enquote:Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:
[..]
Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..
Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.
Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
quote:Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien![]()
- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden![]()
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen)
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren![]()
Zo, dat was mijn dagje gister welEigen schuld gelukkig
Ja hoor, met een slijptol.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:28 schreef ReisT het volgende:
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt?
"Nee meneer, als u wilt inchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur"quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:07 schreef James1988 het volgende:
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open.
Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat
Met twee panto's omhoogquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef Duvel het volgende:
Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem!
Ik zag het maandag alquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:25 schreef Duvel het volgende:
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt!
Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig.quote:
Nee, een ICE vraagt evenveel stroom als een gewone trein, is gelimiteerd. En hij rijdt nog eens sneller voorbij ook.quote:
Slow news day, dit werd maanden terug al aangekondigd.quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:27 schreef b2py het volgende:
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel
ah zo. dat van die twee tractie-installaties wist ik niet. Wist wel dat er heel wat assen aangedreven worden, maar niet dat het nog een stap verder zou gaanquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig.
Jeej er kan met 200km/h gereden worden, hoe tofquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef Duvel het volgende:
Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem!
In de spits zit de Fyra 'lekker vol' tussen Breda en Rotterdam (ik denk 60% bezetting), tussen Amsterdam en Rotterdam is de bezetting dan 120%.quote:Op woensdag 13 juni 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoe gaat het trouwens met de Fyra? Ik was gisteren in Rotterdam en zag de Fyra naar Breda staan, zo rond kwart voor twaalf. Het leek net een leeg-materieel-rit, dus ik heb nog eens goed gekeken en zag in totaal zo'n 7 reizigers in de trein zitten. Maar dat is hopelijk niet representatief?
Ah ok.quote:Op woensdag 13 juni 2012 18:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
In de spits zit de Fyra 'lekker vol' tussen Breda en Rotterdam (ik denk 60% bezetting), tussen Amsterdam en Rotterdam is de bezetting dan 120%.
Buiten de spits is het echter een heel ander verhaal: dan is het de BV Luchtvervoer, want reizigers zitten er niet bijzonder veel in. Een NSR-trein is gemiddeld drukker buiten de spits.
Dan heb ik meteen m'n volgende vraag: zijn die stationsprojecten in Nederland (Utrecht, Rotterdam, Breda) eigenlijk een beetje kostendekkend?quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:11 schreef James1988 het volgende:
Gelukkig is het over 3 jaar een heel ander station.
Wat heeft Jut hiermee van doen?quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:32 schreef greavy het volgende:
Zat even in wat foto's te bladeren, en kwam nog een leuke tegen uit Luxemburg:
[ afbeelding ]
Kwalitatief is ie niet jut van het, maar toch
Zekerquote:
Volgens mij zijn die Japanse stationshallen van de grote warenhuizen als TOBO enz.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah ok.
[..]
Dan heb ik meteen m'n volgende vraag: zijn die stationsprojecten in Nederland (Utrecht, Rotterdam, Breda) eigenlijk een beetje kostendekkend?
Vorig jaar in Japan viel het me namelijk het volgende op. Veel stationsgebouwen in de grote steden zijn daar omgebouwd tot indrukwekkende complexen. Bijvoorbeeld in Kyoto:
[ afbeelding ]
Dus met een mooie entree, hoogwaardige materialen, winkelcentra, food courts, kantoren, alles erop en eraan. Maar de eigenlijke stationsvoorziening zelf is dan eigenlijk altijd heel karig. De HSL-perrons van datzelfde station Kyoto:
[ afbeelding ]
Blijkbaar is daar alles op kostenefficiëntie gericht, met uitbundige architectuur alleen daar waar het geld oplevert.
Maar bij een project als Rotterdam Centraal bouwt men een indrukwekkende stationsgebouwen en perronoverkappingen, maar wie betaalt dat? Zijn dat overheden die veel geld uitgeven aan esthetiek? (Ik ben trouwens best voorstander van esthetiek hoor.)
Voetbal, waarom zou ik er naar kijken. Ik kijk wel eens naar de samenvatting. Ooit. Over een jaar ofzo. Of niet.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:53 schreef b2py het volgende:
Ben je zondag wel op tijd terug voor Nl - P'gal greavy?
Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doenquote:
Samen met 21 anderen achter BR628 aanrennen bijvoorbeeldquote:Op woensdag 13 juni 2012 19:59 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doen
Zoals een trein fotograferen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:59 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doen
Ja, bijvoorbeeld. Vanavond ben ik gewoon thuis, maar de TV in de woonkamer gaat op voetbal hoorde ik net van moeders, dan maar ff wat anders doen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 20:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Samen met 21 anderen achter BR628 aanrennen bijvoorbeeld
Jup! Oude account weer eens uit de mottenballen gehaaldquote:
Oh daar heb ik ook nog niet in gezeten.quote:Op woensdag 13 juni 2012 20:11 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jup! Oude account weer eens uit de mottenballen gehaald
Nog steeds blij met mijn Dal Vrij abo, en nog steeds nooit in een DDZ gezeten... Zie ze wel steeds rijden bij Sloterdijk daarboven, grml.
Ik tussen Maastricht-Eindhoven, Den Haag-Amsterdam en een keer met een testrit (voor in dienst) Haarlem-Leidschendamquote:
Spoorwensdag Expressquote:Op woensdag 13 juni 2012 21:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daar rijdt het spul toch normaal niet?
oh ja, een DDZ in Kerkrade zelfsquote:Op woensdag 13 juni 2012 21:34 schreef greavy het volgende:
[..]
Spoorwensdag Express
Had het hele traject mee kunnen reizen, maar heb voor de club wat foto's onderweg gemaakt.
Dat klinkt echt als één of ander ver afgezonderd Frans dorpje waar 2x per dag een TER-boemeltje (diesel, bouwjaar 1921) stopt om twee scholieren af te zetten. Die daarna doorlopen naar de stal om de koeien te melken.quote:
Ik voel me ineens een vreselijk ouwe lul.quote:Op woensdag 13 juni 2012 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
"Ik WENS dat eoa opgepimpte dubbeldekker van 20 jaar oud![]()
![]()
Die had ik nog niet gezien. Mooi!quote:Op woensdag 13 juni 2012 21:49 schreef greavy het volgende:
Deze niet, maar nogmaals:
[ link | afbeelding ]
DDZ 7536 als Spoorwensdag Express 2012
Landgraaf
Tsja. Maar nu zijn de winkels dichtquote:Op woensdag 13 juni 2012 22:05 schreef b2py het volgende:
Ik kan maar beterme tijd hier verdoen dan voor de buis..
Ja maar ja, daar kan je geen bier kopenquote:
OK.quote:
[greavy]quote:Op donderdag 14 juni 2012 00:22 schreef James1988 het volgende:
Het ligt in de lijn der verwachting dat nieuw materieel van meet af aan voorzien zal zijn van ERTMS en 25 kV, zodat men moeiteloos de HSL kan gebruiken
Één of ander museum is vast heel erg blij met oud ijzerquote:Op donderdag 14 juni 2012 00:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[greavy]
Ja maar dat is heel erg kut met peren want dan kunnen museumorganisaties nooit meer met Blokkendoosmat24 rijden[/greavy]
Wat heeft die er nou weer mee te maken?quote:Op donderdag 14 juni 2012 00:38 schreef DrNick het volgende:
Bedankt Flash, nu zit ik met Frans Bauer in mijn hoofd
Dunnoquote:Op donderdag 14 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat heeft die er nou weer mee te maken?
Haha, hij is fijn.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:41 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Van de week ging de sprinter naar Hilversum, door naar Hengelo
Ik zou wel willen dat het gratis wasquote:U heeft het volgende doorlopende abonnement bij NS:
OV-chipkaart: XXXX
Abonnement en klasse: Weekend Vrij 2e klas
Prijs: ¤ 0,00 per jaar
quote:Op donderdag 14 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat heeft die er nou weer mee te maken?
quote:
Jammer dat 'ie niet meer meekantelt in de bochtenquote:Op woensdag 13 juni 2012 22:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
OK.
De vetste trein ooit, misschien met uitzondering van de Shinkansen series 500.
[ afbeelding ]
Rijdt hier het station van Dombas binnen als IC van Oslo naar Trondheim.
Volgens mij nog een oud flapje van de IC naar Berlijn, aangezien Apeldoorn en Almelo ontbreken..quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:41 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Van de week ging de sprinter naar Hilversum, door naar Hengelo
Die nieuwe kost ¤¿ per jaarquote:Op donderdag 14 juni 2012 08:23 schreef Toeps het volgende:
Lol, ik wilde net posten dat ik die kreeg over mijn Dal Vrij
En de nieuwe versie kostte ????
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters?quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:57 schreef dennistd het volgende:
De handmatige of automatische omroep? De handmatige is er heel erg gevoelig voor dat er recht in de microfoon gesproken wordt..
Het mat (ik zeg SLT) kan gewoon 140 rijden. Vanaf Zwolle hebben ze weinig last van de IC.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
er wordt ook gekruist op Harlingen
aankomst in Leeuwarden van die treinen is denk ik een uur na vertrek uit Zwolle, tenzij hij meer een IC-pad volgt. Dan kan het in 52 minuten
Zijn softwareproblemen. Daar wordt wel aan gewerkt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Sculptra het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters?
in Meppel zullen ze wel even moeten wachten tot de IC Groningen - Zwolle er langs is.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:28 schreef greavy het volgende:
[..]
Het mat (ik zeg SLT) kan gewoon 140 rijden. Vanaf Zwolle hebben ze weinig last van de IC.
De extra treinen rijden alleen maar om de hordes fietsen en bagage te vervoeren. Niet omdat NS zo graag extra treinen wil laten rijden. Anders word het vechten in de IC's met fietsenquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in Meppel zullen ze wel even moeten wachten tot de IC Groningen - Zwolle er langs is.
daarnaast is het niet echt handig ingepland, want de extra trein biedt alleen maar een achterlichtaansluiting onderweg
Het klinkt alsof er in de SLT een soort achtergrond-herrie-onderdrukking op zit. Alleen als er harder dan een bepaald niveau wordt gepraat komt het 'door', en dat niveau staat blijkbaar vrij hoog. Als de spreker dan even onder dat niveau zakt dan begint het te 'haperen'...quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Sculptra het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters?
een extra stelletje achter de gewone trein plakken kon zeker nietquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:31 schreef greavy het volgende:
[..]
De extra treinen rijden alleen maar om de hordes fietsen en bagage te vervoeren. Niet omdat NS zo graag extra treinen wil laten rijden. Anders word het vechten in de IC's met fietsen
Het gaat niet ff om 4 fietsen. Ze verwachten in die extra treinen zo'n 30-40 fietsen te vervoeren per keer. En dan veel bagage. Gaat nie passen nie in ICM.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
een extra stelletje achter de gewone trein plakken kon zeker niet
Ben wel benieuwd. Lijkt me wel geinig. Kan je iets meer vertellen over wat we daar gaan zien/doen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef greavy het volgende:
Zijn er hier mensen die nog naar Prüfcenter Wildenrath gaan 1 juli?
Ik ben de goedkoopste manier aan het zoeken (bericht staat ook op OVNL), en dat is samenreizen. Voor iedereen wel zo goedkoop.
Vertrek venlo 10:05 = in Wildenrath ca 12u15/12u30.
Ik wéét dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dat zal qua tijd wel het beste zijn.
Ik heb sowieso nog 2 die ook daar heen gaan, en dan op OVNL was ook al interesse.
Met een clubje is wel zo leuk natuurlijk
denk dat het wel meevalt hoor.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:59 schreef greavy het volgende:
[..]
Het gaat niet ff om 4 fietsen. Ze verwachten in die extra treinen zo'n 30-40 fietsen te vervoeren per keer. En dan veel bagage. Gaat nie passen nie in ICM.
