Voor de liefhebbers van de GTST-historie: dit artikel uit de begindagen geeft een mooi kijkje achter de schermen. Olga Madsen vertelt hierin onder andere over de beslissing om naar acht uur te verhuizen, het schrijfproces en de spanning rondom de vervanging van Helen Helmink.
hierbij de foto naar het artikel en hieronder uitgeschreven.
![Schermafbeelding-2026-08-15-195242.png]()
Olga Madsen schrijft verhaal Goede Tijden, Slechte Tijden
'Op de set ben ik altijd een soort moeder geweest'
DOOR SUSANNE VAN VELZEN
HILVERSUM – Na bijna vierhonderd afleveringen delen veel kijkers nog graag lief en leed met de familie Alberts, mevrouw Helmink, dokter Simon, Myriam en Peter. Nederlands eerste soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden is inmiddels aan het derde seizoen begonnen en de trouwe fans blijven aan de buis gekluisterd. Elke werkdag om acht uur 's avonds het televisietoestel afgestemd op RTL4 om de avonturen van de helden te volgen.
Olga Madsen stond aan de wieg van Goede Tijden, Slechte Tijden. Twee jaar lang was ze de creatief producent van de serie. Dit jaar doet ze het als producer scenario rustiger aan. Ze geeft leiding aan een klein team dat de verhaallijnen schrijft.
"Dit seizoen is voor de toekomst van Goede Tijden, Slechte Tijden heel belangrijk. Nu zal blijken of we hier nog lang mee door kunnen gaan of dat er een eind moet komen aan de serie. Als we door dit jaar heenkomen, kan Goede Tijden, Slechte Tijden in het rijtje van East Enders en Coronation Street bijgezet worden."
Kijkcijfers
De kijkcijfers van Goede Tijden, Slechte Tijden zijn nog altijd heel hoog. Naar een serie als Zeg 'ns AAA van de Vara kijken weliswaar iets meer mensen, maar dat programma wordt maar eens per week uitgezonden. Terwijl Goede Tijden, Slechte Tijden elke dag zo'n twee miljoen kijkers heeft.
De verhuizing afgelopen seizoen van van zeven uur naar acht uur (tegenover het NOS-Journaal) heeft geen consequenties gehad voor het aantal kijkers. "Toen Ruud Hendriks vertelde dat het naar acht uur zou verschuiven dachten we direct dat het gevolgen zou hebben voor de kijkcijfers. We hebben toen gezegd 'ok, een later tijdstip kan maar dan moet de serie iets volwassener worden'. En dat is ook gebeurd", vertelt Olga Madsen.
Madsen heeft zich dit jaar teruggetrokken uit de dagelijkse productie en is nu tweeënhalve dag per week bezig met het schrijven van de verhaallijnen. "Het waren tropenjaren. Ik ben nu nog aan het uitrusten van de afgelopen periode. Ik heb de serie helemaal opgezet. Zowel inhoudelijk als uitvoerend was ik de producent. Ik heb de cast bepaald en de decors en de regisseurs."
'Kinderen'
Het werd Olga Madsen allemaal een beetje teveel. "Ik zat hier dag en nacht bij wijze van spreken. Nu werk ik ook heerlijk thuis. Daar heb ik ook de rust om te kunnen schrijven. Die rust heb je hier in de studio niet. Ik ben toch al die jaren een soort moeder geweest op de set. Het zijn allemaal een beetje mijn kinderen."
Olga geeft nu als producer scenario leiding aan het schrijversteam van de hoofdlijnen dat verder bestaat uit Rogier Proper en Coby Peelen. Daarnaast zijn zeven auteurs full-time bezig met het uitwerken en invullen van de verhaallijnen. Zij schrijven de dialogen uit.
Afgelopen seizoen is steeds meer tijd gaan zitten in het schrijfwerk omdat de serie steeds verder van het originele Australische script af groeide. Dit seizoen worden alle afleveringen voor het eerst helemaal door Nederlandse auteurs bedacht en geschreven. Elke week lopen er zo'n vijf à zes grote verhaallijnen door de serie, waarin ongeveer 22 personages uit Goede Tijden, Slechte Tijden in meer of mindere mate voorkomen.
"Ik houd er bij het bedenken van de verhalen rekening mee of iemand al langere tijd niet meer in een hoofdlijn gezeten heeft. Als dat zo is, zorg ik ervoor dat er iets gebeurt waardoor dat personage weer naar voren komt. We werken zo'n acht tot negen weken vooruit."
De acteurs krijgen het script ongeveer drie weken van tevoren in handen. Zo wordt voorkomen dat acteurs al in een vroeg stadium weten wat er met ze gaat gebeuren. "Als een acteur weet wat er op termijn met zijn personage gebeurt, kan dat invloed hebben op de manier waarop hij zijn personage neerzet. Daarbij weet je in het echte leven ook niet wat er morgen of over twee maanden met je gebeurt. Het houdt de serie realistischer."
Ontknoping
Bepaalde verhaallijnen en personages wil Olga Madsen koste wat kost in de serie houden. Zo is de moeder-zoon-relatie tussen Helen Helmink en Peter Kelder een belangrijk gegeven. De kijker weet al een hele tijd dat Helen de moeder is van Peter, maar zij weten het zelf niet. Verschillende keren kwam het bijna tot een ontknoping. "We kunnen nog een hele tijd vooruit met die verhaallijn."
Toen Marloes Fluitsma, die de rol van Helen Helmink speelde, aankondigde dat ze wilde stoppen, is er dan ook voor gekozen om een vervangster te zoeken. Die werd gevonden in de persoon van de ervaren actrice Bruni Heinke.
"Het zou jammer zijn om Helen uit de serie te moeten schrijven. Het had makkelijk gekund, maar het is één van de belangrijkste personages. Het was wel een gok om een acteur te vervangen. We wilden wel eens zien of het Nederlandse publiek dat zou pikken, of de kijker daar aan toe is", aldus Olga Madsen.
En het publiek pikte het. De eerste paar maanden bleef de fanmail voor Helen Helmink uit, maar daarna stroomde de post binnen en kreeg Bruni Heinke complimenten voor haar vertolking van Helen Helmink.