quote:
Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
Dat hangt van de gelopen wedstrijd en de wedstrijd in het vooruitzicht af. Ik denk dat er geen formule voor is, maar dat je gevoel bepaalt.
Ik deed altijd 2 dagen rust, wandelen doe je toch wel elke dag. Evt. een hersteltraining op een van de twee dagen. Wandelen of fietsen heeft hetzelfde effect. Dus als je zondag een wedstrijd gelopen hebt:
Zondag wedstrijd
Maandag & dinsdag: rust, dan wel herstel
Woensdag: duurloop (voelde me vaak heel goed, dus ik moest mezelf altijd dwingen niet te hard van stapel te lopen)
Donderdag: Interval, zoals elke donderdag. Ik deed bij voorkeur altijd de wat langere intervallen: 1000m bijv.
Vrijdag: Korte duur
Zaterdag: Rust/wandelen/fietsen
Zondag: Wedstrijd
Grappig is dat ik daarna als wielrenner de vrijdag en zaterdag altijd omdraaide. Twee dagen achter elkaar fietsen lijkt een versterkend effect te hebben, terwijl twee dagen achter elkaar lopen heel anders aanvoelt.
In grote lijnen: Gevoel bepaalt, maar voor het idee, 2 dagen niet te veel inspannen na de wedstrijd. Prop er nog een interval en een duurtraining in om 'scherp' te blijven. Je bent immers ook gewend om te trainen en je wil niet met je volle stramme spieren een wedstrijd lopen. Als je meer loopt kan je wedstrijden gaan meenemen in je training. Dus in voorbereiding op een HM of Marathon ga je dan wekelijk 10k's en 10mijl lopen. Dan moet je wel zeker zijn dat je dat aan kan, anders werkt het averechts.
Grappig wel dat ik maar 1x 2 wedstrijden in 8 dagen heb gelopen en dat mn beste tijden waren op de HM en 10mijl.
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain