abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2007 @ 12:26:08 #1
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53118479
Heb je laatst een film gezien? Vertel hier dan welke dat was. En wat je ervan vond. Dat kan van een simpele Transformers
tot een uitgebreide analyse over hoe deze film in het gehele oeuvre van de regisseur past en welke invloeden het had op het genre of stroming.

Vorige topics:

Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CIV
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXIII
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXII
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXI
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien deel CVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien deel CV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel C (100!!!)
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCV.
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XC
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel 83
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part L
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part IL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel 43
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVI.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVII
Welke film heb je vandaag gezien? deel XVI
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XV
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XIV
Welke film heb jij vandaag gezien? Part XIII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XI
Welke film heb je vandaag gezien? (deel X)
Welke film heb je vandaag gezien? (deel 9)
Welke film heb je vandaag gezien? deel 8
Welke film heb je vandaag gezien? deel 7
Welke film heb je vandaag gezien? deel 6
Welke film heb je vandaag gezien? deel 5
Welke film heb je vandaag gezien? deel 4
Welke film heb je vandaag gezien? deel 3
Welke film heb je vandaag gezien (2) ???
Welke film heb je vandaag gezien?

[ Bericht 48% gewijzigd door Lonewolf2003 op 12-09-2007 12:32:30 ]
  woensdag 12 september 2007 @ 12:27:32 #2
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53118515
Hair (1979, VS, Milos Forman)
Ik kan eigenlijk heel weinig goeds verzinnen over deze film. Wat is sowieso de bedoeling van de film? De hippie cultuur begrijpelijk maken voor de massa? Bange brave burgers duidelijk maken dat hippies niet eng waren? De hippie cultuur commercieel uitbuiten? Een protest tegen de Vietnamoorlog? De film geeft geen enkele diepe inzicht in de hippiecultuur. Het enige wat er gebeurd is dat er een brave makkelijke voorstelling zonder enige ideologie over wordt gemaakt.
Sommige nummers zijn wel geinig. Maar vooral in het begin ergerde ik me aan het feit dat de nummers elkaar veels te snel opvolgden en er nauwelijks tijd is voor een verhaal. De liedjes ondersteunen het verhaal ook niet. Hierdoor krijgen karakters geen enkele diepgang.
De film was al verjaard toen die uitkwam. En nu helemaal.
cijfer: 4
pi_53118518
gisterenavond naar 28 weeks later gegaan..

Beter dan 1e deel 28 days later

horrorfilm.

1e deel was nogal low budget maar spannend! Doordat het 1e deel een groot succes was hebben ze veel geld in de 2e deel gestopt! Spanning was goed, sfeertje en het verhaal! Beetje veramerikaniseerd, maar het britse concept was toch duidelijk aanwezig! Camera werk was weer claustrofobisch en wirwarrig

cijfer: 7.5

[ Bericht 43% gewijzigd door Deceit op 12-09-2007 12:33:59 ]
pi_53118647
Gisteren This Is England gekeken en ik heb me zeer vermaakt. De film speelt zich af in 1983 in Engeland ten tijde van de Falkland-oorlog, en gaat over een 12-jarig jongetje dat het zat is gepest te worden. Hij vindt als klein mannetje aansluiting bij een groepje skinheads waar hij mee mee begint te hangen. De voormalig leider komt uit de bak en de groep valt uit in tweeën: de wat softere skinheads en zij die zich willen aansluiten bij het National Front.

Als je trainspotting geweldig vindt dan is deze film zeker een aanrader, al is het alleen maar vanwege de engelse setting, taalgebruik en de geweldige personages. Met name Shaun

woensdag 12 september 2007 @ 12:38:05 #5
186959 mamaweb
Groetjes Alexandra
pi_53118654
Heb gisteren Annapolis en The Greatest Game Ever gezien, beide goede films :

Annapolis gaat over een zoon van een arme scheepsbouwer met bokstalent, die aan een elite marine academie wil gaan studeren.

The Greatest Game Ever gaat wederom over een zoon van een arme amerikaanse arbeider, die als golfcaddy werkt.

Beide films zijn zeker de moeite waard om te kijken.
Mijn favoriete films blijven echter nog steeds : The Green Mile & Pursuit for Happyness
pi_53118892
Ik heb Blow maar weer eens uit de kast gehaald gisteren en me erg vermaakt.
http://www.imdb.com/title/tt0221027/
Het op waarheid gebaseerde verhaal van George Jung over "the rise and fall" van een drug-imperium.
Goede film met Johnny Depp en Penelope Cruz.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 12 september 2007 @ 13:51:32 #7
191353 iSwets
provider neuroloog
pi_53120377
Ik weet niet of het hier tussen mag maar ik heb dus de hele uitzending van de MTV Awards met een falende Britney Spears gisteravond kunnen zien. 1,5 uur in totaal.. Te lang en te saai..
"Sitecom is alleen voor losers"
  woensdag 12 september 2007 @ 13:54:48 #8
188728 Lyzio
why do we fall
pi_53120474
Niet echt vandaag of gisteren gezien, maar morgen ga ik zeker kijken naar Life met Eddie Murphy en Martin Lawrence. The uperroooooom, haha. Meesterlijk!
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_53120997
AVP: Alien vs. Predator (Paul W.S. Anderson, 2004)
De Alien reeks wist mij zeker te entertainen en Predator viel me erg tegen, nu was het tijd dat beide monsters het tegen elkaar opnamen. Diep onder de ijslaag in Antartica wordt een piramide ontdekt en een groep wetenschappers en avonturiers trekt erop uit om de de zaak te onderzoeken. Eenmaal aangekomen komen ze tot de ontdekking dat ze terecht zijn gekomen in een gevecht tussen twee dodelijke buitenaardse wezens. Het verhaal is niet al te sterk, het acteerwerk weet ook niet te overtuigen, alleen de special-effects zijn bij vlagen goed. Leuk om een keer gezien te hebben, maar deze film zal zeker niet in mijn collectie blijven. 6.0

Sin City (Frank Miller, Robert Rodriguez, 2005)
Dit was de derde keer dat ik de film zag en het blijft een topper. Vette beelden, gruwelijke actie, topcast en een strakke score. Kom maar snel met die twee vervolgen! 8.5
pi_53122033
Cinderella Man (Ron Howard, 2005)
Ik dacht eigenlijk dat de film teveel op het boksen gericht zou zijn. En ondanks dat een groot deel van de film zich toch rond en in de ring afspeelt is de film zeker de moeite waard om te kijken!!

Heel erg goed geschreven, ook de verhaallijnen buiten het boksen zelf om zijn prima.. ik ben sowieso wel een liefhebber van Reneé Zellweger en een film met Russell Crowe is bijna altijd een succes!! 8.5

[ Bericht 0% gewijzigd door Jamie_sb op 12-09-2007 14:59:37 ]
pi_53122180
Vanavond...

pi_53123469
Wedding Daze

Anderson (Jason Biggs) is een werkloze nietsnut die zijn vriendin een romantisch en enigszins gênant huwelijkaanzoek doet, wat leidt tot haar dood. Een jaar later drukt zijn beste vriend Ted hem op het hart dat Anderson toch echt weer op vrouwenjacht moet. Als reactie vraagt Anderson spontaan de voor hem onbekende serveerster Katie (Isla Fisher) ten huwelijk. Katie laat er geen gras overgroeien in haar voornemen het huwelijksbootje in te stappen en het is nog maar de vraag of de twee in de aanloop naar hun huwelijk ook gevoelens voor elkaar zullen gaan krijgen. Bovendien moeten er nog de nodige obstakels worden overwonnen, te beginnen met de wederzijdse schoonouders.

Hairspray

Begin jaren zestig droomt iedere tiener ervan om te dansen op tv in The Corny Collins Show. De mollige Tracy Turnblad wil het nog het liefst van iedereen. Ze laat zich niet stoppen door haar figuur, want zij is een geboren danseres. Met haar tomeloze enthousiasme en hippe danspasjes weet ze een plaatsje in de show te bemachtigen, tot grote ergernis van de huidige 'dance queen' Amber von Tussle. Als Ambers vriendje Link Larkin ook nog eens een oogje op Tracy krijgt, is de maat pas echt vol. De twee meiden gaan een bittere en muzikale strijd aan om de kroon van Miss Auto Show te mogen dragen. Ze zetten alles op het spel, zo lang het haar maar goed blijft zitten.
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
  woensdag 12 september 2007 @ 15:58:20 #13
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53123616
En wat vond je ervan?
  woensdag 12 september 2007 @ 16:16:36 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53123977
Dit moet overigens topic CXV zijn en het vorige topic CXIV .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_53124109
quote:
Op woensdag 12 september 2007 15:58 schreef Lonewolf2003 het volgende:
En wat vond je ervan?
Wedding Daze flauw maar wel fijn om naar te kijken en het was de 2e keer dat ik naar Hairspray ben gegaan. Ik vond het een geweldige film met een positieve boodschap. Body image, discriminatie etc.
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_53126177

Wedding Daze
Geen hoogvlieger maar een zeer vermakelijke comedy. Af en toe echt hard gelachen (bijv. die ouders "Anderson is comming over" "He's what?") met een geweldige over-the-top humor en vooral veel gegniffeld.
De film is wel clichevol. Een 7.

Ps. Isla Fisher
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_53129775
The pursuit of Happyness
Aardige film, maar het einde was wel een beetje een anticlimax. Echt zo'n feelgoodmovie.
Wel grappig, Will Smith speelt in de film een vader waarin zijn zoontje 'in het echt' ook zijn zoontje is!
pi_53132006
quote:
Op woensdag 12 september 2007 14:15 schreef the_hulk het volgende:
(..)
De laatste paar weken vallen jouw reviews in dit topic mij in positieve zin op. Wat mij betreft ben je een welkome aanwinst voor FTR.
..what evil lurks in the hearts of man? The shadow knows.
  woensdag 12 september 2007 @ 22:57:28 #19
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53134360
quote:
Op woensdag 12 september 2007 21:15 schreef Durbin het volgende:

[..]

De laatste paar weken vallen jouw reviews in dit topic mij in positieve zin op. Wat mij betreft ben je een welkome aanwinst voor FTR.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Welkom.
  woensdag 12 september 2007 @ 23:29:55 #20
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_53134991
Mind Game

Een Japanse animatiefilm deze keer. Het plot is niet meteen rechtlijnig of zelfs belangrijk, maar toch een poging: Nishi is al jaren verliefd op Myon en eindelijk gaan ze eens samen uit, helaas worden ze lastig gevallen door wat Yakuza en wordt Nishi doodgeschoten. Aangekomen in de hemel ontmoet hij God, die zegt dat hij naar het licht moet gaan, maar Nishi luistert niet en gaat naar een ander licht, waardoor hij terugkeert naar de wereld van de levenden. Hij probeert zijn tweede kans te benutten door meer uit zijn leven te halen. Maar daar houdt het natuurlijk niet op.

Geheel willekeurige en niet representatieve shots:

De hele film is nogal fucked-up en één grote trip van begin tot einde. De film vliegt gewoon voorbij, alleen in het midden doen ze 't even wat rustiger aan, maar daar wordt bewust voor gekozen. De film heeft voor iedereen wat: romantiek, humor, een kleurrijke sexscene, een auto-achtervolging, drama en een epische climax. Zoals wel vaker in anime zit het dus wel goed met de fantasie van de makers, af en toe weten ze zich enorm uit te leven.

De tekenstijlen variëren tussen 2D, 3D, rotoscoping etc... Het enige minpunt vond ik de basistekenstijl (degene die voor 70% van het verhaal wordt gebruikt), die lag me niet, al went het wel en is het niet storend om toch van de film te kunnen genieten. Een aanrader voor de fans van niet-conventionele anime .

Trailer
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_53143715
The Maltese Falcon (John Huston, 1941)
The Maltese Falcon is pas de tweede film van Humprey Bogart die ik zie (na Key Largo, ook een film van John Huston), maar daar gaat snel verandering in komen en gelukkig staat de Humprey Bogart Collection nog in de kast te wachten (evenals The Big Sleep en The Treasure of the Sierra Madre). Sam Spade (Bogart) is detective en neemt samen met zijn partner Miles Archer een opdracht aan en niet lang daarna laat Archer het leven, dit is nog maar het begin van de zoektocht naar de Maltese Falcon. Heerlijke film met een sterk plot een goed acterwerk met name van Bogart. Heel wat beter dan het overgrote deel van de films dat momenteel uitkomt! 8.0

donderdag 13 september 2007 @ 16:57:42 #22
170987 Dennis1969
De Vectrex leeft
pi_53149856
Sunshine (2007)

8 Astronauten gaan de zon nieuw leven inblazen, met een gigantische bom, ter grootte van Manhattan.
Ik vond het vooral een rustige film, zeker in vergelijking van soortgelijke films, waarbij kometen of wat dan ook boordevol actie worden opgeblazen.....
(8.0 / IMDB:7.4)
Ultravox 26 april in Paradiso....eindelijk!!!!!
  donderdag 13 september 2007 @ 18:24:45 #23
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53151397
Knocked Up (2007, VS, Judd Apatow)
Dit was erg geslaagd. En niet alleen omdat ik meerdere malen dubbel lag vanwege zeer geslaagde grappen. Maar ook omdat de film i.t.t. de meeste komedies een goed verhaal, realistische karakters en natuurlijke dialogen heeft. Eigenlijk volgt het verhaal gewoon stiekem het ouderwetse romcom ups en downs principe. Maar omdat Apatows karakters echte groei doormaken stoort het niet. En komt het overwinnen van de onvermijdelijke obstakels over als iets natuurlijks en niet gefoceerd zoals in de meeste romcoms.
Ook de grappen zijn niet gefoceerd, maar voelen natuurlijk aan. Alsof je zelf in het dagelijks leven zou kunnen horen. Neem nu de jaloerse opmerkingen die producer Jill maakt naar Allison na haar promotie. In een andere film zouden die geforceerd overduidelijk gemaakt worden. Maar Apatow laat haar juist heel sneaky zachtjes steekjes uitdelen.
Seth Rogen en Katherine Heigl zetten hun karakters zo neer, dat je ze wel moet mogen. De supporting cast met Paul Rudd, Leslie Mann, Johan Hill e.a. zijn goed op hun plaats in hun rollen.
Mijn kritiek is dat de film wel heel snel en makkelijk aan de keus om het kind te houden voorbij gaat. Enige echt overleg tussen beiden ouders en een verklaring waarom ze daar toe beslissen is er niet.
cijfer: 8

Buffet froid (1979, Fr, Bertrand Blier)
Kan iemand me uitleggen wat ik hiermee moet? Is dit grappig bedoeld? Het is absurdimse op zijn minst grappige imho en zonder enige betekenis en inhoud. Er zijn genoeg zwarte komedies die ik geweldig vind, maar dit sloeg nergens op.
cijfer: 3.5

Woyzeck (1979, Dl, Werner Herzog)
Klaus Kinski is een lage soldaat met duidelijk een niet al te hoog IQ. Van alle kanten wordt hij misbruikt. En als zijn vrouw dan vreemd gaat, verliest hij het. Niet de beste Herzog die ik ken. Maar goed genoeg voor de 82 minuten dat het duurt. Dat is voor een groot deel te danken aan het voortreffelijke spel van Kinski. Vrouwelijk hoofdrolspeelster Eva Mattes viel in positieve zin op. Wat verder opviel was de perfect gekozen klassieke muziek. Er zijn maar een paar scené's met muziek, maar die is dan zo goed gekozen dat het de scené prachtig ondersteunt.

donderdag 13 september 2007 @ 23:23:27 #24
67640 SaintOfKillers
pi_53159924
Maboroshi no hikari (Maborosi)

Bij aanvang van deze film volgen we een gelukkig jong koppel met een pasgeboren baby (alsof er ook stokoude baby's zijn). Alles gaat hen voor de wind, maar dan werpt de man zich om, voor zijn omgeving, onduidelijke redenen voor een trein. We volgen het verdere leven van de vrouw, die het na een rouwperiode schijnt te verwerken. Ze hertrouwt en lijkt erg gelukkig, maar toch blijft ze steeds met de vraag "Waarom?" zitten.

De film is traag en neemt dus ruim de tijd om de verschillende emoties van het verwerkingsproces weer te geven en uit te werken. Gelukkig ziet de film er ook nog eens erg goed uit, waardoor de scenes waarbij het hoofdpersonage minutenlang uit een raam staart en diep vanbinnen met zichzelf zit te worstelen, toch interessant blijven.

Deze film was de doorbraak van Hirokazu Koreeda, die we mogelijk kennen van After Life en Nobody Knows. Die 2 films zijn ook wel referenties voor deze film. Bij de acteurs geen bekende Japanse namen, met uitzondering van een kleine rol voor de onvermijdbare Asano als de echtgenoot die er de brui aan geeft.

Toch een minpuntje: ondanks de goede bedoelingen voelt de film in het algemeen wat afstandelijk aan, waardoor het je allemaal een beetje minder raakt en daar zijn dit soort drama's toch wat afhankelijk van. Maar voor de rest is 't zeker een aanrader voor de fans van die andere films van Koreeda.

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_53161991

Walkabout (Nicolas Roeg, 1971)
Een typische Nicolas Roeg (The Man Who fell to Earth) film. Het verhaal is vrij simpel gehouden. Een tienermeisje (Jenny Agutter, An American Werewolf in London) en haar jongere broertje blijven alleen achter in the middle of nowhere, nadat hun vader zelfmoord pleegt. De twee beginnen aan een tocht terug naar de bewoonde wereld. De twee weten nauwelijks te overleven in de wildernis, totdat ze een jonge aboriginal (David Gulpilil, Ten Canoes) tegen komen die bezig is met zijn "walkabout", een periode waar jonge mannelijke aboriginals alleen in de wildernis dienen te overleven en zo de overgang naar volwassenheid moeten voltooien. Gesterkt door de kennis en expertise van deze jongen zijn de overlevingskansen van de twee enorm vergroot en zij laten zich in hun zoektocht dan ook leiden door de jongeman.

Hypnotiserende beelden
Nicolas Roeg is zoals bekend ook cinematograaf en dat is in aardig wat van zijn geregisseerde films terug te zien. In dit geval doet hij het weer eens zelf. De beelden zijn dan ook weer wonderschoon, betoverend en hypnotiserend. De openingsscéne van Walkabout bestaat uit een reeks alledaagse shots in een stad. Niet iets om veel van te verwachten, maar Roeg weet er toch nog iets moois van te maken. Met op de achtergrond het hypnotiserende geluid van de didgeridoo weten de hypnotiserende, doodgewone en soms mooie shots, de schoonheid in de stadse wildernis te vinden en geeft het voyeuristische gevoel het idee dat we met een natuurscéne te maken te hebben. En met de wetenschap dat de film zich verder grotendeels in de prachtige Australische outback afspeelt is dan een mooi vooruitzicht dat zeker waargemaakt wordt. Dat Roeg zich dan verder niet bovenmatig interesseert voor het tempo, de logica en het verhaal is hem dan te vergeven, want als mood-piece werkt het wat mij betreft helemaal.

Mijn cijfer: 7,9

[ Bericht 0% gewijzigd door SamuelofSEK op 14-09-2007 01:21:15 ]
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:49:43 #26
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_53170969
Ik ga hier iets toegeven:

Het is me gelukt om L'Avventura helemaal te kijken. Ik ben er net weer wakker van geworden. Van het einde dus, want bij het einde mocht ik dan eindelijk toegeven aan mijn opgebouwde slaap.

Ik houd wel van diverse soorten films. Maar de films van Antonioni horen daar niet bij. Aan deze ben ik al vaker begonnen en telkens vond ik het begin sterk.
Maar steeds liep ik weg of viel ik in slaap of zette ik hem uit cq. af.

Nu niet en ik moet zeggen:
De vorige keren had ik gelijk.
pi_53174236
Afgelopen week 2 films gezien
Bridge to Terabithia
Imdb-score: 7.5
Eigen punt: 6.5

The Bourne Ultimatum
Imdb-score: 8.4
Eigen punt: 9

Bourne Ultimatum is een aanrader. Lekkere snelle actie!
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_53175871
The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass, 2007)
Na veel tegenvallende sequels dit jaar (o.a. Spiderman, Pirates en Shrek) nu ook een topper! Ook dit derde deel uit de Bourne reeks is weer een achtbaanrit, mede dankzij de sterke regie van Paul Greengrass. Bij het geruik van de handheld camera door Greengrass heb ik altijd wat gemengde gevoelens. Aan de ene kant word je helemaal in het verhaal gezogen en lijkt het als of je midden in de film zit, aan de andere kant kan het af en toe ook tot verwarring en onrust leiden. Klein voorbeeldje daarvan is de vechtscene in een klein keukentje, het gevecht is super maar helaas krijg je niet alles goed mee. Verder ook genoeg zeer goede aktiescenes (die af en toe net op het randje van geloofwaardigheid balanceren) en rauwe realistische gevechten. Verder zit het verhaal ook goed in elkaar (ook niet merkwaardig natuurlijk met de goede boeken als voeding voor de film), al is het wel noodzakelijk om de eerste twee delen ook gezien te hebben (en dan met name deel 2). Als aflsuiter wederom Extreme Ways van Moby en voordat je het weet zitten de twee uur er weer op! 8.0

pi_53178308
* Das Leben der Anderen
Een herkijk op het grote doek bleek geen meerwaarde te hebben, want voor mooie plaatjes hoef je deze film niet te zien. Zijn kracht ligt in het verhaal, een betrokken drama over de tragiek van de Deutsche Demokratische Republik dat mij doordrongen heeft als weinig andere films vorig jaar hebben gedaan, te danken aan het krachtige spel van Koch, Mühe en Martina Gedeck. De plot ontvouwt zich als een web dat veel hechtingspunten heeft: het innerlijk conflict van Koch en op haar beurt Gedeck is minstens zo interessant als dat van Mühe. Hoewel ik liever had dat die ene Deense film de Oscar had gewonnen, is dit een waardig alternatief.
Graag op anoniem
pi_53179354
Straks, the Bourne Ultimatum
  vrijdag 14 september 2007 @ 19:36:42 #31
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53179527
High Noon

Boeiende film, die erg geliefd schijnt te zijn bij een hoop Amerikaanse presidenten. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. In een typisch Western-plaatsje probeert Will Kane allemaal plaatsgenoten om zich heen te verzamelen om een vervroegd vrijgelaten crimineel Frank Miller om te leggen. In een race tegen de klok probeert hij steun te verwerven, maar erg gemakkelijk gaat dat allemaal niet. Uiteindelijk staat hij er helemaal in zijn eentje voor, wanneer de Frank Miller en zijn gang haar intrede maakt in het plaatsje.
Ik las her en der dat het einde als een anti-climax gezien wordt, maar eigenlijk valt dat wel mee. Het interessante is dat je met de hoofdpersoon twee verschillende kanten kunt op redeneren. Sommigen zullen in Will Kane een held zien, die in het eentje probeert op te nemen tegen het grote kwaad, anderen zullen hem afschilderen als iemand die ten onrechte het recht in eigen hand neemt. Er wordt daar geen stelling ingenomen. Mooie film dus, alleen wel een beetje jammer van de continuïteitsfoutjes tijdens de cuts en het niet altijd even sterke acteerwerk van iedereen. Cijfer: 7,5

Zemlya
Aleksandr Dovzhenko legt het wel af, als je hem gaat vergelijken met die andere Russische pre-WOII-regisseur (Eisenstein), maar met Zemlya maakt hij wel een mooie film, die her en der zelfs een beetje surrealistisch aan doet. Cijfer: 7.

1408
Een soort mini-Shining, die wel aardig uitpakt: de onbevangen John Cussack gaat een avondje doorbrengen in een hotelkamer, die als bizar gruwelijk eng wordt gezien. Na verloop van tijd wordt hij helemaal gek gemaakt. Het heeft wel leuke dingen her en der, maar dan is op een gegeven moment opeens wat hoogdramatisch geneuzel. Desalniettemin kijkt het lekker weg. Cijfer: 6,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_53182605
A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies

Genieten van 4 uur Scorsese die het ontstaan, de verschillende genres en zijn persoonlijke favorieten uit de Amerikaanse filmgeschiedenis becommentarieerd.

Snel het "vervolg" over Italiaanse films gaan kijken dus.
  vrijdag 14 september 2007 @ 22:18:55 #33
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_53184188
Gisteren begon, na een stop van bijna 4 maanden, eindelijk weer de sneak preview:

Shoot `Em Up
Dit is echt een film waarvan je al gelijk vanaf de eerste scene weet waar het op uit gaat draaien: een heleboel geschiet, een extreem hoog tempo en een verhaaltje van niets. Echt zo`n film waarbij het puur gaat om het entertainment gehalte. En daar slaagt regisseur Davis bijzonder goed. De tijd vliegt voorbij.
Je rolt van de ene belachelijke scene in de andere, maar gelukkig is belachelijk in dit verband goed. Zo over the top en zo ongeloofwaardig dat je bijna constant in een deuk ligt van het lachen.
Daarbij helpen de heerlijke vertolkingen van Clive Owen en Paul Giamatti erg mee met hun zwarte en droogkomische humor. Vooral Giamatti zet een fantastische rol neer.
Het camera werk is flitsend en origineel te noemen en over het algemeen ziet het geheel er netjes verzorgd uit.
In andermans handen en met een andere cast zou het de zoveelste slechte B-film zijn geworden, maar nu is Shoot `Em Up een heerlijke, snelle en extreem vermakelijke popcorn film geworden zoals we ze eigenlijk te weinig zijn.

IMDB Cijfer: 7,8/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
pi_53193377
quote:
Op woensdag 12 september 2007 23:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Mind Game
Ik heb nog nooit LSD gebruikt, maar na het zien van die film was ik er van overtuigd dat ik over een trip mee kon praten.
pi_53195334
Sunshine (2007)
Het is 50 jaar in de toekomst en de zon dreigt uit te gaan een team astronauten worden met daarheen gestuurd om een explosie te veroorzaken waardoor de zon weer opnieuw gestart zou moeten worden daarbij komen ze ook hun voorgangers schip tegen waarvan de missie was mislukt. Een interessante psychologische kijk op het in de ruimte leven. Daarbij levert de cast uitstekend acteerwerk. Toch vond ik het jammer dat het Pinbacker gedoe er als de haren bijgesleept leek om de film wat extra spanning te geven wat opzich wel lukte maar het voelde geforceerd. Persoonlijk vind ik dat het enige minpunt want de rest was prachtig gedaan.
pi_53195528
Edward Scissorhands (Tim Burton, 1990)
Heb de laatste tijd veel films van Burton gezien en ben ook het boek "Burton on Burton" aan het lezen, nu was het de beurt aan Edward Scissorhands een van de betere Burton films. Op een heuvel net naast een typische Amerikaanse buitenwijk staat een groot kasteel, hier woont Edward na het overlijden van zijn "maker" eenzaam en alleen. Dan komt er op een dag een verkoopster aan de deur die Edward onder haar hoede neemt, Edward is echter geen doorsnee jongen hij heeft namelijk scharen i.p.v. handen. Johnny Depp zet hier naar mijn mening een van zijn beste rollen neer als Edward Scissorhands, mede daardoor ga je ook echt met het personage meeleven. Verder ook een goede rol van Winona Ryder en (het mag eigenlijk geen verrassing meer zijn) een goede score van Danny Elfman. 7.8

Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)
Rear Window is na The Man Who Knew Too Much pas de tweede film van Hitchcock die ik zie, gelukkig staan er nog een paar in de kast te wachten want Rear Window is een zeer onderhoudende, spannende en sfeervolle thriller. In de hoofdrollen zien we James Stewart en Grace Kelly, beiden acteren zeer sterk. Stewart speelt een fotograaf die wegens een gebroken been een aantal weken thuis moet zitten en niks anders te doen heeft dan de buren bespieden. Hij raakt ervan overtuigd dat zijn overbuurman zijn invalide vrouw heeft vermoord en begraven in de tuin. De film heeft een goede opbouw en vanaf het moment dat Stewart zijn overbuurmand van de moord verdenkt neemt de spanning toe. Zeer knap om zo'n geslaagde film te maken die op een locatie is opgenomen. 8.3

Angels in America (Mike Nichols, 2003)
Angels in America is een verfilming van HBO van het gelijknamige toneelstuk van Tony Kushner, die ook voor de miniserie het scenario verzorgde. In de hoofdrollen zien we onder andere Al Pacino, Meryl Streep en Emma Thompson. We zien verschillende verhaallijnen die deels bij elkaar komen, maar eigenlijk allen twee zaken in gemeen hebben; homoseksualiteit en Aids. Je kan ook in de verfilming nog goed zien dat het van oorsprong een toneelstuk was, dit kan waarschijnlijk niet iedereen waarderen want er doen zich af en toe merkwaardige situaties voor. Toch zat ik na een tijdje helemaal in het verhaal en ga je meeleven met de verschillende personages, de zes uur waren dan ook zo voorbij. Met name Al Pacino is echt fantastisch goed en won ook zeer terecht een Golden Globe voor beste acteur. De serie won overigens nog 4 Golden Globes; beste miniserie, beste actrice (Meryl Streep), beste acteur in een bijrol (Jeffrey Wright) en beste actrice in een bijrol (Mary-Louise Parker). Top serie dus die het vooral moet hebben van het sterke acteerwerk en de beeldschone decors/ sets. 8.3

zaterdag 15 september 2007 @ 17:04:51 #37
170987 Dennis1969
De Vectrex leeft
pi_53199376
The Goonies (Richard Donner, 1985

....en soms heb je gewoon zin om deze film te kijken, een groep kinderen gat op zoek naar een verborgen schat, om zo hun klaarblijkelijk gehele wijk te redden van de sloop.....
En wat een geweldige film is het toch, een leuk verhaal, verteld in een razend tempo.
Het knappe vind ik dat 22 jaar na release mijn zoon van 8 aanschuift om mee te kijken en hij is al net zo geboeid als ik vroeger was...want diep van binnen zijn we allemaal een van de Goonies, toch?
(9)
Ultravox 26 april in Paradiso....eindelijk!!!!!
  zaterdag 15 september 2007 @ 17:29:16 #38
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_53199841
Eloge de L`Amour
Zoals bij wel meer films van Godard van na de jaren `60 gaat het ook in dit geval niet om het verhaal. Het gaat meer om andere dingen: uiteraard om de prachtige, vaak hypnotiserende beelden die je krijgt voorgeschoteld. Maar ook confronteert Godard je met de belangrijke vragen des levens, wat je zeker stof tot nadenken geeft. Hij houdt de maatschappij een grote spiegel voor.
Ook krijgt Amerika in het algemeen en Hollywood in het bijzonder er genadeloos hard van langs waaruit Godard`s verhouding met en mening over "het mekka van de cinema" maar weer eens blijkt. Dat laatste komt zowel naar voren in de dialogen van de personages maar ook in de kleinere dingetjes (zoals bijvoorbeeld bij de bioscoop in de scene waarin de poster van Bresson`s Pickpocket een "grote rol" speelt).
Het enfant terrible van de cinema heeft met Eloge de L`Amour opnieuw een prachtige, interessante en uitermate intrigerende film gemaakt die het be- en herkijken absoluut waard is en waarover je nog lang kunt nadenken en napraten.

IMDB Cijfer: 6,0/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
pi_53200956
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 13:38 schreef the_hulk het volgende:
[...]

Angels in America (Mike Nichols, 2003)
Angels in America is een verfilming van HBO van het gelijknamige toneelstuk van Tony Kushner, die ook voor de miniserie het scenario verzorgde. In de hoofdrollen zien we onder andere Al Pacino, Meryl Streep en Emma Thompson. We zien verschillende verhaallijnen die deels bij elkaar komen, maar eigenlijk allen twee zaken in gemeen hebben; homoseksualiteit en Aids. Je kan ook in de verfilming nog goed zien dat het van oorsprong een toneelstuk was, dit kan waarschijnlijk niet iedereen waarderen want er doen zich af en toe merkwaardige situaties voor. Toch zat ik na een tijdje helemaal in het verhaal en ga je meeleven met de verschillende personages, de zes uur waren dan ook zo voorbij. Met name Al Pacino is echt fantastisch goed en won ook zeer terecht een Golden Globe voor beste acteur. De serie won overigens nog 4 Golden Globes; beste miniserie, beste actrice (Meryl Streep), beste acteur in een bijrol (Jeffrey Wright) en beste actrice in een bijrol (Mary-Louise Parker). Top serie dus die het vooral moet hebben van het sterke acteerwerk en de beeldschone decors/ sets. 8.3

[afbeelding]
Angels in America
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 16 september 2007 @ 01:11:19 #40
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_53210675
8mm

Voor de 2e keer gezien, en vond 'm wederom boeiend..

The Terminal

Had deze nog niet gezien . Geweldige film..Tom Hanks .
want de klop doet het niet.
  zondag 16 september 2007 @ 01:15:05 #41
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_53210752
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:27 schreef Deceit het volgende:
gisterenavond naar 28 weeks later gegaan..

Beter dan 1e deel 28 days later

horrorfilm.

1e deel was nogal low budget maar spannend! Doordat het 1e deel een groot succes was hebben ze veel geld in de 2e deel gestopt! Spanning was goed, sfeertje en het verhaal! Beetje veramerikaniseerd, maar het britse concept was toch duidelijk aanwezig! Camera werk was weer claustrofobisch en wirwarrig

Tof..wist niet dat er een 2e deel was
want de klop doet het niet.
  zondag 16 september 2007 @ 11:28:30 #42
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_53214435
1408
Onderhoudende Stephen King-verfilming over een evil hotelkamer. De film is grotendeels zwanger van stevige spanning en het wachten op Hele Enge Dingen, zonder dat die veel langskomen. En passent was deze film een van de weinige horrorfilms die ook nog even mijn hoogtevrees stevig aansprak.

Paris, Texas
Werkelijk schitterend en subliem drama over een kerel die door zijn broer uit de woestijn wordt opgepikt en terug naar de stad neemt. Het verhaal is al mooi, maar het camerawerk en het kleurgebruik zijn een lust voor het oog. Volgens mij kan je deze film zelfs zonder geluid afspelen, dan blijft hij nog zo goed.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_53215371
The Bourne Ultimatum
Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tangiers naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

No Reservations
Topkok Kate Armstrong (Catherine Zeta-Jones) leeft haar leven zoals ze haar keuken runt in een trendy restaurant in Manhattan: met een no-nonsense instelling waarmee ze de mensen om haar heen zowel fascineert als afschrikt. Kate's perfectionisme wordt op de proef gesteld wanneer ze de zorg krijgt over haar 9-jarige nichtje Zoe (Abigail Breslin), terwijl een brutale sous-chef zich voegt bij haar team. Deze vrijpostige Nick Palmer (Aaron Eckhart) is de tegenpool van Kate, maar er ontstaat tussen de twee toch een zekere chemie. Rivaliteit wordt romantiek, maar Kate zal moeten leren om zichzelf ook buiten het kookgebied te uiten als ze echt contact met Zoe wil maken en het geluk wil vinden met Nick.

Bij the Bourne Ultimatum zat ik op het puntje van mijn stoel, verrassend goed. No reservations een mix van drama en romantiek, niks nieuws onder de zon maar vermakelijk.
pi_53215893
The Bridge on the River Kwai (David Lean 1957)
Het verhaal an sich is de moeite van het vertellen ongetwijfeld waard, maar ik heb veel indrukwekkendere oorlogfilms gezien die minder vaak door het grote publiek bekeken worden. In het geval van The Bridge on the River Kwai kon ik té weinig met de karikaturale, heroïsche weergave van de generaals: het lag er gewoon allemaal te dik op. Het meest indrukwekkende vond ik nog het verstoren van de vliegende honden en de scenes die daarop volgden van een lucht zwart van de eerdergenoemde dieren.

Silver Bullet (Daniel Attias 1985)
Knap dat men het korte verhaal dat van zichzelf al enorm tekort komt op het gebied van spanningsbogen, weet te rekken tot een film van anderhalf. Maar na het zien van Silver Bullet had ik ook echt het idee naar een short te hebben gekeken. Het verhaal loopt direct van A naar B zonder ook maar een enkele wending. Over diepgang zal ik het niet eens hebben en de finale is belachelijk snel voorbij. Het is dat ik van mening ben dat zulke B-films lekker makkelijk wegkijken, maar eigenlijk is dit te slecht voor woorden.

The Accused (Jonathan Kaplan 1988)
Jodie Foster als weerloos en kansarm meisje - Sarah - dat het slachtoffer wordt van een groep op seks beluste barbezoekers. Haar juridische strijd tegen haar verkrachters en omstanders staat centraal in "The Accused". Boeiend wordt dit verhaal helaas bijna nergens. Sarah's verhaal is redelijk schrijnend te noemen, maar de verschrikkelijke cliché's, tenenkrommende soundtrack en mierzoete happy-ending maken dit meer een "woensdag-avond-RTL4-film" dan iets wat ik normaliter de moeite waard vind.
  zondag 16 september 2007 @ 20:21:10 #45
45532 ziggyziggyziggy
pi_53227032
Être et Avoir
Prachtige docu over een piepklein plattelandsschooltje ergens in Frankrijk, dat compleet gerund wordt door slechts één leraar. Erg ontwapenend en eerlijk.
pi_53227896
The Most Dangerous Game (Irving Pichel/Ernest B. Schoedsack 1932)
Fantastische korte thriller (62 min.) over een graaf op een verlaten eiland waar hij jachtpartijen op mensen organiseert. Mooie decors, interessante acteurs/karakters en een goede spanningsopbouw. Prima!! :T
pi_53228803
Altijd al willen weten wat voor liefhebber jij bent?

http://www.quizlet.nl/quiz/50591/wat-voor-filmliefhebber-ben-jij/
Graag op anoniem
  maandag 17 september 2007 @ 01:05:00 #48
45532 ziggyziggyziggy
pi_53233997
Discriminerend, niet grappig, slecht gecast, slecht geschreven, smakeloos, voorspelbaar. Zomaar wat willekeurige termen die bij me opkwamen bij het kijken van Date Movie. Natuurlijk is de film nog veel slechter dan de 2.7 op IMDb doet vermoeden en bestaat de film uit losse flodders van uiterst teleurstellende grappen en niet-geëvenaard slechte parodieën.
  maandag 17 september 2007 @ 12:46:56 #49
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53241396
Crash (2004)

Eerst maar eens iets positiefs zeggen over deze film. Het acteerwerk is goed, vooral Don Cheadle is relaxed, maar dat is ie eigenlijk altijd wel.
Dan het negatieve: er is iets grondigs mis met deze film. Racisme bestaat, het is gewoonweg fout, en het zal helaas altijd wel in zekere mate blijven bestaan. An sich is het ook niet verkeerd om deze boodschap te blijven herhalen, maar met de manier waar dat in Crash gebeurt, daar kan ik niets mee. Vanaf minuut 1 laat Paul Haggis diverse oppervlakkige karakters de revue passeren, waarbij er telkens een situatie zich voordoet, waarbij racisme een rol speelt.
Het grote probleem is dat de karakters maar kort in beeld komen en er continu van situatie naar situatie geswitcht wordt. Zo is het als kijker moeilijk om enige sympathie op te brengen (ik vond elk persoon uit deze film ronduit vervelend), laat staan dat je weet hoe ze heten. De enige waarvan ik de naam nog weet is die roodharige politie-agent Tommy. Het meest belachelijke waren de twee gangsters, waarbij ik op een gegeven moment bij een scene (wederin vol idiote dialogen rijkelijk gevuld met het woordje fuck) dacht 'Eeh, zijn die twee nu voor de comic-relief ofzo ?' Het sneue is ook dat Paul Haggis zich bedient van allerlei stereotiepes: nare LAPD-lui, een overgeëmotioneerde Sandra Bullock-trut en sneaky Aziaten. Iets nieuws onder de zon krijg je niet te zien.
Daarnaast komt het geheel natuurlijk onrealistisch over: telkens gebeurt er iets ergs met de castleden en dat allemaal binnen twee dagen! Nu las ik dat alle toevallige kruisingen in dit verhaal meer symbolisch opgevat moest worden en dat het een microkosmos in LA moest voorstellen en dat soort geneuzel. Ik kan er echter niets mee en zie die pretenties ook niet zo snel. Ik kan ook niet geloven dat racisme zo'n groot issue is in de Verenigde Staten. Tuurlijk het bestaat, maar dat je in zulke mate er dagelijks mee geconfronteerd wordt?
Last and also least: de soundtrack was ook erbarmelijk matig. Cijfer: 5

Obchod na korze
Mooie film over een man, die een keuze moet maken tussen twee opties, maar er niet meer uit weet te komen. Het einde is vrij tragisch. Cijfer: 8

Pretpark Nederland

De 21e-eeuwse versie van Alleman is geslaagd . Michiel van Erp observeert op prachtige wijze de Nederlander. Van een truttige libellebeurs via een verregende gay-pride naar één en al bezieling, waarmee een marketing manager de plaats Zutphen weer op de toeristische kaart wilt neerzetten. Hier kan ik wel van genieten en lachen. Heerlijk ontnuchterend ook en helaas een beetje herkenbaar her en der .
Het jammere is alleen dat de twee hoofdrolspelers (de kerel van winkelcentrum Bataviastad en die Zutphense gast) een beetje op elkaar lijken. Gelukkig zijn het beide prachtige figuren. Wat wel weer tof is dat van Erp er niet voor terug deinst om naar Lelystad, Zutphen én Terneuzen af te reizen en zich niet alleen maar beperkt heeft tot de Randstad. Zo krijg je toch wel een goed algemeen beeld van Nederland en zie je ook een aantal mooie overeenkomsten, zoals de prachtige luchten plus wolkenformaties en de typische Hollandse kneuterigheid. Cijfer: 8

[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 17-09-2007 21:35:30 ]
pi_53241768
Jaws (Steven Spielberg, 1975)
Tot mijn grote schaamte moet ik toegeven dat ik deze film nog nooit eerder had gezien, maar gelukkig is het er nu dan toch van gekomen. De spanningsopbouw van de film is erg sterk mede door een van de meest legendarische scores ooit. Toch vond ik het buiten bovenstaande om maar een gemiddelde film, acteerwerk is niet echt super en het verhaaltje mag natuurlijk ook geen naam hebben. De speciale effecten zien er overigens, zeker voor die tijd, zeer aardig uit. 7.8
  maandag 17 september 2007 @ 14:24:54 #51
45532 ziggyziggyziggy
pi_53243647
The Amityville Horror
Middelmatig horrorverhaaltje over een familie dat een huis betrekt waar eerder een compleet gezin is uitgemoord. Papa wordt gek en krijgt ook moordneigingen. Beetje standaard allemaal en dat "based on a true story" schijn je ook in twijfel te mogen trekken.

