Hmm.....quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:25 schreef greavy het volgende:
Doe ik nou iets niet goed, of ligt het aan die fora![]()
Het door de SP voorgestane lompenproletariaat, dit keer tot uiting gebracht in een vurig pleidooi om de Eerste Klas in de trein af te schaffen, is aanleiding om eens even wat over het (ontbrekende) verband tussen reizigerskwaliteit en geld op te schrijven.quote:
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
Voorbeelden:
Zondagavond is een drukke avond, met veel studenten en logeerders die op weg zijn naar hun studentenstad of woonplaats. Ik constateerde dat de IC van Enschede naar Amersfoort en verder, die om 21:13 uit Apeldoorn vertrok, slechts bestond uit een driebaks treintje van het enkeldekstype ICM. Dat is belachelijk weinig. De reizigers zaten, ondanks dat de HC de Eerste Klas had gedeklasseerd, zowat op het dak.
Blijf maar lekker hier Jamesquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
* James1988 was in een discussie over de HSL beland op OHIH
Ik kan net zo goed tegen een muur gaan lullen eigenlijk.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
b2py heeft zo te zien een tweedehands I&M-kamerbriefgenerator op de kop weten te tikken
Ik zag veel jong volk in die trein. Oostnederlanders die in de Randstad studeren, denk ik ook.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.
die werkzaamheden waren er alleen op zaterdagquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Wel gek, want de studentenstroom zal voornamelijk richting de Universiteit Twente zijn. Ik kan me eerder voorstellen dat het afgelopen weekend zo kwam doordat Zwolle - Deventer - Amersfoort de officiële omreisroute was voor de werkzaamheden op de Veluwelijn.
Ik heb accounts op OHIH, OVNL, Spoorforum, Somda en OV-ervaringen. Die laatste voornamelijk voor het medewerkersforum, de rest om te lurken terwijl ik toch wat zelf kan instellen qua posts-per-pagina enzo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat zitten er mensen van hier op OHIH?
nope, nada noppes alleen FB en heeuul vroeger GoT. Ik heb alleen julliequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:46 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb accounts op OHIH, OVNL, Spoorforum, Somda en OV-ervaringen. Die laatste voornamelijk voor het medewerkersforum, de rest om te lurken terwijl ik toch wat zelf kan instellen qua posts-per-pagina enzo.
Vroegâh wel veel rondgehangen op SSC, en haar voorganger HHF.
Kusjekroel. Ofzo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:48 schreef bork het volgende:
[..]
nope, nada noppes alleen FB en heeuul vroeger GoT. Ik heb alleen jullie![]()
Ohquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die werkzaamheden waren er alleen op zaterdag
Studentenstroom crosst naar Twente over het algemeen met stoptreintjes: vanuit het noorden is de stopper Enschede-Zwolle populair, ten zuiden van Zutphen wordt dat al met de stopper van Syntus via Goor. Reizigers in die IC moeten dus echt vanuit de Randstad komen, waarbij het aantal reizigers daarvan niet heel erg groot is. (een losse ICM-III red je het echt niet mee, maar met een viertje of zes bakjes gaat het al aardig goed.)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ken spookverhalen over 6 bakken ICM met achterblijvers in Deventer.. Dat is toch wat anders dan je hier neerpent.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:11 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Studentenstroom crosst naar Twente over het algemeen met stoptreintjes: vanuit het noorden is de stopper Enschede-Zwolle populair, ten zuiden van Zutphen wordt dat al met de stopper van Syntus via Goor. Reizigers in die IC moeten dus echt vanuit de Randstad komen, waarbij het aantal reizigers daarvan niet heel erg groot is. (een losse ICM-III red je het echt niet mee, maar met een viertje of zes bakjes gaat het al aardig goed.)
De SP is sowieso niet serieus te nemen als het aankomt op zaken als vraag en aanbod. Het is een communistische partij die iedereen gelijk wil hebben. Een vrije markteconomie zit niet op Sovjet-maatregelen te wachten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
De bepleite afschaffing van de Eerste Klas lijkt te zijn ingegeven door afgunst: er is blijkbaar bezwaar tegen consumenten die de vrijheid willen benutten, iets meer geld uit te geven aan een iets luxer product.
Logistieke slordigheden zijn ergerlijk, maar niet het hoofdprobleem. Is het bovenstaande een structureel probleem of is er sprake van een incident? Gezien de dag en het tijdstip zal er geen materiaalschaarste geweest zijn. Hoewel ik de laatste 13 jaar weinig met de trein reis, krijg ik in de loop der jaren de indruk dat de NS slechts een klein beetje efficiënter is geworden, maar de bezuiniging zit hem vooral in de versobering, vooral het gebrek aan hygiëne is mij een doorn in het oog. Logisch, de overheid stelt immers eisen aan de punctualiteit en rept met geen woord over schone wc's. Het is daarom niet verwonderlijk dat de wc's achterwege zijn gelaten in de nieuwe Sprinters. Het kost alleen maar geld en het was tot op heden toch niet vereist. Zijn er eisen m.b.t. ruimte in de trein? Of mag iedereen gewoon als vee getransporteerd worden? Waarom zou je dan meer materieel (=meer slijtage, dus onderhoud, dus geld) inzetten als het goedkoper kan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
Voorbeelden:
Zondagavond is een drukke avond, met veel studenten en logeerders die op weg zijn naar hun studentenstad of woonplaats. Ik constateerde dat de IC van Enschede naar Amersfoort en verder, die om 21:13 uit Apeldoorn vertrok, slechts bestond uit een driebaks treintje van het enkeldekstype ICM. Dat is belachelijk weinig. De reizigers zaten, ondanks dat de HC de Eerste Klas had gedeklasseerd, zowat op het dak.
Voor december 2012/April 2013? Dat klopt ook wel: voor december 2012 was vanaf het zuiden wel een alternatief (bussen in Hengelo (naar de campus) en in Enschede sloten aan op de IC), vanuit het noorden de enige route.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik ken spookverhalen over 6 bakken ICM met achterblijvers in Deventer.. Dat is toch wat anders dan je hier neerpent.
Oh ik had hem niet herkend zonder 22 uitroeptekens.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
Fles zijn grote vriend lijkt ook weer vrijgelaten te zijn. Ditmaal is hij een stukje minder lawaaierig
Mwah, als je een filmpje weet om de aandacht mee te krijgen weet ik nog wel wat.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet eigenlijk ook eens wat treinenfilmpjes maken. Al zal het nog verdomd lastig worden om nog minder boeiende filmpjes te maken dan die hij maakt. Kijk die 22 uitroeptekens lukken me wel.
Maar een Stadler GTW in de lommerrijke omgeving van Ruurlo is al snel vele malen interessanter dan de zoveeltriljoenstedozenschuiver door Venlo of niet?
Prima uitleg waar ik mij enorm in kan vinden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Het door de SP voorgestane lompenproletariaat, dit keer tot uiting gebracht in een vurig pleidooi om de Eerste Klas in de trein af te schaffen, is aanleiding om eens even wat over het (ontbrekende) verband tussen reizigerskwaliteit en geld op te schrijven.
De bepleite afschaffing van de Eerste Klas lijkt te zijn ingegeven door afgunst: er is blijkbaar bezwaar tegen consumenten die de vrijheid willen benutten, iets meer geld uit te geven aan een iets luxer product. Waarom mag iemand niet een mooie jas aan, in plaats van een vod van de Primark? Waarom mag iemand geen stevige boontjes van de groentenman in plaats van verlepte rommel van de armemensensupermarkt? Waarom mag iemand niet iets ruimer zitten in de trein, in plaats van ellebogenwerk op het tweedeklasbankje te moeten leveren met zijn breeduit zittende medepassagier?
Maar belangrijker: er is namelijk geen enkel probleem dat door het schrappen van de Eerste Klas op de juiste wijze wordt opgelost. De meestgehoorde argumentatie om een einde te maken aan de Eerste Klas, is plaatsgebrek in de Tweede Klas.
Helpt het opdoeken van de Eerste Klas daar tegen? Nee. Een uitpuilende trein wordt hoogstens een ietsje minder uitpuilend wanneer in het voormalige Eersteklasterritorium de stoelen wat worden versmald en wat dichter bij elkaar worden gezet.
Wat is dan wél de oplossing voor het ruimtegebrek dat soms in de Tweede Klas voorkomt? Dat de NS eindelijk eens zorgt dat de treinen van de juiste lengte zijn. Dat is geen geldkwestie, maar telkens opnieuw het gevolg van werkelijk stuitende incompetentie.
Voorbeelden:
Vandaag was het mis op Den Haag Centraal. Daar stond zo rond 14:30 uur de IC naar Groningen klaar. Een los stel ICM. Er kwam nog een trein aan, om nadat de twee stellen gecombineerd waren, samen richting Schiphol, Almere en Groningen te vertrekken. Helaas lukte dat combineren niet. Door een technische storing? Door domme pech? Nee. Een ICM en een VIRM gaan nu eenmaal in de reizigersdienst niet zo fijn samen... Gewoon een logistieke blunder. Knoeiwerk, als ik zo vrij mag wezen.
Er wordt gesteld dat het verlengen van treinen geld kost. Geld dat er niet zou zijn. Daar ben ik het om twee redenen niet mee eens. Allereerst omdat, zoals boven aangegeven, veel plaatsgebrek wordt veroorzaakt door de logistieke zwijnenstal die het binnen de NS blijkt te zijn. Maar er is nog een andere reden: De kernactiviteit van de NS is het volgens afgesproken kwaliteitsnormen vervoeren van reizigers. Daar hoort bij, dat als de NS ene trein rijdt met daarin 600 betalende klanten, dat die trein dan een zodanige omvang moet hebben, dat die 600 mensen (incidenten buiten de schuld van de NS om daargelaten) behoorlijk worden vervoerd. Daarbij past geen gemekker over dat het geld kost. De loodgieter die ik heb betaald om een badkuip aan te leggen, hoeft ook niet aan te komen met een verzoek om de badkuip voor gebruik even met behulp van een emmer te vullen omdat koperen waterleidingen zo duur zijn.
Overigens is de lage bezittingsgraad gemiddeld over de dag mede het gevolg van het door de NS in de stille uren niet afrangeren van materieel. Ook de aanschaf van enorm grote, zesbaks dubbeldeksunits, draagt daar in de stille uren toe bij. Dat zijn dus keuzes van de NS, en geen onbeïnvloedbare natuurverschijnselen.
Ook Voor Beter OV is zich bewust van de noodzaak, de NS financieel gezond te houden. Geen reiziger schiet wat op met ene failliete vervoerder. Maar dat betekent nog niet, dat we de redelijkheid en terechte reizigerswensen uit het oog verliezen. We verlangen geen gouden bergen. We verzetten ons niet tegen in de spits tien minuten staan in een Sprinter. We hoeven in de Tweede Klas geen stoelen met een steek van een meter. We vragen niet om een bemand loket op station Lutjebroek-Noord. We willen echter wel, dat de NS doet waar ze voor zijn ingehuurd en wat ze in concessies hebben beloofd: reizigersvervoer bieden, dat voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen aangaande frequentie, punctualiteit, (sociale) veiligheid en comfort.
De NS heeft niets te klagen. Het bedrijf wordt indirect gesubsidieerd door zeer lage gebruiksvergoeding voor het spoor, heeft als bruidsschat de eigendom van de stations gekregen (en dus de exploitatiewinst van de winkels en kantoren), en heeft een monopoliepositie in een markt die voor een groot deel bestaat uit rijbewijs- of autoloze dwangklanten. Ik zou daar als bedrijf echt mijn handen mee dichtknijpen.
Driek kom je binnenkort een keertje langs in Utrecht?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:16 schreef DriekOplopers het volgende:
En het ging om een trein richting Randstad, de andere kant op, dus.
EDIT: Maar konden jullie je een beetje vinden in het grotere verhaal? Want het ging over de kwaliteit en de centjes.
Dat idee heb ik -zeker bij NS- al veel langer hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt, als je dat leest bekruipt je toch het gevoel van "Waarom hebben zoveel total onbenullen zo veel te zeggen over de spoorwegen?"
Ik verbaas me hier al niet eens meer over. Dat is echt een verloren zaak volgens mijquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt, als je dat leest bekruipt je toch het gevoel van "Waarom hebben zoveel total onbenullen zo veel te zeggen over de spoorwegen?"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |