greavy | dinsdag 27 september 2011 @ 21:45 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japen - Deel 1 - Igen Treinen in Japan - Deel 2 - Igen Berlijn - Zug-Chef Praag - Zug-Chef Wenen - Zug-Chef Budapest - Zug-Chef Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
James1988 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:46 |
Over het hele traject, ja.. maar ¤ 1,70 extra betalen om 6 minuten sneller van Breda naar Rotterdam te komen? ![]() | |
Duvel | dinsdag 27 september 2011 @ 21:47 |
Maar in Purmerend wonen alleen maar ex-Amsterdammers, in West-Brabant niet alleen maar ex-Rotterdammers. | |
Ofyles2 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:48 |
Je hebt gekken die dat ervoor over hebben. | |
Ofyles2 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:49 |
West-Brabant ligt dan ook beter dan Purmerend. | |
Ofyles2 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:51 |
Dan wil ik nog verder gaan: Roosendaal-Vlissingen afkoppelen. | |
greavy | dinsdag 27 september 2011 @ 21:53 |
Even te Dordrecht Zuid: SLT Hoewel voorheen de NMBS reeks 77 nog de overhand had in UC 44603, raakt deze steeds meer weggestopt. Goedkoper is de Elektrische tractie wel, maar het maakt de afwisseling weer minder. Hoewel vanaf deze kant het licht niet meer ideaal is, maar even wat geprobeerd. Hier HTRS 1507 met Br-shuttle 50073 Toeval dat ze net langs kwamen: NMBS 2836 met de Belgische I6 en I10 rijtuigen Tenslotte nog een ICMm: Voortaan zal ik deze tijd niet meer gebruiken om cargo's op te zoeken, de zonstand wordt slechter. | |
Ireyon | dinsdag 27 september 2011 @ 21:54 |
Nee, Zeeland zal me een worst wezen maar Bergen op Zoom is echt wel relevant.. Als de NS iets om de reiziger zou geven, kwam er een IC Bergen op Zoom - Eindhoven bij.. tenminste fatsoenlijk 4x per uur BoZ - Rsd - Breda en Tilburg - Eindhoven. Vooral dat laatste is gewoon te triest met 2 IC's per uur.. Tussen 2 van de 5 grootste steden van Nederland, komop zeg ![]() | |
Duvel | dinsdag 27 september 2011 @ 21:55 |
Bijna sig-waardig. | |
Duvel | dinsdag 27 september 2011 @ 21:57 |
BTW: de vijf grootste steden van Nederland zijn toch Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven? En laat daar nou normaliter vier keer per uur een trein tussen rijden (behalve Den Haag/Rotterdam - Eindhoven). | |
Ofyles2 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:57 |
Dan zou ik gaan voor Bergen op Zoom-Venlo. De InterCity Den Haag-Venlo zou dan slechts tot Eindhoven rijden. | |
Ireyon | dinsdag 27 september 2011 @ 22:04 |
Het is een vrij simpel te observeren feit dat zowel de stoptrein als IC tussen Bergen op Zoom en Roosendaal altijd stampvol zit. Stad 5 en 6 dan. | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 08:33 |
Bron: Breda Vandaag En dat had Breda niet eerder kunnen bedenken voordat de eerste spade de grond in ging? ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 08:37 |
Sowieso, Breda ![]() | |
Ireyon | woensdag 28 september 2011 @ 08:43 |
| |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 08:45 |
Lekker in 1x doorscheuren van Rotterdam naar Antwerpen, zoals het hoort. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 09:38 |
Dat dus. Ze hadden het tien jaar vantevoren aan kunnen zien komen ... | |
Surveillance-Fiets | woensdag 28 september 2011 @ 09:39 |
Wie wil er nou in breda stoppen als je vanuit amsterdam naar het verre zuiden gaat. ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 28 september 2011 @ 10:08 |
Waar is die foto in de OP van de valleilijn genomen? | |
Ireyon | woensdag 28 september 2011 @ 10:09 |
Ede-Wageningen lijkt me.. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 10:09 |
Lijkt mij ook ja | |
mschol | woensdag 28 september 2011 @ 10:53 |
snap zowiezo niet waarom de internationale trein wordt geschrapt.. willen ze niemand uit nederland naar het buitenland meer hebben, of doen ze het om gegarandeerd minder mensen te vervoeren? tis volgens mij namelijk een mooie en redelijk snelle manier belgie in zonder al te veel kosten.. | |
#ANONIEM | woensdag 28 september 2011 @ 12:47 |
Er zou toch altijd ook een trein Den Haag - Breda - België via de HSL komen? | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 12:49 |
ja, maar die komt pas als alles op de HSL goed loopt | |
b2py | woensdag 28 september 2011 @ 12:55 |
Die komt er dus wss niet.. | |
#ANONIEM | woensdag 28 september 2011 @ 12:58 |
Ja, nou, dan is het toch terecht dat Breda zich genaaid voelt? | |
b2py | woensdag 28 september 2011 @ 13:00 |
Wat is er in hemelsnaam in Breda te beleven? Ik denk dat Antwerpen veel meer te bieden heeft dan Breda | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 13:02 |
wannabe-stad he | |
b2py | woensdag 28 september 2011 @ 13:03 |
Het heeft volgens wiki wel een oud centrum met megaveel kerken en zooi.. | |
KapiteinT | woensdag 28 september 2011 @ 13:13 |
Het centrum van Breda is wel aardig, maar wat ik vreemder vind is dat iedereen uit Brabant nu via Rotterdam naar Antwerpen moet. Of met die aftanse boemel vanaf Roosendaal... | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 13:35 |
Niet haten op Breda, ik woon daar. Het is best een leuke stad, de rust van Brabant maar de Randstad (en België) is op een steenworp afstand - zeker met de HSL. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 13:36 |
Je hebt de bus ook nog | |
Darkwing_Duck | woensdag 28 september 2011 @ 13:36 |
Voor de liefhebber ![]() | |
STORMSEEKER | woensdag 28 september 2011 @ 13:46 |
Zeg, geachte treinfanaten, ik val er zo maar even in, maar ik heb een vraagje. Het zit namelijk zo, ik vraag me al geruime tijd af waar een bepaald geluid in de koploper/ICM door wordt veroorzaakt en ik heb er zelfs een topic over gemaakt, maar niemand weet wat ik bedoel of wat het is. Misschien weet iemand van jullie het wel, dus bij deze een linkje naar dat topic met de vraag of jullie het misschien wel weten. ![]() Bedankt iig en groetjes, ![]() Storm Link naar topic: Wat is dat 'laser'oplaadgeluid dat koplopertreinen maken @ opstarten? PS. Het gaat NIET over het karakteristieke choppergeluid bij het wegrijden, het gaat om dat geluid dat je (eenmalig) hoort wanneer de trein wordt aangezet. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 13:53 |
ik gok op het inschakelen van de stuurstroom. Je kunt het een beetje vergelijken met het omdraaien van de contactsleutel in je auto. | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 15:16 |
Volgens mij is het het op toeren komen van een of andere ventilator. | |
blup | woensdag 28 september 2011 @ 15:18 |
Iemand? [TK] 2 mooie complete treinbanen Fleischmann + Lima HO ![]() Goede prijs denk ik zo ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 28 september 2011 @ 15:29 |
Ik heb al een treinbaan. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 28 september 2011 @ 15:31 |
![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 15:32 |
![]() | |
blup | woensdag 28 september 2011 @ 15:34 |
![]() Kan je thuis lekker door rijden. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 28 september 2011 @ 15:34 |
Rails is leuk maar die meuk eromheen hoef ik niet. | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 16:06 |
Mag jij botsen? | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 16:37 |
En zou hij ook treinen oppakken die ontspoort zijn? ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 28 september 2011 @ 16:40 |
Als dat zou kunnen... En nee: ik heb geen trafo met draaiknop op mijn werkplek. | |
JDude | woensdag 28 september 2011 @ 16:46 |
Antwerpen is dan ook driemaal zo groot. Maar goed. Breda had nooit moeten inzetten op een HSL-station midden in de stad, maar gewoon een mooi station aan de hogesnelheidslijn moeten laten bouwen. Ter hoogte van Princenhage is genoeg ruimte omdat daar voorheen de A16 lag. Had meteen een mooi P+R-punt richting de Randstad kunnen worden. En voor de verbinding met de binnenstad had men dan ook wel iets creatiefs kunnen verzinnen. Een kabelbaan, een PRT, een metro. Of gewoon een vrije busbaan, whatever. | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 17:17 |
Het zou voor NS en Arriva wel lekker goedkoop zijn. Eén persoon die alle treinen bestuurt. ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 17:31 |
Zo, mijn baantje bij de Railcatering is per 12 Oktober beëindigd. En wel om de volgende reden: "Je zit gemiddeld gekeken 10 tot 15 euro onder het gemiddelde. Wij zien wel een stijgende lijn, maar het is nu niet goed genoeg" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 17:33 |
tjsa, de railcateraar bij de FYRA wordt er minder snel uitgegooid bij een lage omzet ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 28 september 2011 @ 17:37 |
Railcatering.. gedoemt te mislukken met al die vertragingen (= lange overstaps) | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 17:56 |
Dat zuigt. Ik zei al dat het me een klotebedrijf lijkt om voor te werken... helaas heb ik gelijk gekregen ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 17:57 |
De nieuwe commercial van NSH | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 17:59 |
Klopt... De cijfers bij Utrecht zijn strenger als in Rotterdam; Servex verder schijnt wel tof te zijn. Railcatering Utrecht is alleen een beetje anders. Het "buitenbeentje" van de Servex, wordt altijd wat opzij geschoven. Daarom is er ook zoveel verloop met Railcateraars. Gemiddeld 80 tot 90(!!) % van alle nieuwe railcateraars verdwijnen na de proefperiode weer ![]() ![]() | |
Zyron | woensdag 28 september 2011 @ 18:47 |
Servex is best okay hoor. Werk er nu ruim 2 jaar en nog altijd met plezier. Kan me indenken dat het voor Railcateraars moeilijk is.. | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 18:51 |
Een target is volgens mij ook helemaal niet reeël in de railcatering. Je kunt mensen moeilijk verplichten iets te kopen. Ze hebben ergens zin in en als je pech hebt hebben ze nergens zin in. | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 19:03 |
Dat klopt.. Daarom is er ook teveel wisseling in personeel | |
ZwartmetSuiker | woensdag 28 september 2011 @ 19:13 |
Ik vond de omzet van jou al hoog, maar kennelijk dus nog niet hoog genoeg. Klote man! | |
Ascendancy | woensdag 28 september 2011 @ 19:19 |
Ik snap niet dat je uberhaupt bereidt bent geweest een verbintenis aan te gaan met zo'n kutbedrijf onder zulke voorwaarden. Werk moet wel een beetje gerespecteerd worden, hoe simpel ook. | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 19:45 |
-laatmaar- [ Bericht 99% gewijzigd door greavy op 28-09-2011 21:52:27 ] | |
Peter | woensdag 28 september 2011 @ 20:01 |
Greavy, dat zijn bedrijfsgevoelige cijfers.. denk niet dat je baas het leuk vindt dat je dat hier post... Terwijl het voor ons niet eens heel relevant is ![]() (ookal ga je weg... er staat vast iets over in je contract.) | |
Trinitrobenzeen | woensdag 28 september 2011 @ 20:36 |
Damn wat is die trein van utrecht naar den haag super chill zeg, weet niet wat het type is ofzo maar op dd trein staat 2418, kan type zijn maar ook wagonnummer. Hij heeft iig spiegelende ramen, blauwe kleur om ramen en gele deuren, verder wit. Is van NS. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 28 september 2011 @ 20:39 |
Deze? Dat is SGMm: Stadsgewestelijk Materieel (gemoderniseerd) | |
ziggyziggyziggy | woensdag 28 september 2011 @ 20:39 |
SLT dus. Zeg dat hier maar niet te hard. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 28 september 2011 @ 20:40 |
Ow ja... SLT bestond ook nog en heeft ook die kleuren... ![]() ![]() | |
Ireyon | woensdag 28 september 2011 @ 20:40 |
Wij en de rest van Nederland kunnen ons niet in die mening vinden ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 20:42 |
SLT, mwoah... het heeft goede airco en dat is fijn op een hete zomerdag. Ook de automatisch sluitende deuren zijn wel fijn. Maar verder... - Die overdreven harde automatische omroep - Dat constante gepiep bij de sluitende deuren - Stotterende handmatige omroep - Niet storingsvrij (winterproblemen, wil soms niet ontkoppelen, enz) - Geen toilet - Krappe zitplaatsen (zeker vierzitters!) Wat mis ik nog? | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 20:50 |
Oh. De IC van 16:47 uit Rotterdam ri Venlo was een stelletje 'verloren': De trein had bij aankomst in Rotterdam al +12, en het reed met een solo VIRM-IV (95xx). Uitstappen kostte al 3-4 minuten, instappen kostte nog eens 4 minuten.. Na 2 minuten van instappen zat de HC al wanhopig op zijn fluitje te blazen.. Dat mocht niet veel baten. Een wonder dat er relatief weinig mensen achterbleven. Ik heb maar gewacht op de IC van 17:03, die een stuk rustiger was. Voor mensen tot Dordrecht is dat handig. Voor verder dan Dordrecht (ri Breda en verder) natuurlijk weer niet. | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 20:52 |
En vast nog wel meer | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 20:56 |
Het zitcomfort van SLT vind ik op zich nog wel meevallen voor korte afstanden, pas als ik er een uur in zit vind ik het vervelende stoelen. Bij DD-AR (groene bankjes) heb ik dat na 30 seconden al. | |
Ascendancy | woensdag 28 september 2011 @ 21:05 |
Inderdaad ![]() Ieder contract heeft een clausule over gevoelige informatie. | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:31 |
Mens. Moet je op de GOEDE banken gaan zitten. NIET op de planken. Planken: ![]() De banken: ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 28 september 2011 @ 21:33 |
die lui nemen zich veel te serieus bij de railcatering dan.... je gaat mensen die dit kutste baantje ooit willen doen ontslaan omdat mensen niet genoeg kopen? ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 21:34 |
