abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:33:28 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112839292

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 13-06-2012 17:10:38 ]
pi_112839990
99 gulden voor 3 dagen met 2 personen dacht ik toch. Ja en dan over 10 dagen. Dat was de echte zomertoer, die was er voor het laatst in 2006 ofzo (al niet meer voor die prijs)?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 15:46:52 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_112840105
volgens mij waren de voorwaarden toen al flink verscherpt.

Zomertoer Plus was toen ook een leuke. Kon je mooi ook in de bus mee reizen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:50:12 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112840298
NS Zomertoer sterft na bijna 20 jaar stille dood

De ooit zo populaire zomertoer heeft NS in alle stilte afgeschaft. Dat is ontdekt door Treinreiziger.nl. Met de kaart kon in de zomer voordelig met z’n tweeën door Nederland gereisd worden. De afgelopen jaren verloor de kaart door een stijgende prijs en onaantrekkelijke nieuwe regels aan populariteit.

Zo werd de kaart vanaf 2009 uitsluitend aangeboden voor de eerste klas. Consumentenorganisaties waarschuwden toen al dat daarmee een doodlopende weg werd ingeslagen. In de hoogtij-jaren verkocht NS meer dan 100.000 kaarten per zomer, dat liep in 2008 terug naar 51.000. Recente verkoopcijfers wil het spoorbedrijf uit concurrentieoverwegingen niet meer delen.

Andere acties
Dagkaarten worden tegenwordig ook regelmatig goedkoop aangeboden via Blokker, Hema en Albert Heijn. Deze acties zijn voor de consument voordeliger dan de eigen NS Zomertoer. NS stelt daarnaast dat de kaart met name werd gebruikt door klanten die een dagje uit gingen. Volgens NS zijn de Spoordeelacties daarvoor nu een alternatief. Toch zijn ook die acties minder aantrekkelijk dan in het verleden.

Sinds 1991
Wanneer NS begon met de verkoop van de Zomertour weet het bedrijf niet exact. "Het lijkt dat de kaart in 1994 is ontstaan" zegt een woordvoerder. Uit foto's die ons via Facebook hebben bereikt blijkt dat niet juist te zijn. In de zomer van 1991 werd de kaart gelanceerd, zo blijkt uit de beelden.

Niet adviesplichtig
NS heeft het besluit tot afschraffing zonder raadpleging van consumentenorganisaties genomen. "De Zomertoer maakt niet deel uit van het regulier assortiment en dus zijn we niet adviesplichtig" licht een woordvoerder toe.

Herfsttoer
Behalve de NS Zomertoer verdwijnt ook de minder oude NS Herfsttoer. De NS Lentetoer was al in stilte verdwenen.

http://www.treinreiziger.(...)r_stille_dood-144428
pi_112840540
Ha, mooie foto's (via originele link van treinreiziger).
Plus idd voor 20 gulden extra.

Maar dit is allemaal afgeschaft vanwege die Blokker/Kruidvatkaartjes, of heeft men daar nog een andere reden voor bedacht?
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:56:08 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112840655
Er zijn vele actiekaarten, die goedkoper zijn. NS heeft nu nieuwe varianten in de Spoordeelwinkel, de Spoordeeltoer
  woensdag 13 juni 2012 @ 16:28:19 #7
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_112842564
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt?
pi_112842685
QR-code-lezer in de poortjes inbouwen. Net als bij de uitgang van de zelfscankassa's bij Albert Heijn. :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 16:49:52 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112843753
Die E-tickets gaan straks ook vervangen worden door producten die je op je chip kan zetten, of een wegwerp chipkaart aanschaffen voor die rit (ofzoiets had ik begrepen)

En hoe de internationale reizigers dat mogen doen? Dat weet ik (nog) niet :P
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:01:50 #10
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112844432
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:28 schreef ReisT het volgende:
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt?
Ja hoor, met een slijptol. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:07:51 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112844699
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open.

Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat _O-
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:12:06 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112844915
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:07 schreef James1988 het volgende:
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open.

Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat _O-
"Nee meneer, als u wilt inchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur"
"Nee meneer, als u wilt uitchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur"
_O- _O- _O-
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:16:30 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845091

Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112845343
Zag de foto's al op intranet voorbij komen inderdaad ;)
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:25:20 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845479
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 17:26:01 #16
Maffe Fries
pi_112845511
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef Duvel het volgende:

Met twee panto's omhoog :)
pi_112845526
quote:
6s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:25 schreef Duvel het volgende:
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt!
Ik zag het maandag al ;)
Telt dat dan niet?! :(
pi_112845559
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel

De Nederlandse Spoorwegen gaan tot 2025 in totaal zeven miljard investeren in materieel. Een deel van het geld zal worden ingezet voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. Maar ook nieuw Intercitymaterieel staat op het verlanglijstje van NS. Dat heeft een woordvoerder van NS aan treinreiziger.nl gemeld.

De investeringen werden beloofd bij de gunning van het kernnet (hoofdrailnet) aan NS. "7 miljard euro is het totale bedrag aan NS-investeringen in (nieuw) materieel in het kader van de nieuwe concessie", zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

Vervanging
Als het om nieuw materieel gaat, wil NS zowel nieuwe Sprinters als Intercity's bestellen."We willen nieuwe Sprinters bestellen om daarmee de oudere Sprinters (SGM) op termijn te vervangen, maar ook om de verwachte reizigersgroei te kunnen opvangen. Verder zal ook nieuw Intercitymaterieel worden besteld ter vervanging van het oudere Intercitymaterieel (type ICR) en vanwege verwachte reizigersgroei op de IC-trajecten", verduidelijkt Van Scherrenburg.

Economie
Wanneer de nieuwe treinen besteld worden, weet het spoorbedrijf nog niet. Scherrenburg: "De omvang en planning van de bestelling van nieuwe treinen hangt samen met mogelijke verdere decentralisatie van regionale lijnen." Ook spelen de economische ontwikkelingen een belangrijke rol. "Als door economische omstandigheden of door een forensenbelasting de reizigersgroei lager dan verwacht uit zal vallen, dan kunnen sommige investeringen wellicht worden uitgesteld."

Modernisering
Behalve naar nieuwe treinen, gaat een deel van het geld ook naar modernisering van het huidige materieelpark. Zo wordt er nu al geïnvesteerd in de modernisering van dubbeldekkers. Daarnaast kan het geld gebruikt worden voor het aanbrengen van wifi en reisinformatie in bestaande treinen, het geschikt maken van Intercitymaterieel voor de HSL of de inbouw van toiletten in de Sprinter Lighttrain.

Bron
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:30:19 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845690
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig. :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:30:20 #20
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112845693
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En rokende onderstations? :P
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:31:55 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845753
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:30 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En rokende onderstations? :P
Nee, een ICE vraagt evenveel stroom als een gewone trein, is gelimiteerd. En hij rijdt nog eens sneller voorbij ook. :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:32:05 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112845763
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:27 schreef b2py het volgende:
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel

Slow news day, dit werd maanden terug al aangekondigd. :P
pi_112845804
Sorry, zie het net staan op treinreiziger ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 17:33:08 #24
Maffe Fries
pi_112845811
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig. :)
ah zo. dat van die twee tractie-installaties wist ik niet. Wist wel dat er heel wat assen aangedreven worden, maar niet dat het nog een stap verder zou gaan
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:18:10 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112847452
Er staan twee paaltjes op de route van de Fyra naar de nieuwe brug *O*
pi_112847574
Hoe gaat het trouwens met de Fyra? Ik was gisteren in Rotterdam en zag de Fyra naar Breda staan, zo rond kwart voor twaalf. Het leek net een leeg-materieel-rit, dus ik heb nog eens goed gekeken en zag in totaal zo'n 7 reizigers in de trein zitten. Maar dat is hopelijk niet representatief?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 18:23:03 #27
Maffe Fries
pi_112847644
ik denk het helaas wel
pi_112847654
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef Duvel het volgende:

Jeej er kan met 200km/h gereden worden, hoe tof *O* . Beetje jammer alleen dat dat op z'n vroegst in 2050 pas daadwerkelijk in de dienstregeling gaat gebeuren.
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:44:13 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112848678
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoe gaat het trouwens met de Fyra? Ik was gisteren in Rotterdam en zag de Fyra naar Breda staan, zo rond kwart voor twaalf. Het leek net een leeg-materieel-rit, dus ik heb nog eens goed gekeken en zag in totaal zo'n 7 reizigers in de trein zitten. Maar dat is hopelijk niet representatief?
In de spits zit de Fyra 'lekker vol' tussen Breda en Rotterdam (ik denk 60% bezetting), tussen Amsterdam en Rotterdam is de bezetting dan 120%.

Buiten de spits is het echter een heel ander verhaal: dan is het de BV Luchtvervoer, want reizigers zitten er niet bijzonder veel in. Een NSR-trein is gemiddeld drukker buiten de spits.

Over Fyra gesproken:

De 4805 te Breda.

[ Bericht 9% gewijzigd door James1988 op 13-06-2012 19:05:40 ]
pi_112849787
Het is dat er Breda onderstaat maar anders had ik het ook wel Amsterdam Muiderpoort kunenn noemen :')
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:11:47 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112850023
Gelukkig is het over 3 jaar een heel ander station.
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:12:50 #32
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_112850077
Wel weer mooi even de roest van spoortje 2 af!
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_112850691
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

In de spits zit de Fyra 'lekker vol' tussen Breda en Rotterdam (ik denk 60% bezetting), tussen Amsterdam en Rotterdam is de bezetting dan 120%.

Buiten de spits is het echter een heel ander verhaal: dan is het de BV Luchtvervoer, want reizigers zitten er niet bijzonder veel in. Een NSR-trein is gemiddeld drukker buiten de spits.
Ah ok. :)
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:11 schreef James1988 het volgende:
Gelukkig is het over 3 jaar een heel ander station.
Dan heb ik meteen m'n volgende vraag: zijn die stationsprojecten in Nederland (Utrecht, Rotterdam, Breda) eigenlijk een beetje kostendekkend?

Vorig jaar in Japan viel het me namelijk het volgende op. Veel stationsgebouwen in de grote steden zijn daar omgebouwd tot indrukwekkende complexen. Bijvoorbeeld in Kyoto:

Dus met een mooie entree, hoogwaardige materialen, winkelcentra, food courts, kantoren, alles erop en eraan. Maar de eigenlijke stationsvoorziening zelf is dan eigenlijk altijd heel karig. De HSL-perrons van datzelfde station Kyoto:

Blijkbaar is daar alles op kostenefficiëntie gericht, met uitbundige architectuur alleen daar waar het geld oplevert.

Maar bij een project als Rotterdam Centraal bouwt men een indrukwekkende stationsgebouwen en perronoverkappingen, maar wie betaalt dat? Zijn dat overheden die veel geld uitgeven aan esthetiek? (Ik ben trouwens best voorstander van esthetiek hoor. :) )

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2012 19:29:18 ]
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:28:18 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112850825
Tilburg gaat ook volledig op de schop tzt. Weet de termijn alleen niet.
Bredere tunnel enz.
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:32:46 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112851051
Zat even in wat foto's te bladeren, en kwam nog een leuke tegen uit Luxemburg:

Kwalitatief is ie niet jut van het, maar toch

Oja, het OV-Chipsysteem in Luxemburg dat wél werkt:
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:34:15 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112851135
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:32 schreef greavy het volgende:
Zat even in wat foto's te bladeren, en kwam nog een leuke tegen uit Luxemburg:
[ afbeelding ]

Kwalitatief is ie niet jut van het, maar toch
Wat heeft Jut hiermee van doen?

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:37:51 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112851443
Niks ...
pi_112851826
Het luxemburgse OV, genieten dat :P
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:45:13 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112852030
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:43 schreef b2py het volgende:
Het luxemburgse OV, genieten dat :P
Zeker _O_
Ook de bussen _O_ Hebben daar de meest geniale buslijnen die via routes rijden die je niet kan en wil begrijpen _O-
Achteruitsteken met de bus op plekken is een vereiste.
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:46:38 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112852177
Oh, en hier:

Probeer ik zaterdag wat meer mee te doen met treintjes *O*

pi_112852297
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah ok. :)

[..]

Dan heb ik meteen m'n volgende vraag: zijn die stationsprojecten in Nederland (Utrecht, Rotterdam, Breda) eigenlijk een beetje kostendekkend?

Vorig jaar in Japan viel het me namelijk het volgende op. Veel stationsgebouwen in de grote steden zijn daar omgebouwd tot indrukwekkende complexen. Bijvoorbeeld in Kyoto:
[ afbeelding ]
Dus met een mooie entree, hoogwaardige materialen, winkelcentra, food courts, kantoren, alles erop en eraan. Maar de eigenlijke stationsvoorziening zelf is dan eigenlijk altijd heel karig. De HSL-perrons van datzelfde station Kyoto:
[ afbeelding ]
Blijkbaar is daar alles op kostenefficiëntie gericht, met uitbundige architectuur alleen daar waar het geld oplevert.

Maar bij een project als Rotterdam Centraal bouwt men een indrukwekkende stationsgebouwen en perronoverkappingen, maar wie betaalt dat? Zijn dat overheden die veel geld uitgeven aan esthetiek? (Ik ben trouwens best voorstander van esthetiek hoor. :) )
Volgens mij zijn die Japanse stationshallen van de grote warenhuizen als TOBO enz.
Verder is het daar volgens mij vooral "if it ain't broke, don't fix it!". En aangezien Japanners nooit iets kapot maken... ;)
pi_112852663
Ben je zondag wel op tijd terug voor Nl - P'gal greavy?
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:56:15 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112852846
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:53 schreef b2py het volgende:
Ben je zondag wel op tijd terug voor Nl - P'gal greavy?
Voetbal, waarom zou ik er naar kijken. Ik kijk wel eens naar de samenvatting. Ooit. Over een jaar ofzo. Of niet.
pi_112852872
Just wondering :P
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:59:13 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112852994
Toeps :W :*

Alles goed? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:59:56 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112853031
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:56 schreef b2py het volgende:
Just wondering :P
Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doen :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 20:05:10 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112853337
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:59 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doen :)
Samen met 21 anderen achter BR628 aanrennen bijvoorbeeld _O-
  PR/Manusje van alles woensdag 13 juni 2012 @ 20:05:34 #48
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_112853363
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:59 schreef greavy het volgende:

[..]

Zoals een trein fotograferen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 13 juni 2012 @ 20:07:55 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112853522
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Samen met 21 anderen achter BR628 aanrennen bijvoorbeeld _O-
Ja, bijvoorbeeld. Vanavond ben ik gewoon thuis, maar de TV in de woonkamer gaat op voetbal hoorde ik net van moeders, dan maar ff wat anders doen.
pi_112853730
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Toeps :W :*

Alles goed? :)
Jup! Oude account weer eens uit de mottenballen gehaald :P
Nog steeds blij met mijn Dal Vrij abo, en nog steeds nooit in een DDZ gezeten... Zie ze wel steeds rijden bij Sloterdijk daarboven, grml.
  woensdag 13 juni 2012 @ 20:36:32 #51
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112855195
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  woensdag 13 juni 2012 @ 20:38:35 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112855315
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:11 schreef Toeps het volgende:

[..]

Jup! Oude account weer eens uit de mottenballen gehaald :P
Nog steeds blij met mijn Dal Vrij abo, en nog steeds nooit in een DDZ gezeten... Zie ze wel steeds rijden bij Sloterdijk daarboven, grml.
Oh daar heb ik ook nog niet in gezeten.
  woensdag 13 juni 2012 @ 20:47:35 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112855817
Wie hier wel eigenlijk? Ik iig niet.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112855838
Ik, tussen centraal en sloterdijk :p
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:26:59 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112858555
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:47 schreef Duvel het volgende:
Wie hier wel eigenlijk? Ik iig niet.
Ik tussen Maastricht-Eindhoven, Den Haag-Amsterdam en een keer met een testrit (voor in dienst) Haarlem-Leidschendam :D
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 21:31:33 #56
Maffe Fries
pi_112858894
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik tussen Maastricht-Eindhoven
Daar rijdt het spul toch normaal niet?
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:34:31 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112859188
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Daar rijdt het spul toch normaal niet?
Spoorwensdag Express :+
Had het hele traject mee kunnen reizen, maar heb voor de club wat foto's onderweg gemaakt.
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:38:04 #58
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112859564
Spoorwensdag? :')

"Ik WENS dat eoa opgepimpte dubbeldekker van 20 jaar oud :o _O_

OVER EEN ONGEBRUIKELIJK TRAJECT GAAT RIJDEN O+ *O* :~ "

;(
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:39:33 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112859724
Ik heb zelfs nog nooit een DDZ/NID van dichtbij gezien. Maar wel een V250.

Wie wil me nu aanraken? O+
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 21:39:48 #60
Maffe Fries
pi_112859752
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:34 schreef greavy het volgende:

[..]

Spoorwensdag Express :+
Had het hele traject mee kunnen reizen, maar heb voor de club wat foto's onderweg gemaakt.
oh ja, een DDZ in Kerkrade zelfs
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:44:20 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:45:06 #62
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112860248
Leuke foto wel ^O^
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:46:59 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112860460
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:44 schreef greavy het volgende:
Chevremont
Dat klinkt echt als één of ander ver afgezonderd Frans dorpje waar 2x per dag een TER-boemeltje (diesel, bouwjaar 1921) stopt om twee scholieren af te zetten. Die daarna doorlopen naar de stal om de koeien te melken.
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:47:11 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112860479
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:39 schreef James1988 het volgende:
Wie wil me nu aanraken? O+
Waar?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:47:49 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112860549
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
"Ik WENS dat eoa opgepimpte dubbeldekker van 20 jaar oud :o _O_
Ik voel me ineens een vreselijk ouwe lul. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112860552
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Leuke foto wel ^O^
:Y En eigenlijk best ook een mooie trein.
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:49:52 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112860700
Foto's hebben hier al eerder gestaan hoor :P

Maar deze uit Chevremont en onderstaande twee foto's zijn zelfs in de Fotofilm van de Spoorwensdag 2012 verwerkt :)

NS 7536 als Spoorwensdag Express
Rotterdam

Deze niet, maar nogmaals:

DDZ 7536 als Spoorwensdag Express 2012
Landgraaf
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:53:00 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112860876
Ik herkende ze al, zeker fraaie platen :Y
pi_112860924
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 21:49 schreef greavy het volgende:
Deze niet, maar nogmaals:
[ link | afbeelding ]
DDZ 7536 als Spoorwensdag Express 2012
Landgraaf
Die had ik nog niet gezien. Mooi! :)
pi_112861809
Ik kan maar beterme tijd hier verdoen dan voor de buis..

Leuke foto greavy, die in Landgraaf!
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:06:46 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112861870
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:05 schreef b2py het volgende:
Ik kan maar beterme tijd hier verdoen dan voor de buis..
Tsja. Maar nu zijn de winkels dicht :')
pi_112862021
Gelukkig is Fok! altijd open :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 22:10:19 #73
Maffe Fries
pi_112862114
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:09 schreef b2py het volgende:
een paar minuten per jaar niet
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:17:50 #74
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112862848
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:09 schreef b2py het volgende:
Ja maar ja, daar kan je geen bier kopen :P
pi_112863014
Dat ligt gelukkig al in de koelkast :D
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:22:22 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112863203
Wat heb je daar nou aan?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112863411
Dat ik het dus niet hoef te kopen, en dat het nu koud is. Een open pilsje staat al naast me te shinen!
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:26:14 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112863545
Het spul heet bier.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:26:38 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112863574
In jouw geval pilsner bier.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112863649
Zeer correct :)
Nu weer over treintjes, goed? :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:31:46 #81
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112863894
OK

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:33:08 #82
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112863998
Ok, over treinen...

Gelukkig de komende twee jaar geen stickers 'geel en blauw houdt van oranje' op de treinen.
pi_112864049
Beetje een eenzijdige kleur die trein :p
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:40:47 #84
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112864656
Valt mee, de die stinkdiesel heeft zichzelf toch al behoorlijk verkleurd?
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:48:20 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112865242
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:27 schreef b2py het volgende:
Zeer correct :)
Nu weer over treintjes, goed? :)
OK.

De vetste trein ooit, misschien met uitzondering van de Shinkansen series 500.

Rijdt hier het station van Dombas binnen als IC van Oslo naar Trondheim.
  woensdag 13 juni 2012 @ 23:16:23 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112867123
Deze units rijden op de vrije baan trouwens met grootlicht op (5 frontseinen), alleen bij binnenrijden van een station gaan ze over op dimlicht i.v.m. verblinding van reizigers denk ik.

woensdag 13 juni 2012 @ 23:18:24 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112867232
Andere treinen in Noorwegen doen dat trouwens ook :Y
pi_112867259
Ziet er goed uit. Jammer alleen dat het in Noorwegen zo koud is.
  woensdag 13 juni 2012 @ 23:35:35 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112868172
Dan gaat natuurlijk de vraag komen: Waar zitten de sluitseinen dan?

Ook op die lijn :Y

pi_112868516

Van de week ging de sprinter naar Hilversum, door naar Hengelo :')
  woensdag 13 juni 2012 @ 23:43:31 #91
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112868640
Hangen die dingen nog op Schiphol??
pi_112868733
quote:
11s.gif Op woensdag 13 juni 2012 23:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Jep, deze heb ik vorige week gemaakt meen ik.
Schande eigenlijk.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 23:49:39 #93
Maffe Fries
pi_112869055
quote:
11s.gif Op woensdag 13 juni 2012 23:43 schreef Dr_Flash het volgende:
jazeker. Anderhalve week geleden zelf nog gezien
  donderdag 14 juni 2012 @ 00:17:17 #94
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_112870422
Bij de 7 die NS gaat investeren in nieuw materieel komt daar ook HSL materieel erbij?

@Rikus Je colums zijn goed maar af en toe sla je door en flink de plank mis.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 14 juni 2012 @ 00:22:26 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112870640
Schiphol is als laatste aan de beurt voor de nieuwe schermen. De 7 miljard die NS zegt te willen investeren zal zijn ter vervanging van SGMm, het laatste Plan V, en de ICRm-rijtuigen.

Het ligt in de lijn der verwachting dat nieuw materieel van meet af aan voorzien zal zijn van ERTMS en 25 kV, zodat men moeiteloos de HSL kan gebruiken voor diensten. Denk hierbij aan de intercity Den Haag - Venlo. Snelheden hoger dan 200 km/h hoef je niet te verwachten: die rol gaat weggelegd zijn voor V250 (Fyra), Thalys, Eurostar en ICE.

Instroom in reizigersdienst van gloednieuw intercitymaterieel hoef je niet voor 2020 te verwachten: tegen die tijd loopt ICRm tegen het einde van de economische en technische levensduur aan. Nieuw sprintermaterieel wellicht vanaf 2018.

Maar dat hangt van veel dingen af: als Voor Beter OV hun zin krijgt gaat de hele deal die Schultz met NS heeft gesloten niet meer door (zie www.voorbeterov.nl), en dan komt de genoemde 7 miljard aan investeringen natuurlijk ook op losse schroeven te staan...
pi_112870785
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:22 schreef James1988 het volgende:
Het ligt in de lijn der verwachting dat nieuw materieel van meet af aan voorzien zal zijn van ERTMS en 25 kV, zodat men moeiteloos de HSL kan gebruiken
[greavy]
Ja maar dat is heel erg kut met peren want dan kunnen museumorganisaties nooit meer met Blokkendoosmat24 rijden :'( [/greavy]
pi_112870819
lalala
pi_112871262
Bedankt Flash, nu zit ik met Frans Bauer in mijn hoofd :')
  donderdag 14 juni 2012 @ 00:39:34 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112871321
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[greavy]
Ja maar dat is heel erg kut met peren want dan kunnen museumorganisaties nooit meer met Blokkendoosmat24 rijden :'( [/greavy]
Één of ander museum is vast heel erg blij met oud ijzer :Y
  donderdag 14 juni 2012 @ 00:39:57 #101
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112871339
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:38 schreef DrNick het volgende:
Bedankt Flash, nu zit ik met Frans Bauer in mijn hoofd :')
Wat heeft die er nou weer mee te maken? :?
  donderdag 14 juni 2012 @ 00:41:25 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112871389
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Dunno :?

quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 23:41 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]

Haha, hij is fijn.

Ik heb in Utrecht een keer een sprinter naar Moskou gezien. "Stopt op alle tussengelegen stations" stond er ook nog expliciet bij. Dat wordt een lange zit dan.
pi_112871402
Vandaag praktijk examens gehad.
Werd getoetst op:
- Veilig op-afstappen + veilig om de trein heen lopen
- Wagenmeester
- Gereed maken krachtvoertuig
- Gevaarlijke stoffen vervoer.

Ging wel goed. Zeker voldoende gehaald :)
pi_112873735
Mag ook wel :p
Klinkt niet onwijs ingewikkeld ;)
  donderdag 14 juni 2012 @ 07:07:55 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112873846
Krijg een e-mail over mijn verlenging Weekend Vrij:

quote:
U heeft het volgende doorlopende abonnement bij NS:
OV-chipkaart: XXXX
Abonnement en klasse: Weekend Vrij 2e klas
Prijs: ¤ 0,00 per jaar
Ik zou wel willen dat het gratis was _O-
pi_112874478
Lol, ik wilde net posten dat ik die kreeg over mijn Dal Vrij :')

En de nieuwe versie kostte ???? :')
pi_112874515
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:26 schreef Dr_Flash het volgende:
lalala
;)
  donderdag 14 juni 2012 @ 09:13:22 #108
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112875271
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

OK.

De vetste trein ooit, misschien met uitzondering van de Shinkansen series 500.

[ afbeelding ]

Rijdt hier het station van Dombas binnen als IC van Oslo naar Trondheim.
Jammer dat 'ie niet meer meekantelt in de bochten ;(
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport donderdag 14 juni 2012 @ 10:32:24 #109
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112877164
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 23:41 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]

Volgens mij nog een oud flapje van de IC naar Berlijn, aangezien Apeldoorn en Almelo ontbreken..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 14 juni 2012 @ 13:19:55 #110
377650 Sculptra
Access denied
pi_112883413
Er is in dit topic vast wel iemand die mij kan vertellen waarom het omroepsysteem in vrijwel iedere nieuwe Sprinter lijkt te haperen (halve zinnen die niet verstaanbaar zijn, etc). Is het puur toeval dat ik iedere keer een (nieuwe) Sprinter tref met dit mankement, of is het meer mensen opgevallen?
  Redactie Sport donderdag 14 juni 2012 @ 13:57:50 #111
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112885132
De handmatige of automatische omroep? De handmatige is er heel erg gevoelig voor dat er recht in de microfoon gesproken wordt..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:00:49 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112885256
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 08:23 schreef Toeps het volgende:
Lol, ik wilde net posten dat ik die kreeg over mijn Dal Vrij :')

En de nieuwe versie kostte ???? :')
Die nieuwe kost ¤¿ per jaar _O-
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:14:47 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112885809
Er gaan weer extra Oerol-treinen rijden voor dat festiviteit op Terschelling:
- Vanmiddag; Amersfoort v. 16:11, Zwolle v. 17:09, Leeuwarden a. ?
- Morgen; Amersfoort v. 14:41 en 16:11, Zwolle v. 15:39 en 17:09, Leeuwarden ??
- Zaterdag; Amersfoort v. 11:41, Zwolle v. 12:26, Leeuwarden ??

Arriva heeft zgn 'Fietstreinen', treinen waar extra ruimte is voor fietsen (meer stoelen verwijderd). Dezen pendelen Leeuwarden-Harlingen vv. Arriva rijdt op zondag een halfuursdienst Leeuwarden-Harlingen vv, verder géén extra ritten.
De kruising te Franeker is opgeheven, en verplaatst naar Dronrijp. Hierdoor vertrekt er elk halfuur een trein, te weten op x.05 en x.34 uit Leeuwarden naar Harlingen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 14:26:15 #114
Maffe Fries
pi_112886268
er wordt ook gekruist op Harlingen :+

aankomst in Leeuwarden van die treinen is denk ik een uur na vertrek uit Zwolle, tenzij hij meer een IC-pad volgt. Dan kan het in 52 minuten
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:27:42 #115
377650 Sculptra
Access denied
pi_112886338
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:57 schreef dennistd het volgende:
De handmatige of automatische omroep? De handmatige is er heel erg gevoelig voor dat er recht in de microfoon gesproken wordt..
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters?
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:28:03 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112886352
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
er wordt ook gekruist op Harlingen :+

aankomst in Leeuwarden van die treinen is denk ik een uur na vertrek uit Zwolle, tenzij hij meer een IC-pad volgt. Dan kan het in 52 minuten
Het mat (ik zeg SLT) kan gewoon 140 rijden. Vanaf Zwolle hebben ze weinig last van de IC.
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:28:23 #117
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112886368
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Sculptra het volgende:

[..]

Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters?
Zijn softwareproblemen. Daar wordt wel aan gewerkt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 14:30:04 #118
Maffe Fries
pi_112886427
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:28 schreef greavy het volgende:

[..]

Het mat (ik zeg SLT) kan gewoon 140 rijden. Vanaf Zwolle hebben ze weinig last van de IC.
in Meppel zullen ze wel even moeten wachten tot de IC Groningen - Zwolle er langs is.

daarnaast is het niet echt handig ingepland, want de extra trein biedt alleen maar een achterlichtaansluiting onderweg
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:31:04 #119
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112886471
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in Meppel zullen ze wel even moeten wachten tot de IC Groningen - Zwolle er langs is.

daarnaast is het niet echt handig ingepland, want de extra trein biedt alleen maar een achterlichtaansluiting onderweg
De extra treinen rijden alleen maar om de hordes fietsen en bagage te vervoeren. Niet omdat NS zo graag extra treinen wil laten rijden. Anders word het vechten in de IC's met fietsen _O-
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:32:27 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112886529
Zijn er hier mensen die nog naar Prüfcenter Wildenrath gaan 1 juli?
Ik ben de goedkoopste manier aan het zoeken (bericht staat ook op OVNL), en dat is samenreizen. Voor iedereen wel zo goedkoop.
Vertrek venlo 10:05 = in Wildenrath ca 12u15/12u30.

Ik wéét dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dat zal qua tijd wel het beste zijn.
Ik heb sowieso nog 2 die ook daar heen gaan, en dan op OVNL was ook al interesse.
Met een clubje is wel zo leuk natuurlijk :)
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:46:49 #121
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112887087
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Sculptra het volgende:

[..]

Het klinkt alsof er in de SLT een soort achtergrond-herrie-onderdrukking op zit. Alleen als er harder dan een bepaald niveau wordt gepraat komt het 'door', en dat niveau staat blijkbaar vrij hoog. Als de spreker dan even onder dat niveau zakt dan begint het te 'haperen'...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 14:56:09 #122
Maffe Fries
pi_112887428
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:31 schreef greavy het volgende:

[..]

De extra treinen rijden alleen maar om de hordes fietsen en bagage te vervoeren. Niet omdat NS zo graag extra treinen wil laten rijden. Anders word het vechten in de IC's met fietsen _O-
een extra stelletje achter de gewone trein plakken kon zeker niet :')
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:59:55 #123
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112887576
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een extra stelletje achter de gewone trein plakken kon zeker niet :')
Het gaat niet ff om 4 fietsen. Ze verwachten in die extra treinen zo'n 30-40 fietsen te vervoeren per keer. En dan veel bagage. Gaat nie passen nie in ICM.
pi_112887578
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef greavy het volgende:
Ik ben de goedkoopste manier aan het zoeken (bericht staat ook op OVNL), en dat is samenreizen. Voor iedereen wel zo goedkoop.

Ik wéét dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dat zal qua tijd wel het beste zijn.
Ik heb sowieso nog 2 die ook daar heen gaan, en dan op OVNL was ook al interesse.
Ben wel benieuwd. Lijkt me wel geinig. Kan je iets meer vertellen over wat we daar gaan zien/doen?
Ben zelf niet zo'n spotter maar vind dit wel interessant. Ik heb weekend OV (hoop dat het dan nog geldig is) dus ik kan gratis vanaf Rotterdam naar Venlo pendelen.
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:02:20 #125
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112887681
Bij Prüfcenter Venlo doen ze materieel testen. Wat exact, dat weet ik niet. Het is een vrij uitgebreid testcentrum. Daar krijg je uitleg, kan je het bekijken (ook demonstraties begreep ik).
Zondag 1 juli pak ik met nog iemand sowieso de eerste IC naar Venlo (R'dam v. 7:48, Dordrecht 8:02, Venlo a. 9:43).
Als je mee wilt, je bent welkom :)
Ik ben ff een lijstje aan het maken. De kosten t/m 5 personen per persoon:
2p ¤18,75
3p ¤12,50
4p ¤9.38
5p ¤7,50
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:03:13 #126
Maffe Fries
pi_112887720
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:59 schreef greavy het volgende:

[..]

Het gaat niet ff om 4 fietsen. Ze verwachten in die extra treinen zo'n 30-40 fietsen te vervoeren per keer. En dan veel bagage. Gaat nie passen nie in ICM.
denk dat het wel meevalt hoor.

Het past iig niet in vijf bakken GTW :P
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:04:42 #127
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112887782
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

denk dat het wel meevalt hoor.

Het past iig niet in vijf bakken GTW :P
Arriva heeft plaats gemaakt voor 12 of 15 fietsen per stel als het goed is. En vandaag waren er al mensen die achterbleven met fietsen in Leeuwarden. 30 Minuten later mag je weer proberen
pi_112887793
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:02 schreef greavy het volgende:
Bij Prüfcenter Venlo doen ze materieel testen. Wat exact, dat weet ik niet. Het is een vrij uitgebreid testcentrum. Daar krijg je uitleg, kan je het bekijken (ook demonstraties begreep ik).
Zondag 1 juli pak ik met nog iemand sowieso de eerste IC naar Venlo (R'dam v. 7:48, Dordrecht 8:02, Venlo a. 9:43).
Als je mee wilt, je bent welkom :)
Ik ben ff een lijstje aan het maken. De kosten t/m 5 personen per persoon:
2p ¤18,75
3p ¤12,50
4p ¤9.38
5p ¤7,50
Lijkt me tof, ik ga wel mee (mits minimaal 4p ivm kosten, ik ben arme student :'))
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:06:24 #129
Maffe Fries
pi_112887851
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:04 schreef greavy het volgende:

[..]

Arriva heeft plaats gemaakt voor 12 of 15 fietsen per stel als het goed is. En vandaag waren er al mensen die achterbleven met fietsen in Leeuwarden. 30 Minuten later mag je weer proberen
12 tot 15 valt me tegen. Met een beetje proppen kun je de 20 wel halen. Moet de bagage er wel af :P
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:07:21 #130
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112887895
Zitten nu, met jou erbij, al op 4 personen. Zullen vast wel meer bij komen.
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:07:45 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112887908
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

12 tot 15 valt me tegen. Met een beetje proppen kun je de 20 wel halen. Moet de bagage er wel af :P
Moet binnen de grenzen blijven. Regeltjes enzo hè, betreffende veiligheid.
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:08:30 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112887938
sinds wanneer houdt veiligheid zich aan regeltjes? :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:14:15 #133
Maffe Fries
pi_112888143
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:07 schreef greavy het volgende:

[..]

Moet binnen de grenzen blijven. Regeltjes enzo hè, betreffende veiligheid.
zelfs dat kan dan nog prima, zolang er maar een gangpad overblijft om mensen snel de trein uit te kunnen bonjouren wanneer er een ongeval is
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:15:21 #134
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112888189
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zelfs dat kan dan nog prima, zolang er maar een gangpad overblijft om mensen snel de trein uit te kunnen bonjouren wanneer er een ongeval is
Denk ook aan de normale reizigers in de spits. Er zullen vast wel eens meer fietsen in staan, maar Arriva houdt rekening met 15 per stel nu. Je hebt ook de studenten, forensen en weet ik veel wie allemaal nog.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:16:44 #135
Maffe Fries
pi_112888247
zoveel mensen reizen er normaal niet met die trein, dus die passen er wel bij :P
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:17:47 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112888289
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:16 schreef Peterselieman het volgende:
zoveel mensen reizen er normaal niet met die trein, dus die passen er wel bij :P
M'n zus had het er over dat er vandaag diverse keren mensen achterbleven op Leeuwarden. Zij moest ook een halfuur extra wachten.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:21:26 #137
Maffe Fries
pi_112888420
hadden ze nog iets meer moeten proppen dus :P

Ik weet uit eigen ervaring dat er heel wat in een GTW past ;)
pi_112888711
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef greavy het volgende:

Goede disclaimer ^O^
  donderdag 14 juni 2012 @ 15:38:09 #139
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112889053
Ik wist dat zo'n reactie zou komen. Vanuit Groningen kan je er pas 13:55 zijn op zondag :{ Mja, is dan ook een pokke-eind weg :P
  Redactie Sport donderdag 14 juni 2012 @ 15:47:39 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112889424
Vanuit Oost-Twente gaat er een auto naar Rheine, om vanaf daar om 7.52u te vertrekken. Ook op deze verbinding zijn nog plaatsen beschikbaar :P

Prijs afhankelijk van aantal reizigers, benzine en kaartjes delen
PM mij!
  donderdag 14 juni 2012 @ 16:44:39 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112892002
Vandaag moest ik even in Zevenbergschenhoek en op industrieterrein Moerdijk zijn. Dan doen we dat gelijk maar even combineren met de lege afvoertrein uit Oosterhout en de lokale bedieningen op de Moerdijk.

Locon 220 + Slps'n
Vandaag stond de oranje V100 van Locon, de 220, met een aantal Slps'n te wachten tot hij weer naar elders mocht vertrekken.

DBS 6426+afvoer Oosterhout
Toen ik net weer vertrok bij het adres in Zevenbergschenhoek waar ik kort moest zijn, hoorde ik DB Schenker in de verte al aankomen. Ik ben toen hier heen gereden. Hier passeert de trein een aantal koeien die zich er totaal niet aan storen.

Toen naar de Moerdijk, waar ik nog voor de afspraak aldaar dit kon vastleggen:

DBS 6421+aanvoer Shell
Ook op industrieterrein Moerdijk moest ik nog even zijn, en dit plaatje pastte precies in het schema. Hier rijdt de 6421 richting Shell, via de aansluiting voorbij Kolb. De oude aansluiting wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.

Locon-huurloc VolkerRail 203-1 en DB Schenker 6426
Toen ik weer klaar was bij het gesprek op de Moerdijk, was het druk. Locon was met de afvaltrein aan het rangeren, DBS 6426 kwam ergens als Losse Loc vandaan, en de DBS 6421 kwam ook in de verte aan, komend vanaf de Shell. Hier moet de 6426 even halt houden, en Locon te laten rangeren. De rangeerder van DB Schenker legt voor de machinist van Locon, die alleen is, het wissel alvast om. Collegialiteit hier natuurlijk zoals het hoort!

Locon-huurloc 203-1+huisafvaltrein
Nadat Locon heeft omgelopen, koppelt de machinist aan bij de Slps'n. Hierna vertrekt Locon geduwd naar Attero.

Vervolg komt nog.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 17:56:26 #142
Maffe Fries
pi_112895095
Ik moest toch wel even lachen om deze gast

donderdag 14 juni 2012 @ 19:27:58 #143
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112898809
Hahaha |:(

Op Zwolle trouwens ook altijd leuk als ze voor het splitsen even de deuren dicht moeten doen, altijd wel één die naar binnen rent en dolgelukkig is dat hij/zij de trein nog gehaald heeft. Na het splitsen gaan de deuren weer open en staan ze er nog :X
pi_112900826
Waar ik altijd om moet lachen is als onbekenden vanuit ri. Deventer voordat ze in Zwolle aankomen al gaan staan in het gangpad en niets vasthouden. De trein gaat daar best wel flink heen en weer door de wissels :+. ( Oudjes waarschuw ik wel, jongeren kunnen zich meestal optijd vastgrijpen.. O-) )
dag
  donderdag 14 juni 2012 @ 20:19:45 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112901144
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:27 schreef Anno1982 het volgende:

Op Zwolle trouwens ook altijd leuk als ze voor het splitsen even de deuren dicht moeten doen, altijd wel één die naar binnen rent en dolgelukkig is dat hij/zij de trein nog gehaald heeft. Na het splitsen gaan de deuren weer open en staan ze er nog :X
Utrecht idem. Altijd leuk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112901169
Ja, en het duurt in Zwolle nog wel 5 minuten vanaf de eerste bebouwing totdat je bij het station bent. Blijf toch rustig even zitten! We zijn er nog lang niet! :D
  donderdag 14 juni 2012 @ 20:31:50 #147
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112901592
In Utrecht ligt iedere ochtend een cruciaal wissel krom, altijd pret.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 juni 2012 @ 20:39:00 #148
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_112901875
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Ik moest toch wel even lachen om deze gast

Mooi geknipt ook. Wat heeft dat eerste shot ermee te maken?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 14 juni 2012 @ 21:33:26 #149
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112904583
Is ook een dubbeldekker, logisch toch?

Naast de mensen die bang zijn om op het volgende station de trein niet te kunnen verlaten, hebben we natuurlijk ook nog het type dat hulpeloos door de ramen van de deur naar buiten gaat staan te kijken tot iemand ze bevrijdt door het drukken de knop buiten.

Gisteren trof ik beide types bij de deur en natuurlijk stond het hulpeloze type voor de knoppen van de deurbediening. Dat gaf wel weer een leuk effect. >:)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 22:03:12 #150
Maffe Fries
pi_112906199
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2012 20:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Mooi geknipt ook. Wat heeft dat eerste shot ermee te maken?
niets
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:06:50 #151
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112909885
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:27 schreef Anno1982 het volgende:

Of met die sprinters, weet ff niet welk model. Daar gaan gewoon na x seconden (30?) de deuren automatisch dicht, maar dat betekent niet dat de trein al gaat rijden. Toch zie je altijd mensen rennen :)
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:09:45 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112910039
Vandaag ontdekt dat het fotograferen van een HST van dichtbij toch wel heel andere koek is dan een sprinter. Bijna geen enkele Thalys of V250 die voor mijn lens kwam, is scherp. Toch maar wat meer daarmee oefenen :')
pi_112910202
Tsja zelfs met 1/500e sluitertijd is de trein al weet al 16,7 centimeter verder.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 23:45:30 #154
Maffe Fries
pi_112910397
al een oudere van De Speld, maar hij is leuk:
http://www.speld.nl/2012/05/28/ns-uit-kritiek-op-reizigers/
quote:
NS uit kritiek op reizigers

De Nederlandse spoorwegen heeft felle kritiek geuit op zijn reizigers. Uit een door de treinmaatschappij opgesteld rapport blijkt dat gemiddeld 12% van de reizigers te laat is om zijn trein te halen. Daarnaast is één op drie treinreizigers structureel niet op tijd.

“De cijfers zijn schokkend,” aldus woordvoerster Esther Maas van de NS. “Steeds meer reizigers missen hun trein. Zaten we een aantal jaar geleden nog rond de 8%, inmiddels is gemiddeld 12% van onze klanten te laat, en we verwachten dat dit cijfer in de komende jaren alleen maar zal stijgen.” Vooral zorgelijk is het explosief gestegen aantal notoire laatkomers. “Het aantal mensen dat structureel te laat is voor zijn trein is in drie jaar gestegen van 1 op 6 naar 1 op 3. Sommige mensen komen tot wel een uur te laat.”

De NS eist dat reizigersorganisatie Rover stappen onderneemt. “Onze reizigers blijven maar met excuses komen”, aldus Maas. “De ene keer zeggen ze te laat te zijn door de gladheid, de andere keer omdat ze vanwege het extreem warme weer te lang op het terras zijn blijven hangen. En zo is er altijd wel iets.”

Reizigersorganisatie Rover kan zich niet vinden in de kritiek van de NS. “Het percentage laatkomers is nog altijd één van het laagste van Europa”, aldus Arriën Kruyt van Rover in een vraaggesprek met Sacha de Boer van het NOS Journaal. “Kijk je bijvoorbeeld naar Engeland, dan zie je dat gemiddeld meer dan 20% van de mensen zijn trein niet haalt. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar duidelijk stappen gezet. We proberen reizigers meer bewust te maken van hun gedrag, en door de opkomst van smartphones zijn ze steeds beter op de hoogte van de precieze vertrektijden. We verwachten dat hierdoor in de komende jaren juist steeds meer mensen hun trein wel zullen halen.”

Volgende week staat een overleg tussen Rover en de NS op de planning. Rover heeft al laten weten in bepaalde gevallen bereid te zijn extra reizigers in te zetten.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juni 2012 @ 23:46:55 #155
Maffe Fries
pi_112910430
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 23:06 schreef twiFight het volgende:

[..]

Of met die sprinters, weet ff niet welk model. Daar gaan gewoon na x seconden (30?) de deuren automatisch dicht, maar dat betekent niet dat de trein al gaat rijden. Toch zie je altijd mensen rennen :)
Dat is met alle moderne sprintertreinen zo, zelfs met het SGMm
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:56:13 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112910799
Dat is leuk in Breda met de Fyra. Ze plakken er een andere loc aan, wanneer die eraan zit wordt een deurentest gedaan om te kijken of alle kabeltjes wel goed zitten enzo. Dat gebeurt meestal 10 tot 5 minuten voor vertrektijd. Zodra men dan fluit om de deuren te sluiten beginnen mensen te hollen naar de trein, sommigen gooien zelfs hun koffers ertussen om die deur open te houden :')

"Even wachten, hij gaat zo weer open" werkt zeer geruststellend.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 00:22:52 #157
Maffe Fries
pi_112911738
interessant:
quote:
‘Treinreiziger juist gediend met ERMTS’

Veiligheidssysteem ERTMS lijkt goedkoper dan gesteld, en kan zelfs reiziger geld opleveren.

Invoering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS levert de treinreiziger vermoedelijk meer op dan verbeterde veiligheid alleen. Omdat het volledig computergestuurde systeem treinen sneller en dichter achter elkaar kan laten rijden, moet concurrentie op het hoofdnet eindelijk mogelijk zijn. Dit kan goedkopere treinkaartjes opleveren. Daarbij lijkt ERTMS zowel op korte als lange termijn helemaal niet zo prijzig als wordt aangenomen.

ERTMS, dat zelf treinen aanstuurt en seinen overbodig maakt, blijkt zich op de drukke Betuweroute reeds te hebben bewezen. Dat laten de op de lijn rijdende goederenvervoerders desgevraagd weten aan Metro. “Het systeem is volledig betrouwbaar”, oordeelt Jelle Rebbers van DB Schenker. “ERTMS is inmiddels zó ver ontwikkeld dat je de laatste versie robuust kunt noemen”, vindt Johan ter Poorten van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Invoering van ERTMS duurt in Nederland nog minimaal tien jaar. Verschillende veiligheidssystemen in een overbruggingsfase blijkt duur te zijn. Het inbouwen van slechts één systeem kost al honderdduizenden euro’s per locomotief, weet Ter Poorten. Bij een Europese standaard kan een vervoerder letterlijk bij meerdere treinbouwers shoppen, waarbij er na aanschaf geen extra kosten voor het inbouwen van een eigen veiligheidssysteem bijkomen.

Door treinen ‘van de plank’ te kopen bespaar je ontzettend veel geld, zegt Ter Poorten: “Eén systeem is veiliger, betrouwbaarder én goedkoper. Ook in het onderhoud. Verbetering van het systeem gaat gewoon via een software-upgrade. De aanloopfase zal wel even moeilijk zijn, maar op den duur heeft het voor iedereen voordelen. Vanuit de goederensector zie ik dat de investeringen minder worden. Er is makkelijk concurrentie op het spoor mogelijk.”

Vorig jaar plaatste de Rekenkamer al kritische noten bij het plan ATB VV als tijdelijke overbrugging naar ERTMS te gebruiken. Toen bleek dat 1,1 miljard euro bij spoorbeheerder ProRail ‘geparkeerd’ stond voor onderhoud aan het spoor, onder meer om tussen 2002 en 2018 een nieuw beveiligingssysteem in te voeren. Insiders, onder wie ook de Parlementaire commissie Kuiken, schatten dat het hiermee ‘slechts’ 900 miljoen kost om ERTMS volledig in te voeren en menen dat treuzelen met invoeren onnodig is.

Eis voor meer veiligheid na treinbotsing Amsterdam:

- ERTMS is een computergestuurd Europees beveiligingssysteem, dat automatisch treinen aanstuurt. ATB VV laat in tegenstelling tot het originele ATB ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden automatisch remmen als een rood sein wordt gemist.
- Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen besloot vrijdag in minimaal tien jaar ERTMS in Nederland te gaan aanleggen. Dit moet in de toekomst onder meer treinbotsingen te voorkomen. Probleemlocaties moeten tot die tijd worden beveiligd met ATB VV.
- Maandag verklaarden bronnen uit het personenvervoer ERTMS nog niet heilig. Het zou zich nog moeten bewijzen tijdens een nog te houden test op de drukke route Utrecht-Amsterdam.
- ProRail noemt ERTMS het ‘beveiligingssysteem van de toekomst’. De Hanzelijn, die dit jaar wordt opgeleverd, is naast de Betuwelijn en HSL ook met ERTMS uitgerust. Vorige week werd hier succesvol getest met Duitse hogesnelheidstreinen.
bron: http://www.metronieuws.nl(...)rZlfl!10S7K2dddAkBM/

Goederenvervoeders zeggen alleen maar de voordelen te zien, terwijl ProRail en reizigersvervoerders de boot nog wat afhouden
  vrijdag 15 juni 2012 @ 00:38:30 #158
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_112912178
Grappig nieuws

quote:
Japanners kijken bij NS de kunst af

AMSTERDAM – Een Japanse spoorwegdelegatie leerde vrijdag de fijne kneepjes van het zuinig rijden met de trein van Nederlandse collega’s.

De Japanners lieten zich hierover informeren in het simulatorcentrum van de NS in Amersfoort. “In Nederland wijzen we altijd naar Japan als hier iets mis gaat met de trein, omdat ze daar altijd alles goed op orde hebben. Maar nu komen ze toch ook eens bij ons om te leren hoe wij dingen aanpakken. Grappig, toch?”, zegt een NS-woordvoerder.

Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen. Dat niet remmen scheelt heel veel energie.

Bijscholing

Deze methode is ontwikkeld door een NS-machinist. Vorig jaar hebben alle machinisten aan de hand van zijn methode bijscholing gehad. Vanaf 2012 wordt zo naar verwachting per jaar 5 procent zuiniger gereden, waarmee een CO2-uitstoot wordt vermeden die gelijk staat aan die van 25.000 huishoudens.

© NUzakelijk/Tijdo van der Zee
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_112912490
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 00:38 schreef hemarookworst het volgende:
Grappig nieuws

[..]

In Duitsland kunnen ze wat dat betreft ook nog wel wat van ons leren. ;)

Maar leuk dat 'onze' ideeën navolging vinden, volgens mij kunnen we daar best trots op zijn.

De NS heeft bijvoorbeeld ook de klokvaste dienstregeling met knopen (zoals in Amersfoort) uitgevonden en dat idee is eerst door Zwitserland en intussen door bijna heel Europa overgenomen. :)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 01:04:13 #160
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112912806
quote:
Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen. Dat niet remmen scheelt heel veel energie.

Bijscholing

Deze methode is ontwikkeld door een NS-machinist. Vorig jaar hebben alle machinisten aan de hand van zijn methode bijscholing gehad. Vanaf 2012 wordt zo naar verwachting per jaar 5 procent zuiniger gereden, waarmee een CO2-uitstoot wordt vermeden die gelijk staat aan die van 25.000 huishoudens.
Mag toch hopen dat die "methode" wat meer behelst dan. Dat niet remmen maar uitrollen zuiniger is kan iedereen met HAVO niveau je uitleggen en het snelle optrekken was, zoals al genoemd, ook al lang bekend van autoverkeer. Wat heeft die machinist nou bedacht dan?
  vrijdag 15 juni 2012 @ 01:28:52 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112913184
Dat je snel optrekt naar de Vmax van je materieel en baanvak, en dat je waar mogelijk de boel laat uitrollen.

Mij is ooit verteld dat als een Fyra-machinist op de brug over het Hollands Diep de tractie uitschakelt hij nog steeds netjes op tijd in Breda kan binnenkomen. (Mits alle seinen groen zijn en er geen treinen in de weg zitten)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 01:52:09 #162
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112913602
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Tsja zelfs met 1/500e sluitertijd is de trein al weet al 16,7 centimeter verder.
Je moet ongeveer rekenen: de snelheid vermenigvuldigen met 5, minimaal. Een trein die 300 km/h rijdt, kan je van dichtbij dus scherp krijgen op een 1/1500e.
Maarrr, als je tientallen meters weg staat, oogt de trein al met bijv. 1/1000 of 1/1250 scherp. Inzoomen niet meer, maar met het blote oog is die vervaging bij bijv. 300m afstand niet te zien.
Wanneer je inzoomt, zijn de regeltjes net wat anders, want je afstand verandert. Ik ga uit van rond de 35mm zoom, en niet tele.
Daarnaast kan je je sluitertijd verlagen door mee te bewegen met de trein. Het te overbruggen snelheidverschil is dan kleiner.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 01:55:24 #163
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112913660
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 01:28 schreef James1988 het volgende:
Dat je snel optrekt naar de Vmax van je materieel en baanvak, en dat je waar mogelijk de boel laat uitrollen.

Mij is ooit verteld dat als een Fyra-machinist op de brug over het Hollands Diep de tractie uitschakelt hij nog steeds netjes op tijd in Breda kan binnenkomen. (Mits alle seinen groen zijn en er geen treinen in de weg zitten)
Klopt. Hij kan heel ver komen vanaf 160, en dan uitrollen. De snelheid die je vermindert, is minimaal (mede door het gewicht).
Bij vertraging kan je ook op z'n Duits werken: pittig optrekken, en zo laat mogelijk pittig remmen.
pi_112914907
Het enige dat deze treinreis weer lleuk maakt iis dat er wifi in de virm zit..
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 07:03:55 #165
155227 crew  Guppy
dus
pi_112914910
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:02 schreef b2py het volgende:
Het enige dat deze treinreis weer lleuk maakt iis dat er wifi in de virm zit..
Wat meestal nog trager is dan 3G...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 15 juni 2012 @ 07:15:29 #166
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112914960
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 00:22 schreef Peterselieman het volgende:
interessant:

[..]

bron: http://www.metronieuws.nl(...)rZlfl!10S7K2dddAkBM/

Goederenvervoeders zeggen alleen maar de voordelen te zien, terwijl ProRail en reizigersvervoerders de boot nog wat afhouden
Ik snap niet dat iedereen steeds maar blijft hameren op die capaciteitswinst met ERTMS. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112915209
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:03 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

alles is sneller dan mijn blackberry :p
pi_112915477
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:03 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik word altijd een beetje agressief van de wifi in de trein. Tussen Amsterdam en Utrecht werkt het totaaaal niet! Zit je tien minuten te wachten voor twitter om te laden, en dan krijg je ook nog een mislukte pagina zonder css :')
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 08:25:39 #169
155227 crew  Guppy
dus
pi_112915486
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:51 schreef b2py het volgende:

[..]

alles is sneller dan mijn blackberry :p
Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan dat :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112915496
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 08:25 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan dat :')
Zouden ze gewoon één telefoon in die trein hebben gelegd met modem-functie? :')
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 08:27:03 #171
155227 crew  Guppy
dus
pi_112915504
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 08:26 schreef Toeps het volgende:

[..]

Zouden ze gewoon één telefoon in die trein hebben gelegd met modem-functie? :')
Ook met T-mobile ja... :')
  vrijdag 15 juni 2012 @ 08:38:28 #172
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112915631
The romance of Ukraine's night trains (filmpje bbc). Nooit geweten dat er zulke couchette's bestaan en dat het plek is om een potentiële partner te ontmoeten. :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_112916204
quote:

[..]

Ik heb geen 3G op mijn galaxy tab dusja, dan is Wifi in de trein wel handig.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 10:11:30 #174
Maffe Fries
pi_112917839
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik snap niet dat iedereen steeds maar blijft hameren op die capaciteitswinst met ERTMS. :{
in theorie is die winst er wel degelijk. Onder level 2 zou je dan de afstand tussen de bakens moeten verkorten. Die winst zou met het huidige ATB en kortere seinblokken ook kunnen, maar bij ERTMS kun je net iets verder gaan nog, al is die winst minimaal.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:17:55 #175
104871 remlof
Europees federalist
pi_112918071
quote:

[..]

Mijn ervaring is: hoe minder studenten in je trein hoe sneller de wifi.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:21:30 #176
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_112918202
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in theorie is die winst er wel degelijk. Onder level 2 zou je dan de afstand tussen de bakens moeten verkorten. Die winst zou met het huidige ATB en kortere seinblokken ook kunnen, maar bij ERTMS kun je net iets verder gaan nog, al is die winst minimaal.
Het nut van kortere blokken neemt hard af als je maar hard genoeg rijdt. Het verschil tussen blokken van 400 meter en 200 meter is bij 140 km/h slechts vijf seconden. Daar heb je qua capaciteit eigenlijk niets meer aan. Als je die kortere bloklengte vervolgens inwisselt voor een langere remweg door het onhandig verspreiden van marge en ingreepruimte van binnen het systeem ga je nat. Daarmee is het hameren op capaciteitswinst hameren op vooral veel onzin, waarmee het bewijs is geleverd dat de ERTMS-lobby van de leveranciers succes heeft gehad.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:25:29 #177
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112918336
Breda-Tilburg
Vrijdag 15 Juni 10:14
Oorzaak
Tussen Breda en Tilburg rijden geen treinen door beperkingen op last van de politie.

Bommelding krijg ik te horen van mevr. Bork. Trein reed niet verder dan Tilburg (vanuit Den Bosch).

update: gaat om een oude granaat, gevonden bij werkzaamheden aan het spoor bij Gilze-Rijen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:45:45 #178
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112919046
Vervolg van gister:

DBS 6426+ketelwagens, Locon-huurloc VR203-1+Slps'n
Nadat Locon naar de huisafvaltrein is gereden, volgt DB Schenker gelijk om de ketelwagens op te pikken. Hierna gaat de 6426, enkel met deze sleep ketelwagens, terug naar Lage Zwaluwe. Inmiddels staat de 6421 met de afvoer van Shell te wachten om naar het basisemplacement te kunnen vertrekken.

Locon-huurloc VolkerRail 203-1+huisafvaltrein
En kort na het koppelen werd er vertrokken naar Attero, waar te komen is via het afbuigende spoortje direct na het basisemplacement.

DBS 6421+Afvoer Shell Mdk
Na een lange tijd bij de Shell te hebben vertoeft, heeft de 6421 zijn treintje eindelijk mee mogen nemen naar het basisemplacement, maar moet eventjes wachten op ruimte. Collega's op de 6426 waren nog aan het rangeren, en Locon was aanwezig met de afvaltrein naar Attero.

DBS 6426+ketelwagens ri Lage Zwaluwe
Toen ik onderweg was naar huis op de scooter, zag ik nog net de trein langs het dorp Moerdijk rijden. Dit heeft mij doen besluiten om nog eventjes te wachten op de trein. Voor de discussie losbarst; Ik heb deze trein met keuze kops geklikt. Ik had iets meer naar links kunnen gaan, maar vond hem zo fraaier. Hierna ben ik gelijk naar huis getuft, gezien ik nog andere verplichtingen had, en niet op de tweede trein kon wachten.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:08:21 #179
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112919966
Wat mooi zeg die laatste. Goede compositie! Mooi luchtje, mooi dijkje, boompjes, weggetje... veel beter wordt het niet.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:12:43 #180
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112920137
Zo denk ik ook. Maar had vanochtend al een reactie op Flickr (heb ik maar verwijderd) dat deze foto:
- Teveel schaduw heeft
- De loc te kops is
- De overweg het beeld verstoord
... Dat zijn zeikers omdat ze willen zeiken ofzo...
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:17:43 #181
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112920338
Nou ja als je dan toch wat zou moeten willen verbeteren zou een niet-bewaakte overweg het wel mooier maken. Maar ja, dat is een beetje een non-opmerking, want als fotograaf doe je daar weinig aan, want jij hebt die AHOB er niet neergezet. Hoe je dat soort opmerkingen moet zien, denk ik dan altijd maar: blijkbaar is de foto zó goed dat er over niks anders valt te zeuren ;) En nou ja, ik vind persoonlijk ook dat soort feedback wel nuttig soms, want dat kan je weer helpen met locatiekeuze. En dat de loc te kops is, dat vind ik wel echt onzin. Want, niet elke treinfoto is bedoeld als registratiefoto. Als registratiefoto is deze butt, veel te veel omgeving ;) en te kops inderdaad. Maar dat was niet je doel. En sommige spotters die puur voor registratie gaan die snappen het idee van een niet-registratiefoto van een trein niet zo.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:22:50 #182
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112920528
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 08:24 schreef Toeps het volgende:
Ik word altijd een beetje agressief van de wifi in de trein.
Ja ik ook. Meestal werkt het gewoon niet idd. Of je krijgt een timeout of je krijgt "te veel serveromleidingen" wat dus gewoon een configuratiefout is, al wordt dat door NS dan zelf vrolijk ontkend.

En dan pak ik maar weer mijn eigen hotspot op mijn telefoon, maar ja: Geen bereik tussen Bilthoven en Amersfoort, geen bereik tussen Barneveld en Apeldoorn, geen bereik tussen Holten en Rijssen, tsja, zo schiet het lekker op natuurlijk :N
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:24:57 #183
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112920613
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:12 schreef greavy het volgende:
Zo denk ik ook. Maar had vanochtend al een reactie op Flickr (heb ik maar verwijderd) dat deze foto:
- Teveel schaduw heeft
- De loc te kops is
- De overweg het beeld verstoord
... Dat zijn zeikers omdat ze willen zeiken ofzo...
Terecht. Het is zo gewoon een kutfoto :N Wie die overweg toch bedacht heeft... 8)7

NATUURLIJK laat je liever je kinderen doodrijden dan dat je een Foto van een Spotter verstoort, he dat snapt toch iedereen :{w
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:25:33 #184
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112920635
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:08 schreef V2 het volgende:
Wat mooi zeg die laatste. Goede compositie! Mooi luchtje, mooi dijkje, boompjes, weggetje... veel beter wordt het niet.
Alleen nog die koetjes van een eerdere foto erbij O+
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:28:32 #185
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112920732
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alleen nog die koetjes van een eerdere foto erbij O+
Oh, ja, scherp! Wat een kutfoto. Geen koe in de wei te zien. ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 11:30:31 #186
Maffe Fries
pi_112920816
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:28 schreef V2 het volgende:

[..]

Oh, ja, scherp! Wat een kutfoto. Geen koe in de wei te zien. ;)
en ik mis schapen op de dijk
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:32:26 #187
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112920917
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en ik mis schapen op de dijk
En een vlucht ganzen in de lucht. In zo'n mooie V. Pff, wat kan die jongen wél zeg!
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:34:28 #188
45532 ziggyziggyziggy
pi_112920998
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:33 schreef Anno1982 het volgende:

Naast de mensen die bang zijn om op het volgende station de trein niet te kunnen verlaten, hebben we natuurlijk ook nog het type dat hulpeloos door de ramen van de deur naar buiten gaat staan te kijken tot iemand ze bevrijdt door het drukken de knop buiten.

Gisteren trof ik beide types bij de deur en natuurlijk stond het hulpeloze type voor de knoppen van de deurbediening. Dat gaf wel weer een leuk effect. >:)
Ook mooi: mensen die in een GTW niet doorhebben dat één keer drukken genoeg is. Tak tak tak, zelfs drukken als je de treeplank al hoort uitschuiven. :')
pi_112921313
quote:
15s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:22 schreef Dr_Flash het volgende:
En dan pak ik maar weer mijn eigen hotspot op mijn telefoon, maar ja: Geen bereik tussen Bilthoven en Amersfoort, geen bereik tussen Barneveld en Apeldoorn, geen bereik tussen Holten en Rijssen, tsja, zo schiet het lekker op natuurlijk :N
Op die plekken doet het wifi in de trein het meestal ook niet hoor (in de zeldzame situatie dat het op de rest van het traject wel werkt) ;(
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:46:03 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112921448
Whaha, schapen, koeien oid hadden er leuk bij gestaan, maar de boer had ze daar niet neergezet. Stonden aan de andere kant van de A16 op de dijk (schapen).
Ik ben op deze manier wel tevreden, was niet als registratiefoto bedoelt.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:54:09 #191
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112921773
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Op die plekken doet het wifi in de trein het meestal ook niet hoor (in de zeldzame situatie dat het op de rest van het traject wel werkt) ;(
Ik heb weinig last van problemen. Alleen tussen Amersfoort en Apeldoorn is het altijd kut.
pi_112921775
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:21 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het nut van kortere blokken neemt hard af als je maar hard genoeg rijdt. Het verschil tussen blokken van 400 meter en 200 meter is bij 140 km/h slechts vijf seconden. Daar heb je qua capaciteit eigenlijk niets meer aan. Als je die kortere bloklengte vervolgens inwisselt voor een langere remweg door het onhandig verspreiden van marge en ingreepruimte van binnen het systeem ga je nat. Daarmee is het hameren op capaciteitswinst hameren op vooral veel onzin, waarmee het bewijs is geleverd dat de ERTMS-lobby van de leveranciers succes heeft gehad.
Het gaat ook niet om de capaciteit op de vrije baan, op de drukke punten liggen in NL genoeg inhaalsporen of is het traject 4-sporig. Het gaat om hoe je bij drukte toch zoveel mogelijk treinen de grote emplacementen in krijgt. Dan heeft (denk ik) korte bloklengtes wel zin, je kan dan lekker proppen.
pi_112922244
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:33 schreef Anno1982 het volgende:

Meestal sta ik bij de knopjes van de deur, als de trein bijna gestopt word door mij het knopje al ingedrukt en in gedrukt gehouden. Met soms als gevolg dat de Machinist net iets te vroeg de deuren open zet ter wel we nog een paar meter aan het door rollen zijn. Ik loop dan al buiten en zie je andere mensen nog twijfelen. :P
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 12:09:13 #194
Maffe Fries
pi_112922323
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ook mooi: mensen die in een GTW niet doorhebben dat één keer drukken genoeg is. Tak tak tak, zelfs drukken als je de treeplank al hoort uitschuiven. :')
precies. je kunt al drukken voordat de trein stilstaat. Ze vinden het altijd vreemd als je dat al gedaan hebt en dan voor de deur staat en niet meer op de knop drukt :P
  vrijdag 15 juni 2012 @ 12:17:10 #195
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112922607
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 12:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. je kunt al drukken voordat de trein stilstaat. Ze vinden het altijd vreemd als je dat al gedaan hebt en dan voor de deur staat en niet meer op de knop drukt :P
Stom genoeg kan dat niet in SLT ;(
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:01:10 #196
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112924370
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 12:06 schreef daanski82 het volgende:

[..]

Meestal sta ik bij de knopjes van de deur, als de trein bijna gestopt word door mij het knopje al ingedrukt en in gedrukt gehouden. Met soms als gevolg dat de Machinist net iets te vroeg de deuren open zet ter wel we nog een paar meter aan het door rollen zijn. Ik loop dan al buiten en zie je andere mensen nog twijfelen. :P
Dat is inderdaad hoe de pro's het doen. Hoewel waarschijnlijk illegaal, als je de sticker mag geloven.

Overigens zorgt het vasthouden van de openen-knop bij SGM ervoor dat het automatisch sluiten uitgezet wordt.

Wat zijn registratiefoto's btw?
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:26:05 #197
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112925450
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 12:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Stom genoeg kan dat niet in SLT ;(
Maar dan drukken ze nog 50x totdat de deur open gaat, en drukken al voordat het groene lampje brandt bij de knop...
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:30:03 #198
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112925655
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dan drukken ze nog 50x totdat de deur open gaat, en drukken al voordat het groene lampje brandt bij de knop...
Dat soort gedag zie je ook vaak bij voetgangers/fietsers bij stoplichten. Soms heb ik dan de neiging om te vragen of ze er over willen praten. :+
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:31:07 #199
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112925702
Ja, ook zoiets. Vaker drukken gaat het echt niet sneller van.
pi_112925826
Ik heb wiskunde gestudeerd met een 9,8 voor statistiek en ik kan jullie vertellen dat als je lekker vaak op de knop ramt, dat dan bij elke keer drukken de kans groter wordt dat het meteen daarna groen wordt!

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2012 13:34:24 ]
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 13:36:55 #201
Maffe Fries
pi_112925988
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:33 schreef Igen het volgende:
Ik heb wiskunde gestudeerd met een 9,8 voor statistiek en ik kan jullie vertellen dat als je lekker vaak op de knop ramt, dat dan bij elke keer drukken de kans groter wordt dat het meteen daarna groen wordt!
Als je maar lang genoeg drukt lukt het vanzelf _O-
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:44:14 #202
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112926337
Piëzo-elementje achter de knop hangen, kan je de volgens mij de hele installatie er mee voeden.
pi_112926979
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:33 schreef Igen het volgende:
Ik schrijf de software achter die stoplichten, en bij elke keer extra drukken op die knop duurt het 10% langer totdat je stoplicht groen wordt }) :s)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:05:08 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112929801
Dat stuk granaat bij Gilze-Rijen bleek een oud stuk ijzer te zijn.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:39:51 #205
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112931419
Ik maakte woensdag via Twitter melding van het feit dat de Q-Park-parkeerplaats bij station Breda al enige tijd onder water stond, en dat dat ontzettend stonk. Binnen een half uur reageerde Q-Park erop, en vandaag kreeg ik een tweet dat het probleem is verholpen. Mét foto erbij als bewijs.

Netjes :)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:49:05 #206
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112931896
Zo hoort het ook.

Nog iets aparts: De poortjes op station Zwijndrecht werken regelmatig niet. Een simpele reset verhelpt het probleem weer tijdelijk. Wekelijks zijn ze wel aan het sleutelen. Inmiddels zijn alle paaltjes weer in gebruik (was eerst 2 van de 4) omdat die het wél goed doen ...
Vandaag waren ze er mee bezig, en had het even gevraagd of er wat bekend was. Hun wisten zelf ook niet wat het was, en deden regelmatig iets vervangen, herconfigureren etc ...
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:59:58 #207
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_112932411
IenM reageert uitgebreid op voorstellen Voor Beter OV voor nieuwe vervoerconcessie NS. Lees mee en praat mee: http://www.voorbeterov.nl/120615.php
  vrijdag 15 juni 2012 @ 16:02:29 #208
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_112932534
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:59 schreef DriekOplopers het volgende:
IenM reageert uitgebreid op voorstellen Voor Beter OV voor nieuwe vervoerconcessie NS. Lees mee en praat mee: http://www.voorbeterov.nl/120615.php
Ik word er niet wijzer van. Teveel ontwijkende passages.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:10:36 #209
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_112935688
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:02 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik word er niet wijzer van. Teveel ontwijkende passages.
Inderdaad. Beleefde, vriendelijke brief, maar weinig echte inhoud.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:32:11 #210
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_112936626
Zeer waarschijnlijk wil men op dit moment ook niet zoveel loslaten over de onderhandelingen en de daadwerkelijke uitwerking.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 18:41:02 #211
111382 Ofyles2
pi_112939972
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zeer waarschijnlijk wil men op dit moment ook niet zoveel loslaten over de onderhandelingen en de daadwerkelijke uitwerking.
Konden we maar meeliften via het intranet en ontdekken wat de echte bedoelingen van die melaninetrut zijn...
  Redactie Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 18:55:16 #212
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112940737
Wat ik net weer op Rolandrail lees:
quote:
>> Co 17:17: vertrek SR 303001 + 1 Fas -> Mrb e.v.

Onderweg naar Amf, de enkele wagen moet meegenomen worden wegens schijnbare detectieproblemen bij G1206 en G2000, de locomotieven mogen niet meer alleen/als LLT rijden.
Volgens mij rijden G1206'en en G2000'en toch al heel wat jaartjes rond in NL, en vaak genoeg los. En ineens is er dan zo'n regel _O-
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 18:57:52 #213
Maffe Fries
pi_112940882
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:41 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Konden we maar meeliften via het intranet en ontdekken wat de echte bedoelingen van die melaninetrut zijn...
Beter van niet. Je wilt toch niet depressief worden?
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:02:56 #214
111382 Ofyles2
pi_112941155
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Beter van niet. Je wilt toch niet depressief worden?
Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 19:04:17 #215
Maffe Fries
pi_112941227
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:02 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet?
na de verkiezingen is ze weg
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:08:21 #216
111382 Ofyles2
pi_112941428
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

na de verkiezingen is ze weg
Hoe zeker ben je van je informatie?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 19:10:21 #217
Maffe Fries
pi_112941525
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:08 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hoe zeker ben je van je informatie?
het lijkt mij een optelsom, omdat veel partijen het niet met haar eens zijn en liever die post op een andere manier in willen vullen
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:16:33 #218
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_112941782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:02 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze corrupt is. Maar het spoor interesseert haar geen zier en ze eet uit de hand van Bert Meerstadt.

MVBOV heeft getracht, de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren. Geen meerderheid voor.

MVBOV hoopt in de volgende regeerperiode op een superminister: http://www.voorbeterov.nl/page3.php
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:21:55 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112942033
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:16 schreef DriekOplopers het volgende:
de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren.
Da's een beetje het zelfde als "Ik probeer het weer slecht te laten verklaren".
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:26:12 #220
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112942211
Als die linkse rakkers (SP, PvdA) hun zin krijgen gaat alles naar NS en worden de FMN-vervoerders het land uitgeschopt. Of we daar nou blij van worden....

Bashir (SP) zei tijdens het overleg waar ik een tijd terug bij was dat ze niet zaten te wachten "op die cowboys van Virgin op de HSL." Toen ik onlangs via Twitter vroeg waarom eigenlijk niet, bleef het stil. :')
pi_112942322
Wat wil je ermee bereiken dat de concessie controversieel verklaard wordt?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 19:32:11 #222
Maffe Fries
pi_112942493
precies. Als je goede afspraken met de NS maakt dan is er ook niet zoveel mis toch? Bovendien vloeit de winst van de NS nog in de staatskas terug ook.

Dat is een bonus bij het goed vervoeren van reizigers. Je moet daarom in de afspraken wel goed duidelijk maken dat het gaat om de reiziger en niet om winstmaximalisatie
pi_112942647
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:28 schreef b2py het volgende:
Wat wil je ermee bereiken dat de concessie controversieel verklaard wordt?
Dan mag men er pas na de verkiezingen over stemmen in de kamers en nu geen beslissing nemen.
dag
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:55:33 #224
111382 Ofyles2
pi_112943591
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:26 schreef James1988 het volgende:
Als die linkse rakkers (SP, PvdA) hun zin krijgen gaat alles naar NS en worden de FMN-vervoerders het land uitgeschopt. Of we daar nou blij van worden....

Bashir (SP) zei tijdens het overleg waar ik een tijd terug bij was dat ze niet zaten te wachten "op die cowboys van Virgin op de HSL." Toen ik onlangs via Twitter vroeg waarom eigenlijk niet, bleef het stil. :')
Bashir moet eens een kijken naar Zweden. Daar krijgen privévervoerders een deel van de ritten uit te voeren die anders door SJ (lokale spoorwegvervoerder) zou worden uitgevoerd.

Ik heb in ieder geval die schreeuwlelijk gepermblokkeerd op Twitter, een behandeling die ik vaker voorschrijf aan mensen die niet tot constructief meedenken bereid zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ofyles2 op 15-06-2012 20:05:56 ]
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:56:28 #225
111382 Ofyles2
pi_112943644
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:16 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze corrupt is. Maar het spoor interesseert haar geen zier en ze eet uit de hand van Bert Meerstadt.

MVBOV heeft getracht, de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren. Geen meerderheid voor.

MVBOV hoopt in de volgende regeerperiode op een superminister: http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Was het niet zo dat Meerstadt slaafs Den Haag volgde en zijn plannen daarop aanpaste?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 19:58:14 #226
Maffe Fries
pi_112943733
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:56 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Was het niet zo dat Meerstadt slaafs Den Haag volgde en zijn plannen daarop aanpaste?
ik denk dat het een wisselwerking was om zo tot een zo gunstig mogelijk pakket voor de NS te kunnen komen
  vrijdag 15 juni 2012 @ 21:50:19 #227
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112947906
Vanaf heden heeft NS Hispeed een locje minder: 186.121 is terug naar Duitsland.
  Redactie Sport vrijdag 15 juni 2012 @ 22:29:04 #228
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112950005
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 21:50 schreef James1988 het volgende:
Vanaf heden heeft NS Hispeed een locje minder: 186.121 is terug naar Duitsland.
Zit men zo ruim in de Traxx-locs? Of is het gewoon voor groot onderhoud?
PM mij!
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:01:18 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112951900
Men heeft die loc niet meer nodig.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:09:15 #230
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_112952456
De vraag is dan alleen: Hoe lang nog voordat er meer weg kunnen. Op basis van de spots op Somda krijg ik het idee dat ze nu met de vierde V250 bezig zijn met afnameproefritten.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:15:02 #231
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112952785
Afhankelijk van hoe goed de V250 het doet, denk ik dat we halverwege 2013 afscheid kunnen nemen van de laatste hogesnelheids-Traxx.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:47:48 #232
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112954617
Ik heb een vraagje, waar de ticketexperts me hier vast wel een antwoord op kunnen geven.

Kaartjes:
- Voor Nederland een dagkaart (geldig tot de grenspunten)
- Meereizende personen hebben ook een dagkaart of een geldige OV-studentenkaart
- Voor Duitsland een Schönes-Wochenende-Ticket

Vanuit Bad Bentheim is het de bedoeling om terug naar Nederland te gaan (en door te reizen naar Amersfoort / Schiphol). Mag dat dan vanaf Bad Bentheim met de IC Berlijn?
pi_112954853
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 23:47 schreef James1988 het volgende:
Ik heb een vraagje, waar de ticketexperts me hier vast wel een antwoord op kunnen geven.

Kaartjes:
- Voor Nederland een dagkaart (geldig tot de grenspunten)
- Meereizende personen hebben ook een dagkaart of een geldige OV-studentenkaart
- Voor Duitsland een Schönes-Wochenende-Ticket

Vanuit Bad Bentheim is het de bedoeling om terug naar Nederland te gaan (en door te reizen naar Amersfoort / Schiphol). Mag dat dan vanaf Bad Bentheim met de IC Berlijn?
Nee, want dagkaart is niet geldig op het stuk grens t/m Bad Bentheim
OV ook niet in buitenland
SWT is niet geldig in een IC
pi_112954882
Als je geen extra kaartje wil kopen kun je besluiten om de trein Bad Bentheim - Hengelo te nemen, daarop geldt SWT wel.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:07:18 #235
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112955554
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 23:53 schreef MCH het volgende:
de trein Bad Bentheim - Hengelo
De Grensland-Expres dus, voor de duidelijkheid. Op de pimpel werkt het idd niet, theoretisch.

Praktisch: Als je een mooi verhaal ophangt over Eisenbahnfreunde in de BordBistro lukt het eigenlijk altijd wel O-)
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:19:47 #236
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112956151
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 01:28 schreef James1988 het volgende:

Dat snap ik, maar dat een zwaar object lang uitrolt wist ik ook toen ik 10 was.
Ik vraag me af wat die machinist nu specifiek bedacht heeft. Want er staat wel quasi-prominent bij dat het bedacht is door een NS-machinist. Maar tot nu toe heb ik alleen algemeen bekende methoden gezien.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:20:07 #237
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112956163
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 23:52 schreef MCH het volgende:

[..]

Nee, want dagkaart is niet geldig op het stuk grens t/m Bad Bentheim
OV ook niet in buitenland
SWT is niet geldig in een IC
Als je een los kaartje koopt op Bentheim-Oldenzaal Grens mag het wél. Ga je met Syntus is je SWT gewoon geldig.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:22:10 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112956250
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Grensland-Expres dus, voor de duidelijkheid. Op de pimpel werkt het idd niet, theoretisch.

Praktisch: Als je een mooi verhaal ophangt over Eisenbahnfreunde in de BordBistro lukt het eigenlijk altijd wel O-)
Het personeel van DB is niet zo moeilijk, maar er zitten soms lastigen tussen. Mij is het al eens gelukt om van Leer naar Bremen met een Niedersachsenticket te reizen in de IC O-)
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:22:58 #239
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112956283
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:22 schreef greavy het volgende:

[..]

Het personeel van DB is niet zo moeilijk, maar er zitten soms lastigen tussen. Mij is het al eens gelukt om van Leer naar Bremen met een Niedersachsenticket te reizen in de IC O-)
Het was dat we op iemand anders moesten wachten, anders hadden we in 2007 met een SWT de ICE tot Frankfurt kunnen nemen *O*
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:24:34 #240
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112956351
Da's helemaal geniaal _O- Vanaf waar? :P

Hiet gaat het licht uit, morgen weer om 7u uit Dordrecht naar Venlo en door ri Keulen (za ri Kreuzberg(Ahr) en zo ri Gerolstein-Trier) en dan pas zondagavond thuis. Geen laptop enz mee :W
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:27:55 #241
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112956483
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:24 schreef greavy het volgende:
Da's helemaal geniaal _O- Vanaf waar? :P
Utrecht :D

We moesten wachten op iemand die in Bocholt instapte en een stoptrein tot Oberhausen nam, anders hadden we 2 uur winst kunnen pakken :o
pi_112956796
Mooi man, het uurtje sterke verhalen vertellen is aangebroken. Jullie lijken wel wielrenners. :P
  zaterdag 16 juni 2012 @ 00:41:03 #243
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112956938
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:36 schreef MCH het volgende:
Mooi man, het uurtje sterke verhalen vertellen is aangebroken. Jullie lijken wel wielrenners. :P
Jaloerse kut :6

Ik heb getuigen, waarvan er minstens 1 nog steeds vaak hier langskomt :P
pi_112957056
Ok ok, ik heb volgens mij ook wel 1 keertje (on)bewust een IC genomen ergens in Oost-Duitsland. Ik kon ook niet anders want ik had mijn kaartje gedeeld met een paar lui die volgens mij de hele dag op en neer reden van Stettin naar Berlijn om zo geld te verdienen. _O-

Edit: het ging zelfs om een propvolle Eurocity uit Rugen richting Tsjechië.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 00:49:48 ]
pi_112957064
O ja, dan zal ik ook wat vertellen.

Wij mochten een keer met een QdL in de IC van Hannover naar Oldenburg. Dat was omdat de RE uit de Harz naar Hannover wegens problemen met de kantelbakmechaniek al maanden met grote vertragingen reed en we de laatste RE daardoor misten. Wij hebben toen ons kaartje in Hannover aan het loket laten valideren voor de IC. En dus konden wij rustig blijven zitten toen de conductrice behoorlijk boos omriep dat iedereen met een QdL in Bremen de trein uit moest. :)
pi_112957616
Zo, weer thuis van 2 dagen stage.
Gisteravond laat een vertraging veroorzaakt bij Amsterdam Centraal (ATB ingreep :'))
En vandaag van Emmerich terug naar Amsterdam Westhaven (via Houtrak) zelfstandig gereden.

Ging lekker, gezien ik al 4 weken niet meer met ATB had gereden :')
Alleen maar ERTMS gereden, wat een verademing is ATB EG dan :D
  zaterdag 16 juni 2012 @ 01:08:38 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112957791
Op wat voor manier is het een verademing? :)
pi_112957838
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 01:08 schreef James1988 het volgende:
Op wat voor manier is het een verademing? :)
Het houdt je wel iets alerter. Bij ERTMS zie je in principe al 8km van te voren een snelheidsverlaging/remming aan komen. Bij ATB niet.
Tenzij je wegbekendheid hebt, dan weet je wel waar je snelheidsverlagingen staan. Ik heb dat nu nog niet gezien dat ik nog in opleiding ben :)
Dus ik zit goed te focussen op seinen en na elke bocht kan er zomaar ineens geel knipper-4 tevoorschijn komen ofzoiets :)
Houdt het wel leuk, en spannend :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 01:11:00 ]
pi_112958474
Nog wat staan "spotten", toen ik op mijn kolentrein aan het wachten was op Emmerich.
Zo zie je maar weer, zelfs de niet-spotter heeft wat over voor jullie O+

En na de terugrit naar Amsterdam Westhaven, bij de OBA kolen laden.
Even nog 2 foto's geschoten :)

zaterdag 16 juni 2012 @ 07:10:56 #250
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112960591
Nou... Weekend Vrij inchecken lukt niet meer ... Stelletje faalhazen bij NS&TLS
Perm. Klassewissel aangevraagd, opgehaald, en dan inchecken met StudentenWeek Korting ...
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 09:42:10 #251
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112961447
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 23:01 schreef James1988 het volgende:
Men heeft die loc niet meer nodig.
Hier staat dan weer dat ie naar Wildenrath is gegaan voor aanpassingen aan de software:
PM mij!
pi_112961609
Je gaat zo'n ding toch niet helemaal naar Wildenrath sturen voor een software aanpassing? Dat kan een stuk goedkoper denk ik door iemand hierheen te halen..
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 09:58:18 #253
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112961628
Nouja, als het echt nieuw is zal er wel getest moeten worden lijkt me..
PM mij!
pi_112963261
Poortjesdrama NS: gemeenten tegen sluiten poortjes stations
Leuk om al die wilde verhalen/reacties te lezen van lui die de klok hebben horen luiden maar...
dag
  zaterdag 16 juni 2012 @ 12:26:50 #255
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112964497
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 09:42 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hier staat dan weer dat ie naar Wildenrath is gegaan voor aanpassingen aan de software:
[ afbeelding ]
Men heeft die foto ook niet meer nodig? :?
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 13:20:09 #256
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112966009
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 12:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Men heeft die foto ook niet meer nodig? :?
Nee, wat heb je nog aan die foto als de loc weg is? Dan zie je alleen een spoorlijn, maar zonder materieel erop :P
PM mij!
  zaterdag 16 juni 2012 @ 13:26:25 #257
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_112966164
Foto's van spoor zijn ook leuk.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 13:31:12 #258
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112966260
quote:
16s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, wat heb je nog aan die foto als de loc weg is? Dan zie je alleen een spoorlijn, maar zonder materieel erop :P
De foto doet het niet :')
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 13:43:32 #259
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112966544
Het ging om het bijschrift op deze pagina: http://www.flickr.com/photos/markrail/7376530854/
Hoewel het bijschrift inmiddels aangepast is _O-
PM mij!
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:02:26 #260
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112975849
Zo. Weer even lekker bezig geweest :s)

zaterdag 16 juni 2012 @ 19:07:38 #261
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112975999
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
lekker setje! :)
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:09:14 #262
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_112976047
Ik zie allemaal bekende namen. Tof, Fles!
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:30:49 #263
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112976823
Ja cool he *) Ben er zelf ook best tevreden over :+
pi_112977406
_O_
pi_112977416
Heb je ook zo'n video gemaakt met bordjes?
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:56:38 #266
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112977750
Nee, misschien doe ik dat over een tijdje wel weer eens als ik er genoeg van interessante bestemmingen heb :)
pi_112977792
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, misschien doe ik dat over een tijdje wel weer eens als ik er genoeg van interessante bestemmingen heb :)
^O^
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:58:36 #268
111382 Ofyles2
pi_112977815
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
Ik word botertjegeil van plaatsnamen in sans-serif lettertypes, ik weet ook niet waarom...
pi_112979900
Grappig.ivm de werkzaamheden staat op het station van Hengelo een blauwe vlag. Wat dus inhoud: : Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering."

Nog nooit eerder gezien :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 20:55:00 ]
  zaterdag 16 juni 2012 @ 20:56:48 #270
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112979998
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:54 schreef MarkoAlmelo het volgende:
een blauwe vlag. Wat dus inhoudt:
Er zit een snellere deelnemer achter u :P

Nee, dat is het Stopplaatssein. In het beschaafde deel van de wereld wordt meestal een lamp gebruikt :Y
pi_112980075
In Utrecht staat vaak een verrijdbaar karretje met een blauwe lamp op het perron :Y.
dag
pi_112980130
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, dat is het Stopplaatssein. In het beschaafde deel van de wereld wordt meestal een lamp gebruikt :Y
Haha :D hier in het oosten des lands zijn we nog niet zover ;(
pi_112980248
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:00 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Haha :D hier in het oosten des lands zijn we nog niet zover ;(
De watervulpunten en kolenvoorraden staan nog naast het spoor? :+
dag
  zaterdag 16 juni 2012 @ 21:11:24 #274
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112980578
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:03 schreef Peter het volgende:

[..]

De watervulpunten en kolenvoorraden staan nog naast het spoor? :+
Nou niet zo nieuwerwets lullen en schiet eens op met het vervangen van dat houten wiel van de koets :{w
  zaterdag 16 juni 2012 @ 21:24:30 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112981218
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja cool he *) Ben er zelf ook best tevreden over :+
Gaaf! Ik zag ook Åndalsnes, ben je daar met de Talent met kantelbak gekomen, door het Raumadal?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 juni 2012 @ 21:34:48 #276
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112981728
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gaaf! Ik zag ook Åndalsnes, ben je daar met de Talent met kantelbak gekomen, door het Raumadal?
Bijna. Ik ben er met de Toyota Verso-S gekomen, en door het Raumadal met de Talent vertrokken *)

Was een aardige monsterrit trouwens, Åndalsnes - Dombås - Trondheim - Østersund - Bräcke - Boden - Vassijaure. Ging ook niet helemaal zonder slag of stoot :') Dat was die rit die eigenlijk tot Narvik had moeten leiden, waarvan ik het laatste stuk tegen SchienenErsatzVerkehr aan liep :') Vanwege de eerste staking in 28 jaar :(
pi_112982333
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:58 schreef Peter het volgende:
In Utrecht staat vaak een verrijdbaar karretje met een blauwe lamp op het perron :Y.
In het beschaafde Enschede hebben ze ook zo'n karretje-met-lamp !
  zaterdag 16 juni 2012 @ 21:48:21 #278
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112982445
Misschien is het karretje handiger voor Koplopers.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 juni 2012 @ 21:59:45 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112982971
Er staat een V250 stil in de spanningssluis bij Hoofddorp. Feest *O*
  zaterdag 16 juni 2012 @ 22:04:26 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112983195
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bijna. Ik ben er met de Toyota Verso-S gekomen, en door het Raumadal met de Talent vertrokken *)
Gaaf! Wij gingen heen en terug met de Renault. :') De dag dat we met de Raumatrein konden gaan, regende het en had je tien meter zicht. Niet de moeite waard, want zo goedkoop was dat ding niet.

quote:
Was een aardige monsterrit trouwens, Åndalsnes - Dombås - Trondheim - Østersund - Bräcke - Boden - Vassijaure. Ging ook niet helemaal zonder slag of stoot :') Dat was die rit die eigenlijk tot Narvik had moeten leiden, waarvan ik het laatste stuk tegen SchienenErsatzVerkehr aan liep :') Vanwege de eerste staking in 28 jaar :(
Da's echt debiel in één ruk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 juni 2012 @ 22:04:47 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112983217
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:59 schreef James1988 het volgende:
Er staat een V250 stil in de spanningssluis bij Hoofddorp. Feest *O*
Mooi, kunnen ze dat ook een keer oefenen met een karper.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 juni 2012 @ 22:05:07 #282
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112983235
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 22:04 schreef Duvel het volgende:

Da's echt debiel in één ruk.
Dat valt best heul mee :P 1789 km in 32 uur uiteindelijk, inclusief die busrit naar Narvik.
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 22:45:35 #283
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112985413
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen...
PM mij!
  zaterdag 16 juni 2012 @ 22:47:44 #284
45532 ziggyziggyziggy
pi_112985523
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 22:45 schreef dennistd het volgende:

[..]

In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen...
In Leeuwarden hebben we er ook nog één. Maar die mag sinds kort niet meer gebruikt worden.
pi_112986146
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 22:45 schreef dennistd het volgende:

[..]

Vaste blauwe lampen ?
  zaterdag 16 juni 2012 @ 23:02:13 #286
45532 ziggyziggyziggy
pi_112986216
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 23:00 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Vaste blauwe lampen ?
Inderdaad, die zijn er op Hengelo.
pi_112986589
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 23:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad, die zijn er op Hengelo.
Misschien een domme vraag. maar die zijn aan de perronkappen bevestigd of waar?
  Redactie Sport zaterdag 16 juni 2012 @ 23:17:08 #288
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112987013
Tussen spoor 1 en 2 (ri. Almelo) en spoor 3 en 4 (ri. Enschede)
PM mij!
  zondag 17 juni 2012 @ 00:35:13 #289
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_112990199
Wat gebeurt er met de oude cta(?) bakken die nu vervangen worden door schermen? Toevallig ergens voor de hobbyist op te kopen?
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  zondag 17 juni 2012 @ 00:39:24 #290
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112990338
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 00:35 schreef WebHawkjuh het volgende:
Wat gebeurt er met de oude cta(?) bakken die nu vervangen worden door schermen? Toevallig ergens voor de hobbyist op te kopen?
Wat wil je ermee? Die dingen zijn echt lomp achterlijk hoerig groot.
  zondag 17 juni 2012 @ 00:45:34 #291
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112990528
Nog even een plaatje van mij op dit late uur. Neem het me niet kwalijk als ik dingen niet goed heb gedaan met belichting etc, het is ook maar een telefoonfoto...

zondag 17 juni 2012 @ 01:10:58 #292
124788 WebHawkjuh
pi_112991342
quote:
15s.gif Op zondag 17 juni 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat wil je ermee? Die dingen zijn echt lomp achterlijk hoerig groot.
Ik zou om te beginnen de afmetingen wel willen weten, maar ik zou er wel wat creatieve plekken in mijn huis voor weten. Helemaal als ik het nog werkend kan hackyhackyen ook.
  zondag 17 juni 2012 @ 01:12:30 #293
124788 WebHawkjuh
pi_112991381
Ik zal zodra ik weer thuis ben eens mijn fotos van de skytrain van Vancouver opzoeken. Ook best leuke apparaten, zonder machinist aan boord!
  zondag 17 juni 2012 @ 01:28:31 #294
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112991897
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 01:10 schreef WebHawkjuh het volgende:

[..]

Ik zou om te beginnen de afmetingen wel willen weten, maar ik zou er wel wat creatieve plekken in mijn huis voor weten. Helemaal als ik het nog werkend kan hackyhackyen ook.
Hou er rekening mee dat het 2,50m breed zal zijn en 50-60 cm diep. De hoogte hangt af van het aantal regels, 2 regels lijkt me 50 cm, 3 regels 70 cm en 4 regels 90 cm.

Die dingen zijn altijd groter dan je denkt.
  zondag 17 juni 2012 @ 01:43:32 #295
124788 WebHawkjuh
pi_112992332
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 01:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hou er rekening mee dat het 2,50m breed zal zijn en 50-60 cm diep. De hoogte hangt af van het aantal regels, 2 regels lijkt me 50 cm, 3 regels 70 cm en 4 regels 90 cm.

Die dingen zijn altijd groter dan je denkt.
Laat mij lekker hobbyen joh ;-)

Nee, ik heb het idee om het in mijn woonkamer (hoog) boven mijn bank te gaan hangen. Daarbij moet ik het geheel redelijk modificeren want ik heb maar 1 zijde nodig. Eigenlijk blijft alleen de diepte van het voorste glaspaneel plus de diepte van het flapjesdraaiding (hoe noemen we zoiets?). TL is te vervangen door LED-Strips.

Een en ander valt of staat wel weer een beetje bij hoe de flapjes worden aangestuurd en of het mogelijk is dit door een eigen controller (Ardunio? Die kun je namelijk ook leren de reisplanner uit te lezen) af te laten handelen.

Kortom, de dingen die ik zou willen weten is de daadwerkelijke afmeting (liefst de 4-regelige, maar als dat echt 90cm is wordt het wat teveel van het goede), en of ik er als normale sterveling (maar met een vader bij NS) aan kan komen.
  zondag 17 juni 2012 @ 01:48:40 #296
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112992459
Ik wil niet lullig zijn, maar ik hoop dan dat het plafond van beton is en dat je een paar goeie keilbouten gebruikt...

Serieus, zo'n ding wil je niet. Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is.
  zondag 17 juni 2012 @ 01:50:07 #297
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112992501
Ik zuig het niet uit mijn duim hoor, die dingen zijn veel groter dan je denkt ;)

Maar goed als iemand per se wil hobby'en, niet mijn probleem :)
  zondag 17 juni 2012 @ 02:08:00 #298
124788 WebHawkjuh
pi_112993064
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 01:48 schreef Anno1982 het volgende:
Ik wil niet lullig zijn, maar ik hoop dan dat het plafond van beton is en dat je een paar goeie keilbouten gebruikt...

Serieus, zo'n ding wil je niet. Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is.
Even ter verduidelijking, meer dan de helft van het apparaat gaat weg*, en alleen de frontplaat plus de flapjesdingen blijven in mijn plan zegmaar.
  zondag 17 juni 2012 @ 02:09:16 #299
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112993107
Nja, effectively dus gewoon heel het ding :P
  zondag 17 juni 2012 @ 02:14:03 #300
124788 WebHawkjuh
pi_112993240
quote:
10s.gif Op zondag 17 juni 2012 02:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Nja, effectively dus gewoon heel het ding :P
nouja maximaal de helft want de achterkant (die dingen zijn toch altijd dubbelzijdig?) kan er al in zijn geheel af.
  zondag 17 juni 2012 @ 02:15:11 #301
124788 WebHawkjuh
pi_112993266
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 01:48 schreef Anno1982 het volgende:

Seinen zijn belachelijk zwaar ja, maar wel ook grappig. Er ligt nog een overweglamp op zolder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')