abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55973836

Hier alweer deel 98 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 93, 94, 95, 96, 97.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 12-01-2008 22:13:29 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:09:17 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55973852
Ja, volgens mij zie je twee ICE's gekoppeld niet zo vaak in NL.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55973891
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:09 schreef Duvel het volgende:
Ja, volgens mij zie je twee ICE's gekoppeld niet zo vaak in NL.
Zeker een drukke dag
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:11:37 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55973897
Of een opzending.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55973919
Of een vleugeltrein
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:25:11 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55974137
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Of een vleugeltrein
Vleugeltrein?
pi_55974394
De ICE Frankfurt (Main) Hbf - Amsterdam Centraal/ Bruxelles-Midi
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:45:04 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55974574

Ik zeg: Gedateerd!
pi_55974618
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zeg: Gedateerd!
Ja, goed punt. Wie houdt die banners bij?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55974685
Lekker belangrijk, NS HiSpeed suxx more. ik weiger gewoon verder die term te gebruiken. Ik zeg: BOYCOT die onzin! Gewoon NS Int
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:52:30 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55974725
Zo lang ze in Nederland hooguit 160 rijden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55974726
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:49 schreef Zug-Chef het volgende:
Lekker belangrijk, NS HiSpeed suxx more. ik weiger gewoon verder die term te gebruiken. Ik zeg: BOYCOT die onzin! Gewoon NS Int
Slechte sex gehad vannacht? Ouwe mopperpot
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55974768
Whaha nee hoor, ik klaag gewoon lekker veel op dingen die mij niet bevallen
  zaterdag 12 januari 2008 @ 16:13:30 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55975081
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:54 schreef Zug-Chef het volgende:
Whaha nee hoor, ik klaag gewoon lekker veel op dingen die mij niet bevallen
Naarmate je ouder wordt , wordt dat alleen maar erger Haai Fles
  zaterdag 12 januari 2008 @ 16:14:07 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55975096
Matig incrowd topic zo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55975226
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:14 schreef Duvel het volgende:
Matig incrowd topic zo.
Wat wil je, met zo'n TS
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55975778
  zaterdag 12 januari 2008 @ 16:57:41 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55975869
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:51 schreef Willy84 het volgende:
TVP?

Enniewee, in de buurt van Roermond...

http://youtube.com/watch?v=6Y097gsblFc
pi_55976073
Yes TVP! Plus nog de beste wensen natuurlijk!

Anyway. Er komt nog een bezoekje georganiseerd door de NVBS aan van de nieuwe werkplaats in de Watergraafsmeer. Ik heb me ook aangemeld. Zoals jullie weten ben ik er al geweest aan de foto's van topic's terug te zien.
Toch altijd leuk. Iedereen kan zich aanmelden. Ook niet leden.
pi_55976104
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 17:09 schreef Willy84 het volgende:
Iedereen kan zich aanmelden. Ook niet leden.
en dat je er dan nog een linkje bij plaatst en zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55976313
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en dat je er dan nog een linkje bij plaatst en zo
Had het via de mail ff wat opsnorkelen:
quote:
Hallo allemaal!

Het NVBS Jongerenforum is in de gelegenheid gesteld om een rondleiding door
en langs het nieuwe NedTrain Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer te
organiseren op zaterdagmiddag 15 maart 2008. Deze rondleiding is in eerste
instantie bestemd voor NVBS-leden (en niet-leden) tot 30 jaar, het aantal
deelnemers is daarbij beperkt tot maximaal 30. Er zal in principe voldoende
gelegenheid zijn tot fotograferen, uitgezonderd eventueel door NedTrain aan
te geven beperkingen. Een buitenkansje dus, en de primeur is voor onze
directe achterban waarvan wij een mailadres hebben (jullie dus).

De deelname aan deze rondleiding is gratis; wel moet je op eigen gelegenheid
naar de ingang van het Onderhoudsbedrijf reizen (bijvoorbeeld per GVB-bus).
Aanmelden doe je door het sturen van een mailtje naar sne@nvbs.com, met
vermelding van naam en postadres, je leeftijd, je (mobiele) telefoonnummer
en "Watergraafsmeer" als subject. Leden van de NVBS vermelden eveneens hun
lidmaatschapsnummer. Inschrijving (tot 1 maart 2008) geschiedt op volgorde
van aanmelding, en vol=vol! Begin maart ontvang je nadere informatie.

Het is de bedoeling dat de SNE later dit jaar een soortgelijke rondleiding
organiseert voor de "oudere" NVBS-leden. Mochten er op 15 maart plaatsen
over zijn, dan zijn 30-plussers uiteraard ook van harte welkom.
Belangstellenden hiervoor kunnen zich eveneens aanmelden via sne@nvbs.com
met vermelding van het NVBS-lidmaatschapsnummer en worden op een wachtlijst
geplaatst. De eventuele gelukkigen krijgen begin maart bericht.

Voor verdere inlichtingen over deze rondleiding: mail aan jongeren@nvbs.com.
Contactpersoon voor de SNE is Ronald Bokhove.

Met vriendelijke groet,
Het NVBS Jongerenforum
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_55976342
Whehe, de NVBS Ik heb de mongeaultjes wel weer gezien tijdens die Hondekop eindejaarsit... zitten me echt teveel figuren bij die niet helemaal sporen, op sociaal gebied iig
pi_55976492
Ik ben idd lid van de NVBS ja, Willy Maar ik sta kennelijk niet op de jongeren-maillijst
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 17:22 schreef Zug-Chef het volgende:
zitten me echt teveel figuren bij die niet helemaal sporen, op sociaal gebied iig
Daar heb je zeker gelijk in
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55979167
Ach, de NVBS...

Lid word ik er toch niet van... Zeker niet met die mongeaultjes nee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')