abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 11:35:16 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131613635
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 11:38:00 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131613712
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:33 schreef ReisT het volgende:
IC Amsterdam-Haarlem-Dordrecht kan je prima verlengen tot Breda. En er waren toch ook nog steeds plannen voor 4 IC's tussen Breda en Eindhoven?
Dat lijkt me alleen in de spitsuren nuttig te zijn. Daarbuiten niet.
quote:
Over rijtuigen opknappen: waarom niet gewoon DDM-1 her-reactiveren?
Daar wordt stiekem wel wat over gefluisterd, maar echt officieel is er niets over bekend
quote:
Dat is dus geen nieuws, dat was NS al langer van plan.
klopt, maar nu is ook duidelijk wanneer. Het is enkele jaren later dan ik had verwacht. Had zelf ingezet op eind 2018, begin 2019
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131613939
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat lijkt me alleen in de spitsuren nuttig te zijn. Daarbuiten niet.

waarom niet? tot 2012 reden ze toch ook door naar breda?
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:50:04 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131614015
Toen reed de sprinter Den Haag - Breda slechts Den Haag - Dordrecht (?) en reed de sneltrein Amsterdam - Dordrecht na Dordrecht verder als stoptrein.
pi_131614111
dit heerlijke stukje video had ik gemist. bij AnsaldoBreda zien we de medewerkers, wiens baan op het spel staat. en de roeptoeter Manfellotto.

overigens zoek ik nog naar die aanpassingen die AB gedaan zou hebben. voor zover ik weet is er een lapmiddel gebruikt om te voorkomen dat de deuren loskwamen. ik zie in het bovenstaande filmpje wel een video van AB op de achtergrond spelen, deze heb ik nog niet gevonden. hier lijkt het alsof ze aantonen dat er een beveiligingssysteem is aangebracht wat de trein in winterse omstandigheden zelf af zal remmen met de melding 'onjuist gebruik van de trein'
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:59:40 #6
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131614259
IC 200 is dat: Bombardier-type Twindexx? Opgevoerde VIRM zeg maar.

uit het lijstje van ohih:

quote:
Plannen NS/NMBS voor verbindingen op de HSL

Thalys vanuit Amsterdam groeit naar 14 keer per dag in 2017. Hiervan hebben er twee Lille als begin/eindpunt.
Eurostar vanaf 2017 2 keer per dag; NAAR London in verband met grensformaliteiten met overstap te Brussel Zuid; naar Amsterdam overstapvrij.
Amsterdam Breda 32 keer per dag met Traxxloc en Prio rijtuigen. Vanaf 2021 met IC 200. Toeslag tussen Schiphol en Rotterdam.
Amsterdam Rotterdam groeit naar 32 keer per dag naar beschikbaar komen van materieel. Ook hier volgt later de inzet van IC 200. Toeslag tussen Schiphol en Rotterdam.

Benelux 2014 12 keer per dag Den Haag Roosendaal - Brussel - Zuid met Traxxloc en ICR. Geen reserveren en toeslag.
Benelux 2015 en 2016 16 keer per dag Amsterdam Roosendaal Brussel Zuid met Traxxloc en ICR. Geen reserveren en toeslag.
Benelux 2017 en later 16 keer per dag Amsterdam Rotterdam HSL Zuid (of Dordrecht) Breda - Brussel Nat Luchth - Brussel Zuid met Traxxloc en ICR. Geen reserveren en toeslag. De reistijd Rotterdam Antwerpen zal door de wijziging van het tracé niet (veel) veranderen; kopmaken in Breda kost meer tijd dan een gewoon stationnement èn er wordt ook nog gestopt in Noorderkempen (en Luchtbal???).

Ook de Nederlandse Intercity serie 1900 Den Haag Breda Eindhoven gaat in 2015 of later via de HSL rijden. Ook hier met Traxxloc en Prio rijtuigen. In een later stadium volgt ook hier IC 200.

Tenslotte blijft tussen Roosendaal en Antwerpen alleen de L trein over


[ Bericht 54% gewijzigd door bork op 27-09-2013 12:07:26 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:02:02 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131614307
Nee, "IC200" is een benaming voor "een nader te definiëren intercity met een Vmax van 200 km/h"
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:02:38 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131614322
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 12:02 schreef James1988 het volgende:
Nee, "IC200" is een benaming voor "een nader te definiëren intercity met een Vmax van 200 km/h"
ok ^O^ thx
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:34:46 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131615081
ICK uit Nijmegen wordt het niet meer: nu officieel, Van SimmereN Groningen gaat de sloop uitvoeren. Per spoor naar RSC Groningen (Veendam), en daar sloopwerkzaamheden uitvoeren.
pi_131615106
kunnen ze de v250's mooi verplaatsen naar nijmegen
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:19:35 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131616243
quote:
Het grote treinentopic #634: Een palet dat geen palet bleek
Eindelijk weer een topic-waardige titel ^O^ PSM
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131616302
Zo wakker, tijd voor werk.
pi_131617343
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:22 schreef Monopoly het volgende:
Zo wakker, tijd voor werk.
Ook goedemorgen ;)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:13:46 #14
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131617743
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:22 schreef Monopoly het volgende:
Zo wakker, tijd voor werk.
Goedemorgen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_131617803
De Telegraaf heeft een enquête laten houden over het standpunt van MVBOV over intrekken HSL-concessie. 80% van Nederlanders steunt de mening: "Trek HSL-concessie NS in!"

http://www.voorbeterov.nl/130923.php
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:18:44 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131617906
80% van de ondervraagden bedoel je, ik denk niet dat je 80% meerderheid gaat vinden in de tweede kamer. ;)
pi_131617973
En 80% van de Telegraaf lezers ≠ 80% van de Nederlanders :P
pi_131618305
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:18 schreef James1988 het volgende:
80% van de ondervraagden bedoel je, ik denk niet dat je 80% meerderheid gaat vinden in de tweede kamer. ;)
Dat de Tweede Kamer geen representatieve afspiegeling van de maatschappij was had geen extra bewijs nodig, wel?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:32:48 #19
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131618323
Minstens 80% boeit het ook eigenlijk allemaal niets, die reizen toch nooit met de trein.
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:34:03 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131618365
Ik denk dat een soortgelijke enquête heel andere resultaten gaat opleveren als je 'm laat invullen door lezers van Trouw of NRC.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 14:49:40 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131618793
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:34 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat een soortgelijke enquête heel andere resultaten gaat opleveren als je 'm laat invullen door lezers van Trouw of NRC.
je kunt met het slim opstellen van de vraag en de antwoorden de uitkomsten manipuleren, zonder dat de mensen het door hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131619684
Zometeen persco met staatsecretaris en NS samen volgens een tweetje. NS behoudt dus in elk geval concessie.
pi_131619870
Sta al 25 minuten stil op Oisterwijk met de deuren dicht, wachtend op de politie. Jammer dat het zolang moet duren, en dat de conducteur nog niet heeft wereld dat de trein maar tot Tilburg rijdt terwijl dat al wel in de reisplanner staat.

Wel een leuk detail, meisjes hier in de coupe weten niet wat 8+15 is :+
  vrijdag 27 september 2013 @ 15:32:55 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131620070
Dit kwam langs in een ander topic hier op FOK!

Canfranc International Railway Station begint aan een tweede leven, zie linkje onderaan.



Canfranc International is een van de grootste verlaten stations ter wereld, vroeger een internationaal station tussen Frankrijk en Spanje

http://www.dailymail.co.u(...)ing-dark-matter.html
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131620414
politiek24 twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 15:32:36 VRIJDAG LIVE: Vanaf 15.45 uur persco @MinPres over #ministerraad op http://t.co/eZ24hzSnPn. Aansl. staatssecretaris Mansveld over #Fyra. reageer retweet
  vrijdag 27 september 2013 @ 15:59:58 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131620732
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131620806
Traxxloc tot 2021, tsjesus. Trek die concessie inderdaad in en laat DB of SNCF wat bedenken.
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:03:56 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131620830
Wat een rukkers.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131620854
HSL pas volledig in gebruik 15 jaar naar opening.

Ik geloof als je de helft van de 30 jaar van je concessie niet kan nakomen dat zoiets wel contractbreuk heet.
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:07:05 #31
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_131620892
Dit gaat echt helemaal nergens meer over, gewoon weer terug bij af. :') Intrekken die concessie, want er staan genoeg anderen in de rij.
pi_131620917
Dat dus.

Voor Beter OV gaat naar Europese Kartelpolitie:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php
pi_131620945
quote:
Dit kwam langs in een ander topic hier op FOK!
welke is dat?

Fantastisch mooi station, pomp daar eens wat geld in, leer-werk plek, werkloze, dat soort dingen. Kan inspirerend werken lijkt me dunkt...
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:09:39 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131620959
Denkt dat mevrouw Oplopers (in casu die bestaat) rent nu heel hard het huis uit en komt morgenvroeg weer terug.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:10:45 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131620991
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:09 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

welke is dat?

Fantastisch mooi station, pomp daar eens wat geld in, leer-werk plek, werkloze, dat soort dingen. Kan inspirerend werken lijkt me dunkt...
MEN / [Streetview] Raad de Straat, World Edition #29: Vanuit Polen verder
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131620993
http://www.telegraaf.nl/b(...)se_flitstrein__.html

Dit zag ik net nog in een ander topic. Te belachelijk voor woorden hoe de NS hier in handelt qua opvolging van de Fyra. Nu voldoen ze totaal niet aan de concessie, maar Mansveld gaat (uiteraard) wel weer akkoord.
pi_131621094
Merci, beetje weinig info daarin, moet ik dan maar zelf zoeken.
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:21:05 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621274
Hier een hip plaatje:

  vrijdag 27 september 2013 @ 16:26:28 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621406
Wat een stel schoften (pardon my french). Amsterdam - Rotterdam via Den Haag en Zaventem om Arriva in de wielen te rijden.
pi_131621448
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:08 schreef DriekOplopers het volgende:
Dat dus.

Voor Beter OV gaat naar Europese Kartelpolitie:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php
Want die heeft natuurlijk wel een oplossing binnen drie jaar voor dit probleem. Puur hypotetisch als ze NS de laan uit weten te krijgen. Ik denk dat die concessie 2025 al afgelopen is voordat kartelvorming rechtszaak is geweest.
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:31:53 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621526
Wat er nu is gepresenteerd is ook niks: de tijdwinst op de noordsectie wordt in z'n geheel niet gebruikt (want die trein gaat via Den Haag) en op de zuidsectie heb je er ook geen kut aan omdat die trein naar Breda gaat om daar te gaan kopmaken.

Hoera enzo.
pi_131621542
Nu mansveld op politiek 24.
pi_131621614
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:21 schreef James1988 het volgende:
Hier een hip plaatje:

[ afbeelding ]
...kortom vanaf 2016 zijn we eindelijk weer ongeveer terug bij af?
pi_131621657
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:35 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

...kortom vanaf 2016 zijn we eindelijk weer ongeveer terug bij af?
Zo ongeveer wel ja. We hebben een Eurostar erbij, maar dat is het dan ook wel... :')
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:39:35 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621692
Nou, nee.

Eurostar schijnt niet te willen.
pi_131621716
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee.

Eurostar schijnt niet te willen.
In dit nieuwe plan niet?
pi_131621717
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:31 schreef James1988 het volgende:
Wat er nu is gepresenteerd is ook niks: de tijdwinst op de noordsectie wordt in z'n geheel niet gebruikt (want die trein gaat via Den Haag) en op de zuidsectie heb je er ook geen kut aan omdat die trein naar Breda gaat om daar te gaan kopmaken.

Hoera enzo.
Veel gehoorde wens dat hij weer door gaat naar Amsterdam zit er wel in. Wat wil je nou? De benelux terug via Den Haag of Den Haag overslaan en via de HSL?
pi_131621726
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee.

Eurostar schijnt niet te willen.
:') De NS doet dus al aannames? _O-
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:40:58 #50
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131621727
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:26 schreef James1988 het volgende:
Wat een stel schoften (pardon my french). Amsterdam - Rotterdam via Den Haag en Zaventem om Arriva in de wielen te rijden.
Voor hoeverre zouden de Belgen daar aandeel in hebben? Als men per se geen concurrerende trein naast de Thalys wil is het snel exit als je samen moet werken. Ik ben het eens dat het prut met peren is. 200 km/h Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussel was wat mij betreft prima geweest. Dit plan lijkt vooral de oren te laten hangen naar de Belgen, Den Haag en Breda en niet zozeer naar klantwensen of wat voor NS economisch optimaal is.
pi_131621753
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Veel gehoorde wens dat hij weer door gaat naar Amsterdam zit er wel in. Wat wil je nou? De benelux terug via Den Haag of Den Haag overslaan en via de HSL?
Wat dacht je van gewoon de Beneluxtrein de Beneluxtrein houden, en een aanvullende hoge(re) snelheidstrein via de HSL?
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 27 september 2013 @ 16:43:24 #52
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131621796
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee.

Eurostar schijnt niet te willen.
Uh, wat!? _O-
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:45:27 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621857
AlexMedia twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 16:23:13 @jonworth @seatsixtyone @philrichardsuk Here is the proposal for Fyra replacement services from december 2016... http://t.co/sRG7YHBz9v reageer retweet
jonworth twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 16:25:00 @AlexMedia @seatsixtyone @philrichardsuk Yeah, great timing on day when @eurostar announces it won’t do any through services! @McWhirterAlex reageer retweet
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Veel gehoorde wens dat hij weer door gaat naar Amsterdam zit er wel in. Wat wil je nou? De benelux terug via Den Haag of Den Haag overslaan en via de HSL?
De HSL is aangelegd om sneller tussen Amsterdam, Rotterdam en België te reizen. Als je de noordsectie niet gebruikt en op de zuidsectie een tussenstop maakt in Breda had je die HSL niet hoeven aanleggen.

De tijdwinst - het argument waar het allemaal mee begon - is dan namelijk zo goed als weg.
pi_131621886
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, nee.

Eurostar schijnt niet te willen.
Ah, dus net als in de rood-wit-blauw-oranje brochure is het weer eens een wensbeeld dat op zichzelf al van weinig ambitie getuigt maar dan waarschijnlijk ook nog niet eens door NS daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Wat een gepruts, ongelofelijk.
pi_131621926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:45 schreef James1988 het volgende:
AlexMedia twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 16:23:13 @jonworth @seatsixtyone @philrichardsuk Here is the proposal for Fyra replacement services from december 2016... http://t.co/sRG7YHBz9v reageer retweet
jonworth twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 16:25:00 @AlexMedia @seatsixtyone @philrichardsuk Yeah, great timing on day when @eurostar announces it won’t do any through services! @McWhirterAlex reageer retweet
[..]

De HSL is aangelegd om sneller tussen Amsterdam, Rotterdam en België te reizen. Als je de noordsectie niet gebruikt en op de zuidsectie een tussenstop maakt in Breda had je die HSL niet hoeven aanleggen.

De tijdwinst - het argument waar het allemaal mee begon - is dan namelijk zo goed als weg.
Je beantwoord mijn vraag niet.,
pi_131621945
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:40 schreef remcoP het volgende:

[..]

:') De NS doet dus al aannames? _O-
Doet James ook geen aanname dan? 'schijnt'
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:50:30 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131621975
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Je beantwoord mijn vraag niet.,
Wat ik verwacht is een fatsoenlijk aanbod over de HSL, een fatsoenlijk (regionaal) alternatief over de klassieke route en nog wat leuk speelgoed. Niet zo'n hatseflats-we-doen-wel-wat-omdat-het-toch-niemand-een-kluit-interesseert-alternatief.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Doet James ook geen aanname dan? 'schijnt'
Ik heb me gebaseerd op @JonWorth die het meestal wel bij het rechte eind heeft.
pi_131622024
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat ik verwacht is een fatsoenlijk aanbod over de HSL, een fatsoenlijk (regionaal) alternatief over de klassieke route en nog wat leuk speelgoed. Niet zo'n hatseflats-we-doen-wel-wat-omdat-het-toch-niemand-een-kluit-interesseert-alternatief.
Snelle overstap binnenlandse Fyra op Benelux? Ben je zo weer een half uur sneller.
quote:
[..]

Ik heb me gebaseerd op @JonWorth die het meestal wel bij het rechte eind heeft.
'Meestal wel bij het rechte eind heeft.' Dude :')
pi_131622030
Dat van Eurostar zal wel hieruit komen:
quote:
http://www.businesstravel(...)t-and-add-new-trains

27/09/2013

...

The plan was for Eurostar to expand its services beyond Brussels and Paris to serve new markets in Holland, Germany and Switzerland. This is something for which both leisure and business travellers have long been asking Eurostar to do.

But as Business Traveller revealed in our July/August issue (see Platform), Eurostar has put expansion on the back burner.

Instead, initially at least, says Eurostar's head of global sales Darren Williams, it will deploy the expensive German trains (the 10 sets cost £700 million in total) to provide extra seating between London, Brussels and Paris — a purpose for which this state-of-the-art rolling stock was never intended.

...


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2013 16:54:28 ]
pi_131622055
Rover en TTB overwegend positief over treinplannen
vrijdag 27 september 2013 09:54

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over de plannen voor de treinverbinding Nederland - België. De organisaties zijn blij met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst. De druk van reizigers en van volksvertegenwoordigers heeft tot goede resultaten geleid. Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat het herstel van een volledige Intercityuurdienst Amsterdam - Brussel lang duurt.

Bron en meer

Ben benieuwd of VBOV in zijn eentje de concessie plat krijgt..
pi_131622099
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:52 schreef Igen het volgende:
Dat van Eurostar zal wel hieruit komen:

[..]

Eurostar treinen leasen? Ze gaan vanaf 2015 eruit volgens dat artikel, kan NS ze mooi overnemen om twee maal per dag naar Londen te snellen ;)
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:57:48 #62
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131622133
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:53 schreef b2py het volgende:
Rover en TTB overwegend positief over treinplannen
vrijdag 27 september 2013 09:54

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over de plannen voor de treinverbinding Nederland - België. De organisaties zijn blij met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst. De druk van reizigers en van volksvertegenwoordigers heeft tot goede resultaten geleid. Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat het herstel van een volledige Intercityuurdienst Amsterdam - Brussel lang duurt.

Bron en meer

Ben benieuwd of VBOV in zijn eentje de concessie plat krijgt..
Nee niet, want een aantal alternatieven die VBOV voorstelt zijn juridisch minder haalbaar dan dit plan.
pi_131622263

Kan er ook nog wel bij..
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:08:42 #64
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131622348
Dus eigenlijk is alles weer bij het oude? Wel zo overzichtelijk, jammer dat het zoveel geld en kudos moest kosten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:14:28 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131622470
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Dus eigenlijk is alles weer bij het oude? Wel zo overzichtelijk, jammer dat het zoveel geld en kudos moest kosten.
Niet helemaal, Dordrecht en Roosendaal zijn de sjaak. Breda lijkt de grote winnaar: zij hebben straks treinen over de HSL naar Den Haag, Brussel Zuid, Schiphol, Brussels Airport en Amsterdam
pi_131622477
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Dus eigenlijk is alles weer bij het oude? Wel zo overzichtelijk, jammer dat het zoveel geld en kudos moest kosten.
"is"? Naja over dik drie jaar dus, als alles meezit.

4 jaar ellende, en dat allemaal omdat men per se die beneluxtrein moest afschaffen terwijl iedereen op zijn vingers aanvoelde dat het mis zou gaan met de fyra.
pi_131622591
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:53 schreef b2py het volgende:
Rover en TTB overwegend positief over treinplannen
vrijdag 27 september 2013 09:54

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over de plannen voor de treinverbinding Nederland - België. De organisaties zijn blij met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst. De druk van reizigers en van volksvertegenwoordigers heeft tot goede resultaten geleid. Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat het herstel van een volledige Intercityuurdienst Amsterdam - Brussel lang duurt.

Bron en meer

Ben benieuwd of VBOV in zijn eentje de concessie plat krijgt..
MVBOV niet, maar de Europese Kartelpolitie mogelijk wel...

Overigens is de conclusie dat ROVER en BTTB in een achterkamertje de reizigersbelangen hebben verkwanseld. "Overwegend positief" over een product dat in de verste verte niet lijkt op de concessie...
pi_131622657
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:14 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

"is"? Naja over dik drie jaar dus, als alles meezit.

4 jaar ellende, en dat allemaal omdat men per se die beneluxtrein moest afschaffen terwijl iedereen op zijn vingers aanvoelde dat het mis zou gaan met de fyra.
Om nog maar niet te spreken over de kosten voor de aanleg van een hogesnelheidslijn van 300km/h want dat was echt nodig!!1211! om mee te blijven doen in Europa...

En nu op Thalys na niet wordt gebruikt volgens de beoogde doelstelling. En maar verrast zijn als overheidsfinanciën uit de klauwen lopen...
pi_131622767
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:19 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

MVBOV niet, maar de Europese Kartelpolitie mogelijk wel...

Overigens is de conclusie dat ROVER en BTTB in een achterkamertje de reizigersbelangen hebben verkwanseld. "Overwegend positief" over een product dat in de verste verte niet lijkt op de concessie...
Misschien de beloofde frequenties niet maar vrijwel alle verbindingen zitten er wel in. Welke verste verte mis ik?
pi_131622800
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:22 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Om nog maar niet te spreken over de kosten voor de aanleg van een hogesnelheidslijn van 300km/h want dat was echt nodig!!1211! om mee te blijven doen in Europa...

En nu op Thalys na niet wordt gebruikt volgens de beoogde doelstelling. En maar verrast zijn als overheidsfinanciën uit de klauwen lopen...
Die hele HSL vind ik prima. Alleen die hele invoering van de V250 was zo compleet onzinnig. Iedereen wist dat dat ding niet geschikt was voor een lijndienst, en dan toch gewoon alle andere treinen aan de kant schuiven en cold turkey overstappen.

Zoals er in 2012 gereden werd was eigenlijk voor iedereen ideaal. Goedkope Benelux-trein, dure Thalys, snel en betaalbaar binnenlands vervoer tussen Breda en Amsterdam. Hadden ze dat gewoon doorgezet en mondjesmaat V160's vervangen door V250's was er niets aan de hand geweest.
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:31:21 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131622831
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Misschien de beloofde frequenties niet maar vrijwel alle verbindingen zitten er wel in. Welke verste verte mis ik?
Wat is het nut nog van de HSL met het aanbod dat er ligt?

Amsterdam - Brussel, 'Benelux+': nauwelijks sneller dan oude situatie
Dordrecht: verliest verbinding met België, verbinding met Brabant beperkt tot stoptrein
Roosendaal/Zeeland: alleen nog stoptrein

De enige winnaar is Breda, zij krijgen er een snelle verbinding met Antwerpen, Brussel en Brussels Airport bij.
pi_131622860
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:29 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Die hele HSL vind ik prima. Alleen die hele invoering van de V250 was zo compleet onzinnig. Iedereen wist dat dat ding niet geschikt was voor een lijndienst, en dan toch gewoon alle andere treinen aan de kant schuiven en cold turkey overstappen.

Zoals er in 2012 gereden werd was eigenlijk voor iedereen ideaal. Goedkope Benelux-trein, dure Thalys, snel en betaalbaar binnenlands vervoer tussen Breda en Amsterdam. Hadden ze dat gewoon doorgezet en mondjesmaat V160's vervangen door V250's was er niets aan de hand geweest.
Voor het gebruik dat jij omschrijft was de aanleg veel te duur. Had er dan gewoon een spoor van max 200km/h neergelegd met (tol)snelweg A3 ernaast.
pi_131622927
De ironie dat dit een plan is vanaf 2016, Who knows wat er vanaf 2020 gebruikt wordt.
De aanname die je doet dat Dordrecht straks alleen maar een sprinter heeft met Breda vind ik flauw. Nergens op gestoeld. En vanaf Dordrecht naar Zeeland heb je altijd de IC naar Vlissingen nog hè..

Plus de vraag wat je aan een HSL hebt? Ik vind 80 treinen per dag over de noordsectie per richting nogal wat, en op de zuidsectie ligt dat rond de 60. Hoeveel treinen rijden er per dag over andere HSL's?
pi_131623031
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:36 schreef b2py het volgende:
De ironie dat dit een plan is vanaf 2016, Who knows wat er vanaf 2020 gebruikt wordt.
De aanname die je doet dat Dordrecht straks alleen maar een sprinter heeft met Breda vind ik flauw. Nergens op gestoeld. En vanaf Dordrecht naar Zeeland heb je altijd de IC naar Vlissingen nog hè..

Plus de vraag wat je aan een HSL hebt? Ik vind 80 treinen per dag over de noordsectie per richting nogal wat, en op de zuidsectie ligt dat rond de 60. Hoeveel treinen rijden er per dag over andere HSL's?
Omdat dat ding is aangelegd voor 300km/h. Ik ben het met je eens overigens dat je nu dat dat ding er ligt hem ook moet gebruiken, maar uiteindelijk is en blijft het weggegooid geld.
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:41:50 #75
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131623051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:36 schreef b2py het volgende:
De ironie dat dit een plan is vanaf 2016, Who knows wat er vanaf 2020 gebruikt wordt.
De aanname die je doet dat Dordrecht straks alleen maar een sprinter heeft met Breda vind ik flauw. Nergens op gestoeld.
Dit is het plan dat NS presenteert als oplossing voor de Fyra-problemen, de 1900 (Den Haag - Venlo) wordt over de HSL gestuurd (vast en zeker met een kleine toeslag?). Maar, toegegeven, misschien rijdt de 2200 (Amsterdam - Dordrecht) straks weer door naar Breda, Tilburg of Eindhoven.

Daar reken ik echter niet op.
quote:
En vanaf Dordrecht naar Zeeland heb je altijd de IC naar Vlissingen nog hè..
Leuk, maar vanuit Dordrecht óf Zeeland náár België wordt een heel ander verhaal: langer reizen, overstappen. Een regionaal aanbod zou een prima oplossing zijn voor het gat dat geslagen wordt.
quote:
Plus de vraag wat je aan een HSL hebt? Ik vind 80 treinen per dag over de noordsectie per richting nogal wat, en op de zuidsectie ligt dat rond de 60. Hoeveel treinen rijden er per dag over andere HSL's?
Ik bedoel ook niet te zeggen dat de HSL nutteloos is, maar zoals het nu wordt opgepakt vind ik uitermate knullig. Die omwegen via Breda en Den Haag zijn gewoon raar
pi_131623128
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:32 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Voor het gebruik dat jij omschrijft was de aanleg veel te duur. Had er dan gewoon een spoor van max 200km/h neergelegd met (tol)snelweg A3 ernaast.
Na succesvol (gefaseerd) introduceren van- en ervaring op doen met een hogesnelheidstrein, had je dan uiteraard op volle snelheid en over de grens kunnen gaan rijden. Ik ben helemaal geen tegenstander van een beetje ambitieuze investeringen in infrastructuur, als we altijd zouden moeten wachten tot bruggen en tunnels economisch rendabel zijn, zou er nooit meer iets gebouwd worden. Wat hier het probleem is, is dat ondanks alle nieuwe mogelijkheden die gecreëerd zijn van kostbare belastingcenten, het er voor de reiziger alleen maar slechter op geworden is.

Overigens hadden ze al jaren eerder kunnen beginnen met het gefaseerd in gebruik nemen van enkele V250's in de toen bestaande V160-dienstregeling. Althans, als het bruikbare treinen waren geweest. Kortom ze wisten donders goed dat het geen bruikbare treinen waren.
pi_131623163
Je kan je afvragen of het zoveel langer reizen is. Dat ding staat namelijk zeker 7 minuten stil te Breda en dan zal er nog de nodige marge overheen gezet worden.

Door Den Haag en Breda erin te zetten voldoe je wel aan de concessie eisen. Die schrijven namelijk niet voor hoe je de lijnvoering vorm moet geven, alleen frequenties.
pi_131623186
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:41 schreef James1988 het volgende:

Ik bedoel ook niet te zeggen dat de HSL nutteloos is, maar zoals het nu wordt opgepakt vind ik uitermate knullig. Die omwegen via Breda en Den Haag zijn gewoon raar
toen men via HSL van Amsterdam naar belgie ging en den haag dus oversloeg stond men op de achterste poten... nu ze het eerste stuk via den haag en dus conventioneel spoor doen is het ook niet goed... kan niet allebei he...
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:51:20 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131623279
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:46 schreef b2py het volgende:
Je kan je afvragen of het zoveel langer reizen is. Dat ding staat namelijk zeker 7 minuten stil te Breda en dan zal er nog de nodige marge overheen gezet worden.
Vergeet ook de tijd benodigd voor afremmen en optrekken niet. Zou me niet verbazen als de reistijd neerkomt op zo'n 55 minuten, waardoor je nog maar 5 minuten winst hebt.

Om maar niet te spreken over de fratsen die moeten worden uitgehaald om 'm eringepropt te krijgen tussen Amsterdam en Rotterdam.
quote:
Door Den Haag en Breda erin te zetten voldoe je wel aan de concessie eisen. Die schrijven namelijk niet voor hoe je de lijnvoering vorm moet geven, alleen frequenties.
Er zijn veel betere lijnvoeringen te bedenken dan deze.

Amsterdam - Schiphol - Rotterdam kan direct via de HSL, Den Haag C - Rotterdam laat je als losse trein rijden en in Rotterdam combineer je ze. Dan direct door naar Brussel. Vanuit Breda laat je een aparte trein rijden (al dan niet het kerend mat van de trein Amsterdam - Breda).

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:47 schreef Salatrel het volgende:

[..]

toen men via HSL van Amsterdam naar belgie ging en den haag dus oversloeg stond men op de achterste poten... nu ze het eerste stuk via den haag en dus conventioneel spoor doen is het ook niet goed... kan niet allebei he...
Dat kan zeker wel, maar men wíl gewoon niet.

Dit is een vlees-noch-vis-oplossing waarmee de reiziger en de belastingbetaler uiteindelijk zo goed als niks opschiet.
pi_131623319
Heb je wel gedacht aan de hoeveelheid materieel die je daarvoor nodig hebt, plus hoe ga je snel en efficiënt treinen koppelen die allebei bestuurd worden door een loc? Ik zie daar de mogelijkheden echt niet voor te Rotterdam Centraal.
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:55:06 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131623366
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:53 schreef b2py het volgende:
Heb je wel gedacht aan de hoeveelheid materieel die je daarvoor nodig hebt, plus hoe ga je snel en efficiënt treinen koppelen die allebei bestuurd worden door een loc? Ik zie daar de mogelijkheden echt niet voor te Rotterdam Centraal.
Met getrokken materieel gaat dat niet snel gebeuren, maar je moet hier verder kijken dan je neus lang is.

Als er nu tijdig plannen worden gemaakt en er vaart wordt gezet achter het regelen van al die dingen kun je tegen 2016/2017 beschikken over een vloot waarmee dat wel kan.
pi_131623464
Waar ga je die vloot halen? Geloof dat alle bouwers tot aan de nek in de problemen zitten, vertraging op vertraging bij de levering.
Mogelijke optie is het aankopen van ontwerpen en zelf produceren van treinstellen a la werkspoor.
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:59:26 #83
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131623488
Frappant dat NS nu precies die verbinding wil gaan aanbieden (Den Haag-Breda-Brussel) die ze eerst totaal niet zagen zitten.
pi_131623601
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Met getrokken materieel gaat dat niet snel gebeuren, maar je moet hier verder kijken dan je neus lang is.

Als er nu tijdig plannen worden gemaakt en er vaart wordt gezet achter het regelen van al die dingen kun je tegen 2016/2017 beschikken over een vloot waarmee dat wel kan.
Ik krijg trouwens via Klaasje het bericht dat er gesproken wordt over stuurstanden in het document op rijksoverheid. Dan kan combineren of kort keren interessant worden.
pi_131623632
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:59 schreef ReisT het volgende:
Frappant dat NS nu precies die verbinding wil gaan aanbieden (Den Haag-Breda-Brussel) die ze eerst totaal niet zagen zitten.
Komt omdat Arriva het ook gaat doen. Die willen ze natuurlijk in de weg zitten.
pi_131623776
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:41 schreef James1988 het volgende:
Dit is het plan dat NS presenteert als oplossing voor de Fyra-problemen, de 1900 (Den Haag - Venlo) wordt over de HSL gestuurd (vast en zeker met een kleine toeslag?).
Als ik de plannen goed begrijp verdwijnt de toeslagverplichting tussen Rotterdam en Breda. Toeslag moet je dan dus alleen betalen voor het trajectdeel Rotterdam - Schiphol.

Wat me verder opviel: er wordt gesproken over de IC Amsterdam - Breda, in plaats van Fyra Amsterdam - Breda. Zou de merknaam op termijn toch gedropt worden?
pi_131623864
Maar ik lees nergens iets over ICRm revisie? Dat spul houdt het geen jaren meer vol hoor :')
pi_131623900
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:17 schreef Ireyon het volgende:
Maar ik lees nergens iets over ICRm revisie? Dat spul houdt het geen jaren meer vol hoor :')
b2py sprak net over stuurstanden, als dat het geval is moet er materieeltechnisch wat gaan veranderen toch? Zeker is e.e.a. natuurlijk nog niet, maar het zou met de extra keringen wel logisch zijn om met stuurstanden te werken.
  vrijdag 27 september 2013 @ 18:20:28 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131623921
Eurostar heeft Londen - Amsterdam net bevestigd. 2x per dag, reistijd plm. 4 uur vanaf december 2016. Geen woord over bagage- / paspoortcontrole.
pi_131623960
Voor Beter OV neemt afstand van gesuggereerde betrokkenheid bij schaamlapplan HSL:

http://www.voorbeterov.nl/page5.php
  vrijdag 27 september 2013 @ 18:28:07 #91
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131624064
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV neemt afstand van gesuggereerde betrokkenheid bij schaamlapplan HSL:

http://www.voorbeterov.nl/page5.php
Hehe.. Alsof VBOV aan achterbanraadpleging doet. :+
pi_131624283
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:28 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Hehe.. Alsof VBOV aan achterbanraadpleging doet. :+
Het verschil in standpunt komt waarschijnlijk vooral doordat de andere verenigingen vooral willen dat de reizigers weer van A naar B kunnen, terwijl MVBOV alleen maar de NS wil zien verdwijnen.
pi_131624390
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:37 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het verschil in standpunt komt waarschijnlijk vooral doordat de andere verenigingen vooral willen dat de reizigers weer van A naar B kunnen, terwijl MVBOV alleen maar de NS wil zien verdwijnen.
Bron?
  vrijdag 27 september 2013 @ 18:48:00 #94
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131624553
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Bron?
Waarschijnlijk: Weet het niet zeker/Niet onderbouwd.
pi_131624582
Ik weet dat Driek echt wel het belang van de reiziger vooropstelt. Hij wil echter ook dat het proces goedverloopt. In dit geval heeft de NS behoorlijk hard gefaald, maar de kamer verbind daar geen consequenties aan. Iets wat je best wel mag eisen.
pi_131624630
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:37 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het verschil in standpunt komt waarschijnlijk vooral doordat de andere verenigingen vooral willen dat de reizigers weer van A naar B kunnen, terwijl MVBOV alleen maar de NS wil zien verdwijnen.
Want eisen dat de NS volgens dezelfde regels speelt als andere marktpartijen is gelijk aan "boehoehoe, ze willen me wegpesten"?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 18:51:58 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131624645
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:49 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet dat Driek echt wel het belang van de reiziger vooropstelt. Hij wil echter ook dat het proces goedverloopt. In dit geval heeft de NS behoorlijk hard gefaald, maar de kamer verbind daar geen consequenties aan. Iets wat je best wel mag eisen.
Eens.

Het vandaag gepresenteerde voorstel is een uitstekend voorbeeld van de in Nederland heersende vijfenhalfjescultuur.
pi_131624720
Als er trouwens iets weg moet uit het huidige systeem, is het wel de volslagen tandeloosheid en nonhandhaving van IenM. En dat gaat niet gebeuren zolang MinFin zich als eigenaar "maar het is heus een commercieel bedrijf, hóór" blijft gedragen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 18:56:06 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131624731
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:55 schreef Litpho het volgende:
Als er trouwens iets weg moet uit het huidige systeem, is het wel de volslagen tandeloosheid en nonhandhaving van IenM. En dat gaat niet gebeuren zolang MinFin zich als eigenaar "maar het is heus een commercieel bedrijf, hóór" blijft gedragen.
Dit.
pi_131624778
Gelukkig werken ze hier in er bedrijf met het motto 'succeed quickly or fail fast'. Oftewel innoveren wordt aangemoedigd en bij succes uitgebreid, maar bij een mislukking wordt ook snel de stekker eruit getrokken en kijken ze naar een betere oplossing voor een probleem.
pi_131624808
Nouja het is lang geleden dat ik MVBOV iets heb zien verkondigen wat niet regelrecht bedoeld is om de NS af te zeiken of aan te vallen. Op zich wel terecht, maar vaak helemaal niet in het belang van de reizigers.
  Redactie Sport vrijdag 27 september 2013 @ 19:05:17 #102
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_131624954
Ze hadden die hele boog van Breda naar Antwerpen gewoon nooit moeten aanleggen... De verbinding bij Zevenhuizen is prima voor Amsterdam-Rotterdam-Breda, maar Breda-Antwerpen is gewoon zinloos volgens mij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_131624971
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:59 schreef KomtTijd... het volgende:
Nouja het is lang geleden dat ik MVBOV iets heb zien verkondigen wat niet regelrecht bedoeld is om de NS af te zeiken of aan te vallen. Op zich wel terecht, maar vaak helemaal niet in het belang van de reizigers.
Want de NS bevestigen in "we kunnen toch wel doen wat we willen, Wilma durft toch niets" gaat nooit een negatieve weerslag hebben op het reizigersbelang?

Jij moet met Schippers gaan praten, die gelooft ook dat hogere winsten resulteren in lagere premies.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:14:59 #104
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_131625226
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:
Ze hadden die hele boog van Breda naar Antwerpen gewoon nooit moeten aanleggen... De verbinding bij Zevenhuizen is prima voor Amsterdam-Rotterdam-Breda, maar Breda-Antwerpen is gewoon zinloos volgens mij
Zinloos?
Wil jij alle mensen uit Brabant en omstreken via Roosendaal laten reizen om in België komen?
Alsof het nog niet erg genoeg is dat er tussen Breda en Eijsden geen enkele passagierstrein de grens overgaat...
pi_131625313
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:14 schreef moddermonster het volgende:

[..]

Zinloos?
Wil jij alle mensen uit Brabant en omstreken via Roosendaal laten reizen om in België komen?
Alsof het nog niet erg genoeg is dat er tussen Breda en Eijsden geen enkele passagierstrein de grens overgaat...
Grensoverschrijdend verkeer is een luxe, zegt Jeroen. Dat geld hoort hier tegen 21% uitgegeven te worden, als je tenminste geen landverrader bent.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:18:29 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131625325
De nieuwe 'Benelux-plus' gaat 194 minuten doen over een rit van Amsterdam naar Brussel.

Dat is maarliefst 30 minuten TRAGER dan de oude, rechtstreekse, Beneluxtrein.
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:19:59 #107
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_131625359
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:18 schreef Litpho het volgende:

[..]

Grensoverschrijdend verkeer is een luxe, zegt Jeroen. Dat geld hoort hier tegen 21% uitgegeven te worden, als je tenminste geen landverrader bent.
Dan ben ik lekker een landverrader en neem ik wel een bus naar Turnhout :6 (gesponserd door de Belgische overheid :P )

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:
De nieuwe 'Benelux-plus' gaat 194 minuten doen over een rit van Amsterdam naar Brussel.

Dat is maarliefst 30 minuten TRAGER dan de oude, rechtstreekse, Beneluxtrein.
Toch knap dat de NS het voor elkaar krijgt een trein over de hogesnelheidslijn te laten rijden en hem dan vervolgens langer over de rit te laten doen :')
pi_131625440
Ik bedenk me net dat het jammer is dat de verbinding niet met diesel uitgevoerd wordt. Stel je de koppen voor: "Zelfs NSH tankt liever in België!"
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131625469
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:14 schreef moddermonster het volgende:

[..]

Zinloos?
Wil jij alle mensen uit Brabant en omstreken via Roosendaal laten reizen om in België komen?
Ja. En als die trein via Breda ook maar 1 cent duurder is gaat dat sowieso gebeuren ook. Of men pleurt massaal de auto neer in Essen en reist voor 2 knaken heen- en terug naar Antwerpen.
pi_131625542
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ja. En als die trein via Breda ook maar 1 cent duurder is gaat dat sowieso gebeuren ook.
Ondersteund door een koor van "zie je wel dat die oude Benelux half leeg moet hebben gezeten" :+
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:31:37 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131625601
Je kunt zo veel meer bieden, mits je buiten de lijntjes durft te denken. De mogelijkheden die ik zie (maar die mogelijk wel nieuw of ander materieel vereisen):

1) Vleugeltreinen Amsterdam/Den Haag - Rotterdam - Brussel: voor het snelle vervoer tussen de steden en Brussel.
2) Het achterste deel van de IC Amsterdam - Vlissingen rijdt na Roosendaal door naar België als IR-trein, mogelijk ter vervanging van een Belgische binnenlandse IR.
3) IC Zwolle - Roosendaal rijdt na Breda 1x/u naar Antwerpen met stop in Noorderkempen. De sprinter Utrecht - Breda rijdt dan door naar Roosendaal (moet misschien iets verlegd worden).
4) L-trein Roosendaal - Essen blijft rijden
pi_131625756
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:22 schreef Aether het volgende:
Den Haag gaat door met Lage Landen Lijn
De gemeente Den Haag gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel. De hofstad heeft veel vragen over de verbinding die NS vrijdag aankondigde. "Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?'', zei de Haagse wethouder Peter Smit (Verkeer) in een reactie.

Smit voegt eraan toe dat "afhankelijk zijn van een monopolist niet altijd goed uitpakt''. Den Haag had tientallen jaren lang een verbinding met Brussel. Die verdween in december vorig jaar, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mag de lijn exploiteren.

Den Haag en Arriva kregen vorige maand geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Voor 2015 zullen ze een nieuwe aanvraag indienen.
dag
pi_131625806
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:38 schreef Peter het volgende:

[..]

Goede zaak. Welk commercieel bedrijf is nu niet van gezonde competitie groot geworden?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131625837
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:40 schreef Litpho het volgende:

[..]

Goede zaak. Welk commercieel bedrijf is nu niet van gezonde competitie groot geworden?
Oud-monopolisten :+
dag
  vrijdag 27 september 2013 @ 19:46:38 #115
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131625966
Iemand een idee wat er mis (geweest) is tussen Leeuwarden en Harlingen? Al voor 14:30 liep alles daar in de vertraging (variërend tussen 3 en 10 minuten), maar vanavond om 19:00 waren er nog steeds vertragingen van minimaal 5 minuten.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 19:55:38 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626207
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:
De nieuwe 'Benelux-plus' gaat 194 minuten doen over een rit van Amsterdam naar Brussel.

Dat is maarliefst 30 minuten TRAGER dan de oude, rechtstreekse, Beneluxtrein.
Ziedaar het argument om het plan als onzinnig te bestempelen, want de voorgestelde verbinding is niet in het belang van de reiziger.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131626261
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ziedaar het argument om het plan als onzinnig te bestempelen, want de voorgestelde verbinding is niet in het belang van de reiziger.
Nee nee, het is onnadenkende NS-aversie :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131626317
Maarrrr... je doet Amsterdam aan, Den Haag aan, Breda aan en dan ook die luchthaven in België en Brussel! Toch helemaal winst dat jouw ijzer op zoveel plaatsen langs het perron schuift? :Y.
dag
pi_131626341
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV neemt afstand van gesuggereerde betrokkenheid bij schaamlapplan HSL:

http://www.voorbeterov.nl/page5.php
Gelukkig zijn er reizigersorganisaties met leden, invloed (en dan geen populistische Telegraafinvloeden) en kennis die wel voorzichtig positief zijn.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:00:47 #120
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626367
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:46 schreef greavy het volgende:
Iemand een idee wat er mis (geweest) is tussen Leeuwarden en Harlingen? Al voor 14:30 liep alles daar in de vertraging (variërend tussen 3 en 10 minuten), maar vanavond om 19:00 waren er nog steeds vertragingen van minimaal 5 minuten.
geen idee, heb volgens mij de trein van 17.19 uur op tijd zien vertrekken.

Kwam zelf net uit Groningen, waarbij ik mazzel had dat ik op Noord de vertraagde Delfzijler richting CS nog kon halen. Die uit Roodeschool kwam pas op vertrektijd van de stopper naar Leeuwarden binnen. Daarna richting Leeuwarden nog enkele malen een snelremming gehad, omdat er een leerlingmachinist bezig was die het vak nog moest leren. Hij zette de zesbaks trein op spoor 8 in Leeuwarden ook behoorlijk ver van het juk af. Volgens mij was de vrijbalk van het wissel ook maar net gepasseerd daar.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131626407
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:49 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet dat Driek echt wel het belang van de reiziger vooropstelt. Hij wil echter ook dat het proces goedverloopt. In dit geval heeft de NS behoorlijk hard gefaald, maar de kamer verbind daar geen consequenties aan. Iets wat je best wel mag eisen.
VBOV stelt het belang van de reiziger helemaal niet voorop. Laat me niet lachen.
Bier.
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:02:16 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131626412

Arriva 243 te Hatzum
Vandaag was ik weer bij mijn vader aanbeland, en wilde nog even een foto maken met de laagstaande zon. Hiervoor heb ik Hatzum, wat eigenlijk nog bij Dronrijp hoort maar lokaal Hatzum genoemd wordt, een foto genomen, vlak voor de inrijder van station Dronrijp. Station Dronrijp zelf ligt ook een eindje van het dorp zelf af, en er is geen OV-verbinding van het station naar het dorp. Daarvoor moet je een bus nemen vanaf Leeuwarden, die je op de rand van het dorp afzet, gelegen aan de andere kant van het dorp in vergelijking met het station.

Hier passeert treinstel 243 "Egbert Wagenborg" met 7 minuten vertraging de fotograaf, op zijn weg naar Harlingen. Vertragingen waren er al een tijdje, en inlopen gebeurde absoluut niet ... Door deze vertraging stond de tegentrein in Franeker nog te wachten, en vertrok daar ook met +7 (terwijl die eerst nog op tijd was).

Egbert Wagenborg was de oprichter en eerste eigenaar van het bedrijf Wagenborg, maar is in 1943 overleden. Sinds 1999 is Wagenborg officieel de Koninklijke Wagenborg.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:02:36 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626422
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er reizigersorganisaties met leden, invloed (en dan geen populistische Telegraafinvloeden) en kennis die wel voorzichtig positief zijn.
over de eerste jaren ben ik wel voorzichtig positief, over dat HSL gedrocht totaal niet. Puur bedoeld om Arriva in de wielen te rijden en niet om de reiziger de dienen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:03:26 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131626438
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geen idee, heb volgens mij de trein van 17.19 uur op tijd zien vertrekken.

Kwam zelf net uit Groningen, waarbij ik mazzel had dat ik op Noord de vertraagde Delfzijler richting CS nog kon halen. Die uit Roodeschool kwam pas op vertrektijd van de stopper naar Leeuwarden binnen. Daarna richting Leeuwarden nog enkele malen een snelremming gehad, omdat er een leerlingmachinist bezig was die het vak nog moest leren. Hij zette de zesbaks trein op spoor 8 in Leeuwarden ook behoorlijk ver van het juk af. Volgens mij was de vrijbalk van het wissel ook maar net gepasseerd daar.
Oké, maarja, als er maar één trein vertraging heb op Leeuwarden - Harlingen gaat het al mis. Daar heb je geen één minuut speling, zelfs niet bij de keerpunten. Soms wordt hij dan opgeheven Harlingen - Harlingen Haven, maar dat gebeurt echt bij grote vertragingen.
pi_131626451
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

VBOV stelt het belang van de reiziger helemaal niet voorop. Laat me niet lachen.
"Nietus :( :'( "
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:04:44 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626468
Feestje bij ziggy en co? Stond op het terrein van ProRail in Groningen namelijk een partytent :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:07:56 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626564
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Oké, maarja, als er maar één trein vertraging heb op Leeuwarden - Harlingen gaat het al mis. Daar heb je geen één minuut speling, zelfs niet bij de keerpunten. Soms wordt hij dan opgeheven Harlingen - Harlingen Haven, maar dat gebeurt echt bij grote vertragingen.
klopt, maar als de treindienst in de toekomst onder invloed van de treindienstleider komt kan er wel met kruisingen geschoven gaan worden bij vertragingen en kunnen er meer trucs uitgehaald worden.

Voorbeeldje van wat nu al zou kunnen: een ander treinstel de dienst naar Harlingen in laten schieten en dan een van de treinen via spoortje 19 laten rijden, terwijl de ander vertrekt/binnen komt via een ander spoor. Kun je zo erg veel tijd winnen als het moet ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:11:22 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131626664
Ja, daar kan je mee winnen. Maar als dezelfde Mcn terug moet naar Harlingen, en je geen eventuele vervanger beschikbaar hebt ...
Maar nu kan de TRDL toch ook de mcn opdracht geven om de kruising te verplaatsen (trein in Dronrijp niet laten schieten en in Franeker gewoon op tijd laten schieten)?
Zo had de trein op de foto +7 (zelfde bij aankomst op station, vertrok met +9(!). Toen stond de trein in Franeker al 4 minuten te kamperen (die was wel strak op tijd), terwijl die één minuut meer nodig heeft om in Dronrijp te komen. Dan had die trein naar Harlingen +10/11 gehad, en was de andere trein op tijd. Maar ik verbaasde mij erover dat dat niet gebeurde ...
Nu had de trein naar Leeuwarden óók +9 gekregen.
  Redactie Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:15:21 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_131626768
Waarschijnlijk omdat de TRDL helemaal niet weet dat trein X +2 heeft en trein Y +9. Hij merkt het pas als de trein later in Leeuwarden komt dan gepland. Denk ik dan he, als leek :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_131626771
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er reizigersorganisaties met leden, invloed (en dan geen populistische Telegraafinvloeden) en kennis die wel voorzichtig positief zijn.
Voor een 'terug-bij-af treindienst' die er 30 minuten langer over doet dan vroeger? Die hebben zich mooi in de luren laten leggen. Klassieke overheidstruuc om kritiek weg te nemen: Je geeft de partijen met tegengeluid een onderdeel in het proces, ze mogen meedenken met de door jou geleverde middeleninzet en komen gestuurd uit bij de oplossing die jij voor ogen had. Zo hebben ze het (deels) zelf verzonnen en kunnen geen kritiek meer leveren op hun 'eigen oplossing'. Schijnparticipatie heet dat.
dag
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:17:07 #131
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626827
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:11 schreef greavy het volgende:
Ja, daar kan je mee winnen. Maar als dezelfde Mcn terug moet naar Harlingen, en je geen eventuele vervanger beschikbaar hebt ...
Maar nu kan de TRDL toch ook de mcn opdracht geven om de kruising te verplaatsen (trein in Dronrijp niet laten schieten en in Franeker gewoon op tijd laten schieten)?
Zo had de trein op de foto +7 (zelfde bij aankomst op station, vertrok met +9(!). Toen stond de trein in Franeker al 4 minuten te kamperen (die was wel strak op tijd), terwijl die één minuut meer nodig heeft om in Dronrijp te komen. Dan had die trein naar Harlingen +10/11 gehad, en was de andere trein op tijd. Maar ik verbaasde mij erover dat dat niet gebeurde ...
Nu had de trein naar Leeuwarden óók +9 gekregen.
bijsturen is op dit moment daar vrijwel niet mogelijk, ook al zou je wel willen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:17:21 #132
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131626836
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:04 schreef Peterselieman het volgende:
Feestje bij ziggy en co? Stond op het terrein van ProRail in Groningen namelijk een partytent :+
Klopt. BBQ.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:15 schreef dennistd het volgende:
Waarschijnlijk omdat de TRDL helemaal niet weet dat trein X +2 heeft en trein Y +9. Hij merkt het pas als de trein later in Leeuwarden komt dan gepland. Denk ik dan he, als leek :+
Klopt. Er wordt nergens gemeten, wij kunnen alleen afgaan op wat de mcn ons vertelt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:18:03 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131626864
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:15 schreef dennistd het volgende:
Waarschijnlijk omdat de TRDL helemaal niet weet dat trein X +2 heeft en trein Y +9. Hij merkt het pas als de trein later in Leeuwarden komt dan gepland. Denk ik dan he, als leek :+
Hm, ik dacht dat de Mcn de TRDL bij zulke vertragingen altijd moet inlichten (en voor vragen of hij door mag of moet wachten). Met die +7 werd overigens ook al uit Leeuwarden vertrokken richting Harlingen.

Maar dat zal wel lastiger gaan als onze gedachte is, TRDL moet het van de Mcn horen, idd.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:18:25 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626874
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Klopt. BBQ.
geniet ervan, of is het al weer afgelopen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:19:01 #135
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131626897
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Klopt. BBQ.
"Vanwege logistieke problemen rijden er in Groningen en Friesland tot nader order geen treinen."
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:19:14 #136
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131626910
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geniet ervan, of is het al weer afgelopen?
Niet geweest. Ik heb nachtdienst.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:19:45 #137
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131626930
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:19 schreef greavy het volgende:

[..]

"Vanwege logistieke problemen rijden er in Groningen en Friesland tot nader order geen treinen."
Té makkelijk. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:19:47 #138
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131626931
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:19 schreef greavy het volgende:

[..]

"Vanwege logistieke problemen rijden er in Groningen en Friesland tot nader order geen treinen."
dan zou ik het organisatorische problemen noemen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:22:38 #139
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131627029
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:18 schreef greavy het volgende:

[..]

Hm, ik dacht dat de Mcn de TRDL bij zulke vertragingen altijd moet inlichten (en voor vragen of hij door mag of moet wachten). Met die +7 werd overigens ook al uit Leeuwarden vertrokken richting Harlingen.

