Rob | zondag 18 september 2022 @ 11:39 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Rob op 26-09-2022 00:41:23 ] | |
Rob | zondag 18 september 2022 @ 11:41 |
Aankomende vliegtuig passagiers zouden imo eigenlijk met hun vliegticket gratis met de trein naar plaats van bestemming moeten kunnen reizen. Ook geen last van die irritante taxirunners en andere criminelen. | |
exelletor | zondag 18 september 2022 @ 11:43 |
Nu in IC Direct richting Rotterdam die bij Zoetermeer is gestopt en 30 minuten later weer terug richting Schiphol gaat rijden. Ach, geld terug bij vertraging eens uitproberen. | |
DJMO | zondag 18 september 2022 @ 11:49 |
Ik wens je veel succes. Ik heb op dit moment zes gtbv claims en twee stakingsclaims openstaan. En het kan nog wel even duren voor de verzoeken afgehandeld worden ![]() | |
Piles | zondag 18 september 2022 @ 11:59 |
Die automaat die bij Engelse taalkeuze automatisch voor dure 1e klas koos? ![]() | |
Janneke141 | zondag 18 september 2022 @ 12:10 |
Bestaat er ook een GTBGTBV-V? | |
DJMO | zondag 18 september 2022 @ 12:15 |
Ik vroeg al of ik rente in rekening mocht brengen, maar daar kreeg ik (wijselijk) geen reactie op. ![]() | |
Eix | zondag 18 september 2022 @ 12:52 |
Je hebt ze in ieder geval kunnen indienen. Ik krijg al twee weken lang de melding “Ons systeem is momenteel niet in staat om te beoordelen of u geld kunt terugvragen voor deze transactie. Probeer het later nog eens”. ![]() | |
DJMO | zondag 18 september 2022 @ 13:26 |
Ik vraag ze altijd aan zonder ns account, dus handmatig invullen in plaats van via m'n reishistorie. Misschien werkt dat wel voor je? | |
derLudolf | zondag 18 september 2022 @ 13:39 |
Wie mag dat gaan betalen? Uiteindelijk de reiziger. Terwijl die er misschien helemaal niets aan heeft, bijvoorbeeld als je 's avonds laat nog naar Harlingen om Emmen moet. Dan betaal je zowel om te parkeren als om met de trein te gaan Dan zou de NS ook boekingen van alle luchtvaartmaatschappijen moeten kunnen inzien. Anders kun je vrij eenvoudig steeds je ticket kunnen aanpassen met een andere datum. | |
derLudolf | zondag 18 september 2022 @ 14:09 |
Tering, wat een bloedzuigers bij de SNCF. ¤3 voor WiFi en vervolgens ook nog een 401 krijgen als je wil gaan betalen met een verder geheel Franse uitleg. Krijg lekker jeuk om je rug en te korte armen. Tussenstations even bekeken, blijkbaar hobbelen we eerst drie uur langs de kust om pas bij Aix- en Provence gas te gaan geven want vanaf daar is het 3 uur naar Parijs. | |
Peterselieman | zondag 18 september 2022 @ 16:15 |
Er is getest met de panto, maar de initiële reizigerstoelating is alleen in dieselmodus. Vermoedelijk zal het een formaliteit zijn om ook in e-modus te mogen rijden. | |
derLudolf | zondag 18 september 2022 @ 17:05 |
Net Aix-en-Provence uit en er wordt ook echt gas gegeven. Das weel heel bruut. | |
derLudolf | zondag 18 september 2022 @ 19:29 |
Rijdt een Ouigo/TGV duplex echt 400km/u was was m'n app een beetje in de war? Tot ongeveer een kwartier terug was de gemiddelde snelheid 270km/u. De momenten dat ik op de app keek zaten we tussen de 260 en 320, dat lijkt wel aardig te kloppen. Maar 400 lijkt me sterk. Nu twintig de minuten voor Parijs, snelheid van 160-180. | |
DeaDLocK2K | zondag 18 september 2022 @ 19:36 |
Ja. Hehehehehe. | |
Peterselieman | zondag 18 september 2022 @ 19:38 |
300 is zo'n beetje de max in de dienstregeling, volgens mij is alleen dat nieuwe traject in het noordoosten van Frankrijk 320 per uur | |
Duvel | zondag 18 september 2022 @ 20:57 |
Nee dat is geen formaliteit. Hij moet worden toegelaten als dieseltrein en als elektrische trein. Bij de toelating als elektrische trein horen o.a. testen met de stroomafnemer en metingen aan de stoorstromen. | |
Peterselieman | zondag 18 september 2022 @ 21:21 |
Zoiets dus | |
Ireyon | zondag 18 september 2022 @ 21:21 |
Ook het stukje Aix-en-Provence tot Avignon is voor 320 geschikt (al heeft dat verschil niet heel veel nut op die 80 kilometer) | |
WcPot | dinsdag 20 september 2022 @ 10:11 |
Een Vechtdal GTW mag wel door heel het land rijden. Dat is ook nog een optie voor de Groningen-Schiphol trein. | |
derLudolf | dinsdag 20 september 2022 @ 14:45 |
Dat is de eerder genoemde Emmer lijn. | |
DJMO | dinsdag 20 september 2022 @ 15:14 |
Zojuist een mailtje dat mijn claim van 25 augustus is goedgekeurd. Nu de rest nog ![]() | |
dennistd | woensdag 21 september 2022 @ 01:22 |
In de VS een onderzoek naar aanleiding van een aanrijding tussen een trein en een boot. Alleen het onderzoek wordt gedaan door de scheepvaart-afdeling van de NTSB en dat levert een aantal nogal hilarische vragen op ![]() https://twitter.com/moritzkraehe/status/1571551369877950465 | |
Erno-BE | woensdag 21 september 2022 @ 08:08 |
Op Oebb.at kun je al de dienstregeling van 2023 vinden. Enkele hoogtepunten: -De ICE 27 van Dortmund (v 8:37) naar Wien (a 18:47) rijdt via Duisburg in plaats van Wuppertal. -De EN van München naar Budapest/Zagreb/Rijkja/Venezia wordt doorgetrokken naar Stuttgart met stops in Göppingen, Ulm en Augsburg. -De NJ Zürich-Berlin/Hamburg wordt gesplitst in een NJ Zürich-Hamburg en een NJ Zürich-Berlin/Praag -De NJ Wien-Roma/Milano wordt ook gesplitst en de NJ naar Milano rijdt door naar Genova. Ook de NJ München-Milano rijdt door naar Genova. -De D-Trein Wien-Budapest-Zahony-Kiev staat ondanks de speciale militaire operatie in Oekraïne gewoon in de dienstregeling. -De EN Paris-Moskva en EN Berlin-Moskva gaan waarschijnlijk komende dienstregeling nog niet rijden door de speciale militaire operatie in Oekraïne. Interessante aanvullingen zijn welkom. | |
Dr_Flash | woensdag 21 september 2022 @ 09:25 |
Hee NS wanneer gaan jullie de reisplanner eens aanpassen? Het is jullie misschien ontgaan, maar Lelystad - Dronten ligt eruit ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 september 2022 @ 10:15 |
Hehehehehe...![]() | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 12:46 |
Echt hè ![]() | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 12:49 |
Reed die trein vaker naar/van Berlijn? Ik weet dat ie vanuit Parijs via Berlijn ging. Volgens mij zelfs twee maal per week vanuit Nice? | |
James1988 | woensdag 21 september 2022 @ 13:10 |
Vanaf 11 juni 2023 gaan er SBB-panoramarijtuigen meerijden in de EC Graz - Przemysl. | |
ReisT | woensdag 21 september 2022 @ 15:34 |
Berlijn-Moskou was een losstaande verbinding, twee keer per week met Talgo-rijtuigen, de zogenaamde Strizh. | |
Erno-BE | woensdag 21 september 2022 @ 15:51 |
Wat is het nut om panoramarijtuigen te laten meerijden in treinen tussen Oostenrijk en Polen, waarbij de desbetreffende treinen ook nog eens vlakbij de Oekraïnse grens eindigen? | |
Socios | woensdag 21 september 2022 @ 17:04 |
Met ICE Paris Est - Frankfurt (Main) Hbf haalt men inderdaad de 320 km/u. [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 21-09-2022 21:21:23 ] | |
James1988 | woensdag 21 september 2022 @ 20:30 |
Volgens mij omdat de planners het leuk vinden ![]() Een omloop duurt trouwens 4 dagen, materieel zal in Zwitserland onderhouden worden dus wordt er van alles uitgehaald om Zürich - Graz - Przemysl te rijden met panoramabakken. | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 21:57 |
Lieve treinnerds, waar boek ik het handigste een treinreis naar Zwitserland? Via Thalys en TGV het liefste, NS International website/app helpt me niet bepaald | |
Peterselieman | woensdag 21 september 2022 @ 22:06 |
Bahn.de | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 22:07 |
Ah, ik ga even loeren! | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 22:08 |
ICE Amsterdam-Basel? Te boeken via de DB. NS internationaal is kut inderdaad | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 22:09 |
Start vanuit regio Rotterdam, naar Zürich iig als doel | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 22:13 |
Ik ga morgen eens wat verder loeren, of bellen, wat een gekut dit zeg | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 22:13 |
Amsterdam-Zürich is één overstap, in Mannheim. Als je Rotterdam-Zürich neemt zijn het er veel meer. Volgens mij hou je wel van gemak, dus ik zou even spelen met "via" station en duur van de overstap in Rotterdam zodat je ICE105 krijgt. | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 22:15 |
Ik kan gewoon doorgaan totdat ik bij PayPal moet inloggen ![]() De rest zal ook wel lukken maar wat moet ik met een kaartje Amsterdam-Zürich ![]() | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 22:18 |
![]() Deze laat zich ook gewoon boeken. | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 22:19 |
Ja maar dan moet ik dus eerst naar Amsterdam, dat is kut Utrecht stopt die trein ook op en daar kan ik heen via Rotterdam. Maarrrr, ik ga morgen na nacht snurken even verder loeren. Via desktop ipv mobiel ![]() | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 22:20 |
Ik zat nog even naar de Thalys en TGV route te kijken en kreeg toen die 'nope nope' melding ![]() | |
derLudolf | woensdag 21 september 2022 @ 22:25 |
Als je geen prijs ziet, kun je niet boeken. En ja, je kunt ook Utrecht IPV Amsterdam als tussenstop kiezen. Overweeg de eerste klas even: ¤79 vs ¤99 Bij de tweede klas betaal je nog ¤4,50 voor zitplaatsreservering, welke bij de eerste klas is inbegrepen ![]() | |
James1988 | woensdag 21 september 2022 @ 23:09 |
Voor reizen van, naar of via Frankrijk moet je bij de zuiderburen aankloppen. Die hebben een website die een beetje raar in elkaar zit, maar die je uiteindelijk wel kaartjes kan verkopen. Deze site: https://www.sncf-connect.com/ Rotterdam - Zürich op 17 november bijvoorbeeld, is dit advies: Rotterdam Centraal 08:58 - 11:35 Paris Nord Paris Gare de Lyon 12:20 - 16:26 Zürich HB Enkele reis voor die trein op die dag is op dit moment ¤ 98. Daarbij moet je wel binnen Parijs overstappen, en daarvoor heb je een apart kaartje nodig. En best wel wat tijd, de 45 minuten die ervoor staat is haalbaar maar niet heel riant. Uitgebreide informatie over de overstap is te vinden bij NS International. | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 23:14 |
Ja die overstap heb ik van de week twee keer gemaakt, ging prima. Heb ook al extra kaartjes gekocht voor het geval dat in de toekomst (want de ticketmachines hadden nogal rijen ervoor staan ![]() Thanks, ga er morgen even induiken! Eersteklas idd Ludolf, dat is de extra Euro's wel waard | |
James1988 | woensdag 21 september 2022 @ 23:21 |
Qua betrouwbaarheid is de route via Frankrijk naar alle waarschijnlijkheid een heel stuk beter dan via Duitsland, punctualiteit is bij DB bergafwaarts gegaan. Zie bijvoorbeeld https://www.zugfinder.net/en/train-ICE_105 voor de geschiedenis van ICE 105, die je nodig hebt voor de reis naar Mannheim. | |
Molo | woensdag 21 september 2022 @ 23:22 |
Exact daarom zit ik daar ook naar te kijken ![]() | |
derLudolf | donderdag 22 september 2022 @ 07:21 |
Ik was afgelopen zondag voor het eerst in Parijs, ik vond het nogal een gepuzzel voor de eerste keer, er reed zelfs niets rechtstreeks vanaf Gare Lyon naar de l'est. Die drie kwartier ben je een eerste keer wel nodig. | |
Erno-BE | donderdag 22 september 2022 @ 07:24 |
Je kunt ook de ICE 105 naar Duisburg nemen en daar overstappen op de EC 9. Deze trein gaat door het schitterende Rijndal en heeft bovendien een panoramarijtuig aan boord (wagen 263, wel eerste klas). Aankomst in Zürich om 17:00. | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2022 @ 20:57 |
De treinen van Qbuzz op de Betuwelijn-West worden vervangen https://sliedrecht24.nl/t(...)rvangen/#more-167769 | |
Erno-BE | donderdag 22 september 2022 @ 21:27 |
Grote kans dat de Stadler Flirt of de CAF Civity wordt besteld voor de Merwede-Lingelijn. | |
Dr_Flash | donderdag 22 september 2022 @ 21:39 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2022 @ 21:44 |
Ik zie de Siemens Mireo ook wel als een kanshebber | |
spectrumanalyser | donderdag 22 september 2022 @ 21:53 |
De volgende rit van de Mat'64 van Crew 2454 is op 1 oktober. De organisatie is in handen van Vrienden van het Spoorwegmuseum, https://vriendennsm.nl/nl/
| |
Duvel | donderdag 22 september 2022 @ 22:03 |
Die heeft geen toelating, die andere twee wel. | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2022 @ 22:04 |
klopt, maar wordt tegenwoordig bij de fabrikant neergelegd en stel de Mireo komt uit de bus dan zal er denk ik al heel snel een stel in Nederland rondrijden | |
Duvel | donderdag 22 september 2022 @ 22:06 |
Ik denk dat dat te optimistisch gedacht is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 22 september 2022 @ 22:18 |
Krijg wel het idee dat het proces de afgelopen jaren een stuk beter verloopt dan pak 'm beet 10 jaar terug. | |
MTL | donderdag 22 september 2022 @ 22:27 |
Tenzij de fabrikant er natuurlijk een potje van maakt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2022 @ 22:29 |
Je doelt op onze Italiaanse vrienden? | |
DeaDLocK2K | donderdag 22 september 2022 @ 22:37 |
Ja maar ik geloof ook en pin me hier niet op vast, dan moet ik RM er ff bijpakken, maar ik dácht bijvoorbeeld ook de Pesa Link treinstellen waar DB er echt Heel Erg Veel van wilde aanschaffen in een raamcontract. | |
Duvel | donderdag 22 september 2022 @ 22:50 |
Ja dan wijst iedereen meteen naar AnsaldoBreda, maar er zijn vast wel meer toelatingsdrama's in Europa (al weet ik geen concrete voorbeelden). En die trein van AnsaldoBreda was nou juist wel toegelaten. | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2022 @ 22:57 |
De Twindexx van de SBB schiet mij te binnen. Toelating heeft 4 jaar geduurd en daarna waren de treinen nog niet betrouwbaar ... | |
exelletor | vrijdag 23 september 2022 @ 07:45 |
Vandaag een mailtje ontvangen dat ze 16,90 gaan overmaken. Tot nu toe ben ik niet ontevreden. | |
DJMO | vrijdag 23 september 2022 @ 08:08 |
Ik nu twee van de vijf toegekend, ik zit er op nog drie te wachten en op twee verzoeken stakingsregeling. | |
James1988 | vrijdag 23 september 2022 @ 09:17 |
Volgens National Rail: "A general rule of thumb is that Off-Peak will begin at 09:30 Mondays to Fridays in cities and large towns, and 09:00 across the rest of the network. Weekends and Bank Holidays are Off-Peak all day." Maar dan kan het ook nog afhangen van je aankomsttijd... LNER-treinen die voor 10:00 aankomen in Londen gelden bijvoorbeeld als 'peak' terwijl het best kan zijn dat je pas om 09:35 in Stevenage instapt. Heeft eigenlijk alles te maken met vraag sturen. Onhandig is het wel. Liever niet, lelijk ding. ![]() | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2022 @ 09:48 |
Die kende ik niet, dus even opgezocht. Daar zat ik afgelopen maandag nog in, tien minuten ofzo. DB had er in elk geval prima stoelen in gemonteerd ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2022 @ 11:01 |
ja, wat je dus krijgt is dat toeristen zeggen "fuckit ik betaal de volle mep wel". Of ze gaan wat anders doen. | |
Molo | vrijdag 23 september 2022 @ 12:36 |
Is de heenreis Thalys en TGV geworden, terug met de ICE 72 en de ICE 122, beide ICE's hebben panoramarijtuig. Ben benieuwd! | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2022 @ 12:55 |
ICE heeft geen panoramarijtuig, dat is de EC ![]() | |
Molo | vrijdag 23 september 2022 @ 13:01 |
Dan ben ik zojuist genaaid ![]() | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2022 @ 13:05 |
Was het lekker? | |
Pino112 | vrijdag 23 september 2022 @ 14:22 |
Wat gebeurt er in Braunschweig qua nieuwe ICNGs? Staan er een paar, zowel met als zonder NS-stickers, dan zijn ze helemaal zwart. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2022 @ 14:24 |
Daar worden ze tijdelijk opgesteld tot ze helemaal afgebouwd worden. Als het goed is zou daar ook nog een rood Arriva-treinstel moeten staan? | |
Pino112 | vrijdag 23 september 2022 @ 14:31 |
Niet gezien, probeerde een foto te maken en toen reed er net een lange goederentrein langs ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2022 @ 14:41 |
Beetje dit idee: | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2022 @ 14:57 |
Kij goet neejdurlans | |
Eix | vrijdag 23 september 2022 @ 16:12 |
Met panorama wordt bij de ICE de afdeling direct achter de machinst genoemd. Ik denk inmiddels alweer drie jaar geleden zo best een fijne rit gehad van Mönchengladbach tot Utrecht non-stop met achteruitrijzicht op de sporen. En lekker rustig zonder andere reizigers. ![]() | |
Molo | vrijdag 23 september 2022 @ 18:32 |
Ah! Ben heel benieuwd dan ![]() Zit in mijn uppie na feestweekendje dus rust is dan sowieso prima | |
dennistd | vrijdag 23 september 2022 @ 19:57 |
In ICE 72 heb je er weinig aan, want die heeft geen glazen ruit achter de cabine (is een ICE-4). ICE 122 wel (dat is een ICE-3M uiteraard), en vanaf Köln zit je ook voorwaarts (als je 1e klas hebt tenminste, anders op Frankfurt-Köln) | |
Eix | vrijdag 23 september 2022 @ 21:49 |
Ja nou, die rust is altijd een gok. Ik heb me eens enorm verheugd op een romantische trip langs de rijn. Ec9 geboekt en dan specifiek dat Zwitsers panoramarijtuig. Eerste klasse, zitplekken rijnzijde. Alles uitgekiend. Vooraf beetje Rail Away kijken als voorpret. Om uiteindelijk op de dag zelf erachter te komen dat er in Duitsland blijkbaar ook huishoudbeurzen zijn. Met dito kortpittig-kapsel publiek dat om elf uur met veel bombarie de schnaps aanbreekt. Tot zover dat idyllisch tripje langs de rijn. ![]() | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2022 @ 21:54 |
Dat soort moekes pakken toch het goedkoopste 2e klas kaartje. TRI zou gewoon speciale treinen voor dit soort beurzen moeten rijden ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 23 september 2022 @ 23:37 |
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-ik-ben-het-spuugzat Nou hopen dat er ook iets gebeurt als het ultimatum verstreken is. | |
Erno-BE | zaterdag 24 september 2022 @ 06:14 |
Volgens mij zijn in beide EC-stammen het panoramarijtuig gedraaid waardoor de vierzits aan de Rijnzijde zitten en de tweezits aan de heuvelzijde. Ook in rijtuig 264 zitten de vierzits aan de Rijnzijde en de tweezits aan de heuvelzijde en in rijtuig 262 is het andersom: de tweezits zitten aan de Rijnzijde en de vierzits aan de heuvelzijde. Op bahn.de staan de rijtuigen niet altijd in goede richting aangegeven. | |
Erno-BE | zaterdag 24 september 2022 @ 06:16 |
Op bahn.de kan ik Emmerich-Malmö boeken, Emmerich-Praha boeken, Emmerich-Wien boeken (waarschijnlijk ook Emmerich-Warsawa boeken, alleen niet gecheckt), maar ik kan geen Emmerich-Milano boeken. Dan moet je per se een interrail-pas voor gebruiken. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 september 2022 @ 10:55 |
Ja ik woon alleen niet in Emmerich. | |
dennistd | zaterdag 24 september 2022 @ 12:35 |
Rijtuigen hebben nooit een vaste rijrichting volgens mij, omdat ze los uitgewisseld kunnen worden voor onderhoud. | |
MTL | zondag 25 september 2022 @ 00:48 |
Oeps. Toen stond er een VIRM deels naast de rails. Gelukkig geen gewonden. Artikeltje bij de NOS: https://nos.nl/l/2445886 | |
Peterselieman | zondag 25 september 2022 @ 10:36 |
Gelukkig ziet het er niet al te ernstig uit, maar zelfs zo'n kleine ontsporing kan al voor best veel schade zorgen | |
Leandra | zondag 25 september 2022 @ 10:42 |
Kom je net van de kermis, ontspoort je trein... Dat wilde ritje zag je dan niet meer aankomen. | |
spectrumanalyser | zondag 25 september 2022 @ 14:18 |
Artikel bij ProRail over de ontsporing: https://www.prorail.nl/nieuws/ontspoorde-trein-bij-nederweert De vraag is of de trein die ijzeren staaf geraakt heeft en hoe die staaf daar gekomen is. | |
Molo | zondag 25 september 2022 @ 15:03 |
Ik heb eersteklas inderdaad, ben wel benieuwd. Vind het maar een vaag ondoorgrondelijk wereldje met vergelijken en boeken. Die Europese app/boekingssysteem en meer internationale treinverbindingen zouden wel top zijn wmb | |
Molo | zondag 25 september 2022 @ 15:04 |
Klinkt wel als ultieme horreur ja ![]() Ik ga het meemaken, duurt nog even (eind november), maar zal jullie hier op de hoogte houden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 25 september 2022 @ 15:41 |
Je bent te jong. Je had zo bij Duitsland kunnen horen ![]() | |
derLudolf | zondag 25 september 2022 @ 16:21 |
Is Erno's punt niet dat het probleem meer in NL ligt? | |
DeaDLocK2K | zondag 25 september 2022 @ 16:30 |
Waarom zou het aan NL liggen? Als je als vertrekstation een Nederlands station opgeeft dan kan DB opeens geen prijs meer geven. Zijn daar niet al decenniaoude overeenkomsten voor actief? In Duitsland trouwens hetzelfde, als je met meerdere kleine vervoerders moet en Fernverkehr dan verdwijnt de prijs ook vaak uit de planner. Dat is trouwens nieuw en was tien jaar terug niet zo. Het is allemaal één grote ondoorzichtige bende. | |
Brembo | zondag 25 september 2022 @ 20:52 |
En als je voor Milano, Chiasso in Zwitserland neemt, kan het opeens wel. Dat is dezelfde EC-trein uit Milaan naar Basel en stopt in Chiasso ![]() | |
Isane | zondag 25 september 2022 @ 21:35 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door Isane op 25-09-2022 21:35:33 ] | |
#ANONIEM | zondag 25 september 2022 @ 21:39 |
Misschien boeken via Trenitalia? Toen ik afgelopen juni van Milaan naar Frankfurt ging kon ik wel via Trenitalia en de SBB boeken maar niet via DB ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2022 21:41:07 ] | |
ReisT | zondag 25 september 2022 @ 22:39 |
Mooie illustratie van het probleem. De consument die niets van treinen weet (hoe heet de Italiaanse NS!?) gaat in dat geval dus vliegen. | |
Leandra | zondag 25 september 2022 @ 23:34 |
Los daarvan zijn de prijzen van de treinreizen ook beduidend hoger. | |
Peterselieman | zondag 25 september 2022 @ 23:42 |
Hoeft niet per se én de tijd dat je voor een prikkie naar de andere kant van Europa kon vliegen is zo ongeveer wel voorbij | |
Erno-BE | maandag 26 september 2022 @ 10:09 |
Ik heb Chiasso-Elten eruit gekregen voor ¤51, 1e klas Sparpreis ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 september 2022 @ 10:12 |
Dat is nog niet alles: dezelfde rit was bij Trenitalia ook nog eens significant goedkoper dan bij de SBB ![]() ![]() | |
Erno-BE | maandag 26 september 2022 @ 11:10 |
Laat me raden, Zwitsers rekenen met Zwitserse prijzen (ook buiten Zwitserland), Italianen met Italiaanse prijzen (ook buiten Italië). | |
Molo | maandag 26 september 2022 @ 11:25 |
Echt hè ![]() Meest aannemelijke is dit wel ja Treurig | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 september 2022 @ 12:57 |
https://www.ns.nl/reisinf(...)m-bijlmer-arena.html Hoe kan de reisplanner nou nog niet bijgewerkt zijn, allemachtig zeg. | |
Piles | dinsdag 27 september 2022 @ 12:59 |
Die oplossing van alles schrappen is wel goed bevallen in het F1-weekend geloof ik. Gaan we dit nu standaard doen? ![]() | |
derLudolf | dinsdag 27 september 2022 @ 13:04 |
"Dat is niet mijn afdeling" | |
Pino112 | dinsdag 27 september 2022 @ 13:27 |
Ziggo Dome is er wel klaar mee. | |
Janneke141 | dinsdag 27 september 2022 @ 14:16 |
De deur staat nu open hè. We kunnen niet iedereen vervoeren, dus vervoeren we maar gewoon niemand. | |
Dr_Flash | woensdag 28 september 2022 @ 15:44 |
Dat is verre van nieuw en ook verre van endemisch voor NS. Volgens mij walgt elke personenvervoerder simpelweg van het vervoeren van personen. | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 10:35 |
Naar mijn mening moet de ZiggoDome z'n bek houden en er niet vanuit gaan dat NS automatisch voor ze klaar staat. | |
boriq | donderdag 29 september 2022 @ 13:03 |
Interessant fototje kwam ik tegen bij Helmut Uttenthaler (dienstregelingbouwer bij de ÖBB) bij Twitter van een discussieforum in Zwitserland waar Klaas "de Wisselverschrikker" Hofstra (programmamanager infra & dienstregeling) van Prorail wat mocht vertellen: Het aantal infra storingen bij Utrecht Centraal (omgebouwd in 2016) is tussen 2015 en 2016 schijnbaar met 85% gedaald, evenals het aantal vertragingsminuten. Klaas heeft voor z'n presentatie ook op sporenplan.nl zitten shoppen voor een layout van Amsterdam Centraal | |
Peterselieman | donderdag 29 september 2022 @ 13:09 |
ProRail heeft maar één deel van het Japanse model overgenomen. Het andere deel is in Nederland noch door ProRail, noch door de vervoerders geregeld | |
Ireyon | donderdag 29 september 2022 @ 13:33 |
Het staat buiten kijf dat de grote saneringen bij Utrecht Centraal voor een enorme punctualiteitsverbetering hebben gezorgd. Boeien dat je soms in specifieke situaties wat flexibiliteit mist, als planner is het heerlijk dat je al die trajecten onafhankelijk gescheiden kunt houden. | |
boriq | donderdag 29 september 2022 @ 14:29 |
Nog een interessant plaatje uit dezelfde presentatie over toekomstige infra-maatregelen in ZW-Nederland, kernwoord lijkt saneringen te zijn: | |
DJMO | donderdag 29 september 2022 @ 15:36 |
Het blijft grappig.![]() De ic van 29 naar Alkmaar is gecanceld, dus rijdt er een extra trein om 29 naar Alkmaar. Normale passagiers snappen er geen jota van ![]() | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 16:50 |
Alleen reductie van operationele kosten is gebeurd, of althans tot doel gesteld. | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 17:02 |
Er vindt door het hele land een afschuwelijke kaalslag plaats. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 september 2022 @ 17:04 |
Echt als het aan ProRail ligt wordt 't een gehandicapt metronetwerk. | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 17:05 |
Ik mis een paar parameters. Zo mag je verwachten dat nieuwe infra minder storingen vertoont dan oude, en bij Utrecht is alles nieuw. Daarnaast vraag ik me af of het onderhoudsregime gewijzigd is om het knooppunt Utrecht in topconditie te houden. Nu gaat de vlag uit vanwege minder storingen (en terecht), maar wordt het Utrechtse voorbeeld gebruikt om in de rest van het land alle flexibiliteit uit het spoor te snoeien. | |
Peterselieman | donderdag 29 september 2022 @ 17:11 |
Dit én het betekent dat de vervoerder het materieel in betere conditie moet houden omdat je niet om verstoringen heen kunt rijden | |
Dr_Flash | donderdag 29 september 2022 @ 17:12 |
En dat is prima. Want flexibiliteit is niet zo belangrijk als je capaciteit hoog genoeg is. | |
Dr_Flash | donderdag 29 september 2022 @ 17:12 |
EN het betekent dat de vervoerder makkelijker zijn materieel in topconditie kan houden omdat er niet dagelijks over 9000 wissels heen gestuiterd hoeft te worden. Beetje positief denken jongons ![]() | |
Eix | donderdag 29 september 2022 @ 17:24 |
EN een opgeheven trein levert natuurlijk geen vertragingsminuten op! ![]() | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 18:06 |
Dat gaat niet op want de vraag heeft zich aangepast aan de capaciteit. Na de sanering leidt elke storing tot een volledige versperring, met bijbehorende shit. | |
spectrumanalyser | donderdag 29 september 2022 @ 21:36 |
Er rijden VIRMs rond met alleen de Flowlivery op de koppen. Apart zeg. Iets meer gele neus zoals bij de SNG? | |
Claude_Viole | donderdag 29 september 2022 @ 23:04 |
Ja, er is ook een Flirt met een gele neus. Staat ergens in een loods in Blerick en komt binnenkort op de baan. | |
Duvel | donderdag 29 september 2022 @ 23:44 |
Na SNG gaat nu inderdaad VIRM voor de bijl. Dat FLIRT er ook aan moet geloven, wist ik nog niet. Zonde. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2022 @ 00:42 |
Ik vind die Flow-neus op de VIRMs zo ontzettend lelijk. Die harde lijn met dat gekke knikje aan de zijkant past zo ontzettend niet bij de vorm van de trein. | |
Claude_Viole | vrijdag 30 september 2022 @ 01:31 |
Hier een klein kijkje. Het schijnt de de 2207 te zijn. Die is overigens al een poosje niet meer in de rijdende dienst gespot, en FLIRT is ook bovendien toe aan een revisie. Blijkbaar doet Stadler dat zelf i.p.v. NS. ![]() | |
MTL | vrijdag 30 september 2022 @ 05:43 |
Revisie wordt door NS ism Stadler gedaan in Leidschendam vziw. | |
Peterselieman | vrijdag 30 september 2022 @ 09:16 |
Ze hebben in Blerick weer de ruimte nu de ombouw van de Noordelijke GTW's voorlopig afgerond is. Er moeten nog 8 stellen gedaan worden, maar dat kan pas als de vernieuwde toelating in Duitsland rond is. | |
Maegrim | vrijdag 30 september 2022 @ 10:24 |
poah die grijze 700 🥵 | |
Duvel | vrijdag 30 september 2022 @ 15:17 |
Ik geloof niet dat ik dit echt mooi vind... | |
Duvel | vrijdag 30 september 2022 @ 15:17 |
Dit had ik ook gehoord idd. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 30 september 2022 @ 15:39 |
Ik vind van VIRM de nieuwe kleurstelling dus prachtig op plaatjes maar in het echt veel minder geslaagd op de een of andere manier. Past wel goed in het landschap na 3 maanden geen regen. | |
Pino112 | vrijdag 30 september 2022 @ 16:01 |
Niet gezien. | |
derLudolf | vrijdag 30 september 2022 @ 18:24 |
Wat rijdt er af en toe toch leuk spul in Duitsland. | |
James1988 | vrijdag 30 september 2022 @ 20:21 |
Ik vind het heel erg van het licht afhangen, op een dag met veel zonlicht ziet een Flow-VIRM er goed uit maar op een druilerige dag of onder kunstlicht is het voor mijn gevoel al snel een beetje flets. Ik vind het wel tof dat ze zo'n stap hebben durven zetten, het ziet er allemaal heel wat strakker uit dan de 'hangbuikbanen' op VIRMm1 die een beetje rommelig ogen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 30 september 2022 @ 20:43 |
Ja, maar ik denk dat enkele diagonale brede blauwe banden hier en daar het enorme geheel wel iets meer zouden breken. Maargoed, het is gedurfd, ben benieuwd hoe goed de verf houdt ![]() | |
Molo | vrijdag 30 september 2022 @ 21:38 |
Lees ik net dat je in de Duitse ICE steeds een FFP2 mondmasker op moet, de lounges gesloten zijn en de horeca in de treinen alleen afhaal zijn vanwege corona. Pfffff Nah ja, is gelukkig geen heel spannende lange reis, maar wel beetje balen. Dacht dat het ook daar wel klaar was inmiddels | |
derLudolf | vrijdag 30 september 2022 @ 21:40 |
Mondmasker was nog steeds, de rest is sinds 1 oktober weer dan ![]() Twee week terug nog in het Bordrestaurant geweest, kon je gewoon zitten. | |
Pino112 | vrijdag 30 september 2022 @ 21:52 |
Vanavond zelfs ook nog door het Bordresto gelopen, kon je gewoon zitten idd. Wel in de IC Berlin overigens. Mondmaskers wel een beetje symboolpolitiek, we zaten met z'n tweeen eerste klas in zo'n afgesloten vierpersoonsruimte. En na Bad Bentheim werd omgeroepen dat ie af mocht, toen was Corona al uitgestapt blijkbaar. ![]() | |
Molo | vrijdag 30 september 2022 @ 22:19 |
Ja die situationele maatregelen in gelijke omstandigheden. Blijft fascinerend ![]() | |
Duvel | vrijdag 30 september 2022 @ 22:26 |
Geinig, dat laatste rijtuig in die dieseltrein is volgens mij een oude ICK die een tijd bij Locomore heeft gereden. | |
James1988 | zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:32 |
Nee integendeel, de Duitsers hebben onlangs een nieuwe verordening ingevoerd waarmee maatregelen zoals het dragen van een FFP2-mondmasker is verplicht tot half april. Lounges en restaurants zouden naar mijn weten gewoon open moeten zijn. Spanje heeft de mondmaskerverplichting onlangs afgeschaft, en vandaag heeft Italië hetzelfde gedaan. Daarmee zijn Duitsland, en de regio Wenen, naar mijn weten het enige EU-land dat het dragen van mondmaskers in het OV nog verplicht. [ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 01-10-2022 01:12:13 ] | |
Pino112 | zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:18 |
Het is ook echt alleen in het voertuig hè, op een volgepakt perron bij bijv de metro hoeft het niet. Dat is zo krom. En ook niet eens iedereen doet het en heb geen enkele controle gezien. Maar braaf zoals wij zijn gewoon netjes gedaan overal. | |
Erno-BE | zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:53 |
In het Griekse stadsvervoer geldt ook nog een mondneusmaskerverplichting (streekvervoer weet ik niet), alleen in langeafstandstreinen en -bussen is de mondneusmaskerverplichting vervallen sinds 1 juni. De afschaffing van de mondneusmaskerverplichting in Spanje is volgens mij nog niet definitief bevestigd, althans ik kan nog geen bronnen vinden waar de afschaffing van de mondneusmaskerverplichting im Spanje definitief bevestigd is. Hier staat een lijst met landen welke wel en welke geen mondneusmaskerverplichting in het openbaar vervoer hanteren (https://www.drehscheibe-o(...)?030,10016906,page=1) Maar het is afwachten. Als het toch wat slechter gaat in de ziekenhuizen kan de mondneusmaskerverplichting in diverse landen zomaar weer terugkomen. Gaat het goed in de ziekenhuizen geloof ik nooit dat Duitsland de mondneusmaskerverplichting volhoudt tot 7 april 2023. Je ziet nu al steeds meer mensen die de mondneusmasker niet goed of soms helemaal niet dragen. Dat was nog in Baden-Württemberg en Rheinland-Pfalz. Volgens mij is de naleving in de Neue Bundeslände minimaal. | |
exelletor | zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:07 |
Actievoerders vinden ¤29 ov-ticket in Berlijn veel te duur en richten een fonds op om zwart te rijden en van de maandelijkse bijdragen de eventuele boetes te betalen. ![]() Berlijn maakt ov goedkoper, maar actievoerders willen meer - https://nos.nl/l/2446669 | |
Bitlord | zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:50 |
Los van het capaciteitsissue in de spits zou er nog wel wat voor te xeggen zijn om een groot deel van de bevolking veel goedkoper OV te gevrn om hen tegemoet te komen in de stijging van de levenskosten. | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2022 @ 10:56 |
Mocht iemand ooit op een locomotief willen meerijden: in het spoorwegmuseum van Boedapest kan het voor 1200 Forint (¤3). Ik ben deze ochtend meegereden op een kleine dieselloc maar aan de kolen te zien rijdt er af en toe ook wel eens een stoomtrein. De rit duurde een minuut of drie, maar ik vond het zeker de moeite waard. [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 10:57:00 ] | |
Spablauw214 | zondag 2 oktober 2022 @ 15:01 |
Dat is in Duitsland gebeurd met dat ¤9 ticket, maar dat werd een grote fuckup omdat vervoerders de enorme toeloop niet aan konden ![]() Luxemburg heeft gratis OV sinds een paar jaar maar geen idee wat dat concreet heeft opgeleverd. | |
Socios | zondag 2 oktober 2022 @ 19:06 |
Koploper! ![]() | |
Erno-BE | maandag 3 oktober 2022 @ 08:24 |
Een dagkaart in Luxemburg koste voorheen ¤4, dus zo groot was de stap naar gratis OV niet eens. Bovendien verdient de CFL het meeste geld met de treinritten naar het buitenland, aangezien voor treintickets van en naar het buitenland wel de commerciële prijs betaald moet worden. Luxemburg kent heel veel forenzen die wonen in Arlon (B), Thionville (F), Metz (F) en Trier (D). Verder zorgde het ¤9-ticket in Duitsland ervoor dat de drempel om recreatieve reizen met het OV het maken weg werd genomen. Als al een VRR-dagkaart ruim ¤30 kost, dan is een maandabonnement voor ¤9 een gigantisch verschil. Ik heb mij er ook schuldig aan gemaakt. Heb je niets te doen in het weekend en wordt het aardig weer: hup de Duitse trein in om het Bergische Land te bezoeken. Als je eerst ¤30 voor een dagkaart moet betalen dan was ik nooit de Duitse trein ingestapt. En zo dachten er heel veel mensen over. | |
Erno-BE | maandag 3 oktober 2022 @ 08:27 |
Goedkoper OV wellicht meer voor woon-werkvervoer, maar dan niet voor allerlei plezierreisjes in het weekend. Dan krijg je in het weekend ook overal overbelaste treinen in Nederland. Maar de beste oplossing vind ik eigenlijk het stimuleren van thuiswerken en dus een veel hogere onbelaste thuiswerkvergoeding mogelijk maken. | |
Leandra | maandag 3 oktober 2022 @ 08:42 |
In het weekend heb je nu al bomvolle treinen, dat aantal reizigers zou weer terug zijn op pre-covid aantallen, door de weeks nog niet. Maar wel kortere treinen dus in het weekend is het gewoon druk in de trein. Daar waag ik me met mijn tweede klas kaart niet aan, voor het weekend heb ik een eerste klas weekend vrij. | |
Spablauw214 | maandag 3 oktober 2022 @ 08:47 |
Die weekend vrij eerste klas voor ¤37 is natuurlijk ook helemaal geen geld, dat heb je er zo uit. | |
Leandra | maandag 3 oktober 2022 @ 08:48 |
Daarom. | |
Treinhoer | maandag 3 oktober 2022 @ 17:30 |
Er heerst een grafstemming bij Arriva Groningen onder de machinisten. Verschillende machinisten van Arriva doen een boekje open over het reilen en zeilen in hun bedrijf. Ze klagen over de sfeer, het salaris en twijfelen openlijk over de reden die hun werkgever aan de buitenwereld opgeeft over het hoge aantal treinen dat uitvalt. 'In de kantine hangt een grafstemming', zegt een van hen. RTV Noord heeft voor dit artikel vier gesprekken gehad met net zoveel machinisten. Ze willen niet bij hun eigen naam genoemd worden, uit angst voor represailles vanuit hun werkgever. 'Als Arriva hoort dat ik hieraan meewerk, word ik op staande voet ontslagen', zegt de machinist die we in dit artikel Jan noemen. De echte namen van de machinisten zijn bekend bij de hoofdredactie. 'Groepsgevoel is verdwenen' Het grote aantal treinen dat momenteel uitvalt bij Arriva blijft onder machinisten niet onbesproken. Al maandenlang vallen ritten uit, volgens de vervoerder onder andere vanwege de gevolgen van corona. Momenteel rijdt in onze provincie de helft van de treinen op zaterdag niet. Ook doordeweeks vallen structureel ritten uit. 'De sfeer in Groningen is echt heel slecht', zegt machinist Martin. 'Als collega's ga je leuk met elkaar om, maar er is iets veranderd. Jaren geleden dachten we: we gaan er met elkaar wat van maken. Dat groepsgevoel is verdwenen.' 'Er hangt een hele negatieve sfeer', zegt machinist Gijs. 'Iedereen spuwt de hele dag zijn gal over Arriva. Dat is anders dan anders. Natuurlijk, iedereen is weleens chagrijnig. Maar het is nu echt bedroevend slecht.' 'Er is eigenlijk maar één gespreksonderwerp', zegt machinist Jan. 'De hoge werkdruk en alle andere problemen. Een paar collega's gaan eerder met pensioen, anderen willen minder gaan werken. Ze vinden het niet meer gezellig. Ook zijn er collega's die niet meer aan de kantinetafel willen zitten, omdat ze klaar zijn met het gezeur aan tafel.' 'Het is één grote klaagzang', zegt machinist Pieter. 'Het gaat erover dat de ziekenboeg vol zit, de diensten te vol gepland zijn, en dat we moeilijk vrij kunnen krijgen. Er wordt constant slecht over het bedrijf gesproken.' Extra werken Dat komt onder andere doordat machinisten vrijwel dagelijks de vraag krijgen of ze extra kunnen werken, zeggen de machinisten. Daarnaast zit hun rooster steeds krapper in elkaar. 'We hebben niet vaak twee dagen achter elkaar vrij', zegt Martin. Jan vult hem aan: 'Bovendien zijn onze ritten zo dicht op elkaar gepland dat vertragingen opstapelen. Als ik bijvoorbeeld vertraging heb op mijn rit tussen Veendam en Groningen, vertrek ik te laat met mijn aansluitende trein naar Leeuwarden.' Bovendien is er, als je vrij bent, altijd wel de vraag of je alsnog kan werken. 