abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103075812
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:58:30 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103076075
De headway wordt bepaald aan de hand van de maximumsnelheid, remkarakteristieken van het rollend materieel dat eroverheen gaat rijden, technische eigenschappen van het beveiligingssysteem (denk aan verwerkingstijd, de tijd die een data-overdracht van RBC naar TGV nodig heeft, enz) en een veiligheidsmarge.

De headway bij een metrosysteem kan daardoor veel lager liggen dan bij een HSL: de snelheden zijn lager en het materieel remt veel sneller. Headways van 50 seconden zijn dan in theorie mogelijk, mits je een beveiligingssysteem hebt dat meteen kan ingrijpen wanneer nodig.

Verbeter de remkarakteristieken van je HST en verbeter de technische eigenschappen van het beveiligingssysteem, dan kan de headway wellicht omlaag. Maar als je iedere minuut een HST wil laten rijden kun je je beter afvragen of je niet eens een keer extra spoor moet gaan aanleggen. :s)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:13:21 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103076567
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:49 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over?
Als je blokken 250 meter lang zijn wel, maar dat vereist nogal veel hardware en is alleen nuttig als je zo langzaam rijdt. Met Level 3, glijdend variabel blok, wordt dat wel makkelijker, maar dat verwacht ik de komende tien jaar nog niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_103076577
Oh nu snap ik het :P level 2 werkt nog met vaste blokken, ik dacht dat op dat niveau al met 'moving blocks' werd gewerkt. :s) Dan nog is 7000m bij een Vmax van 160 km/h wel eeeerg ruim.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:17:51 #155
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103076727
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:13 schreef TeringHenkie het volgende:
Oh nu snap ik het :P level 2 werkt nog met vaste blokken, ik dacht dat op dat niveau al met 'moving blocks' werd gewerkt. :s) Dan nog is 7000m bij een Vmax van 160 km/h wel eeeerg ruim.
Level 1 werkt met bakens in het spoor. Die bakens zijn duur, hebben een energiebron nodig, hebben een databron nodig en zijn - net zoals alle hardware die je ergens wegzet - storingsgevoelig. Als zo'n ding om 5 uur 's ochtends stuk gaat, midden in de Groene Hart-tunnel, moet je er iemand heen sturen. Je wil die dingen dus minder vaak wegleggen.

Iedere 7000 meter stelt je in staat om een trein toch nog regelmatig van informatie te zien (aan 140 km/h kom je iedere 5 minuten zo'n ding tegen, aan 280 km/h iedere 2,5 minuut) terwijl je de kosten enigszins laag kunt houden.

ERTMS Level 2 communiceert via GSM-R, er is dus continu data-uitwisseling mogelijk (zo lang je een GSM-R-verbinding hebt, maar NL heeft landelijke dekking) en de apparatuur kun je in een controlled area houden.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:31:00 #156
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103077152
Volgens mij gebruikt Level 2 de bakens nog wel voor plaatsbepaling, tezamen met een soort radar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:32:18 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103077191
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE).

edit:
quote:
ERTMS Level 2 continuously transmits movement authorities to the train via a GSM-R radio network. The infrastructure data is held centrally at the control centre. Balises are installed only as position markers, transmitting fixed data to initialise and occasionally recalibrate the train's odometer. Continuous train detection is provided by track circuits or axle counters. Although ERTMS Level 2 is designed as a standalone cab signalling system, it can be overlaid onto conventional lineside signalling so that trains not fitted with ERTMS trainborne equipment may still run on the line.
Bron

Makes sense, I guess :)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:33:26 #158
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103077219
Gepland reisje:
Vrijdag 21 Oktober: Zwijndrecht - Essen - Antwerpen - Luik
Omgeving Antwerpen cargo's en reizigerstreinen platen

Zaterdag 22 Oktober: Luik - Mechelen - iets - Luik
Bezoek werkplaats Mechelen, nog wat spotten

Zondag 23 Oktober: Luik - Namen - Luik - Maastricht - Zwijndrecht
bezoek Werkplaats Salzinnes (nabij Namen), en nog wat spotten
pi_103077294
Volgens mij:
- level 1: per blok een een baken, baken als indicator voor MA naar RBC toe en als communicatiepunt naar de trein toe.
- level 2: per blok een baken, baken puur als correctie/referentiepunt voor MA die continu berekend wordt dmv. omwenteling assen

[ Bericht 10% gewijzigd door TeringHenkie op 14-10-2011 15:41:44 ]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:41:52 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103077511
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:20 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder.
Sterker nog: twee kilometer voorbij Eschede. De machinist vermoedde een technisch probleem en moest van het seinhuis horen dat hij alleen nog maar de powerhead bij zich had.

quote:
Der vordere Triebkopf stoppte durch eine automatische Bremsung erst zwei Kilometer hinter dem Bahnhofsgebäude von Eschede. Der Triebfahrzeugführer gab später vor Gericht an, dass er vor Eschede nur einen plötzlichen Ruck verspürt und einen Leistungsabfall bemerkt habe. Nach dem Stillstand ging er daher zunächst von einem technischen Defekt aus und versuchte aus dem Führerstand heraus vergeblich, die ausgefallene Stromversorgung wiederherzustellen. Von dem Unglück wurde er erst durch den Fahrdienstleiter des Bahnhofs Eschede informiert, der ihn per Zugbahnfunk darüber informierte, dass der Triebkopf ohne Wagen vorbeigefahren war.
http://de.wikipedia.org/wiki/ICE-Unfall_von_Eschede
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:17:49 #161
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_103078899
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21:30 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103079056
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:32 schreef James1988 het volgende:
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE).

edit:

[..]

Bron

Makes sense, I guess :)
Dan weet de trein zelf nog niet waar ie is...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:28:25 #163
164283 Luco
Buongiorno!
pi_103079338
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...

Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_103079515
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:28 schreef Luco het volgende:
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...

[ afbeelding ]
Ter aanvulling: in het Engels drukt "must not" uit dat iets ten strengste verboden is.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:37:58 #165
164283 Luco
Buongiorno!
pi_103079656
Ik dacht eerst dat het een grap moest zijn :')
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:20:16 #166
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103081205
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:17 schreef V2 het volgende:
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet?
Jawel, die ook dus :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:49:39 #167
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103082236
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jawel, die ook dus :Y
Maar ja, remweg...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:50:33 #168
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_103082278
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar ja, remweg...
Vanaf Tempo 200 met één blok motor zien te remmen op 8 minuscule contactvlakjes, dat duurt even ja :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:45:34 #169
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103084191
Morgen gaat de SSN naar het Ahrtal.
Vertrek Rotterdam 7:15, Utrecht 7:54, Venlo even onbekend
Trein gaat dan via Köln en Remagen verder. In Köln komt er een V100 van de DGEG voor.
Terugreis Venlo a. 21:01, Utrecht 23:38, Rotterdam 0:15
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:04:21 #170
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103084959
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
pi_103085084
Hahaha :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08:41 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103085162
Ik ben de gestrande 956 linkerspoor gepasseerd met de 960.

]
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08:44 #173
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103085164
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:04 schreef greavy het volgende:
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden.
Ezel/steen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09:18 #174
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103085188
Hoe kan dat ding nou stranden? Gewoon stuk of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09:20 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103085190
Die hulploc is btw een diesellocomotief..

De loc is stuk ofzoiets. In de spanningssluis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')