Arriva heeft plaats gemaakt voor 12 of 15 fietsen per stel als het goed is. En vandaag waren er al mensen die achterbleven met fietsen in Leeuwarden. 30 Minuten later mag je weer proberenquote:Op donderdag 14 juni 2012 15:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
denk dat het wel meevalt hoor.
Het past iig niet in vijf bakken GTW
Lijkt me tof, ik ga wel mee (mits minimaal 4p ivm kosten, ik ben arme studentquote:Op donderdag 14 juni 2012 15:02 schreef greavy het volgende:
Bij Prüfcenter Venlo doen ze materieel testen. Wat exact, dat weet ik niet. Het is een vrij uitgebreid testcentrum. Daar krijg je uitleg, kan je het bekijken (ook demonstraties begreep ik).
Zondag 1 juli pak ik met nog iemand sowieso de eerste IC naar Venlo (R'dam v. 7:48, Dordrecht 8:02, Venlo a. 9:43).
Als je mee wilt, je bent welkom
Ik ben ff een lijstje aan het maken. De kosten t/m 5 personen per persoon:
2p ¤18,75
3p ¤12,50
4p ¤9.38
5p ¤7,50
12 tot 15 valt me tegen. Met een beetje proppen kun je de 20 wel halen. Moet de bagage er wel afquote:Op donderdag 14 juni 2012 15:04 schreef greavy het volgende:
[..]
Arriva heeft plaats gemaakt voor 12 of 15 fietsen per stel als het goed is. En vandaag waren er al mensen die achterbleven met fietsen in Leeuwarden. 30 Minuten later mag je weer proberen
Moet binnen de grenzen blijven. Regeltjes enzo hè, betreffende veiligheid.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
12 tot 15 valt me tegen. Met een beetje proppen kun je de 20 wel halen. Moet de bagage er wel af
zelfs dat kan dan nog prima, zolang er maar een gangpad overblijft om mensen snel de trein uit te kunnen bonjouren wanneer er een ongeval isquote:Op donderdag 14 juni 2012 15:07 schreef greavy het volgende:
[..]
Moet binnen de grenzen blijven. Regeltjes enzo hè, betreffende veiligheid.
Denk ook aan de normale reizigers in de spits. Er zullen vast wel eens meer fietsen in staan, maar Arriva houdt rekening met 15 per stel nu. Je hebt ook de studenten, forensen en weet ik veel wie allemaal nog.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zelfs dat kan dan nog prima, zolang er maar een gangpad overblijft om mensen snel de trein uit te kunnen bonjouren wanneer er een ongeval is
M'n zus had het er over dat er vandaag diverse keren mensen achterbleven op Leeuwarden. Zij moest ook een halfuur extra wachten.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:16 schreef Peterselieman het volgende:
zoveel mensen reizen er normaal niet met die trein, dus die passen er wel bij
Goede disclaimerquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef greavy het volgende:
Zijn er hier mensen die nog naar Prüfcenter Wildenrath gaan 1 juli?
Ik ben de goedkoopste manier aan het zoeken (bericht staat ook op OVNL), en dat is samenreizen. Voor iedereen wel zo goedkoop.
Vertrek venlo 10:05 = in Wildenrath ca 12u15/12u30.
Ik wéét dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dat zal qua tijd wel het beste zijn.
Ik heb sowieso nog 2 die ook daar heen gaan, en dan op OVNL was ook al interesse.
Met een clubje is wel zo leuk natuurlijk
Utrecht idem. Altijd leuk.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:27 schreef Anno1982 het volgende:
Hahaha
Op Zwolle trouwens ook altijd leuk als ze voor het splitsen even de deuren dicht moeten doen, altijd wel één die naar binnen rent en dolgelukkig is dat hij/zij de trein nog gehaald heeft. Na het splitsen gaan de deuren weer open en staan ze er nog
Mooi geknipt ook. Wat heeft dat eerste shot ermee te maken?quote:Op donderdag 14 juni 2012 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Ik moest toch wel even lachen om deze gast
nietsquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Mooi geknipt ook. Wat heeft dat eerste shot ermee te maken?
Of met die sprinters, weet ff niet welk model. Daar gaan gewoon na x seconden (30?) de deuren automatisch dicht, maar dat betekent niet dat de trein al gaat rijden. Toch zie je altijd mensen rennenquote:Op donderdag 14 juni 2012 19:27 schreef Anno1982 het volgende:
Hahaha
Op Zwolle trouwens ook altijd leuk als ze voor het splitsen even de deuren dicht moeten doen, altijd wel één die naar binnen rent en dolgelukkig is dat hij/zij de trein nog gehaald heeft. Na het splitsen gaan de deuren weer open en staan ze er nog
quote:NS uit kritiek op reizigers
De Nederlandse spoorwegen heeft felle kritiek geuit op zijn reizigers. Uit een door de treinmaatschappij opgesteld rapport blijkt dat gemiddeld 12% van de reizigers te laat is om zijn trein te halen. Daarnaast is één op drie treinreizigers structureel niet op tijd.
“De cijfers zijn schokkend,” aldus woordvoerster Esther Maas van de NS. “Steeds meer reizigers missen hun trein. Zaten we een aantal jaar geleden nog rond de 8%, inmiddels is gemiddeld 12% van onze klanten te laat, en we verwachten dat dit cijfer in de komende jaren alleen maar zal stijgen.” Vooral zorgelijk is het explosief gestegen aantal notoire laatkomers. “Het aantal mensen dat structureel te laat is voor zijn trein is in drie jaar gestegen van 1 op 6 naar 1 op 3. Sommige mensen komen tot wel een uur te laat.”
De NS eist dat reizigersorganisatie Rover stappen onderneemt. “Onze reizigers blijven maar met excuses komen”, aldus Maas. “De ene keer zeggen ze te laat te zijn door de gladheid, de andere keer omdat ze vanwege het extreem warme weer te lang op het terras zijn blijven hangen. En zo is er altijd wel iets.”