'Je wordt om de haverklap geappt of gebeld', zegt machinist Pieter*. 'Maar dat doet eigenlijk niets meer met me. Ik doe het gewoon niet, want anders krijg ik geen rust.' 'Er zijn consequent mensen te weinig', zegt Gijs. 'Vooral jonge machinisten worden steeds maar in dienst geroepen', weet ook Jan. 'Die durven geen nee te zeggen, en worden na vier of vijf dagen werken gewoon nog eens opgeroepen op een dag dat ze eigenlijk vrij zijn. Ik vraag me af of dat rijtechnisch en qua veiligheid allemaal wel door de beugel kan.' Te weinig personeel Martin, Gijs, Jan en Pieter zetten hun vraagtekens bij de redenen die Arriva naar de buitenwereld communiceert voor het hoge aantal treinritten dat uitvalt. Het bedrijf voert daar verschillende motivaties voor aan: het heeft vooral te maken met uitval door ziekte, maar ook door verlof, herinstructie en inhaalopleidingen en examens, zegt Arriva. De machinisten schetsen een ander beeld. 'Ik erger me er bijzonder aan dat de problemen richting de media en de opdrachtgevers constant goedgepraat worden', zegt Jan. 'Het ziet er heel mooi uit, maar het is niet de waarheid.' 'Alles wordt maar op corona afgeschoven. Natuurlijk speelt dat een rol, maar zo lang ik al bij Arriva werk is de formatie niet op orde geweest', zegt Jan. 'Je kan bijna nooit een snipperdag opnemen vanwege de tekorten.' Pieter is het daarmee eens: 'Arriva had veel eerder meer personeel aan moeten nemen. Dat er nu mensen worden opgeleid is prima, maar je weet dat de opleiding minimaal vier of vijf maanden duurt, en dat mensen dus niet meteen beschikbaar zijn. Bovendien haalt niet altijd iedereen het', zegt hij. 'Arriva zegt nu dat de formatie in oktober of november weer goed is', zegt Jan. 'Ik moet daar om lachen. Er gaan de komende maanden meerdere collega's met pensioen. Bovendien stappen sommigen over van Arriva naar NS. Ook daar zijn problemen, maar het betaalt wel beter. NS heeft vacatures, dus er zal ook van de net opgeleide machinisten een aantal weggaan. Zo blijft het dweilen met de kraan open', zegt Jan. 'Per saldo blijft er zo niks over', vult Pieter aan. 'Dienstregeling te ambitieus' Sinds december 2020 rijden er meer treinen in onze provincie: zo gaat er in de spits een sneltrein tussen Groningen en Winschoten, en rijdt er een tweede sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. 'Voor extra treinen is extra personeel nodig. Arriva heeft een veel te ambitieuze dienstregeling gemaakt, en onvoldoende rekening gehouden met de formatie', zegt Martin. 'En dan moeten er nu met stoom en kokend water mensen gevonden worden, ten tijde van een landelijk personeelstekort.' Reizigers balen van het hoge aantal treinen dat uitvalt, merken de machinisten. 'De afgelopen weken heb ik meerdere keren last gehad van agressie door uitgevallen treinen', zegt Gijs. 'Als blikken konden doden, was je al zeker tien keer op mijn begrafenis geweest.' Pieter vult hem aan: 'Ik denk wel dat het bij de reizigers borrelt', zegt hij. 'Op den duur wordt het treinvervoer onbetrouwbaar, en kiezen mensen voor ander vervoer', vreest hij. Fantastisch beroep Machinist Martin hoopt dat mensen die machinist willen worden zich blijven melden. 'Het is een fantastisch beroep', zegt hij. 'Laatst was er nog iemand die een carrièreswitch had gemaakt. Hij was ontzettend enthousiast.' 'Het werk is leuk', zegt Pieter. 'Maar het werken niet altijd. Dat komt ook doordat bij het dagelijks management heel weinig kennis van de trein zit. Daardoor begrijpen ze bepaalde problemen waar wij tegenaanlopen niet.' Jan vult hem aan: 'Stel dat jij nu machinist wil worden, dan zou ik zeggen: ga naar de NS. En anders kun je bij Arriva solliciteren, en daarna naar NS gaan. Eigenlijk moet ik m'n eigen bedrijf aanprijzen, maar dat doe ik niet', zegt hij, zichzelf nog net niet verontschuldigend. 'Het is gewoon niet leuk meer.' Reactie Arriva:
| |
tripel7 | maandag 3 oktober 2022 @ 19:04 |
Klinkt niet heel anders de bustak van ze, zoals een vriend van me zei: de enigste keer dat je een medewerker bij arriva vrolijk ziet, is als het z'n laatste dag daar is. | |
Bitlord | woensdag 5 oktober 2022 @ 22:08 |
Mocht iemand nog een rijtuig zoeken voor als extra berging ofzo, staat er eentje op Marktplaats https://www.marktplaats.n(...)3d-a8ff-dee4e7cc5e26 | |
_serial_ | donderdag 6 oktober 2022 @ 00:12 |
Zo de Locov veegt even de vloer aan met het voornemen van de NS om de dienstregeling aan te passen. Advies aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten | |
DJMO | donderdag 6 oktober 2022 @ 06:54 |
De ns heeft zichzelf volkomen verkwanseld ... ritten vallen uit door gebrek aan personeel, maar ondertussen sturen ze machinisten en conducteurs naar school om voor te lezen in het kader van de kinderboekenweek, in plaats van ze te laten doen waar ze voor betaald worden. ![]() | |
Erno-BE | donderdag 6 oktober 2022 @ 11:23 |
Probleem is dat de vakbonden de NS ook gijzelen met het verbod op eenmansbediening, terwijl eensmansbediening prima zou werken op de sprinters Dordrecht-Roosendaal, Ede-Arnhem en Apeldoorn-Almelo. | |
_serial_ | donderdag 6 oktober 2022 @ 11:57 |
Terwijl ze daar ook nog eens de treinstewards grotendeels hebben wegbezuinigd, en daardoor de sociale veiligheid tot een dieptepunt gedaald is. | |
Salatrel | donderdag 6 oktober 2022 @ 12:00 |
Op Dordrecht - Roosendaal zal ProRail dan eerst de sleutelkastjes voor de overwegen moeten verplaatsen ![]() ![]() | |
Janneke141 | donderdag 6 oktober 2022 @ 12:04 |
Maar er is ook goed nieuws over de veiligheid hoor. De westelijke ingang van station Nijmegen is nu definitief gesloten. | |
James1988 | donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04 |
Eh, nee? De machinisten en HCs die in klassen gaan voorlezen doen dat in het kader van tijd-voor-tijd. Wat extra verlofuren dus. Alleen krijgen ze dat voorlopig toch niet toegekend, want verlof regelen is moeilijk ivm de personeelstekorten. | |
MTL | donderdag 6 oktober 2022 @ 20:08 |
^^ Dat inderdaad. Mensen doen dit op hun vrije dag, en krijgen er compensatie voor in de vorm van 'overuren terug', die dus voor verlof gebruikt kunnen worden. Er heeft geen trein minder door gereden. | |
Peterselieman | donderdag 6 oktober 2022 @ 20:08 |
Hoorde net op het nieuws dat er mogelijk meer treinen geschrapt moeten worden door het personeelstekort | |
Salatrel | donderdag 6 oktober 2022 @ 20:44 |
DJMO kan wel voor de Telegraaf gaan schrijven ![]() | |
Spablauw214 | donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57 |
Als de NS geen mensen kan vinden dan moeten ze eens uitzoeken waarom niemand voor ze wil werken. Want dit is een sterfhuisconstructie en geen houdbare situatie. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 oktober 2022 @ 22:01 |
Iedereen draagt hier in de bus een mondkapje. Regio Murcia, Spanje. | |
Frozen-assassin | donderdag 6 oktober 2022 @ 22:02 |
Er is in elke sector personeelstekort. NS zal gewoon meer moeten betalen. | |
Duvel | donderdag 6 oktober 2022 @ 22:02 |
Zo, die gaan er even stevig in. En terecht! | |
Spablauw214 | donderdag 6 oktober 2022 @ 22:05 |
Vraag stellen is hem beantwoorden natuurlijk. Veel bedrijven hebben jarenlang hun personeel uitgeknepen terwijl directie en aandeelhouders zich hebben volgevreten. Die tijden zijn nu voorbij. Net als die hele arrogante houding van “je mag hier werken en anders tief je maar op” ![]() | |
_serial_ | vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:58 |
Nou ja, ze betalen niet heel erg slecht voor een OV bedrijf. Maar als het personeelstekort oploopt, is het een sneeuwbal effect -> werkdruk verhoging -> slechtere roosters -> weglopend personeel -> werving die door algemene tekort niet het effect sorteert, etc. Het is wel iets waar veel bedrijven last van hebben, ook mijn werkgever. Maar het is nog steeds geen excuus om maar 13% van de dienstregeling weg te snijden onder het mom van. De bonden hebben er ook een deel van de schuld in, want bepaalde zaken worden door hun afgedwongen, bijvoorbeeld de bezetting van een trein. | |
DJMO | vrijdag 7 oktober 2022 @ 01:38 |
![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:12 |
Al die machinisten en conducteurs doen dat vrijwillig in hun vrije tijd, er is niet één dienst hiervoor opgeofferd hoor. Was ook al gezegd zie ik, had de volgende pagina niet gezien. Maargoed misschien dat het met de kracht van herhaling eindelijk wel eens doordringt. [ Bericht 4% gewijzigd door Ireyon op 07-10-2022 09:18:16 ] | |
DJMO | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:19 |
De NS heeft aan Rikus Spithorst, voorzitter van Voor Beter OV, bevestigd dat de betrokkenen het in de baas hun tijd doen. en dus ten koste van hun inzet op de trein. Ik lul echt niet zomaar uit m'n nek hoor. | |
MTL | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:22 |
Ja, want een woordvoerder weet echt altijd 100% waar-ie over praat en wat de regelingen voor dit soort dingen zijn ![]() Voor de zoveelste keer: De collega's doen dit soort dingen altijd in eigen tijd, zoals al gezegd is. Ze worden er ook niet er speciaal voor vrijgemaakt. | |
Piles | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:25 |
Als je er verlofuren voor terugkrijgt, is het toch niet in je eigen tijd? ![]() ![]() | |
MTL | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:39 |
Collega's krijgen er misschien uren voor terug (er zijn ook collega's die niet zo'n regeling hebben en het puur en alleen op vrijwillige basis doen), maar denk je werkelijk met het huidige personeelstekort dat ze er ook maar iets aan hebben? ![]() Ze mogen blij zijn als ze die misschien ergens volgend jaar een keertje op kunnen nemen. | |
Molo | vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:58 |
Klopt Echter de conclusie dat er dús treinen door uitvallen, en zeker op dit moment in tijd, is compleet niet te trekken | |
Janneke141 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:01 |
Nee, maar Rikus wel. | |
Ireyon | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:01 |
1 onwetende woordvoerder zegt iets wat mijn standpunt bevestigt: Zie je wel. 20 erbij betrokken NS'ers leggen uit hoe het daadwerkelijk zit: Lalala ik hoor jullie niet. | |
James1988 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:02 |
Nee, dat is de conclusie van dhr. Spithorst. Op de website van Voor Beter OV is het onderstaande te vinden, en dat is een heel stuk genuanceerder dan hoe het op o.a. Twitter is verschenen: Verloftegoed krijgen is één, het uitgekeerd krijgen is twee. Er zijn de laatste tijd genoeg verhalen geweest over hoe het nagenoeg onmogelijk is om binnen NS verlof te krijgen ivm de tekorten. | |
Molo | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:03 |
Op zich wel geinig wanbeleid. Voor de zomer was er natuurlijk nog niet bekend dat personeel schaars was en zou blijven? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Piles | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:03 |
Ja, dat geloof ik wel ![]() Maar uiteindelijk zijn het niet je eigen uren (want je krijgt verlof), het probleem wordt nu alleen vooruit geschoven door verlof niet uit te keren. Ooit kan dat wel, en dan gaat het dus wel ten koste van de bezetting (of kost het geld als uren uitbetaald worden)... | |
Salatrel | vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:53 |
nee want als ik vrij kan krijgen dan rijdt een ander mijn dienst. In tegenstelling tot kantoorlaven kan ik niet tijdens de lunch zeggen ik neem 4 uur verlof op vanmiddag hef de treinen van vanmiddag maar op. | |
Piles | vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:09 |
Ja, dat snap ik... Maar als je als NS 100.000 uur aan personeelsinzet hebt, en daar gaan 1000 uur vanaf omdat er meer verlof gegeven wordt, dan heb je toch minder capaciteit... Het zal op het totaal bijna nihil zijn, maar het raakt toch echt wel je capaciteit. | |
James1988 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:19 |
Het is vooral een openstaande schuld. Daar zal de afdeling Finance van NS vast niet blij mee zijn (vandaar dus ook dat ze er onderuit wilden krabbelen), maar het is niet zo dat er op korte termijn minder treinen rijden omdat een HC in een klas zit met een boek. | |
dcm360 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:57 |
Deze hele discussie slaat wat mij betreft ook echt nergens op. Aan de ene kant wordt er geroepen dat de NS meer personeel moet werven met goede arbeidsvoorwaarden, maar aan de andere kant mag er geen compensatie gegeven worden aan personeel dat zich maatschappelijk verantwoord een paar uur per jaar inzet. Met leuke extra's afschaffen werf je blijkbaar personeel? | |
Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:40 |
nou het is gelukt hoor ![]() 500.000 spoorkilometers sinds 1 januari 2006 ![]() ![]() Oh nee Deventer ligt er 2 weken uit na vandaag ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:55 |
Taxi naar Bad Bentheim en vanaf daar een maand lang het Fernverkehr helemaal uitbuiten tot je geen trein meer kunt zien. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:55 |
yo momma ![]() | |
pitboer | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:15 |
Volgens ns planner rijden morgen nog gewoon treinen in Deventer? | |
MTL | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:23 |
Correct. De treinvrije periode is pas later. Wel zijn er kleine wijzigingen in de dienstregeling. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:23 |
Wat voor de godverdommee nou weer. 8-23 oktober zeiden ze ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:32 |
Een spoorvervoerder die niet eens weet hoe zijn eigen stations heten. En daar moet je terecht voor reisinformatie? Laat ook maar. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:32 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:34 |
Bij de andere Nederlandse vervoerders is het beeld op dit moment niet veel beter | |
Spablauw214 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:13 |
https://www.treinreiziger(...)k-in-de-daluren/amp/ Het is echt een totale fuckup aan het worden hè ![]() Overigens is het sinds de zomer wel echt weer veel drukker in de treinen. Heb het idee dat veel bedrijven hun personeel weer terug naar kantoor gefloten hebben. | |
Molo | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:21 |
Dat laatste klopt, én veel mensen gaan uit zichzelf weer meer naar kantoor ook. Stikt ook weer van de boomers overal, evenementen gaan weer door etc etc | |
Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:33 |
ja en er worden steeds minder en kortere treinen ingezet want $kutsmoes Het spoor heeft zijn tijd wel gehad lijkt het. Er is geen kennis van zaken meer bij de top van de spoorbedrijven, er is geen wil of mogelijkheid om een fatsoenlijk salaris te betalen dus niemand wil er meer werken, ondertussen rijzen tarieven de pan uit voor een aftakelend product. GAME OVER. | |
Molo | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:43 |
Alles moet kapot, WEF!!!!
| |
Spablauw214 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:50 |
Dit is meer voer voor WGR ofzo maar er lekt teveel personeel weg richting sectoren die voor de continuïteit van de samenleving in feite totaal irrelevant zijn. Allerlei managers, coaches, flitsbezorgers, vloggers enzovoorts. Dat icm de vergrijzing maakt denk ik dat deze scheefgroei is ontstaan. | |
Duvel | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:52 |
Kun je nagaan hoe kut het bij het spoor moet zijn als je liever flitsbezorger wordt... | |
Duvel | vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:53 |
Klopt, het is een totale fuckup aan het worden. Soort van willekeurig hele treinseries schrappen, overgebleven treinen vooral niet verlengen (of zelfs inkorten). Ze zijn de reiziger aan het wegpesten. Ik ben er in elk geval wel klaar mee, no way dat ik nog full-time naar kantoor ga met dit klotevervoer. Misschien moet ik bij het halveren van het treinaanbod ook mijn betalingen halveren... | |
Spablauw214 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:08 |
Ja, maar die lui die een beetje aan de onderkant van de arbeidsmarkt hangen gaan gewoon naar de hoogste bieder. Kan ze ook geen ongelijk geven. Ik heb al zo veel mensen gesproken die best machinist of conducteur willen worden maar afhaken op het salaris. Het is gewoon te weinig en dan moet je ook nog eens op allemaal kuttijdstippen/feestdagen enzo komen opdraven. | |
Erno-BE | vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:12 |
Vergeet niet alle horeca die de laatste tien jaar is bijgekomen. Een deel van de horeca kan prima verdwijnen zonder dat iemand het merkt: (dure) hotels met slechte recensies, pizzeria's en snackbars, tientallen festivals die de laatste jaren zijn opgestart. Soms verlang je gewoon naar een stevige recessie zodat er in vitale sectoren meer ruimte komt voor personeel: de zorg (in de breedste zin van het woord), onderwijs, kinderopvang, ambachten, openbaar vervoer, etc. | |
Spablauw214 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:13 |
De NS moet gewoon de afspraken gestand doen, en als dat niet gebeurt gaan we wat mij betreft openbaar aanbesteden. De NS is al met zoveel weggekomen, met als hoogtepunt dat wanproduct op de HSL wat er al 10(!) jaar rijdt na het verprutsen van de Fyra. | |
Erno-BE | vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:15 |
Misschien moet gewoon de onbelaste thuiswerkvergoeding gewoon fors omhoog naar tussen de ¤5 en ¤10 per dag (in plaats van ¤2 per dag nu) en moet er gewoon een recht op thuiswerken komen (tenzij bedrijfsoperationeel onmogelijk of zwaarwegende bedrijfsbelangen). Thuiswerken of hybride werken is gewoon een hele goede oplossing om het fileprobleem te doen verminderen. | |
Spablauw214 | vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:15 |
Dat, maar het probleem zit hem ook in dat de beroepen met de meeste maatschappelijke relevantie, doorgaans het meest ruk betalen. Neem een rechercheur. Die kan maximaal iets van ¤3800 per maand verdienen. Voor dat geld laat ik echt niet voor koningin en vaderland m’n ballen eraf schieten ![]() Als je mensen een goed salaris biedt en ze fatsoenlijk behandelt dan komen ze vanzelf. | |
dennistd | zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:19 |
Komende week gaat alles in Deventer via spoor 4. Zodat jij er beter zicht op hebt ![]() | |
Janneke141 | zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:48 |
Afstappen van het idee dat iedereen van half negen tot vijf op een bepaalde locatie moet zijn sowieso al. Je kunt denken aan thuiswerken, maar even goed aan spreiding van werktijden. En schooltijden. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:57 |
Alsof die clown snapt wat er tegen 'm gezegd wordt. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:59 |
Met andere woorden: het is een markt geworden. | |
exelletor | zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:37 |
Goed dat ik jouw bericht heb gelezen, anders stond ik net voor lul op Schiphol. | |
Peterselieman | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:10 |
Het spoor tussen het vasteland van Rusland en de Krim zal voorlopig onbruikbaar zijn | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:31 |
Godverdomme, dit IS een aanval op Rusland. Zelenski is net zo goed een oorlogsmisdadiger en ik hoop dat Zelenski een keer opzout. Juist met Zelenski aan het roer in Oekraïne komt er geen vrede in Oekraïne. | |
Frozen-assassin | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:41 |
Krim is gewoon van Oekraine. Dat Rusland het annexeert doet daar niets aan af | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:44 |
De Krim is integraal onderdeel van Rusland, sinds 2014. | |
Peterselieman | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:48 |
Vertraging, hoe durven ze | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:51 |
Thans you for travelling with RZD, taken care and goodbye. Ik hoop dat er nog een veerdienst bestaat tussen De Krim en de rest van Rusland, zodat de treinpassagiers nog wel De Krim kunnen bereiken. | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:04 |
Hoezo, acht jaar lijkt me geen verjaringstermijn voor landjepik. Als Zelenski toch bezig is gebied terug te pakken snap ik dat ie de Krim ook wil hebben. | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:13 |
Een aanval op de Krimbrug zorgt juist voor een escalatie van het conflict. In 2014 heeft een meerderheid van de bevolking van De Krim voor hereniging met Rusland gestemd en de hereniging van De Krim met Rusland is zonder veel bloedvergieten verlopen. Oekraïne had in de jaren 2014-2022 moeten toegeven dat Oekraïne geen enkele controle heeft op De Krim en De Krim moeten afstoten aan Rusland en de rest van de wereld had in de jaren 2014-2022 De Krim moeten erkennen als onderdeel van Rusland. Ik blijf erbij: Zelenski is net zo goed op oorlogspad als de Russen. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:17 |
Wat een onzin. Als de Russen morgen opzouten uit Oekraïne is de oorlog morgen voorbij. | |
Spablauw214 | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:51 |
![]() Krim is Oekraïne. Rusland moet oplazeren uit Oekraïne, dan heb je je vrede. | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:53 |
De waarheid is het eerste slachtoffer in elke oorlog. En tja, wat zegt een referendum door een Russisch bezetter. | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:56 |
De Krim is integraal onderdeel van Rusland, sinds 2014. | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:57 |
Fernverkehr der Bahn in Norddeutschland komplett eingestellt Eine Störung des Zugfunks legt den gesamten Fernverkehr und zum Teil auch den Regionalverkehr lahm. [...] Konkret seien alle Regionalexpress- und Regionalbahn-Verbindungen im Bereich Niedersachsen und Bremen betroffen. https://m.faz.net/aktuell(...)stellt-18372440.html Door een storing van een communicatiesysteem geen Fernverkehr in het hele Noorden van D en bovendien geen RE/RB in NDS en Bremen. | |
Spablauw214 | zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:09 |
Ze hebben eerst de bewoners weggejaagd en afgemaakt, toen een bulk Russen geïmporteerd en daarna de Russische vlag gehesen. Gelukkig ziet de rest van de wereld dat ook zo en erkent niemand de illegale annexatie. Dat jij meegaat in die propaganda omdat je geen zin hebt in een hogere gasrekening zegt meer over jou dan over Zelensky. | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:54 |
https://en.m.wikipedia.or(...)e_Russian_Federation Tijdens het proces van hereniging van De Krim met de rest van Rusland vielen er heel weinig doden en gewonden. Anders dan bij de afscheiding van de voormalige volksrepublieken Donesk en Luhansk van Oekraïne. | |
Peterselieman | zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:57 |
Dat zegt niets, maar goed, in dit topic hou ik het liever bij spoorwegen dan bij oorlogen ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:04 |
Er is geen sprake van hereniging. De Krim is Oekraïens grondgebied, alleen heeft Rusland een langlopende lease op Sebastopol. Dat er geen stevige oorlog is gevoerd toen de Krim bezet werd door Rusland wil niet zeggen dat ze het dan maar in kunnen lijven. | |
Duvel | zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:04 |
Let it burn. | |
Spablauw214 | zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:11 |
Het is geen hereniging maar een illegale annexatie. Verder is het hier off-topic. | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:20 |
Storing is reeds verholpen ![]() | |
dick_laurent | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:27 |
Dit. Ik weet niet of het jullie bekend is, maar er is letterlijk een heel subforum OOR waar je eindeloos over Oek/Rus kan discussiëren. Niet hier ajb | |
Dr_Flash | zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:25 |
Hee leuk, een rood achtergrondje ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:31 |
Kapotte treinkabels dames en heren. | |
James1988 | zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:48 |
Verschillende redenen: deels terug naar kantoor omdat de baas dat wil, deels omdat thuis zitten maar eenzaam is, maar er zijn ook best wel wat mensen die weer de hele week naar kantoor gaan zodat ze niet de hele dag thuis hoeven te stoken en elektriciteit gebruiken. Ik werk fulltime remote, ik ga gemiddeld 1 dag per maand naar kantoor. En dat vind ik eigenlijk wel genoeg ook, kantoor is een kippenhok waar ik me echt niet kan focussen op m'n werk. Thuis heb ik alle rust, en is de koffie nog lekkerder ook. ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:55 |
https://www.fernbahn.de/d(...)zugverzeichnis=1#800 Hier staat de nieuwe IC/EC/ICE-dienstregeling. Enkele wijzigingen: -IC30 (Hamburg-Köln-Stuttgart) komt zo goed als te vervallen. Tussen Hamburg en Köln neemt de ICE43 (Hamburg-Köln-Basel) de ritten over, tussen Köln en Stuttgart neemt de IC55 (Dresden-Köln-Stuttgart) de ritten over. ICE43 rijdt hoofdzakelijk met ICE4, IC55 hoofdzakelijk met IC-Dosto. -ICE42 (Hamburg-Köln-München) gaat grotendeels met ICE4 rijden en gaat over Wuppertal in plaats van Duisburg rijden. Op het enkelsporig traject Dortmund-Münster verzorgen de ICE42 en ICE43 (Hamburg-Köln-Basel) voor een uursdienst. -ICE47 (Düsseldorf-Stuttgart) wordt aan de ene zijde verlengd naar Essen en aan de andere zijde verlengd naar München. Op deze ICE-lijn gaan ICE3 Valero en ICE3 Neo rijden. -ICE91 (Dortmund-Frankfurt-Wien) gaat hoofdzakelijk over Duisburg rijden in plaats van Wuppertal. Materieel blijft de ICE-T. De EC7/EC6 (Hamburg-Interlaken) en EC9/EC8 (Hamburg-Zürich) blijven voorlopig nog rijden. Ook de IC2013/IC2012 (Dortmund-Oberstdorf) blijft intakt. | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:41 |
Waarom zouden EC6/7/8/9 niet meer rijden? Hopelijk komt het er volgend jaar eens van, met een panorama rijtuig langs de Rijn. | |
Peterselieman | zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:46 |
Graag ![]() Naast mijn tweede bezoekje aan de Cinque Terre ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:49 |
De Russen hebben al weer een testtrein over de Krimbrug laten rijden. Ik weet echter niet in hoeverre de structuur van de spoorbrug aangetast is door de brand. https://t.me/intelslava/38633 | |
Dr_Flash | zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:53 |
kan nog wel een raketje op denk ik ![]() | |
derLudolf | zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:59 |
Op de spoorstaaf kan ook wel een bankschroef | |
Duvel | zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:11 |
Ik kom er net achter dat jij PTA-mod bent. Kun je nagaan hoe zelfregulerend we hier werken! | |
dick_laurent | zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:14 |
![]() ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:42 |
https://www.fernbahn.de/d(...)il=1#fv_suche_detail Ik kan de precieze uitwerking niet meer vinden, maar het noordelijke gedeelte van de EC6-EC9 zou worden vervangen door ICE's van ICE-lijn 43 (Hamburg-Köln-Basel), het zuidelijke gedeelte van de EC8-EC9 wordt overgenomen door de IC Oberstdorf (2012-2013) en de EC6-EC7 wordt overgenomen door de IC Innsbruck (118-119) die mogelijk met RailJet gaat rijden. De ICE104-ICE105 (ook onderdeel van ICE-lijn 43) zou Hamburg-Köln-Basel worden in plaats van Amsterdam-Köln-Basel (vervangt daarbij de EC6 en EC9 op Hamburg-Köln). [ Bericht 20% gewijzigd door Erno-BE op 08-10-2022 20:52:15 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:38 |
Meldpunt volle treinen maar eens gebruikt voor Den Haag-Zwolle. Drie bakken ICM, tweede stel, een 4tje, wordt weggerangeerd. Ondertussen verstoring tussen Gouda en Woerden dus krijg allemaal de vliegende vinketering maar ofzo. Gezellig druk. | |
ikweetnietwat | zondag 9 oktober 2022 @ 10:32 |
Den Haag-Utrecht is op het moment ook gewoon een traject waar ik niet meer in de buurt wil komen. Ik wou laatst om 7 uur ochtends van den haag naar utje. Helft van de treinen viel uit, de treinen die reden waren allemaal enkel stel ICM-3 of ICM-4 ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 14:35 |
Ja ik had ook nog nooit van die gast gehoord ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 14:37 |
Hier in Deventer worden al weken alle spitsversterkers naar het westen opgeheven wegens personeelsgebrek. | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 14:39 |
Staat ook vooral bekend om de taartconsumptie | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 14:40 |
Nog zo'n discipline waar ik me niet in meng ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 14:40 |
Ze hebben bij NS trouwens inmiddels wel ontdekt dat Apeldoorn Ossenvoort toch anders heet zie ik net. Het wordt nog weleens wat ![]() | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 14:42 |
Dick is een COR-buddy ![]() Onder wie valt in de landelijke overheid eigenlijk het treinbeleid? Want echt, het is een partij afbraakbeleid niet normaal meer tegenwoordig | |
DeaDLocK2K | zondag 9 oktober 2022 @ 14:43 |
![]() | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 14:44 |
Ome Henk ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 9 oktober 2022 @ 14:47 |
Het valt onder ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Openbaar vervoer (NS) ligt bij staatssecretaris Vivianne Heijnen | |
DeaDLocK2K | zondag 9 oktober 2022 @ 14:47 |
Stonden de glazen maar te vibreren in m'n lounge maar m'n nieuwe versterker is nog steeds onderweg ![]() RTV Oost had ook nog wat te nuil'n over volle treinen: https://www.rtvoost.nl/ni(...)or-overijssel-rijden | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 15:00 |
Ik wist niet dat je synthesizer speelde? | |
DeaDLocK2K | zondag 9 oktober 2022 @ 15:09 |
Die staat er voor 't geval Arie de B. blijft crashen na twee kratten pils. | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 15:10 |
HEE NIET OFFTOPIC JULLIE ![]() | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 15:14 |
Sorry meneer Fles ![]() Hoe denken jullie over treinreis naar Stockholm of steden in Portugal trouwens? Heb wat wilde ideeën voor november maar probeer Schiphol eigenlijk te mijden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 15:17 |
Vroegah weleens gedaan, EuroNight naar Kopenhagen en dan met de X2000 door naar Stockholm. Tegenwoordig gaat er geen nachttrein meer naar Kopenhagen en de alternatieven maken het er allemaal niet aantrekkelijker op. Vooral de Eurocity tussen Hamburg en Kopenhagen is gewoon een ramp eigenlijk. | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 15:38 |
Geen ervaring hier, maar wat maakt dat stuk Hamburg naar Kopenhagen een ramp? | |
dennistd | zondag 9 oktober 2022 @ 15:38 |
Ik ben in juni naar Stockholm gegaan. Vroege trein vanaf Osnabrück (v 7:23) om in Hamburg (a 9:14) voldoende overstaptijd te hebben. Daar de IC (v 10:53) naar Kopenhagen (a 15:36 +10). Helaas viel daar de X2000 naar Stockholm uit, dus de Öresundståg (v 16:07) naar Malmö (a 16:47 +5) genomen om daar alsnog op de vervanger van de X2000 (v 17:04) naar Stockholm (a 21:38 +40) gestapt. Structureel meer vraag dan aanbod. | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 15:41 |
Dank voor je uitgebreide antwoord ![]() Begrijp ik nou goed dat je uiteindelijk 40 minuten vertraging had of bedoelde je het anders, die +40? En meer vraag dan aanbod, meh, belabberd vooruitgedacht dus | |
dennistd | zondag 9 oktober 2022 @ 16:17 |
Uiteindelijk 40 minuten vertraging ja. Maar wel gestress in Kopenhagen en Malmö dus, gepland was alleen een overstap van 43 minuten in Kopenhagen. De vertraging tussen Malmö en Stockholm werd trouwens opgelopen omdat het vervangende materieel maar 140km/h kon rijden ipv 200km/h. Probleem is dat de diesel-ICE's eruit gegaan zijn een paar jaar terug, en zijn er alleen de Deense IC3'en om het hele stuk te rijden. Het volledige traject wordt ook gedieseld onder de draad. Voor volgend jaar zou DSB met Duitse IC-rijtuigen tussen twee Vectrons gaan rijden geloof ik. Zorg in elk geval voor een zitplaatsreservering, en dat je een beetje op tijd bij de trein bent voor vertrek. Vanuit Nederland kan het in november ook op één dag trouwens, maar dat is dan wel een hele lange dag met veel donkere kilometers: ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door dennistd op 09-10-2022 16:24:13 ] | |
James1988 | zondag 9 oktober 2022 @ 17:17 |
GreenCityTrip biedt af en toe ook rechtstreekse ritten aan vanuit Nederland, ook naar Kopenhagen en Stockholm. Dat is een nachttrein met materieel uit het jaar kruik, verwacht geen hypermodern slaaprijtuig. ![]() | |
Janneke141 | zondag 9 oktober 2022 @ 17:20 |
Er staat een of ander bejaard rijtuig op Maarn Goederen. Helaas op de terugweg vergeten te kijken wat het nu was ![]() | |
Spablauw214 | zondag 9 oktober 2022 @ 17:47 |
Dit is wel een behoorlijke schuif om op 1 dag te maken. Ik zou dan toch kijken of ik met de nachttrein van Hamburg naar Stockholm zou kunnen. Spaar je ook nog een overnachting in Zweden uit, wat op zichzelf al een prijzige expeditie is. | |
Duvel | zondag 9 oktober 2022 @ 18:03 |
Ik had eerst zoiets van: tyf op naar je eigen subforum... en toch checkte ik voor de zekerheid ff of ik dat kon zeggen. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 18:30 |
Oh ja en als we het daar over +15 of +60 hebben, bedoelen we uren en niet minuten. | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 18:32 |
Ach, budget hotels zijn er in elke grote stad wel. Ik zou voornamelijk de rit HH - CPH willen breken. Misschien een hotelletje in Kolding of zo. Volgende dag nog maar een klein stukje naar CPH en dan de X2 in. | |
Erno-BE | zondag 9 oktober 2022 @ 18:41 |
De IC3-treinen van DSB bieden maar 122 zitplaatsen tweede klas en 16 zitplaatsen eerste klas aan. Zelfs in dubbeltractie (wat gelukkig wel de standaard is), is de capaciteit minder dan bijvoorbeeld op de EC Berlin-Warschau met standaard zes getrokken rijtuigen. | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 18:42 |
Ja de boom in hoor, stukje zichtbaarheid heb je zelf in de hand jatoggg ![]() | |
Spablauw214 | zondag 9 oktober 2022 @ 18:43 |
Misschien ook wel beter inderdaad. In juni voor het eerst de Nightjet gedaan (Utrecht-Zürich) maar ik was niet onverdeeld positief. Kut geslapen, enorm bumpy rit en we kwamen ruim een uur te laat in Zwitserland aan. En dat schijnt nog weinig te zijn op die verbinding. | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 18:49 |
Alternatief is dat je op tijd rijdt en je er om half zeven uitgetrapt wordt. How much better. Wees blij dat je op Zürich HB kunt douchen ![]() | |
pitboer | zondag 9 oktober 2022 @ 18:50 |
Met de sprinter naar Parijs.![]() | |
Erno-BE | zondag 9 oktober 2022 @ 18:55 |
Denemarken is wel het duurste land waar je doorheen komt. Dan kun je beter in Hamburg of Malmö overnachten, omdat de prijzen in Duitsland en Zweden een stuk lager liggen dan in Denemarken. | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 18:56 |
net wat je belangrijk vindt he. Een beetje comfort of een paar tientjes. | |
James1988 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:18 |
Ik vind een rit van Hilversum naar Amsterdam met dat spul al een verschrikking, laat staan een rit naar Parijs ![]() | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 19:29 |
Wat kansloos bedacht man, dat is toch amper capaciteit ![]() | |
Molo | zondag 9 oktober 2022 @ 19:30 |
Ben geen schamele student meer goddank ![]() | |
Erno-BE | zondag 9 oktober 2022 @ 19:40 |
Aangezien Deutsche Bahn vanaf december behoorlijk wat IC1-rijtuigen beschikbaar heeft door de instroom van ICE4, ICE3Neo en IC KISS, is het een gemiste kans dat Deutsche Bahn de IC Hamburg-Kopenhagen niet gaat exploiteren. Probleem is alleen dat tussen Flensburg en Padborg een spanningssluis zit waardoor je met multi-courante loks moet rijden. En als Hamburg HBF geen plaats heeft voor een IC Kopenhagen op fatsoenlijke lengte, dan moet de IC Kopenhagen maar vanaf Hamburg-Altona vertrekken. [ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 09-10-2022 19:49:05 ] | |
James1988 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:40 |
Tot een paar jaar geleden reden de treinen Hamburg-Kopenhagen over de "Vogelfluglinie", de route via Puttgarden en Rødby. Om het water over te steken ging de trein op de ferry, en reed aan de andere kant weer verder. 6 bakken IC3 is het maximale wat er in die ferry paste, en dat paste dan ook maar precies. Daar komt ook nog eens bij dat de Duitsers geen materieel hebben dat naar Denemarken kan rijden en de Denen hebben ook niet heel veel spul wat naar Duitsland kan. | |
James1988 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:42 |
DSB heeft een paar jaar geleden Vectrons aangeschaft die voor Denemarken én Duitsland geschikt zijn. Het beschikbaar komende IC1-materieel wordt vanaf volgend jaar door DSB gehuurd, om zo meer capaciteit te hebben. Dit ter overbrugging tot DSB's Talgo-rijtuigen worden geleverd in 2025(-ish). DSB's huidige IC3-dieseltreinstellen moeten ook worden onttrokken voor ombouw/inbouw van ETCS, en mogen daarna Duitsland sowieso niet meer in zonder herkeuring. Dat is financieel de moeite niet. De eerste Talgo-bak voor DSB is reeds gebouwd en in de verf gestoken: ![]() | |
Spablauw214 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:49 |
Het is lood om oud ijzer. Al die Scandinavische landen en IJsland zijn sowieso niet te betalen. Als je zo’n bestemming uitkiest weet je dat het geen low budget destination is. Dat is imo ook een beetje boven de kroeg gaan wonen en dan janken dat de muziek hard staat hoor. | |
Spablauw214 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:51 |
True, mijn volgende trein naar Milaan vertrok goddank pas einde middag anders was ik het geld mooi kwijt geweest ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 oktober 2022 @ 19:53 |
![]() | |
James1988 | zondag 9 oktober 2022 @ 19:55 |
Heel comfortabele treinstellen wel, hopelijk geldt dat ook voor de Talgo's die ervoor in de plaats komen ![]() | |
Erno-BE | zondag 9 oktober 2022 @ 19:58 |
Het is ook niet heel handig dat de DSB vrijwel geen rijtuigen in hun materieelbestand hebben. Exploitatie van grensoverschrijdende treindiensten is dan altijd lastig. De voormalige Oostbloklanden hebben het nog niet zo slecht bekeken met een materieelbestand vol met rijtuigen. Bijbehorend voordeel: bij onverwacht hogere reizigersvraag is verlenging van een getrokken trein veel makkelijker dan bij een trein die uit één of meer treinstellen bestaat. Verder gaat vanaf december de regionale trein Arnhem-Tiel op werkdagen ieder half uur rijden. De ritten Elst-Tiel worden doorgetrokken naar Arnhem: https://www.gelderlander.(...)iel-arnhem~ae18c31e/ |