abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:48:23 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120207820

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_120207831
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
Niks gebaar, even wennen of kinderziektes. Het is tijd dat de concessieverlener eens daadkrachtig optreedt. Binnen 1 maand merkbare verbetering bij Fyra, anders spullen inleveren en het spoor verlaten.

Het is genoeg geweest.
Jij bent laatste best wel aggresief op NSH & Fyra he? :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:50:19 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120207924
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120208062
Stations Zuidbroek, Winschoten en Hoogezand-Sappemeer krijgen facelift
ZUIDBROEK – Vier grote stations langs de spoorlijn Groningen – Bad Nieuweschans krijgen een facelift. Het gaat om de stations van Winschoten, Zuidbroek, Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer. Dit zijn stations waar dagelijks meer dan 1.000 reizigers in- en uitstappen.

Facelift Noordelijke Stations
De provincie heeft voor de stations integrale plannen opgesteld voor de komende vijf jaar samen met ProRail, NS Stations, Arriva en de gemeenten.

De basis voor de plannen is het project Facelift Noordelijke Stations. Dit project bestaat uit het uitbreiden van het aantal fietsenstallingen, de uitbreiding en verbetering P+R-voorzieningen, het aanbrengen van dynamische en actuele reisinformatie, en het vervangen en verbeteren van bankjes en schuilruimtes op alle regionale stations in de provincie Groningen.

Betere waardering
Door de verbetering van de voorzieningen moeten meer mensen in de provincie gebruik gaan maken van de trein en de huidige reizigers de stations beter gaan waarderen. De facelift van de noordelijke stations wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Zuidbroek
Voor het station van Zuidbroek bestaan plannen om een verbinding aan te brengen tussen het vernieuwde Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum (NNTTM) en de rest van het stationsgebied. Hierdoor komt het gebouw beter tot zijn recht en versterken het museum, het station, de bussen en het P+R-terrein elkaar.

Ook het gebied met de bussen krijgt een verbeterde inrichting en de P+R-voorzieningen worden uitgebreid.

Hoogezand-Sappemeer
Op station Hoogezand-Sappemeer wordt het stationsgebouw mogelijk vervangen door een nieuwe wachtruimte. De bedrijfsruimte verdwijnt. Nu staat het gebouw nog leeg. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om de achterkant van het garagebedrijf in te richten als schuilruimte.

Mogelijk wordt het pand ook helemaal gesloopt. Door het pand te slopen komt er meer parkeerruimte voor fietsen en auto’s.

Winschoten
In Winschoten onderzoeken de NS en ProRail hoe het karakteristieke stationsgebouw beter benut kan worden. Inmiddels maakt al een ondernemer gebruik van het gebouw.

Een ander gedeelte van het gebouw kan weer in gebruik worden genomen als wachtruimte.

Ook komt er in de toekomst een nieuw busstation. Het gebouw dat er nu staat is sterk verouderd en moet worden gesloopt. Op dit moment worden plannen gemaakt voor een nieuw busstation.

Het gebied rondom het station krijgt mogelijk een nieuwe inrichting. Onderzocht wordt of de weg voor het station een 30 kilometerzone kan worden.

De tunnel onder het spoor wordt ook nog verder opgeknapt. Het afgelopen jaar is er al geïnvesteerd in betere verlichting en het beter schoonhouden van de tunnel. Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt. Het fietspad in de tunnel wordt minder steil gemaakt.

Martenshoek
Op station Martenshoek wordt onder meer onderzocht hoe er een betere aansluiting van de bussen op de trein kan komen.

Bron
pi_120208089
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
En weer vol :D
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
Het is genoeg geweest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:54:22 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120208131
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Jij bent laatste best wel aggresief op NSH & Fyra he? :P
Ik ben dit geblunder meer dan zat. Het is al meer dan 3 jaar schering en inslag: vertraging, uitval, slecht onderhoud, niet voldoen aan eisen in de concessie. En nu, 3 dagen na de start van Fyra Brussel ("wij zijn er helemaal klaar voor!") is er amper een trein op tijd op z'n bestemming aangekomen.

Het is genoeg geweest. In Engeland, een land waar ze wél oog hebben voor de reiziger, had dit bedrijf allang de concessie (eigenlijk de franchise) moeten inleveren en was men opnieuw gaan aanbesteden.

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
NSH even laten doorrijden totdat er een vervoerder is die het wel kan. Alstom en Stadler kunnen snel leveren, een aanbestedingsronde is lang niet altijd nodig.
pi_120208140
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Nou en? NSH ook niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120208226
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Staat nog wat materieel op de dijksgracht vast te roesten :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:56:42 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120208274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Staat nog wat materieel op de dijksgracht vast te roesten :P
dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120208275
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik ben dit geblunder meer dan zat. Het is al meer dan 3 jaar schering en inslag: vertraging, uitval, slecht onderhoud, niet voldoen aan eisen in de concessie. En nu, 3 dagen na de start van Fyra Brussel ("wij zijn er helemaal klaar voor!") is er amper een trein op tijd op z'n bestemming aangekomen.

Het is genoeg geweest. In Engeland, een land waar ze wél oog hebben voor de reiziger, had dit bedrijf allang de concessie (eigenlijk de franchise) moeten inleveren en was men opnieuw gaan aanbesteden.

[..]

NSH even laten doorrijden totdat er een vervoerder is die het wel kan. Alstom en Stadler kunnen snel leveren, een aanbestedingsronde is lang niet altijd nodig.
Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
pi_120208304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:53 schreef b2py het volgende:

Winschoten
[knip]...Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt.
Nog meer glas in de tunnel? Die ligt elke keer al vol glas als de overkapping weer eens vernield is. Volgens mij wordt de laatste tijd ook geen nieuw glas meer geplaatst bij de overkapping.
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:57:13 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120208308
Ik heb wellicht een stomme vraag voor (aspirant) machinisten hiero met reizigerstreinen. Merk je aan het rijgedrag of een trein vol of leeg is, qua optrekken afremmen, of qua vermorgen verbruik ofzo?
pi_120208317
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Wij hebben toch ook dat TBL1+ geaccepteerd, zij moeten gewoon niet zo zeiken. Kut belgen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:57:27 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120208329
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en? NSH ook niet
NSH rijdt tenminste nog met iets, maar een wanprestatie kun je het zeker noemen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:04:38 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120208814
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
Er zitten ontbindende voorwaarden in de concessie voor wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd. Voorwaarden hebben betrekking op onder andere prestaties en rittijden.

In de concessie is eveneens opgenomen dat het rollend materieel beschikbaar gesteld dient te worden aan een volgende exploitant. Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC. De nieuwprijs van 19 V250's is trouwens 380 miljoen euro.

Iedereen kan een treindienst opzetten mits hij de juiste papieren heeft.
pi_120208926
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Oh ja tuurlijk, als je niet WIL is er altijd wel een smoes *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120209030
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er zitten ontbindende voorwaarden in de concessie voor wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd. Voorwaarden hebben betrekking op onder andere prestaties en rittijden.

In de concessie is eveneens opgenomen dat het rollend materieel beschikbaar gesteld dient te worden aan een volgende exploitant. Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC. De nieuwprijs van 19 V250's is trouwens 380 miljoen euro.

Iedereen kan een treindienst opzetten mits hij de juiste papieren heeft.
Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte?
Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven..
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:10:57 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209200
Mijn vraag inderdaad, is de concessie openbaar?

Edit : Ik bedoel, kunnen we de papieren ergens lezen...
pi_120209262
Van de HSL of de Engelse lijnen?
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:12:08 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:11 schreef WhiteJoker het volgende:
Van de HSL of de Engelse lijnen?
de Fyra :)
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:15:03 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209433
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:04 schreef James1988 het volgende:
Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC.
Best leuke site trouwens, als je wil kan je nog ICK huren :D

http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199

en

http://www.nsfinancialser(...)ICK_new_21799518.pdf
pi_120209787
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:23:10 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:21 schreef b2py het volgende:
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
Dat is dan niet van NSFS, maar wellicht van een andere verhuurbeunhaas? :P
pi_120209870
Nee, VIRM is van NSFS.
ICK is trouwens 200 geschikt, ik zeg rammen over die HSL en Hanzelijn!
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:25:05 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209950
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:23 schreef b2py het volgende:
Nee, VIRM is van NSFS.
ICK is trouwens 200 geschikt, ik zeg rammen over die HSL en Hanzelijn!
Ik vond ICK echt niet verkeerd spul hoor was tenminste nog een echte trein :Y
pi_120209965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:21 schreef b2py het volgende:
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
DM90 is ook niet allemaal van NSFS. De 3427-3453 zijn van NSFS, de overige van NSR. (Niet geheel toevallig dat Syntus ineens de 3422 huurde, via NSR ging dat makkelijker/sneller dan het logge NSFS)
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_120209994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
Kapitaalverlies op de 250's.. Hoeveel zijn die dingen nu waard denk je? Dagwaarde?
2 kwartjes per rijtuig aan oud ijzer? :+
dag
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:26:49 #28
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120210068
Dat ICK, wat in Nederland reed, is toch praktisch dezelfde meuk als het algemene intercity materieel van de SNCF, en ik ben het laatst ook nog in Zwitserland tegengekomen,.. heeft het geen algemene naam?
pi_120210072
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik vond ICK echt niet verkeerd spul hoor was tenminste nog een echte trein :Y
Nooit mee gereisd, kan me althans niet herinneren.
Kan me nog wel getrokken rijtuigen herinneren met een DDM rijtuig er ineens tussen. Vond dat altijd maar stom staan toen ik nog klein was! :D
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:28:08 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120210156
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dat ICK, wat in Nederland reed, is toch praktisch dezelfde meuk als het algemene intercity materieel van de SNCF, en ik ben het laatst ook nog in Zwitserland tegengekomen,.. heeft het geen algemene naam?
Jaren terug zijn er heel veel rijtuigen gebouwd die werden gefinancierd door het Zwitserse bedrijf Eurofima. Die rijtuigen hebben als bijnaam daarom ook Eurofima-rijtuigen, de Belgische variant is I6/I10. ICK is Bm235, volgens mij geen Eurofima-afgeleide.
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:30:28 #32
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120210304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Jaren terug zijn er heel veel rijtuigen gebouwd die werden gefinancierd door het Zwitserse bedrijf Eurofima. Die rijtuigen hebben als bijnaam daarom ook Eurofima-rijtuigen, de Belgische variant is I6/I10. ICK is Bm235, volgens mij geen Eurofima-afgeleide.
Als ik een beetje doorklik vanaf ICK op wikipedia kom ik op dit redelijk uitgebreide artikel met landoverzicht :)

http://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_UIC-X
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 22:32:16 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120210425
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Nooit mee gereisd, kan me althans niet herinneren.
Kan me nog wel getrokken rijtuigen herinneren met een DDM rijtuig er ineens tussen. Vond dat altijd maar stom staan toen ik nog klein was! :D
mooi he, die IC's Haarlem - Heerlen'/Maastricht :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120210476
Hoe heten die treinen die op den haag>Venlo reden? Dat waren pas bazen treinen
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:34:11 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120210542
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:33 schreef Yreal het volgende:
Hoe heten die treinen die op den haag>Venlo reden? Dat waren pas bazen treinen
ICK dus :)
pi_120210657
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

ICK dus :)
Dat is inderdaad een bazentrein. Coupes zijn baas.
pi_120210690
ICK was fijn, maar hoe is men nou op deze discussie gekomen? Is erover gesproken weer wat terug te halen of gewoon nostalgie?
pi_120210719
Wie had het vandaag over die laatste trein Amsterdam-Brussel?
treinreiziger twitterde op dinsdag 11-12-2012 om 22:35:27 Aai, laatste trein Amsterdam - Brussel wordt momenteel aangegeven met +120 ... http://t.co/8rI1g5ZW reageer retweet
De andere kant op is (nog) op tijd...
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:39:34 #39
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120210862
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:36 schreef Alopex het volgende:
ICK was fijn, maar hoe is men nou op deze discussie gekomen? Is erover gesproken weer wat terug te halen of gewoon nostalgie?
Het ging erover als de V250 zou gaan stoppen met rijden dat het dan een stop was voor NS Financial Services.

Toen ging ik dus kijken op de site van NSFS en ik zag dus nog dat ze ICK verhuurden als je dat wil

http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199
pi_120211174
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het ging erover als de V250 zou gaan stoppen met rijden dat het dan een stop was voor NS Financial Services.

Toen ging ik dus kijken op de site van NSFS en ik zag dus nog dat ze ICK verhuurden als je dat wil

http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199
Haha, oke dan! Zou voor mij leuk sentiment zijn, dat waren de eerste treinen waarmee ik langer dan een kwartier zou reizen.
pi_120211208
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:37 schreef WhiteJoker het volgende:
Wie had het vandaag over die laatste trein Amsterdam-Brussel?
treinreiziger twitterde op dinsdag 11-12-2012 om 22:35:27 Aai, laatste trein Amsterdam - Brussel wordt momenteel aangegeven met +120 ... http://t.co/8rI1g5ZW reageer retweet
De andere kant op is (nog) op tijd...
ik, maar maat zit op Brussel -> amsterdam helaas..
pi_120211307
Haha helaas zeg je er ook bij :P Lekkere maat ben jij ;)
pi_120211318
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mooi he, die IC's Haarlem - Heerlen'/Maastricht :)
ja, had laatst icr naar Schagen toe. Dat was ook echt heerlijk.

Gaat trouwens echt keihard de laatste paar topics...:D
pi_120211401
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:47 schreef WhiteJoker het volgende:
Haha helaas zeg je er ook bij :P Lekkere maat ben jij ;)
Hij gaat straks jantje positief uithangen tegen mij, en discussie voeren met hem is niet zijn sterkste punt :p
pi_120211668
Zoals het er nu naar uitziet heeft de BeneluxFyra het vandaag errug goed gedaan!

De punctualiteit is in 1 dag verdubbeld van 10 naar 20 procent: 4 van de 20 treinen reed op tijd! Maar 10% van de ritten viel uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bitlord op 11-12-2012 22:57:51 ]
pi_120211839
Taart!
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:02:27 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120212192
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:54 schreef b2py het volgende:
Taart!
pi_120212290
Het is trouwens interessant dat de Fyra 8 minuten vertraging in kan lopen tussen Antwerpen en Brussel Centraal. Toont aan hoe veel sneller het kan. Nu vooral nodig om tijd in te halen.
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:07:25 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120212409
Is dat ding niet het hele traject ingelegd op 160 km/h? Rotterdam-Schiphol sowieso in elk geval, om daar een mooie kwartiersdienst met de Fyra naar Breda te vormen..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:08:59 #50
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120212489
ICE 123 +18 vandaag in Keulen met stop Emmerik
ICE 104 +2 Utrecht met stop Oberhausen-Holten!!!!!! *O* *O* *O* :Y :N :X

Flirt 2 gezien! ben bang de foto niet zo goed is gelukt
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:18:57 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120213010
Nou Fles, vanaf volgende week heb je ook zo'n overrated en dure koffiezaak in Deventer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155038
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120213248
quote:
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120213267
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:18 schreef dennistd het volgende:
Nou Fles, vanaf volgende week heb je ook zo'n overrated en dure koffiezaak in Deventer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155038
Ja. En nog steeds geen geldautomaat 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:25:53 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120213425
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. En nog steeds geen geldautomaat 8)7
prioriteiten he :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:27:09 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120213483
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte?
Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven..
Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting.

De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar.

Treindiensten
In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden:

Binnenlands
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v.
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v.

Internationaal
• 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v.
• 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v.
• 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag

Zitplaatsen
In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie:

• Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen
• Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen
• Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject

In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt.

Punctualiteit
In artikel 6.3 staat gespecificeerd:

• 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA.
• De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten.
• Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen

In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer.

Toegankelijkheid
HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen.

Klanttevredenheid
Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats.

(Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt)

Handhaving
Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken.

Ingroeiperiode
• Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen
• De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar
• Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux)

In de praktijk:
- Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking.
- De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen
- De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed.

Intrekking van de concessie
Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste:

• Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA
• Stakingen, oorlogen, rellen, enz
• Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid
• Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS

Ook van belang:
• De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval:
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt;
- de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet;
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt;
- HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie

Continuïteit
Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant

Heel lang verhaal kort
De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk.

De belangrijkste punten op een rijtje:
• 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd
• Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen
• Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages)
• Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden
• Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet?
pi_120213656
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:37 schreef WhiteJoker het volgende:
Wie had het vandaag over die laatste trein Amsterdam-Brussel?
treinreiziger twitterde op dinsdag 11-12-2012 om 22:35:27 Aai, laatste trein Amsterdam - Brussel wordt momenteel aangegeven met +120 ... http://t.co/8rI1g5ZW reageer retweet
De andere kant op is (nog) op tijd...
Even vergelijken:

De Beneluxtrein had een nominale reistijd van 2:56. Maar hij viel regelmatig uit en wie weet had 'ie dan ook nog een beetje vertraging, laat ik zeggen een minuut of vijf, dus met een beetje pech zat je op een reistijd van 4:01.

De Fyra heeft een nominale reistijd van 2:01. Maar een vertraging van +120 komt blijkbaar regelmatig voor (laatste trein zondag, laatste trein vandaag). Maakt in totaal 4:01.

Conclusie: Met de Fyra reis je misschien sneller tussen Brussel en Amsterdam dan eerst, maar misschien ook wel niet.
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:34:37 #57
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_120213866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Even vergelijken:

De Beneluxtrein had een nominale reistijd van 2:56. Maar hij viel regelmatig uit en wie weet had 'ie dan ook nog een beetje vertraging, laat ik zeggen een minuut of vijf, dus met een beetje pech zat je op een reistijd van 4:01.

De Fyra heeft een nominale reistijd van 2:01. Maar een vertraging van +120 komt blijkbaar regelmatig voor (laatste trein zondag, laatste trein vandaag). Maakt in totaal 4:01.

Conclusie: Met de Fyra reis je misschien sneller tussen Brussel en Amsterdam dan eerst, maar misschien ook wel niet.
Als je in Dordrecht of Roosendaal woont ben je al helemaal slecht uit met het gedrocht van Hispeed
RED ONS HENNIEGOD
pi_120214005
De Fyra is gewoon een faalproject. Dat zag men 2 jaar terug mist niet langer geleden behalve de NS al.
AJAX AMSTERDAM!
pi_120214350
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:34 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Als je in Dordrecht of Roosendaal woont ben je al helemaal slecht uit met het gedrocht van Hispeed
Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding
pi_120214382
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting.

De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar.

Treindiensten
In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden:

Binnenlands
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v.
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v.

Internationaal
• 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v.
• 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v.
• 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag

Zitplaatsen
In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie:

• Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen
• Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen
• Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject

In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt.

Punctualiteit
In artikel 6.3 staat gespecificeerd:

• 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA.
• De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten.
• Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen

In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer.

Toegankelijkheid
HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen.

Klanttevredenheid
Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats.

(Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt)

Handhaving
Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken.

Ingroeiperiode
• Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen
• De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar
• Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux)

In de praktijk:
- Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking.
- De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen
- De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed.

Intrekking van de concessie
Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste:

• Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA
• Stakingen, oorlogen, rellen, enz
• Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid
• Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS

Ook van belang:
• De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval:
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt;
- de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet;
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt;
- HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie

Continuïteit
Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant

Heel lang verhaal kort
De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk.

De belangrijkste punten op een rijtje:
• 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd
• Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen
• Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages)
• Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden
• Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet?
Klinkt als iets dat een hbo afstudeerproject had kunnen zijn
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:46:49 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120214487
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:

Klinkt als iets dat een hbo afstudeerproject had kunnen zijn
Ik had een beetje tijd te veel, I know :Y
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 23:48:49 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120214591
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:49:45 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120214638
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
pi_120214874
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
pi_120215041
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Als ik het zo lees mag de minister vanalles, maar hoeft er helemaal niks.

Het vervelende is natuurlijk ook dat NS Hispeed destijds veel te veel geld voor de concessie heeft geboden. En dat verlies komt linksom of rechtsom bij de overheid terecht, want bij opnieuw aanbesteden zal blijken dat de biedingen tegenvallen t.o.v. de huidige concessie-opbrengsten, maar het andere alternatief is dat NS Hispeed gered moet worden door NS, wat in overheidshanden is, waardoor de winst en dus de dividend voor de overheid zal tegenvallen.

Vandaar dus dat is besloten om vanaf 2015 de HSL-concessie te integreren met het hoofdrailnet. Dan zou de HSL beter benut moeten kunnen worden waardoor het verlies voor de overheid minder zou zijn dan bij opnieuw aanbesteden.

Dan moet NS natuurlijk wel de HSL beter gaan benutten dan een ander bedrijf na opnieuw aanbesteden van de losse HSL zou kunnen doen. Ik vraag me af: kunnen ze dat en hebben ze hier de ambitie toe?
  woensdag 12 december 2012 @ 00:01:57 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120215085
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
Het betreft een publiekrechtelijke concessie.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 00:04:47 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120215187
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
het is wel een interessante casus trouwens, want HSA levert niet wat het belooft heeft. HSA had destijds bij de aanbesteding concurrentie van andere bedrijven, welke mogelijk wel waar voor het geld hadden kunnen bieden.

Nu kun je idd de overheid niet dwingen om de concessie in te trekken, maar ik vraag me wel af of je de rechter hierover tot een uitspraak kunt dwingen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120215416
opzich ben ik, op fiscaal recht en bestuursrecht na niet thuis in publiekrecht
pi_120216334
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding
Roosendaal was anders een vrij logisch kruispunt aangezien de lijnen uit Zeeland en Brabant er samenkomen..
pi_120217932
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken. Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf. En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?

Je pagina staat gebookmarked, ik denk dat ik dat morgen nog even ga doorlezen.
  woensdag 12 december 2012 @ 07:43:23 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120218087
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:14 schreef b2py het volgende:
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken.
Graag gedaan ;)
quote:
Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf.
De keuze voor een reserveringsplicht ligt inderdaad bij de Nederlandse overheid, NS Hispeed presenteert het (samen met NMBS) echter als een eigen keuze en dan is het ook hun eigen verantwoordelijkheid voor de kritiek die erop komt.
quote:
En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?
Die 98% geldt voor reizigers in "economy", ofwel tweede klas.

Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.

De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
  woensdag 12 december 2012 @ 09:07:09 #72
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219187
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.
Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
pi_120219420
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
Ik gok op het laatste. :7
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 09:25:27 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219599
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 09:51:13 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120220263
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 12 december 2012 @ 09:57:49 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220436
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Nu al? 8)7

En dat word ook niet meer aangevuld ofzo? :') Das toch blachelijk 8)7
pi_120220456
Neem aan dat deze nog afgebouwd wordt, daar zou NS toch nooi5 akkoord mee gaan, een half stel?
pi_120220543
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
Het is dan ook niet de Maatschappij voor Betere Nieuwsbrieven :{w :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220562
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Want stuurtafels slijten bij bosjes... van het stilstaan :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220564
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
  woensdag 12 december 2012 @ 10:03:38 #81
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120220586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:04:56 #82
104871 remlof
Europees federalist
pi_120220611
Hah, ik zat in een Mat'64 die werd ingezet als intercity tussen Zwolle en Roosendaal.
Ouderwets vertrouwd gevoel was dat.
pi_120220614
Ja, want waarom zou je universele onderdelen gebruiken? Gewoon lekker unieke op maat gemaakte nooit meer na te bestellen stuurtafels joh leuk *O* is goedkoper :')

Oh wacht, toch niet zo :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:05:15 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120220620
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 12 december 2012 @ 10:06:44 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220653
En als ze dus 1 van die 19 treinen in elkaar rossen zoals laatst een met een VIRM bij Amsterdam gebeurt is, dan gaat je strategisch reserve, nee, NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
pi_120220683
quote:
4s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:03 schreef V2 het volgende:

[..]

Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
Het was een goede aanbesteding dus. Prachtig. Echt, wie verzint zoiets? :')
For great justice!
pi_120220696
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie.
For great justice!
pi_120220700
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:09:52 #89
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220724
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Nee, maar er is ook geen overweg voor nodig is afgelopen jaar gebleken ...
pi_120220796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:15:16 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220829
quote:
15s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Er is nog een risico, achterlijke gladiolen zoals deze

  woensdag 12 december 2012 @ 10:16:20 #92
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220855
BredaVandaag-verslaggever waagt ook een Fyra-poging.

ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:37:31 Op naar Antwerpen, met de Fyra, en niet het juiste kaartje. Wordt leuk. Cc @Tanguy_Veys http://t.co/4d9C5MmX reageer retweet
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:57:01 Nog geen 10 minuten onderweg met #fyra en nu al moet de trein gereset worden. Hulde aan de #v250. #prutsers reageer retweet
Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:18:52 #93
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220902
quote:
9s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:16 schreef JDude het volgende:

Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
T moet ontzettend frustrerend zijn voor machinisten en conducteurs servicemedewerkers om gereedschap mee te krijgen van je baas waar je geen hol aan hebt...
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:18:56 #94
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120220904
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn
Dat betekent dat er ook geen mensen meer zouden mogen staan. Daardoor passen er minder mensen in de trein en dus worden kaartjes duurder. En ik denk dat niemand 25% meer zou willen betalen voor zijn kaartje omdat er dan bij die weinige keren dat er een ongeluk gebeurt een paar mensen extra het te laten overleven.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 12 december 2012 @ 10:23:13 #95
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220984
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 10:10:57 Na heel even de 233 km/u te hebben aangetikt, toch weer abrupt tot stilstand gekomen. "Er is een mankement." @failra http://t.co/EDYTLO4s reageer retweet
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 10:21:20 Het is wéér gelukt: #Fyra Antwerpen strandt voortijdig en moet noodgedwongen naar Breda. De vierde dag verloopt dus evenmin goed. reageer retweet
  woensdag 12 december 2012 @ 10:23:45 #96
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220993
Dat wordt weer busjes inzetten.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:25:10 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120221025
De score so far:

Fyra 9216 (07:41 Amsterdam - 09:42 Brussel-Zuid) - opgeheven te Rotterdam ivm een veiligheidsstoring met de deuren, reizigers stappen over op 9220
Fyra 9220 (08:41 Amsterdam - 10:42 Brussel-Zuid) - onderweg defect gegaan. Wijkt uit naar Breda, reizigers worden met een bus verder vervoerd
  woensdag 12 december 2012 @ 10:25:54 #98
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120221046
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:18 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat betekent dat er ook geen mensen meer zouden mogen staan. Daardoor passen er minder mensen in de trein en dus worden kaartjes duurder. En ik denk dat niemand 25% meer zou willen betalen voor zijn kaartje omdat er dan bij die weinige keren dat er een ongeluk gebeurt een paar mensen extra het te laten overleven.
Sowieso is dat het hele probleem van alles wat de OVV zegt. Ruimer plannen... Extra infrastructuur? Vertraagde trein conflict-vrij bijsturen... Maar met de grote hand van de modelbaan af halen?

Het enige punt wat nog enigszins staat is het zoveel mogelijk voorkomen dat menselijk falen tot een ongeluk leidt. => ATB-vv/ETCS maar ook dat is niet gratis.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:32:34 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120221230
dan zou je ARI ook uit moeten breiden. Niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt, maar ook kijken naar de treinenloop verderop om zo te kijken welke trein het beste eerst over een bepaald stukje spoor kan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120221331
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie.
Over een paar jaar komt er vast een parlementaire enquête om vast te stellen wat er toch zo mis is gegaan bij NS Hispeed. Een van de discussies is dan vast dat het goedkoper was geweest om een ICE van de plank te kopen in plaats van in zee te gaan met die Italiaanse faalhazen, die ook al rommel aan de Denen hadden geleverd.
pi_120221388


En? Lukt het een beetje? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:42:24 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120221493
Fyra 9209 (Brussel 08:16 - Amsterdam 10:17) heeft +55 gekregen tussen Antwerpen en Rotterdam door een defect, en heeft ook binnenlands treinverkeer op de HSL gehinderd.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:43:41 #103
104871 remlof
Europees federalist
pi_120221526
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:45:02 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120221560
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:43 schreef remlof het volgende:
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft?
omdat per se het wiel opnieuw uitgevonden moest worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120221578
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

omdat per se het wiel opnieuw uitgevonden moest worden
en omdat iemand met goddelijke blonde lokken dacht dat het goedkoper was.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:47:18 #106
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120221620
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:43 schreef remlof het volgende:
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft?
Ze haden inderdaad beter een ICE kunnen kopen en die overspuiten in NS kleuren, had een stuk minder rotzooi gegeven :')
pi_120221625
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:43 schreef remlof het volgende:
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft?
Omdat je het bouwen van treinen niet moet overlaten aan Italianen.
For great justice!
pi_120221647
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]

En? Lukt het een beetje? :)
Prima toch? Gewoon alle problemen doodzwijgen en doen alsof alles perfect gaat. *O*
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 10:48:08 #109
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120221648
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:47 schreef Q. het volgende:

[..]

Omdat je het bouwen van treinen niet moet overlaten aan Italianen.
The Italian Job, what they DON'T want you to know
  woensdag 12 december 2012 @ 10:48:20 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120221652
9228 (10:41 Amsterdam - 12:42 Brussel-Zuid) krijgt +60 bij vertrek. :')
  woensdag 12 december 2012 @ 10:48:42 #111
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120221659
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef James1988 het volgende:
9228 (10:41 Amsterdam - 12:42 Brussel-Zuid) krijgt +60 bij vertrek. :')
Hard reset nodig zeker?
  woensdag 12 december 2012 @ 10:48:57 #112
104871 remlof
Europees federalist
pi_120221663
Waarom gaat de NS dan niet gewoon met de ICE 3M naar Antwerpen en Brussel rijden?
  woensdag 12 december 2012 @ 10:49:44 #113
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120221689
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef remlof het volgende:
Waarom gaat de NS dan niet gewoon met de ICE 3M naar Antwerpen en Brussel rijden dan?
Dat is geen uniek herkenbaar ontwerp, want dat is belangrijk voor een spoorbedrijf! Voordeel is wel dat je ze nu van verre ziet aankomen en makkelijk kunt vermijden.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:49:53 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120221694
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:43 schreef remlof het volgende:
Waarom is die Fyra zo kut terwijl de ICE nauwelijks problemen heeft?
Met de Velaro D gaat het ook niet al te best hoor, ding is ook nog steeds niet toegelaten..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120221715
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef James1988 het volgende:
9228 (10:41 Amsterdam - 12:42 Brussel-Zuid) krijgt +60 bij vertrek. :')
Heeft er vandaag al eentje redelijk op tijd (< 30 min vertraging) gereden?
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 10:51:18 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120221729
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Hard reset nodig zeker?
Als ik me niet vergis zou het materieel van de 9209 later gebruikt worden voor de 9228. Aangezien er nu al 2 V250's defect zijn gegaan zijn er reservetreinen ingezet.

Er zijn 7 V250's van NSH/NMBS: daarvan zijn er 3 in rijdende dienst, 2 reserve, en 2 in onderhoud. De treinen die in onderhoud zijn zijn niet beschikbaar, dus om de boel rijdende te houden zijn er 5 treinen. Daarvan zijn er 2 stuk en het is de vraag hoe lang herstel duurt.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:52:50 #117
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120221770
quote:
16s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:49 schreef V2 het volgende:

[..]

Dat is geen uniek herkenbaar ontwerp, want dat is belangrijk voor een spoorbedrijf! Voordeel is wel dat je ze nu van verre ziet aankomen en makkelijk kunt vermijden.
Maak anders weer een nieuwe serie hondekoppen dan, die zagen er tenminste niet uit of ze een tumor van hebikjoudaar op de neus hadden
pi_120221777
quote:
5s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Heeft er vandaag sinds het invoeren van de nieuwe dienstregeling al eentje redelijk op tijd (< 30 min vertraging) gereden?
fixed that for you
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:53:32 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120221795
volgens mij heeft er eentje slechts +8 gehad, dus het kan wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120221797
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Met de Velaro D gaat het ook niet al te best hoor, ding is ook nog steeds niet toegelaten..
Nee vind je t gek? Al die ambtenaren worden opgehouden door de toelating van de railhummer. Die PER STUK door de molen moeten omdat ze "allemaal een eigen karakter hebben" 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:54:17 #121
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_120221815
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef remlof het volgende:
Waarom gaat de NS dan niet gewoon met de ICE 3M naar Antwerpen en Brussel rijden?
Omdat ze per se een unieke trein wilden hebben.

En de offerte van die spaghettivreters een stuk later was dan die van de Duitse degelijkheid van Siemens...

Ze vergeten alleen dat ze nu bakken met poen kwijt zijn aan het laten rijden van die spaghettiboemels.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  woensdag 12 december 2012 @ 10:54:20 #122
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120221816
Die neus <3
pi_120221913
quote:
17s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:54 schreef Flodder450 het volgende:
Die neus <3
[ afbeelding ]
Ook best een uniek ontwerp trouwens.

Van een Nederlandse huisvrouw aan een keukentafel die eens aandachtig naar een ei zat te kijken. Het KAN heus wel :Y

[ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 12-12-2012 11:05:11 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120221946
quote:
3s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:54 schreef MPG het volgende:

[..]

spaghettiboemels.
Die houden we er in.
For great justice!
pi_120222073
Jouw sig is ook wel lekker bijdetijds Q :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 11:09:05 #126
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120222226
quote:
De huppelkutjes van de Koppeling
Ik ben tientallen jaren geabonneerd geweest op de Koppeling, het personeelsblad van NS. Eerst kostte dat een paar gulden per jaar, maar geleidelijk werd het een bedrag waarbij toch ook de prijs-kwaliteitverhouding tot nadenken stemde. Bovendien liep die kwaliteit gestaag terug. Redacteuren met verstand van spoorse zaken werden geleidelijk vervangen door huppelkutjes met communicatiekunde in hun pakket. En natuurlijk tikken die dan ook nog mijn ingewikkelde achternaam verkeerd over.

Fax aan redactie de Koppeling, 29 oktober 1999

Geachte redactie,

In sneltreinvaart dendert bij uw redactie de kennis op spoorweggebied achteruit. Twee voorbeeldjes:

Op 24 september staat in de Koppeling een foto van een wissel op de Kijfhoek, waarvan in het bijschrift wordt vermeld dat zo’n soort wissel voor het eerst in ons land wordt geplaatst. Even een keer rondkijken op een wat groter station, en je ziet dat het barst van dit soort wissels. Die heten trouwens niet ‘Zwitsers kruis’ maar ‘kruiswissel’.

Op 29 oktober een artikel over drie opvallende treinstellen die als kunsttrein door het land gaan rijden. Terwijl het dus om één treinstel gaat, dat uit drie ‘bakken’ of rijtuigen bestaat.
En tot slot ben ik van mening dat het erg onaardig is dat u niet heeft gereageerd op mijn fax van 12 september, waarin ik schreef: "Leuk dat u mijn brief over de zonsverduistering heeft afgedrukt, maar minder geslaagd dat u mijn achternaam verkeerd heeft gespeld. Ik schreef dat ik Spilt heet, terwijl u er Split van maakt. U zult misschien zeggen: ach, er rijden ook weleens twee treinen tegen elkaar. Maar een rectificatie zou ik toch wel op prijs stellen."

Succes verder & de groeten, Nico Spilt

Nooit antwoord op gekregen, net zo min als op een fax over het verminken van mijn achternaam. Ik faxte trouwens omdat de redactie anno 1999 nog geen e-mailadres had. De Koppeling lees ik niet meer.

--------------------------------------------------------------------------------
pi_120222402
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Jouw sig is ook wel lekker bijdetijds Q :D
Bijzonder toepasselijk op NS Hispeed. 8-)
For great justice!
pi_120222824
Ik zie alweer een fyra met +60 op amsterdam cs staan.. toch knap dat je al zoveel vertraging hebt voordat de trein uberhaupt begint te rijden..
pi_120222924
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:27 schreef Yreal het volgende:
Ik zie alweer een fyra met +60 op amsterdam cs staan.. toch knap dat je al zoveel vertraging hebt voordat de trein uberhaupt begint te rijden..
Ja normaliter zou je dan een trein ertussenuit halen, dan rijdt alles weer op tijd.

Maarja, da's een beetje lullig als je eerst mensen verplicht hebt om te reserveren voor die trein heh. ;)
pi_120223143
En stroomstoring ten zuiden/oosten van utrecht c_/
  woensdag 12 december 2012 @ 11:37:37 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120223160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:27 schreef Yreal het volgende:
Ik zie alweer een fyra met +60 op amsterdam cs staan.. toch knap dat je al zoveel vertraging hebt voordat de trein uberhaupt begint te rijden..
Komt doordat de trein die voor het materieel moet zorgen (9209) 55 minuten heeft stilgestaan in Nederland. Geen defect, maar een aanrijding:
WillSti twitterde op woensdag 12-12-2012 om 11:34:02 9209 heeft gn technisch defect maar aanrijding gehad mt buizerd (op koppeling) en daardoor tot stilstand gekomen. CC @StationschefBMO #fyra reageer retweet
Je zou zeggen "Maar er is toch reserve?" wat op zich klopt, maar die reserve is al onderweg omdat er eerder een trein defect is gegaan.


Tevens:
pi_120223203
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Komt doordat de trein die voor het materieel moet zorgen (9209) 55 minuten heeft stilgestaan in Nederland. Geen defect, maar een aanrijding:
WillSti twitterde op woensdag 12-12-2012 om 11:34:02 9209 heeft gn technisch defect maar aanrijding gehad mt buizerd (op koppeling) en daardoor tot stilstand gekomen. CC @StationschefBMO #fyra reageer retweet
Je zou zeggen "Maar er is toch reserve?" wat op zich klopt, maar die reserve is al onderweg om een eerdere defecte trein op te vangen.
ik had die foto's van de cockpit toch wel eens gepost. Blijkt wel wat voor oude teringbende het is.
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 11:41:37 #133
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120223286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Komt doordat de trein die voor het materieel moet zorgen (9209) 55 minuten heeft stilgestaan in Nederland. Geen defect, maar een aanrijding:
WillSti twitterde op woensdag 12-12-2012 om 11:34:02 9209 heeft gn technisch defect maar aanrijding gehad mt buizerd (op koppeling) en daardoor tot stilstand gekomen. CC @StationschefBMO #fyra reageer retweet
Tja, dat krijg je zonder boegdeuren.... :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120223303
Buizerd op de koppeling. Gelukkig zit deze mooi afgeschermd achter een luik.

Ooh de ironie. :')
pi_120223498
Net alsof ze die koppeling gebruiken.

Gewoon karren met die hap, al is dat ook vast makkelijker gezegd dan gedaan. :')
pi_120223530
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:30 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja normaliter zou je dan een trein ertussenuit halen, dan rijdt alles weer op tijd.

Maarja, da's een beetje lullig als je eerst mensen verplicht hebt om te reserveren voor die trein heh. ;)
Dat is lekker, zit je in Brussel, wil je naar huis, valt je Fyra uit, zitten alle volgende Fyra's vol en mag je niet mee. :')

Hoe is dat eigenlijk geregeld bij uitval?
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 11:55:28 #137
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120223778
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef remlof het volgende:
Waarom gaat de NS dan niet gewoon met de ICE 3M naar Antwerpen en Brussel rijden?
Die zijn niet te krijgen als je die nu besteld krijg je ze in 2020 denk ik zo.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 12 december 2012 @ 11:55:58 #138
66825 Reya
Fier Wallon
pi_120223794
Veel slechter dan de standaard NMBS-dienstverlening is het alvast niet.
pi_120223816
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:48 schreef lyolyrc het volgende:
Net alsof ze die koppeling gebruiken.

Gewoon karren met die hap, al is dat ook vast makkelijker gezegd dan gedaan. :')
Is een koppeling niet verplicht in het Europese hogesnelheidsverkeer om een defecte trein te kunnen wegslepen?
Edit: ja.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 11:58:27 ]
  woensdag 12 december 2012 @ 11:58:57 #140
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_120223889
Daarvoor zit er aan de andere kant van de trein toch altijd nog een tweede koppeling?
pi_120224067
Tja, ik kan me sowieso voorstellen dat ze niet willen dat de Fyra met bloed en vleesresten op de koppeling een station binnenrijdt.

Op de Veluwelijn zat ik ook een keer in een trein die op een dier reed, dat leverde ook de nodige vertraging op. Geen 55 minuten, maar toch.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 12:04:53 ]
pi_120224182
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:48 schreef James1988 het volgende:
9228 (10:41 Amsterdam - 12:42 Brussel-Zuid) krijgt +60 bij vertrek. :')
Het weekend naar Antwerpen.
Denk dat ik maar extra proviand meeneem :')
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_120224501
Iemand? :7

villamedia_vaca twitterde op woensdag 12-12-2012 om 12:08:24 PR/PA Manager - NS Hispeed, Amsterdam http://t.co/Cdq2AjUr reageer retweet
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_120224545
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:14 schreef Gitarist het volgende:
Iemand? :7

villamedia_vaca twitterde op woensdag 12-12-2012 om 12:08:24 PR/PA Manager - NS Hispeed, Amsterdam http://t.co/Cdq2AjUr reageer retweet
wat een helse baan moet dat zijn
pi_120224556
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:14 schreef Gitarist het volgende:
Iemand? :7

villamedia_vaca twitterde op woensdag 12-12-2012 om 12:08:24 PR/PA Manager - NS Hispeed, Amsterdam http://t.co/Cdq2AjUr reageer retweet
quote:
NS Hispeed heeft een missie: het bieden van een excellent treinproduct dat qua prijs, snelheid, frequentie en comfort kan concurreren met andere vormen van vervoer op afstanden tot 600 km.
:')
For great justice!
pi_120224688
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:14 schreef Gitarist het volgende:
Iemand? :7

villamedia_vaca twitterde op woensdag 12-12-2012 om 12:08:24 PR/PA Manager - NS Hispeed, Amsterdam http://t.co/Cdq2AjUr reageer retweet

Heeft hij al een andere baan, of heeft die ook de doodstraf gekregen?
  woensdag 12 december 2012 @ 12:22:22 #147
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_120224760
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:32 schreef Peterselieman het volgende:
dan zou je ARI ook uit moeten breiden. Niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt, maar ook kijken naar de treinenloop verderop om zo te kijken welke trein het beste eerst over een bepaald stukje spoor kan.
Eerst komt, eerst maalt is maar gedeeltelijk waar natuurlijk...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:26:35 #148
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120224906
Wat info uit Bahn-Jahrbuch 2013.
Een niet zo vrolijk verhaal over de HKX
Voor spoorliefhebbers een niet vrolijk bericht uit Zwitserland. Daar bereiken 175 van de 300 regionale lijnen niet eens een kostendekkingspercentage van 50 procent, reden om de maatregel Umstellung van Bahn auf Bus weer nieuw leven in te blazen.
Het spoor van Pritzwalk - Putlitz is weer gered t/m 2014 rijden er treinen daarna onduidelijk.
Flirt 2 wordt succesvol ingezet.
Er is een nieuwe (oude) verbinding tussen Frankrijk en Duitsland, 7 keer per dag rijdt er een trein tussen Mulhouse en Müllheim.
Parijs - München wordt met duplex-TGV gereden.
Bombardier Aachen wordt misschien in 2014 gesloten.
26 Oktober is er een nieuw spoorwegmuseum geopend in Wittenberge.
De Northlander (Canada) is er in september mee gestopt.
Magdeburg-Berlin Express is opgeheven en nog veel meer.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_120224951
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:20 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heeft hij al een andere baan, of heeft die ook de doodstraf gekregen?
Hij gaf zichzelf aan, maar werd niet gezocht :D
  woensdag 12 december 2012 @ 12:34:24 #150
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120225105
Nog één Fyragrapje dan, al is't eigenlijk om te huilen :').

Leon_Deckers twitterde op woensdag 12-12-2012 om 11:24:14 Reizen met de #Fyra is als liggen aan de kust: iedere dag stranden. reageer retweet
  woensdag 12 december 2012 @ 12:36:40 #151
164509 Banzaiaap
Tony Rocky Horror
pi_120225182
quote:
'FYRA IS HOGESNELHEIDSTREIN VAN DE ALDI'

"De Fyra is eigenlijk een hogesnelheidstrein van de Aldi. Als je een zo goedkoop mogelijke trein bestelt, dan krijg je die ook.''

Dat stelt de woordvoerder van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus, Kees Smilde, in Belgische media. Hij reageert op de aanhoudende problemen met de gloednieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

Sinds de start zondag kampt de Fyra met technische storingen en andere perikelen, die leiden tot uitval en soms forse vertragingen. Ook vandaag, voor de vierde achtereenvolgende dag, was het raak. De trein van 7.41 uur uit Amsterdam kon niet verder rijden dan Rotterdam, meldde een woordvoerder van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, die meedoet aan Fyra.
http://www.powned.tv/nieu(...)lheidstrein_van.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')