Maar dat zal wel lastiger gaan als onze gedachte is, TRDL moet het van de Mcn horen, idd.
Een mcn hoeft op een station waar normaal gekruist wordt geen toestemming te vragen. En met vertragingen is het een hell of a job om de boel bij te houden als trdl. Zeker omdat je ook de baanvakken naar Stavoren, Roodeschool en Delfzijl erbij hebt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:28:06 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131627197
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

VBOV stelt het belang van de reiziger helemaal niet voorop. Laat me niet lachen.
Onzin.

Ieder weldenkend mens prikt door de hallelujahzang van NS en I&M heen en ziet dat reizigers met dat voorgestelde plan driedubbel genaaid worden omdat NS en I&M alleen in het eigen belang hangen.

NS verdient het om met fakkels en hooivorken van die spoorlijn gejaagd te worden, niet om geprezen te worden voor deze sigaar uit eigen doos.
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:29:01 #141
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131627232
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

over de eerste jaren ben ik wel voorzichtig positief, over dat HSL gedrocht totaal niet. Puur bedoeld om Arriva in de wielen te rijden en niet om de reiziger de dienen
Wie weet wat voor belangen van NMBS er meespelen.... Overigens is het plan overduidelijk een reactie op eerdere kritieken: Te weinig stops, te duur, onvoldoende flexibel. Ik ben bang dat men daarmee een beetje doorgeschoten is. Echter vind ik het wel een zeldzaam goed onderbouwt plan.
pi_131627375
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

VBOV stelt het belang van de reiziger helemaal niet voorop. Laat me niet lachen.
Even los van je VBOV-aversie, vind je serieus dat Rover hier het reizigersbelang voorop stelt?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:40:03 #143
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131627619
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:33 schreef Litpho het volgende:

[..]

Even los van je VBOV-aversie, vind je serieus dat Rover hier het reizigersbelang voorop stelt?
Daar heb ik wat twijfels bij maar VBOV zit op het andere uiterste terwijl de kip met de gouden eieren volgens mij een snelle, flexibel bruikbare en betaalbare trein is. Nu krijgen we een trage, flexibel bruikbare goedkope trein.
pi_131627743
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:40 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Daar heb ik wat twijfels bij maar VBOV zit op het andere uiterste terwijl de kip met de gouden eieren volgens mij een snelle, flexibel bruikbare en betaalbare trein is. Nu krijgen we een trage, flexibel bruikbare goedkope trein.
Ik denk dat VBOV niet veel anders kan dan dit, gegeven dat zowel IenM als NS al meermaals hebben bewezen zich niet bijzonder veel gelegen te laten liggen aan de inspraakmogelijkheden die er zijn. Als je dan inderdaad iets wil veranderen, moet je escaleren. Dat is dus de media opzoeken of bijv. een mededingingsautoriteit er op attent maken.

Dan kan je het er niet mee eens zijn, maar het alternatief is net zoals Rover af en toe een "kan hier misschien iets beter? Nee? Oh, maar bedankt voor het luisteren" plaatsen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:48:44 #145
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131627919
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:29 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Wie weet wat voor belangen van NMBS er meespelen.... Overigens is het plan overduidelijk een reactie op eerdere kritieken: Te weinig stops, te duur, onvoldoende flexibel. Ik ben bang dat men daarmee een beetje doorgeschoten is. Echter vind ik het wel een zeldzaam goed onderbouwt plan.
het idee is wel goed, maar inderdaad, ze zijn te ver doorgeschoten en dan komt het de reiziger ook niet ten goede. Je moet een middenweg proberen te vinden om de verbinding aantrekkelijk te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:49:57 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131627968
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:51:05 #147
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131628024
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:43 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik denk dat VBOV niet veel anders kan dan dit, gegeven dat zowel IenM als NS al meermaals hebben bewezen zich niet bijzonder veel gelegen te laten liggen aan de inspraakmogelijkheden die er zijn. Als je dan inderdaad iets wil veranderen, moet je escaleren. Dat is dus de media opzoeken of bijv. een mededingingsautoriteit er op attent maken.

Dan kan je het er niet mee eens zijn, maar het alternatief is net zoals Rover af en toe een "kan hier misschien iets beter? Nee? Oh, maar bedankt voor het luisteren" plaatsen.
VBOV gebruikt rare argumenten als het echt om de reiziger zou gaan. VBOV heeft het over 300 km/h terwijl geen reiziger op het bijbehorende prijskaartje zit te wachten. VBOV zit heel eenzijdig op de tour dat het te laat is terwijl iedere andere oplossing per definitie trager is en het vervoer dan sowieso tijdelijk wegvalt. Uiteindelijk moet de reiziger wel van a naar b komen. Dat is belangrijk. Daar hoor ik VBOV nooit over.
pi_131628072
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:40 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Daar heb ik wat twijfels bij maar VBOV zit op het andere uiterste terwijl de kip met de gouden eieren volgens mij een snelle, flexibel bruikbare en betaalbare trein is. Nu krijgen we een trage, flexibel bruikbare goedkope trein.
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Voor mensen zonder haast voldoen de oude routes prima. De HSL is een peperduur stuk infrastructuur en hét voordeel is de te behalen tijdswinst door eroverheen te rijden. Om dus het economisch en maatschappelijk rendement van die overheidsinvestering te maximaliseren, moet je dus ervoor zorgen dat je van dat voordeel gebruik maakt en de reiziger ook daadwerkelijk een reistijdwinst kan garanderen, zodat deze reiziger z'n kostbare tijd beter kan benutten en anderzijds de exploitant een toeslag kan vragen.

Dat vereist dus in de eerste plaats snelle en betrouwbare(!) treinen, die ook best duur mogen zijn, want het is immers een premium-product.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2013 20:53:23 ]
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2013 @ 20:53:34 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131628121
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

VBOV gebruikt rare argumenten als het echt om de reiziger zou gaan. VBOV heeft het over 300 km/h terwijl geen reiziger op het bijbehorende prijskaartje zit te wachten. VBOV zit heel eenzijdig op de tour dat het te laat is terwijl iedere andere oplossing per definitie trager is en het vervoer dan sowieso tijdelijk wegvalt. Uiteindelijk moet de reiziger wel van a naar b komen. Dat is belangrijk. Daar hoor ik VBOV nooit over.
misschien moet je het wel zo hard spelen om echt iets voor elkaar te krijgen dat in het belang van de reiziger is. Braaf meeknikken gaat in ieder geval niet helpen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131628152
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

VBOV gebruikt rare argumenten als het echt om de reiziger zou gaan. VBOV heeft het over 300 km/h terwijl geen reiziger op het bijbehorende prijskaartje zit te wachten.
Daar is belastinggeld voor uitgegegeven. Een van de redenen dat er geen treinen rijden is juist dát NSH zich blind staarde op 250. En dan mag je er nu niets van zeggen?
quote:
VBOV zit heel eenzijdig op de tour dat het te laat is terwijl iedere andere oplossing per definitie trager is en het vervoer dan sowieso tijdelijk wegvalt.
Eens, maar het argument dat de NS/MinFin niet beloond moet worden voor hun wanprestaties snijdt ook wel enig hout. Anders wordt het de volgende keer alleen maar nog minder in het reizigersbelang. Nee, ik weet ook niet hoe.
quote:
Uiteindelijk moet de reiziger wel van a naar b komen. Dat is belangrijk. Daar hoor ik VBOV nooit over.
Niet? Ik met regelmaat. Toegegeven, dat is niet hetgene wat met betrekking tot de HSL het meest genoemd wordt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131628237
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Daar is belastinggeld voor uitgegegeven. Een van de redenen dat er geen treinen rijden is juist dát NSH zich blind staarde op 250. En dan mag je er nu niets van zeggen?
Doe maar wel, die krengen leveren een strop op van 225 miljoen and counting :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')