Nederland

In Luxemburg koopt bijna iedereen een kaartje, mede vanwege de achterlijk lage tarieven:
- 2 uur onbeperkt reizen 2e klas voor ¤1,50
- 24 uur onbeperkt reizen 2e klas voor ¤4,00
- Supplement van 2e naar 1e klas 2 uur: ¤0,80
- Supplement van 2e naar 1e klas 24 uur: ¤2,00
Ook de abonnementen zijn daar spot goedkoop.
Bovengenoemde tarieven zijn dan ook nog eens voor de Bus en Trein geldig (Luxemburg heeft toch geen tram?). Kaartje is bij 2 uur onbeperkt geldig vanaf moment van afgifte.
Zelf al mag je bij de bus via de achterdeur naar binnen, iedereen bezit wel een abonnement of kaartje, of koopt het anders wel. De chauffeur hoeft meestal geen kaartje te zien. Alhoewel er soms iemand bijzit die het persé wil controleren.
In de trein kan je in Luxemburg je kaartje ook nog gewoon kopen.
In Duitsland word er enorm hard zwart gereisd viel mij op, mede vanwege de zeer zelden controles in het "Nah-verkehr". Maar als de controle er is, word een boete gewoon geaccepteerd, heb ze niet zien weg rennen...
Oja, groepen kunnen in Luxemburg reserveren voor een bepaalde trein. Zo weet de CFL of het extra druk word. Had het toen ik van Ettelbruck naar Wiltz en terug ging, er werden 3 baks dubbeldeks ingezet; Op de terugweg stapten er op Paradiso circa 80 scouts in.. Die hadden wel gereserveerd.
En er zijn sowieso 2 haltes die alleen op afroep gestopt word
- Paradiso (vanwege het grote scoutingkamp aldaar)
- Merkholtz
Gelijk ook maar ff:
Tijdens het "Dagje-treinen" in Luxemburg afgelopen Woensdag werden we een paar keer vreemd aangekeken toen wij bij het eindpunt bleven zitten :lol:
Personeel vroeg zelfs waar wij heen moesten, en toen zij zeiden "Luxemburg" of een ander station waar wij net weg kwamen keken ze helemaal vreemd :mrgreen: , en zeiden dat wij dan beter niet deze trein hadden kunnen nemen

oll:
Probeer dan maar in je beste Duits uit te leggen wat je aan het doen bent.
Er was ook 1 bij die vond het wel grappig; Hij begon spontaan een glimlach te krijgen, en toen hij wegliep vertelde hij het direct aan zijn 2 collega's op de trein. Toen wij uitstapten bij Bettembourg werden wij vriendelijk uitgezwaaid door de 2 conducteuren en de Machinist :pos:

Iemand tevens een idee waarom er altijd 3 man personeel op de trein zit? Zelfs bij een 2-delige stoptrein (de 2000'jes) telt het een Mcn en 2 conducteuren...
[ Bericht 20% gewijzigd door greavy op 15-07-2011 22:27:35 ]