Lucky Number Slevin
Stoere gangsterfilm over een jongen die per abuis terecht komt in de oorlog tussen twee grote misdaadbazen. De clou is leuk doch ietwat voorspelbaar, Lucy Liu is vooral voor de eerste helft van de film leuk gecast.
  maandag 17 september 2007 @ 14:36:13 #52
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_53243908
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
Crash (2004)

Heel verhaal over Crash.
Grappig hoe mensen zo volkomen anders tegen films aan kunnen kijken. Ik vond Crash echt geweldig en de soundtrack (met name het nummer Sense of Touch) een van de beste die ik de afgelopen jaren heb gehoord . Ik ben het trouwens echt niet met je eens dat er oppervlakkige stereotypen worden neergezet, alle personages maken juist een duidelijke verandering mee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 september 2007 @ 14:41:10 #53
67640 SaintOfKillers
pi_53244018
quote:
Op maandag 17 september 2007 14:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
... alle personages maken juist een duidelijke verandering mee: ...
Dat is net hetgene wat mijns inziens té geforceerd overkomt, ze moeten allemaal absoluut een goede en een slechte kant hebben.
  maandag 17 september 2007 @ 14:42:45 #54
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_53244059
Ik zag in de AT staan dat SoK een reactie had geplaatst en wist al bij voorbaat wat er zou staan.

Je leert het nog wel hoor, ooit .
  maandag 17 september 2007 @ 14:51:50 #55
67640 SaintOfKillers
pi_53244293
We hadden het er gisteren nog over (Crash dus) in #ftr.

Ken je dat nog?
  maandag 17 september 2007 @ 15:04:06 #56
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53244622
Day of the Dead (George a Romero, 1985)

Ben lange tijd opzoek geweest naar de DVD van deze film en heb hem uiteindelijk op dit forum gekocht. Als groot liefhebber van de voorganger dawn of the dead (1978) was dit voor mij een must-see. Een klein beetje zenuwachtig starte ik de dvdspeler om te concluderen dat de ruimte waarin ik me bevond veel te zonnig was om deze donkere film goed te kunnen bekijken. Uiteindelijk maar mijn dvdspeler naar de slaapkamer verhuist en met een glas cola en een zak chips op bed neer geploft.

Het begin van de film was herkenbaar en sloot naadloos aan waar Dawn of the dead geëindigd was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor de rest is hetzelfde sfeertje van zijn legendarische voorganger intakt gebleven. Alles ademt 'Romero' en de film weet bij vlagen het niveau van 'dawn of the dead' te halen.
SPOILER
Conclusie: het is oneerlijk om deze film te vergelijken met één van de beste films aller tijden. Wanneer je deze los van "dawn of the dead" beoordeelt, blijft er een goede zombieklassieker over, die niet in de collectie mag ontbreken. Het is nu wachten op de remake.

[ Bericht 5% gewijzigd door LENUS op 17-09-2007 15:54:01 ]
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  maandag 17 september 2007 @ 15:31:16 #57
45532 ziggyziggyziggy
pi_53245251
quote:
Op maandag 17 september 2007 15:04 schreef LENUS het volgende:
**kan spoilers bevatten**
Dan gebruik je de spoilertags.
  maandag 17 september 2007 @ 17:48:16 #58
45532 ziggyziggyziggy
pi_53248583
Die Hard 2
Deel 1 was een stuk leuker.
  maandag 17 september 2007 @ 21:57:58 #59
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53256586
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
Crash (2004)

Eerst maar eens iets positiefs zeggen over deze film. Het acteerwerk is goed, vooral Don Cheadle is relaxed, maar dat is ie eigenlijk altijd wel.
Dan het negatieve: er is iets grondigs mis met deze film. Racisme bestaat, het is gewoonweg fout, en het zal helaas altijd wel in zekere mate blijven bestaan. An sich is het ook niet verkeerd om deze boodschap te blijven herhalen, maar met de manier waar dat in Crash gebeurt, daar kan ik niets mee. Vanaf minuut 1 laat Paul Haggis diverse oppervlakkige karakters de revue passeren, waarbij er telkens een situatie zich voordoet, waarbij racisme een rol speelt.
Het grote probleem is dat de karakters maar kort in beeld komen en er continu van situatie naar situatie geswitcht wordt. Zo is het als kijker moeilijk om enige sympathie op te brengen (ik vond elk persoon uit deze film ronduit vervelend), laat staan dat je weet hoe ze heten. De enige waarvan ik de naam nog weet is die roodharige politie-agent Tommy. Het meest belachelijke waren de twee gangsters, waarbij ik op een gegeven moment bij een scene (wederin vol idiote dialogen rijkelijk gevuld met het woordje fuck) dacht 'Eeh, zijn die twee nu voor de comic-relief ofzo ?' Het sneue is ook dat Paul Haggis zich bedient van allerlei stereotiepes: nare LAPD-lui, een overgeëmotioneerde Sandra Bullock-trut en sneaky Aziaten. Iets nieuws onder de zon krijg je niet te zien.
Daarnaast komt het geheel natuurlijk onrealistisch over: telkens gebeurt er iets ergs met de castleden en dat allemaal binnen twee dagen! Nu las ik dat alle toevallige kruisingen in dit verhaal meer symbolisch opgevat moest worden en dat het een microkosmos in LA moest voorstellen en dat soort geneuzel. Ik kan er echter niets mee en zie die pretenties ook niet zo snel. Ik kan ook niet geloven dat racisme zo'n groot issue is in de Verenigde Staten. Tuurlijk het bestaat, maar dat je in zulke mate er dagelijks mee geconfronteerd wordt?
Last and also least: de soundtrack was ook erbarmelijk matig. Cijfer: 5
Volgens my mis je de punt van de film compleet. Het is juist de bedoeling dat stereotypes neer werdengezet. Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.

Dit is echt een superfilm. Trecht een 8.2 en de oscars.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 17 september 2007 @ 22:03:39 #60
52357 Lambiekje
pi_53256764
Death Proof (2007)
Why oh why heeft deze film een 7.8. Oh wacht het is een QT film.
Wat is dat toch. Films van QT hebben al tijd IDIOOT hoge cijfers. Geen van zijn films vind ik de matigheid ontstijgen .
En ja PF hoort daar ook onder, veelste geforceerde dialogen.

Mijn god, wat een aanloop heeft deze film. Stom geeikel van een stel bimbos. Pas op 45 minuten is er een leuke scene.
Vervolgens weer halfuur lang gekakkel en gebakkelij van een andere stel sletten. En weer scene van paar minuten wat wel aardig is.

Enige aardige is wel dat het een jaren 70 carchase gevoel wilde geven. Denk dat ik Vanishing Point maar weer eens ga herkijken.

cijfer 5

Earthstorm (2006) TV
Oehhhhhh wat een geweldig graphics. In de tijden niet zo goed gezien. Alleen Sound of Thunder overtreft het.

Een meteorietcrash op de maan. En er onstaat een gigantisch scheur in de maan. Ojee paniek peeuw. Een of andere randebiel demo-expert wordt opgetrommeld eventjes de ruimte in samen met een metrosexueel en bimbo.
Zo die bimbo is echt goed met ontwijken van brokstukken.
SPOILER
Nog enig puntje omdat ik me kapot heb gelagen over de serieusheid en de graphics.
cijfer 3 / imdb 3.8

[ Bericht 14% gewijzigd door Lambiekje op 17-09-2007 22:14:44 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 17 september 2007 @ 22:08:57 #61
67640 SaintOfKillers
pi_53256949
quote:
Op maandag 17 september 2007 21:57 schreef Lambiekje het volgende:
Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.
Dat was me na 1 keer ook wel duidelijk. Toen het voor de 10e keer ook bij personage nr. 10 gebeurde, kreeg ik de indruk dat de regisseur er vanuit ging dat zijn publiek uit idioten bestond die geen symboliek begrijpen.

Dat hij een oscar kreeg voor beste film, daar ben ik het niet mee eens, maar daar kan ik nog inkomen. Maar die oscar voor het script is gewoon belachelijk, met die gekunstelde, enigszins artificiële moraal.
pi_53258266
Crash is kut.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 17 september 2007 @ 22:52:18 #63
45532 ziggyziggyziggy
pi_53258313
Stalker (#211)
Toffe Tarkovsky over een verboden zone waar vreemde dingen zouden gebeuren. Ik hou wel van deze stijl: ellenlange shots met weinig dialoog die toch niet vervelen. Het verhaal zelf is wat vager en je mag zelf uitzoeken hoe het nu zo'n beetje in elkaar steekt.
Overigens moest ik mezelf de hele tijd weer vertellen dat deze film toch echt uit 1979 is, want hij deed me enorm denken aan alle reisverhalen en beelden die ik heb gezien en gelezen uit het verboden gebied rond Tsjernobyl.
  maandag 17 september 2007 @ 22:52:44 #64
45532 ziggyziggyziggy
pi_53258330
Oh ja.
quote:
Op maandag 17 september 2007 22:51 schreef Doff het volgende:
Crash is kut.
Klopt.
  maandag 17 september 2007 @ 23:48:40 #65
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53260072
quote:
Op maandag 17 september 2007 21:57 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Volgens my mis je de punt van de film compleet. Het is juist de bedoeling dat stereotypes neer werdengezet. Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.
En als ik nou geen vooroordelen in beginsel heb? Dan worden die welbekende vooroordelen alleen maar bevestigd, wanneer ze alsnog optreden. Overigens zitten er in vooroordelen vaak toch een kern van waarheid, het is alleen suf wanneer je mensen gaat benaderen op basis van die vooroordelen.
pi_53260529
Tering, Lambiekje, dat je nog uit gaat leggen waarom Crash zo een goede film is, is tot daar aan toe, maar dan ook nog zeggen dat iemand het punt van de film mist waarin de moraal als dikke pindakaas op een veel te dunne boterham zit, is wel een erge belediging van iemands intellect. Falco, is écht zó áchterlijk nog niet, dat hij niet door kan hebben dat het om vooroordeelbevestigende, maar ook doorbrekkende poppetjes zou gaan, die op toevallige wijze allemaal met elkaar in aanraking komen in een miljoenenstad. Het is zo over the top moralistisch, dat het flinterdunne gegeven dat mensen vooroordelen hebben in die film wordt gereduceerd tot iedereen is een goedzak, maar tegelijkertijd een klootzak.

Het is een typische film voor de laaggeschoolde inteelt Amerikaan uit Kentucky, die misschien door het zien van de film bij een van z'n criminele maatjes op een gestolen dvd z'n gekleurde buurman niet direct lek schiet zodra hij hem met z'n dronken kop spot vanaf de porch waar hij net z'n moeder en hond heeft verkracht. God bless America.

Dat is nog niet eens zo erg, maar dat je dan ook weer zuur moet gaan zitten jankzakken over de nieuwe Tarantino. Het is een enorm vermakelijke actiefilm en zeker geslaagd in de opzet die hij voor de film had. Het laatste half uur zit je met gekromde tenen in de bioscoop van spanning. Kijk je überhaupt wel eens films voor je plezier, want de enige posts van je in dit topic gaan over films die je ronduit idioot vindt.

Oh ja,
quote:
Crash is kut.
Hartstikke.
pi_53260599
Wat Crash allemaal wel niet teweeg brengt hier.
quote:
Crash is kut.
* Shogo eens is.
  dinsdag 18 september 2007 @ 00:12:16 #68
53290 laurenzo85
Surfing on the waves of sound
pi_53260627
quote:
Crash is kut.
pi_53265210
Zal ik de boel even nuanceren en een iets ander geluid laten horen?

Crash is matig.
What's it going to be then, eh?
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:43:24 #70
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53265232
Crash is kut!

Heb hem nog niet eens gezien
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 12:19:36 #71
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_53267496
Ik zag dat ik deze nog niet gequote had:
quote:
Crash is kut.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_53273776
quote:
Crash is kut.
Hear, hear. Verschrikkelijk hoe de massa destijds met deze film aan de haal ging, terwijl een film als 21 grams (in mijn ogen: een goede mozaïek vertelling) toch enigszins onderbelicht blijft.

KUTfilm met een grote "K".
pi_53276137
The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)
Philip Marlowe (Humphrey Bogart) is detective in L.A., hij neemt een afpersingszaak aan en raakt dieper en dieper betrokken in een verhaal vol moordenaars, nachtclubeigenaren en verwende rijkelui. Zeer vermakelijke film van Howard Hawks uit 1946 die het vooral moet hebben van het acteerwerk (en dan met name de chemie tussen Bogart en Lauren Bacall). 7.8

Letters from Iwo Jima (Clint Eastwood, 2006)
Na Flags of our Fathers ditmaal de andere kant van de slag om Iwo Jima, met Letters from Iwo Jima levert Clint Eastwood een heel wat sterkere film af dan eerstgenoemde. In het eerste deel waren de flashbacks in mijn ogen vooral een storende factor, ditmaal hebben ze een functie en zijn daarom een stuk beter te behapstukken. Verder zijn er dit keer wat minder hoofdpersonages, waardoor de verschillende verhaallijnen beter worden uitgewerkt. De sterke punten zien we gelukkig wel weer terug; de prachtige beelden en grootschalige gevechten. Ook een pluim voor het geluid, zowel de geluidseffecten als de score krijgen een dikke voldoende. 7.8

Malcolm X (Spike Lee, 1992)
Ietwat tegenvallende film over het leven van Malcolm X, een militante zwarte moslimleider, met als doel de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. Door zijn uitgesproken mening had Malcolm veel vijanden, iets wat hem uiteindelijk zijn leven zou kosten. Denzel Washington is goed of dreef als Malcolm X en zet zijn rol vol overtuiging neer in deze film van Spike Lee. Toch wist de film me niet echt te pakken en vond ik de speelduur van dik drie uur ook wat teveel van het goede.7.5
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:46:17 #74
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_53276945
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 00:07 schreef Seborik het volgende:
Falco, is écht zó áchterlijk nog niet
Nou...

Ik vond Crash ook niet veel soeps trouwens. Helaas.
pi_53277043
Gister heb ik National Lampoon's Class Reunion gezien, en erg zat een hoog Scary Movie-gehalte in!

Mijn cijfer: 7
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:28:44 #76
52357 Lambiekje
pi_53280549
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:51 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Hear, hear. Verschrikkelijk hoe de massa destijds met deze film aan de haal ging, terwijl een film als 21 grams (in mijn ogen: een goede mozaïek vertelling) toch enigszins onderbelicht blijft.

KUTfilm met een grote "K".
21 grams is goed alleen is he wel wat chaotisch. zomaar verspringen van tijdlijnen vond ik storend.
dan vind ik Magnolia of Happiness beter als mozaiek film.
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:55:57 #77
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53284262
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:19 schreef Hulkio het volgende:
The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)
Philip Marlowe (Humphrey Bogart) is detective in L.A., hij neemt een afpersingszaak aan en raakt dieper en dieper betrokken in een verhaal vol moordenaars, nachtclubeigenaren en verwende rijkelui. Zeer vermakelijke film van Howard Hawks uit 1946 die het vooral moet hebben van het acteerwerk (en dan met name de chemie tussen Bogart en Lauren Bacall). 7.8

Letters from Iwo Jima (Clint Eastwood, 2006)
Na Flags of our Fathers ditmaal de andere kant van de slag om Iwo Jima, met Letters from Iwo Jima levert Clint Eastwood een heel wat sterkere film af dan eerstgenoemde. In het eerste deel waren de flashbacks in mijn ogen vooral een storende factor, ditmaal hebben ze een functie en zijn daarom een stuk beter te behapstukken. Verder zijn er dit keer wat minder hoofdpersonages, waardoor de verschillende verhaallijnen beter worden uitgewerkt. De sterke punten zien we gelukkig wel weer terug; de prachtige beelden en grootschalige gevechten. Ook een pluim voor het geluid, zowel de geluidseffecten als de score krijgen een dikke voldoende. 7.8

Malcolm X (Spike Lee, 1992)
Ietwat tegenvallende film over het leven van Malcolm X, een militante zwarte moslimleider, met als doel de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. Door zijn uitgesproken mening had Malcolm veel vijanden, iets wat hem uiteindelijk zijn leven zou kosten. Denzel Washington is goed of dreef als Malcolm X en zet zijn rol vol overtuiging neer in deze film van Spike Lee. Toch wist de film me niet echt te pakken en vond ik de speelduur van dik drie uur ook wat teveel van het goede.7.5
Ben jij nu gewoon the_hulk onder een nieuwe naam met een icon?
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:46:26 #78
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53286325
Glitter
Nogal irritante film van Mariah Carey met een stel schaamteloos lachwekkende scenes, maar camp zal dit nooit worden: het is gewoon een en al leegheid. Er zijn nog wel wat slechtere films dan dit, maar het scheelt niet veel. Cijfer: 1,5

Buffet Froid
Absurd, bizar. Je moet er maar van houden, denk ik. Desondanks prima door te komen en er valt gelukkig nog genoeg te grinniken. Cijfer: 6,5
  woensdag 19 september 2007 @ 00:02:11 #79
45532 ziggyziggyziggy
pi_53288862
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:46 schreef Falco het volgende:
Glitter
Nogal irritante film van Mariah Carey met een stel schaamteloos lachwekkende scenes, maar camp zal dit nooit worden: het is gewoon een en al leegheid. Er zijn nog wel wat slechtere films dan dit, maar het scheelt niet veel. Cijfer: 1,5
Hij stond nochtans in de finale van het Tournament Slechtste Film Aller Tijden.
pi_53289352
Turistas
Een bus met toeristen strand in the middle of nowhere. Aangezien hulp pas tien uur later zal arriveren, is er een groepje dat zich van de anderen scheidt. Ze komen uiteindelijk terecht bij een strandbarretje. Uiteraard vinden ze hier niks vreemds aan en het duurt dan ook niet lang voordat ze doorhebben dat ze in problemen zitten.

Erg origineel is het allemaal niet en het acteerwerk is ook niet erg bijzonder. De film verloopt geheel voorspelbaar, je zal geen enkele verrassing tegen komen. De spanning is voor het grootste deel van de film ook ver te zoeken, alleen in het laatste deel zou je nog van wat spanning kunnen spreken. Toch kijkt Turistas op een of andere manier best goed weg. De hoofdrolspelers zijn gelukkig niet zo irritant zoals zo vaak in dit soort films en het aantal afschuwelijk domme keuzes is nog vrij beperkt.

5,5
Mijn reviews
pi_53289672
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:55 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Ben jij nu gewoon the_hulk onder een nieuwe naam met een icon?
Ik ben the_hulk, maar kon op de een of andere rare manier niet meer inloggen.
pi_53289989
Planet Terror (2007, USA, Robert Rodriguez)
Na het uitbreken van een chemisch gas verandert de hele lokale bevolking in mensenetende monsters. Zo, dat is het plot wel zo'n beetje. Maar meer dan dat heeft Rodriguez eigenlijk ook niet nodig. Rodriguez is voor mij zo'n beetje de verpersoonlijking van de style-over-substance-films. Titels als Desperado en From Dusk Till Dawn hebben een summier plot, maar een heerlijke, groezelige sfeer, mede dankzij de geweldige soundtracks. En één van zijn eerste films, Roadracers, is nog altijd mijn alltime favoriete film. Aangezien Rodriguez met Planet Terror dan ook nog eens richting de horror gaat door het vele gore, kon deze film bij voorbaat al niet stuk bij mij. En dat bleek. Wat een heerlijk sleazefest. Death Proof vond ik goed, maar Planet Terror steekt daar wat mij betreft alsnog met kop en schouders bovenuit.
pi_53295670
The Ox-Bow Incident (1943) 8
Fijne, korte 'rechtbank'-western met o.a. Henry Fonda en Anthony Quinn. Fonda is echt nog een jong mannetje, totaal anders dan de rol die hij meer dan twintig jaar later op zich zou nemen in C'era una Volta il West. De thema's en karakters van de film zijn zonder meer enigszins gedateerd en daardoor wat oppervlakkig voor de huidige kijker, maar het script en het acteerwerk compenseren dit voldoende. Enig ander klein minpuntje is dat de film net iets te duidelijk in de studio opgenomen is.

Plannet Terror (2007) 7
Rodriguez's poging om de foute kant van de jaren '70 te laten herleven op het witte doek is enerzijds in de stijl van en anderzijds toch wezenlijk anders dan Tarantino's Death Proof. Het verhaal slaat nergens op en hoewel het daar niet om gaat en dat wellicht zelfs de bedoeling is had er wat mij betreft toch nét iets meer aandacht besteed mogen worden aan het script. De overvloedige gore en flauwe humor overstemt soms de frisheid van de film. Hetzelfde geldt voor het acteerwerk. Verder is de film inderdaad vermakelijk, dat kan niet ontkent worden. Wel net iets minder doordacht en daardoor in het geheel iets minder dan Death Proof.

A Scanner Darkly (2006) 8-
Prachtige vorm van animatie meets speelfilm, hoewel ik het in vergelijking met Waking Life niet meer zó origineel en vernieuwend vind. Linklater's zoveelste geslaagde film is verwarrend maar ook onderhoudend. Vooral een film die je gewoon moet zien.

Tideland (2005) 6+
Ietwat tegenvallende film van Terry Gilliam, waarvan ik weet dat hij tot meer in staat is. Het grootste manco van deze film is dat ie bij vlagen een beetje saai is. Wegens het kleine aantal locaties en karakters dient dit gecompenseerd te worden met uitdieping, maar dit gebeurde helaas niet. Daarnaast waren de fantasie-scènes mooi, maar spraken ze me niet bijzonder aan. Hierdoor duurt de film met bijna twee uur iets te lang. 'Viking' Jeff Bridges is wel weer cool.
What's it going to be then, eh?
  woensdag 19 september 2007 @ 17:46:51 #84
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53305497
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Hij stond nochtans in de finale van het Tournament Slechtste Film Aller Tijden.
Ja ik weet nu waarom ik hem ook gedownload had. Ik zou hem kijken als tegenprestatie, wanneer Sokolsky de winnaar van dat tournament (Son of the Mask) zou kijken .
  woensdag 19 september 2007 @ 19:38:10 #85
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53308544
Bleach: Memories of Nobody (2006, Jap, Noriyuki Abe)
Een film voor de fans van de gelijknamige anime serie. Alle fan favorieten komen opdraven. Maar duidelijk dus alleen voor de fans, want karakter krijgen geen enkele introductie. Dat scheelt voor ons fans weer overbodige herhaling en betekent meer tijd voor actie.
Aangezien het een film is, zijn de animaties nog net iets mooier en beter dan in de film.
cijfer: 6.5

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007, VS, Tim Story
Hij viel me verassend genoeg mee. En is beter dan deel 1. Al is dat ook weer niet heel moeilijk. Zoals bij eerdere film series geldt hier ook dat er geen introductie van karakters meer nodig is en dat betekent minder gezeik en meer actie. Natuurlijk zijn er nog steeds wel wat (kleine) irritaties. En zullen de FF nooit tot mijn favorieten behoren. Het acteerwerk is ook niet om over naar huis te schrijven. Voor Jessica Alba is duidelijk vanwege andere kwaliteiten geselecteerd voor de rol.
Wat de film nog beter had kunnen maken; meer Dr. Doom. (Dat is een tip voor deel 3)
cijfer: 6

Black Sheep (2006, NZ, Jonathan King)
Moordende schapen. Hoe kan dat nou geen leuke film opleveren? Heel moeilijk. En zeker als je aan het roer iemand hebt die duidelijk zelf ook fan van het genre is. En dus weet wat die moet doen om de fans ervan te plezieren. Dit is gewoon anderhalf uur genieten van absurde, humoritische horror.
cijfer: 8

Skinwalkers (2006, VS, James Isaac)
De ene fractie weerwolven zit achter een 13 jarige jongentje, de grote verlosser volgens de legende, aan om hem te vermoorden. De andere proberen hem te beschermen.
Met zo'n plot verwacht ik niet meteen een hoogstaande film. Maar beter dan deze voorspelbare standaard bagger mag ook wel.
Pluspunt is dat Rhona Mitra en Sarah Carter plezierig zijn voor het oog.
cijfer: 4

Shi gan (Time) (2006, ZK, Ki-duk Kim)
Ki-duk staat bekend om zijn moeilijk toegangbare film met erg weinig dialogen. Dus maakte hij een film met meer dialogen, die iets toegangbaarder zou moeten zijn voor het grote publiek. Is dat experiment gelukt? Ja en nee.
Ja, want Ki-duk bewijst hier nog eens een fantatisch film maker te zijn. Het meer gebruik maken van dialogen schaadt de film nergens. Het geeft de film iets meer een normaal drama sfeer. En is daardoor zelfs wat luchtiger dan ander werk. Ki-duk is nog steeds een meester in het overbrengen van een bepaalde sfeer. De film ziet er weer prachtig uit. De muziek is weer geweldig.
Nee, want de film is nog steeds niet echt toegangbaar voor het grote publiek. Zoals altijd blijft er veel mysterie over na afloop. Zit het vol met metaforen. De film blijkt na afloop toch meer echt een concept film te zijn, waar je lang over na kan denken, zoals we van Ki-duk gewend zijn dan een persoonlijk drama. Maar ik zelf heb films van Ki-duk nooit ontoegangbaar gevonden. Dus is dat een non-issue voor mezelf.
Film zit verder vol schattige Koreaanses.
cijfer: 9

Toki wo kakeru shôjo (The Girl Who Leapt Through Time) (2006, Jap, Mamoru Hosoda)
Titel vat het plot wel zo'n beetje samen. Meisje krijgt de kracht om tijd te reizen. Ze gebruikt deze kracht niet voor hogere doeleinde, maar gewoon voor haar eigen dagelijkse beslommeringen zoals te laat op school komen. Langzamerhand worden de complicaties van haar acties steeds groter.
Dit was een heel lekker, leuk, grappig, ontroerend, romantisch anime filmpje.
cijfer: 8.5

Fast Food Nation (2006, VS, Richard Linklater)
Via verschillende karakters, een grote marketings-manager, Mexicaanse illegalen, een arm high-school meisje, leren we verschillende kanten van een fastfood keten en de fabriek waar het vlees vandaan komt. Linklater probeert met deze film duidelijk bewustzijn te kweken over de misstanden in dat soort fabrieken. En slaag daar imo aardig in. De film gaat in de tweede helft echter steeds meer over naar drama dan manifest. En dat is jammer genoeg het mindere punt van de film.
cijfer: 7

Obchod na korze (The Shop on Main Street) (1965, Tsj, Ján Kadár & Elmar Klos)
Het zit goed in elkaar. Het acteerwerk is erg sterk. Maar heel erg ontroeren of raken deed het mij persoonlijk niet.
pi_53315701
Big Nothing (2006, UK/Canada, Jean-Baptiste Andrea)

Wanneer geen enkele uitgever zijn boek uit lijkt te willen geven, neemt Charlie (David Schwimmer) een baantje bij een helpdesk. Daar ontmoet hij Gus (Simon Pegg), welke erachter is gekomen dat de lokale dominee zich op internet met twijfelachtige praktijken bezig houdt. Ze besluiten hem met deze informatie te confronteren en losgeld te eisen. De vorige film van Andrea, Dead End, vond ik (ondanks de plottwist) goed verteerbaar en ook deze zwarte komedie pakt erg leuk uit. Vanaf het begin vliegen de ontwikkelingen alle kanten op, wat ervoor zorgt dat de vaart er goed in blijft. Daarnaast is Simon Pegg weer erg leuk op dreef en pakt de combinatie van Pegg met David Schwimmer niet eens zo gek uit. Met zijn 80 minuten is de film aan de korte kant, maar zeker eens de moeite waard.
pi_53317219

The Mighty Quinn
Denzel Washington is Xavier "The Mighty" Quinn, hoofd van de politie van een Caribisch eiland. Het eiland, dat overigens nooit bij naam wordt genoemd, wordt opgeschrikt door een brute moord. Hoewel Quinn het onderzoek leidt, wordt hij al snel tegen gewerkt door hoger hand. Als dan ook nog eens een vriend van hem de hoofdverdachte is, zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken en zo hopelijk kan bewijzen dat zijn vriend ondanks zijn vele overtredingen die hij in zijn leven heeft gepleegd geen moordenaar is.

Luchtig vermaak
De film heeft grotendeels een luchtige ondertoon, die goed past bij het beeld dat het westen van de Caribean heeft en ook bij het spel van Denzel die geen enkele moeite heeft om de zelfverzekerde, manipulerende, speelse en niet altijd serieuze Quinn te spelen. Verder is de sfeer in de film erg fijn. De cinematograaf schotelt een warm beeld van het eiland voor en de veel voorkomende reggae muziek klinkt lekker. Zelfs als Denzel plaats neemt achter de piano en een stukje van het blues nummer "Cakewalk into Town" zingt, klinkt het goed. Dat Roger Ebert lyrisch was over deze film en hem 4 sterren gaf vind ik wat overdreven, maar vermakelijk is het zeker wel. Dat ik het ontrafelen van het mysterie eigenlijk niet eens zo interessant vond, doet daar wat mij betreft niks aan af.

6,5
Mijn reviews
pi_53319595
APOCALYPTO

ik had veel negatieve dingen gehoord maar ik vond em helemaal geweldig....
  donderdag 20 september 2007 @ 11:49:34 #89
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53323415
quote:
Op donderdag 20 september 2007 00:56 schreef SamuelofSEK het volgende:
[afbeelding]

The Mighty Quinn
Denzel Washington is Xavier "The Mighty" Quinn, hoofd van de politie van een Caribisch eiland. Het eiland, dat overigens nooit bij naam wordt genoemd, wordt opgeschrikt door een brute moord. Hoewel Quinn het onderzoek leidt, wordt hij al snel tegen gewerkt door hoger hand. Als dan ook nog eens een vriend van hem de hoofdverdachte is, zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken en zo hopelijk kan bewijzen dat zijn vriend ondanks zijn vele overtredingen die hij in zijn leven heeft gepleegd geen moordenaar is.

Luchtig vermaak
De film heeft grotendeels een luchtige ondertoon, die goed past bij het beeld dat het westen van de Caribean heeft en ook bij het spel van Denzel die geen enkele moeite heeft om de zelfverzekerde, manipulerende, speelse en niet altijd serieuze Quinn te spelen. Verder is de sfeer in de film erg fijn. De cinematograaf schotelt een warm beeld van het eiland voor en de veel voorkomende reggae muziek klinkt lekker. Zelfs als Denzel plaats neemt achter de piano en een stukje van het blues nummer "Cakewalk into Town" zingt, klinkt het goed. Dat Roger Ebert lyrisch was over deze film en hem 4 sterren gaf vind ik wat overdreven, maar vermakelijk is het zeker wel. Dat ik het ontrafelen van het mysterie eigenlijk niet eens zo interessant vond, doet daar wat mij betreft niks aan af.

6,5
En ik maar denken dat The Mighty Quinn een eskimo was.
pi_53324594
Knocked Up (Judd Apatow, 2006)
Van de week naar de sneak preview geweest en daar draaide Knocked Up. Normaal ga ik niet zo snel voor komedies naar de bioscoop, maar dat is dan ook weer het voordeel van de sneak want Knocked Up is een zeer vermakelijke film. Het verhaal mag geen naam hebben, maar de uitwerking is erg leuk. Een loser maakt een knappe carriere vrouw zwanger na een avondje doorzakken en wanneer de vrouw er voor kiest om het kind te houden worden de twee gedwongen met elkaar om te gaan. Genoeg hilarische momenten en zelfs de afgezaagde grappen die je al van verre aan ziet komen zijn nog grappig. De makers van The 40 year old Virgin flikken het weer en leveren wederom een zeer geslaagde komedie af. 7.6

Chinatown (Roman Polanski, 1974)
Na The Pianist was Chinatown pas de tweede film van Roman Polanski die ik zag en wederom was het een sterke film. Verhaal- en filmtechnisch is alles dik in orde en dat gaat ook op voor de acteerprestaties van o.a. Jack Nicholson. Toch wist de film me nog niet helemaal te pakken, maar dat komt waarschijnlijk nog wel bij de volgende kijkbeurt. 8.0

donderdag 20 september 2007 @ 19:09:07 #91
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53335190
Ik wil trouwens ook nog even zeggen dat Crash kut is. Hebben we dat ook weer gehad. En Fight Club is overrated trouwens. Zo.

Once, John Carney Ierland
Film: Once

9,0

Das Cabinet des Dr. Caligari., Robert Wiene, Duitsland 1920
Het eerste 'meesterwerk' van de expressionistische Weimar-cinema. Goed vond ik het, maar een meesterwerk niet. Het einde is te plots, structuur had gewoon beter gekund. Maar stylistisch erg mooi om te zien.
8

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, F.W Murnau, Duitsland 1922
Klassieker die je ook met recht zo mag noemen. Een goed verhaal als basis natuurlijk, en af en toe geweldige shots. Jammer dat ik het nu 3 uur lang moet gaan analyseren, want een film als deze moet je gewoon bekijken alsof je in de jaren 20 leeft (ook al wordt het natuurlijk nooit eng)
8,5

Cul-de-Sac, Roman Polanski, Engeland 1966
Weinig gezien van Polanski, en dit was wel een fijne introductie in zijn vroege jaren. Absurdistisch, met prachtige karakaturen, en briljant camerawerk
8,4

Rijtje Kurosawa

Yoidore Tenshi (Drunken Angel), Japan 1948
Mijn eerste kennismaking met de Japanse grootmeester was Ran, en echt heel erg onder de indruk was ik niet. Gelukkig werd ik hier wel weggeblazen. Stray Dog wordt altijd zijn eerste meesterwerk genoemd, maar iedereen die dat zegt is een sukkel! Drunken Angel is zelfs beter! Prachtige symboliek vooral en een einde zoals dat schijnt te horen bij Kurosawa.
8,9

Nora Inu (Stray Dog), 1949
Mooi realistisch, sociaal drama over een agent die zijn pistool verliest, maar ik miste toch nog iets. Wat het is, geen idee Wel een geweldige sfeer die het toch nog een meesterwerkje maakt
8,6

Kakushi toride no san akunin, 1958
Natuurlijk de film waarop George Lucas de vertelstructuur van Star Wars op baseerde. En terecht, want het is gewoonweg geniaal hoe het verhaal vertelt wordt. Af en toe worden de 2 boeren wat irritant, en dat is dan ook het grootste minpunt, maar voor de rest weer schitterend.
8,6

Tokyo Story, Jasujiro Ozu, Japan 1953
Het familiedrama kwam wat langzaam op gang, ik was zelfs even verbaasd. Maar zodra de beleefdheden verdwenen en de echte emoties naar boven kwamen, werd het één van de beste films die ik ooit gezien heb.
9,3

Hrafninn Flýgur (When The Raven Flies, Ijsland 1984
Deze film vindt je in elke winkel in IJsland, dus ik besloot hem maar te kopen. Vooral omdat Ingmar Bergman het een goede film vond. Goed is het idd, maar daar blijft het wel een beetje bij. Wel fijn dat de stereotypen in deze realistische vikingfilm achterwege blijven, echt een verademing. Toffe muziek, en erg leuk om plekken te zien waar je zelf ook hebt gelopen en delen van de geschiedenis terug te horen, maar het naive acteerwerk begint na een tijdje wel op de zenuwen te werken.
8

Zoo, Bert Haanstra, 1962
Korte documentaire van Haanstra, waarvan ik vooral zijn artistieke docu's had gezien. Ook hier zitten mooie shots en orignele montagetechnieken in, maar het is vooral heel erg grappig. Mooi tijdsbeeld ook, al blijft het tijdloos. Prachtig stukje vaderlandse filmgeschiedenis.
Er is nu ook een complete Haanstra-box btw!: DVD: Bert Haanstra - Compleet
8,5
  donderdag 20 september 2007 @ 19:12:13 #92
192111 bristolop
JAAP for president
pi_53335256
simpsons

en

la haine (is egt een aanrader)
I.U.A.G.N.M.T.Y.B.A.H
pi_53335296
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

En ik maar denken dat The Mighty Quinn een eskimo was.
Dat was ie misschien ook, maar toen een zeker iemand zonodig een liedje over hem schreef kreeg ie er genoeg van en verhuisde hij naar de caribean; helaas daar zingen ze het ook voor hem

En na alle Crash haat wil ik ook nog wel even zeggen dat ik het een hilarisch leuke film vond, of het nu zo bedoeld was of niet
Mijn reviews
  donderdag 20 september 2007 @ 22:23:54 #94
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_53341556
Ik heb eergisteren ook Once gezien, in de bios, met daarna nog een mini concert van Glen en z'n vriendin. Helaas moesten die eikels van Blof zich er weer mee bemoeien. Maarja, de film was inderdaad erg goed. Vooral die scène waar dat meisje in haar eentje naar huis loopt met de discman op haar oren, prachtig.

En Jelle is ook al fan van Cul-de-sac. Dat komt niet zo vaak voor, dat ik me kan vinden in de mening van Jelle. Het is geweldig. Heb je Knife in the Water ook al gezien? Die 2 (cul-de-sac en knife in the water dus) zijn samen met Repulsion mijn Polanski favorieten.

[ Bericht 31% gewijzigd door RuneRose op 20-09-2007 22:29:09 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 23:52:06 #95
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53344462
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:23 schreef RuneRose het volgende:
Ik heb eergisteren ook Once gezien, in de bios, met daarna nog een mini concert van Glen en z'n vriendin. Helaas moesten die eikels van Blof zich er weer mee bemoeien. Maarja, de film was inderdaad erg goed. Vooral die scène waar dat meisje in haar eentje naar huis loopt met de discman op haar oren, prachtig.
Verdomme, waren ze in Zeeland. Dat concert had ik wel mee willen maken. Wat deden die idioten daar. Ze mochten willen dat ze één keer in hun leven 1 zo'n nummer konden schrijven als dat zij dat doen, laat ze lekker naar hun eigen film gaan kijken.

Die 2 andere heb ik nog niet gezien, maar dat zal vast wel komen. Had tot nu toe enkel van Polanski zijn films van de afgelopen 10 jaar gezien.
  vrijdag 21 september 2007 @ 06:24:21 #96
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_53347346
Net The Kingom gezien in de sneak. Het vetst zijn het eerste (erg mooi gemaakte opening credits en zeer spectaculaire terrorismescenes) en laatste kwartier (de puzzelstukjes vallen vrij voorspelbaar maar wel bevredigend en smakelijk ogend in elkaar).

De zaal zat erg vol dus het was zeer geestig dat iedereen echt compleet uit zijn dak ging toen Jennifer Garner aan het eind EINDELIJK in de Sidney Bristow-modus ging en heerlijk ass ging kicken. Mensen vinden het op de een of andere manier gewoon UNANIEM te gek als zodra zij haar innerlijke Sidney Bristow gaat channelen en de fury unleasht. Misschien is het omdat ze er zo schattig uit ziet en het dus extra tof is als ze een keiharde asswhupping uitdeelt aan de baddies. Dat was het elke week weer in Alias en dat blijft het nu ook nog.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_53349066
Ghostbusters (Ivan Reitman 1984)
Het was al weer een tijd geleden dat ik hem gezien had en dan is het altijd maar een beetje afwachten of zo'n films blijft staan. Eerlijk gezegd blijft Ghostbusters voor mij doen wat hij voor mij de eerste keer deed: boeien van het begin tot het einde. Ik houd van dit soort films waarin avontuur en humor naadloos in elkaar overvloeien. GEWELDIG!!
quote:
Human sacrifice...dogs and cats living together...mass hysteria!!!!

Rebecca (Alfred Hitchcock 1940)
Het is in mijn geval altijd enorm verschillend hoe en óf een film van Hitchcock überhaupt bij mij aanslaat. Ik bedoel: North by Northwest vond ik niet bijzonder boeiend, Rear Window bij vlagen saai, maar Psycho vind ik briljant. Zeer wisselend dus.
Rebecca spant de kroon: met die film kon ik HELEMAAL niets. Hoe goed de film ook gemaakt mag zijn, op geen enkel moment wist "Rebecca" mij te boeien. Nee, dit was echt door de zure appel heenbijten voor mij.
pi_53349222
quote:
Op donderdag 20 september 2007 19:09 schreef JelleS het volgende:
Das Cabinet des Dr. Caligari., Robert Wiene, Duitsland 1920
Het eerste 'meesterwerk' van de expressionistische Weimar-cinema. Goed vond ik het, maar een meesterwerk niet. Het einde is te plots, structuur had gewoon beter gekund. Maar stylistisch erg mooi om te zien.
8

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, F.W Murnau, Duitsland 1922
Klassieker die je ook met recht zo mag noemen. Een goed verhaal als basis natuurlijk, en af en toe geweldige shots. Jammer dat ik het nu 3 uur lang moet gaan analyseren, want een film als deze moet je gewoon bekijken alsof je in de jaren 20 leeft (ook al wordt het natuurlijk nooit eng)
8,5
Eerstgenoemde vond ik echt prachtig. Ik ben een groot fan van tim Burton en de stijl die hij regelmatig hanteert is duidelijk gebaseerd op het expressionisme zoals dat tot uiting komt in Dr. Caligari. Werkelijk fantastisch.

Ik vond het vereiste tot analyse bij Nosferatu juist enorm meevallen. Natuurlijk is de film lang niet zo griezelig als ten tijde van het uitkomen, maar dan nog vond ik de "enge" scenes objectief gezien zelfs nog indrukwekkend. An sich vond ik de film al staan als een huis en dus helemáál wanneer je hem in het juiste tijdsgebonden perspectief zet.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:26:06 #99
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53353142
Je interpreteert analyseren niet letterlijk genoeg. Ik moet voor men studie er allerlei teksten over lezen etc, op die manier En eigenlijk moet je een film als Nosferatu niet overanalyseren.
pi_53355279
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:26 schreef JelleS het volgende:
En eigenlijk moet je een film als Nosferatu niet overanalyseren.
Dat was ook mijn punt. Verkeerd geïnterpreteerd dus

Welke studie doe je? Het auteursrechtelijke verhaal achter Nosferatu is er eentje om van te smullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')