Ik heb echt precies hetzelfdequote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:07 schreef Woodpecker het volgende:
Sinds de halve van Amsterdam (in drie seconden langzamer dan die van Utrecht) heb ik last van mijn linkerknie. Even rustig aan doen dus...
Ik heb expres het vondelpark 2x RECHTSOM gelopen vanavondquote:Op zondag 31 oktober 2010 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Het was ook wel een linksomdraaiend parcours natuurlijk, heeft er vast mee te maken...
Dankje! Ah ok topquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:32 schreef knnth het volgende:
Gefeliciteerd Hinder, ontzettende goede tijd!
Ik heb ook een vorm van PR bereikt vandaag na mijn 11k duinduurloop: voor het eerst 70k in een maand gelopen en nog steeds blessurevrij
Ik zou het vooral afwisselen. De ene keer 5km, daarna weer 10km. Daarna eens een 7,5km, en misschien een klein beetje opbouwen naar een 12km. Probeer ook verschillende routes te lopen. Het wordt dan nog leuker door de grotere variatie. En bovendien bevorder je vooral je snelheid met de kortere intervaltrainingen.quote:Op zondag 31 oktober 2010 18:57 schreef fokvragen het volgende:
Ik ben nu zo'n 2 maanden aan het hardlopen en loop altijd 6km. Nu wil ik dat graag langzaam aan uitbreiden naar 10km en dat vind ik dan ook wel lang genoeg voor een trainingsrondje. De evenementen ga ik eerst toch niet verder dan 10km lopen. Maar nu wil ik die 10km dan wel steeds sneller lopen. Ik loop de 6km nu in 34 min. Moet ik dan elke training die 10km lopen of kunnen er ook trainingen van bijv. 5km bij zitten?
Volgens mij wel goed resultaat, want dit haal ik uit een oud topic:quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:45 schreef Hinder het volgende:
En ik heb mijn eerste loop erop zitten! Het ging echt super. Leuke sfeer en super weer (veel zon en blauwe lucht). Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb ook flink sneller gelopen dan ik verwacht had, dus dat maakt het helemaal af
. Hieronder het verslag:
Het begon allemaal bij de start natuurlijk, en toen kwam ik erachter dat ik vrij ver achteraan stond. Daar viel natuurlijk niet veel meer aan te doen, dus moest ik in het begin flink gaan inhalen, want de 5km startte tegelijkertijd. Voor we het wisten klonk het startschot, en begon het vooraan te lopen. Het duurde uiteraard even voordat ik kon lopen. De eerste kilometers gingen moeizaam, want het tempo lag echt heel laag. Ik probeerde waar ik kon mensen in te halen. Over stoepen en door de buitenbochten. Ik begon wat meer op de route te letten, en toen viel het me op dat we afweken van de orginele route. Ik dacht bij mezelf: zit ik wel goed? Want ik wist dat de 5km over de weg zou lopen, waar ik op dat moment liep.
Een paar kilometer verder werd het wat duidelijker: er kwamen aan de andere kant van de pionnen al hardlopers aan. Het keerpunt van de 5km lag dus op de route van de 10km. Dat was oorspronkelijk dus niet zo. Richting de 5km liepen we door een industrie-terrein. Dat vond ik wel wat tegen vallen, want er stond daar bijna niemand langs de kant. Na een tijdje kwamen we het 5km-punt, en daar zag ik dat ik rond de 23:00 daar voorbij kwam, en dat was ook al een stuk vroeger dan dat ik verwacht had.
De grote groep waarmee begonnen was, werd steeds verder uit elkaar gerekt, en er vormden zich wat kleinere groepjes. Ik probeerde zo veel mogelijk met zo'n groepje mee te gaan, en dat lukte vrij aardig. Vooral de laatste kilometers was flink doorbijten, want je weet dat je er bijna bent, maar niet precies hoe ver het nog is. Het groepje viel grotendeels uit elkaar bij de laatste stukje.
Toen ging ik door de laatste bocht en kwam de finish in zicht. Dat was precies wat ik nodig had. Ik zette flink aan en zag degene naast me langzaam verdwijnen onder het gejuich van de mensen langs de kant. Ik zag op dat moment ook mijn familie langs de kant staan, en dan loop je toch nog net iets sneller.
Na de flinke sprint ben ik uiteindelijk gefinisht als 55e in 45:50. En dat is dik 4 minuten sneller dan dat ik verwacht had, want ik ging uit van 50:00. Ik ben dus zeer tevreden, en kan niet wachten om in Zandvoort weer aan de start te staan.
gefeliciteerdquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:39 schreef Hinder het volgende:
Hoi.
Ik doe nu een paar maanden aan hardlopen, en ik loop elke keer gemiddeld 10km. Eind oktober is de Drechtstedenloop, en ik heb me ingeschreven voor de 10km. Dat wordt dus mijn eerste 'wedstrijd'. Mijn doel is om onder de 55 minuten te komen.
Heeft iemand van jullie misschien tips, voor als ik de loop ga voorbereiden (voeding, warming-up)?
Bedankt!
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingenquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:57 schreef fokvragen het volgende:
Ik ben nu zo'n 2 maanden aan het hardlopen en loop altijd 6km. Nu wil ik dat graag langzaam aan uitbreiden naar 10km en dat vind ik dan ook wel lang genoeg voor een trainingsrondje. De evenementen ga ik eerst toch niet verder dan 10km lopen. Maar nu wil ik die 10km dan wel steeds sneller lopen. Ik loop de 6km nu in 34 min. Moet ik dan elke training die 10km lopen of kunnen er ook trainingen van bijv. 5km bij zitten?
Bedankt beertender, heb ik zeker wat aan! Ik heb een simpele hartslagmeter die de actuele hartslag aangeeft. Nu nog even kijken voor een horloge met een soort timer functie. Dat van de warming up is me duidelijk.quote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingen
Zo nu en dan post ik en ook e-runner wel eens een trainingsopbouw en die zou je op zich goed kunnen gebruiken om je snelheid te verbeteren. Het is dan aan jou om te bepalen hoeveel van deze series je vol kan houden en überhaupt uit kan voeren
Optie 1: Afstand-tijd loop
Een eenvoudig uit te voeren training waarbij je enkel een horloge nodig hebt (of een stopwatch) die na een bepaalde tijd een geluidje maakt. Het is de bedoeling om eerst X minuten een kant op te lopen, en na X minuten dezelfde route terug te nemen met als doel om deze route ook weer precies op X minuten te arriveren op het startpunt. In mijn training werden de afgelopen keer voor X de volgende aantal minuten gebruikt: 3 / 2,5 / 2 / 1,5 / 1 / 0,5. Het ligt maar net aan je snelheid hoe ver je dan komt. Tussen elke serie 2 minuten actief herstel (beetje blijven dribbelen/in beweging blijven).
Optie 2: 200-200
Ik weet niet of je beschikt over een atletiekbaan of een weg met hectometerpaaltjes, maar dan zou je deze training ook kunnen doen. Het doel is om 12x 200 meter te lopen, met telkens 200 meter actief herstel. Dit komt dus neer op 4800 meter in totaal qua afstand dat je loopt, en de snelheid die je aanhoudt is dat van een 5km wedstrijd. Nu heb je die volgens mij nog niet gelopen, maar dat is op vaak 95% van je maximale vermogen. Net geen sprint dus. Je moet je lichaam alleen wel even leren kennen wat dat betreft, maar dat komt vanzelf.
Je loopt dus eerst 200 meter op 95% van je vermogen, dan 200 meter actief herstel en dit 12x achter elkaar. Ook hier is het de bedoeling dat je elke 200 meter die je rent, ongeveer even snel gaan.
Optie 3: 3 minuten duurloop
Deze lijkt heel erg op optie 1, maar je hoeft nu niet steeds terug naar het startpunt. Je doet een normale duurloop van ongeveer 10km zoals je nu doet, maar je gaat deze indelen. Zo loop je eerst 3 minuten op het tempo van een 10km wedstrijd of iets harder, om vervolgens 3 minuten rustig hard te lopen (actief herstel). Zo loop je dan eigenlijk je hele rondje door, maar is het niet een eenzijdige duurloop.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan hoor ik het wel. Vergeet echter niet dat normale duurlopen ook belangrijk zijn, en dat je daar dus niet mee stopt. Het is ook wel eens lekker om gewoon 10km te lopen zonder er over na te hoeven denken. Daarnaast ook altijd eerst van te voren een warming up doen voordat je begint met de snelle onderdelen. Helemaal nu het koud wordt is dit van belang. Als je spieren koud zijn, en je trekt er een volle sprint uit, is de kans groter dat je ze sloopt. Moet je niet hebben, dus eerst even warm lopen en je spieren los maken.
@ hinder: Gefeliciteerd!Volgens mij had ik al in een eerder topic gezegd dat je makkelijk onder die 50 zou eindigen en dat blijkt nog waar te zijn ook
zo te horen kunnen er nog wel een aantal minuten af aangezien je gehinderd werd. Op naar de magische grens van de 40 minuten
Dat is ook een idee, ik heb hier trouwens ook een weg parallel aan een snelweg die 4km heen en aan de andere kant 4km terug. Voordat ik daar ben heb ik 10minuten hardgelopen wat een mooie warming up is. Zal eens even kijken of dat wat is..quote:Op maandag 1 november 2010 10:17 schreef beertenderrr het volgende:
Ja zou je kunnen doen, maar dan moet je wel zeker weten dat je elke keer ongeveer net zo hard gaatbest lastig naar mate de training vordert om dat goed in te schatten. Je zou misschien op www.afstandmeten.nl 400 meter in de buurt kunnen uitzoeken en deze gebruiken om die training uit te voeren. Dan weet je dat je op de helft 200 meter hebt gelopen
Lijkt me wel jaquote:Op maandag 1 november 2010 10:38 schreef fokvragen het volgende:
[..]
Dat is ook een idee, ik heb hier trouwens ook een weg parallel aan een snelweg die 4km heen en aan de andere kant 4km terug. Voordat ik daar ben heb ik 10minuten hardgelopen wat een mooie warming up is. Zal eens even kijken of dat wat is..
Lokatie
Dit moet te doen zijn lijkt mij.
quote:
Dank jullie! Klopt inderdaadquote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
@ hinder: Gefeliciteerd!Volgens mij had ik al in een eerder topic gezegd dat je makkelijk onder die 50 zou eindigen en dat blijkt nog waar te zijn ook
zo te horen kunnen er nog wel een aantal minuten af aangezien je gehinderd werd. Op naar de magische grens van de 40 minuten
Van uit waar doe je zo iets? Atletiekvereniging? Wil misschien ook wel bij een vereniging voor meer diverse en serieuze trainingen.quote:Op maandag 1 november 2010 12:31 schreef jde_kok het volgende:
Vorige week dinsdag test gehad op de baan. 6 minuten de tijd, waarin je zover mogelijk dient te komen. Ik kwam na een te snelle start op 1700 meter uit. Had de zondag ervoor nog 14 km gecrossed over de heide dus dat speelde ook mee. Was dik tevreden met de afstand. Vanaf vrijdag zijn we nu concreet met deze afstanden aan de slag gegaan in onze tempotrainingen. Goed om snelheid op te doen in ieder geval.
Hebben er meer mensen last van het feit dat ze de armen tever optrekken en dus een beetje verstijfd lopen in de schouders. Ik beweeg mijn armen veel te weinig vanuit mijn schouders, daar ga ik nu mee aan de slag.
Die witte paaltjes zijn hectometerpaaltjes voor autowegen (dus geen snelwegen). Volgens mij staan die ook gewoon om de 100 meter.quote:Op maandag 1 november 2010 10:53 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Lijkt me wel jaen je kan die witte paaltjes ook gebruiken als markeringspunt. Geen idee hoeveel daar aan ruimte tussen zit alleen.
Yep, ben lid van een atletiekvereniging (GVAC) en train daar mee in de MILA groep op de baan.quote:Op maandag 1 november 2010 12:44 schreef 1517 het volgende:
[..]
Van uit waar doe je zo iets? Atletiekvereniging? Wil misschien ook wel bij een vereniging voor meer diverse en serieuze trainingen.
Alleen zou ik pas eind zomer kunnen, moet namelijk eerst stage lopen in Londen, (hopelijk kan ik daar een atletiekbaan vinden).
Intervalletjes van 200 meter lopen langs een doorgaande weg in je eentje is tevens een zeer goede training voor de zelfdiscipline..quote:Op maandag 1 november 2010 13:12 schreef fokvragen het volgende:
[..]
Die witte paaltjes zijn hectometerpaaltjes voor autowegen (dus geen snelwegen). Volgens mij staan die ook gewoon om de 100 meter.
Edit: weet het al, de reflectorpaaltjes staan om de 50m maar om de 100m hebben ze een groene hectometer sticker. Daartussen in staat dan een reflectorpaaltje zonder sticker. Dus loop ik gewoon van groen naar groen, met 1 groen paaltje ertussenhaha = 200 m
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 1 november 2010 14:05 schreef koeii het volgende:
[..]
Intervalletjes van 200 meter lopen langs een doorgaande weg in je eentje is tevens een zeer goede training voor de zelfdiscipline..
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/hquote:Op maandag 1 november 2010 11:18 schreef Hinder het volgende:
[..]
[..]
Dank jullie! Klopt inderdaad. Is die grens magisch
? Dat werkt dan dubbel motiverend
.
Ik heb me trouwens ook toegevoegd aan de PR-lijst. En nu is het nog wachten op de foto's die vanaf vandaag beschikbaar zouden zijn..
Nou, gewoon. Lijkt me best wel saai, dus petje af als je jezelf ertoe kan dwingen dat soort trainingen af te werken..quote:
quote:Op maandag 1 november 2010 09:49 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Het sneller lopen is niet zozeer gekoppeld aan de hoeveelheid km's die je maakt, maar de snelheid waarmee je traint natuurlijk. Je zal waarschijnlijk nog genoeg ruimte tot verbetering hebben qua snelheid als je duurlopen blijft doen, maar het kan sneller dmv interval trainingen
Zo nu en dan post ik en ook e-runner wel eens een trainingsopbouw en die zou je op zich goed kunnen gebruiken om je snelheid te verbeteren. Het is dan aan jou om te bepalen hoeveel van deze series je vol kan houden en überhaupt uit kan voeren
Optie 1: Afstand-tijd loop
Een eenvoudig uit te voeren training waarbij je enkel een horloge nodig hebt (of een stopwatch) die na een bepaalde tijd een geluidje maakt. Het is de bedoeling om eerst X minuten een kant op te lopen, en na X minuten dezelfde route terug te nemen met als doel om deze route ook weer precies op X minuten te arriveren op het startpunt. In mijn training werden de afgelopen keer voor X de volgende aantal minuten gebruikt: 3 / 2,5 / 2 / 1,5 / 1 / 0,5. Het ligt maar net aan je snelheid hoe ver je dan komt. Tussen elke serie 2 minuten actief herstel (beetje blijven dribbelen/in beweging blijven).
Optie 2: 200-200
Ik weet niet of je beschikt over een atletiekbaan of een weg met hectometerpaaltjes, maar dan zou je deze training ook kunnen doen. Het doel is om 12x 200 meter te lopen, met telkens 200 meter actief herstel. Dit komt dus neer op 4800 meter in totaal qua afstand dat je loopt, en de snelheid die je aanhoudt is dat van een 5km wedstrijd. Nu heb je die volgens mij nog niet gelopen, maar dat is op vaak 95% van je maximale vermogen. Net geen sprint dus. Je moet je lichaam alleen wel even leren kennen wat dat betreft, maar dat komt vanzelf.
Je loopt dus eerst 200 meter op 95% van je vermogen, dan 200 meter actief herstel en dit 12x achter elkaar. Ook hier is het de bedoeling dat je elke 200 meter die je rent, ongeveer even snel gaan.
Optie 3: 3 minuten duurloop
Deze lijkt heel erg op optie 1, maar je hoeft nu niet steeds terug naar het startpunt. Je doet een normale duurloop van ongeveer 10km zoals je nu doet, maar je gaat deze indelen. Zo loop je eerst 3 minuten op het tempo van een 10km wedstrijd of iets harder, om vervolgens 3 minuten rustig hard te lopen (actief herstel). Zo loop je dan eigenlijk je hele rondje door, maar is het niet een eenzijdige duurloop.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan hoor ik het wel. Vergeet echter niet dat normale duurlopen ook belangrijk zijn, en dat je daar dus niet mee stopt. Het is ook wel eens lekker om gewoon 10km te lopen zonder er over na te hoeven denken. Daarnaast ook altijd eerst van te voren een warming up doen voordat je begint met de snelle onderdelen. Helemaal nu het koud wordt is dit van belang. Als je spieren koud zijn, en je trekt er een volle sprint uit, is de kans groter dat je ze sloopt. Moet je niet hebben, dus eerst even warm lopen en je spieren los maken.
Beide goede adviezen. Ik wil er alleen nog wat aan toevoegen aangezien je nog maar 2 maanden aan het hardlopen bent.quote:Op zondag 31 oktober 2010 19:43 schreef Hinder het volgende:
Ik zou het vooral afwisselen. De ene keer 5km, daarna weer 10km. Daarna eens een 7,5km, en misschien een klein beetje opbouwen naar een 12km. Probeer ook verschillende routes te lopen. Het wordt dan nog leuker door de grotere variatie. En bovendien bevorder je vooral je snelheid met de kortere intervaltrainingen.
Met een schema lopen is niet perse nodig (wel goed voor prestatiegerichte lopers) als je het opbouwprincipe maar in acht neemt. 6 maanden rustig opbouwen en tot een goed tempo/uithoudingsvermogen komen is in mijn ogen verstandiger dan 4 maanden hard te trainen en snel te verbeteren, met daarbij een grotere kans te hebben om 2/3 maanden aan de kant te zitten door een blessure of overbelastingsverschijnselen.quote:Fartlek: Een Zweeds woord voor 'vaartspel', een soort ongedwongen intervaltraining. bv. Je loop je rustig in; je ziet een boom in de verte, sprint ernaartoe; je loopt weer rustig verder; je ziet een vrouw die wil parkeren, loop vlug naar die plek, voor ze erin slaagt te parkeren; je loopt weer een gewoon tempo; je ziet een dikke wielertourist een bergje beklimmen, sprint ervoorbij en zorg dat je eerder boven bent; loop terug rustig verder, ... m.a.w. gewoon inspelen op dingen die je ziet of rondom je gebeuren.
Bedankt voor je post. Ik ga ook zeker rustig uitbouwen naar de 10km en loop nu net de 6km. Ik ga hiermee door totdat ik de 6km makkelijk aan kan en ga dan pas omhoog qua afstand. Goede tip van de interval om daar pas mee te beginnen als ik de 10km goed kan lopen.quote:Op maandag 1 november 2010 15:54 schreef No-P het volgende:
[..]
[..]
Beide goede adviezen. Ik wil er alleen nog wat aan toevoegen aangezien je nog maar 2 maanden aan het hardlopen bent.
Het is niet verstandig om gelijk 10km te gaan lopen of zware intervaltrainingen. Het plots ophogen van de trainingsintensiteit/trainingsduur is vragen om blessures. Je spieren, pezen maar ook je botten moeten wennen aan de belasting die ze ondervinden door het hardlopen. Doe er bijvoorbeeld 8 weken over om bij die 10km te komen. Ik weet niet hoe vaak je in de week traint maar als je bijvoorbeeld 2x in de week kun je bijvoorbeeld het volgende doen.
Week 1: 5km (2) - 6km (1)
Week 2: 5km (2) - 6.8km (1)
Week 3: 5km (2) - 7.5km (1)
Week 4: 5km (2) - rust
Week 5: 5km (2) - 8.2km (1)
Week 6: 5km (2) - 8.8km (1)
Week 7: 5km (2) - 9.4km (1)
Week 8: 5km (2) - 10km (1)
Waarbij de (1) en (2) tempoaanduidingen zijn. 1: rustige ontspannen loop. Je moet kunnen praten zonder hele een zin te moeten onderbreken door hijgen. 2: iets snellere loop. hijgen mag wat toenemen maar je moet nog goed kunnen praten. Na uitlopen van beide trainingen moet je het gevoel hebben dat je deze afstond nog wel een keer zou kunnen lopen. Het aantal kilometers hoef je natuurlijk niet precies te nemen en die 5km mag ook wel eens 4 of 6km zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat je het geleidelijk opbouwt.
Ik zou pas als je de 10k hebt bereikt beginnen met de intervallen. Dit omdat een interval een veel zwaardere belasting is dan een rustige loop. Tevens is het zo dat de intervallen pas efficiënt zijn als je een redelijk uithoudingsvermogen hebt waardoor je ze juist kan uitvoeren. Veel trainers adviseren om deze en meerdere redenen als beginnend loper pas met intervallen te beginnen n 6 maanden. Mocht je beslissen nu te beginnen met intervallen zou ik ook bij deze trainingsvorm adviseren om eerst rustig te beginnen om het daarna uit te bouwen. Begin dan met a:8x200m/8x1minuut - b:4x400m/4x2minuten - c:3x800m/3x5minuten en bouw dat uit naar bv. a:12x- b:8x- c:6x en later kan dit nog verder uitgebreid worden. Als je wat googled zijn er ontzetten veel variaties van intervaltrainingen: intensief/extensief - piramide/omgekeerd piramede etc. Leuk voor de afwisseling.
Wat ik ook een leuke training vind waarmee je kan beginnen als je een redelijke basis hebt is het vaartspel/fartlek: Loopje van ongeveer 5km waarbij je varieert in loopsnelheden die je goed kan doen in het bos of met wat heuvels in het parkoers.
Mooie beschrijving van ene Jeroen uit een ander forum:
[..]
Met een schema lopen is niet perse nodig (wel goed voor prestatiegerichte lopers) als je het opbouwprincipe maar in acht neemt. 6 maanden rustig opbouwen en tot een goed tempo/uithoudingsvermogen te komen is in mijn ogen verstandiger dan 4 maanden hard te trainen en snel te verbeteren, met daarbij een grotere kans te hebben om 2/3 maanden aan de kant te zitten door een blessure of overbelastingsverschijnselen.
jaquote:Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/h
Andere veel gebruikte magische grenzen zijn de 20 minuten op de 5, het uur op de 15, 1:30 op de halve marathon, en de 3 uur op de hele, alhoewel je bij de laatste twee tijden wel net onder de 15 km/h loopt.
20 op de 5 zie ik mezelf wel doen als ik eens ga trainen, 1:30 op de halve lijkt me al een stuk moeilijker en ik betwijfel of ik ooit een marathon ga lopen. En dan is er nog mijn vader die 2:58 heeft gelopen, wat ik mezelf al helemaal nooit zie doenquote:Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die grens is inderdaad magisch, want dat is de precies de grens van 15 km/h lopen. Onder de 40 min --> harder dan 15 km/h
Andere veel gebruikte magische grenzen zijn de 20 minuten op de 5, het uur op de 15, 1:30 op de halve marathon, en de 3 uur op de hele, alhoewel je bij de laatste twee tijden wel net onder de 15 km/h loopt.
Sowieso is rust veel belangrijker dan menigeen denkt, maar 1 dag rust houden (zeker als je zwaar traint) is voor je lichaam niet genoeg volledig te herstellen. De beste resultaten haal ik altijd wanneer ik een paar keer kort achter elkaar te train en vervolgens weer bijna een week niet voor het herstel. De 1e keer daarna heb ik dan altijd een toptijdquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:23 schreef fokvragen het volgende:
Poeh de ene dag is niet de ander met hardlopen...
Zondag heerlijk 6km hardgelopen en vandaag had ik erg zware benen en kreeg ik wat last van kleine spiertjes (scheenbeen rechtsonder, rechter voet)... maar goed zal er wel bij horen. Heb rustig aan gedaan en maar 4,7km gelopen, wil niet forceren.
Klopt het dat het de ene dag veel zwaarder en moeizamer gaat dan de andere dag? Merk dat als ik 3 dagen ofzo niet heb gelopen ik veel beter en makkelijker loop. Er zat nu 1 dag rust tussen.
Ja klopt ook...dat heet de supercompensatie. Ik ga nu kijken hoe 2 dagen rust ertussen met mij doet en desnoods naar 3 dagen rust.quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:55 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sowieso is rust veel belangrijker dan menigeen denkt, maar 1 dag rust houden (zeker als je zwaar traint) is voor je lichaam niet genoeg volledig te herstellen. De beste resultaten haal ik altijd wanneer ik een paar keer kort achter elkaar te train en vervolgens weer bijna een week niet voor het herstel. De 1e keer daarna heb ik dan altijd een toptijd
Succes zaterdag! Kon je niet kiezen voor de korte cross?quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:59 schreef beertenderrr het volgende:
net 10km gelopen. Heb echt dagen stil gezeten, niet verder gekomen dan de supermarkttentamens
![]()
Zaterdag mijn 1e cross kwam ik net achter. Ben benieuwd. Volgens mij 8km. Niet echt voorbereid zoals jullie horenBen benieuwd hoe het gaat, moet zeggen dat ik geen held ben met gladheid eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |