quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:33 schreef Igen het volgende:
[..]
De Kamer houdt zich heel graag met futiliteiten rond het spoor bezig. Ben er eens een keer wezen kijken, naar een spoeddebat over het rookverbod, moest tussendoor ook ineens een stemming over de aanpak van een overweg ergens in West-Friesland.
Tsja, het motto is tegenwoordig 'decentraal wat kan, centraal wat moet' maar blijkbaar voelt de Tweede Kamer toch een soort drang om zich toch overal mee te willen bemoeien.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat is toch werk voor een gemeenteraad, of hooguit een provincie?!
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef brandsrus het volgende:
Trouwens zag in de reisplanner dat planmatig een NO trein uit Zwolle richting Groningen van 23:46, 22 minuten stil staat in Assen. Vanwaar deze planmatigheid? Las op internet dat daarover kamervragen gesteld gaan worden door de woordvoerders.
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:quote:Op woensdag 13 juli 2011 07:54 schreef EddyAlbena het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de stand-alone locomotief van de NS zo groot is?
[ afbeelding ]
Heeft 'ie een megacabine of is de motor daadwerkelijk enorm?
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 04:10 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij moet die ivm een onderhoudsrooster wachten op de laatste stoptrein uit Groningen.. (maar ziggy zal dat vast beter weten)
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!quote:Op woensdag 13 juli 2011 08:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
De cabines zijn juist klein, die eindigen al bij het deurtje. De motoren zitten in het draaistel, in het geval van de 1700 één motor voor twee assen:
[ afbeelding ]
(Sorry voor de brakke foto, kon niets beters vinden.) Deze motoren hebben per stuk een vermogen van ruim 2200 kW.
Voorderest zitten in de loc nog een compressor, een omvormer voor de laagspanningsvoorziening en het centrale blok. Het centrale blok is het grootste en bevat de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. Verder zit er nog een ATB kast in, luchtpaneel, laagspanningspaneel, snelschakelaar en weet ik veel wat. Ze zijn van binnen nogal krap.
Dus vandaar: om een vermogen van 4540 kW op de rails te brengen heb je nou eenmaal een flink apparaat nodig.
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:28 schreef Bas242 het volgende:
[..]
Gaat om de dagen maandag, dinsdag, donderdag en zondag. Komt inderdaad door een onderhoudsrooster. Hij combineert op die dagen in Assen (!) met de laatste stoptrein (9194), vertrek 00:31 uit Groningen, die om 00:49 in Assen is.
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Ai, das geen kleintje inderdaad. Dank!
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Waarschijnlijk gaan we het volgend jaar oplossen door de stopper van 00:31 te schrappen (waardoor de IC door kan rijden) en 2 extra stoptreinen om 00:01 en 01:01 (bij benadering) te rijden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Heb zelf hierdoor al meermalen een kwartier in Assen voor nop moeten wachten ...
Het komt overigens ook regelmatig voor dat die stoppende IC tussen Hoogeveen en Assen linkerspoor rijdt.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja eh, wat is zuinig? Een trein rijden is nooit zuinig. Maar deze locs hebben vergeleken met de oude locs met weerstandsregeling (11/12/13/1500) wel een hoger rendement.
Ok thx, zoiets leek mij al wel logisch, maar nu is het duidelijk.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:14 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Een nieuwe locomotief is flink duurder dan de extra electriciteitskosten die wat oudere locomotieven met zich mee brengen. Een locomotief kost al snel rond de 4 miljoen.
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:33 schreef EddyAlbena het volgende:
En blijkbaar zijn deze nog zuinig genoeg om te gebruiken?
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef ReisT het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want ze worden steeds minder gebruikt, er staan er tientallen aan de kant omdat men liever met treinstellen rijdt (die zijn zuiniger).
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:48 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
[..]
Ze zijn zuiniger omdat er niet mee gerangeerd hoeft te worden, een treinstel hoeft geen kop te maken. Daarnaast heeft een treinstel maar 2 cabines en een trek-duw combinatie er 3. 3 cabines is ook duurder dan 2 cabines.
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiodequote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, want sneeuw valt alleen tijdens de vakantieperiode
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"quote:
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, maar wel over "Meer dan tien stammen gaan we zeker niet inzetten"
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hebben ze er meer die rijvaardig zijn...?
Ja, over de locs.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weet ik veel. Jij had het over spul wat daarna "over" is. Of ging dat alleen over de locs?
Speelt het ook niet een rol dat ze alleen voor 1500 V gelijkspanning geschikt zijn, waardoor ze geen goederenvervoer naar het buitenland voor hun rekening kunnen nemen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:55 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een loc heeft ook meer wielen per zitplaats, daarom is SLT populair: het heeft jacobsdraaistellen en dus minder wielen.
De 1800'en staan aan de kant omdat het materieel waarmee ze reden of aan de kant staat (DDM1), of op de HSL rijdt (ICRm-Fyra). Het ICRm dat nog wel rijdt, rijdt met stuurstanden die alleen met 1700'en kunnen communiceren. Aangezien met de komst van DDZ er nog meer 1700'en vrijkomen, zullen de 1800'en alleen nog terugkeren als DDM1 weer eens nodig is bij sneeuw. Dat zijn hooguit 10 stammen. De rest kan dus verkocht worden (Locon, Bentheimer Eisenbahn), of wordt verschrot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |