abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46:18 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030342

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46:46 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030358
Heb gelijk de link van Blijbol in de OP weer gefixed.
pi_103030469
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103030481
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gelukkig gaat dat stuk naar de RET, toch?
Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:51:52 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030508
quote:
Snel beslissing nodig over Gronings-Friese spoorlijn

GRONINGEN - Wethouder Dekker van de stad Groningen wil snel een besluit over een mogelijke spoorlijn Groningen - Heerenveen.

Dekker is bang dat het beschikbare geld voor de spoorverbinding anders terug moet naar Den Haag. De provincies Groningen, Friesland en een aantal gemeenten langs het traject zijn groot voorstander van de nieuwe spoorlijn.

Maar de aanleg van de lijn lijkt veel duurder uit te vallen dan de 550 miljoen euro die beschikbaar is. Wethouder Dekker roept alle deelnemende partijen dan ook op om te bekijken waar extra budgetten beschikbaar zijn. Lukt dat niet dan moeten de provincies en gemeenten met alternatieve vervoersplannen komen om het geld in het Noorden te houden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:53:16 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030544
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:51 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding?
Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.

Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 10:59:35 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030735
Om 11:00 vertrekt uit de Watergraafsmeer de 1254 als Losse Loc naar Den Bosch(A. 12:45). Daar haalt het één van de 2 V60'jes op, en gaat om 13:10 weer retour Watergraafsmeer.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:01:16 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030776
Het schijnt dat de 'NID'-bak uit Hengelo gister eindelijk in Duitsland is beland...
pi_103030796
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?
pi_103030824
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:53 schreef greavy het volgende:

[..]

Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel.

Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3.
Hmm dat vind ik toch jammer, mooi stukje geschiedenis dat verdwijnt. Wanneer staat het gepland? Misschien dat ik nog een keer langs Vlaardingen rijd. Kan ik meteen onderdelen kopen, dat zit er namelijk naast.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103030831
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom?
Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:03:31 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030840
Wanneer is mij nog onbekend. De plannen liggen er wel.
pi_103030842
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak.
En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:04:32 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103030868
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:03 schreef Igen het volgende:

[..]

En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort?
Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:05:33 #15
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103030901
Dat spul zit zodanig verpakt dat er echt niet zoveel gebeurt als de boel ontspoort. Bovendien, een lek van kernafval is heel wat anders dan een kernexplosie of een reactor meltdown, qua vrijkomende straling. Totaal niet vergelijkbaar.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:07:38 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103030970
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk!
Ik wil eerst uit een betrouwbare bron horen wat er gebeurd is. Elsevier, Telegraaf e.d. lopen als een kip zonder kop achter halve roddels aan, en onze vrienden van de PVV doen er nog een schepje bovenop.

Kutland.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103030977
Het lijkt mij desondanks alsnog enorm gevaarlijk.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103031047
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:04 schreef greavy het volgende:

[..]

Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg.
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.

Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.

En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:15:52 #19
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103031188
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.

Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.

En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
Dat is wel een heel kromme redenering. Als ik een stuk beton op de HSL leg, en men geeft op mij af omdat ik de veiligheid in het gevaar breng, ondergraven die mensen dan ook de bewering dat de HSL veilig is? Kom op zeg. Als je moedwillig de veiligheid in het geding brengt ben je gewoon heel erg fout bezig.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:19:54 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103031304
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie.
pi_103031457
Mensen die tegen kernenergie zijn :') .

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren.

Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was.

En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is.
Het afval gaat naar Le Havre om juist goed verwerkt (lees: gerecycled) te worden. Het transport is veilig zat, die containers kunnen wel wat hebben hoor. Men geeft af op Greenpeace omdat het gewoon kneuzen zijn die vooruitgang en daarmee een leefbare toekomst tegenwerken met vervelende acties en het verspreiden van leugens en onwaarheden.

pi_103031507
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:19 schreef James1988 het volgende:
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over.
Dat lijkt mij ook.

Maar wel gek dan dat heel rechts Nederland, inclusief sommigen in dit topic, meteen moord en brand lopen te schreeuwen over een "nucleaire ramp" die "bijna" was gebeurd.
pi_103031719
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.

Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103031888
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat...
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_103031972
quote:
15s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:40 schreef SpeedyRich het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat...
Da's ambtenarenlogica. Als je meer uitgeeft dan je krijgt, dan krijg je de volgende keer misschien meer.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:53:27 #26
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_103032270
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.

Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
Er zal vast niets gebeuren, maar laten we het niet live gaan uitproberen idd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_103032490
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval.

Een ramp zal niet gebeuren maar toch.
Okee. Alleen maar onderbuikgevoelens dus. Geen poging tot zinnig argument. Next! *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_103032806
Bij mij inderdaad meer een onderbuikgevoel, maar ik vind het toch belachelijk om met dat soort zaken te gaan 'klieren'.

Greenpeace: Atoomrel was slechts ludieke actie

Greenpeace steekt enigszins de hand in eigen boezem.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103032811
PVV uiteraard over de rooie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 oktober 2011 @ 12:10:27 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103032832
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
PVV uiteraard over de rooie.
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valt
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')