Reizigersorganisatie Rover kan zich niet vinden in de kritiek van de NS. “Het percentage laatkomers is nog altijd één van het laagste van Europa”, aldus Arriën Kruyt van Rover in een vraaggesprek met Sacha de Boer van het NOS Journaal. “Kijk je bijvoorbeeld naar Engeland, dan zie je dat gemiddeld meer dan 20% van de mensen zijn trein niet haalt. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar duidelijk stappen gezet. We proberen reizigers meer bewust te maken van hun gedrag, en door de opkomst van smartphones zijn ze steeds beter op de hoogte van de precieze vertrektijden. We verwachten dat hierdoor in de komende jaren juist steeds meer mensen hun trein wel zullen halen.”
Volgende week staat een overleg tussen Rover en de NS op de planning. Rover heeft al laten weten in bepaalde gevallen bereid te zijn extra reizigers in te zetten.
Dat is met alle moderne sprintertreinen zo, zelfs met het SGMmquote:Op donderdag 14 juni 2012 23:06 schreef twiFight het volgende:
[..]
Of met die sprinters, weet ff niet welk model. Daar gaan gewoon na x seconden (30?) de deuren automatisch dicht, maar dat betekent niet dat de trein al gaat rijden. Toch zie je altijd mensen rennen
bron: http://www.metronieuws.nl(...)rZlfl!10S7K2dddAkBM/quote:‘Treinreiziger juist gediend met ERMTS’
Veiligheidssysteem ERTMS lijkt goedkoper dan gesteld, en kan zelfs reiziger geld opleveren.
Invoering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS levert de treinreiziger vermoedelijk meer op dan verbeterde veiligheid alleen. Omdat het volledig computergestuurde systeem treinen sneller en dichter achter elkaar kan laten rijden, moet concurrentie op het hoofdnet eindelijk mogelijk zijn. Dit kan goedkopere treinkaartjes opleveren. Daarbij lijkt ERTMS zowel op korte als lange termijn helemaal niet zo prijzig als wordt aangenomen.
ERTMS, dat zelf treinen aanstuurt en seinen overbodig maakt, blijkt zich op de drukke Betuweroute reeds te hebben bewezen. Dat laten de op de lijn rijdende goederenvervoerders desgevraagd weten aan Metro. “Het systeem is volledig betrouwbaar”, oordeelt Jelle Rebbers van DB Schenker. “ERTMS is inmiddels zó ver ontwikkeld dat je de laatste versie robuust kunt noemen”, vindt Johan ter Poorten van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
Invoering van ERTMS duurt in Nederland nog minimaal tien jaar. Verschillende veiligheidssystemen in een overbruggingsfase blijkt duur te zijn. Het inbouwen van slechts één systeem kost al honderdduizenden euro’s per locomotief, weet Ter Poorten. Bij een Europese standaard kan een vervoerder letterlijk bij meerdere treinbouwers shoppen, waarbij er na aanschaf geen extra kosten voor het inbouwen van een eigen veiligheidssysteem bijkomen.
Door treinen ‘van de plank’ te kopen bespaar je ontzettend veel geld, zegt Ter Poorten: “Eén systeem is veiliger, betrouwbaarder én goedkoper. Ook in het onderhoud. Verbetering van het systeem gaat gewoon via een software-upgrade. De aanloopfase zal wel even moeilijk zijn, maar op den duur heeft het voor iedereen voordelen. Vanuit de goederensector zie ik dat de investeringen minder worden. Er is makkelijk concurrentie op het spoor mogelijk.”
Vorig jaar plaatste de Rekenkamer al kritische noten bij het plan ATB VV als tijdelijke overbrugging naar ERTMS te gebruiken. Toen bleek dat 1,1 miljard euro bij spoorbeheerder ProRail ‘geparkeerd’ stond voor onderhoud aan het spoor, onder meer om tussen 2002 en 2018 een nieuw beveiligingssysteem in te voeren. Insiders, onder wie ook de Parlementaire commissie Kuiken, schatten dat het hiermee ‘slechts’ 900 miljoen kost om ERTMS volledig in te voeren en menen dat treuzelen met invoeren onnodig is.
Eis voor meer veiligheid na treinbotsing Amsterdam:
- ERTMS is een computergestuurd Europees beveiligingssysteem, dat automatisch treinen aanstuurt. ATB VV laat in tegenstelling tot het originele ATB ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden automatisch remmen als een rood sein wordt gemist.
- Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen besloot vrijdag in minimaal tien jaar ERTMS in Nederland te gaan aanleggen. Dit moet in de toekomst onder meer treinbotsingen te voorkomen. Probleemlocaties moeten tot die tijd worden beveiligd met ATB VV.
- Maandag verklaarden bronnen uit het personenvervoer ERTMS nog niet heilig. Het zou zich nog moeten bewijzen tijdens een nog te houden test op de drukke route Utrecht-Amsterdam.
- ProRail noemt ERTMS het ‘beveiligingssysteem van de toekomst’. De Hanzelijn, die dit jaar wordt opgeleverd, is naast de Betuwelijn en HSL ook met ERTMS uitgerust. Vorige week werd hier succesvol getest met Duitse hogesnelheidstreinen.
quote:Japanners kijken bij NS de kunst af
AMSTERDAM – Een Japanse spoorwegdelegatie leerde vrijdag de fijne kneepjes van het zuinig rijden met de trein van Nederlandse collega’s.
De Japanners lieten zich hierover informeren in het simulatorcentrum van de NS in Amersfoort. “In Nederland wijzen we altijd naar Japan als hier iets mis gaat met de trein, omdat ze daar altijd alles goed op orde hebben. Maar nu komen ze toch ook eens bij ons om te leren hoe wij dingen aanpakken. Grappig, toch?”, zegt een NS-woordvoerder.
Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen. Dat niet remmen scheelt heel veel energie.
Bijscholing
Deze methode is ontwikkeld door een NS-machinist. Vorig jaar hebben alle machinisten aan de hand van zijn methode bijscholing gehad. Vanaf 2012 wordt zo naar verwachting per jaar 5 procent zuiniger gereden, waarmee een CO2-uitstoot wordt vermeden die gelijk staat aan die van 25.000 huishoudens.
© NUzakelijk/Tijdo van der Zee
In Duitsland kunnen ze wat dat betreft ook nog wel wat van ons leren.quote:
Mag toch hopen dat die "methode" wat meer behelst dan. Dat niet remmen maar uitrollen zuiniger is kan iedereen met HAVO niveau je uitleggen en het snelle optrekken was, zoals al genoemd, ook al lang bekend van autoverkeer. Wat heeft die machinist nou bedacht dan?quote:Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen. Dat niet remmen scheelt heel veel energie.
Bijscholing
Deze methode is ontwikkeld door een NS-machinist. Vorig jaar hebben alle machinisten aan de hand van zijn methode bijscholing gehad. Vanaf 2012 wordt zo naar verwachting per jaar 5 procent zuiniger gereden, waarmee een CO2-uitstoot wordt vermeden die gelijk staat aan die van 25.000 huishoudens.
Je moet ongeveer rekenen: de snelheid vermenigvuldigen met 5, minimaal. Een trein die 300 km/h rijdt, kan je van dichtbij dus scherp krijgen op een 1/1500e.quote:Op donderdag 14 juni 2012 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Tsja zelfs met 1/500e sluitertijd is de trein al weet al 16,7 centimeter verder.
Klopt. Hij kan heel ver komen vanaf 160, en dan uitrollen. De snelheid die je vermindert, is minimaal (mede door het gewicht).quote:Op vrijdag 15 juni 2012 01:28 schreef James1988 het volgende:
Dat je snel optrekt naar de Vmax van je materieel en baanvak, en dat je waar mogelijk de boel laat uitrollen.
Mij is ooit verteld dat als een Fyra-machinist op de brug over het Hollands Diep de tractie uitschakelt hij nog steeds netjes op tijd in Breda kan binnenkomen. (Mits alle seinen groen zijn en er geen treinen in de weg zitten)
Wat meestal nog trager is dan 3G...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 07:02 schreef b2py het volgende:
Het enige dat deze treinreis weer lleuk maakt iis dat er wifi in de virm zit..
Ik snap niet dat iedereen steeds maar blijft hameren op die capaciteitswinst met ERTMS.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 00:22 schreef Peterselieman het volgende:
interessant:
[..]
bron: http://www.metronieuws.nl(...)rZlfl!10S7K2dddAkBM/
Goederenvervoeders zeggen alleen maar de voordelen te zien, terwijl ProRail en reizigersvervoerders de boot nog wat afhouden
alles is sneller dan mijn blackberry :pquote:Op vrijdag 15 juni 2012 07:03 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Wat meestal nog trager is dan 3G...
Ik word altijd een beetje agressief van de wifi in de trein. Tussen Amsterdam en Utrecht werkt het totaaaal niet! Zit je tien minuten te wachten voor twitter om te laden, en dan krijg je ook nog een mislukte pagina zonder cssquote:Op vrijdag 15 juni 2012 07:03 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Wat meestal nog trager is dan 3G...
Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan datquote:
Zouden ze gewoon één telefoon in die trein hebben gelegd met modem-functie?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan dat
Ook met T-mobile ja...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:26 schreef Toeps het volgende:
[..]
Zouden ze gewoon één telefoon in die trein hebben gelegd met modem-functie?
Ik heb geen 3G op mijn galaxy tab dusja, dan is Wifi in de trein wel handig.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan dat
in theorie is die winst er wel degelijk. Onder level 2 zou je dan de afstand tussen de bakens moeten verkorten. Die winst zou met het huidige ATB en kortere seinblokken ook kunnen, maar bij ERTMS kun je net iets verder gaan nog, al is die winst minimaal.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 07:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik snap niet dat iedereen steeds maar blijft hameren op die capaciteitswinst met ERTMS.
Mijn ervaring is: hoe minder studenten in je trein hoe sneller de wifi.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Het nut van kortere blokken neemt hard af als je maar hard genoeg rijdt. Het verschil tussen blokken van 400 meter en 200 meter is bij 140 km/h slechts vijf seconden. Daar heb je qua capaciteit eigenlijk niets meer aan. Als je die kortere bloklengte vervolgens inwisselt voor een langere remweg door het onhandig verspreiden van marge en ingreepruimte van binnen het systeem ga je nat. Daarmee is het hameren op capaciteitswinst hameren op vooral veel onzin, waarmee het bewijs is geleverd dat de ERTMS-lobby van de leveranciers succes heeft gehad.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in theorie is die winst er wel degelijk. Onder level 2 zou je dan de afstand tussen de bakens moeten verkorten. Die winst zou met het huidige ATB en kortere seinblokken ook kunnen, maar bij ERTMS kun je net iets verder gaan nog, al is die winst minimaal.
Ja ik ook. Meestal werkt het gewoon niet idd. Of je krijgt een timeout of je krijgt "te veel serveromleidingen" wat dus gewoon een configuratiefout is, al wordt dat door NS dan zelf vrolijk ontkend.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:24 schreef Toeps het volgende:
Ik word altijd een beetje agressief van de wifi in de trein.
Terecht. Het is zo gewoon een kutfotoquote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:12 schreef greavy het volgende:
Zo denk ik ook. Maar had vanochtend al een reactie op Flickr (heb ik maar verwijderd) dat deze foto:
- Teveel schaduw heeft
- De loc te kops is
- De overweg het beeld verstoord
... Dat zijn zeikers omdat ze willen zeiken ofzo...
Alleen nog die koetjes van een eerdere foto erbijquote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:08 schreef V2 het volgende:
Wat mooi zeg die laatste. Goede compositie! Mooi luchtje, mooi dijkje, boompjes, weggetje... veel beter wordt het niet.
Oh, ja, scherp! Wat een kutfoto. Geen koe in de wei te zien.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Alleen nog die koetjes van een eerdere foto erbij
en ik mis schapen op de dijkquote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:28 schreef V2 het volgende:
[..]
Oh, ja, scherp! Wat een kutfoto. Geen koe in de wei te zien.
En een vlucht ganzen in de lucht. In zo'n mooie V. Pff, wat kan die jongen wél zeg!quote:
Ook mooi: mensen die in een GTW niet doorhebben dat één keer drukken genoeg is. Tak tak tak, zelfs drukken als je de treeplank al hoort uitschuiven.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:33 schreef Anno1982 het volgende:
Is ook een dubbeldekker, logisch toch?
Naast de mensen die bang zijn om op het volgende station de trein niet te kunnen verlaten, hebben we natuurlijk ook nog het type dat hulpeloos door de ramen van de deur naar buiten gaat staan te kijken tot iemand ze bevrijdt door het drukken de knop buiten.
Gisteren trof ik beide types bij de deur en natuurlijk stond het hulpeloze type voor de knoppen van de deurbediening. Dat gaf wel weer een leuk effect.
Op die plekken doet het wifi in de trein het meestal ook niet hoor (in de zeldzame situatie dat het op de rest van het traject wel werkt)quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:22 schreef Dr_Flash het volgende:
En dan pak ik maar weer mijn eigen hotspot op mijn telefoon, maar ja: Geen bereik tussen Bilthoven en Amersfoort, geen bereik tussen Barneveld en Apeldoorn, geen bereik tussen Holten en Rijssen, tsja, zo schiet het lekker op natuurlijk
Ik heb weinig last van problemen. Alleen tussen Amersfoort en Apeldoorn is het altijd kut.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Op die plekken doet het wifi in de trein het meestal ook niet hoor (in de zeldzame situatie dat het op de rest van het traject wel werkt)
Het gaat ook niet om de capaciteit op de vrije baan, op de drukke punten liggen in NL genoeg inhaalsporen of is het traject 4-sporig. Het gaat om hoe je bij drukte toch zoveel mogelijk treinen de grote emplacementen in krijgt. Dan heeft (denk ik) korte bloklengtes wel zin, je kan dan lekker proppen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:21 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het nut van kortere blokken neemt hard af als je maar hard genoeg rijdt. Het verschil tussen blokken van 400 meter en 200 meter is bij 140 km/h slechts vijf seconden. Daar heb je qua capaciteit eigenlijk niets meer aan. Als je die kortere bloklengte vervolgens inwisselt voor een langere remweg door het onhandig verspreiden van marge en ingreepruimte van binnen het systeem ga je nat. Daarmee is het hameren op capaciteitswinst hameren op vooral veel onzin, waarmee het bewijs is geleverd dat de ERTMS-lobby van de leveranciers succes heeft gehad.
Meestal sta ik bij de knopjes van de deur, als de trein bijna gestopt word door mij het knopje al ingedrukt en in gedrukt gehouden. Met soms als gevolg dat de Machinist net iets te vroeg de deuren open zet ter wel we nog een paar meter aan het door rollen zijn. Ik loop dan al buiten en zie je andere mensen nog twijfelen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:33 schreef Anno1982 het volgende:
Is ook een dubbeldekker, logisch toch?
Naast de mensen die bang zijn om op het volgende station de trein niet te kunnen verlaten, hebben we natuurlijk ook nog het type dat hulpeloos door de ramen van de deur naar buiten gaat staan te kijken tot iemand ze bevrijdt door het drukken de knop buiten.
Gisteren trof ik beide types bij de deur en natuurlijk stond het hulpeloze type voor de knoppen van de deurbediening. Dat gaf wel weer een leuk effect.
precies. je kunt al drukken voordat de trein stilstaat. Ze vinden het altijd vreemd als je dat al gedaan hebt en dan voor de deur staat en niet meer op de knop druktquote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ook mooi: mensen die in een GTW niet doorhebben dat één keer drukken genoeg is. Tak tak tak, zelfs drukken als je de treeplank al hoort uitschuiven.
Stom genoeg kan dat niet in SLTquote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. je kunt al drukken voordat de trein stilstaat. Ze vinden het altijd vreemd als je dat al gedaan hebt en dan voor de deur staat en niet meer op de knop drukt
Dat is inderdaad hoe de pro's het doen. Hoewel waarschijnlijk illegaal, als je de sticker mag geloven.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:06 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Meestal sta ik bij de knopjes van de deur, als de trein bijna gestopt word door mij het knopje al ingedrukt en in gedrukt gehouden. Met soms als gevolg dat de Machinist net iets te vroeg de deuren open zet ter wel we nog een paar meter aan het door rollen zijn. Ik loop dan al buiten en zie je andere mensen nog twijfelen.
Maar dan drukken ze nog 50x totdat de deur open gaat, en drukken al voordat het groene lampje brandt bij de knop...quote:
Dat soort gedag zie je ook vaak bij voetgangers/fietsers bij stoplichten. Soms heb ik dan de neiging om te vragen of ze er over willen praten.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 13:26 schreef greavy het volgende:
[..]
Maar dan drukken ze nog 50x totdat de deur open gaat, en drukken al voordat het groene lampje brandt bij de knop...
Als je maar lang genoeg drukt lukt het vanzelfquote:Op vrijdag 15 juni 2012 13:33 schreef Igen het volgende:
Ik heb wiskunde gestudeerd met een 9,8 voor statistiek en ik kan jullie vertellen dat als je lekker vaak op de knop ramt, dat dan bij elke keer drukken de kans groter wordt dat het meteen daarna groen wordt!
Ik schrijf de software achter die stoplichten, en bij elke keer extra drukken op die knop duurt het 10% langer totdat je stoplicht groen wordtquote:Op vrijdag 15 juni 2012 13:33 schreef Igen het volgende:
Ik heb wiskunde gestudeerd met een 9,8 voor statistiek en ik kan jullie vertellen dat als je lekker vaak op de knop ramt, dat dan bij elke keer drukken de kans groter wordt dat het meteen daarna groen wordt!
Ik word er niet wijzer van. Teveel ontwijkende passages.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:59 schreef DriekOplopers het volgende:
IenM reageert uitgebreid op voorstellen Voor Beter OV voor nieuwe vervoerconcessie NS. Lees mee en praat mee: http://www.voorbeterov.nl/120615.php
Inderdaad. Beleefde, vriendelijke brief, maar weinig echte inhoud.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik word er niet wijzer van. Teveel ontwijkende passages.
Konden we maar meeliften via het intranet en ontdekken wat de echte bedoelingen van die melaninetrut zijn...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zeer waarschijnlijk wil men op dit moment ook niet zoveel loslaten over de onderhandelingen en de daadwerkelijke uitwerking.
Volgens mij rijden G1206'en en G2000'en toch al heel wat jaartjes rond in NL, en vaak genoeg los. En ineens is er dan zo'n regelquote:>> Co 17:17: vertrek SR 303001 + 1 Fas -> Mrb e.v.
Onderweg naar Amf, de enkele wagen moet meegenomen worden wegens schijnbare detectieproblemen bij G1206 en G2000, de locomotieven mogen niet meer alleen/als LLT rijden.
Beter van niet. Je wilt toch niet depressief worden?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:41 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Konden we maar meeliften via het intranet en ontdekken wat de echte bedoelingen van die melaninetrut zijn...
Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Beter van niet. Je wilt toch niet depressief worden?
na de verkiezingen is ze wegquote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet?
het lijkt mij een optelsom, omdat veel partijen het niet met haar eens zijn en liever die post op een andere manier in willen vullenquote:
Ik denk niet dat ze corrupt is. Maar het spoor interesseert haar geen zier en ze eet uit de hand van Bert Meerstadt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet?
Da's een beetje het zelfde als "Ik probeer het weer slecht te laten verklaren".quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:16 schreef DriekOplopers het volgende:
de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren.
Dan mag men er pas na de verkiezingen over stemmen in de kamers en nu geen beslissing nemen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:28 schreef b2py het volgende:
Wat wil je ermee bereiken dat de concessie controversieel verklaard wordt?
Bashir moet eens een kijken naar Zweden. Daar krijgen privévervoerders een deel van de ritten uit te voeren die anders door SJ (lokale spoorwegvervoerder) zou worden uitgevoerd.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:26 schreef James1988 het volgende:
Als die linkse rakkers (SP, PvdA) hun zin krijgen gaat alles naar NS en worden de FMN-vervoerders het land uitgeschopt. Of we daar nou blij van worden....
Bashir (SP) zei tijdens het overleg waar ik een tijd terug bij was dat ze niet zaten te wachten "op die cowboys van Virgin op de HSL." Toen ik onlangs via Twitter vroeg waarom eigenlijk niet, bleef het stil.
Was het niet zo dat Meerstadt slaafs Den Haag volgde en zijn plannen daarop aanpaste?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:16 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze corrupt is. Maar het spoor interesseert haar geen zier en ze eet uit de hand van Bert Meerstadt.
MVBOV heeft getracht, de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren. Geen meerderheid voor.
MVBOV hoopt in de volgende regeerperiode op een superminister: http://www.voorbeterov.nl/page3.php
ik denk dat het een wisselwerking was om zo tot een zo gunstig mogelijk pakket voor de NS te kunnen komenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:56 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Was het niet zo dat Meerstadt slaafs Den Haag volgde en zijn plannen daarop aanpaste?
Zit men zo ruim in de Traxx-locs? Of is het gewoon voor groot onderhoud?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:50 schreef James1988 het volgende:
Vanaf heden heeft NS Hispeed een locje minder: 186.121 is terug naar Duitsland.
Nee, want dagkaart is niet geldig op het stuk grens t/m Bad Bentheimquote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:47 schreef James1988 het volgende:
Ik heb een vraagje, waar de ticketexperts me hier vast wel een antwoord op kunnen geven.
Kaartjes:
- Voor Nederland een dagkaart (geldig tot de grenspunten)
- Meereizende personen hebben ook een dagkaart of een geldige OV-studentenkaart
- Voor Duitsland een Schönes-Wochenende-Ticket
Vanuit Bad Bentheim is het de bedoeling om terug naar Nederland te gaan (en door te reizen naar Amersfoort / Schiphol). Mag dat dan vanaf Bad Bentheim met de IC Berlijn?
De Grensland-Expres dus, voor de duidelijkheid. Op de pimpel werkt het idd niet, theoretisch.quote:
Dat snap ik, maar dat een zwaar object lang uitrolt wist ik ook toen ik 10 was.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 01:28 schreef James1988 het volgende:
Dat je snel optrekt naar de Vmax van je materieel en baanvak, en dat je waar mogelijk de boel laat uitrollen.
Mij is ooit verteld dat als een Fyra-machinist op de brug over het Hollands Diep de tractie uitschakelt hij nog steeds netjes op tijd in Breda kan binnenkomen. (Mits alle seinen groen zijn en er geen treinen in de weg zitten)
Als je een los kaartje koopt op Bentheim-Oldenzaal Grens mag het wél. Ga je met Syntus is je SWT gewoon geldig.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:52 schreef MCH het volgende:
[..]
Nee, want dagkaart is niet geldig op het stuk grens t/m Bad Bentheim
OV ook niet in buitenland
SWT is niet geldig in een IC
Het personeel van DB is niet zo moeilijk, maar er zitten soms lastigen tussen. Mij is het al eens gelukt om van Leer naar Bremen met een Niedersachsenticket te reizen in de ICquote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De Grensland-Expres dus, voor de duidelijkheid. Op de pimpel werkt het idd niet, theoretisch.
Praktisch: Als je een mooi verhaal ophangt over Eisenbahnfreunde in de BordBistro lukt het eigenlijk altijd wel
Het was dat we op iemand anders moesten wachten, anders hadden we in 2007 met een SWT de ICE tot Frankfurt kunnen nemenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:22 schreef greavy het volgende:
[..]
Het personeel van DB is niet zo moeilijk, maar er zitten soms lastigen tussen. Mij is het al eens gelukt om van Leer naar Bremen met een Niedersachsenticket te reizen in de IC
Utrechtquote:
Jaloerse kutquote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:36 schreef MCH het volgende:
Mooi man, het uurtje sterke verhalen vertellen is aangebroken. Jullie lijken wel wielrenners.
Het houdt je wel iets alerter. Bij ERTMS zie je in principe al 8km van te voren een snelheidsverlaging/remming aan komen. Bij ATB niet.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:08 schreef James1988 het volgende:
Op wat voor manier is het een verademing?
Hier staat dan weer dat ie naar Wildenrath is gegaan voor aanpassingen aan de software:quote:
Men heeft die foto ook niet meer nodig?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 09:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Hier staat dan weer dat ie naar Wildenrath is gegaan voor aanpassingen aan de software:
[ afbeelding ]
Nee, wat heb je nog aan die foto als de loc weg is? Dan zie je alleen een spoorlijn, maar zonder materieel eropquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Men heeft die foto ook niet meer nodig?
De foto doet het nietquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef dennistd het volgende:
[..]
Nee, wat heb je nog aan die foto als de loc weg is? Dan zie je alleen een spoorlijn, maar zonder materieel erop
lekker setje!quote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Weer even lekker bezig geweest![]()
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, misschien doe ik dat over een tijdje wel weer eens als ik er genoeg van interessante bestemmingen heb
Ik word botertjegeil van plaatsnamen in sans-serif lettertypes, ik weet ook niet waarom...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Weer even lekker bezig geweest![]()
[ afbeelding ]
Er zit een snellere deelnemer achter uquote:
Hahaquote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Er zit een snellere deelnemer achter u![]()
Nee, dat is het Stopplaatssein. In het beschaafde deel van de wereld wordt meestal een lamp gebruikt
De watervulpunten en kolenvoorraden staan nog naast het spoor?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:00 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Hahahier in het oosten des lands zijn we nog niet zover
Nou niet zo nieuwerwets lullen en schiet eens op met het vervangen van dat houten wiel van de koetsquote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:03 schreef Peter het volgende:
[..]
De watervulpunten en kolenvoorraden staan nog naast het spoor?
Gaaf! Ik zag ook Åndalsnes, ben je daar met de Talent met kantelbak gekomen, door het Raumadal?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja cool heBen er zelf ook best tevreden over
Bijna. Ik ben er met de Toyota Verso-S gekomen, en door het Raumadal met de Talent vertrokkenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gaaf! Ik zag ook Åndalsnes, ben je daar met de Talent met kantelbak gekomen, door het Raumadal?
In het beschaafde Enschede hebben ze ook zo'n karretje-met-lamp !quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:58 schreef Peter het volgende:
In Utrecht staat vaak een verrijdbaar karretje met een blauwe lamp op het perron.
Gaaf! Wij gingen heen en terug met de Renault.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Bijna. Ik ben er met de Toyota Verso-S gekomen, en door het Raumadal met de Talent vertrokken![]()
Da's echt debiel in één ruk.quote:Was een aardige monsterrit trouwens, Åndalsnes - Dombås - Trondheim - Østersund - Bräcke - Boden - Vassijaure. Ging ook niet helemaal zonder slag of stootDat was die rit die eigenlijk tot Narvik had moeten leiden, waarvan ik het laatste stuk tegen SchienenErsatzVerkehr aan liep
Vanwege de eerste staking in 28 jaar
Mooi, kunnen ze dat ook een keer oefenen met een karper.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:59 schreef James1988 het volgende:
Er staat een V250 stil in de spanningssluis bij Hoofddorp. Feest
Dat valt best heul meequote:
In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Er zit een snellere deelnemer achter u![]()
Nee, dat is het Stopplaatssein. In het beschaafde deel van de wereld wordt meestal een lamp gebruikt
In Leeuwarden hebben we er ook nog één. Maar die mag sinds kort niet meer gebruikt worden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:45 schreef dennistd het volgende:
[..]
In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen...
Vaste blauwe lampen ?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:45 schreef dennistd het volgende:
[..]
In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen...
Misschien een domme vraag. maar die zijn aan de perronkappen bevestigd of waar?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Inderdaad, die zijn er op Hengelo.
Wat wil je ermee? Die dingen zijn echt lomp achterlijk hoerig groot.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:35 schreef WebHawkjuh het volgende:
Wat gebeurt er met de oude cta(?) bakken die nu vervangen worden door schermen? Toevallig ergens voor de hobbyist op te kopen?
Ik zou om te beginnen de afmetingen wel willen weten, maar ik zou er wel wat creatieve plekken in mijn huis voor weten. Helemaal als ik het nog werkend kan hackyhackyen ook.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat wil je ermee? Die dingen zijn echt lomp achterlijk hoerig groot.
Hou er rekening mee dat het 2,50m breed zal zijn en 50-60 cm diep. De hoogte hangt af van het aantal regels, 2 regels lijkt me 50 cm, 3 regels 70 cm en 4 regels 90 cm.quote:Op zondag 17 juni 2012 01:10 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Ik zou om te beginnen de afmetingen wel willen weten, maar ik zou er wel wat creatieve plekken in mijn huis voor weten. Helemaal als ik het nog werkend kan hackyhackyen ook.
Laat mij lekker hobbyen joh ;-)quote:Op zondag 17 juni 2012 01:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat het 2,50m breed zal zijn en 50-60 cm diep. De hoogte hangt af van het aantal regels, 2 regels lijkt me 50 cm, 3 regels 70 cm en 4 regels 90 cm.
Die dingen zijn altijd groter dan je denkt.
Even ter verduidelijking, meer dan de helft van het apparaat gaat weg*, en alleen de frontplaat plus de flapjesdingen blijven in mijn plan zegmaar.quote:Op zondag 17 juni 2012 01:48 schreef Anno1982 het volgende:
Ik wil niet lullig zijn, maar ik hoop dan dat het plafond van beton is en dat je een paar goeie keilbouten gebruikt...
Serieus, zo'n ding wil je niet. Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is.
nouja maximaal de helft want de achterkant (die dingen zijn toch altijd dubbelzijdig?) kan er al in zijn geheel af.quote:Op zondag 17 juni 2012 02:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Nja, effectively dus gewoon heel het ding
Seinen zijn belachelijk zwaar ja, maar wel ook grappig. Er ligt nog een overweglamp op zolder.quote:Op zondag 17 juni 2012 01:48 schreef Anno1982 het volgende:
Ik wil niet lullig zijn, maar ik hoop dan dat het plafond van beton is en dat je een paar goeie keilbouten gebruikt...
Serieus, zo'n ding wil je niet. Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |