Ik ga begin 2011 verhuizen naar Londen. Ben drie jaar geleden begonnen met hardlopen en dit jaar begonnen met wedstrijden dus de 7H zou een leuke "afsluiter" van NL zijn. Ben de laatste maanden echt fanatiek bezig en al dat werk kon ik mooi in de 7H uittesten maar door alle drukte vergeten in te schrijven!quote:
Ach, tegenwoordig met databases en uitslagen.nl kan er een hoop geautomatiseerd worden hoor!quote:Op woensdag 10 november 2010 16:02 schreef koeii het volgende:
Ik heb 1.07 opgegeven en sta ook in geel. Zou idd leuk zijn als je soort van moet kwalificeren, maar naast 30.000 enveloppen dichtlikken ook nog eens voor elke persoon antecedentenonderzoek uit te voeren lijkt me nogal een werk..
@Pieter: Leuk verhaal wel. Als ik ooit nog eens een marathon zou lopen, zou het absoluut de Berenloop worden.
quote:Op woensdag 10 november 2010 17:54 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb 1 uur opgegeven en start in blauw.
Kwam er net achter dat ik op dezelfde dag eigenlijk een voetbalwedstrijd, Heerenveen, zou gaan kijken. Dus nog even kijken wat mijn voorkeur heeft...
Voor als je het gemist hebt.quote:Op dinsdag 9 november 2010 18:11 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik ga begin 2011 verhuizen naar Londen. Ben drie jaar geleden begonnen met hardlopen en dit jaar begonnen met wedstrijden dus de 7H zou een leuke "afsluiter" van NL zijn. Ben de laatste maanden echt fanatiek bezig en al dat werk kon ik mooi in de 7H uittesten maar door alle drukte vergeten in te schrijven!
Ben ook nog opzoek naar een britse variant van inschrijven.nl
Ha, ik mag ook in het rode vak beginnen (1:17). Je maakt ook nog een aardige kans om mij te verslaan omdat er weinig kracht in mijn lijf lijkt te zitten. Mijn strategie is nu om volgende week heel veel pasta te eten. En dan maar hopen dat het op zondag wel allemaal goed komt.quote:Op woensdag 10 november 2010 17:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik start in rood, had volgens mij 1:19 opgegeven, da's niet eens zo heel ver bezijden de waarheid.
Haile Gebreselassie stopt trouwens misschien toch nog niet met de topsport, staat nu op nu.nl
Ik ging vanmiddag ook toen ik dacht dat het droog was, fail.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:29 schreef Teteteterek het volgende:
Wilde ik net gaan lopen omdat het even een tijdje droog was
it's raining cats and dogs
Raad eens wie er 12km door die hoosbui heeft gelopen?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:29 schreef Teteteterek het volgende:
Wilde ik net gaan lopen omdat het even een tijdje droog was
it's raining cats and dogs
Nouja, ik loop in de zomers wel eens een 5 kilometer, na dat een paar keer gedaan te hebben kan ik die wel rond de 20 minuten lopen. Een 10 kilometer heb ik echter nog nooit gelopen, ik verwacht dat er ook wat meer training voor nodig is in vergelijking met 5 km, aangezien ik dan altijd al redelijk kapot ben. Maar er is niet ergens online een handig trainingsschema ofzo?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:59 schreef thijsdetweede het volgende:
@Spektor: Ligt totaal aan hoe getalenteerd je blijkt te zijn (in hardlopen), en hoe goed je algehele conditie is. IHA is 10km een forse afstand om mee te beginnen; doe eerst eens een rondje van 3-5km, en zie hoe lekker dat gaat. Waarbij 5 voor de meesten al pittig ambitieus is.
Volgens mij wel, ik heb mijn startnummer binnen, maar weet even niet zeker welke kleur die had. Blauw, kan dat? (Heb even bovenstaand gelezen, en dat lijkt me niet, heb denk ik 1.20 of 1.25 ingevuld) Ik heb de dam tot dam in 1.27 gelopen, dus het zou maar ietsje sneller hoeven dan dat tempo. Ik weet alleen niet zo goed waar ik sta momenteel. Deze week maar 1 x gelopen door superdruk werk en onverwachte kater, dus ik ga dit weekend nog wat lopen en dan dinsdag nog een terror interval training, en dan zie ik wel wat er uit komt. Ben benieuwdquote:Op maandag 8 november 2010 22:07 schreef ShadyLane het volgende:
En sta jij ook in een bijbehorend startvak?.
Schat je het in als haalbaar?
Ik denk niet dat er in krap twee weken nog veel snelheid te verwerven valt, dus ik zie het wel, het zal van de vorm van de dag afhangen.
Supercool zeg!! Die Berenloop klinkt ook heel leuk.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:24 schreef BB-Pieter het volgende:
Afgelopen zondag op Terschelling de Berenloop gedaan. (marathon) Was na Berlijn mijn tweede marathon in iets meer dan 4 weken. Had in Berlijn mijn PR op 3:19 gezet en was eigenlijk wel 'klaar' voor dit jaar. Geen PR aspiraties meer. (dacht ik)
Al met al, ben gestart en heb eerste helft in 1:40.54 gelopen met een groepje. Vanaf 21 km gas gegeven, want voelde mij topfit. Liep in de tweede helft 1:33.06, waardoor ik perongeluk opnieuw mijn PR verbeterde met 5 minuten. Kwam dus uit op 3:14.00.
Online trainingsschema's zijn iha ietwat conservatief, dus niet wat jij wil. Als je nu 5km a 4min/km loopt, dan zit het wel goed om het scherp aan te pakken. Ik zou denk ik in 2 of 3 stappen naar de 10km gaan, misschien zelfs er ietsje overheen als je voor de tijd gaat; je moet je ontzag voor de 10km kwijt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:52 schreef Spektor het volgende:
[..]
Nouja, ik loop in de zomers wel eens een 5 kilometer, na dat een paar keer gedaan te hebben kan ik die wel rond de 20 minuten lopen. Een 10 kilometer heb ik echter nog nooit gelopen, ik verwacht dat er ook wat meer training voor nodig is in vergelijking met 5 km, aangezien ik dan altijd al redelijk kapot ben. Maar er is niet ergens online een handig trainingsschema ofzo?
Lijkt me wel een goed idee. Wil wel een keer wat typen, op het moment even geen tijd voor, zal eind van de maand worden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 13:09 schreef 1517 het volgende:
Een aantal pagina's terug werd er wat informatie gegevens over trainingswijzes. Idee omdat in de OP te gooien?
Ik heb slechte ervaringen met slijtageslagen ( want dat moest het worden) in zulke weersomstandigheden, dus ik heb het even gelaten voor wat het was.quote:Op donderdag 11 november 2010 21:24 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Raad eens wie er 12km door die hoosbui heeft gelopen?Doorweekt tot op het bot, maar eigenlijk is het super lekker
Die 5 kilometers loop ik dus altijd in de zomermaanden. De eerste paar keren start ik veel te hard en kan ik het niet volhouden, dat gaat per week beter en uiteindelijk loop ik hem dan wel uit zonder te wandelen. Dit lijkt me eigenlijk niet de beste trainingsmethode, maar als ik rustig start dan merk ik dat ik vaak nog adem over heb aan het einde. Ik vind het nog wel lastig om zo'n loop goed op te bouwen. Hoe weet je of je niet te hard of te zacht start?quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:06 schreef thettes het volgende:
Als je 5 km na een paar keer al in 20 minuten kan lopen moet 10 kilometer absoluut geen probleem zijn lijkt me. Ik heb het idee dat je op een aardige basisconditie best ver kunt lopen, zolang je je maar bewust bent dat het inderdaad wel een heel stuk is, en dus goed indeelt.
Ik wist na een paar keer 5km ook ondertussen wel eens hoe zwaar het kan zijn, dus mijn 10k gewoon net iets rustiger begonnen en wonderlijk genoeg kun je dan meteen veel verder lopen.
Ik heb wel een redelijke basisconditie. Ik voetbal hiernaast ook nog, waarbij ik 2x in de week train + zondags een wedstrijd. Dat stukje ga ik straks even doorlezen, ben benieuwd!quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:36 schreef No-P het volgende:
Hardlopers zijn doodlopers.
Adem over na een training is juist goed, je bent aan het trainen geen wedstrijd aan het lopen. Af en toe mag het natuurlijk wel, maar daar moeten rustige trainingen tegenover staan. Bij duurlopen is het lopen belangrijker dan de snelheid.
Lees dit eens http://forum.fok.nl/topic/1552520/1/50#88212070
Sneller opbouwen naar de 10km kan ook nog wel, bijvoorbeeld in 5 weken. Doe dan bijvoorbeeld over 4 weken een testloopje op de 5 waar je wel hard gaat. Het ligt eraan wat voor een sporten je nu doet en hoe je conditie is, maar je zou wat 5kmloopjes kunnen omruilen met intervaltraining.
Ik loop dan in het begin nog een minuut of 24, vooral omdat ik dan rustpauzes moet nemen tussendoor, tegen het einde van de zomer (als de voetbal dus weer bijna begint) lukt het me wel om die tijd ergens tussen de 20 en 22 minuten te lopen, hoewel 19 ook wel eens gelukt is. Ik ga zo eerst die post van No-P eens doorlezen, dan zal ik wel eens beslissen wat ik doe. Bedankt voor de tips in ieder geval!quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:37 schreef DeeBee het volgende:
Maar wat is 'een minuut of 20'? Want als je het nu weer over uitlopen hebt zonder te wandelen is het een beetje vaag...
Als je regelmatig 20 minuten precies loopt in de zomer, dan moet het met 2 keer in de week wat meer duurwerk helemaal goedkomen met je 10 kilometer. Maar als 'rond de 20 minuten' eigen 24/25/26/28 minuten is dan is het al weer een ander verhaal...Plus dat elke keer harder proberen te lopen in training al helemaal niet het beste werkt, dat 'knallen' kan je beter bewaren voor een wedstrijdje zo nu en dan.
Maar aangezien je genoeg sport en dus sowieso al 5 kilometer kan lopen, moet je vooral niet zo hard lopen altijd en eens wat rustiger gaan (wat No-P ook zegt!). Op die manier went je lichaam beter aan langere belasting door hardlopen en voor je het weet loop je dan al 10 kilometer. Dan kan je in wedstrijdjes eens gaan proberen vervolgens de snelheid wat op te drijven, maar doe dat ook geleidelijk, want telkens keihard starten en het dan niet uitlopen en moeten wandelen kom je ook niet ver mee...
Dat is bij een wedstrijd een kwestie van ervaring. Er zijn ook lopers die in een wedstrijd puur op hartslag lopen. Dan lopen ze zo dat ze net onder een bepaalde hartslag blijven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:08 schreef Spektor het volgende:
[..]
Die 5 kilometers loop ik dus altijd in de zomermaanden. De eerste paar keren start ik veel te hard en kan ik het niet volhouden, dat gaat per week beter en uiteindelijk loop ik hem dan wel uit zonder te wandelen. Dit lijkt me eigenlijk niet de beste trainingsmethode, maar als ik rustig start dan merk ik dat ik vaak nog adem over heb aan het einde. Ik vind het nog wel lastig om zo'n loop goed op te bouwen. Hoe weet je of je niet te hard of te zacht start?
Ik ben ook zo'n voetballer, train 2 keer in de week en heb nog een wedstrijd. Interval training genoeg dus. Probeer eenmaal in de week, bij voorkeur twee dagen na een wedstrijd, een duurloop te doen. Een goede basisconditie heb je al als het goed is, richt je in eerste instantie puur op de afstand, snelheid komt wel.quote:Op zaterdag 13 november 2010 10:00 schreef e-runner het volgende:
[..]
Jij bent een voetballer en uit meerdere hardloopfora en uit ervaringen van voetballers die lopen is het gebleken dat veel voetballers goede lopers zijn. Die vaak zonder al te veel extra training goede tijden lopen. Blijkbaar is het zo dat in een wedstrijd- en voetbaltraining veel "intervaltraining" wordt gedaan.
Als je voor een goede 10 wil gaan zou ik werken aan wat meer duurvermogen, dus kijk of je tijd hebt voor een paar rustige trainingen. Bij deze trainingen gaat het erom om goed te lopen en de snelheid is minder belangrijk. Als je goed loopt ben je ook vrij snel hersteld.
Is niet slecht op een 3 km. Ik vermoed dat ik ook zo rond die tijd zal lopen inmiddels.quote:Op zondag 14 november 2010 12:14 schreef beertenderrr het volgende:
Goed bezig e-runnermooie tijd! Nieuw pr moet er vast nog wel inzitten
Gister heb ik mijn pr op de 3km verbroken: 10:4916.6 km/h gemiddeld. Gaat de goede kant op zo
maar het moet nog wel wat harder. Wil toch een keer de 18 aanraken.
@bananablues welkom terughopen dat je snel weer bent waar je was gebleven.
Je snelheid komt wel weer terug, al is het in het begin wel even weg. In het begin valt het vies tegen maar je past je snel aan zo heb ik gemerkt.quote:Op zondag 14 november 2010 11:41 schreef bananablues het volgende:
[me=bananablues] meldt zich ook weer eens.
[/me]
Eindelijk de oorzaak van mijn liesproblemen gevonden: mijn hardloopschoenen.
Nu weer aan het opbouwen. Doe al een hele tijd 2 rustige hardlooptrainingen per week, maar sinds kort dus zonder 4 dagen te moeten herstellen voor minder dan 30 minuten hardlopen.
Eind november maar eens kijken naar hoe het ervoor staat in een 5km loopje. Heb nog 2x per week gezwommen en fiets nog naar m'n werk, dus conditie zal niet slecht zijn. Snelheid daarentegen....
Over snelheid gesproken, snelle tijden komen hier langs! Gefeliciteerd!
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?quote:Op zondag 14 november 2010 23:08 schreef beertenderrr het volgende:
Je moet namelijk wel een week rusten om weer enigszins op je topniveau te komen.
In de laatste week verbeter je niet zoveel meer, maar je kunt jezelf wel teveel vermoeien.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
Mooie verbetering!quote:Op zondag 14 november 2010 17:44 schreef jde_kok het volgende:
Ja veel regen, niet te hard gelukkig. Het is wel mijn loopweer, dus vond het niet erg.
Het kan nu nog veel harder... Op naar de 1.25
Dat hangt van de gelopen wedstrijd en de wedstrijd in het vooruitzicht af. Ik denk dat er geen formule voor is, maar dat je gevoel bepaalt.quote:Op zondag 14 november 2010 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja, hoe zit dat eigenlijk met lopen in de laatste week? Ik hoor daar van collega's verschillende geluiden over. Alleen nog 'n beetje relaxed lopen en niet meer echt trainen, of kun je tot pak 'm beet woensdag nog wel redelijk ervoor gaan?
wat heb je gedaan? een rustige bieravond na een zware interval sessie met shotjes zondag?quote:Op maandag 15 november 2010 23:25 schreef DeeBee het volgende:
Ik ga morgen en overmorgen nog even lopen voor de 7H als laatste voorbereiding denk ik, vandaag stond in het teken van herstellen van gisteravond!
Uhm, zorg dat je voldoende eet een paar uur voordien. Koop desnoods een Snickers. Ooit 130 min op een Snickers gelopen. DAt ging bestquote:Op dinsdag 16 november 2010 18:23 schreef 1517 het volgende:
Ik heb soms erg honger als ik 's avonds van school of werk thuis kom, maar eigenlijk wil ik dan direct gaan hardlopen. Maar weet niet zo goed of ik dan voor het eten zal gaan lopen of er na, hoe pakken jullie dat aan?
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huisquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:00 schreef ShadyLane het volgende:
Als ik eerst ga avondeten ga ik daarna niet meer, is mijn ervaring. Als ik korter dan twee uur na het eten ga hardlopen krijg ik last, als ik langer dan twee uur wacht heb ik echt geen zin meer. Als ik dus na het werk wil gaan lopen smeer ik 'n paar boterhammen, ga lopen, douchen en dan heb ik echt wel weer genoeg honger om het avondeten te gaan klaarmaken.
Op vakantie had ik geen goed pre hardloopvoedsel bij me, en liep ik om 6 uur sochtends ivm de hitte. Toen heb ik ontdekt dat een gelletje 10 minuten voor je weggaat ook prima werkt (ook voor 15 km).quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook meestal, paar keer niks gegeten voor het rennen. Gaat meestal wel goed, maar 2 keer echt zware hongerklop (of hoe dat ook eet) gehad en dat is geen pretje 10k van huis
Sindsdien druivesuiker mee tijdens duurloop en iets van yoghurt/koekjes/banaan voordat ik ga hardlopen
Ok, duidelijk. Ik vind het alleen jammer om in een winkel het dubbele te moeten betalen van wat zo'n schoen op internet kost.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:00 schreef DeeBee het volgende:
Schoenen moet je gewoon aan hebben gehad, stukje op lopen, paar modellen bekijken en verschillen kunnen voelen. Het liefste wil je ook nog dat je voettype bekend is, zodat je weet of je (anti-)pronatie schoenen nodig hebt of neutrale...
Schoenen kosten gewoon zo tegen de 100 euro, dat is veel, maar je haalt je gewoon super veel problemen op de hals door 'zomaar iets te kopen'.40-70e voor schoenen die je na 2 maanden blessures geven en je vervolgens uberhaupt niet meer aankan is veel 'duurder' dan de juiste schoenen kopen na gedegen advies. Per merk verschilt namelijk ook de leest en pasvorm en dat kan veel verschil maken...
Wat de anderen ook al zeiden, hardlopen is verder redelijk 'goedkoop' als sport, want je hoeft geen rackets of weet ik veel wat te kopen, je kan sportkloffie aan en desnoods 4x per week gaan als je de tijd hebt. Goede schoenen zijn echter essentieel, want blessures oplopen is het rotste wat je kan overkomen en verknallen sowieso je plezier in het lopen anders...
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:07 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja, geen schoen is dus hetzelfde. Asics ('mijn' merk), heeft schoenen van 40-160e, maar ook dus voor mannen/vrouwen, zware/lichte mensen, wedstrijden/trainingen, pronatie (corrigerend) / neutraal en ga zo maar door... Dat er een zelfde merkje op staat of ze 'op elkaar lijken' zegt dus helemaal niks over de schoen...
Je zou ergens advies kunnen vragen en alsnog via internet dezelfde schoenen proberen te zoeken, maar dat is gewoon schraal en meeste winkels zullen ook niet uitgebreid advies geven als je geen schoenen er koopt.![]()
En tsja, je hoeft je niet aan onze adviezen te houden natuurlijk, maar 3/4 mensen brengen onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde over, dus wat dat betreft zou ik het ook wel gek vinden als je er helemaal niet naar zou luisteren of het mee zou nemen in je beslissing.
Staar je aub niet blind op die goedkope prijs van die Mizuno's. Mizuno is gewoon een goed merk, daar ligt het niet aan. Ik ben ooit bij Runnersworld Eindhoven binnengelopen, loopanalyse gehad. Bleek dat ik antipronerende schoenen nodig had. (zoiets had ik nooit geweten). Paar modellen gepast en uiteindelijk op Saucony Omni uitgekomen. Pak nu jaarlijks hetzelfde type, maar modelletje nieuwer en werkt prima. Bestel ze nu ook op internet, maar dan ben je nog ¤80 kwijt.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Precies, ik vind het ook zo dom om naar een winkel te gaan, gebruik te maken van hun hulp en vervolgens de schoen ergens anders kopen. Punt is wel dat die mizuno's flink in de aanbieding zijn bij plutosport. (Van 90 euro voor 40 euro..) Ik denk niet dat die hardloopwinkels aan zulke aanbiedingen doen.
Ik lees ondertussen wat op internet en ik zie wel dat er inderdaad best veel komt te kijken bij het kopen van zo'n schoen. Ik gooi jullie advies ook zeker niet in de wind. Vind het alleen zonde om teveel geld te betalen voor dezelfde schoen.. Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Probleem is wel dat ik niet echt weet hoe ik moet lopen. Meestal als ik 'ren' dan loop ik redelijk door, ik rust in ieder geval niet bij het landen, zodat ik weinig last op mijn knieën krijg. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik kan het ook niet echt goed uitleggen.
Dat is die aan het Hoornse Diep toch? Daar heb ik mijn huidige schoenen gekocht en was aardig schot in de roos. Je moet daar idd een stukje rennen en dat nemen ze op voor analyse. En er werkt wel een aardige gast. Zou wel rekenen op 100+ euro alleen.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:14 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Maar ik ga morgen zeker even kijken in de stad wat de prijzen zoal zijn. Wat is een goede hardloopwinkel in Groningen? Runnersworld? Zie dat zij wel een loopanalyse doen.
Ik loop relatief veel wedstrijden. Zeker in het voorjaar en zomer staan er veel 5 en 10k's op het programma! Die dingen krijgen de kans niet hoor om te verharden.quote:Op donderdag 18 november 2010 09:33 schreef thijsdetweede het volgende:
Het concept van aparte wedstrijdschoentjes heb ik dan weer nooit zo begrepen. Ik wil mijn schoenen altijd even inlopen, en wat is het nut van een paar dat in de kast weg staat te verharden?
Hoe gaat zo'n test?quote:Op donderdag 18 november 2010 16:18 schreef beertenderrr het volgende:
Net een VO2max test gedaan en het resultaat was lang niet slechtMijn waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Lance Armstrong
Het enige verschil is dat hij echt wat heeft gepresteerd, en ik niet haha.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |