Ik heb echt precies hetzelfdequote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:07 schreef Woodpecker het volgende:
Sinds de halve van Amsterdam (in drie seconden langzamer dan die van Utrecht) heb ik last van mijn linkerknie. Even rustig aan doen dus...
Ik heb expres het vondelpark 2x RECHTSOM gelopen vanavondquote:Op zondag 31 oktober 2010 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Het was ook wel een linksomdraaiend parcours natuurlijk, heeft er vast mee te maken...
Dankje! Ah ok topquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:32 schreef knnth het volgende:
Gefeliciteerd Hinder, ontzettende goede tijd!
Ik heb ook een vorm van PR bereikt vandaag na mijn 11k duinduurloop: voor het eerst 70k in een maand gelopen en nog steeds blessurevrij
Ik zou het vooral afwisselen. De ene keer 5km, daarna weer 10km. Daarna eens een 7,5km, en misschien een klein beetje opbouwen naar een 12km. Probeer ook verschillende routes te lopen. Het wordt dan nog leuker door de grotere variatie. En bovendien bevorder je vooral je snelheid met de kortere intervaltrainingen.quote:Op zondag 31 oktober 2010 18:57 schreef fokvragen het volgende:
Ik ben nu zo'n 2 maanden aan het hardlopen en loop altijd 6km. Nu wil ik dat graag langzaam aan uitbreiden naar 10km en dat vind ik dan ook wel lang genoeg voor een trainingsrondje. De evenementen ga ik eerst toch niet verder dan 10km lopen. Maar nu wil ik die 10km dan wel steeds sneller lopen. Ik loop de 6km nu in 34 min. Moet ik dan elke training die 10km lopen of kunnen er ook trainingen van bijv. 5km bij zitten?
Volgens mij wel goed resultaat, want dit haal ik uit een oud topic:quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:45 schreef Hinder het volgende:
En ik heb mijn eerste loop erop zitten! Het ging echt super. Leuke sfeer en super weer (veel zon en blauwe lucht). Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb ook flink sneller gelopen dan ik verwacht had, dus dat maakt het helemaal af
. Hieronder het verslag:
Het begon allemaal bij de start natuurlijk, en toen kwam ik erachter dat ik vrij ver achteraan stond. Daar viel natuurlijk niet veel meer aan te doen, dus moest ik in het begin flink gaan inhalen, want de 5km startte tegelijkertijd. Voor we het wisten klonk het startschot, en begon het vooraan te lopen. Het duurde uiteraard even voordat ik kon lopen. De eerste kilometers gingen moeizaam, want het tempo lag echt heel laag. Ik probeerde waar ik kon mensen in te halen. Over stoepen en door de buitenbochten. Ik begon wat meer op de route te letten, en toen viel het me op dat we afweken van de orginele route. Ik dacht bij mezelf: zit ik wel goed? Want ik wist dat de 5km over de weg zou lopen, waar ik op dat moment liep.
Een paar kilometer verder werd het wat duidelijker: er kwamen aan de andere kant van de pionnen al hardlopers aan. Het keerpunt van de 5km lag dus op de route van de 10km. Dat was oorspronkelijk dus niet zo. Richting de 5km liepen we door een industrie-terrein. Dat vond ik wel wat tegen vallen, want er stond daar bijna niemand langs de kant. Na een tijdje kwamen we het 5km-punt, en daar zag ik dat ik rond de 23:00 daar voorbij kwam, en dat was ook al een stuk vroeger dan dat ik verwacht had.
De grote groep waarmee begonnen was, werd steeds verder uit elkaar gerekt, en er vormden zich wat kleinere groepjes. Ik probeerde zo veel mogelijk met zo'n groepje mee te gaan, en dat lukte vrij aardig. Vooral de laatste kilometers was flink doorbijten, want je weet dat je er bijna bent, maar niet precies hoe ver het nog is. Het groepje viel grotendeels uit elkaar bij de laatste stukje.
Toen ging ik door de laatste bocht en kwam de finish in zicht. Dat was precies wat ik nodig had. Ik zette flink aan en zag degene naast me langzaam verdwijnen onder het gejuich van de mensen langs de kant. Ik zag op dat moment ook mijn familie langs de kant staan, en dan loop je toch nog net iets sneller.
Na de flinke sprint ben ik uiteindelijk gefinisht als 55e in 45:50. En dat is dik 4 minuten sneller dan dat ik verwacht had, want ik ging uit van 50:00. Ik ben dus zeer tevreden, en kan niet wachten om in Zandvoort weer aan de start te staan.
gefeliciteerdquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:39 schreef Hinder het volgende:
Hoi.
Ik doe nu een paar maanden aan hardlopen, en ik loop elke keer gemiddeld 10km. Eind oktober is de Drechtstedenloop, en ik heb me ingeschreven voor de 10km. Dat wordt dus mijn eerste 'wedstrijd'. Mijn doel is om onder de 55 minuten te komen.
Heeft iemand van jullie misschien tips, voor als ik de loop ga voorbereiden (voeding, warming-up)?
Bedankt!
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingenquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:57 schreef fokvragen het volgende:
Ik ben nu zo'n 2 maanden aan het hardlopen en loop altijd 6km. Nu wil ik dat graag langzaam aan uitbreiden naar 10km en dat vind ik dan ook wel lang genoeg voor een trainingsrondje. De evenementen ga ik eerst toch niet verder dan 10km lopen. Maar nu wil ik die 10km dan wel steeds sneller lopen. Ik loop de 6km nu in 34 min. Moet ik dan elke training die 10km lopen of kunnen er ook trainingen van bijv. 5km bij zitten?
Bedankt beertender, heb ik zeker wat aan! Ik heb een simpele hartslagmeter die de actuele hartslag aangeeft. Nu nog even kijken voor een horloge met een soort timer functie. Dat van de warming up is me duidelijk.quote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingen
Zo nu en dan post ik en ook e-runner wel eens een trainingsopbouw en die zou je op zich goed kunnen gebruiken om je snelheid te verbeteren. Het is dan aan jou om te bepalen hoeveel van deze series je vol kan houden en überhaupt uit kan voeren
Optie 1: Afstand-tijd loop
Een eenvoudig uit te voeren training waarbij je enkel een horloge nodig hebt (of een stopwatch) die na een bepaalde tijd een geluidje maakt. Het is de bedoeling om eerst X minuten een kant op te lopen, en na X minuten dezelfde route terug te nemen met als doel om deze route ook weer precies op X minuten te arriveren op het startpunt. In mijn training werden de afgelopen keer voor X de volgende aantal minuten gebruikt: 3 / 2,5 / 2 / 1,5 / 1 / 0,5. Het ligt maar net aan je snelheid hoe ver je dan komt. Tussen elke serie 2 minuten actief herstel (beetje blijven dribbelen/in beweging blijven).
Optie 2: 200-200
Ik weet niet of je beschikt over een atletiekbaan of een weg met hectometerpaaltjes, maar dan zou je deze training ook kunnen doen. Het doel is om 12x 200 meter te lopen, met telkens 200 meter actief herstel. Dit komt dus neer op 4800 meter in totaal qua afstand dat je loopt, en de snelheid die je aanhoudt is dat van een 5km wedstrijd. Nu heb je die volgens mij nog niet gelopen, maar dat is op vaak 95% van je maximale vermogen. Net geen sprint dus. Je moet je lichaam alleen wel even leren kennen wat dat betreft, maar dat komt vanzelf.
Je loopt dus eerst 200 meter op 95% van je vermogen, dan 200 meter actief herstel en dit 12x achter elkaar. Ook hier is het de bedoeling dat je elke 200 meter die je rent, ongeveer even snel gaan.
Optie 3: 3 minuten duurloop
Deze lijkt heel erg op optie 1, maar je hoeft nu niet steeds terug naar het startpunt. Je doet een normale duurloop van ongeveer 10km zoals je nu doet, maar je gaat deze indelen. Zo loop je eerst 3 minuten op het tempo van een 10km wedstrijd of iets harder, om vervolgens 3 minuten rustig hard te lopen (actief herstel). Zo loop je dan eigenlijk je hele rondje door, maar is het niet een eenzijdige duurloop.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan hoor ik het wel. Vergeet echter niet dat normale duurlopen ook belangrijk zijn, en dat je daar dus niet mee stopt. Het is ook wel eens lekker om gewoon 10km te lopen zonder er over na te hoeven denken. Daarnaast ook altijd eerst van te voren een warming up doen voordat je begint met de snelle onderdelen. Helemaal nu het koud wordt is dit van belang. Als je spieren koud zijn, en je trekt er een volle sprint uit, is de kans groter dat je ze sloopt. Moet je niet hebben, dus eerst even warm lopen en je spieren los maken.
@ hinder: Gefeliciteerd!Volgens mij had ik al in een eerder topic gezegd dat je makkelijk onder die 50 zou eindigen en dat blijkt nog waar te zijn ook
zo te horen kunnen er nog wel een aantal minuten af aangezien je gehinderd werd. Op naar de magische grens van de 40 minuten
Dat is ook een idee, ik heb hier trouwens ook een weg parallel aan een snelweg die 4km heen en aan de andere kant 4km terug. Voordat ik daar ben heb ik 10minuten hardgelopen wat een mooie warming up is. Zal eens even kijken of dat wat is..quote:Op maandag 1 november 2010 10:17 schreef beertenderrr het volgende:
Ja zou je kunnen doen, maar dan moet je wel zeker weten dat je elke keer ongeveer net zo hard gaatbest lastig naar mate de training vordert om dat goed in te schatten. Je zou misschien op www.afstandmeten.nl 400 meter in de buurt kunnen uitzoeken en deze gebruiken om die training uit te voeren. Dan weet je dat je op de helft 200 meter hebt gelopen
Lijkt me wel jaquote:Op maandag 1 november 2010 10:38 schreef fokvragen het volgende:
[..]
Dat is ook een idee, ik heb hier trouwens ook een weg parallel aan een snelweg die 4km heen en aan de andere kant 4km terug. Voordat ik daar ben heb ik 10minuten hardgelopen wat een mooie warming up is. Zal eens even kijken of dat wat is..
Lokatie
Dit moet te doen zijn lijkt mij.
quote:
Dank jullie! Klopt inderdaadquote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
@ hinder: Gefeliciteerd!Volgens mij had ik al in een eerder topic gezegd dat je makkelijk onder die 50 zou eindigen en dat blijkt nog waar te zijn ook
zo te horen kunnen er nog wel een aantal minuten af aangezien je gehinderd werd. Op naar de magische grens van de 40 minuten
Van uit waar doe je zo iets? Atletiekvereniging? Wil misschien ook wel bij een vereniging voor meer diverse en serieuze trainingen.quote:Op maandag 1 november 2010 12:31 schreef jde_kok het volgende:
Vorige week dinsdag test gehad op de baan. 6 minuten de tijd, waarin je zover mogelijk dient te komen. Ik kwam na een te snelle start op 1700 meter uit. Had de zondag ervoor nog 14 km gecrossed over de heide dus dat speelde ook mee. Was dik tevreden met de afstand. Vanaf vrijdag zijn we nu concreet met deze afstanden aan de slag gegaan in onze tempotrainingen. Goed om snelheid op te doen in ieder geval.
Hebben er meer mensen last van het feit dat ze de armen tever optrekken en dus een beetje verstijfd lopen in de schouders. Ik beweeg mijn armen veel te weinig vanuit mijn schouders, daar ga ik nu mee aan de slag.
Die witte paaltjes zijn hectometerpaaltjes voor autowegen (dus geen snelwegen). Volgens mij staan die ook gewoon om de 100 meter.quote:Op maandag 1 november 2010 10:53 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Lijkt me wel jaen je kan die witte paaltjes ook gebruiken als markeringspunt. Geen idee hoeveel daar aan ruimte tussen zit alleen.
Yep, ben lid van een atletiekvereniging (GVAC) en train daar mee in de MILA groep op de baan.quote:Op maandag 1 november 2010 12:44 schreef 1517 het volgende:
[..]
Van uit waar doe je zo iets? Atletiekvereniging? Wil misschien ook wel bij een vereniging voor meer diverse en serieuze trainingen.
Alleen zou ik pas eind zomer kunnen, moet namelijk eerst stage lopen in Londen, (hopelijk kan ik daar een atletiekbaan vinden).
Intervalletjes van 200 meter lopen langs een doorgaande weg in je eentje is tevens een zeer goede training voor de zelfdiscipline..quote:Op maandag 1 november 2010 13:12 schreef fokvragen het volgende:
[..]
Die witte paaltjes zijn hectometerpaaltjes voor autowegen (dus geen snelwegen). Volgens mij staan die ook gewoon om de 100 meter.
Edit: weet het al, de reflectorpaaltjes staan om de 50m maar om de 100m hebben ze een groene hectometer sticker. Daartussen in staat dan een reflectorpaaltje zonder sticker. Dus loop ik gewoon van groen naar groen, met 1 groen paaltje ertussenhaha = 200 m
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 1 november 2010 14:05 schreef koeii het volgende:
[..]
Intervalletjes van 200 meter lopen langs een doorgaande weg in je eentje is tevens een zeer goede training voor de zelfdiscipline..
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/hquote:Op maandag 1 november 2010 11:18 schreef Hinder het volgende:
[..]
[..]
Dank jullie! Klopt inderdaad. Is die grens magisch
? Dat werkt dan dubbel motiverend
.
Ik heb me trouwens ook toegevoegd aan de PR-lijst. En nu is het nog wachten op de foto's die vanaf vandaag beschikbaar zouden zijn..
Nou, gewoon. Lijkt me best wel saai, dus petje af als je jezelf ertoe kan dwingen dat soort trainingen af te werken..quote:
quote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingen
Zo nu en dan post ik en ook e-runner wel eens een trainingsopbouw en die zou je op zich goed kunnen gebruiken om je snelheid te verbeteren. Het is dan aan jou om te bepalen hoeveel van deze series je vol kan houden en überhaupt uit kan voeren
Optie 1: Afstand-tijd loop
Een eenvoudig uit te voeren training waarbij je enkel een horloge nodig hebt (of een stopwatch) die na een bepaalde tijd een geluidje maakt. Het is de bedoeling om eerst X minuten een kant op te lopen, en na X minuten dezelfde route terug te nemen met als doel om deze route ook weer precies op X minuten te arriveren op het startpunt. In mijn training werden de afgelopen keer voor X de volgende aantal minuten gebruikt: 3 / 2,5 / 2 / 1,5 / 1 / 0,5. Het ligt maar net aan je snelheid hoe ver je dan komt. Tussen elke serie 2 minuten actief herstel (beetje blijven dribbelen/in beweging blijven).
Optie 2: 200-200
Ik weet niet of je beschikt over een atletiekbaan of een weg met hectometerpaaltjes, maar dan zou je deze training ook kunnen doen. Het doel is om 12x 200 meter te lopen, met telkens 200 meter actief herstel. Dit komt dus neer op 4800 meter in totaal qua afstand dat je loopt, en de snelheid die je aanhoudt is dat van een 5km wedstrijd. Nu heb je die volgens mij nog niet gelopen, maar dat is op vaak 95% van je maximale vermogen. Net geen sprint dus. Je moet je lichaam alleen wel even leren kennen wat dat betreft, maar dat komt vanzelf.
Je loopt dus eerst 200 meter op 95% van je vermogen, dan 200 meter actief herstel en dit 12x achter elkaar. Ook hier is het de bedoeling dat je elke 200 meter die je rent, ongeveer even snel gaan.
Optie 3: 3 minuten duurloop
Deze lijkt heel erg op optie 1, maar je hoeft nu niet steeds terug naar het startpunt. Je doet een normale duurloop van ongeveer 10km zoals je nu doet, maar je gaat deze indelen. Zo loop je eerst 3 minuten op het tempo van een 10km wedstrijd of iets harder, om vervolgens 3 minuten rustig hard te lopen (actief herstel). Zo loop je dan eigenlijk je hele rondje door, maar is het niet een eenzijdige duurloop.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan hoor ik het wel. Vergeet echter niet dat normale duurlopen ook belangrijk zijn, en dat je daar dus niet mee stopt. Het is ook wel eens lekker om gewoon 10km te lopen zonder er over na te hoeven denken. Daarnaast ook altijd eerst van te voren een warming up doen voordat je begint met de snelle onderdelen. Helemaal nu het koud wordt is dit van belang. Als je spieren koud zijn, en je trekt er een volle sprint uit, is de kans groter dat je ze sloopt. Moet je niet hebben, dus eerst even warm lopen en je spieren los maken.
Beide goede adviezen. Ik wil er alleen nog wat aan toevoegen aangezien je nog maar 2 maanden aan het hardlopen bent.quote:Op zondag 31 oktober 2010 19:43 schreef Hinder het volgende:
Ik zou het vooral afwisselen. De ene keer 5km, daarna weer 10km. Daarna eens een 7,5km, en misschien een klein beetje opbouwen naar een 12km. Probeer ook verschillende routes te lopen. Het wordt dan nog leuker door de grotere variatie. En bovendien bevorder je vooral je snelheid met de kortere intervaltrainingen.
Met een schema lopen is niet perse nodig (wel goed voor prestatiegerichte lopers) als je het opbouwprincipe maar in acht neemt. 6 maanden rustig opbouwen en tot een goed tempo/uithoudingsvermogen komen is in mijn ogen verstandiger dan 4 maanden hard te trainen en snel te verbeteren, met daarbij een grotere kans te hebben om 2/3 maanden aan de kant te zitten door een blessure of overbelastingsverschijnselen.quote:Fartlek: Een Zweeds woord voor 'vaartspel', een soort ongedwongen intervaltraining. bv. Je loop je rustig in; je ziet een boom in de verte, sprint ernaartoe; je loopt weer rustig verder; je ziet een vrouw die wil parkeren, loop vlug naar die plek, voor ze erin slaagt te parkeren; je loopt weer een gewoon tempo; je ziet een dikke wielertourist een bergje beklimmen, sprint ervoorbij en zorg dat je eerder boven bent; loop terug rustig verder, ... m.a.w. gewoon inspelen op dingen die je ziet of rondom je gebeuren.
Bedankt voor je post. Ik ga ook zeker rustig uitbouwen naar de 10km en loop nu net de 6km. Ik ga hiermee door totdat ik de 6km makkelijk aan kan en ga dan pas omhoog qua afstand. Goede tip van de interval om daar pas mee te beginnen als ik de 10km goed kan lopen.quote:Op maandag 1 november 2010 15:54 schreef No-P het volgende:
[..]
[..]
Beide goede adviezen. Ik wil er alleen nog wat aan toevoegen aangezien je nog maar 2 maanden aan het hardlopen bent.
Het is niet verstandig om gelijk 10km te gaan lopen of zware intervaltrainingen. Het plots ophogen van de trainingsintensiteit/trainingsduur is vragen om blessures. Je spieren, pezen maar ook je botten moeten wennen aan de belasting die ze ondervinden door het hardlopen. Doe er bijvoorbeeld 8 weken over om bij die 10km te komen. Ik weet niet hoe vaak je in de week traint maar als je bijvoorbeeld 2x in de week kun je bijvoorbeeld het volgende doen.
Week 1: 5km (2) - 6km (1)
Week 2: 5km (2) - 6.8km (1)
Week 3: 5km (2) - 7.5km (1)
Week 4: 5km (2) - rust
Week 5: 5km (2) - 8.2km (1)
Week 6: 5km (2) - 8.8km (1)
Week 7: 5km (2) - 9.4km (1)
Week 8: 5km (2) - 10km (1)
Waarbij de (1) en (2) tempoaanduidingen zijn. 1: rustige ontspannen loop. Je moet kunnen praten zonder hele een zin te moeten onderbreken door hijgen. 2: iets snellere loop. hijgen mag wat toenemen maar je moet nog goed kunnen praten. Na uitlopen van beide trainingen moet je het gevoel hebben dat je deze afstond nog wel een keer zou kunnen lopen. Het aantal kilometers hoef je natuurlijk niet precies te nemen en die 5km mag ook wel eens 4 of 6km zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat je het geleidelijk opbouwt.
Ik zou pas als je de 10k hebt bereikt beginnen met de intervallen. Dit omdat een interval een veel zwaardere belasting is dan een rustige loop. Tevens is het zo dat de intervallen pas efficiënt zijn als je een redelijk uithoudingsvermogen hebt waardoor je ze juist kan uitvoeren. Veel trainers adviseren om deze en meerdere redenen als beginnend loper pas met intervallen te beginnen n 6 maanden. Mocht je beslissen nu te beginnen met intervallen zou ik ook bij deze trainingsvorm adviseren om eerst rustig te beginnen om het daarna uit te bouwen. Begin dan met a:8x200m/8x1minuut - b:4x400m/4x2minuten - c:3x800m/3x5minuten en bouw dat uit naar bv. a:12x- b:8x- c:6x en later kan dit nog verder uitgebreid worden. Als je wat googled zijn er ontzetten veel variaties van intervaltrainingen: intensief/extensief - piramide/omgekeerd piramede etc. Leuk voor de afwisseling.
Wat ik ook een leuke training vind waarmee je kan beginnen als je een redelijke basis hebt is het vaartspel/fartlek: Loopje van ongeveer 5km waarbij je varieert in loopsnelheden die je goed kan doen in het bos of met wat heuvels in het parkoers.
Mooie beschrijving van ene Jeroen uit een ander forum:
[..]
Met een schema lopen is niet perse nodig (wel goed voor prestatiegerichte lopers) als je het opbouwprincipe maar in acht neemt. 6 maanden rustig opbouwen en tot een goed tempo/uithoudingsvermogen te komen is in mijn ogen verstandiger dan 4 maanden hard te trainen en snel te verbeteren, met daarbij een grotere kans te hebben om 2/3 maanden aan de kant te zitten door een blessure of overbelastingsverschijnselen.
jaquote:Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/h
Andere veel gebruikte magische grenzen zijn de 20 minuten op de 5, het uur op de 15, 1:30 op de halve marathon, en de 3 uur op de hele, alhoewel je bij de laatste twee tijden wel net onder de 15 km/h loopt.
20 op de 5 zie ik mezelf wel doen als ik eens ga trainen, 1:30 op de halve lijkt me al een stuk moeilijker en ik betwijfel of ik ooit een marathon ga lopen. En dan is er nog mijn vader die 2:58 heeft gelopen, wat ik mezelf al helemaal nooit zie doenquote:Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/h
Andere veel gebruikte magische grenzen zijn de 20 minuten op de 5, het uur op de 15, 1:30 op de halve marathon, en de 3 uur op de hele, alhoewel je bij de laatste twee tijden wel net onder de 15 km/h loopt.
Sowieso is rust veel belangrijker dan menigeen denkt, maar 1 dag rust houden (zeker als je zwaar traint) is voor je lichaam niet genoeg volledig te herstellen. De beste resultaten haal ik altijd wanneer ik een paar keer kort achter elkaar te train en vervolgens weer bijna een week niet voor het herstel. De 1e keer daarna heb ik dan altijd een toptijdquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:23 schreef fokvragen het volgende:
Poeh de ene dag is niet de ander met hardlopen...
Zondag heerlijk 6km hardgelopen en vandaag had ik erg zware benen en kreeg ik wat last van kleine spiertjes (scheenbeen rechtsonder, rechter voet)... maar goed zal er wel bij horen. Heb rustig aan gedaan en maar 4,7km gelopen, wil niet forceren.
Klopt het dat het de ene dag veel zwaarder en moeizamer gaat dan de andere dag? Merk dat als ik 3 dagen ofzo niet heb gelopen ik veel beter en makkelijker loop. Er zat nu 1 dag rust tussen.
Ja klopt ook...dat heet de supercompensatie. Ik ga nu kijken hoe 2 dagen rust ertussen met mij doet en desnoods naar 3 dagen rust.quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:55 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sowieso is rust veel belangrijker dan menigeen denkt, maar 1 dag rust houden (zeker als je zwaar traint) is voor je lichaam niet genoeg volledig te herstellen. De beste resultaten haal ik altijd wanneer ik een paar keer kort achter elkaar te train en vervolgens weer bijna een week niet voor het herstel. De 1e keer daarna heb ik dan altijd een toptijd
Succes zaterdag! Kon je niet kiezen voor de korte cross?quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:59 schreef beertenderrr het volgende:
net 10km gelopen. Heb echt dagen stil gezeten, niet verder gekomen dan de supermarkttentamens
![]()
Zaterdag mijn 1e cross kwam ik net achter. Ben benieuwd. Volgens mij 8km. Niet echt voorbereid zoals jullie horenBen benieuwd hoe het gaat, moet zeggen dat ik geen held ben met gladheid eigenlijk.
thnxquote:Op woensdag 3 november 2010 00:05 schreef jde_kok het volgende:
[..]
Succes zaterdag! Kon je niet kiezen voor de korte cross?
komt omdat je moet wennen. Dat ik begon met hardlopen 2 jaar terug kon ik geen 8 minuten lopen zonder veel pijn aan mijn schenen. Gewoon omdat je benen er aan moeten wennen.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:38 schreef Daywalk3r het volgende:
Heb een hele poos terug nieuwe schoenen gehaald bij intersport (gescant enzo) nadat ik een half jaar niet meer hardgelopen heb en ik probeer de laatste tijd in de sportschool op de loopband hard te lopen maar ik krijg of zere schenen tijdens het lopen of steek in m'n zij. Daardoor geef ik het elke x maar weer op.
Wat kan ik hier aan/tegen doen? Wil eens 5km lopen.
Met wat last kon ik voorheen wel 4km halen (met verkeerde schoenen ook nog)
M'n trainer schreeuwde maandag naar me dat ik m'n armen moest ontspannen. Nogal lastig als je stevige intervallen aan het lopen bent. Ik heb dan ook de neiging om ze op te trekken.quote:Op maandag 1 november 2010 12:31 schreef jde_kok het volgende:
Hebben er meer mensen last van het feit dat ze de armen tever optrekken en dus een beetje verstijfd lopen in de schouders. Ik beweeg mijn armen veel te weinig vanuit mijn schouders, daar ga ik nu mee aan de slag.
Lijkt me zwaar crossen. Ik heb het een keer gezien tijdens een duurloop die ik deed en vlakbij was er zo'n cross. Het was toen echter wel droog (vooral koud!) Ik zag dat de goede lopers hun benen meer optrokken en kortere passen maakten. Wel in een hoog tempo. Het zag er soepel uit.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:23 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
thnxja ik kon ook 4km doen, maar ja. Ben toch een lange afstandsloper dus ga ik voor de langste afstand. Ben relatief gezien ook wel minder goed in korte afstanden volgens mij. Vind het sowieso minder leuk. Maar moet volgens mij ook wel te overleven zijn, want het is geen super modder parcours voor zover ik weet. Is in het noorderplantsoen in Groningen iig voor de liefhebbers die ook nog mee willen doen.
Ga er geen nieuwe schoenen voor aanschaffen idd, vind dat een beetje zonde van het geld. Eerst maar eens kijken of ik het echt leuk vindhet schijnt iig heel goed te zijn voor je kracht om te crossen, dus misschien toch maar aan beginnen
Bruikbare tips, dank je. Ga het vanavond maar eens proberen tijdens de training.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:45 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Probeer je handen te ontspannen. Dan span je de rest ook minder aan. Ik heb altijd mn hand half open en mijn duim op mijn wijsvinger. Toevallig net op gelet![]()
En als je je schouderbladen een beetje naar binnen trekt ontspannen je schouders meer en bewegen je armen ook nog eens veel rechter langs je lijf.
De keren dat ik door het zand heb gelopen (2x bij de circuitrun) kwam ik er ook wel doorheen. Je past je automatisch aan de omstandigheden aan volgens mij. Ik heb verder ook geen ervaring met crossen, maar zal laten weten hoe zwaar het is. Het is verder een open wedstrijd, en ga iig met 1 ander lid. Het is verder niet opgenomen in het trainingsprogramma, als die er al is. Lange afstanden is toch een beetje een ondergeschoven kindje helaas, dus ik moet daar nog achteraan om een passend schema voor te maken. We lopen verder ook altijd in de avond, dus dan is op cross ondergrond lopen best wel gevaarlijk in het donker. Vaak beperkt het zich dus toch tot de verlichte wegen.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:46 schreef e-runner het volgende:
[..]
Lijkt me zwaar crossen. Ik heb het een keer gezien tijdens een duurloop die ik deed en vlakbij was er zo'n cross. Het was toen echter wel droog (vooral koud!) Ik zag dat de goede lopers hun benen meer optrokken en kortere passen maakten. Wel in een hoog tempo. Het zag er soepel uit.
Als ik zelf wel eens door het zand en/of modder loop merk ik op dat het toch heel wat anders is dan op asfalt lopen. Je moet echt een andere pas gebruiken. Lijkt me iets wat je ook even aan moet leren bij zoiets.
Ga je met leden van je AV? Is dat ook iets waar jullie voor trainen of opnemen in een schema?
Haha e-runner, we hebben last van hetzelfde verschijnsel.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:50 schreef e-runner het volgende:
[..]
Bruikbare tips, dank je. Ga het vanavond maar eens proberen tijdens de training.
Regen is leuk. Koude is leuk. De combinatie iets minderquote:Op woensdag 3 november 2010 22:14 schreef No-P het volgende:
Wielrennendoe ik ook liever in de zomer. Maar dus niet met slecht weer, dan loop ik liever of zit ik op de mtb.
Ja maar ik had laatst een uitschieter naar een kwatier en nu heb ik alweer pijn na 5 min.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:56 schreef The_Hives het volgende:
[..]
komt omdat je moet wennen. Dat ik begon met hardlopen 2 jaar terug kon ik geen 8 minuten lopen zonder veel pijn aan mijn schenen. Gewoon omdat je benen er aan moeten wennen.
Is een kwestie van langzaam opbouwen
Bij mij ging het ook beter. Gisteren hadden we circuittraining. Er stonden 10 oefeningen op het programma.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:41 schreef jde_kok het volgende:
[..]
Haha e-runner, we hebben last van hetzelfde verschijnsel.
De bovenstaande tip heb ik gisteren ook geprobeerd en het liep al een stuk beter!
Wie doen er overigens mee met de 7-heuvelenloop, tijd voor een meeting?
Je bespaart ruim een seconde per schoen!! Ik weet niet precies welke smiley ik moet gebruiken dus ik hou het op deze:quote:Op donderdag 4 november 2010 17:29 schreef 1517 het volgende:
Nog een goede tip die ik tegen kwam op het web:
Nu moet ik zo'n 90x mijn veters strikken op deze manier om de tijd die ik heb verloren met het kijken van deze video terug te verdienen, leertijd nog niet meegerekend. Ik strik alleen de veters van mijn hardloopschoenen wat betekend dat ik over een jaar mijn tijd heb terug verdiend. Vanaf dan maak ik dus winst. Goede tipquote:Op donderdag 4 november 2010 17:29 schreef 1517 het volgende:
Nog een goede tip die ik tegen kwam op het web:
Ook al links, begint wel op te vallenquote:Op donderdag 4 november 2010 18:45 schreef Woodpecker het volgende:
Heb na de halve van Amsterdam last van mijn linker hamstring.Heb nog twee en een halve week tot de 7heuvelenloop om er van af te komen, maar mijn trainingsschema (mocht ik die al hebben) is er danig door verzwakt...
Neeeeequote:NEW YORK - Haile Gebrselassie heeft zondag na zijn mislukte marathon van New York zijn afscheid aangekondigd. De wereldrecordhouder op de marathon verklaarde na zijn opgave dat het tijd is om te stoppen.
''Het wordt tijd plaats te maken voor de jonge lopers'', zei de 37-jarige voormalige olympisch kampioen op de baan. ''Ik stop ermee.''
Gebreselassie liep voor het eerst de prestigieuze marathon van New York. Na zo'n 24 kilometer stapte hij uit. De Afrikaanse grootheid kampte met knieklachten.
Gebrselassie veroverde in het verleden twee olympische titels op de 10.000 meter en acht wereldtitels. In september 2008 bracht hij in Berlijn het wereldrecord op de marathon op 2.03.59.
''Ik wil niet meer afzien. Dat betekent dat ik moet stoppen'', verklaarde hij na afloop. ''Ik heb hard voor deze wedstrijd getraind. Zonder succes.'' Bron: nu.nl
Ach, je schuift iig een plekje op in de uitslag van een marathonquote:
Haha, ik heb m dan ook een welverdiend schouderklopje gegevensquote:Op zondag 7 november 2010 22:29 schreef kepler het volgende:
Ik durfde het nog niet aan om te gaan lopen vandaagIk merk dat mn knie nog wat zwakjes aanvoelt, alhoewel ik totaal geen last heb tijdens volleyballen...
Nog een paar daagjes extra rust
@Ace
1:18 op je 53e
Ik ga begin 2011 verhuizen naar Londen. Ben drie jaar geleden begonnen met hardlopen en dit jaar begonnen met wedstrijden dus de 7H zou een leuke "afsluiter" van NL zijn. Ben de laatste maanden echt fanatiek bezig en al dat werk kon ik mooi in de 7H uittesten maar door alle drukte vergeten in te schrijven!quote:
Ach, tegenwoordig met databases en uitslagen.nl kan er een hoop geautomatiseerd worden hoor!quote:Op woensdag 10 november 2010 16:02 schreef koeii het volgende:
Ik heb 1.07 opgegeven en sta ook in geel. Zou idd leuk zijn als je soort van moet kwalificeren, maar naast 30.000 enveloppen dichtlikken ook nog eens voor elke persoon antecedentenonderzoek uit te voeren lijkt me nogal een werk..
@Pieter: Leuk verhaal wel. Als ik ooit nog eens een marathon zou lopen, zou het absoluut de Berenloop worden.
quote:Op woensdag 10 november 2010 17:54 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb 1 uur opgegeven en start in blauw.
Kwam er net achter dat ik op dezelfde dag eigenlijk een voetbalwedstrijd, Heerenveen, zou gaan kijken. Dus nog even kijken wat mijn voorkeur heeft...
Voor als je het gemist hebt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 18:11 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik ga begin 2011 verhuizen naar Londen. Ben drie jaar geleden begonnen met hardlopen en dit jaar begonnen met wedstrijden dus de 7H zou een leuke "afsluiter" van NL zijn. Ben de laatste maanden echt fanatiek bezig en al dat werk kon ik mooi in de 7H uittesten maar door alle drukte vergeten in te schrijven!
Ben ook nog opzoek naar een britse variant van inschrijven.nl
Ha, ik mag ook in het rode vak beginnen (1:17). Je maakt ook nog een aardige kans om mij te verslaan omdat er weinig kracht in mijn lijf lijkt te zitten. Mijn strategie is nu om volgende week heel veel pasta te eten. En dan maar hopen dat het op zondag wel allemaal goed komt.quote:Op woensdag 10 november 2010 17:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik start in rood, had volgens mij 1:19 opgegeven, da's niet eens zo heel ver bezijden de waarheid.
Haile Gebreselassie stopt trouwens misschien toch nog niet met de topsport, staat nu op nu.nl
Ik ging vanmiddag ook toen ik dacht dat het droog was, fail.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:29 schreef Teteteterek het volgende:
Wilde ik net gaan lopen omdat het even een tijdje droog was
it's raining cats and dogs
Raad eens wie er 12km door die hoosbui heeft gelopen?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:29 schreef Teteteterek het volgende:
Wilde ik net gaan lopen omdat het even een tijdje droog was
it's raining cats and dogs
Nouja, ik loop in de zomers wel eens een 5 kilometer, na dat een paar keer gedaan te hebben kan ik die wel rond de 20 minuten lopen. Een 10 kilometer heb ik echter nog nooit gelopen, ik verwacht dat er ook wat meer training voor nodig is in vergelijking met 5 km, aangezien ik dan altijd al redelijk kapot ben. Maar er is niet ergens online een handig trainingsschema ofzo?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:59 schreef thijsdetweede het volgende:
@Spektor: Ligt totaal aan hoe getalenteerd je blijkt te zijn (in hardlopen), en hoe goed je algehele conditie is. IHA is 10km een forse afstand om mee te beginnen; doe eerst eens een rondje van 3-5km, en zie hoe lekker dat gaat. Waarbij 5 voor de meesten al pittig ambitieus is.
Volgens mij wel, ik heb mijn startnummer binnen, maar weet even niet zeker welke kleur die had. Blauw, kan dat? (Heb even bovenstaand gelezen, en dat lijkt me niet, heb denk ik 1.20 of 1.25 ingevuld) Ik heb de dam tot dam in 1.27 gelopen, dus het zou maar ietsje sneller hoeven dan dat tempo. Ik weet alleen niet zo goed waar ik sta momenteel. Deze week maar 1 x gelopen door superdruk werk en onverwachte kater, dus ik ga dit weekend nog wat lopen en dan dinsdag nog een terror interval training, en dan zie ik wel wat er uit komt. Ben benieuwdquote:Op maandag 8 november 2010 22:07 schreef ShadyLane het volgende:
En sta jij ook in een bijbehorend startvak?.
Schat je het in als haalbaar?
Ik denk niet dat er in krap twee weken nog veel snelheid te verwerven valt, dus ik zie het wel, het zal van de vorm van de dag afhangen.
Supercool zeg!! Die Berenloop klinkt ook heel leuk.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:24 schreef BB-Pieter het volgende:
Afgelopen zondag op Terschelling de Berenloop gedaan. (marathon) Was na Berlijn mijn tweede marathon in iets meer dan 4 weken. Had in Berlijn mijn PR op 3:19 gezet en was eigenlijk wel 'klaar' voor dit jaar. Geen PR aspiraties meer. (dacht ik)
Al met al, ben gestart en heb eerste helft in 1:40.54 gelopen met een groepje. Vanaf 21 km gas gegeven, want voelde mij topfit. Liep in de tweede helft 1:33.06, waardoor ik perongeluk opnieuw mijn PR verbeterde met 5 minuten. Kwam dus uit op 3:14.00.
Online trainingsschema's zijn iha ietwat conservatief, dus niet wat jij wil. Als je nu 5km a 4min/km loopt, dan zit het wel goed om het scherp aan te pakken. Ik zou denk ik in 2 of 3 stappen naar de 10km gaan, misschien zelfs er ietsje overheen als je voor de tijd gaat; je moet je ontzag voor de 10km kwijt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:52 schreef Spektor het volgende:
[..]
Nouja, ik loop in de zomers wel eens een 5 kilometer, na dat een paar keer gedaan te hebben kan ik die wel rond de 20 minuten lopen. Een 10 kilometer heb ik echter nog nooit gelopen, ik verwacht dat er ook wat meer training voor nodig is in vergelijking met 5 km, aangezien ik dan altijd al redelijk kapot ben. Maar er is niet ergens online een handig trainingsschema ofzo?
Lijkt me wel een goed idee. Wil wel een keer wat typen, op het moment even geen tijd voor, zal eind van de maand worden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 13:09 schreef 1517 het volgende:
Een aantal pagina's terug werd er wat informatie gegevens over trainingswijzes. Idee omdat in de OP te gooien?
Ik heb slechte ervaringen met slijtageslagen ( want dat moest het worden) in zulke weersomstandigheden, dus ik heb het even gelaten voor wat het was.quote:Op donderdag 11 november 2010 21:24 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Raad eens wie er 12km door die hoosbui heeft gelopen?Doorweekt tot op het bot, maar eigenlijk is het super lekker
Die 5 kilometers loop ik dus altijd in de zomermaanden. De eerste paar keren start ik veel te hard en kan ik het niet volhouden, dat gaat per week beter en uiteindelijk loop ik hem dan wel uit zonder te wandelen. Dit lijkt me eigenlijk niet de beste trainingsmethode, maar als ik rustig start dan merk ik dat ik vaak nog adem over heb aan het einde. Ik vind het nog wel lastig om zo'n loop goed op te bouwen. Hoe weet je of je niet te hard of te zacht start?quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:06 schreef thettes het volgende:
Als je 5 km na een paar keer al in 20 minuten kan lopen moet 10 kilometer absoluut geen probleem zijn lijkt me. Ik heb het idee dat je op een aardige basisconditie best ver kunt lopen, zolang je je maar bewust bent dat het inderdaad wel een heel stuk is, en dus goed indeelt.
Ik wist na een paar keer 5km ook ondertussen wel eens hoe zwaar het kan zijn, dus mijn 10k gewoon net iets rustiger begonnen en wonderlijk genoeg kun je dan meteen veel verder lopen.
Ik heb wel een redelijke basisconditie. Ik voetbal hiernaast ook nog, waarbij ik 2x in de week train + zondags een wedstrijd. Dat stukje ga ik straks even doorlezen, ben benieuwd!quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:36 schreef No-P het volgende:
Hardlopers zijn doodlopers.
Adem over na een training is juist goed, je bent aan het trainen geen wedstrijd aan het lopen. Af en toe mag het natuurlijk wel, maar daar moeten rustige trainingen tegenover staan. Bij duurlopen is het lopen belangrijker dan de snelheid.
Lees dit eens http://forum.fok.nl/topic/1552520/1/50#88212070
Sneller opbouwen naar de 10km kan ook nog wel, bijvoorbeeld in 5 weken. Doe dan bijvoorbeeld over 4 weken een testloopje op de 5 waar je wel hard gaat. Het ligt eraan wat voor een sporten je nu doet en hoe je conditie is, maar je zou wat 5kmloopjes kunnen omruilen met intervaltraining.
Ik loop dan in het begin nog een minuut of 24, vooral omdat ik dan rustpauzes moet nemen tussendoor, tegen het einde van de zomer (als de voetbal dus weer bijna begint) lukt het me wel om die tijd ergens tussen de 20 en 22 minuten te lopen, hoewel 19 ook wel eens gelukt is. Ik ga zo eerst die post van No-P eens doorlezen, dan zal ik wel eens beslissen wat ik doe. Bedankt voor de tips in ieder geval!quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:37 schreef DeeBee het volgende:
Maar wat is 'een minuut of 20'? Want als je het nu weer over uitlopen hebt zonder te wandelen is het een beetje vaag...
Als je regelmatig 20 minuten precies loopt in de zomer, dan moet het met 2 keer in de week wat meer duurwerk helemaal goedkomen met je 10 kilometer. Maar als 'rond de 20 minuten' eigen 24/25/26/28 minuten is dan is het al weer een ander verhaal...Plus dat elke keer harder proberen te lopen in training al helemaal niet het beste werkt, dat 'knallen' kan je beter bewaren voor een wedstrijdje zo nu en dan.
Maar aangezien je genoeg sport en dus sowieso al 5 kilometer kan lopen, moet je vooral niet zo hard lopen altijd en eens wat rustiger gaan (wat No-P ook zegt!). Op die manier went je lichaam beter aan langere belasting door hardlopen en voor je het weet loop je dan al 10 kilometer. Dan kan je in wedstrijdjes eens gaan proberen vervolgens de snelheid wat op te drijven, maar doe dat ook geleidelijk, want telkens keihard starten en het dan niet uitlopen en moeten wandelen kom je ook niet ver mee...
Dat is bij een wedstrijd een kwestie van ervaring. Er zijn ook lopers die in een wedstrijd puur op hartslag lopen. Dan lopen ze zo dat ze net onder een bepaalde hartslag blijven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:08 schreef Spektor het volgende:
[..]
Die 5 kilometers loop ik dus altijd in de zomermaanden. De eerste paar keren start ik veel te hard en kan ik het niet volhouden, dat gaat per week beter en uiteindelijk loop ik hem dan wel uit zonder te wandelen. Dit lijkt me eigenlijk niet de beste trainingsmethode, maar als ik rustig start dan merk ik dat ik vaak nog adem over heb aan het einde. Ik vind het nog wel lastig om zo'n loop goed op te bouwen. Hoe weet je of je niet te hard of te zacht start?
Ik ben ook zo'n voetballer, train 2 keer in de week en heb nog een wedstrijd. Interval training genoeg dus. Probeer eenmaal in de week, bij voorkeur twee dagen na een wedstrijd, een duurloop te doen. Een goede basisconditie heb je al als het goed is, richt je in eerste instantie puur op de afstand, snelheid komt wel.quote:Op zaterdag 13 november 2010 10:00 schreef e-runner het volgende:
[..]
Jij bent een voetballer en uit meerdere hardloopfora en uit ervaringen van voetballers die lopen is het gebleken dat veel voetballers goede lopers zijn. Die vaak zonder al te veel extra training goede tijden lopen. Blijkbaar is het zo dat in een wedstrijd- en voetbaltraining veel "intervaltraining" wordt gedaan.
Als je voor een goede 10 wil gaan zou ik werken aan wat meer duurvermogen, dus kijk of je tijd hebt voor een paar rustige trainingen. Bij deze trainingen gaat het erom om goed te lopen en de snelheid is minder belangrijk. Als je goed loopt ben je ook vrij snel hersteld.
Is niet slecht op een 3 km. Ik vermoed dat ik ook zo rond die tijd zal lopen inmiddels.quote:Op zondag 14 november 2010 12:14 schreef beertenderrr het volgende:
Goed bezig e-runnermooie tijd! Nieuw pr moet er vast nog wel inzitten
Gister heb ik mijn pr op de 3km verbroken: 10:4916.6 km/h gemiddeld. Gaat de goede kant op zo
maar het moet nog wel wat harder. Wil toch een keer de 18 aanraken.
@bananablues welkom terughopen dat je snel weer bent waar je was gebleven.
Je snelheid komt wel weer terug, al is het in het begin wel even weg. In het begin valt het vies tegen maar je past je snel aan zo heb ik gemerkt.quote:Op zondag 14 november 2010 11:41 schreef bananablues het volgende:
[me=bananablues] meldt zich ook weer eens.
[/me]
Eindelijk de oorzaak van mijn liesproblemen gevonden: mijn hardloopschoenen.
Nu weer aan het opbouwen. Doe al een hele tijd 2 rustige hardlooptrainingen per week, maar sinds kort dus zonder 4 dagen te moeten herstellen voor minder dan 30 minuten hardlopen.
Eind november maar eens kijken naar hoe het ervoor staat in een 5km loopje. Heb nog 2x per week gezwommen en fiets nog naar m'n werk, dus conditie zal niet slecht zijn. Snelheid daarentegen....
Over snelheid gesproken, snelle tijden komen hier langs! Gefeliciteerd!
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?quote:Op zondag 14 november 2010 23:08 schreef beertenderrr het volgende:
Je moet namelijk wel een week rusten om weer enigszins op je topniveau te komen.
In de laatste week verbeter je niet zoveel meer, maar je kunt jezelf wel teveel vermoeien.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
Mooie verbetering!quote:Op zondag 14 november 2010 17:44 schreef jde_kok het volgende:
Ja veel regen, niet te hard gelukkig. Het is wel mijn loopweer, dus vond het niet erg.
Het kan nu nog veel harder... Op naar de 1.25
Dat hangt van de gelopen wedstrijd en de wedstrijd in het vooruitzicht af. Ik denk dat er geen formule voor is, maar dat je gevoel bepaalt.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
wat heb je gedaan? een rustige bieravond na een zware interval sessie met shotjes zondag?quote:Op maandag 15 november 2010 23:25 schreef DeeBee het volgende:
Ik ga morgen en overmorgen nog even lopen voor de 7H als laatste voorbereiding denk ik, vandaag stond in het teken van herstellen van gisteravond!
Uhm, zorg dat je voldoende eet een paar uur voordien. Koop desnoods een Snickers. Ooit 130 min op een Snickers gelopen. DAt ging bestquote:Op dinsdag 16 november 2010 18:23 schreef 1517 het volgende:
Ik heb soms erg honger als ik 's avonds van school of werk thuis kom, maar eigenlijk wil ik dan direct gaan hardlopen. Maar weet niet zo goed of ik dan voor het eten zal gaan lopen of er na, hoe pakken jullie dat aan?
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huisquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:00 schreef ShadyLane het volgende:
Als ik eerst ga avondeten ga ik daarna niet meer, is mijn ervaring. Als ik korter dan twee uur na het eten ga hardlopen krijg ik last, als ik langer dan twee uur wacht heb ik echt geen zin meer. Als ik dus na het werk wil gaan lopen smeer ik 'n paar boterhammen, ga lopen, douchen en dan heb ik echt wel weer genoeg honger om het avondeten te gaan klaarmaken.
Op vakantie had ik geen goed pre hardloopvoedsel bij me, en liep ik om 6 uur sochtends ivm de hitte. Toen heb ik ontdekt dat een gelletje 10 minuten voor je weggaat ook prima werkt (ook voor 15 km).quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huis
Sindsdien druivesuiker mee tijdens duurloop en iets van yoghurt/koekjes/banaan voordat ik ga hardlopen
Ok, duidelijk. Ik vind het alleen jammer om in een winkel het dubbele te moeten betalen van wat zo'n schoen op internet kost.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:00 schreef DeeBee het volgende:
Schoenen moet je gewoon aan hebben gehad, stukje op lopen, paar modellen bekijken en verschillen kunnen voelen. Het liefste wil je ook nog dat je voettype bekend is, zodat je weet of je (anti-)pronatie schoenen nodig hebt of neutrale...
Schoenen kosten gewoon zo tegen de 100 euro, dat is veel, maar je haalt je gewoon super veel problemen op de hals door 'zomaar iets te kopen'.40-70e voor schoenen die je na 2 maanden blessures geven en je vervolgens uberhaupt niet meer aankan is veel 'duurder' dan de juiste schoenen kopen na gedegen advies. Per merk verschilt namelijk ook de leest en pasvorm en dat kan veel verschil maken...
Wat de anderen ook al zeiden, hardlopen is verder redelijk 'goedkoop' als sport, want je hoeft geen rackets of weet ik veel wat te kopen, je kan sportkloffie aan en desnoods 4x per week gaan als je de tijd hebt. Goede schoenen zijn echter essentieel, want blessures oplopen is het rotste wat je kan overkomen en verknallen sowieso je plezier in het lopen anders...
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:07 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja, geen schoen is dus hetzelfde. Asics ('mijn' merk), heeft schoenen van 40-160e, maar ook dus voor mannen/vrouwen, zware/lichte mensen, wedstrijden/trainingen, pronatie (corrigerend) / neutraal en ga zo maar door... Dat er een zelfde merkje op staat of ze 'op elkaar lijken' zegt dus helemaal niks over de schoen...
Je zou ergens advies kunnen vragen en alsnog via internet dezelfde schoenen proberen te zoeken, maar dat is gewoon schraal en meeste winkels zullen ook niet uitgebreid advies geven als je geen schoenen er koopt.![]()
En tsja, je hoeft je niet aan onze adviezen te houden natuurlijk, maar 3/4 mensen brengen onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde over, dus wat dat betreft zou ik het ook wel gek vinden als je er helemaal niet naar zou luisteren of het mee zou nemen in je beslissing.
Staar je aub niet blind op die goedkope prijs van die Mizuno's. Mizuno is gewoon een goed merk, daar ligt het niet aan. Ik ben ooit bij Runnersworld Eindhoven binnengelopen, loopanalyse gehad. Bleek dat ik antipronerende schoenen nodig had. (zoiets had ik nooit geweten). Paar modellen gepast en uiteindelijk op Saucony Omni uitgekomen. Pak nu jaarlijks hetzelfde type, maar modelletje nieuwer en werkt prima. Bestel ze nu ook op internet, maar dan ben je nog ¤80 kwijt.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.
Ik lees ondertussen wat op internet en ik zie wel dat er inderdaad best veel komt te kijken bij het kopen van zo'n schoen. Ik gooi jullie advies ook zeker niet in de wind. Vind het alleen zonde om teveel geld te betalen voor dezelfde schoen.. Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Probleem is wel dat ik niet echt weet hoe ik moet lopen. Meestal als ik 'ren' dan loop ik redelijk door, ik rust in ieder geval niet bij het landen, zodat ik weinig last op mijn knieën krijg. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik kan het ook niet echt goed uitleggen.
Dat is die aan het Hoornse Diep toch? Daar heb ik mijn huidige schoenen gekocht en was aardig schot in de roos. Je moet daar idd een stukje rennen en dat nemen ze op voor analyse. En er werkt wel een aardige gast. Zou wel rekenen op 100+ euro alleen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Ik loop relatief veel wedstrijden. Zeker in het voorjaar en zomer staan er veel 5 en 10k's op het programma! Die dingen krijgen de kans niet hoor om te verharden.quote:Op donderdag 18 november 2010 09:33 schreef thijsdetweede het volgende:
Het concept van aparte wedstrijdschoentjes heb ik dan weer nooit zo begrepen. Ik wil mijn schoenen altijd even inlopen, en wat is het nut van een paar dat in de kast weg staat te verharden?
Hoe gaat zo'n test?quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Net een VO2max test gedaan en het resultaat was lang niet slechtMijn waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Lance Armstrong
Het enige verschil is dat hij echt wat heeft gepresteerd, en ik niet haha.
Als je begint is rustig opbouwen nog belangrijker dan topschoenen. Zelfs met goede schoenen moet je niet ineens een 10K willen lopen in <40 min. Ik loop niet veel (gemiddeld 10km in de week), en m'n eerste echte hardloopschoenen waren Asics van 30 euro van Scapino. Nu heb ik een paar Nike air Pegasus uit de aanbieding (50 euro). Die heb ik bij Run2Day gekocht, maar ze hadden toen ook al bijna geen nieuwe schoenen in de prijsklasse 80 tot 100 euro. Juist omdat ik zo weinig loop had ik er niet meer voor over, maar de verkoper probeerde me natuurlijk toch de Asics gel Nimbus van 150 euro aan te smeren.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.
Ik lees ondertussen wat op internet en ik zie wel dat er inderdaad best veel komt te kijken bij het kopen van zo'n schoen. Ik gooi jullie advies ook zeker niet in de wind. Vind het alleen zonde om teveel geld te betalen voor dezelfde schoen.. Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Probleem is wel dat ik niet echt weet hoe ik moet lopen. Meestal als ik 'ren' dan loop ik redelijk door, ik rust in ieder geval niet bij het landen, zodat ik weinig last op mijn knieën krijg. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik kan het ook niet echt goed uitleggen.
Ik zat op een fiets, waarbij ik een mondkapje opkreeg die verbonden was met een computer. Met dit kapje werd de CO2 en VO2 gemeten en daarbij kan er een berekening gemaakt worden door de pc om tot een VO2max (VO2/ml/min/kg) te komen.quote:
Hehe, jammer dat het niet zo'n grote voorspellende waarde heeft, betekent wel dat je goed fit bent.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Ik ben afgelopen week wel bij de decathlon in Amsterdam geweest. Hele wintergarderobe aangeschaft voor 70 euro![]()
Net een VO2max test gedaan en het resultaat was lang niet slechtMijn waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Lance Armstrong
De soort schoenen die je koopt moeten geschikt voor je zijn (neutraal-antipronatie) en je afgestemd zijn op je gewicht en breedte van je voet. Als dat goed is maakt het niet zo heel veel uit hoeveel hij kost, al zou een duurdere schoen meestal wel een stuk fijner lopen/ademen/etc. Ik loop op de Asics gel Cumulus en nog een paar voor tracks van Saucony, welke weet ik niet. Na de zevenheuvelen ga ik kijken voor een extra paar. Waarschijnlijk de cumulus weer en anders een ander paar dat me bevalt.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:44 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Als je begint is rustig opbouwen nog belangrijker dan topschoenen. Zelfs met goede schoenen moet je niet ineens een 10K willen lopen in <40 min. Ik loop niet veel (gemiddeld 10km in de week), en m'n eerste echte hardloopschoenen waren Asics van 30 euro van Scapino. Nu heb ik een paar Nike air Pegasus uit de aanbieding (50 euro). Die heb ik bij Run2Day gekocht, maar ze hadden toen ook al bijna geen nieuwe schoenen in de prijsklasse 80 tot 100 euro. Juist omdat ik zo weinig loop had ik er niet meer voor over, maar de verkoper probeerde me natuurlijk toch de Asics gel Nimbus van 150 euro aan te smeren.
Dus mijn persoonlijke ervaring is dat het niet perse >100 hoeft te kosten om blessurevrij te lopen.
adblock staat aan danquote:Op donderdag 18 november 2010 18:50 schreef 1517 het volgende:
Ik zie alleen 'stuur jezelf een privebericht' 'bekijk het profiel van 1517'
dat zou het wel eens kunnen zijn ja!quote:
85 ml/kg/min? Da's fors.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Ik ben afgelopen week wel bij de decathlon in Amsterdam geweest. Hele wintergarderobe aangeschaft voor 70 euro![]()
Heb ook 1 waarde die op de 90 zat, maar over alle echt inspannende minuten kwam ik uit op een waarde van rond de 83 ofzo. Ik heb die test als proefpersoon op het lab gedaan van mijn opleiding (bewegingswetenschappen)quote:Op vrijdag 19 november 2010 09:49 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
85 ml/kg/min? Da's fors.
Waar heb je de test gedaan?
Nette waarden, duurtalent heb je. Zelf kwam ik nooit verder dan 79 (als wielrenner). Was je ook nerveus? In de wetenschap dat je binnen pak en beet 25 min helemaal naar de kloten gaat werd ik altijd nerveusquote:Op vrijdag 19 november 2010 13:18 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Heb ook 1 waarde die op de 90 zat, maar over alle echt inspannende minuten kwam ik uit op een waarde van rond de 83 ofzo. Ik heb die test als proefpersoon op het lab gedaan van mijn opleiding (bewegingswetenschappen)werden nog meer dingen gemeten en dit was een onderdeel. De rest ging over maximale spierkracht ofzo, maar dat was niet helemaal goed gegaan. Was dan ook een pilot test met mij.
Nee was niet nerveus eigenlijk, enkel nieuwsgierig. En zodra de test start is mijn hoofd leeg en gaat het enkel om het lichaam zo lang mogelijk aan het werk te houdenquote:Op vrijdag 19 november 2010 15:37 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Nette waarden, duurtalent heb je. Zelf kwam ik nooit verder dan 79 (als wielrenner). Was je ook nerveus? In de wetenschap dat je binnen pak en beet 25 min helemaal naar de kloten gaat werd ik altijd nerveusZou het niet beter zijn zo'n test op de loopband te doen?
Ik heb in Valkenswaard maar kort gelopen, de 7.1. valkenloop is trouwens wel een leuke koers, prima organisatiequote:Op vrijdag 5 november 2010 01:55 schreef jde_kok het volgende:
Ideetje om te meeten na de 7-heuvelenloop?
Morgen bikkeltraining en komende week door cursus en concert weinig training. Ik loop op zondag 14-11 mijn laatste 1/2 van het jaar in Valkenswaard. Het voelt allemaal goed, dus eindelijk eens onder de 1.30... I hope so!
Heb je daar wat bronnen voor? laat maarquote:Op vrijdag 19 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Nee was niet nerveus eigenlijk, enkel nieuwsgierig. En zodra de test start is mijn hoofd leeg en gaat het enkel om het lichaam zo lang mogelijk aan het werk te houden![]()
Een test op een loopband zou denk ik niet beter zijn. In eerste instantie is uit wetenschappelijk onderzoek al eerder vastgesteld dat zo'n maximaaltest op de fiets de beste manier is om de duurconditie vast te stellen. Waarschijnlijk heeft het denk ik ook wel te maken met het feit dat iedereen kan fietsen tot een bepaald tempo waarbij de conditie het gaat afleggen om een bepaalde kracht te leveren voor de benodigde inspanning. Zowel voor een baanwielrenner als een klimmer zou dit in principe geen verschil maken. Als je de test op een loopband zou uitvoeren, kan het naar mijn idee nog wel uitmaken of je aanleg hebt voor sprinten of duurlopen. Zijn twee verschillende soorten condities en disciplines die mogelijk de resultaten kunnen beïnvloeden. Als sprinter ben je anaeroob juist heel sterk, terwijl aeroob in verhouding veel lager is, en een duursloper heeft dit precies andersom. Op een fietstest wordt enkel de aerobe conditie gemeten, waarbij het bij een hardlooptest dit niet heel duidelijk is.
Tenminste, dit is wat ik er van zou maken met mijn inzichtof het ook echt de daadwerkelijke reden is weet ik niet. Ik weet iig dat de fietstest de gouden standaard is. Mocht ik er onderzoek naar ga doen, zal ik het wel laten weten hoe het zit
Zie mijn foto in dit topic. Loop gewoon wedstrijden in lange broek hoor. Denk dat morgen 85% met lange broek loopt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 20:55 schreef BB-Pieter het volgende:
Alle 7^^ loopers heel veel succes morgen!
Mijn kledingadvies loop je 1:10 uur of sneller of heb je het heel snel warm: korte mouwen en termo met korte mouwen. Uiteraard korte broek.
Loop je boven de 1:10 dan uiteraard korte broek (zijn er wedstrijdlopers/ recreanten die in wedstrijden met lange broek lopen? Nee toch?) of 3 kwart tight en termoshirt en loopshirt met lange mouwen.
Voor beide geldt wat mij betreft dunne handschoenen kan, maar hoeft niet.
Zet em op!
Iedereen kan fietsen, maar bij heel hard/zwaar verzet zoals bij RPM ga ik enorm snel verzuren in mijn bovenbenen. Dan wordt het maximale resultaat weer negatief beinvloed door wat je benen aankunnen denk ik.quote:Op vrijdag 19 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Een test op een loopband zou denk ik niet beter zijn. In eerste instantie is uit wetenschappelijk onderzoek al eerder vastgesteld dat zo'n maximaaltest op de fiets de beste manier is om de duurconditie vast te stellen. Waarschijnlijk heeft het denk ik ook wel te maken met het feit dat iedereen kan fietsen tot een bepaald tempo waarbij de conditie het gaat afleggen om een bepaalde kracht te leveren voor de benodigde inspanning.
Lekker is dat danquote:Op zondag 21 november 2010 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Vriendin die vanuit Amsterdam zou komen meedoen belt net: de NS is iets te optimistisch geweest met de melding dat de treinen vandaag weer normaal zouden rijden. Ze is met 'n enorme massa lopers via Schiphol gestuurd en staat nu, met 'n enorme massa lopers, op Utrecht CS. Ze gaan de trein van 11:53 nemen maar dit gaat natuurlijk erg krap worden (Utrecht-Nijmegen is een uur rijden).
klopt, maar zo zwaar wordt het alleen als je een onmenselijke duurconditie hebtquote:Op zondag 21 november 2010 11:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
Iedereen kan fietsen, maar bij heel hard/zwaar verzet zoals bij RPM ga ik enorm snel verzuren in mijn bovenbenen. Dan wordt het maximale resultaat weer negatief beinvloed door wat je benen aankunnen denk ik.![]()
Ik heb ooit zo'n test op de loopband gedaan, en verwacht binnenkort bij een sportarts het nog een keer te herhalen. Ik ben dit hele jaar al aan het kloten met mijn duurloop-vermogen en het wordt steeds erger....... Kan gewoon niet meer langer dan een paar minuten achter elkaar lopen zonder wandelpauze en er zit ook totaal geen progressie in .Alleen op de loopband kan ik op stand 8.5 km/u het lopen langer dan 10 minuten volhouden
quote:Moving Time Gem. HS
1 00:04:35 169
2 00:04:32 182
3 00:04:35 187
4 00:04:33 188
5 00:04:32 190
6 00:04:35 187
7 00:04:21 188
8 00:04:33 189
9 00:04:25 188
10 00:04:12 187
11 00:04:46 189
12 00:04:09 190
13 00:04:12 189
14 00:03:54 189
15 00:03:53 194
Valt opzich mee hoor. De echt snelle lopers lopen vrij vlak en alleen de eerst 5km die alleen stijgen ietsjes langzamer dan de rest omdat er nog een zware 11de kilometer (langs hotel Erica, waar de topatleten allemaal zitten) bij de laatste 5km zit. Daarna gaat het inderdaad erg hard, want de Kwabbenberg en de laatste 200m stellen weinig voor.quote:Op zondag 21 november 2010 20:19 schreef ShadyLane het volgende:
Ziet er goed uit allemaal! Iedereen proficiat met de mooie tijden (en meestal zelfs p.r.'s. Beertenderrr zelfs onder het uur!) En Wolfje je bent gewoon terug aan het komen, als testloop was dit inderdaad erg geschikt.
Ik blijk extreem vlak gelopen te hebben: 26:20 52:38 1:18:41
Dat geeft wel aan hoe zwaar ik het had, want vrijwel iedereen loopt op de laatste, merendeels dalende kilometers 'n stuk harder. Ik nauwelijks, was allang blij dat ik het tempo enigszins kon vasthouden.
Vorig jaar liep ik nog met gemak mee met de 7H, maar dit hele jaar is het al bagger en het wordt alleen maar erger.quote:Op zondag 21 november 2010 19:09 schreef beertenderrr het volgende:
Wel vervelend zeghoe kan dat? Je ging toch altijd best wel goed op de lange afstanden als ik het me goed herinner!
Ik had het ook wat meer op moeten bouwen, maar het was een test en hopelijk heb ik zo volgende week minder spierpijnquote:Op zondag 21 november 2010 22:06 schreef DeeBee het volgende:
5 x 1 kilometer op (bijna) wedstrijdtempo is dan ook aardige harde training!
Zo hard train ik amper...heb toch best veel duurvermogen gedaan de laatste maanden en dat bevalt ook wel.Al merk ik dat ik wel wat meer trimloopjes en interval erbij moet doen om op de 10 en 15 verder vooruit te gaan, toch die snelheid-hardheid die je beetje moet opbouwen voor je lichaam...
M'n basis 'wedstrijd-snelheid' moet nog net dat laatste stapje maken richting die 15 km/h!
Ik denk dat ik idd wel iets te hard gestart ben, maar aan de andere kant kon ik ook niet echt inhouden. Heel veel marge zou ik niet overhouden om onder het uur te duiken als ik de eerste 5km rustig aan zou doen. Daarnaast wist ik dat die laatste 5km relatief makkelijk waren, dus heb ik het er op gegokt. Ik wilde mijzelf ook niet sparen, dus ben uiteindelijk maar vol goede moed doorgegaan op dat tempoquote:Op zondag 21 november 2010 21:54 schreef DeeBee het volgende:
5 km: 21:11
10 km: 41:56 (20:45)
15 km: 1:02:19 (20:23)
Ik voelde mij gisterochtend ineens belabberd, keelpijn enzo, gisteravond zelfs beetje gloeien erbij. Vannacht ook niet top geslapen, dus beetje dubbel gevoel afgereisd, want had echt vertrouwen in een dik PR wel gezien m'n PR op de halve en trainen van de laatste tijd... Maar ja, rond de start ging het wel weer beetje. Kon m'n thermoshirt niet vinden vanochtend, dus noodgedwongen maar in korte mouwen shirt + loophemdje gegaan + korte broek, maar gelukkig viel het mee. Ben (expres) niet zo hard gestart, ook omdat ik mijzelf niet over de kop wilde lopen eerste stuk en ik afwachten vond hoe ik ervoor zou staan en m'n lichaam zou reageren, maar ging best prima. Stuk naar Zevenheuvelenweg toe was beetje irritant met wind tegen en vooral bij het opdraaien van de 7H-weg kreeg ik klapje, dat eerste klimmetje verteerde ik echt slecht.Maar stukje naar beneden hield ik veel meer tempo dan de rest en bij het laatste klimmetje ging het al beter op de weg en dat stuk naar beneden naar 10 kilometer punt is dan heerlijk. Stuk omhoog toen ging ok, in 4:20 van 10-11 km en vooral na 12 kilometer echt versneld, laatste 2 kilometer gingen ook in 7:45 dus wat dat betreft wel blij dat ik toch aardig diep kon gaan en er een PR inzat, helaas net geen 1:01.
@beertenderrr: erg nette tijd hoor, maar dat had ik ook wel verwacht na je < uur split op de 1/2 marathon op het 15k punt.Over dat stukgaan, op zich niks mis mee natuurlijk, maar misschien iets te hard gestart?
Want veel mensen lopen 2e stuk wel sneller en misschien iets te diep gegaan op dat eerste lange stuk valsplat? Al blijft dat altijd afwachten, je loopt ook niet eens een minuut harder dan in de laatste 5 kilometer of zo als je daar wat meer 'spaart', dat is lastig in te schatten...
Ik kon gelukkig wel 2e deel harder lopen en van 5-15 kilometer liep ik 41:08 wat ongeveer 2e tijd ooit op de 10 is voor mij of zo.Maar wat jde_kok zegt, misschien hebben wij weer teveel laten liggen in de eerste 5 voor een echte toptijd...who knows.
Maar denk dat het verzuren gevoel enzo wel te maken mee heeft dat je iets te lang al over je omslagpunt ging op een van de eerdere klimmetjes ivm een normaal vlak parcours.
Zou het kunnen door een ijzer tekort? Heb ik hier op de vereniging ook al een paar keer gehoord. Mogelijk dus een hardlopers dingetje, verder geen verstand van. En heb je ook al bloed onderzoek laten doen? Hopelijk iig niets ernstigs wat moeilijk te verhelpen is!quote:Op zondag 21 november 2010 21:43 schreef computergirl het volgende:
[..]
Vorig jaar liep ik nog met gemak mee met de 7H, maar dit hele jaar is het al bagger en het wordt alleen maar erger.
De huisarts weet er ook geen raad mee, ik wacht nu op uitslag van schildkliertest wat een verklaring zou kunnen zijn waarom ik nu alleen korte stukjes op slakkentempo kan lopen (en dan voelen alsof ik Usain Bolt eruit heb proberen te lopen.....)
Als dat het niet is maar door de SportMedischAdvies centrum, voor een inspanningstest.
Ik ben het echt spuugzat!
en natuurlijk allemaalvoor de 7H resultaten
Klopt ook helemaal.quote:Op maandag 22 november 2010 09:26 schreef e-runner het volgende:
Mooie tijden voorbij zien komen, paste mooi in het rijtje van het WR![]()
Gefeliciteerd allemaal.
Mensen blijven zich verbeteren of werken langzaam naar hun oude niveau toe. Leuk om te lezen!
@Beertender, ik ken het gevoel wat je had. Ik denk dat het "probleem" nu is dat je weet dat een bepaalde tijd in de benen hebt en daarna toe gaat lopen. Eerst ging je onbevangen weg en was een goede tijd nog een verassing. Maar nu weet je: ik kan onder het uur en start je daar ook op.
Daardoor loop je natuurlijk wel meteen een hard tempo. Ik merkte pas bij m'n 10 dat ik ook flink stuk ging op het eind, puur omdat ik het niet gewend was zo lang dat harde tempo vast te houden. Ik denk dat je daarvoor gewoon wat meer snelle wedstrijden moet lopen zodat je eraan went. Alleen harde tempo's op de baan brengen je er niet, tenminste dat is mijn ervaring.
quote:Op maandag 22 november 2010 09:07 schreef beertenderrr het volgende:
Zou het kunnen door een ijzer tekort? Heb ik hier op de vereniging ook al een paar keer gehoord. Mogelijk dus een hardlopers dingetje, verder geen verstand van. En heb je ook al bloed onderzoek laten doen? Hopelijk iig niets ernstigs wat moeilijk te verhelpen is!
Het is natuurlijk ook maar een benadering. Waarschijnlijk moet ik nog wat sneller zijn op de 5km, want ik was meestal wat sterker in de korte afstanden.quote:Op dinsdag 23 november 2010 18:59 schreef bananablues het volgende:
@computergirl: Dat is echt supervervelend! Dat je echt heel graag wilt maar je lichaam het niet doet. Veel sterkte. Ik hoop dat ze wat kunnen vinden. Weet je al de oorzaak van de bloedarmoede?
@No-P. *Kijkt naar zichzelf* Helaas klopt die theorie niet altijd. Komt denk ik omdat ik vooral korte afstand interval had gedaan en minder duurvermogen.
Zet je ook een tijd voor je doel? En hoe wil je die doelen gaan bereiken?
Mooi streven, als ik zie wat jij op de 7HL hebt gedaan denk ik dat die 5km onder de 20 geen probleem moet zijn met intervaltraining om je snelheid te verhogen. Mijn snelste 5km staat op 19:37 (deels onverhard). Wat loop jij op de coopertest?quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:10 schreef No-P het volgende:
Na de zevenheuvelenloop moet ik me maar weer een nieuw doel stellen. Ik ga eerst weer terug naar de 5km, daar heb ik nog 21:59 staan. Deze wil ik terugbrengen naar een sub20 tijd. Dat wordt doel 1. Hierna wil een tijd van 19:15 halen, want theoretisch zou ik dan de 10k in een sub40 tijd kunnen lopen. Dat is dan doel 3.
Haalbaar? Natuurlijk, als ik serieus blijf lopen, alhoewel dat waarschijnlijk niet op korte termijn gaat lukken.
Doel 1: sub20 5k
Doel 2: sub19:15 5k
Doel 3: sub40 10k
Maar nu eerst een periode van relatieve rust.
Ik heb de 7H gelopen met een lange broek (geen tight) en een dun shirt met korte mouwen (achteraf gezien had ik ook alleen het Radboud-hempje aan kunnen trekken). Ik krijg het al heet bij de gedachte aan termo-shirts!quote:Op zaterdag 20 november 2010 20:55 schreef BB-Pieter het volgende:
Alle 7^^ loopers heel veel succes morgen!
Mijn kledingadvies loop je 1:10 uur of sneller of heb je het heel snel warm: korte mouwen en termo met korte mouwen. Uiteraard korte broek.
Loop je boven de 1:10 dan uiteraard korte broek (zijn er wedstrijdlopers/ recreanten die in wedstrijden met lange broek lopen? Nee toch?) of 3 kwart tight en termoshirt en loopshirt met lange mouwen.
Voor beide geldt wat mij betreft dunne handschoenen kan, maar hoeft niet.
Zet em op!
Er zijn geloof ik niet eerder 5km loopjes hier in de buurt en om voor 5km nou ver te gaan reizen... Ik ga mezelf wel af en toe testen met testloopjes, maar die plan ik niet en doe ik als ik me goed voel en de tijd er voor heb. Misschien nog een keer een crossjeloopje her en der.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:15 schreef bananablues het volgende:
Klinkt goed. Maar waarom niet eerder alvast wat 5k's? Kan je je progressie testen en is volgens mij ook best goed.
Kreeg net een email van de CPC. Zie dat ze deze keer aan startvakken doen.
Heb me maar gelijk ingeschreven voor de 10km. Wil graag eerst de 10km onder de 40 lopen voordat ik meer ga lopen!
Coopertest heb ik al jaren niet meer gedaan. Ik loop nu sinds drie maanden 2x (en een paar keer 3x) in de week. De rest van het jaar heb ik gemiddeld 1x in de week getraind. Denk dat ik op het moment nog een redelijke progressie kan maken met 2x in de week door blijven trainen, waarvan 1 een snelheidstraining is en 1 een duurloop. Sub20 denk ik dat ik wel redelijk snel haal (liep de laatste 2km van de 7heuvelen in 3:55 en 3:52 al daalt het wel wat daar (24m en 17m))quote:Op donderdag 25 november 2010 22:17 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Mooi streven, als ik zie wat jij op de 7HL hebt gedaan denk ik dat die 5km onder de 20 geen probleem moet zijn met intervaltraining om je snelheid te verhogen. Mijn snelste 5km staat op 19:37 (deels onverhard). Wat loop jij op de coopertest?
Dat klinkt interessant. Ik wil ook wel bij een loopgroepje meedoen, maar de tijden van de rustige groepen van de LRCC schikken mij helemaal niet. Kan je mij een PM sturen met wat informatie over deze groep? Qua niveau zullen we aan elkaar gewaagd zijn, zie ikquote:Op zaterdag 27 november 2010 07:30 schreef Jojogirl het volgende:
En ik heb inmiddels 2 keer met de loopgroep waar ik een maandje meeloop gelopen. Woensdagavond op de weg (loop die opbouwend in intensiteit was van Z1 naar Z3) en gisterenavond extensieve intervallen op de baan. De groep heeft weinig verplichtingen en een erg ontspannen sfeer dus ik voelde me meteen al prima thuis. Ook qua nivo pas ik er wel tussen, al was ik bij de baantraining wel echt dik de langzaamste (die schijnt vooral door de die-hards bezocht te worden hoorde ik woensdags al). Helaas kan ik de komende week ff niet meetrainen, maar ik denk wel dat ik na die maand lid word
Ik denk dat ik met mijn telefoon meer kan, ik had vandaag bedacht om toch maar voor de telefoon te gaan. Wel bedankt voor je input.quote:Op zaterdag 27 november 2010 19:38 schreef joers1 het volgende:
Ik kan uit ervaring zeggen, dat de Polar RS300x (met footpod) en prima set is. Accuraat en doelmatig. Ik persoonlijk neem mijn iphone niet mee tijdens het lopen, veel te groot en ik vind het niet prettig.
Het hholroge van Polar doet zn werk uitstekend. Ik sluit m thuis aan op mijn Mac en haal dan alle trainingsdata zo naar polarpersonaltrainer.com.
Als ik jou was...dan wist ik het wel
Voor 150 125 euro heb je tegenwoordig al een Garmin Forerunner 305quote:Op zaterdag 27 november 2010 16:06 schreef PiRANiA het volgende:
Ik zit te twijfelen. Dit polar horloge kopen? Of deze bluetooth heartrate monitor voor bij mijn telefoon.
-Ook muziek op luisterenquote:Op zaterdag 27 november 2010 22:41 schreef joers1 het volgende:
Wat kun je écht méér met je telefoon dan? (los van de looks)
Band om mijn middel denk ik. Vocht is inderdaad iets om aan te denkenquote:Waar ga je die telefoon laten? Armband? Broekzak? Wat denk je van vocht en je telefoon? Zijn zaken om mee te nemen in de besluitvorming.
Dan kun je ook een Garmin Forerunner kopen...zie je de door jouw gewenste plaatjes en grafiekjes ookquote:Op zondag 28 november 2010 12:08 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
-Ook muziek op luisteren
- Directe grafiekjes
-GPS (en dus op een kaartje zien waar ik heb gelopen)
-Draadloos uploaden naar zo'n tracking site.
[..]
Band om mijn middel denk ik. Vocht is inderdaad iets om aan te denken.
wel extra veel wind, brrrrrrrr windchillquote:Op maandag 29 november 2010 22:42 schreef kepler het volgende:
Ik ga donderdag hardlopen op het strand, kijken of dat beter is voor mn knieOok weinig last van de sneeuw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |