Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 17:26 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Ireyon op 29-05-2011 21:43:47 ] | |
Socios | donderdag 26 mei 2011 @ 17:34 |
Tvp. | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 17:46 |
Ideetje om deze post toe te voegen aan de OP, onder 'Verhalen'? Treinentopic nummertje 320: Jager opent jacht op reizigers | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 17:51 |
Update die OP nou maar eens, Fyra rijdt inmiddels al bijna 2 maanden naar Breda en wij zeggen hier nog steeds doodleuk dat het niet zo is. ![]() | |
Kentekenplaat | donderdag 26 mei 2011 @ 17:51 |
Dat is heel ouderwetsch. Ja. Ik vind het echt jammer dat de diversiteit op het spoor minder wordt. Vroeger (voor mij vroeger tenminste) had je getrokken treinen met een 1100,1200,1300 of 1600, je had mat '54, mat '64, ICM, DDAR, DH, Plan U, SGm. Nu is het in mijn ogen veel minder divers. | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 17:53 |
Ja James, succes | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 17:53 |
Eensch | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 18:03 |
Heb het in de Wiki aangepast. En ook greavy's verslag van HvH erbij gezet, al heeft Ireyon dat nu ook al in de OP ge-edit. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 18:07 |
De wiki heeft met de komst van het Open Nieuw Deel knopje weinig nut meer.. Ik zal het komend weekend wel weer eens netjes herschrijven, misschien weer wat mooie plaatjes erbij (donateurs?) ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 18:33 |
Plaatjes zijn eruit gehaald voor de mobiele gebruikers. Mijn advies dus ook niet terug plaatsen. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 18:52 |
Eikel ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 26 mei 2011 @ 18:52 |
Getrokken treinen genoeg, alleen minder bij de reizigers. Maarja, die eenheidsworst van treinstellen zijn we al jaren in beland. Ga eens neuzen in het goederenvervoer per spoor. Niets zo divers aan loktypes, vervoerders en kleuren als in het cargo-wereldje! | |
ziggyziggyziggy | donderdag 26 mei 2011 @ 18:54 |
Eens. Misschien leuk trouwens om de regulars in dit topic kort voor te stellen in de OP. Komt ook wat welkomer over voor nieuwelingen. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 19:04 |
Ja dat weet ik, 'k heb de huidige OP destijds gemaakt omdat 'k nog een Nokia N73 had ![]() ![]() Met van iedereen een beschrijving erbij of.. hoe zie je dat voor je ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 mei 2011 @ 19:09 |
Hoi, ik ben ziggy, als je weer eens vertraging hebt tussen Groningen en Roodeschool mag je mij de schuld geven. Hoi, ik ben greavy, voor rondleidingen over de Kijfhoek kun je bij mij terecht Hoi, ik ben scarlet_dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters Zoiets? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 19:11 |
Mja, dat zie je in veel reeksen gebeuren inderdaad. Voor mij hoeft het niet zo eigenlijk. Ik zie het als een soort "Who's hot and who's not" lijstje. Maar goed, my 2 cts. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 19:36 |
Hoi, ik ben James en ik geil op Alstom ![]() | |
Guppy | donderdag 26 mei 2011 @ 20:00 |
Kliekjes, alsof anderen niet meer welkom zijn | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 20:02 |
Wat is het hier koud op Amsterdam CS.. De rit uit België komt zo binnen, ik hoop dat ze er in zitten (I6 rtgn) Edit: krijg nou de neten, ding staat met +40 aangekondigd te Schiphol ... [ Bericht 27% gewijzigd door greavy op 26-05-2011 20:14:32 ] | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 20:26 |
Zal ik anders dit soort plaatjes toevoegen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 20:27 |
![]() En een klein grijs balkje aan de bovenkant he ![]() | |
Temlin | donderdag 26 mei 2011 @ 20:29 |
Geilen op een bedrijf ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 20:30 |
![]() | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 20:31 |
Kun jij niet even een goed voorbeeld posten ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 20:34 |
Tsja, het gebeurt. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 20:37 |
![]() | |
bork | donderdag 26 mei 2011 @ 20:47 |
Zo mijn bijdrage voor deze keer ![]() | |
Temlin | donderdag 26 mei 2011 @ 20:48 |
Jow ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2011 @ 21:10 |
Morgen die nieuwe CTA in Groningen maar eens op de foto zetten ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2011 @ 21:17 |
Socios, je foto's worden zomaar op een ander forum gebruikt: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=332147#p332147 | |
dan13lv | donderdag 26 mei 2011 @ 21:18 |
het delfzijl spoor cta bedoel je ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2011 @ 21:19 |
Er hangen er nu al meer ja, maar als het goed is kom ik idd via 2a station Groningen binnen ![]() Helaas is op 4a het NoordNed-logo al een tijdje niet meer te zien. | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 21:21 |
Hoi, ik ben Duvel en ik hou van hobby's en bier. | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 21:26 |
Joepie. De trein uit Brussel kwam 20:51 pas te Amsterdam binnen, de BNL van 20:53 vertrok met +4 ri Breukelen en gaat dan ri Rotterdam. Inmiddels in de buurt van Woerden. Goede oplossing geweest. | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 21:28 |
Waarom? | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 21:35 |
"Willkommen, Bienvenue, Welkom" ![]() ![]() Hijsfijn ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 21:41 |
omdat je nu vertraging weg werkt. En anders moest loc nog omlopen et cetera | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 21:47 |
Vind ik ook. En wie er in Schiphol of Den Haag HS staat om naar Brussel te willen, kan lekker de pest krijgen ![]() ![]() EERST Treintjes rijden DAN een hele tijd niks en DAN mensen vervoeren ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 mei 2011 @ 21:55 |
Ja, en jammer genoeg is de Benelux ook de enige trein die je vanaf Schiphol of Den Haag HS naar Rotterdam CS kan brengen... Maar ja, dan moet je wel vertrouwen op een werkende omroep ![]() | |
Temlin | donderdag 26 mei 2011 @ 21:56 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 21:59 |
Oh, het is vast niet de enige trein ![]() Maar hey, je werkt vertraging weg ![]() | |
Yreal | donderdag 26 mei 2011 @ 22:01 |
Que? Vanaf schiphol kan je naar Rotterdam met de IC's naar Dordrecht en de Fyra en vanaf HS gaan er maar liefste 10 andere treinen per uur naar Rotterdam. | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2011 @ 22:02 |
Toch belangrijk, omdat je zo vanaf Rotterdam in het originele treinpad kunt rijden | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 mei 2011 @ 22:04 |
Vandaar ook de ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 22:07 |
Reizigers te Schiphol mochten zonder toeslag met Fyra, te Den Haag HS werd er een extra trein ingelegd naar Rotterdam. En je hoefde te Rotterdam niet door de tunnel, werd op zelfde perron allemaal afgehandeld | |
Yreal | donderdag 26 mei 2011 @ 22:22 |
Dat is opzich best kneuzig ja.. En Hoi, ik ben Yreal en vind treinen interessant vanuit het oogpunt van infrastructuur/logistiek en het feit dat iets met meer dan 1000 pk sowieso geil is. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 22:25 |
Is te lang, 't moet wel op 1 regel passen ![]() | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 22:26 |
Bwahahahahaha @ mijn vermelding in de OP ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 22:29 |
Een van hem en een van mij. En het is met bronvermelding, dus mij maakt het i.i.g. niet uit. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 22:32 |
Leuk die nieuwe plaatjes in de OP. Maar ik weet niet zo goed wat ik van dat lijstje vaste posters moet vinden. Hij is nu i.i.g. een beetje willekeurig. Moeten bijvoorbeeld greavy en socios (en ik ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2011 22:36:14 ] | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 22:33 |
'k Weet ook niet wat ik ervan vindt.. er moeten zoveel mensen bij maar dan wordt-ie wel erg lang. Nu staat gewoon iedereen erin die zichzelf beschreven heeft, ik ga geen beschrijvingen voor anderen bedenken ![]() | |
Temlin | donderdag 26 mei 2011 @ 22:38 |
James1988, geilt op treinenbouwer Alstom ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 22:50 |
Nou, iets voor mij bedenken dan: Ik ben Greavy en is anti OV-Chip en reist daarom zelden met bus/tram/metro ![]() Of: Ik ben Greavy en vind het huidige NS-materieelpark maar niks. Lang leve stoomtreinen ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 22:57 |
Ik kan het niet ontkennen ![]() Nouja, het is figuurlijk. Niet letterlijk. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 23:05 |
ik vind het wel best zoals ik in dat lijstje sta ![]() | |
Peter | donderdag 26 mei 2011 @ 23:13 |
En je hondekop dan? ![]() | |
bork | donderdag 26 mei 2011 @ 23:51 |
en ik dan? Voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen ![]() ennu Kofi Annan van dit topic als het nodig is ![]() | |
Socios | vrijdag 27 mei 2011 @ 01:32 |
Hahaha, heel geinig. ![]() | |
Yreal | vrijdag 27 mei 2011 @ 06:38 |
Die OP is wel sjiek zo ![]() | |
greavy | vrijdag 27 mei 2011 @ 07:05 |
Wederom van Somda:
| |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 mei 2011 @ 07:31 |
Indeed. Oh, en bij mij mag "Groningen" wel uitgebreid worden tot "het Noorden". ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 mei 2011 @ 07:33 |
Vandaag komt er ook een op 4a. | |
James1988 | vrijdag 27 mei 2011 @ 09:00 |
Is ook bekend waarom? Wegbekendheid voor de machinisten of wat? | |
greavy | vrijdag 27 mei 2011 @ 09:29 |
Vandaag rijden de I6-rijtuigen wederom. Kwam ze in trein 9201 tegen. Ze zouden dus moeten keren om 9:53 uit Amsterdam, Rotterdam om 10:55, Roosendaal om 11:30 en Brussel om 13:18. Garantie tot aan de voordeur, onbekend of ze na retour Brussel weer naar Amsterdam gaan voor een slag. | |
Yreal | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:26 |
lijkt me niet dat een Thalys ooit Arnhem -> den Bosch zal doen.. Verder zouden ze een omrij route via Tilburg of via Maastricht kunnen testen? | |
Mathijz | vrijdag 27 mei 2011 @ 13:17 |
Staat nu een arriva treinstel op de werkplaats tussen amsterdam centraal en sloterdijk. Beetje uit de richting lijk het. | |
Socios | vrijdag 27 mei 2011 @ 13:18 |
Misschien SNCF die meer internationale verbindingen met Nederland wil inleggen. | |
James1988 | vrijdag 27 mei 2011 @ 13:47 |
Want Fransozen zitten echt te wachten op een directe verbinding met Arnhem ja. Net als wij Nederlanders ook en masse een verbinding met Duinkerken willen hebben. ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 27 mei 2011 @ 13:51 |
Driehoeken? | |
James1988 | vrijdag 27 mei 2011 @ 14:48 |
Met zo'n enorme omweg? | |
greavy | vrijdag 27 mei 2011 @ 14:54 |
Die heeft gister een aanrijding met een persoon gehad tussen Dordrecht en Gorinchem. Is naar de Zaanstraat gegaan voor calamiteiten reiniging. | |
greavy | vrijdag 27 mei 2011 @ 14:57 |
Trein is in Amsterdam netjes volgens plan gekeerd naar Brussel. Zag hem te Lombardijen later. Weet niet of hij weer onderweg is naar Nederland. | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 15:43 |
ns weer lekker bezig trein utrecht breda kreegvertraging omdat de keertrein er nog niet was terwijl op 18b de sprinter naar tiel al klaarstond hoezo inflexibel ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 27 mei 2011 @ 15:49 |
Steve Jobs is net zo idioot, maar ik ontspoor nu. | |
Ofyles2 | vrijdag 27 mei 2011 @ 15:52 |
Dit zou ik pas overwegen als er geschoven wordt met de dienstregeling van de NMBS. Het Gewestelijk Express Net laat nog steeds op zich wachten... | |
Socios | vrijdag 27 mei 2011 @ 16:43 |
Opzich is het niet zo raar. Oostende, Brugge, Gent, Namen en Charleroi hebben ook een rechtstreekse Thalysverbinding met Frankrijk. Plaatsen waar Arnhem zeker niet voor onderdoet. | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:14 |
Dat zijn franstalige plaatsen die veel dichterbij Parijs liggen en maar 1x per dag een dienst hebben. Tevens kan die vanaf brussel de HSL opknallen. Terwijl die naar Arnhem tot aan Breda moet buffelen, inclusief een enkelspoorsbrug. Je ziet ook bij de ICE dat die ook vooral gevuld wordt in Amsterdam en Utrecht. Tevens vervult Arnhem simpelweg geen enkele internationale functie. Of moet Almere ook een thalys? ![]() | |
Ireyon | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:24 |
Arnhem stel echt niks voor vergeleken met Oostende, Brugge of Gent. Het mag hooguit samen met Charleroi vechten om de titel "Lelijkste stad ter wereld". | |
ReisT | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:26 |
Sinds wanneer zijn Oostende, Brugge, Gent franstalig? Bovendien is Liége-Mons wat die andere Thalys doet nog langer buffelen dan Arnhem-Breda... | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:31 |
Waar zou die Thalys moeten stoppen? Arnhem heeft niet eens een station ![]() | |
Yreal | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:52 |
Arnhem -> Eindhoven -> maastricht -> Luik -> Brussel -> parijs kan ik nog inkomen, maar via breda? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 18:57 |
Nja. Wat jij noemt is NOG verder om. ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:07 |
Het ging me om Namen en Charleroi. Gent is qua functie gelijk aan Utrecht, dus geen twijfel dat die thalys zinvol is. In Wallonië wonen ook veel luie mensen, dus die moeten sowieso compenseren. Maar je bedient wel Eindhoven. Tevens kan je dan gewoon de thalys uit Luik doortrekken. Dan krijgt socios ook zijn gedroomde verbinding tussen de steden Arnhem en Charleroi. Het zal vast aan mij liggen, maar Arnhem is best een mooie stad. | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:09 |
Doen! Verlos de natie van dat aanhoudende gezanik ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:15 |
Amerikaanse spoorvervoerder aangeklaagd wegens gebrek aan lekkere wijven ![]() ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:23 |
Aanklagen en beklagen zijn niet hetzelfde he. Dat scheelt in Amerika al gauw vele miljoenen. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:23 |
Wha laat mij dat verhaal nou ff aandikken joh ![]() ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:27 |
"Nederlandse man door Amerikaan aangeklaagd wegens laster. Schadevergoeding van vele miljoenen geëist" | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:28 |
Verder wel redelijk waar verhaal hoor. Vooral als je iets ouder wordt. Nu mag ik nog naar lekkere studentes kijken, later naar de lelijke vrouwen die geen rijke man konden scoren. | |
Guppy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:38 |
Hèt grote leed van mijn stad ![]() Maar binnenkort gaat de stationstunnel open ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:39 |
Overigens is een Thalysverbinding naar Deventer dan natuurlijk ook wel erg gewenst ![]() | |
Guppy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:40 |
Nee niet zeuren! Jullie hebben de Berlijntrein daar al! | |
James1988 | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:41 |
Over die Thalys gesproken: elders gelezen dat hij is gebruikt om de ERTMS tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer te testen. | |
Peter | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:41 |
Hamburg - bremen - enschede - deventer - brussel (via welke route dan ook) - calais - london; lijkt me ook top ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:43 |
Enschede gaat niet lukken ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:44 |
Van jullie zijn er te weinig in Amerikaanse treinen hoor ik net ![]() | |
Guppy | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:45 |
Huh? Bij ons bedoel je? Nah, volgens mij moeten we dan weer het hele station op z'n kop gooien, voor die treinen hier op het spoor passen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:46 |
Lees die opmerking van Fles eens iets beter ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 27 mei 2011 @ 19:58 |
Ik vind ook dat er te weinig geile wijven in de trein zitten | |
Guppy | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:01 |
![]() | |
Temlin | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:08 |
Arnhem geen station ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:10 |
In Ede Wageningen hoef je niet zo'n pokke-end te lopen als je tijdens een overstap gruwelijke honger hebt. | |
Peter | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:14 |
scheelt 20cm spoorrails ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:15 |
Nee die tent is goed he ![]() ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 20:16 |
Nooit geweest. Maar ik zal van de week eens naar ede-wageningen gaan voor een kapsalon hoor | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:49 |
Met een beetje vaart kun je daar best overheen springen! ![]() Maarja, dan kun je dus niet stoppen in Enschede... | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:51 |
Doe geenmoeite, rij gewoon via Oldenzaal - Hengelo | |
#ANONIEM | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:51 |
Daarom ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:53 |
Mja, dan kom je dit soort gevallen niet tegen: | |
#ANONIEM | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:54 |
Gaat snel ![]() | |
Duvel | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:55 |
4077. Lam. Lees morgen wel terug. | |
greavy | vrijdag 27 mei 2011 @ 22:55 |
Zwolle gaat wel plat voor de reizigers in zomer 2012, maar er blijven enkele sporen (2 of 3) beschikbaar voor de goederentreinen uit en van het Noorden. En natuurlijk voor Onnen voor materieel dat in onderhoud moet. Deze sporen liggen op Zwolle Goederen, en alleen te bereiken uit richting Meppel, Deventer, Nijverdal en Emmen Alhoewel velen niet verwachten dat de Leeuwarden shuttles het nog volhouden tot zomer 2012, en dus dan al opgeheven zullen zijn... | |
Dr_Flash | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:21 |
Weten we gelijk waar de prioriteiten liggen. Als je Zwolle eruit gooit splits je het land in tweeën. Nou ja dat boeit blijkbaar niet. Behalve voor de zesmiljard badslipper expres. Het zal wel belangrijk zijn. Wie ben ik om er een mening over te hebben? | |
Ascendancy | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:24 |
Waarom kan er niet 1x pu over die sporen een IC naar meppel ofzo? | |
Temlin | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:25 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:27 |
Moat ![]() | |
MREn | zaterdag 28 mei 2011 @ 01:13 |
Er hebben ook hele tijd twee borden gehangen daar. Op de ene kant De Eschmarke op de andere kant Enschede De Eschmarke. Eerste schijnt correct te zijn, hoewel de verkorting ese is. | |
lyolyrc | zaterdag 28 mei 2011 @ 01:27 |
ede was natuurlijk geen optie als afkorting ![]() | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 02:55 |
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM. ![]() Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239: ![]() Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene. ![]() De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein. Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan... Dag Koploper. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Socios op 28-05-2011 03:06:29 ] | |
Ghostinthemachine | zaterdag 28 mei 2011 @ 02:58 |
wtf | |
Bitlord | zaterdag 28 mei 2011 @ 04:41 |
Is ICM er nu dan definitief uit of verwacht je ze niet meer tegen te komen tijdens je reisjes? | |
greavy | zaterdag 28 mei 2011 @ 04:57 |
Er rijden nog maar 3 of 4 onverbouwde stellen rond.. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 mei 2011 @ 05:07 |
Ik zou tijdelijk Wezep verlengen, stopt de IC naar Groningen/Leeuwarden daar extra. Maar aangezien NS en ProRail Wezep net zo belangrijk vinden als Wolfheze destijds... ![]() ![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 28 mei 2011 @ 05:32 |
I6 rijtuigen: | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 28 mei 2011 @ 08:02 |
![]() | |
Klonk | zaterdag 28 mei 2011 @ 08:05 |
whut ![]() 1 station met verschillende bordjes? | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 09:39 |
enschede en glanerbrug liggen aan elkaar ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 28 mei 2011 @ 10:34 |
Valt hardstikke mee, tegenwoordig hebben we: 1600 in 2 kleuren, 1700, 186, 189, 6400, G1206, G2000 Asymmetrisch en symmetrisch, HLD 77, Class 66, de 1200's rijden ook nog steeds voor EETC. Aan treinstellen hebben we Mat64, SLT, SGM, ICM, DD AR, VIRM, Lint41, GTW, DM'90 en dat alles in veel meer kleurtjes dan het oude NS geel met blauw. Nee, m.i. is het er een stuk kleurrijker door geworden op het spoor. | |
Duvel | zaterdag 28 mei 2011 @ 10:52 |
Jammer dat je om die leuke dingen te zien het hele land door moet. Een dagje op Utrecht leverde vroeger mat '64, 1100, 1200, 1300, 1600, mat '54, ICM e.d. op, vandaag de dag met een beetje mazzel een 1700 met ICRm, verder vooral VIRM, VIRM, VIRM, VIRM, DDAR, SLT, ICMm en een verdwaalde Mat '64. | |
Duvel | zaterdag 28 mei 2011 @ 10:54 |
Ut - Gvc: VIRM/ICMm Ut - Rtd: VIRM/ICMm Ut - Ehv: VIRM Ut - Mt: VIRM Ut - Shl: VIRM Ut - Ledn: VIRM Ut - Amr: VIRM Ut - Hdr: VIRM Ut - Nm: VIRM VIRM ![]() VIRM ![]() VIRM ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 10:59 |
'k Vind het wel goed dat er steeds meer VIRM naar Den Haag / Rotterdam is gaan rijden. Breng al die koplopers maar lekker naar ![]() ![]() | |
ohjajohh | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:13 |
Is er iemand van de treinboys hier die antwoord heeft op de volgende vragen?
| |
Peterselieman | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:15 |
Is vaker voorgekomen. Op station Groningen heeft enkele jaren geleden namelijk een aantal dagen een bordje Loppersum gehangen. Dat hing bovendien nog over de kop ook ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:21 |
Vraag 4 is Sik. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:23 |
Gelukkig rijdt er nog wel fatsoenlijk materieel van Utrecht naar de wel interessante delen van Nederland: Ut-Es: ICMm ![]() Ut-Hgl-Berlijn: Pimpel ![]() Ut-Zl: DDAR ![]() Ut-Gn: ICMm ![]() Ut-Lw: ICMm ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:24 |
Vraag 2: officiele naam mat36(?), bijnaam was volgens mij 'diesel'. Vraag 3: hippel Vraag 4: sik Vraag 5: Engeland (of GB of UK natuurlijk) [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2011 11:26:36 ] | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:26 |
Bedoelen ze hier niet de algemene term stroomlijnmaterieel? | |
ohjajohh | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:28 |
Damn, jullie zijn snel met die antwoorden ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:32 |
Vraag 6:Bron: http://www.vlaardingen.nl(...)schiedenis/id_171810 | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:33 |
Ik heb bewust een afscheidsrit gepland, voordat het ineens in alle stilte gebeurd is..., daar ik NS geen treinstel in originele vorm zie laten bestaan. Dit was voor mij een mooi moment. Ik kom ze ook zelden `zomaar´ meer tegen... | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:35 |
Naar mijn weten genoemde 4239 en 4242 en de 4240 (Olympisch stel). | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:37 |
Jajajaja. ![]() Het begin van Deutsche Bahn met het laten verdwijnen van de naam "Arriva". | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:43 |
2: Muizenneus 3: hippel of bakkie. | |
Peterselieman | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:45 |
Hebben ze speciaal voor jou gedaan | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:46 |
Ehmm. Vopak is een samentrekking van Van Ommeren en Pakhoed. Pakhoed is dan weer een samentrekking van Pakhuismeesteren en Blauwhoed. Ik denk dat men zoekt naar het woord "Pakhoed". | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:49 |
Van "Pakhoed" wordt het alleen lastig de 11e letter te pakken... | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:50 |
Ja, maar dat is niet mijn probleem ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Vopak Kies daar nog maar wat meer mogelijke antwoorden uit ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:58 |
Roosendaal is natuurlijk wel een echte bazenstad wat materieeldiversiteit betreft. SLT, VIRM, DDAR, Mat '64, 1700+ICRm, Traxx+ICRm Prio, I6/I10, ÖBB rijtuigen, MS75, ICM(m): allemaal dagelijks hier te bewonderen ![]() | |
Duvel | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:59 |
Deze trein rijdt niet via Utrecht... Afgewisseld met, jawel, VIRM. ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:03 |
Zijn er uberhaupt nog binnenlandse IC-diensten zonder VIRM erin behalve de 3600? | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:04 |
Ik kan niet wachten tot de benelux daar niet meer komt en Roosendaal helemaal in de vergetelheid zal raken ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:04 |
O ja, foutje, excuus ![]() Ja hoor, de IC naar/van Enschede van/naar Den Haag/Rotterdam/Schiphol rijdt nooit VIRM, alleen ICMm | |
Peterselieman | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:04 |
De treinen vanuit Enschede naar de Randstad staan niet met VIRM gepland en de IC Utrecht - Almere meen ik ook niet. | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:05 |
Die 2e is heul geen IC ja ![]() Het stopt zelfs in Overvecht. Overvecht ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:05 |
De nepintercity Utrecht Centraal - Almere Centrum. Zelfs de 3600 heeft V-IRM... | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:10 |
De 900 3600 heeft helaas nog één VIRM erin zitten ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:11 |
Reizigers zullen te allen tijde met de Beneluxtrein via Roosendaal kunnen reizen. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 12:16 |
Misschien moet er maar een soort Wetboek in de OP. Zoeen lijstje met Absolute Waarheden als deze. En als "Papieren treinkaartjes zullen altijd blijven" "Virm is kut" "Goederentreinen moeten afgeschaft worden" en zo ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:10 |
Dit soort uitspraken zijn gewoon niet serieus te nemen. Afgezien van de huidige ontwikkelingen, is de kans nihiel dat dat kreng over 50 jaar nog rijdt. | |
Stefanovic83 | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:12 |
"Mat-64 is een oude rammelbak" Of is dit geen absolute waarheid? ![]() Straks eens proberen of ik Woerden-Amsterdam Amstel creatief kan doen: Woerden - Utrecht met keren in Breukelen (ICM) Utrecht - Amsterdam (ICE) Terugsteken naar Amstel (zal wel slet zijn) De grote is nu natuurlijk of dit mag met een traject-abo Woerden - Hilversum Noord (dekt de routes Woerden-Utrecht-Hilversum en Woerden-Muiderpoort-Hilversum), gecombineerd met ICE-toeslag (want ICE) en een retourtje Amsterdam Muiderpoort - Centraal (want dat dekt mn abo niet | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:15 |
Tuurlijk. Gecontroleerd wordt er toch niet ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:23 |
Ik deed een Sociosje ![]() Maar hoe dan ook gaat de huidige Beneluxtrein niet verdwijnen door Fyra straks, onmogelijk dat reizigers de extra kosten en moeite zomaar zullen pikken. | |
James1988 | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:31 |
Ehrm, daar zou ik niet op rekenen. Zodra V250 is toegelaten en er genoeg zijn (er zijn er nu 4 in principe rijklaar in Nederland, voor Brussel zijn er 8 nodig) gaat de Beneluxtrein er meteen uit. Het is reizigers de Fyra in dwingen, ja. Maar als Hispeed dat niet doet worden hun overlevingskansen alleen maar kleiner. Overigens... De V250 heeft een automatische omroepinstallatie, heb ik van horen zeggen. | |
Peter | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:38 |
Gaan de reizigersorganisaties, 2e kamer etc. dat pikken? Denk het niet namelijk.. En automatische omroep als je een paar man personeel aan boord hebt ![]() | |
kebabkever | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:38 |
dag treinfans hier! Ik reis elke dag met de trein zwolle naar deventer en ga dus bijna altijd met het ICRM materieel welke doorrijd naar Roosendaal! Ik vraag me 1 ding toch nog altijd af, waarom er altijd een loc voor of achter zit. Was de trein van origine bedoeld om te worden geduwd/trokken? En wat zijn hier de voor/nadelen van ... het is toch logisch om het te doen zoals een ICM bijv heeft? Aan weerszijden een stuurinrichting? | |
James1988 | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:44 |
Vroeger had de NS meer locomotieven en rijtuigen, vanwege de flexibiliteit die dit gaf. Het was echter ook een hoop werk, je had er extra mensen voor nodig (rangeerders), enzovoorts. NS bestelt eigenlijk alleen nog maar treinstellen tegenwoordig. Het ICRm rijdt altijd samen met een 1700-locomotief in vaste formatie. Aan een kant staat een stuurstandrijtuig, aan de andere kant de loc. Vanuit het stuurstandrijtuig kan de loc bediend worden waardoor die niet verplaatst hoeft te worden. Die treinen rijden dus eigenlijk ook als treinstel. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:47 |
Het 'makkelijke' antwoord zou zijn: omdat de trein met twee stuurinrichtingen geen meter vooruit komt ![]() De rijtuigen in die trein hebben niet zelf een motor om zich te kunnen voortbewegen zoals ICM, vandaar dat je er een externe motor: een loc voor nodig hebt. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:49 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2011 13:50:36 ] | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:50 |
![]() 't Was een beschamende vraag inderdaad ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:51 |
Ik vroeg iets te snel ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:52 |
Waarom heb je 'm dan niet in de quote laten staan? ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:53 |
En dat gaan reizigers dus niet pikken. Ook in Den Haag gaan ze het niet leuk vinden dat hun verbinding met Antwerpen verdwijnt, of dat ze meer moeten betalen voor de Fyra die door het stoppen en keren in Breda een verwaarloosbare tijdwinst zal bieden. 'k Was te laat ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:58 |
Dan moet Den Haag zich maar eens gaan afvragen wat ze nou willen. Zij hebben NS/HSA gedwongen tot die hoge concessieprijs, en daar staat wat tegenover: HSA wil zichzelf ook boven water houden. Dat kan niet door de Benelux te laten rijden. --- Aldus De Standaard | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:03 |
Net goed ![]() Wel klote van die verstoring trouwens ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:22 |
'k Snap niet hoe een trein met 10 reizigers die 3 euro meer betalen, meer op kan brengen dan een trein met 600 reizigers. Met de Beneluxtrein verdient NSHispeed toch ook gewoon aan kaartverkoop ![]() | |
Peter | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:31 |
Definieer 'Den Haag'? En wie heeft NS gedwongen om zoveel meer te bieden dan de concurrenten die er wel verstand van hebben? | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:33 |
Ja, maar 80% van die mensen gaat ook met de fyra wel naar Brussel. Dan betalen ze meer en zijn er minder personeelskosten. Daarnaast gaat Den Haag die benelux echt wel laten opheffen. De andere optie is de HSA failliet en een gat van 150miljoen extra op infrastructuur. | |
Peter | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:37 |
Alle mensen vanuit den Haag of Dordrecht kunnen al niet mee.. Minder personeel? Fyra heeft toch meer op 1 trein? Laat de HSA maar failliet gaan.. is vast al wel ingecalculeerd. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:39 |
Ach, we gaan het vanzelf zien. Geen van de opties lijkt erg waarschijnlijk, maar het zal wel blijken wat het wordt. Misschien is het toch eens handig om naar de IJzeren Rijn te gaan kijken voor reizigersvervoer. We hebben nu maar 2 spoorverbindingen met België, en als één daarvan zichzelf uit de markt prijst wordt het wel erg lastig allemaal. | |
Peter | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:45 |
Tilburg-Turnhout ( http://www.historietilburg.nl/thr/thr1.Slegers.htm ) Eindhoven - Luik ( http://yenm.home.xs4all.nl/Toenennu/gestel/belslijntje.htm ) En er zijn nog wel meer verbindingen vroeger geweest ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:49 |
Ja en die gaan dus naar Rotterdam, pakken daar de fyra en zijn er nog eerder ook ![]() | |
Peter | zaterdag 28 mei 2011 @ 15:10 |
Overstappen? bah! | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 15:54 |
Crossplatform overstappen is geen ramp | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 15:54 |
En het was sowieso al schandalig dat de benelux stopte in Dordrecht ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:00 |
Eens Crossplatform overstappen is ook geen ramp. Hogere tarieven, reserveringsplicht en daardoor minder flexibiliteit wel. | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:03 |
Om greavy enzo alvast voor te zijn, Dordrecht heeft helemaal geen relevante betekenis voor iets, ooit. Er wonen alleen mensen en verder is er niet zo heel veel. Bovendien kan je er ook op niks boeiends overstappen. | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:13 |
| |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:22 |
En verder, Den haag CS en HS krijgen een eigen verbinding naar België en zit sowieso zo in Rotterdam. Breda krijgt ongeveer dezelfde functie als dat Rozendaal nu heeft. | |
lyolyrc | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:51 |
Het toenmalige traject van Eindhoven naar België is geen optie meer. De goedkoopste optie lijkt me dan om te gaan kijken naar de IJzeren Rijn, zoals Fles al suggereerde. Een extra aftakking van de lijn Eindhoven-Weert naar de IJzeren Rijn is zo gemaakt. Dat is waarschijnlijk alleen een optie voor de Belgen als de IJzeren Rijn ook weer over het hele traject door Nederland toegankelijk wordt voor Belgische goederentreinen. | |
Ascendancy | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:58 |
Toch even reageren. Stoptrein naar Gdm levert een aardige extra toevoer van reizigers. Het niet voor niets dat er zoveel IC's stoppen. Best druk station. Tevens was het goedkoper blijkbaar dan een 2e IC doortrekken naar Roosendaal. ![]() | |
JDude | zaterdag 28 mei 2011 @ 17:07 |
Breda wordt een gehucht zonder station bij Arnhem? ![]() | |
dennistd | zaterdag 28 mei 2011 @ 19:38 |
Zeg greavy, die DE-3 115 van jullie, wat doet die in Brazilië? | |
Opa_vertelt | zaterdag 28 mei 2011 @ 19:47 |
Ik zou nog weleens een écht lange treinreis willen maken, een coupeetje voor mezelf om lekker een paar dagen met de telefoon etc. uitgeschakeld alleen met mijn gedachten te zijn en de landschappen langs me heen zien voorbijgaan.. ![]() Een sabbatical van een paar dagen oid. Kan zoiets tegenwoordig nog zonder om de haverklap over te hoeven stappen? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 28 mei 2011 @ 19:52 |
Neem de Indian Pacific ![]() | |
Opa_vertelt | zaterdag 28 mei 2011 @ 19:57 |
Geen mogelijkheden vanuit Europa? Australië (al zal het best mooi zijn) trekt me niet zo.. | |
bork | zaterdag 28 mei 2011 @ 20:01 |
De nachttrein naar Moskou, ben je eventjes zoet mee. http://www.treinreiswinke(...)petersburg_per_trein | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:37 |
Bestaat de Transsiberië Express nog? | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:39 |
![]() | |
Opa_vertelt | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:40 |
Ik weet nu iig waar ik naar moet zoeken, bedankt voor de tips! ![]() | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:43 |
![]() 1x overstappen, Amsterdam naar peking ![]() Maar dit is een reis die ik gemaakt wil hebben voordat ik dood ga ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:48 |
Vet. ![]() Op een ander forum las ik trouwens dat de Hongaarse spoorwegen volgend jaar een directe verbinding Boedapest - Istanbul gaan aanbieden. Geïnspireerd op de Oriënt Express natuurlijk, en daarom met name ook gericht op de reiziger die van wat meer luxe houdt. | |
Opa_vertelt | zaterdag 28 mei 2011 @ 21:55 |
Prachtig! ![]() Wat kost zo'n reis? | |
Duvel | zaterdag 28 mei 2011 @ 22:06 |
Honderd miljoen miljard. | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 22:07 |
Niemand die het weet. Probeer maar eens een kaartje voor de trein naar moscow te boeken, verder dan polen kom je niet ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 22:12 |
Diegene die met de trein naar Pjongjang was geweest (je weet wel, dat reisverslag met die Noord-Koreaanse postzegels met een V-IRM erop) schreef dat die reis 'm zo'n 3000 euro had gekost. Naar Peking zal dan wel net zoiets kosten? | |
Yreal | zaterdag 28 mei 2011 @ 22:33 |
oke, Moscow naar beijing is 542 pond en Amsterdam naar moscow Kunnen ze niet verzinnen.. Echt geweldig die russen. Ze kunnen niet eens garanderen in wat voor trein je zit ![]()
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Opa_vertelt | zaterdag 28 mei 2011 @ 22:39 |
Toch heeft dat imho juist wel zijn charmes, een klein beetje avontuur in de reis. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 23:00 |
Dit schema kun je wel vergeten. Je hebt sowieso voor Rusland een visum nodig en daarvoor heb je minstens een hotelovernachting nodig ![]() ![]() Maar geloof me, dat vind je helemaal niet erg. En als je in Peking aankomt heb je het echt wel even gezien qua trein ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 28 mei 2011 @ 23:02 |
je kunt het beter doen met enkele dagen onderbreking om Moskou te bekijken en als je in Peking aankomt daar de hele stad bekijkt. Daarna vlieg je uiteraard terug. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 23:04 |
Inderdaad, zo moet het ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 28 mei 2011 @ 23:14 |
overigens zou ik wel wat meer stopovers inplannen. Anderhalve week in je pyjama lopen door een schommelende trein, dat is geen prettig vooruitzicht. Je kan zo'n rit best eens in 4 stukken knippen. Anders is de lol er vrij snel af. | |
bork | zaterdag 28 mei 2011 @ 23:38 |
Moskou-Nice is ook wel aardig nice 50 uurtjes, kende ik niet -> http://www.treinreiswinke(...)kou_nice_trein_17_18 trouwens ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 29 mei 2011 @ 00:02 |
Nou, leuk driehoekje wel ![]() ![]() | |
Ascendancy | zondag 29 mei 2011 @ 05:02 |
Hoeveel bakken van de CNL gaan er eigenlijk naar moskou? Aangezien niemand weet wat het kost en visum een hoop geziek heeft. Heeft China dat trouwens niet ook? | |
ziggyziggyziggy | zondag 29 mei 2011 @ 06:55 |
Lang leve de vroege zondagdienst. Vier baanvakken onder mijn hoede met in totaal één trein. ![]() | |
greavy | zondag 29 mei 2011 @ 10:31 |
Zooo. Goedemorgen maar weer. Nu eens bezig met de lading foto's van gister bij de ZLSM.. | |
Dr_Flash | zondag 29 mei 2011 @ 10:58 |
Uit Amsterdam vandaan gaat er maar 1 bak naar Moskou. Maar zulke dingen moet je gewoon via een reisbureau regelen, die kunnen ook je visum, hotels etc. regelen. En eventueel lokale excursies als je dat wil. | |
bork | zondag 29 mei 2011 @ 10:59 |
Uit mijn hoofd 2 vanaf Amsterdam. Dat was in juli 2009 trouwens. | |
Dr_Flash | zondag 29 mei 2011 @ 11:02 |
Waarvan er eentje maar tot Minsk gaat ![]() | |
bork | zondag 29 mei 2011 @ 11:06 |
ah, dat kan, en ook 1 Wit-Russische toch? | |
Dr_Flash | zondag 29 mei 2011 @ 11:09 |
Dat is die die naar Minsk gaat ja ![]() | |
Sandrvich | zondag 29 mei 2011 @ 11:43 |
Eensch! ![]() | |
Watertornado | zondag 29 mei 2011 @ 12:17 |
Ooit eens had ik een lijstje wat de "streepjescodes" betekenen qua hardheden. http://upload.wikimedia.o(...)HYSSEN_95_UIC_60.jpg Zie daar aan de rechterkant een "anderhalf" streepje. Volgens mij betekent dat R260, en twee volledige R260 Mn en 2,5 streepje R350 HT maar ik kan een dergelijk overzichtje nergens meer vinden. Iemand die dat hier paraat heeft? Duvel? | |
Duvel | zondag 29 mei 2011 @ 12:45 |
Sorry, ik heb geen overzicht van walstekens paraat... | |
greavy | zondag 29 mei 2011 @ 15:32 |
![]() | |
Duvel | zondag 29 mei 2011 @ 15:39 |
Hij heeft geluk gehad dat de frequentie 16,7 Hz is... | |
Fixers | zondag 29 mei 2011 @ 15:41 |
Leg uit. | |
Duvel | zondag 29 mei 2011 @ 15:46 |
De frequentie van de stroom door je lijf is van invloed op de dodelijkheid. Je hart schijnt bijvoorbeeld erg gevoelig te zijn voor 50 Hz wisselstromen. | |
Opa_vertelt | zondag 29 mei 2011 @ 15:57 |
Klopt. Ik heb niet zo lang geleden een paar (bijna 3) miljoen volt door mijn lichaam heen gekregen. Heb er alleen een tweetal dagen een vreemd gevoel in mijn been aan overgehouden. Voltage alleen zegt niet zoveel.. | |
Ascendancy | zondag 29 mei 2011 @ 16:07 |
Is dat niet omdat het gaat resoneren met de frequentie van je hart, die ongeveer gelijk is. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 29 mei 2011 @ 16:08 |
dan heb je beter je best gedaan dan ik vrijdag, 16.000 volt ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2011 @ 16:13 |
Mag ik je aanraken ? ![]() | |
dan13lv | zondag 29 mei 2011 @ 16:14 |
spanning, stroom sterkte , weerstand etc heeft allemaal met omstandigheden te maken .. | |
Temlin | zondag 29 mei 2011 @ 16:28 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 29 mei 2011 @ 16:28 |
weet ik, moest ff de kabels bij een lopende motor er af te halen, om te kijken welke cilinder niet mee deed, dat weet je dan snel ![]() | |
Ireyon | zondag 29 mei 2011 @ 17:19 |
De frequentie van je hart is ongeveer gelijk aan 50 Hz ![]() | |
Opa_vertelt | zondag 29 mei 2011 @ 17:34 |
Maar natuurlijk.. ![]() | |
Ascendancy | zondag 29 mei 2011 @ 17:43 |
Je hebt gelijk, het staat daar een beetje dom. Ik bedoelde een resonantiefrequentie. | |
James1988 | zondag 29 mei 2011 @ 21:32 |
Ohja, de zesde V250 komt komende nacht de grens overgerold. V250 #4806 gaat terug naar Italië om een interieur ingebouwd te krijgen. | |
greavy | zondag 29 mei 2011 @ 21:37 |
SNCF is het spoor ook bijster, wat natuurlijk ook bij NS kan liggen.. De rijtuigen die van de Lourdestrein aankwamen in Nederland hebben een tijdje in Maastricht gestaan om weer het Belgenland op te zoeken en verder richting Frankrijk(?). Maar nu staan deze rijtuigen te Heerlen... | |
ErkendFokker | zondag 29 mei 2011 @ 22:04 |
Veel te volle trein weer.. Richting groningen | |
Yreal | zondag 29 mei 2011 @ 22:15 |
Tuurlijk, alle studenten weer terug naar hun kamers ![]() | |
Socios | zondag 29 mei 2011 @ 23:56 |
Voornamelijk omdat er door werkzaamheden maar één trein per uur reed tussen Assen en Groningen dit weekend. Ik zat zelf ook in een `overflowed´ 767. | |
ErkendFokker | maandag 30 mei 2011 @ 00:17 |
het is gewoonlijk altijd al wel druk maar het was nu echt te erg door die werkzaamheden, heb het nog wel veel erger gezien trouwens, trein naar deventer als zwolle-amersfoort weer eens plat ligt | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 00:27 |
Ik begrijp dat ik gewoon blij moet zijn dat ik dit weekend niet de baan op gegaan ben? ![]() ![]() Morgen maar eens zien hoeveel werkzaamheden er weer uitgelopen zijn ![]() | |
#ANONIEM | maandag 30 mei 2011 @ 00:39 |
Ach, aan die uitgelopen werkzaamheden te zien wordt er tenminste ook echt elke week flink gewerkt. Vergelijk dat maar eens met het gepruts hier in Amsterdam. Van de zomer was de metrotunnel zes weken dicht vanwege werkzaamheden. Maar die werden niet uitgevoerd omdat de deal met de aannemer niet rond kwam, en desondanks ging de metro wel gewoon dicht omdat aan de bestuurders al vakantie was beloofd. Nee, dan vind ik dat ProRail het heus zo slecht nog niet doet. En vergeet ook niet dat hier in NL een dubbelspoor altijd helemaal dicht moet bij werkzaamheden en niet zoals in sommige andere landen een spoor tegelijk buiten dienst mag. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2011 00:39:43 ] | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 09:42 |
En ook komende zomer is er weer geblunder rondom die metrotunnel in Amsterdam. Het is niet voor niks dat de Maatschappij Voor Beter OV (jeweetwel, dat clubje van Rikus Spithorst) inmiddels heeft geopperd om het beheer van de Amsterdamse metro-infrastructuur over te dragen aan ProRail. ![]() | |
V2 | maandag 30 mei 2011 @ 10:11 |
Haha, dan moet het wel héél erg zijn, als ze denken dat ProRail het wel beter gaat doen ![]() | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 11:03 |
Dan ga ik dat maar eens doen, want mijn trein liep tussen Zuidhorn en Groningen vanochtend +4 op ![]() | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 11:04 |
Dat doet de zaak ook geen goed nee. Daar moet maar eens naar gekeken worden. Het is heus niet zo dat een Nederlandse spoorwerker meer waard is dan een Belgische of een Duitse. | |
Yreal | maandag 30 mei 2011 @ 11:15 |
Ik zou hem even opwachten en dan zijn knieschijven breken ![]() | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 11:20 |
Mja, knieschijven breken gaat natuurlijk veel te ver, want dan kan er helemaal geen trein meer rijden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 11:24 |
Kan je vanuit een rolstoel geen treindienst regelen dan? ![]() | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 11:26 |
de eerste dagen niet ![]() | |
Yreal | maandag 30 mei 2011 @ 11:31 |
Ik denk dat er dan beter geregeld zal worden, want dan kan ziggy niet effe gaan pissen en koffie halen ![]() | |
Zug-Chef | maandag 30 mei 2011 @ 14:32 |
Vandaag voor het laatst........![]() In het voorjaar van 1999 nam ACTS het vervoer van containers per spoor tussen de haven van Rotterdam en de terminal in Leeuwarden over van NS Cargo. Grootste klant op deze containertrein was Friesland-Campina in Leeuwarden. Nu deze gekozen heeft voor de binnenvaart, betekent dat helaas het einde voor deze containershuttle. De HTRS 1606 mocht op maandag 30 mei 2011 met de laatste trein uit Leeuwarden vertrekken, gelukkig nog wel goed beladen! Hier komt de trein door het station van Grou-Jirnsum en neemt een aanloop naar de brug over het Prinses Margrietkanaal. De tekst op de neus van de lok had wat netter gemogen, maar desalniettemin wordt toch stil gestaan bij dit afscheid. Hiermee eindigt het vaste goederenvervoer per spoor in Friesland. | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 14:37 |
Leuke foto Björn ![]() | |
#ANONIEM | maandag 30 mei 2011 @ 14:38 |
Dat gekladder ook altijd op locs ![]() Leuke foto's ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2011 14:44:10 ] | |
Opa_vertelt | maandag 30 mei 2011 @ 14:54 |
Leuke foto en verhelderend stukje begeleidende tekst! ![]() | |
stinow | maandag 30 mei 2011 @ 14:56 |
Thx voor de foto chef! | |
Socios | maandag 30 mei 2011 @ 14:57 |
Jammer hoor... | |
GZ1000 | maandag 30 mei 2011 @ 15:08 |
Leuke foto. | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 15:18 |
Mooie foto, Zug. Jammer dat er geen reguliere cargo-treinen meer van en naar Leeuwarden gaan. | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 16:00 |
Jammer dat FrieslandCampina voor de binnenvaart heeft gekozen. ![]() | |
dennistd | maandag 30 mei 2011 @ 16:15 |
Alweer bijna 3 jaar geleden, zelfde trein:![]() | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 16:15 |
Dat zouden meer cargoklanten moeten doen ![]() | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 17:12 |
There, FTFY. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 17:20 |
![]() | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 17:31 |
Overigens, Alstomnieuws: • Alstom gaat 20 New Pendolino's leveren aan de Poolse spoorwegen. • De eerste van 55 nieuwe TGV Duplex'en is aan SNCF geleverd, die in staat zijn om onder alle in Europa courante bovenleidingsspanningen te rijden. | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 17:35 |
De eerste nieuwe GTW voor Arriva voor de MerwedeLingeLijn komt vannacht naar Leidschendam. Er wordt door Stadler één 2/6 en twee 2/8 geleverd. | |
Ascendancy | maandag 30 mei 2011 @ 17:43 |
En met het spoor zijn ze ook al ver. Bij Stadspolders moet perron 1 nog half herbouwd worden en bij Hardinxveld liggen de wissels en bielzen er al. Alleen de spoorstaven zijn ze nog niet klaar mee. Alleen de perrons en het voorplein lijken dat niet echt urgent te zijn ![]() Wat gaat die treintjes eigenlijk doen, en waar, tot ze nodig zijn. En werden er niet 4 extra treinen besteld? | |
ziggyziggyziggy | maandag 30 mei 2011 @ 17:44 |
Graag gedaan. ![]() | |
Ascendancy | maandag 30 mei 2011 @ 17:46 |
Het wordt tijd dat TRDL's publieke verantwoording gaan afleggen. Het liefst met schandpaal erbij ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Ascendancy op 30-05-2011 19:03:22 ] | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 17:54 |
Ze zullen gewoon meedraaien in de dienstregeling en er zullen wat meer stellen dan gebruikelijk stil staan buiten de spitsen. Nee. Het zijn er drie. Viel ook op te maken uit een persbericht van Stadler waarin aangegeven werd dat Arriva Nederland haar 99e GTW besteld had. Als je alle aanwezige stellen en de bestellingen bij elkaar optelt dan kom je precies aan drie stellen voor de MLL. | |
dan13lv | maandag 30 mei 2011 @ 17:54 |
there I fixed it ![]() | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 17:55 |
Ik had er geen last van, want de trein naar Noord vertrok toch nog niet ![]() | |
greavy | maandag 30 mei 2011 @ 17:57 |
En als die vannacht naar Leidschendam komt, duurt het dan nog lang voor deze in gebruik genomen zal worden? Ik denk dat er dan wel een hele verademing zal zijn op de MLL, nu is het er altijd bij 1 defect treinstel een "6-treinen scenario" (solo naar Geldermalsen, in Gorinchem afkoppelen en later bij de trein uit Geldermalsen er weer aan enzo) | |
greavy | maandag 30 mei 2011 @ 17:58 |
Prachtige plaat, jammer dat het nu definitief over en sluiten is.. Ik denk dat de oude ACTSloc(loc 6702) op Leeuwarden dan ook op korte termijn terzijde staat... | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 17:59 |
Er zal een afnamerit gereden moeten worden, dus ga er vanuit dat het misschien volgende week maandag kan zijn dat het nieuwe stel meedraait in de dienstregeling. | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 18:15 |
Om nog even terug te komen op die Pendolino's voor PKP: die zullen geen kantelmogelijkheden krijgen. Ofwel: niet-kantelende kantelbaktreinen. Echter, ze kunnen alsnog 250 km/h halen en hebben elders in Europa al een toelating waardoor het Poolse toelatingsproces wat sneller kan gaan. Voor de beeldvorming, het gaan om dit type trein: | |
Ireyon | maandag 30 mei 2011 @ 19:13 |
Alstom ![]() | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 19:13 |
In polen ligt dan ook een kaarsrechte hsl tussen Warschau en Krakau. Dan hoef je helemaal niet te kantelen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 30 mei 2011 @ 19:13 |
http://maps.google.nl/map(...)000632,0.001206&z=20 DDAR die er niet helemaal compleet uitziet | |
greavy | maandag 30 mei 2011 @ 19:14 |
AnsaldoBreda ![]() ![]() ![]() -- ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 19:15 |
Niet haten op Alstom ![]() | |
Temlin | maandag 30 mei 2011 @ 19:41 |
![]() | |
Stefanovic83 | maandag 30 mei 2011 @ 20:16 |
James pics van die TGV graag | |
James1988 | maandag 30 mei 2011 @ 20:19 |
Welke TGV, die nieuwe? Die gaat er gewoon uitzien zoals de rest van de Duplexen. Maar het kan geen kwaad om binnenkort eens uit te zoeken waar dat ding is en er wellicht eens naartoe te gaan. Ik heb nu toch een mooie dSLR (EOS 550D) dus moet ik hem gebruiken ook ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 30 mei 2011 @ 20:51 |
Wat moet jij op Noord dan? Roodeschool was inderdaad nog erger vandaag: drie keer een defecte trein gehad. | |
Peterselieman | maandag 30 mei 2011 @ 20:54 |
Noord is dichter bij mijn studentenkamer ![]() | |
Socios | maandag 30 mei 2011 @ 22:24 |
Net bij binnenkomst te Leeuwarden kunnen zien dat er nauwelijks meer containers staan... Vrijwel helemaal leeg... | |
greavy | maandag 30 mei 2011 @ 22:54 |
Vandaag zijn als het goed is alle containers verdwenen. Terminal sluit daarom ook (zeer binnenkort). | |
Socios | maandag 30 mei 2011 @ 23:10 |
Nog meer `lege´ plekken in de stad... Langs de Tesselschadestraat (net buiten het `financiële hart´ van Friesland) is ook veel `leeg´. Waarom sluit de containerterminal? Er kan toch een nieuw bedrijf komen op termijn dat per spoor goederen wil vervoeren... Of wordt de terminal niet ontmanteld en kan deze weer gereactiveerd worden? | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 23:16 |
Sowieso, er zal toch containervervoer op binnenvaartschepen overgeslagen moeten worden? ![]() | |
greavy | maandag 30 mei 2011 @ 23:21 |
Maar dat doe je niet bij een terminal aan het spoor, water is er niet eens dichtbij. Hoe en wat het nu gaat weet ik niet, maar de containerterminal bij het spoor verdwijnt, wat ik begrepen heb. | |
Dr_Flash | maandag 30 mei 2011 @ 23:23 |
Mja, dan kan je de tent wel sluiten idd ![]() | |
greavy | dinsdag 31 mei 2011 @ 07:35 |
Fles is vandaag jarig, nou gefeliciteerd dan maar Fles ![]() | |
Duvel | dinsdag 31 mei 2011 @ 07:37 |
Hier wordt ie echt blij van. Feli! | |
James1988 | dinsdag 31 mei 2011 @ 08:05 |
Feli Fles! | |
Dr_Flash | dinsdag 31 mei 2011 @ 08:31 |
Ja, bedankt. Over tot de orde van de dag maar ![]() | |
James1988 | dinsdag 31 mei 2011 @ 08:42 |
Vol. ![]() |