geef maar als je het zo goed denkt te weten. Ben benieuwd of je ook echt alles meeneemtquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan is je visie gekleurd, kijk naar het totaalplaatje.
Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
geef maar als je het zo goed denkt te weten. Ben benieuwd of je ook echt alles meeneemt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De schrijver van dat artikel moet eens wat aan de engelse ziekte doen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:
http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dit:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Daarnaast is het spoorvervoer sterk in gebieden waar de auto nauwelijks praktisch is. Denk aan de bereikbaarheid van het centrum van Amsterdam. Zonder goed ov zou dat helemaal leegstaan. Daar wordt door bepaalde sectoren en toerisme wel veel geld verdiend. Als je dat soort voorbeelden meeneemt in het totaalplaatje is het helemaal niet zo'n duister plaatje.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/leuk, maar dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of je het echt in harde cijfers wilde onderbouwen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
Veel harder krijg je het niet hoor.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
leuk, maar dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of je het echt in harde cijfers wilde onderbouwen.
mja, als je het zo stellig roept dan moet je ook alles gaan onderbouwen en alle effecten meenemen.quote:
Het is maar wat voor verwachtingen je hebt bij een weblogje..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, als je het zo stellig roept dan moet je ook alles gaan onderbouwen en alle effecten meenemen.
Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukkenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.
Het afschaffen van de spoorwegen is ook geen optie, dan zal je duizenden extra kilometers asfalt nodig hebben. Honderdduizenden parkeerplaatsen extra.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukkenNatuurlijk zijn er maatschappelijke baten, dat was in de jaren '70 ook de hoofdreden van de overheid om de NS te subsidiëren. Ov heeft vooral een sociale functie om iedereen vervoer te bieden. Je moet je alleen afvragen in hoeverre sociale voorzieningen door de overheid ondersteund kunnen worden en of we deze sociale voorzieningen met sturing vanuit de overheid zelfredzamer kunnen maken.
Eventjes meer treinen en personeel inzetten zoals vaak geopperd wordt in dit topic is er gewoon niet bij, daar zul je creatiever in moeten zijn.
Ik heb dan ook nergens beweerd dat het afgeschaft moet worden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Het afschaffen van de spoorwegen is ook geen optie, dan zal je duizenden extra kilometers asfalt nodig hebben. Honderdduizenden parkeerplaatsen extra.
Alleen een sociale functie is veel te eng beschouwd: Het heeft in bepaalde gebieden ook een sterke economische functie. Ja, niet het lijntje tussen Sauwerd en Roodeschool. Wel de verbinding van Almere naar Amsterdam en Schiphol. Zelfs als dat de files niet oplost.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukkenNatuurlijk zijn er maatschappelijke baten, dat was in de jaren '70 ook de hoofdreden van de overheid om de NS te subsidiëren. Ov heeft vooral een sociale functie om iedereen vervoer te bieden. Je moet je alleen afvragen in hoeverre sociale voorzieningen door de overheid ondersteund kunnen worden en of we deze sociale voorzieningen met sturing vanuit de overheid zelfredzamer kunnen maken.
Daarom zeg ik 'vooral' en niet 'alleen'. Van de gemiddelde treinreiziger is slechts een marginaal gedeelte keuzereiziger, een reiziger die kan kiezen tussen auto of trein. De rest kan niet 'even' de auto pakken omdat ze geen rijbewijs hebben, geen auto tot hun beschikking (bv. in gebruik door partner), of helemaal geen auto bezitten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:33 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Alleen een sociale functie is veel te eng beschouwd: Het heeft in bepaalde gebieden ook een sterke economische functie. Ja, niet het lijntje tussen Sauwerd en Roodeschool. Wel de verbinding van Almere naar Amsterdam en Schiphol. Zelfs als dat de files niet oplost.
Vervolgens zeg je weer iets wat geografisch enorm verschillend is.. ;-) Grote getallen zijn leuk maar gemiddeldes hebben zelden iets van doen met het trekken van nuttige conclusies.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom zeg ik 'vooral' en niet 'alleen'. Van de gemiddelde treinreiziger is slechts een marginaal gedeelte keuzereiziger, een reiziger die kan kiezen tussen auto of trein.
Toch zul je die percentages mee moeten nemen om de juiste rekensommen te maken, want er is geen bodemloze put met geld. Dit is het budget, en daarmee moet je het doen. En als een woordvoerder van reizigersbelangen die in dit topic geregeld aanwezig is dat al niet meeneemt in zijn eisen, dan ben je geen serieuze overlegpartij voor de NS en overheid aangezien de financiën voor hen wel belangrijk zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:42 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Vervolgens zeg je weer iets wat geografisch enorm verschillend is.. ;-) Grote getallen zijn leuk maar gemiddeldes hebben zelden iets van doen met het trekken van nuttige conclusies.
Gelijk hebben ze.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
Lansingerland gaat weer miepen over de HSL: http://nos.nl/video/557230-lansingerland-boos-over-fyraplan.html
Ik kom daar even op terug, maar wel op een serieuze manier, die dus gericht is op een nuttige gedachtenwisseling. Geef me even een half uurtje om een stukkie te tiepen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is het budget, en daarmee moet je het doen. En als een woordvoerder van reizigersbelangen die in dit topic geregeld aanwezig is dat al niet meeneemt in zijn eisen, dan ben je geen serieuze overlegpartij voor de NS en overheid aangezien de financiën voor hen wel belangrijk zijn.
Kan Lansingerland nog ergens bezwaar aantekenen en het plan dwarsbomen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
Lansingerland gaat weer miepen over de HSL: http://nos.nl/video/557230-lansingerland-boos-over-fyraplan.html
Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:51 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik kom daar even op terug, maar wel op een serieuze manier, die dus gericht is op een nuttige gedachtenwisseling. Geef me even een half uurtje om een stukkie te tiepen.
"In het kader van het bezwaar van Lansingerland worden reeds maatregelen getroffen om de overlast te beperken, hiervoor worden al diverse onderzoeken uitgevoerd waarover ik de kamer in [vul een maand in] 2014 zal inlichten."quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:53 schreef Peter het volgende:
[..]
Kan Lansingerland nog ergens bezwaar aantekenen en het plan dwarsbomen?
Dat vroeg ik niet, dat klinkt als een zoethoudertje..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:56 schreef b2py het volgende:
[..]
"In het kader van het bezwaar van Lansingerland worden reeds maatregelen getroffen om de overlast te beperken, hiervoor worden al diverse onderzoeken uitgevoerd waarover ik de kamer in [vul een maand in] 2014 zal inlichten."
ik denk het niet. Alleen op basis van de wet geluidshinder zouden ze wat kunnen doen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:53 schreef Peter het volgende:
[..]
Kan Lansingerland nog ergens bezwaar aantekenen en het plan dwarsbomen?
b2py heeft zo te zien een tweedehands I&M-kamerbriefgenerator op de kop weten te tikkenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:59 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet, dat klinkt als een zoethoudertje..
Dat zou het antwoord van de minister kunnen zijn als er kamervragen komen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:59 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet, dat klinkt als een zoethoudertje..
Dat zou ik dan als staatssecretaris in het rapport zetten over de geluidsoverlast.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:05 schreef Peterselieman het volgende:
als aanvulling zou nog kunnen komen dat ze het ook na de uitvoering van de maatregelen blijven monitoren.
Link naar muur?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
* James1988 was in een discussie over de HSL beland op OHIH
Ik kan net zo goed tegen een muur gaan lullen eigenlijk.
Even beetje scrollen en je voert eigenlijk dezelfde discussie als hier en ook nog eens met dezelfde mensen, grappigquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Vanaf hier zo ongeveer: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=386721#p386721
Vooral tijdsverspilling eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:10 schreef b2py het volgende:
[..]
Even beetje scrollen en je voert eigenlijk dezelfde discussie als hier en ook nog eens met dezelfde mensen, grappig
Wat zitten er mensen van hier op OHIH?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:10 schreef b2py het volgende:
[..]
Even beetje scrollen en je voert eigenlijk dezelfde discussie als hier en ook nog eens met dezelfde mensen, grappig
* James1988 steekt hand opquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat zitten er mensen van hier op OHIH?
Ik denk wel de helftquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
misschien staat het er ook wel inquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat zou ik dan als staatssecretaris in het rapport zetten over de geluidsoverlast.
heb er wel een account, maar de laatste inlog is er lang geleden. Ook het meelezen doe ik er nauwelijks, gewoon omdat er betere sites zijnquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Veel te veel, en eigenlijk kom je overal wel dezelfde mensen tegen eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:16 schreef aldwych het volgende:
Welke forums/threads zijn er eigenlijk allemaal over treinen?
Zelf lurk ik hier, op tweakers en in mindere mate bij OHIH.
RolandRail mag niet onvermeld blijvenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:17 schreef James1988 het volgende:
Opeens Had Ik Het, Het Grote Blote Tieten Belgische Treinen Forum, Tweakers, Skyscrapercity, Somda, Railforum, 3Rail, enz
Daar waar je een permaban krijgt als je een Fallns een Klmos noemt?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
RolandRail mag niet onvermeld blijven
"Sleep treinen met 40 FCCPs'en." "Godver de hoeren, hier is je permaban. Het is namelijk FCCPPS'en..!!!!1!!"quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:
Hier op FOK! is het ook maar één draadje en geen uitgebreid forum met allerlei categorieën. Dat maakt het een stuk onoverzichtelijker (hoe vaak ik Google al heb moeten raadplegen om hier iets terug te vinden...) maar wel een stuk gezelliger in mijn ogen.
Ik ben nog nooit naar meetings van al die fora geweest, maar wel een paar keer een nieuwjaarsrondje met die lui hier
[..]
Daar waar je een permaban krijgt als je een Fallns een Klmos noemt?
Je komt mij overal tegen.. Hè shit.. Weer die Klaasje :pquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:18 schreef b2py het volgende:
[..]
Veel te veel, en eigenlijk kom je overal wel dezelfde mensen tegen eigenlijk.
Enige nadeel van Fok is dat alles altijd dwars door elkaar staat, maar verder is het hier heel erg duidelijk.
Ja inderdaad, ik zou jou echt overalquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je komt mij overal tegen.. Hè shit.. Weer die Klaasje :p
Heb er ervaring meequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar waar je een permaban krijgt als je een Fallns een Klmos noemt?
Heb er een permanente ban, omdat ik met een NS-medewerker in discussie ging in een topicquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Permanente banquote:
Hmm.....quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:25 schreef greavy het volgende:
Doe ik nou iets niet goed, of ligt het aan die fora![]()
Het door de SP voorgestane lompenproletariaat, dit keer tot uiting gebracht in een vurig pleidooi om de Eerste Klas in de trein af te schaffen, is aanleiding om eens even wat over het (ontbrekende) verband tussen reizigerskwaliteit en geld op te schrijven.quote:
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
Voorbeelden:
Zondagavond is een drukke avond, met veel studenten en logeerders die op weg zijn naar hun studentenstad of woonplaats. Ik constateerde dat de IC van Enschede naar Amersfoort en verder, die om 21:13 uit Apeldoorn vertrok, slechts bestond uit een driebaks treintje van het enkeldekstype ICM. Dat is belachelijk weinig. De reizigers zaten, ondanks dat de HC de Eerste Klas had gedeklasseerd, zowat op het dak.
Blijf maar lekker hier Jamesquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
* James1988 was in een discussie over de HSL beland op OHIH
Ik kan net zo goed tegen een muur gaan lullen eigenlijk.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
b2py heeft zo te zien een tweedehands I&M-kamerbriefgenerator op de kop weten te tikken
Ik zag veel jong volk in die trein. Oostnederlanders die in de Randstad studeren, denk ik ook.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.
die werkzaamheden waren er alleen op zaterdagquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.
Ik heb accounts op OHIH, OVNL, Spoorforum, Somda en OV-ervaringen. Die laatste voornamelijk voor het medewerkersforum, de rest om te lurken terwijl ik toch wat zelf kan instellen qua posts-per-pagina enzo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
nope, nada noppes alleen FB en heeuul vroeger GoT. Ik heb alleen julliequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:46 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb accounts op OHIH, OVNL, Spoorforum, Somda en OV-ervaringen. Die laatste voornamelijk voor het medewerkersforum, de rest om te lurken terwijl ik toch wat zelf kan instellen qua posts-per-pagina enzo.
Vroegâh wel veel rondgehangen op SSC, en haar voorganger HHF.
Kusjekroel. Ofzo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:48 schreef bork het volgende:
[..]
nope, nada noppes alleen FB en heeuul vroeger GoT. Ik heb alleen jullie![]()
Ohquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die werkzaamheden waren er alleen op zaterdag
Studentenstroom crosst naar Twente over het algemeen met stoptreintjes: vanuit het noorden is de stopper Enschede-Zwolle populair, ten zuiden van Zutphen wordt dat al met de stopper van Syntus via Goor. Reizigers in die IC moeten dus echt vanuit de Randstad komen, waarbij het aantal reizigers daarvan niet heel erg groot is. (een losse ICM-III red je het echt niet mee, maar met een viertje of zes bakjes gaat het al aardig goed.)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ken spookverhalen over 6 bakken ICM met achterblijvers in Deventer.. Dat is toch wat anders dan je hier neerpent.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:11 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Studentenstroom crosst naar Twente over het algemeen met stoptreintjes: vanuit het noorden is de stopper Enschede-Zwolle populair, ten zuiden van Zutphen wordt dat al met de stopper van Syntus via Goor. Reizigers in die IC moeten dus echt vanuit de Randstad komen, waarbij het aantal reizigers daarvan niet heel erg groot is. (een losse ICM-III red je het echt niet mee, maar met een viertje of zes bakjes gaat het al aardig goed.)
De SP is sowieso niet serieus te nemen als het aankomt op zaken als vraag en aanbod. Het is een communistische partij die iedereen gelijk wil hebben. Een vrije markteconomie zit niet op Sovjet-maatregelen te wachten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
De bepleite afschaffing van de Eerste Klas lijkt te zijn ingegeven door afgunst: er is blijkbaar bezwaar tegen consumenten die de vrijheid willen benutten, iets meer geld uit te geven aan een iets luxer product.
Logistieke slordigheden zijn ergerlijk, maar niet het hoofdprobleem. Is het bovenstaande een structureel probleem of is er sprake van een incident? Gezien de dag en het tijdstip zal er geen materiaalschaarste geweest zijn. Hoewel ik de laatste 13 jaar weinig met de trein reis, krijg ik in de loop der jaren de indruk dat de NS slechts een klein beetje efficiënter is geworden, maar de bezuiniging zit hem vooral in de versobering, vooral het gebrek aan hygiëne is mij een doorn in het oog. Logisch, de overheid stelt immers eisen aan de punctualiteit en rept met geen woord over schone wc's. Het is daarom niet verwonderlijk dat de wc's achterwege zijn gelaten in de nieuwe Sprinters. Het kost alleen maar geld en het was tot op heden toch niet vereist. Zijn er eisen m.b.t. ruimte in de trein? Of mag iedereen gewoon als vee getransporteerd worden? Waarom zou je dan meer materieel (=meer slijtage, dus onderhoud, dus geld) inzetten als het goedkoper kan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
Voorbeelden:
Zondagavond is een drukke avond, met veel studenten en logeerders die op weg zijn naar hun studentenstad of woonplaats. Ik constateerde dat de IC van Enschede naar Amersfoort en verder, die om 21:13 uit Apeldoorn vertrok, slechts bestond uit een driebaks treintje van het enkeldekstype ICM. Dat is belachelijk weinig. De reizigers zaten, ondanks dat de HC de Eerste Klas had gedeklasseerd, zowat op het dak.
Voor december 2012/April 2013? Dat klopt ook wel: voor december 2012 was vanaf het zuiden wel een alternatief (bussen in Hengelo (naar de campus) en in Enschede sloten aan op de IC), vanuit het noorden de enige route.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik ken spookverhalen over 6 bakken ICM met achterblijvers in Deventer.. Dat is toch wat anders dan je hier neerpent.
Oh ik had hem niet herkend zonder 22 uitroeptekens.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
Fles zijn grote vriend lijkt ook weer vrijgelaten te zijn. Ditmaal is hij een stukje minder lawaaierig
Mwah, als je een filmpje weet om de aandacht mee te krijgen weet ik nog wel wat.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet eigenlijk ook eens wat treinenfilmpjes maken. Al zal het nog verdomd lastig worden om nog minder boeiende filmpjes te maken dan die hij maakt. Kijk die 22 uitroeptekens lukken me wel.
Maar een Stadler GTW in de lommerrijke omgeving van Ruurlo is al snel vele malen interessanter dan de zoveeltriljoenstedozenschuiver door Venlo of niet?
Prima uitleg waar ik mij enorm in kan vinden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Het door de SP voorgestane lompenproletariaat, dit keer tot uiting gebracht in een vurig pleidooi om de Eerste Klas in de trein af te schaffen, is aanleiding om eens even wat over het (ontbrekende) verband tussen reizigerskwaliteit en geld op te schrijven.
De bepleite afschaffing van de Eerste Klas lijkt te zijn ingegeven door afgunst: er is blijkbaar bezwaar tegen consumenten die de vrijheid willen benutten, iets meer geld uit te geven aan een iets luxer product. Waarom mag iemand niet een mooie jas aan, in plaats van een vod van de Primark? Waarom mag iemand geen stevige boontjes van de groentenman in plaats van verlepte rommel van de armemensensupermarkt? Waarom mag iemand niet iets ruimer zitten in de trein, in plaats van ellebogenwerk op het tweedeklasbankje te moeten leveren met zijn breeduit zittende medepassagier?
Maar belangrijker: er is namelijk geen enkel probleem dat door het schrappen van de Eerste Klas op de juiste wijze wordt opgelost. De meestgehoorde argumentatie om een einde te maken aan de Eerste Klas, is plaatsgebrek in de Tweede Klas.
Helpt het opdoeken van de Eerste Klas daar tegen? Nee. Een uitpuilende trein wordt hoogstens een ietsje minder uitpuilend wanneer in het voormalige Eersteklasterritorium de stoelen wat worden versmald en wat dichter bij elkaar worden gezet.
Wat is dan wél de oplossing voor het ruimtegebrek dat soms in de Tweede Klas voorkomt? Dat de NS eindelijk eens zorgt dat de treinen van de juiste lengte zijn. Dat is geen geldkwestie, maar telkens opnieuw het gevolg van werkelijk stuitende incompetentie.
Voorbeelden:
Vandaag was het mis op Den Haag Centraal. Daar stond zo rond 14:30 uur de IC naar Groningen klaar. Een los stel ICM. Er kwam nog een trein aan, om nadat de twee stellen gecombineerd waren, samen richting Schiphol, Almere en Groningen te vertrekken. Helaas lukte dat combineren niet. Door een technische storing? Door domme pech? Nee. Een ICM en een VIRM gaan nu eenmaal in de reizigersdienst niet zo fijn samen... Gewoon een logistieke blunder. Knoeiwerk, als ik zo vrij mag wezen.
