abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99357646

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 10:43:03 ]
pi_99358038
Net even het stukje "IJmondlijn - von_Preussen" gelezen. Mooie reportage! Mag graag van dat soort verslagen lezen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99359756
http://www.railtrash.net/images/IJmuiden_2011/ijmuiden/index.html

Hier nog een reportage over IJmuiden. Echt fascinerend dat er werkelijk passagierstreinen reden op die lijn met al die kleine perrons en korte afstanden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99360330
Ik vind het ook maar moeilijk voor te stellen dat iets wat vroeger een dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdspoorlijn was, nu bijna helemaal in de vergetelheid is geraakt.

Maar aan de andere kant gaat nu de draagvleugelboot naar IJmuiden, dat is geen trein maar wel net zo goed leuk.
pi_99372884

Tussen het Zweedse Malmö en Berlijn rijdt dagelijks een nachttrein bestaande uit enkele Zweedse slaaprijtuigen. Na vertrek uit de Zweedse studentenstad wordt koers gezet naar de haven van Trelleborg, alwaar de trein op de veerboot van Scandlines gerangeerd wordt. Na aankomst aan de Duitse kant te Sassnitz wordt de trein met de enige nog overgebleven Holzroller van GVG (Georg Verkehrsorganisation GmbH), de 109-2, als EuroNight 301 naar Berlijn Hauptbahnhof (tief) gereden. Overdag staat de trein over in Lichtenberg, zodat kopgemaakt moet worden om vervolgens als Leerfahrt bij Berlin Wedding het Berlin-Spandauer Schifffahrtskanal over te steken. Ondanks de vele wolken die op de ochtend van 7 juli 2011 boven het hoofd hingen, piepte de zon gelukkig net op tijd door de wolken heen. Aangezien Berlijn in dezelfde tijdzone ligt als Nederland maar wel 600 km oostelijker gelegen is, komt de zon hier ruim een uur eerder op. Gegeven het feit dat deze trein vrijwel altijd strak op tijd is en rond 6:00 al in Berlijn arriveert, kan deze foto alleen gemaakt worden rond de langste dag van het jaar.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:03:54 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99377732
Filmpje van de HLE 18 bij de NMBS in commerciële dienst, gevonden bij onze zuiderburen:


De HLE 13 rijdt mee om, in geval van onvoorziene problemen met de 18, snel weg te kunnen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 juli 2011 @ 19:09:00 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99377900
Heeft lang geduurd, maar gelukkig mag het ijzer eindelijk rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99387786
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_99388034
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef Temlin het volgende:
Verbaast me dat NS vandaag niet de winterdienstregeling heeft ingesteld het zou toch super veel gaan regenen
"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
pi_99388076
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D



Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:12:18 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388099
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388156
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik moest er vandaag nog aan denken!!

En al dat gepaniekvogel... Er valt wederom amper wat. Gelukkig had de NS dat dit keer ook door
Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:15:19 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388276
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:13 schreef Temlin het volgende:

[..]

Jep vanochtend hoor je op het nieuws dat het met bakken uit de hemel gaat komen. En er is bijna niets gevallen.
Komkommertijd hè. Dan is er alleen nog maar het weer om over te stressen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388320
Er was vandaag toch ook een stuk minder heftig noodweer voorspeld dan vorige keer?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2011 22:16:18 ]
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 22:21:08 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_99388566
Het was ook een beetje sarcastisch :P
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99388700
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:21 schreef Guppyfriend het volgende:
Het was ook een beetje sarcastisch :P
Jep _O- :P
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:57:53 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99390562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:

[..]

"Superveel regen" is iets anders dan plotseling opzettend `noodweer´.
"Plotseling opzettend" is ook iets anders dan "oh nee het wordt toch 12 uur later". Vier uur van tevoren :')

Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99390656
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens dat met die winterdienst moet eens afgelopen wezen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
pi_99395045
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:14:17 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99395046
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:11 schreef Socios het volgende:
Ik werd er door iemand op gewezen: mijn topic over het verdwijnen van de originele Koploper heeft een plaatsje op de FrontPage. :D

[ afbeelding ]

Afscheid van de mooiste Nederlandse trein...
staat er al ff hoor Socios, d8 dat je het wel zou weten, je krijgt geen seintje van FOK!?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99395536
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
pi_99395964
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
Gewoon Assen het eindpunt van de trein laten zijn :P Uit het zicht afrangeren, en 20 minuten later weer terug het zelfde perron op laten rijden.
pi_99395990
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit vind ik echt kamervragen van het niveau "losliggende stoeptegel" :') . Ik weet overigens niet de reden van de lange stop op Assen.
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:45:10 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:39:55 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99396458
Grappig, maar dan vind ik toch die van Boedapest leuker, waar nog aardig wat gerangeerd wordt:



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 00:43:27 ]
pi_99396492
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')
:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 13-07-2011 01:24:55 ]
pi_99396629
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.
  Redactie Sport woensdag 13 juli 2011 @ 04:10:55 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99399920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99400940
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?



Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:44:32 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99401441
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?

[ afbeelding ]

Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:

(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99402079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
pi_99402174
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 09:41:29 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99402337
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:

[..]

Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:49:55 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99402553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:14:06 #35
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99403144
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_99403488
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.
pi_99403647
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:43:49 #38
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99404013
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:48:28 #39
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99404134
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:55:01 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99404329
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99404341
Het fietstransferium van station zulthoven (de fietsenkelder in houten) staat blank. Lekker gebouwd dat nieuwe station. ;')

De ov-palen hebben een nieuwe inchecktekst. Nu geven ze ook aan dat ik met 40% korting en tweede klas reis.
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:37 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99408452
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:20:58 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409487
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
:? Ik heb het niet over de vakantie?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:28:49 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409805
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

:? Ik heb het niet over de vakantie?
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:15 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409908
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:22 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409960
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:34:16 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99410029
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Ja, over de locs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:39:13 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410231
Oh, okee. We zijn er weer :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99410745
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?
pi_99410763
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')