abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99396492
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland. :')
:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 13-07-2011 01:24:55 ]
pi_99396629
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

:')
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?! :|W
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.
  Redactie Sport woensdag 13 juli 2011 @ 04:10:55 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99399920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99400940
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?



Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:44:32 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99401441
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?

[ afbeelding ]

Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:

(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99402079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
pi_99402174
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.

Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.

Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2011 @ 09:41:29 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99402337
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:

[..]

Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:49:55 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99402553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:14:06 #35
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99403144
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_99403488
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...

Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.
pi_99403647
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:43:49 #38
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99404013
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:

En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:48:28 #39
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99404134
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:55:01 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99404329
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99404341
Het fietstransferium van station zulthoven (de fietsenkelder in houten) staat blank. Lekker gebouwd dat nieuwe station. ;')

De ov-palen hebben een nieuwe inchecktekst. Nu geven ze ook aan dat ik met 40% korting en tweede klas reis.
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:37 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99408452
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:20:58 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409487
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode :Y
:? Ik heb het niet over de vakantie?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:28:49 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409805
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

:? Ik heb het niet over de vakantie?
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:15 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99409908
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten" :+
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:22 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99409960
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:34:16 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99410029
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Ja, over de locs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:39:13 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99410231
Oh, okee. We zijn er weer :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99410745
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen. :{

De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?
pi_99410763
Het zou mooi zijn als de NS op de drukke trajecten her en der een 1700 neerzet als rescue-loc. _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')