abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 september 2007 @ 14:24:54 #51
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_53243647
The Amityville Horror
Middelmatig horrorverhaaltje over een familie dat een huis betrekt waar eerder een compleet gezin is uitgemoord. Papa wordt gek en krijgt ook moordneigingen. Beetje standaard allemaal en dat "based on a true story" schijn je ook in twijfel te mogen trekken.

Lucky Number Slevin
Stoere gangsterfilm over een jongen die per abuis terecht komt in de oorlog tussen twee grote misdaadbazen. De clou is leuk doch ietwat voorspelbaar, Lucy Liu is vooral voor de eerste helft van de film leuk gecast.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 17 september 2007 @ 14:36:13 #52
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_53243908
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
Crash (2004)

Heel verhaal over Crash.
Grappig hoe mensen zo volkomen anders tegen films aan kunnen kijken. Ik vond Crash echt geweldig en de soundtrack (met name het nummer Sense of Touch) een van de beste die ik de afgelopen jaren heb gehoord . Ik ben het trouwens echt niet met je eens dat er oppervlakkige stereotypen worden neergezet, alle personages maken juist een duidelijke verandering mee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 september 2007 @ 14:41:10 #53
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_53244018
quote:
Op maandag 17 september 2007 14:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
... alle personages maken juist een duidelijke verandering mee: ...
Dat is net hetgene wat mijns inziens té geforceerd overkomt, ze moeten allemaal absoluut een goede en een slechte kant hebben.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 17 september 2007 @ 14:42:45 #54
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_53244059
Ik zag in de AT staan dat SoK een reactie had geplaatst en wist al bij voorbaat wat er zou staan.

Je leert het nog wel hoor, ooit .
  maandag 17 september 2007 @ 14:51:50 #55
67640 SaintOfKillers
pi_53244293
We hadden het er gisteren nog over (Crash dus) in #ftr.

Ken je dat nog?
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 17 september 2007 @ 15:04:06 #56
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53244622
Day of the Dead (George a Romero, 1985)

Ben lange tijd opzoek geweest naar de DVD van deze film en heb hem uiteindelijk op dit forum gekocht. Als groot liefhebber van de voorganger dawn of the dead (1978) was dit voor mij een must-see. Een klein beetje zenuwachtig starte ik de dvdspeler om te concluderen dat de ruimte waarin ik me bevond veel te zonnig was om deze donkere film goed te kunnen bekijken. Uiteindelijk maar mijn dvdspeler naar de slaapkamer verhuist en met een glas cola en een zak chips op bed neer geploft.

Het begin van de film was herkenbaar en sloot naadloos aan waar Dawn of the dead geëindigd was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor de rest is hetzelfde sfeertje van zijn legendarische voorganger intakt gebleven. Alles ademt 'Romero' en de film weet bij vlagen het niveau van 'dawn of the dead' te halen.
SPOILER
Conclusie: het is oneerlijk om deze film te vergelijken met één van de beste films aller tijden. Wanneer je deze los van "dawn of the dead" beoordeelt, blijft er een goede zombieklassieker over, die niet in de collectie mag ontbreken. Het is nu wachten op de remake.

[ Bericht 5% gewijzigd door LENUS op 17-09-2007 15:54:01 ]
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  maandag 17 september 2007 @ 15:31:16 #57
45532 ziggyziggyziggy
pi_53245251
quote:
Op maandag 17 september 2007 15:04 schreef LENUS het volgende:
**kan spoilers bevatten**
Dan gebruik je de spoilertags.
  maandag 17 september 2007 @ 17:48:16 #58
45532 ziggyziggyziggy
pi_53248583
Die Hard 2
Deel 1 was een stuk leuker.
  maandag 17 september 2007 @ 21:57:58 #59
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53256586
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
Crash (2004)

Eerst maar eens iets positiefs zeggen over deze film. Het acteerwerk is goed, vooral Don Cheadle is relaxed, maar dat is ie eigenlijk altijd wel.
Dan het negatieve: er is iets grondigs mis met deze film. Racisme bestaat, het is gewoonweg fout, en het zal helaas altijd wel in zekere mate blijven bestaan. An sich is het ook niet verkeerd om deze boodschap te blijven herhalen, maar met de manier waar dat in Crash gebeurt, daar kan ik niets mee. Vanaf minuut 1 laat Paul Haggis diverse oppervlakkige karakters de revue passeren, waarbij er telkens een situatie zich voordoet, waarbij racisme een rol speelt.
Het grote probleem is dat de karakters maar kort in beeld komen en er continu van situatie naar situatie geswitcht wordt. Zo is het als kijker moeilijk om enige sympathie op te brengen (ik vond elk persoon uit deze film ronduit vervelend), laat staan dat je weet hoe ze heten. De enige waarvan ik de naam nog weet is die roodharige politie-agent Tommy. Het meest belachelijke waren de twee gangsters, waarbij ik op een gegeven moment bij een scene (wederin vol idiote dialogen rijkelijk gevuld met het woordje fuck) dacht 'Eeh, zijn die twee nu voor de comic-relief ofzo ?' Het sneue is ook dat Paul Haggis zich bedient van allerlei stereotiepes: nare LAPD-lui, een overgeëmotioneerde Sandra Bullock-trut en sneaky Aziaten. Iets nieuws onder de zon krijg je niet te zien.
Daarnaast komt het geheel natuurlijk onrealistisch over: telkens gebeurt er iets ergs met de castleden en dat allemaal binnen twee dagen! Nu las ik dat alle toevallige kruisingen in dit verhaal meer symbolisch opgevat moest worden en dat het een microkosmos in LA moest voorstellen en dat soort geneuzel. Ik kan er echter niets mee en zie die pretenties ook niet zo snel. Ik kan ook niet geloven dat racisme zo'n groot issue is in de Verenigde Staten. Tuurlijk het bestaat, maar dat je in zulke mate er dagelijks mee geconfronteerd wordt?
Last and also least: de soundtrack was ook erbarmelijk matig. Cijfer: 5
Volgens my mis je de punt van de film compleet. Het is juist de bedoeling dat stereotypes neer werdengezet. Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.

Dit is echt een superfilm. Trecht een 8.2 en de oscars.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 17 september 2007 @ 22:03:39 #60
52357 Lambiekje
pi_53256764
Death Proof (2007)
Why oh why heeft deze film een 7.8. Oh wacht het is een QT film.
Wat is dat toch. Films van QT hebben al tijd IDIOOT hoge cijfers. Geen van zijn films vind ik de matigheid ontstijgen .
En ja PF hoort daar ook onder, veelste geforceerde dialogen.

Mijn god, wat een aanloop heeft deze film. Stom geeikel van een stel bimbos. Pas op 45 minuten is er een leuke scene.
Vervolgens weer halfuur lang gekakkel en gebakkelij van een andere stel sletten. En weer scene van paar minuten wat wel aardig is.

Enige aardige is wel dat het een jaren 70 carchase gevoel wilde geven. Denk dat ik Vanishing Point maar weer eens ga herkijken.

cijfer 5

Earthstorm (2006) TV
Oehhhhhh wat een geweldig graphics. In de tijden niet zo goed gezien. Alleen Sound of Thunder overtreft het.

Een meteorietcrash op de maan. En er onstaat een gigantisch scheur in de maan. Ojee paniek peeuw. Een of andere randebiel demo-expert wordt opgetrommeld eventjes de ruimte in samen met een metrosexueel en bimbo.
Zo die bimbo is echt goed met ontwijken van brokstukken.
SPOILER
Nog enig puntje omdat ik me kapot heb gelagen over de serieusheid en de graphics.
cijfer 3 / imdb 3.8

[ Bericht 14% gewijzigd door Lambiekje op 17-09-2007 22:14:44 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 17 september 2007 @ 22:08:57 #61
67640 SaintOfKillers
pi_53256949
quote:
Op maandag 17 september 2007 21:57 schreef Lambiekje het volgende:
Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.
Dat was me na 1 keer ook wel duidelijk. Toen het voor de 10e keer ook bij personage nr. 10 gebeurde, kreeg ik de indruk dat de regisseur er vanuit ging dat zijn publiek uit idioten bestond die geen symboliek begrijpen.

Dat hij een oscar kreeg voor beste film, daar ben ik het niet mee eens, maar daar kan ik nog inkomen. Maar die oscar voor het script is gewoon belachelijk, met die gekunstelde, enigszins artificiële moraal.
pi_53258266
Crash is kut.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 17 september 2007 @ 22:52:18 #63
45532 ziggyziggyziggy
pi_53258313
Stalker (#211)
Toffe Tarkovsky over een verboden zone waar vreemde dingen zouden gebeuren. Ik hou wel van deze stijl: ellenlange shots met weinig dialoog die toch niet vervelen. Het verhaal zelf is wat vager en je mag zelf uitzoeken hoe het nu zo'n beetje in elkaar steekt.
Overigens moest ik mezelf de hele tijd weer vertellen dat deze film toch echt uit 1979 is, want hij deed me enorm denken aan alle reisverhalen en beelden die ik heb gezien en gelezen uit het verboden gebied rond Tsjernobyl.
  maandag 17 september 2007 @ 22:52:44 #64
45532 ziggyziggyziggy
pi_53258330
Oh ja.
quote:
Op maandag 17 september 2007 22:51 schreef Doff het volgende:
Crash is kut.
Klopt.
  maandag 17 september 2007 @ 23:48:40 #65
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53260072
quote:
Op maandag 17 september 2007 21:57 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Volgens my mis je de punt van de film compleet. Het is juist de bedoeling dat stereotypes neer werdengezet. Je vooroordelen over personen worden redelijk overhoop gehaald. En daar gaat het om. De vooroordelen over personen die je hebt. Dat dat nergens op gebaseerd is en dat je daar echt lelijk op verkijken.
En als ik nou geen vooroordelen in beginsel heb? Dan worden die welbekende vooroordelen alleen maar bevestigd, wanneer ze alsnog optreden. Overigens zitten er in vooroordelen vaak toch een kern van waarheid, het is alleen suf wanneer je mensen gaat benaderen op basis van die vooroordelen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_53260529
Tering, Lambiekje, dat je nog uit gaat leggen waarom Crash zo een goede film is, is tot daar aan toe, maar dan ook nog zeggen dat iemand het punt van de film mist waarin de moraal als dikke pindakaas op een veel te dunne boterham zit, is wel een erge belediging van iemands intellect. Falco, is écht zó áchterlijk nog niet, dat hij niet door kan hebben dat het om vooroordeelbevestigende, maar ook doorbrekkende poppetjes zou gaan, die op toevallige wijze allemaal met elkaar in aanraking komen in een miljoenenstad. Het is zo over the top moralistisch, dat het flinterdunne gegeven dat mensen vooroordelen hebben in die film wordt gereduceerd tot iedereen is een goedzak, maar tegelijkertijd een klootzak.

Het is een typische film voor de laaggeschoolde inteelt Amerikaan uit Kentucky, die misschien door het zien van de film bij een van z'n criminele maatjes op een gestolen dvd z'n gekleurde buurman niet direct lek schiet zodra hij hem met z'n dronken kop spot vanaf de porch waar hij net z'n moeder en hond heeft verkracht. God bless America.

Dat is nog niet eens zo erg, maar dat je dan ook weer zuur moet gaan zitten jankzakken over de nieuwe Tarantino. Het is een enorm vermakelijke actiefilm en zeker geslaagd in de opzet die hij voor de film had. Het laatste half uur zit je met gekromde tenen in de bioscoop van spanning. Kijk je überhaupt wel eens films voor je plezier, want de enige posts van je in dit topic gaan over films die je ronduit idioot vindt.

Oh ja,
quote:
Crash is kut.
Hartstikke.
pi_53260599
Wat Crash allemaal wel niet teweeg brengt hier.
quote:
Crash is kut.
* Shogo eens is.
  dinsdag 18 september 2007 @ 00:12:16 #68
53290 laurenzo85
Surfing on the waves of sound
pi_53260627
quote:
Crash is kut.
pi_53265210
Zal ik de boel even nuanceren en een iets ander geluid laten horen?

Crash is matig.
What's it going to be then, eh?
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:43:24 #70
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53265232
Crash is kut!

Heb hem nog niet eens gezien
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 12:19:36 #71
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_53267496
Ik zag dat ik deze nog niet gequote had:
quote:
Crash is kut.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_53273776
quote:
Crash is kut.
Hear, hear. Verschrikkelijk hoe de massa destijds met deze film aan de haal ging, terwijl een film als 21 grams (in mijn ogen: een goede mozaïek vertelling) toch enigszins onderbelicht blijft.

KUTfilm met een grote "K".
pi_53276137
The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)
Philip Marlowe (Humphrey Bogart) is detective in L.A., hij neemt een afpersingszaak aan en raakt dieper en dieper betrokken in een verhaal vol moordenaars, nachtclubeigenaren en verwende rijkelui. Zeer vermakelijke film van Howard Hawks uit 1946 die het vooral moet hebben van het acteerwerk (en dan met name de chemie tussen Bogart en Lauren Bacall). 7.8

Letters from Iwo Jima (Clint Eastwood, 2006)
Na Flags of our Fathers ditmaal de andere kant van de slag om Iwo Jima, met Letters from Iwo Jima levert Clint Eastwood een heel wat sterkere film af dan eerstgenoemde. In het eerste deel waren de flashbacks in mijn ogen vooral een storende factor, ditmaal hebben ze een functie en zijn daarom een stuk beter te behapstukken. Verder zijn er dit keer wat minder hoofdpersonages, waardoor de verschillende verhaallijnen beter worden uitgewerkt. De sterke punten zien we gelukkig wel weer terug; de prachtige beelden en grootschalige gevechten. Ook een pluim voor het geluid, zowel de geluidseffecten als de score krijgen een dikke voldoende. 7.8

Malcolm X (Spike Lee, 1992)
Ietwat tegenvallende film over het leven van Malcolm X, een militante zwarte moslimleider, met als doel de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. Door zijn uitgesproken mening had Malcolm veel vijanden, iets wat hem uiteindelijk zijn leven zou kosten. Denzel Washington is goed of dreef als Malcolm X en zet zijn rol vol overtuiging neer in deze film van Spike Lee. Toch wist de film me niet echt te pakken en vond ik de speelduur van dik drie uur ook wat teveel van het goede.7.5
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:46:17 #74
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_53276945
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 00:07 schreef Seborik het volgende:
Falco, is écht zó áchterlijk nog niet
Nou...

Ik vond Crash ook niet veel soeps trouwens. Helaas.
pi_53277043
Gister heb ik National Lampoon's Class Reunion gezien, en erg zat een hoog Scary Movie-gehalte in!

Mijn cijfer: 7
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:28:44 #76
52357 Lambiekje
pi_53280549
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:51 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Hear, hear. Verschrikkelijk hoe de massa destijds met deze film aan de haal ging, terwijl een film als 21 grams (in mijn ogen: een goede mozaïek vertelling) toch enigszins onderbelicht blijft.

KUTfilm met een grote "K".
21 grams is goed alleen is he wel wat chaotisch. zomaar verspringen van tijdlijnen vond ik storend.
dan vind ik Magnolia of Happiness beter als mozaiek film.
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:55:57 #77
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53284262
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:19 schreef Hulkio het volgende:
The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)
Philip Marlowe (Humphrey Bogart) is detective in L.A., hij neemt een afpersingszaak aan en raakt dieper en dieper betrokken in een verhaal vol moordenaars, nachtclubeigenaren en verwende rijkelui. Zeer vermakelijke film van Howard Hawks uit 1946 die het vooral moet hebben van het acteerwerk (en dan met name de chemie tussen Bogart en Lauren Bacall). 7.8

Letters from Iwo Jima (Clint Eastwood, 2006)
Na Flags of our Fathers ditmaal de andere kant van de slag om Iwo Jima, met Letters from Iwo Jima levert Clint Eastwood een heel wat sterkere film af dan eerstgenoemde. In het eerste deel waren de flashbacks in mijn ogen vooral een storende factor, ditmaal hebben ze een functie en zijn daarom een stuk beter te behapstukken. Verder zijn er dit keer wat minder hoofdpersonages, waardoor de verschillende verhaallijnen beter worden uitgewerkt. De sterke punten zien we gelukkig wel weer terug; de prachtige beelden en grootschalige gevechten. Ook een pluim voor het geluid, zowel de geluidseffecten als de score krijgen een dikke voldoende. 7.8

Malcolm X (Spike Lee, 1992)
Ietwat tegenvallende film over het leven van Malcolm X, een militante zwarte moslimleider, met als doel de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. Door zijn uitgesproken mening had Malcolm veel vijanden, iets wat hem uiteindelijk zijn leven zou kosten. Denzel Washington is goed of dreef als Malcolm X en zet zijn rol vol overtuiging neer in deze film van Spike Lee. Toch wist de film me niet echt te pakken en vond ik de speelduur van dik drie uur ook wat teveel van het goede.7.5
Ben jij nu gewoon the_hulk onder een nieuwe naam met een icon?
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:46:26 #78
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53286325
Glitter
Nogal irritante film van Mariah Carey met een stel schaamteloos lachwekkende scenes, maar camp zal dit nooit worden: het is gewoon een en al leegheid. Er zijn nog wel wat slechtere films dan dit, maar het scheelt niet veel. Cijfer: 1,5

Buffet Froid
Absurd, bizar. Je moet er maar van houden, denk ik. Desondanks prima door te komen en er valt gelukkig nog genoeg te grinniken. Cijfer: 6,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 19 september 2007 @ 00:02:11 #79
45532 ziggyziggyziggy
pi_53288862
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:46 schreef Falco het volgende:
Glitter
Nogal irritante film van Mariah Carey met een stel schaamteloos lachwekkende scenes, maar camp zal dit nooit worden: het is gewoon een en al leegheid. Er zijn nog wel wat slechtere films dan dit, maar het scheelt niet veel. Cijfer: 1,5
Hij stond nochtans in de finale van het Tournament Slechtste Film Aller Tijden.
pi_53289352
Turistas
Een bus met toeristen strand in the middle of nowhere. Aangezien hulp pas tien uur later zal arriveren, is er een groepje dat zich van de anderen scheidt. Ze komen uiteindelijk terecht bij een strandbarretje. Uiteraard vinden ze hier niks vreemds aan en het duurt dan ook niet lang voordat ze doorhebben dat ze in problemen zitten.

Erg origineel is het allemaal niet en het acteerwerk is ook niet erg bijzonder. De film verloopt geheel voorspelbaar, je zal geen enkele verrassing tegen komen. De spanning is voor het grootste deel van de film ook ver te zoeken, alleen in het laatste deel zou je nog van wat spanning kunnen spreken. Toch kijkt Turistas op een of andere manier best goed weg. De hoofdrolspelers zijn gelukkig niet zo irritant zoals zo vaak in dit soort films en het aantal afschuwelijk domme keuzes is nog vrij beperkt.

5,5
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
pi_53289672
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:55 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Ben jij nu gewoon the_hulk onder een nieuwe naam met een icon?
Ik ben the_hulk, maar kon op de een of andere rare manier niet meer inloggen.
pi_53289989
Planet Terror (2007, USA, Robert Rodriguez)
Na het uitbreken van een chemisch gas verandert de hele lokale bevolking in mensenetende monsters. Zo, dat is het plot wel zo'n beetje. Maar meer dan dat heeft Rodriguez eigenlijk ook niet nodig. Rodriguez is voor mij zo'n beetje de verpersoonlijking van de style-over-substance-films. Titels als Desperado en From Dusk Till Dawn hebben een summier plot, maar een heerlijke, groezelige sfeer, mede dankzij de geweldige soundtracks. En één van zijn eerste films, Roadracers, is nog altijd mijn alltime favoriete film. Aangezien Rodriguez met Planet Terror dan ook nog eens richting de horror gaat door het vele gore, kon deze film bij voorbaat al niet stuk bij mij. En dat bleek. Wat een heerlijk sleazefest. Death Proof vond ik goed, maar Planet Terror steekt daar wat mij betreft alsnog met kop en schouders bovenuit.
..what evil lurks in the hearts of man? The shadow knows.
pi_53295670
The Ox-Bow Incident (1943) 8
Fijne, korte 'rechtbank'-western met o.a. Henry Fonda en Anthony Quinn. Fonda is echt nog een jong mannetje, totaal anders dan de rol die hij meer dan twintig jaar later op zich zou nemen in C'era una Volta il West. De thema's en karakters van de film zijn zonder meer enigszins gedateerd en daardoor wat oppervlakkig voor de huidige kijker, maar het script en het acteerwerk compenseren dit voldoende. Enig ander klein minpuntje is dat de film net iets te duidelijk in de studio opgenomen is.

Plannet Terror (2007) 7
Rodriguez's poging om de foute kant van de jaren '70 te laten herleven op het witte doek is enerzijds in de stijl van en anderzijds toch wezenlijk anders dan Tarantino's Death Proof. Het verhaal slaat nergens op en hoewel het daar niet om gaat en dat wellicht zelfs de bedoeling is had er wat mij betreft toch nét iets meer aandacht besteed mogen worden aan het script. De overvloedige gore en flauwe humor overstemt soms de frisheid van de film. Hetzelfde geldt voor het acteerwerk. Verder is de film inderdaad vermakelijk, dat kan niet ontkent worden. Wel net iets minder doordacht en daardoor in het geheel iets minder dan Death Proof.

A Scanner Darkly (2006) 8-
Prachtige vorm van animatie meets speelfilm, hoewel ik het in vergelijking met Waking Life niet meer zó origineel en vernieuwend vind. Linklater's zoveelste geslaagde film is verwarrend maar ook onderhoudend. Vooral een film die je gewoon moet zien.

Tideland (2005) 6+
Ietwat tegenvallende film van Terry Gilliam, waarvan ik weet dat hij tot meer in staat is. Het grootste manco van deze film is dat ie bij vlagen een beetje saai is. Wegens het kleine aantal locaties en karakters dient dit gecompenseerd te worden met uitdieping, maar dit gebeurde helaas niet. Daarnaast waren de fantasie-scènes mooi, maar spraken ze me niet bijzonder aan. Hierdoor duurt de film met bijna twee uur iets te lang. 'Viking' Jeff Bridges is wel weer cool.
What's it going to be then, eh?
  woensdag 19 september 2007 @ 17:46:51 #84
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53305497
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Hij stond nochtans in de finale van het Tournament Slechtste Film Aller Tijden.
Ja ik weet nu waarom ik hem ook gedownload had. Ik zou hem kijken als tegenprestatie, wanneer Sokolsky de winnaar van dat tournament (Son of the Mask) zou kijken .
  woensdag 19 september 2007 @ 19:38:10 #85
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53308544
Bleach: Memories of Nobody (2006, Jap, Noriyuki Abe)
Een film voor de fans van de gelijknamige anime serie. Alle fan favorieten komen opdraven. Maar duidelijk dus alleen voor de fans, want karakter krijgen geen enkele introductie. Dat scheelt voor ons fans weer overbodige herhaling en betekent meer tijd voor actie.
Aangezien het een film is, zijn de animaties nog net iets mooier en beter dan in de film.
cijfer: 6.5

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007, VS, Tim Story
Hij viel me verassend genoeg mee. En is beter dan deel 1. Al is dat ook weer niet heel moeilijk. Zoals bij eerdere film series geldt hier ook dat er geen introductie van karakters meer nodig is en dat betekent minder gezeik en meer actie. Natuurlijk zijn er nog steeds wel wat (kleine) irritaties. En zullen de FF nooit tot mijn favorieten behoren. Het acteerwerk is ook niet om over naar huis te schrijven. Voor Jessica Alba is duidelijk vanwege andere kwaliteiten geselecteerd voor de rol.
Wat de film nog beter had kunnen maken; meer Dr. Doom. (Dat is een tip voor deel 3)
cijfer: 6

Black Sheep (2006, NZ, Jonathan King)
Moordende schapen. Hoe kan dat nou geen leuke film opleveren? Heel moeilijk. En zeker als je aan het roer iemand hebt die duidelijk zelf ook fan van het genre is. En dus weet wat die moet doen om de fans ervan te plezieren. Dit is gewoon anderhalf uur genieten van absurde, humoritische horror.
cijfer: 8

Skinwalkers (2006, VS, James Isaac)
De ene fractie weerwolven zit achter een 13 jarige jongentje, de grote verlosser volgens de legende, aan om hem te vermoorden. De andere proberen hem te beschermen.
Met zo'n plot verwacht ik niet meteen een hoogstaande film. Maar beter dan deze voorspelbare standaard bagger mag ook wel.
Pluspunt is dat Rhona Mitra en Sarah Carter plezierig zijn voor het oog.
cijfer: 4

Shi gan (Time) (2006, ZK, Ki-duk Kim)
Ki-duk staat bekend om zijn moeilijk toegangbare film met erg weinig dialogen. Dus maakte hij een film met meer dialogen, die iets toegangbaarder zou moeten zijn voor het grote publiek. Is dat experiment gelukt? Ja en nee.
Ja, want Ki-duk bewijst hier nog eens een fantatisch film maker te zijn. Het meer gebruik maken van dialogen schaadt de film nergens. Het geeft de film iets meer een normaal drama sfeer. En is daardoor zelfs wat luchtiger dan ander werk. Ki-duk is nog steeds een meester in het overbrengen van een bepaalde sfeer. De film ziet er weer prachtig uit. De muziek is weer geweldig.
Nee, want de film is nog steeds niet echt toegangbaar voor het grote publiek. Zoals altijd blijft er veel mysterie over na afloop. Zit het vol met metaforen. De film blijkt na afloop toch meer echt een concept film te zijn, waar je lang over na kan denken, zoals we van Ki-duk gewend zijn dan een persoonlijk drama. Maar ik zelf heb films van Ki-duk nooit ontoegangbaar gevonden. Dus is dat een non-issue voor mezelf.
Film zit verder vol schattige Koreaanses.
cijfer: 9

Toki wo kakeru shôjo (The Girl Who Leapt Through Time) (2006, Jap, Mamoru Hosoda)
Titel vat het plot wel zo'n beetje samen. Meisje krijgt de kracht om tijd te reizen. Ze gebruikt deze kracht niet voor hogere doeleinde, maar gewoon voor haar eigen dagelijkse beslommeringen zoals te laat op school komen. Langzamerhand worden de complicaties van haar acties steeds groter.
Dit was een heel lekker, leuk, grappig, ontroerend, romantisch anime filmpje.
cijfer: 8.5

Fast Food Nation (2006, VS, Richard Linklater)
Via verschillende karakters, een grote marketings-manager, Mexicaanse illegalen, een arm high-school meisje, leren we verschillende kanten van een fastfood keten en de fabriek waar het vlees vandaan komt. Linklater probeert met deze film duidelijk bewustzijn te kweken over de misstanden in dat soort fabrieken. En slaag daar imo aardig in. De film gaat in de tweede helft echter steeds meer over naar drama dan manifest. En dat is jammer genoeg het mindere punt van de film.
cijfer: 7

Obchod na korze (The Shop on Main Street) (1965, Tsj, Ján Kadár & Elmar Klos)
Het zit goed in elkaar. Het acteerwerk is erg sterk. Maar heel erg ontroeren of raken deed het mij persoonlijk niet.
cijfer: 7.5
pi_53315701
Big Nothing (2006, UK/Canada, Jean-Baptiste Andrea)

Wanneer geen enkele uitgever zijn boek uit lijkt te willen geven, neemt Charlie (David Schwimmer) een baantje bij een helpdesk. Daar ontmoet hij Gus (Simon Pegg), welke erachter is gekomen dat de lokale dominee zich op internet met twijfelachtige praktijken bezig houdt. Ze besluiten hem met deze informatie te confronteren en losgeld te eisen. De vorige film van Andrea, Dead End, vond ik (ondanks de plottwist) goed verteerbaar en ook deze zwarte komedie pakt erg leuk uit. Vanaf het begin vliegen de ontwikkelingen alle kanten op, wat ervoor zorgt dat de vaart er goed in blijft. Daarnaast is Simon Pegg weer erg leuk op dreef en pakt de combinatie van Pegg met David Schwimmer niet eens zo gek uit. Met zijn 80 minuten is de film aan de korte kant, maar zeker eens de moeite waard.
..what evil lurks in the hearts of man? The shadow knows.
pi_53317219

The Mighty Quinn
Denzel Washington is Xavier "The Mighty" Quinn, hoofd van de politie van een Caribisch eiland. Het eiland, dat overigens nooit bij naam wordt genoemd, wordt opgeschrikt door een brute moord. Hoewel Quinn het onderzoek leidt, wordt hij al snel tegen gewerkt door hoger hand. Als dan ook nog eens een vriend van hem de hoofdverdachte is, zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken en zo hopelijk kan bewijzen dat zijn vriend ondanks zijn vele overtredingen die hij in zijn leven heeft gepleegd geen moordenaar is.

Luchtig vermaak
De film heeft grotendeels een luchtige ondertoon, die goed past bij het beeld dat het westen van de Caribean heeft en ook bij het spel van Denzel die geen enkele moeite heeft om de zelfverzekerde, manipulerende, speelse en niet altijd serieuze Quinn te spelen. Verder is de sfeer in de film erg fijn. De cinematograaf schotelt een warm beeld van het eiland voor en de veel voorkomende reggae muziek klinkt lekker. Zelfs als Denzel plaats neemt achter de piano en een stukje van het blues nummer "Cakewalk into Town" zingt, klinkt het goed. Dat Roger Ebert lyrisch was over deze film en hem 4 sterren gaf vind ik wat overdreven, maar vermakelijk is het zeker wel. Dat ik het ontrafelen van het mysterie eigenlijk niet eens zo interessant vond, doet daar wat mij betreft niks aan af.

6,5
Mijn reviews
pi_53319595
APOCALYPTO

ik had veel negatieve dingen gehoord maar ik vond em helemaal geweldig....
  donderdag 20 september 2007 @ 11:49:34 #89
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53323415
quote:
Op donderdag 20 september 2007 00:56 schreef SamuelofSEK het volgende:
[afbeelding]

The Mighty Quinn
Denzel Washington is Xavier "The Mighty" Quinn, hoofd van de politie van een Caribisch eiland. Het eiland, dat overigens nooit bij naam wordt genoemd, wordt opgeschrikt door een brute moord. Hoewel Quinn het onderzoek leidt, wordt hij al snel tegen gewerkt door hoger hand. Als dan ook nog eens een vriend van hem de hoofdverdachte is, zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken en zo hopelijk kan bewijzen dat zijn vriend ondanks zijn vele overtredingen die hij in zijn leven heeft gepleegd geen moordenaar is.

Luchtig vermaak
De film heeft grotendeels een luchtige ondertoon, die goed past bij het beeld dat het westen van de Caribean heeft en ook bij het spel van Denzel die geen enkele moeite heeft om de zelfverzekerde, manipulerende, speelse en niet altijd serieuze Quinn te spelen. Verder is de sfeer in de film erg fijn. De cinematograaf schotelt een warm beeld van het eiland voor en de veel voorkomende reggae muziek klinkt lekker. Zelfs als Denzel plaats neemt achter de piano en een stukje van het blues nummer "Cakewalk into Town" zingt, klinkt het goed. Dat Roger Ebert lyrisch was over deze film en hem 4 sterren gaf vind ik wat overdreven, maar vermakelijk is het zeker wel. Dat ik het ontrafelen van het mysterie eigenlijk niet eens zo interessant vond, doet daar wat mij betreft niks aan af.

6,5
En ik maar denken dat The Mighty Quinn een eskimo was.
pi_53324594
Knocked Up (Judd Apatow, 2006)
Van de week naar de sneak preview geweest en daar draaide Knocked Up. Normaal ga ik niet zo snel voor komedies naar de bioscoop, maar dat is dan ook weer het voordeel van de sneak want Knocked Up is een zeer vermakelijke film. Het verhaal mag geen naam hebben, maar de uitwerking is erg leuk. Een loser maakt een knappe carriere vrouw zwanger na een avondje doorzakken en wanneer de vrouw er voor kiest om het kind te houden worden de twee gedwongen met elkaar om te gaan. Genoeg hilarische momenten en zelfs de afgezaagde grappen die je al van verre aan ziet komen zijn nog grappig. De makers van The 40 year old Virgin flikken het weer en leveren wederom een zeer geslaagde komedie af. 7.6

Chinatown (Roman Polanski, 1974)
Na The Pianist was Chinatown pas de tweede film van Roman Polanski die ik zag en wederom was het een sterke film. Verhaal- en filmtechnisch is alles dik in orde en dat gaat ook op voor de acteerprestaties van o.a. Jack Nicholson. Toch wist de film me nog niet helemaal te pakken, maar dat komt waarschijnlijk nog wel bij de volgende kijkbeurt. 8.0

donderdag 20 september 2007 @ 19:09:07 #91
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53335190
Ik wil trouwens ook nog even zeggen dat Crash kut is. Hebben we dat ook weer gehad. En Fight Club is overrated trouwens. Zo.

Once, John Carney Ierland
Film: Once

9,0

Das Cabinet des Dr. Caligari., Robert Wiene, Duitsland 1920
Het eerste 'meesterwerk' van de expressionistische Weimar-cinema. Goed vond ik het, maar een meesterwerk niet. Het einde is te plots, structuur had gewoon beter gekund. Maar stylistisch erg mooi om te zien.
8

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, F.W Murnau, Duitsland 1922
Klassieker die je ook met recht zo mag noemen. Een goed verhaal als basis natuurlijk, en af en toe geweldige shots. Jammer dat ik het nu 3 uur lang moet gaan analyseren, want een film als deze moet je gewoon bekijken alsof je in de jaren 20 leeft (ook al wordt het natuurlijk nooit eng)
8,5

Cul-de-Sac, Roman Polanski, Engeland 1966
Weinig gezien van Polanski, en dit was wel een fijne introductie in zijn vroege jaren. Absurdistisch, met prachtige karakaturen, en briljant camerawerk
8,4

Rijtje Kurosawa

Yoidore Tenshi (Drunken Angel), Japan 1948
Mijn eerste kennismaking met de Japanse grootmeester was Ran, en echt heel erg onder de indruk was ik niet. Gelukkig werd ik hier wel weggeblazen. Stray Dog wordt altijd zijn eerste meesterwerk genoemd, maar iedereen die dat zegt is een sukkel! Drunken Angel is zelfs beter! Prachtige symboliek vooral en een einde zoals dat schijnt te horen bij Kurosawa.
8,9

Nora Inu (Stray Dog), 1949
Mooi realistisch, sociaal drama over een agent die zijn pistool verliest, maar ik miste toch nog iets. Wat het is, geen idee Wel een geweldige sfeer die het toch nog een meesterwerkje maakt
8,6

Kakushi toride no san akunin, 1958
Natuurlijk de film waarop George Lucas de vertelstructuur van Star Wars op baseerde. En terecht, want het is gewoonweg geniaal hoe het verhaal vertelt wordt. Af en toe worden de 2 boeren wat irritant, en dat is dan ook het grootste minpunt, maar voor de rest weer schitterend.
8,6

Tokyo Story, Jasujiro Ozu, Japan 1953
Het familiedrama kwam wat langzaam op gang, ik was zelfs even verbaasd. Maar zodra de beleefdheden verdwenen en de echte emoties naar boven kwamen, werd het één van de beste films die ik ooit gezien heb.
9,3

Hrafninn Flýgur (When The Raven Flies, Ijsland 1984
Deze film vindt je in elke winkel in IJsland, dus ik besloot hem maar te kopen. Vooral omdat Ingmar Bergman het een goede film vond. Goed is het idd, maar daar blijft het wel een beetje bij. Wel fijn dat de stereotypen in deze realistische vikingfilm achterwege blijven, echt een verademing. Toffe muziek, en erg leuk om plekken te zien waar je zelf ook hebt gelopen en delen van de geschiedenis terug te horen, maar het naive acteerwerk begint na een tijdje wel op de zenuwen te werken.
8

Zoo, Bert Haanstra, 1962
Korte documentaire van Haanstra, waarvan ik vooral zijn artistieke docu's had gezien. Ook hier zitten mooie shots en orignele montagetechnieken in, maar het is vooral heel erg grappig. Mooi tijdsbeeld ook, al blijft het tijdloos. Prachtig stukje vaderlandse filmgeschiedenis.
Er is nu ook een complete Haanstra-box btw!: DVD: Bert Haanstra - Compleet
8,5
  donderdag 20 september 2007 @ 19:12:13 #92
192111 bristolop
JAAP for president
pi_53335256
simpsons

en

la haine (is egt een aanrader)
I.U.A.G.N.M.T.Y.B.A.H
pi_53335296
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

En ik maar denken dat The Mighty Quinn een eskimo was.
Dat was ie misschien ook, maar toen een zeker iemand zonodig een liedje over hem schreef kreeg ie er genoeg van en verhuisde hij naar de caribean; helaas daar zingen ze het ook voor hem

En na alle Crash haat wil ik ook nog wel even zeggen dat ik het een hilarisch leuke film vond, of het nu zo bedoeld was of niet
Mijn reviews
  donderdag 20 september 2007 @ 22:23:54 #94
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_53341556
Ik heb eergisteren ook Once gezien, in de bios, met daarna nog een mini concert van Glen en z'n vriendin. Helaas moesten die eikels van Blof zich er weer mee bemoeien. Maarja, de film was inderdaad erg goed. Vooral die scène waar dat meisje in haar eentje naar huis loopt met de discman op haar oren, prachtig.

En Jelle is ook al fan van Cul-de-sac. Dat komt niet zo vaak voor, dat ik me kan vinden in de mening van Jelle. Het is geweldig. Heb je Knife in the Water ook al gezien? Die 2 (cul-de-sac en knife in the water dus) zijn samen met Repulsion mijn Polanski favorieten.

[ Bericht 31% gewijzigd door RuneRose op 20-09-2007 22:29:09 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 23:52:06 #95
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53344462
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:23 schreef RuneRose het volgende:
Ik heb eergisteren ook Once gezien, in de bios, met daarna nog een mini concert van Glen en z'n vriendin. Helaas moesten die eikels van Blof zich er weer mee bemoeien. Maarja, de film was inderdaad erg goed. Vooral die scène waar dat meisje in haar eentje naar huis loopt met de discman op haar oren, prachtig.
Verdomme, waren ze in Zeeland. Dat concert had ik wel mee willen maken. Wat deden die idioten daar. Ze mochten willen dat ze één keer in hun leven 1 zo'n nummer konden schrijven als dat zij dat doen, laat ze lekker naar hun eigen film gaan kijken.

Die 2 andere heb ik nog niet gezien, maar dat zal vast wel komen. Had tot nu toe enkel van Polanski zijn films van de afgelopen 10 jaar gezien.
  vrijdag 21 september 2007 @ 06:24:21 #96
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_53347346
Net The Kingom gezien in de sneak. Het vetst zijn het eerste (erg mooi gemaakte opening credits en zeer spectaculaire terrorismescenes) en laatste kwartier (de puzzelstukjes vallen vrij voorspelbaar maar wel bevredigend en smakelijk ogend in elkaar).

De zaal zat erg vol dus het was zeer geestig dat iedereen echt compleet uit zijn dak ging toen Jennifer Garner aan het eind EINDELIJK in de Sidney Bristow-modus ging en heerlijk ass ging kicken. Mensen vinden het op de een of andere manier gewoon UNANIEM te gek als zodra zij haar innerlijke Sidney Bristow gaat channelen en de fury unleasht. Misschien is het omdat ze er zo schattig uit ziet en het dus extra tof is als ze een keiharde asswhupping uitdeelt aan de baddies. Dat was het elke week weer in Alias en dat blijft het nu ook nog.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_53349066
Ghostbusters (Ivan Reitman 1984)
Het was al weer een tijd geleden dat ik hem gezien had en dan is het altijd maar een beetje afwachten of zo'n films blijft staan. Eerlijk gezegd blijft Ghostbusters voor mij doen wat hij voor mij de eerste keer deed: boeien van het begin tot het einde. Ik houd van dit soort films waarin avontuur en humor naadloos in elkaar overvloeien. GEWELDIG!!
quote:
Human sacrifice...dogs and cats living together...mass hysteria!!!!

Rebecca (Alfred Hitchcock 1940)
Het is in mijn geval altijd enorm verschillend hoe en óf een film van Hitchcock überhaupt bij mij aanslaat. Ik bedoel: North by Northwest vond ik niet bijzonder boeiend, Rear Window bij vlagen saai, maar Psycho vind ik briljant. Zeer wisselend dus.
Rebecca spant de kroon: met die film kon ik HELEMAAL niets. Hoe goed de film ook gemaakt mag zijn, op geen enkel moment wist "Rebecca" mij te boeien. Nee, dit was echt door de zure appel heenbijten voor mij.
pi_53349222
quote:
Op donderdag 20 september 2007 19:09 schreef JelleS het volgende:
Das Cabinet des Dr. Caligari., Robert Wiene, Duitsland 1920
Het eerste 'meesterwerk' van de expressionistische Weimar-cinema. Goed vond ik het, maar een meesterwerk niet. Het einde is te plots, structuur had gewoon beter gekund. Maar stylistisch erg mooi om te zien.
8

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, F.W Murnau, Duitsland 1922
Klassieker die je ook met recht zo mag noemen. Een goed verhaal als basis natuurlijk, en af en toe geweldige shots. Jammer dat ik het nu 3 uur lang moet gaan analyseren, want een film als deze moet je gewoon bekijken alsof je in de jaren 20 leeft (ook al wordt het natuurlijk nooit eng)
8,5
Eerstgenoemde vond ik echt prachtig. Ik ben een groot fan van tim Burton en de stijl die hij regelmatig hanteert is duidelijk gebaseerd op het expressionisme zoals dat tot uiting komt in Dr. Caligari. Werkelijk fantastisch.

Ik vond het vereiste tot analyse bij Nosferatu juist enorm meevallen. Natuurlijk is de film lang niet zo griezelig als ten tijde van het uitkomen, maar dan nog vond ik de "enge" scenes objectief gezien zelfs nog indrukwekkend. An sich vond ik de film al staan als een huis en dus helemáál wanneer je hem in het juiste tijdsgebonden perspectief zet.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:26:06 #99
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_53353142
Je interpreteert analyseren niet letterlijk genoeg. Ik moet voor men studie er allerlei teksten over lezen etc, op die manier En eigenlijk moet je een film als Nosferatu niet overanalyseren.
pi_53355279
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:26 schreef JelleS het volgende:
En eigenlijk moet je een film als Nosferatu niet overanalyseren.
Dat was ook mijn punt. Verkeerd geïnterpreteerd dus

Welke studie doe je? Het auteursrechtelijke verhaal achter Nosferatu is er eentje om van te smullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')