Er wordt gesteld dat het verlengen van treinen geld kost. Geld dat er niet zou zijn. Daar ben ik het om twee redenen niet mee eens. Allereerst omdat, zoals boven aangegeven, veel plaatsgebrek wordt veroorzaakt door de logistieke zwijnenstal die het binnen de NS blijkt te zijn. Maar er is nog een andere reden: De kernactiviteit van de NS is het volgens afgesproken kwaliteitsnormen vervoeren van reizigers. Daar hoort bij, dat als de NS ene trein rijdt met daarin 600 betalende klanten, dat die trein dan een zodanige omvang moet hebben, dat die 600 mensen (incidenten buiten de schuld van de NS om daargelaten) behoorlijk worden vervoerd. Daarbij past geen gemekker over dat het geld kost. De loodgieter die ik heb betaald om een badkuip aan te leggen, hoeft ook niet aan te komen met een verzoek om de badkuip voor gebruik even met behulp van een emmer te vullen omdat koperen waterleidingen zo duur zijn.
Overigens is de lage bezittingsgraad gemiddeld over de dag mede het gevolg van het door de NS in de stille uren niet afrangeren van materieel. Ook de aanschaf van enorm grote, zesbaks dubbeldeksunits, draagt daar in de stille uren toe bij. Dat zijn dus keuzes van de NS, en geen onbeïnvloedbare natuurverschijnselen.
Ook Voor Beter OV is zich bewust van de noodzaak, de NS financieel gezond te houden. Geen reiziger schiet wat op met ene failliete vervoerder. Maar dat betekent nog niet, dat we de redelijkheid en terechte reizigerswensen uit het oog verliezen. We verlangen geen gouden bergen. We verzetten ons niet tegen in de spits tien minuten staan in een Sprinter. We hoeven in de Tweede Klas geen stoelen met een steek van een meter. We vragen niet om een bemand loket op station Lutjebroek-Noord. We willen echter wel, dat de NS doet waar ze voor zijn ingehuurd en wat ze in concessies hebben beloofd: reizigersvervoer bieden, dat voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen aangaande frequentie, punctualiteit, (sociale) veiligheid en comfort.
De NS heeft niets te klagen. Het bedrijf wordt indirect gesubsidieerd door zeer lage gebruiksvergoeding voor het spoor, heeft als bruidsschat de eigendom van de stations gekregen (en dus de exploitatiewinst van de winkels en kantoren), en heeft een monopoliepositie in een markt die voor een groot deel bestaat uit rijbewijs- of autoloze dwangklanten. Ik zou daar als bedrijf echt mijn handen mee dichtknijpen.
Driek kom je binnenkort een keertje langs in Utrecht?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:16 schreef DriekOplopers het volgende:
En het ging om een trein richting Randstad, de andere kant op, dus.
EDIT: Maar konden jullie je een beetje vinden in het grotere verhaal? Want het ging over de kwaliteit en de centjes.
Dat idee heb ik -zeker bij NS- al veel langer hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt, als je dat leest bekruipt je toch het gevoel van "Waarom hebben zoveel total onbenullen zo veel te zeggen over de spoorwegen?"
Ik verbaas me hier al niet eens meer over. Dat is echt een verloren zaak volgens mijquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt, als je dat leest bekruipt je toch het gevoel van "Waarom hebben zoveel total onbenullen zo veel te zeggen over de spoorwegen?"
wow... hij zegt A en B in 1 zin..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
Helpt het opdoeken van de Eerste Klas daar tegen? Nee. Een uitpuilende trein wordt hoogstens een ietsje minder uitpuilend wanneer in het voormalige Eersteklasterritorium de stoelen wat worden versmald en wat dichter bij elkaar worden gezet.
dit zeg je door de situatie op 1 plek te schetsen.. jij weet niet hoe de interne bedrijfsvoering van de NS er precies aan toe gaat, zoja, zou ik daar solliciteren en niet in een belangenclubje blijven hangenquote:door de logistieke zwijnenstal die het binnen de NS blijkt te zijn.
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat idee heb ik -zeker bij NS- al veel langer hoor.
Ik was al bang dat het aan mij lagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik verbaas me hier al niet eens meer over. Dat is echt een verloren zaak volgens mij
Ik ben altijd te vinden voor een koppie koffie. Gaan we regelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef bork het volgende:
[..]
Driek kom je binnenkort een keertje langs in Utrecht?
Toen de drs.'en het definitief wonnen van de ir.'s?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat idee heb ik -zeker bij NS- al veel langer hoor.
