Is niet slecht op een 3 km. Ik vermoed dat ik ook zo rond die tijd zal lopen inmiddels.quote:Op zondag 14 november 2010 12:14 schreef beertenderrr het volgende:
Goed bezig e-runnermooie tijd! Nieuw pr moet er vast nog wel inzitten
Gister heb ik mijn pr op de 3km verbroken: 10:4916.6 km/h gemiddeld. Gaat de goede kant op zo
maar het moet nog wel wat harder. Wil toch een keer de 18 aanraken.
@bananablues welkom terughopen dat je snel weer bent waar je was gebleven.
Je snelheid komt wel weer terug, al is het in het begin wel even weg. In het begin valt het vies tegen maar je past je snel aan zo heb ik gemerkt.quote:Op zondag 14 november 2010 11:41 schreef bananablues het volgende:
[me=bananablues] meldt zich ook weer eens.
[/me]
Eindelijk de oorzaak van mijn liesproblemen gevonden: mijn hardloopschoenen.
Nu weer aan het opbouwen. Doe al een hele tijd 2 rustige hardlooptrainingen per week, maar sinds kort dus zonder 4 dagen te moeten herstellen voor minder dan 30 minuten hardlopen.
Eind november maar eens kijken naar hoe het ervoor staat in een 5km loopje. Heb nog 2x per week gezwommen en fiets nog naar m'n werk, dus conditie zal niet slecht zijn. Snelheid daarentegen....
Over snelheid gesproken, snelle tijden komen hier langs! Gefeliciteerd!
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?quote:Op zondag 14 november 2010 23:08 schreef beertenderrr het volgende:
Je moet namelijk wel een week rusten om weer enigszins op je topniveau te komen.
In de laatste week verbeter je niet zoveel meer, maar je kunt jezelf wel teveel vermoeien.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
Mooie verbetering!quote:Op zondag 14 november 2010 17:44 schreef jde_kok het volgende:
Ja veel regen, niet te hard gelukkig. Het is wel mijn loopweer, dus vond het niet erg.
Het kan nu nog veel harder... Op naar de 1.25
Dat hangt van de gelopen wedstrijd en de wedstrijd in het vooruitzicht af. Ik denk dat er geen formule voor is, maar dat je gevoel bepaalt.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
wat heb je gedaan? een rustige bieravond na een zware interval sessie met shotjes zondag?quote:Op maandag 15 november 2010 23:25 schreef DeeBee het volgende:
Ik ga morgen en overmorgen nog even lopen voor de 7H als laatste voorbereiding denk ik, vandaag stond in het teken van herstellen van gisteravond!
Uhm, zorg dat je voldoende eet een paar uur voordien. Koop desnoods een Snickers. Ooit 130 min op een Snickers gelopen. DAt ging bestquote:Op dinsdag 16 november 2010 18:23 schreef 1517 het volgende:
Ik heb soms erg honger als ik 's avonds van school of werk thuis kom, maar eigenlijk wil ik dan direct gaan hardlopen. Maar weet niet zo goed of ik dan voor het eten zal gaan lopen of er na, hoe pakken jullie dat aan?
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huisquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:00 schreef ShadyLane het volgende:
Als ik eerst ga avondeten ga ik daarna niet meer, is mijn ervaring. Als ik korter dan twee uur na het eten ga hardlopen krijg ik last, als ik langer dan twee uur wacht heb ik echt geen zin meer. Als ik dus na het werk wil gaan lopen smeer ik 'n paar boterhammen, ga lopen, douchen en dan heb ik echt wel weer genoeg honger om het avondeten te gaan klaarmaken.
Op vakantie had ik geen goed pre hardloopvoedsel bij me, en liep ik om 6 uur sochtends ivm de hitte. Toen heb ik ontdekt dat een gelletje 10 minuten voor je weggaat ook prima werkt (ook voor 15 km).quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huis
Sindsdien druivesuiker mee tijdens duurloop en iets van yoghurt/koekjes/banaan voordat ik ga hardlopen
Ok, duidelijk. Ik vind het alleen jammer om in een winkel het dubbele te moeten betalen van wat zo'n schoen op internet kost.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:00 schreef DeeBee het volgende:
Schoenen moet je gewoon aan hebben gehad, stukje op lopen, paar modellen bekijken en verschillen kunnen voelen. Het liefste wil je ook nog dat je voettype bekend is, zodat je weet of je (anti-)pronatie schoenen nodig hebt of neutrale...
Schoenen kosten gewoon zo tegen de 100 euro, dat is veel, maar je haalt je gewoon super veel problemen op de hals door 'zomaar iets te kopen'.40-70e voor schoenen die je na 2 maanden blessures geven en je vervolgens uberhaupt niet meer aankan is veel 'duurder' dan de juiste schoenen kopen na gedegen advies. Per merk verschilt namelijk ook de leest en pasvorm en dat kan veel verschil maken...
Wat de anderen ook al zeiden, hardlopen is verder redelijk 'goedkoop' als sport, want je hoeft geen rackets of weet ik veel wat te kopen, je kan sportkloffie aan en desnoods 4x per week gaan als je de tijd hebt. Goede schoenen zijn echter essentieel, want blessures oplopen is het rotste wat je kan overkomen en verknallen sowieso je plezier in het lopen anders...
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:07 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja, geen schoen is dus hetzelfde. Asics ('mijn' merk), heeft schoenen van 40-160e, maar ook dus voor mannen/vrouwen, zware/lichte mensen, wedstrijden/trainingen, pronatie (corrigerend) / neutraal en ga zo maar door... Dat er een zelfde merkje op staat of ze 'op elkaar lijken' zegt dus helemaal niks over de schoen...
Je zou ergens advies kunnen vragen en alsnog via internet dezelfde schoenen proberen te zoeken, maar dat is gewoon schraal en meeste winkels zullen ook niet uitgebreid advies geven als je geen schoenen er koopt.![]()
En tsja, je hoeft je niet aan onze adviezen te houden natuurlijk, maar 3/4 mensen brengen onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde over, dus wat dat betreft zou ik het ook wel gek vinden als je er helemaal niet naar zou luisteren of het mee zou nemen in je beslissing.
Staar je aub niet blind op die goedkope prijs van die Mizuno's. Mizuno is gewoon een goed merk, daar ligt het niet aan. Ik ben ooit bij Runnersworld Eindhoven binnengelopen, loopanalyse gehad. Bleek dat ik antipronerende schoenen nodig had. (zoiets had ik nooit geweten). Paar modellen gepast en uiteindelijk op Saucony Omni uitgekomen. Pak nu jaarlijks hetzelfde type, maar modelletje nieuwer en werkt prima. Bestel ze nu ook op internet, maar dan ben je nog ¤80 kwijt.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.
Ik lees ondertussen wat op internet en ik zie wel dat er inderdaad best veel komt te kijken bij het kopen van zo'n schoen. Ik gooi jullie advies ook zeker niet in de wind. Vind het alleen zonde om teveel geld te betalen voor dezelfde schoen.. Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Probleem is wel dat ik niet echt weet hoe ik moet lopen. Meestal als ik 'ren' dan loop ik redelijk door, ik rust in ieder geval niet bij het landen, zodat ik weinig last op mijn knieën krijg. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik kan het ook niet echt goed uitleggen.
Dat is die aan het Hoornse Diep toch? Daar heb ik mijn huidige schoenen gekocht en was aardig schot in de roos. Je moet daar idd een stukje rennen en dat nemen ze op voor analyse. En er werkt wel een aardige gast. Zou wel rekenen op 100+ euro alleen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Ik loop relatief veel wedstrijden. Zeker in het voorjaar en zomer staan er veel 5 en 10k's op het programma! Die dingen krijgen de kans niet hoor om te verharden.quote:Op donderdag 18 november 2010 09:33 schreef thijsdetweede het volgende:
Het concept van aparte wedstrijdschoentjes heb ik dan weer nooit zo begrepen. Ik wil mijn schoenen altijd even inlopen, en wat is het nut van een paar dat in de kast weg staat te verharden?
Hoe gaat zo'n test?quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Net een VO2max test gedaan en het resultaat was lang niet slechtMijn waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Lance Armstrong
Het enige verschil is dat hij echt wat heeft gepresteerd, en ik niet haha.
Als je begint is rustig opbouwen nog belangrijker dan topschoenen. Zelfs met goede schoenen moet je niet ineens een 10K willen lopen in <40 min. Ik loop niet veel (gemiddeld 10km in de week), en m'n eerste echte hardloopschoenen waren Asics van 30 euro van Scapino. Nu heb ik een paar Nike air Pegasus uit de aanbieding (50 euro). Die heb ik bij Run2Day gekocht, maar ze hadden toen ook al bijna geen nieuwe schoenen in de prijsklasse 80 tot 100 euro. Juist omdat ik zo weinig loop had ik er niet meer voor over, maar de verkoper probeerde me natuurlijk toch de Asics gel Nimbus van 150 euro aan te smeren.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.
Ik lees ondertussen wat op internet en ik zie wel dat er inderdaad best veel komt te kijken bij het kopen van zo'n schoen. Ik gooi jullie advies ook zeker niet in de wind. Vind het alleen zonde om teveel geld te betalen voor dezelfde schoen.. Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Probleem is wel dat ik niet echt weet hoe ik moet lopen. Meestal als ik 'ren' dan loop ik redelijk door, ik rust in ieder geval niet bij het landen, zodat ik weinig last op mijn knieën krijg. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik kan het ook niet echt goed uitleggen.
Ik zat op een fiets, waarbij ik een mondkapje opkreeg die verbonden was met een computer. Met dit kapje werd de CO2 en VO2 gemeten en daarbij kan er een berekening gemaakt worden door de pc om tot een VO2max (VO2/ml/min/kg) te komen.quote:
Hehe, jammer dat het niet zo'n grote voorspellende waarde heeft, betekent wel dat je goed fit bent.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Ik ben afgelopen week wel bij de decathlon in Amsterdam geweest. Hele wintergarderobe aangeschaft voor 70 euro![]()
Net een VO2max test gedaan en het resultaat was lang niet slechtMijn waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Lance Armstrong
De soort schoenen die je koopt moeten geschikt voor je zijn (neutraal-antipronatie) en je afgestemd zijn op je gewicht en breedte van je voet. Als dat goed is maakt het niet zo heel veel uit hoeveel hij kost, al zou een duurdere schoen meestal wel een stuk fijner lopen/ademen/etc. Ik loop op de Asics gel Cumulus en nog een paar voor tracks van Saucony, welke weet ik niet. Na de zevenheuvelen ga ik kijken voor een extra paar. Waarschijnlijk de cumulus weer en anders een ander paar dat me bevalt.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:44 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Als je begint is rustig opbouwen nog belangrijker dan topschoenen. Zelfs met goede schoenen moet je niet ineens een 10K willen lopen in <40 min. Ik loop niet veel (gemiddeld 10km in de week), en m'n eerste echte hardloopschoenen waren Asics van 30 euro van Scapino. Nu heb ik een paar Nike air Pegasus uit de aanbieding (50 euro). Die heb ik bij Run2Day gekocht, maar ze hadden toen ook al bijna geen nieuwe schoenen in de prijsklasse 80 tot 100 euro. Juist omdat ik zo weinig loop had ik er niet meer voor over, maar de verkoper probeerde me natuurlijk toch de Asics gel Nimbus van 150 euro aan te smeren.
Dus mijn persoonlijke ervaring is dat het niet perse >100 hoeft te kosten om blessurevrij te lopen.
adblock staat aan danquote:Op donderdag 18 november 2010 18:50 schreef 1517 het volgende:
Ik zie alleen 'stuur jezelf een privebericht' 'bekijk het profiel van 1517'
dat zou het wel eens kunnen zijn ja!quote:
85 ml/kg/min? Da's fors.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Ik ben afgelopen week wel bij de decathlon in Amsterdam geweest. Hele wintergarderobe aangeschaft voor 70 euro![]()
Heb ook 1 waarde die op de 90 zat, maar over alle echt inspannende minuten kwam ik uit op een waarde van rond de 83 ofzo. Ik heb die test als proefpersoon op het lab gedaan van mijn opleiding (bewegingswetenschappen)quote:Op vrijdag 19 november 2010 09:49 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
85 ml/kg/min? Da's fors.
Waar heb je de test gedaan?
Nette waarden, duurtalent heb je. Zelf kwam ik nooit verder dan 79 (als wielrenner). Was je ook nerveus? In de wetenschap dat je binnen pak en beet 25 min helemaal naar de kloten gaat werd ik altijd nerveusquote:Op vrijdag 19 november 2010 13:18 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Heb ook 1 waarde die op de 90 zat, maar over alle echt inspannende minuten kwam ik uit op een waarde van rond de 83 ofzo. Ik heb die test als proefpersoon op het lab gedaan van mijn opleiding (bewegingswetenschappen)werden nog meer dingen gemeten en dit was een onderdeel. De rest ging over maximale spierkracht ofzo, maar dat was niet helemaal goed gegaan. Was dan ook een pilot test met mij.
Nee was niet nerveus eigenlijk, enkel nieuwsgierig. En zodra de test start is mijn hoofd leeg en gaat het enkel om het lichaam zo lang mogelijk aan het werk te houdenquote:Op vrijdag 19 november 2010 15:37 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Nette waarden, duurtalent heb je. Zelf kwam ik nooit verder dan 79 (als wielrenner). Was je ook nerveus? In de wetenschap dat je binnen pak en beet 25 min helemaal naar de kloten gaat werd ik altijd nerveusZou het niet beter zijn zo'n test op de loopband te doen?
Ik heb in Valkenswaard maar kort gelopen, de 7.1. valkenloop is trouwens wel een leuke koers, prima organisatiequote:Op vrijdag 5 november 2010 01:55 schreef jde_kok het volgende:
Ideetje om te meeten na de 7-heuvelenloop?
Morgen bikkeltraining en komende week door cursus en concert weinig training. Ik loop op zondag 14-11 mijn laatste 1/2 van het jaar in Valkenswaard. Het voelt allemaal goed, dus eindelijk eens onder de 1.30... I hope so!
Heb je daar wat bronnen voor? laat maarquote:Op vrijdag 19 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Nee was niet nerveus eigenlijk, enkel nieuwsgierig. En zodra de test start is mijn hoofd leeg en gaat het enkel om het lichaam zo lang mogelijk aan het werk te houden![]()
Een test op een loopband zou denk ik niet beter zijn. In eerste instantie is uit wetenschappelijk onderzoek al eerder vastgesteld dat zo'n maximaaltest op de fiets de beste manier is om de duurconditie vast te stellen. Waarschijnlijk heeft het denk ik ook wel te maken met het feit dat iedereen kan fietsen tot een bepaald tempo waarbij de conditie het gaat afleggen om een bepaalde kracht te leveren voor de benodigde inspanning. Zowel voor een baanwielrenner als een klimmer zou dit in principe geen verschil maken. Als je de test op een loopband zou uitvoeren, kan het naar mijn idee nog wel uitmaken of je aanleg hebt voor sprinten of duurlopen. Zijn twee verschillende soorten condities en disciplines die mogelijk de resultaten kunnen beïnvloeden. Als sprinter ben je anaeroob juist heel sterk, terwijl aeroob in verhouding veel lager is, en een duursloper heeft dit precies andersom. Op een fietstest wordt enkel de aerobe conditie gemeten, waarbij het bij een hardlooptest dit niet heel duidelijk is.
Tenminste, dit is wat ik er van zou maken met mijn inzichtof het ook echt de daadwerkelijke reden is weet ik niet. Ik weet iig dat de fietstest de gouden standaard is. Mocht ik er onderzoek naar ga doen, zal ik het wel laten weten hoe het zit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |