• 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v.
• 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag

Zitplaatsen
In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie:

• Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen
• Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen
• Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject

In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt.

Punctualiteit
In artikel 6.3 staat gespecificeerd:

• 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA.
• De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten.
• Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen

In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer.

Toegankelijkheid
HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen.

Klanttevredenheid
Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats.

(Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt)

Handhaving
Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken.

Ingroeiperiode
• Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen
• De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar
• Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux)

In de praktijk:
- Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking.
- De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen
- De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed.

Intrekking van de concessie
Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste:

• Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA
• Stakingen, oorlogen, rellen, enz
• Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid
• Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS

Ook van belang:
• De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval:
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt;
- de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet;
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt;
- HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie

Continuïteit
Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant

Heel lang verhaal kort
De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk.

De belangrijkste punten op een rijtje:
• 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd
• Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen
• Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages)
• Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden
• Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet?
pi_120213656
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:37 schreef WhiteJoker het volgende:
Wie had het vandaag over die laatste trein Amsterdam-Brussel?
treinreiziger twitterde op dinsdag 11-12-2012 om 22:35:27 Aai, laatste trein Amsterdam - Brussel wordt momenteel aangegeven met +120 ... http://t.co/8rI1g5ZW reageer retweet
De andere kant op is (nog) op tijd...
Even vergelijken:

De Beneluxtrein had een nominale reistijd van 2:56. Maar hij viel regelmatig uit en wie weet had 'ie dan ook nog een beetje vertraging, laat ik zeggen een minuut of vijf, dus met een beetje pech zat je op een reistijd van 4:01.

De Fyra heeft een nominale reistijd van 2:01. Maar een vertraging van +120 komt blijkbaar regelmatig voor (laatste trein zondag, laatste trein vandaag). Maakt in totaal 4:01.

Conclusie: Met de Fyra reis je misschien sneller tussen Brussel en Amsterdam dan eerst, maar misschien ook wel niet.
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:34:37 #57
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_120213866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Even vergelijken:

De Beneluxtrein had een nominale reistijd van 2:56. Maar hij viel regelmatig uit en wie weet had 'ie dan ook nog een beetje vertraging, laat ik zeggen een minuut of vijf, dus met een beetje pech zat je op een reistijd van 4:01.

De Fyra heeft een nominale reistijd van 2:01. Maar een vertraging van +120 komt blijkbaar regelmatig voor (laatste trein zondag, laatste trein vandaag). Maakt in totaal 4:01.

Conclusie: Met de Fyra reis je misschien sneller tussen Brussel en Amsterdam dan eerst, maar misschien ook wel niet.
Als je in Dordrecht of Roosendaal woont ben je al helemaal slecht uit met het gedrocht van Hispeed
RED ONS HENNIEGOD
pi_120214005
De Fyra is gewoon een faalproject. Dat zag men 2 jaar terug mist niet langer geleden behalve de NS al.
AJAX AMSTERDAM!
pi_120214350
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:34 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Als je in Dordrecht of Roosendaal woont ben je al helemaal slecht uit met het gedrocht van Hispeed
Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding
pi_120214382
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting.

De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar.

Treindiensten
In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden:

Binnenlands
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v.
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v.

Internationaal
• 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v.
• 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v.
• 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag

Zitplaatsen
In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie:

• Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen
• Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen
• Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject

In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt.

Punctualiteit
In artikel 6.3 staat gespecificeerd:

• 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA.
• De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten.
• Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen

In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer.

Toegankelijkheid
HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen.

Klanttevredenheid
Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats.

(Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt)

Handhaving
Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken.

Ingroeiperiode
• Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen
• De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar
• Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux)

In de praktijk:
- Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking.
- De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen
- De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed.

Intrekking van de concessie
Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste:

• Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA
• Stakingen, oorlogen, rellen, enz
• Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid
• Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS

Ook van belang:
• De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval:
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt;
- de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet;
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt;
- HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie

Continuïteit
Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant

Heel lang verhaal kort
De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk.

De belangrijkste punten op een rijtje:
• 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd
• Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen
• Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages)
• Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden
• Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet?
Klinkt als iets dat een hbo afstudeerproject had kunnen zijn
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:46:49 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120214487
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:

Klinkt als iets dat een hbo afstudeerproject had kunnen zijn
Ik had een beetje tijd te veel, I know :Y
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:48:49 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120214591
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:49:45 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120214638
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
pi_120214874
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
pi_120215041
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Als ik het zo lees mag de minister vanalles, maar hoeft er helemaal niks.

Het vervelende is natuurlijk ook dat NS Hispeed destijds veel te veel geld voor de concessie heeft geboden. En dat verlies komt linksom of rechtsom bij de overheid terecht, want bij opnieuw aanbesteden zal blijken dat de biedingen tegenvallen t.o.v. de huidige concessie-opbrengsten, maar het andere alternatief is dat NS Hispeed gered moet worden door NS, wat in overheidshanden is, waardoor de winst en dus de dividend voor de overheid zal tegenvallen.

Vandaar dus dat is besloten om vanaf 2015 de HSL-concessie te integreren met het hoofdrailnet. Dan zou de HSL beter benut moeten kunnen worden waardoor het verlies voor de overheid minder zou zijn dan bij opnieuw aanbesteden.

Dan moet NS natuurlijk wel de HSL beter gaan benutten dan een ander bedrijf na opnieuw aanbesteden van de losse HSL zou kunnen doen. Ik vraag me af: kunnen ze dat en hebben ze hier de ambitie toe?
  woensdag 12 december 2012 @ 00:01:57 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120215085
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
Het betreft een publiekrechtelijke concessie.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 00:04:47 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120215187
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
het is wel een interessante casus trouwens, want HSA levert niet wat het belooft heeft. HSA had destijds bij de aanbesteding concurrentie van andere bedrijven, welke mogelijk wel waar voor het geld hadden kunnen bieden.

Nu kun je idd de overheid niet dwingen om de concessie in te trekken, maar ik vraag me wel af of je de rechter hierover tot een uitspraak kunt dwingen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120215416
opzich ben ik, op fiscaal recht en bestuursrecht na niet thuis in publiekrecht
pi_120216334
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding
Roosendaal was anders een vrij logisch kruispunt aangezien de lijnen uit Zeeland en Brabant er samenkomen..
pi_120217932
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken. Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf. En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?

Je pagina staat gebookmarked, ik denk dat ik dat morgen nog even ga doorlezen.
  woensdag 12 december 2012 @ 07:43:23 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120218087
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:14 schreef b2py het volgende:
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken.
Graag gedaan ;)
quote:
Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf.
De keuze voor een reserveringsplicht ligt inderdaad bij de Nederlandse overheid, NS Hispeed presenteert het (samen met NMBS) echter als een eigen keuze en dan is het ook hun eigen verantwoordelijkheid voor de kritiek die erop komt.
quote:
En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?
Die 98% geldt voor reizigers in "economy", ofwel tweede klas.

Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.

De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
  woensdag 12 december 2012 @ 09:07:09 #72
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219187
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.
Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
pi_120219420
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
Ik gok op het laatste. :7
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 09:25:27 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219599
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 09:51:13 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120220263
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 12 december 2012 @ 09:57:49 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220436
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Nu al? 8)7

En dat word ook niet meer aangevuld ofzo? :') Das toch blachelijk 8)7
pi_120220456
Neem aan dat deze nog afgebouwd wordt, daar zou NS toch nooi5 akkoord mee gaan, een half stel?
pi_120220543
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
Het is dan ook niet de Maatschappij voor Betere Nieuwsbrieven :{w :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220562
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Want stuurtafels slijten bij bosjes... van het stilstaan :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220564
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
  woensdag 12 december 2012 @ 10:03:38 #81
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120220586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:04:56 #82
104871 remlof
Europees federalist
pi_120220611
Hah, ik zat in een Mat'64 die werd ingezet als intercity tussen Zwolle en Roosendaal.
Ouderwets vertrouwd gevoel was dat.
pi_120220614
Ja, want waarom zou je universele onderdelen gebruiken? Gewoon lekker unieke op maat gemaakte nooit meer na te bestellen stuurtafels joh leuk *O* is goedkoper :')

Oh wacht, toch niet zo :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:05:15 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120220620
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 12 december 2012 @ 10:06:44 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220653
En als ze dus 1 van die 19 treinen in elkaar rossen zoals laatst een met een VIRM bij Amsterdam gebeurt is, dan gaat je strategisch reserve, nee, NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
pi_120220683
quote:
4s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:03 schreef V2 het volgende:

[..]

Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
Het was een goede aanbesteding dus. Prachtig. Echt, wie verzint zoiets? :')
For great justice!
pi_120220696
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie.
For great justice!
pi_120220700
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:09:52 #89
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220724
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Nee, maar er is ook geen overweg voor nodig is afgelopen jaar gebleken ...
pi_120220796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:15:16 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220829
quote:
15s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Er is nog een risico, achterlijke gladiolen zoals deze

  woensdag 12 december 2012 @ 10:16:20 #92
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220855
BredaVandaag-verslaggever waagt ook een Fyra-poging.

ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:37:31 Op naar Antwerpen, met de Fyra, en niet het juiste kaartje. Wordt leuk. Cc @Tanguy_Veys http://t.co/4d9C5MmX reageer retweet
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:57:01 Nog geen 10 minuten onderweg met #fyra en nu al moet de trein gereset worden. Hulde aan de #v250. #prutsers reageer retweet
Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:18:52 #93
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220902
quote:
9s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:16 schreef JDude het volgende:

Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
T moet ontzettend frustrerend zijn voor machinisten en conducteurs servicemedewerkers om gereedschap mee te krijgen van je baas waar je geen hol aan hebt...
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:18:56 #94
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120220904
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn
Dat betekent dat er ook geen mensen meer zouden mogen staan. Daardoor passen er minder mensen in de trein en dus worden kaartjes duurder. En ik denk dat niemand 25% meer zou willen betalen voor zijn kaartje omdat er dan bij die weinige keren dat er een ongeluk gebeurt een paar mensen extra het te laten overleven.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 12 december 2012 @ 10:23:13 #95
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220984
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 10:10:57 Na heel even de 233 km/u te hebben aangetikt, toch weer abrupt tot stilstand gekomen. "Er is een mankement." @failra http://t.co/EDYTLO4s reageer retweet
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 10:21:20 Het is wéér gelukt: #Fyra Antwerpen strandt voortijdig en moet noodgedwongen naar Breda. De vierde dag verloopt dus evenmin goed. reageer retweet
  woensdag 12 december 2012 @ 10:23:45 #96
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220993
Dat wordt weer busjes inzetten.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:25:10 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120221025
De score so far:

Fyra 9216 (07:41 Amsterdam - 09:42 Brussel-Zuid) - opgeheven te Rotterdam ivm een veiligheidsstoring met de deuren, reizigers stappen over op 9220
Fyra 9220 (08:41 Amsterdam - 10:42 Brussel-Zuid) - onderweg defect gegaan. Wijkt uit naar Breda, reizigers worden met een bus verder vervoerd
  woensdag 12 december 2012 @ 10:25:54 #98
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120221046
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:18 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat betekent dat er ook geen mensen meer zouden mogen staan. Daardoor passen er minder mensen in de trein en dus worden kaartjes duurder. En ik denk dat niemand 25% meer zou willen betalen voor zijn kaartje omdat er dan bij die weinige keren dat er een ongeluk gebeurt een paar mensen extra het te laten overleven.
Sowieso is dat het hele probleem van alles wat de OVV zegt. Ruimer plannen... Extra infrastructuur? Vertraagde trein conflict-vrij bijsturen... Maar met de grote hand van de modelbaan af halen?

Het enige punt wat nog enigszins staat is het zoveel mogelijk voorkomen dat menselijk falen tot een ongeluk leidt. => ATB-vv/ETCS maar ook dat is niet gratis.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:32:34 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120221230
dan zou je ARI ook uit moeten breiden. Niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt, maar ook kijken naar de treinenloop verderop om zo te kijken welke trein het beste eerst over een bepaald stukje spoor kan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120221331
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie.
Over een paar jaar komt er vast een parlementaire enquête om vast te stellen wat er toch zo mis is gegaan bij NS Hispeed. Een van de discussies is dan vast dat het goedkoper was geweest om een ICE van de plank te kopen in plaats van in zee te gaan met die Italiaanse faalhazen, die ook al rommel aan de Denen hadden geleverd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')