quote:Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:
[..]
Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..
Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.
Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gelukkig gaat dat stuk naar de RET, toch?
quote:Snel beslissing nodig over Gronings-Friese spoorlijn
GRONINGEN - Wethouder Dekker van de stad Groningen wil snel een besluit over een mogelijke spoorlijn Groningen - Heerenveen.
Dekker is bang dat het beschikbare geld voor de spoorverbinding anders terug moet naar Den Haag. De provincies Groningen, Friesland en een aantal gemeenten langs het traject zijn groot voorstander van de nieuwe spoorlijn.
Maar de aanleg van de lijn lijkt veel duurder uit te vallen dan de 550 miljoen euro die beschikbaar is. Wethouder Dekker roept alle deelnemende partijen dan ook op om te bekijken waar extra budgetten beschikbaar zijn. Lukt dat niet dan moeten de provincies en gemeenten met alternatieve vervoersplannen komen om het geld in het Noorden te houden.
Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:51 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?
Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
Hmm dat vind ik toch jammer, mooi stukje geschiedenis dat verdwijnt. Wanneer staat het gepland? Misschien dat ik nog een keer langs Vlaardingen rijd. Kan ik meteen onderdelen kopen, dat zit er namelijk naast.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:53 schreef greavy het volgende:
[..]
Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.
Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3.
Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?
En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.
Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef Igen het volgende:
[..]
En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?
Ik wil eerst uit een betrouwbare bron horen wat er gebeurd is. Elsevier, Telegraaf e.d. lopen als een kip zonder kop achter halve roddels aan, en onze vrienden van de PVV doen er nog een schepje bovenop.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:04 schreef greavy het volgende:
[..]
Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.
Dat is wel een heel kromme redenering. Als ik een stuk beton op de HSL leg, en men geeft op mij af omdat ik de veiligheid in het gevaar breng, ondergraven die mensen dan ook de bewering dat de HSL veilig is? Kom op zeg. Als je moedwillig de veiligheid in het geding brengt ben je gewoon heel erg fout bezig.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.
Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.
En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
Het afval gaat naar Le Havre om juist goed verwerkt (lees: gerecycled) te worden. Het transport is veilig zat, die containers kunnen wel wat hebben hoor. Men geeft af op Greenpeace omdat het gewoon kneuzen zijn die vooruitgang en daarmee een leefbare toekomst tegenwerken met vervelende acties en het verspreiden van leugens en onwaarheden.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.
Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.
En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
Dat lijkt mij ook.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:19 schreef James1988 het volgende:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over.
Da's ambtenarenlogica. Als je meer uitgeeft dan je krijgt, dan krijg je de volgende keer misschien meer.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:40 schreef SpeedyRich het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat...
Er zal vast niets gebeuren, maar laten we het niet live gaan uitproberen idd.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.
Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
Okee. Alleen maar onderbuikgevoelens dus. Geen poging tot zinnig argument. Next!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.
Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valtquote:
Dat sowieso. Maar ik ben benieuwd wat voor een wetsvoorstellen ze nu gaan verzinnenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valt
Net als Greenpeacequote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valt
Kernenergie houdt in:quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:19 schreef James1988 het volgende:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie.
Jaloezie dus.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb altijd een grote afgunst gehad jegens Greenpeace en zal dit ook altijd hebben.
Kernenergie is dat ook een tussenstap naar kernfusie, wat wel echt duurzaam zal zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kernenergie houdt in:
- het op milieu-onvriendelijke manier delven van uraniumerts;
- het op milieu-onvriendelijke wijze verwerken van de erts tot uranium;
- het verrijken van uranium om het geschikt te maken voor gebruik in een kerncentrale;
- het bouwen van een kerncentrale met alle daarbij behorende veiligheidsmaatregelen;
- het bedrijven van de centrale met alle risico's (inclusief niet volledig beheersbare);
- het zo mogelijk opwerken van gebruikte splijtstofstaven;
- het opslaan van het afval.
N.B.: het afval blijft duizenden jaren levensgevaarlijk op een niet te beheersen manier: ontsnapt en verspreid radioactief materiaal laat zich niet verwijderen of neutraliseren. Aangezien de mensheid een gedocumenteerde geschiedenis heeft van iets meer dan 2000 jaar, en we net 66 jaar vrij van een wereldoorlog zijn, is het volkomen onmogelijk te beweren dat opslag van kernafval op een duurzaam veilige manier kan geschieden.
Kernenergie is wellicht voor de korte termijn de oplossing om CO2-uitstoot terug te brengen, het brengt op de langere termijn echter veel grotere risico's met zich mee. Reden om het gebruik van kernenergie zo veel mogelijk af te bouwen.
Nee, ik vind het een verwerpelijke club.quote:
das kernfusie idd (nu gebruiken we splitsing), maar het is nog lang niet commercieel rendabel...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Nee, ik vind het een verwerpelijke club.
Overigens is kernfusie veiliger dan kernsplitsing (of net andersom) dus de techniek wordt beter.
Maar dat heeft niks met treinen te maken.
nou.. als je kernfusie zo kan maken dat schappelijk formaat krijgt...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:20 schreef mschol het volgende:
[..]
das kernfusie idd (nu gebruiken we splitsing), maar het is nog lang niet commercieel rendabel...
maar weinig treinenpraat idd
We zitten hier niet op Somda hoorquote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:46 schreef greavy het volgende:
En nu weer on-topic...?
Dit is niet het kernafvaltransport topic
Gaat over wifi in Fyra.twitter:NSHispeed twitterde op donderdag 13-10-2011 om 13:05:30@NS_online @xanderdejong De toeslag betaal je voor de snelle verbinding. We krijgen nu wel heel veel vraag dus onderzoeken het wel. reageer retweet
Waarom bovenleiding weghalen? Dan moet je allemaal nieuw materieel enzo gaan kopen.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou.. als je kernfusie zo kan maken dat schappelijk formaat krijgt...
kan je overal de bovenleiding weghalen.. elk treinstel zn eigen fusiereactortje
tuurlijk nietquote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Waarom bovenleiding weghalen? Dan moet je allemaal nieuw materieel enzo gaan kopen.
Dat gaat hem niet worden met die tunnels denk ik...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 13:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
We zitten hier niet op Somda hoor
Maar ok, enigszins ontopic:Gaat over wifi in Fyra.twitter:NSHispeed twitterde op donderdag 13-10-2011 om 13:05:30@NS_online @xanderdejong De toeslag betaal je voor de snelle verbinding. We krijgen nu wel heel veel vraag dus onderzoeken het wel. reageer retweet
Je moet de betekenis van "afgunst" even opzoeken.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Nee, ik vind het een verwerpelijke club.
IJssel.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Mijn trein van vanochtend![]()
[ afbeelding ]
Incorrecte woordkeuze inderdaad.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je moet de betekening van "afgunst" even opzoeken.
Betekening is een leuke afwisseling. Maar het slaat inderdaad nergens op.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:56 schreef Duvel het volgende:
En ik moet de schrijfwijze van "betekenis" consequenter toepassen.
de Westerschelde heeft ook gewoon GSM antennes er in :-Pquote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:27 schreef James1988 het volgende:
Je kunt in tunnels ook gewoon 3G/wifi aanleggen hoor. De Kanaaltunnel gaat dat volgend jaar krijgen
En jij hebt er vertrouwen in dat dat bij de GHT gaat gebeurenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:27 schreef James1988 het volgende:
Je kunt in tunnels ook gewoon 3G/wifi aanleggen hoor. De Kanaaltunnel gaat dat volgend jaar krijgen
Nee, dit is, bij laagstaande zon in het oosten, iets wat oost-west stroomtquote:
Ik meen me te herinneren dat Greenpeace ook een kolentransport over de weg probeerde te saboteren.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:19 schreef James1988 het volgende:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie.
Jij hebt vlak bij je nieuwe huis een nog veel mooiere rivierquote:Op donderdag 13 oktober 2011 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Mijn trein van vanochtend![]()
[ afbeelding ]
Nee ik moest naar een dokter in Groesbeek voor mn rugquote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Had je tijd te veel, Fles om een eindje om te reizen?
Misschien zeitie dat welquote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:09 schreef Ireyon het volgende:
Groesbeek? Wat zei-tie, dat je vaker moet gaan voetballen?
Hoe kom je er opquote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:36 schreef bork het volgende:
Poolse HSL-planning 2015/2016
http://www.intercity.pl/p(...)0PKP%20Intercity.pdf
Die treintjes kunnen ook hier rijdenen in Dld btw, wel zo handig.
Och, jawel. De voordelen zijn er en de vraag vanuit de klanten is er ook.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 16:54 schreef Ireyon het volgende:
[..]
En jij hebt er vertrouwen in dat dat bij de GHT gaat gebeuren?
1,5 kV staat er anders niet bijquote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:36 schreef bork het volgende:
Poolse HSL-planning 2015/2016
http://www.intercity.pl/p(...)0PKP%20Intercity.pdf
Die treintjes kunnen ook hier rijdenen in Dld btw, wel zo handig.
Ja alleen over de HSL en de Betuweroutequote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:36 schreef bork het volgende:
Poolse HSL-planning 2015/2016
http://www.intercity.pl/p(...)0PKP%20Intercity.pdf
Die treintjes kunnen ook hier rijdenen in Dld btw, wel zo handig.
Da's hier om de hoek en je hebt niet gezwaaid?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee ik moest naar een dokter in Groesbeek voor mn rug
Als het onder 3 kV gelijkspanning rijdt dan kan het hier ook wel rondcrossen onder 1,8 kV, alleen je gaat wat minder snelquote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja alleen over de HSL en de Betuweroute
Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 19:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als het onder 3 kV gelijkspanning rijdt dan kan het hier ook wel rondcrossen onder 1,8 kV, alleen je gaat wat minder snel
hmm ja, daar zit wat in. Die Belgische locs kunnen het iig wel aan, anders had bijvoorbeeld de IC Maastricht - Brussel niet kunnen rijden.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 19:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600?
De trein is inderdaad van hetzelfde platform, namelijk het New Pendolino-platform van Alstom. De eerste lichting van deze treinen was besteld voor de Cisalpino-treinen tussen Zwitserland en Italië, maar Cisalpino is eerder ontbonden dan de treinen waren geleverd en toegelatenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 19:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600?
Bron: Leidsch Dagbladquote:Nog meer herrie langs het HSL-traject
Gepubliceerd op 13 oktober 11, 17:37 Laatst bijgewerkt op 13 oktober 11, 17:57
KAAG EN BRAASSEM - Met de komst van Thalystreinen op het HSL-traject Breda-Rotterdam-Amsterdam bereikt de geluidsoverlast in Hoogmade en Roelofarendsveen nieuwe hoogten. Volgens woordvoerder Hein Schildt van de actiegroep ’Geen Gehoor’ horen de bewoners langs het spoor frequenties onder de 500 hertz, die er eerder niet waren. ,,Geluidsschermen houden lage geluiden niet tegen.’’
Minister Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) meldde donderdag in een nieuwe ’voortgangsrapportage HSL-Zuid’ dat zij niet kan zeggen wanneer NS Hispeed de definitieve V-250 hogesnelheidstreinen in gebruik kan nemen. Tot nu toe was ervan uitgegaan dat de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda de langverwachte treinstellen volgend jaar wel zou leveren. Ze blijken echter niet te voldoen aan de technische eisen die de Europese Unie stelt en Schultz weet niet, ondanks ’intensieve samenwerking’, wanneer dat wel zo is. ,,AnsaldoBreda voert uitgebreide tests uit die nodig zijn voor de toelating van V250-materieel in Nederland en België.’’
Volgens mij heb ik vorig jaar met zo'n ding gereisd en het ging prima!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 19:26 schreef James1988 het volgende:
Belgische treinen kunnen inderdaad in Nederland onder 1500 V rijden, maar niet al te lang, het schijnt niet goed te zijn voor de elektronica.
[..]
De trein is inderdaad van hetzelfde platform, namelijk het New Pendolino-platform van Alstom. De eerste lichting van deze treinen was besteld voor de Cisalpino-treinen tussen Zwitserland en Italië, maar Cisalpino is eerder ontbonden dan de treinen waren geleverd en toegelaten
De typenamen zijn ETR (Elettro Treno Rapide) 600 en ETR 610. De ETR 600 is geschikt voor Italië, de ETR 610 ook voor Zwitserland en Italië. De stellen hebben zo'n 2,5 jaar vertraging gehad vanwege technische problemen en onvolkomenheden, de treinen zijn zwaarder dan was afgesproken.
Niet zoals je van Alstom mag verwachten, wellicht speelt het mee dat deze treinen van Alstom Italia afkomstig zijn (=voormalig Fiat Ferroviare)? Het zijn tenslotte niet de eerste treinen van Italiaanse komaf waar problemen mee zijn
Oh god, het volgende hoofdstuk...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 19:33 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: Leidsch Dagblad
Wat krijgen we nou?
Ik heb maar drie woorden: What. The. Fuck. Ik heb nog doorgeklikt naar andere artikelen, als de IC4 op enige manier voor de kwaliteit van de V250 staat hou ik m'n hart vast.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 20:56 schreef carboni het volgende:
[..]
Kan altijd erger
http://translate.google.c(...)6utm_campaign%3Dtiny
http://translate.google.c(...)2Farticle1638609.ece
En de IC4 dondert onderweg uit elkaar. Goed geregeldquote:Op donderdag 13 oktober 2011 20:56 schreef carboni het volgende:
[..]
Kan altijd erger
http://translate.google.c(...)6utm_campaign%3Dtiny
http://translate.google.c(...)2Farticle1638609.ece
Nog niet.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:20 schreef Duvel het volgende:
Is er iemand die al kaarten binnen heeft voor de rondrit van de 1200'en?
Wanneer is het eigenlijk?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:31 schreef MREn het volgende:
[..]
Nog niet.
Maar ook zonder dat je in de trein zit, belooft het een leuke dag te worden in Amersfoort.
12 novemberquote:
ff in de gaten houden.quote:
Dat geloof ik! Maar meerijden vind ik toch ook erg tof!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:31 schreef MREn het volgende:
[..]
Nog niet.
Maar ook zonder dat je in de trein zit, belooft het een leuke dag te worden in Amersfoort.
quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:50 schreef Duvel het volgende:
Ik heb geen afwijzing ontvangen van NVBS, en geen geld terug, ook al ben ik geen lid of donateur... Mag ik dan mee?
Nee, JIJ niet.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:39 schreef dennistd het volgende:
en eind oktober/begin november krijgen de deelnemers bericht (kreeg ik als antwoord op mijn mail daarover)
Tja wat hierboven al gezegd wordt: wtf?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 20:56 schreef carboni het volgende:
[..]
Kan altijd erger
http://translate.google.c(...)6utm_campaign%3Dtiny
http://translate.google.c(...)2Farticle1638609.ece
Kan nog weleens lastig worden als ik het zo allemaal eens leesquote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:09 schreef MTL het volgende:
[..]
Tja wat hierboven al gezegd wordt: wtf?
Zou die V250 ooit nog in normale dienst komen?
moeten ze maar een bestaand concept nemen ipv t wiel weer uit proberen te vindenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kan nog weleens lastig worden als ik het zo allemaal eens lees
het komt goed, ooitquote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kan nog weleens lastig worden als ik het zo allemaal eens lees
Bijkomend probleem is dat de IC3's stilaan uit elkaar vallen. Wat DSB de volgende keer moet doen is een deugdelijk bestek schrijven en AnsaldoBreda bij voorbaat uitsluiten.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:46 schreef James1988 het volgende:
Ik zit eens wat rond te kijken op ekstrabladet.dk, het staat er vol met artikelen over de IC4... wat een ramptrein is dat zeg
Je weet dat er bepaalde voorrangsregels van kracht waren?quote:
Ik zit je te dollenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:08 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je weet dat er bepaalde voorrangsregels van kracht waren?
Waarom niet?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik heb me sowieso niet ingeschrevenHet komt wel goed
Waarom wel? Ik heb wel vaak zat in een trein achter een 1200 gezeten. Beschouw dat niet echt als iets van vroeger of zo.quote:
Er komen nog wel wat varianten in Amersfoort, maar je moet zelf maar komen kijken welke dat zijnquote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ff in de gaten houden.
Dan komt dat spuuglelijke ding met die NVBS pornobanner ook weer langs zekerDat wordt soepen...
En zo schuift het steeds verder op. Het zou medio september zijn, tenslotte.twitter:treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:20:14Overdracht V250 wordt nu medio november / december verwacht, zo meldt @NSHispeed aan treinreiziger.nl reageer retweet
Ik vind het in elk geval hoopgevend dat het gesteggel nu over maanden gaat, niet over jaren. Toch?quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:23 schreef James1988 het volgende:
En zo schuift het steeds verder op. Het zou medio september zijn, tenslotte.twitter:treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:20:14Overdracht V250 wordt nu medio november / december verwacht, zo meldt @NSHispeed aan treinreiziger.nl reageer retweet
mja, met mazzel gaat de V250 in april in dienst. Vergeet niet dat je eerst machinisten op moet leiden en daarna nog een proefbedrijf met die dingen moet gaan rijden.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:28 schreef James1988 het volgende:
Het kan nog steeds, met wat kunst- en vliegwerk vanuit Hispeed. Naar Brussel hoef je sowieso dit jaar niet meer te verwachten. Met een beetje mazzel in juni/juli.
Tsja, in juni meldde treinreiziger.nl dat het medio september zou zijn. Ik ben zeer kritisch wanneer ik ook maar iets hoor over datums voor de HSL, want ze worden steevast niet gehaald.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik vind het in elk geval hoopgevend dat het gesteggel nu over maanden gaat, niet over jaren. Toch?
Eerder dan april kan ook nog wel gebeuren, maar zoals ik al zei: met kunst- en vliegwerk.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, met mazzel gaat de V250 in april in dienst. Vergeet niet dat je eerst machinisten op moet leiden en daarna nog een proefbedrijf met die dingen moet gaan rijden.
Maar trekt ooit iemand de bronnen van treinreiziger.nl in twijfel? Daar hoor je nooit wat over namelijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:33 schreef James1988 het volgende:
Tsja, in juni meldde treinreiziger.nl dat het medio september zou zijn. Ik ben zeer kritisch
Treinreiziger.nl zit volgens mij redelijk dicht op het vuur, er is niet echt reden om ze in twijfel te trekken. De artikelen die ze publiceren kloppen feitelijk gezien, zijn te controleren, of hoor ik ook langs andere kanalen (die ik wel degelijk vertrouw).quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar trekt ooit iemand de bronnen van treinreiziger.nl in twijfel? Daar hoor je nooit wat over namelijk.
twitter:Omied twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:26:25@treinreiziger nov/dec 2012? Of komend nov/dec al? #Fyra #V250 #overdracht reageer retweet
Mwehehetwitter:treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:27:54@Omied 2011, maar dan nog niet in de reizigersdienst. Daar durven ze geen datum bij te noemen. reageer retweet
Ik ook nog niet.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:20 schreef Duvel het volgende:
Is er iemand die al kaarten binnen heeft voor de rondrit van de 1200'en?
Dat zal je nog te horen krijgen. Ik heb ook nog niks gehoord.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 21:50 schreef Duvel het volgende:
Ik heb geen afwijzing ontvangen van NVBS, en geen geld terug, ook al ben ik geen lid of donateur... Mag ik dan mee?
quote:Snel akkoord HSL-lijn Breda-Antwerpen
BREDA - Minister Schultz van Haegen ondertekent op 30 november een contract met de Belgische regering over de hsl-verbinding Breda-Antwerpen.
Dat heeft de Bredase verkeerswethouder Wilbert Willems donderdagavond gezegd.
Eerder deze week liet Willems al doorschemeren dat er schot zit in de zich al lang voortslepende gesprekken over de hsl-shuttle. Woensdag kreeg hij van het ministerie te horen dat eind volgende maand spijkers met koppen worden geslagen.
Te laatquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:36 schreef James1988 het volgende:
Snel akkoord HSL-lijn Breda-Antwerpen
BREDA - Minister Schultz van Haegen ondertekent op 30 november een contract met de Belgische regering over de hsl-verbinding Breda-Antwerpen. Dat heeft de Bredase verkeerswethouder Wilbert Willems donderdagavond gezegd.
Eerder deze week liet Willems al doorschemeren dat er schot zit in de zich al lang voortslepende gesprekken over de hsl-shuttle. Woensdag kreeg hij van het ministerie te horen dat eind volgende maand spijkers met koppen worden geslagen.
Bron: BN De Stem
Vanwaar dequote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:36 schreef greavy het volgende:
Breda krijgt hun lang om gezeurde HSL-verbinding met belgië
Waarom? Eens per 2 uur Schiphol - Hannover - Berlin is ook genoeg toch?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:49 schreef James1988 het volgende:
Dan moeten ze het wel een beetje slim aanpakken en dat ding 1x per uur laten rijden, niet 1x per 2 uur zoals met die kansloze Fyra Den Haag - Breda - Brussel.
Als er gewoon eens iemand gloeiend de pest krijgt en er eens naar reizigersbelangen gekeken gaat worden? Is dat een goed idee of niet?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:12 schreef James1988 het volgende:
Infrabel vraagt een hogere infraheffing voor tragere treinen op HSLs, vandaar dus geen ICRm PRIO over de HSL in België
Dit is alleen maar echt zo als alles op blokafstand achter elkaar aan rijdt. Om dat met die kometensnelheden te gaan doen lijkt me niet enorm handig, tenzij die blokken minimaal 10 km lang zijnquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:23 schreef James1988 het volgende:
Dat RFF dat zou doen bij treinen op de LGV Nord of LGV Paris-Sud Est kan ik me voorstellen, die lijnen zitten gewoon stampvol en een tragere trein betekent minder capaciteit voor andere treinen.
Op de HSL zijn zeker wel blokken in gebruikt, maar bepalend is de headway.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit is alleen maar echt zo als alles op blokafstand achter elkaar aan rijdt. Om dat met die kometensnelheden te gaan doen lijkt me niet enorm handig, tenzij die blokken minimaal 10 km lang zijn
Of werkt dat systeem niet met blokken?![]()
Kan je vanuit 300 km/h binnen 2300 meter stilstaan in geval van nood?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:51 schreef James1988 het volgende:
Onder ERTMS Level 2 geldt een Vmax van 300 km/h met een bloklengte van 2300 meter.
Bij ERTMS Level 1 heb je te maken met vaste bakens, de bloklengte is daar veel groter omdat de bakens minder vaak liggen. Bij ERTMS Level 2 worden er voortdurend gegevens uitgewisseld (via GSM-R/GPRS) met het Radio Block Centre (RBC), zegmaar het controlecentrum. De gegevens die worden uitgewisseld bevatten ook informatie over snelheid e.d.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kan je vanuit 300 km/h binnen 2300 meter stilstaan in geval van nood?
Nou niet meer zeuren Ireyonquote:(RBC)
Die ICE in Eschede stond wel in één keer stil...quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 09:58 schreef Duvel het volgende:
Die 2300m is ook geen noodremming, maar iets comfortabelers, ook rekening houdend met enige marge en het feit dat de trein voor je nooit in één keer stilstaat.
Met zeven bakken als kreukelzone.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:10 schreef MREn het volgende:
[..]
Die ICE in Eschede stond wel in één keer stil...
Maar als achteroprazende trein heb je niet zo veel met dat voorste stuk te maken als je met 300 km/uur op het achterste deel af komt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:20 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder.
Daarvoor heb je ook weer treindetectie. Als een blok bezet blijft (bijvoorbeeld omdat een Fyra een rijtuig is kwijtgeraakt onderweg) kan een Thalys nooit met 300 km/h een blok inrijden. ERTMS berekent dan een remcurve tot voor het blok dat bezet blijft, en op dat moment moet je stil staan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:45 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar als achteroprazende trein heb je niet zo veel met dat voorste stuk te maken als je met 300 km/uur op het achterste deel af komt.
Als je blokken 250 meter lang zijn wel, maar dat vereist nogal veel hardware en is alleen nuttig als je zo langzaam rijdt. Met Level 3, glijdend variabel blok, wordt dat wel makkelijker, maar dat verwacht ik de komende tien jaar nog niet.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:49 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over?
Level 1 werkt met bakens in het spoor. Die bakens zijn duur, hebben een energiebron nodig, hebben een databron nodig en zijn - net zoals alle hardware die je ergens wegzet - storingsgevoelig. Als zo'n ding om 5 uur 's ochtends stuk gaat, midden in de Groene Hart-tunnel, moet je er iemand heen sturen. Je wil die dingen dus minder vaak wegleggen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 15:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Oh nu snap ik hetlevel 2 werkt nog met vaste blokken, ik dacht dat op dat niveau al met 'moving blocks' werd gewerkt.
Dan nog is 7000m bij een Vmax van 160 km/h wel eeeerg ruim.
Bronquote:ERTMS Level 2 continuously transmits movement authorities to the train via a GSM-R radio network. The infrastructure data is held centrally at the control centre. Balises are installed only as position markers, transmitting fixed data to initialise and occasionally recalibrate the train's odometer. Continuous train detection is provided by track circuits or axle counters. Although ERTMS Level 2 is designed as a standalone cab signalling system, it can be overlaid onto conventional lineside signalling so that trains not fitted with ERTMS trainborne equipment may still run on the line.
Sterker nog: twee kilometer voorbij Eschede. De machinist vermoedde een technisch probleem en moest van het seinhuis horen dat hij alleen nog maar de powerhead bij zich had.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:20 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder.
http://de.wikipedia.org/wiki/ICE-Unfall_von_Eschedequote:Der vordere Triebkopf stoppte durch eine automatische Bremsung erst zwei Kilometer hinter dem Bahnhofsgebäude von Eschede. Der Triebfahrzeugführer gab später vor Gericht an, dass er vor Eschede nur einen plötzlichen Ruck verspürt und einen Leistungsabfall bemerkt habe. Nach dem Stillstand ging er daher zunächst von einem technischen Defekt aus und versuchte aus dem Führerstand heraus vergeblich, die ausgefallene Stromversorgung wiederherzustellen. Von dem Unglück wurde er erst durch den Fahrdienstleiter des Bahnhofs Eschede informiert, der ihn per Zugbahnfunk darüber informierte, dass der Triebkopf ohne Wagen vorbeigefahren war.
Dan weet de trein zelf nog niet waar ie is...quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 15:32 schreef James1988 het volgende:
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE).
edit:
[..]
Bron
Makes sense, I guess
Ter aanvulling: in het Engels drukt "must not" uit dat iets ten strengste verboden is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:28 schreef Luco het volgende:
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...
[ afbeelding ]
Jawel, die ook dusquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:17 schreef V2 het volgende:
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet?
Vanaf Tempo 200 met één blok motor zien te remmen op 8 minuscule contactvlakjes, dat duurt even jaquote:
Ezel/steen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:04 schreef greavy het volgende:
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:04 schreef greavy het volgende:
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
Ik vind ook dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Desnoods laat je je tractie even los als je in het reizigersgedeelte zit. Diesel is verboden daar vanwege de dieselwalmen die daar hangen blijven / de hal naar boven bereiken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?
Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ...
Daarom dus ook hooggroen, zodat de tractie idd even los kan worden gelaten en het station in een vloek en een zucht gepasseerd kan worden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:16 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik vind ook dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Desnoods laat je je tractie even los als je in het reizigersgedeelte zit. Diesel is verboden daar vanwege de dieselwalmen die daar hangen blijven / de hal naar boven bereiken.
Zijn er geen locs in rotterdam beschikbaar dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?
Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ...
Ook al zijn ze in Rotterdam beschikbaar, moeten ze eerst helemaal naar Hoofddorp, om daar terug te steken. De hulplocs die ze kunnen gebruiken mogen niet op de HSL tenzij buiten dienst.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:29 schreef Fixers het volgende:
[..]
Zijn er geen locs in rotterdam beschikbaar dan?
Volgens mij kun je dat spanningsloze stuk best onder spanning brengen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:12 schreef James1988 het volgende:
Ze staan midden bovenop de spanningssluis stil ja, de meest ongelukkige plek waar je kunt stranden:
• Evacuatie is zo goed als onmogelijk
• Iets te eten/drinken laten brengen kan dus ook niet
• Reddingsmiddelen zijn zeer beperkt (geen rolstoelbrug enzo)
• Een elektrische loc kan er niet komen (want spanningsloos gebied bovenop een helling)
• Een dieselloc kan er alleen komen door een gigantisch eind om te rijden, want mag niet door de Schipholtunnel.
En dan krijg je toevallig een ATB-storing en sta je met een noodremming langs het perron stil.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daarom dus ook hooggroen, zodat de tractie idd even los kan worden gelaten en het station in een vloek en een zucht gepasseerd kan worden.
Sorry dat ik het vraag maar;quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?
Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ...
Je hebt in Nederland hoge en lage seinen. Bij een hoog groen sein mag je op volle snelheid doorrijden, bij een laag groen sein mag je maar 40 km/u.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Sorry dat ik het vraag maar;
Wat is hooggroen?
Dieseldampen op Schiphol Plaza lijken me nou niet echt ideaal, denk dat er wat rookmelders en sprinklers afgaan dan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Waarom mag een losse loc niet door de schipholtunnel?
Ik wist niet dat bij de dwergseinen een limiet zat van 40km/u.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland hoge en lage seinen. Bij een hoog groen sein mag je op volle snelheid doorrijden, bij een laag groen sein mag je maar 40 km/u.
Maar goed, op Schiphol staan toch alleen maar hoge seinen.
Tjemig, als je die loc met 100 km/u de tunnel in laat rijden, haalt ie moeiteloos het station, mits groene golf. De Schipholspoortunnel kent geen X/G-regime?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dieseldampen op Schiphol Plaza lijken me nou niet echt ideaal, denk dat er wat rookmelders en sprinklers afgaan dan.
Er gaat nooit cargo door de Schipholtunnel, dus X/G zal ook niet van toepassing zijn dan. Of je die loc zonder stoppen en zonder tractie te geven door de Schipholtunnel kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Er zit tenslotte een helling aan iedere kant.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Tjemig, als je die loc met 100 km/u de tunnel in laat rijden, haalt ie moeiteloos het station, mits groene golf. De Schipholspoortunnel kent geen X/G-regime?
Hoog groen wil vooral zeggen dat bij nadering van een station het uitrijdsein al veilig toont, zodat je niet op geel (=40 km/h) maar op groen binnenkomt. Dan laat de ATB toe dat je lekker laat remt en kan je wat vertraging inhalen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Sorry dat ik het vraag maar;
Wat is hooggroen?
Waarom mag een losse loc niet door de schipholtunnel?
quote:Hallo allemaal
Hoe wordt het treinverkeer in goede banen geleid? Wat gaat er allemaal automatisch en wat blijft mensenwerk? Kortom: hoe ziet het werk op een ProRail Railverkeersleidingspost eruit? De NVBS afdeling Jongeren gaat het bekijken!
Op zaterdagmiddag 19 november kunnen we letterlijk en figuurlijk een kijkje gaan nemen voor en achter de schermen van de 'Post Amersfoort'. Verzamelpunt is NVBS Centraal (in het stationsgebouw van Amersfoort), waar de Winkel en de Bibliotheek zijn geopend. Groepsgewijs gaan we lopend naar de RVL-Post.
De excursie duurt per groep ongeveer een uur. Aanmelden kan door voor 12 november een e-mail te sturen naar jongeren@nvbs.com. Vermeld hierbij je naam, lidmaatschapsnummer (als je NVBS-lid bent), leeftijd en 06-nummer. De groepsindeling met te verwachten verzameltijd wordt enkele dagen vooraf verzonden. Hou deze website in de gaten voor meer informatie.
Let op: het aantal deelnemers is beperkt. NVBS-leden en jongeren hebben daarom voorrang. Dus wees er snel bij voor deze unieke excursie!
Vragen zijn natuurlijk altijd welkom.
Vriendelijke groet,
namens de NVBS-jongeren,
Tim Goorman
Duidelijk!quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Hoog groen wil vooral zeggen dat bij nadering van een station het uitrijdsein al veilig toont, zodat je niet op geel (=40 km/h) maar op groen binnenkomt. Dan laat de ATB toe dat je lekker laat remt en kan je wat vertraging inhalen.
Dankje, heb zojuist een mail gestuurdquote:
Nee, X/G is dan idd niet van toepassing. Je zult nog verbaasd zijn hoe lang zelfs een losse loc uitrolt. En als je het station door bent, kun je weer tractie geven.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
Er gaat nooit cargo door de Schipholtunnel, dus X/G zal ook niet van toepassing zijn dan. Of je die loc zonder stoppen en zonder tractie te geven door de Schipholtunnel kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Er zit tenslotte een helling aan iedere kant.
Ik weet het, er zijn Fyra-machinisten die vanaf de brug over het Hollandsch Diep tot aan Breda hun trein laten uitrollen. Het kan dus zeker wel.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je zult nog verbaasd zijn hoe lang zelfs een losse loc uitrolt. En als je het station door bent, kun je weer tractie geven.
Station Schiphol is zelfs zessporig, en als je daar strandt zet je de motor uit en wacht je op de elektrische hulploc.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
mja, dat hebben ze ook als die loc tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem strandt, of op een ander tweesporig stukje
En die gaat natuurlijk ook stuk, etc.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:02 schreef James1988 het volgende:
Een hulploc om de hulploc weg te slepen
quote:PVV wil trein CS - Rdam The Hague Airport
PVV-Raadslid Richard de Mos vindt dat de Haagse wethouder Peter Smit zich bij het Rijk hard moet maken voor de komst van een treinstation op Rotterdam The Hague Airport, zodat er een directe treinverbinding tussen Den Haag CS en de luchthaven wordt gerealiseerd.
De Mos: ‘We hebben tegenwoordig de mond vol van de metropoolregiogedachte Den Haag – Rotterdam. Dat is hartstikke mooi, maar daarbij past ook een treinverbinding naar de luchthaven van die metropool. Bovendien heeft Den Haag letterlijk de trein gemist voor wat betreft de aansluiting op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) en heeft de wethouder alle reden om eens flink op de Rijksdeuren te bonzen.’
Melanie Schultz reageerde daarop:quote:Gelderland wil af van ProRail
ARNHEM - Verbeteringen aan het spoor in Gelderland moeten ook door andere partijen dan spoorbeheerder ProRail worden uitgevoerd. Dat bepleiten onafhankelijk van elkaar de Gelderse gedeputeerde Co Verdaas (PvdA) en Statenlid Alex Mink (SP).
Mink lanceert vandaag in deze krant het idee om samen met Overijssel en Limburg een zuidoostelijke spoorwegmaatschappij op te richten. Die zou verantwoordelijk moeten worden voor het beheer en de vernieuwing van de regionale spoorlijnen in deze drie provincies. Volgens Mink lijdt spoorbeheerder ProRail aan randstadcentrisme. Hij verwijst naar de trage aanpak van de storingen op de lijn Arnhem-Winterswijk. ‘In de Randstad zouden tien treinstoringen in tien maanden tijd terecht volkomen onacceptabel zijn.’
Mink denkt dat, om voldoende schaalgrootte te krijgen, samenwerking tussen de drie provincies nodig is. Met zo’n eigen spoorbeheerder zou Gelderland veel makkelijker dubbelspoor in de Achterhoek kunnen aanleggen.
Verdaas’ irritatie is ook gewekt door moeizame gesprekken met ProRail over verbetering van het Achterhoekse spoor. „We zijn nu afhankelijk van één partij. Waarom kunnen we niet zeggen: we zoeken een andere partij, of dat nou een Franse of een Duitse is, en leggen zo dat extra spoor aan. Daarna sluiten we een contract voor tien jaar voor het beheer.”
Verdaas heeft over zijn ideeën oriënterend overleg met Kamerleden en topambtenaren gevoerd en ziet mogelijkheden om erop door te gaan. „Of het lukt, weet ik op dit moment niet. Maar je kunt als provincie ook op je handen zitten en niets doen. Daar kies ik niet voor.”
quote:Minister: geen Gelderse concurrent ProRail
DEN HAAG - Minister Schultz van Verkeer gaat niet toestaan dat de provincie Gelderland op het spoor zaken doet met een andere partij dan de nationale spoorbeheerder ProRail. Dat heeft ze dinsdag gezegd in de Tweede Kamer.
De Gelderse gedeputeerde Co Verdaas (PvdA) en SP-Statenlid Alex Mink stelden dat zaterdag voor uit onvrede over de prestaties van ProRail in de Achterhoek. Daar hebben reizigers al jaren te maken met veel vertragingen, onder meer door slecht onderhoud aan het spoor. Mink stelde voor met Limburg en Overijssel een eigen spoorbeheerbedrijf op te richten.
Maar Schultz vindt net als haar voorganger Eurlings dat het te ingewikkeld is om het spoor door meerdere bedrijven te laten beheren. Zij werd om haar opvatting gevraagd door PvdA'er Jacques Monasch, die vindt dat het oplossen van de spoorproblemen in Gelderland maar eens als testcase moet gelden voor ProRail. Ook Schultz vindt dat de spoorbeheerder het in Gelderland beter moet gaan doen. Ze zei zich nadrukkelijker met de uitvoering van het verbeterplan voor het spoor Arnhem-Winterswijk te gaan bemoeien.
Vanaf 2012 gaat ze werken met een lijst van de slechtst functionerende spoorlijnen. Die lijnen zullen dan met voorrang worden aangepakt.
Volgens mij wel, maar weet niet zeker.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die gast zit toch ook bij de STAR?
Opzet geslaagd.. (aandacht voor deze lijn)quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:37 schreef greavy het volgende:
Oja, ik vond ook nog een artikeltje:
[..]
Melanie Schultz reageerde daarop:
[..]
Ik meen van wel. Als het goed is ben ik hem destijds in Veendam al eens tegengekomen,quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:42 schreef greavy het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar weet niet zeker.
Zeker. Mag ook wel eens wat extra aandacht komen, en daar ging het dus ook omquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:42 schreef Peter het volgende:
[..]
Opzet geslaagd.. (aandacht voor deze lijn)
Omdat 't de laatste trein van de dag is?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:40 schreef b2py het volgende:
Waarom rijdt de 2100 van 21:43 maar tot Bergen op Zoom volgens Schiphol AV?
Wat een tekst, vooral met dat laatste erbij:quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:52 schreef greavy het volgende:
- Vertrekproces aanpassen (staat er niet in, maar is van 25 seconden naar 35 seconden voor de minuut v/d vertrektijd gegaan)
Dat is toch geen punt, dit zou altijd moeten gebeuren, zeker als het de aansluitingen zoveel zou verbeteren (maar die verslechteren ook door niet te wachten). Deuren dicht doen als dat moet en niet wachten kan in de huidige tijd, wat wil je dan met die extra tijd? Eerder vertrekken, net als toen met ETMET? En ik vraag me af hoe ze dat zien te combineren met langere rijtijden en het in stand houden van aansluitingen (Wachttijd Regeling Trein).quote:De verhoogde aandacht voor tijdig vertrek op deze trajecten komt ten goede aan een betrouwbare aankomst volgens dienstregeling voor onze reizigers, waardoor de aansluitingen vaker worden gehaald.
Het kan er beter op worden, omdat de concessiehouder directer kan sturen op wat er in de regio moet gebeuren met het spoornetwerk.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:55 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat als de concessiehouder het onderhoud gaat uitbesteden, het er beter op gaat worden.
dat gaat op lengte met zogenaamde bakbordenquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef TheFrankey het volgende:
Hoe weet een machinist precies waar hij moet stoppen langs het perron? Is er markering op lengte? Of cameras?
Een machinist wordt geacht te weten hoe lang zijn trein is (okee dit gaat ook nogal eens mis) maar er staan langs het perron of in het spoor schuin geplaatste vierkante blauwe borden met een cijfer erop. "hier stoppen met zoveel rijtuigen aan boord" etc.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef TheFrankey het volgende:
Hoe weet een machinist precies waar hij moet stoppen langs het perron? Is er markering op lengte? Of cameras?
What??quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:58 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er is al een spoorverbinding bij zestoenhoven wat mij betreft http://maps.google.nl/map(...)g=w&mra=ltm&t=h&z=15
Er is daar genoeg ruimte iig.. gewoon een spoor ernaast bouwen en dan een pendeldienstje naar het vliegveld.. als het al moet..quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
What??![]()
Dan ben je echt een mongool als je een spoor gaat aanleggen voor dat kutvliegveldje... Bouw dan inderdaad een boog bij meiersplein..
8x / uur leiden -> Amsterdam per uurquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Paar dingetjes
De Fyra, staat ie net stil op het stuk zonder stroom zegmaar, met de pantograaf tussen twee draden in? Dat heb ik weleens met een tram gehad, moest we allemaal uitstappen en duwen (geen geintje
)
Tevens kreeg ik vandaag een emailtje van ns met de aankondiging van de nieuw disndregeling waarop ik aandachtig de drie pdfjes heb binnengehaald en doorgelezen heb, maar ik kan er niet anders uit opmaken dat dit gewoon de reiziger met kulsmoezen de fyra in pesten is. Uiterst onhandige verwoording in de Q&A. Triest, heel triest
http://www.ns.nl/binaries(...)ng-2012-randstad.pdf
http://www.ns.nl/binaries(...)kste-wijzigingen.pdf
http://www.ns.nl/binaries(...)nstregeling-2012.pdf
Zouden ze hier eens moeten doen, de buslijn van marne la vallee naar Charles de Gaulle opheffen (reistijd 50 min 1,80 euro) omdat de TGV er toch ligt (13 minuten, 15,70 minimum prijs)
Is daar überhaupt wel een markt voor? Als al het Fyra-geweld straks eenmaal in volle gang is zijn er iets van 8.000 stoelen per uur per richting beschikbaar, in totaal (HST's + ICs) als het niet meer is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 01:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
8x / uur leiden -> Amsterdam per uur
Want Maartensdijk is een metropool en Hollandse Rading toch echt te ver weg? Nu ze met light trains rijden gaan, ze ook maar gelijk voor tramhalte afstanden tussen de stations. Net zulke onzin als station Vaartsche Rijn. Het enige wat dat toevoegd is een langere reistijd en slechtere overstappen. De stop op Hollandsche Rading kost al 5 minuten.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:48 schreef bork het volgende:
NS overweegt treinstation bij Maartensdijk
Was er vroeger natuurlijk al -> http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1920-1930/161837
Wat staat daar voor leuks op?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 05:28 schreef greavy het volgende:
Mijn verzameling uitgebreid met de gelimiteerde oplage van ProRail Monopoly
De baklengtes zijn globaal vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 08:59 schreef TheFrankey het volgende:
Dank voor het antwoord. Maar een koploper is toch niet evenlang als een drdd of een virm?
Idd, de Europese standaard voor een rijtuig is (op magische wijze) 26.400 mm. Maar in een VIRM-VI zitten al meerdere bakken van verschillende lengte.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
De baklengtes zijn globaal vergelijkbaar.
Voer voor de onderbouwing van de klacht bij de NMa: wat doet een product van een andere spoorvervoerder zo prominent in een NS folder?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Paar dingetjes
De Fyra, staat ie net stil op het stuk zonder stroom zegmaar, met de pantograaf tussen twee draden in? Dat heb ik weleens met een tram gehad, moest we allemaal uitstappen en duwen (geen geintje
)
Tevens kreeg ik vandaag een emailtje van ns met de aankondiging van de nieuw disndregeling waarop ik aandachtig de drie pdfjes heb binnengehaald en doorgelezen heb, maar ik kan er niet anders uit opmaken dat dit gewoon de reiziger met kulsmoezen de fyra in pesten is. Uiterst onhandige verwoording in de Q&A. Triest, heel triest
http://www.ns.nl/binaries(...)ng-2012-randstad.pdf
http://www.ns.nl/binaries(...)kste-wijzigingen.pdf
http://www.ns.nl/binaries(...)nstregeling-2012.pdf
Zouden ze hier eens moeten doen, de buslijn van marne la vallee naar Charles de Gaulle opheffen (reistijd 50 min 1,80 euro) omdat de TGV er toch ligt (13 minuten, 15,70 minimum prijs)
Hier ging het dus niet goed;quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 08:59 schreef TheFrankey het volgende:
Dank voor het antwoord. Maar een koploper is toch niet evenlang als een drdd of een virm?
Maar wel een papieren spoorboekjequote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Voer voor de onderbouwing van de klacht bij de NMa: wat doet een product van een andere spoorvervoerder zo prominent in een NS folder?
Nee hoor, dat suggereren ze niet. Dan had er wel gestaan "wilt u een echt spoorboekje" ipv "wilt u echt een spoorboekje".quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:53 schreef bork het volgende:
[..]
Maar wel een papieren spoorboekje![]()
Wilt u echt een spoorboekje, dan sturen we ook dit jaar een gedrukt
exemplaar toe (maximaal 1 per klant). Het nieuwe spoorboekje zal pas vanaf medio
december 2011 in papierenvorm beschikbaar zijn.
NS suggereert dus dat online/digitale data/gegevens niet echt zijn
Verhip, jij bent wakkerder dan ikquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee hoor, dat suggereren ze niet. Dan had er wel gestaan "wilt u een echt spoorboekje" ipv "wilt u echt een spoorboekje".
Vind je dat werkelijk zo vreemd als je bedenkt dat die sprinter door een metropoolgebied rijdt?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:15 schreef Hugo__Boss het volgende:
Nou, nieuwe dienstregeling:
Breda-Prinsenbeek - Rotterdam Blaak.
Heen: 36 minuten met overstap in Dordrecht op intercity, zonder overstap 47 minuten met nieuwe sprinter
Terug: zo'n 40-42 minuten zonder overstap met sprinter, eventueel Fyra via Rotterdam en Breda, maar niet echt zinvol. Geen intercity mogelijkheid.
Flink verschil in reistijd sprinter zeg!
Maargoed, op 3 stops extra na dus terug een verwaarloosbare extra reistijd en heen kan het 5 min sneller.
Die symmetrie is toch gewoon "ongeveer"? Het zal wel zijn dat je het net niet haalt op Dordrecht omdat de IC's via spoor 4/5 zullen rijden en de stoptreinen via spoor 2/3.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:29 schreef Igen het volgende:
Het is in die zin wel gek, dat de NS-dienstregeling in principe symmetrisch is en je heen en terug precies dezelfde reismogelijkheden zou moeten hebben.
Heb het even nagekeken, terug heb je een overstaptijd van 0 of -2 minuten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:22 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Die symmetrie is toch gewoon "ongeveer"? Het zal wel zijn dat je het net niet haalt op Dordrecht omdat de IC's via spoor 4/5 zullen rijden en de stoptreinen via spoor 2/3.
Waarom rijdt je vader dan ook met zijn trein op de A2quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein
Gaat nog tot 21:00 duren.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein
Deze?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein
Zo lollig is het anders niet vriend.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Waarom rijdt je vader dan ook met zijn trein op de A2
Yep.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:22 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Deze?
http://www.9292ov.nl/9292(...)in+bus+tram+metro%29
Pa en ma vet geschrokken, trein best wel stuk, er gaan geruchten dat het een bewuste actie zou zijn: 2 mensen die hun auto op het spoor gezet zouden hebbenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:25 schreef Duvel het volgende:
Lijkt me nogal vervelend. Pa ok? Trein ok? Slachtoffer in de auto denk ik...
Al deze mensen zijn inmiddels doodquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:19 schreef Bitlord het volgende:
Grappig trouwens wie er in België allemaal gratis met de trein mag (nmbs.be). Zijn dit soort regelingen er in Nederland ook?
Gratis
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas
- Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ??
wtfquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:19 schreef Bitlord het volgende:
- gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat
quote:17:32:48 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN Tentamen suicide PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005602 BRW Meerssen ( AOV )
Ja..quote:
quote:17:32:48 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN Tentamen suicide PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005602 BRW Meerssen ( AOV )
17:24:37 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005602 BRW Meerssen ( AOV )
17:23:26 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN tel contact meldkamer brandweer
1004604 BRW Limburg-Zuid ( RAGS )
17:23:18 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein 1595 1996 1981 PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005998 BRW Limburg Zuid ( Monitorcode )
1004620 BRW Limburg-Zuid ( HOvD District 1 en 2 )
1004612 BRW Limburg-Zuid ( Haakarmbak )
1004602 BRW Limburg-Zuid ( ROvD )
17:16:16 15-10-11 A 1
24. Limburg Zuid AMBU A1 BUNDE 44232
1023032 RAV Limburg-Zuid ( Ambu 24-132 Maastricht )
17:10:07 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN bel rmp
1005998 BRW Limburg Zuid ( Monitorcode )
17:08:59 15-10-11
24. Limburg Zuid AMBU groot ongeval tel kontakt mka
1023514 RAV Limburg-Zuid ( OvD-G )
17:08:14 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein 1590 1871 1741 PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005998 BRW Limburg Zuid ( Monitorcode )
1004420 BRW Maastricht ( OvD )
1004252 BRW Ulestraten
1004250 BRW Ulestraten ( Blusgroep )
1003151 BRW Valkenburg ( AL/HV )
Ah, helderquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Met de uitdrukking 'poging tot zelfmoord' (tentamen suicidii of TS) bedoelt men een aanslag op zichzelf die niet tot de dood heeft geleid, inclusief die handelingen waarvan de persoon in kwestie vooraf vermoedt dat hij er niet aan zal overlijden: doorgaans gaat het om een ultieme kreet om hulp of aandacht, waarmee hij anderen tot handelen verplicht en ze eventueel met een schuldgevoel opzadelt.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
EHm, ik kan dat niet zo goed lezen. Er was eersteen klein ongeveal, dat is opgeschaald en toen weer afgeschaald? Een aantal (minstens 2? ) brandweerauto's en een ambulance zijn erheen? Of wat staat hier eigenlijk?
Ja, goeie vraag, of die persoon nog in die auto zat of niet is niet uit deze meldingen te halen. Het is sowieso duidelijk dat die persoon, nog, leeft.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ah, helder
Maar dus geen slachtoffers begrijp ik? Alleen die auto die daar nog stond of wat?![]()
Herstel, men staat op een perron in Bunde te wachten op bussen...quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Men is nu aan het overstappen in klaarstaande bussen.
Wat heb je in limburg te zoekenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 18:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Herstel, men staat op een perron in Bunde te wachten op bussen...
Lees ff terug lolligerdquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 18:37 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Wat heb je in limburg te zoeken?
Als je zo die lijst bekijkt van wie er allemaal gratis mee mogen, vraag ik me wel af hoe het met de kostendekking zat in de jaren 50, toen veel mensen uit WO1 en 2 nog gewoon leefden...quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Op vertoon van sollicitatiebrief?
Wat een kul, dan ga ik één keer zitten voor een goede 2 talige brief, verander wat data waar nodig en voila, een lifetime go-passquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Op vertoon van sollicitatiebrief?
Wat weinig treinen...quote:Op zondag 16 oktober 2011 14:27 schreef treinbruno het volgende:
Realtime kaart met alle treinen in Rusland en een deel van de voormalige USSR http://rasp.yandex.ru/map/trains/
Is natuurlijk alleen het langeafstandsverkeer, elektrychka's (regionale treinen) staan er niet op.quote:
Zo gaat het er best vaak jahquote:Op zondag 16 oktober 2011 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3
en van die 8 zijn er zeker 7 leeg, en in die 3 zit genoeg volk voor 4 of 5 bakken?quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3
In zwolle ook altijd leuk... vaak gewoon 12 bakken Groningen en 3 bakken leeuwarden.quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |