Efteling?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Iemand een gokje waar dit is toevallig?
[ afbeelding ]
Wel eens gehoord van trollen? Dat ben jij.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel eens gehoord van parasitisme? dat is het openbaar vervoer.
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je alleen naar kosten en opbrengsten kijkt wellicht wel, maar het OV vervult ook een maatschappelijke functie. Het maakt reizen mogelijk voor mensen die niet in staat zijn om voor eigen vervoer te zorgen, het biedt alternatieve reisroutes en biedt daarnaast de mogelijkheid om een biertje of drie te drinken met je beste vriend zonder dat je moet denken aan de risico's van op pad gaan met een slokje te veel op.
Ik reis momenteel dagelijks op en neer tussen Breda en Delft. Van deur tot deur met de auto duurt onder normale omstandigheden ongeveer 60 minuten, met OV 1u15. Tijdens een normale spits loopt de reistijd met de auto op tot 1u10. Vanochtend was er een ongeval gebeurd op de A13, samen met andere files zou mijn reistijd met de auto bijna 1u30 hebben bedragen.
Ik was er vanochtend in 1u18, want een aansluitende bus wat iets te laat. Tijdens mijn reis heb ik lekker naar buiten gekeken, koffie gedronken, op FOK! gezeten, in Delft op het station meteen nog even een flesje jus d'orange gehaald (had ik zin in), een beetje kunnen ontspannen, en ik heb nog wat beweging gekregen ook.
Al met al vind ik het OV dus niet zo onrendabel, en voor mijn gevoel verlies ik minder tijd dan wanneer ik in de auto zou zitten.
nou dat denk ik van niet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.
Ander interessant voorbeeld waar dit me aan doet denken is de discussie over de zgn. torenhoge kosten van fietsinfrastructuur: http://www.fietsberaad.nl(...)r+als+fietskilometer
Denk dat als je OV en auto tegenover elkaar zet de kosten ook wel eens anders uit kunnen vallen dan je verwacht.
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
quote:
autorijden kost de Nederlandse burger veel geldquote:Op donderdag 8 november 2012 20:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting en accijns) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
autorijden kost de Nederlandse burger veel geld
[..]
je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.
whoopsie, bedankt voor de correctie!quote:Op donderdag 8 november 2012 19:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat is niet om bladvrij te maken hoor. Die zijn voor de sandite installatie die er tussen zit. Dit spuit een soort zandmengsel op het spoor waardoor de treinen meer grip hebben
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.
benzine is 40% accijns ofzo. da's al een flinke belasting, itt treinreizigers, waar per km juist nog geld bijmoet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.
Die zijn juist koel manquote:Op donderdag 8 november 2012 19:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die dwergseintjes in Loppersum en Appingedam
Het is niet in Nederland en ook niet in een pretparkquote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef V2 het volgende:
[..]sorry. Ik weet niet waarom, ik had een associatie.
In de stad met P-zones levert het uiteraard geld op, maar zelfs daar worden ze steeds vaker gesaneerd ten gunste van groenstroken, fietsrekken etc. In het gros van Nederland zijn sowieso geen betaald parkeerzones. Daar neemt het ruimte in die wel beter benut had kunnen worden (woningen, betere/veiligere fietspaden en trottoirs; noem maar op).quote:Op donderdag 8 november 2012 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijnquote:Op donderdag 8 november 2012 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijn
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
dan kun je simpelgezegd ook niet autorijden, want wie betaalt de wegen? Preciesquote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
Daar komt kennelijk geen cent belastinggeld aan te pas, hoor ik net. Ook alle andere neveneffecten kunnen blijkbaar puur uit accijnzen worden betaald, tot de aanleg van ecoducten aan toe.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt mequote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
dat levert juist geld op guppie.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me
Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat levert juist geld op guppie.
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.
De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me
Ho ho, ik heb nergens kriebel aan. It wasn't me!quote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan?
je vergeet de inkomsten en uitgaven van elkaar te scheidenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat levert juist geld op guppie.
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...quote:Op donderdag 8 november 2012 20:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?quote:Nee hoor kom er maar gewoon bij op de weg. Geen subsidie op het openbaar vervoer en er blijft genoeg over van de opbrengsten van benzine accijns etc om betere wegencapaciteit aan te leggen
http://www.autoblog.nl/ar(...)e-melkkoe-van-europaquote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...
[..]
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?
Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalterenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Coolquote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
Ja hoor, tuurlijk. Weet je, Het hele OV is een linkse hobbyquote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalterenDrie lagen dik als het kan
En fuk het milieu weetje
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...quote:Op donderdag 8 november 2012 20:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?
alsof jij alles kan overzien. maar een nieuw evenwicht komt er vanzelf. een verpleegster kan prima in de buurt van een ziekenhuis gaan wonen, en fabrieken staan meestal ook niet op de duurste plekken van het land.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Cool
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:45 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.
Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.
Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
Ja, dat doe je in de auto nooit wou je zeggen.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.
ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef Xetran het volgende:
[..]
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.
in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggen
Dat zie je verkeerd. Het aanbieden van meer zitplaatsen kost veel geld (weet je wat één treinstel kost?) terwijl de capaciteit maar op een klein deel van de dag benodigd is. Daarnaast reizen veel reizigers slechts op middellange afstanden waardoor een kwartiertje staan nog te overzien is. Daarna is er meestal wel weer gestopt en een zitplaats beschikbaar. Ook probeert NS reizigers meer over de treinen te spreiden, onder andere met kortingstarieven, samenwerking met het bedrijfsleven, faciliteiten als Seats2Meet, enzovoorts.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
het is wel een liefdadigheidsinstelling, waar ik met veel tegenzin via de belastingdienst een flinke bijdrage aan mag leveren.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Het aanbieden van meer zitplaatsen kost veel geld (weet je wat één treinstel kost?) terwijl de capaciteit maar op een klein deel van de dag benodigd is. Daarnaast reizen veel reizigers slechts op middellange afstanden waardoor een kwartiertje staan nog te overzien is. Daarna is er meestal wel weer gestopt en een zitplaats beschikbaar. Ook probeert NS reizigers meer over de treinen te spreiden, onder andere met kortingstarieven, samenwerking met het bedrijfsleven, faciliteiten als Seats2Meet, enzovoorts.
Uiteindelijk is het OV geen liefdadigheidsinstelling, maar zijn het bedrijven waar een balans moet worden gevonden tussen een betrouwbare dienst leveren en kostenefficiënt werken.
Trouwens, vergeet niet dat sommige treinen al aan hun maximale lengte zitten. Dit komt dan bijvoorbeeld door technische beperkingen (je kan maar 5 koplopers koppelen) of omdat de perrons niet langer zijn.
Jammer dan. Emigreer.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is wel een liefdadigheidsinstelling, waar ik met veel tegenzin via de belastingdienst een flinke bijdrage aan mag leveren.
Jouw posts laten een moreel failliet zien. En nu?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je overige argumenten geven trouwens mooi aan hoe een belachelijk concept een trein vandaag de dag geworden is.
Volgens mij missen we het bewijs hiervan nog steeds. Dat linkje wat je net stuurde snijdt geen houtquote:Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.
Kon je niet een nog slechtere reactie verzinnen dan dit gebazel?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen.
leuk dat je een mening hebt gevonden. van mij mag je hem houdenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jouw posts laten een moreel failliet zien. En nu?
onzin. dat is een gekozen afhankelijkheid.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:58 schreef Xetran het volgende:
[..]
Kon je niet een nog slechtere reactie verzinnen dan dit gebazel?Er zijn mensen afhankelijk van de trein en dat kan je niet zomaar veranderen, alleen de studenten al.
Ah, gedwongen emigratie?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee. we gaan nederland weer beter maken.
oh, maar dat ontken ik ook niet. Alle vervoersvormen kunnen gewoon niet zonder elkaar. Dat moet je wel beseffen. Hierbij kun je gewoon niet puur naar alle zichtbare kosten kijken. Er is meer dan dat en dat wordt helaas vaak vergeten.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.
ja. magische kosten.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
oh, maar dat ontken ik ook niet. Alle vervoersvormen kunnen gewoon niet zonder elkaar. Dat moet je wel beseffen. Hierbij kun je gewoon niet puur naar alle zichtbare kosten kijken. Er is meer dan dat en dat wordt helaas vaak vergeten.
je kunt je gelijk niet halen dus dan maar over deze boeg gooien? tjonge jonge je bent goedkoopquote:
ik denk dat het eerder andersom isquote:Op donderdag 8 november 2012 21:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
je kunt je gelijk niet halen dus dan maar over deze boeg gooien? tjonge jonge je bent goedkoop
dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het zeker twee weken duurt voordat je de eerste stam(men) op de baan kunt hebben. Wil je meer stammen in dienst nemen dan moet je op misschien wel twee maanden totaal gaan rekenenquote:Op donderdag 8 november 2012 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik reed vandaag nog langs het park DDM1, ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk zo snel inzetbaar hebben.
Klopt. Alleen NSR / NSFS kan geen koper vinden. Staat op sloop-nominatie.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij staat het nog altijd te koop..
dan acht ik het niet uitgesloten dat dit volgend jaar na een serie V'tjes tot conservenblikjes geknipt wordtquote:Op donderdag 8 november 2012 21:55 schreef greavy het volgende:
[..]
Klopt. Alleen NSR / NSFS kan geen koper vinden. Staat op sloop-nominatie.
Vier locs zijn nog regelmatig in gebruik (die zitten nu in de Sandite-treinen), verder staat er drie op de Watergraafsmeer en 5 geconserveerd in de loods in Amersfoort. Hoe het met de DDM-stammen zelf staat zou ik zo niet weten (behalve dat ze op de DIjksgracht staan dan).quote:Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het zeker twee weken duurt voordat je de eerste stam(men) op de baan kunt hebben. Wil je meer stammen in dienst nemen dan moet je op misschien wel twee maanden totaal gaan rekenen
En sinds vandaag is er weer iets aan toegevoegd. Samenwerking Ministerie, NS en Veolia.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
twitter:IngridThijssen twitterde op donderdag 08-11-2012 om 16:45:57Start pilot terugwinnen rem-energie door Ministerie, Veolia en NS. De trein nog groener. #greendeal reageer retweet
Daar ben ik doorheen gescheurd volgens mij naar Parijs!quote:Op donderdag 8 november 2012 22:06 schreef bork het volgende:
Triest verhaal over het voormalig station Halle (nieuw voor mij in ieder geval)
[ afbeelding ]
Dit decoratieve station in neo-Vlaamse Renaissancestijl werd in 1887 gebouwd naar ontwerp van architect H. Fouquet.
Het station moest in 1995 plaatsmaken voor de hogesnelheidslijn. Op aandringen van monumentenzorg- en architectuurverenigingen werd het z.g. voorzichtig gedemonteerd en werden plannen en beloften gedaan voor wederopbouw voor culturele doeleinden.
De onderdelen van het station werden echter niet op een beveiligde plek voorzichtig gestapeld, maar gedumpt op een weide. Uiteindelijk werden ze deels gebruikt als sculpturen op het nieuwe stationsplein en als brokstukken in bloembakken. De rest ligt nog steeds op een weide tegenover het containerpark van Halle.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Halle_(Belgi%C3%AB)
Dat is wat ze in de Formule 1 KERS noemenquote:Op donderdag 8 november 2012 22:17 schreef b2py het volgende:
Ik heb samen met Babi ketjap, foe yong hai en nasi genoten van de discussie van afgelopen 2 uur!
[..]
En sinds vandaag is er weer iets aan toegevoegd. Samenwerking Ministerie, NS en Veolia.
Alleen wat het inhoudt ben ik nog niet achtergekomen..twitter:IngridThijssen twitterde op donderdag 08-11-2012 om 16:45:57Start pilot terugwinnen rem-energie door Ministerie, Veolia en NS. De trein nog groener. #greendeal reageer retweet
Dat zijn toch die voormalige BM235 rijtuigen van DB uit begin jaren 60? ICK ziet er nieuwer uit dan het is.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:52 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij staat het nog altijd te koop..
Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijkquote:Op donderdag 8 november 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
ach, een beetje trein haalt maar een versnelling van maximaal 1,2 m/s2 dus daar is het niet voor nodig en ook bij het remmen komt het echt niet gauw boven een dergelijke waarde uit
Zit dat niet al in de SLT's en de laatste serie IRM's?quote:Op donderdag 8 november 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijk
uhuh. Bij het in beweging krijgen van de massa is het absoluut handig.quote:Op donderdag 8 november 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |