quote:
Op zondag 27 juli 2025 14:03 schreef ArnieAlberts het volgende:[..]
Het verhaal op die boot (als dat tenminste dezelfde lijn is als het achterhalen wie Ludo probeerde te vermoorden bij de zomercliff) haalde ik juist laatst aan in gesprek met een vriend als een hele sterke climax voor een opgebouwde comeback-lijn voor Ludo. De wijze waarop de muziek opzwelde naar de onthulling dat Ludo degene was die de personen had opgesloten om de waarheid te achterhalen vond ik best sterk.
Ja, maar daar benoem je het: de climax dat Ludo achter die vergeldingsactie zat was sterk, maar de algehele verhaallijn zélf sloeg dusdanig door. Voorbeeld: Janine wist van de vergeldingsactie en werkte er aan mee, om halverwege al te protesteren omdat de verdachten niet menswaardig werden behandeld (wat had ze dan gedacht?) en naderhand vond ze het moeilijk te begrijpen dat vrienden als Barbara en Sjors haar als vuil behandelden nadat zij hen had misleid en willens en wetens had meegewerkt aan hun gevangenschap
Daarbij eindigde dat verhaal daar niet; nadat Morris bekend had treiterde Ludo hem nog wekenlang door psychologe Emma Snijder om te kopen zodat ze Morris zou laten doordraaien (ze plantte bijvoorbeeld in zijn hoofd dat Barbara hem mishandeld zou hebben), wat er uiteindelijk in resulteerde dat hij compleet doorgeslagen zichzelf neerschoot voor de ogen van Nina.
Maar goed, de uiteindelijke ineenstorting is een combinatie van factoren geweest: de bruuske verjonging en restyling in 2005, de verhaallijnen uit het verleden die met een retcon werden afgestoft (Dennis is Arnie die dood gevonden wordt en Hans die de tv in het bad duwde) en dan ook nog de saga met de niet zo dooie Ludo. Met als resultaat dat de kijker wegliep.
quote:
Niet dat ik toen nog keek, ik was nog afgehaakt na de jumping the shark-cliff van paar jaartjes eerder (Stefano en Yasmine te water). Maar dat Erland Galjaard juist TOEN besloot om weer een keertje te kijken en zwaar kritiek uitte van, "dit is geen soap", vond ik beneden alle peil. Waardeloos was dat. Toen werd GTST een telenovella en dat is nou net wat het niet is. Was.
Nou ja, er was kritiek vanuit de kijkers en de cijfers liepen langzaam maar zeker terug, dus op de burelen van RTL zouden de alarmbellen hoe dan ook af gaan. Het zou mij niks verbazen moest Galjaard de afleveringen op de boot pas maanden later écht hebben gezien toen de cijfers echt aan het zakken waren en hij een oorzaak probeerde te vinden. Dat hij vervolgens eigenhandig de formule van een soap opnieuw definieerde op basis van een telenovella, daar valt zeker wat voor te zeggen. Al valt dat ook te counteren doordat veel daily soaps in Europa door de komst en het succes van de telenovella zich opnieuw moesten uitvinden en meer gingen leunen op die basis.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:Kelder! Wat doe jij nou hier? :D