Wel heel erg een gevalletje "speel de man, niet de bal". En dat moet dan wél vertrouwenswekkend zijn?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:56 schreef Duvel het volgende:
En gezelligheid: http://www.volkskrant.nl/(...)-schaapskleren.dhtml
wat is Berghuis een zuur mannetje ...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:56 schreef Duvel het volgende:
ik kan op bepaalde punten zeker met hem meekomen...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:56 schreef Duvel het volgende:
zeker, alleen nu kruipt hij wel heel erg duidelijk in de kont van de NS en dat is voor iemand in zijn positie ook niet goed, omdat hij ook de spoorwegmedewerkers van alle andere spoorbedrijven in Nederland zou moeten vertegenwoordigenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:03 schreef mschol het volgende:
[..]
ik kan op bepaalde punten zeker met hem meekomen...
Dat vraagt om een ingezonden brief van Driek naar de VKquote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:56 schreef Duvel het volgende:
de spoorwegmedewerkers jaquote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:09 schreef Peterselieman het volgende:
omdat hij ook de spoorwegmedewerkers van alle andere spoorbedrijven in Nederland zou moeten vertegenwoordigen
Daarnaast moet hij ook de niet-spoorwegmedewerkers die elke dag te maken hebben met de spoorperikelen vertegenwoordigen. Alhoewel dat een wel erg onpopulair standpunt is bij de spoorwegbonden.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zeker, alleen nu kruipt hij wel heel erg duidelijk in de kont van de NS en dat is voor iemand in zijn positie ook niet goed, omdat hij ook de spoorwegmedewerkers van alle andere spoorbedrijven in Nederland zou moeten vertegenwoordigen
Zoals ik in mijn betoog zei, de NS is bezig met de concessie-eisen opgelegd door de overheid en het binnenharken van geld. Wat kan ze de klant nou schelen als ze toch geen concurrentie hebbenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb net even geteld in mijn trein, en je zou maar liefst 28 zitplaatsen kunnen winnen door 2e klas stoeltjes in de 1e klas te plaatsen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:07 schreef mschol het volgende:
[..]
wow... hij zegt A en B in 1 zin..![]()
het helpt dus WEL, wellicht niet zoveel als een extra treinstel, maar het helpt weldegelijk...
heb je ook de extra staanplaatsen gerekend, als je de 1steklas van een gemiddelde trein (althans, de treinen waar ik mee reis) omzet naar 2de klas win je minimaal 1 heel treinstel aan ruimte (vaak nog iets meer, beetje afhankelijk van de indeling)quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:08 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik heb net even geteld in mijn trein, en je zou maar liefst 28 zitplaatsen kunnen winnen door 2e klas stoeltjes in de 1e klas te plaatsen.
Dat zet lekker zoden aan de dijk bij treinen die zo vol zitten dat er honderden mensen achter moeten blijven op het perron.
Als een trein zo vol zit dat er mensen op het perron achter moeten blijven, zit en staat de 1e klas ook helemaal vol hoor. In 1e klas is er meer staanplaats aangezien het gangpad breder is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:13 schreef mschol het volgende:
[..]
heb je ook de extra staanplaatsen gerekend, als je de 1steklas van een gemiddelde trein (althans, de treinen waar ik mee reis) omzet naar 2de klas win je minimaal 1 heel treinstel aan ruimte (vaak nog iets meer, beetje afhankelijk van de indeling)
op 1 trein is dat niet zo enorm veel, maar als elke trein een extra stel 'erbij' krijgt win je toch opeens wel een heleboel ruimte
Die concessie-eisen zijn, dankzij de tandeloosheid van I&M, zo soft dat ze alleen maar per ongeluk worden nageleefd. Het binnenharken van geld heb je uiteraard 100% gelijk in.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn betoog zei, de NS is bezig met de concessie-eisen opgelegd door de overheid en het binnenharken van geld. Wat kan ze de klant nou schelen als ze toch geen concurrentie hebben
Vervolgens bedenkt NS dat die trein dan net zo goed met een stel minder gereden kan worden. Dan hebben ze wel een extra manier gevonden om de bezuinigen maar schiet de reiziger er helemaal niets mee op.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:13 schreef mschol het volgende:
[..]
heb je ook de extra staanplaatsen gerekend, als je de 1steklas van een gemiddelde trein (althans, de treinen waar ik mee reis) omzet naar 2de klas win je minimaal 1 heel treinstel aan ruimte (vaak nog iets meer, beetje afhankelijk van de indeling)
op 1 trein is dat niet zo enorm veel, maar als elke trein een extra stel 'erbij' krijgt win je toch opeens wel een heleboel ruimte
Dat is toch ook best publiekelijk denk ik danquote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:18 schreef DriekOplopers het volgende:
Even over dat schotschrift van Berghuis. Ik heb besloten dat ik daar niet publiekelijk op ga reageren.
Ik heb hem wel zonet een mail gestuurd. Zie hieronder.
Een filmpje met 0 Nederlandse treinen en vooral veel DB-mat?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Exact waar dit topic over zou moeten gaan denk ik
Kreeg afgelopen week de update al binnen via Steam!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even tussendoor een mooie trailer.
Keulse dom schat ik zo in.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:32 schreef bork het volgende:
Deze is ook wel aardig, inkoppertje, waar staat de fotograaf?
Hoe komt het dat ik het vermoeden heb dat ze die reizigers niet heel willekeurig gekozen hebben, met een "driekwart van de werkgevers biedt hier ruimte voor"?quote:NS: belonen om buiten de spits te reizen werkt.
bron: http://www.treinreiziger.(...)_reizen_werkt-145661
Ik ook. Het wordt nu echt tijd voor een upgrade van mijn Pentium 4...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:47 schreef b2py het volgende:
[..]
Kreeg afgelopen week de update al binnen via Steam!
Dat is niet goed. Maar wel correct.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:19 schreef Peterselieman het volgende:
En we noteren weer een defecte trein tussen Leeuwarden en Groningen. Als het goed is staat er eentje in Buitenpost stil met kapotte remmen.
Ik moet zeggen dat ik het hele stuk van Dhr. Berghuis best kan waarderen, en er zeker wel een kern van waarheid in zit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:18 schreef DriekOplopers het volgende:
Even over dat schotschrift van Berghuis. Ik heb besloten dat ik daar niet publiekelijk op ga reageren.
Ik heb hem wel zonet een mail gestuurd. Zie hieronder.
Roel,
vorige week bij het afscheid van BertMeerstad spraken we elkaar eventjes. Dat gebeurde in een prima sfeer en dat vond ik fijn. Je stelde voor om binnenkort weer eens koffie te gaan drinken. Daar heb ik volmondig ja op gezegd.
Heden kreeg ik je opiniestuk in de Volkskrant onder ogen. Dat stuk is niet alleen een stoot onder de gordel aan mijn adres, maar ook aan de mensen die actief bij Voor Beter OV betrokken zijn en de ruim 400 sympathisanten.
Qua zolderkamer nog even dit. Ja. Wij opereren op een sobere wijze. Inderdaad vanaf prive-adressen en niet vanuit een luxe kantoor met een mooie ebbenhouten receptiebalie. Wij willen geen subsidie, en moeten dus zuinig aan doen. Niets mis mee.
Maar je begrijpt natuurlijk wel, dat mij de lust om met jou nog koffie te drinken, wel is vergaan. Het zou jou trouwens ook schaden, in het openbaar gezien worden met een
wolf in schaapskleren,
Rikus Spithorst
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:15 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Keulse dom schat ik zo in.
Mooie foto!
"Via leiden naar Brussel."quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:05 schreef LvanLier het volgende:
Over die brief van Berghuis. Die is natuurlijk ver onder de gordel.
Reactie. Inderdaad, nu even niet van de hand van Driek.
http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Hierrrr...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:58 schreef b2py het volgende:
Jullie schijnen ook iets met taxi's te doen, wanneer wordt daar eens op gelet?
Zozo, in 2 jaar vier brieven over de taxi. Niemand weet hoe het nu met de taxi's van Amsterdam staat maar dat boeit verder ook niet zoveel. Wij kunnen namelijk nu NS aanvallen omdat ze in onze ogen het weer verprutsen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Hierrrr...
http://www.voorbeterov.nl/page11.php
Wat draag jij voor nuttigs bij in je vrije tijd dan? Dat je anderen er op aanvalt?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
[..]
Zozo, in 2 jaar vier brieven over de taxi. Niemand weet hoe het nu met de taxi's van Amsterdam staat maar dat boeit verder ook niet zoveel. Wij kunnen namelijk nu NS aanvallen omdat ze in onze ogen het weer verprutsen.
Wanneer gaan jullie Veolia aanpakken met die overvolle treinen tussen Boxmeer en Nijmegen? En Arriva met het overslaan van stations omdat de trein te vol zit? Met NS was het toen hommeles, nu interesseert het niemand wat.
Ik red mensen uit de zee bij mooi weer als ze gaan zwemmen, als je het graag wilt weten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:22 schreef Peter het volgende:
[..]
Wat draag jij voor nuttigs bij in je vrije tijd dan? Dat je anderen er op aanvalt?
twitter:NS_online twitterde op woensdag 02-10-2013 om 17:26:24Landelijke storing m.b.t. het gebruik van de OV Chipkaart bij de balie en de kaartverkoop automaten. U kunt geen saldo laden en producten... reageer retweet
slaat natuurlijk nergens op. mag je ook niet over voetbal klagen want je bakt er zelf ook niks van, niet over politiek want je zit er zelf niet in, etcquote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:22 schreef Peter het volgende:
[..]
Wat draag jij voor nuttigs bij in je vrije tijd dan? Dat je anderen er op aanvalt?
je doelt bij Arriva op Roodeschool - Groningen in de ochtendspits of op Arnhem - Winterswijk?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
[..]
Zozo, in 2 jaar vier brieven over de taxi. Niemand weet hoe het nu met de taxi's van Amsterdam staat maar dat boeit verder ook niet zoveel. Wij kunnen namelijk nu NS aanvallen omdat ze in onze ogen het weer verprutsen.
Wanneer gaan jullie Veolia aanpakken met die overvolle treinen tussen Boxmeer en Nijmegen? En Arriva met het overslaan van stations omdat de trein te vol zit? Met NS was het toen hommeles, nu interesseert het niemand wat.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
[..]
Ja ergens in het noorden, richting Groningen in de ochtendspits. Planmatig.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je doelt bij Arriva op Roodeschool - Groningen in de ochtendspits of op Arnhem - Winterswijk?
in het geval van het overslaan van Sauwerd is dit het beste van alle kwaden en het minst duperend voor alle reizigers.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Ja ergens in het noorden, richting Groningen in de ochtendspits. Planmatig.
NS zou eens bussen moeten inzetten tussen Amsterdam en Amersfoort om al die mensen te vervoeren. Dan staat VBOV bovenop het Empire State Building als een King Kong met een joekel van een toeter te blèrren naar Den Haag dat het allemaal zo niet kan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in het geval van het overslaan van Sauwerd is dit het beste van alle kwaden en het minst duperend voor alle reizigers.
In het geval van te volle treinen ben ik het met je eens dat Arriva meer materieel in zou moeten zetten, omdat hier en daar de treinen uitpuilen. Ik ben daarom blij dat er in de ochtendspits bussen rijden vanuit Winsum en Winschoten naar bijvoorbeeld Zernike, naast de al rijdende lijnen vanuit Veendam en Zuidhorn. Neemt toch enigszins de druk weg, terwijl de studenten/scholieren niet heel veel langer onderweg zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Het is niet lukraak een treintraject verbussen, maar de reiziger wordt naar de plaats van bestemming (namelijk de Hanze of de Universiteit) vervoerd zonder overstap, dat is ook heel wat waard.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:43 schreef b2py het volgende:
[..]
NS zou eens bussen moeten inzetten tussen Amsterdam en Amersfoort om al die mensen te vervoeren. Dan staat VBOV bovenop het Empire State Building als een King Kong met een joekel van een toeter te blèrren naar Den Haag dat het allemaal zo niet kan.
Komop zeg, je biedt mensen een trein of je breekt het spoor op. Dit is toch geen oplossing als treinreiziger.
Laat me niet lachen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Het is niet lukraak een treintraject verbussen, maar de reiziger wordt naar de plaats van bestemming (namelijk de Hanze of de Universiteit) vervoerd zonder overstap, dat is ook heel wat waard.
Waren ze met de trein gegaan dan hadden ze onderweg nog over moeten stappen. Zulke lijnen kunnen prima bestaan en kunnen, zoals in het geval van Zuidhorn, zeer aantrekkelijk zijn.
Is op zich ook wel een goed idee, alhoewel ik de "ze zeiken alleen maar de NS af"-kritiek ook niet fair vind. De NS is nou eenmaal een hoge boom (als in wind vangen), zowel qua schaal als qua uitzonderingspositie in de manier waarop ze door de overheid behandeld worden.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:52 schreef James1988 het volgende:
Dat gejank over VBOV in dit topic is iets waar ik wel een beetje klaar mee ben eigenlijk
Zullen we dan naar aanleiding van een ander topic eerder dit jaar besluiten dat de brieven van VBOV en inhoudelijke standpunten daarvan niet meer via dit Fok! topic worden uitgedragen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:52 schreef James1988 het volgende:
Dat gejank over VBOV in dit topic is iets waar ik wel een beetje klaar mee ben eigenlijk
Tegenvoorstel: uitvoerige discussies over wat men van VBOV vindt gaan naar een apart topic. Dan hou ik me daar lekker buiten en kan het hier tenminste over iets leuks gaanquote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:58 schreef b2py het volgende:
[..]
Zullen we dan naar aanleiding van een ander topic eerder dit jaar besluiten dat de brieven van VBOV en inhoudelijke standpunten daarvan niet meer via dit Fok! topic worden uitgedragen?
Incluïs de VBOV berichten en inhoudelijke standpunten naar dat topic.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tegenvoorstel: uitvoerige discussies over wat men van VBOV vindt gaan naar een apart topic. Dan hou ik me daar lekker buiten en kan het hier tenminste over iets leuks gaan
Ik zou me als VBOV niet geroepen voelen om nieuws te posten in een topic wat specifiek bestaat om VBOV te bespreken. Volgens mij wordt dat heel makkelijk een afzeiktopic.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:03 schreef b2py het volgende:
[..]
Incluïs de VBOV berichten en inhoudelijke standpunten naar dat topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |