abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 november 2012 @ 17:49:16 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943763

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, die ook.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 07-11-2012 18:39:42 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118943791
quote:
2s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:47 schreef Duvel het volgende:
Er heeft wel veel straatspoor door Deventer gelopen ooit. Maar niet via die route volgens mij. Op oude kaarten vind ik nog wel een lijn tussen Deventer en Hellendoorn terug, maar die takte aan de andere kant af.
Ja dat is de OLDO, daar is veel over bekend :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 17:52:31 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943850
Er heeft ook nog een tram gereden via Gorssel en Eefde naar Zutphen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118943918
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die heeft ervoor gezorgd dat de spoorbruggen ten westen van Deventer (richting Zwolle) nog allemaal twee-sporig zijn uitgevoerd ookal ligt er maar 1 spoor overheen
pi_118943920
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Prachtig :')

quote:
Het voornaamste probleem van de lijn was, dat er geen plaatsen met veel inwoners of fabrieken aan de lijn lagen, afgezien van Deventer, Raalte en Ommen die al een rechtstreekse verbinding met Zwolle hadden.
Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet waar ze spoor neer moesten leggen :P
  woensdag 7 november 2012 @ 17:56:04 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943966
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:04:54 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118944292
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:54 schreef Viezze het volgende:

[..]

Prachtig :')

[..]

Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet waar ze spoor neer moesten leggen :P
daar komt het wel wat op neer ja. De auto en de autobus hebben de al niet erg rendabele lijntjes de nek omgedraaid
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118944350
quote:
3s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik snap het op zich wel hoor, als je naar de kaart kijkt ligt het voor de hand dat er via het tracé Snipperlingsdijk - Holterweg ooit wat gelopen zou kunnen hebben :Y
Het is toch geen oud tracé. Althans in 1868 liep het spoor daar ook al in een boog.

http://www.atlas1868.nl/ov/deventerstad.html
  woensdag 7 november 2012 @ 18:11:14 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118944452
quote:
6s.gif Op woensdag 7 november 2012 10:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar je kunt er WEL snel en makkelijk het juiste kaartje kopen, en dat is nou eenmaal waar 99% van de reizigers belang aan hecht :Y
De nieuwe kaartautomaten van de NMBS gaan loketten vervangen. Via de nieuwe kaartautomaten kan je straks zelfs met je Nederlandse bankpas betalen (MAESTRO gaan ze accepteren). Automaten zijn identiek aan die van de DB, enkel een verneukte software erin. Zo kan je geen reisadviezen zoeken, en kan er geen briefgeld in. Wel muntgeld tot een maximum van ¤10,00 :')

Oja. In België loop je - in voornamelijk Wallonië (Zuid-België, ri. Athus ed) enorm veel Werkzaamheden tegen het lijf. Veel is nog enkelsporig bereikbaar. Stations worden opgehoogd aan de Europese normen, worden gewoon bestraat, sporen worden vernieuwd...

Maar een kaartautomaat plaatsen gebeurt niet.
pi_118944481
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:07 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het is toch geen oud tracé. Althans in 1868 liep het spoor daar ook al in een boog.

http://www.atlas1868.nl/ov/deventerstad.html
Dan heeft het nooit anders gelopen want in 1865 kwam het spoor pas "aan" :)

Gave kaart trouwens O+ Weinig veranderd aan de topo rondom mijn casa _O_
pi_118944517
Dus ik zat net nog eens die oefeningen met de nieuwe kaartautomaat te bekijken...

Dit staat er aan het einde van de oefening "hoe koop ik een kaartje naar het buitenland":

quote:
Vervoerbewijzen naar het buitenland kunnen nog niet op de OV-chipkaart worden geladen.
Nog niet. In de toekomst wel? Vraag me af hoe dat in de praktijk zal uitwerken.
pi_118944775
CiCo's van Inverness tot en met Saigon natuurlijk, wat denk jij dan :7
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:20:16 #13
Maffe Fries
pi_118944776
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:13 schreef HeavenSmiles het volgende:
Dus ik zat net nog eens die oefeningen met de nieuwe kaartautomaat te bekijken...

Dit staat er aan het einde van de oefening "hoe koop ik een kaartje naar het buitenland":

[..]

Nog niet. In de toekomst wel? Vraag me af hoe dat in de praktijk zal uitwerken.
gewoon paaltjes bij de overstapstations plaatsen, dus bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel-Zuid :P
pi_118944832
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 16:24 schreef Bitlord het volgende:
Ik had ze wel in model gezien en op video's, maar eergisteren kon ik ze voor het eerst met eigen ogen waarnemen (en filmen): deze altijd wat apart ogende Baureihe 472 van de S-Bahn Hamburg. Hier rijdt een stelletje Hamburg Hauptbahnhof binnen.

Hey tof, hier zit ik bijna elke week in B-)
pi_118945317
Spoorzoeken is altijd leuk. Ik heb toen in Amersfoort wat gezocht naar het lijntje op het industrieterrein daar (De Isselt). Er ligt nu nog een klein stukje maar aan het stratenplan kun je wel zien waar de rest lag.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_118945347
ik moet de bordjes van Eikelhof en Wesepe nog. Wordt vast een puntje voor de ToDo lijst van volgend jaar denk ik. Mooi zondagmiddagtripje voor in het voorjaar of zo :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:39:34 #17
Maffe Fries
pi_118945578
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Spoorzoeken is altijd leuk. Ik heb toen in Amersfoort wat gezocht naar het lijntje op het industrieterrein daar (De Isselt). Er ligt nu nog een klein stukje maar aan het stratenplan kun je wel zien waar de rest lag.
In Leeuwarden is op industrieterrein Schenkenschans niet veel meer te zien van het spoor. Enkele jaren geleden is de boel namelijk gesaneerd bij het opknappen van het terrein.
  woensdag 7 november 2012 @ 18:40:48 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945647
Ik ga zaterdag wat van oa het Dokkumer Lokaeltsje proberen "op te snuiven", en wat oude stationsgebouwen te vinden.
En in de middag ergens rond Leeuwarden proberen de Sandite 1700+container+1700 vast te leggen.
  woensdag 7 november 2012 @ 18:42:12 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_118945722
Ik kwam vorige week zelfs in wereldstad Etten-Leur wat in onbruik geraakte industriespoortjes tegen.

Edit: hier

Wat verderop de aansluiting met de lijn Breda-Roosendaal. Heeft "wat opknapwerk" nodig.

[ Bericht 46% gewijzigd door JDude op 07-11-2012 18:48:52 ]
  woensdag 7 november 2012 @ 18:43:00 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945765
In Roosendaal wordt er zelfs een nieuwe stamlijn aangelegd :D
"Stamlijn Borchwerf II" gaat die heten
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:43:50 #21
Maffe Fries
pi_118945801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:40 schreef greavy het volgende:
Ik ga zaterdag wat van oa het Dokkumer Lokaeltsje proberen "op te snuiven", en wat oude stationsgebouwen te vinden.
En in de middag ergens rond Leeuwarden proberen de Sandite 1700+container+1700 vast te leggen.
in Westeinde in Leeuwarden ligt als het goed is het spoor er nog. Verder heeft Marrum een opgeknapt stationsgebouw
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:48:32 #22
Maffe Fries
pi_118945908
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:43 schreef greavy het volgende:
In Roosendaal wordt er zelfs een nieuwe stamlijn aangelegd :D
"Stamlijn Borchwerf II" gaat die heten
ik las het ja. Onder meer De Rooy Transport zou een grote klant worden
  woensdag 7 november 2012 @ 18:49:15 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945930
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in Westeinde in Leeuwarden ligt als het goed is het spoor er nog. Verder heeft Marrum een opgeknapt stationsgebouw
Oké, zeker even kijken dan!

Ik heb zelf dit lijstje met oude spoor-gerelateerde gebouwen die nog bestaan:
- Stiens (stationsgebouw bewoond & locloods);
- Vrouwbuurtstermolen; 53.283307,5.723632
- Sint Annaparochie; 53.279071,5.661046
- Tzummarum; 53.238407,5.545541
- Sexbierum-Pietersbierum; ??
- Koetille (Wachterswoning);??
- Dongjum; Hovensreed Dongjum
- Franeker Halte; Harlingerweg 45 Franeker
- Hijum; De Loane 5 Hijum
- Marrum-Westernijkerk; Stationswei 24 Marrum
- Blija; Stationsweg 47 Blija
- Ternaard; ???
- Anjum; Hearrewei 7 Anjum
  woensdag 7 november 2012 @ 18:53:55 #24
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118946092
vandaag hadden we conducteurs in burger, was leuk om te zien hoe sommige mensen zich helemaal kapotschrokken toen iemand die naast ze zat de conducteur bleek te zijn _O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:54:07 #25
Maffe Fries
pi_118946102
tussen Finkum en Hijum ligt een fietspad op de spoordijk en verder weet ik niet wat er nog aan restanten zijn
  woensdag 7 november 2012 @ 18:57:11 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946213
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:54 schreef Peterselieman het volgende:
tussen Finkum en Hijum ligt een fietspad op de spoordijk en verder weet ik niet wat er nog aan restanten zijn
Er zijn diverse fietspaden door dorpen heen ook ja, die heb ik ook ergens op een lijstje staan.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:00:38 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946356
Hier weten ze niet wat goederentreinen zijn -O-
Dáár wel.
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:01:27 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118946394
Even een quote van somda over de klantenservice van veolia (persoon heeft weekendvrij):
quote:
AgentX op somda:
ik heb zojuist antwoord gehad van Veolia Limburg naar aanleiding van mijn restitutieverzoek van het ten onrechte afgeschreven saldo van een reisje over de Heuvellandlijn, eerder beschreven.

"Wanneer het door u verloren voorwerp bij ons terecht is zullen wij met u hierover contact opnemen."
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118946449
Geweldige foto van OBB facebook die ik jullie niet wil onthouden:

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_118946705
Wauw, moet ik alweer NS een complimentje geven! Deze brief vond ik zojuist op mijn deurmat:

^O^
  woensdag 7 november 2012 @ 19:09:51 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946747
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik las het ja. Onder meer De Rooy Transport zou een grote klant worden
Maar een leuke: Gemeente Roosendaal staat transport van gevaarlijke stoffen niet toe op de stamlijn, zoals in het 'Regels Borchwerf' valt te lezen...
quote:
i. transport/vervoer van gevaarlijke stoffen over de stamlijn niet is toegestaan;
Daarnaast is het "hinderlijk voor de buurt als er avond- en/of nachttransporten plaats vinden, inclusief rangeren op het raccordement. Deze transporten moeten beperkt worden tot de dag."
En een geluidsonderzoek "Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

:r
pi_118946777
Hoe willen ze die stamlijn laten lopen dan?
  woensdag 7 november 2012 @ 19:11:06 #33
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_118946792
Oh nou ja, kunnen ze straks in Roosendaal toch mooi tussen 8:00 en 18:00 wat houten meubels en blikjes cola komen ophalen. Of zo.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:16:07 #34
Maffe Fries
pi_118947026
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:09 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar een leuke: Gemeente Roosendaal staat transport van gevaarlijke stoffen niet toe op de stamlijn, zoals in het 'Regels Borchwerf' valt te lezen...

[..]

Daarnaast is het "hinderlijk voor de buurt als er avond- en/of nachttransporten plaats vinden, inclusief rangeren op het raccordement. Deze transporten moeten beperkt worden tot de dag."
En een geluidsonderzoek "Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

voor dat soort mensen is het volgende uitgevonden:
pi_118947153
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Wauw, moet ik alweer NS een complimentje geven! Deze brief vond ik zojuist op mijn deurmat:

[ link | afbeelding ]

^O^
Kan je eens nazoeken hoe vaak je in die periode op dat traject gereden hebt? Ik heb zo'n brief niet namelijk :') Wel "interessant" waar de OVC gegevens allemaal voor gebruikt worden :+
pi_118947211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:09 schreef greavy het volgende:
"Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

Tsja, het belang van de permanente buurtbewoner is nou eenmaal groter dan dat van een eenmalige fotootjeskieker.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:20:25 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947217
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoe willen ze die stamlijn laten lopen dan?
Euh, ze zijn al bezig met de aanleg, maar vandaag was er een uitspraak van de rechter. Er was een zaak aangespannen dat de stamlijn niet de "juiste" route volgt ivm geluidsoverlast, maar de Raad vind zelfs in hoger beroep dat hij aangelegd mag worden (waar ze al mee bezig zijn).
Wat ik kan vinden (geen kaart): "Het tracé van de stamlijn loopt vanaf het spoor, door de
Bosstraat, over de Gastelseweg naar Veld B"

Veld B is bedoeld voor bedrijven die transporteren enz (Transport en Logistiek).

En nog even:
quote:
4.4.4 Stamlijn
Het plangebied wordt voorzien van een stamlijn. De geluidbelasting vanwege de stamlijn is door
middel van een onderzoek bepaald. De resultaten van het uitgevoerde onderzoek zijn beschreven in
de akoestische rapportage.
Uit het onderzoek is gebleken, dat het mogelijk is om in de avondperiode 50 bakken naar en van veld
B te rijden, zonder de voorkeursgrenswaarde (Lden = 55 dB) te overschrijden. Om de geluidbelasting
van de stamlijn te reduceren kunnen maatregelen aan de spoorlijn en in de overdracht getroffen
worden.
pi_118947341
quote:
4s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je eens nazoeken hoe vaak je in die periode op dat traject gereden hebt? Ik heb zo'n brief niet namelijk :') Wel "interessant" waar de OVC gegevens allemaal voor gebruikt worden :+
Precies nul keer :+ Ik heb in die periode alleen Deventer-Enschede gedaan. Dus als ze OVC gegevens hiervoor 'misbruiken' doen ze het nog fout ook >:)

-- ik heb een dalvrij abonnement, zouden ze op abonnement-type filteren? --
  woensdag 7 november 2012 @ 19:23:53 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947391
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:20 schreef greavy het volgende:
En nog even:

[..]

Dus? "Er hoeft geen geluidswal te komen"? :?
  woensdag 7 november 2012 @ 19:25:27 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947440
quote:
5s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dus? "Er hoeft geen geluidswal te komen"? :?
Het Advies van de gemeente Roosendaal was van wél, maar na hoger beroep is gebleken dat het niet noodzakelijk is. Het wordt dan ook niet aangelegd als het aan ProRail ligt.
pi_118947441
Meer pics!

Wel koel dat er nog steeds industrielijnen worden aangelegd ipv gesaneerd.
pi_118947460
quote:
11s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:23 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Precies nul keer :+ Ik heb in die periode alleen Deventer-Enschede gedaan. Dus als ze OVC gegevens hiervoor 'misbruiken' doen ze het nog fout ook >:)

-- ik heb een dalvrij abonnement, zouden ze op abonnement-type filteren? --
Wel godverdomme :( HIER met die "attentie" :(
pi_118947490
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:25 schreef greavy het volgende:

[..]

Het Advies van de gemeente Roosendaal was van wél, maar na hoger beroep is gebleken dat het niet noodzakelijk is. Het wordt dan ook niet aangelegd als het aan ProRail ligt.
En aan wie ligt het? :)
  woensdag 7 november 2012 @ 19:26:27 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947492
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Meer pics!

Wel koel dat er nog steeds industrielijnen worden aangelegd ipv gesaneerd.
Kan er even geen meer platen over vinden, helaas.
pi_118947578
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Kan er even geen meer platen over vinden, helaas.
Jammer.

Dit soort projecten vind ik altijd mooi.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:29:44 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947684
Het erge is, ze hebben paar jaar geleden juist daar spoor gesaneerd. Een deel daarvan komt weer terug.
pi_118947850
Tsja, slopen kun je aan Nederlanders wel overlaten. Zodra iets half niet meer nodig lijkt te zijn.. WEG ermee :')
pi_118947866
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, slopen kun je aan Nederlanders wel overlaten. Zodra iets half niet meer nodig lijkt te zijn.. WEG ermee :')
Oh, WEL eerst even alles schilderen nog, 2 weken van tevoren :Y _O-
  woensdag 7 november 2012 @ 19:33:23 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947875
De oude stamlijn:
quote:
De suikerunie stopte het gebruik in 1995 en hun stamlijn werd in 2005 afgebroken.
De stamlijn voor Henk Hentzen werd in 2001 afgebroken.
Philips stopte in 2001 met het gebruik
en hun stamlijn werd tussen 2005 en 2009 afgebroken.
De fa. Löhr stopte in 2008 met gebruik van hun stamlijn langs de Bosstraat.
Ook Jan de Rijk stopte in 2008.
Er ligt nog wel een stamlijn langs de straat Borchwerf naar DHL
maar de roest en het onkruid maken duidelijk dat het wacht op betere tijden, en is in 2009 afgebroken
Bron: Ad V. uit Roosendaal

En even met Google gevonden:
Maar omdat Jan de Rooy 11 hectare aan grond opkocht in Roosendaal voor het nieuwe distributiecentrum, onder de eis dat er een spooraansluiting komt en bruikbaar in 2013, is in 2010 begonnen met de Planstudie. Gezien er bedrijven en particulieren niet mee wilden werken heeft de gemeente grond moeten onteigenen.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:34:09 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947923
quote:
4s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, WEL eerst even alles schilderen nog, 2 weken van tevoren :Y _O-
Dat is toch heel normaal? :')
Net als spoor afbreken: 3 maanden van te voren nog opknappen. Devisies bij Prorail die langs elkaar heen lopen ;(
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:35:45 #52
Maffe Fries
pi_118947996
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:33 schreef greavy het volgende:
De oude stamlijn:

[..]

Bron: Ad V. uit Roosendaal

En even met Google gevonden:
Maar omdat Jan de Rooy 11 hectare aan grond opkocht in Roosendaal voor het nieuwe distributiecentrum, onder de eis dat er een spooraansluiting komt en bruikbaar in 2013, is in 2010 begonnen met de Planstudie. Gezien er bedrijven en particulieren niet mee wilden werken heeft de gemeente grond moeten onteigenen.
geen Jan maar Gerard de Rooy. Hij leidt nu het familiebedrijf :+
pi_118948050
Hoe hard iedereen ook loopt te huilen dat het zooooo slecht gaat in de transportsector, die De Rooys hebben geld als water jonge :Y _O-
pi_118948143

Altijd gezellig, zo'n springer tussen Rijswijk en Delft.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:39:36 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118948179
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geen Jan maar Gerard de Rooy. Hij leidt nu het familiebedrijf :+
Gerard mag ook. Ik dacht dat het nog steeds Jan was.

Maar geld hebben ze wel. En dus macht. Het DC moet een geautomatiseerd DC worden, met computergestuurde heftrucks voor pallets ed uit de stellingen te halen en er in te plaatsen.
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:39:48 #56
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118948186
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:23 schreef greavy het volgende:
Foto van de nieuwe stamlijn(juni 2012):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarbij er voor die tweede nog wel wat heeft moeten wijken zo te zien op streetview:
https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,205.96,,0,2.57
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118949940
Nou kom ik zelden aan de jaarbeurskant van Utrecht, maar wat zit daar nu voor een verschrikkelijk iets dan? Een skihut met lederhosenmuziek? Het leek een wachtruimte.
pi_118950022
Oh weeniet? Sounds like fun :9
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 20:14:05 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118950036
PM mij!
pi_118950047
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:38 schreef KomtTijd... het volgende:
[ link | afbeelding ]
Altijd gezellig, zo'n springer tussen Rijswijk en Delft.
kan de trein best tegen ^O^
pi_118950119
De trein wel, 't zijn de tere zieltjes die op de stations staan te wachten waarom ze zo'n ding eerst even schoon willen spoelen.
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 20:15:38 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118950123
Het was trouwens een hardloper die nog snel voor de trein langs wilde. Hij liep alleen niet hard genoeg...

Ik zeg altijd maar zo: hardlopers zijn doodlopers :X
PM mij!
pi_118950240
quote:
Wat. Cool. _O_

Nou nog een Glühweintent en Bratwurst met Sauerkraut, en ik ga daar wonen tot eind januari O+
pi_118950556
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:15 schreef dennistd het volgende:
Het was trouwens een hardloper die nog snel voor de trein langs wilde. Hij liep alleen niet hard genoeg...

Darwin award.
  woensdag 7 november 2012 @ 20:37:45 #65
270524 Flodder450
pi_118951422
quote:

Yup:
http://www.destentor.nl/n(...)raakt-door-trein.ece
pi_118951660
En waarom moet een stremming zo lang duren als iemand in 1 stuk naar het ziekenhuis kan worden afgevoerd? ;(
  woensdag 7 november 2012 @ 20:54:17 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118952507
Analyse van de situatie, onderzoek naar de toedracht, materieel, enz, aflossen van de machinist, bijsturen (materieel+personeel ontregeld), slachtofferhulp...
pi_118954450
En na al die personen op het spoor nu tijd voor wat anders.
Tussen Haarlem en Leiden geen treinen door een auto op het spoor.
pi_118955146
quote:
11s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:29 schreef greavy het volgende:
Het erge is, ze hebben paar jaar geleden juist daar spoor gesaneerd. Een deel daarvan komt weer terug.
Voor zover ik weet (als inwoner van Roosendaal) heeft daar nooit spoor gelegen. Dat gehele industrieterrein is pas sinds enkele jaren opgeleverd.
Die andere lijnen liggen ergens anders.
  woensdag 7 november 2012 @ 21:32:55 #70
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118955311
Was dat dan Borchwerf 1?
pi_118955868
quote:

Ik hoop dat hij een leuke prent krijgt. Zulk soort mensen beseffen niet dat het 1) levensgevaarlijk is en 2) honderden mensen de dupe zijn als er iets fout gaat. Uiteindelijk twee uur over een traject van één uur gedaan. Fijn als je denkt op tijd naar huis te gaan...
pi_118956720
quote:
15s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:41 schreef zoem het volgende:

[..]

Ik hoop dat hij een leuke prent krijgt. Zulk soort mensen beseffen niet dat het 1) levensgevaarlijk is en 2) honderden mensen de dupe zijn als er iets fout gaat. Uiteindelijk twee uur over een traject van één uur gedaan. Fijn als je denkt op tijd naar huis te gaan...
Gezien het feit dat hij zwaargewond is denk ik dat hij nooit meer aan hardlopen of misschien wel lopen toekomt dus een boete voegt niet veel toe gok ik zo
pi_118957716
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:53 schreef Viezze het volgende:

[..]

Gezien het feit dat hij zwaargewond is denk ik dat hij nooit meer aan hardlopen of misschien wel lopen toekomt dus een boete voegt niet veel toe gok ik zo
Ik lees het net in het artikel inderdaad. Hoe haal je zoiets überhaupt in je hoofd...

Gisteren kwam ik erachter dat er 2 IC's naar Adam CS rijden, via Haarlem en via Schiphol.
Mooi de verkeerde gepakt _O-
pi_118958514
Van een ander forum van zondag:
quote:
Geen blunder van mij, maar van een reiziger gisteren op Ledn.

Nadat ik had gefloten en de sleutel had omgedraaid, de automatische sluitfluit klonk en de deuren zich sloten, besloot een reiziger zich alsnog tussen de sluitende deuren te werken, door deze met de handen open te trekken en de trein in te springen.

Vervolgens ben ik naar die reiziger toegelopen en heb deze toch maar even vriendelijk toegesproken. Nadat hij dit had aangehoord en excuus had aangeboden, vroeg hij mij hoe laat we op Shl zouden aankomen.

Na deze vraag moest ik dus heel veel moeite doen om niet in de lach te schieten, om vervolgens die kerel te vertellen dat wij daar helemaal niet zouden aankomen, omdat hij in de trein via Hlm was gesprongen.

Daarom dus maar het spreekwoord van de dag: Haastige spoed, maakt de dag van de conducteur weer goed!
Was jij toevallig? ;)
pi_118959597
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:32 schreef greavy het volgende:
Was dat dan Borchwerf 1?
Ik heb even wat lijntjes in Google getekend hoe ze liggen en/of lagen.

https://maps.google.nl/ma(...)pn=0.045313,0.111494

Het is niet helemaal accuraat maar geeft je wel een idee.
pi_118959818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:16 schreef b2py het volgende:
Van een ander forum van zondag:

[..]

Was jij toevallig? ;)
Nee hoor, ik was ruim op tijd in de trein en ik was gewoon braaf gaan zitten :P
Uiteindelijk scheelde het qua reistijd maar een kwartier, dus het viel allemaal wel mee.
pi_118960012
De reistijd leiden - Amsterdam C is volgens mij via Schiphol evenveel als via Haarlem? Of niet?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 22:36:23 #78
Maffe Fries
pi_118960085
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:35 schreef b2py het volgende:
De reistijd leiden - Amsterdam C is volgens mij via Schiphol evenveel als via Haarlem? Of niet?
via Schiphol is zeven minuten sneller
pi_118960350
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Want veel korter maar mochten niet minder tariefkilometers zijn bla bla bla :+
pi_118960352
Liefhebbers van reizigerstreinen mogen de komende vijf minuten even de andere kant op kijken, want die staan vandaag niet op de plaat. Wel veel herfstgekleurde bomen :-)

Met een goedgemutste Andre Korevaar op de 189 112 en zijn collega op de meewerkende 1648 moest de beladen kolentrein 47721 vanuit Amsterdam Westhaven als gevolg van een spoorstaafbreuk op woensdag 7 november aan de kant worden genomen in Zevenaar. Voor hem stonden nog de lege Flandersbach-kalk en de Alublokken-trein. Beide DB Schenker treinen mochten linkerspoor naar Emmerich maar de kolentrein van Captrain mocht pas een kleine twee uur later (toen de verstoring blijkbaar was verholpen) zijn weg naar Voerde (D) vervolgen.

Als gevolg van een spoorstaafbreuk op het Regelgleis tussen Zevenaar Oost en Emmerich moesten op 7 november 2012 rond het middaguur enkele treinen linkerspoor passeren. De eerste betrof de DBS 189 066 met aan de haak 15 Falns en 8 Talns als lege kalktrein 47751 van Beverwijk naar Rohdenhaus. Nadat ik de trein in Arnhem al zag passeren moest er als gevolg van de storing in Zevenaar Oost gewacht worden totdat onder andere de ICE uit Duitsland gepasseerd was. Zo werd de trein na een fietstocht van ruim een half uur in het herfstachtige Elten op de gevoelige plaat gezet.

Het graanvervoer is jaren door Rail4Chem en Captrain gereden maar het contract is ondertussen al weer enige tijd in handen van LTE. Terwijl LTE zelf verantwoordelijk is voor het vervoer tussen Duitsland en Hongarije, heeft het CRS ingehuurd om van/naar Nederland te rijden. Met 24 identieke Millet graanwagens van het type Tagnpps is de 186 239 op woensdag 7 november 2012 onderweg richting de Rotterdamse Europoort.

In de loop van de middag passeerde de ex-Captrain 104 nu in dienst bij RRF als lok 24 zonder aanhang richting Emmerich. Zoals verwacht moest er iets worden opgehaald voor de richting Nederland, maar dat dit de Eurailscout UST 02 betrof, was onverwacht. Deze ultrasoontrein (in 2005 gedoopt als "Karla Peijs" verwijzende naar haar periode als Minister van Verkeer en Waterstaat) inspecteert de spoorstaven op eventuele scheurtjes. Wetende dat er eerder op de middag een spoorstaafbreuk was, zou het 1+1=2 kunnen zijn, ware het niet dat deze breuk op het spoor richting Emmerich was. Gelukkig reed de nog in Captrain kleuren rondrijdende V100 langzamer dan de Unit Cargo, waardoor een kruising uitbleef.
pi_118960486
Zoveel tijd heb ik niet nodig hoor, vijf minuten ;)
Leuke platen!
En er hoeft geen nieuwe ultrasoon meting uitgevoerd te worden hoor als er een stuk spoorstaaf is vervangen. Puur toeval dus. ;)
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 22:58:07 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118961300
Vanaf december mogelijk op zaterdag, leuk om een keer te doen: een retourtje Bad Bentheim-Berlijn :P

Bad Bentheim 06:58
Berlin Hbf 14:48

Berlin Hbf 15:11
Bad Bentheim 23:03
PM mij!
pi_118962133
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:58 schreef dennistd het volgende:
Vanaf december mogelijk op zaterdag, leuk om een keer te doen: een retourtje Bad Bentheim-Berlijn :P

Bad Bentheim 06:58
Berlin Hbf 14:48

Berlin Hbf 15:11
Bad Bentheim 23:03
Met regionalverkehr is dat he. Met de Pimpel kan het al lang, en veel sneller.
pi_118962319
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Prima. Je kan de hele avond je kop eraf zuipen en je hoeft er pas om half tien uit *O*

Wat wil je nog meer weten? :s)
Klinkt goed. Nja, over het kopen van een ticket. Wij schrokken nogal van de prijs ¤135,-p.p. voor een retour en dan heb je normale stoelen ipv bedden ( prima opzich want geen gezeik in mensen die willen slapen in hun slaapcoupe..). Maar is dit een redelijke prijs of kan het op de een of andere manier goedkoper? (Neem aan dat de prijs niet goedkoper wordt als je wacht met het kopen van tickets? )

En is er de halve nacht een bar open of iets? :P
pi_118963194
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:18 schreef kurk_droog het volgende:
Klinkt goed. Nja, over het kopen van een ticket. Wij schrokken nogal van de prijs ¤135,-p.p. voor een retour en dan heb je normale stoelen ipv bedden ( prima opzich want geen gezeik in mensen die willen slapen in hun slaapcoupe..). Maar is dit een redelijke prijs of kan het op de een of andere manier goedkoper? (Neem aan dat de prijs niet goedkoper wordt als je wacht met het kopen van tickets? )
Waar heb je geboekt? Als je op tijd boekt en het is geen heel bijzondere datum (rond kerst bijv is het natuurlijk flink duurder) dan is voor een ligstoel 39 euro p.p. enkele reis normaal dus 78 retour. Te boeken via www.bahn.de (en "zolang de voorraad strekt" natuurlijk)

NIET via NSHiSpeed boeken
NOOIT via De Treinreiswinkel boeken

Or prepare to enter a world of pain :')
quote:
Nee. Elk slaaprijtuig heeft een eigen conducteur die in een eigen coupeetje drankjes en snacks verkoopt (zakje pinda's zegmaar). Naar Praag ging je he? Dan niet in het Duitse rijtuig bier halen (Becks 0,33 voor ¤ 3,30) maar doorlopen naar het rijtuig voor Minsk (halve liters lokaal spul voor 1 euro)

Let wel: Dat was een paar jaar geleden, weet niet of dat nu nog zo is ;)

En reken er maar op dat het bier niet echt koud is, ook het dure Becks niet. Als je koud bier wil kan je beter vlak voor instappen een Kiosk opzoeken ^O^
pi_118963265
Oh en opletten dat je op tijd voor het splitsen van de rijtuigen weer terug in het gedeelte met de juiste eindbestemming bent :X O-) _O- Tenzij je avontuurlijk ingesteld bent, dan is dit een geweldige kans :D
  woensdag 7 november 2012 @ 23:40:55 #87
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118963268
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:18 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Er is geen bar, je kan per wagon drinken kopen bij de desbetreffende purser (heet dat zo?) afijn de persoon die een wagon beheert. In de Tsjechische kan je dus Budvar kopen en in de andere wagons pools/duits/wit Russisch bier, of dat laatste nog kan weet ik niet. Uit ervaring weet ik dat de Budvar snel op kan zijn :P .
Als je 3 of 4 maanden van te voren koopt kan het veel goedkoper, wij hebben met z'n 3-en een slaapcoupe voor 207 euro enkele reis (wel DB kortingskaart)
O, ja er is een douche achterin de wagon naar Praag, en geen verkeerde!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118963320
quote:
4s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar heb je geboekt? Als je op tijd boekt en het is geen heel bijzondere datum (rond kerst bijv is het natuurlijk flink duurder) dan is voor een ligstoel 39 euro p.p. enkele reis normaal dus 78 retour. Te boeken via www.bahn.de (en "zolang de voorraad strekt" natuurlijk)

NIET via NSHiSpeed boeken
NOOIT via De Treinreiswinkel boeken

Or prepare to enter a world of pain :')

[..]

Nee. Elk slaaprijtuig heeft een eigen conducteur die in een eigen coupeetje drankjes en snacks verkoopt (zakje pinda's zegmaar). Naar Praag ging je he? Dan niet in het Duitse rijtuig bier halen (Becks 0,33 voor ¤ 3,30) maar doorlopen naar het rijtuig voor Minsk (halve liters lokaal spul voor 1 euro)

Let wel: Dat was een paar jaar geleden, weet niet of dat nu nog zo is ;)

En reken er maar op dat het bier niet echt koud is, ook het dure Becks niet. Als je koud bier wil kan je beter vlak voor instappen een Kiosk opzoeken ^O^
Ik heb nog niet geboekt, de bedoeling is om 29/30 december richting Praag te gaan en dan 1/2 januari weer terug. Neem aan dat ik dan in de zieke prijzen zit? En via die bahn.de kan je gewoon de tickets boeken waarmee je vanaf Utrecht kan vertrekken?

Oh en bedankt voor die biertip ^O^
pi_118963338
@bork: Hee dat zei ik ook al *O* :s)
pi_118963383
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:42 schreef kurk_droog het volgende:
Ik heb nog niet geboekt, de bedoeling is om 29/30 december richting Praag te gaan en dan 1/2 januari weer terug. Neem aan dat ik dan in de zieke prijzen zit? En via die bahn.de kan je gewoon de tickets boeken waarmee je vanaf Utrecht kan vertrekken?
Dan loont het serieus om te kijken of een hosteltje in Praag PLUS een dag later teruggaan, goedkoper is.

Oh en via Bahn.de kan je ook boeken vanaf Koudum-Molkwerum, als je dat liever doet ^O^
pi_118963462
quote:
4s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan loont het serieus om te kijken of een hosteltje in Praag PLUS een dag later teruggaan, goedkoper is.

Oh en via Bahn.de kan je ook boeken vanaf Koudum-Molkwerum, als je dat liever doet ^O^
Een maatje woont daar nu dus qua dagen maakt het niet uit ( voor mijn bijbaan wel :P ). Nja ik woon in de Randstad dus Utrecht is wel lekker makkelijk...
pi_118963508
Oh ik hoorde net nog van iemand dat er meer stations in de Randstad lagen :P
pi_118963604
quote:
6s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ik hoorde net nog van iemand dat er meer stations in de Randstad lagen :P
:+
Ik heb gekeken op NShispeed en daar gaat alles vanaf Utrecht Centraal ivm die nachttrein. Via Bahn.de zie ik wel ritten met 6x overstappen maar ze kunnen geen prijsindicatie geven...doe ik wat verkeerd? :P
pi_118963743
Oh okee, zo geweldig is de wereld ook weer niet. Nee dan kan het niet idd. Je kunt alleen een reisadvies krijgen van elk station in Europa naar elk ander station in Europa.
pi_118963891
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee, zo geweldig is de wereld ook weer niet. Nee dan kan het niet idd. Je kunt alleen een reisadvies krijgen van elk station in Europa naar elk ander station in Europa.
Hmm, nee nu ineens wel. ( als je 6x overstapt en dergelijke niet ) maar heb nu gewoon die Citynightline vanaf Utrecht. Kom dan inderdaad op zo'n ¤180,- voor 2 personen en retour ( neem aan dat je dan een coupe heb met normale stoelen ipv bedden en bij elkaar zit ). Wat een prijsverschil :o

Meteen weer meer vertrouwen erin en een juichende bankrekening ;) Je zou bijna een Interrail kopen met die NS prijzen :r
pi_118963999
Dan moet je de accomodatie nog kiezen he. De couchettes-4 zijn meestal de laatste die nog beschikbaar zijn ( want EN niet heel goedkoop EN niet heel comfortabel, maar van allebei toch wel een beetje :P )
pi_118964232
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan moet je de accomodatie nog kiezen he. De couchettes-4 zijn meestal de laatste die nog beschikbaar zijn ( want EN niet heel goedkoop EN niet heel comfortabel, maar van allebei toch wel een beetje :P )
hmmm, morgen maar goed kijken. Lijkt dan ineens weer 500 euro duurder te worden :')
pi_118964375
Geen idee wat er aangeboden wordt, moet je ff zelf naar kijken. Succes iig ^O^
pi_118965895
Ik heb 26 oktober geboekt. Heen vlieg ik met.Wizzair vanuit Eindhoven naar Praag op 31 december voor ¤66 voor twee personen.

Terug ga ik 3 januari met de nachttrein Praag - Utrecht. ¤99 voor twee personen in een zespersoons ligcoupé.

Gewoon ter vergelijking.
pi_118966223
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 01:32 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb 26 oktober geboekt. Heen vlieg ik met.Wizzair vanuit Eindhoven naar Praag op 31 december voor ¤66 voor twee personen.

Terug ga ik 3 januari met de nachttrein Praag - Utrecht. ¤99 voor twee personen in een zespersoons ligcoupé.

Gewoon ter vergelijking.
Dat klinkt wel interessant,waar heb jij die trein geboekt als ik vragen mag?
  donderdag 8 november 2012 @ 05:44:54 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118966522
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:30 schreef Gutz het volgende:

[..]

Ik heb even wat lijntjes in Google getekend hoe ze liggen en/of lagen.

https://maps.google.nl/ma(...)pn=0.045313,0.111494

Het is niet helemaal accuraat maar geeft je wel een idee.
Oké, bedankt!
pi_118966846
Ah, het is weer eens zo ver. Mijn trein moet nu uit nijverdal west vertrekken, maar hij komt net aan in raalte. Tien minuten vertraging dus :')
pi_118966867
Sterkte man, mijn trein was voor het eerst exact op tijd. Zit wel met twee heel irritant giechelende dames.. :')
  donderdag 8 november 2012 @ 08:00:54 #104
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118967083
SNCF heeft een eindejaarsactie: TGV- en ICE-tickets voor Frankrijk - Duitsland aan lage prijzen. Zo heb je een enkeltje Parijs - Frankfurt al voor ¤ 39. Details bij TGV-Europe.
pi_118967284
Gingen we niet nog een nieuwjaarsrondje doen met parijs - Duitsland erin? :p
pi_118968834
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 08:00 schreef James1988 het volgende:
ICE-tickets voor Frankrijk - Duitsland aan lage prijzen.
Praat niet zo raar :{w
  donderdag 8 november 2012 @ 09:45:38 #107
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118968893
quote:
18s.gif Op donderdag 8 november 2012 09:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Praat niet zo raar :{w
Belgische invloeden :s)
pi_118968911
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 09:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Belgische invloeden :s)
Kun je je voor laten behandelen he :Y Wacht niet te lang ;)
  donderdag 8 november 2012 @ 09:59:09 #109
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_118969230
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

:? Leiden-Haarlem-Amsterdam duurt 35 minuten, Leiden-Schiphol-Amsterdam duurt tegenwoordig 34 minuten. Dat scheelt dus maar één minuut.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:07:46 #110
Maffe Fries
pi_118969484
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 09:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

:? Leiden-Haarlem-Amsterdam duurt 35 minuten, Leiden-Schiphol-Amsterdam duurt tegenwoordig 34 minuten. Dat scheelt dus maar één minuut.
hmm, je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat via Schiphol een stuk sneller was ...
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:19:45 #111
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118969810
Je verliest een boel tijd op de westtak, dat schiet niet op daar
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:23:51 #112
Maffe Fries
pi_118969921
heb je gelijk in. Gelukkig zal over enkele jaren Riekerpolder aansluiting voorzien worden van een dubbele vork. Hiermee neemt de capaciteit flink toe en neemt het aantal vertragingen op dat stukje af.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:37:22 #113
Maffe Fries
pi_118970335
  donderdag 8 november 2012 @ 10:39:55 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118970403
Vers schroot, zo op de kade.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118970429
quote:
Wat gebeurt er? Ik ga niet eerst een halve MINUUT naar een kutfilmpje over Windows 8 zitten kijken :{w
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:43:00 #116
Maffe Fries
pi_118970479
quote:
13s.gif Op donderdag 8 november 2012 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat gebeurt er? Ik ga niet eerst een halve MINUUT naar een kutfilmpje over Windows 8 zitten kijken :{w
het antwoord staat in de post boven die van jou :P
pi_118970576
Uit een kraan geflikkerd bij het ontschepen of zo? :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 10:47:56 #118
Maffe Fries
pi_118970599
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 10:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Uit een kraan geflikkerd bij het ontschepen of zo? :D
jup
pi_118970653
ah, ik zie het :P

Goed werk, zet daar maar neer. Nee, hier opeten kthxbai :P
  donderdag 8 november 2012 @ 11:49:26 #120
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_118972764
quote:
11s.gif Op donderdag 8 november 2012 10:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hmm, je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat via Schiphol een stuk sneller was ...
Je hebt vast nog het verschil in gedachten tussen de oude en nieuwe versie van de IC Amsterdam-Vlissingen. Dat is een verschil van 7 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat grote verschil komt alleen niet doordat die nu via Haarlem rijdt.
pi_118973625
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 02:44 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Dat klinkt wel interessant,waar heb jij die trein geboekt als ik vragen mag?
Bahn.de
  donderdag 8 november 2012 @ 12:35:23 #122
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118974339
Vet:

Weet iemand meer van dit mooie railbusje? Is hier vast al eens langsgekomen trouwens, bedenk ik me :$ maar te mooi om niet nog eens te linken.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_118974408
was dat niet een 1-april-fotosoep-grap ergens ooit? ;)
  donderdag 8 november 2012 @ 12:38:21 #124
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118974459
Ik hoor dat de foto van de facebookpagina van Volkswagen Nederland af komt, dus dat zal wel niet geshopt zijn ....... toch?
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 12:46:19 #125
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118974750
Is gewoon een soep, hij staat ook bij Nico Spilt op de site, ongeveer op 2/3e van deze pagina: http://www.nicospilt.com/index_automobielen.htm
PM mij!
  donderdag 8 november 2012 @ 12:47:50 #126
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118974803
Ok, gelukkig maar :P Wel een mooie soep, moet ik zeggen, dan!
pi_118975044
Iemand hier ook ervaring met de Euronight Jan Kiepura richting Warschau? Volgende week woensdag neem ik die, vrijdagavond weer terug met het vliegtuig. 's ochtends kan je ontbijten in een restaurantrijtuig hoorde ik, maar dan moet je door de Russische en Wit-Russische rijtuigen, las ergens dat dat niet mocht ofzo (Lijkt me raar maargoed)? Dat van dat goedkope bier wist ik niet, maar eens kijken of dat nog kan. :7 Hopelijk is ie niet zo druk, lig bovenin in 6-persoons couchette, dan ga ik wel onder liggen, is wat ruimer. :)
  donderdag 8 november 2012 @ 13:07:04 #128
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118975460
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:54 schreef Facepalm het volgende:
Euronight Jan Kiepura
http://www.citynightline.(...)infos/polen_nl.shtml

in het pdf staat dat er vanaf Berlijn een restauratiewagon aanhangt ik kan je de Kotlet schabowy van harte aan bevelen, en beginnen met barszcz met een eitje er in!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118975723
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:46 schreef dennistd het volgende:
Is gewoon een soep, hij staat ook bij Nico Spilt op de site, ongeveer op 2/3e van deze pagina: http://www.nicospilt.com/index_automobielen.htm
Soep :?
Ik zie bij Nico Spilt toch echt dit onderschrift bij de foto staan:

Hilversum, 19 november 2011. Een bijzonder voertuig bij doorkomst op spoor 4. Dit is de enige nog bestaande railbus op basis van de Volkswagen T1 diesel, de bekende spijlbus. Onlangs is dit prototype uit 1965 in Duitsland teruggevonden en geheel in de originele staat teruggebracht. Foto Henk Koster.
pi_118975808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:07 schreef bork het volgende:

[..]

http://www.citynightline.(...)infos/polen_nl.shtml

in het pdf staat dat er vanaf Berlijn een restauratiewagon aanhangt ik kan je de Kotlet schabowy van harte aan bevelen, en beginnen met barszcz met een eitje er in!
Ah daar staat het wel inderdaad, dan kan het toch gewoon. Dat eten ziet er erg lekker uit, bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen! :9
pi_118976138
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef V2 het volgende:
Ik hoor dat de foto van de facebookpagina van Volkswagen Nederland af komt, dus dat zal wel niet geshopt zijn
:X
  donderdag 8 november 2012 @ 13:34:46 #132
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118976463
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:X
Ja, naīef, ik weet het. Toch, ik zie dat Nico ook niks over photoshop zegt...
  donderdag 8 november 2012 @ 13:35:28 #133
270524 Flodder450
pi_118976496
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:34 schreef V2 het volgende:

[..]

http://www.nicospilt.com/index_duitsland_railbussen.htm

Nog meer spoorautos :)!
pi_118976533
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:34 schreef V2 het volgende:

[..]

Dat doetie om te kijken hoeveel mensen erin trappen. Spooromanen nemen zichzelf altijd veel te serieus namelijk.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:37:00 #135
270524 Flodder450
pi_118976678
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef V2 het volgende:
[...] dus dat zal wel niet geshopt zijn ....... toch?
facepalm.jpg
  donderdag 8 november 2012 @ 13:40:18 #137
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118976685
quote:
Daar staat die lange railbus niet bij. Ik twijfel ook hoor, want die draaistellen lijken me nogal lastig/onmogelijk...
pi_118976700
quote:
Okee Duvel kom maar door met dat filmpje.
pi_118977003
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:40 schreef V2 het volgende:

[..]

Daar staat die lange railbus niet bij. Ik twijfel ook hoor, want die draaistellen lijken me nogal lastig/onmogelijk...
Gast, het is nep. En onthou de naam "Henk Koster". Dat is een enthousiast en creatief fotoshopper. staat wel meer van hem op nico z'n site.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:54:46 #140
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118977317
quote:
4s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gast, het is nep. En onthou de naam "Henk Koster". Dat is een enthousiast en creatief fotoshopper. staat wel meer van hem op nico z'n site.
Ok dude :P prima :) laten we 't er maar op houden dat het gewoon te cool was geweest als het echt was ;)
pi_118977474
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:54 schreef V2 het volgende:

[..]

Ok dude :P prima :) laten we 't er maar op houden dat het gewoon te cool was geweest als het echt was ;)
DAT wel. Maar ja, zo gaat het altijd met die dingen. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook meestal niet :P
  donderdag 8 november 2012 @ 14:07:08 #142
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118977844
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:16 schreef Facepalm het volgende:

[..]

Ah daar staat het wel inderdaad, dan kan het toch gewoon. Dat eten ziet er erg lekker uit, bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen! :9
Krijgen we nog een verslagje? Ik ben wel benieuwd of ze daar nog met echte pannen in die wagon staan te swingen i.p.v. magnetron rommel in IC, ICE, Thalys en Eurostar. :(
o, Ja volgens mij kan je gewoon in euro betalen bij die gast.
pi_118978212
krijg je wel een ballenkoers, maar okee, wat rukt het :') _O-
pi_118978247
quote:
5s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:07 schreef bork het volgende:

[..]

Krijgen we nog een verslagje? Ik ben wel benieuwd of ze daar nog met echte pannen in die wagon staan te swingen i.p.v. magnetron rommel in IC, ICE, Thalys en Eurostar. :(
o, Ja volgens mij kan je gewoon in euro betalen bij die gast.
Haha ja is wel de bedoeling, als het kan maak ik ook nog wat foto's ;)
  donderdag 8 november 2012 @ 14:18:40 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118978346
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:15 schreef Dr_Flash het volgende:
krijg je wel een ballenkoers, maar okee, wat rukt het :') _O-
hier van te voren kopen ook, zoveel scheelt dat niet, gewoon daar pinnen.
pi_118978593
Da's het beste ja. Overigens moet ik zeggen dat ik 'smorgens tussen 6 en half 10, als dat barrijtuig eraan hangt, niet echt zin heb in een kotlet schabowy, maar goed, misschien dat dat aan mij ligt of zo :P

Ff wat anders borkie, wanneer gaan we weer eens een rondje maken? :s)
  donderdag 8 november 2012 @ 14:35:41 #147
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118979007
quote:
12s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Da's het beste ja. Overigens moet ik zeggen dat ik 'smorgens tussen 6 en half 10, als dat barrijtuig eraan hangt, niet echt zin heb in een kotlet schabowy, maar goed, misschien dat dat aan mij ligt of zo :P

Ff wat anders borkie, wanneer gaan we weer eens een rondje maken? :s)
9 december?

Of ik heb daar gisteren groen licht voor gekregen 8 maart - 11/12 maart dan wil ik wel naar:
-Plauen
-http://www.oberweissbacher-bergbahn.de/obs/view/index.shtml
-Coburg
-Zwickau
-Chemnitz
-Eisenach
-Gera
-Gotha :P
pi_118979114
allemaal? :D Die oberweisbacher zooi duurt al een dag man :') Ik heb cabineritten van dat ding, mijn Hemel wat gaat dat traaaaaaaaaag :')

En 9 december is nieuwjaarsdag he, dan moeten we langs de nieuwe stations en zo :Y

Enneh, "groen licht"? :X O-)
pi_118979152
Ik ga sowieso Zwolle Emmen doen, mn nieuwe werkgever gaat daar met gave nieuwe blauwe treinen rijden dus dat moeten we wel ff zien. En uiteraard de Hanzelijn.
  donderdag 8 november 2012 @ 14:41:46 #150
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118979205
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:38 schreef Dr_Flash het volgende:
allemaal? :D Die oberweisbacher zooi duurt al een dag man :') Ik heb cabineritten van dat ding, mijn Hemel wat gaat dat traaaaaaaaaag :')

En 9 december is nieuwjaarsdag he, dan moeten we langs de nieuwe stations en zo :Y

Enneh, "groen licht"? :X O-)
Ik ga denk ik, in Erfurt 3 nachtjes slapen van daaruit alles doen, groen licht dan kan het, mag het, planning etc.
  donderdag 8 november 2012 @ 14:42:38 #151
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118979236
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik ga sowieso Zwolle Emmen doen, mn nieuwe werkgever gaat daar met gave nieuwe blauwe treinen rijden dus dat moeten we wel ff zien. En uiteraard de Hanzelijn.
precies en die stopplaats in Hengelo misschien?
pi_118979295
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:41 schreef bork het volgende:
Ik ga denk ik, in Erfurt 3 nachtjes slapen van daaruit alles doen, groen licht dan kan het, mag het, planning etc.
Moet ik anders ff met Frau H. gaan praten of zo? :7

quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Oh ja, en we moeten Björn in promo-team-pakje even gaan bekijken :D _O-
pi_118979323
Haha :Y
pi_118979348
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:42 schreef bork het volgende:

[..]

precies en die stopplaats in Hengelo misschien?
En Halfweg-Zwanenburg en Hoevelaken en de Hanzelijnstations, en telkens eruit want witte letters op het dak. Hard werken :P
pi_118979402
Je wilt teveel voor de veels te korte dag.

Kwa licht dan :)
pi_118979531
Mwoa misschien. Maar ik ga 8 dec al met wat vrienden de Hanzelijn doen, dus die hoeft dan 9 dec niet zo nodig meer wat mij betreft. Of gewoon in 1 keer overheen janken, dat kan ook.

@Zug: Wat is er in berlin veel veranderd trouwens zeg :o als ik mijn foto's van Ostkreuz van jan 2009 vergelijk met vorige week ken je niks meer terug :N
pi_118979653
Mja klopt, ze zijn er flink aan t verbouwen. Was er afgelopen september nog (toen 14e keer). Ze zijn er bezig met nieuwe regionalbahnhof met S-Bahn knooppunt. Uiteraard in de nieuwe beton-stijl van de DB zoals je die steeds meer ziet helaas. Gelukkig is er nog genoeg old-school material te vinden in Berlijn. Komend voorjaar maar weer eens heen.
pi_118979839
Ja, ik wil zeker binnenkort nog wel een keer, maar dan alleen voor het bordjesgeweld. In december een weekendje of zo denk ik.
pi_118980164
Primaire bordjes 2009:

2012:

Secundaire bordjes 2009:

2012:

Ik was dus blijkbaar net op tijd toen.
pi_118980190
Definieer "op tijd" als er drie jaar tussen zit :P
pi_118980263
op tijd als in voordat ze weggehaald werden :6
pi_118980479
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:12 schreef Bitlord het volgende:
kurk
Toch, ik krijg het maar niet voor elkaar :') Of geen prijsindicatie, of ik zie prijzen van 200+ euro staan :'(
  donderdag 8 november 2012 @ 15:24:11 #163
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118980704
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet ik anders ff met Frau H. gaan praten of zo? :7

[..]

Oh ja, en we moeten Björn in promo-team-pakje even gaan bekijken :D _O-
neuh, het is dus geregeld Fles.
pi_118980940
dag
  donderdag 8 november 2012 @ 15:34:48 #165
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118981130
Lückenschluss an der Rehtalbrücke
Laatste gaatje op Thuringer grondgebied gedicht voor het ICE-traject Berlijn - Munchen.

Die neue ICE-Schnelltrasse soll 2017 fertig sein. Dann soll sich die Fahrzeit von Berlin nach München von sechs auf vier Stunden verkürzen. Das Verkehrsprojekt kostet Bahnangaben zufolge etwa zehn Milliarden Euro und wird vom Bund, der Europäischen Union und der Bahn finanziert.

bron: mdr
pi_118981219
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:24 schreef bork het volgende:

[..]

neuh, het is dus geregeld Fles.
Okee :)
  donderdag 8 november 2012 @ 15:37:28 #167
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118981241
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:34 schreef bork het volgende:
Lückenschluss an der Rehtalbrücke
Laatste gaatje op Thuringer grondgebied gedicht voor het ICE-traject Belijn - Munchen.

Die neue ICE-Schnelltrasse soll 2017 fertig sein. Dann soll sich die Fahrzeit von Berlin nach München von sechs auf vier Stunden verkürzen. Das Verkehrsprojekt kostet Bahnangaben zufolge etwa zehn Milliarden Euro und wird vom Bund, der Europäischen Union und der Bahn finanziert.

bron: mdr
Van zes naar vier uur reistijd, kijk, dat zijn dingen waar je wat aan hebt ;)
pi_118981269
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:37 schreef V2 het volgende:

[..]

Van zes naar vier uur reistijd, kijk, dat zijn dingen waar je wat aan hebt ;)
Ja, in plaats van 2 miljard voor 7 minuten die er eigenlijk toch niet eens gaan komen.
  donderdag 8 november 2012 @ 16:35:12 #169
270524 Flodder450
pi_118983492
Trein van 15:00 van Groningen->Delfzijl reed tussen Stedum en Loppersum iets aan, wat was dat een kabaal zeg

iedereen gelijk van "Iemand onder de trein gekomen?", ik dacht zelf eerder aan een schaap ofzo, of een bult stoeptegels die op t spoor lag

iemand die ķķk in de trein zat/bij de arriva werkt die het wél weet?

klonk een beetje alsof er stokken van een bult werden afgerukt
pi_118984344
quote:
11s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:35 schreef Flodder450 het volgende:
Trein van 15:00 van Groningen->Delfzijl reed tussen Stedum en Loppersum iets aan, wat was dat een kabaal zeg

iedereen gelijk van "Iemand onder de trein gekomen?", ik dacht zelf eerder aan een schaap ofzo, of een bult stoeptegels die op t spoor lag

iemand die ķķk in de trein zat/bij de arriva werkt die het wél weet?

klonk een beetje alsof er stokken van een bult werden afgerukt
Nou, dat klinkt niet best :X Reken maar op 2-2½ uur :X
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 17:00:18 #171
Maffe Fries
pi_118984393
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, dat klinkt niet best :X Reken maar op 2-2Ŋ uur :X
valt mee, Fles, want het rijdt allemaal nog ;)
pi_118984470
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

valt mee, Fles, want het rijdt allemaal nog ;)
Oh okee. nou. Ik bedoel, als IK stokken uit een bult ruk dan klinkt het als :+
  donderdag 8 november 2012 @ 17:23:40 #173
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118985167
quote:
11s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:35 schreef V2 het volgende:
Vet:
[ afbeelding ]
Weet iemand meer van dit mooie railbusje? Is hier vast al eens langsgekomen trouwens, bedenk ik me :$ maar te mooi om niet nog eens te linken.
Wel tof, op draaistellen van een 1200.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 november 2012 @ 17:51:24 #174
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_118985994
quote:
13s.gif Op donderdag 8 november 2012 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Even F5 en je hoeft niet naar kutfilmpjes te kijken :*
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 8 november 2012 @ 18:25:06 #175
270524 Flodder450
pi_118986903
Trouwens, vandaag stond de combinatie om rails bladvrij te maken in groningen, locs 1778 en 1774, geen foto's helaas :X
  donderdag 8 november 2012 @ 18:45:00 #176
270524 Flodder450
pi_118987581

trouwens, de trein naar Delfzijl vanuit Groningen, is wel een paar jaar oud al, veeel dingen veranderd
pi_118988572
Al was het maar de trein waarin de opname gemaakt is :P
pi_118988811
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:25 schreef Flodder450 het volgende:
Trouwens, vandaag stond de combinatie om rails bladvrij te maken in groningen, locs 1778 en 1774, geen foto's helaas :X
Dat is niet om bladvrij te maken hoor. Die zijn voor de sandite installatie die er tussen zit. Dit spuit een soort zandmengsel op het spoor waardoor de treinen meer grip hebben ;)
pi_118989607
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:18 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Toch, ik krijg het maar niet voor elkaar :') Of geen prijsindicatie, of ik zie prijzen van 200+ euro staan :'(
Kan niet anders bedenken dan dat de goedkope plaatsen inmiddels uitverkocht zijn. Heb je nog naar vliegmogelijkheden gekeken of misschien met het vliegtuig voordelig naar een nabijgelegen stad en dan met de trein naar Praag.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 19:33:37 #180
Maffe Fries
pi_118989838
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:45 schreef Flodder450 het volgende:

trouwens, de trein naar Delfzijl vanuit Groningen, is wel een paar jaar oud al, veeel dingen veranderd
Die dwergseintjes in Loppersum en Appingedam :X
pi_118989852
ik zag je rijden
door het landschap mooi en goed
ik ree je voorbij
  donderdag 8 november 2012 @ 19:35:22 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118989951
Nieuw van Somda, de Reisplanner waarbij je ook materieel kunt kiezen. Speciaal voor alle mensen met een hekel aan VIRM :')

http://www.somda.nl/reisplanner/
pi_118990027
Hij werkt nog niet heel soepel hoor ;)
pi_118990259
Het tijdperk dat ik dermate grote hekel had aan VIRM is ondertussen wel voorbij. Ben geen 20 meer... En m'n baas vind het ook niet zo leuk als ik pas om 11 uur op kantoor kom :P
pi_118990849
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:28 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kan niet anders bedenken dan dat de goedkope plaatsen inmiddels uitverkocht zijn. Heb je nog naar vliegmogelijkheden gekeken of misschien met het vliegtuig voordelig naar een nabijgelegen stad en dan met de trein naar Praag.
Ja, ik ga denk heen vliegen wat totaal 105 kost en dan terug met de trein wat volgens de NS voor 69,- kan. Ben ik 30 eu goedkoper uit als heen- en terug met de trein. Mja had wel zin in een leuk treinritje :9~
pi_118990909
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:35 schreef James1988 het volgende:
Nieuw van Somda, de Reisplanner waarbij je ook materieel kunt kiezen. Speciaal voor alle mensen met een hekel aan VIRM :')

http://www.somda.nl/reisplanner/
Net of dat überhaupt voorspelbaar is :')
pi_118991055
Materieelinzet ligt gewoon vast per treinnummer hoor. Alleen als er een verstoring is, kan het door de war raken.
pi_118991408
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Materieelinzet ligt gewoon vast per treinnummer hoor. Alleen als er een verstoring is, kan het door de war raken.
En in reality is 1 + 1 dan gewoon 2 ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:06:03 #189
Maffe Fries
pi_118991627
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:55 schreef Zug-Chef het volgende:
die verstoringen zijn er dagelijks genoeg :P
pi_118991657
laten we eerlijk zijn, het openbaar vervoer is het meest onrendabele vervoer dat er is.
pi_118991685
Wie gaat er zondag mee naar Dortmund? Ik wil nog even wat bordjes knallen rond Bochum - Langendreer en Dortmund-Oespel. Plan is via Arnhem - Duisburg want het is weer Mannenkoor Karrespoor tussen Almelo en Enschede.
pi_118991742
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En het onderhoudsvrije wissel in Appingedam is er ook nog niet.

Ik schat zo dat deze gemaakt is in 2006, de assentellers en de ATB-NG zien er in deze video ontzettend vers uit namelijk.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:12:11 #193
Maffe Fries
pi_118991924
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
laten we eerlijk zijn, het openbaar vervoer is het meest onrendabele vervoer dat er is.
mja, dat kun je zo echt niet stellen. Het hangt echt van je definitie en van de lijnen af of het zo is.

Het hoofdrailnet is bijvoorbeeld winstgevend. Bij de andere lijntjes wordt subsidie verstrekt, waardoor je in zekere zin kunt stellen dat het onrendabel is, maar je moet in de berekening ook de kosten voor de alternatieven en andere aanverwante zaken meenemen.
pi_118991952
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat kun je zo echt niet stellen. Het hangt echt van je definitie en van de lijnen af of het zo is.

Het hoofdrailnet is bijvoorbeeld winstgevend. Bij de andere lijntjes wordt subsidie verstrekt, waardoor je in zekere zin kunt stellen dat het onrendabel is, maar je moet in de berekening ook de kosten voor de alternatieven en andere aanverwante zaken meenemen.
niet zo moeilijk hoor. overall moeten er bergen geld bij.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:17:45 #195
Maffe Fries
pi_118992226
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

niet zo moeilijk hoor. overall moeten er bergen geld bij.
alle vormen van vervoer kosten geld.
pi_118992296
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
pi_118992385
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
Nou en?

Ik bedoel, aangenomen dat het waar zou zijn wat jij zegt.
pi_118992411
Iemand een gokje waar dit is toevallig?
pi_118992438
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en?

Ik bedoel, aangenomen dat het waar zou zijn wat jij zegt.
wel eens gehoord van parasitisme? dat is het openbaar vervoer.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:22:09 #200
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118992454
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Als je alleen naar kosten en opbrengsten kijkt wellicht wel, maar het OV vervult ook een maatschappelijke functie. Het maakt reizen mogelijk voor mensen die niet in staat zijn om voor eigen vervoer te zorgen, het biedt alternatieve reisroutes en biedt daarnaast de mogelijkheid om een biertje of drie te drinken met je beste vriend zonder dat je moet denken aan de risico's van op pad gaan met een slokje te veel op.

Ik reis momenteel dagelijks op en neer tussen Breda en Delft. Van deur tot deur met de auto duurt onder normale omstandigheden ongeveer 60 minuten, met OV 1u15. Tijdens een normale spits loopt de reistijd met de auto op tot 1u10. Vanochtend was er een ongeval gebeurd op de A13, samen met andere files zou mijn reistijd met de auto bijna 1u30 hebben bedragen.

Ik was er vanochtend in 1u18, want een aansluitende bus wat iets te laat. Tijdens mijn reis heb ik lekker naar buiten gekeken, koffie gedronken, op FOK! gezeten, in Delft op het station meteen nog even een flesje jus d'orange gehaald (had ik zin in), een beetje kunnen ontspannen, en ik heb nog wat beweging gekregen ook.

Al met al vind ik het OV dus niet zo onrendabel, en voor mijn gevoel verlies ik minder tijd dan wanneer ik in de auto zou zitten. :)
  donderdag 8 november 2012 @ 20:22:34 #201
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118992477
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Iemand een gokje waar dit is toevallig?
[ afbeelding ]
Efteling? :D
pi_118992488
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wel eens gehoord van parasitisme? dat is het openbaar vervoer.
Wel eens gehoord van trollen? Dat ben jij.
pi_118992490
quote:
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.

Ander interessant voorbeeld waar dit me aan doet denken is de discussie over de zgn. torenhoge kosten van fietsinfrastructuur: http://www.fietsberaad.nl(...)r+als+fietskilometer
Denk dat als je OV en auto tegenover elkaar zet de kosten ook wel eens anders uit kunnen vallen dan je verwacht.
pi_118992495
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef V2 het volgende:

[..]

Efteling? :D
:D nee.
pi_118992506
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als je alleen naar kosten en opbrengsten kijkt wellicht wel, maar het OV vervult ook een maatschappelijke functie. Het maakt reizen mogelijk voor mensen die niet in staat zijn om voor eigen vervoer te zorgen, het biedt alternatieve reisroutes en biedt daarnaast de mogelijkheid om een biertje of drie te drinken met je beste vriend zonder dat je moet denken aan de risico's van op pad gaan met een slokje te veel op.

Ik reis momenteel dagelijks op en neer tussen Breda en Delft. Van deur tot deur met de auto duurt onder normale omstandigheden ongeveer 60 minuten, met OV 1u15. Tijdens een normale spits loopt de reistijd met de auto op tot 1u10. Vanochtend was er een ongeval gebeurd op de A13, samen met andere files zou mijn reistijd met de auto bijna 1u30 hebben bedragen.

Ik was er vanochtend in 1u18, want een aansluitende bus wat iets te laat. Tijdens mijn reis heb ik lekker naar buiten gekeken, koffie gedronken, op FOK! gezeten, in Delft op het station meteen nog even een flesje jus d'orange gehaald (had ik zin in), een beetje kunnen ontspannen, en ik heb nog wat beweging gekregen ook.

Al met al vind ik het OV dus niet zo onrendabel, en voor mijn gevoel verlies ik minder tijd dan wanneer ik in de auto zou zitten. :)
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
pi_118992547
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.

Ander interessant voorbeeld waar dit me aan doet denken is de discussie over de zgn. torenhoge kosten van fietsinfrastructuur: http://www.fietsberaad.nl(...)r+als+fietskilometer
Denk dat als je OV en auto tegenover elkaar zet de kosten ook wel eens anders uit kunnen vallen dan je verwacht.
nou dat denk ik van niet.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:25:27 #207
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118992613
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:26:11 #208
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118992648
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:D nee.
:P sorry. Ik weet niet waarom, ik had een associatie.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:26:14 #209
Maffe Fries
pi_118992651
quote:
autorijden kost de Nederlandse burger veel geld
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.
pi_118992664
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting en accijns) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.
pi_118992679
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.
pi_118992735
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

autorijden kost de Nederlandse burger veel geld

[..]

je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:28:19 #213
270524 Flodder450
pi_118992754
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is niet om bladvrij te maken hoor. Die zijn voor de sandite installatie die er tussen zit. Dit spuit een soort zandmengsel op het spoor waardoor de treinen meer grip hebben ;)
whoopsie, bedankt voor de correctie! :)
  donderdag 8 november 2012 @ 20:28:20 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118992757
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.
pi_118992784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.
pi_118992831
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.
benzine is 40% accijns ofzo. da's al een flinke belasting, itt treinreizigers, waar per km juist nog geld bijmoet.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:30:08 #217
270524 Flodder450
pi_118992856
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die zijn juist koel man
pi_118992864
quote:
16s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef V2 het volgende:

[..]

:P sorry. Ik weet niet waarom, ik had een associatie.
Het is niet in Nederland en ook niet in een pretpark :N
pi_118992927
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.
In de stad met P-zones levert het uiteraard geld op, maar zelfs daar worden ze steeds vaker gesaneerd ten gunste van groenstroken, fietsrekken etc. In het gros van Nederland zijn sowieso geen betaald parkeerzones. Daar neemt het ruimte in die wel beter benut had kunnen worden (woningen, betere/veiligere fietspaden en trottoirs; noem maar op).
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:32:00 #220
Maffe Fries
pi_118992961
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijn
pi_118993041
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijn
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:36:22 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118993235
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk. ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:36:47 #223
Maffe Fries
pi_118993260
quote:

[..]

dan kun je simpelgezegd ook niet autorijden, want wie betaalt de wegen? Precies
pi_118993291
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daar komt kennelijk geen cent belastinggeld aan te pas, hoor ik net. Ook alle andere neveneffecten kunnen blijkbaar puur uit accijnzen worden betaald, tot de aanleg van ecoducten aan toe.
pi_118993294
quote:

[..]

Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me ^O^
pi_118993295
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

dat levert juist geld op guppie.
pi_118993357
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me ^O^
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:38:18 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118993360
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.
pi_118993383
Dan vind ik dat fietsers ook belasting moeten gaan betalen :( Want zij betalen niks voor hun mooie fietspaden

Extra belasting op brood en melk! Toch een soort van fiets brandstof :P
pi_118993399
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan? :?
pi_118993406
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.

Nee hoor kom er maar gewoon bij op de weg. Geen subsidie op het openbaar vervoer en er blijft genoeg over van de opbrengsten van benzine accijns etc om betere wegencapaciteit aan te leggen ^O^
pi_118993451
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan? :?
Ho ho, ik heb nergens kriebel aan. It wasn't me!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:40:07 #233
Maffe Fries
pi_118993467
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je vergeet de inkomsten en uitgaven van elkaar te scheiden
  donderdag 8 november 2012 @ 20:40:25 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118993485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...
quote:
Nee hoor kom er maar gewoon bij op de weg. Geen subsidie op het openbaar vervoer en er blijft genoeg over van de opbrengsten van benzine accijns etc om betere wegencapaciteit aan te leggen ^O^
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen? :')
pi_118993534
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.
http://www.autoblog.nl/ar(...)e-melkkoe-van-europa
pi_118993588
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...

[..]

Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen? :')
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
pi_118993597
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:

Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalteren :Y Drie lagen dik als het kan :D En fuk het milieu weetje :')
  donderdag 8 november 2012 @ 20:43:48 #238
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118993694
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Cool :s)
pi_118993707
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ja hoor, tuurlijk. Weet je, Het hele OV is een linkse hobby *O*

Laat ook maar :')
pi_118993750
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalteren :Y Drie lagen dik als het kan :D En fuk het milieu weetje :')
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?
  donderdag 8 november 2012 @ 20:45:18 #241
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118993782
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...
pi_118993798
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Cool :s)
alsof jij alles kan overzien. maar een nieuw evenwicht komt er vanzelf. een verpleegster kan prima in de buurt van een ziekenhuis gaan wonen, en fabrieken staan meestal ook niet op de duurste plekken van het land.
pi_118993843
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:50:20 #244
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118994056
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.

Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
pi_118994146
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.

Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
pi_118994220
quote:

[..]

het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.
pi_118994248
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.
Ja, dat doe je in de auto nooit wou je zeggen.
pi_118994308
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef Xetran het volgende:

[..]

En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.
ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 20:54:34 #249
Maffe Fries
pi_118994310
quote:

[..]

in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggen :+
pi_118994364
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggen :+
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:55:40 #251
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118994380
quote:

[..]

Dat zie je verkeerd. Het aanbieden van meer zitplaatsen kost veel geld (weet je wat één treinstel kost?) terwijl de capaciteit maar op een klein deel van de dag benodigd is. Daarnaast reizen veel reizigers slechts op middellange afstanden waardoor een kwartiertje staan nog te overzien is. Daarna is er meestal wel weer gestopt en een zitplaats beschikbaar. Ook probeert NS reizigers meer over de treinen te spreiden, onder andere met kortingstarieven, samenwerking met het bedrijfsleven, faciliteiten als Seats2Meet, enzovoorts.

Uiteindelijk is het OV geen liefdadigheidsinstelling, maar zijn het bedrijven waar een balans moet worden gevonden tussen een betrouwbare dienst leveren en kostenefficiënt werken.

Trouwens, vergeet niet dat sommige treinen al aan hun maximale lengte zitten. Dit komt dan bijvoorbeeld door technische beperkingen (je kan maar 5 koplopers koppelen) of omdat de perrons niet langer zijn.
pi_118994458
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd. Het aanbieden van meer zitplaatsen kost veel geld (weet je wat één treinstel kost?) terwijl de capaciteit maar op een klein deel van de dag benodigd is. Daarnaast reizen veel reizigers slechts op middellange afstanden waardoor een kwartiertje staan nog te overzien is. Daarna is er meestal wel weer gestopt en een zitplaats beschikbaar. Ook probeert NS reizigers meer over de treinen te spreiden, onder andere met kortingstarieven, samenwerking met het bedrijfsleven, faciliteiten als Seats2Meet, enzovoorts.

Uiteindelijk is het OV geen liefdadigheidsinstelling, maar zijn het bedrijven waar een balans moet worden gevonden tussen een betrouwbare dienst leveren en kostenefficiënt werken.

Trouwens, vergeet niet dat sommige treinen al aan hun maximale lengte zitten. Dit komt dan bijvoorbeeld door technische beperkingen (je kan maar 5 koplopers koppelen) of omdat de perrons niet langer zijn.
het is wel een liefdadigheidsinstelling, waar ik met veel tegenzin via de belastingdienst een flinke bijdrage aan mag leveren.
pi_118994486
je overige argumenten geven trouwens mooi aan hoe een belachelijk concept een trein vandaag de dag geworden is.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:57:37 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118994495
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het is wel een liefdadigheidsinstelling, waar ik met veel tegenzin via de belastingdienst een flinke bijdrage aan mag leveren.
Jammer dan. Emigreer.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 november 2012 @ 20:57:59 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118994518
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je overige argumenten geven trouwens mooi aan hoe een belachelijk concept een trein vandaag de dag geworden is.
Jouw posts laten een moreel failliet zien. En nu?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118994523
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.
Volgens mij missen we het bewijs hiervan nog steeds. Dat linkje wat je net stuurde snijdt geen hout
pi_118994525
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jammer dan. Emigreer.
nee. we gaan nederland weer beter maken. ^O^
pi_118994538
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen.
Kon je niet een nog slechtere reactie verzinnen dan dit gebazel? :') Er zijn mensen afhankelijk van de trein en dat kan je niet zomaar veranderen, alleen de studenten al.
pi_118994550
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jouw posts laten een moreel failliet zien. En nu?
leuk dat je een mening hebt gevonden. van mij mag je hem houden ^O^
pi_118994571
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:58 schreef Xetran het volgende:

[..]

Kon je niet een nog slechtere reactie verzinnen dan dit gebazel? :') Er zijn mensen afhankelijk van de trein en dat kan je niet zomaar veranderen, alleen de studenten al.
onzin. dat is een gekozen afhankelijkheid.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:59:43 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118994603
Ga lekker ergens anders trollen. Zelfs de meest verstokte autorijdende VVD'er weet wel beter dan die onzin die jij hier loopt te spuien. Dit is een TREINENtopic. Voor mensen met interesse in TREINEN en OV. Het autotopic is een stukje verderop.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:59:43 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118994604
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nee. we gaan nederland weer beter maken. ^O^
Ah, gedwongen emigratie?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118994664
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah, gedwongen emigratie?
hoezo, ga je niet vrijwillig?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:02:02 #264
Maffe Fries
pi_118994740
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

oh, maar dat ontken ik ook niet. Alle vervoersvormen kunnen gewoon niet zonder elkaar. Dat moet je wel beseffen. Hierbij kun je gewoon niet puur naar alle zichtbare kosten kijken. Er is meer dan dat en dat wordt helaas vaak vergeten.
pi_118994771
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

oh, maar dat ontken ik ook niet. Alle vervoersvormen kunnen gewoon niet zonder elkaar. Dat moet je wel beseffen. Hierbij kun je gewoon niet puur naar alle zichtbare kosten kijken. Er is meer dan dat en dat wordt helaas vaak vergeten.
ja. magische kosten.
  donderdag 8 november 2012 @ 21:03:36 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118994820
Maatschappelijk belang, het mede oplossen van het fileprobleem, een alternatief bieden, bereikbaarheid bieden, comfort, service... zoveel dingen waar niet direct een prijskaartje op te plakken is.
  donderdag 8 november 2012 @ 21:04:00 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118994835
Zullen we stoppen de trol te voeren?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118994881
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:04 schreef Duvel het volgende:
Zullen we stoppen de trol te voeren?
je kunt je gelijk niet halen dus dan maar over deze boeg gooien? tjonge jonge je bent goedkoop :')
  donderdag 8 november 2012 @ 21:07:04 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118995024
Overigens, vandaag extra service in de Fyra... een gratis bilmassage!

Helaas niet gegeven door een vrouwelijke Fyra-trainmanager, maar door het rijtuig dat nogal aan het trillen en schommelen was toen de trein met 160 km/h over de HSL ging. Volgens de TM was dat niets ernstigs, maar toch voelde ik me niet op mijn gemak :{
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:07:12 #270
Maffe Fries
pi_118995034
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je kunt je gelijk niet halen dus dan maar over deze boeg gooien? tjonge jonge je bent goedkoop :')
ik denk dat het eerder andersom is :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:10:52 #271
Maffe Fries
pi_118995216
maar goed, het is opvallend om te zien dat er niet veel mat'64 gesloopt is ondanks dat er veel materieel terzijde staat. De reden zou liggen in het feit dat de NS en de sloper ruzie hebben gekregen. Waarover is me niet duidelijk.

Hopelijk is het volgend jaar opgelost, want er komen steeds meer stellen aan hun uiterste revisietermijn. Daarnaast is ook lang niet al het beschikbare materieel meer nodig voor de dienst, waardoor een stel na onderhoud in Maastricht rustig nog een tijdje kan staan voordat het weer eens ingezet wordt
pi_118996642
Sterker nog, afgelopen week kwam juist het bericht dat de ruzie was bijgelegd en dat er weer gesloopt ging worden. Treinstellen 841-896 komen aan de beurt.

Nadat dit weg is, komen de 896-921 aan de beurt. Reden dat het in tweeen is gedeeld: deze treinstellen hebben nog een geldige revisietermijn. Stel dat de nood heel hoog zou zijn*, kunnen ze na heeel grondig onderhoud nog in dienst.

*Van de benodigd aantal V'tjes staat er ongeveer hetzelfde aantal werkloos aan de kant. De helft daarvan is de reserve tbv bijsturing, de andere helft staat tijdelijk terzijde in Maastricht en kunnen na klein onderhoud de volgende dag in dienst. Daarnaast staat er nog DDM-1 tijdelijk terzijde en in een week tijd kunnen er 10 stammen in dienst. Dus voordat die tweede serie sloopVtjes in dienst komen, moet zo ongeveer al het SLT uitvallen en VIRM een slechte dag hebben.
Bij twijfel: gebruik beton.
  donderdag 8 november 2012 @ 21:46:15 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118997076
:W sloopmat, tot ziens in het museum
  donderdag 8 november 2012 @ 21:48:56 #274
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118997219
Vandaag heeft CapTrain 3x Class66 van Roosendaal naar Electo Motive Diesels (EMD) bij SSN gebracht. Deze 3 Class66'en word de ATB, PZB en Memor verwijderd. De oorzaak: Binnen deze 3 landen hebben ze geen bedrijf gevonden met interesse, en gaan "terug" naar Engeland.
  donderdag 8 november 2012 @ 21:49:05 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118997226
Ik reed vandaag nog langs het park DDM1, ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk zo snel inzetbaar hebben.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:50:10 #276
Maffe Fries
pi_118997275
dat is nog eens goed nieuws dat de sloop weer aangevangen kan worden. Niets is erger dan het spul jarenlang terzijde te hebben staan, waardoor het verpietert en je ook allerlei ongewenste zaken kunt gaan krijgen
  donderdag 8 november 2012 @ 21:51:44 #277
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118997373
Is er al iets bekend over wat er met het ICK dat al jaren bij Nijmegen staat te verpieteren gaat gebeuren?
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:52:18 #278
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118997409
Volgens mij staat het nog altijd te koop..
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 21:52:20 #279
Maffe Fries
pi_118997411
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik reed vandaag nog langs het park DDM1, ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk zo snel inzetbaar hebben.
dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het zeker twee weken duurt voordat je de eerste stam(men) op de baan kunt hebben. Wil je meer stammen in dienst nemen dan moet je op misschien wel twee maanden totaal gaan rekenen
  donderdag 8 november 2012 @ 21:55:27 #280
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118997564
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef dennistd het volgende:
Klopt. Alleen NSR / NSFS kan geen koper vinden. Staat op sloop-nominatie.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 22:00:01 #281
Maffe Fries
pi_118997764
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:55 schreef greavy het volgende:

[..]

Klopt. Alleen NSR / NSFS kan geen koper vinden. Staat op sloop-nominatie.
dan acht ik het niet uitgesloten dat dit volgend jaar na een serie V'tjes tot conservenblikjes geknipt wordt
  donderdag 8 november 2012 @ 22:03:15 #282
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118997944
We gaan 't zien. Ze zijn vaak erg "wispelturig". Probleem is nu dat er veel wegrot, en dat daardoor niemand het nog hebben wilt...
pi_118998063
die pipo's met die honden die er dagelijks omheen lopen kosten ook niks zeker? :{
  donderdag 8 november 2012 @ 22:06:19 #284
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118998126
Triest verhaal over het voormalig station Halle (nieuw voor mij in ieder geval)

Dit decoratieve station in neo-Vlaamse Renaissancestijl werd in 1887 gebouwd naar ontwerp van architect H. Fouquet.

Het station moest in 1995 plaatsmaken voor de hogesnelheidslijn. Op aandringen van monumentenzorg- en architectuurverenigingen werd het z.g. voorzichtig gedemonteerd en werden plannen en beloften gedaan voor wederopbouw voor culturele doeleinden.

De onderdelen van het station werden echter niet op een beveiligde plek voorzichtig gestapeld, maar gedumpt op een weide. Uiteindelijk werden ze deels gebruikt als sculpturen op het nieuwe stationsplein en als brokstukken in bloembakken. De rest ligt nog steeds op een weide tegenover het containerpark van Halle.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Halle_(Belgi%C3%AB)
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 22:06:58 #285
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118998163
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het zeker twee weken duurt voordat je de eerste stam(men) op de baan kunt hebben. Wil je meer stammen in dienst nemen dan moet je op misschien wel twee maanden totaal gaan rekenen
Vier locs zijn nog regelmatig in gebruik (die zitten nu in de Sandite-treinen), verder staat er drie op de Watergraafsmeer en 5 geconserveerd in de loods in Amersfoort. Hoe het met de DDM-stammen zelf staat zou ik zo niet weten (behalve dat ze op de DIjksgracht staan dan).
PM mij!
pi_118998737
Ik heb samen met Babi ketjap, foe yong hai en nasi genoten van de discussie van afgelopen 2 uur! :D

quote:

[..]

En sinds vandaag is er weer iets aan toegevoegd. Samenwerking Ministerie, NS en Veolia.
Alleen wat het inhoudt ben ik nog niet achtergekomen..
IngridThijssen twitterde op donderdag 08-11-2012 om 16:45:57 Start pilot terugwinnen rem-energie door Ministerie, Veolia en NS. De trein nog groener. #greendeal reageer retweet
pi_118999048
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:06 schreef bork het volgende:
Triest verhaal over het voormalig station Halle (nieuw voor mij in ieder geval)

[ afbeelding ]

Dit decoratieve station in neo-Vlaamse Renaissancestijl werd in 1887 gebouwd naar ontwerp van architect H. Fouquet.

Het station moest in 1995 plaatsmaken voor de hogesnelheidslijn. Op aandringen van monumentenzorg- en architectuurverenigingen werd het z.g. voorzichtig gedemonteerd en werden plannen en beloften gedaan voor wederopbouw voor culturele doeleinden.

De onderdelen van het station werden echter niet op een beveiligde plek voorzichtig gestapeld, maar gedumpt op een weide. Uiteindelijk werden ze deels gebruikt als sculpturen op het nieuwe stationsplein en als brokstukken in bloembakken. De rest ligt nog steeds op een weide tegenover het containerpark van Halle.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Halle_(Belgi%C3%AB)
Daar ben ik doorheen gescheurd volgens mij naar Parijs! :D
pi_118999720
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:17 schreef b2py het volgende:
Ik heb samen met Babi ketjap, foe yong hai en nasi genoten van de discussie van afgelopen 2 uur! :D

[..]

En sinds vandaag is er weer iets aan toegevoegd. Samenwerking Ministerie, NS en Veolia.
Alleen wat het inhoudt ben ik nog niet achtergekomen..
IngridThijssen twitterde op donderdag 08-11-2012 om 16:45:57 Start pilot terugwinnen rem-energie door Ministerie, Veolia en NS. De trein nog groener. #greendeal reageer retweet
Dat is wat ze in de Formule 1 KERS noemen :Y
pi_118999859
Krijgt de machinist dan ook HANS om zijn nek? :P
pi_118999908
geen idee. Wat is het?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 22:44:39 #291
Maffe Fries
pi_119000118
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:40 schreef Dr_Flash het volgende:
geen idee. Wat is het?
Head and Neck Support
pi_119000164
oh, lijkt me een goed idee :Y
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 22:50:15 #294
Maffe Fries
pi_119000413
ach, een beetje trein haalt maar een versnelling van maximaal 1,2 m/s2 dus daar is het niet voor nodig en ook bij het remmen komt het echt niet gauw boven een dergelijke waarde uit
pi_119000439
Wel bij een botsing ;)
pi_119000597
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef dennistd het volgende:
Dat zijn toch die voormalige BM235 rijtuigen van DB uit begin jaren 60? ICK ziet er nieuwer uit dan het is.
pi_119000906
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
ach, een beetje trein haalt maar een versnelling van maximaal 1,2 m/s2 dus daar is het niet voor nodig en ook bij het remmen komt het echt niet gauw boven een dergelijke waarde uit
Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijk :Y
pi_119000907
Het gaat trouwens best goed rond Schiphol de laatste tijd.
Die defecte trein van vanmiddag was in ieder geval binnen 8 minuten opgelost :).
pi_119000943
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijk :Y
Zit dat niet al in de SLT's en de laatste serie IRM's?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 november 2012 @ 23:03:08 #300
Maffe Fries
pi_119001039
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

uhuh. Bij het in beweging krijgen van de massa is het absoluut handig.
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 23:03:56 #301
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119001075
vol
PM mij!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')