SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef Temlin het volgende:
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik moest er vandaag nog aan denken!!
En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
Komkommertijd hè. Dan is er alleen nog maar het weer om over te stressenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:13 schreef Temlin het volgende:
[..]
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
"Plotseling opzettend" is ook iets anders dan "oh nee het wordt toch 12 uur later". Vier uur van tevorenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
[..]
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage.
[ afbeelding ]
Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel"quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Gewoon Assen het eindpunt van de trein laten zijnquote:Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel". Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel". Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:
[..]
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland.
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?!
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:quote:Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?
[ afbeelding ]
Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!quote:Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.
Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.
Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:
[..]
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...
Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiodequote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"quote:
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Ja, over de locs.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.
De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Het blijft ook machtig spul!quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Ik bedoel meer bij defect aan het materieel zelf.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
Ja niet zo raar, er zit tien jaar tussen...quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:24 schreef James1988 het volgende:
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
Geen armleuningquote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Zucht, nog steeds die lompe vuilnisbakjes aan de zijkant, waardoor lange mensen (ik) nergens hun poten kwijt kunnen behalve bij de ruimte van de passagier ernaast...quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Voor agressieve liplezersquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:15 schreef Ireyon het volgende:
En de gehele bovenverdieping een stiltezone. Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
Lopen? Rijden, met je sleepkofferquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:25 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
Nee man. Zit niet eens een hoofdsteun op.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit
Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Dat kan ook gauw. Het is al snel beter dan een houten plank met een viesgroen lapje skai er op.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit
Beetje vreemd ontwerp:quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Mensen stappen vaak met zijn tweeën tegelijk uit bij DDAR, misschien in de spitsquote:Op woensdag 13 juli 2011 16:46 schreef James1988 het volgende:
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
Ik weet niet waar je heen moet, maar kun je dan niet beter met lijn 330 naar Lelystad en daar op de trein verder?quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:52 schreef Igen het volgende:
Groetjes uit Zwolle.
Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij.
Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.
En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje
Dat. Zal ook wel voor een deel regelgeving achter zitten.quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:25 schreef James1988 het volgende:
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen.
Die allemaal vermelden, inclusief dagen dat ze wel en niet rijden, inclusief kostenindicatie, maakt het geheel er nou niet direct overzichtelijker op. En dat was juist de bedoelingquote:
Goed zoquote:Op woensdag 13 juli 2011 19:45 schreef James1988 het volgende:
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht?Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...
Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemenquote:
Nee, die heeft niet weinig stops en catering aan boordquote:Op woensdag 13 juli 2011 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemenJe zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen
ik moest anders wel vanaf Breda tot Leiden in een DD-AR zitten destijds omdat de BNL Leiden zonodig over moet slaan en ik dus onderweg niet over kon stappenquote:
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.htmlquote:NS-medewerkers klagen over Sprinter
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
1000 klachten
Zo'n 400 NS-medewerkers vulden een vragenlijst van de vakbond voor rijdend personeel in. Dat leverde ongeveer 1000 klachten op.
Die klachten gaan met name over het grote aantal storingen waardoor sprinters vaak stilstaan, en over het aantal haperingen met het deurmechaniek.
De NS rijdt sinds begin 2009 op kleine schaal met de sprinter. Vanaf 2010 zijn ze op grote schaal ingezet .
Smeltwater
Afgelopen winter bleek al dat er veel mis was met de treinen. Bij de eerste sneeuwval viel tweederde van de sprinters uit, doordat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.
Veel elektronica is bij de sprinters aan de buitenkant geplaatst om ze een "transparante, metro-achtige uitstraling" te geven.
Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.
Je bedoelt de SLT en de V250, de Fyra en Sprinters zijn namen van een treindiensten, niet van treinmaterieel.quote:Op woensdag 13 juli 2011 21:24 schreef Temlin het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html
Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal andersquote:Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten.
NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
Mee eens.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ookquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd
Dat ben ik met je eens. De enige meerwaarde die 1e klas in SLT biedt, maar dan ook echt de enige meerwaarde, is dat er minder mensen 1e klas reizen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.
vrijwel altijd met de IC's reisjes door Nederland makenquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ook
Goede vraag, ik heb vrijwel hetzelfde bericht een jaar terug al eens gelezen, inclusief een hele inventarisatie van de problemen.quote:
Ik ook nog nietquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd
Blijkbaar zijn ze nog steeds niet opgelost dan, goed dat ze er dan op terug komen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Goede vraag, ik heb vrijwel hetzelfde bericht een jaar terug al eens gelezen, inclusief een hele inventarisatie van de problemen.
quote:
Er is genoeg over te doen geweest, ook van tevoren. Alleen had iedereen (reizigersorganisaties, vakbonden, politiek) de indruk dat NS nooit treinen zonder wc's zou bestellen. En toen was de aanbesteding en contractgunning geweest, en bleek dat er tóch treinen zonder wc's besteld waren.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:32 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Toen had daar nog wèl wat aan gedaan kunnen worden.
Ik bedoel gewoon dat er kinderziektes bij komen. Maar dat had jij ook wel kunnen bedenken.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal anders
[..]
NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen?
Ja.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dus er is simpelweg een aanname gedaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Oh ja, kinderziektes. 200 jaar bezig en NOG weten we geen normaal functionerende trein te bouwen. Tuurlijk.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon dat er kinderziektes bij komen. Maar dat had jij ook wel kunnen bedenken.
200 jaar gelden hadden we geen boordelectronicaquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh ja, kinderziektes. 200 jaar bezig en NOG weten we geen normaal functionerende trein te bouwen. Tuurlijk.
De enige NS-treinen die ook geen toilet aan boord hebben, zijn de SGMm-tweetjes (de oudere sprinters). Deze zijn hoofdzakelijk ingezet in de Randstad (bijv. Zoetermeer stadslijn) met veel stops, waardoor het daar nooit echt een probleem is geweest. Ook rijden ze vaak met een SGMm-drietje die wel een toilet heeft. De SLTs rijden overal, soms gerust 20 minuten zonder stop (Tilburg - 's-Hertogenbosch, bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dus er is simpelweg een aanname gedaan?
Er wordt steeds meer electronica en nieuwe dingen in treinen gestopt. Dat is leuk en hip, want daarmee kun je energie besparen (regeneratief remmen), de reiziger beter informeren (automatische omroep + schermen) of de veiligheid verhogen (camera's). Wel betekent iedere toevoeging dat er meer stuk kan gaan.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh ja, kinderziektes. 200 jaar bezig en NOG weten we geen normaal functionerende trein te bouwen. Tuurlijk.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja.
Het lijkt wat vergezocht, maar er zijn echt meer dan genoeg parallellen metDe metafoor uit de spoiler ken ik niet maar er zijn dus kennelijk zaken niet voldoende gespecificeerd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klinkt niet als iets voor de NS.In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
Mwoach, in 2008 konden SLT-zesjes niet eens koppelen met SLT-viertjes zonder de boordcomputers te doen crashen. Er zit dus vooruitgang in.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
De metafoor uit de spoiler ken ik niet maar er zijn dus kennelijk zaken niet voldoende gespecificeerd.
Dat lijkt mij meer een fout van de fabrikant?quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:48 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mwoach, in 2008 konden SLT-zesjes niet eens koppelen met SLT-viertjes zonder de boordcomputers te doen crashen. Er zit dus vooruitgang in.
Dat is ook zo, dat is later rechtgezet met een software-update.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat lijkt mij meer een fout van de fabrikant?
Nee, niet direct de schuld van de NS, in beide gevallen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
De metafoor uit de spoiler ken ik niet maar er zijn dus kennelijk zaken niet voldoende gespecificeerd.
Klinkt niet als iets voor de NS.
Wie maakt de zesjes en wie maakt de viertjes?quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is ook zo, dat is later rechtgezet met een software-update.
Hoe dan ook bleek dit pas zo te zijn toen men ze in Nederland wilde koppelen. Dat hebben de fabrikanten (Bombardier en Siemens) kennelijk niet eerder uitgeprobeerd.
Ah zodoende. Nou dat kan gebeuren lijkt mij. Gezien de negativiteit rond de SLT's is het natuurlijk spannend om zoiets uit te vergroten.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is ook zo, dat is later rechtgezet met een software-update.
Hoe dan ook bleek dit pas zo te zijn toen men ze in Nederland wilde koppelen. Dat hebben de fabrikanten (Bombardier en Siemens) kennelijk niet eerder uitgeprobeerd.
Haha wat een verhaalquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, niet direct de schuld van de NS, in beide gevallen.
Wat betreft Visvliet, daar stond een heel monumentaal stationsgebouw, waarvan iedereen DACHT dat het op de monumentenlijst stond, maar dat was dus niet zo. Als een dief in de nacht heeft NS dat van de ene op de andere dag laten slopen. Omdat het kon.
Nee, niet direct de schuld van NS
De trein heeft geen kristallen bol. Dit kan dus niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
De viertjes bouwt Bombardier (volgens mij in de buurt van Berlijn), de zesjes komen bij Siemens Krefeld vandaan.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wie maakt de zesjes en wie maakt de viertjes?
"kan gebeuren" is iets te luchtig, want NS had gewoon om treinen gevraagd die gekoppeld moeten kunnen rijden. Dan is de combinatie 4+4+6 bijvoorbeeld ook niet ondenkbaar (wordt dat in normale dienst eigenlijk gereden?). Maar gelukkig viel het op te lossen met een software-update.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ah zodoende. Nou dat kan gebeuren lijkt mij. Gezien de negativiteit rond de SLT's is het natuurlijk spannend om zoiets uit te vergroten.
Wel als de plankjes standaard uitgaan wanneer de snelheid <1 km/h isquote:Op woensdag 13 juli 2011 23:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
De trein heeft geen kristallen bol. Dit kan dus niet.
Oh ik ging er vanuit dat het achteraf bleek bij het testen dat er iets niet goed ging. Maargoed ergens van uit gaan blijkt gevaarlijk, haha.quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
De viertjes bouwt Bombardier (volgens mij in de buurt van Berlijn), de zesjes komen bij Siemens Krefeld vandaan.
[..]
"kan gebeuren" is iets te luchtig, want NS had gewoon om treinen gevraagd die gekoppeld moeten kunnen rijden. Dan is de combinatie 4+4+6 bijvoorbeeld ook niet ondenkbaar (wordt dat in normale dienst eigenlijk gereden?). Maar gelukkig viel het op te lossen met een software-update.
De IC4-treinen die AnsaldoBreda levert voor de Deense spoorwegen (DSB) heeft ook een koppelprobleem, maar dat is wat ernstiger. Daar mogen treinen niet aan de 'verkeerde kant' gekoppeld worden...
Ik begrijp dat het nog een wonder is dat ze zo veel op elkaar lijken?quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
De viertjes bouwt Bombardier (volgens mij in de buurt van Berlijn), de zesjes komen bij Siemens Krefeld vandaan.
Mja, dat wil je weer niet bij bijvoorbeeld een overweg.quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:03 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Wel als de plankjes standaard uitgaan wanneer de snelheid <1 km/h is
Wellicht dat het uiterlijk wat beter gespecificeerd is dan de software.quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het nog een wonder is dat ze zo veel op elkaar lijken?
Hoe bedoel je? Bij een aanrijding? Dan kun je de plankjes toch blokkeren als er een (passagiers)noodremming plaats heeft gevonden?quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mja, dat wil je weer niet bij bijvoorbeeld een overweg.
[..]
Wellicht dat het uiterlijk wat beter gespecificeerd is dan de software.
Nee, is buiten profiel, mag niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:03 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Wel als de plankjes standaard uitgaan wanneer de snelheid <1 km/h is
Dat zou schade aan gaan brengen.quote:
Nope, inderdaad. Ik hoorde het van een andere user. Zelf kom ik nooit op de FrontPage.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef bork het volgende:
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?
rijden misschien ...quote:Op donderdag 14 juli 2011 02:14 schreef Socios het volgende:
Afgelopen avond om 22.40u ICE 4652 te Weesp gespot.
Geen idee wat 'ie daar deed.
In eerste instantie stond 'ie stil op een middenspoor!quote:
Mooi overzichtje! Vol met treinen waar ik graag gebruik van maak.quote:Op woensdag 13 juli 2011 19:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens heb ik eindelijk iets handigs gemaakt waar ik gewoon behoefte aan hadEen spoorboekje waarin ALLEEN de kwaliteitstreinen van dit land vermeld staan: Fyra, Pimpel en ICE. Stuk overzichtelijker bij het plannen van een leuk rondje
![]()
Hier te vinden.
Klik er allemaal op en bedelf mij onder commentaar plz
Klopt, maar ja, de tijdwinst maakt veel goed.quote:Op donderdag 14 juli 2011 02:43 schreef James1988 het volgende:
En daarnaast zit je in de tweede klasse redelijk krap.
Mee eens. Al is het wel een trein waarvoor ik aanraad om bij te betalen voor de 1e klas indien mogelijk.quote:Op donderdag 14 juli 2011 03:32 schreef Socios het volgende:
[..]
Klopt, maar ja, de tijdwinst maakt veel goed.
Helemaal in `actieperiodes´ valt de prijs alleszins mee.quote:Op donderdag 14 juli 2011 03:41 schreef James1988 het volgende:
Mee eens. Al is het wel een trein waarvoor ik aanraad om bij te betalen voor de 1e klas indien mogelijk.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.quote:Al hoop ik niet dat ik dan groene kreeft geserveerd krijg
Het openen van de deuren duurt even lang als het uitschuiven van het plankje, dus eigenlijk moet je het gewoon tegelijkertijd doen. Tegen de tijd dat de deuren open zijn, is het plankje uitgeklapt.quote:Op donderdag 14 juli 2011 00:35 schreef James1988 het volgende:
Dat is wat er nu al gebeurt. Alleen blijven de deuren nog dicht zolang het treeplankje aan het uitschuiven is, en dan worden reizigers ongeduldig.
Ja, heb ik leuk gebruik van gemaakt toen ik daar was een paar weken geleden!quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:42 schreef bork het volgende:
Aardig van Schwarzwald Tourismus GmbH, Konus-karte gratis reizen met bus en trein wanneer je er verblijft
En niet te zuinig -> http://www.schwarzwald-to(...)nus/uebersichtskarte
Scheisse, niet als in Freiburg zelf zit![]()
Of gewoon dat nutteloze (s)malle treeplankje helemaal niet uitklappen. Dat plankje is gewoon het wachten niet waard.quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het openen van de deuren duurt even lang als het uitschuiven van het plankje, dus eigenlijk moet je het gewoon tegelijkertijd doen. Tegen de tijd dat de deuren open zijn, is het plankje uitgeklapt.
mja, dat zal misschien wel niet gaan omdat het plankje misschien in storing gaat als de eerste er al op staat voordat helemaal uitgeklapt is.quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het openen van de deuren duurt even lang als het uitschuiven van het plankje, dus eigenlijk moet je het gewoon tegelijkertijd doen. Tegen de tijd dat de deuren open zijn, is het plankje uitgeklapt.
Ook allemaal van die dingen waarvan ik zou zeggen, die zou de fabrikant al lang moeten hebben gezien toch.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:12 schreef Basekid_NZ het volgende:
Klachten van machinisten over de SLT:
http://nos.nl/video/25596(...)nieuwe-sprinter.html
Hey Socios, ik zat even te denken, hè. Hoe kan jij om 22.40u een ICE-stel in Weesp spotten?quote:Op donderdag 14 juli 2011 02:14 schreef Socios het volgende:
Afgelopen avond om 22.40u ICE 4652 te Weesp gespot.
Geen idee wat 'ie daar deed.
Hey Socios, je psychoactieve medicatie is uitgewerkt, tijd voor de volgende dosis!quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:14 schreef Socios het volgende:
[..]
Hey Socios, ik zat even te denken, hè. Hoe kan jij om 22.40u een ICE-stel in Weesp spotten?
A: jij rijdt toch niet met stoptreintjes? Vanuit een Intercity kun je onmogelijk het treinstelnummer gezien hebben in het donker.
B: Hoe kun je om 22.40u in Weesp zijn en tegen twee uur 's nachts thuis op FOK! in Leeuwarden? Onmogelijke treinverbinding op woensdagavond.
Ben benieuwd!
Samensmelting zone 5 en 6?quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hallo allemaal ik kom ook weer es kijken![]()
Gisteren voor het lange tijd weer eens een rondje gemaakt bij me in de buurt.![]()
Chessy -> Torcy (RER A)
Torcy (bus) Ozoir la Ferriere
Ozoir - Tournan (RER E)
Tournan - Coullumiers (Transilien P )
Coullumiers bus Crecy la Chappelle (Vertramde spoorlijn sinds 1 Juli)
Crecy la Chappelle - Esbly
Esbly - Meaux
Meaux - Torginy en daarna de bus naar huis
Motief van dit rondje was eigenlijk de samensmelting van zone 5 en 6 in IDF, waardoor mijn abonnement een veel grotere actieradius heeft gekregen. Normaal ging ik altijd de kant van parijs op als ik mn geld besteede aan treinkaartjes omdat dat nou eenmaal meer mogelijkheden bied. Maar de binnenlanden in is zeker net zo interessant
Hoop de draad van het rondjes maken weer op te pakken na 2 jaar. en niet al die tijd in parijs te blijven roeren
Jup, ik moest ook nog eens achter mijn oren krabben toen ik het hoorde, het is nameljk nergens echt groot bekend gemaakt, kan het ook niet vinden op de site van de stif of optile, maar het werk toch echt met mijn 5-4 navigoquote:Op donderdag 14 juli 2011 12:24 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Samensmelting zone 5 en 6?Dat is nog eens goed nieuws!
Door een sein- en wisselstoring reden er geen Intercity's tussen Amsterdam Centraal/ Schiphol Airport en Amersfoort.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:19 schreef Duvel het volgende:
Hey Socios, je psychoactieve medicatie is uitgewerkt, tijd voor de volgende dosis!
Welgeteld twee maar. Eén bloedmooie vrouw erbij.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:42 schreef Peterselieman het volgende:
Netjes. Waren er dan nog veel reizigers voor de richting Leeuwarden?
Daarom... Meestal is het niet zo leuk voor de electronica als er ineens 85 kg extra moet worden verplaatst. En dit kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat de reiziger struikelt.quote:Op donderdag 14 juli 2011 10:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, dat zal misschien wel niet gaan omdat het plankje misschien in storing gaat als de eerste er al op staat voordat helemaal uitgeklapt is.
Dan valt de ellende met de Fyra hier dus nog meequote:Uren vast in gloednieuwe trein
13 juli 2011
Twee weken na de feestelijke start kampt de nieuwste Chinese hogesnelheidstrein regelmatig met stroomstoringen.
Passagiers op de lijn tussen Peking en Sjanghai staan geregeld urenlang stil door problemen. De hogesnelheidstrein werd bij de opening gepresenteerd als toonbeeld van China's high-tech toekomst.
Dinsdag legde een storing nog 30 treinen stil. Wachtende reizigers op stations ontdekten dat er nog geen winkels of wachtkamers waren. Een passagier moest naar een dorp lopen om wc-papier te kopen.
Bron: De Pers
Wat is dit voor onzin? Waarom zou NS dat doen? Er zijn geen geschikte treinstellen voor en het kost meer personeel en bakkilometers.quote:Aangezien het alsnog inbouwen van een toilet erg duur is en de levensduur van de treinen langer is dan tot 2025 wordt gedacht aan het gekoppeld rijden met een treinstel met toilet.
Het zou helemaal geen vreemd idee zijn, tenminste als NS nieuwe treinstellen zou kopen die met het bestaande SLT samen kunnen rijden en wél een toilet hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:13 schreef James1988 het volgende:
Wat is dit voor onzin? Waarom zou NS dat doen? Er zijn geen geschikte treinstellen voor en het kost meer personeel en bakkilometers.
De nachttrein gaat voor zover ik weet ook niet.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:39 schreef ArnosL het volgende:
Vraagje aan de kenners:
Gaat er nou wel of niet een nachttrein vanuit Schiphol naar Enschede? Op internet lees ik overal dat de NS besloten heeft dat er geen trein gaat, maar dat er wel een gesprek zou komen tussen de regio Twente en de NS.
Verder staat er niks over op internet. Ik ga er maar van uit dat die niet gaat, want op de NS reisplanner vind ik hem ook niet.
Nee, die is volgens NS helaas niet rendabel. Volgens mij rijdt OAD wel met een nachtbus (dat was tenminste het plan nu).quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:39 schreef ArnosL het volgende:
Vraagje aan de kenners:
Gaat er nou wel of niet een nachttrein vanuit Schiphol naar Enschede? Op internet lees ik overal dat de NS besloten heeft dat er geen trein gaat, maar dat er wel een gesprek zou komen tussen de regio Twente en de NS.
Verder staat er niks over op internet. Ik ga er maar van uit dat die niet gaat, want op de NS reisplanner vind ik hem ook niet.
Dankjewel, dat wist ik nog niet!quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:12 schreef dennistd het volgende:
[..]
Nee, die is volgens NS helaas niet rendabel. Volgens mij rijdt OAD wel met een nachtbus (dat was tenminste het plan nu).
Veel plezier in mijn favoriete stad naast Utrechtquote:Op donderdag 14 juli 2011 13:25 schreef Bitlord het volgende:
Zit nu in een sneltrein van Poznań naar Krakow in Polen. 8 uur ofzoiets duurt de reis. Wagons met zijgang hebben wel wat. Ook al versta je geen hol van de polen in de trein, het is toch geinig om met handen en voeten een soort van gesprekje te voeren.
Ook fijn dat het raam helemaal open kan, lekker meekijken naar voren en uitwaaien
Dat komt wel weer in Nederland. Net een tussenstop gemaakt in Wroclaw, en we willen hetzelfde doen in Katowice.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:49 schreef bork het volgende:
[..]
Veel plezier in mijn favoriete stad naast Utrecht![]()
![]()
![]()
nb: wel fotoos posten (als het mogelijk is uiteraard)
Waarbij moet worden aangetekend dat er nu geen sprake is van een netwerk. Zou dat er wel zijn (dus overál een uurdienst) in combinatie met een aansluitend onderliggend busnet zou wellicht alsnog eej behoorlijk vervoer opleveren.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:58 schreef James1988 het volgende:
Er is al een nachtnet, maar sommige nachtnetverbindingen zijn zo onderbezet dat ze alweer zijn opgeheven (Rotterdam - Utrecht via Gouda) of dat de provincie bijpast (Tilburg - 's-Hertogenbosch).
oe dat jammer je hebt ook intercity express op dat traject met een barquote:Op donderdag 14 juli 2011 17:10 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Waarbij moet worden aangetekend dat er nu geen sprake is van een netwerk. Zou dat er wel zijn (dus overál een uurdienst) in combinatie met een aansluitend onderliggend busnet zou wellicht alsnog eej behoorlijk vervoer opleveren.
De vraag en aanbodzijde is natuurlijk heel lastig, verwacht zeker niet op korte termijnen veel winst te maken met zulke treinen. Andere kostenpost is het openhouden van stations (mensen, verlichting, verwarming, etc). Daarnaast moet iedereen bekend raken met het voordeel dat een nachttrein kan bieden.quote:Op donderdag 14 juli 2011 17:12 schreef James1988 het volgende:
Dan zou er een redelijk aanbod zijn, dat klopt. Maar of er voldoende vraag voor is, weet ik niet. Durf ik ook wel te betwijfelen, op een doordeweekse dag. In de weekends is er wel voldoende vraag vanwege uitgaanspubliek tussen de verschillende steden.
Oh, EN het probleem wordt gewoon niet opgelostquote:Op donderdag 14 juli 2011 15:13 schreef James1988 het volgende:
Wat is dit voor onzin? Waarom zou NS dat doen? Er zijn geen geschikte treinstellen voor en het kost meer personeel en bakkilometers.
Logisch nadenken is teveel gevraagd voor sommige mensen lijkt het wel.
Waar precies? Burange of Centre? Of allebeiquote:Op donderdag 14 juli 2011 19:31 schreef greavy het volgende:
Fles, ik heb voor je gekeken of dat bordje in Luxemburg bij Dudelange er al was, maar die is er niet
In hoeverre klopt die lijst nu tijdens de "vakantiedienstregeling'?quote:Op donderdag 14 juli 2011 21:32 schreef lyolyrc het volgende:
Beter misschien nog http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011-4/mat.txt voor het materieel
Dat zat ik me ook net af te vragenquote:Op donderdag 14 juli 2011 21:35 schreef Socios het volgende:
[..]
In hoeverre klopt die lijst nu tijdens de "vakantiedienstregeling'?
goed dat je me er even aan herrinert !quote:Op donderdag 14 juli 2011 21:37 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat zat ik me ook net af te vragen
Ze zijn overigens morgen aan het spoor aan het werk tussen Lage Zwaluwe en Breda, dus er rijdt niets rechtstreeks tussen Den Haag en Venlo.
1 | http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-vz-loket-dec-2010.pdf |
1 | http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-az-loket-dec-2010.pdf |
Ik heb ze expres op deze manier hier neergezet, als ik de url-tags gebruik, is de helft van de url niet meer zichtbaar: http://www.ns.nl/binaries(...)z-loket-dec-2010.pdfquote:Op donderdag 14 juli 2011 22:30 schreef lyolyrc het volgende:
De links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen trouwens niet meer.
De grote kaart is te vinden op:
[ code verwijderd ]
De detailkaarten staan op:
[ code verwijderd ]
De versnelling heeft niet zozeer met het materieel te maken, maar eerder met de vele snelheidsbeperkingen en gele seinen, terwijl er ogebschijnlijk maar 2 treinen per uur rijden.quote:Op donderdag 14 juli 2011 21:02 schreef James1988 het volgende:
Het heeft wel wat nostalgisch. Maar je kunt er ook een hoop moderniseren.
Maar met de nieuwe New Pendolino's die bij Alstom zijn besteld (en die overigens niet gaan kantelen), gaat er al wel wat versneld worden.
Gast doe eens enters gebruikenquote:Op donderdag 14 juli 2011 22:40 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tussen Kiev en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit vijf slaaprijtuigen. Onderweg worden er nog twee rijtuigen uit Odessa en Kaliningrad aangehaakt en rijdt het geheel onder de treinnaam Kashtan richting West-Europa. Instappen mag alleen in de Oekraïne, uitstappen alleen in Polen en Duitsland. Natuurlijk geldt het omgekeerde bij de retourtrein die 's avonds uit Berlijn vertrekt. Om 9:30 heeft de trein als D 29LJ de Oekraïense hoofdstad achter zich gelaten en pikt onderweg reizigers op in voor mij onbekende plaatsen als Korosten, Kowel en Jagodin. In laatst genoemde plaats wordt de trein omgespoord van het Russische breedspoor naar het West-Europese 1435 mm normaalspoor. Nadat in de avond de eerste reizigers in Warschau uitgestapt zijn, rijdt de trein in de vroege ochtend via de grensovergang bij Frankfurt (Oder) Duitsland binnen. Normaal gesproken wordt voor het laatste stuk tussen Rzepin (PL) en Berlijn een DB 186 ingezet, maar op vrijdag 8 juli mocht de DB 234 278 de nachttrein naar de Duitse hoofdstad rijden. Ondertussen is het treinnummer veranderd in het meer te begrijpen D 444/40444 en passeert hier met zo'n 15 minuten vertraging S-Bahnhof Warschauer Strasse, zo'n kilometer voor Berlin Ostbahnhof. De weersomstandigheden waren niet echt aangenaam te noemen: het regende pijpenstelen en een paraplu was een absolute must. Gelukkig was het deze ochtend tot een uur of 12 grijs en regenachtig, in tegenstelling tot de overige dagen, want met zon is dit absoluut niet te doen! De trein reed tot de dienstregelingwijziging in december 2010 nog via Lichtenberg en Gesundbrunnen + leegmat naar Berlin Grunewald, waardoor de trein toen nog goed voor de zon te fotograferen was. Sinds 10 december 2010 rijdt deze trein ook via de Berlijnse Stadtbahn en halteert in Ostbahnhof, Hauptbahnhof en heeft Zoologischer Garten als eindbestemming. Dit laatste station is opmerkelijk: alleen de nachttrein naar Moskau/Saratov en deze nachttrein naar Kiev halteren nog op dit station. Sinds de opening van het nieuwe Berlijnse Hauptbahnhof in 2008 doet geen enkele IC, EC of ICE Bahnhof Zoo meer aan.
De foto is zeker prachtig en het verhaal is ook interessant... alleen is het een beetje te veel tekst om nog prettig te lezen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:20 schreef Socios het volgende:
[..]
Zeur niet zo. Prima leesbaar en interessant verhaal bij een schitterende foto.
Zwijg, naab.quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:17 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Gast doe eens enters gebruiken
Hij heet trouwens ook geen Naabquote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zwijg, naab.
Hij heeft heel wat meer toe te voegen dan jij.
Helemaal mee eens, Berlijn is echt awesome. En ook buiten het OV is het een geweldige stad.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:20 schreef MCH het volgende:
Berlijn![]()
Altijd ontzettend veel leuks te zien op het gebied van treinen, metro's en trams. En een van de beste vervoersnetwerken waarop ik gereisd heb (ondanks de problemen met de s-bahn de laatste jaren).
Ja, dat is ook niet zo gek: er is totaal geen in- of uitgangsbeperking (zoals poortjes) en ik heb er ook nog nooit controle gezien.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:32 schreef Bitlord het volgende:
Heb bij de S- en U-bahn altijd het idee dat er en masse wordt zwartgereden.
Dat is geen gevoel, dat is een feit.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, dat is ook niet zo gek: er is totaal geen in- of uitgangsbeperking (zoals poortjes) en ik heb er ook nog nooit controle gezien.
Ik vind Berlijn als stad trouwens goedkoop, zowel voor OV als eten e.d.. steden als Londen en Parijs zijn veel duurder. Hoe is jullie gevoel daarover?
Berlijnquote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, Berlijn is echt awesome. En ook buiten het OV is het een geweldige stad.
Ze hebben er juist een van de laagste percentages zwartrijders van Europa, zo'n 3%.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:32 schreef Bitlord het volgende:
Heb bij de S- en U-bahn altijd het idee dat er en masse wordt zwartgereden.
Mensen uit Berlijn hebben tenminste nog respect voor hun stad. 't Is één van de schoonste steden die ik heb gezien, nergens graffiti te zien, geen blikjes frisdrank in de bosjes, geen kauwgom op de stoep, etc.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Ze hebben er juist een van de laagste percentages zwartrijders van Europa, zo'n 3%.
Precies en dat zonder poortjes of onnodige OV-chipkaart.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
Ze hebben er juist een van de laagste percentages zwartrijders van Europa, zo'n 3%.
Hoewel dat ook niet op alle plekken zo is, ben ik het wel grotendeels met je eensquote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Mensen uit Berlijn hebben tenminste nog respect voor hun stad. 't Is één van de schoonste steden die ik heb gezien, nergens graffiti te zien, geen blikjes frisdrank in de bosjes, geen kauwgom op de stoep, etc.
Faal. Je kan niet rechtstreeks Den Haag -> Venlo, Lage Zwaluwe ligt er van 13 juli t/m 21 juli uit. Er rijdt alleen VIRM tussen Den Haag en Rotterdam, en tussen Breda en Venlo een gemengde dienst. Waar en wanneer wat rijdt is onbekend, vanwege de aangepaste omlopenquote:Op donderdag 14 juli 2011 21:19 schreef Yreal het volgende:
Weet iemand hier welk matrieel er morgen om 9.28 en 9.58 en 10.28 van Den haag centraal naar Venlo rijdt? En nog belangrijker, wanneer er ICR weer terug gaat.
Volgens mij was het Burange, maar dat durf ik niet meer zeker te zeggen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar precies? Burange of Centre? Of allebei![]()
Falende flikkers daar.
Al een tijdje. Kriebelt dat zo ja?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 15:50 schreef greavy het volgende:
Godmondeju. NS heeft nu op hun homepage onderaan een Twitterfeed geïntegreerd (van @NS_Online)
quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Mensen uit Berlijn hebben tenminste nog respect voor hun stad. 't Is één van de schoonste steden die ik heb gezien, nergens graffiti te zien, geen blikjes frisdrank in de bosjes, geen kauwgom op de stoep, etc.
Op de Ku-Damm is het vast wel schoon. Maar ga eens in de woonwijken van bijvoorbeeld voormalig Oost-Berlijn kijken (waar ik een paar maanden geleden nog een appartementje heb "bewoond") en je komt overal glas op de stoep tegen van bierflesjes.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:27 schreef MCH het volgende:
[..]
![]()
Weet je zeker dat je in Berlijn bent geweest?
tofquote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Het schijnt dat de GVB aan het proefrijden is met alternatief trammaterieel:
[ afbeelding ]
Nee jôh, het is Dirkjan.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Het schijnt dat de GVB aan het proefrijden is met alternatief trammaterieel:
[ afbeelding ]
Huh? Dat kan niet.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:03 schreef Temlin het volgende:
WTF zeg, de treinreis die ik moet maken is met de OV-Chipkaart gewoon 1,60 duurderkut kaart.
Dan koop ik wel een kaartje in de automaat. Anders betaal je 3,20 per dag meer. Dat is per week gewoon 21 euro
quote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Pffff! Trein gehaald, ein-de-lijk naar de wc kunnen en dan het laatste stukje wc papier hebben. Ultiem geluk, ik zeg het je
Ik had de verkeerde rit gepakt op 9292 OV.nl Zevenaar - Utrecht is ¤ 7,60 met de OV-Chip en 40% korting en dus 6,90 met een kaartje.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:28 schreef Socios het volgende:
Wat een rare prijzen. Als ik een treinkaartje Zevenaar - Utrecht Centraal (met 40% korting) uit de NS-kaartautomaat op het station koop, kost mij dat ¤ 6,90. voor een enkele reis.
Jawel, maar dan had ik eerst naar ie andere moeten lopen en dat kon ècht niet meerquote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:28 schreef Temlin het volgende:
[..]maar er zijn toch wel meer toiletten in de trien? Of niet.
Naja, dan koop ik wel elke dag een kaartje. Ga geen dubbel opstaptarief betalen.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:33 schreef Socios het volgende:
Ja, komt door het dubbele "instaptarief".
Maar terechte klacht, hoor. Sowieso OV-Chipkaart.
Haha geniaalquote:Op vrijdag 15 juli 2011 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Jawel, maar dan had ik eerst naar ie andere moeten lopen en dat kon ècht niet meer![]()
Die kerel tegenover me keek alleen wel heel gek toen ik met een gelukzalig gezicht van de wc afkwam
De afvoer uit De Meer is op gang gekomenquote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Het schijnt dat de GVB aan het proefrijden is met alternatief trammaterieel:
[ afbeelding ]
je moet blij zijn dat er net buiten Noord richting Sauwerd nog een wissel naar het rechter spoor ligt. Had die andere wissel in de andere stand vast gestaan, dan was het veel kutter geweest, omdat er tot Sauwerd geen wissel meer naar het linkerspoor ligt.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, bij Groningen Noord zat een wissel wat te kutten.
Nou, dan hadden die drie kippen en een koe die boven Sauwerd met de trein willen reizen, zeker wel een kwartier vertraging opgelopenquote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je moet blij zijn dat er net buiten Noord richting Sauwerd nog een wissel naar het rechter spoor ligt. Had die andere wissel in de andere stand vast gestaan, dan was het veel kutter geweest, omdat er tot Sauwerd geen wissel meer naar het linkerspoor ligt.
geen grapquote:Fahrplan gültig vom 30.12.1899 bis zum 30.12.1899
IK? Ik heb helemaal niks tegen de provincie Groningen hoorquote:Op zaterdag 16 juli 2011 00:24 schreef Igen het volgende:
We weten nou zo langzaam wel dat je het niet zo op de provincie Groningen hebt hoor.
En NOG verliezen he, Captain Slowquote:Op zaterdag 16 juli 2011 00:28 schreef bork het volgende:
Zo ritje geboekt naar Görlitz, met een poging om later via Zittau, Tanvald, Harrachov en Jelinia Gora naar Wroclaw te reizen en dan Bork jr en mevr. Bork te verslaan al la Jeremy Clark om als eerste in Wroclaw te zijn.
Alleen ik vertrek om 5.20 en zij om 14.45![]()
Zou zomaar kunnen, zitten 2 overstapjes in van 5 minuten, 1 van 9 minuten, 3 verschillende landen, 4 verschillende treinbedrijven en 5 of 6 verschillend rollend materiaal.quote:
Eerst stof afblazen, denk ik zoquote:Op zaterdag 16 juli 2011 00:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Succes maatje
Ik ga eens kijken in hoeverre de dienstregeling van 30 december 1899 nog geldig is
Je bedoelt aannemelijk Heimbach (Eifel)?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 00:26 schreef Dr_Flash het volgende:
okee. Probeer je wat te plannen richting Heimbach, blijkt het niet in HAFAS te staan.
Ga je naar www.rurtalbahn.de en klik je op Fahrplanauskunft of zo![]()
Krijg je een advies
okee best, met een voetnoot.
[..]
geen grap
Ik telde er 28 achter elkaarquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef ReisT het volgende:
[..]
Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.
Die staan allemaal koud terzijde...quote:
Koud? Als in: Niet meer zo 1-2-3 in gebruik te nemen?quote:
Dan kunnen we nog altijd krukken.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je moet blij zijn dat er net buiten Noord richting Sauwerd nog een wissel naar het rechter spoor ligt. Had die andere wissel in de andere stand vast gestaan, dan was het veel kutter geweest, omdat er tot Sauwerd geen wissel meer naar het linkerspoor ligt.
Blijkt trein 88903 naar Wgm (Watergraafsmeer) geweest te zijn.quote:Op donderdag 14 juli 2011 02:14 schreef Socios het volgende:
Afgelopen avond om 22.40u ICE 4652 te Weesp gespot.
Geen idee wat 'ie daar deed.
Werkt inderdaad wel goed, het nadeel is alleen dat je niet te zien krijgt of er "Bau-arbeiten" zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 10:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik gebruik de offline HAFAS ja. Werkt echt stukken lekkerder
Goeie vraag! Ik heb ook nog geen treinideeën voor morgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar is morgen iets geinigs treinigs te doen? Ik zit een beetje zonder plan
Haha, echt, hè.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:40 schreef Dr_Flash het volgende:
SGB moet ik nog steeds doen ja. En het liefst voordat ik naar Deventer verhuis, want dan komt het er zeker nooit meer van
Toch kun je daar best wat leuks van maken.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:46 schreef Socios het volgende:
[..]
Haha, echt, hè.
Ik ben na oktober 1998 niet meer met de trein in Zeeland geweest.
Roosendaal - Vlissingen is het traject waar ik het langst niet geweest ben.
quote:Welkom bij de Stoomtrein Goes-Borsele,
[..]
Zomer 3 juli-2 september: Trein rijdt dagelijks (behalve 9/7, 16/7, 20/8, 27/8)
Dat is een leuk idee, ja!quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:53 schreef Igen het volgende:
Toch kun je daar best wat leuks van maken.
Je kan bijvoorbeeld met de trein naar Vlissingen, dan met de boot naar Breskens, met de bus naar Cadzand-Bad, dan met eb door Het Zwin de grens met België overwandelen (en intussen kijken naar haaietanden in het zand). Dan doorlopen tot Knokke en vanaf daar met de trein terug via Brugge en Antwerpen.
Leuk tochtje, al ben ik zelf niet verder dan Cadzand-Bad gekomen omdat het toen net vloed was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |