abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99357646

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 10:43:03 ]
pi_99358038
Net even het stukje "IJmondlijn - von_Preussen" gelezen. Mooie reportage! Mag graag van dat soort verslagen lezen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99359756
http://www.railtrash.net/images/IJmuiden_2011/ijmuiden/index.html

Hier nog een reportage over IJmuiden. Echt fascinerend dat er werkelijk passagierstreinen reden op die lijn met al die kleine perrons en korte afstanden.
pi_99360330
Ik vind het ook maar moeilijk voor te stellen dat iets wat vroeger een dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdspoorlijn was, nu bijna helemaal in de vergetelheid is geraakt.

Maar aan de andere kant gaat nu de draagvleugelboot naar IJmuiden, dat is geen trein maar wel net zo goed leuk.
pi_99372884

Tussen het Zweedse Malmö en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit enkele Zweedse slaaprijtuigen. Na vertrek uit de Zweedse studentenstad wordt koers gezet naar de haven van Trelleborg, alwaar de trein op de veerboot van Scandlines gerangeerd wordt. Na aankomst aan de Duitse kant te Sassnitz wordt de trein met de enige nog overgebleven Holzroller van GVG (Georg Verkehrsorganisation GmbH), de 109-2, als EuroNight 301 naar Berlijn Hauptbahnhof (tief) gereden. Overdag staat de trein over in Lichtenberg, zodat kopgemaakt moet worden om vervolgens als Leerfahrt bij Berlin Wedding het Berlin-Spandauer Schifffahrtskanal over te steken. Ondanks de vele wolken die op de ochtend van 7 juli 2011 boven het hoofd hingen, piepte de zon gelukkig net op tijd door de wolken heen. Aangezien Berlijn in dezelfde tijdzone ligt als Nederland maar wel 600 km oostelijker gelegen is, komt de zon hier ruim een uur eerder op. Gegeven het feit dat deze trein vrijwel altijd strak op tijd is en rond 6:00 al in Berlijn arriveert, kan deze foto alleen gemaakt worden rond de langste dag van het jaar.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:03:54 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99377732
Filmpje van de HLE 18 bij de NMBS in commerciële dienst, gevonden bij onze zuiderburen:

De HLE 13 rijdt mee om, in geval van onvoorziene problemen met de 18, snel weg te kunnen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 juli 2011 @ 19:09:00 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99377900
Heeft lang geduurd, maar gelukkig mag het ijzer eindelijk rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99387786
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_99388034
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef Temlin het volgende:
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
pi_99388076
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D

Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:12:18 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388099
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388156
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:15:19 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388276
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:13 schreef Temlin het volgende:

[..]

Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
Komkommertijd hè. Dan is er alleen nog maar het weer om over te stressen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388320
Er was vandaag toch ook een stuk minder heftig noodweer voorspeld dan vorige keer?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2011 22:16:18 ]
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:21:08 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388566
Het was ook een beetje sarcastisch :P
pi_99388700
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:21 schreef Guppyfriend het volgende:
Het was ook een beetje sarcastisch :P
Jep _O- :P
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:57:53 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99390562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:

[..]

"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
"Plotseling opzettend" is ook iets anders dan "oh nee het wordt toch 12 uur later". Vier uur van tevoren :')

Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99390656
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
pi_99395045
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:14:17 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99395046
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D

[ afbeelding ]

Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99395536
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
pi_99395964
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
Gewoon Assen het eindpunt van de trein laten zijn :P Uit het zicht afrangeren, en 20 minuten later weer terug het zelfde perron op laten rijden.
pi_99395990
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:45:10 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:39:55 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99396458
Grappig, maar dan vind ik toch die van Boedapest leuker, waar nog aardig wat gerangeerd wordt:

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:43:27 ]
pi_99396492
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')
:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 13-07-2011 01:24:55 ]
pi_99396629
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.
  Redactie Sport woensdag 13 juli 2011 @ 04:10:55 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99399920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99400940
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?

Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:44:32 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99401441
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?

[ afbeelding ]

Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:

(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99402079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
pi_99402174
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 09:41:29 #33
Maffe Fries
pi_99402337
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:

[..]

Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:49:55 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99402553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:14:06 #35
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99403144
quote:

[..]

Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_99403488
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.
pi_99403647
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:43:49 #38
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99404013
quote:

Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:48:28 #39
You can call me Brett
pi_99404134
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:55:01 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99404329
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99404341
Het fietstransferium van station zulthoven (de fietsenkelder in houten) staat blank. Lekker gebouwd dat nieuwe station. ;')

De ov-palen hebben een nieuwe inchecktekst. Nu geven ze ook aan dat ik met 40% korting en tweede klas reis.
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:37 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99408452
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:20:58 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409487
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
:? Ik heb het niet over de vakantie?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:28:49 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409805
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

:? Ik heb het niet over de vakantie?
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:15 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409908
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:22 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409960
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:34:16 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99410029
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Ja, over de locs.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:39:13 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410231
Oh, okee. We zijn er weer :)
pi_99410745
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?
pi_99410763
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:58:22 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410863
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
pi_99410867
quote:
Het blijft ook machtig spul! _O_ Als ik mijn kinderjaren een loc tekende, dan zag hij er altijd uit als een 1700/1800. Toen hadden we nog geen Thomas de trein... :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 14:08:42 #53
Maffe Fries
pi_99411254
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:

woensdag 13 juli 2011 @ 14:24:39 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99411927
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
pi_99412002
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
Ik bedoel meer bij defect aan het materieel zelf.
  woensdag 13 juli 2011 @ 14:34:55 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99412322
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:24 schreef James1988 het volgende:
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
Ja niet zo raar, er zit tien jaar tussen...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99413415
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:

Geen armleuning :{ ?
pi_99413514
quote:

Zucht, nog steeds die lompe vuilnisbakjes aan de zijkant, waardoor lange mensen (ik) nergens hun poten kwijt kunnen behalve bij de ruimte van de passagier ernaast... :'(
* En nee, altijd aan het gangpad zitten is ook niet koel :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 15:05:48 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:13:09 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99413870
Klapstoeltjes en een kleuterhoek in de eerste klasse :|W

Welkom, paupertrein nummer zoveel :W Kan nauwelijks wachten -O-
pi_99413935
En de gehele bovenverdieping een stiltezone :') . Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:17:19 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414016
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:15 schreef Ireyon het volgende:
En de gehele bovenverdieping een stiltezone :') . Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
Voor agressieve liplezers :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:25:29 #62
You can call me Brett
pi_99414300
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:26:24 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99414329
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit :')
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:33:04 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414529
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:25 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
Lopen? Rijden, met je sleepkoffer :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:34:25 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414579
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
Nee man. Zit niet eens een hoofdsteun op.

En in de 1e klas zo'n lounge hoekje dat slaat echt nergens op.
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:38:26 #66
146033 ReisT
pi_99414758
quote:
Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:52:20 #67
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_99415311
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
Dat kan ook gauw. Het is al snel beter dan een houten plank met een viesgroen lapje skai er op.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_99415783
Zal wel lekker druk zijn in voornamelijk de 3900 en Arnhem :D

Iedereen die van reist tussen de provincieën en de bewoonde wereld moet via Arnhem omdat Amesfoort plat ligt :D
pi_99416271
quote:

Beetje vreemd ontwerp:
+ Bagageruimte voor de koffers.
- Zijn de banken bij de 1e klas nou 2e klas of voor 1e klas mensen :').
- Het toilet is precies voor de uitgang.
- Bij de uitgang staat dat stomme stuk metaal wat totaal geen functie heeft en eigenlijk het pad minder breed maakt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:25:05 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99416504
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen. :')
pi_99417282
Ah, genoeg ruimte voor het sardientjes in een blikje gevoel op het balkon. Wat een faal ontwerp. :r
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:46:23 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99417374
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:47:50 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99417457
Ja dat kan wel zo zijn natuurlijk James, maar die paal staat gewoon in de weg. Dan kan je beter wat meer deuren monteren, zie S-Bahn materieel.
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:51:37 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99417637
Mee eens. Maar er was gekozen voor dubbeldekkers vanwege de extra capaciteit die dat biedt ten opzichte van enkeldeks materieel, door dan extra deuren in te gaan bouwen verlies je die capaciteit weer ten dele.
pi_99417701
Groetjes uit Zwolle.

Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij. :D

Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.

En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje :)

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 17:00:38 ]
pi_99418220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:46 schreef James1988 het volgende:
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
Mensen stappen vaak met zijn tweeën tegelijk uit bij DDAR, misschien in de spits :P.
  woensdag 13 juli 2011 @ 17:02:43 #77
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_99418244
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:52 schreef Igen het volgende:
Groetjes uit Zwolle.

Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij. :D

Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.

En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje :)
Ik weet niet waar je heen moet, maar kun je dan niet beter met lijn 330 naar Lelystad en daar op de trein verder?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_99418762
Amsterdam-Groningen moest ik, dus via Lelystad was achteraf vast slimmer geweest ja. Maar goed, dat is nu wijsheid achteraf.
Hoe lang had dat dan eigenlijk geduurd, vanuit Hilversum?

Edit: dan had ik in principe ook maar één trein eerder in Zwolle gehaald.
Het klungelige was nl. dat het bericht in Hilversum dat het echt mis was, precies kwam toen de treinen naar Almere en Utrecht nét weg waren.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 17:24:29 ]
pi_99419090
Als je Hilversum - Lelystad - Zwolle - Groningen reist kost dat ongeveer 3 uur :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:00:06 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99422442
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:25 schreef James1988 het volgende:
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen. :')
Dat. Zal ook wel voor een deel regelgeving achter zitten.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:07:56 #81
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99422765
er gebeurt in dit land namelijk NIETS zonder regelgeving.

Ook het verstrijken van de tijd en het functioneren van de zwaartekracht is hier aan regelgeving gebonden.
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:11:57 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99422923
Overigens heb ik eindelijk iets handigs gemaakt waar ik gewoon behoefte aan had :7 Een spoorboekje waarin ALLEEN de kwaliteitstreinen van dit land vermeld staan: Fyra, Pimpel en ICE. Stuk overzichtelijker bij het plannen van een leuk rondje *O*

Hier te vinden.

Klik er allemaal op en bedelf mij onder commentaar plz ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 19:15:46 #83
Maffe Fries
pi_99423067
Ik mis de museumspoorlijnen
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:19:45 #84
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99423213
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
Ik mis de museumspoorlijnen
Die allemaal vermelden, inclusief dagen dat ze wel en niet rijden, inclusief kostenindicatie, maakt het geheel er nou niet direct overzichtelijker op. En dat was juist de bedoeling :Y Dus ja, jammerdepammer :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:45:31 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99424295
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht? :') Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...

Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.

Amersfoort ligt al de hele dag plat, inmiddels. De oorzaak is inmiddels bekend, een graafmachine heeft een aantal belangrijke kabels stukgetrokken.
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:47:26 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424379
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:45 schreef James1988 het volgende:
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht? :') Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...

Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.
Goed zo :Y En vanwege catering aan boord natuurlijk :Y
pi_99424639
Ik mis de Beneluxtrein
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:56:39 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424765
quote:
16s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:53 schreef Ireyon het volgende:
Ik mis de Beneluxtrein
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemen :) Je zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen :P
pi_99424855
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemen :) Je zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen :P
Nee, die heeft niet weinig stops en catering aan boord :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:59:58 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424914
BNL heeft ook niet weinig stops :N
pi_99428048
10 minuten vertraging omdat de trein afgerangeerd moest worden, kunnen ze dat niet eerder bedenken :N
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 21:13:39 #92
Maffe Fries
pi_99428164
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
BNL heeft ook niet weinig stops :N
ik moest anders wel vanaf Breda tot Leiden in een DD-AR zitten destijds omdat de BNL Leiden zonodig over moet slaan en ik dus onderweg niet over kon stappen
pi_99428717
quote:
NS-medewerkers klagen over Sprinter
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.

Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
1000 klachten

Zo'n 400 NS-medewerkers vulden een vragenlijst van de vakbond voor rijdend personeel in. Dat leverde ongeveer 1000 klachten op.

Die klachten gaan met name over het grote aantal storingen waardoor sprinters vaak stilstaan, en over het aantal haperingen met het deurmechaniek.

De NS rijdt sinds begin 2009 op kleine schaal met de sprinter. Vanaf 2010 zijn ze op grote schaal ingezet .
Smeltwater

Afgelopen winter bleek al dat er veel mis was met de treinen. Bij de eerste sneeuwval viel tweederde van de sprinters uit, doordat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.

Veel elektronica is bij de sprinters aan de buitenkant geplaatst om ze een "transparante, metro-achtige uitstraling" te geven.

Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html

Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
pi_99429162
quote:
13s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:24 schreef Temlin het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html

Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
Je bedoelt de SLT en de V250, de Fyra en Sprinters zijn namen van een treindiensten, niet van treinmaterieel.

Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten. Ik heb zelf nu een paar keer in een SLT gezeten, en ik vind het erg prettig reizen. Snelle acceleratie en ontzettend goede vering/rijcomfort. Alleen het geklooi met de deuren, maar op een gegeven moment is dat gewoon opgelost. Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:06:28 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431007
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:

Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten.
Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal anders :)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen? 8)7
pi_99431457
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:19:15 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99431732
SLT is op zich een goede trein, nu de kinderziektes eruit zijn. Wel zijn er een aantal punten waardoor ik het toch geen geweldige trein vind:

- Geen toilet (wordt nog opgelost)
- De vierzitters zijn iets té krap om nog comfortabel in te zitten
- De problemen van afgelopen winter

Als ze die punten oppakken hoor je mij niet meer klagen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:

Mee eens.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:20:02 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431765
quote:
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 22:21:25 #99
Maffe Fries
pi_99431823
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd *O*
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:22:27 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431894
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ook :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:23:28 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99431955
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.
Dat ben ik met je eens. De enige meerwaarde die 1e klas in SLT biedt, maar dan ook echt de enige meerwaarde, is dat er minder mensen 1e klas reizen.

En als je een afkeer hebt van blauw moet je idd ook 1e klas reizen.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:23:45 #102
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99431982
Laatst nog met een SLT gereisd. Ik snap de ophef niet zo. Als reiziger zijnde is er weinig op aan te merken, al is de kwaliteit qua dienstrijden niet helemaal top als ik de verhalen over het uitval mag geloven.

Daarbij is het gemis van toiletten natuurlijk affreus.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 22:25:31 #103
Maffe Fries
pi_99432096
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ook :P
vrijwel altijd met de IC's reisjes door Nederland maken :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:26:32 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99432146
113 Teletekst wo 13 jul
NS-medewerkers klagen over Sprinter

` Machinisten en conducteurs hebben
veel klachten over de nieuwste trein
van de NS,de Sprinter.Zo gaan deuren
spontaan open,zijn treeplanken te glad
en haperen de omroepinstallaties.Dat
blijkt uit een enquête van vakbond VVMC
onder zo'n 400 NS-medewerkers.

Door de storingen staat de Sprinter
vaak stil en dat leidt tot ergernis bij
de reizigers en het NS-personeel.De
trein kwam al eerder negatief in het
nieuws,bijvoorbeeld door het ontbreken
van een toilet in de Sprinter.

De NS heeft verbetering toegezegd op
een aantal punten.De storingen aan de
deuren worden binnenkort verholpen.
volgende nieuws weer&verkeer sport

Waarom is dat opeens nieuws eigenlijk? :?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:26:53 #105
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99432166
Nouja da's 2,5 klacht per medewerker.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:29:13 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99432306
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

Goede vraag, ik heb vrijwel hetzelfde bericht een jaar terug al eens gelezen, inclusief een hele inventarisatie van de problemen.
pi_99432345
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
Ik ook nog niet _O_

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Goede vraag, ik heb vrijwel hetzelfde bericht een jaar terug al eens gelezen, inclusief een hele inventarisatie van de problemen.
Blijkbaar zijn ze nog steeds niet opgelost dan, goed dat ze er dan op terug komen.
pi_99432482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

Verder vind ik SLT's prima treinen. WC's waren leuk geweest, maar iedereen die daar nu over loopt te zeiken had daar een paar jaar eerder mee moeten komen. Toen had daar nog wèl wat aan gedaan kunnen worden.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:35:50 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99432678
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:32 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat zegt het wel ja :Y
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:36:20 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99432703
oh ja

"Nederlander mag Al-Qaeda niet zo"
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:38:41 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99432820
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:32 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Toen had daar nog wèl wat aan gedaan kunnen worden.
Er is genoeg over te doen geweest, ook van tevoren. Alleen had iedereen (reizigersorganisaties, vakbonden, politiek) de indruk dat NS nooit treinen zonder wc's zou bestellen. En toen was de aanbesteding en contractgunning geweest, en bleek dat er tóch treinen zonder wc's besteld waren.

Het contract aanpassen was toen niet meer mogelijk omdat de handtekeningen al gezet waren en de concurrenten alles op alles zouden zetten om alsnog de order binnen te kunnen halen. Alstom, één van de bieders, was zeker niet blij dat ze naast de order grepen.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:41:13 #112
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99432926
Dus er is simpelweg een aanname gedaan?
pi_99433048
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal anders :)

[..]

NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen? 8)7
Ik bedoel gewoon dat er kinderziektes bij komen. Maar dat had jij ook wel kunnen bedenken.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:43:13 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99433049
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ja.

Het lijkt wat vergezocht, maar er zijn echt meer dan genoeg parallellen met

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:44:32 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99433118
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik bedoel gewoon dat er kinderziektes bij komen. Maar dat had jij ook wel kunnen bedenken.
Oh ja, kinderziektes. 200 jaar bezig en NOG weten we geen normaal functionerende trein te bouwen. Tuurlijk.
pi_99433264
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ja, kinderziektes. 200 jaar bezig en NOG weten we geen normaal functionerende trein te bouwen. Tuurlijk.
200 jaar gelden hadden we geen boordelectronica :W
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:47:28 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99433276
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
De enige NS-treinen die ook geen toilet aan boord hebben, zijn de SGMm-tweetjes (de oudere sprinters). Deze zijn hoofdzakelijk ingezet in de Randstad (bijv. Zoetermeer stadslijn) met veel stops, waardoor het daar nooit echt een probleem is geweest. Ook rijden ze vaak met een SGMm-drietje die wel een toilet heeft. De SLTs rijden overal, soms gerust 20 minuten zonder stop (Tilburg - 's-Hertogenbosch, bijvoorbeeld).

Alle andere treinen die NS heeft gekocht sinds de oprichting van NS, hebben één of meerdere toiletten aan boord. ICR, ICM, DD-AR, DDM, VIRM, V250, SGM-3. Alleen de SLT's dus niet. En dat had men niet verwacht van de hoofdrailnetvervoerder.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er wordt steeds meer electronica en nieuwe dingen in treinen gestopt. Dat is leuk en hip, want daarmee kun je energie besparen (regeneratief remmen), de reiziger beter informeren (automatische omroep + schermen) of de veiligheid verhogen (camera's). Wel betekent iedere toevoeging dat er meer stuk kan gaan.

Natuurlijk kunnen we de standaardstoptrein (Mat '64) blijven bouwen, aangepast aan hedendaagse crashbestendigheidsnormen. Oerdegelijke trein, dat zonder meer. Maar er zit geen innovatie in, en dat is iets wat reizigers wel verwachten.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:47:41 #118
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99433286
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja.

Het lijkt wat vergezocht, maar er zijn echt meer dan genoeg parallellen met

SPOILER
De metafoor uit de spoiler ken ik niet maar er zijn dus kennelijk zaken niet voldoende gespecificeerd.

Klinkt niet als iets voor de NS.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:48:31 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99433334
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

De metafoor uit de spoiler ken ik niet maar er zijn dus kennelijk zaken niet voldoende gespecificeerd.
Mwoach, in 2008 konden SLT-zesjes niet eens koppelen met SLT-viertjes zonder de boordcomputers te doen crashen. Er zit dus vooruitgang in.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:51:27 #120
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99433469
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mwoach, in 2008 konden SLT-zesjes niet eens koppelen met SLT-viertjes zonder de boordcomputers te doen crashen. Er zit dus vooruitgang in.
Dat lijkt mij meer een fout van de fabrikant?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:54:28 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99433636
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dat lijkt mij meer een fout van de fabrikant?
Dat is ook zo, dat is later rechtgezet met een software-update.

Hoe dan ook bleek dit pas zo te zijn toen men ze in Nederland wilde koppelen. Dat hebben de fabrikanten (Bombardier en Siemens) kennelijk niet eerder uitgeprobeerd.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:55:04 #122
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99433667
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Klinkt niet als iets voor de NS.
Nee, niet direct de schuld van de NS, in beide gevallen.

Wat betreft Visvliet, daar stond een heel monumentaal stationsgebouw, waarvan iedereen DACHT dat het op de monumentenlijst stond, maar dat was dus niet zo. Als een dief in de nacht heeft NS dat van de ene op de andere dag laten slopen. Omdat het kon.

Nee, niet direct de schuld van NS :')
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:55:48 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99433695
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe dan ook bleek dit pas zo te zijn toen men ze in Nederland wilde koppelen. Dat hebben de fabrikanten (Bombardier en Siemens) kennelijk niet eerder uitgeprobeerd.
Wie maakt de zesjes en wie maakt de viertjes? :?
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:56:39 #124
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99433735
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ah zodoende. Nou dat kan gebeuren lijkt mij. Gezien de negativiteit rond de SLT's is het natuurlijk spannend om zoiets uit te vergroten.
quote:
15s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, niet direct de schuld van de NS, in beide gevallen.

Wat betreft Visvliet, daar stond een heel monumentaal stationsgebouw, waarvan iedereen DACHT dat het op de monumentenlijst stond, maar dat was dus niet zo. Als een dief in de nacht heeft NS dat van de ene op de andere dag laten slopen. Omdat het kon.

Nee, niet direct de schuld van NS :')
Haha wat een verhaal :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:01:36 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99433991
quote:

De trein heeft geen kristallen bol. Dit kan dus niet.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:02:02 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99434011
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wie maakt de zesjes en wie maakt de viertjes? :?
De viertjes bouwt Bombardier (volgens mij in de buurt van Berlijn), de zesjes komen bij Siemens Krefeld vandaan.
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ah zodoende. Nou dat kan gebeuren lijkt mij. Gezien de negativiteit rond de SLT's is het natuurlijk spannend om zoiets uit te vergroten.
"kan gebeuren" is iets te luchtig, want NS had gewoon om treinen gevraagd die gekoppeld moeten kunnen rijden. Dan is de combinatie 4+4+6 bijvoorbeeld ook niet ondenkbaar (wordt dat in normale dienst eigenlijk gereden?). Maar gelukkig viel het op te lossen met een software-update.

De IC4-treinen die AnsaldoBreda levert voor de Deense spoorwegen (DSB) heeft ook een koppelprobleem, maar dat is wat ernstiger. Daar mogen treinen niet aan de 'verkeerde kant' gekoppeld worden...
pi_99434101
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

De trein heeft geen kristallen bol. Dit kan dus niet.
Wel als de plankjes standaard uitgaan wanneer de snelheid <1 km/h is
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:04:27 #128
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99434152
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

De viertjes bouwt Bombardier (volgens mij in de buurt van Berlijn), de zesjes komen bij Siemens Krefeld vandaan.

[..]

"kan gebeuren" is iets te luchtig, want NS had gewoon om treinen gevraagd die gekoppeld moeten kunnen rijden. Dan is de combinatie 4+4+6 bijvoorbeeld ook niet ondenkbaar (wordt dat in normale dienst eigenlijk gereden?). Maar gelukkig viel het op te lossen met een software-update.

De IC4-treinen die AnsaldoBreda levert voor de Deense spoorwegen (DSB) heeft ook een koppelprobleem, maar dat is wat ernstiger. Daar mogen treinen niet aan de 'verkeerde kant' gekoppeld worden...
Oh ik ging er vanuit dat het achteraf bleek bij het testen dat er iets niet goed ging. Maargoed ergens van uit gaan blijkt gevaarlijk, haha.
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:04:45 #129
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99434170
Ik mag hopen dat de NS de revisies een stuk beter aanpakt voor wat betreft de afspraken.
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:05:42 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99434220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het nog een wonder is dat ze zo veel op elkaar lijken? :?
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:05:43 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99434223
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:03 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Mja, dat wil je weer niet bij bijvoorbeeld een overweg.

quote:
11s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het nog een wonder is dat ze zo veel op elkaar lijken? :?
Wellicht dat het uiterlijk wat beter gespecificeerd is dan de software. :)
pi_99434242
Ach over 5 jaar zijn die problemen opgelost en heeft niemand het er nog over.
pi_99434302
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mja, dat wil je weer niet bij bijvoorbeeld een overweg.

[..]

Wellicht dat het uiterlijk wat beter gespecificeerd is dan de software. :)
Hoe bedoel je? Bij een aanrijding? Dan kun je de plankjes toch blokkeren als er een (passagiers)noodremming plaats heeft gevonden?
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:19:09 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99434867
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:03 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Nee, is buiten profiel, mag niet.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 23:21:01 #135
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99434936
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 23:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, is buiten profiel, mag niet.
Dat zou schade aan gaan brengen.
pi_99437850
Uitklappen zodra de deuren ontgrendeld worden, lijkt mij toch wel een optie.
  donderdag 14 juli 2011 @ 00:35:35 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99437971
Dat is wat er nu al gebeurt. Alleen blijven de deuren nog dicht zolang het treeplankje aan het uitschuiven is, en dan worden reizigers ongeduldig.
pi_99439717
Maar dat komt dan omdat de meester te lang wacht met ontgrendelen, want naar mijn idee duurt het steeds 2 seconden voordat de plankies uitklappen nadat de trein stilstaat. Of d'r zit weer tijd tussen knoppie in cabine indrukken en plankie horen klappen.
Zal dan wel weer een software-iets zijn :P
pi_99440788
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef bork het volgende:
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?
Nope, inderdaad. Ik hoorde het van een andere user. Zelf kom ik nooit op de FrontPage. :+
pi_99441286
Afgelopen avond om 22.40u ICE 4652 te Weesp gespot.

Geen idee wat 'ie daar deed. :P
pi_99441339
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 02:14 schreef Socios het volgende:

rijden misschien ... :P
pi_99441382
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 02:16 schreef dan13lv het volgende:
rijden misschien ... :P
In eerste instantie stond 'ie stil op een middenspoor!

Later reed 'ie inderdaad de kant van Amsterdam op.
pi_99441659
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens heb ik eindelijk iets handigs gemaakt waar ik gewoon behoefte aan had :7 Een spoorboekje waarin ALLEEN de kwaliteitstreinen van dit land vermeld staan: Fyra, Pimpel en ICE. Stuk overzichtelijker bij het plannen van een leuk rondje *O*

Hier te vinden.

Klik er allemaal op en bedelf mij onder commentaar plz ^O^
Mooi overzichtje! Vol met treinen waar ik graag gebruik van maak. :D

Vergeet ICE 120 alleen niet, hè. Rijdt op donderdag-, vrijdag en zondagavond om 20.46u uit Köln Hbf. Best een belangrijke trein die ik vaak neem om na `een dagje´ Duitsland weer terug naar Nederland te gaan. :P
pi_99441802
Eventueel is het lijstje nog aan te vullen met Thalystreinen en enkele `bijzondere´ treinen in de omloop.

Bijvoorbeeld die paar treinen op een dag die tussen Schiphol Airport en Maastricht (v.v.) met ICRm rijden. Toch pure kwaliteitstreinen die men kan uitzoeken indien men naar het Zuiden des lands reist en V-IRM wil mijden. :P
  donderdag 14 juli 2011 @ 02:43:58 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99441830
Thalys kun je niet in zonder reservering, waarschijnlijk staat hij daarom niet op het lijstje.

En daarnaast zit je in de tweede klasse redelijk krap.
pi_99442536
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 02:43 schreef James1988 het volgende:
En daarnaast zit je in de tweede klasse redelijk krap.
Klopt, maar ja, de tijdwinst maakt veel goed.
  donderdag 14 juli 2011 @ 03:41:14 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99442624
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 03:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Klopt, maar ja, de tijdwinst maakt veel goed.
Mee eens. Al is het wel een trein waarvoor ik aanraad om bij te betalen voor de 1e klas indien mogelijk.

Al hoop ik niet dat ik dan groene kreeft geserveerd krijg
pi_99442660
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 03:41 schreef James1988 het volgende:
Mee eens. Al is het wel een trein waarvoor ik aanraad om bij te betalen voor de 1e klas indien mogelijk.
Helemaal in `actieperiodes´ valt de prijs alleszins mee.
quote:
Al hoop ik niet dat ik dan groene kreeft geserveerd krijg
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Hangt beetje van het tijdstip van de reis af. Ontbijtje of een koude maaltijd.

Sowieso constante refills voor de drankjes erbij.
  donderdag 14 juli 2011 @ 08:09:26 #149
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99444236
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 00:35 schreef James1988 het volgende:
Dat is wat er nu al gebeurt. Alleen blijven de deuren nog dicht zolang het treeplankje aan het uitschuiven is, en dan worden reizigers ongeduldig.
Het openen van de deuren duurt even lang als het uitschuiven van het plankje, dus eigenlijk moet je het gewoon tegelijkertijd doen. Tegen de tijd dat de deuren open zijn, is het plankje uitgeklapt.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 juli 2011 @ 08:42:03 #150
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99444585
Aardig van Schwarzwald Tourismus GmbH, Konus-karte gratis reizen met bus en trein wanneer je er verblijft :)
En niet te zuinig -> http://www.schwarzwald-to(...)nus/uebersichtskarte
Scheisse, niet als je in Freiburg zelf zit :(

[ Bericht 7% gewijzigd door bork op 14-07-2011 12:17:24 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99445555
Jups, heb daar paar jaar geleden ook dankbaar gebruik van gemaakt tijdens mijn vakantie in Schwarzwald :)
  donderdag 14 juli 2011 @ 09:36:19 #152
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99445593
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:42 schreef bork het volgende:
Aardig van Schwarzwald Tourismus GmbH, Konus-karte gratis reizen met bus en trein wanneer je er verblijft :)
En niet te zuinig -> http://www.schwarzwald-to(...)nus/uebersichtskarte
Scheisse, niet als in Freiburg zelf zit :(
Ja, heb ik leuk gebruik van gemaakt toen ik daar was een paar weken geleden!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 juli 2011 @ 10:03:54 #153
146033 ReisT
pi_99446153
quote:
3s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het openen van de deuren duurt even lang als het uitschuiven van het plankje, dus eigenlijk moet je het gewoon tegelijkertijd doen. Tegen de tijd dat de deuren open zijn, is het plankje uitgeklapt.
Of gewoon dat nutteloze (s)malle treeplankje helemaal niet uitklappen. Dat plankje is gewoon het wachten niet waard.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juli 2011 @ 10:39:53 #154
Maffe Fries
pi_99447159
quote:
3s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

mja, dat zal misschien wel niet gaan omdat het plankje misschien in storing gaat als de eerste er al op staat voordat helemaal uitgeklapt is.
pi_99448162
Klachten van machinisten over de SLT:

http://nos.nl/video/25596(...)nieuwe-sprinter.html
pi_99448552
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:12 schreef Basekid_NZ het volgende:
Klachten van machinisten over de SLT:

http://nos.nl/video/25596(...)nieuwe-sprinter.html
Ook allemaal van die dingen waarvan ik zou zeggen, die zou de fabrikant al lang moeten hebben gezien toch.
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:59:19 #157
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_99449848
Hallo allemaal ik kom ook weer es kijken :Y

Gisteren voor het lange tijd weer eens een rondje gemaakt bij me in de buurt. *O*
Chessy -> Torcy (RER A)
Torcy (bus) Ozoir la Ferriere
Ozoir - Tournan (RER E)
Tournan - Coullumiers (Transilien P )
Coullumiers bus Crecy la Chappelle (Vertramde spoorlijn sinds 1 Juli *O* )

Crecy la Chappelle - Esbly
Esbly - Meaux
Meaux - Torginy en daarna de bus naar huis

Motief van dit rondje was eigenlijk de samensmelting van zone 5 en 6 in IDF, waardoor mijn abonnement een veel grotere actieradius heeft gekregen. Normaal ging ik altijd de kant van parijs op als ik mn geld besteede aan treinkaartjes omdat dat nou eenmaal meer mogelijkheden bied. Maar de binnenlanden in is zeker net zo interessant O+

Hoop de draad van het rondjes maken weer op te pakken na 2 jaar. en niet al die tijd in parijs te blijven roeren :)
pi_99450444
quote:

Hey Socios, ik zat even te denken, hè. Hoe kan jij om 22.40u een ICE-stel in Weesp spotten?

A: jij rijdt toch niet met stoptreintjes? Vanuit een Intercity kun je onmogelijk het treinstelnummer gezien hebben in het donker.
B: Hoe kun je om 22.40u in Weesp zijn en tegen twee uur 's nachts thuis op FOK! in Leeuwarden? Onmogelijke treinverbinding op woensdagavond.

Ben benieuwd!
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:19:42 #159
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99450662
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:14 schreef Socios het volgende:

[..]

Hey Socios, ik zat even te denken, hè. Hoe kan jij om 22.40u een ICE-stel in Weesp spotten?

A: jij rijdt toch niet met stoptreintjes? Vanuit een Intercity kun je onmogelijk het treinstelnummer gezien hebben in het donker.
B: Hoe kun je om 22.40u in Weesp zijn en tegen twee uur 's nachts thuis op FOK! in Leeuwarden? Onmogelijke treinverbinding op woensdagavond.

Ben benieuwd!
Hey Socios, je psychoactieve medicatie is uitgewerkt, tijd voor de volgende dosis!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99450898
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hallo allemaal ik kom ook weer es kijken :Y

Gisteren voor het lange tijd weer eens een rondje gemaakt bij me in de buurt. *O*
Chessy -> Torcy (RER A)
Torcy (bus) Ozoir la Ferriere
Ozoir - Tournan (RER E)
Tournan - Coullumiers (Transilien P )
Coullumiers bus Crecy la Chappelle (Vertramde spoorlijn sinds 1 Juli *O* )

Crecy la Chappelle - Esbly
Esbly - Meaux
Meaux - Torginy en daarna de bus naar huis

Motief van dit rondje was eigenlijk de samensmelting van zone 5 en 6 in IDF, waardoor mijn abonnement een veel grotere actieradius heeft gekregen. Normaal ging ik altijd de kant van parijs op als ik mn geld besteede aan treinkaartjes omdat dat nou eenmaal meer mogelijkheden bied. Maar de binnenlanden in is zeker net zo interessant O+

Hoop de draad van het rondjes maken weer op te pakken na 2 jaar. en niet al die tijd in parijs te blijven roeren :)
Samensmelting zone 5 en 6? :o Dat is nog eens goed nieuws! *O*
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:31:57 #161
200192 Darkwing_Duck
pi_99451207
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:24 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Samensmelting zone 5 en 6? :o Dat is nog eens goed nieuws! *O*
Jup, ik moest ook nog eens achter mijn oren krabben toen ik het hoorde, het is nameljk nergens echt groot bekend gemaakt, kan het ook niet vinden op de site van de stif of optile, maar het werk toch echt met mijn 5-4 navigo :P
pi_99451521
quote:
3s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:19 schreef Duvel het volgende:
Hey Socios, je psychoactieve medicatie is uitgewerkt, tijd voor de volgende dosis!
Door een sein- en wisselstoring reden er geen Intercity's tussen Amsterdam Centraal/ Schiphol Airport en Amersfoort.

Toen moest ik met stoptreintjes reizen. In zowel Weesp als Hilversum overgestapt. _O- Op eerstgenoemd station zag ik dat ICE-treinstel staan.

Eerst had ik nog de hoop om met stoptreintjes voor 23.09u in Amersfoort aan te komen, maar was is de Gooilijn toch sloom zeg. :') Vertrek Amsterdam Centraal: 22.18u (nog voor de afgeschafte IC van 22.26u), aankomst Amersfoort 23.23u, lol.

Laatste verbinding naar Leeuwarden (vertrek 23.09u uit Amersfoort) al weg. Toen met 23.38u naar Zwolle gegaan. Daar had de NS keurig een taxi klaarstaan voor mensen die naar Leeuwarden moesten, mijn petje afgedaan!

Vertraagde reizigers naar Groningen konden nog een keine driekwartier op Zwolle gaan wachten op de laatste trein.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juli 2011 @ 12:42:55 #163
Maffe Fries
pi_99451631
Netjes. Waren er dan nog veel reizigers voor de richting Leeuwarden?
pi_99451794
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:42 schreef Peterselieman het volgende:
Netjes. Waren er dan nog veel reizigers voor de richting Leeuwarden?
Welgeteld twee maar. Eén bloedmooie vrouw erbij. :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juli 2011 @ 12:48:45 #165
Maffe Fries
pi_99451918
Heb je haar nummer al?
pi_99451988
quote:
11s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:48 schreef Peterselieman het volgende:
Heb je haar nummer al?
Nee. ;(
  donderdag 14 juli 2011 @ 13:14:32 #167
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99453017
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99453473
Zit nu in een sneltrein van Poznań naar Krakow in Polen. 8 uur ofzoiets duurt de reis. Wagons met zijgang hebben wel wat. Ook al versta je geen hol van de polen in de trein, het is toch geinig om met handen en voeten een soort van gesprekje te voeren.

Ook fijn dat het raam helemaal open kan, lekker meekijken naar voren en uitwaaien
  donderdag 14 juli 2011 @ 13:51:47 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99454614
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat zal misschien wel niet gaan omdat het plankje misschien in storing gaat als de eerste er al op staat voordat helemaal uitgeklapt is.
Daarom... Meestal is het niet zo leuk voor de electronica als er ineens 85 kg extra moet worden verplaatst. En dit kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat de reiziger struikelt.

Het treeplankje is voor mensen met rolstoel of kinderwagen wel handig, omdat het het gat tussen trein en perron verkleint... Zolang beide maar op hetzelfde niveau zijn. Als die perronverlagingsoperatie van ProRail straks klaar is, is dat natuurlijk nog maar de vraag. :')
  donderdag 14 juli 2011 @ 13:59:47 #170
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99454960
quote:
Uren vast in gloednieuwe trein

13 juli 2011

Twee weken na de feestelijke start kampt de nieuwste Chinese hogesnelheidstrein regelmatig met stroomstoringen.

Passagiers op de lijn tussen Peking en Sjanghai staan geregeld urenlang stil door problemen. De hogesnelheidstrein werd bij de opening gepresenteerd als toonbeeld van China's high-tech toekomst.

Dinsdag legde een storing nog 30 treinen stil. Wachtende reizigers op stations ontdekten dat er nog geen winkels of wachtkamers waren. Een passagier moest naar een dorp lopen om wc-papier te kopen.

Bron: De Pers
Dan valt de ellende met de Fyra hier dus nog mee :')
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:13:31 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99458534
Over SLT meldt o.a. Wikipedia nu dit:
quote:
Aangezien het alsnog inbouwen van een toilet erg duur is en de levensduur van de treinen langer is dan tot 2025 wordt gedacht aan het gekoppeld rijden met een treinstel met toilet.
Wat is dit voor onzin? Waarom zou NS dat doen? Er zijn geen geschikte treinstellen voor en het kost meer personeel en bakkilometers.

Logisch nadenken is teveel gevraagd voor sommige mensen lijkt het wel.
pi_99459030
Meh, was niet aan her opletten en heb eem vandaag overbodige fyra toeslag gekocht. Kreeg van de conductrice een kaartje met info voor het terug claimen ervan. Maar dat praat alleen maar over de maandtoeslag abonnementen.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:30:02 #173
146033 ReisT
pi_99459363
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:13 schreef James1988 het volgende:

Wat is dit voor onzin? Waarom zou NS dat doen? Er zijn geen geschikte treinstellen voor en het kost meer personeel en bakkilometers.
Het zou helemaal geen vreemd idee zijn, tenminste als NS nieuwe treinstellen zou kopen die met het bestaande SLT samen kunnen rijden en wél een toilet hebben.

Maakt ook helemaal niets uit voor personeel en bakkilometers want je kan natuurlijk gewoon op rustige tijden, als er met losse stellen gereden wordt, alleen de treinstellen mét toilet inzetten. De stellen zonder toilet zijn dan voor de versterking op drukkere tijden.
pi_99459875
Vraagje aan de kenners:

Gaat er nou wel of niet een nachttrein vanuit Schiphol naar Enschede? Op internet lees ik overal dat de NS besloten heeft dat er geen trein gaat, maar dat er wel een gesprek zou komen tussen de regio Twente en de NS.

Verder staat er niks over op internet. Ik ga er maar van uit dat die niet gaat, want op de NS reisplanner vind ik hem ook niet.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:39:40 #175
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99459892
NS kan ICM en ICMm niet eens uit elkaar houden, dus ik voorzie grote problemen wanneer toilet- en toiletloze stellen worden afgetrapt en aangekoppeld.

Ook zie ik NS geen nieuwe treinstellen hiervoor kopen, ze hebben SLT juist daarvoor gekocht.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 juli 2011 @ 15:51:08 #176
Maffe Fries
pi_99460568
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:39 schreef ArnosL het volgende:
Vraagje aan de kenners:

Gaat er nou wel of niet een nachttrein vanuit Schiphol naar Enschede? Op internet lees ik overal dat de NS besloten heeft dat er geen trein gaat, maar dat er wel een gesprek zou komen tussen de regio Twente en de NS.

Verder staat er niks over op internet. Ik ga er maar van uit dat die niet gaat, want op de NS reisplanner vind ik hem ook niet.
De nachttrein gaat voor zover ik weet ook niet.
  Redactie Sport donderdag 14 juli 2011 @ 16:12:13 #177
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99461703
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:39 schreef ArnosL het volgende:
Vraagje aan de kenners:

Nee, die is volgens NS helaas niet rendabel. Volgens mij rijdt OAD wel met een nachtbus (dat was tenminste het plan nu).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99462144
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:12 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, die is volgens NS helaas niet rendabel. Volgens mij rijdt OAD wel met een nachtbus (dat was tenminste het plan nu).
Dankjewel, dat wist ik nog niet! :)

Edit: ff de oad gebeld. Die bus vertrekt om 4 uur vanaf schiphol. Moet ik alsnog 4 uur wachten, want ik kom om 23.55 aan op schiphol. Ik had gehoopt dat ie ieder uur zou gaan.
  Redactie Sport donderdag 14 juli 2011 @ 16:26:01 #179
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99462445
Dat was met de nachttrein ook zo geweest: die reed ook alleen maar rond 4u
PM mij!
pi_99462882
Oh, wist ik ook niet :P
pi_99463526
Een nieuwe reizigersververvoerder op het spoor: eind 2012 gaa Hermes halfuurs- en kwartierdiensten rijden op ma-za tussen Arnhem en Doetinchem. Helaas dat Keolis het niet is geworden.
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:49:45 #182
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99463634
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:25 schreef Bitlord het volgende:
Zit nu in een sneltrein van Poznań naar Krakow in Polen. 8 uur ofzoiets duurt de reis. Wagons met zijgang hebben wel wat. Ook al versta je geen hol van de polen in de trein, het is toch geinig om met handen en voeten een soort van gesprekje te voeren.

Ook fijn dat het raam helemaal open kan, lekker meekijken naar voren en uitwaaien
Veel plezier in mijn favoriete stad naast Utrecht *O* *O* *O*

nb: wel fotoos posten (als het mogelijk is uiteraard :D )
pi_99463863
Wat voor effecten op het aantal reizigers zou het hebben als NS zou besluiten om voortaan ook s nachts te gaan rijden? Uiteraard met een sterk beperkte frequentie, maar als mensen er nou op zouden kunnen vertrouwen dat er bijvoorbeeld altijd tenminste 1x per uur een stoptrein rijdt?

Ik kan me voorstellen dat nu een deel van de potentiele reizigers niet met de trein gaat omdat deze rond twaalven stopt.

Ik houd hierbij geen rekening met de nadelen van de extra kosten maar wel met een vergrote maatschappelijke functie die NS heeft.
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:58:48 #184
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99464123
Er is al een nachtnet, maar sommige nachtnetverbindingen zijn zo onderbezet dat ze alweer zijn opgeheven (Rotterdam - Utrecht via Gouda) of dat de provincie bijpast (Tilburg - 's-Hertogenbosch).
pi_99464129
Dat zou prachtig zijn, ja... Vroeger (heel vroeger) reden er zelfs slaaprijtuigen mee met de nachtelijke posttreinen door heel het land. Kon men als reiziger mee.
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:02:32 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99464316
Het zou prachtig zijn, maar het moet voor NS wel te betalen zijn. Als een trein in de nacht meer kost dan hij opbrengt, gaat hij eruit. De reizigers die er wel gebruik van maken zijn dan aangewezen op andere vormen van vervoer (zoals de taxi), omreizen (indien mogelijk) of zullen hun reisplannen moeten aanpassen.

De NS is tenslotte geen liefdadigheidsinstelling :)
pi_99464387
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:49 schreef bork het volgende:

[..]

Veel plezier in mijn favoriete stad naast Utrecht *O* *O* *O*

nb: wel fotoos posten (als het mogelijk is uiteraard :D )
Dat komt wel weer in Nederland. Net een tussenstop gemaakt in Wroclaw, en we willen hetzelfde doen in Katowice.

Moet nu gvd bijna vier uur in een soort SLT zitten, echt kut.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PKP_ED_74
pi_99464745
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:58 schreef James1988 het volgende:
Er is al een nachtnet, maar sommige nachtnetverbindingen zijn zo onderbezet dat ze alweer zijn opgeheven (Rotterdam - Utrecht via Gouda) of dat de provincie bijpast (Tilburg - 's-Hertogenbosch).
Waarbij moet worden aangetekend dat er nu geen sprake is van een netwerk. Zou dat er wel zijn (dus overál een uurdienst) in combinatie met een aansluitend onderliggend busnet zou wellicht alsnog eej behoorlijk vervoer opleveren.
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:12:19 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99464821
Dan zou er een redelijk aanbod zijn, dat klopt. Maar of er voldoende vraag voor is, weet ik niet. Durf ik ook wel te betwijfelen, op een doordeweekse dag. In de weekends is er wel voldoende vraag vanwege uitgaanspubliek tussen de verschillende steden.
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:18:31 #190
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99465185
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 17:10 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Waarbij moet worden aangetekend dat er nu geen sprake is van een netwerk. Zou dat er wel zijn (dus overál een uurdienst) in combinatie met een aansluitend onderliggend busnet zou wellicht alsnog eej behoorlijk vervoer opleveren.
oe dat jammer je hebt ook intercity express op dat traject met een bar :Y , je kent het wel het betere werk

met

*O* :P
pi_99467700
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 17:12 schreef James1988 het volgende:
Dan zou er een redelijk aanbod zijn, dat klopt. Maar of er voldoende vraag voor is, weet ik niet. Durf ik ook wel te betwijfelen, op een doordeweekse dag. In de weekends is er wel voldoende vraag vanwege uitgaanspubliek tussen de verschillende steden.
De vraag en aanbodzijde is natuurlijk heel lastig, verwacht zeker niet op korte termijnen veel winst te maken met zulke treinen. Andere kostenpost is het openhouden van stations (mensen, verlichting, verwarming, etc). Daarnaast moet iedereen bekend raken met het voordeel dat een nachttrein kan bieden.
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:31:34 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99471165
Fles, ik heb voor je gekeken of dat bordje in Luxemburg bij Dudelange er al was, maar die is er niet :N
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:37:46 #193
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99471467
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:13 schreef James1988 het volgende:

Logisch nadenken is teveel gevraagd voor sommige mensen lijkt het wel.
Oh, EN het probleem wordt gewoon niet opgelost :')
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:38:34 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99471501
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 19:31 schreef greavy het volgende:
Fles, ik heb voor je gekeken of dat bordje in Luxemburg bij Dudelange er al was, maar die is er niet :N
Waar precies? Burange of Centre? Of allebei -O-

Falende flikkers daar.
pi_99475155
En wat rijdt die trein in Polen gemiddeld toch langzaam... En daarbij veel bediende seinhuizen en zelfs overwegwachters bij landoverweggetjes..

Snelheidsverhoging, seinstelsel moderniseren en alle overwegen automatisch en een reis kan hier de helft zo snel. Als ik bovendien zie wat voor een enorme vloot rijtuigen en tientallen locomotieven er onderweg stilstaan kunnen ze ook zowat dubbele frequenties rijden.

Als je zoals nu al 40 minuten max. 60 rijdt in een wagon uit de jaren 60 op een route met een onregelmatige uurdienst zie je eigenlijk pas waarover wij klagen in Nederland en dat het bij ons allemaal wel meevalt.
  donderdag 14 juli 2011 @ 21:00:37 #196
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99475448
Jankerd. Het is toch juist mooi man, krakkemikkigheid daar O+ kunnen de deuren ook gewoon open onderweg, lache :)
  donderdag 14 juli 2011 @ 21:02:07 #197
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99475532
Het heeft wel wat nostalgisch. Maar je kunt er ook een hoop moderniseren.

Maar met de nieuwe New Pendolino's die bij Alstom zijn besteld (en die overigens niet gaan kantelen), gaat er al wel wat versneld worden.
pi_99476420
Weet iemand hier welk matrieel er morgen om 9.28 en 9.58 en 10.28 van Den haag centraal naar Venlo rijdt? En nog belangrijker, wanneer er ICR weer terug gaat.
  donderdag 14 juli 2011 @ 21:20:37 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99476522
pi_99477246
Beter misschien nog http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011-4/mat.txt voor het materieel, Somda kan 19xx dan weer aan een tijd koppelen.
pi_99477439
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:32 schreef lyolyrc het volgende:
Beter misschien nog http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011-4/mat.txt voor het materieel
In hoeverre klopt die lijst nu tijdens de "vakantiedienstregeling'?
pi_99477529
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:35 schreef Socios het volgende:

[..]

In hoeverre klopt die lijst nu tijdens de "vakantiedienstregeling'?
Dat zat ik me ook net af te vragen :{

Ze zijn overigens morgen aan het spoor aan het werk tussen Lage Zwaluwe en Breda, dus er rijdt niets rechtstreeks tussen Den Haag en Venlo.
pi_99479484
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:37 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat zat ik me ook net af te vragen :{

Ze zijn overigens morgen aan het spoor aan het werk tussen Lage Zwaluwe en Breda, dus er rijdt niets rechtstreeks tussen Den Haag en Venlo.
goed dat je me er even aan herrinert !
  donderdag 14 juli 2011 @ 22:23:25 #204
146033 ReisT
pi_99480510
Niet allen morgen, dat duurt nog een hele week... bij werkzaamheden klopt die lijst zeker niet.
Maar je kan nu wel zonder toeslag met de Fyra, da's natuurlijk altijd ICR.
pi_99480886
De links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen trouwens niet meer.
De grote kaart is te vinden op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-vz-loket-dec-2010.pdf
De detailkaarten staan op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-az-loket-dec-2010.pdf
  donderdag 14 juli 2011 @ 22:32:24 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99480990
verkeerde tags leo
pi_99481464

Tussen Kiev en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit vijf slaaprijtuigen. Onderweg worden er nog twee rijtuigen uit Odessa en Kaliningrad aangehaakt en rijdt het geheel onder de treinnaam Kashtan richting West-Europa. Instappen mag alleen in de Oekraïne, uitstappen alleen in Polen en Duitsland. Natuurlijk geldt het omgekeerde bij de retourtrein die 's avonds uit Berlijn vertrekt. Om 9:30 heeft de trein als D 29LJ de Oekraïense hoofdstad achter zich gelaten en pikt onderweg reizigers op in voor mij onbekende plaatsen als Korosten, Kowel en Jagodin. In laatst genoemde plaats wordt de trein omgespoord van het Russische breedspoor naar het West-Europese 1435 mm normaalspoor. Nadat in de avond de eerste reizigers in Warschau uitgestapt zijn, rijdt de trein in de vroege ochtend via de grensovergang bij Frankfurt (Oder) Duitsland binnen. Normaal gesproken wordt voor het laatste stuk tussen Rzepin (PL) en Berlijn een DB 186 ingezet, maar op vrijdag 8 juli mocht de DB 234 278 de nachttrein naar de Duitse hoofdstad rijden. Ondertussen is het treinnummer veranderd in het meer te begrijpen D 444/40444 en passeert hier met zo'n 15 minuten vertraging S-Bahnhof Warschauer Strasse, zo'n kilometer voor Berlin Ostbahnhof. De weersomstandigheden waren niet echt aangenaam te noemen: het regende pijpenstelen en een paraplu was een absolute must. Gelukkig was het deze ochtend tot een uur of 12 grijs en regenachtig, in tegenstelling tot de overige dagen, want met zon is dit absoluut niet te doen! De trein reed tot de dienstregelingwijziging in december 2010 nog via Lichtenberg en Gesundbrunnen + leegmat naar Berlin Grunewald, waardoor de trein toen nog goed voor de zon te fotograferen was. Sinds 10 december 2010 rijdt deze trein ook via de Berlijnse Stadtbahn en halteert in Ostbahnhof, Hauptbahnhof en heeft Zoologischer Garten als eindbestemming. Dit laatste station is opmerkelijk: alleen de nachttrein naar Moskau/Saratov en deze nachttrein naar Kiev halteren nog op dit station. Sinds de opening van het nieuwe Berlijnse Hauptbahnhof in 2008 doet geen enkele IC, EC of ICE Bahnhof Zoo meer aan.
pi_99481523
quote:
4s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:30 schreef lyolyrc het volgende:
De links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen trouwens niet meer.
De grote kaart is te vinden op:
[ code verwijderd ]

De detailkaarten staan op:
[ code verwijderd ]

Ik heb ze expres op deze manier hier neergezet, als ik de url-tags gebruik, is de helft van de url niet meer zichtbaar: http://www.ns.nl/binaries(...)z-loket-dec-2010.pdf

en ik heet trouwens ook geen leo :{w
  donderdag 14 juli 2011 @ 22:42:22 #209
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99481621
:)

@Zug-Chef dus
pi_99482382
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:02 schreef James1988 het volgende:
Het heeft wel wat nostalgisch. Maar je kunt er ook een hoop moderniseren.

Maar met de nieuwe New Pendolino's die bij Alstom zijn besteld (en die overigens niet gaan kantelen), gaat er al wel wat versneld worden.
De versnelling heeft niet zozeer met het materieel te maken, maar eerder met de vele snelheidsbeperkingen en gele seinen, terwijl er ogebschijnlijk maar 2 treinen per uur rijden.
pi_99483511
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:40 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tussen Kiev en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit vijf slaaprijtuigen. Onderweg worden er nog twee rijtuigen uit Odessa en Kaliningrad aangehaakt en rijdt het geheel onder de treinnaam Kashtan richting West-Europa. Instappen mag alleen in de Oekraïne, uitstappen alleen in Polen en Duitsland. Natuurlijk geldt het omgekeerde bij de retourtrein die 's avonds uit Berlijn vertrekt. Om 9:30 heeft de trein als D 29LJ de Oekraïense hoofdstad achter zich gelaten en pikt onderweg reizigers op in voor mij onbekende plaatsen als Korosten, Kowel en Jagodin. In laatst genoemde plaats wordt de trein omgespoord van het Russische breedspoor naar het West-Europese 1435 mm normaalspoor. Nadat in de avond de eerste reizigers in Warschau uitgestapt zijn, rijdt de trein in de vroege ochtend via de grensovergang bij Frankfurt (Oder) Duitsland binnen. Normaal gesproken wordt voor het laatste stuk tussen Rzepin (PL) en Berlijn een DB 186 ingezet, maar op vrijdag 8 juli mocht de DB 234 278 de nachttrein naar de Duitse hoofdstad rijden. Ondertussen is het treinnummer veranderd in het meer te begrijpen D 444/40444 en passeert hier met zo'n 15 minuten vertraging S-Bahnhof Warschauer Strasse, zo'n kilometer voor Berlin Ostbahnhof. De weersomstandigheden waren niet echt aangenaam te noemen: het regende pijpenstelen en een paraplu was een absolute must. Gelukkig was het deze ochtend tot een uur of 12 grijs en regenachtig, in tegenstelling tot de overige dagen, want met zon is dit absoluut niet te doen! De trein reed tot de dienstregelingwijziging in december 2010 nog via Lichtenberg en Gesundbrunnen + leegmat naar Berlin Grunewald, waardoor de trein toen nog goed voor de zon te fotograferen was. Sinds 10 december 2010 rijdt deze trein ook via de Berlijnse Stadtbahn en halteert in Ostbahnhof, Hauptbahnhof en heeft Zoologischer Garten als eindbestemming. Dit laatste station is opmerkelijk: alleen de nachttrein naar Moskau/Saratov en deze nachttrein naar Kiev halteren nog op dit station. Sinds de opening van het nieuwe Berlijnse Hauptbahnhof in 2008 doet geen enkele IC, EC of ICE Bahnhof Zoo meer aan.
Gast doe eens enters gebruiken 8)7
pi_99483637
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 23:17 schreef TeringHenkie het volgende:
Zeur niet zo. Prima leesbaar en interessant verhaal bij een schitterende foto.
pi_99483638
-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2011 01:33:42 ]
  donderdag 14 juli 2011 @ 23:20:49 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99483672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 23:20 schreef Socios het volgende:

[..]

Zeur niet zo. Prima leesbaar en interessant verhaal bij een schitterende foto.
De foto is zeker prachtig en het verhaal is ook interessant... alleen is het een beetje te veel tekst om nog prettig te lezen. :)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 00:13:27 #215
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99486109
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 23:17 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Zwijg, naab.

Hij heeft heel wat meer toe te voegen dan jij.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 00:27:02 #216
200192 Darkwing_Duck
pi_99486599
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 00:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zwijg, naab.

Hij heeft heel wat meer toe te voegen dan jij.
Hij heet trouwens ook geen Naab :{w
pi_99488305
Berlijn O+
Altijd ontzettend veel leuks te zien op het gebied van treinen, metro's en trams. En een van de beste vervoersnetwerken waarop ik gereisd heb (ondanks de problemen met de s-bahn de laatste jaren).
  vrijdag 15 juli 2011 @ 01:30:43 #218
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99488558
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 01:20 schreef MCH het volgende:
Berlijn O+
Altijd ontzettend veel leuks te zien op het gebied van treinen, metro's en trams. En een van de beste vervoersnetwerken waarop ik gereisd heb (ondanks de problemen met de s-bahn de laatste jaren).
Helemaal mee eens, Berlijn is echt awesome. En ook buiten het OV is het een geweldige stad.
pi_99488602
Heb bij de S- en U-bahn altijd het idee dat er en masse wordt zwartgereden.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 01:34:40 #220
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99488646
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 01:32 schreef Bitlord het volgende:
Ja, dat is ook niet zo gek: er is totaal geen in- of uitgangsbeperking (zoals poortjes) en ik heb er ook nog nooit controle gezien.

Ik vind Berlijn als stad trouwens goedkoop, zowel voor OV als eten e.d.. steden als Londen en Parijs zijn veel duurder. Hoe is jullie gevoel daarover?
pi_99488950
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 01:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, dat is ook niet zo gek: er is totaal geen in- of uitgangsbeperking (zoals poortjes) en ik heb er ook nog nooit controle gezien.

Ik vind Berlijn als stad trouwens goedkoop, zowel voor OV als eten e.d.. steden als Londen en Parijs zijn veel duurder. Hoe is jullie gevoel daarover?
Dat is geen gevoel, dat is een feit.

Ik ben wel af en toe gecontroleerd, maar dat beperkt zich meestal tot 1 en heel af en toe 2 keer per week. De controleurs - die trouwens undercover reizen - verdienen geld per gepakte zwartrijder!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2011 01:51:05 ]
pi_99489046
Qua prijzen vind ik een dagkaart voor Londen zone 1-2 (off-peak) trouwens niet veel duurder dan een dagkaart voor Berlijn AB. 6,60 pond tegen 6,30 euro.
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 06:43:09 #223
155227 crew  Guppy
dus
pi_99490917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 01:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, Berlijn is echt awesome. En ook buiten het OV is het een geweldige stad.
Berlijn O+
  vrijdag 15 juli 2011 @ 11:22:06 #224
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99495119
Oh ja, Berlijn. Waarom ga ik daar niet een weekendje heen idd :9
pi_99496725
Berlijn, mijn favoriete buitenlandse stad. :)
pi_99496736
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 01:32 schreef Bitlord het volgende:
Ze hebben er juist een van de laagste percentages zwartrijders van Europa, zo'n 3%.
pi_99497183
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Ze hebben er juist een van de laagste percentages zwartrijders van Europa, zo'n 3%.
Mensen uit Berlijn hebben tenminste nog respect voor hun stad. 't Is één van de schoonste steden die ik heb gezien, nergens graffiti te zien, geen blikjes frisdrank in de bosjes, geen kauwgom op de stoep, etc.
pi_99497886
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
Precies en dat zonder poortjes of onnodige OV-chipkaart. :')

Gewoon stations in- en uitlopen. :D
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 12:59:41 #229
155227 crew  Guppy
dus
pi_99498115
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mensen uit Berlijn hebben tenminste nog respect voor hun stad. 't Is één van de schoonste steden die ik heb gezien, nergens graffiti te zien, geen blikjes frisdrank in de bosjes, geen kauwgom op de stoep, etc.
Hoewel dat ook niet op alle plekken zo is, ben ik het wel grotendeels met je eens :Y Berlijn is ook wel m'n favoriete Europese stad
  vrijdag 15 juli 2011 @ 14:39:48 #230
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99502259
Same here, ik kom er graag.

Dat het percentage zwartrijders zo laag ligt wist ik niet, maar is wel interessant.
pi_99502426
Durf het nauwelijks te geloven. Bron van het zwartrijderspercentage?
pi_99502632
Heb het nog even opgezocht. Jarenlang was het dus inderdaad zo'n 3%, maar de laatste tijd is het gestegen naar iets van 5%:

http://nachrichten.t-onli(...)en/id_42529048/index

Ter vergelijking: in Rotterdam reed voor de invoering van de OV-chipkaart zo'n 12% van de reizigers zwart (bron), in Amsterdam was het een paar jaar geleden bijna 20% in de metro en 10% in de tram en in Den Haag in de tram zo'n 9% (bron).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2011 14:49:13 ]
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:20:40 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99503895
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:19 schreef Yreal het volgende:
Weet iemand hier welk matrieel er morgen om 9.28 en 9.58 en 10.28 van Den haag centraal naar Venlo rijdt? En nog belangrijker, wanneer er ICR weer terug gaat.
Faal. Je kan niet rechtstreeks Den Haag -> Venlo, Lage Zwaluwe ligt er van 13 juli t/m 21 juli uit. Er rijdt alleen VIRM tussen Den Haag en Rotterdam, en tussen Breda en Venlo een gemengde dienst. Waar en wanneer wat rijdt is onbekend, vanwege de aangepaste omlopen
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:21:13 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99503923
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar precies? Burange of Centre? Of allebei -O-

Falende flikkers daar.
Volgens mij was het Burange, maar dat durf ik niet meer zeker te zeggen.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:50:05 #235
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99505041
Godmondeju. NS heeft nu op hun homepage onderaan een Twitterfeed geïntegreerd (van @NS_Online)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:52:29 #236
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99505148
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 15:50 schreef greavy het volgende:
Godmondeju. NS heeft nu op hun homepage onderaan een Twitterfeed geïntegreerd (van @NS_Online)
Al een tijdje. Kriebelt dat zo ja? :?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:55:27 #237
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99505250
En wat is een tijdje? Toen ik er zaterdag keek nog niet hoor :N
pi_99506107
He, staat hier opeens de Orient Express naast me @Krakau!
pi_99508800
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

:') 8)7 Weet je zeker dat je in Berlijn bent geweest?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:30:46 #240
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99508879
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:27 schreef MCH het volgende:

[..]

:') 8)7 Weet je zeker dat je in Berlijn bent geweest?
Op de Ku-Damm is het vast wel schoon. Maar ga eens in de woonwijken van bijvoorbeeld voormalig Oost-Berlijn kijken (waar ik een paar maanden geleden nog een appartementje heb "bewoond") en je komt overal glas op de stoep tegen van bierflesjes.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99515245
Het schijnt dat de GVB aan het proefrijden is met alternatief trammaterieel:
  vrijdag 15 juli 2011 @ 20:38:08 #242
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99515389
Wat zijn die bakken ook lang toch :o
  vrijdag 15 juli 2011 @ 20:39:04 #243
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99515450
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat zijn die bakken ook lang toch :o
Een ruime 26 meter...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99515587
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 20:35 schreef TeringHenkie het volgende:
[ afbeelding ]
tof _O_
pi_99516279
quote:
[ afbeelding ]
Nee jôh, het is Dirkjan.

;)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 20:57:55 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99516509
:D
pi_99516849
WTF zeg, de treinreis die ik moet maken is met de OV-Chipkaart gewoon 1,60 duurder :r kut kaart.

Dan koop ik wel een kaartje in de automaat. Anders betaal je 3,20 per dag meer. Dat is per week gewoon 21 euro :')
pi_99517303
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:03 schreef Temlin het volgende:
WTF zeg, de treinreis die ik moet maken is met de OV-Chipkaart gewoon 1,60 duurder :r kut kaart.

Dan koop ik wel een kaartje in de automaat. Anders betaal je 3,20 per dag meer. Dat is per week gewoon 21 euro :')
Huh? Dat kan niet.
pi_99517703
Ritprijs reizen op saldo: ¤ 9,70
Enkele reis: ¤ 8,30

Bron 9292OV. Zoek bijvoorbeeld maar eens ritje van Zevenaar naar Utrecht Centraal.
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 21:27:50 #250
155227 crew  Guppy
dus
pi_99518191
Pffff! Trein gehaald, ein-de-lijk naar de wc kunnen en dan het laatste stukje wc papier hebben. Ultiem geluk, ik zeg het je O+
pi_99518211
Wat een rare prijzen. Als ik een treinkaartje Zevenaar - Utrecht Centraal (met 40% korting) uit de NS-kaartautomaat op het station koop, kost mij dat ¤ 6,90. voor een enkele reis.
pi_99518228
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Pffff! Trein gehaald, ein-de-lijk naar de wc kunnen en dan het laatste stukje wc papier hebben. Ultiem geluk, ik zeg het je O+
_O- maar er zijn toch wel meer toiletten in de trien? Of niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:28 schreef Socios het volgende:
Wat een rare prijzen. Als ik een treinkaartje Zevenaar - Utrecht Centraal (met 40% korting) uit de NS-kaartautomaat op het station koop, kost mij dat ¤ 6,90. voor een enkele reis.
Ik had de verkeerde rit gepakt op 9292 OV.nl Zevenaar - Utrecht is ¤ 7,60 met de OV-Chip en 40% korting en dus 6,90 met een kaartje.

Dat is toch 70 cent verschil voor een enkele reis. 1,40 per dag. Bijna 10 euro duurder per week met de OV-Flopkaart.
pi_99518557
Ja, komt door het dubbele "instaptarief". :')

Maar terechte klacht, hoor. Sowieso OV-Chipkaart. :')
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 21:34:46 #254
155227 crew  Guppy
dus
pi_99518621
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:28 schreef Temlin het volgende:

[..]

_O- maar er zijn toch wel meer toiletten in de trien? Of niet.

Jawel, maar dan had ik eerst naar ie andere moeten lopen en dat kon ècht niet meer :X

Die kerel tegenover me keek alleen wel heel gek toen ik met een gelukzalig gezicht van de wc afkwam :@
pi_99518720
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:33 schreef Socios het volgende:
Ja, komt door het dubbele "instaptarief". :')

Maar terechte klacht, hoor. Sowieso OV-Chipkaart. :')
Naja, dan koop ik wel elke dag een kaartje. Ga geen dubbel opstaptarief betalen.
pi_99518835
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Jawel, maar dan had ik eerst naar ie andere moeten lopen en dat kon ècht niet meer :X

Die kerel tegenover me keek alleen wel heel gek toen ik met een gelukzalig gezicht van de wc afkwam :@
Haha geniaal :D ik zat gisteren bij 2 gasten in de trein die geen kaartje hadden en toen gingen ze ook nog roken op de toilet :')
  vrijdag 15 juli 2011 @ 22:08:34 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99520594
Nederland :N :N
In Luxemburg koopt bijna iedereen een kaartje, mede vanwege de achterlijk lage tarieven:
- 2 uur onbeperkt reizen 2e klas voor ¤1,50
- 24 uur onbeperkt reizen 2e klas voor ¤4,00
- Supplement van 2e naar 1e klas 2 uur: ¤0,80
- Supplement van 2e naar 1e klas 24 uur: ¤2,00
Ook de abonnementen zijn daar spot goedkoop.

Bovengenoemde tarieven zijn dan ook nog eens voor de Bus en Trein geldig (Luxemburg heeft toch geen tram?). Kaartje is bij 2 uur onbeperkt geldig vanaf moment van afgifte.

Zelf al mag je bij de bus via de achterdeur naar binnen, iedereen bezit wel een abonnement of kaartje, of koopt het anders wel. De chauffeur hoeft meestal geen kaartje te zien. Alhoewel er soms iemand bijzit die het persé wil controleren.
In de trein kan je in Luxemburg je kaartje ook nog gewoon kopen.

In Duitsland word er enorm hard zwart gereisd viel mij op, mede vanwege de zeer zelden controles in het "Nah-verkehr". Maar als de controle er is, word een boete gewoon geaccepteerd, heb ze niet zien weg rennen...

Oja, groepen kunnen in Luxemburg reserveren voor een bepaalde trein. Zo weet de CFL of het extra druk word. Had het toen ik van Ettelbruck naar Wiltz en terug ging, er werden 3 baks dubbeldeks ingezet; Op de terugweg stapten er op Paradiso circa 80 scouts in.. Die hadden wel gereserveerd.
En er zijn sowieso 2 haltes die alleen op afroep gestopt word
- Paradiso (vanwege het grote scoutingkamp aldaar)
- Merkholtz

Gelijk ook maar ff:
Tijdens het "Dagje-treinen" in Luxemburg afgelopen Woensdag werden we een paar keer vreemd aangekeken toen wij bij het eindpunt bleven zitten :lol:
Personeel vroeg zelfs waar wij heen moesten, en toen zij zeiden "Luxemburg" of een ander station waar wij net weg kwamen keken ze helemaal vreemd :mrgreen: , en zeiden dat wij dan beter niet deze trein hadden kunnen nemen :roll:
Probeer dan maar in je beste Duits uit te leggen wat je aan het doen bent.
Er was ook 1 bij die vond het wel grappig; Hij begon spontaan een glimlach te krijgen, en toen hij wegliep vertelde hij het direct aan zijn 2 collega's op de trein. Toen wij uitstapten bij Bettembourg werden wij vriendelijk uitgezwaaid door de 2 conducteuren en de Machinist :pos: :D

Iemand tevens een idee waarom er altijd 3 man personeel op de trein zit? Zelfs bij een 2-delige stoptrein (de 2000'jes) telt het een Mcn en 2 conducteuren...

[ Bericht 20% gewijzigd door greavy op 15-07-2011 22:27:35 ]
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juli 2011 @ 22:57:36 #258
Maffe Fries
pi_99522948
quote:
[ afbeelding ]
De afvoer uit De Meer is op gang gekomen :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juli 2011 @ 23:02:31 #259
Maffe Fries
pi_99523190
Ik had vandaag veel mazzel met allerlei vertragingen op het spoor. Eerst eentje tussen Groningen en Groningen Noord, waardoor de treinen richting Delfzijl en Roodeschool met vertraging reden en langs een ander dan normaal perron halteerden. Mijn trein kwam met +5 en na een belletje met de treindienstleider was ik uiteindelijk toch nog mooi op tijd voor de overstap op Groningen.

Daarna werd mijn trein naar Leeuwarden in Buitenpost tegengehouden, omdat de tegentrein iets geraakt zou hebben. Onverlaten bleken steentjes op de rails te hebben gelegd, dus de vertraging bleef gelukkig tot +4 beperkt, anders was ik nooit op tijd thuisgeweest voor een verjaardag waar ik nog naar toe moest.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 23:23:46 #260
45532 ziggyziggyziggy
pi_99524243
Ja, bij Groningen Noord zat een wissel wat te kutten.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 juli 2011 @ 23:29:05 #261
Maffe Fries
pi_99524503
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 23:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, bij Groningen Noord zat een wissel wat te kutten.
je moet blij zijn dat er net buiten Noord richting Sauwerd nog een wissel naar het rechter spoor ligt. Had die andere wissel in de andere stand vast gestaan, dan was het veel kutter geweest, omdat er tot Sauwerd geen wissel meer naar het linkerspoor ligt.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:15:58 #262
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99526944
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 23:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je moet blij zijn dat er net buiten Noord richting Sauwerd nog een wissel naar het rechter spoor ligt. Had die andere wissel in de andere stand vast gestaan, dan was het veel kutter geweest, omdat er tot Sauwerd geen wissel meer naar het linkerspoor ligt.
Nou, dan hadden die drie kippen en een koe die boven Sauwerd met de trein willen reizen, zeker wel een kwartier vertraging opgelopen :o

EN DAT WAS ME WAT GEWEEST JONGE :o :o :o
pi_99527369
We weten nou zo langzaam wel dat je het niet zo op de provincie Groningen hebt hoor. :O
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:26:53 #264
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99527487
okee. Probeer je wat te plannen richting Heimbach, blijkt het niet in HAFAS te staan.

Ga je naar www.rurtalbahn.de en klik je op Fahrplanauskunft of zo *O*

Krijg je een advies

okee best, met een voetnoot.

quote:
Fahrplan gültig vom 30.12.1899 bis zum 30.12.1899
geen grap ;(
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:27:36 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99527516
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 00:24 schreef Igen het volgende:
We weten nou zo langzaam wel dat je het niet zo op de provincie Groningen hebt hoor. :O
IK? Ik heb helemaal niks tegen de provincie Groningen hoor :)
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:28:49 #266
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99527582
Zo ritje geboekt naar Görlitz, met een poging om later via Zittau, Tanvald, Harrachov en Jelinia Gora naar Wroclaw te reizen en dan Bork jr en mevr. Bork te verslaan al la Jeremy Clark om als eerste in Wroclaw te zijn :Y.
Alleen ik vertrek om 5.20 en zij om 14.45 :( :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:31:00 #267
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99527678
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 00:28 schreef bork het volgende:
Zo ritje geboekt naar Görlitz, met een poging om later via Zittau, Tanvald, Harrachov en Jelinia Gora naar Wroclaw te reizen en dan Bork jr en mevr. Bork te verslaan al la Jeremy Clark om als eerste in Wroclaw te zijn :Y.
Alleen ik vertrek om 5.20 en zij om 14.45 :( :P
En NOG verliezen he, Captain Slow _O-
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:34:58 #268
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99527856
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En NOG verliezen he, Captain Slow _O-
Zou zomaar kunnen, zitten 2 overstapjes in van 5 minuten, 1 van 9 minuten, 3 verschillende landen, 4 verschillende treinbedrijven en 5 of 6 verschillend rollend materiaal.
Als het lukt is het een leuk tripje om zelf uit te proberen :) .
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:36:10 #269
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99527916
Succes maatje ^O^

Ik ga eens kijken in hoeverre de dienstregeling van 30 december 1899 nog geldig is :')
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:36:42 #270
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99527938
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 00:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Succes maatje ^O^

Ik ga eens kijken in hoeverre de dienstregeling van 30 december 1899 nog geldig is :')
Eerst stof afblazen, denk ik zo :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 08:12:59 #271
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99532889
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 00:26 schreef Dr_Flash het volgende:
okee. Probeer je wat te plannen richting Heimbach, blijkt het niet in HAFAS te staan.

Ga je naar www.rurtalbahn.de en klik je op Fahrplanauskunft of zo *O*

Krijg je een advies

okee best, met een voetnoot.

[..]

geen grap ;(
Je bedoelt aannemelijk Heimbach (Eifel)?
Die zit echt wel in HAFAS:

Kan Heimbach (Eifel) alleen niet in de offline HAFAS planner van de DB vinden.
pi_99533663
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef ReisT het volgende:

[..]

Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.
Ik telde er 28 achter elkaar :D
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  zaterdag 16 juli 2011 @ 10:09:51 #273
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99533750
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 10:02 schreef kebabkever het volgende:

[..]

Ik telde er 28 achter elkaar :D
Die staan allemaal koud terzijde...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 16 juli 2011 @ 10:12:38 #274
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99533792
Ik gebruik de offline HAFAS ja. Werkt echt stukken lekkerder :Y
  zaterdag 16 juli 2011 @ 10:20:59 #275
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99533901
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 10:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die staan allemaal koud terzijde...
Koud? Als in: Niet meer zo 1-2-3 in gebruik te nemen? :?

En wat voor handelingen zijn daar dan aan verricht t.o.v. iets wat kennelijk "warm terzijde" zou kunnen heten? :?
pi_99534146

Sinds 12 december 2010 rijdt DB Regio een snelle Inter Regional Express tussen Berlijn en Magdeburg die in een kleine 1,5 uur vanaf Hauptbahnhof via Potsdamer Platz en Südkreuz nonstop naar Magdeburg rijdt. Per werkdag worden twee slagen gereden. Naast de drie bestickerde Dosto-rijtuigen zijn er ook twee loks van de serie 112 bestickerd met "Otto hat Zugkraft", wijzend naar een reclamecampagne om Ottostadt Magdeburg extra in de schijnwerpers te zetten. De 112 139 rijdt hier met IRE 4278 door de Genshagener Heide, op weg naar Magdeburg Hbf

In de zomermaanden rijdt DB Autozug zoals ieder jaar weer diverse autoslaaptreinen naar het zonnige zuiden. Deze treinen rijden niet alleen vanuit 's Hertogenbosch maar bijvoorbeeld ook vanuit Düsseldorf, Hamburg en Berlijn. Om al deze extra treinen te kunnen rijden, zijn enkele 189'ers geleased van MRCE. De nog in tweety-uitvoering zijnde 189 915 is ondertussen alweer een maand in Berlijn gestationeerd en verzorgt de tractie voor de treinen naar Villach, Narbonne, Verona en Triest. Op de zonnige woensdag 6 juli 2011 vertrok strak op tijd AZ 13307 uit Berlin Wannsee naar Triest Centrale, terwijl net op tijd de licht vertraagde RE naar Berlin Hbf en verder het perronspoor verliet.

Als gevolg van omvangrijke werkzaamheden aan de NBS Hannover-Berlijn wordt de IC linie 31 (Schiphol-Berlijn) omgeleid via Magdeburg. Vanaf de Berlijnse Stadtbahn zou dan via Berlin Wannsee gereden kunnen worden om zo de "Stammbahn" (Berlin-Potsdam-Magdeburger Eisenbahn) te bereiken. Omdat er tevens ook werkzaamheden tussen Berlin Wannsee en Berlin Charlottenburg plaatsvinden, wordt deze IC-verbinding omgeleid via een gedeelte van de Berliner-Außenring. De trein vertrekt in Berlijn vanaf het Tiefbahnhof onder de grond en kan zo vrij snel Berlijn achter zich laten. Met aan kop de DB 101 101 met Europa-bestickering, passeert IC 140 de voetgangersbrug op het stationnetje van Saarmund. De fraaie Werbelok rijdt de trein via Potsdam, Brandenburg, Magdeburg (stop) en Braunschweig naar Hannover en vanaf daar via de reguliere route tot Bad Bentheim.

In 1892 werd de AG Osthavelländische Kreisbahnen opgericht in het plaatsje Nauen ten noordwesten van Berlijn-Spandau. In laatstgenoemde deelplaats van Berlijn is sinds 2006 de HVLE opgericht, dat voortkomt uit de AG Osthavelländische Kreisbahnen. De HVLE is een Duitse private vervoerder aan de weg (of eigenlijk aan het spoor) timmert in en rond Berlijn en de Harz. Had de HVLE voor de Tweede Wereldoorlog nog reizigersvervoer te verwerken, sinds het einde van deze oorlog richt het zich volledig op goederenvervoer. Bekend is onder andere de Rübelandbahn in de Harz, waar de HVLE (onder andere) kalktreinen rijdt. Op vrijdag 8 juli 2011 raast de V490.2 (type Maxima) met 39 Faccns'n door het station van Schönefeld Flughafen in westelijke richting. Links op de achtergrond het Stellwerk van waaruit het treinverkeer in de wijde omtrek geregeld wordt.

De afgelopen week is weer een bezoek gebracht aan de metropool Berlijn. Waar ik in 2009 veelal reizigerstreinen in de binnenstad in beeld te brengen, werd er nu gekozen om meer aan het goederenvervoer te doen. Voor een groot deel wordt dit om Berlijn heen geleid door middel van de Berliner Außenring (BAR). Aan de zuidkant van Berlijn kruist ter hoogte van Ludwigsfelde de spoorlijn Berlijn-Leipzig/Dresden de BAR. Er zijn enkele flinke bogen aangelegd om goederentreinen van de ene naar de andere spoorlijn te laten rijden. Op vrijdag 8 juli 2011 passeert oudgediende 139 132 met een bijna compleet beladen trein met LKW Walter-opleggers vanuit de richting Leipzig door de boog bij de Genshagener Heide.

Tussen München Ost en Berlin Lichtenberg rijdt dagelijks een CityNightLine, waarbij ook twee autotransportwagens meerijden. Na een stop in Augsburg wordt 's nachts de Nord-Süd-Strecke bereden om in de vroege ochtend via Braunschweig, Magdeburg en Potsdam in Berlijn te arriveren. Met een klein half uur vertraging is de DB 186 135 met CNL 1246 zojuist vertrokken uit Magdeburg Hbf. Onder andere het imposante gebouw met de vele ramen en de fabriekspijp op de achtergrond laten zien dat de Oost-Duitse sfeer nog goed aanwezig is.
pi_99534503
Gave plaatjes hoor _O_
  zaterdag 16 juli 2011 @ 11:00:11 #278
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99534598
Netjes Zug ^O^
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 juli 2011 @ 11:41:41 #279
Maffe Fries
pi_99535450
Mooie platen, Zug
  zaterdag 16 juli 2011 @ 11:54:31 #280
45532 ziggyziggyziggy
pi_99535778
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 23:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dan kunnen we nog altijd krukken. ;)
pi_99537637
quote:

Blijkt trein 88903 naar Wgm (Watergraafsmeer) geweest te zijn.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:27:46 #282
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99540382
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 10:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik gebruik de offline HAFAS ja. Werkt echt stukken lekkerder :Y
Werkt inderdaad wel goed, het nadeel is alleen dat je niet te zien krijgt of er "Bau-arbeiten" zijn.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:28:24 #283
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99540396
Oh jawel hoor, dat krijg je zeker wel te zien :Y De omgeleide IC naar Limburg van vorig weekend stond er keurig in vermeld bijvoorbeeld.

En verder zie je inderdaad alleen of er ergens op die lijn werkzaamheden zijn. Dus als je bij wijze van spreken Alkmaar - Zaandam plant, terwijl er tussen Sittard en Maastricht werkzaamheden zijn, dan zie je die ook :') Niet optimaal okee.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:38:25 #284
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99540716
En die gegevens worden alleen maar ingeladen als je er een update van uitvoert natuurlijk. Anders is dat "offline" ook niet echt "offline".
Zal het eens bekijken, is mij nog niet opgevallen over die werkzaamheden.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:09:31 #285
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99541687
Tuurlijk voer je die update uit, duh.

En het gaat mij er ook niet a priori om om offline te zijn om het offline zijn of zo natuurlijk. Maar de offline versie heeft niet al die irrelevante andere troep die je op de site wel hebt. Dan heb ik het nog niet eens over de reclame.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:14:55 #286
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99541849
Ik gebruik de offline planner ook vaak ja. Het overzicht vind ik veel duidelijker. Maar nu weer eens gekeken, die werkzaamheden staan er inderdaad in. Was me nog niet eerder opgevallen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:27:21 #287
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99542279
Waar is morgen iets geinigs treinigs te doen? Ik zit een beetje zonder plan :')
pi_99542390
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar is morgen iets geinigs treinigs te doen? Ik zit een beetje zonder plan :')
Goeie vraag! Ik heb ook nog geen treinideeën voor morgen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:36:26 #289
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99542642
Morgen lekker hier rustig thuis hangen. Geen zin na een interactieve week mij weer druk te maken.
Elke dag de wekker om 7 uur en pas half 12 - 12 uur 's Nachts weer je nest in, na een drukke dag, vermoeid wel.

Morgen rijdt oa de MBS, SGB, ZLSM et cetera
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:40:16 #290
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99542790
SGB moet ik nog steeds doen ja. En het liefst voordat ik naar Deventer verhuis, want dan komt het er zeker nooit meer van -O-
pi_99543064
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:40 schreef Dr_Flash het volgende:
SGB moet ik nog steeds doen ja. En het liefst voordat ik naar Deventer verhuis, want dan komt het er zeker nooit meer van -O-
Haha, echt, hè. _O-

Ik ben na oktober 1998 niet meer met de trein in Zeeland geweest.

Roosendaal - Vlissingen is het traject waar ik het langst niet geweest ben.
pi_99543393
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:46 schreef Socios het volgende:

[..]

Haha, echt, hè. _O-

Ik ben na oktober 1998 niet meer met de trein in Zeeland geweest.

Roosendaal - Vlissingen is het traject waar ik het langst niet geweest ben.
Toch kun je daar best wat leuks van maken.

Je kan bijvoorbeeld met de trein naar Vlissingen, dan met de boot naar Breskens, met de bus naar Cadzand-Bad, dan met eb door Het Zwin de grens met België overwandelen (en intussen kijken naar haaietanden in het zand). Dan doorlopen tot Knokke en vanaf daar met de trein terug via Brugge en Antwerpen.

Leuk tochtje, al ben ik zelf niet verder dan Cadzand-Bad gekomen omdat het toen net vloed was. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2011 15:54:47 ]
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:56:43 #293
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99543546
Of vanaf Breskens (met een overstap) met de bus via Antwerpen naar Breda. Kan gewoon gechipt worden, als je binnen Nederland weer uitstapt :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:58:33 #294
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99543609
Bussen :{w

Maken veel te veel stops onderweg.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:01:18 #295
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99543736
In Luxemburg niet. Een lijnbus die 40 haltes heeft, stopt daar 5 keer onderweg :')
En je zit vaak met 5 man, of alleen.. in de bus, en er word continu een 15 meterbus ingezet, hogevloers (dus een soort van toeringcar)
In Nederland zouden veel lijndiensten die daar nog wel rijden, allang opgeheven zijn.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:39:37 #296
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99545536
quote:
Welkom bij de Stoomtrein Goes-Borsele,
[..]

Zomer 3 juli-2 september: Trein rijdt dagelijks (behalve 9/7, 16/7, 20/8, 27/8)
8)7 Geen optie voor morgen dus
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:43:17 #297
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99545708
Morgen zijn wij 17/7 hoor. Geen 16/7 ...
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:31:28 #298
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99548175
oh, wacht, inderdaad. Nou ja, morgen zeikt het ook van de lucht :r
pi_99548344
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:53 schreef Igen het volgende:
Toch kun je daar best wat leuks van maken.

Je kan bijvoorbeeld met de trein naar Vlissingen, dan met de boot naar Breskens, met de bus naar Cadzand-Bad, dan met eb door Het Zwin de grens met België overwandelen (en intussen kijken naar haaietanden in het zand). Dan doorlopen tot Knokke en vanaf daar met de trein terug via Brugge en Antwerpen.

Leuk tochtje, al ben ik zelf niet verder dan Cadzand-Bad gekomen omdat het toen net vloed was. :')
Dat is een leuk idee, ja!
pi_99548484
Even een korte vraag over de internationale treinen.

Komende dinsdag gaan we met de ICE vanaf Arnhem naar Keulen, en ik bedenk me net dat onze OV-studentenkaarten (week) niet geldig zijn :@

Moet ik me hier nog druk over maken of gewoon vriendelijk lachen en mijn OV-kaart laten zien? Het zijn superdiscounttickets waarop Emmerich -> Keulen staat en ik herinner me van vorig jaar nog dat ze om een OV-kaart vroegen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99548523
Als je een Superdiscountticket hebt gekocht, hoef je helemaal geen ov-studentenkaart mee te nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')