SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef Temlin het volgende:
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik moest er vandaag nog aan denken!!
En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
Komkommertijd hè. Dan is er alleen nog maar het weer om over te stressenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:13 schreef Temlin het volgende:
[..]
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
"Plotseling opzettend" is ook iets anders dan "oh nee het wordt toch 12 uur later". Vier uur van tevorenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
[..]
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage.
[ afbeelding ]
Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel"quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Gewoon Assen het eindpunt van de trein laten zijnquote:Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel". Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel". Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:
[..]
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland.
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?!
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:quote:Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?
[ afbeelding ]
Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!quote:Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.
Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.
Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:
[..]
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...
Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiodequote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"quote:
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Ja, over de locs.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.
De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Het blijft ook machtig spul!quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Ik bedoel meer bij defect aan het materieel zelf.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
Ja niet zo raar, er zit tien jaar tussen...quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:24 schreef James1988 het volgende:
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
Geen armleuningquote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Zucht, nog steeds die lompe vuilnisbakjes aan de zijkant, waardoor lange mensen (ik) nergens hun poten kwijt kunnen behalve bij de ruimte van de passagier ernaast...quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Voor agressieve liplezersquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:15 schreef Ireyon het volgende:
En de gehele bovenverdieping een stiltezone. Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
Lopen? Rijden, met je sleepkofferquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:25 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
Nee man. Zit niet eens een hoofdsteun op.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit
Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc.
Dat kan ook gauw. Het is al snel beter dan een houten plank met een viesgroen lapje skai er op.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit
Beetje vreemd ontwerp:quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:
Mensen stappen vaak met zijn tweeën tegelijk uit bij DDAR, misschien in de spitsquote:Op woensdag 13 juli 2011 16:46 schreef James1988 het volgende:
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
Ik weet niet waar je heen moet, maar kun je dan niet beter met lijn 330 naar Lelystad en daar op de trein verder?quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:52 schreef Igen het volgende:
Groetjes uit Zwolle.
Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij.
Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.
En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje
Dat. Zal ook wel voor een deel regelgeving achter zitten.quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:25 schreef James1988 het volgende:
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen.
Die allemaal vermelden, inclusief dagen dat ze wel en niet rijden, inclusief kostenindicatie, maakt het geheel er nou niet direct overzichtelijker op. En dat was juist de bedoelingquote:
Goed zoquote:Op woensdag 13 juli 2011 19:45 schreef James1988 het volgende:
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht?Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...
Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemenquote:
Nee, die heeft niet weinig stops en catering aan boordquote:Op woensdag 13 juli 2011 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemenJe zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen
ik moest anders wel vanaf Breda tot Leiden in een DD-AR zitten destijds omdat de BNL Leiden zonodig over moet slaan en ik dus onderweg niet over kon stappenquote:
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.htmlquote:NS-medewerkers klagen over Sprinter
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.
Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
1000 klachten
Zo'n 400 NS-medewerkers vulden een vragenlijst van de vakbond voor rijdend personeel in. Dat leverde ongeveer 1000 klachten op.
Die klachten gaan met name over het grote aantal storingen waardoor sprinters vaak stilstaan, en over het aantal haperingen met het deurmechaniek.
De NS rijdt sinds begin 2009 op kleine schaal met de sprinter. Vanaf 2010 zijn ze op grote schaal ingezet .
Smeltwater
Afgelopen winter bleek al dat er veel mis was met de treinen. Bij de eerste sneeuwval viel tweederde van de sprinters uit, doordat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.
Veel elektronica is bij de sprinters aan de buitenkant geplaatst om ze een "transparante, metro-achtige uitstraling" te geven.
Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.
Je bedoelt de SLT en de V250, de Fyra en Sprinters zijn namen van een treindiensten, niet van treinmaterieel.quote:Op woensdag 13 juli 2011 21:24 schreef Temlin het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html
Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal andersquote:Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten.
NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
Mee eens.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ookquote:Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |