abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46:18 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030342

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46:46 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030358
Heb gelijk de link van Blijbol in de OP weer gefixed.
pi_103030469
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103030481
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gelukkig gaat dat stuk naar de RET, toch?
Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:51:52 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030508
quote:
Snel beslissing nodig over Gronings-Friese spoorlijn

GRONINGEN - Wethouder Dekker van de stad Groningen wil snel een besluit over een mogelijke spoorlijn Groningen - Heerenveen.

Dekker is bang dat het beschikbare geld voor de spoorverbinding anders terug moet naar Den Haag. De provincies Groningen, Friesland en een aantal gemeenten langs het traject zijn groot voorstander van de nieuwe spoorlijn.

Maar de aanleg van de lijn lijkt veel duurder uit te vallen dan de 550 miljoen euro die beschikbaar is. Wethouder Dekker roept alle deelnemende partijen dan ook op om te bekijken waar extra budgetten beschikbaar zijn. Lukt dat niet dan moeten de provincies en gemeenten met alternatieve vervoersplannen komen om het geld in het Noorden te houden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:53:16 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030544
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:51 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?
Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.

Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:59:35 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030735
Om 11:00 vertrekt uit de Watergraafsmeer de 1254 als Losse Loc naar Den Bosch(A. 12:45). Daar haalt het één van de 2 V60'jes op, en gaat om 13:10 weer retour Watergraafsmeer.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:01:16 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030776
Het schijnt dat de 'NID'-bak uit Hengelo gister eindelijk in Duitsland is beland...
pi_103030796
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?
pi_103030824
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:53 schreef greavy het volgende:

[..]

Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.

Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3.
Hmm dat vind ik toch jammer, mooi stukje geschiedenis dat verdwijnt. Wanneer staat het gepland? Misschien dat ik nog een keer langs Vlaardingen rijd. Kan ik meteen onderdelen kopen, dat zit er namelijk naast.
pi_103030831
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?
Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:03:31 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030840
Wanneer is mij nog onbekend. De plannen liggen er wel.
pi_103030842
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.
En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:04:32 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030868
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef Igen het volgende:

[..]

En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?
Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:05:33 #15
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103030901
Dat spul zit zodanig verpakt dat er echt niet zoveel gebeurt als de boel ontspoort. Bovendien, een lek van kernafval is heel wat anders dan een kernexplosie of een reactor meltdown, qua vrijkomende straling. Totaal niet vergelijkbaar.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:07:38 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103030970
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik wil eerst uit een betrouwbare bron horen wat er gebeurd is. Elsevier, Telegraaf e.d. lopen als een kip zonder kop achter halve roddels aan, en onze vrienden van de PVV doen er nog een schepje bovenop.

Kutland.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103030977
Het lijkt mij desondanks alsnog enorm gevaarlijk.
pi_103031047
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:04 schreef greavy het volgende:

[..]

Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.

Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.

En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:15:52 #19
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103031188
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.

Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.

En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
Dat is wel een heel kromme redenering. Als ik een stuk beton op de HSL leg, en men geeft op mij af omdat ik de veiligheid in het gevaar breng, ondergraven die mensen dan ook de bewering dat de HSL veilig is? Kom op zeg. Als je moedwillig de veiligheid in het geding brengt ben je gewoon heel erg fout bezig.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:19:54 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103031304
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie.
pi_103031457
Mensen die tegen kernenergie zijn :') .

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Het afval gaat naar Le Havre om juist goed verwerkt (lees: gerecycled) te worden. Het transport is veilig zat, die containers kunnen wel wat hebben hoor. Men geeft af op Greenpeace omdat het gewoon kneuzen zijn die vooruitgang en daarmee een leefbare toekomst tegenwerken met vervelende acties en het verspreiden van leugens en onwaarheden.

pi_103031507
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:19 schreef James1988 het volgende:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over.
Dat lijkt mij ook.

Maar wel gek dan dat heel rechts Nederland, inclusief sommigen in dit topic, meteen moord en brand lopen te schreeuwen over een "nucleaire ramp" die "bijna" was gebeurd.
pi_103031719
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.

Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
pi_103031888
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat...
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_103031972
quote:
15s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:40 schreef SpeedyRich het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat...
Da's ambtenarenlogica. Als je meer uitgeeft dan je krijgt, dan krijg je de volgende keer misschien meer.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:53:27 #26
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_103032270
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.

Er zal vast niets gebeuren, maar laten we het niet live gaan uitproberen idd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_103032490
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

Okee. Alleen maar onderbuikgevoelens dus. Geen poging tot zinnig argument. Next! *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_103032806
Bij mij inderdaad meer een onderbuikgevoel, maar ik vind het toch belachelijk om met dat soort zaken te gaan 'klieren'.

Greenpeace: Atoomrel was slechts ludieke actie

Greenpeace steekt enigszins de hand in eigen boezem.
pi_103032811
PVV uiteraard over de rooie.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 12:10:27 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103032832
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
PVV uiteraard over de rooie.
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103032876
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat sowieso. Maar ik ben benieuwd wat voor een wetsvoorstellen ze nu gaan verzinnen :P
pi_103033378
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Net als Greenpeace :s)
pi_103033406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Net als Greenpeace :s)
die zijn iig meer serieus te nemen.. (niet helemaal serieus, maar meer)
pi_103033457
Ik heb altijd een grote afgunst gehad jegens Greenpeace en zal dit ook altijd hebben.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 12:38:34 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103033583
quote:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie.
Kernenergie houdt in:
- het op milieu-onvriendelijke manier delven van uraniumerts;
- het op milieu-onvriendelijke wijze verwerken van de erts tot uranium;
- het verrijken van uranium om het geschikt te maken voor gebruik in een kerncentrale;
- het bouwen van een kerncentrale met alle daarbij behorende veiligheidsmaatregelen;
- het bedrijven van de centrale met alle risico's (inclusief niet volledig beheersbare);
- het zo mogelijk opwerken van gebruikte splijtstofstaven;
- het opslaan van het afval.

N.B.: het afval blijft duizenden jaren levensgevaarlijk op een niet te beheersen manier: ontsnapt en verspreid radioactief materiaal laat zich niet verwijderen of neutraliseren. Aangezien de mensheid een gedocumenteerde geschiedenis heeft van iets meer dan 2000 jaar, en we net 66 jaar vrij van een wereldoorlog zijn, is het volkomen onmogelijk te beweren dat opslag van kernafval op een duurzaam veilige manier kan geschieden.

Kernenergie is wellicht voor de korte termijn de oplossing om CO2-uitstoot terug te brengen, het brengt op de langere termijn echter veel grotere risico's met zich mee. Reden om het gebruik van kernenergie zo veel mogelijk af te bouwen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 12:38:46 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103033588
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb altijd een grote afgunst gehad jegens Greenpeace en zal dit ook altijd hebben.
Jaloezie dus.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103033721
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kernenergie houdt in:
- het op milieu-onvriendelijke manier delven van uraniumerts;
- het op milieu-onvriendelijke wijze verwerken van de erts tot uranium;
- het verrijken van uranium om het geschikt te maken voor gebruik in een kerncentrale;
- het bouwen van een kerncentrale met alle daarbij behorende veiligheidsmaatregelen;
- het bedrijven van de centrale met alle risico's (inclusief niet volledig beheersbare);
- het zo mogelijk opwerken van gebruikte splijtstofstaven;
- het opslaan van het afval.

N.B.: het afval blijft duizenden jaren levensgevaarlijk op een niet te beheersen manier: ontsnapt en verspreid radioactief materiaal laat zich niet verwijderen of neutraliseren. Aangezien de mensheid een gedocumenteerde geschiedenis heeft van iets meer dan 2000 jaar, en we net 66 jaar vrij van een wereldoorlog zijn, is het volkomen onmogelijk te beweren dat opslag van kernafval op een duurzaam veilige manier kan geschieden.

Kernenergie is wellicht voor de korte termijn de oplossing om CO2-uitstoot terug te brengen, het brengt op de langere termijn echter veel grotere risico's met zich mee. Reden om het gebruik van kernenergie zo veel mogelijk af te bouwen.
Kernenergie is dat ook een tussenstap naar kernfusie, wat wel echt duurzaam zal zijn.
Daarnaast hoeft de opslag maar aan 1 vereiste te voldoen, het moet niet op een dusdanige manier in het milieu kunnen komen, dat het zich over grote afstand kan verspreiden. Lokaal is eigenlijk enkel een probleem voor mensen. Zie tsjernobyl. Natuurtechnisch gezien is dat gebied nu eigenlijk veel beter af.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 13 oktober 2011 @ 12:46:51 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103033772
En nu weer on-topic...?
Dit is niet het kernafvaltransport topic
pi_103033882
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jaloezie dus.
Nee, ik vind het een verwerpelijke club.

Overigens is kernfusie veiliger dan kernsplitsing (of net andersom) dus de techniek wordt beter.

Maar dat heeft niks met treinen te maken.
pi_103034654
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Overigens is kernfusie veiliger dan kernsplitsing (of net andersom) dus de techniek wordt beter.

Maar dat heeft niks met treinen te maken.
das kernfusie idd (nu gebruiken we splitsing), maar het is nog lang niet commercieel rendabel...

maar weinig treinenpraat idd :+
pi_103034864
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:20 schreef mschol het volgende:

[..]

das kernfusie idd (nu gebruiken we splitsing), maar het is nog lang niet commercieel rendabel...

maar weinig treinenpraat idd :+
nou.. als je kernfusie zo kan maken dat schappelijk formaat krijgt...
kan je overal de bovenleiding weghalen.. elk treinstel zn eigen fusiereactortje :7
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:38:37 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103035255
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:46 schreef greavy het volgende:
En nu weer on-topic...?
Dit is niet het kernafvaltransport topic
We zitten hier niet op Somda hoor :+

Maar ok, enigszins ontopic:
NSHispeed twitterde op donderdag 13-10-2011 om 13:05:30 @NS_online @xanderdejong De toeslag betaal je voor de snelle verbinding. We krijgen nu wel heel veel vraag dus onderzoeken het wel. reageer retweet
Gaat over wifi in Fyra.
pi_103035264
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:27 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nou.. als je kernfusie zo kan maken dat schappelijk formaat krijgt...
kan je overal de bovenleiding weghalen.. elk treinstel zn eigen fusiereactortje :7
Waarom bovenleiding weghalen? Dan moet je allemaal nieuw materieel enzo gaan kopen.
pi_103036226
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Waarom bovenleiding weghalen? Dan moet je allemaal nieuw materieel enzo gaan kopen.
tuurlijk niet :W je sloopt gewoon de panto er af en hangt er een reactortje in.. en scheuren maar :7
  Redactie Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 14:14:48 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_103036430
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

We zitten hier niet op Somda hoor :+

Maar ok, enigszins ontopic:
NSHispeed twitterde op donderdag 13-10-2011 om 13:05:30 @NS_online @xanderdejong De toeslag betaal je voor de snelle verbinding. We krijgen nu wel heel veel vraag dus onderzoeken het wel. reageer retweet
Gaat over wifi in Fyra.
Dat gaat hem niet worden met die tunnels denk ik...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:27:35 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103036886
Je kunt in tunnels ook gewoon 3G/wifi aanleggen hoor. De Kanaaltunnel gaat dat volgend jaar krijgen :)
pi_103038115
Mijn trein van vanochtend *O*

donderdag 13 oktober 2011 @ 15:52:28 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103039517
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Je moet de betekenis van "afgunst" even opzoeken.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:52:39 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103039523
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
IJssel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103039547
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je moet de betekening van "afgunst" even opzoeken.
Incorrecte woordkeuze inderdaad.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:56:47 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103039676
En ik moet de schrijfwijze van "betekenis" consequenter toepassen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103040261
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:56 schreef Duvel het volgende:
En ik moet de schrijfwijze van "betekenis" consequenter toepassen.
Betekening is een leuke afwisseling. Maar het slaat inderdaad nergens op.
pi_103041007
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:27 schreef James1988 het volgende:
Je kunt in tunnels ook gewoon 3G/wifi aanleggen hoor. De Kanaaltunnel gaat dat volgend jaar krijgen :)
de Westerschelde heeft ook gewoon GSM antennes er in :-P
pi_103041857
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:27 schreef James1988 het volgende:
En jij hebt er vertrouwen in dat dat bij de GHT gaat gebeuren :X ?
pi_103042279
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

IJssel.
Nee, dit is, bij laagstaande zon in het oosten, iets wat oost-west stroomt :P

De Rijn dus :Y
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:42:31 #56
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_103043524
quote:
Ik meen me te herinneren dat Greenpeace ook een kolentransport over de weg probeerde te saboteren.
pi_103043794
Greenpeace is zelf afval. Of betalen ze de noodzakelijke politie-inzet zelf terug? Nou dan. Schadelijk, afval, weg ermee.
pi_103043834
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
Jij hebt vlak bij je nieuwe huis een nog veel mooiere rivier :Y.
dag
pi_103043944
Ja dat weet ik *O* Ik heb een foto van iemand van hier (wie? :@ ) nog steeds als wallpaper ingesteld staan *O*

Van een koploper op de brug over de IJssel toen met hoogwater, vlak na zonsondergang, bij heldere hemel O+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 17:56:24 #60
Maffe Fries
pi_103043956
Had je tijd te veel, Fles om een eindje om te reizen? :P
pi_103044030
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Had je tijd te veel, Fles om een eindje om te reizen? :P
Nee ik moest naar een dokter in Groesbeek voor mn rug :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 18:00:27 #62
Maffe Fries
pi_103044063
Dat kan natuurlijk ook
pi_103044344
Groesbeek? Wat zei-tie, dat je vaker moet gaan voetballen?
pi_103044414
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 18:09 schreef Ireyon het volgende:
Groesbeek? Wat zei-tie, dat je vaker moet gaan voetballen?
Misschien zeitie dat wel :P Medisch geheim hea :7
  donderdag 13 oktober 2011 @ 18:36:23 #65
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103045149
Poolse HSL-planning 2015/2016

http://www.intercity.pl/p(...)0PKP%20Intercity.pdf

Die treintjes kunnen ook hier rijden :P en in Dld btw, wel zo handig.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_103045172
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 18:36 schreef bork het volgende:

Hoe kom je er op _O- :D
  donderdag 13 oktober 2011 @ 18:39:06 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103045221
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:54 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En jij hebt er vertrouwen in dat dat bij de GHT gaat gebeuren :X ?
Och, jawel. De voordelen zijn er en de vraag vanuit de klanten is er ook.

quote:

1,5 kV staat er anders niet bij :s)

De treinen waar het in die PDF over gaat zijn New Pendolino's van Alstom, maar dan zonder kantelbakinstallatie.
pi_103045763
quote:

Ja alleen over de HSL en de Betuweroute :')
pi_103046032
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee ik moest naar een dokter in Groesbeek voor mn rug :)
Da's hier om de hoek en je hebt niet gezwaaid?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 19:13:22 #70
Maffe Fries
pi_103046430
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja alleen over de HSL en de Betuweroute :')
Als het onder 3 kV gelijkspanning rijdt dan kan het hier ook wel rondcrossen onder 1,8 kV, alleen je gaat wat minder snel
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:17:51 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103046583
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als het onder 3 kV gelijkspanning rijdt dan kan het hier ook wel rondcrossen onder 1,8 kV, alleen je gaat wat minder snel
Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 19:20:13 #72
Maffe Fries
pi_103046673
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600?
hmm ja, daar zit wat in. Die Belgische locs kunnen het iig wel aan, anders had bijvoorbeeld de IC Maastricht - Brussel niet kunnen rijden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:26:37 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103046914
Belgische treinen kunnen inderdaad in Nederland onder 1500 V rijden, maar niet al te lang, het schijnt niet goed te zijn voor de elektronica.
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

De trein is inderdaad van hetzelfde platform, namelijk het New Pendolino-platform van Alstom. De eerste lichting van deze treinen was besteld voor de Cisalpino-treinen tussen Zwitserland en Italië, maar Cisalpino is eerder ontbonden dan de treinen waren geleverd en toegelaten _O-

De typenamen zijn ETR (Elettro Treno Rapide) 600 en ETR 610. De ETR 600 is geschikt voor Italië, de ETR 610 ook voor Zwitserland en Italië. De stellen hebben zo'n 2,5 jaar vertraging gehad vanwege technische problemen en onvolkomenheden, de treinen zijn zwaarder dan was afgesproken.

Niet zoals je van Alstom mag verwachten, wellicht speelt het mee dat deze treinen van Alstom Italia afkomstig zijn (=voormalig Fiat Ferroviare)? Het zijn tenslotte niet de eerste treinen van Italiaanse komaf waar problemen mee zijn :+
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:33:27 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103047187
quote:
Nog meer herrie langs het HSL-traject
Gepubliceerd op 13 oktober 11, 17:37 Laatst bijgewerkt op 13 oktober 11, 17:57

KAAG EN BRAASSEM - Met de komst van Thalystreinen op het HSL-traject Breda-Rotterdam-Amsterdam bereikt de geluidsoverlast in Hoogmade en Roelofarendsveen nieuwe hoogten. Volgens woordvoerder Hein Schildt van de actiegroep ’Geen Gehoor’ horen de bewoners langs het spoor frequenties onder de 500 hertz, die er eerder niet waren. ,,Geluidsschermen houden lage geluiden niet tegen.’’

Minister Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) meldde donderdag in een nieuwe ’voortgangsrapportage HSL-Zuid’ dat zij niet kan zeggen wanneer NS Hispeed de definitieve V-250 hogesnelheidstreinen in gebruik kan nemen. Tot nu toe was ervan uitgegaan dat de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda de langverwachte treinstellen volgend jaar wel zou leveren. Ze blijken echter niet te voldoen aan de technische eisen die de Europese Unie stelt en Schultz weet niet, ondanks ’intensieve samenwerking’, wanneer dat wel zo is. ,,AnsaldoBreda voert uitgebreide tests uit die nodig zijn voor de toelating van V250-materieel in Nederland en België.’’
Bron: Leidsch Dagblad

Wat krijgen we nou? :')
  donderdag 13 oktober 2011 @ 20:01:55 #75
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103048414
een mens kan zich toch wel eens vergissen soms? Moet er dan gelijk belachelijk over gedaan worden?
Ik trouwens alleen maar zeggen dat het daar wel rapper gaat dan hier (Hoewel het nog niet rijdt natuurlijk :P )
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 13 oktober 2011 @ 20:08:53 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103048764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:26 schreef James1988 het volgende:
Belgische treinen kunnen inderdaad in Nederland onder 1500 V rijden, maar niet al te lang, het schijnt niet goed te zijn voor de elektronica.

[..]

De trein is inderdaad van hetzelfde platform, namelijk het New Pendolino-platform van Alstom. De eerste lichting van deze treinen was besteld voor de Cisalpino-treinen tussen Zwitserland en Italië, maar Cisalpino is eerder ontbonden dan de treinen waren geleverd en toegelaten _O-

De typenamen zijn ETR (Elettro Treno Rapide) 600 en ETR 610. De ETR 600 is geschikt voor Italië, de ETR 610 ook voor Zwitserland en Italië. De stellen hebben zo'n 2,5 jaar vertraging gehad vanwege technische problemen en onvolkomenheden, de treinen zijn zwaarder dan was afgesproken.

Niet zoals je van Alstom mag verwachten, wellicht speelt het mee dat deze treinen van Alstom Italia afkomstig zijn (=voormalig Fiat Ferroviare)? Het zijn tenslotte niet de eerste treinen van Italiaanse komaf waar problemen mee zijn :+
Volgens mij heb ik vorig jaar met zo'n ding gereisd en het ging prima!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 20:09:11 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103048782
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: Leidsch Dagblad

Wat krijgen we nou? :')
Oh god, het volgende hoofdstuk...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:15:17 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103052329
quote:
Ik heb maar drie woorden: What. The. Fuck. Ik heb nog doorgeklikt naar andere artikelen, als de IC4 op enige manier voor de kwaliteit van de V250 staat hou ik m'n hart vast.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:20:27 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103052618
Is er iemand die al kaarten binnen heeft voor de rondrit van de 1200'en?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 21:27:14 #81
Maffe Fries
pi_103052986
quote:
En de IC4 dondert onderweg uit elkaar. Goed geregeld
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:31:47 #82
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_103053281
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:20 schreef Duvel het volgende:
Nog niet.
Maar ook zonder dat je in de trein zit, belooft het een leuke dag te worden in Amersfoort.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_103053506
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:31 schreef MREn het volgende:

[..]

Nog niet.
Maar ook zonder dat je in de trein zit, belooft het een leuke dag te worden in Amersfoort.
Wanneer is het eigenlijk?
  Redactie Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 21:39:58 #84
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_103053753
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wanneer is het eigenlijk?
12 november
en eind oktober/begin november krijgen de deelnemers bericht (kreeg ik als antwoord op mijn mail daarover)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:46:36 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103054094
Ik zit eens wat rond te kijken op ekstrabladet.dk, het staat er vol met artikelen over de IC4... wat een ramptrein is dat zeg :X
pi_103054290
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:39 schreef dennistd het volgende:

[..]

12 november
ff in de gaten houden.

Dan komt dat spuuglelijke ding met die NVBS pornobanner ook weer langs zeker 8)7 Dat wordt soepen...
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:49:55 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103054303
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:31 schreef MREn het volgende:

[..]

Nog niet.
Dat geloof ik! Maar meerijden vind ik toch ook erg tof!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:50:32 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103054343
Ik heb geen afwijzing ontvangen van NVBS, en geen geld terug, ook al ben ik geen lid of donateur... Mag ik dan mee?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103054417
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:50 schreef Duvel het volgende:
Ik heb geen afwijzing ontvangen van NVBS, en geen geld terug, ook al ben ik geen lid of donateur... Mag ik dan mee?
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:39 schreef dennistd het volgende:
en eind oktober/begin november krijgen de deelnemers bericht (kreeg ik als antwoord op mijn mail daarover)
Nee, JIJ niet.
pi_103055544
quote:
Tja wat hierboven al gezegd wordt: wtf?

Zou die V250 ooit nog in normale dienst komen?
pi_103056009
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:09 schreef MTL het volgende:

[..]

Tja wat hierboven al gezegd wordt: wtf?

Zou die V250 ooit nog in normale dienst komen?
Kan nog weleens lastig worden als ik het zo allemaal eens lees -O-
pi_103056389
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

moeten ze maar een bestaand concept nemen ipv t wiel weer uit proberen te vinden :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 22:32:12 #93
Maffe Fries
pi_103056904
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

het komt goed, ooit
pi_103057258
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het komt goed, ooit
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:46:24 #95
111382 Ofyles2
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:50:17 #96
111382 Ofyles2
pi_103057899
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:46 schreef James1988 het volgende:
Ik zit eens wat rond te kijken op ekstrabladet.dk, het staat er vol met artikelen over de IC4... wat een ramptrein is dat zeg :X
Bijkomend probleem is dat de IC3's stilaan uit elkaar vallen. Wat DSB de volgende keer moet doen is een deugdelijk bestek schrijven en AnsaldoBreda bij voorbaat uitsluiten.

Schiet me ineens te binnen dat de Tsjechische spoorwegen ook hun eigen problemen hebben omdat Skoda bijna altijd de orders binnensleept.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:04:37 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103058633
De 'problemen' met de V250 schijnen te gaan over geluidsniveau's, ik heb horen zeggen dat V250 mogelijk niet voldoet aan de regels m.b.t. geluidsproductie zoals beschreven in TSI Noise. Echter, ik heb geen officiële bronnen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:08:49 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103058845
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

Nee, JIJ niet.
Je weet dat er bepaalde voorrangsregels van kracht waren?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103058937
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je weet dat er bepaalde voorrangsregels van kracht waren?
Ik zit je te dollen :*

Ik heb me sowieso niet ingeschreven :) Het komt wel goed :Y
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:13:58 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103059130
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb me sowieso niet ingeschreven :) Het komt wel goed :Y
Waarom niet?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103059188
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waarom niet?
Waarom wel? Ik heb wel vaak zat in een trein achter een 1200 gezeten. Beschouw dat niet echt als iets van vroeger of zo.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:19:36 #102
22002 MREn
pi_103059425
Laatste keer dat ik achter een 1200 zat, was met ICRm ;)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:20:22 #103
22002 MREn
pi_103059474
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ff in de gaten houden.

Dan komt dat spuuglelijke ding met die NVBS pornobanner ook weer langs zeker 8)7 Dat wordt soepen...
Er komen nog wel wat varianten in Amersfoort, maar je moet zelf maar komen kijken welke dat zijn ;)
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:23:30 #104
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103059675
treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:20:14 Overdracht V250 wordt nu medio november / december verwacht, zo meldt @NSHispeed aan treinreiziger.nl reageer retweet
En zo schuift het steeds verder op. Het zou medio september zijn, tenslotte. _O-
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:25:31 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103059766
Ze zouden in december in de reguliere Fyra dienst gaan rijden. Nou ja, eigenlijk zouden ze in 2006, etc etc etc.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:28:01 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103059893
Het kan nog steeds, met wat kunst- en vliegwerk vanuit Hispeed. Naar Brussel hoef je sowieso dit jaar niet meer te verwachten. Met een beetje mazzel in juni/juli.
pi_103059978
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:23 schreef James1988 het volgende:
treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:20:14 Overdracht V250 wordt nu medio november / december verwacht, zo meldt @NSHispeed aan treinreiziger.nl reageer retweet
En zo schuift het steeds verder op. Het zou medio september zijn, tenslotte. _O-
Ik vind het in elk geval hoopgevend dat het gesteggel nu over maanden gaat, niet over jaren. Toch? :?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 23:30:29 #108
Maffe Fries
pi_103060005
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:28 schreef James1988 het volgende:
Het kan nog steeds, met wat kunst- en vliegwerk vanuit Hispeed. Naar Brussel hoef je sowieso dit jaar niet meer te verwachten. Met een beetje mazzel in juni/juli.
mja, met mazzel gaat de V250 in april in dienst. Vergeet niet dat je eerst machinisten op moet leiden en daarna nog een proefbedrijf met die dingen moet gaan rijden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:33:01 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103060107
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik vind het in elk geval hoopgevend dat het gesteggel nu over maanden gaat, niet over jaren. Toch? :?
Tsja, in juni meldde treinreiziger.nl dat het medio september zou zijn. Ik ben zeer kritisch wanneer ik ook maar iets hoor over datums voor de HSL, want ze worden steevast niet gehaald.

Zie bijvoorbeeld de Fyra naar Breda, die eigenlijk al vanaf oktober 2010 zou gaan rijden. Dat werd 6 maanden later vanwege EMC-problemen. Zie V250 dat al talloze keren is uitgesteld. Zie de baansystemen (ERTMS, bovenleiding, enz) die voor talloze vertragingen hebben gezorgd. Zie de Thalys-treinen die later werden opgeleverd (vertraagde renovatie/ERTMS-inbouw)... enz.

quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, met mazzel gaat de V250 in april in dienst. Vergeet niet dat je eerst machinisten op moet leiden en daarna nog een proefbedrijf met die dingen moet gaan rijden.
Eerder dan april kan ook nog wel gebeuren, maar zoals ik al zei: met kunst- en vliegwerk.
pi_103060168
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:33 schreef James1988 het volgende:
Tsja, in juni meldde treinreiziger.nl dat het medio september zou zijn. Ik ben zeer kritisch
Maar trekt ooit iemand de bronnen van treinreiziger.nl in twijfel? Daar hoor je nooit wat over namelijk.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:38:17 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103060329
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar trekt ooit iemand de bronnen van treinreiziger.nl in twijfel? Daar hoor je nooit wat over namelijk.
Treinreiziger.nl zit volgens mij redelijk dicht op het vuur, er is niet echt reden om ze in twijfel te trekken. De artikelen die ze publiceren kloppen feitelijk gezien, zijn te controleren, of hoor ik ook langs andere kanalen (die ik wel degelijk vertrouw).

Er staat volgens mij meer bullshit op Somda dan op Treinreiziger _O-
pi_103060534
ja, dat zal wel, maar dat rechtvaardigt blindvaren nog niet
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:58:44 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103061220
Nee, dat is waar. Maar ik zie nou ook niet echt een betere bron. :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:11:50 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103061732
Omied twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:26:25 @treinreiziger nov/dec 2012? Of komend nov/dec al? #Fyra #V250 #overdracht reageer retweet
treinreiziger twitterde op donderdag 13-10-2011 om 23:27:54 @Omied 2011, maar dan nog niet in de reizigersdienst. Daar durven ze geen datum bij te noemen. reageer retweet
Mwehehe _O-

Ik zie het zo gebeuren dat het ding eindelijk z'n typetoelating krijgt en dat de eerste wordt overgedragen aan NS Hispeed, en dat Hispeed dan alsnog honderdduizend gebreken ontdekt (zoals DSB bij de IC4). :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:03:24 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103065167
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:20 schreef Duvel het volgende:
Ik ook nog niet.
quote:
3s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 21:50 schreef Duvel het volgende:
Dat zal je nog te horen krijgen. Ik heb ook nog niks gehoord.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:05:50 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103065186
OK.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:36:05 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103065540
Breda krijgt hun lang om gezeurde HSL-verbinding met belgië :r

quote:
Snel akkoord HSL-lijn Breda-Antwerpen

BREDA - Minister Schultz van Haegen ondertekent op 30 november een contract met de Belgische regering over de hsl-verbinding Breda-Antwerpen.

Dat heeft de Bredase verkeerswethouder Wilbert Willems donderdagavond gezegd.

Eerder deze week liet Willems al doorschemeren dat er schot zit in de zich al lang voortslepende gesprekken over de hsl-shuttle. Woensdag kreeg hij van het ministerie te horen dat eind volgende maand spijkers met koppen worden geslagen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:36:30 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103065544
Gvd, greavy :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:37:12 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103065552
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 08:36 schreef James1988 het volgende:
Snel akkoord HSL-lijn Breda-Antwerpen

BREDA - Minister Schultz van Haegen ondertekent op 30 november een contract met de Belgische regering over de hsl-verbinding Breda-Antwerpen. Dat heeft de Bredase verkeerswethouder Wilbert Willems donderdagavond gezegd.

Eerder deze week liet Willems al doorschemeren dat er schot zit in de zich al lang voortslepende gesprekken over de hsl-shuttle. Woensdag kreeg hij van het ministerie te horen dat eind volgende maand spijkers met koppen worden geslagen.

Bron: BN De Stem
Te laat :6
Ik zat dat artikel ook al te lezen...
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:43:16 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103065614
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 08:36 schreef greavy het volgende:
Breda krijgt hun lang om gezeurde HSL-verbinding met belgië :r

Vanwaar de :r eigenlijk? Een verbinding met België is destijds gewoon afgesproken, en Breda is nu de halve stationsbuurt aan het verbouwen (Via Breda) om de omgeving wat meer de allure van een internationaal knooppunt te geven.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:47:13 #122
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103065674
Ik denk dat het voor mij misschien nog wel sneller is ook naar Brussel :9

Sneller dan over Rotterdam :s)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:49:01 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103065715
Dan moeten ze het wel een beetje slim aanpakken en dat ding 1x per uur laten rijden, niet 1x per 2 uur zoals met die kansloze Fyra Den Haag - Breda - Brussel.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:03:50 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103065979
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 08:49 schreef James1988 het volgende:
Dan moeten ze het wel een beetje slim aanpakken en dat ding 1x per uur laten rijden, niet 1x per 2 uur zoals met die kansloze Fyra Den Haag - Breda - Brussel.
Waarom? Eens per 2 uur Schiphol - Hannover - Berlin is ook genoeg toch?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:07:09 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103066041
Wordt Den Haag - Breda - Brussel straks ook gereden (IVW volente) met V250?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:07:46 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103066057
Jup, V250.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:08:39 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103066070
De V in V250 staat voor het aantal versies die het ontwerp heeft ondergaan voordat ze begonnen met bouwen. En nog klopt er geen reet van.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:12:25 #128
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103066139
Infrabel vraagt een hogere infraheffing voor tragere treinen op HSLs, vandaar dus geen ICRm PRIO over de HSL in België _O-
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:13:55 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103066168
Godsamme, wat een kneuzen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:18:31 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103066254
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:12 schreef James1988 het volgende:
Infrabel vraagt een hogere infraheffing voor tragere treinen op HSLs, vandaar dus geen ICRm PRIO over de HSL in België _O-
Als er gewoon eens iemand gloeiend de pest krijgt en er eens naar reizigersbelangen gekeken gaat worden? Is dat een goed idee of niet? *O*
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:23:03 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103066338
Dat RFF dat zou doen bij treinen op de LGV Nord of LGV Paris-Sud Est kan ik me voorstellen, die lijnen zitten gewoon stampvol en een tragere trein betekent minder capaciteit voor andere treinen.

Maar de HSL4 is nou niet echt een drukgebruikte lijn met 11x per dag een Thalys en een Noorderkempenshuttle. :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:26:55 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103066439
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:23 schreef James1988 het volgende:
Dat RFF dat zou doen bij treinen op de LGV Nord of LGV Paris-Sud Est kan ik me voorstellen, die lijnen zitten gewoon stampvol en een tragere trein betekent minder capaciteit voor andere treinen.
Dit is alleen maar echt zo als alles op blokafstand achter elkaar aan rijdt. Om dat met die kometensnelheden te gaan doen lijkt me niet enorm handig, tenzij die blokken minimaal 10 km lang zijn :X

Of werkt dat systeem niet met blokken? :@

[ Bericht 7% gewijzigd door Dr_Flash op 14-10-2011 09:41:29 ]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:51:07 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103066943
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is alleen maar echt zo als alles op blokafstand achter elkaar aan rijdt. Om dat met die kometensnelheden te gaan doen lijkt me niet enorm handig, tenzij die blokken minimaal 10 km lang zijn :X

Of werkt dat systeem niet met blokken? :@
Op de HSL zijn zeker wel blokken in gebruikt, maar bepalend is de headway.

De bloklengte op de HSL-Zuid hangt samen met het gebruikte beveiligingssysteem. Onder ERTMS Level 1 geldt in Nederland een Vmax van 160 km/h met een bloklengte van 7000 meter. Onder ERTMS Level 2 geldt een Vmax van 300 km/h met een bloklengte van 2300 meter. Zie deze presentatie voor wat meer technische achtergrondinformatie.

De headway is de tijd tussen 2 treinen. Op de LGV Est (Vmax 320 km/h) is dat 3 minuten. Dat houdt in dat als op punt X een trein passeert aan 320 km/h, het minimaal 3 minuten duurt voor de volgende trein er aan 320 km/h passeert.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:53:10 #134
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103066981
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:51 schreef James1988 het volgende:
Onder ERTMS Level 2 geldt een Vmax van 300 km/h met een bloklengte van 2300 meter.
Kan je vanuit 300 km/h binnen 2300 meter stilstaan in geval van nood? :?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:56:32 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103067061
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je vanuit 300 km/h binnen 2300 meter stilstaan in geval van nood? :?
Bij ERTMS Level 1 heb je te maken met vaste bakens, de bloklengte is daar veel groter omdat de bakens minder vaak liggen. Bij ERTMS Level 2 worden er voortdurend gegevens uitgewisseld (via GSM-R/GPRS) met het Radio Block Centre (RBC), zegmaar het controlecentrum. De gegevens die worden uitgewisseld bevatten ook informatie over snelheid e.d.

Als je op 2300 meter achter je voorganger rijdt mag je sowieso geen 300 km/h rijden, dat laat ERTMS dan niet toe. Het systeem berekent een remcurve a.d.h.v. de karakteristieken van het materieel waarmee gereden wordt, en bepaalt zodoende wat de veilige maximumsnelheid is.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:58:13 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103067105
Oh, okee, dank voor de uitleg ^O^

quote:
(RBC)
Nou niet meer zeuren Ireyon :+
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:58:39 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103067112
Die 2300m is ook geen noodremming, maar iets comfortabelers, ook rekening houdend met enige marge en het feit dat de trein voor je nooit in één keer stilstaat.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:10:24 #138
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103067326
Precies :Y
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:36:14 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103067906
En hier nog een presentatie van Alstom Transport over de RBC-handoff bij de grensovergang bij Hazeldonk, wat er zoal bij komt kijken enzo.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:37:18 #140
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103067935
Als het meezit en er niks geks gebeurd dan doe ik maandag o.a. de volgende trajecten

Zackenbahn Sie war eine der ersten elektrifizierten Eisenbahnstrecken Deutschlands
Tannwalder Zahnradbahn ist die letzte noch betriebsfähige normalspurige Zahnradbahnstrecke Europas für kombinierten Reibungs- und Zahnradbetrieb en
met de tram (meterspoor, 12,7 km) van Liberec naar Jablonec nad Nisou, een Interurban in het Nederlands in het Duits Überlandstraßenbahn
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38:19 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103067967
stomme knopjes, kan je niet gewoon delete doen :( :P :o
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38:46 #142
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103067983
stomme knopjes :(
pi_103068124
waarom edit je je post niet gewoon :')
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:35:00 #144
45532 ziggyziggyziggy
pi_103071376
Kwam ik net tegen op de A7:

Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:38:06 #145
155227 crew  Guppy
dus
pi_103071461
Surrealisme O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:10:28 #146
22002 MREn
pi_103074368
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:58 schreef Duvel het volgende:
Die 2300m is ook geen noodremming, maar iets comfortabelers, ook rekening houdend met enige marge en het feit dat de trein voor je nooit in één keer stilstaat.
Die ICE in Eschede stond wel in één keer stil...
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:20:25 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103074731
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:40:08 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103075433
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:10 schreef MREn het volgende:

[..]

Die ICE in Eschede stond wel in één keer stil...
Met zeven bakken als kreukelzone.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:45:12 #149
22002 MREn
pi_103075631
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:20 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder.
Maar als achteroprazende trein heb je niet zo veel met dat voorste stuk te maken als je met 300 km/uur op het achterste deel af komt.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:47:28 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103075725
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:45 schreef MREn het volgende:

[..]

Maar als achteroprazende trein heb je niet zo veel met dat voorste stuk te maken als je met 300 km/uur op het achterste deel af komt.
Daarvoor heb je ook weer treindetectie. Als een blok bezet blijft (bijvoorbeeld omdat een Fyra een rijtuig is kwijtgeraakt onderweg) kan een Thalys nooit met 300 km/h een blok inrijden. ERTMS berekent dan een remcurve tot voor het blok dat bezet blijft, en op dat moment moet je stil staan.

Sta je niet stil, dan volgt een snelremming.
pi_103075812
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:58:30 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103076075
De headway wordt bepaald aan de hand van de maximumsnelheid, remkarakteristieken van het rollend materieel dat eroverheen gaat rijden, technische eigenschappen van het beveiligingssysteem (denk aan verwerkingstijd, de tijd die een data-overdracht van RBC naar TGV nodig heeft, enz) en een veiligheidsmarge.

De headway bij een metrosysteem kan daardoor veel lager liggen dan bij een HSL: de snelheden zijn lager en het materieel remt veel sneller. Headways van 50 seconden zijn dan in theorie mogelijk, mits je een beveiligingssysteem hebt dat meteen kan ingrijpen wanneer nodig.

Verbeter de remkarakteristieken van je HST en verbeter de technische eigenschappen van het beveiligingssysteem, dan kan de headway wellicht omlaag. Maar als je iedere minuut een HST wil laten rijden kun je je beter afvragen of je niet eens een keer extra spoor moet gaan aanleggen. :s)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:13:21 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103076567
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:49 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over?
Als je blokken 250 meter lang zijn wel, maar dat vereist nogal veel hardware en is alleen nuttig als je zo langzaam rijdt. Met Level 3, glijdend variabel blok, wordt dat wel makkelijker, maar dat verwacht ik de komende tien jaar nog niet.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103076577
Oh nu snap ik het :P level 2 werkt nog met vaste blokken, ik dacht dat op dat niveau al met 'moving blocks' werd gewerkt. :s) Dan nog is 7000m bij een Vmax van 160 km/h wel eeeerg ruim.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:17:51 #155
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103076727
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Oh nu snap ik het :P level 2 werkt nog met vaste blokken, ik dacht dat op dat niveau al met 'moving blocks' werd gewerkt. :s) Dan nog is 7000m bij een Vmax van 160 km/h wel eeeerg ruim.
Level 1 werkt met bakens in het spoor. Die bakens zijn duur, hebben een energiebron nodig, hebben een databron nodig en zijn - net zoals alle hardware die je ergens wegzet - storingsgevoelig. Als zo'n ding om 5 uur 's ochtends stuk gaat, midden in de Groene Hart-tunnel, moet je er iemand heen sturen. Je wil die dingen dus minder vaak wegleggen.

Iedere 7000 meter stelt je in staat om een trein toch nog regelmatig van informatie te zien (aan 140 km/h kom je iedere 5 minuten zo'n ding tegen, aan 280 km/h iedere 2,5 minuut) terwijl je de kosten enigszins laag kunt houden.

ERTMS Level 2 communiceert via GSM-R, er is dus continu data-uitwisseling mogelijk (zo lang je een GSM-R-verbinding hebt, maar NL heeft landelijke dekking) en de apparatuur kun je in een controlled area houden.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:31:00 #156
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103077152
Volgens mij gebruikt Level 2 de bakens nog wel voor plaatsbepaling, tezamen met een soort radar.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:32:18 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103077191
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE).

edit:
quote:
ERTMS Level 2 continuously transmits movement authorities to the train via a GSM-R radio network. The infrastructure data is held centrally at the control centre. Balises are installed only as position markers, transmitting fixed data to initialise and occasionally recalibrate the train's odometer. Continuous train detection is provided by track circuits or axle counters. Although ERTMS Level 2 is designed as a standalone cab signalling system, it can be overlaid onto conventional lineside signalling so that trains not fitted with ERTMS trainborne equipment may still run on the line.
Bron

Makes sense, I guess :)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:33:26 #158
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103077219
Gepland reisje:
Vrijdag 21 Oktober: Zwijndrecht - Essen - Antwerpen - Luik
Omgeving Antwerpen cargo's en reizigerstreinen platen

Zaterdag 22 Oktober: Luik - Mechelen - iets - Luik
Bezoek werkplaats Mechelen, nog wat spotten

Zondag 23 Oktober: Luik - Namen - Luik - Maastricht - Zwijndrecht
bezoek Werkplaats Salzinnes (nabij Namen), en nog wat spotten
pi_103077294
Volgens mij:
- level 1: per blok een een baken, baken als indicator voor MA naar RBC toe en als communicatiepunt naar de trein toe.
- level 2: per blok een baken, baken puur als correctie/referentiepunt voor MA die continu berekend wordt dmv. omwenteling assen

[ Bericht 10% gewijzigd door TeringHenkie op 14-10-2011 15:41:44 ]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:41:52 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103077511
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:20 schreef James1988 het volgende:
Sterker nog: twee kilometer voorbij Eschede. De machinist vermoedde een technisch probleem en moest van het seinhuis horen dat hij alleen nog maar de powerhead bij zich had.

quote:
Der vordere Triebkopf stoppte durch eine automatische Bremsung erst zwei Kilometer hinter dem Bahnhofsgebäude von Eschede. Der Triebfahrzeugführer gab später vor Gericht an, dass er vor Eschede nur einen plötzlichen Ruck verspürt und einen Leistungsabfall bemerkt habe. Nach dem Stillstand ging er daher zunächst von einem technischen Defekt aus und versuchte aus dem Führerstand heraus vergeblich, die ausgefallene Stromversorgung wiederherzustellen. Von dem Unglück wurde er erst durch den Fahrdienstleiter des Bahnhofs Eschede informiert, der ihn per Zugbahnfunk darüber informierte, dass der Triebkopf ohne Wagen vorbeigefahren war.
http://de.wikipedia.org/wiki/ICE-Unfall_von_Eschede
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:17:49 #161
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103078899
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21:30 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103079056
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:32 schreef James1988 het volgende:
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE).

edit:

[..]

Bron

Makes sense, I guess :)
Dan weet de trein zelf nog niet waar ie is...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:28:25 #163
164283 Luco
Buongiorno!
pi_103079338
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...

Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_103079515
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:28 schreef Luco het volgende:
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...

[ afbeelding ]
Ter aanvulling: in het Engels drukt "must not" uit dat iets ten strengste verboden is.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:37:58 #165
164283 Luco
Buongiorno!
pi_103079656
Ik dacht eerst dat het een grap moest zijn :')
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:20:16 #166
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103081205
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:17 schreef V2 het volgende:
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet?
Jawel, die ook dus :Y
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:49:39 #167
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103082236
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jawel, die ook dus :Y
Maar ja, remweg...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:50:33 #168
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103082278
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar ja, remweg...
Vanaf Tempo 200 met één blok motor zien te remmen op 8 minuscule contactvlakjes, dat duurt even ja :Y
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:45:34 #169
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103084191
Morgen gaat de SSN naar het Ahrtal.
Vertrek Rotterdam 7:15, Utrecht 7:54, Venlo even onbekend
Trein gaat dan via Köln en Remagen verder. In Köln komt er een V100 van de DGEG voor.
Terugreis Venlo a. 21:01, Utrecht 23:38, Rotterdam 0:15
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:04:21 #170
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103084959
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
pi_103085084
Hahaha :P
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08:41 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085162
Ik ben de gestrande 956 linkerspoor gepasseerd met de 960.

]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08:44 #173
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103085164
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:04 schreef greavy het volgende:
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
Ezel/steen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09:18 #174
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103085188
Hoe kan dat ding nou stranden? Gewoon stuk of zo?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09:20 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085190
Die hulploc is btw een diesellocomotief..

De loc is stuk ofzoiets. In de spanningssluis.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:12:15 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085327
Ze staan midden bovenop de spanningssluis stil ja, de meest ongelukkige plek waar je kunt stranden:

• Evacuatie is zo goed als onmogelijk
• Iets te eten/drinken laten brengen kan dus ook niet
• Reddingsmiddelen zijn zeer beperkt (geen rolstoelbrug enzo)
• Een elektrische loc kan er niet komen (want spanningsloos gebied bovenop een helling)
• Een dieselloc kan er alleen komen door een gigantisch eind om te rijden, want mag niet door de Schipholtunnel.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:15:14 #177
Maffe Fries
pi_103085461
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:04 schreef greavy het volgende:
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?

Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ...
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:16:22 #178
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085518
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat?

Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ...
Ik vind ook dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Desnoods laat je je tractie even los als je in het reizigersgedeelte zit. Diesel is verboden daar vanwege de dieselwalmen die daar hangen blijven / de hal naar boven bereiken.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:17:29 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085561
Ze moeten gewoon een paar van die hybride locs aanschaffen/leasen. Elektrisch door de Schipholtunnel, dan op diesel wegslepen :Y
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:19:47 #180
Maffe Fries
pi_103085655
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:16 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik vind ook dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Desnoods laat je je tractie even los als je in het reizigersgedeelte zit. Diesel is verboden daar vanwege de dieselwalmen die daar hangen blijven / de hal naar boven bereiken.
Daarom dus ook hooggroen, zodat de tractie idd even los kan worden gelaten en het station in een vloek en een zucht gepasseerd kan worden.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:20:05 #181
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085670
Adviesaanvraag tarieven Fyra per januari 2012
Samengevat:
Enkele reizen 1e&2e klas worden 10 cent duurder (behalve Amsterdam-Schiphol)
Maandtoeslag 2e klas varieert tussen 50 cent en 1,80 euro verhoging.
Maandtoeslag 1e klas varieert tussen 70 cent en 2,30 euro verhoging.

Maandtoeslagen stijgen met ongeveer 2,55%.

Zie voor meer informatie de PDF
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:21:07 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085718
10 cent duurder ten opzichte van wat? De huidige tarieven, of de tarieven van vorig jaar?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:21:49 #183
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085748
Huidige tarieven.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:23:48 #184
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085820
Dat valt dan wel mee, inflatiecorrectie e.d.

De Voordeelurenabonnementen worden tenslotte ook iets duurder: van ¤ 55 naar ¤ 60.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:26:04 #185
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085905
De hulplocomotief schijnt gearriveerd te zijn bij de gestrande Fyra volgens @blurpblurp op Twitter.
pi_103086038
quote:

[..]

Zijn er geen locs in rotterdam beschikbaar dan?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:31:23 #187
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103086145
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Zijn er geen locs in rotterdam beschikbaar dan?
Ook al zijn ze in Rotterdam beschikbaar, moeten ze eerst helemaal naar Hoofddorp, om daar terug te steken. De hulplocs die ze kunnen gebruiken mogen niet op de HSL tenzij buiten dienst.
En nee, in Rotterdam stonden geen loco's beschikbaar. Wel op de Kijfhoek (6400'den, G1206, G2000...). Ik vermoed dat RRF of Strukton de trein weggesleept heeft/weg gaat slepen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:36:37 #188
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103086394
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:12 schreef James1988 het volgende:
Ze staan midden bovenop de spanningssluis stil ja, de meest ongelukkige plek waar je kunt stranden:

• Evacuatie is zo goed als onmogelijk
• Iets te eten/drinken laten brengen kan dus ook niet
• Reddingsmiddelen zijn zeer beperkt (geen rolstoelbrug enzo)
• Een elektrische loc kan er niet komen (want spanningsloos gebied bovenop een helling)
• Een dieselloc kan er alleen komen door een gigantisch eind om te rijden, want mag niet door de Schipholtunnel.
Volgens mij kun je dat spanningsloze stuk best onder spanning brengen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:40:04 #189
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103086540
De gestrande trein is onderweg naar Hoofddorp. In Hoofddorp moeten de reizigers overstappen op een andere trein naar Schiphol.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:56:25 #190
45532 ziggyziggyziggy
pi_103087296
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Daarom dus ook hooggroen, zodat de tractie idd even los kan worden gelaten en het station in een vloek en een zucht gepasseerd kan worden.
En dan krijg je toevallig een ATB-storing en sta je met een noodremming langs het perron stil. ;)
pi_103087886
quote:

[..]

Sorry dat ik het vraag maar;

Wat is hooggroen?

Waarom mag een losse loc niet door de schipholtunnel?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2011 20:09:17 ]
pi_103088515
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Wat is hooggroen?
Je hebt in Nederland hoge en lage seinen. Bij een hoog groen sein mag je op volle snelheid doorrijden, bij een laag groen sein mag je maar 40 km/u.

Maar goed, op Schiphol staan toch alleen maar hoge seinen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:23:28 #193
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103088671
quote:

[..]

Dieseldampen op Schiphol Plaza lijken me nou niet echt ideaal, denk dat er wat rookmelders en sprinklers afgaan dan.
pi_103088706
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Je hebt in Nederland hoge en lage seinen. Bij een hoog groen sein mag je op volle snelheid doorrijden, bij een laag groen sein mag je maar 40 km/u.

Maar goed, op Schiphol staan toch alleen maar hoge seinen.
Ik wist niet dat bij de dwergseinen een limiet zat van 40km/u.

@James.

Op die manier, nooit aan gedacht

[ Bericht 71% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2011 20:24:30 ]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:32:01 #195
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103089135
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dieseldampen op Schiphol Plaza lijken me nou niet echt ideaal, denk dat er wat rookmelders en sprinklers afgaan dan.
Tjemig, als je die loc met 100 km/u de tunnel in laat rijden, haalt ie moeiteloos het station, mits groene golf. De Schipholspoortunnel kent geen X/G-regime?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:35:09 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103089312
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Tjemig, als je die loc met 100 km/u de tunnel in laat rijden, haalt ie moeiteloos het station, mits groene golf. De Schipholspoortunnel kent geen X/G-regime?
Er gaat nooit cargo door de Schipholtunnel, dus X/G zal ook niet van toepassing zijn dan. Of je die loc zonder stoppen en zonder tractie te geven door de Schipholtunnel kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Er zit tenslotte een helling aan iedere kant.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:35:25 #197
45532 ziggyziggyziggy
pi_103089330
quote:

[..]

Wat is hooggroen?

Hoog groen wil vooral zeggen dat bij nadering van een station het uitrijdsein al veilig toont, zodat je niet op geel (=40 km/h) maar op groen binnenkomt. Dan laat de ATB toe dat je lekker laat remt en kan je wat vertraging inhalen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:41:04 #198
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_103089734
Paar dingetjes :P

De Fyra, staat ie net stil op het stuk zonder stroom zegmaar, met de pantograaf tussen twee draden in? Dat heb ik weleens met een tram gehad :9 , moest we allemaal uitstappen en duwen (geen geintje :{ )

Tevens kreeg ik vandaag een emailtje van ns met de aankondiging van de nieuw disndregeling waarop ik aandachtig de drie pdfjes heb binnengehaald en doorgelezen heb, maar ik kan er niet anders uit opmaken dat dit gewoon de reiziger met kulsmoezen de fyra in pesten is. Uiterst onhandige verwoording in de Q&A. Triest, heel triest

http://www.ns.nl/binaries(...)ng-2012-randstad.pdf

http://www.ns.nl/binaries(...)kste-wijzigingen.pdf

http://www.ns.nl/binaries(...)nstregeling-2012.pdf

Zouden ze hier eens moeten doen, de buslijn van marne la vallee naar Charles de Gaulle opheffen (reistijd 50 min 1,80 euro) omdat de TGV er toch ligt (13 minuten, 15,70 minimum prijs)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:45:05 #199
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103090005
Ik kreeg deze e-mail:

quote:
Hallo allemaal

Hoe wordt het treinverkeer in goede banen geleid? Wat gaat er allemaal automatisch en wat blijft mensenwerk? Kortom: hoe ziet het werk op een ProRail Railverkeersleidingspost eruit? De NVBS afdeling Jongeren gaat het bekijken!

Op zaterdagmiddag 19 november kunnen we letterlijk en figuurlijk een kijkje gaan nemen voor en achter de schermen van de 'Post Amersfoort'. Verzamelpunt is NVBS Centraal (in het stationsgebouw van Amersfoort), waar de Winkel en de Bibliotheek zijn geopend. Groepsgewijs gaan we lopend naar de RVL-Post.
De excursie duurt per groep ongeveer een uur. Aanmelden kan door voor 12 november een e-mail te sturen naar jongeren@nvbs.com. Vermeld hierbij je naam, lidmaatschapsnummer (als je NVBS-lid bent), leeftijd en 06-nummer. De groepsindeling met te verwachten verzameltijd wordt enkele dagen vooraf verzonden. Hou deze website in de gaten voor meer informatie.

Let op: het aantal deelnemers is beperkt. NVBS-leden en jongeren hebben daarom voorrang. Dus wees er snel bij voor deze unieke excursie!

Vragen zijn natuurlijk altijd welkom.

Vriendelijke groet,
namens de NVBS-jongeren,
Tim Goorman
pi_103090408
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Hoog groen wil vooral zeggen dat bij nadering van een station het uitrijdsein al veilig toont, zodat je niet op geel (=40 km/h) maar op groen binnenkomt. Dan laat de ATB toe dat je lekker laat remt en kan je wat vertraging inhalen.
Duidelijk!
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:45 schreef greavy het volgende:
Ik kreeg deze e-mail:

[..]

Dankje, heb zojuist een mail gestuurd :)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:53:00 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103090507
quote:
Ik kreeg deze e-mail:

[..]

Ik ben hier veel te oud voor. :{w
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:53:51 #202
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103090562
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er gaat nooit cargo door de Schipholtunnel, dus X/G zal ook niet van toepassing zijn dan. Of je die loc zonder stoppen en zonder tractie te geven door de Schipholtunnel kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Er zit tenslotte een helling aan iedere kant.
Nee, X/G is dan idd niet van toepassing. Je zult nog verbaasd zijn hoe lang zelfs een losse loc uitrolt. En als je het station door bent, kun je weer tractie geven.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:58:15 #203
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103090843
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je zult nog verbaasd zijn hoe lang zelfs een losse loc uitrolt. En als je het station door bent, kun je weer tractie geven.
Ik weet het, er zijn Fyra-machinisten die vanaf de brug over het Hollandsch Diep tot aan Breda hun trein laten uitrollen. Het kan dus zeker wel.

Ik denk dat NS/ProRail het risico niet willen lopen. Mocht die dieselloc in de Schipholtunnel tot stilstand komen, dan hebben ze twee problemen: de gestrande Fyra is nog steeds gestrand en er is een spoor geblokkeerd te Schiphol. Niet handig tijdens de avondspits.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:00:14 #204
Maffe Fries
pi_103090975
mja, dat hebben ze ook als die loc tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem strandt, of op een ander tweesporig stukje
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:01:26 #205
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103091041
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
mja, dat hebben ze ook als die loc tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem strandt, of op een ander tweesporig stukje
Station Schiphol is zelfs zessporig, en als je daar strandt zet je de motor uit en wacht je op de elektrische hulploc.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:02:42 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103091112
Een hulploc om de hulploc weg te slepen _O-
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:16:46 #207
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103091908
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:02 schreef James1988 het volgende:
Een hulploc om de hulploc weg te slepen _O-
En die gaat natuurlijk ook stuk, etc.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:19:22 #208
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103092065
En dan gaat het zo door tot er een kolonne gestrande hulplocs staat tot aan Amsterdam Zuid _O-
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:28:58 #209
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103092621
Er is ook 1 of andere sjaak bij de PVV een idee hem te boven geschoten. Volgens die gast moet er een rechtstreekse trein vanaf Rotterdam naar het vliegveld Rotterdam The Hague Airport gaan. Indien mogelijk zelfs vanaf Den Haag via Rotterdam daarheen...

quote:
PVV wil trein CS - Rdam The Hague Airport
PVV-Raadslid Richard de Mos vindt dat de Haagse wethouder Peter Smit zich bij het Rijk hard moet maken voor de komst van een treinstation op Rotterdam The Hague Airport, zodat er een directe treinverbinding tussen Den Haag CS en de luchthaven wordt gerealiseerd.

De Mos: ‘We hebben tegenwoordig de mond vol van de metropoolregiogedachte Den Haag – Rotterdam. Dat is hartstikke mooi, maar daarbij past ook een treinverbinding naar de luchthaven van die metropool. Bovendien heeft Den Haag letterlijk de trein gemist voor wat betreft de aansluiting op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) en heeft de wethouder alle reden om eens flink op de Rijksdeuren te bonzen.’
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:31:06 #210
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103092753
Zestienhoven heeft toch gewoon een bus naar Rotterdam CS?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:34:02 #211
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103092908
Klopt. Maar die PVV'er wil dus een rechtstreekse trein.
Maak dan nog liever een aftakking op de Randstadrail. Zal voordeliger zijn gok ik.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:37:18 #212
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103093119
Oja, ik vond ook nog een artikeltje:

quote:
Gelderland wil af van ProRail

ARNHEM - Verbeteringen aan het spoor in Gelderland moeten ook door andere partijen dan spoorbeheerder ProRail worden uitgevoerd. Dat bepleiten onafhankelijk van elkaar de Gelderse gedeputeerde Co Verdaas (PvdA) en Statenlid Alex Mink (SP).

Mink lanceert vandaag in deze krant het idee om samen met Overijssel en Limburg een zuidoostelijke spoorwegmaatschappij op te richten. Die zou verantwoordelijk moeten worden voor het beheer en de vernieuwing van de regionale spoorlijnen in deze drie provincies. Volgens Mink lijdt spoorbeheerder ProRail aan randstadcentrisme. Hij verwijst naar de trage aanpak van de storingen op de lijn Arnhem-Winterswijk. ‘In de Randstad zouden tien treinstoringen in tien maanden tijd terecht volkomen onacceptabel zijn.’

Mink denkt dat, om voldoende schaalgrootte te krijgen, samenwerking tussen de drie provincies nodig is. Met zo’n eigen spoorbeheerder zou Gelderland veel makkelijker dubbelspoor in de Achterhoek kunnen aanleggen.

Verdaas’ irritatie is ook gewekt door moeizame gesprekken met ProRail over verbetering van het Achterhoekse spoor. „We zijn nu afhankelijk van één partij. Waarom kunnen we niet zeggen: we zoeken een andere partij, of dat nou een Franse of een Duitse is, en leggen zo dat extra spoor aan. Daarna sluiten we een contract voor tien jaar voor het beheer.”

Verdaas heeft over zijn ideeën oriënterend overleg met Kamerleden en topambtenaren gevoerd en ziet mogelijkheden om erop door te gaan. „Of het lukt, weet ik op dit moment niet. Maar je kunt als provincie ook op je handen zitten en niets doen. Daar kies ik niet voor.”
Melanie Schultz reageerde daarop:
quote:
Minister: geen Gelderse concurrent ProRail

DEN HAAG - Minister Schultz van Verkeer gaat niet toestaan dat de provincie Gelderland op het spoor zaken doet met een andere partij dan de nationale spoorbeheerder ProRail. Dat heeft ze dinsdag gezegd in de Tweede Kamer.

De Gelderse gedeputeerde Co Verdaas (PvdA) en SP-Statenlid Alex Mink stelden dat zaterdag voor uit onvrede over de prestaties van ProRail in de Achterhoek. Daar hebben reizigers al jaren te maken met veel vertragingen, onder meer door slecht onderhoud aan het spoor. Mink stelde voor met Limburg en Overijssel een eigen spoorbeheerbedrijf op te richten.

Maar Schultz vindt net als haar voorganger Eurlings dat het te ingewikkeld is om het spoor door meerdere bedrijven te laten beheren. Zij werd om haar opvatting gevraagd door PvdA'er Jacques Monasch, die vindt dat het oplossen van de spoorproblemen in Gelderland maar eens als testcase moet gelden voor ProRail. Ook Schultz vindt dat de spoorbeheerder het in Gelderland beter moet gaan doen. Ze zei zich nadrukkelijker met de uitvoering van het verbeterplan voor het spoor Arnhem-Winterswijk te gaan bemoeien.

Vanaf 2012 gaat ze werken met een lijst van de slechtst functionerende spoorlijnen. Die lijnen zullen dan met voorrang worden aangepakt.
pi_103093271
Waarom rijdt de 2100 van 21:43 maar tot Bergen op Zoom volgens Schiphol AV?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:40:31 #214
Maffe Fries
pi_103093288
quote:
Ik kreeg deze e-mail:

[..]

Die gast zit toch ook bij de STAR?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:42:10 #215
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103093393
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die gast zit toch ook bij de STAR?
Volgens mij wel, maar weet niet zeker.
pi_103093422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:37 schreef greavy het volgende:
Oja, ik vond ook nog een artikeltje:

[..]

Melanie Schultz reageerde daarop:

[..]

Opzet geslaagd.. (aandacht voor deze lijn)
dag
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:44:55 #217
Maffe Fries
pi_103093543
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:42 schreef greavy het volgende:

[..]

Volgens mij wel, maar weet niet zeker.
Ik meen van wel. Als het goed is ben ik hem destijds in Veendam al eens tegengekomen,
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:52:40 #218
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103093998
Is hier het Besluit Herfstmaatregelen van de NS al voorgekomen?

Conclusie:
- 86 bakken Mat'64 (=43 stellen) extra reserve
- Uitbreiding DDM-1 met 60 bakken (10 stammetjes dus)
- Ruimhartig inzet Sandite
- Vertrekproces aanpassen (staat er niet in, maar is van 25 seconden naar 35 seconden voor de minuut v/d vertrektijd gegaan)
- Dienstregeling op kritieke trajecten ruimer
- Wijziging DRGL-tijden actief communiceren
- Wijziging in Voortreinen in de Noord-Oost
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:55:28 #219
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103094178
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:42 schreef Peter het volgende:

[..]

Opzet geslaagd.. (aandacht voor deze lijn)
Zeker. Mag ook wel eens wat extra aandacht komen, en daar ging het dus ook om :P

Ik denk ook niet dat als de concessiehouder het onderhoud gaat uitbesteden, het er beter op gaat worden.
pi_103094255
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:40 schreef b2py het volgende:
Waarom rijdt de 2100 van 21:43 maar tot Bergen op Zoom volgens Schiphol AV?
Omdat 't de laatste trein van de dag is?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:58:23 #221
200192 Darkwing_Duck
pi_103094371
Er is al een spoorverbinding bij zestoenhoven wat mij betreft http://maps.google.nl/map(...)g=w&mra=ltm&t=h&z=15
pi_103094989
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:52 schreef greavy het volgende:
- Vertrekproces aanpassen (staat er niet in, maar is van 25 seconden naar 35 seconden voor de minuut v/d vertrektijd gegaan)
Wat een tekst, vooral met dat laatste erbij:
quote:
De verhoogde aandacht voor tijdig vertrek op deze trajecten komt ten goede aan een betrouwbare aankomst volgens dienstregeling voor onze reizigers, waardoor de aansluitingen vaker worden gehaald.
Dat is toch geen punt, dit zou altijd moeten gebeuren, zeker als het de aansluitingen zoveel zou verbeteren (maar die verslechteren ook door niet te wachten). Deuren dicht doen als dat moet en niet wachten kan in de huidige tijd, wat wil je dan met die extra tijd? Eerder vertrekken, net als toen met ETMET? En ik vraag me af hoe ze dat zien te combineren met langere rijtijden en het in stand houden van aansluitingen (Wachttijd Regeling Trein).

Voor de rest natuurlijk prima dat er (meer) reserve en sandite is.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:13:35 #223
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103095332
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:55 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat als de concessiehouder het onderhoud gaat uitbesteden, het er beter op gaat worden.
Het kan er beter op worden, omdat de concessiehouder directer kan sturen op wat er in de regio moet gebeuren met het spoornetwerk.

In Engeland is men aan het onderzoeken wat de voordelen zijn om train operating company (bijvoorbeeld Virgin Trains of Abellio) nauwer te laten samenwerken met Network Rail, of om zelfs beheer door de train operator te laten doen. Zie deze PDF.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:48:03 #224
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103097385
pi_103100148
Hoe weet een machinist precies waar hij moet stoppen langs het perron? Is er markering op lengte? Of cameras?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:39:08 #226
Maffe Fries
pi_103100282
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef TheFrankey het volgende:
Hoe weet een machinist precies waar hij moet stoppen langs het perron? Is er markering op lengte? Of cameras?
dat gaat op lengte met zogenaamde bakborden
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:40:20 #227
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103100342
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:36 schreef TheFrankey het volgende:
Een machinist wordt geacht te weten hoe lang zijn trein is (okee dit gaat ook nogal eens mis) maar er staan langs het perron of in het spoor schuin geplaatste vierkante blauwe borden met een cijfer erop. "hier stoppen met zoveel rijtuigen aan boord" etc.
pi_103100864
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:58 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er is al een spoorverbinding bij zestoenhoven wat mij betreft http://maps.google.nl/map(...)g=w&mra=ltm&t=h&z=15
What?? :|W

Dan ben je echt een mongool als je een spoor gaat aanleggen voor dat kutvliegveldje... Bouw dan inderdaad een boog bij meiersplein..
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:51:38 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103100916
Hier stoppen met 9 bakken:

Hier stoppen met 6 bakken, tenzij u alleen het spoordeel na het kruiswissel wilt gebruiken, dan is dit de plek om met 2 bakken te stoppen:

pi_103100944
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

What?? :|W

Dan ben je echt een mongool als je een spoor gaat aanleggen voor dat kutvliegveldje... Bouw dan inderdaad een boog bij meiersplein..
Er is daar genoeg ruimte iig.. gewoon een spoor ernaast bouwen en dan een pendeldienstje naar het vliegveld.. als het al moet..
pi_103104251
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:

De Fyra, staat ie net stil op het stuk zonder stroom zegmaar, met de pantograaf tussen twee draden in? Dat heb ik weleens met een tram gehad :9 , moest we allemaal uitstappen en duwen (geen geintje :{ )

Tevens kreeg ik vandaag een emailtje van ns met de aankondiging van de nieuw disndregeling waarop ik aandachtig de drie pdfjes heb binnengehaald en doorgelezen heb, maar ik kan er niet anders uit opmaken dat dit gewoon de reiziger met kulsmoezen de fyra in pesten is. Uiterst onhandige verwoording in de Q&A. Triest, heel triest

Zouden ze hier eens moeten doen, de buslijn van marne la vallee naar Charles de Gaulle opheffen (reistijd 50 min 1,80 euro) omdat de TGV er toch ligt (13 minuten, 15,70 minimum prijs)
8x / uur leiden -> Amsterdam per uur :9~
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 02:04:14 #232
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103104622
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 01:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

8x / uur leiden -> Amsterdam per uur :9~
Is daar überhaupt wel een markt voor? Als al het Fyra-geweld straks eenmaal in volle gang is zijn er iets van 8.000 stoelen per uur per richting beschikbaar, in totaal (HST's + ICs) als het niet meer is.

Krijg je dat ooit wel vol?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 05:28:10 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103105711
Mijn verzameling uitgebreid met de gelimiteerde oplage van ProRail Monopoly *O*
pi_103105838
quote:
Want Maartensdijk is een metropool en Hollandse Rading toch echt te ver weg? Nu ze met light trains rijden gaan, ze ook maar gelijk voor tramhalte afstanden tussen de stations. Net zulke onzin als station Vaartsche Rijn. Het enige wat dat toevoegd is een langere reistijd en slechtere overstappen. De stop op Hollandsche Rading kost al 5 minuten.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 oktober 2011 @ 07:37:06 #235
Maffe Fries
pi_103105873
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 05:28 schreef greavy het volgende:
Mijn verzameling uitgebreid met de gelimiteerde oplage van ProRail Monopoly *O*
Wat staat daar voor leuks op? :P
pi_103106159
Dank voor het antwoord. Maar een koploper is toch niet evenlang als een drdd of een virm?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:08:54 #237
45532 ziggyziggyziggy
pi_103106230
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 08:59 schreef TheFrankey het volgende:
Dank voor het antwoord. Maar een koploper is toch niet evenlang als een drdd of een virm?
De baklengtes zijn globaal vergelijkbaar.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:18:49 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103106314
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

De baklengtes zijn globaal vergelijkbaar.
Idd, de Europese standaard voor een rijtuig is (op magische wijze) 26.400 mm. Maar in een VIRM-VI zitten al meerdere bakken van verschillende lengte.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:20:19 #239
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103106330
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:

Voer voor de onderbouwing van de klacht bij de NMa: wat doet een product van een andere spoorvervoerder zo prominent in een NS folder?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103106647
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 08:59 schreef TheFrankey het volgende:
Hier ging het dus niet goed;
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:53:11 #241
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103106658
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Voer voor de onderbouwing van de klacht bij de NMa: wat doet een product van een andere spoorvervoerder zo prominent in een NS folder?
Maar wel een papieren spoorboekje :Y

Wilt u echt een spoorboekje, dan sturen we ook dit jaar een gedrukt
exemplaar toe (maximaal 1 per klant). Het nieuwe spoorboekje zal pas vanaf medio
december 2011 in papierenvorm beschikbaar zijn.

NS suggereert dus dat online/digitale data/gegevens niet echt zijn :Y)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:54:59 #242
45532 ziggyziggyziggy
pi_103106671
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:53 schreef bork het volgende:

[..]

Maar wel een papieren spoorboekje :Y

Wilt u echt een spoorboekje, dan sturen we ook dit jaar een gedrukt
exemplaar toe (maximaal 1 per klant). Het nieuwe spoorboekje zal pas vanaf medio
december 2011 in papierenvorm beschikbaar zijn.

NS suggereert dus dat online/digitale data/gegevens niet echt zijn :Y)
Nee hoor, dat suggereren ze niet. Dan had er wel gestaan "wilt u een echt spoorboekje" ipv "wilt u echt een spoorboekje".
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:56:45 #243
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103106695
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee hoor, dat suggereren ze niet. Dan had er wel gestaan "wilt u een echt spoorboekje" ipv "wilt u echt een spoorboekje".
Verhip, jij bent wakkerder dan ik :P
pi_103110884
Nou, nieuwe dienstregeling:

Breda-Prinsenbeek - Rotterdam Blaak.

Heen: 36 minuten met overstap in Dordrecht op intercity, zonder overstap 47 minuten met nieuwe sprinter

Terug: zo'n 40-42 minuten zonder overstap met sprinter, eventueel Fyra via Rotterdam en Breda, maar niet echt zinvol. Geen intercity mogelijkheid.

Flink verschil in reistijd sprinter zeg!

Maargoed, op 3 stops extra na dus terug een verwaarloosbare extra reistijd en heen kan het 5 min sneller.
pi_103110961
quote:
19s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 13:15 schreef Hugo__Boss het volgende:
Nou, nieuwe dienstregeling:

Breda-Prinsenbeek - Rotterdam Blaak.

Heen: 36 minuten met overstap in Dordrecht op intercity, zonder overstap 47 minuten met nieuwe sprinter

Terug: zo'n 40-42 minuten zonder overstap met sprinter, eventueel Fyra via Rotterdam en Breda, maar niet echt zinvol. Geen intercity mogelijkheid.

Flink verschil in reistijd sprinter zeg!

Maargoed, op 3 stops extra na dus terug een verwaarloosbare extra reistijd en heen kan het 5 min sneller.
Vind je dat werkelijk zo vreemd als je bedenkt dat die sprinter door een metropoolgebied rijdt?
Daarnaast heeft Dordrecht-Rotterdam zoveel capaciteit dat de IC's er niet langzamer hoeven te rijden, zoals bijvoorbeeld op Utrecht-Eindhoven.
pi_103111212
Het is in die zin wel gek, dat de NS-dienstregeling in principe symmetrisch is en je heen en terug precies dezelfde reismogelijkheden zou moeten hebben.
pi_103112440
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 13:29 schreef Igen het volgende:
Het is in die zin wel gek, dat de NS-dienstregeling in principe symmetrisch is en je heen en terug precies dezelfde reismogelijkheden zou moeten hebben.
Die symmetrie is toch gewoon "ongeveer"? Het zal wel zijn dat je het net niet haalt op Dordrecht omdat de IC's via spoor 4/5 zullen rijden en de stoptreinen via spoor 2/3.
pi_103113095
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 14:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Die symmetrie is toch gewoon "ongeveer"? Het zal wel zijn dat je het net niet haalt op Dordrecht omdat de IC's via spoor 4/5 zullen rijden en de stoptreinen via spoor 2/3.
Heb het even nagekeken, terug heb je een overstaptijd van 0 of -2 minuten.

En het hele doel, het bestaansrecht van een symmetrische dienstregeling is wel nou net dat je daarmee in beide richtingen dezelfde aansluitingen krijgt.
pi_103116708
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein :o
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:09:31 #250
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_103116907
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein :o
Waarom rijdt je vader dan ook met zijn trein op de A2 :{
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_103117266
Grappig trouwens wie er in België allemaal gratis met de trein mag (nmbs.be). Zijn dit soort regelingen er in Nederland ook?

Gratis
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas
- Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ??
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minstens 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Belgische Strijdkrachten in GB en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas
- Gewapende verzetslieden gratis in 1ste en 2de klas
- Agenten en helpers van de inlichtings-en actiediensten gratis in 1ste en 2de klas
- Krijgsgevangenen 40-45 Minder dan 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minder dan 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas
- Begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden Gezondheidszorg gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen ‘Verkeer’ gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van de begunstigden 14-18 en 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Leden van het expeditiekorps Korea gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde oorlogsinvaliden 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- In België verblijvende oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Pensioengerechtigde weduwen van militairen 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Weduwen van militairen of gelijkgestelden, 40-45, Korea, ex-Kongo,Rwanda, Burundi gratis in 1ste en 2de klas
- Oorlogsweduwen code 032 gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen 14-18 10% invaliditeit gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Burgerlijke invaliden 10%, 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Verzetslieden sluikpers gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide burgerlijke verzetslieden of werkweigeraars gratis in 1ste en 2de klas
- Niet-invalide gedeporteerden verplichte tewerkstelling gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas
- Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Zeelieden ter koopvaardij, 1 jaar 40-45 gratis in 1ste en 2de klas
- Kinderen tot 12 jaar gratis
- Journalisten reizen gratis 2e klas en met 75% korting eerste klas.
- gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat
- Agenten van de federale, lokale politie, hulpagenten, spoorwegpolitie, metropolitie en agenten van de federale politie die tijdelijk zijn overgeplaatst naar de spoorwegpolitie.
- Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers)
- Tien gratis dagkaarten voor iedereen die 16 jaar wordt.

Kortingen
- Zwangere vrouwen mogen, tijdens de laatste 4 maanden van hun zwangerschap, in 1ste klas reizen op basis van een vervoerbewijs geldig in 2de klas. Je dient in het bezit te zijn van een medisch attest met de vermoedelijke bevallingsdatum.
- 50% korting als je 65plus bent of weinig inkomen hebt.
- 75% korting 2e klas als je als werkzoekende naar een sollicitatie gaat (zeemannen krijgen de rit gratis)
- 50% korting voor militairen in dienst, in uniform of burger, Aalmoezeniers, reserve-officieren, reserve-onderofficieren die niet van hun militaire verplichtingen ontslagen zijn.
- 50% korting in het weekend
- ¤6,50 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26
- ¤5,00 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 als je er tien koopt
- ¤5,20 voor 65+-ers
- ¤7,40 voor een enkele reis als je voor 74 euro een Railpass koopt voor tien enkele reizen.
- 70% korting als met meer dan 15 personen reist (of maximaal 4,90 per persoon per enkele reis)

- En ook is er nog de voorrangskaart voor een zitplaats voor mensen die niet lang kunnen staan.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:20:47 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103117302
quote:
Gaat nog tot 21:00 duren.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:22:10 #253
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103117353
Oud strijders uit 14-18 zijn niet echt talrijk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:22:33 #254
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_103117372
quote:
Deze?
http://www.9292ov.nl/9292(...)in+bus+tram+metro%29
pi_103117393
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Waarom rijdt je vader dan ook met zijn trein op de A2 :{
Zo lollig is het anders niet vriend.
pi_103117408
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:25:05 #257
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103117457
Lijkt me nogal vervelend. Pa ok? Trein ok? Slachtoffer in de auto denk ik...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:26:16 #258
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_103117487
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Yep.
Sterkte voor je vader.
pi_103117716
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:25 schreef Duvel het volgende:
Lijkt me nogal vervelend. Pa ok? Trein ok? Slachtoffer in de auto denk ik...
Pa en ma vet geschrokken, trein best wel stuk, er gaan geruchten dat het een bewuste actie zou zijn: 2 mensen die hun auto op het spoor gezet zouden hebben :{ Nog niets over evacuatiebussen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:33:40 #260
Maffe Fries
pi_103117757
Sterkte
pi_103117876
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:19 schreef Bitlord het volgende:
Grappig trouwens wie er in België allemaal gratis met de trein mag (nmbs.be). Zijn dit soort regelingen er in Nederland ook?

Gratis
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas
- Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas
- Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ??
Al deze mensen zijn inmiddels dood :Y
pi_103118067
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:19 schreef Bitlord het volgende:
- gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat
wtf :?
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:42:37 #263
Toezicht is gezond!
pi_103118080
sorry, flash, wist niet je vader en moeder erg geschrokken waren.

quote:
17:32:48 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN Tentamen suicide PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005602 BRW Meerssen ( AOV )
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_103118147
Tentamen suicide? Wtf? :?
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:47:13 #265
Toezicht is gezond!
pi_103118251
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Tentamen suicide? Wtf? :?
Ja..

het zou dus een zelfmoord zijn. Maar waar tentamen dan voor staat. :{

quote:
17:32:48 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN Tentamen suicide PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN

17:24:37 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN

17:23:26 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN tel contact meldkamer brandweer
1004604 BRW Limburg-Zuid ( RAGS )

17:23:18 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein 1595 1996 1981 PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1005998 BRW Limburg Zuid ( Monitorcode )
1004620 BRW Limburg-Zuid ( HOvD District 1 en 2 )
1004612 BRW Limburg-Zuid ( Haakarmbak )
1004602 BRW Limburg-Zuid ( ROvD )

17:16:16 15-10-11 A 1
24. Limburg Zuid AMBU A1 BUNDE 44232
1023032 RAV Limburg-Zuid ( Ambu 24-132 Maastricht )

17:10:07 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN bel rmp

17:08:59 15-10-11
24. Limburg Zuid AMBU groot ongeval tel kontakt mka
1023514 RAV Limburg-Zuid ( OvD-G )

17:08:14 15-10-11
24. Limburg Zuid BRAN TreinongevalKlein 1590 1871 1741 PRINSES IRENEWEG BUND MEERSSEN
1004420 BRW Maastricht ( OvD )
1004252 BRW Ulestraten
1004250 BRW Ulestraten ( Blusgroep )
1003151 BRW Valkenburg ( AL/HV )
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:48:04 #266
Toezicht is gezond!
pi_103118276
Met de uitdrukking 'poging tot zelfmoord' (tentamen suicidii of TS) bedoelt men een aanslag op zichzelf die niet tot de dood heeft geleid, inclusief die handelingen waarvan de persoon in kwestie vooraf vermoedt dat hij er niet aan zal overlijden: doorgaans gaat het om een ultieme kreet om hulp of aandacht, waarmee hij anderen tot handelen verplicht en ze eventueel met een schuldgevoel opzadelt.
pi_103118334
EHm, ik kan dat niet zo goed lezen. Er was eersteen klein ongeveal, dat is opgeschaald en toen weer afgeschaald? Een aantal (minstens 2? ) brandweerauto's en een ambulance zijn erheen? Of wat staat hier eigenlijk? :?
pi_103118367
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Met de uitdrukking 'poging tot zelfmoord' (tentamen suicidii of TS) bedoelt men een aanslag op zichzelf die niet tot de dood heeft geleid, inclusief die handelingen waarvan de persoon in kwestie vooraf vermoedt dat hij er niet aan zal overlijden: doorgaans gaat het om een ultieme kreet om hulp of aandacht, waarmee hij anderen tot handelen verplicht en ze eventueel met een schuldgevoel opzadelt.
Ah, helder ^O^

Maar dus geen slachtoffers begrijp ik? Alleen die auto die daar nog stond of wat? -O-
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:57:05 #269
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103118557
Klinkt nogal heftig!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103118566
Men is nu aan het overstappen in klaarstaande bussen.
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:01:06 #271
Toezicht is gezond!
pi_103118664
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
EHm, ik kan dat niet zo goed lezen. Er was eersteen klein ongeveal, dat is opgeschaald en toen weer afgeschaald? Een aantal (minstens 2? ) brandweerauto's en een ambulance zijn erheen? Of wat staat hier eigenlijk? :?
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ah, helder ^O^

Maar dus geen slachtoffers begrijp ik? Alleen die auto die daar nog stond of wat? -O-
Ja, goeie vraag, of die persoon nog in die auto zat of niet is niet uit deze meldingen te halen. Het is sowieso duidelijk dat die persoon, nog, leeft.
pi_103119710
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Men is nu aan het overstappen in klaarstaande bussen.
Herstel, men staat op een perron in Bunde te wachten op bussen...
pi_103119730
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Herstel, men staat op een perron in Bunde te wachten op bussen...
Wat heb je in limburg te zoeken :D ?
pi_103119751
Hoezo, heel Eindhoven - Maastricht is rood nu? :o

Volgens AV rijden de IC's naar Amsterdam wel gewoon. Lijkt me ook logisch, keren in Sittard ^O^
pi_103119793
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:37 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Wat heb je in limburg te zoeken :D ?
Lees ff terug lolligerd :*
pi_103119833
Oh sorry Flash :*
pi_103120127
NP :s)

Men is onderweg naar Sittard en probeert de schade tot +120 te beperken. We gaan het zien :)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:52:24 #278
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_103120206
-O-
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:29:23 #280
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_103123909
Tjonge, twee mensen?! Bewust ook nog -O- :?
pi_103125656
Er is een stedenbaanmonitor uitgegeven. Op pagina 25 recente gegevens over het aantal in- en uitstappers in Zuid-Holland. Daar was al een tijd geen informatie over vrijgekomen!

http://www.stedenbaanplus(...)aanplus_2011_web.pdf Stedenbaanplusmonitor 2011
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:00:33 #282
200192 Darkwing_Duck
pi_103127662
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:42 schreef remcoP het volgende:

[..]

wtf :?
Hoe controleer je dat...
pi_103128164
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoe controleer je dat...
Op vertoon van sollicitatiebrief?
pi_103128313
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je zo die lijst bekijkt van wie er allemaal gratis mee mogen, vraag ik me wel af hoe het met de kostendekking zat in de jaren 50, toen veel mensen uit WO1 en 2 nog gewoon leefden...

Nog een filmpje van een soort halve trein, halve tram in zuidwest-Warschau. Die dingen zitten echt van geen meter en rijden ook klote. Ik mocht er de afgelopen zomer een stuk of tien keer inzitten...

Zie ook:
- http://www.wkd.com.pl/
- http://en.wikipedia.org/wiki/Warszawska_Kolej_Dojazdowa
pi_103128619
Kei leuk toch? Het EN57 stoptreinmaterieel lijkt er zowel van binnen als van buiten erg op :Y
pi_103130209
Het is wel apart materieel, dat wel ja. Ik zat alleen steeds te denken van -dit had ook op de sneltram in Utrecht kunnen rijden- en dat zou toch een nachtmerrie zijn.

Het trammetje op de video was overigens de laatste van de dag op de zijtak. Voor dit materieel, dat overigens bijna wordt vervangen door nieuw spul- reed deze lijn dwars de stad Warschau door, een beetje te vergelijken met de Blauwe Tram die door Amsterdam reed.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:18:39 #287
200192 Darkwing_Duck
pi_103131568
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een kul, dan ga ik één keer zitten voor een goede 2 talige brief, verander wat data waar nodig en voila, een lifetime go-pass
pi_103132761
Ik ben nog altijd boos over het feit dat ze op enkhuizen amsterdam vv koplopers hebben gezet. Man wat een deukte in die treinen. Waar zijn " mijn " dubbeldekkers gebleven??
  zondag 16 oktober 2011 @ 05:52:11 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103139437
pi_103146875
Realtime kaart met alle treinen in Rusland en een deel van de voormalige USSR http://rasp.yandex.ru/map/trains/
pi_103147151
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 14:27 schreef treinbruno het volgende:
Realtime kaart met alle treinen in Rusland en een deel van de voormalige USSR http://rasp.yandex.ru/map/trains/
Wat weinig treinen...
dag
  zondag 16 oktober 2011 @ 14:44:48 #292
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_103147401
quote:
:D _O-
Feyenoord Rotterdam
pi_103147692
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 14:36 schreef Peter het volgende:

[..]

Wat weinig treinen...
Is natuurlijk alleen het langeafstandsverkeer, elektrychka's (regionale treinen) staan er niet op.
  zondag 16 oktober 2011 @ 15:11:13 #294
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103148325
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3 :')
pi_103148398
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3 :')
Zo gaat het er best vaak jah :Y
dag
pi_103149679
quote:
en van die 8 zijn er zeker 7 leeg, en in die 3 zit genoeg volk voor 4 of 5 bakken? :')
  PR/Manusje van alles zondag 16 oktober 2011 @ 16:17:02 #297
Toezicht is gezond!
pi_103150191
quote:
In zwolle ook altijd leuk... vaak gewoon 12 bakken Groningen en 3 bakken leeuwarden. :')
pi_103153298
Ach, dat is over iets meer dan een jaar verleden tijd. Dan worden Groningen en Leeuwarden altijd apart gereden. De een vanuit Amersfoort, de ander vanaf de Hanzelijn.
pi_103153681
Maar in het plan voor de dienstregeling 2013 stond toch dat de trein in z'n geheel Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam gaat rijden en had het er totaal niet over wat er dan met Amersfoort-Utrecht-Den Haag gaat gebeuren?
  zondag 16 oktober 2011 @ 18:36:56 #300
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_103155571
quote:
_O-
Wat zijn we aan het doen ???
  zondag 16 oktober 2011 @ 19:00:16 #301
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103156374
Vol :)