abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:33:28 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112839292

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P


[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 13-06-2012 17:10:38 ]
pi_112839990
99 gulden voor 3 dagen met 2 personen dacht ik toch. Ja en dan over 10 dagen. Dat was de echte zomertoer, die was er voor het laatst in 2006 ofzo (al niet meer voor die prijs)?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 15:46:52 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_112840105
volgens mij waren de voorwaarden toen al flink verscherpt.

Zomertoer Plus was toen ook een leuke. Kon je mooi ook in de bus mee reizen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:50:12 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112840298
NS Zomertoer sterft na bijna 20 jaar stille dood

De ooit zo populaire zomertoer heeft NS in alle stilte afgeschaft. Dat is ontdekt door Treinreiziger.nl. Met de kaart kon in de zomer voordelig met z’n tweeën door Nederland gereisd worden. De afgelopen jaren verloor de kaart door een stijgende prijs en onaantrekkelijke nieuwe regels aan populariteit.

Zo werd de kaart vanaf 2009 uitsluitend aangeboden voor de eerste klas. Consumentenorganisaties waarschuwden toen al dat daarmee een doodlopende weg werd ingeslagen. In de hoogtij-jaren verkocht NS meer dan 100.000 kaarten per zomer, dat liep in 2008 terug naar 51.000. Recente verkoopcijfers wil het spoorbedrijf uit concurrentieoverwegingen niet meer delen.

Andere acties
Dagkaarten worden tegenwordig ook regelmatig goedkoop aangeboden via Blokker, Hema en Albert Heijn. Deze acties zijn voor de consument voordeliger dan de eigen NS Zomertoer. NS stelt daarnaast dat de kaart met name werd gebruikt door klanten die een dagje uit gingen. Volgens NS zijn de Spoordeelacties daarvoor nu een alternatief. Toch zijn ook die acties minder aantrekkelijk dan in het verleden.

Sinds 1991
Wanneer NS begon met de verkoop van de Zomertour weet het bedrijf niet exact. "Het lijkt dat de kaart in 1994 is ontstaan" zegt een woordvoerder. Uit foto's die ons via Facebook hebben bereikt blijkt dat niet juist te zijn. In de zomer van 1991 werd de kaart gelanceerd, zo blijkt uit de beelden.

Niet adviesplichtig
NS heeft het besluit tot afschraffing zonder raadpleging van consumentenorganisaties genomen. "De Zomertoer maakt niet deel uit van het regulier assortiment en dus zijn we niet adviesplichtig" licht een woordvoerder toe.

Herfsttoer
Behalve de NS Zomertoer verdwijnt ook de minder oude NS Herfsttoer. De NS Lentetoer was al in stilte verdwenen.

http://www.treinreiziger.(...)r_stille_dood-144428
pi_112840540
Ha, mooie foto's (via originele link van treinreiziger).
Plus idd voor 20 gulden extra.

Maar dit is allemaal afgeschaft vanwege die Blokker/Kruidvatkaartjes, of heeft men daar nog een andere reden voor bedacht?
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:56:08 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112840655
Er zijn vele actiekaarten, die goedkoper zijn. NS heeft nu nieuwe varianten in de Spoordeelwinkel, de Spoordeeltoer
  woensdag 13 juni 2012 @ 16:28:19 #7
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_112842564
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt?
pi_112842685
QR-code-lezer in de poortjes inbouwen. Net als bij de uitgang van de zelfscankassa's bij Albert Heijn. :)
  woensdag 13 juni 2012 @ 16:49:52 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112843753
Die E-tickets gaan straks ook vervangen worden door producten die je op je chip kan zetten, of een wegwerp chipkaart aanschaffen voor die rit (ofzoiets had ik begrepen)

En hoe de internationale reizigers dat mogen doen? Dat weet ik (nog) niet :P
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:01:50 #10
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112844432
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:28 schreef ReisT het volgende:
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt?
Ja hoor, met een slijptol. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:07:51 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112844699
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open.

Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat _O-
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:12:06 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_112844915
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:07 schreef James1988 het volgende:
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open.

Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat _O-
"Nee meneer, als u wilt inchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur"
"Nee meneer, als u wilt uitchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur"
_O- _O- _O-
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:16:30 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845091

Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112845343
Zag de foto's al op intranet voorbij komen inderdaad ;)
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:25:20 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845479
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 17:26:01 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_112845511
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef Duvel het volgende:

Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem!
Met twee panto's omhoog :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_112845526
quote:
6s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:25 schreef Duvel het volgende:
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt!
Ik zag het maandag al ;)
Telt dat dan niet?! :(
pi_112845559
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel

De Nederlandse Spoorwegen gaan tot 2025 in totaal zeven miljard investeren in materieel. Een deel van het geld zal worden ingezet voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. Maar ook nieuw Intercitymaterieel staat op het verlanglijstje van NS. Dat heeft een woordvoerder van NS aan treinreiziger.nl gemeld.

De investeringen werden beloofd bij de gunning van het kernnet (hoofdrailnet) aan NS. "7 miljard euro is het totale bedrag aan NS-investeringen in (nieuw) materieel in het kader van de nieuwe concessie", zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

Vervanging
Als het om nieuw materieel gaat, wil NS zowel nieuwe Sprinters als Intercity's bestellen."We willen nieuwe Sprinters bestellen om daarmee de oudere Sprinters (SGM) op termijn te vervangen, maar ook om de verwachte reizigersgroei te kunnen opvangen. Verder zal ook nieuw Intercitymaterieel worden besteld ter vervanging van het oudere Intercitymaterieel (type ICR) en vanwege verwachte reizigersgroei op de IC-trajecten", verduidelijkt Van Scherrenburg.

Economie
Wanneer de nieuwe treinen besteld worden, weet het spoorbedrijf nog niet. Scherrenburg: "De omvang en planning van de bestelling van nieuwe treinen hangt samen met mogelijke verdere decentralisatie van regionale lijnen." Ook spelen de economische ontwikkelingen een belangrijke rol. "Als door economische omstandigheden of door een forensenbelasting de reizigersgroei lager dan verwacht uit zal vallen, dan kunnen sommige investeringen wellicht worden uitgesteld."

Modernisering
Behalve naar nieuwe treinen, gaat een deel van het geld ook naar modernisering van het huidige materieelpark. Zo wordt er nu al geïnvesteerd in de modernisering van dubbeldekkers. Daarnaast kan het geld gebruikt worden voor het aanbrengen van wifi en reisinformatie in bestaande treinen, het geschikt maken van Intercitymaterieel voor de HSL of de inbouw van toiletten in de Sprinter Lighttrain.

Bron
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:30:19 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845690
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Met twee panto's omhoog :)
Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:30:20 #20
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112845693
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Met twee panto's omhoog :)
En rokende onderstations? :P
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:31:55 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112845753
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:30 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En rokende onderstations? :P
Nee, een ICE vraagt evenveel stroom als een gewone trein, is gelimiteerd. En hij rijdt nog eens sneller voorbij ook. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:32:05 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112845763
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:27 schreef b2py het volgende:
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel

Slow news day, dit werd maanden terug al aangekondigd. :P
pi_112845804
Sorry, zie het net staan op treinreiziger ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juni 2012 @ 17:33:08 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_112845811
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig. :)
ah zo. dat van die twee tractie-installaties wist ik niet. Wist wel dat er heel wat assen aangedreven worden, maar niet dat het nog een stap verder zou gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:18:10 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112847452
Er staan twee paaltjes op de route van de Fyra naar de nieuwe brug *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')