Van de Hema naar de soap![]()
Als Nina Sanders in Goede Tijden Slechte Tijden is Marly van der Velden de jongste ’soapbitch’ van Nederland. ’Ik ren iedere week naar mijn postvak om te zien wat ik nu weer uithaal.’
Chanteren, liegen, dingen vernielen, een grote mond opzetten. Nina Sanders, dochter van Ludo en Janine in Neerlands best bekeken soap Goede Tijden Slechte Tijden, doet niets liever. Een heks met een engelengezichtje.
Heerlijk om te spelen, vindt Marly van der Velden (18) die sinds vorig jaar de rol vertolkt. Bij de vaste kijkers gaf het nogal een schok, want de 6-jarige Nina kwam, na een verblijf in een psychiatrische kliniek om bij te komen van een traumatische ontvoering, plotseling terug als bitchy tiener. ,,Het is zo leuk,’’ zegt ze enthousiast. ,,Ik kan me echt in die rol uitleven, dingen zeggen en doen die je normaal niet durft. Ik ren iedere week naar de nieuwe scripts in mijn postvak om te zien wat Nina nu weer uithaalt.’’
In het echt lijkt ze weinig op haar alter ego. Waar Nina de voorkeur geeft aan keurige poloshirtjes en rokjes, zit Van der Velden in een stoere spijkerbroek en trendy eskimolaarzen aan de groene thee. En terwijl Nina altijd een snedige opmerking klaar heeft, komt de tengere actrice in het begin wat timide, zelfs verlegen over.
Maar al snel babbelt ze honderduit. Over haar danscarrière bijvoorbeeld. Want voor ze doorbrak in GTST was ze fanatiek latin-danseres. Ze kwam zelfs uit op het Nederlands kampioenschap. ,,Het begon op mijn vierde met ballet. Mijn moeder vond dat goed voor mijn houding. Daarna werd het al snel streetdance, jazzballet en daarna stijldansen,’’ vertelt Van der Velden. ,,Eerst met een meisje als partner, tot ik een vriendin zag latindansen, met zo’n mooie jurk aan. Dat wilde ik ook. Toen hebben ze een echte danspartner voor me gezocht.’’
Haar hele middelbare schooltijd stond in het teken van dansen. Ze trainde vijf tot zes keer in de week, ging zelden uit op zaterdagavond - als ze al ging dansen met vriendinnen was dat ook weer op de dansschool - want op zondag stonden er weer wedstrijden op het programma. ,,Het is echt topsport ja,’’ beaamt ze. ,,Voor een wedstrijd moet je ook letten op wat je eet. Pasta enzo, voor de koolhydraten. En geen alcohol, al was ik daar toen ook helemaal niet mee bezig. Of ik goed was? Vroeger zei ik van niet, maar nu zie ik dat ik dat best wel was.’’ Maar na het eindexamen begon het toch te kriebelen.
,,Acteren trok me, dat ligt toch best dicht bij dansen. Daarin speel je ook een soort rol.’’ Dus verdwenen de dansschoenen in de kast, ging ze aan het werk bij de Hema en meldde ze zich in het weekeinde op de Jeugdtheaterschool voor lessen. ,,Dat was gelijk zo heerlijk. Ik kan in het acteren helemaal mijn ei kwijt, zeg maar. Lekker in de huid van iemand anders kruipen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Als kind was ik ook altijd al bezig met verkleden, uitvoeringen geven en deed ik niets liever dan de Spice Girls playbacken op school.’’
Op de site van Harry Klooster casting kwam ze een oproep tegen voor audities bij GTST. ,,Ik dacht, ik probeer het gewoon. Je leert er altijd weer van. Ik wist niet eens voor welke rol het was.’’ En na een serie audities en workshops, was ze tot haar eigen verbazing de gelukkige. Al na twee weken had ze haar draai gevonden op de set. Van haar soapouders Erik de Vogel (Ludo) en Caroline de Bruijn (Janine) en ook van andere oud-gedienden krijgt ze regelmatig tips. Bovendien heeft ze een dramacoach die iedere week de scènes met haar doorneemt. Maar ze sluit niet uit dat ze over een paar jaar toch een echte theateropleiding gaat volgen. ,,Want ik wil ook in een musical, toneelstuk en film spelen. Ik wil alles,’’ zegt ze lachend.
Van der Velden wordt inmiddels veelvuldig herkend op straat. ,,Sommige mensen denken dat ik net zo onaardig ben als Nina. Pas trok een moeder haar kindje nog mee dat naar me toe wilde komen. Dat vond ik zo raar.’’ Ook bij het uitgaan heeft ze over aandacht niet te klagen. ,,Maar je merkt toch snel of jongens alleen maar naar je toekomen omdat je op televisie bent. Ik word er steeds handiger in om daarmee om te gaan. Dan ga ik weer dansen met mijn vriendinnen.’’