Planken onder, banken boven? Sorry, ik zit liever onderin ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:35 |
Ik kwam een filmpje tegen van de SNCF. Over de TGV, die 24 September 30 jaar bestond. Paris Gare de Lyon hadden ze daardoor omgetoverd, en kwamen verschillende soorten TGV's daar te staan (eerst binnenrijdend) Zoals ik de TGV in de "30-jaar" kleurstelling zie, ziet 'ie er wel geinig uit ![]() De opvallende TGV is de IRIS 320, die metingen op het spoor kan doen. [ Bericht 17% gewijzigd door greavy op 28-09-2011 21:40:45 ] | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:36 |
Niet ![]() Banken ook onder. Volgens mij van de 4 bakken is er één met banken. Ik durf het niet zeker te zeggen. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 21:40 |
SLT? Nog nooit mee gereisd ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:40 |
Houden zo ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 21:44 |
Ooit zal ik er wel eens aan moeten geloven, maar tot nu toe heb ik het altijd kunnen voorkomen. Utrecht - Baarn heb ik bijvoorbeeld bereisd enkele weken voordat de Sletjes er opdoken. Aan SGMm viel niet te ontkomen, maar dat was niet anders. Qua Nederlands hoofdspoor heb ik nu alles gehad, behalve een aantal trajecten met grensovergangen, het vernieuwde Harlingen Haven en het vernieuwde Veendam. | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:46 |
Het is bijna bij jou voor de deur, maar toch ben je er nog niet geweest? Ik was er een week na opening al ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:47 |
Ook een toffe TGV die ik vond, is de TGV Rhin Rhone. Schermen in de trein (zie vanaf 1:45 !!! en daarna vanaf 8:37) Waarom heb Fyra, Thalys, ICE en ander spul dat niet? Binnenlands mat. zoals SLT met zulke schermen zou wel tof zijn ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 21:50 |
Ik heb geen vrij reizen meer, dus dat soort stukjes spaar ik op voor de toekomst. | |
Ireyon | woensdag 28 september 2011 @ 21:51 |
Je zou bijna uit medelijden iets bij ze kopen de volgende keer dat je ze ziet.. ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 21:53 |
Als je het een paar weken gedaan hebt, heb je wel meer respect voor dit werk. Dan ervaar je hoe zwaar het is, met die hele uitrusting ed. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 28 september 2011 @ 21:54 |
Waarom beginnen mensen er aan... ![]() Er moet toch wel ander werk te krijgen zijn waar je voldoening uit kan halen? Zeker als ze je daar zo behandelen. | |
Ou-Tannu | woensdag 28 september 2011 @ 21:54 |
idd ![]() dat dus ![]() | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 21:56 |
Gaaf!! Die IRIS is van SNCF Infra zo te zien. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 21:56 |
Het is reizen met dagkaarten en dergelijke. En wanneer ik zin heb. Heb iig weer wat stukjes van de lijst af kunnen strepen de afgelopen weken. Gaat op de HSL na om enkele honderden meters die ik nog niet bereisd had ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 28 september 2011 @ 22:01 |
mja.. k moet es wachten op goede dagkaarten ![]() weekend kaartjes zij eiks niet interesant | |
Sandrvich | woensdag 28 september 2011 @ 22:10 |
Indrukwekkend! | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 22:17 |
Hij is erg fijn ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 28 september 2011 @ 22:36 |
Harlingen Haven kom ik nog best wel eens als ik een weekendje ga zeilen, was best vervelend toen het een tijd niet bestond... Maar zo bijzonder is het nieuwe station nou ook weer niet hoor ![]() | |
greavy | woensdag 28 september 2011 @ 22:38 |
Minder tof als de oude inderdaad ![]() | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 22:45 |
Goed, nadat ik dit heb gezien krijg ik toch wel veel zin in een ritje Railjet: 360-tour Railjet | |
Surveillance-Fiets | woensdag 28 september 2011 @ 22:46 |
dat zijn pas treinen ![]() | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 22:47 |
Economy ziet er gewoon comfortabeler uit dan de eerste klas van een aantal NS-treinen ![]() (Al vind ik ICRm en ICMm eerste klas wel lekker zitten) | |
Ireyon | woensdag 28 september 2011 @ 22:51 |
Economy Railjet ís vele malen comfortabeler dan de eerste klas van elke NS-trein (tenzij je ICE meetelt). | |
Crientj | woensdag 28 september 2011 @ 22:53 |
![]() | |
Crientj | woensdag 28 september 2011 @ 22:57 |
Amper verschil tussen eerste en tweede klas. Ja, de kleur stof van de banken. that's all. Gedeelte waarin iedereen langs de ramen zit is klote, zeker als je ertussen moet staan. Teveel sardientjes in een blikje. | |
TeringHenkie | woensdag 28 september 2011 @ 23:15 |
SLT ligt wel retestrak op het spoor, nog beter dan ICR/ICM ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 23:17 |
komt door de Jacobsdraaistellen. Nadeel hiervan is wel dat de bakken korter moeten zijn. | |
James1988 | woensdag 28 september 2011 @ 23:17 |
V250 schijnt als een blok op het spoor te liggen, supercomfortabel enzo. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 23:20 |
maar het blijft opvallend trouwens dat ze zo strak liggen. Vroegah deden ze dat door het gewicht wat hoger te maken zoals bij Mat'54. Trok niet erg snel op, maar ligt als een huis op het spoor. | |
TeringHenkie | woensdag 28 september 2011 @ 23:29 |
Ik denk ook dat het zwaartepunt erg laag ligt. Daardoor hellen de bakken wat minder over in bogen/wissels. Stel je zou bij VIRM het zwaartepunt zo dicht mogelijk op het steunvlak tussen de bakken en de draaistellen weten te krijgen, dan zouden ze wat minder schommelen (zoals ICM). Wat me trouwens ook wel opvalt is dat lege VIRMs een stuk minder schommelen dan in de spits. Blijkbaar tellen al die passagiers toch wel op ![]() | |
Lord_Brett_Sinclair | donderdag 29 september 2011 @ 09:07 |
100 x 70 kg is toch 7 ton extra gewicht, dus dat zal je wel merken. De helft ervan zit boven. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 09:11 |
Maar in de spits zit in een VIRM-IV wel 500 man of meer, terwijl je er buiten misschien 100-200(soms nog te ruim!) man hebt ![]() | |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 09:15 |
In 14 bakken VIRM kun je zo'n 2000 man proppen. Dan zit hij wel tot het randje toe vol en heb je veel mopperende reizigers, maar het kan wel. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 september 2011 @ 09:23 |
Denk dat je in de praktijk 85% haalt ofzo. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 september 2011 @ 09:47 |
Ik begin echt wat te missen hoor, ik altijd maar denken dat 12 bakken het maximum was ooit 6+4+4? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 29 september 2011 @ 09:50 |
Wie heeft er nog leuke foto's van een station?
| |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 10:11 |
Naar mijn weten is 3 gekoppelde stellen met een maximale baklengte van 14 het maximum. In het verleden hebben zulke samenstellingen ook rondgereden. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 10:37 |
Fail. De maximale lengte van VIRM is 15 bakjes. Maar gezien VIRM allen verlengd zijn van 3 naar 4 bakjes en 4 naar 6 bakjes, kan je geen 15 meer creëren. Maximaal is dus nu 14 bakjes in praktijk; Theorie is 15. | |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 10:47 |
Ofwel, niks fail, ik heb gewoon gelijk. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 10:50 |
Die fail sloeg niet op jou, maar op NS. NS heeft de voorschriften destijds niet gewijzigd. door deze reden komt het wel eens voor dat er 'ineens' 16 bakjes klaar staan, en er dan een zesje of viertje af moet... | |
Duvel | donderdag 29 september 2011 @ 10:51 |
Voorschrift is gewoon: reizigerstrein maximaal 15 bakken. Verder geen fail. | |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 10:53 |
Indien er een loc bij zit mag dat volgens mij nog wel. Al vraag ik me af hoe dat met Eurostar e320 zal gaan dan, dat zijn 16 bakken Velaro (lengte 400 meter). | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 10:55 |
Bij SLT is het 16 bakjes, bij Plan V 8 bakjes in stoptreindienst, 10 bakjes in IC, SGMm 3 stellen, ICMm 15 bakjes, ICRm mogen geen 2 stammen | |
Peterselieman | donderdag 29 september 2011 @ 10:56 |
6+4+4 staat zelfs voor twee treinen zo gepland. Gaat om de trein 522 (vertrek 6:45 uit Leeuwarden en Groningen) en trein 557 (vertrek 16:21 uur uit Utrecht). Tussen Zwolle en Utrecht rijden ze op de maximale lengte. | |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 10:56 |
16 bakken SLT zou dus ook uit vier viertjes kunnen bestaan? Kunnen de systemen dat aan? | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 10:56 |
Dit zijn regeltjes voor het Nederlandse materieel. Elk materieel heeft andere voorwaarden, zoals hierboven al beschreven. Alle TGV's mogen bijvoorbeeld per 2 gekoppeld zijn, net als ICE et cetera | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 10:58 |
Of dat mag, durf ik niet te zeggen. Ik weet dat er ooit een proef is geweest met 3 stellen SLT. Dat rijdt ook regelmatig in de reizigersdienst. 4 Stellen SLT heb ik nog niet eerder in reizigersdienst gezien of ergens gelezen/foto gezien. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 11:01 |
Seinstoring rond Utrecht Centraal Laatste update: 29 september 2011 10:32 Van en naar Utrecht Centraal rijden donderdag tot 11.00 uur geen treinen door een seinstoring. Het treinverkeer zal tot 14.00 uur ontregeld zijn. Dat heeft de NS donderdag laten weten. Als gevolg van een seinstoring kunnen de treinen rond Utrecht Centraal tot 11.00 uur niet rijden. Daarnaa wordt er voorzichtig weer herstart, maar om 14.00 uur zullen alle treinen pas weer volgens het boekje rijden NS heeft op de website staan:
| |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 11:04 |
Zijn er niet toevallig werkzaamheden rond Utrecht Centraal? ![]() | |
b2py | donderdag 29 september 2011 @ 11:04 |
Eerst bleef er nog het een en ander rijden, momenteel rijdt er helemaal niks ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 september 2011 @ 11:36 |
Waarom gaat het zo vaak fout daar? Tuurlijk, het is hartstikke druk maar juist daarom zou ik meer reserves verwachten. | |
b2py | donderdag 29 september 2011 @ 11:43 |
Het valt toch wel mee? Laatste grote crash was die brand.. | |
Peterselieman | donderdag 29 september 2011 @ 11:49 |
afgelopen winter met die uitgeklede dienstregeling lag Utrecht Centraal ook nog eens een keer plat. kwam door defect materieel dat afgesleept moest worden volgens mij. Schade bedroeg voor mij toen slechts +30 omdat ik door een vriend even naar Amersfoort gebracht ben. | |
b2py | donderdag 29 september 2011 @ 12:20 |
Het heeft nog geen 2 uur geduurd en lang niet alles was eruit zoals toen.. | |
Dr_Flash | donderdag 29 september 2011 @ 13:51 |
Je hebt geen idee waar je over praat man. | |
Ascendancy | donderdag 29 september 2011 @ 13:57 |
Reserves? Als het in de wisselstraat op Utrecht noord vastloopt, dan loopt het allemaal vast. Er moeten namelijk ook nogal wat treinen kopmaken, die moeten 2x door die wisselstraat, maar met een andere richting. En reserves in mat gaat ook niet. Utrecht is niet het beginstation van veel IC-diensten, dus je hebt daar niet veel extra treinen. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 september 2011 @ 14:42 |
Reserves als in de systemen die het regelen. Maar ik weet niet of het vaak daaraan ligt, aangezien die relais betrouwbaar zijn. | |
Ascendancy | donderdag 29 september 2011 @ 15:36 |
Zit net even te lezen over drgl 2012. Het wordt er niet echt duidelijker op met treinen die maar tot 8 uur rijden en doorgetrokken sprinters die dat opvangen. ![]() | |
ReisT | donderdag 29 september 2011 @ 15:55 |
Het maximum is 270 meter (wat ook de maximumlengte is van perrons op stoptreinstations) dus de langst mogelijke combi is 6+6+4. Vier viertjes aan elkaar kan niet (want 4x70 = 280 meter). Met 3 stuks rijden dat doen ze nu in principe niet omdat dat (nog) te storingsgevoelig is. | |
Bitlord | donderdag 29 september 2011 @ 15:56 |
Hey greavy, nieuw lensje gekocht? 55-250mm nice! | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 16:12 |
Bitlord, op m'n Twitter meegelezen zeker? ![]() Inderdaad, sinds vandaag in mijn bezit, de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS met Image Stabilizer: ![]() ![]() Gelijk een Polarisatiefilter erbij gekocht: De Kenko Pro1 Digital Wideband Circular PL (W) ![]() ![]() Maar dan de 58mm, die voor mijn camera/lens geschikt is dus | |
James1988 | donderdag 29 september 2011 @ 16:16 |
Kostda? ![]() | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 16:19 |
Heb er - inclusief grotere zonnekap - ¤314,99 voor afgetikt. Kreeg ¤30,00 korting op het filter. Het filter is normaal 84,99, ik betaalde 54,99. De lens kost ¤208,00 en de zonnekap ¤28. Extra verlenging garantie voor de lens kost ¤25. Moet nu alleen nog een andere cameratas hebben, waar beide lenzen in kunnen. Maar daar moet ik weer even wat extra geld voor sparen ![]() Alles voor mijn camera koop ik bij Camera.nl (de winkel in Rotterdam, bij het Groothandelsgebouw, niks via internet, alhoewel ze wel een site hebben) | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 september 2011 @ 16:21 |
De relais zijn erg betrouwbaar idd. Maar niet als ze de verkeerde relais gaan omwisselen, zoals vanmorgen in Ut.. | |
Crientj | donderdag 29 september 2011 @ 16:35 |
Serieus? Koop je filters gewoon via ebay of een chinese webshop. Veel goedkoper. ;x | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 16:37 |
Dat weet ik toch niet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 29 september 2011 @ 16:39 |
Ja, en dan heb je ze na 9 weken nog niet in huis ![]() Pakketje schijnt al een maand ergens in Amsterdam te liggen, maar naar mij toe brengen ho maar! | |
Crientj | donderdag 29 september 2011 @ 16:45 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 29 september 2011 @ 16:47 |
Gaat om die niet-nader-te-benoemen chinese webshop in dit geval. Binnenkort toch maar eens achteraan mailen... | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 16:48 |
Achteraf had ik dat filter nog niet moeten kopen nee ![]() Op Amazon.co.uk staat een vergelijkbare voor 30,90 pond (=¤32,57)... Zelfs al voor 14,54 pond.. Maar ach, jammer. Zal er voortaan beter op letten ![]() | |
Bitlord | donderdag 29 september 2011 @ 17:38 |
Nee, je Foursquare! | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 19:34 |
Ah, dat kan ook. Via Foursquare (die ik gekoppeld heb aan Twitter) had ik het gepost inderdaad ![]() | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 19:48 |
Ik kwam op Flickr deze foto tegen.. Dat moeten toch aardige krachtpatsertjes zijn als ik het zo zie ![]() | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 20:01 |
Gister was ik wat wezen spelen met instellingen bij Dordrecht: Na wat spelen met instellingen was ik niet tot het gewenste resultaat gekomen. Niet getreurd, ik heb deze foto kunnen schieten. Op de voorgrond ziet u de scooter van de fotograaf. Dordrecht, Zuidendijk Terwijl de zon nog aan het klimmen is, was de fotograaf wat aan het spelen met zijn camera. Met hier een resultaat. Verder onbewerkt. Eveneens niet nabewerkte foto. | |
Bitlord | donderdag 29 september 2011 @ 20:31 |
Raar resultaat die eerste foto. Je moet ze wel nabewerken hoor. Je foto's zijn met enige regelmaat erg gedraaid, met de trein op een niet prettige plek op de foto en soms te ver uitgezoomd. Met een beetje Photoshoppen kun je daar veel meer van maken. Trouwens, nu je een zoomlens hebt moet je die natuurlijk ook gaan gebruiken! Ik plaats hieronder nog wat plaatjes van me, dan worden die ook weer eens bekeken. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 20:42 |
Gister had ik die zoomlens nog niet ![]() En die foto's van gister waren gewoon om wat mee om te kloten, ter plekke. Ik ZOU kunnen bewerken hoor. Ik schiet in RAW en bewerk met Lightroom. | |
Duvel | donderdag 29 september 2011 @ 20:49 |
Waar stond jij hier? | |
Bitlord | donderdag 29 september 2011 @ 21:05 |
Hier ongeveer. | |
spectrumanalyser | donderdag 29 september 2011 @ 21:18 |
hier in Zaandam zijn de sloopstellen Plan T weggehaald bij de oud ijzerboer aan de Uiterdijk. ze hebben enkele jaren hier gelegen. wellicht zijn ze ook naar Groningen overgebracht | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 september 2011 @ 21:20 |
Hee, die ICM heeft een WUBO op zijn dak! | |
Bitlord | donderdag 29 september 2011 @ 21:24 |
Handig toch, kun je zien dat er een trein aankomt! | |
Duvel | donderdag 29 september 2011 @ 21:33 |
Ah, ik dacht al dat het Breukelen was, maar kon niet precies uitdokteren waar. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 21:49 |
De ÖBB-rijtuigen waren niet inzetbaar vanwege problemen met versleten wielstellen. Van alle rijtuigen wordt dit dus vervangen (of ze dat dan ook gedaan hebben laat ik achterwege, sowieso 5 moesten). Rijtuigen zijn vanaf vandaag weer ingezet. | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 22:00 |
Vandaag gespeeld met het nieuwe objectief. Hier een kleine selectie van online gezet:\ DBS 1613 passeert Zwijndrecht met een UnitCargo, bestaande uit ketelwagens en schuifwandwagens van verschillende typen... Zoals sommigen weten heb ik afschuw aan: VIRM & SLT. Maar alsnog een VIRM & SLT gefotografeerd.. Hit the red light De brug open. Het is maar goed dat de seinen dan rood zijn.. | |
Peterselieman | donderdag 29 september 2011 @ 22:02 |
De seinen staan op de laatste foto op rood en niet op oranje ![]() | |
greavy | donderdag 29 september 2011 @ 22:03 |
Waarom ik oranje typte ![]() Ik wou rood typen ![]() Owja. Morgen weer in het al te mooie Leeuwarden kijken ![]() Heb binnenkort mijn portie wel weer gehad; In een maand tijd 5x naar Leeuwarden reizen, en moet 2x ook weer terug (andere 3x met auto terug) ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 september 2011 @ 22:41 |
Het is sowieso geel, niet oranje. ![]() | |
Duvel | donderdag 29 september 2011 @ 22:43 |
Goed zo, vertel het ze! Ik heb ook wel eens een oud seinwezenboek gezien waarin nog werd gesproken van seinbeeld "geel flikker". | |
TeringHenkie | donderdag 29 september 2011 @ 23:10 |
Het is soberzo amber ![]() | |
bork | donderdag 29 september 2011 @ 23:47 |
Hoera spectaculair. IC naar utrecht van 23.35van rotterdam cs heeft 15 minuten vertraging. leggen ze zomaar de trein van spoor 14, die net werd schoongemaakt in. en om 23.35 weg | |
Ou-Tannu | vrijdag 30 september 2011 @ 00:16 |
en PSM mag niet mee raden ![]() ![]() | |
Jacob1 | vrijdag 30 september 2011 @ 00:43 |
De 9216 en 9221, waar de ÖBB-rijtuigen normaal in moeten rijden, waren vandaag afgeschaft tussen Amsterdam en Antwerpen, volgens Railtime. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 september 2011 @ 01:30 |
Ik ben vast spuit elf met dit bericht, maar toch goed nieuws. http://tvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=103930 ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 07:17 |
De rijtuigen waren wel gestart in Amsterdam in 9216. Waarschijnlijk meer het geval wat eerder ook was. Vanaf Roosendaal vervangend materieel. | |
remcoP | vrijdag 30 september 2011 @ 07:42 |
DM'90 3406 staat op station Wolvega vanwege een brandoefening. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 07:50 |
Inderdaad. De URL staat ook in "OEF WOLVEGA" en de datum "2011-09-28". Even googlen brengt mij tot een foto waar 3406 op staat | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 07:55 |
Ik lees op Twitter dat de oude CTA's op Nijverdal weg zijn. Daar gaan ze zelfs digitaliseren ![]() Ik dacht dat daar geen CTA's hingen, maar ik zit dus fout ![]() | |
De_Dakgoot | vrijdag 30 september 2011 @ 08:07 |
Hallo Weet iemand waar ik mijn stamkaart nummer kan vinden op mij OV? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 08:13 |
Bedoel je met stamkaart dit:![]() Dan is het het nummer onder je pasfoto. Of heb je een OV-Chipkaart? Bij de OV-Chipkaart is het het zestien cijferige nummer. Maar een OVC is geen stamkaart. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 08:22 |
Problemen met de Fyra: Wegens een storing (even onbekend welke) kunnen er sowieso 2 Fyra stammen niet van de Watergraafsmeer komen. Gevolg: Uitvallende Fyra's. | |
De_Dakgoot | vrijdag 30 september 2011 @ 08:35 |
met mijn OV-chipkaart. De vorige keer had ik een ander nummer bij mijn traject abbonnement en nu heb ik weer een ander nummer. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 08:38 |
Het OV-Chipkaartnummer is het zestien cijferige nummer. En als je weer een nieuwe chipkaart hebt, verandert dit nummer inderdaad. | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 08:45 |
Nijverdal had altijd CTA's, het is Nijverdal West die niets heeft hangen. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 08:47 |
Dat is een stamkaart voor stads- en streekvervoer, NS had toch eigen stamkaarten? | |
De_Dakgoot | vrijdag 30 september 2011 @ 08:49 |
nee ik heb alleen een persoonlijke Chipkaart. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 30 september 2011 @ 09:10 |
Serieus, stations zonder CTA's? In Utrecht toch ook eentje of niet? Toch wel raar. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 09:12 |
Gaat lekker vandaag met die Fyra, de reisinformatie was ook weer geweldig. De Fyra van 8.24 reed inderdaad niet, omroep en info klopte. Vervolgens schalde de omroep dat de trein van 54 over het uur niet zou rijden, de AV was het daar echter niet mee eens, en ook andere omroepberichten gaven aan dat de Fyra van .54 zou rijden. De Fyra van 8.54 reed uiteindelijk (vertrokken met +2), inmiddels staat die al 5 minuten stil op de brug over het Hollandsch Diep. Een stuk verderop staat er een Frans stokbrood met problemen. ![]() | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 09:13 |
Waarom zou dat raar zijn? Alle informatie die nodig is staat op een vertrekstaat en Nijverdal West heeft echt geen CTA nodig. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 september 2011 @ 09:14 |
enschede drienerlo richting enschede heeft er ook geen ![]() almelo de riet momenteel ook niet ![]() er werden trouwens net een paar oude dm90 treinen weggereden van het opstelterrein in hengelo.. Die gaan naar amersfoort? | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 09:15 |
Een ander Frans stokbrood kruiste mijn stilstaande Fyra, het hele ding schudde heen en weer. ![]() | |
WebHawkjuh | vrijdag 30 september 2011 @ 09:16 |
Het stokbrood is inmiddels afgebakken. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 september 2011 @ 09:47 |
Er zijn een heleboel stations en haltes zonder CTA's. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 09:51 |
Zoals ik al aangaf: De problemen kwamen door een storing bij de Watergraafsmeer, waardoor er stammen opgesloten stonden daar, en dus niet konden vertrekken. Niks aan Hispeed te wijten. De trein van 8:54 zou eerst niet rijden wegens een defect aan het deursluitsysteem. Dit probleem was te Breda (gelukkig) weer opgelost. De problemen aan die Thalys hadden te maken met een ingreep van ETCS/ERTMS (?), maar zodra de trein ging rijden, greep het systeem weer in. De ingrepen waren allen niet verwacht: Het greep plots in, terwijl het niet nodig was | |
Ascendancy | vrijdag 30 september 2011 @ 10:05 |
Alleen functioneel voor stations waar treinen met verschillende eindbestemmingen langskomen, of meerdere perrons hebben. Op een random boemmellijntje hoef je echt niet te vertellen dat de volgende trein ook weer naar hetzelfde station gaat ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 10:06 |
Bijvoorbeeld Delfzijl, Veendam, Baflo hoeven dat niet, lijkt mij. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:26 |
Ja, koper naar beneden gehaald, valt niet aan Hispeed te verwijten. Het toont alleen wel aan hoe kwetsbaar Fyra is. Ik was er iig blij mee, want ook de trein van 9.24 reed niet. ![]() Handig, dat ERTMS. ![]() De problemen met de Fyra vind ik niet zo erg, hetzelfde geldt voor de Thalys. Wat me vooral stoorde waren de elkaar tegensprekende omroepberichten en andere informatiebronnen. De omroep meldt dat de trein niet rijdt, volgens de AV rijdt hij wel, enzovoorts. ![]() | |
ReisT | vrijdag 30 september 2011 @ 10:36 |
Die heeft NS nog steeds, maar die heb je dus niet nodig als je toevallig al een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Het stamkaartnummer is dan hetzelfde als de laatste 7 cijfers van het chipkaartnummer. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:38 |
Ofwel, de komende maand hoeft er nog geen overdracht van V250 aan NS Hispeed verwacht te worden. | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:39 |
Zou dat ding al ooit eerder 250km/h hebben gereden? ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:39 |
Ja hoor, tijdens testritten is er een snelheid van 283 km/h behaald. | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 10:45 |
Met een opdrukThalys er achter? | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:47 |
![]() Maar nee. Zelfstandig. En ook geen straalaandrijving ofzo erachter. ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 10:53 |
De Fyra moet in de testritten minimaal 275 gereden hebben (250+10%). Dat was idd 283 zelfstandig | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 10:54 |
Maar goed, LowSpeed heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen, want in de komende tijd krijgen 51 NS-machinisten opleiding om met de TRAXX te kunnen rijden. Zo kan het rijdend personeel van LowSpeed opleiding op de kruimeldief krijgen. | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 10:58 |
Nou, hopelijk is AnsaldoBreda dan in staat geweest om treinstellen met een consistente kwaliteit af te leveren, met dezelfde (rij)eigenschappen als dat ene testexemplaar ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 11:00 |
Bij de Denen heeft AnsaldoBreda iig bewezen dat niet te kunnen ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 11:00 |
Het word hoog tijd dat de DB met ICE gaat rijden tussen Amerdam en Londen ![]() Heb je weer een alternatief om Fyra te mijden ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 11:01 |
Daar waren toch vooral problemen met de elektronica? Of was zelfs de loop niet goed? | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 11:01 |
Precies. Ik hoop het absoluut niet natuurlijk, laat dat duidelijk zijn, maar mij zou het niet enorm verbazen als het spectaculair mis gaat. | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 11:02 |
Softwareproblemen met name, over slechte loopeigenschappen heb ik weinig gehoord. Maar als de trein niet rijdt merk je ook niks van de loopeigenschappen he ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 11:04 |
Softwareproblemen, niet A+A-zijde of B+B-zijde kunnen koppelen, iedere 2000 km een onderhoudsbeurt nodig, just to name a few. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 11:09 |
Hmm. De Belgen hebben het niet zo goed gedaan; Woensdagavond laat (/nacht) kwam een defect klassiekertje Maastricht binnen, en is pas vanochtend (!!) weggesleept. Heeft dus anderhalve tot twee dagen spoor 4 in Maastricht geblokkeerd... De overige Maastricht-Brussel expressen ed vertrokken daardoor van spoor 6. Gevolg: Mensen die de 5-minuten overstap ri Eindhoven ev wilden halen, kregen +30. Edit: Voor de honderdmiljoenste keer weer een aanrijding (zelfdoding) bij Helmond, en wederom weer de bekende overweg... Edit2: Een sms die ik 'vergeten' was: De 7503, de eerste DDZ-stam, is vandaag op proefrit. Om 10:15 uit Leidschendam naar Haarlem. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 11:14 |
De Thalys die problemen had met ERTMS bleek niet alleen dat probleem te hebben. Het was iets erger: Een stroomafnemer is verdwenen (kapot,verloren etc) DBS 6511 had deze Thalys vanaf de Watergraafsmeer gesleept, en gaat voor herstel naar Frankrijk terug. Transport via conventioneel spoor. Verdere tijden nog onbekend Mijn bron meld dat het om dezelfde Thalys gaat als op de HSL stil stond. Word Ireyon blij, een Thalys in Roosendaal ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 11:17 |
Thalys is jaren lang door Roosendaal gekomen, zo'n 13 jaar als ik me niet vergis. ICE daarentegen... ![]() | |
Ireyon | vrijdag 30 september 2011 @ 11:20 |
De Thalys-rijtuigindeling hangt hier nog steeds.. ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 11:22 |
Dus ergens op de HSL hangt wat rotzooi in de bovenleiding, maar ze weten niet waar? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 11:24 |
De pantograaf is al opgeruimd enzo hoor. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 11:24 |
Jammer. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 12:39 |
Ik kreeg net te horen dat de serie 1900(IC Den Haag-Venlo) straks nog meer uitgekleed kan worden: NS is serieus aan het kijken om deze serie vanaf Eindhoven te laten stopperen naar Venlo. Hiermee word de serie 9600 op Eindhoven-Deurne dan opgeheven. De kering op Venlo word dan verkort; Er word niet meer naar het schoonmaakperron gereden. Bron: Anonieme NS-medewerker. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 12:41 |
Dinsdag in Gouda 25 jaargangen van ns-blad De Koppeling ophalen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 12:58 |
Zonde, al kan ik het me deels ook wel weer voorstellen, omdat de treinserie tussen Eindhoven en Venlo alleen in de spits echt druk is. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 13:00 |
de PRE-Thalys rijtuigindeling bedoel je ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 13:02 |
Klopt. Buiten de spits is die trein erg rustig. Daarom dat er buiten de spits een ICRm-TD10 stam ingewisseld word voor een VIRM-IV, en in de spits weer omgeruild word voor de ICRm-TD10 stam. De stoptrein daarentegen zit altijd knettervol in de spits. Dat kan natuurlijk voor capaciteitsproblemen zorgen in de spits. Misschien is dan een spitstoevoeger op Deurne-Eindhoven nog niet zo'n slecht idee. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 13:08 |
"TEE Etoile du Nord" | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 13:08 |
Jij bent echt zo iemand die ze over 25 jaar moeten uitgraven uit z'n eigen huis, of niet? ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 13:10 |
Denk het ja ![]() Maar binnenkort moet ik weer wat uitzoeken, heb eea dubbel. En de rest weer even netjes ordenen ![]() Op de Rails heb ik al aardig compleet nu ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 13:11 |
Daarom:![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 13:13 |
Zoveel heb ik ook nog niet hoor. Heb circa 57 jaargangen Op de Rails, binnenkort 25 jaargangen De Koppeling, en 3 dozen met verschillende verzamelitems. Oja, niet vergeten: Nog circa 10 van die groene klappers van de NS met bedieningsvoorschriften, en de Matboeken van 14 verschillende soorten NS-mat ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 13:17 |
Ik heb alleen 18 jaargangen Railmagazine o.i.d. ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 13:18 |
1976 t/m 2001, helemaal compleet | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 13:36 |
Metro's crashen in Shanghai: 271 gewonden, geen doden 'Apparatuur joint-venture Alstom verantwoordelijk voor crash metro's en HST's China' Alstom: wij hebben geen rol gespeeld in crashes Gaat lekker daar de laatste tijd ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 30 september 2011 @ 13:44 |
Niet eens, gewoon de drugstoeristen nachttrein van Roosendaal naar Parijs. ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 14:29 |
Alstom gelijk verbannen!
| |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 14:33 |
Troll ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 15:27 |
Whee, ik heb een 714 ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 15:28 |
Wat? | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 15:30 |
Voeg ik speciaal een [afk]-tag toe, wordt hij niet eens gebruikt ![]() Mouse-over op 714 ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 15:34 |
Huh, afko's worden toch altijd onderstreept? Edit: niet dus. | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 15:34 |
Vroeger markeerde hij het gebruik van de afk-tag toch? Edit: juist, dat dus ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 15:35 |
Firefox onderstreept ze standaard. Chrome volgens mij niet. | |
V2 | vrijdag 30 september 2011 @ 15:36 |
Ah ok, dan ben ik meteen ontmaskerd als Chrome-gebruiker ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 15:37 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 15:51 |
Chrome ![]() Firefox ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 30 september 2011 @ 15:52 |
Opera ![]() | |
mschol | vrijdag 30 september 2011 @ 15:53 |
IE ![]() op mobiel: Opera ![]() | |
remcoP | vrijdag 30 september 2011 @ 15:54 |
| |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 15:54 |
Mosaic FTW! | |
mschol | vrijdag 30 september 2011 @ 15:55 |
![]() voorspelbaar +1 afgezaagd +2 | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 16:34 |
xD. ;D | |
Guppy | vrijdag 30 september 2011 @ 16:43 |
![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 30 september 2011 @ 17:01 |
Is dit het grote browsertopic? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:17 |
En hoe doe ik mouse-over op een touchscreen? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:31 |
Niet.Op de mobiele versie van Fok werkt ie ook niet, dacht ik | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 17:33 |
Idd, iPad versie geeft ook geen alt aan. | |
Guppy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:36 |
Gelukkig hoort 714 bij je algemene kennis en heb je geen mouse over nodig ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:38 |
Niet mijn algemene kennis. De enige 714 die ik ken, is de eerste trein naar Zwolle 's ochtends. | |
Guppy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:39 |
En die zijn ook onmisbaar ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:40 |
Treinen zijn wel redelijk essentieel hier inderdaad. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:51 |
"Dames en heren, in deze trein is kaartcontrole aanwezig. Houdt u alvast uw vervoersbewijs gereed. Alvast onze dank." Komen vlak daarna 6(!!) S&V'ers binnen. Aan de andere kant nog eens 4. Volgens één van hun in het andere treinstel ook. Hoe bedoel je, goede controle ![]() Tussen Rotterdam CS en Alexander de trein gecontroleerd, en na vertrek Alexander gelijk weer begonnen. Eens kijken wat ze na Gouda gaan doen. | |
Peter | vrijdag 30 september 2011 @ 17:54 |
Ik heb eergister nog 2 714's gegeten ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:55 |
2 treinen? Hmm. Smaakte het wat? | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 30 september 2011 @ 17:55 |
Allemaal hoofdconducteurs waarschijnlijk? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 17:57 |
Nee. Bij mij liepen geen HC's. Het waren alleen maar S&V'ers. Na Gouda zijn ze alweer opnieuw begonnen met controleren ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 17:58 |
Hebben S&V'ers eigenlijk die bevoegdheid wel? | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 30 september 2011 @ 17:58 |
Oh spoorpolitie bedoel je. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:00 |
S&V = Service&Veiligheid = BOA. Die hebben dus de bevoegdheid wel. HC heeft ook alleen maar de bevoegdheid omdat deze een BOA is. BOA=Buitengewoon Opsporings Ambtenaar | |
Peter | vrijdag 30 september 2011 @ 18:01 |
BOA = Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar aka, mogen bekeuren voor vooraf aangewezen overtredingen. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 18:01 |
Waarom hebben BOA's die bevoegdheid? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:03 |
Zie wat Peter onder mij schrijft. Een ProRail BOA mag dan weer niet in de trein hiervoor bekeuren. Die heeft daar de bevoegdheid niet voor. een ProRail BOA mag weer wel in de trein controleren als de persoon daarvoor een strafbaar feit heeft gepleegd waar een ProRail BOA wel voor mag bekeuren (bijvoorbeeld spoorlopen) Een NSR-BOA heeft alleen bevoegdheid op de treinen en stations. Ik dacht niet langs de baan enzo. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 18:05 |
Dat beantwoordt de vraag niet. Een conducteur of hoofdconducteur heeft de bevoegdheid naar mijn vervoerbewijs te vragen. Is iedere S&V'er een conducteur? Zo nee, waarom zou ik 'm dan mijn vervoerbewijs moeten laten zien? | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:06 |
Maken bij Oudewater een aardige remming, sukkelen gestaag verder. Er zat een trein van Strukton (G1206 + lege Klmos'n) voor ons. Gelukkig is er viersporigheid na Woerden :-) | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:08 |
Een S&V'er is géén conducteur. Een conducteur heeft niet de bevoegdheid omdat hij/zij conducteur is, maar omdat hij/zij BOA is, en ook niet omdat de taak kaartcontrole onder zijn functie valt. Om het voor de reiziger duidelijker te maken, is de benaming 'Conducteur' in leven gebleven. De bevoegdheden voor de NSR-BOA geven dus aan dat er beboet mag worden bij geen geldig vervoersbewijs. S&V & (H)C's schelen qua bevoegdheden niet veel. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 18:16 |
Een BOA mag naar mijn legitimatie vragen als dat nodig is. Waar staat dat ik een BOA mijn vervoerbewijs moet laten zien? De meeste S&V'ers die ik zie lopen lijken meer op aangeklede apen, en vooral de "S" lijken ze niet waar te maken. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 18:21 |
Al zet je er 200 man S&V neer. Als ze OVC's op zicht doen is het geen goede controle ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 18:23 |
"Dames en heren, zoals u gemerkt hebt rijden wij momenteel niet de snelheid die u van ons gewend bent. Dit komt omdat we achter een Strukton G1206 met lege Klmos'n zitten. Onze excuses voor het ongemak" ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 18:23 |
Schande ja! | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:24 |
Werden allen gescand. @Duvel, Dat er steeds vaker meer naar de V gekeken word door dit personeel, komt ook door het personeel zelf. NS had S&V geïntroduceerd om zo meer flexibiliteit te hebben, met minder personeel. Dat is dus toch ergens mislukt, want het personeel vind zich meer voor de Veiligheid moet gedragen dan de Service. De exacte reden durf ik nu even niet te zeggen (zou ik - als ik thuis ben - weer even moeten spieken). Het S&V personeel word nog steeds op beide punten getraind, maar er word meer met het V dan het S gedaan. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:25 |
Nee, natuurlijk niet.. "Dames en heren, vanwege een werktrein voor ons moeten wij onze snelheid beperken. Wij hopen deze trein spoedig in te kunnen halen. " Alhoewel WERKtrein ook weer niet juist is. Hij is dan niet met werkzaamheden bezig, dus gewoon een goederentrein. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 18:25 |
Ook zo'n omroep waarvan elke reiziger denkt "Ach nee tuurlijk joh, de STrukton G1206 met lege Klmos'n, why didn't I think of that?" ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:28 |
Oh. S&V personeel is in Utrecht de trein uit gegaan. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 18:39 |
Wat de neuk is een Klmos en waarom zou het mij iets interesseren dat ik erachter hang? Dat ding moet gewoon oprotten. Gelukkig rijden ze niet op de HSL. Daar rijden alleen maar stokbroden en zuurstokken. En straks - ooit - stofzuigers en tubes tandpasta. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:40 |
Dan valt de stofzuiger 3x op een dag extra te vermijden. Thalys - tube tandpaste altijd beter als de stofzuiger. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 18:42 |
Tsja, die stokbroden en tubes tandpasta gaan niet in Breda komen denk ik. Of hoogstens bij hoge uitzondering. Het geschud van het rijtuig waar ik nu in zit is niet leuk trouwens, als ik een glas melk bij me had gehad, zou het nu boter zijn geweest. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:50 |
"Dames en heren, zojuist hebben wij te horen gekregen dat wij een extra stop maken te Harderwijk in verband met een te volle stoptrein. Het eerstvolgende station is daardoor Harderwijk en geen Zwolle. Onze excuses voor dit ongemak." Maar wij staan nu wel stil bij Putten, waar mensen op de knoppen drukken. Deuren zijn allemaal ontgrendeld. Extra stop te Putten dus ook.. Is nog niks over omgeroepen. Stonden maar ca 15 man op het perron, maar toch. Hop niet dat wij gedegradeerd zijn tot Stoptrein, want wij gaan nu naar het passeerspoor, en komen tot stilstand... Edit: En rijden weer, zonder ingehaald te zijn. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 18:54 |
Net een conductrice train manager tegen een reiziger horen zeggen dat het ABSOLUUT TEN STRENGSTE VERBODEN IS om fietsen mee de Fyra in te nemen, en ook in Thalys mag het niet. WANT DAT IS LEVENSGEVAARLIJK vanwege de HOGE SNELHEDEN. Alleen verpakte vouwfietsen mogen mee. Het was erg vermakelijk om te horen. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 18:57 |
Durft zo iemand zelf wel aan boord te zijn vraag je je dan af ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 30 september 2011 @ 18:57 |
Is het toch ook? In normale treinen kan het best met 140km/h, maar de frya, met 160km/h DUH, iedereen weet dat dat levensgevaarlijk is ![]() ![]() *hoewel imo de fyra bij voorbaat al levensgevaarlijk is ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2011 18:58:44 ] | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 18:58 |
En wij denderen lekker snel Harderwijk voorbij. Omroep faalde dus toch ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 18:59 |
Sowieso is het wat mij betreft retarded. Sloop de helft van de stoelen in een V250 eruit en zet er wat montagepunten voor fietsen in. Tevens geschikt voor rolstoelen, kinderwagens en al dan niet overtollige schoonmoeders. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:03 |
Zoals de Duitse IC-rijtuigen hebben dus. De stuurstanden die fietsrijtuig zijn (komen niet in Nederland), en de stammen die geen stuurstand hebben hebben een koprijtuig voor fietsen. | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 19:04 |
[NS Miscommunicatiemodus] Er waren vandaag te weinig vertragingen op het spoor. Daarom hebben we besloten om goederentreinen voor alle intercity's uit te laten rijden. Onze excuses voor de gevallen dat u niet mooi van het Nederlandse landschap kunt genieten. [/NS Miscommunicatiemodus] | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 19:06 |
Nou... daar valt over te discussiëren volgens mij. Het is geen commerciële goederentrein, maar transport van werkmaterieel door een spooraannemer. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:08 |
Dan is het toch een goederentrein, lijkt mij? Ik vind een werktrein een trein die aan het werk is, niet die onderweg is van- of naar de werkzaamheden | |
Guppy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:09 |
Lekker!! En vast praktischer dan een double whopper. Die probeerde ik net te eten in de treinen dat lukte niet zo goed ![]() | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 19:11 |
Ik zei t je. 4bakken sgmm is niet genoeg. | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 19:11 |
Pffff, je hebt ook zoiets als een werktreinbegeleider in het NVW, die begeleidt een werktrein binnen buitendienstgesteld gebied. Maar wat is dan de werktrein op weg naar zijn werkplek? | |
Duvel | vrijdag 30 september 2011 @ 19:12 |
In de stopper Utrecht - Zwolle? Serieus? ![]() | |
Crientj | vrijdag 30 september 2011 @ 19:14 |
Ja. Serieus. Zo is de stopper ut / zl om 8:01 ineens een sgmm. Sardientjes, blikje! | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 19:15 |
zijn zes bakken gepland, maar iedereen zou toch moeten weten dat een extra stel geen overbodige luxe is in de spitsuren. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:16 |
Maar wij stopten alleen in Putten (stapte niemand uit, ca 10-15 man in). Harderwijk werd voorbij gecrossed. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:18 |
Vaag gedoe. De IC's ri Groningen en Leeuwarden geven geen overstap meer op elkaar in Zwolle in de spits; Leeuwarden komt op 6, Groningen op 3. Ook Leeuwarden->Groningen overstap is ook niet normaal te halen. In de spits word er los van elkaar gereden btw. | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2011 @ 19:20 |
richting Leeuwarden komt eerder binnen en mensen richting Groningen kunnen zo overstappen. De andere richting op hebben ze ook 6 minuten overstap, dus ook genoeg tijd. Zit je in de stop-IC, dan kun je ook in Meppel overstappen ![]() | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:23 |
Hoe ARI extra vertragingen tot stand brengt: Mijn IC kwam om 19:17 binnen, en hoort 19:20 te vertrekken. De IC ri Groningen kwam om 19:21 pas binnen.. Wij hadden dus wel kunnen vertrekken. Groningen vertrok pas 19:23. Wij hebben dus +6. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 19:24 |
Ja, zo zou het misschien horen. Had ff verkeerd gerekend. Voorheen was het gewoon cross platform. Nu komt de IC uit Roosendaal op 5 binnen. Zet die op 6, en ons op 5. Veel makkelijker/logischer enzovoorts. | |
TeringHenkie | vrijdag 30 september 2011 @ 19:59 |
Omdat het een BOA is. | |
greavy | vrijdag 30 september 2011 @ 20:01 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 30 september 2011 @ 20:40 |
conducteur spelen? ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 september 2011 @ 20:49 |
Schiphol - Rotterdam met Thalys, 18 min ![]() |