Peterselieman | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
| |
Peterselieman | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17 |
Dit tweetal voor de Achterhoek is vandaag over de grens gekomen: http://www.flickr.com/photos/coenormel/7742333184/in/photostream/ | |
gogosweden | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:22 |
EDIT: laat ook maar, geen zin an | |
Socios | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:24 |
Nee. | |
James1988 | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:29 |
Het stukje in de OP over actie/dagkaarten mag worden bijgewerkt. NS had onlangs een actie "NS+RET Dag Dal Vrij" die alleen bij NS en RET geldig was, en alleen buiten de spits. Niet bij de andere vervoerders dus. | |
TheSalesman | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:38 |
Over de OP gesproken: de links naar afkortingen en treinserienummers werken niet meer. | |
Basekid_NZ | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:58 |
Vet hoor om met de Eurostar te reizen. Die snelheden die dat ding haalt ![]() Helaas geen fotos kunnen nemen omdat ik moest rennen voor de overstap in Brussel ![]() | |
James1988 | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:04 |
Dan hier een videootje om het goed te maken: | |
greavy | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:47 |
Je had langer moeten wachten. Ik had ergens wel verwacht dat ze wat later zouden zijn, zoals geschiedde ![]() | |
greavy | donderdag 9 augustus 2012 @ 02:26 |
Man aangehouden in Haarlem na ruzie over voogdij kind in LUMC LEIDEN - De geruchten spraken van een ontvoerd kind, uiteindelijk bleek er alleen een tas gestolen. Maar de politie had ondertussen wel het treinverkeer rond Leiden stilgelegd. Achteraf gezien een nogal draconische maatregel, geeft een politiewoordvoerder toe. ,,Maar dat is wijsheid achteraf. Het duurde even voor we de feiten op een rijtje hadden.’’ Op het station verzamelde zich woensdagmiddag een grote politiemacht, vertelde een conductrice. Het NS-personeel was verteld dat het ging om de ontvoering van een kind. ,,Een enge gedachte.’’ Het gerucht bevatte wel een kern van waarheid. Twee ex-partners hadden bij het station ruzie gekregen over de voogdij over hun kind. De man wilde het kind meenemen, maar dat liet de vrouw niet toe. Door de ruzie ontstond bij omstanders enige commotie. De man ging er vervolgens met de tas van de vrouw per trein vandoor. Hij is in Haarlem aangehouden. Het treinverkeer werd stilgelegd omdat niet duidelijk was in welke trein hij was gestapt. | |
dennistd | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:24 |
Ja, dat verwachtte ik ook wel, maar ik had er al een dikke twee uur gestaan, en ook op drehscheibe was er ook nog nergens wat gezien. Ik was daardoor ook in de veronderstelling dat ze nog niet onderweg waren om wat voor reden dan ook. | |
Belastinginspecteur | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:37 |
In tegenstelling tot jou hebben sommige mensen hier ook nog een sociaal leven naast die troep op de rails. ![]() | |
TheSalesman | donderdag 9 augustus 2012 @ 14:33 |
Vandaag in Fyra V250 gezeten (Asd - Rtd). In het begin liepen we wat vertraging op: tot Schiphol reden we vrij langzaam. Maar daarna over de HSL konden we wel snel. Ik vond de stoelen wel goed zitten, in het begin voelen ze wat hard (een beetje zoals de SLT of de VIRM-IV) , maar als je eenmaal zit vond ik het wel prima. De deursensoren werken niet optimaal: je moet echt met je neus tegen de deur gaan staan voordat 'ie open gaat (hoewel dat per deur verschilt; de sensorrichting vereist misschien nog wat finetuning). Ik vond het op de HSL in de trein wel ietwat rumoerig. Ik heb zelf echter nog nooit gereisd met Thalys of een andere HSL-trein, dus of dat normaal is weet ik niet. Oh ja, en ik schrok wel van de "klappen" die je hoort in de tunnels: alsof er iemand bovenop de trein aan het springen is ![]() | |
Socios | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:31 |
'Lightrailcrap' uitgezonderd rijdt er geen, ik herhaal geen "troep" op de rails. | |
Peterselieman | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:46 |
Er wordt geklaagd over te korte treinen, maar vanmiddag reden er zestien bakken schommelboot in één trein tussen Utrecht en Amersfoort. Twee bakjes te veel dus. Ze hebben de trein in Amersfoort gesplitst en in twee delen over de Veluwe laten rijden ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:26 |
Meldpunt Slechte Reisinformatie geopend: http://www.voorbeterov.nl/120809.php | |
greavy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:09 |
De NS gaat vanaf maandag in de Noordelijke randstad langere treinen inzetten. Gaat om de trajecten Almere-Amsterdam en Almere-Schiphol-Den Haag en Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht. Dit hebben zij besloten naar aanleiding van overvolle treinen, die gekomen zijn door niet op te heffen maar wel in lengte te krimpen. Vooraf was deze drukte niet voorzien. Aldus een kennis die bij NSR op kantoor zit. | |
James1988 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:12 |
Is dan niet gewoon de vakantie voorbij in dat deel van het land? ![]() | |
greavy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:13 |
In de Reisplanner kunnen vinden: 1020: Asd v. 8:10 Rtd a. 8:49 1015: Rtd v. 9:09 Asd v. 9:52 1032: Asd v. 11:10 Rtd a. 11:49 1027: Rtd v. 12:08 Asd a. 12:50 Betreft inzet V250 in extra Fyra ritten Rtd = Rotterdam CS, Asd = Amsterdam CS | |
greavy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:14 |
Nee. Ik kan mij herinneren dat MVBOV ook al klaagde over de overvolle treinen een week of 4 terug. Toen moest daar de vakantie nog beginnen. | |
TheSalesman | vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:38 |
De extra Fyra V250-ritten zijn overigens toeslagvrij. Tenminste, dat was gisteren zo (zowel volgens personeel als volgens omroep) en voor zover ik weet was de "reguliere" Fyra niet toeslagvrij. | |
Belastinginspecteur | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:40 |
Nee, ze zijn niet toeslagvrij. Wel wordt er coulant omgegaan met mensen die geen zorgtoeslag hebben. | |
Duvel | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:43 |
Dat heb ik niet, blij dat men daar coulant mee omgaat. Ik zou daar zelf wat minder coulant mee om willen gaan, immers: wie wil er nou geen gratis geld? Maar ja, de wet hè. | |
Belastinginspecteur | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:45 |
Jij snapt 't | |
Yreal | vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:07 |
http://www.spitsmijdenindetrein.nl/aanmelden/ Misschien interessant voor mensen hier. | |
James1988 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:09 |
Was de Brabantse Spooragenda 2030 hier al voorbijgekomen? Een wensenlijstje van de provincie Noord-Brabant voor het spoorvervoer in de provincie en omliggende gebieden. Crosspost van Somda: Belangrijkste punten zijn: - Invoeren van ETMET - Doortrekken van verbindingen tot over grens (Antwerpen, Düsseldorf, Aken, Luik) - Opnemen van HSL-shuttles tussen Brabantse knooppunten (Bd, Tb, Ehv, Ht), 2 x per uur - Uitbouw + verhoging frequentie Maaslijn - Bouw spoorlijn Utrecht - Breda - Bouw nieuwe stations: Eindhoven Airport (IC), Berkel-Enschot, Breda-Oost, 's-Hertogenbosch Maasport, 's-Hertogenbosch Avenue2, Berghem - Bouw Robellijn (Rotterdam-Belgie via Dordrecht/Roosendaal) - Reactivering IJzeren Rijn - Onderzoek naar nieuwe spoorlijn voor afhandelen zuidelijke tak BetuweRoute - (Her)openen van stamlijnen en laad/losplaatsen Hier te downloaden | |
Duvel | vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:25 |
Hahaha, een HSL-shuttle! | |
Yreal | vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:27 |
Ach, als den haag hem niet krijgt, doe dan eindhoven. ![]() | |
Duvel | vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:29 |
Ja en dan? Eerst via LSL naar Breda en dan via de HSL naar Antwerpen/Brussel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk, kom op. | |
Yreal | vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:32 |
3x per dag ofzo, rechtstreekste verbinding met brussel en antwerpen.. ik ken wel gekkere verbindingen ![]() ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:24 |
Een IC-station voor Eindhoven Airport vind ik nogal dubieus. Als men toch een station voor het vliegveld wilde (wat dan overigens op zo'n 3 km van de terminal komt te liggen), dan had men ook niet de halve stad hoeven omploegen voor een snelle busverbinding vanaf station Eindhoven. Vandaag overigens mijn Blokkerkaartje goed gebruikt: Eindhoven-Den Haag HS-Leiden-Schiphol-Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Arnhem-Nijmegen-Venlo-Eindhoven. Heb daarbij ook kunnen ervaren dat de bekleding in ICMm echt aan vervanging toe is, want het zag er niet uit. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:33 |
En wat geweldig, die nieuwe bekleding ![]() Ripstop is het gewoon ![]() | |
Duvel | vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:59 |
Bepaald onprettig, als je probeert onderuit te gaan zitten, zit je broek in je naad. | |
greavy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:24 |
Een selectie van 5 platen van de trip van vandaag. Zwijndrecht-Roosendaal-Ekeren (Weiland)-Natoye (Weiland) en weer huiswaarts. Doel was om de SSN 65 018 diep in Duitsland te platen. Opvallend was dat er voorbij Antwerpen/Mechelen niet of nauwelijks een fotograaf gereed stond. Tussen Roosendaal en Essen heb ik er wel 17 geteld... Ik blij dat ik het verder weg gezocht heb! ![]() SSN 65 018+Bm-rijtuigen Op station Zwijndrecht komt op deze vroege ochtend al vol stomend de SSN door Zwijndrecht gestoven. Op spoor 3 staat NS met de Sprinter naar Roosendaal. De trein was al gesleuteld, maar de machinist moest even naar de stoomtrein kijken vanuit zijn cabinedeur. Zodoende ging de passage tussen de +8-rijdende stoomtrein en +2 rijdende Sprinter naar Roosendaal nog maar net goed. De SSN is onderweg naar Ciney en Spontin, om aldaar 3 dagen te rijden bij de Chemin Fer du Bocq-spoorlijn. ![]() CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm Omdat de 65 018 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) niet door België mag rijden, word deze trein door de schone PB03 gesleept naar Ciney. Op deze zonnige ochtend komt de fraaie combinatie in een prachtig zonnetje door Ekeren. ![]() NMBS 1353+3x M6+3x I6 Doordat er een tekort is ontstaan van AM96 treinstellen, is de NMBS genoodzaakt de treindienst op een aantal treinen uit te voeren met rijtuigen. Dit is meestal een fraaie samenstelling van M6 en I6-rijtuigen, zoals ook bij deze trein. De trein heeft geen stuurstandrijtuig, waardoor in Luxemburg de trein afgesleept word door een rangeerlok, en de locomotief kan omlopen. De rijtuigen zitten in vaste composities, en deze stammen doen momenteel enkel dienst op de IC-dienst Brussel-Luxemburg. ![]() NMBS 2727+M5 als EXT Deze dag was er een extra trein onderweg met een vrij groot gezelschap. Dit gezelschap had een trein afgehuurd, die wij rond 12u30 al tegen kwamen op Brussel-Noord, en richting Zuid ging. De trein zat voor minimaal 70% gevuld! Enkele uren later komt dezelfde stam en lok, met omgelopen locomotief, opnieuw langs Natoye met deze extra trein, maar dan in de richting van Ciney. ![]() CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm+ TSP 9001 of 9015+ 4x K1 De trein van Rotterdam naar Ciney en Spontin werd in Nederland gereden door de stoomloc zelf, en vanaf Roosendaal tot het einde met de PB03 van CrossRail. In Schaarbeek was echter 75 minuten voorzien om te rangeren met rijtuigen. Aldaar zou door deze trein aangehaakt worden, 4 rijtuigen M2, 4 rijtuigen K1 en 2 resto-rijtuigen. Doordat de trein zelf al 3 rijtuigen mee had vanuit Rotterdam, en er maar maximaal 10 rijtuigen mee mochten (door spoorlengte?), zijn uiteindelijk één van de 2 resto-rijtuigen aan de haak gezet, samen met de 4 K1-rijtuigen. Hier passeert de trein ter hoogte van Natoye, vlakbij Ciney met een vertraging van 90 minuten. In Schaarbeek was volgens een collega van de SSN al deze vertraging opgelopen. Dit zal ongetwijfeld de oorzaak hebben dat de K1-rijtuigen achter de M2-rijtuigen stonden, en er extra gerangeerd moest worden. In Ciney zal de PB03 omlopen, en de trein naar Spontin trekken. Zelf ben ik weer rechtsomkeert gegaan naar Nederland, en bij passage van Schaarbeek rond 20:30 stonden de M2-rijtuigen nog roerloos. | |
Dr_Flash | vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:26 |
godver ik wil weer een rondje maken ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:32 |
Je hebt deze toch? | |
Dr_Flash | vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:32 |
Lekker wissels open rijden ja. Grappigerd ![]() | |
bork | zaterdag 11 augustus 2012 @ 00:17 |
Via ZugChef kwam ik te weten dat er wat fraaie locomotieven van PKP veelvuldig Berlijn aandeden. We waren afgelopen week 4 daagjes in Berlijn en op maandagavond was er een gaatje en kon ik naar Hbf met de S-Bahn vanaf Anhalter Bahnhof via Brandenburger Tor met U-Bahn 55. Ik had pech en geluk, geluk dat de trein vanaf Warschau vertraging had (ik had geen tijden, ik ging op goed geluk) zodat deze mooi stilstond buiten Hbf. Ik had helaas mijn camera op portrait staan (achteraf pas ontdekt) dus niet alles gelukt, wel de onderstaande drie. ![]() ![]() ![]() Ik zag dat deze loc ook op het NL spoornet uit de voeten kan, helaas niet toegelaten. Bedankt Bjorn! nb: later op Alexanderplatz en Hackescher Markt een in Russische en een in Zweedse kleuren (denk ik) beschilderde locs gezien (camera in de broekzak). Vanuit de Fernsehturm een andere trein uit Warschau met 2 locomotieven die niet beschilderd waren. | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 00:45 |
Dan haal je hem ER UIT? ![]() | |
bork | zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:00 |
Ja, ik had zo'n veilige 3-kwart waar je niet 1-2-3 het ding er uitfutselt, aanzetten, richten, ondertussen op een kind letten, trein weg ![]() O, ja en ik was op vakantie! | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:06 |
WAT EEN KUTSMOES ![]() | |
Duvel | zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:28 |
Op wiki:
![]() | |
b2py | zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:05 |
Heen en weer naar Parijs geweest met de thalys. Wat is het dan jammer om weer in een virm te moeten stappen.. | |
bork | zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:36 |
ok, wiseguy maar dat kan je toch enablen als het softwarematig is ![]() | |
JDude | zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:21 |
Ook leuk dat er consequent wordt gesproken over een "4e spoor Breda-Tilburg". Leg eerst die 3e maar eens aan dan ![]() | |
b2py | zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:07 |
Ook in Parijs werd ik geconfronteerd met de NS.. | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:31 |
wat heeft dit met de NS te maken? ![]() | |
TheSalesman | zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:36 |
Ik denk dat het een heel klein beetje op het NS-logo lijkt?![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:44 |
Ja, maar meer ook niet. | |
b2py | zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:57 |
Meer was het ook niet hoor ![]() | |
b2py | zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:02 |
Priceless op Somda: http://somda.nl/forum/122(...)+dingen+11+augustus/ (Mocht het echt Socios zijn, briljant ![]() Screenshot want het is weg-geëdit) [ Bericht 40% gewijzigd door b2py op 11-08-2012 14:09:10 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:37 |
![]() "Humorloze zak" ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:46 |
Weet iemand trouwens het verhaal hierbij? ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:14 |
Lijkt een soort riool of kabelkokers. | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:38 |
Ligt voor een riool alleen wel erg hoog ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:05 |
misschien weten ze het op Beneluxspoor. Daar zitten nogal wat mensen die veel van het spoorverleden weten | |
Duvel | zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:35 |
Ik bedoel dat ik het suf vindt dat het überhaupt disabled is, ik had graag een Taurus door Nederland zien rijden. | |
dennistd | zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:39 |
Zou men hier doelen op de Olympische prio-stam of toch een V250?
| |
JJdJ1984 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:40 |
Voor zover ik weet komen ze vanaf Brussel in een Thalys naar Den Bosch. Tenminste dat is continue gecommuniceerd. | |
TheSalesman | zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:45 |
Op de website van NS (Londen Centraal) wordt ook gesproken over een "hogesnelheidstrein" waarin de sporters arriveren. Wel erg nuttig, zo'n hogesnelheidstrein op een niet-HSL-traject. De Olympische Benelux zou prima volstaan ![]() | |
Belastinginspecteur | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:26 |
Hoezo niet HSL traject? Bij Breda kan je ook rechtsaf en dan door naar Eindhoven of Utrecht. | |
TheSalesman | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:32 |
Ik bedoelde ook v.a. Breda, aannemende dat die hogesnelheidstrein die afslag voor de verandering neemt. Maar ach, het is leuk voor de mensen enzo hè. [ Bericht 6% gewijzigd door TheSalesman op 11-08-2012 21:22:43 ] | |
Belastinginspecteur | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:33 |
Het gaat een Thalys worden. Zo ziet u maar weer burger, wij van de belastingdienst weten alles... | |
JJdJ1984 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:33 |
Briljante conclusie inspecteurtje | |
Belastinginspecteur | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:35 |
The only thing that protects us from bureaucracy is it's inefficiency.... | |
James1988 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:56 |
Jammer dat die boog op zo'n ontoegankelijke plek ligt... ...en dat ik die dag gewoon moet werken. | |
Belastinginspecteur | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:00 |
Zal mij niks verbazen als er iemand nu een life-time ban heeft daar... Zo zielig zijn ze er wel. | |
Peterselieman | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:01 |
klopt. Een geintje kan niet gewaardeerd worden ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:04 |
En jullie van de overheid halen maar wat leuke feestjes uit van burgersgeld ![]() | |
James1988 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14 |
Whehehe, trollen op Somda, altijd leuk. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:16 |
gegarandeerd succes ja ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:01 |
Groningen is weer in goede handen vannacht... ![]() | |
JDude | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:10 |
Eerst even bomen kappen en onkruid wieden dan. Wel mooi de roest een keer van die boog af ![]() | |
James1988 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:53 |
Wisten jullie dat de DB BahnCard ook geldig is voor grensoverschrijdende trajecten bij de SBB en de ÖBB? Ik niet namelijk! | |
bork | zondag 12 augustus 2012 @ 00:15 |
Nee wist ik niet, deze is nu ook overal opvallend aanwezig als reclame in trein, media etc. ![]() Die kende ik dan weer niet. | |
James1988 | zondag 12 augustus 2012 @ 02:37 |
De Russische spoorwegen (RZD) zijn de laatste tijd volgens mij aardig aan de weg aan het timmeren als het over PR gaat. Dit heeft wellicht iets te maken met de aankomende winter-olympics (Sochi 2014). Ook op de Social Media is de RZD actiever aan het worden, met regelmatig foto's, feitjes en praktische informatie over treinreizen naar en in Rusland. Twitter: @RuRailways Facebook: Russian Railways (RZD) edit: Opmerkelijk: in Rusland is er een feestdag voor spoorwegmedewerkers, die valt op 5 augustus. De politiek en leveranciers besteden hier aandacht aan. Erg leuk ![]() edit 2: Als je een 3D-tour door de gloednieuwe 'Lastochka' (Desiro RUS) wilt hebben, dan kun je dat krijgen ook. De Lastochka zal worden ingezet tijdens de Spelen van 2014 om passagiers van en naar Sochi te vervoeren. De 2+3-opstelling lijkt misschien krap, maar vergeet niet dat men in Rusland wat meer ruimte heeft (ivm breedspoor). Er is ook een 3D-tour van de hogesnelheidstrein Sapsan (Velaro RUS). [ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 12-08-2012 03:08:50 ] | |
Belastinginspecteur | zondag 12 augustus 2012 @ 06:52 |
Er gaat meer over die boog dan jij denkt. | |
Socios | zondag 12 augustus 2012 @ 09:40 |
Nee, dat ben ik niet. Ronduit absurd dat er (weer) personen zijn die zich daar voor doen als Socios dan wel de spot bedrijven met username in kwestie. | |
Socios | zondag 12 augustus 2012 @ 09:42 |
Ik heb net geprobeerd in te loggen. Gelukkig werkt alles nog. | |
dennistd | zondag 12 augustus 2012 @ 09:45 |
In Hengelo staat een pimpel stil, met loc, op het nogal niet aan het perron liggende spoor 6. Rare plek moet ik zeggen..., want dat spoor is zo kort dat je onmogelijk vanuit Almelo binnen kunt komen en zonder terug te steken weer door kunt mat Bentheim. | |
#ANONIEM | zondag 12 augustus 2012 @ 09:53 |
Stond die trein op het laatste spoor tegen het centrum aan ? | |
dennistd | zondag 12 augustus 2012 @ 09:59 |
de centrum kant is spoor 1, niet echt dus ![]() Volgens mij was het 6, maar ik kan me een spoor vertelt hebben (ik zag het vanuit de intercity naar Almelo) | |
#ANONIEM | zondag 12 augustus 2012 @ 10:01 |
Ah oke, ja ik ken de spoornummers niet uit mn hoofd ![]() Ik zag afgelopen nacht (rond 01.30) dat de pimpel daar stond ![]() Zover ik kan zien staat de Pimpel op spoor 6 er nu niet meer.. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2012 10:04:08 ] | |
Socios | zondag 12 augustus 2012 @ 10:30 |
Aardig geinig op Den Haag HS gisteren. De sneltrein van 17.59u naar Amsterdam Centraal (via de "Oude lijn") superdruk. Daar ging ik natuurlijk niet mee reizen. Voordat deze sneltrein vertrokken was stond de Intercity van 18.04u even buiten het station al te wachten. Ik natuurlijk met deze Intercity naar Amsterdam Centraal (geen stop te Leiden Centraal). Een vrijwel lege ICM. ![]() Had nog niet eerder met deze 'ingelegde' intercity gereisd. Kon nu nog even voordat 'ie weg gaat. ![]() | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 10:34 |
Sneltrein bestaat niet meer. | |
Peterselieman | zondag 12 augustus 2012 @ 11:39 |
Bel jij Arriva en Veolia eens op om dat te vertellen ![]() | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 11:45 |
Op HS dan ![]() | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 11:47 |
Ohja, nog een vraagje. Ik was afgelopen week in Parijs en was ook op en rond de stations en metro. Maar van welke mag je nou geen foto maken? Ik wist dat er een fotoverbod was, maar geldt dat bij de RATP of bij de SNCF? | |
Peterselieman | zondag 12 augustus 2012 @ 11:51 |
RATP wil het iig niet en volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations, maar zij zijn veel minder actief bij het controleren van het verbod. | |
Socios | zondag 12 augustus 2012 @ 11:59 |
Ik heb dat stiekem wel gedaan: ![]() ICE te Paris Gare du Est | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 12:07 |
Ok, bedankt. Ik heb het toch maar achterwege gelaten op Gare du Nord, Lyon en Montparnasse. Er stonden ook enkele militairen met machinegeweren. Waarom dat nodig was.. | |
Socios | zondag 12 augustus 2012 @ 12:09 |
Die schieten je dood als je een plaatje schiet, daarom heb ik ook stiekem gefotografeerd. | |
James1988 | zondag 12 augustus 2012 @ 14:29 |
Bij de RATP is het verboden. De RATP exploiteert de metro, tram, bussen en RER A en B. SNCF exploiteert de TGV's, Intercités, TER en RER C, D en E. SNCF vindt het prima als je foto's maakt, zolang het hobbymatig is, je geen flitser gebruikt, en je je niet op een niet publiekelijk toegankelijke plek bevindt. Op stations die door RATP en SNCF worden aangedaan hangt het af van waar je je bevindt. Het gebruik van een statief is af te raden, hier wordt men zenuwachtig van. Fotografie vanaf de openbare weg is uiteraard toegestaan, maar ook hier geldt: geen flitser ivm de veiligheid. | |
Zug-Chef | zondag 12 augustus 2012 @ 14:44 |
De mooiste foto's maak je net als elders langs de baan. Neem aan dat dat bij de RATP ook wel kan op de buitenlijnen. Dan hoef je niet op een station te staan. Lijkt me niet dat de RATP daar iets tegen kan doen. | |
Zug-Chef | zondag 12 augustus 2012 @ 14:45 |
En om mezelf weer lekker tegen te spreken hier twee plaatjes vanaf het perron ![]() ![]() De containershuttle tussen de Rotterdam Waalhaven en Praag Urhinevese (CZ) lijken de afgelopen maanden vaker en vaker goed tot volledig beladen. Een week na de langste dag op 29 juni 2012 was dit ook het geval met trein 43305 die keurig op tijd het nieuwbouwstation van Arnhem Zuid passeerde in een heerlijk avondzonnetje. De RTT/Metrans 186 240 was tot begin 2012 een van de twee vaste loks voor deze dienst maar verloor de fraaie Power-of-Traxx-bestickering toen de lok naar RTB ging. De Rurtalbahn bestickerde meteen de lok met hun eigen logo. Lang konden ze niet van deze lok genieten, want kort daarop werd de 186 240 weer door RTT/Metrans ingezet. Vandaag de dag is de lok weer terug bij de Rurtalbahn. ![]() De S-Bahn Rhein-Main zet anno 2012 nog altijd het oude S-Bahnmaterieel van de serie 420 in. Vanaf 1969 zijn er in totaal 480 driewagenstellen gebouwd voor de S-Bahn in München, Rhein-Ruhr, Stuttgart en Rhein-Main. In eerstgenoemde plaats werden ze tijdens de Olympische Spelen van 1972 ook wel Olympiatriebwagen genoemd. In de twee laatst genoemde regio's rijden ze tot op de dag van vandaag nog veelvuldig rond. Op zaterdag 14 juli 2012 stonden de stellen 420 298 en 420 271 onder de fraaie stationsoverkapping van Wiesbaden Hauptbahnhof, de renovatiewerkzaamheden ten spijt, vertrekgereed als S9 naar Hanau. | |
James1988 | zondag 12 augustus 2012 @ 15:06 |
Mooie platen, Zug ![]() Vervanging voor de BR420 is onderweg in de vorm van BR430 (gebaseerd op BR422), inzet rondom Stuttgart wordt verwacht vanaf eind 2012. Tevens:
| |
Peterselieman | zondag 12 augustus 2012 @ 17:18 |
Nooit geweten dat de airco's van de SLT's met spanbanden vast zijn gezet ![]() http://www.flickr.com/pho(...)14246/in/photostream | |
dennistd | zondag 12 augustus 2012 @ 17:28 |
Zomaar gekozen voor iets waarvan al aangetoond is dat het goed werkt.. Het mag wel in de krant ![]() | |
Guppy | zondag 12 augustus 2012 @ 17:29 |
Ik heb weer een treinkaartje ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 12 augustus 2012 @ 17:34 |
Zullen wel speciale NS-spanbanden zijn. | |
James1988 | zondag 12 augustus 2012 @ 17:34 |
Dit n.a.v. een incident waarbij de platen tijdens het rijden van de trein vlogen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 augustus 2012 @ 18:32 |
Wisten jullie dat de adressendatabase voor de BahnCard blijkbaar iets anders is dan wat je op Meine Bahn ingevuld hebt? Daardoor is de factuur voor mijn nieuwe card dus naar mijn oude adres gestuurd, daar 2 maanden blijven liggen, en nu is mijn kaart verlopen en ben ik al mijn BahnBonuspunkte kwijt en kan ik zometeen vrolijk weer een nieuwe kaart aanvragen. Met natuurlijk weer een ander nummer. EN met nul punten. Bedankt stelletje klojo's ![]() | |
James1988 | zondag 12 augustus 2012 @ 18:33 |
Al geprobeerd een briefje te schrijven naar DB Bahn? | |
Dr_Flash | zondag 12 augustus 2012 @ 18:40 |
Ja. Bovenstaande was het antwoord wat ik kreeg toen ik ernaar vroeg hoe we dit konden oplossen.
| |
ZwartmetSuiker | zondag 12 augustus 2012 @ 18:48 |
Hoe realistisch zijn de reactiverinsplannen mbt de Ijzeren Rijn? | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 19:10 |
Hangt ervan af aan wie je het vraagt ![]() | |
b2py | zondag 12 augustus 2012 @ 23:16 |
Er wordt overigens nu al begonnen met het slopen van de londen parken op en om de stations. | |
Dr_Flash | zondag 12 augustus 2012 @ 23:37 |
Ja tuurlijk anders doen de souvenirjagers het vannacht ![]() | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 00:19 |
Iemand bij Deutsche Bahn moet, na het hebben bekeken van Gleisplan.net, hebben gedacht "Dat kunnen wij beter". Het gevolg? Een interactieve detailkaart van het Duitse spoorwegnetwerk, waarbij je tot op ziekelijk detailniveau informatie kunt opvragen over een station, spoor, of perron. Inclusief baanvaktekeningen, informatie over perronhoogte, nuttige perronlengte, enz Wel moet je een fatsoenlijke browser gebruiken, zoals Chrome of Firefox. | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 00:20 |
Ook waar de bordjes staan? ![]() | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 00:25 |
De bordjes kan ik er niet op vinden, helaas. Wat ik wel kan vinden is de lengte van de tunnel bij Berlin Hauptbahnhof (de Noord-Zuid-verbinding) is trouwens 3.453 meter, het doorsnedeoppervlak is 41 m² groot. Dat je het maar weet. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 00:34 |
Je lijkt de NS wel ![]() "Ik wil van Amersfoort naar Utrecht, welke trein moet ik nemen? -Geen idee, maar de Fyra rijdt toeslagvrij tussen Schiphol en Breda" ![]() | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 00:37 |
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. En bovendien, als alle bordjes met positie en al op zo'n kaart zouden staan, dan zou voor jou de lol er toch ook snel af zijn? ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 13 augustus 2012 @ 01:05 |
![]() Of natuurlijk: Blijf maar thuis, want volgende week gaat het regenen, dus we houden alle treinen op stal. | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 08:03 |
De V250 rijdt vandaag weer, zo te zien vroege dienst. 8:08 vertrek uit Rotterdam Centraal, op de trein stond nog "Amsterdam -> Rotterdam". ![]() Opgezocht in de reisplanner: er gaat iedere drie uur een V250. - Rotterdam naar Amsterdam: 8:08, 11:08, 14:08, 17:08, 20:08. Schiphol V x:35 - Amsterdam naar Rotterdam: 07:10, 10:10, 13:10, 16:10, 19:10. Schiphol V x:24 De trein is ingelegd aan 160 km/h. Het betreft in ieder geval stel 4806. [ Bericht 14% gewijzigd door James1988 op 13-08-2012 08:34:53 ] | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 10:51 |
De Thalys die gaat komen met de sporters heeft alle gewonnen medailles afgebeeld op de trein gekregen:![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:16:24 ] | |
b2py | maandag 13 augustus 2012 @ 10:52 |
En een leuk kleedje over de tafeltjes ![]() | |
V2 | maandag 13 augustus 2012 @ 11:04 |
Oh dat hebben ze wel sjiek gedaan ![]() | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 11:08 |
Station Obaix-Buzet (B) in het weekend.....![]() Waarbij de trein van 0.53 enkel in de nacht rijdt van vrijdag- op zaterdag, en de trein van 23:49 enkel op zaterdagavond. Dat is een P-trein die dan ook enkel op de stations stopt waar alleen een P-trein stopt... De vertrekstaat geeft dus zelfs foutjes aan... [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:34:41 ] | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 11:49 |
De V250 zal theoretisch op ma-vr dagelijks ingezet kunnen worden. Bedoeling is ongeveer dezelfde slagen als vandaag. Beschikbaar is stel 4806. Inzet zal de komende weken zo zijn. Natuurlijk onder voorbehoud, door defecten, problemen of dergelijke kan inzet beperkt worden. [ Bericht 19% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:56:31 ] | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 11:59 |
SSN gaat de stoomrit Rotterdam-Beekbergen definitief door laten gaan. Er zijn genoeg deelnemers bevonden op dit moment. De 65 018, die zaterdag achteroplopend meegenomen wordt, zal in Beekbergen achterblijven en zondag eind van de middag/avond weer terugkeren naar Rotterdam. | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 12:55 |
ProRail pakt groot uit met de spoorvernieuwing tussen Leeuwarden en Groningen: http://prorail.nl/Pers/Pe(...)ngen-Leeuwarden.aspx 70.000 ton ballast wat er vervoerd moet worden, 14,5 kilometer spoor vernieuwd, evenals acht overwegen. En dat in twee weken tijd ![]() | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 12:58 |
Gister waren er problemen in België: * IC 9236 Amsterdam v. 11:46 was al met +14 vertrokken, maar is na Roosendaal omgeleid en heeft niet gestopt in Antwerpen. Vanaf Mechelen was de vertraging +3. Zal die dan via Antwerpen-Dam/Oost gereden hebben? * IC 9240 heeft een uur later hetzelfde gedaan * IC 9272 Amsterdam v. 20:46 stond om 22:18 nog in Rotterdam CS, met de loc plat. De TBP's zeiden "Niet instappen". Er zaten nog aardig wat mensen in deze benelux. In Dordrecht werd omgeroepen opgeheven. Volgens Railtime heeft hij +78 opgelopen in Rotterdam. Of die nou wel gereden heeft, is onbekend... Opvallend was de extra toevoeging aan de omroep in Dordrecht "Dames en heren, de Intercity naar Brussel van 22:09 zal vandaag niet rijden door een defect aan de locomotief. Reizigers voor Roosendaal en verder richting Vlissingen worden geadviseerd de Intercity van 22:55 naar Roosendaal en Vlissingen te nemen. In Roosendaal kan overgestapt worden op de stoptrein naar Vlissingen. Reizigers voor Antwerpen, Mechelen en Brussel kunnen zich wenden tot het servicepersoneel op dit station, voor u word een alternatief aangeboden. Er rijden vandaag geen aansluitende treinen meer naar deze plaatsen. Onze excuses voor dit ongemak." Edit: De vertraging was te wijten aan een defecte goederentrein [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 13:44:20 ] | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 13:39 |
Word als het tegenzit iets later ... Aanrijding met persoon tussen Tilburg en Den Bosch.... Stel gaat vanaf Antwerpen over de HSL naar Breda en dan door naar Den Bosch. Edit2: De tijden zoals gepland onder voorbehoud: 9124 R1 PSP (Eurostar) London St. Pancras (vertrek): 11:00 Brussel-Zuid (aankomst): 13:53 18524 Brussel-Zuid (vertrek): 14:18 Antwerpen-Centraal: 15:04 Breda: 15:40 Den Bosch (aankomst): 16:03 | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 13:42 |
Dat wordt in Breda leuk: om 15:40 vertrekt de intercity naar Zwolle. Laten ze die voorgaan, dan mag de Thalys bij Tilburg in de ankers. | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 13:44 |
En uit Brussel vertrekt hij tegelijk met de IC-Brussel, maar tot aan Antwerpen blijft hij er achter hangen. Edit: Aanrijding is ook weer voorbij [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 13:54:00 ] | |
remcoP | maandag 13 augustus 2012 @ 15:02 |
Centraal Joods Overleg (CJO) wil staking ICE-treinen | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 15:05 |
ik neem het artikel niet serieus zolang er geen bron onder staat | |
remcoP | maandag 13 augustus 2012 @ 15:06 |
Dat er geen bron onderstaat zag ik later pas, ik geloof er nu ook niets meer van. | |
ArnosL | maandag 13 augustus 2012 @ 15:11 |
Mooi zo houden, op de website van het CJO is er niks over te vinden namelijk. | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 15:21 |
Vertrektijd is aangepast naar 15:33. Ze kwamen er daar ook achter... Aankomst 16:06. Zal vertrekken van spoor 2 in Breda. | |
TheSalesman | maandag 13 augustus 2012 @ 16:47 |
Die OV-chippaaltjes van NS worden ook steeds fleuriger, die gele stickers lopen nu helemaal door naar boven... Zelfs op station waar geen paaltjes van andere vervoerders te vinden zijn.![]() | |
dennistd | maandag 13 augustus 2012 @ 16:57 |
Zag het vrijdag op Sloterdijk inderdaad, daar was iemand druk bezig de oude te verwijderen en de nieuwe erop te plakken | |
V2 | maandag 13 augustus 2012 @ 17:02 |
Als ze dat nou in één keer goed deden ... veel handiger ![]() | |
greavy | maandag 13 augustus 2012 @ 17:03 |
Tilburg ligt opnieuw op z'n gat. Ditmaal een stroomstoring. Edit: Roosendaal ook... | |
lyolyrc | maandag 13 augustus 2012 @ 17:20 |
Gisteren heb ik mijn tweede Blokkerkaartje gebruikt voor een rondje Eindhoven-Utrecht-Leeuwarden-Franeker-Leeuwarden-Groningen-Zwolle-'s-Hertogenbosch-Eindhoven. Toen viel me al op dat er veel wagons met balast klaar stonden bij Onnen. | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 17:31 |
De stroomstoring bij Tilburg is verholpen. Die bij Roosendaal nog niet. | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 17:32 |
en veel betonnen bielzen nabij Veenwouden en Grijpskerk | |
ZwartmetSuiker | maandag 13 augustus 2012 @ 17:35 |
Wordt er veel gesaneerd? | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 13 augustus 2012 @ 17:46 |
![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 13 augustus 2012 @ 17:51 |
Servex heeft nu ook palen. | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 17:55 |
saneren niet, vernieuwd wel | |
ZwartmetSuiker | maandag 13 augustus 2012 @ 17:58 |
Vernieuwen sluit niet altijd saneren uit ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 18:02 |
het is vrije baan en er valt daar 0,0 te saneren zonder in de dienstregeling te moeten snoeien en laat Arriva juist de dienstregeling uit willen breiden ![]() | |
dennistd | maandag 13 augustus 2012 @ 18:58 |
Was hier de NVBS-excursie met Plan U 121 over de Hanzelijn (op 6 oktober) al voorbij gekomen? http://www.nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20121006 | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 20:11 |
Dieseltrein. Zwolle-kampen. Museummat. Hmmm.Je kan er geen genoeg van krijgen he Dennis? ![]() | |
James1988 | maandag 13 augustus 2012 @ 20:33 |
Mooi voorbeeldje van service en reisinformatie vanavond te Rotterdam Centraal. Door een stroomstoring bij Roosendaal wordt een Benelux - 10 bakken, goedgevuld - aldaar opgeheven. Hulpeloze reizigers verzamelen zich rond een vrouwelijke NS'er (vermoedelijk HC). Een reiziger loopt enigszins gefrustreerd weg omdat hij niet het antwoord krijgt waarop hij hoopte, en krijgt "godverdomme, meneer" naar z'n kop geslingerd. Een tiental seconden later spreekt een oudere vrouw de NS'er in kwestie aan (ik denk met een vraag), met lichtelijk opgetrokken neus kijkt ze neer op de reiziger. Zeer kort babbeltje, en met snelle pas loopt de HC weg van het perron. Op het tegenovergelegen perron komt een SLT-zesje binnengezet. "Roosendaal" op het display, vanuit buiten verder geen omroep gehoord. Op de fonkelnieuwe TBP stond ook keurig "Roosendaal, via Barendrecht, Dordrecht, Lage Zwaluwe, ..." Voor het onderste scherm hing een groen bord. Ik liep dichterbij en zag, tot mijn verbazing, "Rijdt niet verder dan Oudenbosch" onderaan staan. Bedekt door het bord! Daarnaast in een dermate kleine letter dat je het vanaf meer dan 2 meter afstand niet meer kunt lezen. Met andere woorden: een grote groep internationale reizigers is naar Oudenbosch verscheept, waarschijnlijk om daar aan hun lot overgelaten te worden. Puntje van kritiek voor NS Hispeed: om 17:38 stond de Fyra naar Breda langs het perron, keurig op tijd. Het scherm was leeg, de deuren gaan open. De trein stroomt leeg, en wordt weer gevuld - de vorige Fyra was uitgevallen. De minuten verstrijken, en pas om 17:45 volgt een omroep. In gebrekkig Nederlands werd medegedeeld dat de Fyra niet zou rijden. De omroep werd herhaald in nog wat gebrekkiger Engels. De akoestiek van Rotterdam Centraal is ronduit beroerd: zelfs als je recht voor een luidspreker staat is de boodschap soms amper te verstaan. Zeker in tijden van storing hoort een omroep goed verstaanbaar te zijn, en vrij van berichten die al weken worden herhaald ("hier volgt een bericht voor studenten...") Ook minpunten voor NS qua businzet: volgens een tweet van @NS_online waren er ruim twee uur na het begin van de storing nog geen bussen, en was ook niet bekend of die nog zouden komen. | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 20:35 |
Prettig geregeld, ik hoor het al ![]() | |
dennistd | maandag 13 augustus 2012 @ 20:48 |
Ik doe het vooral voor de Hanzelijn, Zwolle-Kampen ben ik al eerder geweest (hoewel ik toen door een blessure geen goede foto heb kunnen maken, dus wellicht een herkansing ![]() | |
Isambard | maandag 13 augustus 2012 @ 20:52 |
Waarom gebruiken ze daar niet de 114 voor, die ziet er veel beter uit. Maar ach, zo'n afgeragd rood ding met koelkast is ook wel leuk op de Hanzelijn. Alleen zit ik die week niet in Nederland. | |
Peterselieman | maandag 13 augustus 2012 @ 20:53 |
ik veeg die lijn in december wel op, samen met nog wat openstaande dingetjes | |
dennistd | maandag 13 augustus 2012 @ 20:57 |
De 114 zal wel een stuk duurder zijn om te huren. En daarbij heb ik geen flauw idee hoe de 121 er op dit moment uitziet, dus misschien is die ook weer een prima staat. | |
Isambard | maandag 13 augustus 2012 @ 20:58 |
Misschien ook niet ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 21:05 |
Voor zoeen bom duiten wacht ik wel een maandje of 2 dan kan ik er gratis overheen ![]() | |
b2py | maandag 13 augustus 2012 @ 21:20 |
Je maakt nooit gratis gebruik van het spoor ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 13 augustus 2012 @ 21:35 |
Tenzij student. | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 21:43 |
WeekendVrij abo. Ja is ook voor betaald ja ![]() | |
b2py | maandag 13 augustus 2012 @ 21:48 |
Collegegeld is natuurlijk gratis ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 22:06 |
Slaat nergens op. Dat wat jullie aan collegegeld betalen is maar een symbolische bijdrage aan de werkelijke kosten van het onderwijs. Krijg je er nog vervoer bij ook. Meer dan gratis. | |
b2py | maandag 13 augustus 2012 @ 22:07 |
Het gaat om het idee dat je SOV niet gratis is ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 22:07 |
Hee en trouwens. Je HOEFT niet te studeren hoor. Vuilnismannen zijn ook hard nodig ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 22:07 |
Nee, het gaat om het idee dat studenten geen enkel flauw idee hebben HOE goed ze het hier in Nederland wel hebben. | |
b2py | maandag 13 augustus 2012 @ 22:08 |
We hadden het over gratis reizen, je SOV krijg je echt niet gratis. Of we het goed of slecht in Nederland hebben kunnen we een andere keer over hebben. | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 22:09 |
Ja hoor, wat jij wil. Ik geef de groenteboer een euro, maar dat moet je los zien van dat ik gratis een appel krijg.; Heb lekker je eigen gelijk joh, dwaas ![]() | |
Isambard | maandag 13 augustus 2012 @ 22:10 |
Al die discussie over of het nou wel of niet gratis is. Op 8 december kan je écht gratis over de Hanzelijn ![]() | |
Belastinginspecteur | maandag 13 augustus 2012 @ 22:22 |
Klop klop... Gratis bestaat niet. Zelfs voor de zuurstof die u in ademt betaalt u. Waarvoor dank. | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 22:38 |
Troll ![]() | |
Isambard | maandag 13 augustus 2012 @ 22:50 |
Als je het heel ver zoekt wel. (Ik betaal belasting, belasting gaat naar gemeente, gemeente plaatst bomen, bomen maken zuurstof, zuurstof wordt door mij genuttigd.) | |
Ireyon | maandag 13 augustus 2012 @ 23:12 |
Nederland is één van de duurste landen in Europa om te studeren en de gemiddelde techniek- of geneeskundestudent krijgt 3000 euro boete aangenaaid, maar oh wat hebben we het hier toch goed ![]() Een studentenOv kost ¤90 per maand. ¤90 != gratis. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 13 augustus 2012 @ 23:18 |
Tenzij je je studie netjes op tijd af maakt, dan krijg je die kosten kwijtgescholden: dus is die achteraf wel gratis... | |
Ireyon | maandag 13 augustus 2012 @ 23:25 |
Ik had het daar over de 'vergoeding' die je krijgt als je aangeeft geen studentenOV te willen. De schuld die je bij het beëindigen van je studie voor je OV zou moeten terugbetalen bedraagt zelfs ¤135,- En natuurlijk, dat valt nog steeds in het niet bij de kosten van een gemiddeld maandabonnement, maar dat zegt meer over de kosten van het OV in Nederland dan over de luxe die de student hier krijgt. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 13 augustus 2012 @ 23:41 |
Ah, sorry, excuus. Dat had ik niet direct helemaal begrepen. Is alweer te lang geleden dat ik zelf nog studeerde... :$ | |
Dr_Flash | maandag 13 augustus 2012 @ 23:55 |
Je HOEFT niet. Niemand dwingt je. | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:27 |
De eerste slag V250 van vandaag heeft in ieder geval niet gereden. ![]() | |
Guppy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:28 |
Wat blijven de ICE's toch fijne treinen ![]() | |
TheSalesman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:43 |
Uiteindelijk komt er een single check-in/check-out systeem voor alle spoorvervoerders.. Kunnen al die andere paaltjes weg en zijn de stickertjes ook niet meer nodig ![]() | |
V2 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:48 |
Nee, dat gaat er nooit kunnen komen. Hoe weet TLS dan welke vervoerder je hebt gebruikt, op trajecten waar er meerdere vervoerders rijden? Daarom vrees ik dat er altijd meerdere paaltjes blijven... | |
TheSalesman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:52 |
Ik neem aan op eenzelfde soort manier zoals de inkomsten van een papieren kaartje worden verdeeld. | |
V2 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:58 |
Dan zijn we straks dus nog steeds niet van Synovate af ![]() | |
dennistd | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:00 |
Het zou natuurlijk ook aan de hand van in- en uitchecktijdstippen gedaan kunnen worden: je kunt er vanuit gaan dat als er 5 minuten na het inchecken een trein van X rijdt en 15 minuten na inchecken één van Y dat de reiziger die van X neemt. Dit valt dan weer te bevestigen aan de hand van het uitchecktijdstip. Dit zou dan trouwens wel aan daadwerkelijke tijdens gekoppeld moeten worden, want als X 15 minuten vertraging heeft neemt de reiziger natuurlijk de trein van Y. | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:02 |
mja, dan kom je wel aan de rand van de regels wat mogelijk is via de wet op bescherming van de privacy. | |
Duvel | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:48 |
Dat is ooit beloofd. Zoals er ooit beloofd was dat je bij het instappen in de bus in Kutjeveen kunt inchecken en vervolgens zonder problemen of in/uitchecken via de trein en een andere bus in Pijpekerke kunt uitchecken. De praktijk echter is dat alle beperkingen in het systeem op het bordje van de klant komen te liggen, en dat het innen van de juiste knaken voor de vervoerders de enige serieuze drive is om het systeem in te voeren. Uiteindelijk betaalt de klant het stelletje schoften dat dit heeft bedacht. | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:51 |
wie trouwens die nieuwe Arriva-stellen in actie wil zien: ze rijden dezer dagen enkele malen op en neer tussen Zutphen en Markelo | |
TheSalesman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:55 |
Het is toch gewoon aan (geanonimiseerde) OV-chipgegevens af te lezen waar men heeft gereisd? Men kan gewoon uitgaan van de optimale reisroute. 100% waarheidsgetrouw zijn de gegevens niet maar nog altijd beter dan van Synovate waarschijnlijk. | |
V2 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:57 |
Er zijn nog verrassend veel mensen die van R'dam naar Den Haag gaan met de metro ipv met de trein. Ok, dat kan je nog opvangen met de poortjes natuurlijk, maar dat geeft wel aan dat de reiziger zich niet persé zo gedraagt als je zou denken. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:27 |
Ja, hallo! Dan mag ik zeker niet rustig een kop koffie halen en die op een bankje op het perron in de zon lekker relaxed op drinken voor ik in de trein stap!? Daar doe ik niet aan mee hoor! ![]() | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:50 |
De SHD en NVBS lijken wel samen te werken ofzo. De 114 ziet er een stuk beter uit, maar de NVBS heb ik nog géén 1x met de 114 zien rijden in afgelopen 3-4 jaar sowieso. Kijk en huiver: http://www.flickr.com/pho(...)69426/in/photostream | |
dennistd | dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:23 |
In dat geval kun je ook op uitcheck-tijdstippen gaan kijken natuurlijk. Het is aannemelijker dat mensen kort na de reis uitchecken dan kort voor de reis inchecken. | |
Duvel | dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:15 |
Zij kunnen de financiële bijdrage in elk geval goed gebruiken. | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:48 |
Net ff Rotterdam-Schiphol met V250 gedaan. Rijdt wel aardig. | |
Xetran | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:48 |
Vandaag echt een stuk of 4-5 treinen met bourdeuxrood-witte rijtuigen langs zien komen richting Duitsland.. waar zijn die precies voor dan? ![]() | |
Ireyon | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:50 |
Dat lijkt me de intercity Schiphol - Berlijn die al jaren lang elk uur Schiphol - Amersfoort - Deventer - Hengelo rijdt ![]() | |
Xetran | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:52 |
No. Ik woon aan het spoor tussen Arnhem - Duitsland. ![]() | |
Socios | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:53 |
Dat zijn wagons van de EuroNight die van Amsterdam Centraal naar Moskou gaan. ![]() | |
Xetran | dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:55 |
Die rijdt om 9 uur en die andersom die rijdt in de ochtend en maar een maal. Geen driemaal. | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:24 |
Nee. Hij bedoelt de Szigettreinen vanuit Budapest naar Utrecht, en daarna weer leeg naar Duitsland. Komen 3 treinen vanuit Budapest. | |
Socios | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:25 |
Die gaan niet naar Rusland. | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:26 |
Zegt hij dat ze naar Rusland gaan? De treinen die hij zag waren de Szigettreinen. | |
Socios | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:32 |
Overhandig spots | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:42 |
Ik denk dat Dennis al weer langs de baan staan. Stukton is namelijk weer met een loc naar Bentheim afgezet om de eerste drie stellen voor Zwolle - Emmen op te halen en naar Leidschendam te brengen. | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:54 |
Sziget A-Trein (NS): Em V.09.26 Ut A.10.28 (spoor 4a) dan een rondje Ut-Hvs-Wp-Dmnz-Bkl-Ut Ut V.12.04 Em A.13.07 Sziget B-Trein (LOCON): Em V.10.10 Ut A.11.18 (spoor 4a) Ut V.11.30 Amf A.11.50 Amf V.12.26 Em A.13.47 Vice Sziget Express (NS): Em V.11.26 Ut A.12.28 (spoor 4a) dan een rondje Ut-Hvs-Wp-Dmnz-Bkl-Ut Ut V.13.56 Em A.15.05 Bron: NS Chartertrains En de rijtuigen waren EuroExpress (Muller) voor de Sziget-A trein EuroExpress (Muller) en ÖBB en Slowaakse ligrijtuigen voor de Sziget-B trein | |
Socios | dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:57 |
Bedankt! | |
greavy | dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:11 |
Vanwege een geopende spoorbrug bij station Harlingen is er voorlopig geen treinverkeer mogelijk tussen Harlingen en Harlingen-Haven. Arriva heeft treinvervangend vervoer in de vorm van touringcars ingezet. De brug zal vast kaduuk zijn ofzo.... | |
b2py | dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:49 |
Seinstoring heerhugowaard - alkmaar.. net als ik met de trein moet ipv mag.. | |
Xetran | dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:58 |
Ik spot niet ![]() ![]() Ik zag idd ook een trein gemixt met wat duitse en een met wat oostenrijkse rijtuigen. | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:12 |
Vandalisme (koperdiefstal) op de LGV Nord: alle treinverkeer ernstig vertraagd (+90, gemiddeld). | |
dennistd | dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:40 |
Helemaal juist ![]() ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:45 |
Eigenlijk geen vertrouwen meer in ProRail. Van hun belofte "nul verwijtbare storingen" komt niets terecht, zo te zien. http://www.voorbeterov.nl/120812.php | |
Socios | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:02 |
Tof! ![]() Volgende maand betrek ik de woning in Osnabrück, vlakbij het Hauptbahnhof. Met zicht op ICE's. ![]() | |
b2py | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:12 |
was die 'belofte' niet gedaan voor 2015? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:12 |
Railjets uit Oostenrijk zijn schweetttt ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:14 |
De belofte is 'in 2015 0 aan ProRail verwijtbare storingen', dan zou je een langzaam neergaande trend verwachten. Geen status quo of erger. | |
DriekOplopers | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:19 |
Dat dus. 2014 en 2015 zijn voor de laatste 5%. 2012 en 2013 zijn voor de grote verbeterslagen. En die blijven tot nu toe uit. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:53 |
Gave combo zeg, | |
Belastinginspecteur | dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:09 |
Het geen ProRail nastreeft is een negwerk zonder wissels waardoor men geen treinen kan rijden. Stilstaande treinen kunnen dan parkeergeld gaan betalen. Het is cru, maar dit is wel wat voor het financiele circus vsn die toko het aller beste is. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:12 |
Nee hoor, ook dat kunnen ze niet. Ze kunnen een trein nergens fatsoenlijk parkeren zonder dat die binnen een week compleet ondergespoten is met graffiti... | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:13 |
behalve als ie binnen kan staan ![]() | |
BastiaanL | dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:16 |
Gaaf! Kan niet wachten tot ze hier tussen Zwolle en Emmen hun baantjes trekken. | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:23 |
Geld vragen voor geparkeerde treinen, dat was ProRail volgens mij al eens van plan. Want tsja, die grote zware treinen op hun mooie infrastructuur zomaar stil laten staan hè... zonde van die mooie glimmende spoortjes! Oh trouwens, lang lang geleden heb ik het hier eens over het 'derde spoorwegpakket' gehad. Het pakket is een aantal maatregelen van de Europese Unie waarmee zaken als een machinistenrijbewijs, reizigersrechten en verdere liberalisering van het spoor geregeld worden. Aangezien dit vanuit de EU komt, moeten lidstaten dit omzetten in nationale wetgeving. De gedachte achter de liberalisering is dat vervoerders zonder hulp van anderen internationale treinen in kunnen leggen. In de Wet personenvervoer 2000 staat echter: "Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder daartoe verleende concessie", de WP2000 zou dus moeten worden aangepast om deze maatregel te implementeren. Er ligt nu een conceptwetsvoorstel, waarin een uitzondering staat: "Het verbod, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor grensoverschrijdend personenvervoer per trein waarbij slechts een station in Nederland wordt aangedaan." Iets verderop: De reden hierachter: de Nederlandse overheid wil in staat zijn en blijven om exclusieve concessies te gunnen aan een partij. Ofwel: een concurrent voor de Fyra naar Brussel (in de vorm van een intercity via Den Haag en Roosendaal) is wettelijk onmogelijk gemaakt door de overheid. DB en Eurostar naar Londen is ook vrijwel onmogelijk zonder medewerking van de NS. Ik vraag me af in hoeverre de implementatie voldoet aan het idee van de richtlijn zoals de EU deze voor ogen had. De EU heeft de mogelijkheid opengehouden voor exclusieve concessies. Uit Europese wollige teksten:
[ Bericht 27% gewijzigd door James1988 op 14-08-2012 21:01:40 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:27 |
Nee, voor 1961 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:28 |
Wanneer komt dat spul in dienst? Deze december al? ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:36 |
Jep | |
Kentekenplaat | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:02 |
Dat hadden die faalhazen gelijk moeten doen. | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:19 |
En daarmee verdwijnt weer heel wat Plan Versleten van het spoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:21 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:31 |
Nou dat zou op zich tijd worden ook ja ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:42 |
je bent er dan nog niet vanaf, want met name in het zuiden van het land kart het spul dan nog rond | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:44 |
Waar ik kom heb ik het al tijden niet meer gezien. Ja wat plukstellen op de Dijksgracht en de Wgm, maar verder ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:45 |
tot maart ook nog op Amersfoort - Ede-Wageningen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:46 |
Daar zie ik alleen maar Protos rijden eigenlijk. Kruis er elke dag wel 2. Er staat er idd nog wel eentje op de bokkeduinen ja | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:47 |
Gaat die kippenlijn trouwens ook nog verstadlerd worden? Dan wordt het nog leuk hier ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:47 |
vanaf maart is het 5x Protos en een GelenkTriebWagen | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:48 |
Strikt genomen rijdt dat er al sinds ehmm. het eind van de Tweede Wereldoorlog? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:50 |
wel eerder toch? De dieseldrie was toch de eerste? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:57 |
Weet ik veel hoe lang er nog Lok-bespannt gereden is daar ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:01 |
vast, maar het mat'34 was het eerste gelede mat dat er in Nederland rondreed. Tot dan toe waren het locs met wagons er achter gekoppeld. | |
TheSalesman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:02 |
Op alle sprintertrajecten zuidelijker dan Eindhoven (startende bij sprintertraject Tilburg Universiteit - Weert) is de Plan V het gangbare materiaal, met heel af en toe een SGMm'etje. En dan zal nog wel een jaar of vier zo blijven omdat de extra order SLT's nooit is doorgezet vanwege "toiletgate". | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:04 |
single units reden al wel. Sinds op zn minst 1908. Ook dat is geen GTW in strikte zin. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:05 |
true, en ik deed ook de blokkendozen (mat'24) tekort hiermee | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:07 |
Ook nog idd. Prachtige treinen. Het enige mat wat ik echt zal missen als we definitief afscheid gaan nemen van de 1500-1800 volt standaard. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:12 |
het zal mij trouwens benieuwen of ze de komende dagen het DDZ ook weer aan de kant zetten. Er komt namelijk weer warm weer aan | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:14 |
En dan? Een weekendje 29 graden ja. Boeiend? | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:20 |
mja, het DDZ kan het niet hebben iig ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:21 |
Ik durf het bijna niet te vragen, maar....
| |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:25 |
zoals al eerder genoemd: niet werkende en lekkende airco's | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:28 |
Wat voor vorm hebben die dingen die contact maken met de spoorstaaf? Ik heb ooit eens gedroomd dat die het beste "rond" kunnen zijn, maar misschien moet dat nog uitgevonden worden. Kan dat? | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:29 |
vast, maar ophopend vocht in de buurt van elektronica brengt je tegenwoordig niet zo ver meer. | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:31 |
Tsja *schouders ophaalt ophopend vocht *schouders ophaalt 't is niet anders *schouders ophaalt De techniek staat voor niets *schouders ophaalt | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 00:38 |
de techniek staat tegenwoordig voor niets | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 01:12 |
We kunnen mensen op de maan zetten, maar we kunnen geen vochtbestendige trein maken. ![]() | |
TeringHenkie | woensdag 15 augustus 2012 @ 01:22 |
![]() | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 01:31 |
ProRail was weer erg onvriendelijk bezig vandaag: de beide Sziget-treinen gereden door NS zijn in Arnhem gestrand. NS had ze als 'bijzonder vervoer' aangemerkt want te lang voor perron. Echter ProRail vond dat niet kunnen, en heeft de treinen geblokkeerd in Arnhem. NS heeft toen voor vervanging moeten zorgen. Verbaast me nog dat ze weg mochten uit Emmerich... De trein door LOcon gereden mocht wel door naar Utrecht, ook al was die ook te lang. Was het NSR pesten? | |
b2py | woensdag 15 augustus 2012 @ 08:33 |
Was het bij vertrek niet al zo dat de locon trein 15 rijtuigen hadden en NSR 16? Wel vaag, euronight en CNL rijden ook met die lengte toch? | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 08:40 |
Hoe gaat dat eigenlijk, als een vervoerder langere treinen wil inzetten op een traject dan dat er op een station passen? Is de vervoerder dan 'verplicht' om z'n plannen aan te passen, of is ProRail 'verplicht' om te gaan knutselen? Daarnaast: slecht nieuws voor Richard Branson en zijn Virgin Trains. Sinds 1997 exploiteren zij de West Coast Main Line (WCML) in het Verenigd Koninkrijk. Onder Virgin is de hoeveelheid reizigers verdubbeld en is een verlieslatende treindienst omgetoverd in een winstgevende. Maar de droom is voorbij: de Britse overheid heeft bekendgemaakt dat per december 2012 de treindienst overgaat naar een concurrent, First. First heeft een bod uitgebracht dat veel hoger lag dan dat van de andere meebiedende partijen, en heeft daarmee gewonnen. Het is de vraag hoe realistisch het bod is: al 2x eerder heeft een vervoerder de concessie vroegtijdig beëindigd omdat ze het financieel niet meer rond konden krijgen. Branson vreest dat dat ook voor de nieuwe WCML-concessie het geval gaat zijn. Richard Branson:
Virgin Trains heeft ook interesse getoond in de HSL-Zuid, maar de Nederlandse overheid heeft daar nooit serieus op gereageerd. | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 09:53 |
Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:10 |
mits goed ingelegd hoeft dat geen probleem te zijn toch? | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:11 |
En dat is nou het probleem, ergens is de procedure niet goed gevolgd, waardoor de TRDL Utrecht de treinen weigerde binnen te halen. Er was echter wel bekend dat het om 'bijzonder vervoer' ging, maar er waren steken laten vallen. Precies hetzelfde speelde af op 3 augustus, maar toen heeft de TRDL Utrecht hem wel geaccepteerd. Daardoor heeft hij toen wel gereden. NSR heeft echter weer verzuimd het aan te passen, om op de terugweg dit probleem te kunnen voorkomen. | |
JDude | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12 |
Maak er gewoon een goederentrein van. Alleen even een paar touringcars regelen om die festivalgangers weer van de Maasvlakte op te pikken. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12 |
klinkt erg wazig ... | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:30 |
En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:31 |
verzoek tot verlenging van de perrons indienen. Indien mogelijk dan moet ProRail daar aan meewerken | |
Duvel | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:52 |
Trdl Utrecht staat gelukkig bekend om zijn geweldige flexibiliteit, zie wat er gebeurt bij de gemiddelde storing... | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 10:58 |
Mogen ze niet, totdat het perron verlengd is. NSR moet dus daar een verzoek voor indienen, en dan ben je een jaar verder, of zelfs langer. | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:00 |
En dat is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte en allerlei (sein)technische redenen? Waarom duurt dat zo lang? | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:03 |
Eerst moet NSR een verzoek indienen. Dan heb je grofweg een proces: * ProRail bekijkt de mogelijkheden * ProRail maakt een Plan van Aanpak * ProRail maakt een plan om de seinen, desnoods wissels te verplaatsen indien nodig * ProRail legt de plannen ter inzage voor de vervoerders, NSR kan bezwaar indienen als zij hier niet tevreden mee zijn * ProRail start aanbesteding om de infrastructuur aan te passen\ * Infrastructuur word aangepast En dan ben je er eindelijk een keer... | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:05 |
Juist, dan snap ik het weer. En de kosten voor de aanpassingen, wie draagt die? Is dat ProRail als infrastructuurbeheerder, of zegt ProRail "Jullie willen dat perron langer hebben, dus betaal maar"? | |
lyolyrc | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:09 |
Ik vraag me wel eens af hoe gedetailleerd het bod moet zijn als een maatschappij inschrijft op een concessie. Zijn dat een hoop prachtige beloftes en daarna een prijs waarvoor men het wil doen? Of moet men specificeren hoe men tot dat bod komt? Iedereen kan natuurlijk wel beweren dat men beter vervoer kan regelen voor een lagere prijs, maar op een of andere manier moet toch te controleren zijn of een bedrijf tegen een realistisch bedrag inschrijft op een concessie. De concessieverlener en ook de reizigers zijn immers niet gebaat bij een vervoerder die zijn diensten moet staken of verminderen wegens te goedkoop bieden. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:16 |
ProRail draagt de kosten. De NS betaalt volgens mij een hogere gebruikersvergoeding als de trein langer is. Dit omdat de trein vanwege het hogere gewicht in een andere categorie kan vallen en uiteraard meer kWh neemt zie vanaf hoofdstuk 5: http://www.prorail.nl/Ver(...)20net%201jul2012.pdf | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 11:21 |
Het begint met een Invitation To Tender, dat is een document waarin marktpartijen worden uitgenodigd om een bod uit te brengen. In dit ITT-document staat uitgelegd wat de overheid vraagt van de marktpartijen. Hier het ITT-document voor de WCML. Nadat de ITT is gepubliceerd hebben marktpartijen de tijd om te reageren. Ze stellen een globaal document op waarin ze omschrijven wat ze willen bieden om de concessie in de wacht te slepen, wat ze ervoor willen betalen, en welke meerwaarde zij toevoegen. Uiteindelijk selecteert het Department for Transport (DfT) uit alle reacties een paar partijen waarmee ze verder willen praten. Dit heet 'shortlisting', voor de InterCity West Coast-franchise bestond de shortlist uit Abellio (NS), Keolis (SNCF), Virgin Trains en FirstGroup. Deze partijen werken een gedetailleerd voorstel in en dienen dit wederom in bij DfT. Uiteindelijk volgen er een hoop gesprekken en uiteindelijk kiest DfT de partij die naar hun inzicht het meeste 'value for money' realiseert. Geld speelt hierbij een vrij belangrijke rol: (bn = miljard) Het is nu aan First om gedurende de looptijd van de concessie het hoofd boven water te houden. Indien dit niet lukt, dan kan men besluiten om de concessie te beëindigen en opnieuw aan te besteden. Dit is gebeurd met de East Coast, nadat bleek dat National Express zich had verslikt in de cijfers. De treinen op de East Coast worden nu (tijdelijk) geëxploiteerd door de Britse overheid, totdat een nieuwe exploitant is gevonden. Dit is voor zover mij bekend. Feel free to correct me. Hoger energieverbruik is te verwachten bij een langere trein, net als een hogere gebruiksvergoeding. Toch denk ik dat het totale kostenplaatje hiervan lager is dan wanneer het als 2 losse treinen zou rijden. [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 15-08-2012 11:34:12 ] | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:47 |
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer. De treinen worden uitgedund tussen: -Rotterdam en Amsterdam -Den Haag en Utrecht -Rotterdam en Amersfoort (Deventer) -Rotterdam en Maassluis West -Rotterdam en Gouda Goverwelle -Den Haag en Gouda Goverwelle [ Bericht 34% gewijzigd door greavy op 15-08-2012 13:06:46 ] | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53 |
Per 1 juli 2012 is het Concurrentiebeding afgelopen die HTRS heeft opgelegd aan EETC met de verkoop van de 1200'den. Dit hield in dat EETC geen commerciële diensten mocht uitvoeren met deze trein, want dat kon voor HTRS negatief uitvallen. Dit houdt in dat EETC nu wel de locomotieven in mag zetten op het hoofdspoor voor commerciële ritten. | |
Mathijz | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:07 |
En dan raakt het uiteraard een ander traject. | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:08 |
Verdomde kut falers ![]() | |
Guppy | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:09 |
Meh... ![]() ER IS NIKS AAN DE HAND!! En als die bliksem inslaat vallen de treinen toch wel uit. Of het er nou veel of weinig zijn... | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:16 |
precies. Zou het een verkapte maatregel zijn om personeel een dagje vrij te gunnen? ![]() | |
Duvel | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:24 |
De dag dat NS deze risico's verkleint door de treindienst uit te dunnen moet volgens mij nog worden uitgevonden. | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:32 |
Knmi geeft overal code geel. Meer is er niet aan de hand ![]() | |
Guppy | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:32 |
Code geel ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:36 |
Vanaf 20:00 uur ook pas. Dus ja natuurlijk gooi je dan midden in de spits de helft eruit ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39 |
De wegen van de NS zijn soms ondoorgrondelijk | |
Kentekenplaat | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39 |
Serieus, wat is er anders dan een jaar of 15 geleden? Toen reden die krengen toch gewoon door als het onweerde, tenzij de bliksem insloeg. Echt, wat een faalbedrijf is NS geworden. | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:42 |
Tegenwoordig is NS een 'zelfstandig bedrijf' en is degene die NS moet sturen een lulletje kutje rozenwater dat liever geen gezeur aan d'r hoofd heeft. Ze heeft zelfs gezegd dat NS en ProRail eerder moeten 'afschalen' bij 'extreem weer'. Kennelijk is KNMI-code geel voldoende voor NS om het weer als 'extreem weer' te bestempelen. | |
JDude | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:10 |
En de over het algemeen aardig accurate stormvoorspellingsjongens van Estofex leggen het zwaartepunt in Brabant en Limburg. Precies het gebied waar geen treinen worden opgeheven. | |
Isambard | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:11 |
Wat er anders is? Alleen wat grote frequentieverhogingen die zijn ingevoerd sinds dienstregeling 2007 waardoor het daadwerkelijk drukker is en de genoemde trajecten storingsgevoeliger zijn dan 15 jaar geleden. Maar verder niets hoor. | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:12 |
Die Twitter feed op ns.nl. ook echt. Ze verschuilen zich serieus achter een code geel. Dit is echt heel verdrietig gewoon ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:18 |
en daarom moet je in de spits de frequentie verlagen als het pas in de avond echt noodweer wordt? | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:20 |
Echt noodweer, ja vast wel ![]() Falende broekenschijters bij NS | |
Litpho | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:21 |
Uiteraard. Anders zijn de poppetjes in het complexe dienstrooster niet op de juiste plaats. | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:21 |
![]() Word al opgehangen op een aantal stations... | |
Isambard | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:24 |
Dat is weer iets heel anders. Het ging erom waarom NS überhaupt treinen opheft als er noodweer dreigt, terwijl ze dat 15 jaar geleden niet deden "want zoveel is er in die tijd nou ook weer niet veranderd." | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:32 |
Toch wil ik weleens weten hoe de kans op verstoringen KLEINER wordt door zelf verstoringen te veroorzaken. En voorts is dit natuurlijk OF aangekondigd, OF overmacht, OF landelijke uitstraling, either way, geen GtbV ![]() | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:33 |
GtbV geldt volgens NS wel. Sowieso: dit is een aanpassing in de dienstregeling vooraf, die minder dan 36 uur van tevoren is aangekondigd. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:35 |
mja, aan die GtbV heb je pas iets als de trein die wel rijdt minimaal +15 heeft. Verder bewijst deze actie maar weer eens dat opgeheven treinen* ook in de cijfers meegenomen moeten gaan worden. *geplande werkzaamheden aan de infrastructuur uitgezonderd | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:36 |
Oh okee, mijn jankmodus schoot even uit ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:41 |
Nee, want de trein-die-niet-rijdt die je eigenlijk had willen nemen was niet minstens 36 uur van te voren aangekondigd als uitvallende trein. Dus geld GtbV daar wel, immers niet van te voren (op tijd van te voren) aangekondigd. | |
Zug-Chef | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:42 |
Wordt nu al veel gekker. Wisselstoring Amf - Ut en daardoor minder treinverkeer. Ja dus de 2800 is er nu al uitgeknikkerd. Prognose 17:00 toevallig net wanneer de zgn nooddienstregeling van start gaat. Ja zo kan ik het ook. | |
Peterselieman | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:44 |
ook als er 15 minuten later weer een trein rijdt? | |
greavy | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:48 |
Je hebt maar +15, dus pech heb je met je GtbV. Tenzij je op 1x/ halfuur rijdende trein moet overstappen, en je met die +15 dus +30 krijgt. | |
Dr_Flash | woensdag 15 augustus 2012 @ 14:50 |
Die stond net nog op prognose 14:30 ![]() | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35 |
Is zojuist verholpen. | |
James1988 | woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35 |
En vol ![]() |