abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99357646

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 10:43:03 ]
pi_99358038
Net even het stukje "IJmondlijn - von_Preussen" gelezen. Mooie reportage! Mag graag van dat soort verslagen lezen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99359756
http://www.railtrash.net/images/IJmuiden_2011/ijmuiden/index.html

Hier nog een reportage over IJmuiden. Echt fascinerend dat er werkelijk passagierstreinen reden op die lijn met al die kleine perrons en korte afstanden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99360330
Ik vind het ook maar moeilijk voor te stellen dat iets wat vroeger een dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdspoorlijn was, nu bijna helemaal in de vergetelheid is geraakt.

Maar aan de andere kant gaat nu de draagvleugelboot naar IJmuiden, dat is geen trein maar wel net zo goed leuk.
pi_99372884

Tussen het Zweedse Malmö en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit enkele Zweedse slaaprijtuigen. Na vertrek uit de Zweedse studentenstad wordt koers gezet naar de haven van Trelleborg, alwaar de trein op de veerboot van Scandlines gerangeerd wordt. Na aankomst aan de Duitse kant te Sassnitz wordt de trein met de enige nog overgebleven Holzroller van GVG (Georg Verkehrsorganisation GmbH), de 109-2, als EuroNight 301 naar Berlijn Hauptbahnhof (tief) gereden. Overdag staat de trein over in Lichtenberg, zodat kopgemaakt moet worden om vervolgens als Leerfahrt bij Berlin Wedding het Berlin-Spandauer Schifffahrtskanal over te steken. Ondanks de vele wolken die op de ochtend van 7 juli 2011 boven het hoofd hingen, piepte de zon gelukkig net op tijd door de wolken heen. Aangezien Berlijn in dezelfde tijdzone ligt als Nederland maar wel 600 km oostelijker gelegen is, komt de zon hier ruim een uur eerder op. Gegeven het feit dat deze trein vrijwel altijd strak op tijd is en rond 6:00 al in Berlijn arriveert, kan deze foto alleen gemaakt worden rond de langste dag van het jaar.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:03:54 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99377732
Filmpje van de HLE 18 bij de NMBS in commerciële dienst, gevonden bij onze zuiderburen:


De HLE 13 rijdt mee om, in geval van onvoorziene problemen met de 18, snel weg te kunnen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 juli 2011 @ 19:09:00 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99377900
Heeft lang geduurd, maar gelukkig mag het ijzer eindelijk rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99387786
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_99388034
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef Temlin het volgende:
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
pi_99388076
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D



Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:12:18 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388099
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388156
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:15:19 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388276
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:13 schreef Temlin het volgende:

[..]

Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
Komkommertijd hè. Dan is er alleen nog maar het weer om over te stressen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388320
Er was vandaag toch ook een stuk minder heftig noodweer voorspeld dan vorige keer?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2011 22:16:18 ]
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:21:08 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388566
Het was ook een beetje sarcastisch :P
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388700
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:21 schreef Guppyfriend het volgende:
Het was ook een beetje sarcastisch :P
Jep _O- :P
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:57:53 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99390562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:

[..]

"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
"Plotseling opzettend" is ook iets anders dan "oh nee het wordt toch 12 uur later". Vier uur van tevoren :')

Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99390656
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
pi_99395045
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:14:17 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99395046
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D

[ afbeelding ]

Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99395536
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
pi_99395964
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
Gewoon Assen het eindpunt van de trein laten zijn :P Uit het zicht afrangeren, en 20 minuten later weer terug het zelfde perron op laten rijden.
pi_99395990
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:45:10 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:39:55 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99396458
Grappig, maar dan vind ik toch die van Boedapest leuker, waar nog aardig wat gerangeerd wordt:



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:43:27 ]
pi_99396492
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')
:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 13-07-2011 01:24:55 ]
pi_99396629
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.
  Redactie Sport woensdag 13 juli 2011 @ 04:10:55 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99399920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99400940
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?



Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:44:32 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99401441
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?

[ afbeelding ]

Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:

(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99402079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
pi_99402174
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 09:41:29 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99402337
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:

[..]

Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:49:55 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99402553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:14:06 #35
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99403144
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_99403488
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.
pi_99403647
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:43:49 #38
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99404013
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:48:28 #39
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99404134
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:55:01 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99404329
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99404341
Het fietstransferium van station zulthoven (de fietsenkelder in houten) staat blank. Lekker gebouwd dat nieuwe station. ;')

De ov-palen hebben een nieuwe inchecktekst. Nu geven ze ook aan dat ik met 40% korting en tweede klas reis.
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:37 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99408452
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:20:58 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409487
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
:? Ik heb het niet over de vakantie?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:28:49 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409805
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

:? Ik heb het niet over de vakantie?
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:15 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409908
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:22 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409960
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:34:16 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99410029
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Ja, over de locs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:39:13 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410231
Oh, okee. We zijn er weer :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99410745
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?
pi_99410763
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:58:22 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410863
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99410867
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
Het blijft ook machtig spul! _O_ Als ik mijn kinderjaren een loc tekende, dan zag hij er altijd uit als een 1700/1800. Toen hadden we nog geen Thomas de trein... :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 14:08:42 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99411254
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:

Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 14:24:39 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99411927
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
pi_99412002
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat heb je daar aan? Bij een defecte bovenleiding, een stroomstoring, of just about any other oorzaak waardoor een gewone trein niet kan rijden?
Ik bedoel meer bij defect aan het materieel zelf.
  woensdag 13 juli 2011 @ 14:34:55 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99412322
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:24 schreef James1988 het volgende:
De 1800-locs zijn naar het schijnt in een iets mindere staat dan de 1700's, denk aan slechtere accu's e.d. De serie 1800 is dan ook wat ouder.
Ja niet zo raar, er zit tien jaar tussen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99413415
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:

Geen armleuning :{ ?
pi_99413514
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:

Zucht, nog steeds die lompe vuilnisbakjes aan de zijkant, waardoor lange mensen (ik) nergens hun poten kwijt kunnen behalve bij de ruimte van de passagier ernaast... :'(
* En nee, altijd aan het gangpad zitten is ook niet koel :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 15:05:48 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:13:09 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99413870
Klapstoeltjes en een kleuterhoek in de eerste klasse :|W

Welkom, paupertrein nummer zoveel :W Kan nauwelijks wachten -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99413935
En de gehele bovenverdieping een stiltezone :') . Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:17:19 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414016
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:15 schreef Ireyon het volgende:
En de gehele bovenverdieping een stiltezone :') . Waarom dan vis-a-vis opstellingen plaatsen..
Voor agressieve liplezers :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:25:29 #62
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99414300
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:26:24 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99414329
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit :')
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:33:04 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414529
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:25 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Die hoekbank in de 2e klas.. met die klapdeur.. wordt lekker over tenen lopen als je binnen komt.
Lopen? Rijden, met je sleepkoffer :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:34:25 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99414579
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit :')
Nee man. Zit niet eens een hoofdsteun op.

En in de 1e klas zo'n lounge hoekje dat slaat echt nergens op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:38:26 #66
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99414758
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
Als je rescue-locs zoekt kan je beter diesellocs inzetten. Keuze genoeg uit het enorme overschot aan 6400'en dat in Amersfoort is gestald. Die zijn zeker geschikt want hetzelfde type wordt ook bij de Kanaaltunnel gebruikt als rescue-loc.
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:52:20 #67
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_99415311
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:26 schreef James1988 het volgende:
De stoelen zien er wel beter uit dan die groene meuk die er nu in zit :')
Dat kan ook gauw. Het is al snel beter dan een houten plank met een viesgroen lapje skai er op.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_99415783
Zal wel lekker druk zijn in voornamelijk de 3900 en Arnhem :D

Iedereen die van reist tussen de provincieën en de bewoonde wereld moet via Arnhem omdat Amesfoort plat ligt :D
pi_99416271
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
Zo komt DD-ARm oftewel DDZ er uit te zien van binnen:

Beetje vreemd ontwerp:
+ Bagageruimte voor de koffers.
- Zijn de banken bij de 1e klas nou 2e klas of voor 1e klas mensen :').
- Het toilet is precies voor de uitgang.
- Bij de uitgang staat dat stomme stuk metaal wat totaal geen functie heeft en eigenlijk het pad minder breed maakt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:25:05 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99416504
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen. :')
pi_99417282
Ah, genoeg ruimte voor het sardientjes in een blikje gevoel op het balkon. Wat een faal ontwerp. :r
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:46:23 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99417374
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:47:50 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99417457
Ja dat kan wel zo zijn natuurlijk James, maar die paal staat gewoon in de weg. Dan kan je beter wat meer deuren monteren, zie S-Bahn materieel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:51:37 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99417637
Mee eens. Maar er was gekozen voor dubbeldekkers vanwege de extra capaciteit die dat biedt ten opzichte van enkeldeks materieel, door dan extra deuren in te gaan bouwen verlies je die capaciteit weer ten dele.
pi_99417701
Groetjes uit Zwolle.

Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij. :D

Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.

En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje :)

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 17:00:38 ]
pi_99418220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:46 schreef James1988 het volgende:
Oorspronkelijk was DD-AR bedoeld voor de stoptreindiensten, en de brede deuren zouden moeten helpen met het snel in- en uitstappen van reizigers. Vergelijk ze maar met de deuren van een ICRm, waar slechts één persoon tegelijk door de deuren kan.
Mensen stappen vaak met zijn tweeën tegelijk uit bij DDAR, misschien in de spits :P.
  woensdag 13 juli 2011 @ 17:02:43 #77
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_99418244
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:52 schreef Igen het volgende:
Groetjes uit Zwolle.

Amersfoort ligt eruit, ik lig nou al 3 uur achter op schema, en de NS-site heeft het nog steeds over 'minder treinen' en '30-60 minuten extra reistijd'. Maar wel met een omreisadvies erbij. :D

Edit: om eerlijk te zijn, misschien is de extra reistijd inderdaad niet zo extreem als je van begin af aan al het omreisadvies kan volgen.

En ik ben benieuwd naar het DDZ-filmpje :)
Ik weet niet waar je heen moet, maar kun je dan niet beter met lijn 330 naar Lelystad en daar op de trein verder?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_99418762
Amsterdam-Groningen moest ik, dus via Lelystad was achteraf vast slimmer geweest ja. Maar goed, dat is nu wijsheid achteraf.
Hoe lang had dat dan eigenlijk geduurd, vanuit Hilversum?

Edit: dan had ik in principe ook maar één trein eerder in Zwolle gehaald.
Het klungelige was nl. dat het bericht in Hilversum dat het echt mis was, precies kwam toen de treinen naar Almere en Utrecht nét weg waren.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 17:24:29 ]
pi_99419090
Als je Hilversum - Lelystad - Zwolle - Groningen reist kost dat ongeveer 3 uur :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:00:06 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99422442
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:25 schreef James1988 het volgende:
Dat stuk metaal bij de uitgang is er omdat de deuropening breed genoeg is voor 3 mensen, en de middelste ook iets moet hebben om zich aan vast te kunnen pakken tijdens het in- en uitstappen. :')
Dat. Zal ook wel voor een deel regelgeving achter zitten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:07:56 #81
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99422765
er gebeurt in dit land namelijk NIETS zonder regelgeving.

Ook het verstrijken van de tijd en het functioneren van de zwaartekracht is hier aan regelgeving gebonden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:11:57 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99422923
Overigens heb ik eindelijk iets handigs gemaakt waar ik gewoon behoefte aan had :7 Een spoorboekje waarin ALLEEN de kwaliteitstreinen van dit land vermeld staan: Fyra, Pimpel en ICE. Stuk overzichtelijker bij het plannen van een leuk rondje *O*

Hier te vinden.

Klik er allemaal op en bedelf mij onder commentaar plz ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 19:15:46 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99423067
Ik mis de museumspoorlijnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:19:45 #84
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99423213
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
Ik mis de museumspoorlijnen
Die allemaal vermelden, inclusief dagen dat ze wel en niet rijden, inclusief kostenindicatie, maakt het geheel er nou niet direct overzichtelijker op. En dat was juist de bedoeling :Y Dus ja, jammerdepammer :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:45:31 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99424295
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht? :') Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...

Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.

Amersfoort ligt al de hele dag plat, inmiddels. De oorzaak is inmiddels bekend, een graafmachine heeft een aantal belangrijke kabels stukgetrokken.
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:47:26 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424379
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:45 schreef James1988 het volgende:
Wat doet de Fyra nou in dat overzicht? :') Het enige toffe aan de Fyra is de snelheid en de weinige hoeveelheid stops...

Oh wacht, daarom staat hij er misschien ook in.
Goed zo :Y En vanwege catering aan boord natuurlijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99424639
Ik mis de Beneluxtrein
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:56:39 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424765
quote:
16s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:53 schreef Ireyon het volgende:
Ik mis de Beneluxtrein
Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemen :) Je zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99424855
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, een cargo vol sleepkoffers en zweetnegers kun je moeilijk een kwaliteitstrein noemen :) Je zal het DDARretje naar Lelystad ook wel missen :P
Nee, die heeft niet weinig stops en catering aan boord :P
  woensdag 13 juli 2011 @ 19:59:58 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99424914
BNL heeft ook niet weinig stops :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99428048
10 minuten vertraging omdat de trein afgerangeerd moest worden, kunnen ze dat niet eerder bedenken :N
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 21:13:39 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99428164
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
BNL heeft ook niet weinig stops :N
ik moest anders wel vanaf Breda tot Leiden in een DD-AR zitten destijds omdat de BNL Leiden zonodig over moet slaan en ik dus onderweg niet over kon stappen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99428717
quote:
NS-medewerkers klagen over Sprinter
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.

Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.
1000 klachten

Zo'n 400 NS-medewerkers vulden een vragenlijst van de vakbond voor rijdend personeel in. Dat leverde ongeveer 1000 klachten op.

Die klachten gaan met name over het grote aantal storingen waardoor sprinters vaak stilstaan, en over het aantal haperingen met het deurmechaniek.

De NS rijdt sinds begin 2009 op kleine schaal met de sprinter. Vanaf 2010 zijn ze op grote schaal ingezet .
Smeltwater

Afgelopen winter bleek al dat er veel mis was met de treinen. Bij de eerste sneeuwval viel tweederde van de sprinters uit, doordat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.

Veel elektronica is bij de sprinters aan de buitenkant geplaatst om ze een "transparante, metro-achtige uitstraling" te geven.

Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.
http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html

Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_99429162
quote:
13s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:24 schreef Temlin het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/255(...)n-over-sprinter.html

Wat een miskoop is de sprinter gebleken, net als de Fyra.
Je bedoelt de SLT en de V250, de Fyra en Sprinters zijn namen van een treindiensten, niet van treinmaterieel.

Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten. Ik heb zelf nu een paar keer in een SLT gezeten, en ik vind het erg prettig reizen. Snelle acceleratie en ontzettend goede vering/rijcomfort. Alleen het geklooi met de deuren, maar op een gegeven moment is dat gewoon opgelost. Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:06:28 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431007
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:

Ik denk dat de Sprinter geen miskoop is. Wel hadden veel dingen anders gemoeten.
Nee, ik denk dat TeringHenkie geen kutuser is. Wel moeten al zijn posts totaal anders :)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:32 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat we (als treinfanaten) naar Siemens moeten wijzen, niet naar de NS.
NS koopt toch, bij zijn volle verstand, van ons geld, dingen van Siemens? Waarom zouden we dan niet naar NS wijzen? 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99431457
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:19:15 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99431732
SLT is op zich een goede trein, nu de kinderziektes eruit zijn. Wel zijn er een aantal punten waardoor ik het toch geen geweldige trein vind:

- Geen toilet (wordt nog opgelost)
- De vierzitters zijn iets té krap om nog comfortabel in te zitten
- De problemen van afgelopen winter

Als ze die punten oppakken hoor je mij niet meer klagen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:

- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Mee eens.
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:20:02 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431765
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:14 schreef Bitlord het volgende:
SLT is uitstekend materieel voor de stoptreindiensten in Nederland, met twee constructiewijzigingen:
- toilet (1 is voldoende als er maar eentje inzit)
- het treeplankje moet eerder openschuiven waardoor de deuren eerder opengaan.
Verder mankeert er idd weinig aan. Of het zou die bespottelijke 1e klas moeten zijn. Die is net zo kut als de 2e klas gewoon. Voor die paar kerstlampjes betaal je niet 70 % meer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 22:21:25 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99431823
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:22:27 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99431894
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
ik heb nog steeds niet met SLeT gereisd *O*
Ja kunst. Je terugtrekken achter de poolcirkel en dan hard gaan schreuwen. Zo kan ik het ook :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')